Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 30

Jättäisitkö 2-vuotiaan yksin autoon kauppareissun ajaksi?
Kohtaamisia kaupoilla, osa 30

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 97 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +447 (1355 ääntä)
      tuo eka... huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon... :D eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.

      Lainaa

    2. Tulos: -221 (427 ääntä)
      Tuo viimeinen, moka oli aika, hauska, ja, välillä.... vaikea lukuinen,

      Lainaa

    3. Tulos: +423 (529 ääntä)
      Just... Toivottavasti oli ees ikkuna raollaan, koirillekkin jätetään ikkuna auki!

      Lainaa

    4. Tulos: +409 (433 ääntä)
      HÄÄHÄÄ :'DD

      Lainaa

    5. Tulos: +472 (488 ääntä)
      Tosi nolo toi vika :D

      Lainaa

    6. jeesusteippi 4.7.2013 1:39
      Tulos: +599 (617 ääntä)
      Repesin vikalle ja huolella. Loistavaa toimintaa :D

      Lainaa

    7. Tulos: +502 (820 ääntä)
      No se nyt on ihan puhdas maalaisjärki ohoi, että sä et jätä pientä lasta yksin autoon istumaan. Ihan sama kuinka edistynyt se on naapurin Teukkaan verrattuna ja on aina ollut omatoiminen, 2-vuotiasta ei jätetä yksin, piste. Vaikka se ei pääsiskään liikkumaan siten että voisi vahingoittaa itseään, ei parin vuoden ikäinen ymmärrä, minkä takia jätetään yksin edes hetkeksi ja hätä voi olla suurikin. Jos liikkeellä oli vieläpä molemmat vanhemmat, niin miten se voi olla niin vaikeeta jäädä toinen muksun kanssa kun toinen käy kaupassa? Bad parenting, sanon minä.

      Lainaa

    8. Tulos: +128 (314 ääntä)
      Tossa ekassa ei ole todellakaan mitään hauskaa, enkä näe siinä edes mokaa, muuta kuin välinpitämättömien vanhempien kohdalla. Auringon paisteessa todellakin auton lämpötila nousee hyvin nopeasti tappaviin lukemiin.

      Lainaa

    9. Tulos: +228 (406 ääntä)
      Mua jännitti teininäkin jäädä autoon odottelemaan, kun äiti kävi pikaisesti hoitamassa asioita, että kohta joku tulee ja yrittää varastaa auton ja kidnappaa minut siinä samalla tai muuta vastaavaa, joten voin hyvin kuvitella 2-vuotiaan oleva pienessä paniikissä.

      Lainaa

    10. Tulos: +50 (150 ääntä)
      Nykymaailmassahan lapsia siepataan vaikka kuinka, harvinaista ehkä Suomessa, mutta aina mahollista....

      Lainaa

    11. Tulos: +114 (246 ääntä)
      ei näin: tuo eka… huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon… eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.
      Eihän Johanna voinut sitä tietää, että kuinka kauan nämä vanhemmat tulee viettämään siellä kaupassa. Seitsemän minuuttia on onneksi vähän, mutta mieti jos olisivat esimerkiksi viivyttäneet paluutaan tahattomasti törmäämällä kassajonossa naapurin puheliaaseen Terttuun ja jääneet suusta kiinni? Nami nami..

      Lainaa

    12. Tulos: +126 (214 ääntä)
      Kotitaloni viereen parkkipaikalle jätti eräs äiti joitain vuosia sitten kaksi alle kouluikäistä lasta autoon odottamaan, kun hän kävi lyhyellä asialla kaupassa. Auto syttyi tuleen. Vanhempi lapsista pääsi pakoon autosta. Nuorempi oli turvaistuimessa kiinni, ei saanut vöitä auki ja paloi kuoliaaksi autoon.

      Lainaa

    13. Dubbeldore 4.7.2013 7:47
      Tulos: -65 (151 ääntä)
      Tuo viimeinen ei kuulosta uskottavalta. Jos on aikeissa napata juoksujätskit kaupasta, niin mennäänkö sitä laittamaan puhelin kassalle? No ei.

      Lainaa

    14. Tulos: +153 (211 ääntä)
      anyway: Mua jännitti teininäkin jäädä autoon odottelemaan, kun äiti kävi pikaisesti hoitamassa asioita, että kohta joku tulee ja yrittää varastaa auton ja kidnappaa minut siinä samalla tai muuta vastaavaa, joten voin hyvin kuvitella 2-vuotiaan oleva pienessä paniikissä.
      No varmasti ainakin siinä vaiheessa voi olla vähän jännät housussa kun joku tuntematon jää siihen auton viereen odottamaan ja vilkuilee vähän väliä ikkunasta sisään sillä välin kun vanhemmat on poissa.

      Lainaa

    15. Tulos: +62 (186 ääntä)
      anyway: Mua jännitti teininäkin jäädä autoon odottelemaan, kun äiti kävi pikaisesti hoitamassa asioita, että kohta joku tulee ja yrittää varastaa auton ja kidnappaa minut siinä samalla tai muuta vastaavaa, joten voin hyvin kuvitella 2-vuotiaan oleva pienessä paniikissä.
      Ei sillä, että olisi oikein jättää pientä lasta yksin autoon varsinkin, kun on kahdestaan liikenteessä. Mutta sinun tarinasi kielii ylisuojelevasta kasvatuksesta jossa sinun ei ole tarvinnut itsenäisesti kohdata mitään vastoinkäymisiä ja nyt pelkäät kaikkea itsenäistä toimintaa. Ei ole hyvä tämäkään.

      Lainaa

    16. Tulos: +218 (274 ääntä)
      Vähän aiheen vierestä menee nyt tää mun kommentti, mutta mä en ymmärrä sitä miks ihmiset sanoo iPhoneja iPhoneiks sellasissakin tilanteissa, joissa sitä vois kutsua vaan puhelimeks tai kännykäks. Niinkun esim. tossa alemmassa mokassa. "Mun iPhone meni rikki", "Otin iPhonen mukaan järvelle", "Ostin mun iPhoneen uudet kuoret" jne. jne. Ei mulla ole mitään omppupuhelimen omistajia vastaan, mutta en vaan jaksa tajuta miks sitä merkkiä pitää mainostaa joka käänteessä.

      Lainaa

    17. Tulos: +146 (214 ääntä)
      "Turha minun on tuon lapsen turvallisuuden vuoksi vanhemmille asiasta mainita vaan jään tähän kyttäilemään ja päivitttelen asiaa facebookiin. Samalla voisin vähän kehaista itseäni, että pahin virhe, jonka minä voisin vanhempana tehdä on antaa lasten valvoa kymmeneen. "

      Lainaa

    18. Tulos: -107 (151 ääntä)
      ES: Vähän aiheen vierestä menee nyt tää mun kommentti, mutta mä en ymmärrä sitä miks ihmiset sanoo iPhoneja iPhoneiks sellasissakin tilanteissa, joissa sitä vois kutsua vaan puhelimeks tai kännykäks. Niinkun esim. tossa alemmassa mokassa. “Mun iPhone meni rikki”, “Otin iPhonen mukaan järvelle”, “Ostin mun iPhoneen uudet kuoret” jne. jne. Ei mulla ole mitään omppupuhelimen omistajia vastaan, mutta en vaan jaksa tajuta miks sitä merkkiä pitää mainostaa joka käänteessä.
      Kysytkö oikeasti vai yritätkö trollata? On kyllä semmoinen kysymys taas että luulisi itsekin osaavan järkeillä, mutta ei näemmä taidot riitä. iPhone ja osa Nokian malleista on sellaisia että niiden yleinen ulkoasu on suoraan sellainen että se tunnistetaan. Tässäkin mokan tapauksessa ei tuota iphone sanaa puhelimen omistaja sanonut vaan ulkopuolinen ja juuri siksi että se on tunnistettavissa sellaiseksi ja on siis tarkempi määritelmä sille. Tässäkin kuulija (poisjuoksija) tiesi varmaksi että oli nimenomaan hänen kännykästään kyse kun merkkikin kävi ilmi suoraan...

      Lainaa

    19. Tulos: +102 (120 ääntä)
      Mulla käynyt sama mitä Annilla, mutta mustalaisten kanssa! Kun olivat jäämässä kiinni varkaudestaan, yksi juoksi karkuun ja kippasi kaiken mitä hameen alta löytyi juustohyllyyn, jonka jälkeen ovista pihalle :D poliisi sai osan porukasta kiinni ja yksi palasi takaisin etsimään kännykkää. Se oli siis tipahtanut varastettujen tavaroiden kanssa sinne hyllyyn. Kehtasi vielä väittää, että mä olin varastanut sen.. En suostunut antamaan puhelinta heti, sanoin vain, että mistä voin tietää että tää on just sun puhelin.. kerro mulle mitä on taustakuvana! :D siellähän tönötti kaksi mustalaista prameissa puvuissaan.. Siinä sitten pyytelin tarkkoja yksityiskohtia, jonka jälkeen luovutin puhelimen ja huikkasin vielä perään, että kun dumppaa varastetut tavarat hyllyyn, kannattaa pitää parempi huoli omista tavaroista ;P!

      Lainaa

    20. Tulos: -37 (329 ääntä)
      Seitsemän minuuttii! Miksi ei lapsi vois olla sitä aikaa yksin autossa? Ikkuna vähän raolleen eikä mitään ongelmaa. Eiköhän ne vanhemmat oo tienny et ei mene pitkään. Tuskin olisivat naapurin Tertun kanssa jääneet suustaan kiinni kun lapsi odottaa autossa. Ilmankos tuo yksi vielä teininäkin pelkäs autossa yksin istumista jos ei oo seittemäks minuutiks yksin voitu jättää lapsena. Eikä toi kukkahattu-Johanna oikeesti sen lapsen ikää oo tiennyt.

      Lainaa

    21. Tulos: -43 (99 ääntä)
      aika nolo toi toine mut eka iha öö 7 min rreal

      Lainaa

    22. Tulos: +139 (187 ääntä)
      Saan kuinka paljon miinusta tahansa, on kuitenkin pakko sanoa, että kyllä mun kaksivuotias on ollut yksin autossa sen aikaa kun olen kaupasta kiireessä juosten hakenut maitoa. Eikä ole ollut mikään ongelma. Sitä en kyllä pysty minäkään ymmärtämään, että minkä takia lapsi on jätetty yksin autoon, jos vanhempia on ollut kaksi liikenteessä. Kyllä tossa kohtaa toinen olisi voinut jäädä sen tenavan kanssa sinne autoon odottamaan! Ja kahdestaan sen lapsen kanssa kaupassa käyminenkin on niin paljon helpompaa, että olisi voinut ottaa mukaankin. Eivät nyt ehkä paskimmat vanhemmat ikinä, ainakaan vielä tämän perusteella, mutta melko ärsyttävältä kyllä kuulostaa..

      Lainaa

    23. Tulos: +42 (134 ääntä)
      Elpe: Eihän Johanna voinut sitä tietää, että kuinka kauan nämä vanhemmat tulee viettämään siellä kaupassa. Seitsemän minuuttia on onneksi vähän, mutta mietijos olisivat esimerkiksi viivyttäneet paluutaan tahattomastitörmäämällä kassajonossa naapurin puheliaaseen Terttuun ja jääneet suusta kiinni? Nami nami..
      Mutta Johanna tiesi sen kyllä, kun päätti päivitellä asiaa facebookiin. Ensinnäkin ärsyttää ihmiset, joiden täytyy paisutella asiaan kuin asiaa isolla metelillä, joka ei loppujen lopuksi ollut läheskään niin vakava, ja toiseksi se, että nykyään ihmiset näyttää pelkäävän kaikkea mahdollista. Tietenkään ei ole hyvä jättää pikkuista kuumaan autoon pitkäksi aikaa, ja jos vaikka hetkeksikin jättää, niin laittaa sitten varmuuden vuoksi vaikka ovet lukkoon ettei kukaan varasta. Ja tokihan toinen vanhemmista olisi voinut jäädä lapsen seuraksi, mutta hei, jotaki rajaa siinä liiottelussakin vois olla.

      Lainaa

    24. nimi-erkki 4.7.2013 11:49
      Tulos: +147 (263 ääntä)
      Anni: Kotitaloni viereen parkkipaikalle jätti eräs äiti joitain vuosia sitten kaksi alle kouluikäistä lasta autoon odottamaan, kun hän kävi lyhyellä asialla kaupassa. Auto syttyi tuleen. Vanhempi lapsista pääsi pakoon autosta. Nuorempi oli turvaistuimessa kiinni, ei saanut vöitä auki ja paloi kuoliaaksi autoon.
      Juu meilläkinpäin on noita itsekseen syttyviä autoja. Toisaalta munkin kummini naapurin eno jätti lapsensa minuutiksi yksin, ja kun tuli takaisin, niin norsulauma oli juossut sen yli. No survivors. Very true story.

      Lainaa

    25. Tulos: +33 (127 ääntä)
      Sepisee: Seitsemän minuuttii! Miksi ei lapsi vois olla sitä aikaa yksin autossa? Ikkuna vähän raolleen eikä mitään ongelmaa. Eiköhän ne vanhemmat oo tienny et ei mene pitkään. Tuskin olisivat naapurin Tertun kanssa jääneet suustaan kiinni kun lapsi odottaa autossa. Ilmankos tuo yksi vielä teininäkin pelkäs autossa yksin istumista jos ei oo seittemäks minuutiks yksin voitu jättää lapsena. Eikä toi kukkahattu-Johanna oikeesti sen lapsen ikää oo tiennyt.
      Spekulaatioo perään. Ehkä Johanna ei olis päivittäny tätä/huolestunut, joss ikkuna olisi ollut auki. Johannan tiedossa ei myöskään ollut kauanko vanhemmat viettää kaupassa vaikka ei jäisivätkään suustaan kiinni, ja "äiti tulee kohta" on kohtalaisen liukuva käsite. Tilanne siis meni jotakuinkin niin, että Johanna näki auton tulevan, vanhempien lähtevän kauppaan ja jättävän lapsen yksin autoon, jssa ei ollut yksi tai useampi ilkuna auki ollenkaan. Huolestui kauanko lapsi joutuu oleen, ja jäi vahtimaan, ettei lapsi saa lämpöhalvausta autoon. Joka muuten +30 asteen helteessä tulee yllättävän nopeasti. Johanaa ei varmaan kiinnostanut pelkääkö lapsi, hän huolestui nimenomaan lämpöhalvauksenvaarasta. #KiitosJohanna

      Lainaa

    26. Tulos: +42 (120 ääntä)
      Nii: Spekulaatioo perään. Ehkä Johanna ei olis päivittäny tätä/huolestunut, joss ikkuna olisi ollut auki. Johannan tiedossa ei myöskään ollut kauanko vanhemmat viettää kaupassa vaikka ei jäisivätkään suustaan kiinni, ja “äiti tulee kohta” on kohtalaisen liukuva käsite. Tilanne siis meni jotakuinkin niin, että Johanna näki auton tulevan, vanhempien lähtevän kauppaan ja jättävän lapsen yksin autoon, jssa ei ollut yksi tai useampi ilkuna auki ollenkaan. Huolestui kauanko lapsi joutuu oleen, ja jäi vahtimaan, ettei lapsi saa lämpöhalvausta autoon. Joka muuten +30 asteen helteessä tulee yllättävän nopeasti. Johanaa ei varmaan kiinnostanut pelkääkö lapsi, hän huolestui nimenomaan lämpöhalvauksenvaarasta. #KiitosJohanna
      Edelleenkin Johanna tiesi miten kauan vanhemmat olivat kaupassa, ennen kuin kirjotti asiasta facebookiin. Ja toiseksi kukaan ei ole puhunut mistään +30 asteesta, Johanna mainitsi ainoastaan auringonpaisteesta. Keksimällä pitää taas keksiä, että asia kuulostaisi mahdollisimman pahalta.

      Lainaa

    27. Tulos: +4 (106 ääntä)
      Kun jättää parivuotiaan yksin turvattomaan paikkaan niin seurauksia voidaan huomata vuosienkin päästä. Joten kyllä ihan aiheellisesti Johanna jäi tilannetta seuraamaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +12 (96 ääntä)
      Lapsen autoon jättämisestä voi saada heitteille jättö syytteen... Ite en ees harkitsis jättäväni, han hyvin joku saattaa siepata lapsen etenki jos ikkuna on auki tai joku voi vaikka kolaroida autoa ja myös auton syttyminen palamaan pysäköitynä on yllättävän yleistä..

      Lainaa

    29. Tulos: +67 (117 ääntä)
      Tästä ei montaa viikkoa ole kun ruotsissa mies unohti 2v lapsensa autoon kahdeksi tunniksi, lapsi menehtyi siinä kuumuudessa. 7 miinuuttia ja 2 tuntia on eri asia, tiedän, mutta en silti jättäisi lastani edes seitsemäksi minuutiksi autoon yksin.

      Lainaa

    30. Tulos: -45 (163 ääntä)
      Vuoden ärsyttävin kukkahattukusi*ää -titteli meni juuri Johannalle! Ja sitten toi ainnin juttu... ei jumalauta noita jonneja, kettumaisemmaks alkavat koko ajan. Onneks idiiotit jättivät omenan tiskille.

      Lainaa

    31. Jätskikiskailija 4.7.2013 12:51
      Tulos: +71 (73 ääntä)
      Dubbeldore: Tuo viimeinen ei kuulosta uskottavalta. Jos on aikeissa napata juoksujätskit kaupasta, niin mennäänkö sitä laittamaan puhelin kassalle? No ei.
      Kyseessä tuskin oli kauppa vaan jäätelökioski. Sinne puhelin jääkin helposti tiskille, kun sen laskee kädestään tilaamisen ja odottelun ajaksi. Jäätelökioskilla työskennelleenä voin kuvitella tuon vahingonilon :)

      Lainaa

    32. Tulos: +62 (110 ääntä)
      Lapsen paikka ei ole autossa yksin. Varsinkaan parivuotiaan. Olkoonkin kukkahattutäteilyä, muttei kaksivuotiaan taidot ole viel sillä tasolla, että tietää mitä tehdä jos jotain sattuu.

      Lainaa

    33. Demittäjäcool 4.7.2013 13:16
      Tulos: -95 (163 ääntä)
      No on se parempi jättää se lapsi muutamaks minuutiks autoon ku ottaa kauppaan huutamaan kuinka haluu karkkii ja jätskii yms, jolloin tää lapsen huuto pilaa muidenki kauppareissut >:(

      Lainaa

    34. Tulos: +102 (128 ääntä)
      Tuskin kukaan täällä arvostelee Johannan toimintaa itse tilanteessa, onhan se hienoa että joku jaksaa välittää tuntemattomasta lapsesta sen verran että jää seurailemaan tilannetta. Facebookiin päivittäminen noin mahtipontisesti ja suureellisesti sen jälkeen kun tilanne oli paljastunut vääräksi hälytykseksi on se naurettava osuus.

      Lainaa

    35. Tulos: +57 (125 ääntä)
      Sepisee: Seitsemän minuuttii! Miksi ei lapsi vois olla sitä aikaa yksin autossa? Ikkuna vähän raolleen eikä mitään ongelmaa. Eiköhän ne vanhemmat oo tienny et ei mene pitkään. Tuskin olisivat naapurin Tertun kanssa jääneet suustaan kiinni kun lapsi odottaa autossa. Ilmankos tuo yksi vielä teininäkin pelkäs autossa yksin istumista jos ei oo seittemäks minuutiks yksin voitu jättää lapsena. Eikä toi kukkahattu-Johanna oikeesti sen lapsen ikää oo tiennyt.
      Pointtihan tässä on se, että lapsen autoon jättäneet vanhemmat eivät mitenkään voineet tietää selviävänsä kaupasta seitsemässä minuutissa. Minulle on useammin kuin kerran käynyt niin, että olen lähtenyt käymään pikaisesti kaupassa, ja itse ostosten hakemiseen on mennyt se kaksi ja puoli minuuttia, mutta sitten kassajonossa on seisty kaksikymmentä minuuttia. On aina odottamattomia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa kauppareissun pituuteen: kassatäti on ensimmäistä päivää töissä, tulee laitteistovika, jonon kärjessä on mummeli maksamassa viiden sentin kolikoilla, vain yksi kassa auki ja jono kaupan peräseinään asti (tapahtuu meidän lähikaupassamme vähintään kerran viikossa)... tai sitten banaanihyllyn äärellä törmää naapurin Tyyne-Irmeliin ja jää suustaan kiinni. Kirjoittaja ei kritisoinut sitä, että vanhemmat jättivät lapsen autoon yksin seitsemäksi minuutiksi, vaan sitä, että vanhemmat jättivät lapsen yksin autoon ajaksi, jonka pituutta eivät voineet ennustaa etukäteen.

      Lainaa

    36. Tulos: +77 (119 ääntä)
      Izevel: Pointtihan tässä on se, että lapsen autoon jättäneet vanhemmat eivät mitenkään voineet tietää selviävänsä kaupasta seitsemässä minuutissa. Minulle on useammin kuin kerran käynyt niin, että olen lähtenyt käymään pikaisesti kaupassa, ja itse ostosten hakemiseen on mennyt se kaksi ja puoli minuuttia, mutta sitten kassajonossa on seisty kaksikymmentä minuuttia.On aina odottamattomia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa kauppareissun pituuteen: kassatäti on ensimmäistä päivää töissä, tulee laitteistovika, jonon kärjessä on mummeli maksamassa viiden sentin kolikoilla, vain yksi kassa auki ja jono kaupan peräseinään asti (tapahtuu meidän lähikaupassamme vähintään kerran viikossa)… tai sitten banaanihyllyn äärellä törmää naapurin Tyyne-Irmeliin ja jää suustaan kiinni.Kirjoittaja ei kritisoinut sitä, että vanhemmat jättivät lapsen autoon yksin seitsemäksi minuutiksi, vaan sitä, että vanhemmat jättivät lapsen yksin autoon ajaksi, jonka pituutta eivät voineet ennustaa etukäteen.
      Toinen olisi voinut lähteä kaupasta pois jos alkaa venymään.

      Lainaa

    37. Tulos: +22 (54 ääntä)
      ES: Vähän aiheen vierestä menee nyt tää mun kommentti, mutta mä en ymmärrä sitä miks ihmiset sanoo iPhoneja iPhoneiks sellasissakin tilanteissa, joissa sitä vois kutsua vaan puhelimeks tai kännykäks. Niinkun esim. tossa alemmassa mokassa. “Mun iPhone meni rikki”, “Otin iPhonen mukaan järvelle”, “Ostin mun iPhoneen uudet kuoret” jne. jne. Ei mulla ole mitään omppupuhelimen omistajia vastaan, mutta en vaan jaksa tajuta miks sitä merkkiä pitää mainostaa joka käänteessä.
      Tottakai sitä ihanaa teinipuhelinta pitää mainostaa, kun on vielä puolet maksettu siitä iki-ihanasta jyrsitystä omenalogosta. Tässä tapauksessa varmasti isi maksanut, kun Iina-Petterit koittivat vielä jäätelöt ottaa taskualennuksella.

      Lainaa

    38. Tulos: +67 (91 ääntä)
      Sepisee: Toinen olisi voinut lähteä kaupasta pois jos alkaa venymään.
      Toinen olisi voinut myös jäädä sinne autoon sen lapsen kanssa. Tarviiko molempien vanhempien mennä sinne kauppaan, jos kyseessä on lyhyt reissu?

      Lainaa

    39. Tulos: +53 (111 ääntä)
      Kaksivuotiasta ei jätetä yksi autoon minuutiksikaan, paitsi ellei kyse ole tilanteesta, että vanhemmat on koko ajan näköetäisyydellä. Piste. Työkaverin poika ehti nelivuotiaana, oltuaann. viisi minuuttia yksin autossa parkkipaikalla, saada itsenstä irti turvaistuimesta, vapauttaa käsijarrun ja saada auton päin kaupan seinää.

      Lainaa

    40. Tulos: +84 (90 ääntä)
      Olen tuo kyseinen Anni, ja ilmeisesti tämä on tännekin päätynyt. Pojat ostivat kaksin käsin jäätelöä, ja tästä syystä erehdyksessä laskenut puhelimen tiskille :)

      Lainaa

    41. Tulos: +53 (69 ääntä)
      Serkkukin pienenä yksin autossa ollessaan sai käsijarrun vapautettua ja auto lähti vierimään kohti merta. Matkalla kuitenkin törmäsi puuhun ja pysähtyi siihen ja sen vakavammalta tuholta vältyttiin. Tässä toki eri asia, mutta vahinkoja kun voi sattua milloin ja missä vain.

      Lainaa

    42. Tulos: +18 (70 ääntä)
      Mä en jätä kesällä koiraakaan autoon, puhumattakaan lapsesta! Raolleen jätetty ikkuna on muuten ihan yhtä tyhjän kans. Kirjoittajan toiminta oli esimerkillistä.

      Lainaa

    43. Tulos: -14 (104 ääntä)
      No onpa kyttävanhempia taas liikkeellä. Saako muuten käydä kotona edes vessassa yksin, vai pitääkö silloinkin lapsi ottaa viiteen ikävuoteen asti katsomaan kun mami pissaa?

      Lainaa

    44. Tulos: -1 (53 ääntä)
      saivar: Ei sillä, että olisi oikein jättää pientä lasta yksin autoon varsinkin, kun on kahdestaan liikenteessä. Mutta sinun tarinasi kielii ylisuojelevasta kasvatuksesta jossa sinun ei ole tarvinnut itsenäisesti kohdata mitään vastoinkäymisiä ja nyt pelkäät kaikkea itsenäistä toimintaa. Ei ole hyvä tämäkään.
      Mua ei ylisuojeltu eikä mitään, ja äiti pisti jo pienestä pitäen menemään itse kassalle maksamaan omat karkit ja hoitamaan omat asiat, mutta olin jokatapauksessa helvetin pelokas (tai siis olen vieläkin) että kyllä vieläkin pelottaa jäädä yksin autoon pariksi minuutiksi kun joku käy nurkan takana pankkiautomaatilla tai jotain. Se on ahdistavaa ja pelottavaa ja mielikuvia puskee niin tiuhaan tahtiin että voisi pyörtyä. :(

      Lainaa

    45. Tulos: -75 (97 ääntä)
      Neiti: Just… Toivottavasti oli ees ikkuna raollaan, koirillekkin jätetään ikkuna auki!
      vertasit just ihmislasta koiraan.

      Lainaa

    46. Tulos: +28 (54 ääntä)
      Izevel: Pointtihan tässä on se, että lapsen autoon jättäneet vanhemmat eivät mitenkään voineet tietää selviävänsä kaupasta seitsemässä minuutissa. Minulle on useammin kuin kerran käynyt niin, että olen lähtenyt käymään pikaisesti kaupassa, ja itse ostosten hakemiseen on mennyt se kaksi ja puoli minuuttia, mutta sitten kassajonossa on seisty kaksikymmentä minuuttia.
      Kirjoittaja ei myöskään maininnut kuntaa eikä kauppaa. Jos kyseessä oli joku pikku paikkakunnan siwa siellä kassajonossa tuskin menee 20 minuuttia? Toisinkuin jossain pk-seudun cittarissa

      Lainaa

    47. Tulos: +36 (46 ääntä)
      anyway: Mua jännitti teininäkin jäädä autoon odottelemaan, kun äiti kävi pikaisesti hoitamassa asioita, että kohta joku tulee ja yrittää varastaa auton ja kidnappaa minut siinä samalla tai muuta vastaavaa, joten voin hyvin kuvitella 2-vuotiaan oleva pienessä paniikissä.
      Oon sitten vissiin ollut häiriintynyt ipana, kun väen väkisin olisin aina halusin jäädä autoon ja kotiin yksin vanhempia odottamaan, oli se niin jännää :P

      Lainaa

    48. Tulos: +12 (56 ääntä)
      ei näin: tuo eka… huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon… eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.
      Jos päiväkodin työntekijät jättäisivät kyseisen 2-vuotiaan 7 minuutiksi yksin autoon, samat vanhemmat mitä todennäköisimmin soittaisivat iltapäivälehteen heitteillejätöstä. 7 minuutissa lapsi ehtii oppia miten turvaistuimesta pääsee juoksemaan lähimmän auton alle. Ei paljon lohduta vanhempia että lapsi olikin yllättävän nokkela. Mutta tottakai äitin ja äitin poikaystävän täytyy päästä yhdessä kauppaan ostamaan maitopurkkia kun ikinä ei voi tietää löytyykö kaupasta juuri sitä maitoa jota meillä aina on.

      Lainaa

    49. Tulos: +39 (49 ääntä)
      anyway: Mua jännitti teininäkin jäädä autoon odottelemaan, kun äiti kävi pikaisesti hoitamassa asioita, että kohta joku tulee ja yrittää varastaa auton ja kidnappaa minut siinä samalla tai muuta vastaavaa, joten voin hyvin kuvitella 2-vuotiaan oleva pienessä paniikissä.
      Mut 2-vuotias ei varmaankaa aattele että auto pöllitää tai se kidnapataa

      Lainaa

    50. Napanöyhtä 4.7.2013 22:20
      Tulos: +36 (68 ääntä)
      Mollis: No se nyt on ihan puhdas maalaisjärki ohoi, että sä et jätä pientä lasta yksin autoon istumaan. Ihan sama kuinka edistynyt se on naapurin Teukkaan verrattuna ja on aina ollut omatoiminen, 2-vuotiasta ei jätetä yksin, piste. Vaikka se ei pääsiskään liikkumaan siten että voisi vahingoittaa itseään, ei parin vuoden ikäinen ymmärrä, minkä takia jätetään yksin edes hetkeksi ja hätä voi olla suurikin. Jos liikkeellä oli vieläpä molemmat vanhemmat, niin miten se voi olla niin vaikeeta jäädä toinen muksun kanssa kun toinen käy kaupassa? Bad parenting, sanon minä.
      Se on ihan siitä kiinni, kuinka paljon vanhemmat roikkuvat kakarassaan kiinni. Jos lapsi on tottunut siihen, että vanhemmat voivat kadota näköpiiristä muutamaksi minuutiksi, esim. maksamaan bensat, ei autoon jääminen pieneksi hetkeksi ole mikään ongelma. Ei niitä lapsia tarvitse ehdoin tahdoin takiaisiksi kasvattaa.

      Lainaa

    51. Tulos: -52 (60 ääntä)
      No taputapu Anni. Kai se nyt edes sano noille äidin kullanmuruille jotain nasevaa, että ovat edes hiukan noloina. Jos löi hinnan tiskiin ja anto puhelimen niin skidit vaan miettii, että enpä jätä seuraavalla kerralla puhelinta. Ja joo joo se oli töissä, eikä voi varmaan edes äpärää sanoa kun työnantaja suuttuu mut vähän luonnetta peliin siti!

      Lainaa

    52. Tulos: +27 (81 ääntä)
      Elpe: Eihän Johanna voinut sitä tietää, että kuinka kauan nämä vanhemmat tulee viettämään siellä kaupassa. Seitsemän minuuttia on onneksi vähän, mutta mietijos olisivat esimerkiksi viivyttäneet paluutaan tahattomastitörmäämällä kassajonossa naapurin puheliaaseen Terttuun ja jääneet suusta kiinni? Nami nami..
      Ehkä ne vanhemmat kuitenkin osaavat palata sinne autolleen ihan ajoissa? Seitsemässä minuutissahan se lämpötila varmasti nousee "tappaviin lukemiin", kuten joku täällä ehti jo jeesustelemaan. Tokihan sen vanhemman vieressä istuminen olisi pitänyt lämpötilan mukavana... Ja naapurin Tertulle voi varmastikin sanoa, että nyt ei ehdi rupattelemaan, kun lapsi odottaa autossa. Tuossa stoorissa olisi joku pointti jos lapsi olisi jätetty tunniksi yksin, mutta se, että Johanna ehti huolestua ei kerro noista vanhemmista mitään. Selkeästi olivat tilanteen tasalla.

      Lainaa

    53. Tulos: +2 (58 ääntä)
      Autoja on varastettu, lapset ovat saaneet käsijarrut pois päältä yms. Hei, kaksivuotias on melkein vauva vielä! Jos vanhempi on vieressä, niin kyllä sen hädän huomaa. kotona tosiaan jos lapselle tulee hätä, silloin noustaan vaikka paskalta kesken, niin se vain on. Näköetäisyyttä ei välttämättä tarvitse olla, mutta kuuloetäisyys pitää olla noin pienen kanssa aina. Se on kotona vessassa käynnin ja autoon parkkiin jättämisen ero. Vessan ovelle lapsi osaa tulla koputtamaan ja kyllä, minä ainakin jätin oven lukitsematta silloin kun lapset olivat noin pieniä ja kävin vessassa, jos olin yksin lasten kanssa kotona.

      Lainaa

    54. Tulos: +17 (49 ääntä)
      Vaikka joka vuosi uutisoidaan autoon kuumuuden takia kuolleista lapsista niin jotkut eivät vaan ota opikseen. Ehkä sitten kun se osuu omalle kohdalle niin mietitään olisko voinu sittenkin toimia jotenkin toisin.

      Lainaa

    55. Tulos: +7 (17 ääntä)
      Eka pois, jälkimmäinen on hyvä.

      Lainaa

    56. Tulos: +37 (59 ääntä)
      Mun lapseni isä jätti aikoinaan tyttäremme autoon, kun meni työhaastatteluun. Meni kauan, että sain vahingon korjattua ja tyttären luottamaan siihen, että häntä ei enää koskaan kukaan jätä itsekseen mihinkään, jos hän ei itse ole siihen valmis. Tytär oli viisvuotias, mutta ehti joutua paniikkiin autossa, kun isää ei kuulunutkaan heti takaisin. Kaksivuotias on tosi pieni, joten en itse en uskaltaisi jättää kauppareissun ajaksi yksin, jos syystä tai toisesta hätääntyy sillä välin.

      Lainaa

    57. Tulos: +5 (47 ääntä)
      Oliks tos ekas joku muu moka kuin tuo Johannan suhtautuminen asiaan?

      Lainaa

    58. Tulos: +7 (45 ääntä)
      Voi elämä mitä jeesustelua! Kyllä niitä ihan oikeasti paskoja vanhempiakin on olemassa. Nykyautoissa saa ihan ilmastoinnin päälle (vepasto) kun auto on sammuksissa ja 7 min. hui kauheaa :D Lapsen luonteesta täysin kiinni voiko jättää vai ei. Eiköhän vanhemmat lapsensa tunne!

      Lainaa

    59. Tulos: -6 (68 ääntä)
      Mielestäni lähinnä sairasta että tuo eka on postattu tänne koska siinä ei ole mitään hauskaa!! Minä en ikinä jättäisi 2v lasta yksin ja niin toitotetaan jopa kaikissa neuvoloissa jne.. Lapsi ei ole mikään koira!!! Johannan reaktio ei missään nimessä ole mitään kukkahattutäteilyä vaan ihan silkkaa JÄRKEÄ. Mua ahdistaa että täällä on noin paljon väkeä jotka jättäisi noin pienen lapsen autoon. Toivon todella että.teillä ei ole lapsia tai että tulette järkiinne ennen kuin niitä hommaatte... Ehkä asia ei kuulosta kovin vakavalta mutta kyseessä on ihan oikeasti lapsen elämä. Muutamassa minuutissa voi tapahtua vaikka mitä ja jos äidin vaisto toimisi niin ei varmasti jättäisi noin pientä yksin! Siis oikeesti ihmiset kyseessä 2v lapsi!!!

      Lainaa

    60. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Jos ulkolämpötila on 22 asteen tienoilla, auringossa seisovan auton lämpötila nousee n. 10 astetta tunnissa, jos ikkunat on kiinni. Eli pikaisella laskutoimituksella lämpötila kohoaa 0,17 astetta minuttissa eli tässä tapauksessa auton lämpötila ehti nousta reilun asteen verran. Mutta, silti en aurinkoon uskaltaisi lasta jättää, en jätä koiraakaan joten en jättäisi lastakaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun vanhemmat unohtaa lapsen olevan mukana, jos esim. siellä kassalla syystä tai toisesta venähtää.

      Lainaa

    61. Tulos: +25 (43 ääntä)
      Miksi hankkia lapsia, jos ne on niin vaikeaa ottaa edes kauppaan mukaan?

      Lainaa

    62. pimeäpelkuri 5.7.2013 11:39
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      saivar: Ei sillä, että olisi oikein jättää pientä lasta yksin autoon varsinkin, kun on kahdestaan liikenteessä.Mutta sinun tarinasi kielii ylisuojelevasta kasvatuksesta jossa sinun ei ole tarvinnut itsenäisesti kohdata mitään vastoinkäymisiä ja nyt pelkäät kaikkea itsenäistä toimintaa. Ei ole hyvä tämäkään.
      No ei välttämättä. En tiedä mistä tällaisen kuvitelman olet saanut. Pelkäsin itsekin teininä autossa kun minulla ei vielä ollut korttia että joku tulee ja kaappaa auton ja ottaa minut vangiksi/tappaa/raiskaa, ja minun kohdallani pelot johtuivat nimenomaan perheongelmista ja epävakaasta kasvuiästä. Pelot eivät rajoittuneet pelkästään tällaiseen, vaan olin todella epäluuloinen kaikkia vieraita tai puoltuttuja kohtaan ja kuvittelin aina pahimpia mahdollisia tapahtumia kaikissa tilanteissa. En esimerkiksi uskaltanut olla kahdestaan opettajan kanssa samassa huoneessa hetkeäkään, vaikkei opettaja millään tavalla ollutkaan uhkaavasti käyttäytyvä. Tällaiset pelot ja ahdistukset juontavat juurensa yleensä jostain ihan muusta kuin ylisuojelusta. Terve ihminen (lapsi, teini tai aikuinen) ei pelkää irrationaalisia asioita ellei taustalla ole jotain isompia syitä, eikä pelkkä ylisuojelu yleensä tällaista aiheuta, ellei se ole lähtenyt ihan käsistä. Luulisin kuitenkin että tarkoitit kommentillasi lähinnä niin tiiviisti äitin ja isin kainalossa kasvanutta tapausta, ettei nyt osaa tehdä mitään ilman vanhempien apua.

      Lainaa

    63. Tulos: +3 (41 ääntä)
      Lapsen turvaistuimesta ottaminen ja takaisin laitto vie yhteensä ehkä minuutin. Muksu kainaloon sen kauppareissun ajaksi, siitä ei ole yhtään vaivaa ja muut kaupassakävijät käykööt muulloin jos lapsen huuto häiritsee.

      Lainaa

    64. Vapaakasvatus kunniaan yeah right 5.7.2013 14:06
      Tulos: -24 (58 ääntä)
      Ei ku tossa ekassa toimittiin aivan oikein. Parempi että se spermapiirakka venaa 7 min siel autos ku et tulee sinne kauppaan rääkymään muiden mulkunkuulien kaa kuorossa. Vanhemmat vaan ajatteli muita kanssa ihmisiä ettei lyhkäsestä kauppareissusta tarvi tehdä puolta päivää kestävää. Varsinki nykypäivänä ku ei noi vanhemmat vittu tunnu saavan mitään kurii kakaroihinsa. Itse jos alotin jonku näkösen shown vaikka siitä että ei saanut karkkia ni se kauppareissu oli mun osalta hyvin nopee siinä ja mahdollisesti kuittas ettei tuu seuraavallakaan kerralla mukaan.

      Lainaa

    65. kahvi mukaan, kiitos 5.7.2013 15:19
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      mudilli: Jos ulkolämpötila on 22 asteen tienoilla, auringossa seisovan auton lämpötila nousee n. 10 astetta tunnissa, jos ikkunat on kiinni. Eli pikaisella laskutoimituksella lämpötila kohoaa 0,17 astetta minuttissa eli tässä tapauksessa auton lämpötila ehti nousta reilun asteen verran. Mutta, silti en aurinkoon uskaltaisi lasta jättää, en jätä koiraakaan joten en jättäisi lastakaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun vanhemmat unohtaa lapsen olevan mukana, jos esim. siellä kassalla syystä tai toisesta venähtää.
      En tiedä mistä olet laskukaavasi saanut mutta paikkaansahan se ei pidä. Jokainen koiranomistaja tämän tietää.

      Lainaa

    66. Tulos: -18 (58 ääntä)
      Ei jeesus mitä nykyajan pullamössö yliholhous kukkahattuilijoita täällä on... Jokainen kommentti plus sata, jossa sanotaan että 2v yksin 7min ajan on kauheaa. Kai te sit omat lapset saatua katselette aina jompikumpi vieressä kun se makaa kehdossa, joka yö? Ja pitkällä paskallakaan ei auta käydä ilman 2veetä kainalossa, sehän vois joutua oleen 5min jonkinlaisessa paniikissa tai vaikka *järkytys*.... ITKIS :O Voi jeesus mihin tää maailma on menossa. Ei ihme että lapsista ei tuu omavaraisia ja rohkeita.. Ei ihme, että ne pikku kullannuput on sit tuollasia mistään mitään ymmärtämättömiä apinoita, kuten tuossa toisessa.

      Lainaa

    67. Tulos: -1 (35 ääntä)
      iksä: Lapsen turvaistuimesta ottaminen ja takaisin laitto vie yhteensä ehkä minuutin. Muksu kainaloon sen kauppareissun ajaksi, siitä ei ole yhtään vaivaa ja muut kaupassakävijät käykööt muulloin jos lapsen huuto häiritsee.
      Kyllä, lapsen huuto on ärsyttävin ääni koko maailmassa. Milloin muulloin siellä pitäis käydä, kun ne pikku Liisa-Eerikit ei voi jäädä edes parin minuutin kauppareissun ajaks johonkin muualle huutaan punasena?

      Lainaa

    68. Tulos: +21 (47 ääntä)
      nn: Mielestäni lähinnä sairasta että tuo eka on postattu tänne koska siinä ei ole mitään hauskaa!! Minä en ikinä jättäisi 2v lasta yksin ja niin toitotetaan jopa kaikissa neuvoloissa jne.. Lapsi ei ole mikään koira!!! Johannan reaktio ei missään nimessä ole mitään kukkahattutäteilyä vaan ihan silkkaa JÄRKEÄ. Mua ahdistaa että täällä on noin paljon väkeä jotka jättäisi noin pienen lapsen autoon. Toivon todella että.teillä ei ole lapsia tai että tulette järkiinne ennen kuin niitä hommaatte… Ehkä asia ei kuulosta kovin vakavalta mutta kyseessä on ihan oikeasti lapsen elämä. Muutamassa minuutissa voi tapahtua vaikka mitä ja jos äidin vaisto toimisi niin ei varmasti jättäisi noin pientä yksin! Siis oikeesti ihmiset kyseessä 2v lapsi!!!
      En jättäisi omaakaan lastani autoon, mutta en mä täällä silti aio kurkku suorana huutaa siitä 7minuutista jonka aikana ois voinu "tapahtuu vaikka mitä ja joku kidnapata ja auto syttyy palaa ja villikarhu tulla syömään sen ja maailma loppua" jne jne hysteriaa. Vajaalta yliholhoukselta se kuulostaa jos pitää jäädä kyttäämään jonkun toisen autoa kun ne käy kaupassa. Toki, jos joku on pulassa tai lapsi itkee autossa tai joku on hädässä, auttakaa! Mutta ei tarvi sekoilla ja liioitella maasta taivaisiin asiaa jossahan ei käyny yhtään mitään. Mistä me tiedettäis vaikka autossa ois ilmastointi ja täten paljon mukavampi olla sen 7min jossa auto tuskin kuumenee? Ei lapsi autosta myöskään karkaa. Useimmissa autoissa on myös varashälytin, joten kidnappauskaan ei hetkessä onnistu. Eli kuinka vaarassa se tenava nyt sit olikaan? Sanotaan, että ehkä jopa paremmassa turvassa kun kaupassa, jossa äiti voi pudottaa sen liukastuessaan rasvatahraan hyllyn välissä.. Tai šen sormi voi jäädä kärryjen johonki väliin kärryissä istussa, kuten itselläni... Tai joku sankari huumenisti voi tulla kauppaan ja ripuloida sen päälle tripeissään.... Liiiioitellaan nääs. Kyllä kaikesta saadaan täys tragedia, kun tarpeeks yritetään.

      Lainaa

    69. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Johanna on taas näitä tapauksia. Nähdään epäkohta, mutta ei puututa siihen vaan huudellaan sitten jälkeenpäin. Varmaan Erikankin kohdalla moni näki näitä epäkohtia, mutta eipä viitsitä puuttua.

      Lainaa

    70. Tulos: +7 (31 ääntä)
      ei näin: tuo eka… huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon… eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.
      Seitsemän minuuttia ei ole mitään, ellei auto syty palamaan sillä aikaa. Ei ihmiselle eikä edes ilmastoimattomassa koslassa. Ihminen kykenee hikoilemalla säätelemään ruumiinlämpöään, esim. pikku koira ei. Joten räksyttäkää eläinten omistajille, kun tekevät noin. Kyttäämistä en tajua, ellei sitten ole myös kanttia kauniisti esittää kypsä mielipide pikkulasten lukitsemisesta kuumaan autoon. Tuijottaminen julmasti on jokseenkin typerintä, mihin voi aikansa käyttää.

      Lainaa

    71. Tulos: +2 (44 ääntä)
      Miksein näistä "yllättävän yleisistä" auton paikallaan tuleen syttymisistä ei ole uutisissa koskaan juttua?...no tuota noin, oiskohan ihan sen takia, että se on urbaanilegenda jolla taas kerran pelottellaan pelokkaita vieläkin pelokkaammiksi!!!!!! Ja sitten tohon autoon jättämiseen, kuinka monella teistä jotka jyrkästi tuomitsette lapsen autoon jättämisen, on enemmän kuin kaksi lasta? Ihan vaan sillä, että kokeilkaas joskus hakea ennen päikkäriaikaa, jolloin lapset on nälkäisiä ja väsyneitä, raivoavat estottomasti ja yhtä pitää vielä rontata turvakaukalossa, vaikka se litra maitoa lähikaupassa. Kun olette kokeilleet, tulkaa sitten vasta aukomaan päätänne siitä miten vastuuttomia vanhemmat ovat ja itsekkäitä ja blää blää blää auto syttyy tuleen, alligaattori syö renkaat (sekin on yllättävän yleistä), yms. Muuta paskaa. On varmaan kauheaa, jos sitä omaa kullannuppua ei olla saatu kasvatettua edes uskomaan, ettei auton nippelit ja nappelit kuulu lapsille, vöitä ei aukaista eikä mitään muutakaan ilman lupaa. Mun lapset nimittäin istuvat juuri siinä mihin ne jätän aku ankat käsissä eikä ikinä tarvitse pelätä, että olisivat tehneet jotain noinkin typerää kuin mennä roplaamaan käsijarrua. He tietävät, ettei niihin kosketa, sillehän en toki mahda mitään jos te taivastelijat ette ole osanneet kasvattaa lapsistanne sellaisia, että tottelevat kun sanotaan. Onnea vaan tulevaisuuteen!

      Lainaa

    72. Tulos: +9 (25 ääntä)
      7 minuuttia on ihan todella lyhyt aika, totta. Ei kuitenkaan ole mitenkään tavatonta, että kaupassa tapahtuu sen 7 minuutin ajan jotain, mikä saa vanhemmalta sen verran pasmat sekaisin, että lasta ei muista. Vuosittain lapsia kuolee maailmalla kymmeniä autoon jopa niin, että vanhemmat ovat aamulla olleet rutiininomaisesti viemässä lasta päiväkotiin kunnes joku on katkaissut rutiinin ja nukkuva lapsi on unohtunut työpäivän ajaksi takapenkille. Ihmisen mieli on hirvittävän helppo sekoittaa, siihen riittää vain muutama minuutti. Ei kukaan halua myöntää mahdollisuutta, että unohtaisi oman lapsensa - silti sitä tapahtuu säännöllisesti. Joskus jopa Suomessa. Jos työmatkalla voi sattua jotain tuollaista jopa silloin, kun on koko ajan aivan lapsen lähellä, miksei niin voisi käydä kaupassakäynnin aikana. Niille, joilta Englanti sujuu, vielä uutinen aiheeseen liittyen: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2113440/Forgotten-baby-syndrome-It-unthinkable--accidentally-leaving-baby-hours-lots-busy-parents-devastating-consequences.html - näitä tarinoita voi internetistä löytää surullisen valtavia määriä.

      Lainaa

    73. Tulos: +6 (32 ääntä)
      Vielä 90-luvulla oli ihan suht yleistä jättää lapset "lapsiparkkiin" rattaisiin kaupan eteen odottaman kun vanhemmat käy kaupassa ja sitten vaan valikoidaan toivottavasti oikea lapsi takaisin kotiin mentäessä. Nyt ei uskalleta jättää hetkeksikään pois silmistä ja heti on kukkahattu tädit paapomassa miten nyt tulee elinikäiset traumat kun 7 minuuttia joutui olemaan ilman vanhempia. Ei se lapsi sieltä autosta minnekään karkaa eikä lämpöhalvaus 7 minuutissa tule. ja lapsen vertaamista koiraan on naurettavaa myös noissa lämpöhalvaus löpinöissä.

      Lainaa

    74. Sherlockki 6.7.2013 4:30
      Tulos: -4 (16 ääntä)
      anonyymi: 7 minuuttia on ihan todella lyhyt aika, totta. Ei kuitenkaan ole mitenkään tavatonta, että kaupassa tapahtuu sen 7 minuutin ajan jotain, mikä saa vanhemmalta sen verran pasmat sekaisin, että lasta ei muista. Vuosittain lapsia kuolee maailmalla kymmeniä autoon jopa niin, että vanhemmat ovat aamulla olleet rutiininomaisesti viemässä lasta päiväkotiin kunnes joku on katkaissut rutiinin ja nukkuva lapsi on unohtunut työpäivän ajaksi takapenkille. Ihmisen mieli on hirvittävän helppo sekoittaa, siihen riittää vain muutama minuutti. Ei kukaan halua myöntää mahdollisuutta, että unohtaisi oman lapsensa – silti sitä tapahtuu säännöllisesti. Joskus jopa Suomessa. Jos työmatkalla voi sattua jotain tuollaista jopa silloin, kun on koko ajan aivan lapsen lähellä, miksei niin voisi käydä kaupassakäynnin aikana. Niille, joilta Englanti sujuu, vielä uutinen aiheeseen liittyen: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2113440/Forgotten-baby-syndrome-It-unthinkable–accidentally-leaving-baby-hours-lots-busy-parents-devastating-consequences.html – näitä tarinoita voi internetistä löytää surullisen valtavia määriä.
      No ei se lapsi nyt varmaan jää sinne autoon, jos sillä autolla ajetaan kaupasta kotiin..

      Lainaa

    75. Tulos: +28 (34 ääntä)
      Olen samaa mieltä siitä, ettei 2-vuotiasta saa jättää kuumaan autoon yksin. Mutta se mikä tuossa Johannan kirjoituksessa mua huvittaa on se, että hänen mielestään tuo karmea teko tekee vanhemmista "vuoden paskimmat vanhemmat" ja uhkaa mennä esittämään omia kasvatusohjeitaan. Kyllä maailmaan ihan varmasti mahtuu ainakin hitusen paskempia vanhempia kuin nuo.

      Lainaa

    76. Tulos: +31 (41 ääntä)
      Minutkin jätettiin lapsena autoon siksi aikaa kun äiti kävi nopeasti kaupassa. Olin saanut käsijarrun pois päältä ja auto lähti vierimään loivaa alamäkeä kohti kaupan ikkunoita. Onneksi ovet eivät olleet lukossa, joten joku tuntematon mies pääsi sisään pysäyttämään auton ennen räsähdystä. Hyvä että Johanna jäi vahtimaan. Sillä tämä maailma pysyy siedettävänä paikkana elää, kun välitetään toisista.

      Lainaa

    77. Tulos: +8 (8 ääntä)
      ihmisillä on tapana väännellä lukuja siihen suuntaa kuin tahtoo, mikä lie se totuus taas.

      Lainaa

    78. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Huvittavaa näissä kommenteissa on se, että porukka puhuu tässä että ikkunat ovat olleet kiinni autossa. Siitä ei ollut mitään mainintaa vaan oli mainittu että oli auringonpaistetta. Ja se että ymmärrettiin että tämä viereisessä autossa ollut porukka olisi töllistellyt vähän väliä auton vieressä mitä lapselle kuuluu, he kuitenkin istuivat vaan omassa autossaan sen 7 minuuttia. Niin ja että olisi ollut 30 astetta lämmintä :D

      Lainaa

    79. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Minähän tunnen tuon Annin! Ja Iidan ja Jennan...ei jestas. Minähän olen feissarimokissa! Yksi neljästäkymmenestäneljästä.

      Lainaa

    80. Tulos: -2 (8 ääntä)
      7 min "shoppailureissu". Melkoisen nopeaa toimintaa!

      Lainaa

    81. Tulos: +13 (21 ääntä)
      Jouduin eilen jättämään koirani autoon auringonpaisteeseen viideksi minuutiksi (minuutilleen, ehdin katsoa kaupassa kelloa kolme kertaa). Juoksin kassalta autolle.

      Lainaa

    82. Tulos: +20 (22 ääntä)
      nimi-erkki: Juu meilläkinpäin on noita itsekseen syttyviä autoja. Toisaalta munkin kummini naapurin eno jätti lapsensa minuutiksi yksin, ja kun tuli takaisin, niin norsulauma oli juossut sen yli. No survivors. Very true story.
      Kaikkea voi sattua. Mulle on käynyt niin, että talvella kauppareissun jäljiltä laitoin lapseni autoon (vauva 4kk ja napero 4v) turvavöihin ja kaukaloon, auton käyntiin ja menin vielä itse laittamaan vaunut takaluukkuun. 4 vuotias päättikin sitten irrottaa itsensä turvavöistä ja meni räppäämään auton keskikonsolin nappuloita ja osui, kuinkas muutenkaan, keskuslukitus nappiin eikä ymmärtänyt enään painaa sitä nappia uudelleen. Luojan kiitos meillä oli farmariauto joten pääsin könyämään takapenkin ja katon välistä sen verta autoon että sain itse painettua keskuslukituksen auki. Sen jälkeen on yksi ovi jätetty aina auki, jos virrat päällä ja muksut autossa.

      Lainaa

    83. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Aku: Seitsemän minuuttia ei ole mitään, ellei auto syty palamaan sillä aikaa. Ei ihmiselle eikä edes ilmastoimattomassa koslassa. Ihminen kykenee hikoilemalla säätelemään ruumiinlämpöään, esim. pikku koira ei. Joten räksyttäkää eläinten omistajille, kun tekevät noin. Kyttäämistä en tajua, ellei sitten ole myös kanttia kauniisti esittää kypsä mielipide pikkulasten lukitsemisesta kuumaan autoon. Tuijottaminen julmasti on jokseenkin typerintä, mihin voi aikansa käyttää.
      Oletko istunut aurinkoisena päivänä autossa ovet ja ikkunat kiinni muutamaa minuuttia pidempään? Pelkkä kuumuus ei aiheuta välttämättä paniikkia, mutta kun yhdistää kuumuuden siihen, kuinka nopeasti autossa ilma huononee, voi vähän isommallakin ihmisellä tulla paniikin tunnetta, kun tuntuu siltä, ettei pysty enää edes hengittämään. Aurinkoisena päivänä ei mielestäni saisi ikinä jättää mitään elollista autoon jos auto ei ole ehdottomasti varjossa ja hapen saanti varmistettu mielellään siten, että autossa on useampi ikkuna auki/raollaan. Kyllä minäkin olen lapset jättänyt autoon maidon hakureissun ajaksi, jos sää on sopivan viileä, autoon ei aurinko paista ja kaikki ikkunat on hieman auki.. Ja kun tiedän ettei lähikaupassa ole ruuhkaa. Näin kesällä, kun on kuuma ja turistikaupungin asukkaana tiedän, että edes sen maidon haku ei tosta noin vaan juoksemalla onnistu, otan vain mukisematta muksut mukaan kauppaan, tai jätän kotiin jos vahti löytyy.

      Lainaa

    84. Tulos: +12 (30 ääntä)
      Nyt järki käteen, ihan totta. Missään ei ole puhuttu auton lämpötilasta, vaan pelkästään auringonpaisteesta. Aurinko voi paistaa viileämmälläkin säällä. Jos ulkona tuulee, riittää pienikin ikkunanrako vaihtamaan ilmaa tehokkaasti. Jos lapsella olisi ollut hätä, olisi tämä sankari-Johanna varmasti hankkinut apua, eikä tullut jälkikäteen räkyttämään feispuukkiin. Mutta kun ei ollut mitään hätää. Johanna olisi varmasti raportoinut jos lapsi olisi hätäillyt vanhempiensa katoamisen vuoksi. Kaikki lapset eivät vain hätäänny tyhjästä. Kyllä meillä on jätetty 2-vuotias monestikin autoon hetkeksi odottamaan. Ollaan kysytty että odottaako vai tuleeko mukaan, ja usein tyttö halusi odottaa. Ei tullut paniikkia eikä lämpöhalvausta tai intiankolmisarvihärkiä tappamaan. Tytöllä ei ollut mitään syytä säikähtää, koska TIESI että tullaan pian takaisin, niin kuin joka ikinen kerta. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, kuinka läheisriippuvaiseksi ne lapsensa haluaa kasvattaa. Elämä on huomattavasti helpompaa kun ei tee siitä vaikeaa. Autolla ajaminen on vaarallista. Koti, kesämökki tai vene voi syttyä palamaan. Ruotsin-laiva voi upota. Uimahallissa voi hukkua. Kaupassa voi joutua ryöstäjän ampumaksi. 7 minuuttia pysäköidyssä autossa ei ole mitenkään vaarallisten asioiden kärkipäässä.

      Lainaa

    85. simosakari 8.7.2013 22:28
      Tulos: +4 (20 ääntä)
      ei näin: tuo eka… huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon… eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.
      Sä et tosiaan taida käsittää minkä ikäinen on kaksivuotias lapsi?

      Lainaa

    86. Tulos: +1 (19 ääntä)
      Voi hirvitys, lapsi jäi luultavasti viileään ilmastoituun autoon muutamaksi minuutiksi! Kirjoitanpa nyt facebookkiin kaikille kuinka julma tämä maailma on! Voi nyt jumalauta tätä apinoiden planeettaa.

      Lainaa

    87. Tulos: +21 (35 ääntä)
      Ihanko oikeasti on olemassa ihmisiä, joiden mielestä on ihan okei jättää pieni lapsi itsekseen autoon?! Vai trollaako porukka vaan? Mitä siitä onko auto varjossa vai auringossa, toimelias ipana saa itsensä irti turvaistuimesta ja ottaa käsijarrun pois päältä. Toimelias ipana pääsee myös auki olevasta ikkunasta pihalle, kuten eräs tuttuni lapsonen joka onnistui kiipeämään auton katolle hyppimään. Ja äiskä oli vaan pari minuuttia kaupassa. Eräs toinenkin ipana joskus kiipesi avoimesta auton ikkunasta pihalle, tippui vaan pahasti ja takaraivo murtui. Ja äiskä oli vaan pari minuuttia kaupassa. Pointti on se, että vaikka vanhemmat kuinka "tuntevat lapsensa" eivät ne osaa sen päähänpistoja ennakoida. Vähän niinkun kaverit eivät osaa ennakoida ympäri päissään olevan aikuisen ihmisen aivoituksia. Pieni lapsi voi saada päähänsä vaikka mitä, ja tunkea itsensä ties minne.

      Lainaa

    88. aikuinen+lapsi 9.7.2013 17:36
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Oli siellä autossa sitten kuuma tai kylmä, oli sitten jotain vaarassa tapahtua tai ei ollut, pelkäsi lapsi yksinään tai ei, niin eikö siitäkin huolimatta kaikkein paras ratkaisu olisi, että jos kaksi aikuista kerran on mukana, niin toinen jää ihan vain varmuuden vuoksi autoon lapsen kanssa ja toinen menee yksin kauppaan, eikä niin että kaksi aikuista menee kauppaan ja lapsi jää yksin. Tuonkaan pariskunnan tuskin oli täysin välttämätöntä päästä yhdessä kauppaan, etenkin kun seitsemässä minuutissa ei varmaan ehdi tehdä niin paljon ostoksia, että niitä kantamaan tarvittaisiin kaksi ihmistä.

      Lainaa

    89. Tulos: +8 (22 ääntä)
      Ja edelleenkin, Johanna EI voinut tietää, kuinka kauan vanhemmilla oikeasti kestää, joten ihan hyvä että jäi vahtaamaan. Liian monta ihmistä tiedän, jotka käyttäytyy jotakuinkin näin: "Voi voi, nyt kyllä pitää lähteä, Irma-Taavetti on ollu nyt puoli tuntia yksin autossa. Kai meillä nyt on ne vaipat, mitä me tultiin hakemaan? Ai ei? Hei, tossa olisi pakastepusseja alennuksessa. Kato, tuolla on mökkinaapuri Kyrpä-Eemeli! Moikka, mitäs sulle kuuluu?" ja se vaan jatkuu ja jatkuu.

      Lainaa

    90. Tulos: -1 (21 ääntä)
      2-vuotias lapsi on siis lapsi, joka ei ole vielä täyttänyt kolmea. Osaavat siis useissa tapauksissa puhua, kertoa mielipiteensä jne. Sitävastoin kunnollisen turvaistuimen turvavyötä eivät saa auki eivätkä selkä menosuuntaan ollessaan yllä käsijarruun millään. Onhan se totta että kauppareissulla voi aina sattua jotain yllättävää. Esim meteoriitti tippua kaupan päälle. Jos siis olisi ottanut lapsen mukaan, niin lapsi olisi voinut kuolla. 7 minuutissa auto ei auringonpaisteellakaan muutu miksikään saunaksi, sitäpaitsi tuon ikäinen lapsi kestää saunomistakin tuon ajan.

      Lainaa

    91. Tulos: +4 (4 ääntä)
      kahvi mukaan, kiitos: En tiedä mistä olet laskukaavasi saanut mutta paikkaansahan se ei pidä. Jokainen koiranomistaja tämän tietää.
      Ei niin koska sehän nousee 10 astetta minuutissa!

      Lainaa

    92. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Sori kaikki alkoholistivanhemmat, tän vuoden Paskimmat vanhemmat -titteli meni nyt toisaalle, mut hei, ens vuonna uudestaan! Ok, pieniä lapsia (erityisesti viikariluonteisia) ei ole hyvä jättää vaille valvontaa, mutta jotain suhteellisuudentajua näille pöyristyjille.

      Lainaa

    93. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Neiti: Just… Toivottavasti oli ees ikkuna raollaan, koirillekkin jätetään ikkuna auki!
      7 minuutissa tuskin kukaan saa autossa lämpöhalvausta. Itse olisin enemmän huolissani siitä, että jos lapsi onnistuisi poistumaan autosta vanhempien poissaollessa ja esim. juoksisi auton alle.

      Lainaa

    94. Tulos: +2 (6 ääntä)
      iksä: Lapsen turvaistuimesta ottaminen ja takaisin laitto vie yhteensä ehkä minuutin. Muksu kainaloon sen kauppareissun ajaksi, siitä ei ole yhtään vaivaa ja muut kaupassakävijät käykööt muulloin jos lapsen huuto häiritsee.
      Onpa sulla helppoja lapsia. Joskus koko hommasta ei meinaa tulla yhtään mitään kun lapsi pistää kaikin voimin vastaan. Monet vanhemmuuteen kuuluvat asiat vaikuttaa periaatteessa helpoilta, mutta käytännössä ihan perusasiat voi olla todella vaikeita ja stressaavia, jos lapsi on sillä tuulella että "minuahan et turvaistuimeen laita" tai "pyllyähän et pese", tai "minäpä heittelen ruuat ja juomat pitkin seiniä" tms.

      Lainaa

    95. nymfokitiara 16.7.2013 23:22
      Tulos: -8 (12 ääntä)
      Eka moka olis ollu oikeesti paha, jos lapsi olis ollu 7min sijaan 70min siellä autossa. Ehkä se kauppareissu olis kestäny sen 70min, jos muksu olis ollu mukana. Toisessa olisin ollut mulkku ämmä ja soittanut poliiseille ennen kännykän antamista.

      Lainaa

    96. Tulos: +12 (32 ääntä)
      Uskomatonta, siis täysin uskomatonta, että joku jättää kaksi vuotiaan lapsen autoon, yksin. Sen ikäistä lasta ei jätetä koskaan yksin, ikinä, milloinkaan. Ja jotkut vielä perustelee, että hyvin toimittu, ettei lapsi huuda kaupassa. Jos et kestä kauppareissuja lapsen kanssa, niin jätä lapset tekemättä. Ja ne lapsettomat, jotka oli sitä mieltä kanssa ettei lapsia pitäisi tuoda kauppaan, niin varmaan kannattaa rueta tekemään omille ahdistuksille jotain, koska lapset ei tästä maailmasta lopu. Ja uskomatonta, että moni aikuinen ihminen komppaa tätä toimintaa. Lasten kanssa voi mennä kauppaan, ilman ongelmia. Lapselle pitää kertoa kotoa lähtiessä, että saat tulla kauppareissulle mukaan, mutta karkkia ei osteta. Tämä ei tarkoita, että se oikeuttaa lapsen jättämistä yksin autoon tai kotiin, jos hän karkkia haluaa. Ja jos nyt sattuu näin ikävästi käymään että lapsi itkee kaupassa, niin mitä Suomessa tehdään? Annetaan huutaa ihan hysteriaan asti. Mitäpä jos antaisitte rakkautta sille lapselle, myös sillon huonona hetkenä? Mutta ei, ei sitten millään, jätetään lapsi huomioimatta täysin, "oppiipahan olemaan". Vaikka lapsi olisi tehnyt jotain vääriin, hän tarvitsee äidin tukea. Ja sitä pitäisi antaa. Se kun jättää lapsen huomioimatta täysin, se on haitallista, todella haitallista. Lapsen annetaan vaan itkeä ja itkeä, mutta äiti ei kiinnitä huomiota lainkaan tähän pieneen ihmiseen. Ajatelkaapa, jos itsellä olisi maailman pahin olo ja itket ja raivoat, mutta puoliso ei noteeraa mitenkään, edes katsomalla sinuun päin. Se on aika kova paikka itsetunnolle, ja ajatelkaa kun sama asia kohdistuu kaksi vuotiaseen. Ja miksi, voi miksi, kukaan haluaisi asettaaa lapsen sellaiseen tilanteeseen, että lapsella on paha olla ja ahdistus on suuri? No näköjään suurin osa teistä. Kunhan ei tartte kuunnella lapsen itkua kaupassa. Ja jos ajatellaan, että kaksi vuotias lapsi on 7 minuutia autossa yksin ja 6 minuutia hän on aivan kauhun vallassa, kuka haluaa tuota omalle lapselle, tai kenenkään lapselle? Näköjään suurin osa teistä. Ja kun joku tuolla kommentoi, että kysyvät aina lapselta haluaako jäädä autoon vai ei? Se mieli voi muuttua hetkessä. Ja jos kysyt lapselta kakattaako, niin usein kyllä, mutta vastaus on aina että ei. Ja toinen kertoi, että lapsille on opetettu, että auton nappuloihin ei kosketa. Voitko laittaa ihan oikeasti pääsi pantiksi, että sinun lapset, ei tee koskaan, ei koskaan, mitään kiellettyä. Aika uskomatonta tuokin. Kovin moni aikuisista unohtaa miltä tuntuu olla lapsi/nuori. Aina pitäisi lasten just mukautua niihin aikuisten aikatauluihin, ja kun tämä ei onnistu, lapselle huudetaan kuinka huono ja tottelematon hän on. Kukaan ei aikuisellakaan huuda niin, jos työvuorot ei osu yksiin, tai myöhästyt tapaamisesta. Ne lapset on ihan yhtälailla ihmisiä kuin me aikuisetkin. Heillä on samalla tavalla huonot ja hyvät päivät. Suomessa vaan huudetaan ja rää'ytään niille lapsille, eikä osoiteta empatiaa ollenkaan. Sun pitää tehdä tätä, tuota jajaja, mutta jos oot huonolla tuulella et saa karkkia etkä mitään. Olit todella tottelematon ja äitillä on ollut pitkä päivä, ja äiti ei nyt todellakaan jaksa kuunnella mitään kiukuttelua. Usein sillä lapsella on ollut vielä pidempi päivä päiväkodissa, miksei kukaan ota sitä huomioon? Ja vanhempi saa kiukutella lapselleen ja sättiä, mutta lapsen pitää kuuliaisesti totella? Naurettavaa. Ja sitten ihmetellään miksi äidistä ei välitetä ja käyttäydytään huonosti. Voisi varmasti myös peiliin katsoa. Ja kaksi vuotiaan lapsen yksin jättäminen, on oikeasti heitteille jättö. Hän ei missään olosuhteissa pysty itsestään huolehtimaan ja on täysin muiden vietävissä. Ja tuo teko on täysin edesvastuuton vaikka te olisitte mitä mieltä, ja minä olen kukkahattutäti ja mitään ei sattunut. Jos lapsi jätetään yksin, niin kaikki on mahdollista. Ja kaksi vuotiasta ei missään olosuhteissa jätetä yksin. Nyt mä voisin kysyä, mikä teitä muita vaivaa kun ette viitsi lapsesta huolehtia? Ja vieläpä siitä omasta. Ja vielä yksi kysymys, minkälainen äiti/isä/vanhempi HALUAA ehdoin tahdoin jättää pienen lapsensa yksin? Minä en jättäisi mistään hinnasta. Tässä pientä ajattelemisen aihetta. Ja jos ette usko vain minuun sanaan, on muutkin tätä samaa mieltä. http://veikkonen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/142628-lastasi-saattaa-vituttaa Ja ainiin, olen vasta 23 -vuotias, eli aivan jonne -iässä. ;) ja aivan lapseton, olen toki käynyt lasten kanssa kaupassa. :)

      Lainaa

    97. Tulos: +7 (9 ääntä)
      ei näin: tuo eka… huoh olipa nyt maatajärisyttävä asia johannalle kun lapsi jätettiin 7 minuutiksi autoon… eri asia toki jos se kersa joutuisi olemaan siellä oikeesti pitkänkin ajan kauheella helteellä.
      Anteeks mitä? Sä et jätä lasta HETKEKSIKÄÄN yksin autoon, oli sää mikä tahansa tai oli se sitten 2min.-2h, ellet ole siinä välittömässä läheisyydessä. Jopa lapsettomankin pitäisi se tajuta.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kauppa, auto, lapsi, vauva, iPhone, puhelin, kännykkä