Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Avuton autoilija, osa 10

Suomen surkein kuski?
Avuton autoilija, osa 10

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 89 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +2021 (2077 ääntä)
      Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!

      Lainaa

    2. Tulos: +506 (534 ääntä)
      .........ei mitään sanottavaa

      Lainaa

    3. Tulos: +845 (889 ääntä)
      Toisaalta, kerta Taru sen kortin on nyt saanu, parempi vaan että jättää suosiolla tekemättä sen mitä ei ossaa. Vähempi vahinkoa muille olennoille ja ympäristölle.

      Lainaa

    4. Tulos: -67 (179 ääntä)
      Mä joudun aina välillä ajaa autoo silleen takaperin ku parkkeeraan taskuparkkiin...

      Lainaa

    5. Tulos: +352 (382 ääntä)
      Suomen surkein kuski?!

      Lainaa

    6. Tulos: +548 (612 ääntä)
      Mä ainakin peukutan Tarua. Maailmassa sattuis paljon vähemmän vahinkoja, jos ihmiset jättäis tekemättä asiat, joita ei vaan osaa. :)

      Lainaa

    7. Tulos: +380 (408 ääntä)
      No sehän on selvää että se on varmaan kesken inssin soittanut Joelin pelastamaan.

      Lainaa

    8. nimimerkkieivoiollatyhjä 15.8.2013 7:17
      Tulos: +260 (284 ääntä)
      Eikait sitä koskaan opikkaan jos ei viitti yrittää. Vois tää joeli men joku pvä mammas kanssa ja ihan oikeen kädestä pitäen opastaa mitenkä sillä autolla peruutetaa . Olis vaan hiukan vähemmän harmia liikeenteessä, näin tulevaisuudessa.

      Lainaa

    9. Tulos: +224 (250 ääntä)
      KIITOS JOEL!!! Joelin ansiosta siis ainakin joskus tuo "kuski" on poissa liikenteestä. Joel voisi tehdä noin joka päivä tai ryhtyä pysäköimään kotteron aina keula seinää kohti... Eivoivaanollatotta...

      Lainaa

    10. Tulos: +238 (256 ääntä)
      Ehkä ois hyvä vaan, jos se auto jäis niille sijoilleen, nii ei enää pahempaan pulaan joudu. Yks asia ois kuitenki hyvä peruuttaa, Tarun ajolupa nimittäin. Ihan tosi, jos ei perusasioita osaa, ni takasi autokouluun oppimaan! Ja mieluiten sellaseen, jossa ei katota läpi silmien tollasta taitamattomuutta.

      Lainaa

    11. Tulos: -156 (192 ääntä)
      Niitä parkkiruutujen valkoisia viivojahan ei saisi ylittää*, eli läpiajamien on kiellettyä. Korjatkaa, jos olen väärässä (itselläni ei siis ole ajokorttia). *Jonka takia olen aina ihmetellyt, että miten Kylmäkosken Tokmannin (ent. Milleri) ruutuihin pääsee, kun ne on maalattu umpeen.

      Lainaa

    12. Tulos: +135 (147 ääntä)
      Niko: Niitä parkkiruutujen valkoisia viivojahan ei saisi ylittää*, eli läpiajamien on kiellettyä. Korjatkaa, jos olen väärässä (itselläni ei siis ole ajokorttia). *Jonka takia olen aina ihmetellyt, että miten Kylmäkosken Tokmannin (ent. Milleri) ruutuihin pääsee, kun ne on maalattu umpeen.
      En tiedä mitä laki sanoo, mutta mun autokoulunopettajani jopa kehoitti siihen, jos vaan on mahdollista. Bensaa kuluu vähemmän, kun lähtiessä kuluu energiaa vain yhden lähtökitkan voittamiseen. Jos peruuttaa, pitää ensin lähteä takaperin, sitten pysähtyä, sitten vasta lähteä eteenpäin.

      Lainaa

    13. donitsimestari 15.8.2013 9:08
      Tulos: +242 (256 ääntä)
      "ai silleen et se auto ajaa takaperin?" Ei jumalauta. Niitä ajokortteja taitaa sittenkin saada muropaketeista...

      Lainaa

    14. Tulos: +77 (119 ääntä)
      Okeii.. onha se normaali ettei kaikkee osaa, mut peruuttaminen on aika perusjuttu. Ei taida Taru kovin usein käydä missään, sillä joka paikassa ei pääse ajamaan "naisparkkiin"...

      Lainaa

    15. Tulos: +150 (166 ääntä)
      Kyllä minäki ajan "akkaparkkiin" aina jos mahollista, mutta täytyyhän ajokortin omistajan osata pakittaakki. Entäs jos kapealla tiellä tarua vastaan ajaa vaikka ambulanssi hälytysajossa ja tarun täytys väistää pakittamalla. Soittaakohan se sillonkin joelin tekemmän sen puolestaan ?

      Lainaa

    16. BLACK HER0IN 15.8.2013 9:58
      Tulos: +84 (96 ääntä)
      Tautou: Toisaalta, kerta Taru sen kortin on nyt saanu, parempi vaan että jättää suosiolla tekemättä sen mitä ei ossaa. Vähempi vahinkoa muille olennoille ja ympäristölle.
      Järkevintähän olisi harjoitella peruuttamista turvallisesti, vaikka tehdä "ruudut" joillain kartioilla tai jotain. O_o Käytän itsekkin "akkaparkkia" aina kun mahdollista mutta kyllä nyt herranjumala osaan peruuttaa... :--DD

      Lainaa

    17. Tulos: +87 (93 ääntä)
      Niko: Niitä parkkiruutujen valkoisia viivojahan ei saisi ylittää*, eli läpiajamien on kiellettyä. Korjatkaa, jos olen väärässä (itselläni ei siis ole ajokorttia). *Jonka takia olen aina ihmetellyt, että miten Kylmäkosken Tokmannin (ent. Milleri) ruutuihin pääsee, kun ne on maalattu umpeen.
      Ei pidä paikkaansa... ne valkoiset viivat, joita ei saa ylittää on risteyksissä. Parkkiruudussa ainoastaan viivan päälle tai sen molemmille puolille (esim viiva keskellä auton pohjaa) on kielletty.

      Lainaa

    18. Tulos: +144 (160 ääntä)
      Miten joku suomalainen ei voi ymmärtää sanaa "peruuttaa"? Kuinka yksinkertainen voi olla? "mikset peruuta - ai silleen et se auto ajaa taakaperin?" ihan ku joku 3v lapsi ois kyselemässä.

      Lainaa

    19. Tulos: +30 (66 ääntä)
      Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä. Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen... Tunnen yhden lähellä eläkeikää olevan naisen, Tämä kääntyy vain oikealle risteyksissä, koska hänestä nähden on pelottavaa lähteä vastaantulevan kaistalle?? o_o Osaa (tai siis ei osaa) ne vanhemmatkin. Em. rouvalla on muuten aika kiemuraiset työmatkat kun pitää suunnitella reitti miten välttää risteykset, ja muutkin ajot.

      Lainaa

    20. Tulos: +32 (36 ääntä)
      BLACK HER0IN: Järkevintähän olisi harjoitella peruuttamista turvallisesti, vaikka tehdä “ruudut” joillain kartioilla tai jotain. O_o Käytän itsekkin “akkaparkkia” aina kun mahdollista mutta kyllä nyt herranjumala osaan peruuttaa… :–DD
      Olet aivan oikeassa ^^ Tuo on kuitenni aika pitkälle pelkästä viitseliäisyydestä kiinni ton harjoittelun suhteen, eikä tuosta päivityksen tekijästä liiemmin ainakaan mulle jääny sitä kuvaa että aikoisi tai tuntisi edes tarvetta opetella :/

      Lainaa

    21. Tulos: +3 (35 ääntä)
      Käsittääkseni sitä ruudun läpi ajamista vastakkaiseen ei suositella, sillä jos täydellä parkkipaikalla olet ajamassa läpi ja toinen auto tulee toiselta suunnalta vastaan, niin sitä ei ole niin helppo havaita. Tietty jos parkkipaikka on (melko) tyhjä, näkyvyys hyvä, niin mikä ettei. Ja minunkin mielestä olisi hyvä sitten edes harjoitella sitä "takaperin ajamista" jossain turvallisissa olosuhteissa, niin voisi sitten esim. tällaisissa tilanteissa päästä kotoa pois...

      Lainaa

    22. Tulos: -83 (109 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä. Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen…
      Millä näpä? Sun nuoruudessa/lapsuudessa ei ilmeisesti koulussa opetettu äidinkieltä.

      Lainaa

    23. Tulos: +49 (57 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä.Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen… Tunnen yhden lähellä eläkeikää olevan naisen, Tämä kääntyy vain oikealle risteyksissä, koska hänestä nähden on pelottavaa lähteä vastaantulevan kaistalle?? o_o Osaa (tai siis ei osaa) ne vanhemmatkin. Em. rouvalla on muuten aika kiemuraiset työmatkat kun pitää suunnitella reitti miten välttää risteykset, ja muutkin ajot.
      Riippuu kylla autokoulusta toi, ittella viela autokoulu kesken ja viimesella kolmella ajokerralla on harjoiteltu taskuparkkeerausta. Se ei enaa inssiin tule mutta ainakin autokoulujen kuuluisi se silti opettaa.

      Lainaa

    24. Tekninen ratkaisu 15.8.2013 13:54
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Taru tarvitsisi tällaisen auton, jonka ohjaamo kääntyy 180 astetta ja renkaat 90 astetta molempiin suuntiin. Sitten hänen ei koskaan tarvitsisi opetella peruuttamaan. http://www.youtube.com/watch?v=MfYdas0OiTI

      Lainaa

    25. Tulos: +49 (53 ääntä)
      Kun itse olin autokoulussa taskuparkkeerausta harjoiteltiin tasan yhden kerran ja sekin kerta oli mitä opettavaisin. Opettaja tuumasi, että " Leikitään, että tuon pakettiauton takana on toinen auto siten, että sie just mahut siihen väliin" Eli kyllä tässä on saanu aika pitkälti ite opetella kyseisen taidon. Mutta eihän tässä mokassa kai ollutkaan kyse taskuparkista vaan ihan tavallisesta ruutuun parkkeeraamisesta ja ruudusta pois peruuttamisesta ja aivan varmasti joka ikisessä autokoulussa tuo taito opitaan.

      Lainaa

    26. Tulos: +44 (58 ääntä)
      V: Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!
      Se on osannu käyttää vaihdekeppiä.

      Lainaa

    27. Tulos: +70 (78 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä.
      Mun käymässä autokoulussa(kävin sen ihan viime vuoden lopussa) ainakin opetettiin taskuparkkeeraamista, ja sitä laitettiin toistamaan niin monta kertaa kunnes se onnistui ainakin lähes täydellisesti. Minun äiti taas ei osaa taskuparkkeerata, eikä uskalla antaa minunkaan yrittää jos olen ratissa, koska hänen logiikalla se ettei hän osaa tarkoittaa etten minä osaa.

      Lainaa

    28. Tulos: +23 (27 ääntä)
      penni: Kyllä minäki ajan “akkaparkkiin” aina jos mahollista, mutta täytyyhän ajokortin omistajan osata pakittaakki. Entäs jos kapealla tiellä tarua vastaan ajaa vaikka ambulanssi hälytysajossa ja tarun täytys väistää pakittamalla. Soittaakohan se sillonkin joelin tekemmän sen puolestaan ?
      Uskon että Taru ei hakeudu noin kapeille teille kovin helposti, ainakaan ilman Joelia.

      Lainaa

    29. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä. Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen… Tunnen yhden lähellä eläkeikää olevan naisen, Tämä kääntyy vain oikealle risteyksissä, koska hänestä nähden on pelottavaa lähteä vastaantulevan kaistalle?? o_o Osaa (tai siis ei osaa) ne vanhemmatkin. Em. rouvalla on muuten aika kiemuraiset työmatkat kun pitää suunnitella reitti miten välttää risteykset, ja muutkin ajot.
      Kyllä mä pari viikkoa sitten ajotunneilla hiulasin taskuparkkia.

      Lainaa

    30. Tulos: -46 (56 ääntä)
      Just tuollaiset Tarut on niitä jotka ajaa kännissä suojatiellä kävelevien lasten yli.

      Lainaa

    31. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Meillä autokoulussa korostettiin sitä ennakointia... sitähän se tavallaan on, jos ei osaa niin jättää sitten tekemättä, kuten moni jo totesi. Suosittelen monelle muullekin, olisi vähemmän kolarointia autojen kanssa.

      Lainaa

    32. Tulos: +42 (58 ääntä)
      Ja sitten mä en päässyt inssistä läpi, kun laitoin vilkun hiukan liian myöhään päälle. Huoh.

      Lainaa

    33. Tulos: +17 (21 ääntä)
      En minäkään tainnut taskuparkkeerata kuin kaksi kertaa autokoulussa, eikä kyllä ole tullut kuudessa vuodessa vastaan tilannetta, jossa sitä olisin tarvinnut. Mutta kyllähän nyt peruuttaa pitäisi osata, jos kerran on ajokortinkin jollain ihme ilveellä saanut. :D Eikö insseissä enää peruuteta vai miten tuo onnistuu?

      Lainaa

    34. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Tautou: Toisaalta, kerta Taru sen kortin on nyt saanu, parempi vaan että jättää suosiolla tekemättä sen mitä ei ossaa. Vähempi vahinkoa muille olennoille ja ympäristölle.
      Pakko senkin on ny joskus oppia ajamaan kunnolla. Että vois soittaa tälle Joelille ja pyytää opettamaan peruuttamista..

      Lainaa

    35. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Ja mä kun luulin olevani huono kuski... :D

      Lainaa

    36. Tulos: -20 (32 ääntä)
      Tällaiselle käytökselle on ainakin omassa lähipiirissä ihan oma termi käytössä: ämmäparkki.

      Lainaa

    37. Tulos: +22 (34 ääntä)
      V: Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!
      Ei meillä ainakaan tarvinut peruutella autokoulussa. Krapulaista ajo-opettajaa piti vain ajeluttaa osuuskauppaan ja takaisin niin että tuli vaaditut tunnit täyteen. Inssikuskia piti käyttää naapurikylän alkossa kun ei kuulemma kotipitäjän alkossa kehdannut asioida.

      Lainaa

    38. Tulos: -20 (34 ääntä)
      jokuraja: Ja sitten mä en päässyt inssistä läpi, kun laitoin vilkun hiukan liian myöhään päälle. Huoh.
      Tiedän, että internetissä on kiva keksiä tarinoita, mutta joku raja sentään :)

      Lainaa

    39. Tulos: -28 (66 ääntä)
      Naiset... painakaa vain miinus-ääntä, ette te siitä tosiasiasta pääse kuitenkaan eroon.

      Lainaa

    40. Tulos: -9 (17 ääntä)
      V: Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!
      Ei mitenkään. Ei kai ajamiseen korttia tarvita, vai miten?

      Lainaa

    41. Tulos: -9 (41 ääntä)
      uiiiiiiii: Naiset… painakaa vain miinus-ääntä, ette te siitä tosiasiasta pääse kuitenkaan eroon.
      Varo vaan, Kohta on pillastunut nainen sulle huutamassa täällä kuinka et koskaan tule naista saamaan. Nimimerkillä kokemusta on :D

      Lainaa

    42. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Ihan tosissaan, miten joku ajokortin omaava ei osaa peruuttaa?

      Lainaa

    43. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Taisi olla sama tyyppi liikenteessä: https://www.facebook.com/photo.php?v=10201724702870206

      Lainaa

    44. Tulos: -33 (41 ääntä)
      Jenni: En tiedä mitä laki sanoo, mutta mun autokoulunopettajani jopa kehoitti siihen, jos vaan on mahdollista. Bensaa kuluu vähemmän, kun lähtiessä kuluu energiaa vain yhden lähtökitkan voittamiseen. Jos peruuttaa, pitää ensin lähteä takaperin, sitten pysähtyä, sitten vasta lähteä eteenpäin.
      Maksais bensakin 7€/litra niin tulis vaan tuttuja vastaan. Jos oikeesti autolla ajaessa alkaa noin nuukailla, niin kannattaisiko ennemmin vaikka mennä apostolin kyydillä?

      Lainaa

    45. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Ajaa takaperin. Mä oon sanaton.

      Lainaa

    46. Tulos: +19 (25 ääntä)
      V: MITEN
      Muistaakseni en itse joutunut pahemmin peruuttelemaan inssissä. Mutten yhtään ihmettelisi jos Taru onkin peruutellut autokoulussa ja inssissä ja päässyt niistä siis läpi. Autokoulussa ei ehdi välttämättä tulla ajamiseen kunnon rutiinia ja taito unohtuu, jos sitä ei ole harjoittanut säännöllisesti. Jos ei peruuta, niin juuri se taito huononee ja välttelystrategian myötä sitä kohtaan voi helposti syntyä jopa pelko. Toinen esimerkki on kaupungissa ajaminen vastaan harvaan asutulla alueella (kapeat tiet) ajaminen. Siirtyminen ympäristöstä toiseen voi olla ongelmallista, tosin siihen voi valmistautuakin.

      Lainaa

    47. Tulos: 0 (20 ääntä)
      uiiiiiiii: Naiset… painakaa vain miinus-ääntä, ette te siitä tosiasiasta pääse kuitenkaan eroon.
      kaikki on hei erilaisii, en oo ite tommone o:

      Lainaa

    48. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Kyllä ajokortin peruuttamisen (pun intended) pitäisi olla huomattavasti helpompaa kuin nykyään.

      Lainaa

    49. Tulos: +20 (24 ääntä)
      "Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä."
      Tuo muuten häiritsi itseäkin autokoulussa! Aina vaan puhuttiin että kokeillaan taskuparkkia.. muttei ikinä toteutunut. Inssissä ei onneksi tarvinnut taskuun parkkeerata, mutta on se vähän tympeä kun ei nyt osaa ja etenkin jos on ruuhka aika niin ei sitä oikein viitsi ruveta kokeilemaankaan. Mutta tuskin on vaan "nykyään ei opeteta", minusta riippuu ihan ajo-opettajasta ja siitä missä ajetaan.(Oma ajo-kortti ajettu v.2009-10) Itse ajoin suhteellisen pienessä kaupungissa ajo-kortin niin ei tietysti ollut hirveästi oikeita tilanteita kokeilla. Toisaalta ei sekään ole mikään syy, kun olisi jossakin aukealla paikalla esim. kartoiden avulla voinut harjoitella... Ja ämmäparkki tai ei, minusta se on edelleen kaikista järkevin ja helpoin tapa ajaa parkkin suoraan toisen ruudun kautta jos sellaiseen on mahdollisuus, kuin turhaan ruveta venkslaamaan sen auton peruuttamisen kanssa. :)

      Lainaa

    50. Tulos: +20 (26 ääntä)
      mua kismittää nää tyhmää esittävät ihmiset. Tarukaan ei oo varmasti tyhmä, mut nykyään tuntuu porukalla olevan tarve saada jotain huomioo tai heittäytyä avuttomaks esittämällä tyhmää. "no kun en osaa ajaa takaperin :(" argh

      Lainaa

    51. Tulos: +14 (24 ääntä)
      Niko: Niitä parkkiruutujen valkoisia viivojahan ei saisi ylittää*, eli läpiajamien on kiellettyä. Korjatkaa, jos olen väärässä (itselläni ei siis ole ajokorttia). *Jonka takia olen aina ihmetellyt, että miten Kylmäkosken Tokmannin (ent. Milleri) ruutuihin pääsee, kun ne on maalattu umpeen.
      Valkoisen viivan saa ylittää. Keltaista ei, ellei joudu ohittamaan tietyömaata tms estettä tai se ei ole kutakuinkin ainoa keino välttää onnettomuus. Tai jos poliisi ei näe.

      Lainaa

    52. Tulos: +1 (9 ääntä)
      Äiti aina jaksaa kertoa, kun lähemmäs 25 vuotta sitten leikkikoulukaverini oli äiteineen käymässä mökillämme, eikä tämä kaupunkilaisrouva tiennyt mikä on mäkilähtö. En malta odottaa, että pääsen kertomaan äidille mitä nykyisin autokouluissa unohdetaan opettaa... Itsellänihän ei ole ajokorttia, eikä tule. Maalaisjärkeä on enemmän kuin näillä fm-kuskeilla, mutta todennäköisesti se ei ratissa näkyisi vaan tulisi ruumiita tiukoissa peltipurkeissa.

      Lainaa

    53. Tulos: +11 (15 ääntä)
      JK: Valkoisen viivan saa ylittää. Keltaista ei, ellei joudu ohittamaan tietyömaata tms estettä tai se ei ole kutakuinkin ainoa keino välttää onnettomuus. Tai jos poliisi ei näe.
      No selvisi sekin mikä siinä sulkuviivassa on nykyään niin vaikea tajuta. Väärän värinen!

      Lainaa

    54. Tulos: -14 (28 ääntä)
      Perus naisen logiikalla; jos joku muu osaa jonkun jutun sinun puolesta niin sitä ei vaikuta opetellakkaan.

      Lainaa

    55. Tulos: +17 (29 ääntä)
      Missäpä näitä harjoittelet, kun satavarmasti on joku kaiken osaava urpo kamerakännykän kanssa kuvaamassa ja hetken päästä on youtubessa video jolle koko kansa nauraa? Ei minullekaan opetettu autokoulussa taskuparkkia kuin kerran niin, että opettaja sanoo täsmälleen mitä tehdä - itse en ole sitä koskaan tehnyt. Melkein sama ruutuun peruuttamisen kanssa. Sitä kyllä hinkattiin jokaisen ajokerran jälkeen, mutta naurettavan helpostihan se sillä autokoulun autolla sujui kun sai pelkällä kytkimellä hitaasti liu'utella. Omalla autolla ei sitten sujunutkaan enää ihan millään... Kaksi vuotta on nyt ollut kortti, enkä ensimmäisten räpellys-yritysten jälkeen ole kertaakaan peruuttanut ruutuun. En vaan ole löytänyt tarpeeksi syrjäistä paikkaa jossa harjoitella. Omaa pihaakaan kun ei ole ja parkkipaikoilla on aina joko asuntoja ympärillä tai valvontakamerat jossain. Että naurakaa siinä nyt sitten, kun kaikki pitäisi osata itsestään.

      Lainaa

    56. Tulos: +32 (38 ääntä)
      Mä en ollu koskaan kuullutkaan termiä akkaparkki. Puhumattakaan ämmäparkista. Taas niin typerää asenteellisuutta ettei mitään jakoa. Mä opin (jo kauan ennen kuin sain ajokortin) isältäni, että tuo on yksinkertaisesti vain järkevin tapa parkkeerata. Suurin osa parkkipaikkakolareista kun sattuu peruutettaessa. Täydelläkään parkkipaikalla en kyllä ymmärrä miten läpiajoparkkeeraus voisi aiheuttaa vaaratilanteen. Siinä kauempaa tyhjältä näyttävässä parkkiruudussa kun saattaa olla vaikka moottoripyörä, mopoauto tai joku muu pieni ajoväline, puhumattakaan ostoskärrystä autoonsa kasseja siirtävästä ihmisestä tai lapsia turvaistuimista poisnostelevasta vanhemmasta. Kyllä meille tätä autokoulussa suositeltiin. Ei todellakaan mistään taloudellisuussyystä (vaikka tokihan siinäkin tietenkin on oma pieni pointtinsa), vaan turvallisuuden ja helppouden tähden. Ja jos taas läpiparkkeeraus ei ole mahdollista, peruutan parkkiruutuun. Kas kun on helpompi ja turvallisempi peruuttaa tilaan, johon ei tunge muita autoja samaan aikaan, kuin yrittää edes tila-auton, pakettiautosta puhumattakaan, katveesta päästä turvallisesti ajoväylälle.

      Lainaa

    57. Tulos: -19 (21 ääntä)
      Tautou: Toisaalta, kerta Taru sen kortin on nyt saanu, parempi vaan että jättää suosiolla tekemättä sen mitä ei ossaa. Vähempi vahinkoa muille olennoille ja ympäristölle.
      Oletko SÄ vähän tyhmä!!

      Lainaa

    58. Tulos: +10 (14 ääntä)
      V: Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!
      Ehkä sillä on käyny hemmetin hyvä tuuri eikä "takaperin ajamista" ole inssissä testattu.

      Lainaa

    59. Tulos: +5 (19 ääntä)
      voi kiesus!!! turha yleistää naisia huonoiksi kuskeiksi. itse olen autonkuljettaja ammatiltani ja ajan työkseni, peruuttaminen kuuluu ajoon ja jos ei sitä osaa ni se on syytä opetella! tai sitte kannattaa pysyy dösä linjalla!

      Lainaa

    60. Tulos: +2 (20 ääntä)
      mia: voi kiesus!!! turha yleistää naisia huonoiksi kuskeiksi. itse olen autonkuljettaja ammatiltani ja ajan työkseni, peruuttaminen kuuluu ajoon ja jos ei sitä osaa ni se on syytä opetella! tai sitte kannattaa pysyy dösä linjalla!
      En usko, että monikaan yleistää naisia huonoiksi kuskeiksi, vaan naiset yleensä ovat paljon varovaisempia ja avuttomampia kuskeja mitä miehet. Miehillä taas ajaessa on ego liiankin korkealla yleensä ja kaahailevat minkä kerkevät. Poikkeuksia löytyy joka asiassa aina, mutta tämä nyt on aika yleinen sukupuolijako. Huonoja kuskeja löytyy siis molemmista sukupuolista, naiset vaan ovat epävarmempia ratissa ja miehet liiankin varmoja.

      Lainaa

    61. Tulos: -3 (11 ääntä)
      Ruudun yli ajaminen kauppareissulla on typerää, koska takakontti jää autojen väliin ja sinne on vaikea mennä kärryillä tai nostaa ostoksia, hyväs lykys vie kolhii kärryil muide autoja tai ei pääse ees nostaa konttia ennen kuin ajaa autoa vähä pois parkista. Normaalista parkista pääsee yleensä helposti lähtemään jos peruuttaa vaa ihan suoraan taakse kunnes eturenkaat on tulleet ruudusta pois ja voi sit kääntää täydet haluamaansa suuntaan ja peruuttaa. Taskuparkkikaan ei ole teknisesti kauhean vaikea. Ajatusleikkinä voi helpottaa kokeilemalla sitä vaikka leikkiautolla kotona :) Yleensä taskuparkit ovat sen verran ahtaita että on vaikea saada auto suoraan peruutettua siihen, vaan joutuu ottaa pari kertaa ees taas liikkeen ja se edellyttää sitä että uskaltaa peruuttaa auton tarpeeksi pitkälle, ehkä toinen takapyörä vähän jalkakäytävällekin, juuri sen verran vinossa, että se menee molempien autojen väliin. Siitä pystyy sitten venkslaamalla suoristamaan auton näiden väliin. Jos menee liian vinossa, auto menee osittain jalkakäytävälle, jos se ei ole tarpeeksi vinossa, se ei mene kokonaan taskuun ja jää osittain autotielle. Yleensä ihmiset suoristavat liian aikaisin eivätkä peruuta tarpeeks pitkälle ja auto jää osittain autotielle. Oikean kulman hakeminen tulee kokemuksesta.

      Lainaa

    62. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Ei paljon ajavien naisten ja paljon ajavien miesten ajotaidoissa paljon eroa ole. Naiset ehkä ajavat keskimäärin rauhallisemmin ja ohittavat maltillisemmin, muuta muuta eroa ei keskimäärin ole. Ongelma naisten vähäisempi ajokokemus. Meillä ainakin mies ei vaan jaksa istua pelkääjän paikalla, siksi hän yleensä menee kuskin paikalle automaattisesti, jos en sano haluavani ajaa.

      Lainaa

    63. Tulos: +21 (25 ääntä)
      Kunnes sukupuolisyrjinnän vastustamisen vuoksi tämä useimmissa paikoissa kiellettiin niin naiset saivat yleensä paljon halvemmat autovakuutukset -koska naiset uskovat etteivät osaa mitään mutta osaavat kuitenkin vähän, ja lähinnä rutistavat peltiä parkkihalleissa, jos sitäkään. Miehet taas osaavat enemmänkin ja uskovat että osaavat kaiken, ja kun sitten aiheuttavat onnettomuuden niin aiheuttavat ison. Tämä ei siis ole henkilökohtainen mielipiteeni vaan vakuutusyhtiöiden riskinlaskijoiden tulos (kiittäkää miehet feminismiä siitä ettei sukupuolen perusteella saa enää syrjiä; vakuutuksenne halpenivat). Vaikka en tosiaan ymmärrä miten inssistä selviäisi jollei edes ymmärrä pakin konseptia...

      Lainaa

    64. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Boss93: Ei pidä paikkaansa… ne valkoiset viivat, joita ei saa ylittää on risteyksissä. Parkkiruudussa ainoastaan viivan päälle tai sen molemmille puolille (esim viiva keskellä auton pohjaa) on kielletty.
      Väärin. Ei niitä saisi ylittää pysäköintiruuduissakaan, jos tulee nokkakolari, niin läpiajaja maksaa.

      Lainaa

    65. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Toki sallitutkin asiat tulee suorittaa varovaisuutta noudattaen.

      Lainaa

    66. Tulos: -6 (16 ääntä)
      Älä nyt Taru ainakaan lisäänny!

      Lainaa

    67. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Asasasa: Väärin. Ei niitä saisi ylittää pysäköintiruuduissakaan, jos tulee nokkakolari, niin läpiajaja maksaa.
      No onhan sentään joku samaa mieltä.

      Lainaa

    68. Tulos: -3 (11 ääntä)
      Vittu autokoulut oo enää mitään muuta ku rahastusta (jos koskaan muuta ollutkaan)

      Lainaa

    69. Tulos: +1 (9 ääntä)
      Minun olisi pitänyt inssin lopuksi parkkeerata auto, mutta se oli siinä pihassa ja olisin jäänyt veivaamaan pitkäksi aikaa - peruuttelemaan siis. Se valvoja sanoi, että harjoittele itseksesi sitten ja menimme sisälle hakemaan kortin. Ei parkkeeraus ole mikään tärkein siinä ajokokeessa. Sen saa opetella ihan itsekseen.

      Lainaa

    70. Tulos: -5 (13 ääntä)
      Leskonen: Just tuollaiset Tarut on niitä jotka ajaa kännissä suojatiellä kävelevien lasten yli.
      Olin eka joka antoi lainaamalleni totuutta sisältävälle kommentille plussaa.

      Lainaa

    71. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Mulle opetettiin autokoulussa aikoinaan yksinkertaisen nerokas ohje taskuparkkeerauksesta.Kun autojen perät ovat kohdakkain, pakki päälle, renkaat linkkuun ja kaasua. Oikaise kun keula on perän kohdalla,ja siellä on ilman hillitöntä vekslaamista. Samoihin aikoihin asuin stadin keskustassa joten oppi tuli tarpeeseen kun kortin sain. Ja osaan sen melko vauhdikkaasti tänäkin päivänä.

      Lainaa

    72. Bluelight89 18.8.2013 10:02
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      V: Siis MITEN toi on päässyt inssistä läpi?!
      Eikö se inssikuski oo käskeny sitä parkkeeraamaan??? =.=' mistä muropaketista toi o saanu kortin? vai kortittako se ajeloo?

      Lainaa

    73. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Tarun onneksi nykyään on olemassa myös itsestään parkkeeraavia autoja... https://www.youtube.com/results?search_query=self+parking+car

      Lainaa

    74. Tulos: +2 (6 ääntä)
      "Valkoisen viivan saa ylittää" Riippuu siitä, missä se sijaitsee. Ei saa ylittää, jos se erottaa samaan suuntaan meneviä kaistoja toisistaan (sulkuviiva). Saa ylittää, jos se erottaa ajorataa ja piennarta toisistaan (reunaviiva) tai jos se merkitsee pysäköintipaikan (parkkiruutu). Keltaista viivaa (esim. sulkualue, ohituskieltoalue) ei periaatteessa saisi ylittää missään olosuhteissa. Kaupungissa yhtenäinen keltainen viiva eri suuntaan menevien kaistojen välissä tarkoittaa siis sitä, että viivan kohdalla ei saa kääntyä vasemmalle vaikkei sitä ole erikseen liikennemerkillä kielletty. Minulla oli inssissä auto parkkeerattu autokoulun sisäpihalle siten että piti joko kääntää se ensin, tai sitten pujotella peruuttaen kahden muun auton välistä kapeasta raosta kapealle tielle, jota varjosti toisella puolella pitkä pensasaita jonka jälkeen heti risteys, ja toisella puolella autokoulun rakennus, jonka jälkeen 90 asteen mutka. Inssi löi avaimet käteen ja sanoi että jos lähdet tästä peruuttamalla, ei tässä inssissä tarvitse enää peruutella. Tein sitten niin, kieli keskellä suuta hitaasti ja rauhallisesti muu liikenne huomioiden ja siinäpä se.

      Lainaa

    75. Tulos: -1 (3 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä. Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen… Tunnen yhden lähellä eläkeikää olevan naisen, Tämä kääntyy vain oikealle risteyksissä, koska hänestä nähden on pelottavaa lähteä vastaantulevan kaistalle?? o_o Osaa (tai siis ei osaa) ne vanhemmatkin. Em. rouvalla on muuten aika kiemuraiset työmatkat kun pitää suunnitella reitti miten välttää risteykset, ja muutkin ajot.
      Sain kortin n. vuosi sitten ja opeteltiin pariinkin otteeseen taskuparkki. Tietenkin peruuttaen.

      Lainaa

    76. Tulos: -1 (3 ääntä)
      jep: KIITOS JOEL!!! Joelin ansiosta siis ainakin joskus tuo “kuski” on poissa liikenteestä. Joel voisi tehdä noin joka päivä tai ryhtyä pysäköimään kotteron aina keula seinää kohti…
      Eivoivaanollatotta…

      Lainaa

    77. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Niin,mutta eihän tämä hömötiainen siitä muutenkaan pääse,kuin peruuttamalla!? Ellei nyt satu tiepalvelun miehet,jotka nostavat,kääntävät taas rakkineen keulan tulosuuntaan! Nimim.Kokemusta siitäkin on,auto oli tosin fiat 600 kusiainen,joten neljällä miehellä hoitui homma.

      Lainaa

    78. Tulos: -3 (7 ääntä)
      moimoi: +
      peruuttamista,persett..peruuttamista.persett,peruuttamista,ja näin muodoin,PÄÄLYKÄINEN,PÄÄLYKÄINEN!! S kyllä hoitaa jos jos joel-vaimikäseoli ei osaa akkaansa pakittamaan,edes saunan jälkeen!

      Lainaa

    79. Tulos: +1 (7 ääntä)
      Minun äiti taas ei osaa taskuparkkeerata, eikä uskalla antaa minunkaan yrittää jos olen ratissa, koska hänen logiikalla se ettei hän osaa tarkoittaa etten minä osaa.
      Äidit <3

      Lainaa

    80. Tulos: -3 (5 ääntä)
      untermensch

      Lainaa

    81. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Itsehän peruutin autokoulussa jokaisen ajotunnin päätteeksi auton ruutuun, muutenkin sitä harjoteltiin aika lailla. Tän siitä saa ku joku kyllästyny faija opettaa ajaa...

      Lainaa

    82. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Joelille jaksuja...!

      Lainaa

    83. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Terror: Kaverin poika täytti 18 vähän aikaa sitten. Jotain juttua tuli autokoulusta yleisesti. No nykyään siellä ei kuulemma enää opeteta taskuperuutusta!! Millä näpä uudet kuskit sitten saa edes auton ruutuun, ellei ole rekan mentävää aukkoa siinä. Suomen surkein kuski ohjelma tuli mieleen…
      Meilläpäin sitä ei opetettu ihan vain siksi ettei missään ollu semmosta paikkaa mihin olis taskuparkkia voinu pistää... syrjäkylält. Mutta vaikkei sitä taskuparkkia koskaan varsinaisesti opetettu nii kyllä sen nyt silti ihan maalaisjärjellä oon tähänki asti vääntäny ja vielä ei mihinkään ole osuttu tai kolhittu... ennemminki ongelmat on siinä ettei niitä aivoja haluta käyttää siihen tarkotukseen mihin ne alunperin on tehty...

      Lainaa

    84. tuukka roos 15.11.2013 15:04
      Tulos: -3 (7 ääntä)
      saitko ajokorttis muropaketista vai vittu mikä ääliö

      Lainaa

    85. Tulos: -1 (5 ääntä)
      Minäkin olen huono peruuttamisessa, mutta herranjestas.. Vältän sitä mahdollisuuksien mukaan (varsinkin kun en osaa oikeen hahmottaa autojen kokoja, kun joudun vaihtelemaan paljon) mutta ei inssistä voi päästää läpi ilman tuon osaamista ! Itselläni sammui auto insissä ja opettaja kysyi osaanko mäestälähdön. En osannut, joten hän opetti -_-

      Lainaa

    86. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Leskonen: Just tuollaiset Tarut on niitä jotka ajaa kännissä suojatiellä kävelevien lasten yli.
      Ei siihen taideta edes känniä tarvita...

      Lainaa

    87. Tulos: +4 (8 ääntä)
      jorkki: Mä joudun aina välillä ajaa autoo silleen takaperin ku parkkeeraan taskuparkkiin…
      katos perhana

      Lainaa

    88. Syötävä kesyhanhi 8.7.2020 4:53
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Ei osaa peruuttaa ku munan päälle

      Lainaa

    89. jukkapalmu 5.6.2021 8:17
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Joel vois tehdä naiselleen palveluksen ja pakottaa sen peruuttamaan. Peilit alas että näkee missä takarenkaat menee niin hyvä tulee.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: auto, peruuttaa, parkki, parkkipaikka, parkkeerata, parkkeeraus, parkkiruutu