Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Osataan ruotsii

Toivottomia tuotteita Suomen peruskoulusta.
Osataan ruotsii

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 62 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1050 (1086 ääntä)
      Jos Paulan tekstien alta painaa "Näytä käännös", niin Internet menee rikki.

      Lainaa

    2. Tulos: +464 (518 ääntä)
      Kuule Paula, jospa pitäisitkin tavoitteenasi vain pitää sen ruotsin siinä seiskassa. Siinä voi olla jo tarpeeksi kova pala.

      Lainaa

    3. Tulos: +476 (512 ääntä)
      Paulan tavoite on siinä mielessä realistinen, että jos tuolla sönkkäyksellä jo heruu seiska, niin oikein kirjoitettu "Jag heter Paula" saattaa jo riittää kymppiin. En voi käsittää. Kohta paljastuu varmasti valeruotsinopettaja. Joohan?

      Lainaa

    4. Tulos: +293 (321 ääntä)
      Paulan kyllä kannattaisi opetella ensin suomen kieli..

      Lainaa

    5. Tulos: +391 (409 ääntä)
      Paula... lycka till! Tai ehkä ymmärrät tämän paremmin: "Jag önskemålar på dig lyckar!"

      Lainaa

    6. Tulos: +174 (194 ääntä)
      Jos opettelisi ensimmäiseksi nuo suomenkieliset sanat kunnolla, niin olisi ehkä helpompi osata sitä ruotsiakin.

      Lainaa

    7. Tulos: +70 (268 ääntä)
      Nooh nooh, emmehän voi tietää millä luokalla Paula on. Mitä me ees tehdään peruskoulussa ruotsilla, kun ei sitä kuitenkaan kukaan osaa eikä käytä? Ehkä tietysti jossain osia Suomea, mutta suurimmassa osassa ei. Huomattavasti enemmän olisin tarvinut venäjän kielen taitoa elämäni aikana kuin ruotsin. Enkä vain pysty ymmärtämään, että ruotsia pitäisi opetella vain, koska olemme joskus toistasataa vuotta sitten olleet Ruotsin vallan alla.

      Lainaa

    8. Heppatyttö98 18.3.2014 7:43
      Tulos: -17 (31 ääntä)
      Come on minna

      Lainaa

    9. Tulos: +77 (103 ääntä)
      Minusta on vain hyvä, että haluaa parantaa ruotsia ja päättää alkaa kirjoittaa sitä, mutta seiskan tasolla siitä ei ole kauheasti hyötyä, jos kukaan ei ole tarkastamassa... Ja "kukaan" viittaa opettajaan, koska yläasteella kukaan kaveri ei osaa ruotsia tarpeeksi, eikä äidinkielisestäkään ole aina kielioppipoliisiksi.

      Lainaa

    10. Riodejaneiro 18.3.2014 7:57
      Tulos: +154 (168 ääntä)
      "Kunpi"

      Lainaa

    11. Tulos: +167 (189 ääntä)
      Tunnen yhteenkuuluvuutta Paulan kanssa, koska ruotsini on aivan yhtä laadukasta.

      Lainaa

    12. jokumiesvaan 18.3.2014 8:42
      Tulos: +182 (250 ääntä)
      Olenko ainoa, joka ei ymmärrä näitä mokia koska ruotsinkieli ei taivu sit ollenkaan. Ja kyllä, olen kouluni käynyt.

      Lainaa

    13. Tulos: +190 (242 ääntä)
      Miksi ihmiset ovat niin vihamieilisiä kieliä huonosti osaavia kohtaan? Ihmisten ruotsin, englannin, saksan, ranskan, hindun, jakaltekin, siansaksan yms. taitohan paraneekin mystisesti juuri sillä, että kyseiseen ihmiseen suhtaudutaan vihamielisesti. Paulahan yrittää. Ehkä väärin ja paskalla ruotsilla, mutta hän sentään YRITTÄÄ. Olen sanonut tätä jo toisessa aiheeseen liittyvässä mokassa ajat sitten, mutta kuka kohta edes HALUAA yrittää, jos päätyy feissarimokiin? Sitä paitsi, kaikki meistä eivät vain opi kieliä. Itselläni ruotsi on seiska, englanti oli kasi, vaikka käytin englantia muutama vuosi sitten lähes jatkuvasti: jouduin töissäni käyttämään englantia, katsoin englanniksi subattua animea, luin kirjoja englanniksi, kuuntelin musiikkia päivittäin ja pelasin tietokonepelejä, milläs muullaan kuin englanniksi. Kasissa oli ja pysyi. Samoilla metodeilla kaverini sai englantinsa nostettua kymppiin.

      Lainaa

    14. taitaa lähteä 18.3.2014 8:54
      Tulos: +53 (73 ääntä)
      pakkoruotsiväittely käyntiin

      Lainaa

    15. Tulos: +57 (83 ääntä)
      jokumiesvaan: Olenko ainoa, joka ei ymmärrä näitä mokia koska ruotsinkieli ei taivu sit ollenkaan. Ja kyllä, olen kouluni käynyt.
      Et ole ainoa.

      Lainaa

    16. Tulos: -9 (27 ääntä)
      Oli kyllä ihan Stig Carpelan-tasoa nuo Paulan ruåtsinnokset.

      Lainaa

    17. Tulos: +14 (38 ääntä)
      Paula, aivoni menivät solmuun.

      Lainaa

    18. bättre talande svenska folk 18.3.2014 9:14
      Tulos: -4 (114 ääntä)
      Jenny: Nooh nooh, emmehän voi tietää millä luokalla Paula on. Mitä me ees tehdään peruskoulussa ruotsilla, kun ei sitä kuitenkaan kukaan osaa eikä käytä? Ehkä tietysti jossain osia Suomea, mutta suurimmassa osassa ei. Huomattavasti enemmän olisin tarvinut venäjän kielen taitoa elämäni aikana kuin ruotsin. Enkä vain pysty ymmärtämään, että ruotsia pitäisi opetella vain, koska olemme joskus toistasataa vuotta sitten olleet Ruotsin vallan alla.
      Jenny, Suomen toinen virallinen kieli on ruotsi ei venäjä. Siksi sitä ruotsia siellä kouluissa luetaan. Olen tosin samaa mieltä siitä, että a) venäjän opetus on hyödyllisempää Itä-Suomessa b) kielten opetus on kouluissa ihan päin honkia, miksi opetellaan ensin kielioppi ja sitten vasta kieli? Puhuessa kielioppi tulee luonnostaan mukaan eikä sitä tarvitse siten päntätä. Lisäksi ruotsi on kätevä kieli opetella nuorena sillä se avaa helposti tiet englantiin ja saksaan. Ja vice versa, tietenkin. Mitä enemmän kieliä hallitsee sitä rikkaampi henkinen pääoma yksilölle syntyy, kun erilaisia kulttuureja on helpompi ymmärtää. MUTTA mokan pointti ei ole kielipolitiikka, vaan se että ihmiset yrittävät käyttää toista kotimaista ja pointsit sille! Kyllä se siitä lähtee, kun sitä ahkerasti käyttää! Terveisin sujuvasti ruotsia solkkaava suomalainen

      Lainaa

    19. Tulos: +43 (59 ääntä)
      Jenny: Nooh nooh, emmehän voi tietää millä luokalla Paula on. Mitä me ees tehdään peruskoulussa ruotsilla, kun ei sitä kuitenkaan kukaan osaa eikä käytä? Ehkä tietysti jossain osia Suomea, mutta suurimmassa osassa ei. Huomattavasti enemmän olisin tarvinut venäjän kielen taitoa elämäni aikana kuin ruotsin. Enkä vain pysty ymmärtämään, että ruotsia pitäisi opetella vain, koska olemme joskus toistasataa vuotta sitten olleet Ruotsin vallan alla.
      Mä jo vähän ihmettelinkin että missä viipyy aloitus pakkoruotsikeskusteluun.

      Lainaa

    20. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Kylläpäs Paula yrittää vaikeasti :D Ei silti, mä olen ihan surkea ruotsissa kans, saa nähdä pääsenkö tuota pakollista "virkamiesruotsia" edes läpi.

      Lainaa

    21. Tulos: +136 (146 ääntä)
      Feissarimokien kommenttikäytäntö: Ruotsi mainitaan ---> Pakkoruotsikeskustelu Puhelimet mainitaan ---> iPhone-kritiikki Mokassa on nainen ---> "Naiset....." Joku ei ole hetero ---> Ylen homoilta Mokassa on eläin ---> Väittely oikeasta käsittelytavasta /+ koirat vs. kissat

      Lainaa

    22. Hörhöjä kaikkialla 18.3.2014 10:18
      Tulos: +40 (114 ääntä)
      No voi kauheaa jos joku ei osaa ruotsinkieltä, tuota maailman tärkeintä kieltä jota ymmärretään ja puhutaan ihan kaikkialla.

      Lainaa

    23. Tulos: +32 (40 ääntä)
      Loisto: Kuule Paula, jospa pitäisitkin tavoitteenasi vain pitää sen ruotsin siinä seiskassa. Siinä voi olla jo tarpeeksi kova pala.
      Tyttären luokkakavereihin iski sama vaiva joululomalla, kun huomasivat, että on vain yksi lukukausi aikaa nostaa keskiarvo vitosesta ysiin.

      Lainaa

    24. Tulos: +16 (26 ääntä)
      Vaikkei ruotti tainnu olla lähellekään kymppiä, nii sen verran tajusin, ettei tossa nyt ihan kaikki oo kohdallaan. :D

      Lainaa

    25. Tulos: +73 (85 ääntä)
      Tässä ruotsia taitamattomille ja laiskoille google-käännökset Paulan teksteistä: Haluan nostaa Ruotsin kymmenen ja Börje nyt kirjoittaa, mutta Ruotsi! Joten tässä on minun vika Suomessa! Haluaisin tuoda Ruotsiin jopa kymmenen ja alkaa kirjoittaa nyt Ruotsissa! Tämä on minun rikkomuksensa Suomi! toiveajattelua maali minulle onnea mutta kukaan ei tiedä, miten se on oikeutettu emakko

      Lainaa

    26. Tulos: +31 (45 ääntä)
      Siis minä en ruotsia puhu sanaakaan, mutta silti tajusin miten heikko Paulan kielitaito on. Symppis =)

      Lainaa

    27. Tulos: -67 (97 ääntä)
      Ruotsin kieli on usein aivan liian hankalaa valkoroskalle. Plebeijit voikin puolestani jatkaa kommunikointiaan junttityyliin jollain Tampereen tai Savon murteella, jätetään tämä ruotsin osaaminen yläluokalle ihan suosiolla.

      Lainaa

    28. Tulos: +32 (38 ääntä)
      kolme: Paulan tavoite on siinä mielessä realistinen, että jos tuolla sönkkäyksellä jo heruu seiska, niin oikein kirjoitettu “Jag heter Paula” saattaa jo riittää kymppiin. En voi käsittää. Kohta paljastuu varmasti valeruotsinopettaja. Joohan?
      Voin sanoa että ruotsissa ei kyllä hirveästi tarvi osata että siitä saa seiskan, terv. Kasin oppilas lukiossa ja mun ruotsin kielen ulostulo on vielä surkeampaa kuin paulan vaikka 3 viikossa siellä tunneilla käyn.

      Lainaa

    29. Tulos: +25 (33 ääntä)
      Loisto: Kuule Paula, jospa pitäisitkin tavoitteenasi vain pitää sen ruotsin siinä seiskassa. Siinä voi olla jo tarpeeksi kova pala.
      Taitaa olla myös kova homma nostaa kotimaisen kielen oikeinkirjoitus hyväksyttävälle tasolle...

      Lainaa

    30. blaahblaahblaah 18.3.2014 11:44
      Tulos: +32 (44 ääntä)
      jaa-a, tyttöjä ei voi rueta ilkkumaan kun puhuvat parempaa ruottia kuin ite

      Lainaa

    31. Tulos: +1 (47 ääntä)
      No ruotsi onkin kielenä täysin tarpeeton ja sitä on suurin piirtein mahdotontq ylläpitää jos ei opiskele sitä jatkuvasti. Ellei asu ruotsinsuomalais alueella.

      Lainaa

    32. Tulos: -3 (41 ääntä)
      De väl bra att man försöker, men nångång skulle det va bättre att man låter bli:DD

      Lainaa

    33. Tulos: +34 (44 ääntä)
      Mun ruotsi on aina ollut huono, vaikka aloitin sen opiskelun 11-vuotiaana. Paljon vaikutti silloin 90-luvun lopussa ja 2000-luvulla valloilla ollut pakkoruotsi-meininki. Tuli sitä vielä yliopistossakin petrattua, mutta vasta kunnolla siinä pääsi vauhtiin, kun sai kunnon duunin ja joutui vaan puhumaan (koska kotikaupunkini on kaksikielinen). Ei se vieläkään täydellistä ole, kaukana siitä, mutta ymmärrys taipuu paremmin kuin kaikkien opiskeluvuosieni aikana. Puhumalla ja kuuntelemalla sen oppii parhaiten, jos ei jotain ymmärrä, kysyy tai käyttää sanakirjaa. Toisilla toki luontaista kielipäätä ei ole, näkeehän sen monien suomen kielenkin tasosta, mutta taitohan se on siinä missä muutkin. Toisilla ei taas ole matikkapäätä.

      Lainaa

    34. Tulos: -24 (38 ääntä)
      olipa harvinaisen paska moka, joo ei enää näit ruottijuttui

      Lainaa

    35. Tulos: -4 (28 ääntä)
      No mutta onneks asutaan suomessa!

      Lainaa

    36. Tulos: -15 (55 ääntä)
      Hörhöjä kaikkialla: No voi kauheaa jos joku ei osaa ruotsinkieltä, tuota maailman tärkeintä kieltä jota ymmärretään ja puhutaan ihan kaikkialla.
      Enemmän sitä puhutaan maailmalla kuin suomenkieltä.

      Lainaa

    37. Tulos: +33 (57 ääntä)
      bättre talande svenska folk: Lisäksi ruotsi on kätevä kieli opetella nuorena sillä se avaa helposti tiet englantiin ja saksaan.
      Ainakin omalla kohdalla saksan opiskelu loppui siihen, että piti sitä ruotsia tankata. Ei auttanut yhtään, että meni molemmat kielet iloisesti sekaisin. Ilman ruotsin opiskelua puhuisin nyt varmaan ihan ok saksaa. Nyt en puhu kumpaakaan.

      Lainaa

    38. Tulos: +21 (57 ääntä)
      bättre talande svenska folk: Jenny, Suomen toinen virallinen kieli on ruotsi ei venäjä. Siksi sitä ruotsia siellä kouluissa luetaan. Olen tosin samaa mieltä siitä, että a) venäjän opetus on hyödyllisempää Itä-Suomessa b) kielten opetus on kouluissa ihan päin honkia, miksi opetellaan ensin kielioppi ja sitten vasta kieli? Puhuessa kielioppi tulee luonnostaan mukaan eikä sitä tarvitse siten päntätä. Lisäksi ruotsi on kätevä kieli opetella nuorena sillä se avaa helposti tiet englantiin ja saksaan. Ja vice versa, tietenkin. Mitä enemmän kieliä hallitsee sitä rikkaampi henkinen pääoma yksilölle syntyy, kun erilaisia kulttuureja on helpompi ymmärtää. MUTTA mokan pointti ei ole kielipolitiikka, vaan se että ihmiset yrittävät käyttää toista kotimaista ja pointsit sille! Kyllä se siitä lähtee, kun sitä ahkerasti käyttää! Terveisin sujuvasti ruotsia solkkaava suomalainen
      Miks tää kommentti on saanu näin paljon miinusta? Harvinaisen fiksusti sanottu. Etenkin tuo: "Mitä enemmän kieliä hallitsee sitä rikkaampi henkinen pääoma yksilölle syntyy, kun erilaisia kulttuureja on helpompi ymmärtää. " Allekirjoitan kolmea kieltä sujuvasti, ja kahta kohtuu kohtalaisesti sonkottavana ihmisenä aivan täysin. Miusta on hassua, että vaikka moni (etenkin nuoremmat) sanoo nykyään haluavansa palavasti tutustua toisiin kulttuureihin matkustamalla paljon, niin miksei kielten opiskeluun suhtauduta tällä samalla innolla? Kulttuuri aukee oikeesti niin paljon kielen avulla. Kyllä joo, voin olla puolueellinen, koska rakastan kieliä noin yleensä. Haluisin kuitenkin myös tuoda julki jokseenkin eriävän mielipiteen tähän pakkoruotseiluun, jossa käytetään Itä-Suomea johtotähtenä ja esimerkkinä paikasta, missä pakkoruotsista tulisi ensimmäisenä luopua. Joo, ei ruotsia käytetä esim. Pohjois-Karjalassa, mistä mie oon kotosin, venäjää puhuvia kohtaa taas vähänki isommilla paikkakunnilla lähes päivittäin - mutta mie oon ylpee Suomen kakskielisyydestä, se on meidän kulttuuria, eikä mitenkään kovin yleistä maailmalla, pidetään hei siitä kiinni. :)) Itse opiskelin / opiskelen nyt yliopistossa sekä ruotsia että venäjää, eikä kumpikaan oo toiselta pois. Ruotsillekki on tullu enemmän käyttöä opiskelupaikkakunnalla lännemmässä valtakuntaa, ei kai sitä nyt voida ottaa nuorilta pois vaihtoehtoja elämässä sillä oletuksella, että Itä-Suomeen syntynyt ei sieltä koskaan muualle jalallaan astu.

      Lainaa

    39. yli opistö hörhö 18.3.2014 15:26
      Tulos: +14 (36 ääntä)
      Kiva lukea näitä ruotsinkielisiä juttuja kun en ymmärrä yhtään. Sana sieltä ja toinen tuolta. Sama kun Alexander Stubb kirjoittelee twitter-viestejään ruotsiksi. Mitään aavistusta mitä se laittelee sinne. Pakkoruotsi aiheutti mulle aikoinaan sen etten uhallakaan opetellut. Jälkeenpäin ajatellen olisi voinut olla ihan hyväkin. Vaikken sitä ole netin ulkopuolella tarvinnutkaan.

      Lainaa

    40. Tulos: -4 (48 ääntä)
      Mitäs ihmeellistä tässä nyt on? Kuinka moni suomalainen nuori (tai ylipäätänsä suomalainen) osaa ruotsia?

      Lainaa

    41. Tulos: +23 (43 ääntä)
      foo: Enemmän sitä puhutaan maailmalla kuin suomenkieltä.
      Maailmassa on suunnilleen 90 kieltä, joita puhutaan enemmän kuin ruotsia. Eiköhän aleta opiskella kaikkia niitä, jipii! Kulttuuria kaikille!

      Lainaa

    42. Tulos: +24 (42 ääntä)
      Mie: Miusta on hassua, että vaikka moni (etenkin nuoremmat) sanoo nykyään haluavansa palavasti tutustua toisiin kulttuureihin matkustamalla paljon, niin miksei kielten opiskeluun suhtauduta tällä samalla innolla? Kulttuuri aukee oikeesti niin paljon kielen avulla. Kyllä joo, voin olla puolueellinen, koska rakastan kieliä noin yleensä.
      Mäkin rakastan kieliä, mutta jos joku mulle tulisi sanomaan, että sun on nyt PAKKO opetella ranskaa, ja sitä hoettaisiin koko nuoruus koulussa - et pärjää täällä JOSETOSAARUOTSIAPERKELE - niin jäisipähän oppimatta. Vihasin matikkaakin, koska sitä oli PAKKO tankata, samoin liikuntaa. Ruotsi ei poikennut näistä yhtään. Siksi esim. ranskan opiskelu oli nautinnollisempaa ja opin sitä huomattavasti nopeammin. Ei kukkokaan käskemällä kieu, ei kukaan opi asioita pakottamalla. Siitä katoaa kaikki nautinto kun uhkaillaan, ettet saa TÖITÄ jos et nyt opi tätä asiaa. Joo, niin mulle sitä opetettiin, ihan kotonakin käsin äidin toimesta. Vielä aikuisiälläkin.

      Lainaa

    43. Tulos: -1 (19 ääntä)
      "men ingen vet hur är det en rättmätig sugga" = mutta kukaan ei tiedä, kuinka se on rättimärkä sukka

      Lainaa

    44. Pikkuherkku 18.3.2014 17:05
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      jebukebu: Oli kyllä ihan Stig Carpelan-tasoa nuo Paulan ruåtsinnokset.
      - säger Monica Petterson.

      Lainaa

    45. Tulos: +21 (23 ääntä)
      Hattu: Jos Paulan tekstien alta painaa “Näytä käännös”, niin Internet menee rikki.
      Tai sitten se vois kerrankin mennä oikein Google kääntäjältä ;)

      Lainaa

    46. Tulos: +9 (19 ääntä)
      Mitäs vittua. Mun ruotsinnumero oli 5 ja silti osaan kirjoittaa ruotsia ymmärrettävästi ja ymmärrän sitä.

      Lainaa

    47. Viettämätön 18.3.2014 19:39
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Olisinpa itse ruotsinkieltä osaava, niin ehkä olisin ymmärtänyt mitä tuossa meni väärin. Harmi, että olen itsekin surkea kielipää. Hyvä että tuo englanti edes sujuu, joten panostan siihen enemmän.

      Lainaa

    48. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Mietin heti, että näyttää translaten tuotoksilta, ja uskon että ainakin osittain Paula on hakenut sieltä oppia. Paulan suomenkielinen lause kääntyi translatessa näin: "Jag skulle vilja ta upp ögonen för den svenska och branschen skriver nu, men på svenska. detta är mitt fel Finnish" Eli täyttä paskaa tietysti sekin, eikä ole sama kuin Paulan versio. Mutta vika-sana tarkoittaa googlen mielestä virhettä, ja kun "vain" sijasta kirjoittaa "vaan", google tulkitsee sen mutta-sanaksi. Tällaista ajatuksenjuoksua tuskin mitkään suomalaiset ihmisaivot käyttäisi, vaikka kuinka olisi ruotsi vaikeaa? Ja Paulallahan oli kaksi lähes täysin poikkeavaa vaihtoehtoa käännöksille, eli ehkä hän on käyttänyt kahta eri käännöskonetta. Sitä tässä pakkoruotsikeskustelun keskellä vain pohdin, että jos haluaa opetella uuden kielen, niin 1. Kannattaako aloittaa niin monimutkaisilla lauseilla, että niistä joutuu arvaamaan ihan kaiken? 2. Sitten kun ei osaa, onko tosiaan google translate paras keino vastausten hakemiseen? 3. Kannattaako ensimmäisiä harjoitelmiaan (joita oikeastaan ei edes ole itse saanut aikaan) julkaista 500 ihmiselle SIITÄ HUOLIMATTA, että kenelläkään ei ole oikeutta haukkua niitä?

      Lainaa

    49. Finlandssvensk 18.3.2014 23:21
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Det är bra Paula, det är bra! Onhan se hyvä että motivaatiota oppia on, en ehkä tosin suosittele google translaattoria apulaiseksi, kun ei sitä ymmärrä kukaan.

      Lainaa

    50. Tulos: +3 (15 ääntä)
      Vähän noloa kyllä että alemman mokan kaikki lauseet menis mulle ihan täydestä, kun oma ruotsi on niin onnetonta.

      Lainaa

    51. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Paula kirjottaa paljon paremmin ruotsia kuin minä :D ja varmaan paljon paremmin kuin moni edes täällä joka huutelee

      Lainaa

    52. Tulos: +1 (19 ääntä)
      En osaa sanaakaan Ruotsia vaikka koko ikäni asuin Suomessa, mutta Englanti ja Hollanti taipuu sitäkin paremmin. Henk. koht. nostan hattua Paulalle, kun hän edes yrittää. Kuinkahan moni häntä pilkanneista osaa Ruotsia? Tai puhuu Englannin ja Suomen lisäksi kolmatta kieltä?

      Lainaa

    53. Tulos: +2 (24 ääntä)
      Ihme ruotsivihamielisyyttä. Jotkut ihmiset näyttävät jopa ylpeilevän sillä etteivät osaa ruotsia, tai ovat tehneet parhaansa välttyäkseen oppimasta sitä. Niin, ja itse olen täysin suomenkielinen, opin ruotsin tyhjästä koulussa.

      Lainaa

    54. Hörhöjä kaikkialla 19.3.2014 12:27
      Tulos: +10 (26 ääntä)
      foo: Enemmän sitä puhutaan maailmalla kuin suomenkieltä.
      Niin..mitä sitten? Puhutaan maailmalla enemmän esim. saksaa ja arabiaakin, laitetaanko siis nekin Suomessa pakolliseksi kaikille?

      Lainaa

    55. Hörhöjä kaikkialla 19.3.2014 12:32
      Tulos: +8 (26 ääntä)
      Borgen: Ruotsin kieli on usein aivan liian hankalaa valkoroskalle. Plebeijit voikin puolestani jatkaa kommunikointiaan junttityyliin jollain Tampereen tai Savon murteella, jätetään tämä ruotsin osaaminen yläluokalle ihan suosiolla.
      Kas, joukossamme on siis myös ainakin yksi idioottijuntti, sinä nimittäin. Tiesitkö muuten, että ruotsalaiset nauravat Suomenruotsalaisten ruotsille? Monet eivät saa siitä mitään tolkkua.

      Lainaa

    56. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Börje nyt kirjoittaa mutta Ruotsi.

      Lainaa

    57. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Hörhöjä kaikkialla: Kas, joukossamme on siis myös ainakin yksi idioottijuntti, sinä nimittäin. Tiesitkö muuten, että ruotsalaiset nauravat Suomenruotsalaisten ruotsille? Monet eivät saa siitä mitään tolkkua.
      Silloin, kun asuin Ruotsissa, eivät valittaneet tai naureskelleet ollenkaan "suomenruotsilleni". Ymmärsivät hyvin ja ihmettelivät, miten Suomessa puhutaan niin hyvää ruotsia. Tietenkään tolkkua ei saa esim. pohjanmaalla asuvien suomenruotsista, koska he puhuvat niin vahvalla murteella. Siitä ei kyllä saa suomenruotsalaisetkaan mitään selvää. Tai niin olen ainakin kuullut. t. suomenkielinen

      Lainaa

    58. porkkanainen 21.3.2014 21:28
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      Vaikka ruotsi ei taivu, onneksi tuossa on nuo koirat :3

      Lainaa

    59. Tulos: +4 (10 ääntä)
      "Pennut ovat Suomessa." "no missäs nää sitte on :)"

      Lainaa

    60. Mitähän ihmettä 13.7.2017 15:24
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Olen paskempi kuin Paula ruotsinkielessä.

      Lainaa

    61. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Mitähän ihmettä: Olen paskempi kuin Paula ruotsinkielessä.
      Et ole menettänyt mitään. Ruotsia puhuu yhtä harva kuin suomeakin maailmalla, järkevämpää olisi opiskella esimerkiksi venäjää.

      Lainaa

    62. Viinaanmenevä lammas 29.6.2021 14:32
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      saapas: Mietin heti, että näyttää translaten tuotoksilta, ja uskon että ainakin osittain Paula on hakenut sieltä oppia. Paulan suomenkielinen lause kääntyi translatessa näin: "Jag skulle vilja ta upp ögonen för den svenska och branschen skriver nu, men på svenska. detta är mitt fel Finnish" Eli täyttä 
      Hörhöjä kaikkialla: Kas, joukossamme on siis myös ainakin yksi idioottijuntti, sinä nimittäin. Tiesitkö muuten, että ruotsalaiset nauravat Suomenruotsalaisten ruotsille? Monet eivät saa siitä mitään tolkkua.
      Nä men herregud! Dom skrattar åt oss, nu skäms jag så... 
       Naurunalaiseksi tulemisen pelko on siis este puhua tai kirjoittaa ruotsia? Eipä minuakaan usein ymmärretty, kun Ruotsissa asustelin.  Silloin vaihdoin vain engelskaan, enkä vajonnut pöydän alle häpeämään: "Ne nauroivat - minulle! Ikinä en enää yritä puhua ruotsia."

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ruotsi, käännös, kääntää, koira, kuva