Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Machupa Mannerheim

"Jostain tummaihoisesta tehtiin leffa."
Machupa Mannerheim

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 74 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +862 (906 ääntä)
      jälleen on nuorison sivistystaso kohdillaan. :D

      Lainaa

    2. ...ääliö 18.8.2012 2:10
      Tulos: +685 (745 ääntä)
      Mä jotenkin arvasin, että joku idioottiparka tulee luulemaan, että Mannerheim oli tummaihoinen kenialainen Suomen pelastaja.

      Lainaa

    3. Tulos: -56 (126 ääntä)
      Kuuntelet tummaa laulajaa? http://rlv.zcache.com/a_special_snowflake_tshirt-p235892918283874328envm8_400.jpg

      Lainaa

    4. ...ääliö 18.8.2012 2:21
      Tulos: +217 (241 ääntä)

      Lainaa

    5. Tulos: -106 (148 ääntä)
      Kyseinen elokuvahan oli Suomessa tehty elokuva Kenialaisista xD

      Lainaa

    6. ...ääliö 18.8.2012 2:50
      Tulos: +149 (179 ääntä)
      Kyseinen elokuva tuntuu jo ajatuksena oudolta. Samaa mieltä on elokuvan pääosanesittäjä. "'Suomen Marsalkka on elokuvana kreisi', sanoo Helsingin Sanomien Nairobista tavoittama Savalas Otieno, joka näyttelee elokuvan pääroolissa Mannerheimia."

      Lainaa

    7. Tulos: +385 (419 ääntä)
      presidentti tumma paahto

      Lainaa

    8. Tulos: +130 (182 ääntä)
      Tytöt ovat todella pihalla maailman menosta, saisivat hävetä!

      Lainaa

    9. hölmölandia 18.8.2012 8:48
      Tulos: +112 (244 ääntä)
      Kaisa V.: Tytöt ovat todella pihalla maailman menosta, saisivat hävetä!
      Rihannnaa, R'n'B:tä ja suomiräppiä kuuntelevat yleensä kyllä ovatkin. Tuon kyseisen elokuvan idea on kieltämättä aika outo.

      Lainaa

    10. Tulos: +193 (197 ääntä)
      "mäki kuuntelen rihannaa vaik se on ruskee" täähän oli hyvä vertaus :D

      Lainaa

    11. Tulos: +82 (240 ääntä)
      Moinen sivistystaso kyllä aiheuttaa melkoisen myötähäpeän... MUTTA Siinä mielessä ovat kyllä oikeassa, että aikamoinen juntti saa olla, jos oikeasti pahoittaa mielensä siitä, että Marski on musta jossain b-luokan tv-leffassa.

      Lainaa

    12. Tulos: +35 (119 ääntä)
      Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?

      Lainaa

    13. Tulos: -60 (232 ääntä)
      Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!

      Lainaa

    14. Tulos: +22 (74 ääntä)
      Tää on nyt osaks sellain ''Some faith in humanity restored'' sen takia et likat on kuitenkii rasismia vastaan, mut osaks sit taas ehkä isoin facepalm ikinä.

      Lainaa

    15. Tulos: -38 (94 ääntä)
      hohhoijaa, tää teinien suomiviha on ihan naurettavaa. itseäni ei kiinnosta kuka sitä mannerheimia esittää, mutta osaan avartaa näkökantaani sen verran että ymmärrän jos joku vetää herneet siitä, että sitä esittää kenialainen. ja btw, neekeri on monelle vieläkin puhekielen sana mustaihoisista. kaikki on juntteja nationalisteja yhyy

      Lainaa

    16. Tulos: +33 (51 ääntä)
      Juhyhyhyhy: Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!
      Ja musta mies!

      Lainaa

    17. Tulos: +49 (85 ääntä)
      Tuomas: Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?
      Vapaa kasvatus eli "mee ite kapakkaan ja jätä lapset kasvamaan"

      Lainaa

    18. Tulos: +55 (77 ääntä)
      Tuomas: Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?
      Hei minä oon syntyny -92 , mutta en minä noin tyhmä ole :D

      Lainaa

    19. Tulos: -4 (46 ääntä)
      Juhyhyhyhy: Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!
      Kaikesta muusta samaa mieltä, mutta ulkomaille hän pakeni päästäkseen yksityissairaaloihin, ei vastuuta pakenemaan.

      Lainaa

    20. Tulos: +64 (110 ääntä)
      Jos näyttelijä olisi ollut Jenkkiläinen valkoinen mies, kukaan ei olisi valittanut.

      Lainaa

    21. Tulos: +46 (116 ääntä)
      Mainiota YLE, nyt tyhmät pissikset sitten luulee että Mannerheim oli neekeri.

      Lainaa

    22. Tulos: +6 (66 ääntä)
      elmo: Jos näyttelijä olisi ollut Jenkkiläinen valkoinen mies, kukaan ei olisi valittanut.
      No ei kai ku se olisi edes näyttänyt silloin suomalaiselta:D onko kaikki nähneet trailerin siitä? tässä se nyt tulee http://www.findance.com/uutiset/18645/traileri-ylen-mannerheim-elokuvasta Itseä vain kyseinen traileri nauratti jostain syystä:D Mun tietääkseni tuohon aikaan suomessa ei ollut edes tummaihoisia ollenkaan joten mukavaa kun ottavat kunnian siitä sodasta:) mä en ole rasisti, mutta tuo antaa ihan väärän kuvan suomesta ja siitä sodasta minkä isovanhemmat/vanhemmat kävivät ja varmasti kaikki kääntyvät nyt haudassa tai vanhainkodissa vuoteessaan ympäri kun tästä kuulevat:/

      Lainaa

    23. Tulos: +9 (71 ääntä)
      elmo: Jos näyttelijä olisi ollut Jenkkiläinen valkoinen mies, kukaan ei olisi valittanut.
      Olisipahan ihonväri oikea.

      Lainaa

    24. ...ääliö 18.8.2012 18:01
      Tulos: +69 (101 ääntä)
      Tärkeintä olisi, että näyttelijä muistuttaisi edes hyvin etäisesti esittämäänsä henkilöä.

      Lainaa

    25. ...ääliö 18.8.2012 18:03
      Tulos: +65 (87 ääntä)
      Lisäksi elokuva olisi voitu kuvata jossakin sopivammassa miljöössä. Hiekkadyynit ja palmupuut eivät jostain kumman syystä ole iskostuneet kallooni suomalaiseen miljööhön kuuluviksi.

      Lainaa

    26. ...ääliö 18.8.2012 18:04
      Tulos: +24 (62 ääntä)
      Näin verorahoja kulutetaan...

      Lainaa

    27. Tulos: +66 (74 ääntä)
      Tuomas: Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?
      Kyllä varmasti 80-luvulla ja sitä aikasemminkin löytyy saman verran idioottia sakkia, niiden heitot (kun olivat 10-20 vuotiaita ) ei ole vaan päässyt yhtä runsain mitoin tallentumaan esimerkiks feissarimokiin tai ihan minne vaan nettiin.

      Lainaa

    28. Tulos: +15 (25 ääntä)
      Ei voi olla totta... :D Jotenkin arvasin, että tästä Mannerheim-leffasta tulee joko Feissarimoka, mutta tämä kyllä ylitti odotukseni :D

      Lainaa

    29. Tulos: +23 (39 ääntä)
      Tuomas: Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?
      Tsernobyli posahti -86 nii ysikytluvun sukupolven vanhemmat sai justiin sopivasti kivat pikku säteilyt xP

      Lainaa

    30. Tulos: +64 (100 ääntä)
      elmo: Jos näyttelijä olisi ollut Jenkkiläinen valkoinen mies, kukaan ei olisi valittanut.
      Jos tekisin elokuvan omasta elämänkerrasta varmaan palkkaisin lihavan ruotsalaisen keski-ikäisen miehen näyttelemään minua (19v hoikka likka), vaikka ko. näyttelijä olisikin maailman paras näyttelemään. En todellakaan ole missään elämän vaiheessa kokenut itseäni rasistiseksi enkä koe nytkään, kun sanon, että on naurettavaa laittaa kenialainen näyttelemään Mannerheimiä. Aivan yhtä naurettavaa olisi laittaa nainen näyttelemään Mannerheimiä. Tai lapsi. Suosikki näyttelijäni on tummaihoinen, vaikka Mannerheimin näyttelijäksi olisi valittu hänet olisin silti sitä vastaan. En käsitä mihin tällä Mannerheim-elokuvalla pyritään, jostain luin, ettei Mannerheim ja sota ole pääosassa, vaan kulttuurien kohtaaminen (tmv.). Jos halutaan tehdä elokuva kulttuurien kohtaamisesta, niin eikö silloin voitaisi keskittyä siihen ja jättää Marskit ja muut toiseen elokuvaan?

      Lainaa

    31. Tulos: +12 (16 ääntä)
      omg piste

      Lainaa

    32. mies vai myytti 18.8.2012 20:41
      Tulos: +22 (36 ääntä)
      Tuskinpa tämä "Mannerheim -elokuva" on elämäkera elokuva Marsalkka Mannerheimista. Jotain poikkitaiteellista myytinmurtamista...

      Lainaa

    33. Tulos: +12 (28 ääntä)
      Kiitos YLE:lle nuorison sivistämisestä.

      Lainaa

    34. Tulos: -5 (33 ääntä)
      1: Tää on luultavasti trolli. 2.:" Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms." Käsittääkseni kaikki tietääettä talvisota oli ennen jatkosotaa

      Lainaa

    35. Tulos: +21 (37 ääntä)
      Mitä sivistystasoon tulee, niin muistakaa että mokaajat ovat 14-vuotiaita eli varmaan kahdeksannella luokalla. Toisin sanoen heille opetetaan koulussa vasta Mannerheimista tänä vuonna, mikäli oikein muistan. Tietysti luulisi että Mannerheimista olisi muutenkin kuullut, mutta jos ei lue uutisia (harva tuon ikäinen lukee), joissa Mannerheim mainitaan yhä aika usein, eikä vanhemmilta ole kuullut, niin en oikeastaan ole yllättynyt ettei tiedetä.

      Lainaa

    36. Tulos: +15 (29 ääntä)
      Paikallisessa lehdessä oli juttu että tuon uuden mannerheim elokuvan myötä nuoret saattavat alkaa ajattelemaan että Marsalkka Mannerheim oli oikeasti joku Kenialainen joka johti suomen joukkoja kohti itsenäisyyttä. Luulin että se ei voisi olla mahdollista ja jos olisi niin menisi todella kauan että niin kävisi. Luulin väärin, olen todella pettynyt.

      Lainaa

    37. Tulos: -38 (70 ääntä)
      Voi herranjumala... jos teitä idiootteja noin paljon rasittaa että Mannerheimia esittää musta mies, niin olkaa katsomatta koko elokuvaa!!! Älkää lukeko uutisia tai mitään asiaan liittyvää. Miksi teitö ylipäätään se häiritsee? Onko se maailmanloppu? Miten se teihin vaikuttaa? Onneksi pääsen ulkomaille pakoon teitä suvaitsemattomia älykääpiöitä...

      Lainaa

    38. ...ääliö 18.8.2012 23:53
      Tulos: +22 (36 ääntä)
      Ivy: Voi herranjumala… jos teitä idiootteja noin paljon rasittaa että Mannerheimia esittää musta mies, niin olkaa katsomatta koko elokuvaa!!! Älkää lukeko uutisia tai mitään asiaan liittyvää. Miksi teitö ylipäätään se häiritsee? Onko se maailmanloppu? Miten se teihin vaikuttaa? Onneksi pääsen ulkomaille pakoon teitä suvaitsemattomia älykääpiöitä…
      Razzism!!!

      Lainaa

    39. Mr. Perfect 19.8.2012 12:19
      Tulos: +22 (38 ääntä)
      Juhyhyhyhy: Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!
      Ja sitten takas historian tunnille...

      Lainaa

    40. Tulos: -6 (30 ääntä)
      Niinpä niin, kun kaikki elävät tätä idiotismin Tv-aikakautta ei ole ihme että historiakin vääristyy ja vain siksi että opittaisiin suvaitsemaan asioita... Mitäpä jos opittaisiin suvaitsemaan että kaikki eivät ole/eivätkä tule olemaan suvaitsevaisia.

      Lainaa

    41. Tulos: -5 (31 ääntä)
      …ääliö: Tärkeintä olisi, että näyttelijä muistuttaisi edes hyvin etäisesti esittämäänsä henkilöä.
      Niinhän se muistuttaa.

      Lainaa

    42. Tulos: +6 (32 ääntä)
      Nämä jotka kutsuvat itseään suvaitsevaisiksi, ovat tekopyhiä.

      Lainaa

    43. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Ihailen suvaitsevaisuuttasi, Aino!

      Lainaa

    44. Tulos: -7 (43 ääntä)
      Voi kamala kun tästä on noussut kohu. Olen samaa mieltä siitä, että Keniassa kuvattu Mannerheim-elokuva, jossa kaikki näyttelijät ovat tummaihoisia, on ihan hassu idea, mutta ei siitä näin suurta haloota syntyisi ilman ihka aitoa rasismia™. Ja jos joku mainitsee vielä kerran suomalaisten veronmaksajien rahat, niin en voi taata rauhallista vastausta. Aiemmin linkatun Findancen uutisen mukaan elokuva on maksanut 20 000 euroa, mikä ei todellakaan ole iso summa elokuvasta, ja sekin raha menee hyvään paikkaan. Tummaihoisia näyttelijöitä näkee TV:ssä hävettävän vähän siihen nähden miten suuren osan maailman väestöstä he muodostavat.

      Lainaa

    45. ...ääliö 19.8.2012 21:05
      Tulos: +16 (26 ääntä)
      Colour: Voi kamala kun tästä on noussut kohu.Olen samaa mieltä siitä, että Keniassa kuvattu Mannerheim-elokuva, jossa kaikki näyttelijät ovat tummaihoisia, on ihan hassu idea, mutta ei siitä näin suurta haloota syntyisi ilman ihka aitoa rasismia™.Ja jos joku mainitsee vielä kerran suomalaisten veronmaksajien rahat, niin en voi taata rauhallista vastausta. Aiemmin linkatun Findancen uutisen mukaan elokuva on maksanut 20 000 euroa, mikä ei todellakaan ole iso summa elokuvasta, ja sekin raha menee hyvään paikkaan. Tummaihoisia näyttelijöitä näkee TV:ssä hävettävän vähän siihen nähden miten suuren osan maailman väestöstä he muodostavat.
      Asia ei ole noin yksinkertainen. Itse elokuvan budjetti oli 20 000 euroa, mutta lisäksi kokonaisbudjettia kasvattaa elokuvan tekemisestä kertova kuusiosainen dokumenttisarja Operaatio Mannerheim, jonka budjetti on 100 000–150 000 euroa. Lopullisiin kustannuksiin tulee vielä muutoksia ajan kuluessa, esim. matkakulut. http://www.hs.fi/kulttuuri/Kenialainen+ty%C3%B6ryhm%C3%A4+loi+Marsalkka-elokuvan+k%C3%A4sikirjoituksen/a1305593081842

      Lainaa

    46. Tulos: -3 (23 ääntä)
      vitun nulikka ottais asioista selvää ja sen jälkee itkis facebookkiin ._.

      Lainaa

    47. Tulos: +37 (45 ääntä)
      Eikös Samuli Edelmanista tulisa hyvä pääroolin näyttelijä Nelson Mandelasta kertovassa elokuvassa...?

      Lainaa

    48. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Eheheheh... Ei tää oo mahdollista! Sai kyllä oikeen mainiot naurut.

      Lainaa

    49. Tulos: +8 (10 ääntä)
      …ääliö: Asia ei ole noin yksinkertainen. Itse elokuvan budjetti oli 20 000 euroa, mutta lisäksi kokonaisbudjettia kasvattaa elokuvan tekemisestä kertova kuusiosainen dokumenttisarja Operaatio Mannerheim, jonka budjetti on 100 000–150 000 euroa. Lopullisiin kustannuksiin tulee vielä muutoksia ajan kuluessa, esim. matkakulut. http://www.hs.fi/kulttuuri/Kenialainen+ty%C3%B6ryhm%C3%A4+loi+Marsalkka-elokuvan+k%C3%A4sikirjoituksen/a1305593081842
      No ihmettelinkin sitä summaa. Hyvä tietää etten ole vielä täysin menettänyt käsitystäni rahan arvosta.

      Lainaa

    50. Valkoinen Ritari 20.8.2012 11:26
      Tulos: -12 (40 ääntä)
      tun nykyajan nulikat te melkein kaikki kuljette pää anaalissa ettekä tiedä mitään historiasta tai kotimaastanne! mannerheim on suurimpia sankareitamme pelasti suomen varmalta tuholta ja otti saksan avun vastaan aseet,ammukset,joukot!rys.. tai venäläiset voi mennä sinne siperiaan häpeämään!

      Lainaa

    51. Valkoinen Ritari 20.8.2012 14:22
      Tulos: -13 (41 ääntä)
      Juhyhyhyhy: Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!
      jos kerran oot punikki ni muuta sinne ryslandiaa sit asumaan turhaan täällä meidän vapaassa VALKOISESSA suomessa kärsit ja turha sit itkee tänne takas jos siellä sit tapaat korruptiota ja mikään ei toimi ajallaan...nai joku lihava maatuska ja muuta siperiaan kaalia viljelemään :D

      Lainaa

    52. Tulos: +15 (33 ääntä)
      jeep: Eikös Samuli Edelmanista tulisa hyvä pääroolin näyttelijä Nelson Mandelasta kertovassa elokuvassa…?
      Hyvin hoksattu! Jos kuviteltaisiin, että mitä olisi voinut tapahtua, jos Nelson Mandela olisikin syntynyt Suomessa, Samuli Edelman olisi hyvä valinta näyttelemään häntä. Voitaisiin myös tehdä sellainen kuvitteellinen elokuva, että jos Martin Luther King olisikin ollut suomalainen, ja hänen elämänsä tapahtumat sijoittuisivat vaikka 50-luvun Suomeen. Siitä voisi tulla aika hyvä tarina! Nyt elokuvantekijät kuitenkin käyttivät mielikuvitustaan siten, että kirjoittivat kuvitteellisen tarinan siitä, että Mannerheimin elämä sijoittuisikin Keniaan!! Ohoo!! Siitähän haloo nousi! Miksi Mannerheim-hahmoa esittää kenialainen näyttelijä Keniaan sijoittuvassa elokuvassa?! Eikö kenialaista miestä pitäis esittää suomalainen näyttelijä?! Eiku... miten se nyt kaikista loogisimmin menis? Jos vaikka Keniaan sijoittuvassa elokuvassa näyttelijät olis kenialaisia? Sitten kun tehdään dokumenttipohjaista Mannerheimin elämänkertaa, varmaan joku suomen ruotsalainen saa roolin, eiks ni?

      Lainaa

    53. Tulos: +10 (18 ääntä)
      jos maailma on oikeesti menossa tämmöseks ni voisinko vaan kuolla.

      Lainaa

    54. Juhyhyhyhy 21.8.2012 0:35
      Tulos: -6 (32 ääntä)
      Valkoinen Ritari: jos kerran oot punikki ni muuta sinne ryslandiaa sit asumaan turhaan täällä meidän vapaassa VALKOISESSA suomessa kärsit ja turha sit itkee tänne takas jos siellä sit tapaat korruptiota ja mikään ei toimi ajallaan…nai joku lihava maatuska ja muuta siperiaan kaalia viljelemään
      Minä en ole punikki. En sotinut sisällissodassa... Sinä sen sijaan voisit oppia kirjoittamaan suomea. Hyvästi.

      Lainaa

    55. Hohhoijjaa 21.8.2012 9:12
      Tulos: +3 (17 ääntä)
      Kuinkakohan moni tästäkin elokuvasta olis kiinnostunut ilman tätä järjetöntä kohua? Henkilökohtaisesti en ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on. Mun mielestä olennaisinta on se mitä oikeasti on tapahtunut, ei se mitä joku turha elokuva asiasta sanoo. Pelottavaa miettiä mikä maailmankatsomus ihmisillä on jos kerran kaikki elokuvat pitää ottaa noin tosissaan..

      Lainaa

    56. Tulos: +19 (33 ääntä)
      Colour: Voi kamala kun tästä on noussut kohu. Olen samaa mieltä siitä, että Keniassa kuvattu Mannerheim-elokuva, jossa kaikki näyttelijät ovat tummaihoisia, on ihan hassu idea, mutta ei siitä näin suurta haloota syntyisi ilman ihka aitoa rasismia™. Ja jos joku mainitsee vielä kerran suomalaisten veronmaksajien rahat, niin en voi taata rauhallista vastausta. Aiemmin linkatun Findancen uutisen mukaan elokuva on maksanut 20 000 euroa, mikä ei todellakaan ole iso summa elokuvasta, ja sekin raha menee hyvään paikkaan. Tummaihoisia näyttelijöitä näkee TV:ssä hävettävän vähän siihen nähden miten suuren osan maailman väestöstä he muodostavat.
      Tuo rasisti-kortti on niin naurettava, tummaihoinen ei voi tehdä mitään väärin tai olla missään huono? Ainakaan en saa sanoa niin, koska sitten olen rasisti. Jos en pidä bussikuskeista (koska ne on tylyjä), minun on rakastettava sitä TUMMAIHOISTA bussikuskia, koska muuten olen rasisti? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa koko Mannerheim, minun henkilökohtanen näkemys on, että kuka tahansa Suomen presidenteistä olisi osannut johtaa silloista Suomea yhtä hyvin, SILTI minua ärsyttää ko. elokuva. Tuohon raha-asiaan taas. Kuten tuolla jo joku ehti kommentoida, tuo 20 000 on pieni osa todellisista kustannuksista ja vaikka tuo 20 000 olisikin oikea loppusumma, se on silti typerää rahan tuhlausta. Montako lasta Suomessa on tällä hetkellä, jotka tarvitsevat hoitoa, apua, erityisopetusta, vaatteita? Jos kahdellekymmenelletuhannelle eurolle ei ole parempaa käyttöä, kuin tehdä paskaleffa jolla suututtaa puolet Suomalaisista, niin voi tuoda vaikka minulle ne rahat, tälläkin kylällä on vaikka mitä pikkujuttuja, mihin voisi rahaa syytää.

      Lainaa

    57. Tulos: +3 (17 ääntä)
      Juhyhyhyhy: Juhyhyhyhy: lauantaina VA:F [1.9.7_1111]Kiitos. Tulos: -23 (133 ääntä) Mannerheim ei ollut mikään sankari. Meni naimisiin rahan takia jonkun venäläisen kanssa eikä edes yrittänyt olla uskollinen. Sen jälkeen massamurhasi suomalaisia (punaisia sotilaita). Sitten vielä sotahulluudessaan sai idean vallata Neuvostoliiton alueita, minkä takia Suomi sai pahasti nenilleen. Kuka tietää, jos Suomi olisi malttanut olla menemättä alun perin Neuvostoliitolle kuuluneille alueille, niin ehkä NL ei olisi ottanut Suomen Karjalaa yms. Ja sitten lopuksi tämä Mannerheim pakeni vastuuta ulkomaille. Ja nyt hänestä tehtiin sankarielokuva!
      Lääääkkeeet!!!

      Lainaa

    58. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Rasismia _ei ole_ HÄMMÄSTELY tai jopa kauhistelu siitä että SUOMALAISTA, historiallisesti tunnettua miestä esittää tummaihoinen kenialainen..

      Lainaa

    59. Tulos: -2 (10 ääntä)
      jepejp: Rasismia _ei ole_ HÄMMÄSTELY tai jopa kauhistelu siitä että SUOMALAISTA, historiallisesti tunnettua miestä esittää tummaihoinen kenialainen..
      Jahas, sain tämän kuulostamaan sarkasmilta :-D ihan tosissani siis tarkoitin!

      Lainaa

    60. Tulos: -5 (11 ääntä)
      mies vai myytti: Tuskinpa tämä “Mannerheim -elokuva” on elämäkera elokuva Marsalkka Mannerheimista. Jotain poikkitaiteellista myytinmurtamista…
      Sitä en ole vielä ymmärtänyt, että onko se siis myytti, että Marski oli valkoihoinen?

      Lainaa

    61. Tulos: -1 (5 ääntä)
      https://www.facebook.com/groups/400010453380250/ boikkotiin kokovitsi suomenmarsalkka boikkotiin liitykää joukkoon tummaan :D

      Lainaa

    62. Tulos: +12 (16 ääntä)
      mitähän seuraavaks valkoihoinen usain bolt

      Lainaa

    63. Tulos: -6 (20 ääntä)
      …ääliö: Lisäksi elokuva olisi voitu kuvata jossakin sopivammassa miljöössä. Hiekkadyynit ja palmupuut eivät jostain kumman syystä ole iskostuneet kallooni suomalaiseen miljööhön kuuluviksi.
      Voi kristuksen lisäkives kuinka yksinkertasta jengiä täällä pyörii. Ei sitten käynyt mielessä, että tän kyseisen leffan pointti ei EHKÄ MAHDOLLISESTI ole olla mikään täydellisen eksakti dokumentti aiheesta Marski ja Suomi? Jospa se onkin ollut tässä ihan ideana, että näyttelijät ja miljöö eivät näytä suomalaisilta? Rasismista en tiedä, mutta uskomattomia urpoja tästä aiheesta vouhottavat ovat kyllä aivan satavarmasti. Lukekaa vaikka historiankirjaa, jos kaipaatte jotain tarkkaa Mannerheim-kuvausta, tai tehkää oma DOKUMENTTIelokuva ja kaivakaa vaikka se herra marsalkka haudasta, että varmasti on sitten samannäkönen näyttelijä. =)) Vähän maatunut versio ehkä, mutta parempihan se on kun joku NEEKERI. Eikös?

      Lainaa

    64. Tulos: +8 (14 ääntä)
      haha: Hyvin hoksattu! Jos kuviteltaisiin, että mitä olisi voinut tapahtua, jos Nelson Mandela olisikin syntynyt Suomessa, Samuli Edelman olisi hyvä valinta näyttelemään häntä. Voitaisiin myös tehdä sellainen kuvitteellinen elokuva, että jos Martin Luther King olisikin ollut suomalainen, ja hänen elämänsä tapahtumat sijoittuisivat vaikka 50-luvun Suomeen. Siitä voisi tulla aika hyvä tarina! Nyt elokuvantekijät kuitenkin käyttivät mielikuvitustaan siten, että kirjoittivat kuvitteellisen tarinan siitä, että Mannerheimin elämä sijoittuisikin Keniaan!! Ohoo!! Siitähän haloo nousi! Miksi Mannerheim-hahmoa esittää kenialainen näyttelijä Keniaan sijoittuvassa elokuvassa?! Eikö kenialaista miestä pitäis esittää suomalainen näyttelijä?! Eiku… miten se nyt kaikista loogisimmin menis? Jos vaikka Keniaan sijoittuvassa elokuvassa näyttelijät olis kenialaisia? Sitten kun tehdään dokumenttipohjaista Mannerheimin elämänkertaa, varmaan joku suomen ruotsalainen saa roolin, eiks ni?
      Nousiskohan Afrikassa yhtä suuri haloo, jos Nelson Mandelaa esittää joku valkoihoinen? Mä olen oikeasti ihan samaa mieltä asiasta, että jos kyseessä on kuvitteellinen, Keniaan sijoittuva elokuva niin, miksi näyttelijät eivät saisi olla tummaihoisia. Toisaalta, voisiko Keniaan sijoittuvan elokuvan nimi olla Suomen marsalkka? Eikö silloin kyseessä olisi Kenian marsalkka? Mulla on tähän kohuun tasan kaksi näkökulmaa: 1. Miksi ihmeessä Suomen yleisradion (Yle) kuvaa elokuvaa Keniassa. Eikö heidän kuuluisi edes jollain tasolla tukea suomalaista kulttuuria ja suomalaisia kulttuurintekijöitä? 2. Jos Mannerheim on haluttu esittää kenialaisena henkilönä, kenialaisessa ympäristössä ja kulttuurissa, miksi elokuvan nimi on Suomen marsalkka? Tytöt on nuoria ja ymmärtämättömiä, mutta mikä on suomalaisen opetuksen taso, jos kasiluokkalaiset eivät tiedä, kuka on Mannerheim. Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi edes suunnilleen muistaa pressojemme sukunimet. Itse olen käynyt peruskoulun 90-luvulla ja uskallan väittää, että pressoista puhuttiin tuolloin jo ala-asteella. Tosin vasta lukiossa oli osattava nimet kokonaan (esim. Carl Gustaf Emil Mannerheim) ja pressakaudet ulkoa.

      Lainaa

    65. Tulos: -8 (14 ääntä)
      Rusina: Tuo rasisti-kortti on niin naurettava, tummaihoinen ei voi tehdä mitään väärin tai olla missään huono? Ainakaan en saa sanoa niin, koska sitten olen rasisti. Jos en pidä bussikuskeista (koska ne on tylyjä)
      Ai ovat? Kaikki tyynni? Tämä siis on vakaumuksesi? Tuollaisilla yleistyksillä pelaat rasistikortin itsellesi ihan omin käsin, ilman muiden apua. Suosittelen, että menet kotiisi häpeämään.

      Lainaa

    66. Tulos: -7 (9 ääntä)
      hölmölandia: Rihannnaa, R’n'B:tä ja suomiräppiä kuuntelevat yleensä kyllä ovatkin. Tuon kyseisen elokuvan idea on kieltämättä aika outo.
      Kuuntelen suomi rappiä ja tietääkseni en ole pihalla maailman menoista (; että tack så mycket

      Lainaa

    67. Tulos: -1 (7 ääntä)
      ggggg!: Mitä sivistystasoon tulee, niin muistakaa että mokaajat ovat 14-vuotiaita eli varmaan kahdeksannella luokalla. Toisin sanoen heille opetetaan koulussa vasta Mannerheimista tänä vuonna, mikäli oikein muistan. Tietysti luulisi että Mannerheimista olisi muutenkin kuullut, mutta jos ei lue uutisia (harva tuon ikäinen lukee), joissa Mannerheim mainitaan yhä aika usein, eikä vanhemmilta ole kuullut, niin en oikeastaan ole yllättynyt ettei tiedetä.
      Ja nyt kun koulussa opetetaan historiassa Suomen sodista ja Mannerheimista, niin teinit on varmaan ihan sekasin kun yhtäkkiä Marski oisin sitten mukamas valkoinen :)

      Lainaa

    68. Tulos: +3 (9 ääntä)
      ggggg!: Mitä sivistystasoon tulee, niin muistakaa että mokaajat ovat 14-vuotiaita eli varmaan kahdeksannella luokalla. Toisin sanoen heille opetetaan koulussa vasta Mannerheimista tänä vuonna, mikäli oikein muistan. Tietysti luulisi että Mannerheimista olisi muutenkin kuullut, mutta jos ei lue uutisia (harva tuon ikäinen lukee), joissa Mannerheim mainitaan yhä aika usein, eikä vanhemmilta ole kuullut, niin en oikeastaan ole yllättynyt ettei tiedetä.
      Kyllä minä sain tietää Mannerheimistä jo ala-asteella, tiedä sitten miten näitä nykypentuja opetetaan.

      Lainaa

    69. Tulos: -2 (6 ääntä)
      hölmölandia: Rihannnaa, R’n'B:tä ja suomiräppiä kuuntelevat yleensä kyllä ovatkin. Tuon kyseisen elokuvan idea on kieltämättä aika outo.
      eli siis tarkoitat että kaikki suomiräppiä kuuntelevat ovat ihan pihalla? Kiitos kunniasta, tiesin kyllä että Mannerheimistä tehtiin elokuva jota esitti musta mies ja en pitänyt uutisesta yhtään... Anteeksi avautumiseni :)

      Lainaa

    70. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Tuomas: Mitö tässä maassa oikein tapahtuu? Mitä helvettiä 90-luvulla tapahtui sellaista että silloin syntyneistä tuli tällaisia?
      vissii tää kaikki johtuu siitä kasvihuoneilmiöstä. :O

      Lainaa

    71. Herätkää vihervassarit 25.9.2013 16:37
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Nationalismi on nykyään sama kuin rasismi. Omaa kansallisuutta ei saa enää puolustaa.

      Lainaa

    72. It's a deal 20.2.2023 11:04
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Pointtihan oli se, että vanhus kertoo Mannerheimin tarinaa lapsille, ja nämä eivät tienneet Suomesta mitään, joten he kuvittelivat tarinan omaan ympäristöönsä. Tämä ei käynyt aiemmista kommenteista ilmi, joten kerron niille, jotka tähän satunnaisista mokista päätyvät.

      Lainaa

    73. idiootti_985 8.1.2024 20:22
      Tulos: +1 (1 ääni)
      ihanhyvä alkukohta neideillä :D nuanssit sitten myöhemmin

      Lainaa

    74. ToottasMäni 1.9.2024 12:16
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      elmo: Jos näyttelijä olisi ollut Jenkkiläinen valkoinen mies, kukaan ei olisi valittanut.
      Eikö? Oletko IHAN varma tästä asiasta vai kehittelitkö omaan ideologiaasi sopivan skenaarion omassa pikku päässäsi?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: mannerheim, elokuva, kenia, rasismi, rasisti, Suomen Marsalkka, leffa