Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Onneksi on maalaisjärki

"Päädyt vielä Siwan kassalle!"
Onneksi on maalaisjärki

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 200 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. lukiolainen ja ylpeä siitä 1.9.2012 2:55
      Tulos: +1107 (2153 ääntä)
      tässä se taas nähdään että kannattaa ennemmin lukio käydä kun sieltä tulee myös fiksumpia ihmisiä

      Lainaa

    2. Rupikonna 1.9.2012 3:20
      Tulos: +1575 (1675 ääntä)
      Teppo on kyllä aika amis.

      Lainaa

    3. Tulos: +1638 (1740 ääntä)
      Kyllä nyt hävettää käydä amista

      Lainaa

    4. Tulos: +1417 (1477 ääntä)
      Aleksille kaikki kunnia noin pitkäjänteisestä selittämisestä :D

      Lainaa

    5. Tulos: +1442 (1496 ääntä)
      Teppo se ei taida päästä edes siwan kassallekkaan töihin tuolla järjenjuoksulla.

      Lainaa

    6. mitä helvettiä ?! 1.9.2012 6:20
      Tulos: -505 (1003 ääntä)
      totaaa.. miks kommentit tyylii
      tässä se taas nähdään että kannattaa ennemmin lukio käydä kun sieltä tulee myös fiksumpia ihmisiä
      Jos sinä lukiolainen koet tarpeelliseksi sanoa näin, en kyl koe sua kovinkaan fiksuks :D Jaa mitenni sieltä tulee fiksumpia ? Eiköhä amiksest voi tulla ihan yhtä fiksuja. Jos joku haluu lääkäriks, menee lukioo koska se vaatii sen. Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee :) ikuinen keskustelu amis vs lukio.

      Lainaa

    7. Tulos: -618 (706 ääntä)
      Missä tuosta sarjakuvasta käy ilmi, että dialogia käy amis ja lukiolainen? Eikö tuo ensimmäisen ruudun kaveri voi olla esim. Lukiolaisen isä/äiti, joka on hiiltynyt teininsä "lukio lukematta läpi" mentaliteettiin ja uhkaa lastaan "hantti hommilla"? Sinänsä noi sarjakuvan hahmot on piiretty tyylillä ja taidolla, josta yksittäisen henkilön seikkailua ruudusta toiseen on vaikea hahmottaa.

      Lainaa

    8. Tulos: +326 (350 ääntä)
      Otsikon perusteella odotin pahinta, mutta se ei tainnut riittää...

      Lainaa

    9. Tulos: +256 (290 ääntä)
      Wiljam: Missä tuosta sarjakuvasta käy ilmi, että dialogia käy amis ja lukiolainen? Eikö tuo ensimmäisen ruudun kaveri voi olla esim. Lukiolaisen isä/äiti, joka on hiiltynytteininsä “lukio lukematta läpi” mentaliteettiin ja uhkaa lastaan “hantti hommilla”? Sinänsä noi sarjakuvan hahmot on piiretty tyylillä ja taidolla, josta yksittäisen henkilön seikkailua ruudusta toiseen on vaikea hahmottaa.
      Toivon, että yrität vain provosoida, etkä oikeasti ole noin tampio. Ensinnäkin, ekassa ruudussa henkilö sanoo v*tun LUKIOLAINEN. Eiköhän sen nyt jokainen sisälukutaitoinen ymmärrä, että paikalta poistuva henkilö on LUKIOLAINEN. Ja koska tunnetusti on olemassa tämä amis-lukio-taistelu, niin tuon sarjakuvan oikeintulkitakseen täytyy luonnollisesti tietää, että tämmöinen taistelu on ollut ja tulee aina olemaan. Lukiolainen lähtee paikalta huvittuneena tyhmään amislaiseen ja heittää sille pähkinän purtavaksi. Kun amis tajuaa, että Siwa sisältää piilosanomana amiksen, niin amis vaipuu epätoivoon juurikin siksi, koska oli alunperin sitä mieltä, että vain lukiolainen on niin onneton, että kelpaa vain Siwan kassalle.

      Lainaa

    10. Tulos: -290 (438 ääntä)
      Teppo oli kyllä idiootti, mutta ei tuo kuvakaan sen fiksumpi ollut. En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Pelkästään lukiolaisia, kauppislaisia ja kouluttamattomia. Tai no okei, tiedän pari parturi-kampaajaa ja AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.

      Lainaa

    11. Tulos: +93 (315 ääntä)
      mitä helvettiä ?!: totaaa.. miks kommentit tyylii Jos sinä lukiolainen koet tarpeelliseksi sanoa näin, en kyl koe sua kovinkaan fiksuks Jaa mitenni sieltä tulee fiksumpia ?Eiköhä amiksest voi tulla ihan yhtä fiksuja. Jos joku haluu lääkäriks, menee lukioo koska se vaatii sen. Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee ikuinen keskustelu amis vs lukio.
      Luulempa että sillä joka lääkäriks opiskelee on vähän korkeampi sivistyksen taso kuin sillä joka menee suoraan amiksesta pyyhkii vanhusten perseitä

      Lainaa

    12. meisselipoju 1.9.2012 9:12
      Tulos: +248 (338 ääntä)
      mitä helvettiä ?!: totaaa.. miks kommentit tyylii Jos sinä lukiolainen koet tarpeelliseksi sanoa näin, en kyl koe sua kovinkaan fiksuks Jaa mitenni sieltä tulee fiksumpia ?Eiköhä amiksest voi tulla ihan yhtä fiksuja. Jos joku haluu lääkäriks, menee lukioo koska se vaatii sen. Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee ikuinen keskustelu amis vs lukio.
      Kieli oppinne aiheutti niin suunnatonta pahoin vointia että jouduin tyhjentämään maha laukkuni :S

      Lainaa

    13. Tulos: +190 (208 ääntä)
      Wiljam, mitä vittua? Amis sanoo lukiolaiselle: "vitun lukiolainen". Eli aloituskuvan tyyppi on lukiolainen.

      Lainaa

    14. Tulos: +166 (198 ääntä)
      Teppo on ihan varmasti sähkölinjalla.

      Lainaa

    15. Tulos: +243 (311 ääntä)
      En vaan voi ymmärtää tätä amis VS. lukio -touhua. Onko sillä mitään väliä kumman käy? Eri ammatteihin vaan kouluttautuu, lukiolaisilla siinä menee pidempi aika.

      Lainaa

    16. Tulos: +143 (161 ääntä)
      Hienosti sortuivat molemmat käyttämään naurukorttia lopussa. Pitäisikö tuon "mua naurattaa nyt tosi paljon" -lausahduksen tehdä argumenteista vakuuttavampia, vai?

      Lainaa

    17. Tulos: +133 (169 ääntä)
      Aissu: En vaan voi ymmärtää tätä amis VS. lukio -touhua. Onko sillä mitään väliä kumman käy?Eri ammatteihin vaan kouluttautuu, lukiolaisilla siinä menee pidempi aika.
      No yleensä, ainakin mun osalta, se on vaan läppää. Jotkut nähtävästi ottaa sen liian tosissaan

      Lainaa

    18. Tulos: +130 (144 ääntä)
      Aissu: En vaan voi ymmärtää tätä amis VS. lukio -touhua. Onko sillä mitään väliä kumman käy?Eri ammatteihin vaan kouluttautuu, lukiolaisilla siinä menee pidempi aika.
      Eihän sillä mitään väliä ole kun kaikkii tarvitaan. Mut koska tää on internet nii se oma valinta on ainoo oikee.

      Lainaa

    19. Tulos: +145 (171 ääntä)
      Taidanpa tästä mennä kuvan innoittamana Siwaan hakemaan jotain pientä naposteltavaa ja tulla sitten lauantaipäivän ratoksi seuraamaan näiden kommenttien kehittymistä. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Teppo on kyllä melkoinen pelle.

      Lainaa

    20. Tulos: +98 (118 ääntä)
      MITÄVÄLIÄ sillä on onko lukiolainen vai amis? Jokainen varmasti tekee (tai on ainakin tekevinään) oman elämänsä kannalta parhaan ratkasun itelleen kun valitsee niden kahden väliltä, eikä se pitäis muitten ongelma sen suuremmin olla. En ymmärrä tätä älytöntä taistelua lukion ja amiksen välillä.. En sitten ollenkaan.

      Lainaa

    21. Tulos: +116 (134 ääntä)
      Älkää edes aloittako. Tiedetään kyllä mikä tappelu tästäkin taas syntyy. Se on kunkin oma valinta, kumpaan haluaa mennä, lukioon vai ammattikouluun. Ja täytyy lukiolaistenkin opiskella ammatti lukion jälkeen. Ja ammattikoululainen voi päästä yliopistoon, jos on esim. käynyt kauppiksen. Joten kumpikin voi lopulta johtaa samaan lopputulokseen, tai sitten ei. Mitä väliä sillä on? Kaikenlaisten alojen ihmisiä tarvitaan, myös sitä Siwan kassaa.

      Lainaa

    22. Tulos: +214 (244 ääntä)
      Mut pointsit amikselle, kun osasi kääntää tuon sanan ympäri.

      Lainaa

    23. Tulos: +23 (65 ääntä)
      haha:D: Wiljam, mitä vittua? Amis sanoo lukiolaiselle: “vitun lukiolainen”. Eli aloituskuvan tyyppi on lukiolainen.
      Hän varmaan tarkoitti, että tuossa sarjakuvassa on siis lukiolainen ja lukiolaisen vanhempi. Eli amista ei ole kuvassa ollenkaan. Se minulle tosin ei avautunut kumpiko heistä vetäisee kännit (lapsi vai vanhempi), mutta sillä ei lienee väliä, koska Wiljamin logiikka menee jopa ehkä Tepostakin ohi.

      Lainaa

    24. Tulos: +114 (138 ääntä)
      Teppo pilaa kaikkien maalaisten maineen...

      Lainaa

    25. Tulos: +69 (93 ääntä)
      Iina: Älkää edes aloittako. Tiedetään kyllä mikä tappelu tästäkin taas syntyy. Se on kunkin oma valinta, kumpaan haluaa mennä, lukioon vai ammattikouluun. Ja täytyy lukiolaistenkin opiskella ammatti lukion jälkeen. Ja ammattikoululainen voi päästä yliopistoon, jos on esim. käynyt kauppiksen. Joten kumpikin voi lopulta johtaa samaan lopputulokseen, tai sitten ei. Mitä väliä sillä on? Kaikenlaisten alojen ihmisiä tarvitaan, myös sitä Siwan kassaa.
      Samaa mieltä, paitsi sanon vastalauseen tuohon, että amiksesta voi päästä yliopistoon. Tottakai jotkut siinä on onnistunut , mutta prosentuaalisesti aika pieni osa pääsee amiskesta yliopistoon, sillä yliopistossa 99% on lukion käynyt ja 1 % ammattikoulun. Mutta parhaimpana vaihtoehtoina näissä Amis vs. lukio on luonnollisesti amislukio, jolloin saa molemmat tutkinnot ja molemmat osapuolet eli amis ja lukio , voivat pitää siinä päänsä kiinni, kumpi on paras

      Lainaa

    26. Tulos: +71 (91 ääntä)
      Iina: Ja ammattikoululainen voi päästä yliopistoon, jos on esim. käynyt kauppiksen.
      Voi sinne yliopistoon päästä miltä tahansa ammatilliselta pohjalta. Harvinaista, mutta teoriassa mahdollista.

      Lainaa

    27. Tulos: -38 (62 ääntä)
      entä jos ei oo käyny kumpaakaa?

      Lainaa

    28. Tulos: -13 (83 ääntä)
      Ihmiset saa kyllä riidan aikaseksi tästä asiasta milloin vain. Lukio on hyvä, se on ihmiselle joka ei tiedä mikä hänestä tulee ja haluaa mahdollisimman hyvän alun sitten opiskella ammattiin johon tahtoo. Amikseen menee ne, jotka tietää mitä tahtoo...Mutta jos haluavat jatko-opiskella niin kaksoistutkinnolla suorittaa lukion ja sitten ammattikorkeaan treenaa unelma ammattia!

      Lainaa

    29. Tulos: -64 (104 ääntä)
      Ekaa kertaa näen et amista uhkaillaan siwan kassal :D Ja sitäpaitsi käännettynä siwa on ennemminki vmis, awis/awi5... Mutta tääs täällä käydään kovaa taistelua amisten ja lukiolaisten välillä, ehkä turhin aihe ikin tapella :DD

      Lainaa

    30. Tulos: +105 (117 ääntä)
      Epäilen kyllä että teppo ei ole päässyt edes amikseen...

      Lainaa

    31. Tulos: +130 (140 ääntä)
      Ihan koulutustaustasta riippumatta: jos ette tajua tuota sarjakuvaa siten, että päähenkilönä on amis, suosittelen lämpimästi sivistymään lisää. Edes niitä sarjakuvia lukemalla.

      Lainaa

    32. Tulos: +65 (89 ääntä)
      "AI PAHUS KUN EN KÄYNYT AMISTA! NYT EN PÄÄSE SINNE SIWAN KASSALLE KUN OON AINA HALUNNU!"

      Lainaa

    33. Tulos: +75 (125 ääntä)
      Aissu: En vaan voi ymmärtää tätä amis VS. lukio -touhua. Onko sillä mitään väliä kumman käy?Eri ammatteihin vaan kouluttautuu, lukiolaisilla siinä menee pidempi aika.
      Paitsi että amikseen suuntaa usein myös ne typerämmät yksilöt ihan vaan siksi, etteivät halua joutua lukemaan (gasp!), eikä siis nimenomaan tiettyyn ammattiin päästäkseen. Ja amiksessa tehdäänkin sitten niitä käytännön töitä, eikä opeteta sitä yleissivistystä mitä lukiossa tulee -> porukasta tulee helposti vielä lyhytnäköisempää ja asioista ymmärtämättömämpää. Mutta tyhmiä ja fiksuja on toki kummassakin porukassa.

      Lainaa

    34. Tulos: -189 (253 ääntä)
      Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.

      Lainaa

    35. Tulos: +129 (159 ääntä)
      DuDe: Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.
      Hehheh oletpas hauska.

      Lainaa

    36. Tulos: +88 (92 ääntä)
      Joo, mulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku käy amiksen - se on mun mielestä ihan yks ja sama meneekö lukioon vai amikseen, kunhan opiskelija itse on tyytyväinen valintaansa. MUTTA Tepon järjenjuoksua en ymmärrä, en sitten millään :D Miten tyyppi ei voi ymmärtää, vaikka hänelle kädestä pitäen selitetään miten asia on :')

      Lainaa

    37. Olen maisteri 1.9.2012 11:04
      Tulos: +118 (138 ääntä)
      Teppo, siinä on kyllä kunnon amisnimi. Voin sieluni silmin nähdä tuonkin rasvanahan bensalenkkareissaan ja paskaisissa farkuissaan jonkin sedulan jonossa riehumassa.

      Lainaa

    38. Tulos: -28 (86 ääntä)
      Mitä tästä opimme? -Älä käy amista. :DDDD

      Lainaa

    39. kummatkin hyviä valintoja 1.9.2012 11:20
      Tulos: +64 (80 ääntä)
      Itse menin amikseen raksalle, kuulostaako hirveältä jollekin? Ihan hyvä ala, palkkojen ja monipuolisuuden suhteen ja sieltä pääsee kanssa AMK ja vielä ylemmäs jos tahtoo.. mua ei se hardcore urankehitys / iso talo / perhe koskaan ole kiinnostunut elämässä (tähän mennessä ainakaan), mulla on vähän erilaiset tavoitteet. Kunhan massia tulee ja voin nähdä maailmaa niin kelpaa minulle :) Sitä voi nykyään menestyä vaikka millä tavalla internetinkin kautta et jos ei ura mene suunnitelmien mukaan niin ei sit.. En ole idiootti, sentään menin sinne mikä kiinnosti edes jonkin verran enkä lukioon kun en tiedä mitä haluan elämältä. Tiedän blondibimbon joka on just ja just kirjottanut ylioppilaaksi ja "amiksen" joka on menestynyt elämässä.

      Lainaa

    40. Tulos: +38 (50 ääntä)
      Aleksin olis pitäny selittää Tepolle, että se Siwan kassa ei ole tässä tapauksessa/sarjakuvassa HYVÄ juttu, vaan HUONO juttu ja sinne JOUTUU, ei PÄÄSE.

      Lainaa

    41. Tulos: +32 (72 ääntä)
      On niitä typeryksiä lukiossakin, voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä. Plus en tiedä ketään amista joka olisi siwassa töissä, mutta kaksi lukion käynyttä kylläkin. Toinen oli koko kesän, toinen nyt toista vuottaan siwan kassalla. Terv. Molemmat käynyt, lukion ja amiksen.

      Lainaa

    42. Tulos: +87 (101 ääntä)
      Ouch: Teppo oli kyllä idiootti, mutta ei tuo kuvakaan sen fiksumpi ollut. En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Pelkästään lukiolaisia, kauppislaisia ja kouluttamattomia. Tai no okei, tiedän pari parturi-kampaajaa ja AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.
      Miksi mä taas tiedän ihan hirveän monta datanomia, merkonomia, kultaseppää ja alá carte/catering alan kokkia yms. jotka ovat töissä siwan/lidlin/prisman/s-marketin tms. kassalla, ABC-asemalla tai hesburgerilla töissä... Niin ja itse kävin lukion ja pääsin jo lukion aikana töihin siwaan ja ABC:lle, olisivat mielellään ottaneet minut sinne viimeisimpään paikkaan vakkariksikin kun koululoppui, mutta yliopisto-opinnot kutsuivat.

      Lainaa

    43. Tulos: +41 (63 ääntä)
      Jees: Teppo on ihan varmasti sähkölinjalla.
      se o vartiointi-linjalla, hidasjärkine tyyppi muutenki

      Lainaa

    44. Tulos: +33 (41 ääntä)
      Ammattikorkeeseen pääsee ilman kaksoistutkintoakin. Tarpeeks hyvät paperit amiskasta riittää.

      Lainaa

    45. Tulos: +33 (49 ääntä)
      En ole koskaan ymmärtänyt, enkä varmaan tule ymmärtämään miksi tämmöisiä juttuja käydään. Amis vs. Lukio. Kaikki menee minne haluaa

      Lainaa

    46. Tulos: -70 (102 ääntä)
      meisselipoju: Kieli oppinne aiheutti niin suunnatonta pahoin vointia että jouduin tyhjentämään maha laukkuni :S
      Näköjään lukiossa syntyy myös kielioppi natseja.

      Lainaa

    47. Tulos: +93 (121 ääntä)
      Mä taas en ymmärrä, miksi amiksen käyneet väittävät lukiolaisten päätyvän Siwan kassoiksi tms. Joo jotkut ehkä päätyy - kesätöihin jos ei muuten - mutta minne nämä amikset itse uskovat päätyvänsä? Yhteiskunnan johtoportaaseen, lääkäreiksi, insinööreiksi, lentäjiksi, tulkeiksi? Ei sillä, joistain näitä ehkä tuleekin, mutta tiedän huomattavasti enemmän Siwan kassoina toimivia amiksia kuin sellaisia, joista olisi tullut kansanedustajia tai opettajia.

      Lainaa

    48. Tulos: +26 (38 ääntä)
      Juuh..: Kyllä nyt hävettää käydä amista
      I feel ya mate..

      Lainaa

    49. Mitäs h*lvettiä 1.9.2012 12:33
      Tulos: +35 (91 ääntä)
      T_T: Ihmiset saa kyllä riidan aikaseksi tästä asiasta milloin vain. Lukio on hyvä, se on ihmiselle joka ei tiedä mikä hänestä tulee. Amikseen menee ne, jotka tietää mitä tahtoo
      Suurin osa niistä jotka menee amikseen on niin huonoja koulussa ettei pääsekään lukioon. Moni amis vaihtaa linjaa, kun ei ala kiinnostanutkaan. Osa menee "huonoimmalle" linjalle koska ei pääse muualle, eikä kehtaa mennä kympille. Ei ne mene sinne unelmanaan päästä hitsaajaks tms. Moni lukioon menevä tietää mitä haluaa itsestään tulevan. Osa haluaa esim. Yliopistoon opiskelemaan lääkäriksi, lukiosta sinne on paljon helpompi päästä. Eipäs mennä liian mustavalkoiseksi. Peruskoulussa aivopestään porukkaa siitä miten amiksessa on helppoa, eikä siellä opiskella teoriaa eikä istuta oppitunneilla... Sanotaan että amiksesta pääsee yhtä helposti minne tahansa kuin lukiosta, esim. Metsäalalta lääkäriksi yms. Täyttä kusetusta... Ne lukiolaiset jotka on siwan kassalla ei päädy siwan kassalle,yleensä. Siwan kassalla ollaan jotta saadaan lisärahoitusta opintoihin. Kauppiksesta ne kaupan kassat tulee...

      Lainaa

    50. randomname 1.9.2012 12:42
      Tulos: +52 (62 ääntä)
      Huihai, itse lukiota käyvänä voisin sanoa inhoavani tätä "lukiosta valmistuu vain Siwan kassalle" -logiikkaa, koska ite en mennyt lukioon valmistuakseni yhtään mihinkään, vaan koska en tiennyt, minne alalle amiksessa haluaisin, ja toisaalta oon aina pitänyt itsestäänselvänä mennä lukioon ja sivistää itseä lisää. Ei mulla oo mikään kiire valmistua ammattiin. Ja toisaalta lukiosta, on avoimemmat ovet; lukiosta pääsee käsittääkseni helpommin sekä ammattikorkeaan että yliopistoon, amiksesta vain ammattikorkeeseen, yliopistoon ei sieltä niinkään mennä. :))) Mutta kukin tavallaan, ite oon semityytyväinen valitsemaani lukiotiehen, turhaan olisin menny amikseen alalle joka ei kiinnosta.

      Lainaa

    51. Yli öpistö hörhö 1.9.2012 12:51
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Jaa-a. Mitähän sitä tähänkin nyt sanoisi.. Aika sad.

      Lainaa

    52. Ilona Ofelia 1.9.2012 12:53
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      http://www.youtube.com/watch?v=aYT673BXNQw Olihan se Teppo mainittu jo tässäkin...

      Lainaa

    53. Tulos: +13 (23 ääntä)
      Iina: Älkää edes aloittako. Tiedetään kyllä mikä tappelu tästäkin taas syntyy. Se on kunkin oma valinta, kumpaan haluaa mennä, lukioon vai ammattikouluun. Ja täytyy lukiolaistenkin opiskella ammatti lukion jälkeen. Ja ammattikoululainen voi päästä yliopistoon, jos on esim. käynyt kauppiksen. Joten kumpikin voi lopulta johtaa samaan lopputulokseen, tai sitten ei. Mitä väliä sillä on? Kaikenlaisten alojen ihmisiä tarvitaan, myös sitä Siwan kassaa.
      xXx: Voi sinne yliopistoon päästä miltä tahansa ammatilliselta pohjalta. Harvinaista, mutta teoriassa mahdollista.
      Oikeassa olet. Eikä se niin harvinaistakaan ole, jos vaan jaksat panostaa pääsykokeisiin ja amiksesta on edes kohtalaiset paperit, on mahdollista päästä sisään melekin mihin vain. Ainoana poikkeuksena ne yliopiston tutkinnot, joihin tarvitsee olla esimerkiksi pitkä matematiikka pohjana.

      Lainaa

    54. Yli öpistö hörhö 1.9.2012 13:00
      Tulos: +38 (64 ääntä)
      jokuraja: Mä taas en ymmärrä, miksi amiksen käyneet väittävät lukiolaisten päätyvän Siwan kassoiksi tms. Joo jotkut ehkä päätyy – kesätöihin jos ei muuten – mutta minne nämä amikset itse uskovat päätyvänsä? Yhteiskunnan johtoportaaseen, lääkäreiksi, insinööreiksi, lentäjiksi, tulkeiksi? Ei sillä, joistain näitä ehkä tuleekin, mutta tiedän huomattavasti enemmän Siwan kassoina toimivia amiksia kuin sellaisia, joista olisi tullut kansanedustajia tai opettajia.
      Eli, annat nyt ymmärtää että suurin osa amiksen käyneistä päätyy siwan kassalle, kun taas lukion käyneistä tulee pääasiassa lääkäreitä, insinöörejä, lentäjiä ja tulkkeja? Muuten ihan jees, mutta oletko kiinnittänyt huomiota sellaiseen pikkujuttuun kuin että n. puolet suomen ammateista opiskellaan ammattikoulussa? Tai ammattikorkeassa. Johon siis pääsee lukion _ja_ ammattkoulun pohjalta. Ei sillä, mun mielestä se on ihan turhaa paskaa kitistä siitä kumpi on parempi, amis vai lukio. Hyvä vaan että on vaihtoehtoja kun ei kaikkia tosiaankaan huvita lähteä kolmeksi vuodeksi lukemaan ja stressaamaan että saako ne kirjoitukset läpi vai ei kun joku aine tökkii niin paljon, eikä kaikkia tosiaankaan huvita mennä suoraan amikseen ja valmistua sähköalalle, metallialalle, autoalalle, ravitsemusalalle tms. Mutta oli vaan pakko kommentoida sulle takas koska se mikä vituttaa kaikkein eniten on se että jotkut ääliöt leimaa ammattikoulun täysin turhaksi tai ala-arvoiseksi. Ylimielisyys on aika paska asenne elämään eikä sillä kovin pitkälle pääse loppupeleissä.

      Lainaa

    55. Tulos: +6 (30 ääntä)
      Nyt hävettää olla amis.

      Lainaa

    56. Tulos: +127 (135 ääntä)
      Nyt heräsi sellainen jännä kysymys, että mitä vikaa on olla Siwan kassalla töissä? Ja todetaan nyt samaan hengenvetoon, että EI, en ole itse kaupan kassalla töissä jos nyt jollekin valopäälle juolahti mieleen, että puolustan tässä omaa ammattikuntaani.. Pidän joitakin kassatyöntekijöitä suuressa arvossa, kun he jaksavat hymyillä joka päivä iloisesti niille kaikkein vittumaisimmillekin kyrpänaamoille!

      Lainaa

    57. Olli Hästy 1.9.2012 13:16
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Stam1nan Teppo Velin taitaa olla amis...?

      Lainaa

    58. lukion käynyt 1.9.2012 13:18
      Tulos: +23 (99 ääntä)
      T_T: Ihmiset saa kyllä riidan aikaseksi tästä asiasta milloin vain. Lukio on hyvä, se on ihmiselle joka ei tiedä mikä hänestä tulee ja haluaa mahdollisimman hyvän alun sitten opiskella ammattiin johon tahtoo. Amikseen menee ne, jotka tietää mitä tahtoo…Mutta jos haluavat jatko-opiskella niin kaksoistutkinnolla suorittaa lukion ja sitten ammattikorkeaan treenaa unelma ammattia!
      Kyllä se vaan niin on, että amikseen menevät ne, joilla ei keskiarvo riitä lukioon. Käytännössä siis parhaat menevät lukioon ja nämä takarivin häiriköt amikseen. Ja kyllähän sen huomaa, kuinka yläasteen jälkeen luokan ilmapiiri parani merkittävästi.

      Lainaa

    59. Lukiolainen 1.9.2012 13:31
      Tulos: +64 (112 ääntä)
      Oletteko huomanneet, että vain amikset polttavat päreensä tuosta amis vs. lukio -asetelmasta? Sanonpahan vaan. (Provo Alarm)

      Lainaa

    60. Tulos: +8 (18 ääntä)
      Myötähäpeä..

      Lainaa

    61. Lukiolainen 1.9.2012 13:35
      Tulos: +50 (60 ääntä)
      Ja nyt lisäyksenä: yhteiskunta tarvitsee "duunareita". Minulla ei ole mitään amiksia vastaan, jokainen tehköön työtä, jonka kokee itselleen sopivaksi.

      Lainaa

    62. Tulos: +60 (64 ääntä)
      Jonkun on kuitenkin pakko olla siellä Siwan kassalla, ei muuten tuu mistään mitään.

      Lainaa

    63. Tulos: +16 (30 ääntä)
      Aah, Teppo ei taida olla sisälukutaidoiltaan ihan penaalin terävin kynä, mutta harva jokaista fingerporiakaan tajuaa. Muuten tämän on kyllä taas yksi surullinen esimerkki lukio vs. amis -keskustelun laadusta internetin ihmeellisessä maailmassa...

      Lainaa

    64. Tulos: +23 (29 ääntä)
      meininki vitun 15v. ketä kiinnostaa muiden koulut?

      Lainaa

    65. Tulos: -7 (11 ääntä)
      haluun ton kuvan linkin!!! :D

      Lainaa

    66. Tulos: -21 (53 ääntä)
      mitä nyt ite muutin just pieneen tuppukylään ni tääl kaikki nuo lakin saaneet ovat juuri jossain kaupan kassalla.. ammatin saaneet ovat ihan kunnon töissä :D

      Lainaa

    67. Tulos: +31 (39 ääntä)
      DuDe: Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.
      no mutta mites lukion jälkeinen koulutus? Ammattikorkeakoulun tai yliopiston suorittaneista ei moni taida siwan kassalle joutua töihin

      Lainaa

    68. Tulos: +31 (43 ääntä)
      T_T: Ihmiset saa kyllä riidan aikaseksi tästä asiasta milloin vain. Lukio on hyvä, se on ihmiselle joka ei tiedä mikä hänestä tulee ja haluaa mahdollisimman hyvän alun sitten opiskella ammattiin johon tahtoo. Amikseen menee ne, jotka tietää mitä tahtoo…
      ööö, oma kokemukseni kuitenkin tästä on se, että siellä lukiossa on enimmäkseen tosi motivoitunutta porukkaa, jotka tietää mihin ovat suuntaamassa ja mitä se vaatii. Itselle oli selvää ala-asteesta lähtien että menen yliopistoon ja lukio oli siinä tärkeä välietappi, johon panostettiin määrätietoisesti vaikka jokainen aine ei kiinnostanutkaan ihan kympillä. Btw, Lukiolainen, olen myös huomannut, että suurin osa lukios vs. amis debatista kuitenkin tuntuu tulevan amispäädystä ja tehnyt omia päätelmiä syistä. Pitäisi kuitenkin vähän lukea sosiologiaa ja psykologiaa, että voisi kunnolla syventyä asiaan.

      Lainaa

    69. Tulos: +1 (13 ääntä)
      Mitä vittua reijot?

      Lainaa

    70. Tulos: +26 (30 ääntä)
      Yli öpistö hörhö: Eli, annat nyt ymmärtää että suurin osa amiksen käyneistä päätyy siwan kassalle, kun taas lukion käyneistä tulee pääasiassa lääkäreitä, insinöörejä, lentäjiä ja tulkkeja? Muuten ihan jees, mutta oletko kiinnittänyt huomiota sellaiseen pikkujuttuun kuin että n. puolet suomen ammateista opiskellaan ammattikoulussa? Tai ammattikorkeassa. Johon siis pääsee lukion _ja_ ammattkoulun pohjalta. Ei sillä, mun mielestä se on ihan turhaa paskaa kitistä siitä kumpi on parempi, amis vai lukio. Hyvä vaan että on vaihtoehtoja kun ei kaikkia tosiaankaan huvita lähteä kolmeksi vuodeksi lukemaan ja stressaamaan että saako ne kirjoitukset läpi vai ei kun joku aine tökkii niin paljon, eikä kaikkia tosiaankaan huvita mennä suoraan amikseen ja valmistua sähköalalle, metallialalle, autoalalle, ravitsemusalalle tms. Mutta oli vaan pakko kommentoida sulle takas koska se mikä vituttaa kaikkein eniten on se että jotkut ääliöt leimaa ammattikoulun täysin turhaksi tai ala-arvoiseksi. Ylimielisyys on aika paska asenne elämään eikä sillä kovin pitkälle pääse loppupeleissä.
      Ymmärsitkö sä yhtään, mistä mä kommentissani puhuin? :D Ihmettelin, mihin "lukiolaisista tulee Siwan kassoja" -väitettä viljelevät amikset - kuten tuo Teppo tässä mokassa - perustavat mielipiteensä.

      Lainaa

    71. Paskipyllerö 1.9.2012 14:29
      Tulos: +38 (46 ääntä)
      Voi luoja, että yhdestä säälittävästä meemisarjakuvasta saadaan aikaan tällaista draamaa. Hymyilen ääneen.

      Lainaa

    72. Ylpeä AMIS 1.9.2012 14:35
      Tulos: +23 (39 ääntä)
      .. huoh, omalla kohallani en nähnyt mitään ideaa mennä lukioon (keskiarvo olis riittäny hyvinkin..) ku tiiän mitä haluun 3v päästä, niin on varmasti monien kohdalla joten miks täst aiheest pitää AINA riidellä, relaxx

      Lainaa

    73. Olli Hästy 1.9.2012 14:43
      Tulos: +20 (28 ääntä)
      Kokemuksesta voin vielä sanoa, että Siwan, tai minkä tahansa kaupan kassalla on vitusti parempi työskennellä kuin puhelinmyyjänä. Kassalla en ole ollut.

      Lainaa

    74. tietosanakirjasarja 1.9.2012 14:56
      Tulos: +1 (17 ääntä)
      aNna: Miksi mä taas tiedän ihan hirveän monta datanomia, merkonomia, kultaseppää ja alá carte/catering alan kokkiayms. jotka ovat töissä siwan/lidlin/prisman/s-marketin tms. kassalla, ABC-asemalla tai hesburgerilla töissä… Niin ja itse kävin lukion ja pääsin jo lukion aikana töihin siwaan ja ABC:lle, olisivat mielellään ottaneet minut sinne viimeisimpään paikkaan vakkariksikin kun koululoppui, mutta yliopisto-opinnot kutsuivat.
      Varmaan sen takia että catering-alalla 1/3 jokaisen vuoden opinnoista on työssäoppimista eli nimenomaan mennään johonkin töihin, oli se sitten hese tai abc

      Lainaa

    75. Ikuinen väittely 1.9.2012 15:05
      Tulos: -10 (46 ääntä)
      Eiköhän se ole aivan sama, mihin on hakenut/ minkä käynyt, onko käynyt lukion vai valmistunut suoraan ammattiin. Mielestäni kaikista typerintä on, että lukiolaisista sanotaan heidän yleissivistyksensä olevan tasokkaampaa, kuin "amiksen" käyneillä tai, että amiksen käyneet ovat idiootteja.. Eiköhän se kuitenkin niin ole, että riippuu aivan ihmisestä, kuinka paljon on kiinnostunut maailman asioista tai edes kotimaan asioista, että minkä tasoista se yleissivistys on. Tämän päivän teinit eivät muuta tee kuin mieti ulkonäköään. Ketään ei kiinnosta esim. katsoa dogumentteja, ajatella, että miksi joku laite toimii miten toimii jne. Eli ei käytetä sitä omaa päätä ja pohdiskella asioita. Kaikki pyörii nykyään vain ulkonäkö- asioiden ympärillä ja onko ollut poika- tai tyttöystävää kun on täyttänyt 13v.

      Lainaa

    76. Tulos: -36 (64 ääntä)
      Miinusten määrästä päätelleen tätä selaa hyvin monta katkeraa kaupan kassalla työskentelevää ylioppilasta? Eihän se nyt mun vikani ole jos totuus on tämä :D

      Lainaa

    77. Tulos: +46 (52 ääntä)
      Ikuinen väittely: Eiköhän se ole aivan sama, mihin on hakenut/ minkä käynyt, onko käynyt lukion vai valmistunut suoraan ammattiin. Mielestäni kaikista typerintä on, että lukiolaisista sanotaan heidän yleissivistyksensä olevan tasokkaampaa, kuin “amiksen” käyneillä tai, että amiksen käyneet ovat idiootteja.. Eiköhän se kuitenkin niin ole, että riippuu aivan ihmisestä, kuinka paljon on kiinnostunut maailman asioista tai edes kotimaan asioista, että minkä tasoista se yleissivistys on.Tämän päivän teinit eivät muuta tee kuin mieti ulkonäköään. Ketään ei kiinnosta esim. katsoa dogumentteja, ajatella, että miksi joku laite toimii miten toimii jne. Eli ei käytetä sitä omaa päätä ja pohdiskella asioita. Kaikki pyörii nykyään vain ulkonäkö- asioiden ympärillä ja onko ollut poika- tai tyttöystävää kun on täyttänyt13v.
      Tuo ulkonän pohdiskelu kuuluu yläasteeseen eikä toisen asteen opiskeluun. Ainakin minun paikkakunnan lukiossa ja ammattikoulussa suurimmaksi osaksi opiskelijat opiskelevat kunnolla eivätkä katso minuutin välein, onko meikit kunnossa ja kaikki tarvittavat on kirjoissa, niin miksi pitäisi muunlaisia asioita miettiä/opiskella, joita ei tarvitse opiskella eikä kiinnosta. Suoraan sanoen vituttaa tuollainen, jos haukutaan tätä sukupolvea, kun olivatko edelliset sukupolvet niin täydellisiä, kun nykyajan nuoria haukutaan kaiken aikaan. Ja tuohon yleissivistykseen, niin kyllä voi sanoa, että lukiolaisilla on yleisesti suurempi yleissivistys kuin amiksella, koska lukiohan on yleissivistävä koulu ja opiskellaan fysiikasta historiaan asioita ja ammattikoulussa opiskellaan oman alansa asioita eikä opiskella esimerkiksi dynamiikan peruslakeja jne.

      Lainaa

    78. Tulos: +28 (44 ääntä)
      Eiköhän se yleissivistys silti ole kiinni siitä ihmisestä ja kiinnostuksen kohteista. Tunnen hyvinkin fiksuja ja sivistyneitä amiksia ja täysin puupää lukiolaisia. Ja toisin päin tietysti myös. Ei se koulun valinta kerro mitään sun persoonasta ja siitä mitä tahdot elämältäsi ja miten siihen aiot päästä.

      Lainaa

    79. Tulos: +24 (28 ääntä)
      Haaah toi on hyvä toi sarjakuva mutta ei mun mielestä se ole tyhmyydestä kiinni :D itekkin menin lukioon koska amiksesta ei olis löytynyt sopivaa alaa ja mun haluamaan pääsee lukiolla paremmin, enkä koe mitenkään olevani fiksumpi kuin amislaiset :D

      Lainaa

    80. Tulos: +28 (32 ääntä)
      sekä lukion että "amiksen" käyneenä jaksaa kyllä edelleen nauraa näille tappeluille. mut tuo ite moka oli kyl jotain ihan muuta, siis ei helvetti. :D miten tuollanen jannu pärjää elämässää ku ymmärrys on tota luokkaa....

      Lainaa

    81. Näin mä asian nään 1.9.2012 17:44
      Tulos: +44 (46 ääntä)
      Komppaan Aissua, en ymmärrä kuinka ihmiset ajattelevat, että käydään se yksi koulu ja se on siinä: amikset menevät alansa töihin ja lukiolaiset Siwan kassalle. Yleensä lukion jälkeen jatketaan kouluttautumista kohti sitä omaa alaa, joka saattaa jopa vaatia lukiokoulutuksen. Aivan yhtälailla ammattikoulusta voi jatkaa kouluttautumista alansa korkeampiin hommiin tai vaikka toiselle alalle. Lukio ja amis on kuitenkin niin alkutason koulutuksia, että ei sillä kovin paljoa eroa ole kumman käyt, ei tule toisista kassaneitejä ja toisista toimitusjohtajia...

      Lainaa

    82. Tulos: +60 (70 ääntä)
      Kyllä näin amiksena voin myöntää, että keskimääräisesti amis on "tyhmempi" ja sivistymättömämpi. Miksei olisi? Eihän amiksessa paljoakaan yleissivistäviä aineita opeteta. Ainakin omalla luokallani pyörii porukkaa, joiden on vaikea ymmärtää minkäänlaisia abstraktimpia käsitteitä ja jotka ammentavat käsityksensä maailmasta iltalehtien lööpeistä. Opetuskin on paikoitellen aika heikkoa. Noh, ainakin saa hyvät paperit ja mahdollisuuden jatkokoulutukseen. Tulipa muuten ylimielisen kuuloista tekstiä. Eipä se lukio vastaan amis -keskustelu ole kyllä itseäni koskaan edes kiinnostanut.

      Lainaa

    83. Tulos: +16 (34 ääntä)
      Mun koulussa ei edes ole lukio vs. amis -sotaa, vaan taidelukio vs. tavan lukio -sota. Me taidelukiolaiset koemme olevamme kovin hienoa porukkaa.

      Lainaa

    84. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulun, nyt olen ammattikoulussa päästäkseni tulevaisuudessa yliopistoon... :) (Siis konservatoriosta sibikseen, kun nyt joku kuitenkin ihmettelee.) Toistaiseksi en ole pitänyt yhtäkään koulua turhana. Lukion käyminen on helpottanut elämää amk:ssa ja täälläkin aika paljon.

      Lainaa

    85. Ventriloquist 1.9.2012 20:42
      Tulos: -28 (56 ääntä)
      mitä helvettiä ?!: Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee ikuinen keskustelu amis vs lukio.
      >Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee >Jos haluut lähihoitajaks >haluut lähihoitajaks Kuka haluaa vapaaehtoisesti lähihoitajaksi? Joka ainoa tuntemani lähihoitaja on päästään vakavasti pipi ja n. 75% puhtaasti sosiopaatteja. Just sayin'.

      Lainaa

    86. Tulos: -6 (32 ääntä)
      Eikai voi olettaa että amis ymmärtäisi jotain.

      Lainaa

    87. Tulos: -11 (15 ääntä)
      Olli Hästy: Kokemuksesta voin vielä sanoa, että Siwan, tai minkä tahansa kaupan kassalla on vitusti parempi työskennellä kuin puhelinmyyjänä. Kassalla en ole ollut.
      En ole kumpaakaan duunia tehnyt, mutta voisin kuvitella, että olisin mieluummin puhelinmyyjä kuin Siwassa töissä. Tämä ihan vain sen takia, että saa melkein joka päivä lukea lehdestä, että joku Siwa on taas ryöstetty ja myyjää on uhattu veitsellä. Ei olis kovin kiva istuskella kassalla yksikseen ja pelätä joka duuni-ilta, että joku tulee sohimaan puukolla.

      Lainaa

    88. Tulos: +8 (20 ääntä)
      T_T: Ihmiset saa kyllä riidan aikaseksi tästä asiasta milloin vain. Lukio on hyvä, se on ihmiselle joka ei tiedä mikä hänestä tulee ja haluaa mahdollisimman hyvän alun sitten opiskella ammattiin johon tahtoo. Amikseen menee ne, jotka tietää mitä tahtoo…Mutta jos haluavat jatko-opiskella niin kaksoistutkinnolla suorittaa lukion ja sitten ammattikorkeaan treenaa unelma ammattia!
      Ei välttämättä. Mä tiedän mitä haluan tehdä, menin amikseen ns. tavalliselle linjalle, en kaksoistutkintoon, ja sieltä jatkan ammattikorkeaan. Amiksen kautta pystyn jo nyt tekemään haluamani alan töitä, saan ammatin, joten voin perustutkinnon jälkeen vietellä vaikka välivuoden tai pari töitä tehden ja sitten hakeutua jatko-opiskelemaan. Tavisamiksenkin vaihdoin oppisopimukseen hyvin nopeasti ja tiputin näin yleissivistävät aineet täysin pois. Ei harmita, kun en kuitenkaan mikään palikka ole. Ja rahaakin tästä saa. Jos olisin haaveillut lääkärin tai juristin urasta, olisin luultavasti käynyt lukion loppuun. Nyt se ei tuntunut aivan niin välttämättömältä, joten valitsin ammattikoulun. Ei me kaikki mitään vatipäitä olla ;)

      Lainaa

    89. pyh ja pah 1.9.2012 22:39
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      Kaikki vaan yleistää. Sekä lukiosta, että amiksesta tulee järkeviä ihmisiä. Terveisin: Viisaita lukiolaisia ja amislaisia tunteva. Itse vain peruskoulun käynyt ja hyvissä töissä.

      Lainaa

    90. Tulos: +16 (22 ääntä)
      no onneks suurinosa amiksista ei ole noin yksinkertaisia kuin ko. jutun tyyppi ;)

      Lainaa

    91. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Ei kumpikaan ( Lukio tai Amis ) ole oikotie onneen . Se on paljon enemmän kiinni ihmisestä . Toki luokiossa varmasti tulee helpommin burnout , jos siis raatamalla yrittää saada hyvät paperit .

      Lainaa

    92. Tulos: -27 (43 ääntä)
      ei jeesus teiän kans. ei lukiota ja amista voi ees verrata. lukio on sama ku peruskouluun lisättäis 3 vuotta. amiksessa keskitytään tiettyyn ammattiin ja tehään siihen liittyvää työtä. vitun aasit :D

      Lainaa

    93. Tulos: +6 (28 ääntä)
      Mitäs h*lvettiä: Suurin osa niistä jotka menee amikseen on niin huonoja koulussa ettei pääsekään lukioon. Moni amis vaihtaa linjaa, kun ei ala kiinnostanutkaan. Osa menee “huonoimmalle” linjalle koska ei pääse muualle, eikä kehtaa mennä kympille. Ei ne mene sinne unelmanaan päästä hitsaajaks tms. Moni lukioon menevä tietää mitä haluaa itsestään tulevan. Osa haluaa esim. Yliopistoon opiskelemaan lääkäriksi, lukiosta sinne on paljon helpompi päästä. Eipäs mennä liian mustavalkoiseksi.Peruskoulussa aivopestään porukkaa siitä miten amiksessa on helppoa, eikä siellä opiskella teoriaa eikä istuta oppitunneilla… Sanotaan että amiksesta pääsee yhtä helposti minne tahansa kuin lukiosta, esim. Metsäalalta lääkäriksi yms. Täyttä kusetusta… Ne lukiolaiset jotka on siwan kassalla ei päädy siwan kassalle,yleensä. Siwan kassalla ollaan jotta saadaan lisärahoitusta opintoihin. Kauppiksesta ne kaupan kassat tulee…
      Täällä meilläpäin on tosin tilanne sellanen, että amikseen on paljon hankalampi päästä mitä lukioon. Lukiossa keskiarvoraja on roimasti alempi. Meidän lukiolla on monia, jotka ois menny amikseen, mutta paskan toikkarin takia eivät päässeet. Mitäpä tähän sanot?

      Lainaa

    94. Tulos: -12 (28 ääntä)
      En ymmärrä kuvan pointtia, miten Vmis liittyy ammattikouluun?

      Lainaa

    95. Mitäs h*lvettiä 2.9.2012 0:22
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Meilläpäin on erilailla kun teilläpäin.... Huonoin lukio tais olla 7,3 , mutta amikseenhan on eri keskiarvot sun muut esim. Itse sain paremmat "pisteet" eli ka lukioon kuin olisin saanut amikseen. Ei se mitään mihin tahansa olisin päässyt ja lukion valitsin, olkoon se niin.

      Lainaa

    96. Tulos: -11 (31 ääntä)
      Pfs: Paitsi että amikseen suuntaa usein myös ne typerämmät yksilöt ihan vaan siksi, etteivät halua joutua lukemaan (gasp!), eikä siis nimenomaan tiettyyn ammattiin päästäkseen. Ja amiksessa tehdäänkin sitten niitä käytännön töitä, eikä opeteta sitä yleissivistystä mitä lukiossa tulee -> porukasta tulee helposti vielä lyhytnäköisempää ja asioista ymmärtämättömämpää. Mutta tyhmiä ja fiksuja on toki kummassakin porukassa.
      Saattaa olla, mutta puolustan ammattikouluja siinä mielessä että niihin yleensä vaaditaan korkeampi keskiarvo. Tiesin, että halusin lukioon ja hakiessa huomasin sen erikoisen piirteen, että lukion keskiarvovaatimus oli huomattavasti alempi kuin ammattikoulujen. Oli suunnilleen 6.2, kun taas esimerkiksi kampaajan linjan vaatimus oli yli 9.

      Lainaa

    97. Tulos: +19 (27 ääntä)
      Aissu: Saattaa olla, mutta puolustan ammattikouluja siinä mielessä että niihin yleensä vaaditaan korkeampi keskiarvo. Tiesin, että halusin lukioon ja hakiessa huomasin sen erikoisen piirteen, että lukion keskiarvovaatimus oli huomattavasti alempi kuin ammattikoulujen. Oli suunnilleen 6.2, kun taas esimerkiksi kampaajan linjan vaatimus oli yli 9.
      Ymmärsinkö pointtisi oikein, keskiarvoarajako siis määrää porukan fiksuuden? Ja kyllä täällä päin ne huonommilla keskiarvoilla lukioon menneet jättävät sen yleensä ensimmäisen luokan aikana kesken.

      Lainaa

    98. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Minäpäs kävin sekä lukion että amiksen! Fuck me, right?

      Lainaa

    99. Tulos: -13 (35 ääntä)
      Voi jumalauta. Hahaha.. käynyt itse oppisopimuksen 2 vuotta kesti. Tällä hetkellä keittiömestarina. 3 vuotta.. eikä siihen mitään eritystä tarvittu :D se on työ mikä opettaa ei mikään koulu. Turhaa ajan haaskausta.. koulussa on turhia tunteja esim. Liikunta??? Wtf?? Mihin mä sitä tarvin tässä työssä?? Juoksen sielä muutenkin. Ja sai normaali palkan koko oppisopimiksen ajan. Rahaa ja koulutus. Koulussa istut ja rahaa kuukaudessa 300 e ja sitä sit 3 vuotta. Varmaa ihan vitun kivaa :D mut tää oli taas mun mielipide! Oppisopimus kunniaan!!!

      Lainaa

    100. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Toiset ihmiset on älykkäitä, toiset vähemmän älykkäitä. Koulu voi sivistää, mutta ei se tee ihmisestä mitään.

      Lainaa

    101. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Voi Teppo Teppo, mahtaa hävettää jos näitä nyt lukee täältä...aijai

      Lainaa

    102. Mitäs h*lvettiä 2.9.2012 10:53
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Vai olisko kampaajalinja ollut 9 pistettä? Eli kaikkien aineiden ka ja painotettuna taideaineet,siis ihan eri asia kuin lukuaineiden ka... Siihen tulee kuitenkin se 6 tai 7 numeron ero Kampaajakshan on saattanut päästä vaikkei olis päässy lukioon ja toisinpäin. Ei oo kyllä täälläpäin edes lähikunnissa niin huonoa lukiota että 6 riittäis

      Lainaa

    103. Mitäs h*lvettiä 2.9.2012 10:57
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Eli siis 9 pistettä saa jollain 6,5-6,8 ka about

      Lainaa

    104. Tulos: +19 (29 ääntä)
      DuDe: Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.
      Kieliopista ja päättelykyvystä päätellen olet käynyt amiksen. Mutta aika uskomatonta miten tosissaan näin yksinkertainen sarjakuva täällä jaksetaan ottaa. Ainahan tuota piikittelyä on tosiaan ollut puolin ja toisin, tämä nyt tuli tällä kertaa lukiolaisen puolelta. Get over it.

      Lainaa

    105. Tulos: +21 (23 ääntä)
      Ja siis ne, jotka luulee että ammattikorkeaan täytyy olla lukio SEKÄ amis, on kyllä ihan hakoteillä. Kyllä meidänkin linjalla lähdetään siltä pohjalta, että kaikki on käyneet lukion (esim. "En tiedä miten teillä lukiossa tehtiin tää asia, mutta...") ja meidän koko alalla on 2 amiksesta tullutta. Kaikki muut on ihan lukiosta tulleita - tai jo sitten aiemmin korkeakoulututkinnon saaneita.

      Lainaa

    106. Tulos: -9 (15 ääntä)
      xD Ei vittu ^ Tämän takia käyn molemmat... Lukion että amiksen, mulla on ammatti ja olen fiksu? XDDD

      Lainaa

    107. Tulos: +8 (18 ääntä)
      Vielä tuosta Siwa-asiasta: Mun mielestä pitää olla aika paljon munaa ollakseen Siwan kassalla töissä, niitähän ryöstetään nykyään harva se päivä.

      Lainaa

    108. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Aissu: Saattaa olla, mutta puolustan ammattikouluja siinä mielessä että niihin yleensä vaaditaan korkeampi keskiarvo. Tiesin, että halusin lukioon ja hakiessa huomasin sen erikoisen piirteen, että lukion keskiarvovaatimus oli huomattavasti alempi kuin ammattikoulujen. Oli suunnilleen 6.2, kun taas esimerkiksi kampaajan linjan vaatimus oli yli 9.
      Sehän riippuu ihan oppilaitoksesta. Meidän kylällä sekä lukioon että amikseen pääsee lähes millä tahansa keskiarvolla (periaatteessa ainakin lukiossa lukiossa oli joku keskiarvovaatimus, mutta matalammallakin kai pääsi jos halusi), mutta amikseen kuitenkin meni pääsääntöisesti ne alle seiskan keskiarvoiset. Sen sijaan läheisessä kaupungissa lukioihin piti mun hakuvuonna olla yli ysin keskiarvo, koska niihin oli ollut niin paljon hakijoita. Varmaan yhtälailla amiksenki keskiarvo varmaan on kaupungissa hieman korkeampi, en tiedä.

      Lainaa

    109. Tulos: +31 (39 ääntä)
      jarnar: Voi jumalauta. Hahaha.. käynyt itse oppisopimuksen 2 vuotta kesti. Tällä hetkellä keittiömestarina. 3 vuotta.. eikä siihen mitään eritystä tarvittu se on työ mikä opettaa ei mikään koulu. Turhaa ajan haaskausta.. koulussa on turhia tunteja esim. Liikunta??? Wtf?? Mihin mä sitä tarvin tässä työssä?? Juoksen sielä muutenkin. Ja sai normaali palkan koko oppisopimiksen ajan. Rahaa ja koulutus. Koulussa istut ja rahaa kuukaudessa 300 e ja sitä sit 3 vuotta. Varmaa ihan vitun kivaa mut tää oli taas mun mielipide! Oppisopimus kunniaan!!!
      Onnea hyvästä työpaikasta, harva niitä saa, mutta huomaa kyllä kirjoitustaidosta ettet oo paljoa ittees sivistäny.

      Lainaa

    110. Tulos: +13 (27 ääntä)
      Eikai sillä ole mitään merkitystä kumman koulun valitset (ite kävin amiksen kun ei lukio kiinnostanut, tässä vielä mainittakoon että ka olisi riittänyt melkein mihin tahansa lukioon) henkilökohtaisesti ärsyttää vaan kun joka kevät jauhetaan siitä kuinka moni lukiolainen sai lakin ja lukiolaiset sitä ja tätä... Hyvähän se on että arvostetaan sitä työtä minkä lukiolainen on tehnyt saadakseen sen lakin mutta mielestäni voitaisiin tässä yhteiskunnassa arvostaa niitä amiksenkin käyneitä jotka kuitenkin ovat myös käyneet koulunsa ja tehneet töitä sen eteen. Ja kai se ajatus että amis on tyhmempi kuin lukiolainen johtuu siitä että amiksessa on ne tyypit jotka ei olisi päässeet lukioon vaikka haluaisivatkin.. Se ei tosin anna mielestäni oikeutta yleistää kaikkia amiksen käyneitä samaan kategoriaan...

      Lainaa

    111. Tulos: +5 (17 ääntä)
      Jahas: Luulempa että sillä joka lääkäriks opiskelee on vähän korkeampi sivistyksen taso kuin sillä joka menee suoraan amiksesta pyyhkii vanhusten perseitä
      Sivistyneempi ehkä, mutta ei välttämättä älykkäämpi. Vai meinaatko että jos oot älykäs ja fiksu ihminen, niin on pakko lähtä johki "arvostettuun" ja ylempiluokkaiseen työpaikkaan, eikä tehdä sitä mikä itseä kiinostaa? Putkimieskin voi olla älykkäämpi kuin lääkäri ja mahdollisuus samantasoiseen palkkaan, vaikka onkin käynyt ns. tyhmempien ihmisten koulun (amis)

      Lainaa

    112. randomname 2.9.2012 17:02
      Tulos: +24 (30 ääntä)
      etskimo: mitä nyt ite muutin just pieneen tuppukylään ni tääl kaikki nuo lakin saaneet ovat juuri jossain kaupan kassalla.. ammatin saaneet ovat ihan kunnon töissä
      Tajuatkohan itsekään, kuinka tyhmältä kuulostat. "ammatin saaneet ovat ihan kunnon töissä" mistä hitosta päättelet, ettei kaupan kassa ole kunnon työ? Jonkun elämän kutsumus voi olla kaupan kassalla istuminen, entä sitten. Ikävää, kuinka näitä kaupan kassatädin töitä niin kovasti haukutaan; joku tuossa ylempänä mainitsikin jo, että niiden työhän on ihailtavaa, kun joka päivä pakko hymyillä niillekkin asiakkalle jotka ovat kaikkein vittumaisimpia kusipäitä. Mietipä sitä.

      Lainaa

    113. tuore lukiolainen 2.9.2012 17:27
      Tulos: +4 (22 ääntä)
      kyllä sen tästä huomaa et kannatti mennä lukioon. ala-astelainenkin tajuaa tän, mut amis vaan ei tajua :DDD

      Lainaa

    114. Tulos: +5 (11 ääntä)
      eh eh ehheheee ei voi olla tosi :D Oiskohan Teponkin kannattanut mennä amiksen sijasta lukioon?

      Lainaa

    115. Tulos: -6 (18 ääntä)
      DuDe: Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.
      hahhaaha! Hajosin niin pahasti etten pysty lukemaan enään pidemmälle! Olette te aika säälittäviä kun jaksatte tästä aiheesta kinastella. Nimim. Amiksen papereilla opiskelemassa yliopistossa luokkansa parhaan kolmen joukossa!

      Lainaa

    116. Pallosalama 2.9.2012 18:32
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Taidankin käydä sen lukion

      Lainaa

    117. Hessuilija 2.9.2012 18:50
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Herranjumala mitä kuraa täällä kommenteissa on :D Hyvät naurut tuli, sekä kommenteista että itse mokasta.

      Lainaa

    118. Tulos: +7 (13 ääntä)
      lukiolainen ja ylpeä siitä: tässä se taas nähdään että kannattaa ennemmin lukio käydä kun sieltä tulee myös fiksumpia ihmisiä
      Väärin. Toi taulapää joka nyt on sattunut jollain kumman säälipisteillä pääsemään amikseen eikä ole pakotettu käymään kymppiluokkaa, niin ei vaan tajunnut tuota kuvaa :D

      Lainaa

    119. Jag är Satan 2.9.2012 19:55
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      VMIS.

      Lainaa

    120. Tulos: +32 (38 ääntä)
      Kun kirjoitin ylioppilaaksi, olin juhlimassa lakkiani yhdessä vanhojen peruskoulukavereiden kanssa, joista osa oli juuri valmistunut amiksesta. Amiksilta sain kuulla pitkin iltaa hyvin samanlaisia kommentteja kuin tässä keskustelussa. Eräs tyttö toisteli jatkuvasti, että lukioon menee vain ne, jotka ei tiedä, mitä haluaa. Ihmettelin tätä hiljaa koska olin tiennyt jo ala-asteelta, mitä haluan ja toteutinkin unelmani työskennellen nyt DI:nä tekniikan asiantuntijatehtävissä. (Ei liene paljon järkeä mennä amikseen ylimääräisiksi kolmeksi vuodeksi, jos on halua ja kykyä yliopistoon.) Sen sijaan tämä tyttö on käynyt jo kolmannen amistutkintonsa, kun mikään ei sitten olekaan kiinnostanut tai ainakaan ei ole löytynyt töitä. Eräs poika taas oli tehnyt kaksoistutkinnon valmistuen myös sähköasentajaksi ja hehkutti tuota, että hän pääsee heti oman alan töihin, kun minä joudun kaupan kassalle. Haimme samoihin yliopisto-opintoihin ja hänkin pääsi sisään (tosin helpommalle paikkakunnalle) mutta joutui keskeyttämään opintonsa, kun ei pärjännyt niin ohuella matemaattisella osaamisella. Kovin paikka hänelle tuli kun haimme vuoden opiskelun jälkeen samaan kesätyöpaikkaan asentajahommiin tehtaalle. Minä sain paikan, hän ei. Syynä ilmeisesti parempi koulumenestykseni sekä se, että olin tehnyt monipuolisesti vastuullisia töitä lukioaikana. Tuolla yrityksessä nimittäin oli tärkeää, että seuraavina kesinä pystyi siirtymään tuotantotehtävistä jo tuotekehitykseen, asentajia heillä oli jo aivan tarpeeksi. Taisi jonkinlainen kupla puhjeta. Hänkään ei kyllä päätynyt Siwan kassalle vaan tuona kesänä mäkkäriin ja myöhemmin keskeytettyään opintonsa rautakaupan myyjäksi.

      Lainaa

    121. Tulos: +8 (14 ääntä)
      Olen muuten tutustunut useampaan Diplomi-insinööriin, jotka eivät ole ylioppilaita. He ovat kuitenkin kaikki käyneet amiksen jälkeen ammattikorkean päästäkseen yliopistoon. Ja heistä kyllä huomaa, että on se yleissivistävä koulu jäänyt väliin. :D

      Lainaa

    122. Tulos: -21 (31 ääntä)
      Pfs: Onnea hyvästä työpaikasta, harva niitä saa, mutta huomaa kyllä kirjoitustaidosta ettet oo paljoa ittees sivistäny.
      Joo no siitä voit syyttää tätä mahtavaa puhelimen automaati korjausta :D ja ota se hiekka pois perseestä... Ja vielä. Mene niille turkulaisille valittaa oikeinkirjoituksesta.. Ja tosiaan.. mä luulin että jo ala-asteella opetellaan kirjoittamaan eikä luokiossa tai amiksessa... myötähäpeä... Ja onko sillä mitää helvetin merkitystä kumpaa käy. Kuha saa duunin eikä vittu istu himassa ja käytä meidän työssä käyvien vero rahoja.. vitun sossu pummit.. se käy vihaksi jos Jokin.. Ja opettajat sano ainakin silloin 9 vuotta sitten että lukioon mennään nostamaan numeroita???? Eikö???

      Lainaa

    123. Tulos: +14 (18 ääntä)
      jarnar: Joo no siitä voit syyttää tätä mahtavaa puhelimen automaati korjausta ja ota se hiekka pois perseestä…Ja vielä. Mene niille turkulaisille valittaa oikeinkirjoituksesta.. Ja tosiaan.. mä luulin että jo ala-asteella opetellaan kirjoittamaan eikä luokiossa tai amiksessa… myötähäpeä…Ja onko sillä mitää helvetin merkitystä kumpaa käy. Kuha saa duunin eikä vittu istu himassa ja käytä meidän työssä käyvien vero rahoja.. vitun sossu pummit.. se käy vihaksi jos Jokin..Ja opettajat sano ainakin silloin 9 vuotta sitten että lukioon mennään nostamaan numeroita???? Eikö???
      On se hyvä, että kala saa duunin. Punttisalille mennään nostamaan puntteja.

      Lainaa

    124. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Mä en edes puutu tähän taas kerran aloitettuun iänikuiseen amis vs. lukio-kädenvääntöön, mut musta tuntuu, että toi Teppo kuitenkin tajus jossain välissä olevansa erittäin väärässä, mutta ylpeä kun on niin ei mitenkään voinut myöntää sitä... :D

      Lainaa

    125. Tulos: -1 (11 ääntä)
      Xorff: On se hyvä, että kala saa duunin. Punttisalille mennään nostamaan puntteja.
      Nussi nyt vähä enemmän sitä pilkkua ;)

      Lainaa

    126. Tulos: +29 (35 ääntä)
      jarnar: Ja opettajat sano ainakin silloin9 vuotta sitten että lukioon mennään nostamaan numeroita???? Eikö???
      Meneeköhän herra oppisopimuksella nyt kymppiluokka ja lukio sekaisin? Peace <3

      Lainaa

    127. Tulos: +5 (15 ääntä)
      En oo koskaan ymmärtäny tätä amis VS lukio touhua. Tai siis miksi pitää olla niin negatiivinen sitä toista osapuolta kohtaan? Ei kerro yhtään mitään älykkyydestä kumman valitsee, kyllä siellä lukiossakin niitä "tyhmiä" ihmisiä piisaa ihan yhtä lailla, kuin ammattikoulussakin.

      Lainaa

    128. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Ventriloquist: >Jos haluut lähihoitajaks, meet amiksee >Jos haluut lähihoitajaks >haluut lähihoitajaks Kuka haluaa vapaaehtoisesti lähihoitajaksi? Joka ainoa tuntemani lähihoitaja on päästään vakavasti pipi ja n. 75% puhtaasti sosiopaatteja. Just sayin’.
      toivottavasti sua ei hoida kukaan lähihoitaja kun oot vanha. :)

      Lainaa

    129. Tulos: +21 (27 ääntä)
      jarnar: Ja tosiaan.. mä luulin että jo ala-asteella opetellaan kirjoittamaan eikä luokiossa tai amiksessa… myötähäpeä… Ja opettajat sano ainakin silloin9 vuotta sitten että lukioon mennään nostamaan numeroita???? Eikö???
      Sinun oikeinkirjoitusta katsella huomaa kyllä sitten sen, että hukkaan ovat menneet kaikki koulut ala-asteesta alkaen. Kaikki ylimääräiset merkit, isot alkukirjaimet ja yhdyssanat, näitä asioita opetellaan nimenomaan jo sieltä ala-asteelta alkaen. Ja lukioon ei mennä nostamaan numeroita, vaan nimenomaan 10. luokka on sitä varten.

      Lainaa

    130. Tulos: +4 (14 ääntä)
      Tämä lukio vs amis taisto tulee jatkumaan todennäköisesti aina, ellei joku kehittele sopivaa ratkaisua. Toisaalta ei tuo taistelu haittaa, koska puolustamme kuitenkin omaa periaatettamme ja olemme ylpeitä siitä. Totta on se, että amiksesta valmistuu omaan alaansa erikoistuneita henkilöitä ja lukiolaiset voivat olla hieman kateellisia heille. Mutta totta on myös se, ettei amiksessa opetella esim. pidempää matematiikkaa tai muita hyödyllisiäkin aineita, joista saa hyvän pohjan amk opintoihin tai yliopistoon. Kuopion amiksessa kokeillaankin tänä vuonna mahdollisuutta, että amislaisilla olisi mahdollisuus lukea pitkää tai lyhyttä matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa amisopintojensa yhteydessä. Ilmeisesti jonkun verran on tullut valituksia siitä, että amislaiset osaavat, mutta esim. laskutaito on hieman huonoa ja lukiolaisista taas semmoista, että laskutaito on kohdillaan, mutta heillä ei ole alaan ns. erikoisosaamista. Jos käy/on käynyt koulun, niin tästä tuleekin olla ylpeä. Tulisi kuitenkin pitää mielessä myös se, että myös muut saavat olla ylpeitä suorituksistaan.

      Lainaa

    131. Ernesti Korianteri 3.9.2012 2:14
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      lukiolainen ja ylpeä siitä: tässä se taas nähdään että kannattaa ennemmin lukio käydä kun sieltä tulee myös fiksumpia ihmisiä
      Niin, tai sitten käyttää sitä vitun maalaisjärkeä ja tajuaa, että molemmissa on niitä saatanan vatipäitä ihan varmasti. Vitun naurettavaa yleistämistä. (Esimerkkinä nyt voidaan sanoa, että sä olet lukiossa.)

      Lainaa

    132. Tulos: -10 (16 ääntä)
      "Luulempa että sillä joka lääkäriks opiskelee on vähän korkeampi sivistyksen taso kuin sillä joka menee suoraan amiksesta pyyhkii vanhusten perseitä" Niin, koska kaikki lukiolaiset hakee lääkikseen.

      Lainaa

    133. Ventriloquist 3.9.2012 5:29
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      elmeri: toivottavasti sua ei hoida kukaan lähihoitaja kun oot vanha.
      Suunnitelmana olis kipata ennen sitä vaihetta. c: Ei tartte hoitaa.

      Lainaa

    134. Tulos: +6 (8 ääntä)
      maukka: Ymmärsinkö pointtisi oikein, keskiarvoarajako siis määrää porukan fiksuuden? Ja kyllä täällä päin ne huonommilla keskiarvoilla lukioon menneet jättävät sen yleensä ensimmäisen luokan aikana kesken.
      En tarkoittanut aivan sitä, vaan pääpointti on se et fiksuja ja tyhmiä löytyy sekä lukiosta että ammattikoulusta. Ei ne amikset välttämättä tyhmiä ole, vaikka keskittyvät eri asioiden opiskeluun kuin lukiolaiset. Enemmän se on yksilöstä kiinni.

      Lainaa

    135. Lukiolainen 3.9.2012 10:12
      Tulos: -22 (26 ääntä)
      Lukion jälkeen mennään amikseen. Jotkut vain hyppäävät tuon "lukio vaiheen" yli.

      Lainaa

    136. Tulos: +3 (15 ääntä)
      On se näköjään vaikeaa ymmärtää, että kaikkia tarvitaan kävi sitten kumman hyvänsä. Missäs ne hienot ja älykkäät lukiolaiset kävisi esim. hienosti syömässä jos ei olisi ammattikoulusta valmistuneita kokkeja? Kuka hoitaisi vanhuksia jos kukaan ei menisi lähihoitajapuolelle? Itse kävin amiksen ja mieheni myös. Mieheni on käynyt kyllä myös ammattikorkean ja moitti sitä siellä, että kaikki perusasiat mitä amiksessa opetettiin niin joutu käydä uudestaan läpi lukiolaisten takia. Niin ja hyvin ollaan menestytty elämässämme. Tähän väliin voidaan sanoa niin kuin äiti jo lapsena opetti "Se on itse tyhmä joka muita haukkuu". :)

      Lainaa

    137. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Itse menin amikseen, koska tykkäsin mielummin enemmän tehdä jotain käsillä, enkä vain istua ja opiskella. Mutta tottahan se on että amislaiset on vähän semmosia niinku just tommosia mitä tässä sarjiksessa! Siis itsehän en tietenkään ;) Olisin kyllä päässyt hyväänkin lukioon, jos oisin vain viitsinyt... Opettajat kannusti että meehän lukioon! Ajattelin kuitenkin mennä nyt ammattikorkeaan opiskelemaan!

      Lainaa

    138. Tulos: -6 (18 ääntä)
      lukion käynyt: Kyllä se vaan niin on, että amikseen menevät ne, joilla ei keskiarvo riitä lukioon. Käytännössä siis parhaat menevät lukioon ja nämä takarivin häiriköt amikseen. Ja kyllähän sen huomaa, kuinka yläasteen jälkeen luokan ilmapiiri parani merkittävästi.
      huhhuh, siinä taas yks valopää. "Kyllä se vaan niin on, että amikseen menevät ne, joilla ei keskiarvo riitä lukioon" Kyllä sinne amikseen useimmat taitaa mennä ihan sen takia, että on k iinnostunut jostain tietystä alasta... kyllä teitä lukiolaisiakin saa näköjään hävetä, samoin kuin kuvan teppoja amiksessa...

      Lainaa

    139. ihansejasama 3.9.2012 13:37
      Tulos: -14 (20 ääntä)
      ja sit viel ku miettii ni tää koko homma ei toimi, A väärinpäin ei ole A vaan joku ihan oma kirjain, se että SIW on toisinpäin MIS ni miks sit A pitäs väärinpäin käännettynä lukee edellee A:na?

      Lainaa

    140. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Kauppis: Näköjään lukiossa syntyy myös kielioppi natseja.
      Kielioppinatsikin on yhdyssana :D

      Lainaa

    141. Tulos: 0 (14 ääntä)
      Amikset on tyhmiä ja köyhiä. Eihän ne edes katso dogumentteja miten joka päivä ryöstetään Siwa.

      Lainaa

    142. exavilainen 3.9.2012 16:41
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Ouch: En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Tai no okei, tiedän pari AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.
      Ahhahahahahaa :D AV-viestinnän opiskelijoista en ihmettele yhtään jos ovat päätyneet kaupan kassalle.

      Lainaa

    143. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Ouch: Teppo oli kyllä idiootti, mutta ei tuo kuvakaan sen fiksumpi ollut. En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Pelkästään lukiolaisia, kauppislaisia ja kouluttamattomia. Tai no okei, tiedän pari parturi-kampaajaa ja AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.
      Ihan vaan tiedoks sulle, "kauppislaiset" ovat myös amiksen käyneitä.

      Lainaa

    144. Tulos: -35 (37 ääntä)
      Ja ihan muuten yleisesti teille tyhmille "lukiolaisille". Ne, jotka menevät lukioon menevät sinne siksi KOSKA PISTEET eivät riitä amikseen, tai ei pääse pääsykokeita läpi. Amikseen ei myöskään mennä LUKION JÄLKEEN, mitä järkeä tuhlata 3 vuotta käymällä lukio ensin ja sen jälkeen hankkia ammatin? Jos jollekkin se tarpeeton lukio on muka jotenkin tarpeellinen voi sen käydä samaan aikaan ku opiskelee ammattia? Never heard AMISLUKIO? Ja jos ootte eläny -50 / -70 luvulla, silloin lukio on ehkä tarkoittanut jotain, nykypäivänä töihin pääsee jos on opiskellut ammattiin, ei sen takia, että on tuhlannut 3 vuotta johonkin tarpeettomaan lakkiin? Ja kyllä tässä on paljon kirjotusvirheitä ym ym ym, ja vaan sen takia etten jaksa tuhlata enempää aikaa teiän päitten setvimiseen. prkl.

      Lainaa

    145. Tulos: +13 (19 ääntä)
      Käynyt lukion ja ihan ylpeä siitä. Olenpahan fiksumpi kuin moni kaverini, joka ei ole. -.-

      Lainaa

    146. Tulos: +22 (26 ääntä)
      ei terve: Ja ihan muuten yleisesti teille tyhmille “lukiolaisille”. Ne, jotka menevät lukioon menevät sinne siksi KOSKA PISTEET eivät riitä amikseen,tai ei pääse pääsykokeita läpi. Amikseen ei myöskään mennä LUKION JÄLKEEN, mitä järkeä tuhlata 3 vuotta käymällä lukio ensin ja sen jälkeen hankkia ammatin? Jos jollekkin se tarpeeton lukio on muka jotenkin tarpeellinen voi sen käydä samaan aikaan ku opiskelee ammattia? Never heard AMISLUKIO? Ja jos ootte eläny -50 / -70 luvulla, silloin lukio on ehkä tarkoittanut jotain, nykypäivänä töihin pääsee jos on opiskellut ammattiin, ei sen takia, että on tuhlannut 3 vuotta johonkin tarpeettomaan lakkiin? Ja kyllä tässä on paljon kirjotusvirheitä ym ym ym, ja vaan sen takia etten jaksa tuhlata enempää aikaa teiän päitten setvimiseen. prkl.
      Et näköjään tiedä mistään mitään. Monet menevät lukioon kun eivät tiedä, mitä haluavat isona ja yliopistot vaativat lukion käymisen. Lisäksi lukion kautta on laajemmat opiskelumahdollisuudet eli mihin vaan amk:iin tai yliopistoon, jos numerot ovat hyvät. Ennenkuin tulee joku toteamaan,että amiksestakin pääsee amk:iin, niin totta se on, mutta laajalti ei vaihtoehtoja ole. Jos sähköltä valmistut ja amk:iin aiot, on sinun mentävä johonki sähköön liittyvään jatko-opiskelun esim. sähköinsinööri,kun taas lukiosta on mahdollisuus mennä mihin vaan.

      Lainaa

    147. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Nyt hävettää myöntää olevansa joskus olleensa amis...

      Lainaa

    148. Vittu pirjo 3.9.2012 21:06
      Tulos: -24 (34 ääntä)
      meisselipoju: Kieli oppinne aiheutti niin suunnatonta pahoin vointia että jouduin tyhjentämään maha laukkuni :S
      " *Kielioppinne aiheutti niin suunnatonta *pahoinvointia, että jouduin tyhjentämään *mahalaukkuni :S " <- You've just failed!

      Lainaa

    149. Vittu pirjo 3.9.2012 21:19
      Tulos: +2 (12 ääntä)
      Minusta molempien osapuolien kannattais lopettaa se yleistäminen ja tajuta se, että ne jotka haluaa yliopistoon menevetä HUOM. useimmiten lukioon ja ne, jotka haluavat valmistua ammattiin menevät amikseen. Turha yleistää, että amiksessa on kaikki idiootit/tyhmät ja lukiossa ne tulevaisuuden Einsteinit. Itselläni olin muistaakseni luokkani neljänneksi paras KA, mutta lukio ei vaan kiinnostanut paskaakaan, vaan luin itseni sähköasentajaksi ja tällä hetkellä teen oman alani töitä mielestäni hyvällä tuntiliksalla!

      Lainaa

    150. lopputulos 3.9.2012 21:33
      Tulos: -15 (17 ääntä)
      Nopea kysymys. Vaikka siwa onkin toisinpäin amis niin millähän järjellä se tarkoittaa että amikset joutuu siwan kassalle? :D olen nyt amis ja en ihan käsittänyt tätä asiaa. Tämä kysymys heräsi "lukiolaisten" kommentteja lukiessani.

      Lainaa

    151. Tulos: -8 (14 ääntä)
      bua: Meneeköhän herra oppisopimuksella nyt kymppiluokka ja lukio sekaisin? Peace ♥
      Ai että herrattelet mua. Missäs vaiheessa mun sukupuoli vaihtui? Kiitos. Vaikutan nähtävästi niin äijältä :D peace <3

      Lainaa

    152. Maalaisjärki 3.9.2012 23:21
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      jassu: Toivon, että yrität vain provosoida, etkä oikeasti ole noin tampio. Ensinnäkin, ekassa ruudussa henkilö sanoo v*tun LUKIOLAINEN. Eiköhän sen nyt jokainen sisälukutaitoinen ymmärrä, että paikalta poistuva henkilö on LUKIOLAINEN. Ja koska tunnetusti on olemassa tämä amis-lukio-taistelu, niin tuon sarjakuvan oikeintulkitakseen täytyy luonnollisesti tietää, että tämmöinen taistelu on ollut ja tulee aina olemaan. Lukiolainen lähtee paikalta huvittuneena tyhmään amislaiseen ja heittää sille pähkinän purtavaksi. Kun amis tajuaa, että Siwa sisältää piilosanomana amiksen, niin amis vaipuu epätoivoon juurikin siksi, koska oli alunperin sitä mieltä, että vain lukiolainen on niin onneton, että kelpaa vain Siwan kassalle.
      Kiitti kun selitit kunnolla tämän perusidean. Sini- ja punapillerivertaus on jo kuultu, mutta tämä oli aika hyvä vertauskuva, joka ilmaisee kärhämän ammattikoulun ja lukion välillä. =9

      Lainaa

    153. Tulos: +11 (13 ääntä)
      Ventriloquist: Suunnitelmana olis kipata ennen sitä vaihetta. c: Ei tartte hoitaa.
      Sinulta jäi varmaan huomioimatta kokonaan muut lähihoitajan suuntautumisvaihtoehdot.. Aina ei vaan ymmärrys riitä näille vatipäille jotka haukkuu alan, josta ei mitään tiedä. Kuvitteleppas tilanne, jossa ajat autolla puuhun. Mieti hiljaa avarassa mielessäsi, montako lääkäriä siinä ambulanssissa on, joka sinulle ensiavun tulee antamaan. Todennäköisesti tasan nolla, ellei Sepe ole sattumalta pörräilemässä juuri sinun yläpuolellasi. Ambulanssissa on nimittäin mitä todennäköisimmin lähihoitaja ja sairaanhoitaja (jonka tutkinto opiskellaan ammattikorkeassa, johon pääsee molemmista vaihtoehdoista, lukiosta ja amiksesta), tai jopa kaksi lähihoitajaa, joilla on laajennettu perustaso. Joka taas on pirun normaalia ja yleistä. Itse tykkään todella työstäni, se on täynnä erilaisia tilanteita ja siinä todella tuntee onnistuvansa kun saa esim. pysähtyneen sydämen taas liikkeelle. Jumalanrauhaan terveisin lähihoitaja.

      Lainaa

    154. Tulos: +7 (13 ääntä)
      voi herranjumala taas tätä ainaista kumpi on parempi amis vai lukio hommaa. eikö molemmat ole ihan yhtä hyviä? ja kun sanotaan että amiksesta pääsee niihi ja näihi ja sitte lukiolaiset nehä ne pääsee kuule johtoportaasee ja korkeille aloille, mutta mitä jos ihminen ei edes halua johtoportaasee vaan vaikka ihan vaa autokorjaajaksi tai muuksi? se on ihan vain kiinni siitä mitä kukakin haluaa ja mitä tahtoo sitte isompana tehä. tottakai amis vs. lukio läpät on hauskoja, mutta sittenku jotku menee ja vetäsee koko sen pirkkahernepussin nennään ni siitä alakaa sitte kauhia sota :d omasta mielestä molemmat on ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja, ihan sama onko sitte amiksessa vai lukiossa ni molemmista niitä palikoita löytyy ja myös niitä niin samperin sivistyneitä ja sivistymättömiä :D

      Lainaa

    155. Tulos: +10 (18 ääntä)
      mikä vittu siinä on ku pitää siwa aina vetää mukaa. tulkaa päiväks koittaa ja itkekää si.

      Lainaa

    156. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Ei tässä muuta kuin että asiakaspalveluammatit kunniaan! Nim. Lähentelystä v*tunhaistatuksiin. Hieno juttu, jos tosiaankin tietää niin nuorena (yläasteen jälkeen), mitä tahtoo työkseen tehdä! Kadehdin näitä ihmisiä. Itse lähestyn pelottavaa vauhtia kolmeakymmentä, enkä oikein vieläkään tiedä mitä tahtoisin tehdä "isona". (ylioppilas + 2 eri ammattia, suunnitellut jälleen ammattikouluopiskelujen aloittamista - kolmas kerta toden sanoo?)

      Lainaa

    157. Tulos: +1 (3 ääntä)
      ei terve: Ihan vaan tiedoks sulle, “kauppislaiset” ovat myös amiksen käyneitä.
      Paitsi jos ovat käyneet kauppiksen opistoasteen tutkintona.

      Lainaa

    158. Tulos: +21 (27 ääntä)
      HUOM! Lukio ei ole ammattiin valmistava oppilaitos ---› Kaupan kassan duuni on yksi harvoista, jota voi tehdä ilman koulutusta ---› Ennen jatko-opintoja tai niiden aikana tarvitsee rahaa, eikä vielä ole oman alan töitä ---› Kassalle kesäksi, opintotuet opiskeluajaksi ---› Valmistuminen ---› TÖITÄ! Lähes kaikki lukiosta amk:hon tai yliopistoon menevät tosiaan saavat ammatin. Niitä ei hankita vain amiksesta. Kaupan kassalla ei kertaakaan käynyt mielessä, että olisipa kannattanut vaihtaa tuleva ammatti nopeaan työpaikkaan amiksesta tai esim. lähihoitajan ‹1800 e kuukausipalkkaan. Just sayin'

      Lainaa

    159. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Kai lukio ylipäätään on kunnianhimoisimmille tyypeille, jotka haluavat tulevaisuudessa edetä uralla mahdollisimman korkealle ja elämän suuri tavoite on huippu koulutuksen johtama tie huippu ammattiin, josta saa paksun tilipussin. (enkä sano, ettei amiksesta voi päästä huippu ammattiin jne, mutta tietänette mitä tarkoitan) Ja kummatkin vaihtoehdot on ok. Jokainen tekee sitä minkä tuntee itselleen sopivimmaksi. Ja tuskin kummassakaan vaihtoehdossa toinen on toista tyhmempi. Itselläni on elämässä ihan muut päämäärät, kuin vuosien koulussa istuminen ja jollekin huippu alalle tähtääminen. Haluan pakata repun, hypätä junaan ja kiertää maailmaa tehden hantti hommia silloin, kun rahat ovat vähissä. Tutustua käytännössä vieraisiin kulttuureihin ja kieliin. Ja näiden unelmien toteuttamiseen en todellakaan tarvitse lukiota vaan amis riitti mainiosti. Sain siitä ammatin, josta saatua osaamista voin tarpeen tullen hyödyntää tulevaisuudessa. Ja niinkuin joku sanoi tuola ylempänä, että amikseen meniät eivät vaan viitsi/jaksa lukea. Omalla kohdallani ainakin hyvin totta. Ne lukekoot ketkä jaksaa ja haluaa. :)

      Lainaa

    160. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Lukioaikoinani sain paljon kuunnella amisystäviltäni juuri tuota useaan otteeseen yllä mainittua jankutusta siitä, että ainoastaan amikseen menevät tietävät mitä haluavat. Lukioon menevät ne, jotka eivät muuta keksi. Amikset taas pääsevät suoraan koulusta tekemään unelmatyötä ja tienaamaan samaan aikaan kun tuoreet ylioppilaat edelleen hapuilevat ja lopulta päätyvät Siwan kassalle. Ei sillä, varmasti moni menee ammattikouluun juuri siksi, että suunnitelmat ovat selvillä. Itse menin lukioon aivan samasta syystä. Haluamani jatko-opiskelupaikka käytännössä vaati ylioppilastutkinnon. Teoriassa olisin voinut päästä myös amiksen papereilla, mutta se olisi luultavasti ollut miljoona kertaa vaikeampaa. Eikä amiksessa ollut tarjolla mitään, mikä minua olisi kiinnostanut. Ei, en päässyt suoraan unelmatyöhöni enkä tienaamaan. Mutta päätin mieluummin opiskella kauemmin, sillä minun unelmatyöni vaatii sitä. Lukion alusta asti olen tiennyt mitä haluan ja olen valmis tekemään työtä saavuttaakseni sen, vaikka se tarkoittaisikin pitkää aikaa koulun penkillä. Enkä ymmärrä, mitä vikaa Siwan kassassa on? Se on "oikeata työtä" siinä missä ihan mikä tahansa muukin. Tiedän itsekin useita, jotka ovat menneet kassalle vuodeksi lukion jälkeen. Itsekin pidin välivuoden ja tein töitä, tienatakseni vähän rahaa jatko-opintoja varten.

      Lainaa

    161. Kimperly624 4.9.2012 19:50
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Itse ammattikoululaisena tunnen suurta myötähäpeää Teppoa kohtaan. P.S. Kaikki Lukio vs. Amis - väittelyt/keskustelut ovat naurettavia ja säälittäviä. Persoonaa, älykkyyttä ym. ei todellakaan voi arvioda yleisesti opiskelupaikan perusteella. Toisten ihmisten valintojen vertailu ja arvostelu on sen sijaan on säälittävää.

      Lainaa

    162. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Miks pitää väitellä kumpi on parempi? Ite oon amiksessa ja se on hyvä paikka mulle mut jotkut sit tykkää käydä enemmän lukioo.. So what's the problem here?

      Lainaa

    163. Kassatäti 5.9.2012 0:28
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      On se upeaa jos sattuu tietämään mikä haluaa olla "isona". Olen käynyt sekä lukion että ammattikoulun ja siitäkin huolimatta olen Siwassa töissä apulaismyymäläpäällikkönä. Eikä edes hävetä kun tietää minkälaista se työ oikeasti on, kun saisikin istua vain kassalla... Ihmisillä ei oikeasti ole hajuakaan siitä kuinka stressaavaa ja haastavaa kaupassa työskentely on, kun saa hoitaa kaiken itse ja usein yksin. Ja sitä paskan määrää mitä sataa niskaan välillä niin pomojen kuin asiakkaidenkin puolelta. Mutta jonkun se on sekin homma hoidettava. Miettikää nyt vaikka siivoojan ammattia, kukaan sitä ei haluaisi tehdä mutta paskassa me kaikki kahlattaisiin jos heitä ei olisi, vähän enemmän kunnioitusta. :))

      Lainaa

    164. Tulos: -2 (12 ääntä)
      lukion käynyt: Kyllä se vaan niin on, että amikseen menevät ne, joilla ei keskiarvo riitä lukioon. Käytännössä siis parhaat menevät lukioon ja nämä takarivin häiriköt amikseen. Ja kyllähän sen huomaa, kuinka yläasteen jälkeen luokan ilmapiiri parani merkittävästi.
      No enpä ite kyllä huomannu mitään tällästä lukiossa.. samat pellet sieläki jaloissa luuhas. Ottaa kyllä nii pahasti pattiin tää joidenki omahyvänen asenne. INFIDELS! ETTE TEHNY NIINKUN MÄ JOTEN OOTTE ALA-ARVOSIA!

      Lainaa

    165. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Oltaisko nyt vaikka kiitollisia siitä et ees voidaan käydä koulua ja saadaan itse valita mihin mennään opiskelemaan peruskoulun jälkeen, jos mennään? Kaikkia tarvitaan, oli se koulu siellä taustalla mikä tahansa. Myös lukiolainen voi saada töitä muualta kuin kaupan kassalta (en millään halveksu kyseistä hommaa vaan kunnioitan erittäin suuresti, on nimittäin kaikille tarpeellinen) vaikkei koulutusta olisikaan. Niin voi amislainenkin. Ei sitä ammattitutkintoa kuitenkaan välttämättä töiden saamiseen tarvita. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia ja ihmisten valita rauhassa mitä itse tahtoo, muiden mielipiteistä välittämättä. Asenne ratkaisee. Nimim. 2. vuoden lukiolainen, mutta silti lähihoitajan hommissa koulun ohella eikä mitään alan tutkintoa takana.

      Lainaa

    166. Grrayarara 5.9.2012 23:21
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      H84: Eiköhän se yleissivistys silti ole kiinni siitä ihmisestä ja kiinnostuksen kohteista. Tunnen hyvinkin fiksuja ja sivistyneitä amiksia ja täysin puupää lukiolaisia. Ja toisin päin tietysti myös. Ei se koulun valinta kerro mitään sun persoonasta ja siitä mitä tahdot elämältäsi ja miten siihen aiot päästä.
      Nyt menee hiukan termit sekaisin. Yleissivistys käsitteenä ei toimi mainitsemassasi yhteydessä; "maailman seuraaminen, kiinnostuksen kohteet" ynnä muu tiedonhankinta on sinällään hienoa ja pitää kiinni yhteiskunnallisessa elämässä, mutta todellisuudessa se ei ole missään muodossa rinnastettavissa lukiokoulutuksen yleissivistykseen. Toki itse voi hankkia tietoa vektoriavaruuksista ja yhtälökaavoista lakitietoon asti, mutta sitä et käsittääkseni tarkoittanut, vaan hiukan kevyempää tasoa (esmes sanomalehtien lukeminen). Näin vielä lisätäkseni, on täysin turhaa kilpailla amiksen ja lukion paremmuudesta. Eiköhän se ole ihan selviö, että lähes jokainen sinne työmaailmaan eksyy jossakin välissä, riippumatta toisen asteen koulutuksesta.

      Lainaa

    167. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Teppo ei taida edes ymmärtää sanaa 'maalaisjärki'.

      Lainaa

    168. Tulos: +3 (19 ääntä)
      Lyönpä omankin korteni kekoon. Fiksut ihmiset pärjäävät sekä amiksessa ja lukiossa. Normaali järjellä varustetut ihmiset pärjäävät sekä amiksessa ja lukiossa. Tyhmät ihmiset eivät pärjää lukiossa, mutta pärjäävät amiksessa. Erittäin tyhmä ihmiset eivät pärjää kummassakaan. Ja heikon itsetunnon omaavat amislaiset ovat niitä, jotka tulevat väittämään, että amiksessa on ihan yhtä fiksua porukkaa kuin lukiossakin.

      Lainaa

    169. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ei hele mikä urpo :D Mistä tommosia ihmisiä ees löytyy?

      Lainaa

    170. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Ouch: Teppo oli kyllä idiootti, mutta ei tuo kuvakaan sen fiksumpi ollut. En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Pelkästään lukiolaisia, kauppislaisia ja kouluttamattomia. Tai no okei, tiedän pari parturi-kampaajaa ja AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.
      Äkkiseltään aateltuani merkonomit valmistuu amiksesta ja suurin osa merkonomeista on töissä juurikin kauppojen kassoilla ym. asiakaspalvelu tehtävissä..?

      Lainaa

    171. pandakarhu 7.9.2012 18:24
      Tulos: +5 (13 ääntä)
      Tiedoksi: isoveljeni kävi amiksen, ja opiskelee nyt yliopistossa. Pääsykokeet menivät niin hyvin, että hän olisi päässyt kahteen muuhunkin yliopistoon, ja sai valita, mihin haluaisi mennä. Älykkyys tai tyhmyys ei kerro mitään jatko-opiskelupaikasta, tai toisinpäin. Lukio vs amis -keskustelu on turhaa, koska paremmuutta ei ole, on vain eroja. Useimmiten kyseessä on kaverien välinen pottuilu, jota ei pidä ottaa vakavasti. Kyseessä on huumoriksi kutsuttu hieno, elämää piristävä asia, mistä tässä sarjakuvassakin oli kyse. Ei sitä tule ottaa niin vakavasti kuin osa täällä internetin ihmemaassa tekee. Omaa kouluani en tässä kerro, arvatkaa. Mikäli arvauksissa ehdotetaan sekä lukiota että amista ja kaikkea siltä väliltä (esim. kymppiluokka, oppisopimus, tai suoraan töihin ilman mitään koulutusta), puheenvuoroni onnistui. Pandakarhu kiittää.

      Lainaa

    172. Tulos: +4 (10 ääntä)
      kummatkin hyviä valintoja: Itse menin amikseen raksalle, kuulostaako hirveältä jollekin? Ihan hyvä ala, palkkojen ja monipuolisuuden suhteen ja sieltä pääsee kanssa AMK ja vielä ylemmäs jos tahtoo.. mua ei se hardcore urankehitys / iso talo / perhe koskaan ole kiinnostunut elämässä (tähän mennessä ainakaan), mulla on vähän erilaiset tavoitteet. Kunhan massia tulee ja voin nähdä maailmaa niin kelpaa minulle Sitä voi nykyään menestyä vaikka millä tavalla internetinkin kautta et jos ei ura mene suunnitelmien mukaan niin ei sit.. En ole idiootti, sentään menin sinne mikä kiinnosti edes jonkin verran enkä lukioon kun en tiedä mitä haluan elämältä. Tiedän blondibimbon joka on just ja just kirjottanut ylioppilaaksi ja “amiksen” joka on menestynyt elämässä.
      Blondibimbon?:D Milloin on amikset tyhmiä ja milloin lukiolaiset, riippuu keltä kysyy ja nyt jo pelkkä hiustenväri määrää älykkyyden:D:D:D

      Lainaa

    173. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Ammattikoulun olen minäkin käynyt mutta voi saatana, että osaakin hävettää jonkun puolesta....

      Lainaa

    174. Tulos: +13 (19 ääntä)
      DuDe: Lukio on vaan toinen nimi Siwan kassa koulutukselle.
      Aijaa. Ite oon tosin yliopistossa ja 5-6 vuoden päästä dippainssi. Kukahan taulapää on keksinyt että lukion olisi tarkoitus valmistaa ammattiin? o_O

      Lainaa

    175. Koulut kesken, kotiäitinä. 9.9.2012 2:10
      Tulos: -13 (27 ääntä)
      Kyllä otan mielummin toimivan maalaisjärjen ja elämän koulun, ku lukioo tai amista, ku näyttää tulevan niitä idiootteja molemmista... :o

      Lainaa

    176. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Ouch: Teppo oli kyllä idiootti, mutta ei tuo kuvakaan sen fiksumpi ollut. En tiedä yhtäkään amiksen käynyttä, joka olisi päätynyt kaupan kassalle. Pelkästään lukiolaisia, kauppislaisia ja kouluttamattomia. Tai no okei, tiedän pari parturi-kampaajaa ja AV-viestinnän opiskelijaa kassalta, mutta niitä ei lasketa.
      Ja kauppisko ei kuulu ammattikouluun? Itse amiksen,lukion ja ammattikorkeakoulub käyneenä voin kertoa että kannattaa käydä kaikki.

      Lainaa

    177. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Haha, oikein pahaa teki lukea tuota :D Aleksille terveisiä ja voimia, mä olisin ehkä tuon verrattoman typeryyden edessä nostanut kädet pystyyn.. Olisin ehkä harkinnut kertoa kuvakerronnan säännöistä, mutta jälleen kerran, olisin päätynyt nostamaan kädet pystyyn.

      Lainaa

    178. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Uhu, kävin sekä lukion ETTÄ amiksen, oon vähä PRO!

      Lainaa

    179. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Ei hätää amikset. Toivo Sukarikin on tehnyt ison omaisuuden ja se jätkä on IHAN KUJALLA.

      Lainaa

    180. Tulos: +3 (7 ääntä)
      V'ttu Teppo sä oot tyhmä.

      Lainaa

    181. Tulos: +2 (4 ääntä)
      töihin saatana

      Lainaa

    182. Tulos: +4 (10 ääntä)
      ei muuta sanottavaa ku se että molemmista tulee suurimmaks osaks järkeviä ihmisiä, ne toisten haukkujat on pieni vähemmistö, joka pilaa maineen molemmilta, amiksessa niitä vaan näyttää olevan enemmän. usein amikset myös alottaa ton keskustelun esim "amis se vaan tienaa enemmän"- kommentilla.

      Lainaa

    183. Tulos: +1 (5 ääntä)
      ja en halua alottaa paskamyrskyä

      Lainaa

    184. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Erkka: “Luulempa että sillä joka lääkäriks opiskelee on vähän korkeampi sivistyksen taso kuin sillä joka menee suoraan amiksesta pyyhkii vanhusten perseitä”
      Mutta mitäköhän vitun väliä on sillä sivistyksen tasolla? Nykyajan nuoriso ei tunnu tajuavan millään, että kaikkia ammatteija tarvitaan. Myös niitäkin jotka pyyhkii vanhusten perseet.

      Lainaa

    185. Tulos: 0 (8 ääntä)
      jumalaut toi asuu samassa kylässä

      Lainaa

    186. Voi spurdo es 5.11.2012 11:57
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      Lukiossa olevat pääsee suoraan kassoille ilman koulutusta, siksi lukiolaisia on enemmän kassoilla. Mutta kukaan ei käy lukiota ja sen jälkeen lopeta opiskelua. Amikset pääsevät helpommin töihin niille aloille jota opiskelevat, lukiolaiset pääsevät helpommin töihin paikkoihin, jossa tarvitaan tarkempaa tietoa, esim yläasteen sijaiseksi pääsee ilman koulutusta. Ja näistä perusteluista on poistettu amk ja yliopisto, joista pääsee minne vaan.

      Lainaa

    187. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Just tommoset idiootit aiheuttaa amikset on idiotteja-yleistykset. Koulumenestyksellä on loppujen lopuksi yllättävän vähän merkitystä älykkyyden kannalta. Enemmän merkitystä on esim. luonteella. Tai sit mä en enää luota tiedelehtiin...

      Lainaa

    188. Yrittäjä-Amis 15.12.2012 1:19
      Tulos: -14 (24 ääntä)
      Saanko kysyä miten saat "siwa" sanasta "amis" käännettyä? Miten saat 'A'n käännettyä ja siitä tulee 'A'? Koska jos käännät sanan "siwa" ympäri, joo tietty "-mis" tulee jotenkin ymmärrettävästi mutta mites teille lukiolaisille opetetaan 'A'n kääntö ilman että siitä tulee pikemminkin 'V'? Joten kaiken järjen mukaan kun "SIWA" käännetään, siitä tulee "VMIS" (tietysti 'a'n viiva 'v'ssä) joten valaiskaa minun YRITTÄJÄ päätäni tässä teidän lukiolais logiigassa. :)

      Lainaa

    189. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Yrittäjä-Amis: Saanko kysyä miten saat “siwa” sanasta “amis” käännettyä? Miten saat ‘A’n käännettyä ja siitä tulee ‘A’? Koska jos käännät sanan “siwa” ympäri, joo tietty “-mis” tulee jotenkin ymmärrettävästi mutta mites teille lukiolaisille opetetaan ‘A’n kääntö ilman että siitä tulee pikemminkin ‘V’? Joten kaiken järjen mukaan kun “SIWA” käännetään, siitä tulee “VMIS” (tietysti ‘a’n viiva ‘v’ssä) joten valaiskaa minun YRITTÄJÄ päätäni tässä teidän lukiolais logiigassa.
      Ei tekisin sinullekaan pahaa opiskella kielioppia, ennen kuin tulet pätemään. Niinkin pieni asia, kuin yhdyssanojen osaaminen tekisi besserwisserlöpinöistäsi paljon vakuuttavampaa. t. yks lukiolaisdaiju

      Lainaa

    190. Tulos: -14 (20 ääntä)
      No ei ole lukiolaisiltakaan aivan nappiin mennyt: Amiska = Ammattikoulu Amis = Ammattikoulua kayva ihminen Daijut...

      Lainaa

    191. Tulos: +3 (11 ääntä)
      Iina: Älkää edes aloittako. Tiedetään kyllä mikä tappelu tästäkin taas syntyy. Se on kunkin oma valinta, kumpaan haluaa mennä, lukioon vai ammattikouluun. Ja täytyy lukiolaistenkin opiskella ammatti lukion jälkeen. Ja ammattikoululainen voi päästä yliopistoon, jos on esim. käynyt kauppiksen. Joten kumpikin voi lopulta johtaa samaan lopputulokseen, tai sitten ei. Mitä väliä sillä on? Kaikenlaisten alojen ihmisiä tarvitaan, myös sitä Siwan kassaa.
      Ottamatta kantaa kummankaan opinahjon puolesta, haluan kuitenkin oikaista väärää käsitystäsi. Et voi päästä yliopistoon lukemaan kauppatieteitä sillä perusteella, että "olet käynyt kauppiksen". Katsohan, yliopistoon pääsee vain, jos on suorittanut ylioppilastutkinnon. Toinen keino kohdallasi olisi ensin hakea ammattikorkeakouluun, ja kouluttautua tradenomiksi. Tämän jälkeen voit - mikäli arvosanasi ovat hyvät- hakea yliopistoon erillisvalinnan kautta ( ei vaadi pääsykoetta). Tähän mennessä olet kuitenkin kuluttanut jo melkein kaikki opintotukikuukautesi ( korkeakoulun), ja sinuna säästäisin ne suoraan siihen yliopisto-opiskeluun. Sitten vielä tuohon "täytyyhän lukiolaisenkin vielä opiskella ammatti"-kommenttiin. Kyllä, näin on. Tässä on vain sellainen ero, että tuo merkonomiksi opiskellut henkilö pääsee papereillaan ehkä johonkin vaatekauppaan töihin, kun taas yliopistoon mennyt lukiolainen saattaa mennä tuonne vaatekauppaan töihin opiskelujensa ajaksi. Kuitenkin valmistuttuaan esimerkiksi kauppatieteiden maisteriksi tällä lukion käyneellä henkilöllä on lähtöpalkka noin 2800 euroa/ kk, kun taas sillä merkonomilla palkkakehitys pysähtyy siihen 2000 euroon. Tarvitsemme tähän maailmaan kaiken maailman osaajia. Kuitenkin kehottaisin teitä hyvät nuoret vielä miettimään uudemman kerran tulevaa opiskelupaikkaanne.

      Lainaa

    192. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Hah, huijasin! Opiskelupaikan ylipistoon voi saada myös koepistekiintiössä. Kuitenkin vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot. pitää olla suoritettuina. Eli hiukan haastavampaa, koska pääsykokeen pitää mennä nappiin. Anyway, menkää johonkin korkeakouluun!

      Lainaa

    193. baarimikko 22.2.2013 0:47
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      voi elämä.. enpä jaksanu lukea kaikkia kommentteja, mutta näin tuli luetuista ymmärrettyä: amikseen tyhmät ja laiskat, lukioon viisaat ja ne, jotka tietävät mitä elämältään tahtovat? Itse amiksen käynyt. tiesin tasan mitä haluan ja heti koulun jälkeen oli unelma työpaikka kämmenellä, kiitos työssäoppimisen. Lukioon olisin heittämällä päässyt, mutta itse pidän sitä jokseenkin "turhana yleissivistävänä paskana". En edelleenkään tyhmä ole. tiedän historiasta enemmän kuin moni lukiolainen, lukiotason matikka hallussa (mm. derivointi :)). ei siinä muuten, mutta nyppii tuo "amikseen idiootit bensalenkkarit"-meininki. KAIKKI EI OLE AUTO-ALALLA :) <-- viitaten bensalenkkariin.. :D moni ylä-asteelta lähti lukioon kun eivät tienneet mitä tekevät, ja moni ilmeisesti pyörittämään peukaloita, kun olivat tyhmempiä ku vasemman jalan saappaat. ja vielä: kyllä sinne lukioon pääsee parhaillaa 5,9 keskiarvolla.. ainaki yli-kiiminkiin ;) että en haukkuis kaikkia viisaiksi..

      Lainaa

    194. Just Saying 20.4.2013 16:04
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Luettuani kommentteja, en voinut välttyä naurulta. Lukiossa on ylimielistä porukkaa, jotka luulevat olevansa parempia ihmisinä, kuin ammattikoululaiset. Kun taas ammattikoululaiset luulevat lukiolaisten olevan vain näsäviisaita lukutoukkia. Onko tässä mitään järkeä? Itse olisin voinut mennä lukioon, jos olisin halunnut, mutta tiesin mihin ammattiin halusin valmistua, joten menin ammattikouluun. Minulla on monia ystäviä, joiden keskiarvo oli 8-9, mutta menivät ammattikouluun, koska tiesivät mitä halusivat tehdä. Oma mielipiteeni on, että kaksoistutkinto olisi paras, mutten itse valinnut sitä, koska tiedän, etten halua lukea itseäni korkeammalle, kuin mihin pääsen ammattikoulun papereilla.

      Lainaa

    195. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Yrittäjä-Amis: Saanko kysyä miten saat “siwa” sanasta “amis” käännettyä? Miten saat ‘A’n käännettyä ja siitä tulee ‘A’? Koska jos käännät sanan “siwa” ympäri, joo tietty “-mis” tulee jotenkin ymmärrettävästi mutta mites teille lukiolaisille opetetaan ‘A’n kääntö ilman että siitä tulee pikemminkin ‘V’? Joten kaiken järjen mukaan kun “SIWA” käännetään, siitä tulee “VMIS” (tietysti ‘a’n viiva ‘v’ssä) joten valaiskaa minun YRITTÄJÄ päätäni tässä teidän lukiolais logiigassa.
      Tää tuleva lukiodaiju ei oo ihan perillä sun logiigastas mutta ainakin mun näkemyksen mukaan tuo VMIS on lähempänää sanaa AMIS kuin LUKIO, eihän siinä ole kuin viiva eroa sanan AMIS kanssa, ehkäpä meemin henkilö vaikka sitä yhteneväisyyttä säikähti?

      Lainaa

    196. Tulos: 0 (10 ääntä)
      Jahas: Luulempa että sillä joka lääkäriks opiskelee on vähän korkeampi sivistyksen taso kuin sillä joka menee suoraan amiksesta pyyhkii vanhusten perseitä
      Niin no... oon ammatiltani talous,-ja velkaneuvoja ja ihan amiksen papereilla näitä hommia teen. Päivääkään en oo lukioo käynyt (enkä käy) ja silti oon ihan sivistynyt ihminen ;) eli arvon "lääkäri" siellä vois vähä miettiä, mitä sanoo. Ei se lukio oo mikään avain onneen.... sitäpaitsi ihan sama, millanen koulutus nykyään ihmisellä on... sitä päätyy kuitenkin erittäin todennäköisesti työkkäriin jonottamaan..

      Lainaa

    197. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Tossahan toi kääntää sen 2kertaa, jos kerran kääntää niin tulee AWIS tai SIMA.

      Lainaa

    198. Tulos: -8 (14 ääntä)
      ABC123: Hehheh oletpas hauska.
      Mutta sehän on totta. Ei lukiosta valmistu mihinkään ammattiin, lukiolainen ei pääse muualle kuin siwan kassalle tai vammasia hoitamaan apu pojaksi tai muuhun siivous hommiin :P

      Lainaa

    199. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Tuleekohan tälle lukio vs amis taistolle koskaan loppua? Olen itse amiksen käynyt, jonka jälkeen kävin suorittamassa ammattikorkeakoulututkinnon. Keskiarvoni on aina ollut aikalailla keskitasoa. En siis ole mikään suuri älypää, mutta en koe olevani mikään typeryskään. Halusin peruskoulun jälkeen päästä mahdollisimman pian töihin, joten päätin lukion sijaan lähteä lukemaan suoraan ammattiin. Tämän jälkeen halusin kuitenkin nousta hieman korkeammalle, ja siksi siis tuo ammattikorkeakoulu. Olen aina arvostanut sekä lukion, että amiksen käyneitä. En myöskään liiemmin paheksu niitä, jotka eivät halua käydä kumpaakaan. Ainoastaan itse valittu "sossupummielämä" on mielestäni väärin. Minua harmittaa lukea näitä kommentteja, sillä niin moni tuntuu vähättelevän tiettyjä ammatteja, tai työpaikkoja. Mietin usein, että miksi? Siksi koska se ei kiinnosta vähättelijää itseään? On vain jotenkin inhottavaa ajatella, että kaiken tämän opiskelun jälkeen, mitä sitten teenkin, niin ihmiset eivät arvosta työtäni. Olenhan sentään pelkkä tyhmä amis... :(

      Lainaa

    200. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Teppo eikai tämä vaan kerro sinusta? http://www.youtube.com/watch?v=bMxqVStgqwA

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: Siwa, sarjakuva, kuva, lukio, amis, väittely, ammattikoulu