Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 185

Pieleen mennyt verenluovutus.
Sekalaisia, osa 185

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 51 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +572 (608 ääntä)
      Ihanan empaattinen Elina <3

      Lainaa

    2. Ruben Kosberg 13.3.2014 4:07
      Tulos: +650 (678 ääntä)
      Ellinor on syvällisempi filosofi kuin piisamirotta :>

      Lainaa

    3. Tulos: +137 (301 ääntä)
      Minäkin paskansin kerran housuuni bussissa.

      Lainaa

    4. Tulos: +767 (865 ääntä)
      Jokaisen hoitajan pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.

      Lainaa

    5. Tulos: -252 (288 ääntä)
      Elina taitaa olla koprofiili. Käyttää feisbuukkia hyväkseen kertoakseen kaikille asiasta kertomatta kuitenkaan ihan suoraan, koska saa siitä kiksejä.

      Lainaa

    6. miinaharava 13.3.2014 6:04
      Tulos: +936 (954 ääntä)
      purrnau: Jokaisen hoitajan pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      Niin tai siis niiden ihmisten, jotka päättävät vanhustyön määrärahoista ja joiden mielestä yksi hoitaja per 10 vanhusta on ihan sopiva määrä, pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.

      Lainaa

    7. Tulos: +138 (352 ääntä)
      miinaharava: Niin tai siis niiden ihmisten, jotka päättävät vanhustyön määrärahoista ja joiden mielestä yksi hoitaja per 10 vanhusta on ihan sopiva määrä, pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      Tai kaikkien suomalaisten, jotka dumppaavat vanhempansa laitoksiin ja sitten valittavat määrärahoista ja hoidon laadusta, pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.

      Lainaa

    8. Tulos: +101 (141 ääntä)
      Toni puhuu p*skaa.

      Lainaa

    9. Tulos: +257 (287 ääntä)
      purrnau: Jokaisen hoitajan pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      miinaharava: Niin tai siis niiden ihmisten, jotka päättävät vanhustyön määrärahoista ja joiden mielestä yksi hoitaja per 10 vanhusta on ihan sopiva määrä, pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      kolme: Tai kaikkien suomalaisten, jotka dumppaavat vanhempansa laitoksiin ja sitten valittavat määrärahoista ja hoidon laadusta, pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      Kaikkien suomalaisten pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.

      Lainaa

    10. Tulos: +136 (146 ääntä)
      kurmutin: Toni puhuu p*skaa.
      Ja Topi.

      Lainaa

    11. Mandariini( 13.3.2014 8:09
      Tulos: +77 (91 ääntä)
      kurmutin: Toni puhuu p*skaa.
      Kuka on Toni?

      Lainaa

    12. Tulos: +389 (401 ääntä)
      Topin kannattas ottaa selvää, milloin ja mihin sitä luovutettua verta käytetään ennenkuin alkaa mitään tarinaa kehittelemään. :D Pelkkä pyörtyminen ei ole syy antaa verta ellei ne siellä sössiny ihan kunnolla ja luovutuksen ohessa repinyu valtimoita auki :D

      Lainaa

    13. Tulos: +259 (261 ääntä)
      Juu rakkaus on tärkeää, mut miten noi huorat ja oravat liittyy mihinkään?

      Lainaa

    14. Tulos: +300 (304 ääntä)
      Topi voi aivan rauhassa kirjoittaa "true story" tarinansa perään, mutta totta tuo ei silti ole... Verenluovutuksen toiminnasta hänellä ei ole hajuakaan, ei siellä aleta menetettyä verta korvaamaan. Sitä paitsi tuo luovutettava 0,5 litraa on semmoinen määrä että sen voi terve aikuinen menettää ihan huoletta, vaikka vähän voisikin huimata... ei se pyörtyminen muutenkaan ole mikään uusi juttu verenluovutuksessa.

      Lainaa

    15. Tulos: +237 (247 ääntä)
      Muuten ihan hyvä mutta Veripalvelussa ei tiputeta verta kehenkään, koska siihen pitäisi tehdä kaikki vasta-ainetestit ja muut. Topi nyt vetää vähän legendaa mukaan.

      Lainaa

    16. Tulos: +215 (223 ääntä)
      Se olisikin kova juttu jos pyörtyessä alettaisiin aina tekemään verensiirtoa.

      Lainaa

    17. taisi mennä vastaus vähän överiksi...? 13.3.2014 10:33
      Tulos: -10 (136 ääntä)
      Ellinor: Eli jos harrastaisin suojaamatonta seksiä miehen kanssa jota vihaan, niin 100% todennäköisyydellä en voisi tulla raskaaksi? Jos kokeilen niin lupaatko elättää mahdollisen lapsen, jos olet väärässä? Mites sitten jos harrastaisin suojaamatonta seksiä sellaisen miehen kanssa joka on mielestäni ihan ok? Olisiko silloin 50-50 mahdollisuus vai edellen 0%, kun ei kerta ole sitä rakkautta? Kuka määrittelee rakkauden? Mikä muutos tapahtuu kehossa rakastuessa niin, että raskaaksi tuleminen tuolloin mahdollistuu? Eivätkö lapsettomat avioparit mielestäsi siis vain rakasta toisiaan tarpeeksi, kun eivät ole pystyneet tulemaan raskaaksi? Milloin ei ollut huoria tai oravia? Jos väität, että orava on lajina ihmistä nuorempi, olet väärässä. Nykyoravan esi-isien elinaika on onnistuttu ajoittamaan eoseenikaudelle eli 54–38 miljoonaa vuotta sitten, kun taas ihmisen (Homo) suku on maksimissaan 2,5 vuotta vanha. Seksuaalisen mielihyvän tarjoaminen toiselle "maksua" vastaan ei ole mikään ihmisten keksintö tai yksinoikeus. Esimerkiksi nuoret simpanssikoiraat harrastavat tällaista toimintaa vanhempien koiraiden kanssa omaa statustaan nostaakseen. Pitäisin erittäin epätodennäköisenä, ettei tuollaista "huoraukseksi" kutsumaasi toimintaa olisi tapahtunut jossain muodossa jo paljon ennen oman ihmislajimme syntymistä.

      Lainaa

    18. Tulos: +182 (190 ääntä)
      Mehmet: yes. If you accidentally do open TV when the Eurovision is on, you need to quickly switch to football, ice hockey or other straight sport and say 'no homo' three times or the next thing you know is that there is someone inside you and you are singing 'It's Raining Men' in short shorts

      Lainaa

    19. Tulos: +34 (40 ääntä)
      Topi on tainnu kattoo liikaa How I Met Your Motheria

      Lainaa

    20. Tulos: +114 (116 ääntä)
      purrnau: Jokaisen hoitajan pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      Jokaisen päättäjän tulisi kokeilla samaa kuin Elina....

      Lainaa

    21. Tulos: +71 (83 ääntä)
      Ehkä Sekalaiset pitäisi muuttaa muotoon Sekolaiset?

      Lainaa

    22. Tulos: -65 (119 ääntä)
      taisi mennä vastaus vähän överiksi…?: kun taas ihmisen (Homo) suku on maksimissaan 2,5 vuotta vanha.
      Voitko selventää ketkä tähän homosukuun kuuluu? Voiko 2,5 -vuotiaasta sanoa, että se on homoseksuaali?

      Lainaa

    23. Eksegeetikko 13.3.2014 12:08
      Tulos: +43 (61 ääntä)
      Loiko Jahve oravat vasta sen jälkeen, kun Aatami oli taiottu, Eeva rakennettu hänen kylkiluustaan ja nämä kaksi harjoittaneet sukupuolista yhteyttä? Keksittiinkö oravat vasta Kainin ja Abelin syntymän jälkeen? Abelin kuoltua jatkuiko ihmissuku Eevan ja Kainin rakkaudenteosta? Oliko Aatamilla oidipaalisia epäilyksiä asian suhteen? Koska Eeva olisi tässä skenaariossa nainut maailman kaikkia miehiä, voidaanko spekuloida myös hänen huoruudellaan, vaikka rahaa ei vaihdon välineenä tuolloin käytettykään? Ellinor, janoan vastauksia.

      Lainaa

    24. Tulos: +66 (70 ääntä)
      Oravia?

      Lainaa

    25. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Nimesi: Ihanan empaattinen Elina ♥
      Kyllä tuo menee jo sympaattisuuden puolelle.

      Lainaa

    26. Tulos: +28 (38 ääntä)
      Gay or European?

      Lainaa

    27. Uskopuhetta mutta paskon 13.3.2014 12:42
      Tulos: +91 (95 ääntä)
      Topi puhuu paskaa. Jos verenluovutuksessa pyörtyy niin ei siinä heti aloteta mitää verensiirtoa suorittamaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +74 (78 ääntä)
      Olen seurannut Euroviisuja vuosien ajan, mut voinko seurata enää, kun en ole homo :( Vai olenko, koska olen niitä kumminki katsonut.

      Lainaa

    29. SPR:n vapaaehtoistäti 13.3.2014 15:16
      Tulos: +93 (101 ääntä)
      Typerää huomionkerjuuta ja valehtelua, Topi. Olit ekaa kertaa luovuttamassa ja asiasta piti tehdä elämää suurempi show. Verenluovutuksessa ei todellakaan anneta kellekään verta. Siellä juotetaan pyörryskelijöille makeaa mehua. Nestehukan ja alhaisen verensokerin hoitoon käytetään SAIRAALOISSA JA ENSIAPUPOLIKLINIKOILLA mehun ohella suola-sokeriliuosta tai keittosuolaliuosta; verta luovuttamaan ei pääse ollenkaan, jos punasolumäärä eli hemoglobiini on liian alhainen. Se kontrolloidaan jokaiselta luovuttajalta ennen luovutusta. Verta saa antaa potilaalle vain lääkärin valvonnassa; potilaalle saa siirtää vain tarkastettua ja sinetöityä oman veriryhmän verta tai käsiteltyä plasmaa tai punasoluja; näihin ei ole laitteita, henkilökuntaa, aikaa eikä välineitä verenluovutuspaikassa. Jokainen luovutettu veripussi tarkastetaan tiettyjen virusten ja vasta-aineiden sekä verisoluanomalioiden suhteen ennen käsittelyä, veriryhmä määritetään ja punasolut lingotaan erilleen plasmasta. Tämä ei onnistu kahvihuoneen tehosekoittimella.

      Lainaa

    30. Tulos: +77 (87 ääntä)
      JIIÄM: Voitko selventää ketkä tähän homosukuun kuuluu? Voiko 2,5 -vuotiaasta sanoa, että se on homoseksuaali?
      Ja tässä on tyypillinen esimerkki homo sapiens -lajiin kuuluvasta valioyksilöstä ...

      Lainaa

    31. homoi ollaa kaikki 13.3.2014 16:44
      Tulos: +28 (38 ääntä)
      JIIÄM: Voitko selventää ketkä tähän homosukuun kuuluu? Voiko 2,5 -vuotiaasta sanoa, että se on homoseksuaali?
      Ihmisen sukuun, homo sapiensiin.

      Lainaa

    32. Tulos: +78 (82 ääntä)
      Oravat ja huorat, nuo nykymaailman suuret vitsaukset.

      Lainaa

    33. Tulos: -30 (44 ääntä)
      En uskalla enää mennä luovuttamaan verta, jos sinne sattuu yhtäaikaa tuollainen raivohullu vapaaehtoinen. Olisi riittänyt, jos olisit vain yksinkertaisesti kertonut tippapussissa olevan veren sijaan keittosuolaliuosta tai suola-sokeriliuosta.

      Lainaa

    34. Tulos: +35 (39 ääntä)
      “true story” Justjoo, eipä siellä ole edes välineitä tai osaamista laittaa edes omaa verta takaisin. Eikä veripalvelun luovutuksessa oleva veri ole edes siinä muodossa että sitä voisi takaisin laittaa. Jos jotain on laitettu "takaisin" niin korkeintaan keittosuolaliuosta, eli tavallinen nestetippa käteen.

      Lainaa

    35. faktat kuntoon 13.3.2014 22:24
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Verta saa antaa potilaalle vain lääkärin valvonnassa; potilaalle saa siirtää vain tarkastettua ja sinetöityä oman veriryhmän verta tai käsiteltyä plasmaa tai punasoluja; näihin ei ole laitteita, henkilökuntaa, aikaa eikä välineitä verenluovutuspaikassa.
      Hyvin pädetty, faktat kuntoon ensin. Ei se lääkäri jokaista veren antoa valvoo :D Sen sijaan verituotteita saa antaa vain lääkärin määräyksestä. Plasman ( nyk. Suomessa octaplas) ja punasolujen lisäksi annetaan muun muassa trombosyyttejä. Verta eli ns kokoverta ei Suomessa ole vuosiin siirretty, koosteverta meneee jonkin verran. Potilaalle voidaan antaa muutakin verituotteita kuin oman veriryhmän mukaista!

      Lainaa

    36. Tulos: -3 (15 ääntä)
      Mandariini(: Kuka on Toni?
      Minä. Eh eh!

      Lainaa

    37. Tulos: +30 (36 ääntä)
      JIIÄM: Voitko selventää ketkä tähän homosukuun kuuluu? Voiko 2,5 -vuotiaasta sanoa, että se on homoseksuaali?
      Joo, kaikki me kuulutaan Homo sapiens sukuun. 2,5 vuotiaasta ei voi vielä sanoa onko se homoseksuaali.

      Lainaa

    38. Tulos: -15 (33 ääntä)
      jayp: Ja tässä on tyypillinen esimerkki homo sapiens -lajiin kuuluvasta valioyksilöstä …
      Sarkasmi on vaikea laji useille

      Lainaa

    39. Tulos: -17 (31 ääntä)
      SPR:n vapaaehtoistäti: Typerää huomionkerjuuta ja valehtelua,Topi. Olit ekaa kertaa luovuttamassa ja asiasta piti tehdä elämää suurempi show. Verenluovutuksessa ei todellakaan anneta kellekään verta. Siellä juotetaan pyörryskelijöille makeaa mehua. Nestehukan ja alhaisen verensokerin hoitoon käytetään SAIRAALOISSA JA ENSIAPUPOLIKLINIKOILLA mehun ohella suola-sokeriliuosta tai keittosuolaliuosta; verta luovuttamaan ei pääse ollenkaan, jos punasolumäärä eli hemoglobiini on liian alhainen. Se kontrolloidaan jokaiselta luovuttajalta ennen luovutusta. Verta saa antaa potilaalle vain lääkärin valvonnassa; potilaalle saa siirtää vain tarkastettua ja sinetöityä oman veriryhmän verta tai käsiteltyä plasmaa tai punasoluja; näihin ei ole laitteita, henkilökuntaa, aikaa eikä välineitä verenluovutuspaikassa. Jokainen luovutettu veripussi tarkastetaan tiettyjen virusten ja vasta-aineiden sekä verisoluanomalioiden suhteen ennen käsittelyä, veriryhmä määritetään japunasolut lingotaan erilleen plasmasta. Tämä ei onnistu kahvihuoneen tehosekoittimella.
      Olisikohan mitenkään mahdollista että Topi vitsaili? No ei varmaan..

      Lainaa

    40. Tulos: +38 (42 ääntä)
      purrnau: Jokaisen hoitajan pitäisi kokeilla samaa kuin Elina.
      Vanhustyötä tekevänä, voin sanoa, ettei todellakaan kyse ole omasta laiskuudesta, että vanhukset olisivat märät vaipat jalassa. Jos yhdessä vuorossa pitää YKSIN kuivittaa 10 ihmistä, vaihtaa heille vaatteet, harjata hiukset (vanhukset vielä kun eivät toimi ripeästi, etkä voi heiltä sitä vaatiakkaan kun omatoimisuutta pitää pitää yllä), jaat heille useammat ruat päivässä, lääkkeet, välissä taas vaihdat vaatteet jos menevät likaiseksi, Arkisin käytät vuorossasi useamman suihkussa. Tämä kaikki ilman omia taukoja. Jos itse kokee voivansa joka pissan jälkeen käydä vaipan vaihtamassa, niin on hyvä ja menee hoitoalalle. Huono palkka, liian paljon töitä, vastuuta liian monesta ihmisestä, päivittäistä agressiivisuutta asiakkaiden puolesta. Tervetuloa joukkoomme! :)

      Lainaa

    41. Tulos: +25 (29 ääntä)
      Muuten hyvä tarina tuolla Topilla, mutta siellä veripalvelussa (jossa käydään luovuttamassa verta) ei anneta verensiirtoja ;) Niitä veriä kun ei käytetä MIHINKÄÄN ennen kuin niistä on testattu taudit, ja mahdollisesti eroteltu punasolut, plasma ja muut. Ainoastaan Topin oma veri olisi ehkä voitu antaa takaisin, mutta ikinä ei ole sellaista tehty veripalvelun tiloissa. Todennäköisesti ovat laittaneet hänet selälleen, nostaneet jalat ylös, läpsineet naamalle ja juottaneet jotain kun hänet on saatu tajuihinsa. Aika nolo jätkä kun tuollaista valehtelee.

      Lainaa

    42. Tulos: +17 (29 ääntä)
      Nimesi: Ihanan empaattinen Elina ♥
      Sekoitat nyt empaattisuuden sympaattisuuteen. Mistä voit tietää että Elina ei ole laskelmoiva psykopaatti joka vain tutkii ihmisten erilaisia kidutuskeinoja?

      Lainaa

    43. Tulos: -18 (22 ääntä)
      liinu: Muuten hyvä tarina tuolla Topilla, mutta siellä veripalvelussa (jossa käydään luovuttamassa verta) ei anneta verensiirtoja Niitä veriä kun ei käytetä MIHINKÄÄN ennen kuin niistä on testattu taudit, ja mahdollisesti eroteltu punasolut, plasma ja muut. Ainoastaan Topin oma veri olisi ehkä voitu antaa takaisin, mutta ikinä ei ole sellaista tehty veripalvelun tiloissa. Todennäköisesti ovat laittaneet hänet selälleen, nostaneet jalat ylös, läpsineet naamalle ja juottaneet jotain kun hänet on saatu tajuihinsa. Aika nolo jätkä kun tuollaista valehtelee.
      Näytätkö vielä uudestaan kohdan, jossa Topi väittää että verensiirto olisi tehty nimenomaan siellä veripalvelussa?

      Lainaa

    44. Tulos: -8 (16 ääntä)
      Topi oli päivityksen aikaan Australiassa vuoden eli siellä luovutti verta, voisiko vaikuttaa asiaan?

      Lainaa

    45. Juuri näin 24.3.2014 2:28
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Tietäjä: Topi oli päivityksen aikaan Australiassa vuoden eli siellä luovutti verta, voisiko vaikuttaa asiaan?
      Australiassa? Near Jyväskylä...

      Lainaa

    46. inthearmynow 11.5.2014 20:00
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      homoi ollaa kaikki: Ihmisen sukuun, homo sapiensiin.
      Homo on suku, ja homo sapiens on laji.

      Lainaa

    47. Tulos: +16 (16 ääntä)
      taisi mennä vastaus vähän överiksi…?: ihmisen (Homo) suku on maksimissaan 2,5 vuotta vanha.
      Mut mikä mä sitten oon? Luulin olevani ihminen mutte en ilmeisest kun olen 15 vuotias.

      Lainaa

    48. Mr. Eurovision 28.5.2016 16:45
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Eletha: Olen seurannut Euroviisuja vuosien ajan, mut voinko seurata enää, kun en ole homo Vai olenko, koska olen niitä kumminki katsonut.
      Sama kysymys valtaa mieleni. Olenko ollutkin nämä kymmenen viisujen seuranta vuottani homo tietämättäni?!

      Lainaa

    49. Lerppu avokado 5.4.2021 21:18
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Hävettääköhän Topia kun jäi kiinni valheesta ja huomiohuorauksesta?

      Lainaa

    50. Ruodoton hamsteri 26.6.2021 0:41
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      kipale: Olisikohan mitenkään mahdollista että Topi vitsaili? No ei varmaan..
      Jää kiinni valheesta = "Ei kun vitsillähän minä vaan..."

      Lainaa

    51. jukkapalmu 28.9.2024 9:25
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Ai että siltä otettiin 5dl verta ja laitettiin 1.5L takaisin? Aika bullshit on kyllä ihan jo senkin takia ettei siellä verensiirtoa saa edes teettää.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: veri, verenluovutus, sormet, vaippa, vaipat, vanhukset, Euroviisut, Eurovision, rakkaus, orava