Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 16

Alaikäinen tulitikkuostoksilla.
Kohtaamisia kaupoilla, osa 16

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 87 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +184 (294 ääntä)
      Pyromaaniskideille ei kande myydä tulta

      Lainaa

    2. Tulos: +501 (731 ääntä)
      Anteeksi, mutta miksei joku saisi ostaa tulitikkuja? Miksi siihen tarvitsisi henkilotodistusta? Kyllä vain minä olen saanut niitä ostettua kolmesta paikallisesta kaupasta viimeisien vuosien aikana, enkä muuten vieläkään ole täysi-ikäinen. Erään kerran tikkuja ostaessa taisi jopa tulla kassaneidin kanssa puhetta alkoholista, ja tulin maininneeksi alaikäisyyteni.

      Lainaa

    3. duck of doom 12.3.2013 0:43
      Tulos: +374 (486 ääntä)
      Kala: Anteeksi, mutta miksei joku saisi ostaa tulitikkuja? Miksi siihen tarvitsisi henkilotodistusta? Kyllä vain minä olen saanut niitä ostettua kolmesta paikallisesta kaupasta viimeisien vuosien aikana, enkä muuten vieläkään ole täysi-ikäinen. Erään kerran tikkuja ostaessa taisi jopa tulla kassaneidin kanssa puhetta alkoholista, ja tulin maininneeksi alaikäisyyteni.
      enpä mäkää tosiaan oo kuullu ettei alaikäset saisi ostaa tulitikkujakaa. jotenki tuntuu menevän vähä överiksi nämä rajoitteet.

      Lainaa

    4. LakuPastilli 12.3.2013 0:49
      Tulos: +408 (430 ääntä)
      Täällä meilläpäin ainoat paikat, joissa alaikäisille myydään tulitikku, ovat Valintatalo ja Siwa. Joo kyllähän se aika pitkälle menee et edes tikkuja ei myydä. Meinas kerran kavereiden kanssa vaellusreissu mennä pilalle kun ei kassalla myy alaikäsille. Onneks joku toinen myyjä tuli sanoo sille et myy vaan, ovat menossa johonkin reissuun kamppeiden perusteella. :D

      Lainaa

    5. Tulos: -137 (259 ääntä)
      duck of doom: enpä mäkää tosiaan oo kuullu ettei alaikäset saisi ostaa tulitikkujakaa. jotenki tuntuu menevän vähä överiksi nämä rajoitteet.
      Lupaan laittaa kortin yllä olevan tekstin kera, kun pikkupojat koulun jälkeen ostavat lähikaupasta tulitikkuja ja temmeltäessään sytyttävät kämppäsi tuleen.

      Lainaa

    6. totuuden_torvi 12.3.2013 1:07
      Tulos: +27 (215 ääntä)
      Kala: Anteeksi, mutta miksei joku saisi ostaa tulitikkuja? Miksi siihen tarvitsisi henkilotodistusta? Kyllä vain minä olen saanut niitä ostettua kolmesta paikallisesta kaupasta viimeisien vuosien aikana, enkä muuten vieläkään ole täysi-ikäinen. Erään kerran tikkuja ostaessa taisi jopa tulla kassaneidin kanssa puhetta alkoholista, ja tulin maininneeksi alaikäisyyteni.
      duck of doom: enpä mäkää tosiaan oo kuullu ettei alaikäset saisi ostaa tulitikkujakaa. jotenki tuntuu menevän vähä överiksi nämä rajoitteet.
      Tulitikut on tulentekoväline siinä missä sytkärikin, eikä niitä saisi myydä alaikäisille. Sama pätee esim tähtisadetikkuihin.

      Lainaa

    7. Tulos: -51 (107 ääntä)
      Se on aina kauppakohtainen valinta myydäänkö tikkuja alaikäisille.

      Lainaa

    8. Tulos: +172 (194 ääntä)
      Sytkärit ilmeisesti luokitellaan tupakointivälineiksi, mutta tulitikkuja ei kuitenkaan...? Luulisi, että olisi hieman helpompaa vain pyytää siihen tupakkaan tulta vaikka ohikulkijalta -.-

      Lainaa

    9. Tulos: +78 (100 ääntä)
      Henkilön ikä olisi kiva tietää.

      Lainaa

    10. Tulos: +458 (466 ääntä)
      Toivottavasti ei samalle kassalle juossut aina uudestaan ja uudestaan noiden hautakynttilöiden ja makkaroiden kanssa.

      Lainaa

    11. James Bond 12.3.2013 1:38
      Tulos: +271 (289 ääntä)
      ois ollu surullisempaa jos se ois oikeesti tarvinnu tulta kynttilään edesmenneen mummonsa haudalle :(

      Lainaa

    12. Tulos: +302 (312 ääntä)
      Jep, eli tupakointivälineitä ei saa myydä alle 18 vuotialle, mutta tupakointivälineisiin EI lasketa (lain mukaan) tulitikkuja. Sytkärit, zipot ja zippo bensat yms. sytysnesteet ja luonnolisesti kaikki sätkäkoneet ja -välineet taas kuuluvat tupakointivälineisiin ja niitä ostaessa pitäis olla ne henkkarit mukana. Osa kaupoista / kauppaketjuista on tehneet tämän tulitikku-asian suhteen omat päätöksensä ja rajoituksensa olla myymättä, mutta laitonta ei ole myydä tulitikkuja alaikäiselle. Meidän puljussa ei varsinaisesti ole kielletty, mutta esimies on käskenyt käyttää vähän pelisilmää kenelle myydään, mutta papereita ei tarvitse keneltäkään tikkuja varten kysyä. Esim. jos ala-asteikäiset pojannassikat käyvät hihitellen tikkuja pyytämässä, niin voidaan kuulemma sanoa, että vähän isompana sitten uudestaan.

      Lainaa

    13. Tulos: +217 (225 ääntä)
      Tuolla joku puhui aikaisemmin tulentekovälineistä, mutta kyllä se laissa mainittu termi on tupakointivälineet, joita ei saa myydä. Tähtisädetikut jne taas lasketaan ilotulitteisiin ja niissä on myös 18 v. ikäraja.

      Lainaa

    14. Tulos: +311 (327 ääntä)
      Jännä se on tämä nykymaailma. Kevaria ja traktoria saa ajaa, saa paneskella täysi-ikäisen kanssa ja tulla siitä raskaaksi, rikoksistaan joutuu vastuuseen. Mutta tähtisädetikut ja tultsarit, ne on nou-nou.

      Lainaa

    15. Tulos: +51 (73 ääntä)
      Hetkinen, tulitikuissa ei ole mitään ikä-rajoituksia ja niitä pitäisi myydä ihan kenelle tahansa. Tulitikut katsotaan tulenteko välineeksi eikä tupakan sytyttimeksi kuten sytkärit. Näin taisi myös lukea asiaan kuuluvassa laissa.

      Lainaa

    16. Pyroteknikko 12.3.2013 5:30
      Tulos: -31 (43 ääntä)
      Regos: Hetkinen, tulitikuissa ei ole mitään ikä-rajoituksia ja niitä pitäisi myydä ihan kenelle tahansa. Tulitikut katsotaan tulenteko välineeksi eikä tupakan sytyttimeksi kuten sytkärit. Näin taisi myös lukea asiaan kuuluvassa laissa.
      Voi olla, että TUKES on tuosta ikärajasta vähän eri mieltä: http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2Kemikaalit-ja-kaasu/Papattien-ja-tahtisadetikkujen-ikarajat/

      Lainaa

    17. Tulos: +95 (107 ääntä)
      ronkeli: Lupaan laittaa kortin yllä olevan tekstin kera, kun pikkupojat koulun jälkeen ostavat lähikaupasta tulitikkuja ja temmeltäessään sytyttävät kämppäsi tuleen.
      Suurin osa pyromaaneista on kuitenkin täysikäisiä.

      Lainaa

    18. Tulos: +43 (49 ääntä)
      Hopea: Meidän puljussa ei varsinaisesti ole kielletty, mutta esimies on käskenyt käyttää vähän pelisilmää kenelle myydään, mutta papereita ei tarvitse keneltäkään tikkuja varten kysyä.Esim. jos ala-asteikäiset pojannassikat käyvät hihitellen tikkuja pyytämässä, niin voidaan kuulemma sanoa, että vähän isompana sitten uudestaan.
      Meilläpäin on joka paikassa ihan laput missä lukee että tulitikkuja ei myydä alle 15-vuotiaille. Toimi tosi hyvin, varsinkin kun jo ton lapun varjolla voit kysyä suoraan henkkareita jossei meinaa ymmärtää muuten.

      Lainaa

    19. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Regos: Hetkinen, tulitikuissa ei ole mitään ikä-rajoituksia ja niitä pitäisi myydä ihan kenelle tahansa. Tulitikut katsotaan tulenteko välineeksi eikä tupakan sytyttimeksi kuten sytkärit. Näin taisi myös lukea asiaan kuuluvassa laissa.
      http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/3532 Ei niitä nyt ihan kenelle tahansa myydä. Kyllä itsekin kun olin kaupassa töissä, niin sai myydä alaikäisille, kunhan vähän katsoi sillä silmällä, että mitähän meinaa tehdä niillä. Monesti meidän myymälän häiriökakarat yritti ostaa ja aina sanoin, että hyvä yritys. Sama tupakan kanssa. Tiesivät hyvin, että niille ei kukaan myy, mutta silti pistivät hihnalle. (Silloin vielä tupakat oli kaikkien näkyvillä) En tiiä sitten yrittivätkö vaan kiusaa tehdä, mutta niistä kakaroista uskoisin, että ihan hyvin niille oisivat keksineet jotain ei-järkevää käyttöä.

      Lainaa

    20. Prisman kassatyöntekijä 12.3.2013 7:07
      Tulos: +51 (63 ääntä)
      Tulitikkujen myynti muuttui sallituksi kaiken ikäisille samaan aikaan, kun tupakkakoneisiin ilmestyi kuvien tilalle numerot. Joten ei lain mukaan missään kaupassa pitäisi tällaista alaikäisiltä kieltää.

      Lainaa

    21. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Kyllä tääläki siwassa tikkuja myytii kun päätettii janareiden kanssa lähtä laavulle grillaamaan

      Lainaa

    22. Tulos: +22 (30 ääntä)
      Vuonna 2000 tuli tarkennus tupakkalakiin. Alaikäisille ei saa myydä tupakointiin tarkoitettuja tulentekovälineita. Tarkalleen ottaen laki sanoo näin: "Tupakansytyttimet riippumatta niiden toimintatavasta sekä niiden osat kuten ulkokuoret, uurretut hankauspyörät, tyhjät tai täytetyt polttoainesäiliöt; sekä muut edellä mainitsemattomat tavarat, joita käytetään pääasiassa tupakointiin."

      Lainaa

    23. Pinkkihinkki 12.3.2013 8:14
      Tulos: +15 (27 ääntä)
      Onneksi makkara on hyvää!

      Lainaa

    24. Tulos: +55 (61 ääntä)
      Pyroteknikko: Voi olla, että TUKES on tuosta ikärajasta vähän eri mieltä: http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2Kemikaalit-ja-kaasu/Papattien-ja-tahtisadetikkujen-ikarajat/
      Paitsi että linkkisi puhuu vain papateista ja tähtisädetikuista. Vai kuvitteletko kenties tulitikun olevan sama asia kuin tähtisädetikku?

      Lainaa

    25. Tulos: +43 (47 ääntä)
      Kyllä minäkin ostin 12-vuotiaana kokonaisen puntin tulitikkuja vaikken niille keksinytkään mitään tekemistä mutta kun halvalla sai. Ei sillä että olisin tiennyt mitä tulitikut normaalisti maksaa. Äiti takavarikoi ne multa kun penkoi kaappejani. Törkeää. MUTTA tästä on 20 vuotta kohta aikaa ja eiköhän tää holhousyhteiskunta oo muuttanut lait jo tsiljoona kertaa sen jälkeen.

      Lainaa

    26. Tulos: +28 (32 ääntä)
      Kyllä minäki sain alaikäsenä monesta kaupasta tikkuja, sytkäriä en menny ees yrittämää..ja koskaa ei kysytty papereita. Sytkärin kohalla tais mennä pitkää ennen ku kysyttii..niihä se menee, et mitä kielletää, ni sitä sit pitää yrittää.. Vähän vaikee kuvitella että jos alaikänen käy ostamassa tikkuja (jos ei siis ole mikään 10v) että olisi pyromaaniksi rupeamassa.

      Lainaa

    27. Tulos: -12 (32 ääntä)
      XYZ: Suurin osa pyromaaneista on kuitenkin täysikäisiä.
      Mist tiiät ? ;) ;D

      Lainaa

    28. Tulos: +44 (46 ääntä)
      http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/3532 "Tupakkalainsäädäntö kieltää tupakansytyttimien myymisen alle 18-vuotiaille. Sen sijaan tulitikkujen myyntiä ei ole rajoitettu. "

      Lainaa

    29. Tulos: +40 (42 ääntä)
      Joo, nuo Cittarit on aika tiukkoja tuon asian kans. Muutama vuosi sitten menin ostamaan tuoksukynttilöitä ja tulitikkuja, kassalle jäi tikut ku en henkkareita muistanu ottaa mukaan. Ikää oli tuolloin reilusti yli 20 :D En edes näytä miltään teiniltä tms, mutta ku ei ollu niitä henkkareita näyttää... Naurettavaahan tuo on, ei se tulitikuttomuus tai ylipäätään tulettomuus estä ketään polttamasta. Kyllä sen tulen saa vaikka vastaatulijalta halutessaan.

      Lainaa

    30. Tulos: -1 (11 ääntä)
      Ainoastaa stenkkuja ei saisi myydä alaikäisille..

      Lainaa

    31. Tulos: +55 (63 ääntä)
      Kohta valvovat ettei kukaan tee tulta pihalla kiviä yhteen hakkaamalla. Ihan oikeasti, aivan helvetin naurettavaa ettei tulitikkuja myydä. Kun tosiaan lain mukaan pitäisi saada myydä.

      Lainaa

    32. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Itse kun suoritin ikärajapassin alle pari vuotta sitten niin ohjeistettiin, että tulitikuilla ei ole ikärajaa. Ja näillä mentiin..

      Lainaa

    33. Tulos: +7 (31 ääntä)
      Prisman kassatyöntekijä: Tulitikkujen myynti muuttui sallituksi kaiken ikäisille samaan aikaan, kun tupakkakoneisiin ilmestyi kuvien tilalle numerot. Joten ei lain mukaan missään kaupassa pitäisi tällaista alaikäisiltä kieltää.
      Lain mukaan? Eikö kauppiaalla ole oikeus valita asiakkaansa? Minun käsittääkseni on, kunhan valinta ei ole rasistinen (vammaisuus, väri, uskonto). Onhan baareissa aivan omia rajoituksiaan, on +40 baareja, homobaareja, baareja joissa on pukupakko... Meidän kylällä kaupat ei myy energiajuomia alle 16-vuotiaille ja se on niiden kauppojen aivan oma päätös, eikä mikään laki sit päätöstä kiellä. Kyllä kauppa saa mun tietääkseni olla myymättä ihan vaan senkin perusteella, jos asiakas käyttäytyy huonosti. Kai periaatteessa voisi perustaa vaikka sellisen kahvilan, jossa ei saa olla minkään muun värinen, kuin punainen paita päällä.

      Lainaa

    34. besserwisser 12.3.2013 11:58
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Joo-o, ei ole tulitikkujen myynti alle 18-vuotiaille laissa kieletty, sillä niitä ei lasketa tupakointituotteiksi (varmaankin juuri näiden makkaranpaistollisten yms. merkitysten takia). Poikkeuksiakin kuitenkin on, esim. toiset S-Ryhmän osuuskaupat, joissa vedetään tiukkaa linjaa esim. tulitikkujen ja ykköskaljan kanssa.

      Lainaa

    35. Tulos: +19 (21 ääntä)
      itelläkin on joskus jääny tulitikut ostamatta, koska ne on kuulemma "tupakointivälineitä" :)

      Lainaa

    36. Tulos: +1 (33 ääntä)
      Tai sitten lopettaa vaan sen tupakoinnin kokonaan, jos joutuu nähdä noin paljon vaivaa asian eteen ja ei ole edes täysi-ikäinen. Ps: Ainakin parissa kaupassa kaveri yrittänyt ostaa tulitikkuja, niin kassaneiti sanonut, että uusi laki on tullut, ettei saa tulitikkujakaan myydä enään alaikäisille, koska niitä voi käyttää tupakan sytyttämiseen.

      Lainaa

    37. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Mulle ei kerran myyty tulitikkuja, kun olin mun exän kanssa ja sillä ei ollu papereita mukana.

      Lainaa

    38. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Myös multa jäi noin 20-vuotiaana joskus joulun alla tulitikut kassalla, kun ei ollut papereita mukana. Enhän minä tupakoimattona ollut edes ajatellut semmoista, ja adventtikynttilä olis pitänyt saada palamaan. :D

      Lainaa

    39. Seppolainen 12.3.2013 14:16
      Tulos: +20 (26 ääntä)
      Ois varmaa kannattanu vaihtaa kassaa ekan kerran jälkeen...

      Lainaa

    40. Tulos: +1 (13 ääntä)
      Tulitikuissa ikäraja on 12v mutta nykyään ei myydä kun lapsetkin leikkii.

      Lainaa

    41. Tulos: -16 (22 ääntä)
      mitä ihmeellistä tuossa nyt on, et tikkuja ostaessa paperit voidaan kysyä? iteltäkin kysyttii jo teininä, about kymmenen vuotta sitten.. tupakointivälineeksihän nuokin lasketaan, se on asia erikseen et järkee vai ei. ja oishan Tanja voinut toki pyytää joltan ohikulkijaltakin sitä tulta varmaan... :)

      Lainaa

    42. Tulos: +30 (34 ääntä)
      haha: Tai sitten lopettaa vaan sen tupakoinnin kokonaan, jos joutuu nähdä noin paljon vaivaa asian eteen ja ei ole edes täysi-ikäinen. Ps: Ainakin parissa kaupassa kaveri yrittänyt ostaa tulitikkuja, niin kassaneiti sanonut, että uusi laki on tullut, ettei saa tulitikkujakaan myydä enään alaikäisille, koska niitä voi käyttää tupakan sytyttämiseen.
      Kaverisi kohtaamat kassaneidit ovat puhuneet omiaan. Mitään tällaista uutta lakia ei ole tullut.

      Lainaa

    43. Tulos: +10 (12 ääntä)
      Kala: Anteeksi, mutta miksei joku saisi ostaa tulitikkuja? Miksi siihen tarvitsisi henkilotodistusta? Kyllä vain minä olen saanut niitä ostettua kolmesta paikallisesta kaupasta viimeisien vuosien aikana, enkä muuten vieläkään ole täysi-ikäinen. Erään kerran tikkuja ostaessa taisi jopa tulla kassaneidin kanssa puhetta alkoholista, ja tulin maininneeksi alaikäisyyteni.
      Tottakai niitä tikkuja saa ostaa... tässä tapauksessa ostaja on vaan jostain syystä lähtenyt karkuun, kun papereita on kysytty.

      Lainaa

    44. Tulos: +14 (16 ääntä)
      ei ole kyllä meillekään tulitikkuja myyty koskaan, vaikka monesti ollaan yritetty ostaa, eikä kukaan meistä edes polta, mutta milloin mistäkin muusta syystä on ollut tarvetta ostaa...

      Lainaa

    45. Tulos: +16 (18 ääntä)
      tyhmä: Toivottavasti ei samalle kassalle juossut aina uudestaan ja uudestaan noiden hautakynttilöiden ja makkaroiden kanssa.
      Aattelin juuri aiva samaa :D:D:DD

      Lainaa

    46. Tulos: +17 (23 ääntä)
      totuuden_torvi: Tulitikut on tulentekoväline siinä missä sytkärikin, eikä niitä saisi myydä alaikäisille. Sama pätee esim tähtisadetikkuihin.
      Ja Suomi onkin varmaan ainut maa jossa 16-vuotias voi omistaa aseen, mutta ei polttaa tähtisädetikuja sillai :O

      Lainaa

    47. Tulos: +24 (40 ääntä)
      Olen aina inhonnut kauppojen ikävää tapaa kiusata asiakkaitaan tällaisilla typerillä säännöillä. Itse en tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinutkaan, enkä näe mitään syytä miksi kaupat yrittävät tehdä tällaista kiusaa asiakkailleen. Nuorena minua nauratti, kun kaupat eivät suostuneet myymään minulle sytkäriä, kun olisin mielelläni hankkinut sellaisen voidakseni sytyttää tuikkukynttilöitä seurakunnan kerhossa. Ostin sitten aina tulitikkuja. Mutta tosiaan, jos kaupat ovat nyt alkaneet pihdata tulitikkujakin, niin minä ryhdyn aina tilaisuuden tullen tulitikkutrokariksi alaikäisille. Tämähän ei laissa ole millään muotoa kielletty, joten kaupat eivät mahda trokaukselleni mitään.

      Lainaa

    48. Tulos: +15 (27 ääntä)
      totuuden_torvi: Tulitikut on tulentekoväline siinä missä sytkärikin, eikä niitä saisi myydä alaikäisille. Sama pätee esim tähtisadetikkuihin.
      Älä ole tyhmä. Musta ainakin on todella överiä, jos alaikänen ei saa ostaa edes tulitikkuja. :D

      Lainaa

    49. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Miksei se vaan kysynyt joltain ohikulkijalta tulta? :S

      Lainaa

    50. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Yritys hyvä 10! =D =D =D

      Lainaa

    51. Tulos: +27 (33 ääntä)
      itekkään en polta ja oon yli 20v, mutta kyllä tulitikkuja tarviin vaikka mihin, ainakin kesällä. sauna, makkarat, nuotio yms. todellakin tulitikkuja pitäis saaha myyä. entä jos on tällänen tilanne: vanhemmat ja lapsi/ lapset haluu paistaa makkaraa. okei, äiti jää kattomaan 2 vuotiasta pikkusiskoa ettei se hyppää järveen ja isä on pilkkomassa puita että saadaan makkarat paisttuun, mutta kaupasta unohtu ostaa tikut. okei 13v poika vois käydä ostamassa tikut sillä aikaa. vai pitäiskö sen mukulan hakata ne puut että isä voi mennä ostaa ne hiton tikut? joo jotain rajaa nyt.

      Lainaa

    52. Tulos: -10 (24 ääntä)
      No hei, eihän alaikäinen saa ostaa edes paukkuserpentiiniäkään, miksi siis saisi ostaa tulitikkuja? Oon minäkin s-kaupan kassaneiti ja meille on ohjeistus tullut ettei myöskään tulitikkuja penskoille myydä.

      Lainaa

    53. Kettu(untunut) 12.3.2013 20:28
      Tulos: +24 (34 ääntä)
      Tää 'tulitikkulaki' on kyllä yks naurettavimmista lainsäädännöistä mitä löytyy. Nimim. asunut 16-vuotiaasta asti omillaan. [esim sähkökatkoksen sattuessa pitäisikö minun vain elellä ilman minkäännäköistä valoa niin kauan kuin se sattuu kestämään?]

      Lainaa

    54. Tulos: -5 (13 ääntä)
      moimoi: Älä ole tyhmä. Musta ainakin on todella överiä, jos alaikänen ei saa ostaa edes tulitikkuja.
      Tiesittekös, että nykyään kiellettyä on myydä alaikäiselle myös tuhkakuppia. :) vieläkö tulitikkujen myyntikielto kuulostaa naurettavalta tuon jälkeen? ;)) säännöt on säännöt, ei ole kaupan keksimät.

      Lainaa

    55. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Suvi: No hei, eihän alaikäinen saa ostaa edes paukkuserpentiiniäkään, miksi siis saisi ostaa tulitikkuja? Oon minäkin s-kaupan kassaneiti ja meille on ohjeistus tullut ettei myöskään tulitikkuja penskoille myydä.
      Kysymykseesi on kyllä vastattu tässä ketjussa... Pitääkö toistaa kaiken varalta: kynttilät, nuotiot, grillit, makkaranpaisto jne. jne. Oikeasti meneehän tuo nyt aivan yli, ettei 15-17-vuotias saa tulitikkuja ostaa. Eiköhän sen ikäisestä pitäisi voida jo olettaa että se osaa käyttää niitä? Toisin kuin vaikka sitten 10-vuotiaat pikkupojat...

      Lainaa

    56. Tulos: +2 (18 ääntä)
      Nanna: Ja Suomi onkin varmaan ainut maa jossa 16-vuotias voi omistaa aseen, mutta ei polttaa tähtisädetikuja sillai :O
      Itseasiassa aseen omistajan täytyy lainmukaan olla 18-vuotta täyttänyt, mutta jo 15-vuotias voi saada aseen kantoluvan hankittua, mikä lähinnä tarkoittaa sitä, että saat ottaa isäs/veljes/äitis/siskos/serkkus/kaimas// aseen metille messiin. Ota selvää ennenku kommentoit!

      Lainaa

    57. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Kettu(untunut): Tää ‘tulitikkulaki’ on kyllä yks naurettavimmista lainsäädännöistä mitä löytyy. Nimim. asunut 16-vuotiaasta asti omillaan. [esim sähkökatkoksen sattuessa pitäisikö minun vain elellä ilman minkäännäköistä valoa niin kauan kuin se sattuu kestämään?]
      Osta taskulamppu (niinkauan kuin pystyt, ennenkuin se julistetaan vaaralliseksi sähkölaitteeksi). Riski siitä että sytyttäisitkin tulitikuilla tupakan on aivan liian suuri hyötyihin (kynttilän, takan, nuotion, saunan pesän jne. sytyttäminen) nähden jotta tämä yhteiskunta voisi sen ottaa.

      Lainaa

    58. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Mielenkiintosta miten ihmisillä on, taas jälleen kerran, niin erit "oikeat tiedot" tähän asiaan. Jonku mielestä ei saa myydä lain mukaa kenellekkään ilman henkkareita, jonku mielestä kaikille pitäs myydä ilman henkkareita, jonku mielestä ei "pikkupojille", jonku mielestä ei alle 12-vuotiaille... :D

      Lainaa

    59. Tulos: +9 (21 ääntä)
      totuuden_torvi: Tulitikut on tulentekoväline siinä missä sytkärikin, eikä niitä saisi myydä alaikäisille. Sama pätee esim tähtisadetikkuihin.
      Paskan marjat. Tulitikkuja sääntö nimenomaan EI koske. Tulitikkuja saa siis vapaasti kaupata vaikka vastasyntyneille, mutta pelkän peruskuóulun käyneet kauppiaat eivät osaa sen vertaa lukea, että tajuaisivat mitä ohjeistuksessa sanotaan.

      Lainaa

    60. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Mitä? kyllä mulle on aina ihan kersanakin tulitikut myyty. Kerran vieläpä ostin sellaiset kutosluokalla kaverin puolesta tupakointia varten. Eivätkä mitään kyselleet. Näytän varmaan liian kiltiltä.

      Lainaa

    61. Tulos: -8 (10 ääntä)
      tulitikut ok K 15

      Lainaa

    62. Tulos: +6 (12 ääntä)
      Jos ei alaikänen saa edes tulitikkuja ostaa niin ooookkei... Mitä seuraavaksi. Propsit nyt ainakin sitkeästä yrityksestä Tanjalle!

      Lainaa

    63. Tulos: -17 (23 ääntä)
      Kala: Anteeksi, mutta miksei joku saisi ostaa tulitikkuja? Miksi siihen tarvitsisi henkilotodistusta? Kyllä vain minä olen saanut niitä ostettua kolmesta paikallisesta kaupasta viimeisien vuosien aikana, enkä muuten vieläkään ole täysi-ikäinen. Erään kerran tikkuja ostaessa taisi jopa tulla kassaneidin kanssa puhetta alkoholista, ja tulin maininneeksi alaikäisyyteni.
      no jos sinä niitä tikkuja saat parista kaupasta niin TOTTAKAIIII kaikkien pitäisi saada. mä en ainakaan edesauta pikkupentujen tupakan polttoa saatika ilkivaltaa mihin näitä tikkuja tarvitaan.

      Lainaa

    64. Yli opistö hörhö 13.3.2013 15:49
      Tulos: +5 (11 ääntä)
      duck of doom: enpä mäkää tosiaan oo kuullu ettei alaikäset saisi ostaa tulitikkujakaa. jotenki tuntuu menevän vähä överiksi nämä rajoitteet.
      Aika vanha juttuhan toi jo on. Joskus 15-16v yritin ostaa tulitikkuja s-marketista mutta eipä irronnut kun kerran on "tupakkatuote". Yritin vedota vielä että äiti lähetti ostamaan tikkuja että saadaan sauna päälle, mutta eipä onnistunut. Ja niin, olen siis 24v tällä hetkellä. Typeräähän se on, en kiistä sitä.

      Lainaa

    65. Tulos: +3 (7 ääntä)
      duck of doom: enpä mäkää tosiaan oo kuullu ettei alaikäset saisi ostaa tulitikkujakaa. jotenki tuntuu menevän vähä överiksi nämä rajoitteet.
      Me oltiin kaverin kanssa makkaran paistoon menossa, ite olin sillon ehkä 12 ja kaveri 13. Makkarapaketin kanssa ostettiin tulitikut ilman mitään sen kummempia sählinkejä henkkareista.

      Lainaa

    66. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Niin nuista tulitikuista viel... Eikai Tanja sentään samalta/viereiseltä kassalta yrittänyt niitä tulitikkuja ensin makkarapaketin ja sitten hautakynttilän kanssa?

      Lainaa

    67. Tulos: -9 (15 ääntä)
      Oikeasti kaupalla ei ole mitään veltoitetta myydä mitään alle 16, vai oliko se 18 vuotiaalle. Sen takia kun sitä nuoremmat eivä saa tehdä sopimuksia. Eli jos penska menee ostamaan jotain, niin vanhemmilla on oikeus palauttaa se kauppaan ilman korvauksia.

      Lainaa

    68. Tulos: +5 (13 ääntä)
      Wääk: Lain mukaan? Eikö kauppiaalla ole oikeus valita asiakkaansa? Minun käsittääkseni on, kunhan valinta ei ole rasistinen (vammaisuus, väri, uskonto).
      Kyllä se "rasistinen" (kiva kun jatkat sanan merkityksen vesittämistä) valinta kattaa hieman muitakin juttuja kuin nuo kolme. Yhdenvertaisuuslaki 6 §: "Ketään ei saa syrjiä _iän_, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. "

      Lainaa

    69. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Siis häh? Henkkarit TULITIKUJEN ostoon?! Bwhahahhaaaaha! :D Tästä irtosi päivän parhaat naurut!

      Lainaa

    70. vähän faktaa 14.3.2013 9:16
      Tulos: +5 (11 ääntä)
      Prisman kassatyöntekijä: Tulitikkujen myynti muuttui sallituksi kaiken ikäisille samaan aikaan, kun tupakkakoneisiin ilmestyi kuvien tilalle
      Ei kaikilla ole numeroita vieläkään, eikä tule. :) Tulitikuissa EI todellakaan ole laissa määriteltyä ikärajaa, mutta moni kauppa on sellaisen itse asettanut.
      monsteri: Oikeasti kaupalla ei ole mitään veltoitetta myydä mitään alle 16, vai oliko se 18 vuotiaalle. Sen takia kun sitä nuoremmat eivä saa tehdä sopimuksia. Eli jos penska menee ostamaan jotain, niin vanhemmilla on oikeus palauttaa se kauppaan ilman korvauksia.
      Alaikäisillä on oikeus tehdä vähäisiä sitoumuksia (ostoksia). Mitään virallista rajaa ei ole laissa määritelty, mutta yleisesti ottaen 20e tuntuisi olevan sellainen sopiva raja. Toki jos lapsi/nuori tulee vaikka lataamaan bussilippua, joka maksaa vaikka 55e, niin sellainen lasketaan vähäiseksi. Jos taas ostaisi samalla summalla karkkia, ei myytäisi. Järki käteen.

      Lainaa

    71. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Hopea: Jep, eli tupakointivälineitä ei saa myydä alle 18 vuotialle, mutta tupakointivälineisiin EI lasketa (lain mukaan) tulitikkuja. Sytkärit, zipot ja zippo bensat yms. sytysnesteet ja luonnolisesti kaikki sätkäkoneet ja -välineet taas kuuluvat tupakointivälineisiin ja niitä ostaessa pitäis olla ne henkkarit mukana.
      Osa kaupoista / kauppaketjuista on tehneet tämän tulitikku-asian suhteen omat päätöksensä ja rajoituksensa olla myymättä, mutta laitonta ei ole myydä tulitikkuja alaikäiselle.

      Lainaa

    72. Tulos: -11 (13 ääntä)
      Kassaneitinä toimin ja tulitikuissa on ikäraja 12v, niinkuin joku tuolla jo mainitsikin.

      Lainaa

    73. Tulos: +5 (17 ääntä)
      Wääk: Lain mukaan? Eikö kauppiaalla ole oikeus valita asiakkaansa? Minun käsittääkseni on, kunhan valinta ei ole rasistinen (vammaisuus, väri, uskonto). Onhan baareissa aivan omia rajoituksiaan, on +40 baareja, homobaareja, baareja joissa on pukupakko… Meidän kylällä kaupat ei myy energiajuomia alle 16-vuotiaille ja se on niiden kauppojen aivan oma päätös, eikä mikään laki sit päätöstä kiellä. Kyllä kauppa saa mun tietääkseni olla myymättä ihan vaan senkin perusteella, jos asiakas käyttäytyy huonosti. Kai periaatteessa voisi perustaa vaikka sellisen kahvilan, jossa ei saa olla minkään muun värinen, kuin punainen paita päällä.
      Off topic, mut miten syrjiminen vammaisuuden tai uskonnon perusteella on rasismia? Rasismi on rotusyrjintää (syrjintää rodun perusteella, race = rotu). Tietenkin moraalisesti väärin on syrjiä ihmisiä minkään syyn perusteella, mutta ihmisten tulisi käyttää oikeita termejä. No joo, ei tästä sen enempää...

      Lainaa

    74. .............. 14.3.2013 15:04
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      besserwisser: Poikkeuksiakin kuitenkin on, esim. toiset S-Ryhmän osuuskaupat, joissa vedetään tiukkaa linjaa esim. tulitikkujen ja ykköskaljan kanssa.
      Tiukka linja ykköskaljan kanssa? Tervetuloa 2000-luvulle, täällä alaikäiselle saa myydä tuotteen, jonka alkoholipitoisuus on 0,0%. http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1997/19970071 Tulitikuissa ei ole ostoikärajaa. Tulitikut eivät ole lain määrittelemiä tupakointivälineitä. Kauppa saa sen sijaan itse määritellä, minkä ikäiselle tuotetta haluaa myydä. Työskennellessäni eräässä tulitikkuja myyvässä liikkeessä päätimme kaupungin muiden kauppojen kanssa, että tulitikkuja ei määräaikaisesti myydä alle 18-vuotiaille alueella sattuneiden useiden tuhopolttojen vuoksi. Ja kappas, uutisointi päättyi. Ja vielä lopuksi: http://agricocacola.vuodatus.net/lue/2009/12/tahtisadetikku-vai-tahtisadetikku

      Lainaa

    75. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Ihan näin alle viiko sitten Päivittäistavarakauppojen ikärajapassimateriaalin lukeneena voin sanoa, että tulitikkuja saa myydä vaikka 10-vuotiaalle :D Taitaapi olla kaupan oma asia rajoittaa myyntiä, kuten esimerkiksi K-ryhmän kaupat on toimineet energiajuomien kohdalla.

      Lainaa

    76. Tulos: -10 (12 ääntä)
      Tulitikut on k15.

      Lainaa

    77. Tulos: +7 (11 ääntä)
      En jaksa kommentoida ikäraja-asiaa. Lähinnä ihmettelen, eikö siellä Cittarin pihalla liikkunut ketään jolta olisi voinut sytkäriä pyytää lainaan.

      Lainaa

    78. besserwisser 18.3.2013 23:15
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Tulitikut EIVÄT OLE TUPAKOINTIVÄLINEITÄ minkään Suomen lain mukaan!!!! Koittakaa jo jumaleissön uskoa!

      Lainaa

    79. besserwisser 18.3.2013 23:28
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      …………..: Tiukka linja ykköskaljan kanssa? Tervetuloa 2000-luvulle, täällä alaikäiselle saa myydä tuotteen, jonka alkoholipitoisuus on 0,0%. http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1997/19970071
      Voi itku! Otetaan nyt sitten esimerkiksi vaikka limusiideri, eli puolentoistalitran pulloissa myytävä vähäalkoholinen siiderijuoma tai tavallinen sima. Vaikka et sinäkään niin tyhmä voinut olla, ettet asiasisältöä ilman korjausta tajunnut. PS. "Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholilakia niin, että vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä eikä anniskella henkilölle, joka on kahdeksantoistavuotta nuorempi, eli alaikäinen". Vähintään 1,2 ei ole sama kuin 0,0...

      Lainaa

    80. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Miksi Valtion Elokuvatarkastamo ei aseta tuolle leffalle ikärajaa. K18 pitäisi olla kyllä. http://www.imdb.com/title/tt0030900/

      Lainaa

    81. hupsistakeikkaa 24.3.2013 16:16
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      kuinka noloa NÄ!

      Lainaa

    82. Tulos: -1 (11 ääntä)
      Te, jotka vingutte, että "miksi se ei pyytänyt tulta ohikulkijalta" tms. Tämä alaikänen saattaa jopa näyttää alaikäseltä (jos ei kerta ees tikkuja myyty kaupassa), joten ei välttämättä viiti pyytää tulta randomeilta. TAI sitten Tanja on pyytänyt tulta, mutta kukaan ei oo suostunu tulta lainaamaan. Tuskin itekään tulta kakaroille tai teineille antaisin.

      Lainaa

    83. Tulos: -1 (5 ääntä)
      Doh!: Te, jotka vingutte, että “miksi se ei pyytänyt tulta ohikulkijalta” tms. Tämä alaikänen saattaa jopa näyttää alaikäseltä (jos ei kerta ees tikkuja myyty kaupassa), joten ei välttämättä viiti pyytää tulta randomeilta. TAI sitten Tanja on pyytänyt tulta, mutta kukaan ei oo suostunu tulta lainaamaan. Tuskin itekään tulta kakaroille tai teineille antaisin.
      Ja tupakat on varmaan antanu joku randomjoulupukki.

      Lainaa

    84. Tulos: +2 (8 ääntä)
      Häh? Ei tulitikkuja alaikäisille? Eikö sen ikäiset saa ees siis nuotiota sytyttää? Tai entä jos on puulämmitteinen talo tai sauna?

      Lainaa

    85. Tulos: +2 (8 ääntä)
      ronkeli: Lupaan laittaa kortin yllä olevan tekstin kera, kun pikkupojat koulun jälkeen ostavat lähikaupasta tulitikkuja ja temmeltäessään sytyttävät kämppäsi tuleen.
      Jos noin tyhmiä ovat niin sitten keksinevät jotakin muuta ääliömäistä tekemistä.

      Lainaa

    86. Ei kannata skideille 20.6.2017 8:34
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Ei kannata kyllä skideille tulitikkuja mydä. Malmilla tuli miljoonavahingot kun pennut leikki tulitikuilla. Tupakkaa taas ei kannata kenenkään polttaa, koska siinä ei tapa vaan itseään... Se vaikuttaa myös ympärillä olevien terveyteen. Vain idiootit polttaa.

      Lainaa

    87. Tulos: +5 (9 ääntä)
      Ei missään sanottu että Tanja on alaikäinen. Voihan olla, että henkkarit ovat unohtuneet kotiin, ja hänellä kyllä on tupakkaa mutta sytkäri/tikut hajonnut/loppu/hävisi. Silloin kuin itse tupakoin, niin useinkin saattoi käydä niin että sytkäriä ei yhtäkkiä löytynyt mistään (joko jäänyt kotiin, laitoin epähuomiossa väärään taskuun ja löysin vasta myöhemmin tms.), ja silloin kävin yleensä ostamassa tulitikkuja. Mulla on aina henkkarit mukana, mutta ei oo mitenkään outoa että kaikilla ei ole. Niin ja olen itse kaupan kassalla töissä, ja meidän kassajärjestelmä ainakin heittää sellaisen ”Tuotetta saa myydä vain 18 vuotta täyttäneelle, tarkista henkilöllisyys” myös tulitikkujen kohdalla...

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: tulitikut, alaikäinen, kynttilä, makkara, tupakka