Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Leipuri Hiiva

"Siis mä leivon koht torun ja kakkui."
Taustatietoja: Tiina opiskelee leipuri-kondiittoriksi. Leipuri Hiiva

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 79 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +292 (360 ääntä)
      Ei tainnu tyttö ymmärtää ett ne pitää sekoittaa ja sitten vatkata! :)

      Lainaa

    2. Tulos: +407 (419 ääntä)
      Tais mennä pipariks..

      Lainaa

    3. Tulos: +339 (367 ääntä)
      Ehkä kannattais vaan leipoa eka siel koulun puolella...

      Lainaa

    4. Tulos: +484 (500 ääntä)
      Pahin hajoaminen -> "mut sokeri ei vaahtoo!" :D

      Lainaa

    5. Tulos: +342 (366 ääntä)
      Miten hän pääsi kouluun? O__O

      Lainaa

    6. Tulos: +172 (180 ääntä)
      voi eeeei :'D "sokeri ei vaahtoo" viisas tyttö!!

      Lainaa

    7. Mr. Ällö 17.1.2012 4:55
      Tulos: +455 (625 ääntä)
      Ei sillä sokerilla niin väliä, pääasia, että tyttö osaa vatkata munaa. Nam nam.

      Lainaa

    8. Tulos: +94 (110 ääntä)
      Aikas avuton tytteli. :x Olen sanaton.

      Lainaa

    9. Tulos: +15 (81 ääntä)
      Miksei se sokeri vaahdonnut? :(

      Lainaa

    10. Tulos: +11 (111 ääntä)
      Tuollaset ihmiset pitäs eristää muusta maailmasta. Tyhmyys on tarttuvaa.

      Lainaa

    11. ElamanKevat 17.1.2012 9:07
      Tulos: -99 (179 ääntä)
      Ei tule tuosta tytöstä vaimoa. Ainakaan hyvää sellaista, kerran ei leipominenkaan onnistu.

      Lainaa

    12. Tulos: +24 (56 ääntä)
      ripsarit valuu pitkin poskia :D ei voi olla todellista :D jopa MINÄ osaan tehä kakun :'D

      Lainaa

    13. Tulos: -85 (173 ääntä)
      Naisen paikka on keittiössä. Ja Tiina on säännön vahvistava poikkeus...

      Lainaa

    14. Tulos: +67 (97 ääntä)
      ElamanKevat: Ei tule tuosta tytöstä vaimoa. Ainakaan hyvää sellaista, kerran ei leipominenkaan onnistu.
      no mutta eikös se riitä, että munan kanssa onnistuu ;)

      Lainaa

    15. Tulos: +73 (89 ääntä)
      tuli semmonen tunne et ehkä mäki sit voisin päästä leipuri-kondiittoriks opiskelemaan lukion hyvil papereilla ja n.15 vuoden leipomiskokemuksella? jos ne tämmösiiki päästää...

      Lainaa

    16. Tulos: +16 (32 ääntä)
      Uusavuton!

      Lainaa

    17. Tulos: -22 (88 ääntä)
      No periaatteessa jos ei ole ikinä ennen mitään leipomiseen viittaavaa tehnyt eikä osaa tulkita reseptien kieltä, niin tuon leivontaohjeen perusteella voisi hyvinkin erehtyä vatkaamaan noita erikseen, kun ei käsketä vatkata keskenään. En itsekään kakarana ensimmäistä kertaa leivonnaisia yksin tehdessäni ymmärtänyt, mitä 2 1/2 dl jauhoja tarkoitti(21 dl +2 dl??). Ohjeessa ei ollut mitään järkeä, kun en tunnistanut tuota 1/2 murtoluvuksi vielä silloin. Kumman vanhaksi tyttö on kyllä selvinnyt sisäistämättä mitään leivontaan liittyvää tietoa.

      Lainaa

    18. Tulos: +16 (50 ääntä)
      voi hyvä jumala..mistä näitä sikiää...,missä on tän tytön vanhemmat ollu kun tyttö on ilmottanu haluavansa leipuriksi :O Mä osasin vatkata munasokerivaahdon jo alle kouluikäsenä ja niin osaa munki lapset!

      Lainaa

    19. Tulos: -19 (33 ääntä)
      Kuulostaa ihan minun kokkailulta. Hemmetti kun osaan pannarinkin pilata. --> http://1.bp.blogspot.com/-OHKaChNopsU/TpIm4gd48uI/AAAAAAAAAA0/f8Gnv8zgf5w/s1600/IMG_4789+copy.jpg

      Lainaa

    20. Tulos: +67 (75 ääntä)
      Hajosin kyllä eniten tolle känpälle : DD

      Lainaa

    21. Tulos: -57 (89 ääntä)
      Naiset, ei edes keittiöön voi päästää yksinään

      Lainaa

    22. Tulos: +24 (56 ääntä)
      lada: No periaatteessa jos ei ole ikinä ennen mitään leipomiseen viittaavaa tehnyt eikä osaa tulkita reseptien kieltä, niin tuon leivontaohjeen perusteella voisi hyvinkin erehtyä vatkaamaan noita erikseen, kun ei käsketä vatkata keskenään. En itsekään kakarana ensimmäistä kertaa leivonnaisia yksin tehdessäni ymmärtänyt, mitä 2 1/2 dl jauhoja tarkoitti(21 dl +2 dl??). Ohjeessa ei ollut mitään järkeä, kun en tunnistanut tuota 1/2 murtoluvuksi vielä silloin. Kumman vanhaksi tyttö on kyllä selvinnyt sisäistämättä mitään leivontaan liittyvää tietoa.
      Kerro mulle että tää oli huono provo... Eiköhän viisivuotiaskin älyä, että sä et pelkkää sokeria vatkaamalla saa siitä vaahtoa?!

      Lainaa

    23. Vielä kerran 17.1.2012 16:27
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      ....niih..

      Lainaa

    24. Tulos: -10 (50 ääntä)
      hilperi: tuli semmonen tunne et ehkä mäki sit voisin päästä leipuri-kondiittoriks opiskelemaan lukion hyvil papereilla ja n.15 vuoden leipomiskokemuksella? jos ne tämmösiiki päästää…
      Uskoakseni jatkokoulutuksiin (tässä ammatilliseen) haetaan ihan niillä peruskoulun papereilla, jonne sitten päästyään OPETELLAAN se ammatti, jotta voidaan saada töitä. Idioottikin sen tajuaa ettei kaikkea voi osata oppimatta, jos osaisi, niin mitäköhän järkeä sinne kouluun on edes mennä.

      Lainaa

    25. Tulos: +64 (70 ääntä)
      Mikä siinä on että kämppä tai niinpä kirjoitetaan känppä ja niimpä??

      Lainaa

    26. Tulos: +4 (20 ääntä)
      voi helevetin kuustoist :''D

      Lainaa

    27. Tulos: +39 (43 ääntä)
      On tytöllä vielä vähän opittavaa koulussa. Tulee vaan mieleen taannoinen tarina niin ikään leipuripuolen amislaisesta, joka kysyi ohjetta perunoiden kuorimiseen. :)

      Lainaa

    28. Tulos: +25 (35 ääntä)
      Huhis: Kerro mulle että tää oli huono provo… Eiköhän viisivuotiaskin älyä, että sä et pelkkää sokeria vatkaamalla saa siitä vaahtoa?!
      Viisivuotiaille on nuo aineiden fyysiset ominaisuudet vielä vähän hakusessa... Mutta viisivuotias saattaisi pitää sitä hölmönä, koska ei ole nähnyt kenenkään tekevän niin. Lennokkaalla mielikuvituksella ja hyväuskoisuudella toisaalta saattais hyvinkin uskoa, jos joku väittäisi että silleen ne hattarat tehdään.

      Lainaa

    29. mikämeniväärin? 17.1.2012 18:56
      Tulos: +20 (32 ääntä)
      Tollaset opetellaan kotsan tuntien ekoilla kerroilla... ei näin

      Lainaa

    30. Tulos: +1 (17 ääntä)
      älyhoi älä jätä...

      Lainaa

    31. Tulos: +19 (31 ääntä)
      Miten voi olla ettei tollasta osaa tehä, kun seiskalla kotsa oli pakollista? Käyny hyvä tuuri ja kaverit on leiponu eikä oo ite tarvinnu? Väärä uravalinta joka tapauksessa...

      Lainaa

    32. Tulos: +20 (24 ääntä)
      känppä :D

      Lainaa

    33. vohvelivaras 17.1.2012 20:24
      Tulos: -46 (56 ääntä)
      Mikä siinä on että kämppä tai niinpä kirjoitetaan känppä ja niimpä??
      Kämppä on kyllä kämppä, mutta niimpästä voidaan ollaa montaa mieltä. Mä kirjoitin nimittäin joskus yläasteella aineeseen "niimpä", kun en itsekkään ollut varma, ja maikka vielä tarkisti sen ja totesi oikeaksi "niimpän" eikä "niinpää". Tosin en tiedä, mistä moisen voi tarkistaa täysin oikeaksi...

      Lainaa

    34. Tulos: +45 (57 ääntä)
      No kyllä se on niinpä eikä mikään niimpä.

      Lainaa

    35. vohvelivaras 17.1.2012 21:17
      Tulos: -45 (53 ääntä)
      Loppujen lopuksi onko sillä väliä kumpi se on, ilmeisesti niimpä hyväksytään kirjakielessä myöskin, niin mulle on ihan sama :D Henkkoht. niinpä kuulostaa ja näyttää tyhmältä.

      Lainaa

    36. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Huhis: Kerro mulle että tää oli huono provo… Eiköhän viisivuotiaskin älyä, että sä et pelkkää sokeria vatkaamalla saa siitä vaahtoa?!
      Älä viitsi odottaa viisivuotiailta liikoja. Hattarat? :) Väitän että viisivuotias ja hyväuskoinen/ pahemman kerran tietämätön teini voisi hyvinkin luulla, että onnistuisi.

      Lainaa

    37. Tulos: -3 (19 ääntä)
      Onks näin tyhmii ihmisii oikeesti viel olemas? Apua...

      Lainaa

    38. Tulos: +19 (27 ääntä)
      Minya: Uskoakseni jatkokoulutuksiin (tässä ammatilliseen) haetaan ihan niillä peruskoulun papereilla, jonne sitten päästyään OPETELLAAN se ammatti, jotta voidaan saada töitä. Idioottikin sen tajuaa ettei kaikkea voi osata oppimatta, jos osaisi, niin mitäköhän järkeä sinne kouluun on edes mennä.
      Uskoakseni peruskoulussa on pakollisena aineena köksä.

      Lainaa

    39. Tulos: +35 (37 ääntä)
      vohvelivaras: Kämppä on kyllä kämppä, mutta niimpästä voidaan ollaa montaa mieltä. Mä kirjoitin nimittäin joskus yläasteella aineeseen “niimpä”, kun en itsekkään ollut varma, ja maikka vielä tarkisti sen ja totesi oikeaksi “niimpän” eikä “niinpää”. Tosin en tiedä, mistä moisen voi tarkistaa täysin oikeaksi…
      Wut? Muistatkohan nyt ihan oikein vai trollaatko? Voisin kyllä vannoa, että se on niinpä. Eli niin + pä. Ajattele näitä: kunpa, enpä, onpa. Ja näitähän voi tarkistaa kielitoimistosta http://www.kotus.fi/kielitoimisto/

      Lainaa

    40. Tulos: +34 (36 ääntä)
      vohvelivaras: Kämppä on kyllä kämppä, mutta niimpästä voidaan ollaa montaa mieltä. Mä kirjoitin nimittäin joskus yläasteella aineeseen “niimpä”, kun en itsekkään ollut varma, ja maikka vielä tarkisti sen ja totesi oikeaksi “niimpän” eikä “niinpää”. Tosin en tiedä, mistä moisen voi tarkistaa täysin oikeaksi…
      Sitten maikka tarkisti väärin, eikä maikalla ole samaa valtaa kuin Kielitoimistolla. Mä saatan joskus kirjoittaa känpän huvin vuoksi känppänä, vähän niinku taNpere.

      Lainaa

    41. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Tux: Ei tainnu tyttö ymmärtää ett ne pitää sekoittaa ja sitten vatkata!
      Sherlock iski

      Lainaa

    42. Tulos: +19 (25 ääntä)
      Monista muistakin kirjoitusvirheistä voidaan syyttää ääntämistä: ”niimpä”, ”kumpa”, ”ompa”. P:n edellä n ääntyy m:ksi, joten pitää vain tietää, että pa (pä) -liitteen edellä säilyy kirjoitettaessa sama n, joka on sanan lopussa (niinpä, kunpa, onpa). Tavallisia virheitä ovat myös ”sydämmen”, ”avoimmuus”, joissa perusmuodon (sydän, avoin) loppu-n muuttuu monissa taivutusmuodoissa tai johdoksissa m:ksi, mutta toista m:ää niihin ei kirjakielessä kuulu. (c) http://www.kotus.fi/?s=2670

      Lainaa

    43. vohvelivaras 18.1.2012 8:19
      Tulos: -32 (40 ääntä)
      Aivan, ihan mahollista että opettaja tarkisti väärin... onhan noita erehdyksiä tullut muillakin opettajilla (esim. jotku äidinkielenopettajat väittävät jonkin sanan olevan sana ja jotkut sanovat toisin, näihinkin törmännyt joskus). Joka tapauksessa oon itse sitä mieltä että niinpä, onpa, kunpa näyttävät ja kuulostavat typeriltä, kun aina tottunut kirjottamaan ja puhumaan "ämmillä" :D Eli onko sillä niin kauheaa väliä, kun kieli kuitenkin muuttuu koko ajan.

      Lainaa

    44. Tulos: +9 (15 ääntä)
      Kinosti: Monista muistakin kirjoitusvirheistä voidaan syyttää ääntämistä:”niimpä”, ”kumpa”, ”ompa”. P:n edellä n ääntyy m:ksi, joten pitää vain tietää, ettäpa (pä) -liitteen edellä säilyy kirjoitettaessa sama n, joka on sanan lopussa (niinpä, kunpa, onpa). Tavallisia virheitä ovat myös ”sydämmen”, ”avoimmuus”, joissa perusmuodon (sydän, avoin) loppu-n muuttuu monissa taivutusmuodoissa tai johdoksissa m:ksi, mutta toista m:ää niihin ei kirjakielessä kuulu. (c) http://www.kotus.fi/?s=2670
      en kyl menis kirjottamaan "avoimmuus", se kuulostaakin tyhmältä... tosin nyt asiaa mietittyäni (ja toistettuani sanaa puolenkymmentä kertaa) koko sana kuulostaa täysin järjettömältä...

      Lainaa

    45. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Oivoi, taitaa mennä vähän aikaa ennen ku Tiina osaa tehä kaikki hommat mitä kondiittorin pitäis yleisesti osata :D Tuo ala on just sitä ryhmää jossa vaaditaan maalaisjärkeä ja päättelykykyä aineiden annostelussa ja makujen yhdistelemisessä, ni mitä siitä tulee jos kuvittelee voivansa vaahdottaa sokeria? :)

      Lainaa

    46. Tulos: +1 (23 ääntä)
      koulujahan käydään siksi että oppisi.

      Lainaa

    47. Tulos: +25 (33 ääntä)
      @vohvelivaras: Kieli muuttuu joo, mutta tällä hetkellä esim. "kumpa" näyttää hölmöltä ja sekottuu vielä puhekieliseen muotoon sanasta "kumpi". Oma pappa esimerkiksi saattaa kysyä "kumpa teistä". Näissä on vielä sentään selvä logiikka ja syy, miksi kirjotetaan niinpä eikä niimpä. Eikä "niinpä" ole puhekielessäkään mitenkään kadonnu muinaisjäänne. Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisempi? Sen verran sillä on väliä, että jos kirjotat aina "niimpä", välität viestiä omasta koulutus-/sivistys-/kirjotustasostas. Ihan sama tuntuuko reilulta, näin se vaan sattuu olemaan. Kirjakieli on olemassa juurikin siksi, että kaikki puheen ja kielen variaatiot saadaan kaikille ymmärrettävään selkeään muotoon. Ei tarvii kiistellä kirjotetaanko se "mie" vai "mää" vai "mä", kun kaikki on samaa mieltä siitä, että "oikea" muoto on "minä". "One language to rule them all".

      Lainaa

    48. Tulos: +3 (13 ääntä)
      Ite näin nuorena en oo ikinä oikeen tykänny niistä "Suomen tulevaisuus" ja "teinit on tyhmiä" kommenteista, koska onhan niitä fiksujakin nuoria, mutta nyt on kyllä aivan pakko sanoa että RYHDISTÄYTYKÄÄ nyt jumalauta sen koulun kanssa! Kyllä sitä pystyis vähän järkevämpi olla jos edes vähän yrittää!

      Lainaa

    49. Tulos: +11 (15 ääntä)
      eekoo: Miten hän pääsi kouluun? O__O
      hilperi: tuli semmonen tunne et ehkä mäki sit voisin päästä leipuri-kondiittoriks opiskelemaan lukion hyvil papereilla ja n.15 vuoden leipomiskokemuksella? jos ne tämmösiiki päästää…
      Ei kyllä ainakaan meillä ollut leipurilinjalle pääsykoetta tms. vaan ihan pelkällä peruskoulun keskiarvon perusteella valittiin opiskelijat ko. linjalle.

      Lainaa

    50. Tulos: +11 (19 ääntä)
      vohvelivaras: Kämppä on kyllä kämppä, mutta niimpästä voidaan ollaa montaa mieltä. Mä kirjoitin nimittäin joskus yläasteella aineeseen “niimpä”, kun en itsekkään ollut varma, ja maikka vielä tarkisti sen ja totesi oikeaksi “niimpän” eikä “niinpää”. Tosin en tiedä, mistä moisen voi tarkistaa täysin oikeaksi…
      Et ole todistanut muuta kuin sen että opettajasi on idiootti. Se on niinpä.

      Lainaa

    51. Tulos: -6 (10 ääntä)
      Jos tämä tyttö on oikeasti 18-vuotias, hänenhän pitäisi valmistua leipuri-kondiittoriksi suurinpiirtein yhden lukuvuoden tai puolentoista lukuvuoden päästä..Aika paljon on siis vielä opittavaa..

      Lainaa

    52. vohvelivaras 18.1.2012 19:51
      Tulos: -19 (23 ääntä)
      Sen verran sillä on väliä, että jos kirjotat aina “niimpä”, välität viestiä omasta koulutus-/sivistys-/kirjotustasostas. Ihan sama tuntuuko reilulta, näin se vaan sattuu olemaan. Kirjakieli on olemassa juurikin siksi, että kaikki puheen ja kielen variaatiot saadaan kaikille ymmärrettävään selkeään muotoon. Ei tarvii kiistellä kirjotetaanko se “mie” vai “mää” vai “mä”, kun kaikki on samaa mieltä siitä, että “oikea” muoto on “minä”.
      Eihän se reilulta tunnu, jos aina opetettu "niimpä" ja yhtäkkiä joku feissarimokiin kommentoija sanoo sen olevan toisin? Toisaalta kuten sanoin, itselle ei sillä ole niin väliä kun ei nykyään oikein missään tarvitse kirjoittaa kirjakieltä (ainakaan näin arkena) eikä se ole niin pirun tarkkaa, että hirttoköyteen joutuisi pienistä virheistä. Jos jotakuta ärsyttää niin sitten ärsyttää, mutta ei munkaan takamusta hirveesti raavi jos joku kirjottaa jotakin vähän eri tavalla kuin mä. 8) Jätetään tää asia siis tähän, koska mun pointti ei alunperinkään edes ollut se, mikä oikeasti on oikein vaan se, mitä itselleni on opetettu...

      Lainaa

    53. Tulos: +9 (15 ääntä)
      Kahta vuotta nuorempana, kotona leipovana miehenä tämä raastaa sydäntäni. :'(

      Lainaa

    54. Tulos: +17 (25 ääntä)
      vohvelivaras: Eihän se reilulta tunnu, jos aina opetettu “niimpä” ja yhtäkkiä joku feissarimokiin kommentoija sanoo sen olevan toisin? Toisaalta kuten sanoin, itselle ei sillä ole niin väliä kun ei nykyään oikein missään tarvitse kirjoittaa kirjakieltä (ainakaan näin arkena) eikä se ole niin pirun tarkkaa, että hirttoköyteen joutuisi pienistä virheistä. Jos jotakuta ärsyttää niin sitten ärsyttää, mutta ei munkaan takamusta hirveesti raavi jos joku kirjottaa jotakin vähän eri tavalla kuin mä. Jätetään tää asia siis tähän, koska mun pointti ei alunperinkään edes ollut se, mikä oikeasti on oikein vaan se, mitä itselleni on opetettu…
      On kyllä ollut huonot maikat sulla, jos sulle on OPETETTU, että se kirjoitetaan "niimpä". Se on ihan 200% varma, että siihen ei m-kirjainta tule, oli sulle sanottu ihan mitä hyvänsä. Otapa vaikkapas jokin suomen kielen kieliopin perusteos tai Iso suomen kielioppi-kirja, niin sieltä saat ihan faktaa, jos et täällä kommentoijia tuossa asiassa suostu uskomaan. Ja tuo Iso suomen kielioppi on kyllä sellainen teos, että sieltä löytyy yhtä jos toistakin ja selitys myös tuolle "niinpä"-sanalle.. Mutta älä nyt vaan missään nimessä kuvittele, että on oikein kirjoittaa "niimpä". Se on väärin. Piste.

      Lainaa

    55. Blackcrow85 18.1.2012 22:08
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Saa varmasti alan töitä tulevaisuudessa :D

      Lainaa

    56. vohvelivaras 18.1.2012 23:14
      Tulos: -3 (15 ääntä)
      On kyllä ollut huonot maikat sulla, jos sulle on OPETETTU, että se kirjoitetaan “niimpä”. Se on ihan 200% varma, että siihen ei m-kirjainta tule, oli sulle sanottu ihan mitä hyvänsä. Otapa vaikkapas jokin suomen kielen kieliopin perusteos tai Iso suomen kielioppi-kirja, niin sieltä saat ihan faktaa, jos et täällä kommentoijia tuossa asiassa suostu uskomaan. Ja tuo Iso suomen kielioppi on kyllä sellainen teos, että sieltä löytyy yhtä jos toistakin ja selitys myös tuolle “niinpä”-sanalle.. Mutta älä nyt vaan missään nimessä kuvittele, että on oikein kirjoittaa “niimpä”. Se on väärin. Piste.
      Ota sinä silmä käteen ja lue kommenttini tarkemmin, missään kohtaa en väittänyt ettenkö uskoisi kommentoijia. En väittänyt myöskään uskovani itse olevani oikeassa. Älä tule mulle huutamaan kun et näköjään tajunnut itsekään asiaani. Sitäpaitsi sanoinhan jo, että mulle sillä nyt ei arkikielessä ihan hirveesti oo väliä, moni muukin puhuu ymmärrettävästi sekä netissä että face to face, sanoi/kirjoitti sitten "niimpä" tai "niinpä". Ja kyllä, mulla on ollut huonot opettajat, en kiistä sitä... biologian maikasta kuulin joskus, että kieltäytyi opettamasta evoluutioteoriaa, koska uskoi Jumalan luoneen maailman ja ihmiset. Tiedä sitten todenperäisyydestä, en lähtenyt tarkistelemaan noihin aikoihin.

      Lainaa

    57. Tulos: 0 (8 ääntä)
      lada: No periaatteessa jos ei ole ikinä ennen mitään leipomiseen viittaavaa tehnyt eikä osaa tulkita reseptien kieltä, niin tuon leivontaohjeen perusteella voisi hyvinkin erehtyä vatkaamaan noita erikseen, kun ei käsketä vatkata keskenään. En itsekään kakarana ensimmäistä kertaa leivonnaisia yksin tehdessäni ymmärtänyt, mitä 2 1/2 dl jauhoja tarkoitti(21 dl +2 dl??). Ohjeessa ei ollut mitään järkeä, kun en tunnistanut tuota 1/2 murtoluvuksi vielä silloin. Kumman vanhaksi tyttö on kyllä selvinnyt sisäistämättä mitään leivontaan liittyvää tietoa.
      Minya: Uskoakseni jatkokoulutuksiin (tässä ammatilliseen) haetaan ihan niillä peruskoulun papereilla, jonne sitten päästyään OPETELLAAN se ammatti, jotta voidaan saada töitä. Idioottikin sen tajuaa ettei kaikkea voi osata oppimatta, jos osaisi, niin mitäköhän järkeä sinne kouluun on edes mennä.
      Itseasiassa ei haeta. Jatkokoulutuksiin haetaan niillä toisen asteen papereilla, esim ammattikoulun tai lukion pääsytodistuksella. Lisäksi on yleensä myös jonkinlainen pääsykoe, jolla katsotaan, onko sopiva alalle.

      Lainaa

    58. Tulos: -1 (11 ääntä)
      Aissu: Itseasiassa ei haeta. Jatkokoulutuksiin haetaan niillä toisen asteen papereilla, esim ammattikoulun tai lukion pääsytodistuksella. Lisäksi on yleensä myös jonkinlainen pääsykoe, jolla katsotaan, onko sopiva alalle.
      Tässä tekstissä on puhe ihan selvästi ammattikoulusta, jonne on haettu peruskoulun jälkeen. Vinkvink mokan tekijän ikä. Ja ihan alasta ja asteesta riippuen ne pääsy/soveltuvuuskokeet on, ammattikouluun mennessä ei läheskään aina ole muuta kuin se kirjallinen pääsykoe. Yleensä kirjallisenkokeen lisäksi jos on muutakin, niin silloin tosiaan haetaan sinne korkeampaan koulutustasoon, eli aikalailla aikuispuolelle (lasken yliopistot, ammattikorkeat ym, ihan aikuispuolen oppilaitoksiksi).

      Lainaa

    59. Tulos: -5 (11 ääntä)
      vulpes: Uskoakseni peruskoulussa on pakollisena aineena köksä.
      Silloin kun itse yläasteella olin, niin eipä se pakollista ollut kuin yhtenä vuotena, eli seiskaluokalla. Senkin jälkeen sen sai valita kahdeksi vuodeksi vapaavalinnaisena, ja valinnaiseen kuului lähinnä kunnon ruoan teko, ei leipominen.

      Lainaa

    60. Tulos: +6 (20 ääntä)
      Minya: Silloin kun itse yläasteella olin, niin eipä se pakollista ollut kuin yhtenä vuotena, eli seiskaluokalla. Senkin jälkeen sen sai valita kahdeksi vuodeksi vapaavalinnaisena, ja valinnaiseen kuului lähinnä kunnon ruoan teko, ei leipominen.
      Sokerikakku tehdään 7-luokalla....

      Lainaa

    61. Tulos: -2 (8 ääntä)
      Minya: Uskoakseni jatkokoulutuksiin (tässä ammatilliseen) haetaan ihan niillä peruskoulun papereilla, jonne sitten päästyään OPETELLAAN se ammatti, jotta voidaan saada töitä. Idioottikin sen tajuaa ettei kaikkea voi osata oppimatta, jos osaisi, niin mitäköhän järkeä sinne kouluun on edes mennä.
      itseasiassa ylioppilaillekkin on sinne oma kiintiönsä. ja tietenkin omalla harrastuneisiudella on hyötyä kouluun pääsyssä. pitkä harrastuneisuus ei silti anna nimikettä leipuri-kondiitori, jonka avulla saisi töitä. eikä kotileipuri vielä osaa varmastikkaan puoliakaan kondiittorin kikoista. tarkoitin vain että jos on perusleipomistaidot kondiksessa niin luulis kouluun pääsevän vähän helpommin kuin semmoisen joka kaataa sokeria kulhoon ja alkaa vaahdottaa sitä...

      Lainaa

    62. Tulos: -3 (7 ääntä)
      ja luulis että siellä kuitenkin joku haastattelu on jossa esim. vois kertoa et on jo perusasiat kunnossa...?

      Lainaa

    63. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Varmaan pullat ja piparit Tiinan perheessä aina ostettu kaupasta valmiina kun ei ole tuommoisiakaan asioita oppinut. Sääli

      Lainaa

    64. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Sain tästä parhaat hepulit kuukausiin! Kiitos! Tuntu hyvältä!

      Lainaa

    65. Tulos: -7 (9 ääntä)
      noita ei voi vahigossakaan lukee töissä koska siitä seuras puolentunnin katkos töihin kun ei pystyny tekee nauramiselta mitään ja pomo katto vieres et "mitä"?????

      Lainaa

    66. Tulos: -7 (9 ääntä)
      Nii ja ÄLÄKÄ LEIVO!

      Lainaa

    67. Tulos: -4 (16 ääntä)
      mii: Sokerikakku tehdään 7-luokalla….
      Kultarakas, tuliko mieleen että sitä sokerikakkua ei välttämättä ole ihan jokaisessa koulussa tehty seiskaluokalla, vaikka se sinun koulussasi olisikin ollut jollain muotoa tärkeä osa opetus suunnitelmaa?

      Lainaa

    68. Tulos: +8 (12 ääntä)
      @Minya
      Minya: Kultarakas, tuliko mieleen että sitä sokerikakkua ei välttämättä ole ihan jokaisessa koulussa tehty seiskaluokalla, vaikka se sinun koulussasi olisikin ollut jollain muotoa tärkeä osa opetus suunnitelmaa?
      Kummallinen koulu on, jos ei köksässä opeteta, mitä munien ja sokerin vatkaaminen vaahdoksi tarkottaa. Eikä tosiaan tarvii tähän mitään jatkokurssia ja syventäviä opintoja. Ihan oli perusteissa, että mitä kaikki reseptien perustermit kuten "kuutiointi" ja "viipalointi" ja "vatkaaminen" tarkottaa. Sitäpaitsi tää on sen tason moka, että turha edes itkeä, ettei opettaja kertonu, että munat ja sokeri pitää sekottaa. Jos ei tajua, ei voi muuta päätellä ku, että yksilö on a) harvinaisen tyhmä, b) harvinaisen uusavuton, c) harvinaisen huomionkipeä. Anteeks vois saada, jos olis joku klassisen hajamielinen fysiikan professori, joka ei osaa oveakaan avata törmäämättä siihen.

      Lainaa

    69. Tulos: -2 (10 ääntä)
      vulpes: @Minya Kummallinen koulu on, jos ei köksässä opeteta, mitä munien ja sokerin vatkaaminen vaahdoksi tarkottaa. Eikä tosiaan tarvii tähän mitään jatkokurssia ja syventäviä opintoja. Ihan oli perusteissa, että mitä kaikki reseptien perustermit kuten “kuutiointi” ja “viipalointi” ja “vatkaaminen” tarkottaa. Sitäpaitsi tää on sen tason moka, että turha edes itkeä, ettei opettaja kertonu, että munat ja sokeri pitää sekottaa. Jos ei tajua, ei voi muuta päätellä ku, että yksilö on a) harvinaisen tyhmä, b) harvinaisen uusavuton, c) harvinaisen huomionkipeä. Anteeks vois saada, jos olis joku klassisen hajamielinen fysiikan professori, joka ei osaa oveakaan avata törmäämättä siihen.
      Kyllähän koulussa ne perusteet käytiin läpi, siitä en mitään sanonut. Huomautin vain että ei se perusteiden teoreettinen läpikäyminen tarkoita siltikään, että joka koulussa se sokerikakku tehtäisiin. Ja kyllähän siitä voi ulista ettei opettaja sanonut, minkäs voi jos ei itse ymmärrä :D

      Lainaa

    70. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Edes minä, joka olen näissä leipomis/kokkausjutuissa aivan surkea, en ole näin surkea :D

      Lainaa

    71. Tulos: 0 (4 ääntä)
      lada: No periaatteessa jos ei ole ikinä ennen mitään leipomiseen viittaavaa tehnyt eikä osaa tulkita reseptien kieltä, niin tuon leivontaohjeen perusteella voisi hyvinkin erehtyä vatkaamaan noita erikseen, kun ei käsketä vatkata keskenään. En itsekään kakarana ensimmäistä kertaa leivonnaisia yksin tehdessäni ymmärtänyt, mitä 2 1/2 dl jauhoja tarkoitti(21 dl +2 dl??). Ohjeessa ei ollut mitään järkeä, kun en tunnistanut tuota 1/2 murtoluvuksi vielä silloin. Kumman vanhaksi tyttö on kyllä selvinnyt sisäistämättä mitään leivontaan liittyvää tietoa.
      Luulen että olet hiukan eri tapaus jos kerran kakarana leivoit, tämä Tiina on sentääs 18 vuotias jolloin luulisi että osataan käyttää aivojakin ... Vaikka olisi kuinka ensikertalainen leipomisessa ja omaisi kuinka huonot ohjeet niin luulisi tuon ikäisen likan silti tajuavan jo sokerin rakenteesta että se ei vaahtoudu. Viimeistään kun tunnin verran on sitä vatkannut eikä sokeri muutu miksikään ...

      Lainaa

    72. Tulos: -2 (6 ääntä)
      eipä tuohon hommaan paljoo leipuri-kondiittorin koulutusta tarvis... tai no, ehkä tää mokatyttö tarvii.

      Lainaa

    73. Tulos: -3 (9 ääntä)
      eikö ketään häiritse känppä

      Lainaa

    74. moukarimies 3.11.2012 11:59
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Et kai sä niitä erikseen vatkaa....? Repesin IRL :D

      Lainaa

    75. Tulos: +10 (14 ääntä)
      ElamanKevat: Ei tule tuosta tytöstä vaimoa. Ainakaan hyvää sellaista, kerran ei leipominenkaan onnistu.
      Leipojan sinä tarvitset, et vaimoa. Ehkä pyykkärin ja siivoojan myös. Niitä saa työkkäristä.

      Lainaa

    76. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Oon lukenu tän mokan monta kertaa, mutta ny vasta huomasin tuon taustatietoja-kohdan tekstin. ei saatana.

      Lainaa

    77. Tulos: -2 (2 ääntä)
      Tux: Ei tainnu tyttö ymmärtää ett ne pitää sekoittaa ja sitten vatkata!
      Sinähän se nero olet!

      Lainaa

    78. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Onko täällä kaikki kommentoija iältään n.13-15v.?

      Lainaa

    79. KissaKuustinen 4.11.2024 14:18
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Tux: Ei tainnu tyttö ymmärtää ett ne pitää sekoittaa ja sitten vatkata! 😊
      Sä ole yhtä tyhmä kun tuo leipoja kun kerrot kaikille että tajusit jutun. Sama kun ne ketkä pilaa jonkun aprillipilan huutelemalla että se on pilaa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: leipoa, kakku, kananmuna, sokeri, vaahto, vatkata