Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 117

"Kiitos Jumala, että taloyhtiössämme on kiinteä vesi."
Sekalaisia, osa 117

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 56 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Mr. Perfect 27.10.2012 3:19
      Tulos: +630 (646 ääntä)
      Toivottavasti Meeri oli vain kusella...

      Lainaa

    2. pseudoavatar 27.10.2012 3:46
      Tulos: +662 (732 ääntä)
      Ykkös sialle :D repesin. Mutta kuka, ja MITEN kukaan nainen voi istuutua pytylle ja olla tajuamatta istuvansa kannen päällä ennen kuin huomaa istuvansa sekä kannen että virsalätäkön päällä??

      Lainaa

    3. Tulos: +257 (287 ääntä)
      Ei se puhelimen äänettömälle laittaminen ole niin vaikeaa kun joissain mailleissa se onnistuu napista/vivusta eikä tarvitse pelleillä asetusten kanssa. Jo tietyssä määrin pienessä salissa loistava kirkas näyttö ärsyttää kesken esityksen, vielä enemmän ärsyttää jos joku menee vastaamaan soivaan puhelimeen. Myönnän, että itselläkin jäi kerran puhelin äänelliselle ja se soi elokuvan lopulla. Ja kyllä hävetti. Kaveria sentään huvitti kun muistan aina paasata muiden puhelinten perään. Tästä voisikin taas kirjoittaa pitkän valitusvirren miksi leffaliput ovat niin kalliita kun sen nautinnon kuitenkin joku pilaa, kotona katsominen onneksi halvempaa. Mikähän on Kiian ikä? Kaikenlaisia juoruja ne kateelliset keksiikin...

      Lainaa

    4. Tulos: +488 (512 ääntä)
      Ja mitä Linda oikeasti tarkoitti: olen leffassa, pliiiis soitelkaa ja tekstailkaa mulle!

      Lainaa

    5. Tulos: +93 (109 ääntä)
      pseudoavatar: Ykkös sialle repesin. Mutta kuka, ja MITENkukaan nainen voi istuutua pytylleja olla tajuamatta istuvansa kannen päällä ennen kuin huomaa istuvansa sekä kannen että virsalätäkön päällä??
      Olen nähnyt. Tai en itse tapahtumaa, mutta lopputuloksen. ;)

      Lainaa

    6. Tulos: +156 (162 ääntä)
      Kiian tarina hämmensi :D mutta hyvät jutut oli!

      Lainaa

    7. Tulos: +67 (81 ääntä)
      loistavat Sekalaiset tällä kertaa...kuten myös muutkin uudet :D

      Lainaa

    8. Tulos: -41 (87 ääntä)
      Meeri oli varmaan useamman promillen humalassa. Sillä kyllähän se tuntuu se päälimmäinen kansi kyllä sen verran, ettei normaalioloissa voi olla huomaamatta. Niin ja print screeni otettu kolme minuuttia sitten? Herääpä epäilys taas onko tuo status kirjoitettu vain sitä varten, että voi sen itse sitten tänne lähettää, jotta saa oman nimensä päivityksiin.

      Lainaa

    9. Tulos: +68 (120 ääntä)
      Ymmärsin tuon ekan ensin, että tyttäystävä on menossa ykkösasialle elikkäs pissille ja mietin, miksi se pitää kaikille kertoa. Hih, saapahan nauraa mokille useampaan kertaan, kun nauraa ensin väärälle asialle :D

      Lainaa

    10. Tulos: +121 (155 ääntä)
      Vesimittarit pitäis olla kaikilla ja maksu käytön mukaan. Iinan tuhlauksen takia _kaikilla_ on suurempi vesimaksu :(

      Lainaa

    11. Tulos: +150 (204 ääntä)
      Iina hyvä! Puhdasta vettä onkin maailmassa ihan liikaa. Käy toki tunnin suihkussa, koska on "talvi".

      Lainaa

    12. Tulos: +71 (91 ääntä)
      Eikös jotkut naiset käy veskissä niin että hanuri ei kosketa sitä pönttöä? Bakteerien pelossa tms. Silloin toi vois olla mahdollista tapahtua..

      Lainaa

    13. Tulos: +72 (80 ääntä)
      pseudoavatar: Ykkös sialle repesin. Mutta kuka, ja MITENkukaan nainen voi istuutua pytylleja olla tajuamatta istuvansa kannen päällä ennen kuin huomaa istuvansa sekä kannen että virsalätäkön päällä??
      Mulle ja myös serkulleni on pienempinä tapahtunu niin, kun ollut kova KOVA kiire pöntölle, hyvää että housut saanu alas ja istahtanu ja sit onki myöhästä:D

      Lainaa

    14. Tulos: -85 (105 ääntä)
      vähä mä loukkaantuisin jos toi eka ois mun poikkis..... -.-' mut...

      Lainaa

    15. Tulos: -22 (62 ääntä)
      Ohikulkija: Ei se puhelimen äänettömälle laittaminen ole niin vaikeaa kun joissain mailleissa se onnistuu napista/vivusta eikä tarvitse pelleillä asetusten kanssa. Jo tietyssä määrin pienessä salissa loistava kirkas näyttö ärsyttää kesken esityksen, vielä enemmän ärsyttää jos joku menee vastaamaan soivaan puhelimeen. Myönnän, että itselläkin jäi kerran puhelin äänelliselle ja se soi elokuvan lopulla. Ja kyllä hävetti. Kaveria sentään huvitti kun muistan aina paasata muiden puhelinten perään. Tästä voisikin taas kirjoittaa pitkän valitusvirren miksi leffaliput ovat niin kalliita kun sen nautinnon kuitenkin joku pilaa, kotona katsominen onneksi halvempaa. Mikähän on Kiian ikä? Kaikenlaisia juoruja ne kateelliset keksiikin…
      Muuten asiallinen, mutta lopun kateuskortti pilasi kaiken.

      Lainaa

    16. Tulos: +33 (39 ääntä)
      Koivu: Meeri oli varmaan useamman promillen humalassa. Sillä kyllähän se tuntuu se päälimmäinen kansi kyllä sen verran, ettei normaalioloissa voi olla huomaamatta. Niin ja print screeni otettu kolme minuuttia sitten? Herääpä epäilys taas onko tuo status kirjoitettu vain sitä varten, että voi sen itse sitten tänne lähettää, jotta saa oman nimensä päivityksiin.
      Kun julkaset tilan ym. facessa niin aika moni sen ehtii nähdä 3 minuutissa ja ottaa kuvan. Ellei sulla sitten ole vaikka 10 kaveria ja 1 kerrallaan paikalla?

      Lainaa

    17. Tulos: -5 (15 ääntä)
      Mr. Perfect: Toivottavasti Meeri oli vain kusella…
      Mä en ollu, ku se perhana tipahtiki alas.

      Lainaa

    18. Tulos: +28 (36 ääntä)
      miekin oon joskus onnistunut tekemään ton meerin jutun kun oli kova vessahätä <3

      Lainaa

    19. Tulos: +21 (31 ääntä)
      Näin tosta Kiian tarinasta ihan eri version juuri vähää aikaa sitten? Siinä tarinassa tosin oli paikannimi mukana, ja haukuttu juuri sen paikkakuntalaisia että mitä ne levittää tollasia juoruja herpeksestä.. o_o

      Lainaa

    20. Tulos: +48 (62 ääntä)
      Lindan piti vaa päästä lesoomaan, että on leffas.

      Lainaa

    21. Tulos: -20 (76 ääntä)
      Nappu: Iina hyvä! Puhdasta vettä onkin maailmassa ihan liikaa. Käy toki tunnin suihkussa, koska on “talvi”.
      Minä en ole ikinä ymmärtänyt logiikkaa tuon ajatuksen takana. Jos jossakin paikassa on vesipula, niin Suomessa - jossa vettä on yllinkyllin - täytyy solidaarisuudesta käyttää mahdollisimman vähän vettä. Tälläinen ajatusmaailma sopisi minusta paljon paremmin ruokaan (sillä sitä sentään pystyy kuljettamaan muualle), mutta en ole ikinä kuullut kenenkään huutelevan tälläistä ruuan suhteen. Tai siis samanlaista syyllistämistä ei ikinä ole ruuasta, yleensä on vain asiallista keskustelua hävikin pienentämisestä ym.

      Lainaa

    22. Tulos: -18 (80 ääntä)
      käkikello: Minä en ole ikinä ymmärtänyt logiikkaa tuon ajatuksen takana. Jos jossakin paikassa on vesipula, niin Suomessa – jossa vettä on yllinkyllin – täytyy solidaarisuudesta käyttää mahdollisimman vähän vettä. Tälläinen ajatusmaailma sopisi minusta paljon paremmin ruokaan (sillä sitä sentään pystyy kuljettamaan muualle), mutta en ole ikinä kuullut kenenkään huutelevan tälläistä ruuan suhteen. Tai siis samanlaista syyllistämistä ei ikinä ole ruuasta, yleensä on vain asiallista keskustelua hävikin pienentämisestä ym.
      Tiesitkö, että puhdas (=juomakelpoinen) vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä? Ruokahan on uusiutuva luonnonvara, jota saadaan aina lisää kasvattamalla, keräilemällä ja metsästämällä, vaikka ruokakauppaa ei olisi olemassakaan. Vettä ei noin vain synny lisää. Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi? Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.

      Lainaa

    23. Tulos: +41 (41 ääntä)
      Epäilen että Meerillä oli vaan iha saakelinmoinen kusihätä eikä ehtiny nousta ylös kun tunsi kannen persuuksissaan vaan kusi ehtikin jo ampaista ulos rakosta sellaisella voimalla ettei sitä voinut enää estää. Tai sitten se oli kännissä.

      Lainaa

    24. Tulos: +66 (88 ääntä)
      Nappu: Tiesitkö, että puhdas (=juomakelpoinen) vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä? Ruokahan on uusiutuva luonnonvara, jota saadaan aina lisää kasvattamalla, keräilemällä ja metsästämällä, vaikka ruokakauppaa ei olisi olemassakaan. Vettä ei noin vain synny lisää. Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi? Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.
      "Tiesitkö, että puhdas (=juomakelpoinen) vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä?....Vettä ei noin vain synny lisää." Tuo on täyttä roskaa (=en usko ennen kuin annat luotettavan lähteen). Eihän sitä kyllä helposti synny, mutta eihän se mihinkään katoa. Tai kyllähän sitä saattaa hieman haihtua avaruuteen ja vähän mennä subduktion yhteydessä maan vaippaan, mutta jos neljän miljardin vuoden jäkeen maapallolla on näin paljon vettä, ei se mihinkään katoa neljässäkymmenessä vuodessa. Olet varmaan kuullut hiilen kiertokulusta? Sama juttu pätee veteen: vesi haihtuu meristä (erityisesti aavikoiden kuten Saharan leveyspiireillä) kulkeutuu ilmavirtojen mukana humideille seuduille, sataa alas. Maalle sataessa se joko muodostaa lumi- tai jääpeitettä tai virtaa jokin mukana takaisin mereen, josta se sitten taas joskus haihtuu. Eli missä kohtaa vesi loppuu? Ilmaston lämpeneminen saattaa joillakin alueilla lisätä kuivuutta, mutta samalla se lisää myös haihtumista (ja siten joko ilmakehän vesipitoisuutta tai sateita toisilla alueilla). Vaikka nämä mekanismit (siis ilmakehä-vesikehä feedbackit) ovat monimutkaisia, on todella paksua väittää makean veden loppuvan. "Ruokahan on uusiutuva luonnonvara, jota saadaan aina lisää kasvattamalla, keräilemällä ja metsästämällä, vaikka ruokakauppaa ei olisi olemassakaan." 1) Makea vesi on uusiutuva luonnonvara. 2) Minusta on aika törkeää räyhätä veden tuhlauksesta (sitähän ei esmi Saharaan voi siirtää) ja samalla perustella ruuan tuhlauksen pienempää paheksumista sillä, että se on "uusiutava luonnonvara". Tällä hetkellä nälkäongelma olisi paljon helpommin ratkaistavissa kuin vesiongelma, ja minusta hyödyllisempää keskittää tuo moraalinen närkästys siihen. (Mutta tämä on siis vain minun henkilökohtainen mielipiteeni.) "Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi?" Siinä ei kyllä järkeä ole ainakaan kuivuudesta krsivillä alueilla. Suomi ei toistaiseksi kuulu näihin, joten en vieläkään näe siinä haittaa. Asia tietysti muuttuu heti kun vettä pystytään siirtämään sitä enemmän tarvitseville. "Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä." Ei sitä tarvitse tehdä, se tulee taivaalta! Mutta jos vastaat tähän viestiin, voitko vääntää minulle rautalangasta, miten veden säästäminen Suomessa nyt auttaa kuivia maita. Jos vettä ei valuteta Helsingissä hanasta, sama vesi valuu vain Päijänteestä jokea pitkin mereen.

      Lainaa

    25. Tulos: -19 (41 ääntä)
      Tunnin suihku. Kivat vesilaskut. Ja oikeasti, miten voi unohtaa nostaa sen kannen?

      Lainaa

    26. Tulos: -15 (23 ääntä)
      muistiko meeri sitten nostaa vessanpöntön alimmaisen kannen ?

      Lainaa

    27. Tulos: -12 (60 ääntä)
      Käkikello: "Tuo on täyttä roskaa (=en usko ennen kuin annat luotettavan lähteen). Eihän sitä kyllä helposti synny, mutta eihän se mihinkään katoa. Tai kyllähän sitä saattaa hieman haihtua avaruuteen ja vähän mennä subduktion yhteydessä maan vaippaan, mutta jos neljän miljardin vuoden jäkeen maapallolla on näin paljon vettä, ei se mihinkään katoa neljässäkymmenessä vuodessa. Olet varmaan kuullut hiilen kiertokulusta? Sama juttu pätee veteen: vesi haihtuu meristä (erityisesti aavikoiden kuten Saharan leveyspiireillä) kulkeutuu ilmavirtojen mukana humideille seuduille, sataa alas. Maalle sataessa se joko muodostaa lumi- tai jääpeitettä tai virtaa jokin mukana takaisin mereen, josta se sitten taas joskus haihtuu. Eli missä kohtaa vesi loppuu? Ilmaston lämpeneminen saattaa joillakin alueilla lisätä kuivuutta, mutta samalla se lisää myös haihtumista (ja siten joko ilmakehän vesipitoisuutta tai sateita toisilla alueilla). Vaikka nämä mekanismit (siis ilmakehä-vesikehä feedbackit) ovat monimutkaisia, on todella paksua väittää makean veden loppuvan." Aalto-yliopiston professori Olli Varis: Vesi on uusiutuva luonnonvara, mutta ei ehtymätön. Ihminen puuttuu veden kiertokulkuun yhä useammin ja on "sotkemassa" veden kiertoa: veden uusiutumistahtiin verrattuna vettä käytetään globaalisti liikaa. Veden saastuminen on myös iso ongelma. Ilmastonmuutos tulee vaikeuttamaan miljardien ihmisten veden saantia tulevaisuudessa. "1) Makea vesi on uusiutuva luonnonvara. 2) Minusta on aika törkeää räyhätä veden tuhlauksesta (sitähän ei esmi Saharaan voi siirtää) ja samalla perustella ruuan tuhlauksen pienempää paheksumista sillä, että se on “uusiutava luonnonvara”. Tällä hetkellä nälkäongelma olisi paljon helpommin ratkaistavissa kuin vesiongelma, ja minusta hyödyllisempää keskittää tuo moraalinen närkästys siihen. (Mutta tämä on siis vain minun henkilökohtainen mielipiteeni.)" 1) Kukaan ei räyhännyt. 2) Annoin esimerkkin omista arvoistani. En voi puhua kenenkään muun kuin omasta puolestani. Minä en tuhlaa vettä enkä ruokaa. "'Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi?' Siinä ei kyllä järkeä ole ainakaan kuivuudesta krsivillä alueilla. Suomi ei toistaiseksi kuulu näihin, joten en vieläkään näe siinä haittaa. Asia tietysti muuttuu heti kun vettä pystytään siirtämään sitä enemmän tarvitseville." Kuivuudesta kärsivillä alueilla ei ole vessaa, mitä vetää ja peseytyminenkin on toissijainen asia. Mutta vaikka Suomessa tällä hetkellä onkin puhdasta juomavettä "rajattomasti" kaikille, miksi sitä silti tuhlaamaan asioihin, joihin sitä ei OIKEASTI tarvita? "'Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.' Ei sitä tarvitse tehdä, se tulee taivaalta!" Minä en ainakaan juo sadevettä, joka meidän kaivoon tulee. Sieltä saa parhaimmassa tapauksessa salmonellan. Vettä tulee taivaalta kyllä ja se on oikein mainiota peseytymiseen, vessan vetämiseen, siivoamiseen, kasvimaan kasteluun. Juomiseen, ruuanlaittoon ja esim. hampaiden pesuun minäkin käytän vesilaitoksen kautta juoksutettua vettä. "Mutta jos vastaat tähän viestiin, voitko vääntää minulle rautalangasta, miten veden säästäminen Suomessa nyt auttaa kuivia maita. Jos vettä ei valuteta Helsingissä hanasta, sama vesi valuu vain Päijänteestä jokea pitkin mereen." En missään vaiheessa väittänyt, että veden säästäminen Suomessa auttaa kuivia maita. En myöskään väittänyt, että oma toimintani auttaa kuivia maita. Mutta sen tiedän, että oma toimintani ei ainakaan pahenna tulevaa vesikriisiä. Tässä linkki kattavaan Wikipedia-artikkeliin, suosittelen lukemaan erityisesti kohdan "Riittävyys nyt ja tulevaisuudessa sekä sen turvaaminen": http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesivarat Korostan sitä, että jos toimenpiteisiin ei ryhdytä ei tänään eikä huomenna vaan eilen niin meillä on kohta hätä.

      Lainaa

    28. Tulos: +43 (49 ääntä)
      Hellman: Tunnin suihku. Kivat vesilaskut. Ja oikeasti, miten voi unohtaa nostaa sen kannen?
      Nimenomaan kivat vesilaskut, koska se vesimaksu on kiinteä

      Lainaa

    29. Tulos: +59 (61 ääntä)
      joopajoo: Näin tosta Kiian tarinasta ihan eri version juuri vähää aikaa sitten? Siinä tarinassa tosin oli paikannimi mukana, ja haukuttu juuri sen paikkakuntalaisia että mitä ne levittää tollasia juoruja herpeksestä.. o_o
      Kyseessä oli melko pieni paikkakunta, joten sensuroimme sen pois ja vaihdoimme sanaan "te".

      Lainaa

    30. Tulos: -54 (72 ääntä)
      Hahhhhahahaaa Kiial ei ooo ollu omaa elämää ja menny kaikille faces selittää kuinka hänen pikkusiskollaan ei ole herpestä, mikä on tullut hänen dildostaan eiii vittu halkeen nauruun!!!! Mitäköhän sen kaveritki oikee ajattelee? vai onks sil niit ees ?? hahahhahahaaaa

      Lainaa

    31. Tulos: +27 (39 ääntä)
      ”(Aalto-yliopiston professorin lainaus)” Olen samaa mieltä kaikkien näiden kohtien kanssa, mutta en huomaa kohtaa, jossa hän väittää veden loppuvan neljässäkymmenessä vuodessa. Mutta olemme siis tämän lainauksen perusteella samaa mieltä, että ”vettä ei noin vain synny lisää” on väärin, sillä professorikin sanoi veden olevan uusiutuva luonnonvara? Ja jos tarkoitit erityisesti tuota ” veden uusiutumistahtiin verrattuna vettä käytetään globaalisti liikaa” –kohdasta: niin kauan kuin vettä käytetään paikallisesti hitaammin kuin se uusiutuu, alueen vesivarastot pysyvät täysinä. Suomessa ei siis näillä sademäärillä ole vielä pitkään aikaan ongelmaa. ”(seuraava kohta)” Pahoittelen kärkevää kirjoitustani. Suutahdin hieman edellisen viestin alentuvasta sävystäsi. ”Kuivuudesta kärsivillä alueilla ei ole vessaa, mitä vetää ja peseytyminenkin on toissijainen asia. Mutta vaikka Suomessa tällä hetkellä onkin puhdasta juomavettä “rajattomasti” kaikille, miksi sitä silti tuhlaamaan asioihin, joihin sitä ei OIKEASTI tarvita?” OK. Tässä on selvästikin kaksi erilaista perusteltua näkökantaa. Itse veikkaisin, että suomalainen vedentuhlaus johtunee veden riittävyydestä sekä putkistojen suoraviivaisesta rakenteesta: on helpompaa ja halvempaa vetää kerrostaloon erilliset puhtaan ja likaisen veden linjat kuin johtaa yläkerran lavuaarin likavesi alemman asunnon vessan huuhteluvedeksi. PS. Kaliforniakin on jatkuvasta kuivuudesta kärsivä alue. ”Minä en ainakaan juo sadevettä, joka meidän kaivoon tulee. Sieltä saa parhaimmassa tapauksessa salmonellan. Vettä tulee taivaalta kyllä ja se on oikein mainiota peseytymiseen, vessan vetämiseen, siivoamiseen, kasvimaan kasteluun. Juomiseen, ruuanlaittoon ja esim. hampaiden pesuun minäkin käytän vesilaitoksen kautta juoksutettua vettä. ” Pohjavesi on sadevettä ja sitä ilmeisesti käytetään joillakin paikkakunnilla suoraan/ilman käsittelyä juomavetenä kunnan vesijohtoverkossa (en ole täysin varma tästä, muistan kuitenkin kuulleeni niin). Eri asia pohjaveden (eli sadeveden) käytössä sitten tietysti on, jos omaa kaivoa ei ole suojattu tai se on saastunut. ”En missään vaiheessa väittänyt, että veden säästäminen Suomessa auttaa kuivia maita. En myöskään väittänyt, että oma toimintani auttaa kuivia maita. Mutta sen tiedän, että oma toimintani ei ainakaan pahenna tulevaa vesikriisiä. ” Anteeksi, että tulkitsin sinua väärin. Tunnin suihkuttelun (Suomessa) rinnastaminen maailman puhtaan veden määrään (”Puhdasta vettä onkin maailmassa ihan liikaa”) vaikutti minusta siltä, että nämä asiat ovat sinusta sidoksissa toisiinsa. Tämän hetkinen vedenkäyttö ei mitenkään vaikuta tulevaan vesikriisiin (Päijänteen vesi päätyy mereen joko joen tai Helsingin kautta). Vaikutusta sen sijaan olisi jos yrittäisi veden säästön sijasta puuttua kuivuutta muualla maailmassa aiheuttaviin syihin, kuten esim. ilmaston lämpeneminen. Eli minusta veden säästäminen Suomessa on enemmän tai vähemmän ajanhukkaa, paljon tehokkaampaa on säästää esim. energiaa.

      Lainaa

    32. ei voi käsittää 27.10.2012 22:49
      Tulos: +34 (44 ääntä)
      Nappu: Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi? Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.
      Mistä se Nappu kuvittelee, että vesi tulee? Helsingin juomavesi on puhdistettua Päijänteen vettä, ja käytettynä se puhdistetaan ja päästetään mereen. Josta se haihtuu ilmaan, sataa maahan ja valuu jokia pitkin takaisin Päijänteeseen. Maalla jos on kaivo, se sadevesi puhdistuu suoraan maakerroksissa ja voit juoda ja pissiä sen takaisin maahan ihan niin monta kertaa kuin jaksat, eikä se koskaan lopu. Kaivovesi ei ole sama asia kuin sadevesi ja kaivoveden puhtauden voi tutkituttaa, jos se mietityttää. Luonto on ihmeellistä. Eikö? (Ja joo, Saudi-Arabiassa ei ole vettä. Mutta ei sitä sinne tule, vaikka lakkaisit kokonaan käyttämästä vettä Suomessa.)

      Lainaa

    33. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Tarkennan siis vielä pointiani tuohon professorin lainaukseen. Lähde on kyllä luotettava, mutta lainauksessa ei ollut mitään, mikä tukisi edellisiä väitteitäsi (“tiesitkö, että puhdas vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä?….vettä ei noin vain synny lisää"). Muuten lainaus oli täyttä asiaa.

      Lainaa

    34. Pallosalama 27.10.2012 23:10
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Elämä on hauskaa ja monipuolista. Näin ainakin kun unohtaa nostaa vessanpöntön kannen ja.....noh, tiedätte jo.

      Lainaa

    35. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Kyllä sen kannen voi oikeasti unohtaa nostaa, nimittäin kiireessä ja varsinkin jos normaalisti kansi on aina auki (eli siis jos joku on sen sulkenut niin hups!). Itse olen tehnyt tuon muutaman kerran erittäin kovassa vessahädässä (siis sellaisessa että lirahtaa housuun ellet juokse). Kyllä se refleksinomaisesti sieltä lirahtaa vahingossa. Olen myös onnistunut istumaan pöntölle niin että kaikki kannet ovat olleet auki jolloin pönttöä säikähtää kylmän ja kovan alustan takia. Jos talossa elää paljon ihmisiä, niin todennäköisesti joskus yllättyy: kaikki vessat on varattuja silloin kun on kova vessahätä ja kansi saattaa yllättää kun kaikki eivät jätäkään sitä auki! Vesijutun ymmärrän myös, sillä itsekin olen kovilla pakkasilla raahautunut suihkuun kun olen tullut ulkoa (en tosin tunniksi mutta kuitenkin). Vilustun aika helposti, joten suihku on joskus pelastanut pitkän kävelymatkan jälkeen.

      Lainaa

    36. Tulos: +14 (16 ääntä)
      no jos tarkkoja ollaan puhtaan juomaveden määrä on vähenemässä. jos aivan pilkkua viilataan, puhtaan veden määrä suhteessa veden määrään on suomessa yksi suurinmista. esim. venäjällä kraanasta tulevaa vettä ei paikoin voi edes juoda (keittämättä), koska sen veden tautien takia on jouduttu niin paljon myrkyttään. myös paikoin vanhat putket joista irtoaa ns. myrkkyjä. mutta miten ajatellaan juomakelpoinen vesi, mä oon törmännyt ulkomaalaiseen henkilöön joka joi kaivosta vettä, vaikka suomalaisen testien mukaan se ei sovellu juotavaksi. (ko. tyyppi tais olla kotoisin maasta jossa kraanavesikin on pahempaa). aivan varmana se että, käyttääkö suomessa 20 minuuttia vai 30 minuuttia suihkussa olemiseen, ei vaikuta afrikan vesiongelmiin mitenkään. kumminkin ihminen tuhoaa luontoa kokoajan, ja samalla aiheuttaa sen että, juomakelpoisen veden saaminen vaikeutuu. vaikka veden määrä onkin sama, likaisemman veden käsittely on aina kalliimpaa mitä puhtaamman veden. ja samalla sit vesilaskut kasvaa jne. jne. sinänsä huvittavaa että, suomi taitaa olla yksi niistä harvoista maista joissa samalla vedelle tehdään ruokajuoma ja vedetään vessanpytty.

      Lainaa

    37. Tulos: -13 (17 ääntä)
      Ja tollasilla Iinoilla o parhaat mahdolliset älypuhelimet ja sit osata kunnolla ees pelata sitä ängryböödsiä huoh -.-

      Lainaa

    38. Tulos: +3 (25 ääntä)
      jep jep, se veden tuhlaaminenha on ihan suositeltavaa, tyhmä kana

      Lainaa

    39. Tulos: -3 (7 ääntä)
      Mikä ihmeen vessahätä?

      Lainaa

    40. Kukkuluuruu 28.10.2012 19:07
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      käkikello: ”(Aalto-yliopiston professorin lainaus)” . . .
      Jos joku ottaa tunnin suihkuja, niin eiköhän se ole myös aikamoista energian tuhlaamista (jos siis käyttää lämmintä vettä suihkussa).

      Lainaa

    41. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Kukkuluuruu: Jos joku ottaa tunnin suihkuja, niin eiköhän se ole myös aikamoista energian tuhlaamista (jos siis käyttää lämmintä vettä suihkussa).
      Olen täysin samaa mieltä. Kritisoinkin alunperin sitä, että huomio kiinnitetään ympäristön kannalta lähes merkityksettömiin asioihin (kuten vedenkulutus Suomessa), vaikka on olemassa useita muita asioita, joissa yksilöiden valinnoilla voi jopa olla merkitystä (kuten energian ja ruuan säästäminen sekä kierrätys). Veden säästäminen sopii toki ympäristötietoiselle ihmiselle. Niitä, jotka eivät halua tinkiä liikaa mukavuuksista, kannattaisi kannustaa (tai syyllistää) niihin asioihin, joilla on väliä ja "sallia" heille omat pienet luksuksensa. Pahimmilaan vedenkulutuksesta valittaminen antaa vain lyömäaseen niille, jotka pitävät ympäristöasioiden esille nostamista viherpiiperryksenä. (Tai siis: mukavuuksia halutaan karsita vaikka ympäristövakutus on Suomessa mitätön.)

      Lainaa

    42. Tulos: -11 (17 ääntä)
      Tiesitkö että meillä on tossa vieressä tuollainen iso lätäkkö missä on vettä. Siitä laivatkin tekee juomavetensä.. Eikä ole mikäänameriikan temppu. Makeanvedenkehitin on hieno keksintö. Ja onhan niitä jotain ihmepillejä ja pillereitä millä saa veden puhdistettuajuomakelpoiseksi..
      Nappu: Tiesitkö, että puhdas (=juomakelpoinen) vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä? Ruokahan on uusiutuva luonnonvara, jota saadaan aina lisää kasvattamalla, keräilemällä ja metsästämällä, vaikka ruokakauppaa ei olisi olemassakaan. Vettä ei noin vain synny lisää. Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi? Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.
      Kyllähän noi laivatki tekee oman juomavetensä merivedestä.. Eikä se niin kauhean monimutkainen prosessi loppujenlopuksi ole.. Ja onhan niitä jotai vedenpuhdistuspillejä ja pillereitäki olemassa =D että niin
      Nappu: Tiesitkö, että puhdas (=juomakelpoinen) vesi loppuu maailmasta jo reilusti ennen kuin me parikymppiset olemme kuusikymppisiä? Ruokahan on uusiutuva luonnonvara, jota saadaan aina lisää kasvattamalla, keräilemällä ja metsästämällä, vaikka ruokakauppaa ei olisi olemassakaan. Vettä ei noin vain synny lisää. Miksi vetäisit vessan tai peseytyisit vedellä, joka kelpaa juomavedeksi? Me elämme mieheni kanssa ruuan suhteen omavaraisina lukuunottamatta maitotuotteita, mutta vettä mekään emme osaa tehdä.

      Lainaa

    43. Tulos: -4 (24 ääntä)
      Tunnin suihku tarkoittaa yleismaailmallisesti sitä, että muija runkkaa suihkussa.

      Lainaa

    44. oli ihan pakko!! 29.10.2012 0:35
      Tulos: +3 (13 ääntä)
      Jessica: vähä mä loukkaantuisin jos toi eka ois mun poikkis….. -.-’ mut…
      minun 7 vuotias tyttöni sanoo että poikkis... :D

      Lainaa

    45. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Nauku: Nimenomaan kivat vesilaskut, koska se vesimaksu on kiinteä
      Ainahan niitä kiinteitä vesimaksuja voidaan nostaa.

      Lainaa

    46. Tulos: -25 (37 ääntä)
      melko ilmiantavaa toi "minulla ei ole herpestä, eikä ole ollutkaan. ei ole myöskään pikkusiskollani Ninnillä, eikä hän ole saanut sitä dildostani." eli todellisuudessa kiialla on ollut herpes, on yhä edelleen, niin myös hänen pikkusiskollaan Ninnillä, joka on saanut sen kiian dildosta.

      Lainaa

    47. Tulos: -13 (17 ääntä)
      tunnen tuon kiian heh :)

      Lainaa

    48. feissarihemmo 29.10.2012 15:29
      Tulos: -6 (18 ääntä)
      eniten ootan aina tuon Jessican kommentteja.. paljonkohan mahtaa olla neidillä ikää? :D

      Lainaa

    49. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Linda edustaa kyllä hienosti tätä nettiriippuvaista sukupolvea, jonka on pakko olla 24/7 netissä joko kotikoneella tai sitten sillä helvetin älypuhelimella. Ihan yhtälailla sen kännykän valo häirittee muita ihmisiä leffateatterissa, kun pitää sitä facebookkia päivitellä joka paikassa..

      Lainaa

    50. Tulos: +2 (8 ääntä)
      Nappu: Iina hyvä! Puhdasta vettä onkin maailmassa ihan liikaa. Käy toki tunnin suihkussa, koska on “talvi”.
      Vieläkö joku luulee, että Suomesta loppuu vesi jos sitä tuhlaa? Ei todellakaan, pikku huomautuksena kerrottakoon, että jos kunnassa ei vettä kuluteta tarpeeksi, vesilaitos juoksuttaa sitä itse jotta putkistot pysyisivät kunnossa. Kylmän veden juoksuttaminen ei kuluta luontoa _yhtään_. Lämmitetty vesi onkin sitten ihan eri asia.

      Lainaa

    51. Tulos: +5 (15 ääntä)
      Niin no luonnossa esiintyvän makean veden varastot (=pohjavesivarastot) toki ehtyvät nykyisellä käyttötahdilla Suomessa varsin nopeasti. Ne kunnat joilla pohjavesivarantoja on, luonnollisesti myös käyttävät niitä. Onhan se nyt halvempaa käyttää valmiiksi juomakelpoista vettä, kuin puhdistaa sitä jokivedestä. Pohjavesivarannot uusiutuvat hitaasti sadeveden valuessa pohjavedeksi maakerrosten läpi. Pohjavesivarantojen loppuminen ei kuitenkaan aiheuta Suomessa vesikriisiä, koska juomavettä voi puhdistaa jokien vedestä, niinkuin kaikissa Suomen suurissa kaupungeissa tehdään. Tämä jokivesi ei ole mikään pysyvä varasto vaan se valuu meriin, käytti sitä ihminen välissä tai ei. Useissa Suomen kunnissa tehdään myös tekopohjavettä valuttamalla esim. jokivesiä ja sadevesiä maakerroksen läpi. Lisäksi suomen talvi (helposti talteen kerättävä puhdistettavissa oleva lumi) takaa sen että täällä ei tule olemaan minkäännäköistä vesikriisiä ihan vähään aikaan. Globaalisti vesipula toki on ongelma, mutta se on alueellinen ongelma niin kauan, kuin makeaa vettä ei kuljeteta öljyn tai maakaasun tapaan putkissa paikasta toiseen. Globaalin vesipulan helpottamiseksi on esittetty jännittäviä ratkaisuja, muunmuassa jäävuorten rahtaaminen arktisilta alueilta pula-alueille. (Jäätiköstä irronneet jäävuoret sulavat mereen joka tapauksessa, mutta jos ne saadaan kuljetettua tarvealueelle hinaamalla, ennen kuin ne sulavat, voidaan ne sulattaa makeaksi vedeksi.) Sumsummarum täällä sen jokiveden valutus pöntöstä ja suihkusta tuskin on, tai tulee olemaan ongelma, kun ei se vaikuta sen veden riittävyyteen, joten suosittelen Napulle pientä reality-checkiä. Olet saattanut ymmärtää jotain väärin. Halusinpahan vain päästä pätemään, ei mulla muuta. :D

      Lainaa

    52. Tulos: +3 (13 ääntä)
      Fakta on, etten tietäisi sanaakaan mistään Kiian herpeksistä jollei hän tekisi näitä päivytyksiään väh. 2 per päivä. Usein "kerää huomion" ja kaikessa hiljaisuudessa tila poistuu hetken päästä ja uusi putkahtaa pinnalle. Mukava tyttö varmasti, vaikken tunnekaan sen enempää, mutta huomion hakeminen vähän nyppii. Jos parin tyypin juorurinki puhuu Herpeksistä, niin miksi hän tekee kasan päivityksiä muutaman päivän sisällä kaikkien Facebook- kavereidensa nähtäväksi? Niskasta kiinni nyt!

      Lainaa

    53. pesservisser 31.10.2012 19:05
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Suurin osa maailman maista käyttää vettä enemmän kuin sitä syntyy lisää, lukuunottamatta lähinnä pohjoismaita. Suomen vesivarat on maailman parhaat, mutta luultavasti vedestä tulee samanlainen sotia aiheuttava tuote kuin öljystä, kunhan se muualta maailmasta käy vähiin. Suurin yksittäinen vedenkuluttaja on kuitenkin teollisuus. Mutta vesilasku maksetaan yhtiövasikkeissa/vesilaskuissa joka tapauksessa. Jos vedenkulutus on kovaa, sitten nostetaan joko yhtiövastiketta tai vesimaksua/henkilö. Jos asut vuokralla, kohonnut vastike lisätään vuokraan. Suurin osa vanhoistakin taloyhtiöistä on siirtymässä huoneistokohtaisiin vesimittareihin, eli nämä henkilöluvun mukaan menevät on katoava luonnonvara.

      Lainaa

    54. Tulos: -13 (15 ääntä)
      Naiset ja vessanpöntöt. Miten vaikeeta se on oikeesti laskea se istuin tai nostaa se kansi. Tai katsoa ennenkun istuu?

      Lainaa

    55. Tulos: +9 (9 ääntä)
      pseudoavatar: Ykkös sialle repesin. Mutta kuka, ja MITENkukaan nainen voi istuutua pytylleja olla tajuamatta istuvansa kannen päällä ennen kuin huomaa istuvansa sekä kannen että virsalätäkön päällä??
      Kännissä. Aivan samoin kuin mies voi virtsata puoli metriä pöntöstä ohi. Tätä muuten tapahtuu ilmeisesti kaikissa miestenvessoissa. Ihmetellä pitää sitä kännin määrää.

      Lainaa

    56. Varaton hamsteri 12.12.2020 16:42
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Ärsyttää tollaiset Lindat jotka puhuttelee ihmisiä alentavasti "kiltteinä", "kultina", "höpönassuina", "pikkuisina" jne.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: vesi, kiinteä, sija, sika, porsas, huhu, juoru, vessa, vessanpönttö, vessapaperi, dildo, äänetön, elokuvateatteri