Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kesä ja kukkahatut

Hashtag, joka sai tiukkapipot pillastumaan.
Kesä ja kukkahatut

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 62 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +802 (866 ääntä)
      Rainelta tyhjentävä lopetus.

      Lainaa

    2. Tulos: -102 (464 ääntä)
      Aika pienestä ottavat kukkahattuilijat herneen nenään :') varsinkin kun nykyään aika monet nuoret käyttää raiskaamista sanana aika monessa yhteydessä. Ja tuskin kukaan niistä silti jollain tavalla pitäisi raiskausta hyväksyttävänä.. Paitsi tietysti raiskaajat..

      Lainaa

    3. irokeesiankka 24.7.2014 1:40
      Tulos: -52 (144 ääntä)
      Elokuva Ted todistaa, että luultavasti pehmolelunkin voi raiskata. En sitten tiedä tuosta kaverista, jota ei luullakseni olla taiottu eläväksi. Mutta siltä varalta, että se joku päivä herääkin henkiin.

      Lainaa

    4. Tulos: +32 (118 ääntä)
      Ei kauheen lunkisti osaa ottaa, jos ensimmäises kommentis jo vetoo stressaaviin aikoihin.

      Lainaa

    5. Tulos: +451 (643 ääntä)
      Mua ottaa kyllä syvästi päähän nämä sijaisloukkaantujat. Pitää loukkaantua kaikesta ihan siltä varalta, että on olemassa joku, joka voi oikeasti loukkaantua.

      Lainaa

    6. Tulos: +429 (495 ääntä)
      Yhdyn Raineen. Vaikka pakolla.

      Lainaa

    7. Tulos: +177 (283 ääntä)
      Nojuuu sama asia ku joku laittas vaikka mattopesulta kuvan, että arghhh hukutin mun maton tonne vetee nii sit joku tulis, että jos mää oisin meinannu hukkua nii tuo ois mun kokemuksen vähättelyä. Raiskata sanaa kyllä käytetää joka puolella ja vähä liikaa ehkä nykyää, mutta nii käytetää monia muitaki sanoja eikä sitä vo oikeini estää.

      Lainaa

    8. Tulos: +1 (97 ääntä)
      Tapoin eilen mun kattilan. Nyt kyllä kukkikset kilahtaa.

      Lainaa

    9. Tulos: +162 (310 ääntä)
      Raiskaus- vitsit ja raiskaus- sanan viljely on omalta osaltaan raiskauskulttuurin ylläpitämistä. Sille voi naureskella, ja leikkiä joko tyhmää tai tietämätöntä, muttei se sitä miksikään muuksi muuta.

      Lainaa

    10. Tulos: +205 (355 ääntä)
      Hahaha: Aika pienestä ottavat kukkahattuilijat herneen nenään :’)
      Paitsi että tässä ei ole kyse kukkahattuilusta, vaan ihan oikeasti tärkeästä asiasta. "Mokan" koko keskustelu on asiallinen ja tuo esille hyviä pointteja, joita pitäisi kuulla esitettävän useammin. "Raiskaus"-sanan käyttö "kevyemmissä" ja leikkimielisissä yhteyksissä ("joku raiskas mun Facebookin, ehhehe", "vittuku Kärpät raiskas HIFKin", jne) vie traumatisoivalta rikokselta vakavuutta. Tämän lisäksi raiskaus on niin valitettavan yleinen rikos, että jos heität raiskaus-sanaa osana läppää kaveriporukassa, muistutat silloin erittäin suurella todennäköisyydellä jotakuta tarinasi kuuntelijaa heidän kokemasta väkivallasta ja vähättelet heidän kokemustaan vertaamalla sitä urheiluun tai pilaan.

      Lainaa

    11. Tulos: +179 (267 ääntä)
      Musta on vaan ihmeellistä, että jos ei pidä raiskausvitsejä huvittavina, on automaattisesti tiukkapipoinen kukkahattutäti. Ja aika ontuvasti ny verrattiin esim. tappamis- tai hukuttamisvitseihin, suhteellisen harvalla löytyy kuitenkaan henkirikoksista kipeitä omakohtaisia kokemuksia. Seksuaalirikokset taas on melko yleisiä ja jättävät yleensä sellaisia traumoja etten ite ainakaan koe tarpeelliseksi muistutella asiasta/naureskella asialle arkipäivän tilanteissa. Jos se tekee musta tiukkapipon nii ollaa sitte saatana.

      Lainaa

    12. Tulos: -58 (136 ääntä)
      Joko on Fobballe ilmoitettu pehmoleluun kohdistuneesta seksuaalirikoksesta? Tiukkapipoilta pitäisi kieltää Internetin käyttö kokonaan.

      Lainaa

    13. Tulos: -65 (137 ääntä)
      huumorintajuttomia kukkahattukusipäitä suomi täynnä nykyään.

      Lainaa

    14. Nakke Nakuttaja 24.7.2014 8:35
      Tulos: -24 (50 ääntä)
      "ei miestä voi raiskata laulussa sanovat, täällä meillä päin sellaista melkeinpä anovat..."

      Lainaa

    15. Tulos: -24 (118 ääntä)
      Ensimmäisellä lukukerralla meni kokonaan ohi miksi siinä puhutaan raiskauksesta. Sitten tajusin lukea statuksen tekstin vähän tarkemmin. On kyllä tiukkapipoista sakkia jos yksi sana aiheuttaa tuollaisen mielensäpahoittamisvyöryn.

      Lainaa

    16. Hörhöjä kaikkialla 24.7.2014 9:33
      Tulos: -3 (59 ääntä)
      Sprinkles: Mua ottaa kyllä syvästi päähän nämä sijaisloukkaantujat. Pitää loukkaantua kaikesta ihan siltä varalta, että on olemassa joku, joka voi oikeasti loukkaantua.
      No näitähän on meidän hallitus pullollaan!

      Lainaa

    17. Tulos: +65 (187 ääntä)
      Minut on raiskattu, mutta en todellakaan ota nokkiini siitä, jos sanotaan "IFK raiskasi Jokerit, mun facebook raiskattiin". Osaan nimittäin erottaa todellisuuden ja vertauskuvan.

      Lainaa

    18. Tulos: +88 (174 ääntä)
      Päivi Räsänen! Tarvitsemme kieltolain vakavien sanojen käytöstä väärissä konteksteissa! Tästä alkaa lista: "OMG tää helle tappaa mut!" -Ei saa käyttää tappaa sanaa turhan takia ku se on vakava asia. Joka päivä jossain joku tapetaan. "Hitto, että säikähin! Luulin saavani sydärin!" -Jos et oikeesti saanu sydänkohtausta niin älä puhu siitä. Joku sydänvikainen voi loukkaantua pahasti. "Mä kuolen nauruun hahahahahah" -Jos et oikeesti oo kuolemassa niin älä sano, että oot. Joku kuollut tai läheisensä menettänyt voi loukkaantua. Tai sit joku voi hätääntyä, että oisit muka oikeesti kuolemassa "Noi raksamiehet aloittaa mun korvien raiskauksen meluamalla heti aamuseiskalta tos viereissä kerrostalossa, jossa julkisivuremontti. " -Perustelut väärinkäytöstä annettu jo mokassa "Olen pahoinpidellyt koko päivän näppäimistöäni tehdessäni juttua Ukrainan lasten pahoinvoinnista" -Sori mut näppäimistöä ei voi pahoinpidellä, koska se ei elä. Saatat loukata oikeesti jotain joka on joutunut oikeesti pahoinpidellyksi. "On vähän teurastettu olo ku kävin vuodattaa verta SPR:n verenluovutuksessa" -Hei loukkaat kaikkia eläimiä, jotka tälläkin hetkellä joutuu teurastetuksi ja ovat nyt pää alas päin vuotamassa kuiviin. "Mun ehdotus lynkattiin työpalaverissa täysin" -Lynkkaus on alunperin tarkoittanut väkijoukon suorittamaa oman käden oikeuden teloitusta. Sen käyttö pitäisi kieltää, koska menneisyyden lynkkauksien uhrien muistot tulevat muuten loukatuksi. Samantien voitaisiin kieltää kaikki metaforat, piilovittuilu, loukkaava sarkasmi ja kuvainnollisesti puhuminen. Asioista tulee puhua niiden oikeilla nimillä ja aina oikeassa asiayhteydessä ilman, että jää tulkinnanvaraa. Enää ei saisi sanoa esim. "napakymppi" jos onnistuu jossakin ellei ole oikeasti heittänyt tikkaa.

      Lainaa

    19. Tulos: +76 (150 ääntä)
      Sen lisäksi että kaveriporukassa voi olla se seksuaalirikoksen uhri, jonka traumaa vähätellään, voi siinä samassa porukassa olla myös raiskaaja, jonka tekoa normalisoidaan. Siinä näkee että heh eihän toikaan pidä raiskausta pahana ja samaistuu "hauskan" vitsin heittäjään.

      Lainaa

    20. Tulos: +17 (51 ääntä)
      Taisi mennä monelta tuossa myös ohi se, että tuon riippumaton tuotenimi on Fatboy.

      Lainaa

    21. Tulos: +92 (156 ääntä)
      Minä: Minut on raiskattu, mutta en todellakaan ota nokkiini siitä, jos sanotaan “IFK raiskasi Jokerit, mun facebook raiskattiin”. Osaan nimittäin erottaa todellisuuden ja vertauskuvan.
      mutkin on raiskattu, ja otan todellakin nokkiini siitä että raiskausta käytetään synonyyminä jonkun lätkäpelin voittamiselle tai facebooktilin vandalisoimiselle

      Lainaa

    22. Tulos: +24 (28 ääntä)
      Jillette: Taisi mennä monelta tuossa myös ohi se, että tuon riippumaton tuotenimi on Fatboy.
      Samoin kuin tuon örkin, mikä ikinä sitten onkaan...

      Lainaa

    23. Persraiskaus 24.7.2014 12:53
      Tulos: -27 (87 ääntä)
      aloe: mutkin on raiskattu, ja otan todellakin nokkiini siitä että raiskausta käytetään synonyyminä jonkun lätkäpelin voittamiselle tai facebooktilin vandalisoimiselle
      Vertauskuva ei ole sama asia kuin synonyymi.

      Lainaa

    24. Tulos: -24 (92 ääntä)
      mul on ollu syömishäiriö kohta 20-vuotta ja mua loukkaa kauheesti, kun ihmiset puhuu dieeteistään tai kiloistaan tai painostaan. Itseasiassa mua ahdistaa myös normaali BMI:n ylittävät ja alittavat ihmiset. Mul on myös ollu ahdistuneisuushäiriö, jonka vuoksi ajoittain vaikeeta hengittää, siksi voimakkaat hajut tuntuu musta tosi pahalta. Eli joko nyt voitais sopia, että kaikki laihat, lihavat ja haisevat pysyis kotonaan? Niin, ja mun äiti oli tosi nipo ja tarkka asioista ja mulla on jääny siitä traumoja. Toivoisin siis, ettette kokoajan valittais jotain, kun mulle tulee tosi paha olo!

      Lainaa

    25. Tulos: +72 (118 ääntä)
      ^ musta on ainakin ihan kohtuullista pyytää, ettei ihmiset normalisoisi raiskausta. harmi jos se muista ei ole. (:

      Lainaa

    26. Tulos: +16 (118 ääntä)
      aloe: ↑ musta on ainakin ihan kohtuullista pyytää, ettei ihmiset normalisoisi raiskausta. harmi jos se muista ei ole. (:
      Mut mitä ihmeen normalisointia tässä muka on? Nyt ihan vakavalla naamalla. Ite oon huomannu, että asioista vaikeneminen tuppaa olemaan paljon vahingollisempaa kuin se, että niistä vitsaillaan. Aina joku voi jostakin mielensä pahoittaa. Menee kyräilyks ja kyttäämiseks ja ylivarovaiseks hyssyttelyks, jos mistään ei saa vitsailla. Jos taas asioista voidaan puhua, edes huumorn keinoin, niin sillon on olemassa ovi myös avoimempaan ja rakentavaan keskusteluun!

      Lainaa

    27. Tulos: +75 (97 ääntä)
      http://www.huffingtonpost.com/madeline-wahl/how-rape-jokes-contribute_b_5240592.html tässä on ihan hyvä teksti aiheeseen liittyen jos kiinnostaa, ite en osaa oikein pukea sitä sanoiksi. jos asia kiinnostaa enemmän vielä, niin kannattaa googlettaa esimerkiks rape culture. "öhö öhö raiskataan fatboyta", "tää tiimi raiskasi tän tiimin jäkiksessä" "raiskasin yhen tyypin eilen cs:ssä" ei ole raiskauksesta keskustelua eikä todellakaan rakentavaa.

      Lainaa

    28. Tulos: -10 (96 ääntä)
      jee: Mut mitä ihmeen normalisointia tässä muka on? Nyt ihan vakavalla naamalla. Ite oon huomannu, että asioista vaikeneminen tuppaa olemaan paljon vahingollisempaa kuin se, että niistä vitsaillaan. Aina joku voi jostakin mielensä pahoittaa. Menee kyräilyks ja kyttäämiseks ja ylivarovaiseks hyssyttelyks, jos mistään ei saa vitsailla. Jos taas asioista voidaan puhua, edes huumorn keinoin, niin sillon on olemassa ovi myös avoimempaan ja rakentavaan keskusteluun!
      Täysin samaa mieltä. Plus jos mitään ei saa enää mainita pienessäkään huumorimielessä, niin johan tulee hiljaista. Kuten joku tuolla ylempänä jo sanoi, aina jossain on joku joka voi loukkaantua. Ja sitäpaitsi, miksi juuri raiskaus on asia josta ei saa pilailla, koska se voi vähätellä kokemuksia? Tässähän vähätellään muita kokemuksia. Tällä logiikalla ei saa missään vitsissä tai puoliksikaan kevytmielisesti mainita nälkää, koska Afrikassa miljoonia lapsia kärsii siitä ja kuolee siihen. Ei saa mainita kuolemaa, jonkun isoisän kaiman serkku on vaikka juuri saattanut kuolla ja hån saattaa olla traumatisoitunut siitä. Ei saa puhua homoista, koska joku kaveriporukassa voi olla kaapissa ja kokea pahoja tuntoja siitä. Ei saa puhua kalastuksesta, koska joku voi olla traumatisoitunut, kun pienenä kalastaessa lensi koukku silmään ja sattui. Jos halutaan suojella yhtä porukkaa ikäviltä tunnoilta (tässä tapauksessa ilmeisesti raiskattuja) niin sitten on suojeltava kaikkia koska niin valitettavasti tasa-arvo toimii. Kommentin tarkoituksena ei ollut vähätellä kenenkään kokemuksia yhtään mistään, joten pahoittelen jos joku kuitenkin loukkaantui. Niin se maailma makaa. Ja se makaa myös niin että yhteiskunnassa on paljon korjaamista vaativia mädempiäkin osia, kuin se mistä ihmiset heittävät läppää tai mihin asioita verrataan huumorilla.

      Lainaa

    29. keskustelu ≠ normalisointi 24.7.2014 14:41
      Tulos: +110 (138 ääntä)
      Copypastaan törkeästi kommentin eräästä nettiartikkelista raiskauskulttuuria koskien, kun ei jengillä täällä ihan päähän uppoa MIKSI ne raiskausvitsit ei ole niin hirvittävän kiva asia. "To all those who don’t think the rape joke was a problem, or rape jokes are a problem. I get it, you’re a decent guy. I can even believe it. You’ve never raped anybody. You would NEVER rape anybody. You’re upset that all these feminists are trying to accuse you of doing something or connect you to doing something that, as far as you’re concerned, you’ve never done and would never condone. And they’ve told you about triggers, and PTSD, and how one in six women is a survivor, and you get it. You do. But you can’t let every time someone gets all upset get in the way of you having a good time, right? So fine. If all those arguments aren’t going anything for you, let me tell you this. And I tell you this because I genuinely believe you mean it when you say you don’t want to hurt anybody, and you don’t see the harm, and that it’s important to you to do your best to be a decent and good person. And I genuinely believe you when you say you would never associate with a rapist and you think rape really is a very bad thing. Because this is why I refuse to take rape jokes sitting down- 6% of college age men, slightly over 1 in 20, will admit to raping someone in anonymous surveys, as long as the word “rape” isn’t used in the description of the act. 6% of Penny Arcade’s target demographic will admit to actually being rapists when asked. A lot of people accuse feminists of thinking that all men are rapists. That’s not true. But do you know who think all men are rapists? Rapists do. They really do. In psychological study, the profiling, the studies, it comes out again and again. Virtually all rapists genuinely believe that all men rape, and other men just keep it hushed up better. And more, these people who really are rapists are constantly reaffirmed in their belief about the rest of mankind being rapists like them by things like rape jokes, that dismiss and normalize the idea of rape. If one in twenty guys is a real and true rapist, and you have any amount of social activity with other guys like yourself, really cool guy, then it is almost a statistical certainty that one time hanging out with friends and their friends, playing Halo with a bunch of guys online, in a WoW guild, or elsewhere, you were talking to a rapist. Not your fault. You can’t tell a rapist apart any better than anyone else can. It’s not like they announce themselves. But, here’s the thing. It’s very likely that in some of these interactions with these guys, at some point or another someone told a rape joke. You, decent guy that you are, understood that they didn’t mean it, and it was just a joke. And so you laughed. And, decent guy who would never condone rape, who would step in and stop rape if he saw it, who understands that rape is awful and wrong and bad, when you laughed? That rapist who was in the group with you, that rapist thought that you were on his side. That rapist knew that you were a rapist like him. And he felt validated, and he felt he was among his comrades. You. The rapist’s comrade. And if that doesn’t make you feel sick to your stomach, if that doesn’t make you want to throw up, if that doesn’t disturb you or bother you or make you feel like maybe you should at least consider not participating in that kind of humor anymore… Well, maybe you aren’t as opposed to rapists as you claim." Raiskausvitsit ovat raiskauksen normalisointia. Raiskaajat todella uskovat, että se on normaalia, että muutkin käyttäytyvät samoin. Eivätkä ne raiskaajat ja hyväksikäyttäjät ole ihan niin harvassa kuin jengi ilmeisesti luulee. Kyse ei nyt ole pelkästään muiden ihmisten kokemuksista tai niiden vähättelystä, vaan todellakin raiskauskulttuurista.

      Lainaa

    30. Tulos: -71 (121 ääntä)
      Tietysti paikalle tupsahti pari feministiä levittämään tätä "rape culture" roskaa. Kaikkihan tietävät, että jos joku vitsailee raiskauksesta ja ihmiset eivät heti halua aloittaa siitä paskamyrskyä, kaikkien mielestä raiskaus on ihan ok ja kivaa. Helvetin sekopäät.

      Lainaa

    31. Tulos: +48 (72 ääntä)
      jee: Mut mitä ihmeen normalisointia tässä muka on? Nyt ihan vakavalla naamalla. Ite oon huomannu, että asioista vaikeneminen tuppaa olemaan paljon vahingollisempaa kuin se, että niistä vitsaillaan. Aina joku voi jostakin mielensä pahoittaa. Menee kyräilyks ja kyttäämiseks ja ylivarovaiseks hyssyttelyks, jos mistään ei saa vitsailla. Jos taas asioista voidaan puhua, edes huumorn keinoin, niin sillon on olemassa ovi myös avoimempaan ja rakentavaan keskusteluun!
      Normalisointia se on, jos asioista yritetään viedä niiden vakavuus pois ja käytetään niitä jossakin "heheheheh" kontekstissa vaikka ovat pahoja asioita, ei niiden kuulu olla arkisia asioita, niiden ei kuuluisi tapahtua ollenkaan. Itse olen sitä mieltä, että niin kauan saa jauhaa mitä tahtoo, kuin voi kestää sen, että joku voi reagoida siihen takaisin fyysisellä väkivallalla ja ymmärtää, että samalla voi vähätellä ystävänsä, lapsensa tai muun läheisensä kokemusta (mutta toki, enhän minä tiedä nauraisitko lapsesi raiskaukselle/kokisit sen normaaliksi ja siitä loukkaantumisen kukkahattuiluksi).

      Lainaa

    32. Tulos: -36 (82 ääntä)
      Pege: Normalisointia se on, jos asioista yritetään viedä niiden vakavuus pois ja käytetään niitä jossakin “heheheheh” kontekstissa vaikka ovat pahoja asioita, ei niiden kuulu olla arkisia asioita, niiden ei kuuluisi tapahtua ollenkaan. Itse olen sitä mieltä, että niin kauan saa jauhaa mitä tahtoo, kuin voi kestää sen, että joku voi reagoida siihen takaisin fyysisellä väkivallalla ja ymmärtää, että samalla voi vähätellä ystävänsä, lapsensa tai muun läheisensä kokemusta (mutta toki, enhän minä tiedä nauraisitko lapsesi raiskaukselle/kokisit sen normaaliksi ja siitä loukkaantumisen kukkahattuiluksi).
      Kukaan ei ole viemässä raiskauksen vakavuutta pois. Sanotaan arkikielessä usein että "mä murhaan sut" eikä silti kukaan yhtään kevyemmin suhtaudu murhaan, eikä minun äitini kokemuksia vähätellä kun ihmiset käyttävät sanaa "syöpä" kuvaamaan mitä tahansa, mikä heitä ärsyttää sillä hetkellä. Ehkäpä voisitte koittaa ymmärtää, että ei ne raiskausvitsien kertojat yritä vähätellä teidän kokemuksia, eikä ne, jotka eivät niistä ei isompaa numeroa tee, suhtaudu yhtään kevyemmin raiskaukseen.

      Lainaa

    33. Tulos: +80 (102 ääntä)
      Rawr: Kukaan ei ole viemässä raiskauksen vakavuutta pois. Sanotaan arkikielessä usein että “mä murhaan sut” eikä silti kukaan yhtään kevyemmin suhtaudu murhaan, eikä minun äitini kokemuksia vähätellä kun ihmiset käyttävät sanaa “syöpä” kuvaamaan mitä tahansa, mikä heitä ärsyttää sillä hetkellä. Ehkäpä voisitte koittaa ymmärtää, että ei ne raiskausvitsien kertojat yritä vähätellä teidän kokemuksia, eikä ne, jotka eivät niistä ei isompaa numeroa tee, suhtaudu yhtään kevyemmin raiskaukseen.
      kaikki tietää, että murha on paha asia (tietty on olemassa sosiopaatteja yms. mieleltään vähän vinksahtaneita. raiskaajat taas ovat suurimmalta osin ihan tavallisia ihmisiä), kun taas hyvin monien mielestä raiskaus on okei, jos kohde on pukeutunut seksikkäästi, humalassa, sanonut ensin "kyllä" mutta haluaa kesken aktin lopettaa yms. lisäksi USAssa on ollut monta tapausta, joissa raiskaajat ovat kännyköillään kuvanneet raiskausta, ja levittävät kuvia ja videoita kouluissansa ja ylpeilevät sillä (vrt. miten moni kuvaa tekemänsä murhan videolle ja levittelee sitä ympäriinsä?) lisäksi on uhrien syyttely: itseppä pukeutui minihameeseen, mitäpä joi niin paljon, itseppä meni lenkille pimeässä.

      Lainaa

    34. Tulos: +69 (75 ääntä)
      ^ vielä se, että avioliiton sisällä tapahtuva raiskaus oli suomessa laillista 1990-luvulle asti

      Lainaa

    35. Tulos: +5 (37 ääntä)
      Siksi raiskaus, että henkirikokset ovat eniten rankaisematta jääneitä rikoksia ja niin monet ihmiset kärsivät niistä. Ei tarvitse olla ääliö ja laittaa omaa tyhmyyttään huumorin piikkiin. Samoin nuo mainitsemasi muut asiat: järkyttävää että joku voi ihmetellä sitä, että miten esim. homoudesta, nälänhädästä yms. ei voi vitsailla. Voihan niistä toki vitsailla, jos on ajattelematon ja väliinpitämätön ihminen. Sellaisia tässä maailmassa riittää, eikä se tarkoita, että sellaisia ihmisiä vastaan taistelu pitäisi lopettaa.
      trualila: Täysin samaa mieltä. Plus jos mitään ei saa enää mainita pienessäkään huumorimielessä, niin johan tulee hiljaista. Kuten joku tuolla ylempänä jo sanoi, aina jossain on joku joka voi loukkaantua. Ja sitäpaitsi, miksi juuri raiskaus on asia josta ei saa pilailla, koska se voi vähätellä kokemuksia? Tässähän vähätellään muita kokemuksia. Tällä logiikalla ei saa missään vitsissä tai puoliksikaan kevytmielisesti mainita nälkää, koska Afrikassa miljoonia lapsia kärsii siitä ja kuolee siihen. Ei saa mainita kuolemaa, jonkun isoisän kaiman serkku on vaikka juuri saattanut kuolla ja hån saattaa olla traumatisoitunut siitä. Ei saa puhua homoista, koska joku kaveriporukassa voi olla kaapissa ja kokea pahoja tuntoja siitä. Ei saa puhua kalastuksesta, koska joku voi olla traumatisoitunut, kun pienenä kalastaessa lensi koukku silmään ja sattui. Jos halutaan suojella yhtä porukkaa ikäviltä tunnoilta (tässä tapauksessa ilmeisesti raiskattuja) niin sitten on suojeltava kaikkia koska niin valitettavasti tasa-arvo toimii. Kommentin tarkoituksena ei ollut vähätellä kenenkään kokemuksia yhtään mistään, joten pahoittelen jos joku kuitenkin loukkaantui. Niin se maailma makaa. Ja se makaa myös niin että yhteiskunnassa on paljon korjaamista vaativia mädempiäkin osia, kuin se mistä ihmiset heittävät läppää tai mihin asioita verrataan huumorilla.

      Lainaa

    36. Tulos: -32 (68 ääntä)
      aloe: kaikki tietää, että murha on paha asia (tietty on olemassa sosiopaatteja yms. mieleltään vähän vinksahtaneita. raiskaajat taas ovat suurimmalta osin ihan tavallisia ihmisiä), kun taas hyvin monien mielestä raiskaus on okei, jos kohde on pukeutunut seksikkäästi, humalassa, sanonut ensin “kyllä” mutta haluaa kesken aktin lopettaa yms. lisäksi USAssa on ollut monta tapausta, joissa raiskaajat ovat kännyköillään kuvanneet raiskausta, ja levittävät kuvia ja videoita kouluissansa ja ylpeilevät sillä (vrt. miten moni kuvaa tekemänsä murhan videolle ja levittelee sitä ympäriinsä?) lisäksi on uhrien syyttely: itseppä pukeutui minihameeseen, mitäpä joi niin paljon, itseppä meni lenkille pimeässä.
      Enpä ole kuullut, että kenenkään mielestä raiskaus olisi "ihan okei" jos kohde on pukeutunut minihameeseen. Paljon tietysti kuulee siitä, että ei kannattaisi pukeutua paljastavasti, koska se lisää raiskauksen riskiä, mutta se on täysin eri asia. Tietysti olisi hienoa, jos saisi pukeutua miten haluaa ilman riskiä, mutta maailma ei ole täydellinen. Samalla tavalla olisi hienoa, jos voisi jättää auton lukitsematta ilman varkauden riskiä. Ja ei, en väitä, että nämä kaksi ovat yhtä vakavia. Ja miksi se on niin, että jos mies ja nainen humalassa harrastavat seksiä, nainen on se uhri ja mies on kusipäinen ihmisriekale? Ja minutkin tietysti leimataan sosiopaatiksi, kun sanon, että on hieman vakavampaa pakottaa toinen seksiin ja hässiä humalassa olevaa. Tein sen virheen, että oletin, että kyse on vain siitä raiskauksen vakavimmasta muodosta. Toki näitä ihmisiä jotka yrittävät syyttää uhria löytyy, mutta mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä vitsien kanssa. En usko, että tälläiset "vitsit" millään tavalla vaikuttavat ihmisten käsityksiin raiskauksesta. Ne ihmiset, jotka uskovat että on ihan okei raiskata minihameeseen pukeutunut, uskovat siihen käyttivät ihmiset "raiskata" termiä muihin tarkoituksiin tai eivät. Eivät normaalit ihmiset ala sillä tavalla ajattelemaan, koska joku kertoi vitsin. Vähän sama asia, kuin videopelit ja väkivalta.

      Lainaa

    37. Tulos: -45 (69 ääntä)
      : Tämän lisäksi raiskaus on niin valitettavan yleinen rikos, että jos heität raiskaus-sanaa osana läppää kaveriporukassa, muistutat silloin erittäin suurella todennäköisyydellä jotakuta tarinasi kuuntelijaa heidän kokemasta väkivallasta ja vähättelet heidän kokemustaan vertaamalla sitä urheiluun tai pilaan.
      Jos kaveriporukassasi raiskaaminen on niin yleistä, että joku on todennäköisesti joutunut sen uhriksi tai syyllistynyt siihen, suosittelen hakeutumaan toisenlaiseen seuraan.

      Lainaa

    38. Tulos: -18 (34 ääntä)
      Nyt kyllä loukkaannun siitä, että jonkun muun puolesta loukkaannutaan!

      Lainaa

    39. Tulos: +57 (73 ääntä)
      Rawr: Enpä ole kuullut, että kenenkään mielestä raiskaus olisi “ihan okei” jos kohde on pukeutunut minihameeseen.
      Voisin tämän kommentin perusteella veikata, ettet ole nainen, sillä juurikin tämä "pukeudut näin ja näin, sen takia teko oli hyväksyttävä, ei tää tyyppi voinut vastustaa" on erittäin yleinen kommenti. Tunnen monta ihmistä, jotka ovat rikosilmoitusta tehdessä kuulleet poliislta saarnan siitä, kuinka heidän pukeutumisensa on ollut hyväksyttävä syy rikokseen. Ja kyllä, nämä saarnat ovat tapahtuneet Suomessa. Samanlaisia lausuntoja kuulee myös perheeltä, kavereilta ja lääkäreiltä.
      Masa: Jos kaveriporukassasi raiskaaminen on niin yleistä, että joku on todennäköisesti joutunut sen uhriksi tai syyllistynyt siihen, suosittelen hakeutumaan toisenlaiseen seuraan.
      Suosittelen lukemaan tilastoja seksuaalirikosten määrästä (sekä ilmoitetuista ja "oikeasta" määrästä). Siinä ei ole kyse kaveriporukan valinnasta, vaan siitä, että seksuaalirikokset ovat erittäin yleisiä. Jos ystäväpiiriisi kuuluu 20 ihmistä, voit olla varma, että joku heistä on joko kokenut tai tehnyt seksuaaliväkivaltaa.

      Lainaa

    40. Tulos: -17 (41 ääntä)
      tasa-arvo: Siksi raiskaus, että henkirikokset ovat eniten rankaisematta jääneitä rikoksia ja niin monet ihmiset kärsivät niistä. Ei tarvitse olla ääliö ja laittaa omaa tyhmyyttään huumorin piikkiin. Samoin nuo mainitsemasi muut asiat: järkyttävää että joku voi ihmetellä sitä, että miten esim. homoudesta, nälänhädästä yms. ei voi vitsailla. Voihan niistä toki vitsailla, jos on ajattelematon ja väliinpitämätön ihminen. Sellaisia tässä maailmassa riittää, eikä se tarkoita, että sellaisia ihmisiä vastaan taistelu pitäisi lopettaa.
      Ja minähän en missään vaiheessa tarkoittanut, että minusta olisi jollain lailla hyvästä kyseisistä asioista vitsailu, vaan pointtina oli, että jos kerran yhdestä asiasta puhumista pitää harkita tarkkaan jottei loukkaisi ketään, niin miksi muita pitää syrjiä tässä? Kyllä raiskaus on paha asia, mutta muistakin kokemuksista voi traumatisoitua ihan yhtä pahasti. Miksi näitä muita ei sitten pitäisi varoa, miksi muista ei vedetä vesimelonia yhtä syvälle nenään? En jaksa enää keksiä esimerkkejä, mutta varmaan ymmärrettävä pointti. Ja sekin vielä, että vertauskuva ("Saksa raiskasi Argentiinan jalkapallossa") on ihan eri asia kuin suoranainen vitsailu.

      Lainaa

    41. Tulos: +46 (58 ääntä)
      : Voisin tämän kommentin perusteella veikata, ettet ole nainen, sillä juurikin tämä “pukeudut näin ja näin, sen takia teko oli hyväksyttävä, ei tää tyyppi voinut vastustaa” on erittäin yleinen kommenti. Tunnen monta ihmistä, jotka ovat rikosilmoitusta tehdessä kuulleet poliislta saarnan siitä, kuinka heidän pukeutumisensa on ollut hyväksyttävä syy rikokseen. Ja kyllä, nämä saarnat ovat tapahtuneet Suomessa. Samanlaisia lausuntoja kuulee myös perheeltä, kavereilta ja lääkäreiltä. Suosittelen lukemaan tilastoja seksuaalirikosten määrästä (sekä ilmoitetuista ja “oikeasta” määrästä). Siinä ei ole kyse kaveriporukan valinnasta, vaan siitä, että seksuaalirikokset ovat erittäin yleisiä. Jos ystäväpiiriisi kuuluu 20 ihmistä, voit olla varma, että joku heistä on joko kokenut tai tehnyt seksuaaliväkivaltaa.
      Lisäksi on naurettavaa paskapuhetta, että paljastava pukeutuminen lisäisi raiskauksen riskiä. Raiskauksen uhriksi ei valikoiduta viehättävyyden perusteella, raiskaaja valitsee sopivan heikon oloisen uhrin. Joskus se on humalassa ja korkeissa koroissa yksin kävelevä tyttö, usein se taas on esimerkiksi vammainen tai vanhus. Lisäksi raiskaus on tavallisimmin jonkun tutun tekemä. Millainen pukeutuminen muuten mielestäsi estää miehen raiskatuksi tulemista? Kannattaako Dressmanin paidat jättää suosiolla kotiin ettei vaan menisi näyttämään hyvältä ja näin lisää riskiään tulla raiskatuksi?

      Lainaa

    42. Tulos: +10 (14 ääntä)
      Missi: Lisäksi on naurettavaa paskapuhetta, että paljastava pukeutuminen lisäisi raiskauksen riskiä. Raiskauksen uhriksi ei valikoiduta viehättävyyden perusteella, raiskaaja valitsee sopivan heikon oloisen uhrin. Joskus se on humalassa ja korkeissa koroissa yksin kävelevä tyttö, usein se taas on esimerkiksi vammainen tai vanhus. Lisäksi raiskaus on tavallisimmin jonkun tutun tekemä. Millainen pukeutuminen muuten mielestäsi estää miehen raiskatuksi tulemista? Kannattaako Dressmanin paidat jättää suosiolla kotiin ettei vaan menisi näyttämään hyvältä ja näin lisää riskiään tulla raiskatuksi?
      Ohjasitko viimeisen kappaleen jollekin toiselle henkilölle? En ole missää vaiheessa väittänyt, että jokin tietty pukeutumistapa estää raiskatuksi tulemista tai että tietynlainen pukeutuminen on syy rikokseen. Olen kommenttisi kanssa samaa mieltä.

      Lainaa

    43. Tulos: -6 (46 ääntä)
      Sana raiskata merkitsee varsinaisesti pilaamista ja turmelemista ( vrt. esim. metsänraiskaus tai raiskata luontoa ). Raiska tarkoittaa pilattuja tai pilalle menneitä esineitä ja ihmisiä (vrt. raiskio). Sanat raihnas, roju ja raju lienevät samaa kantaa. Vanhassa kielenkäytössä avioliiton ulkopuolinen naisen makaaminen oli naisen pilaamista eli raiskaus riippumatta siitä, tehtiinkö se väkisin. - Wikipedia

      Lainaa

    44. Tulos: +34 (52 ääntä)
      sfi: Sana raiskata merkitsee varsinaisesti pilaamista ja turmelemista ( vrt. esim. metsänraiskaus tai raiskata luontoa ). Raiska tarkoittaa pilattuja tai pilalle menneitä esineitä ja ihmisiä (vrt. raiskio). Sanat raihnas, roju ja raju lienevät samaa kantaa. Vanhassa kielenkäytössä avioliiton ulkopuolinen naisen makaaminen oli naisen pilaamista eli raiskaus riippumatta siitä, tehtiinkö se väkisin. - Wikipedia
      Eikö teillä äikässä opetettu, että kieli kehittyy? Sanat vaihtavat merkityksiä, niiden merkitykset vähenevät ja/tai lisääntyvät, tällä hetkellä raiskaus tarkoittaa seksuaalista pakotteellista hyväksikäyttöä. Ehkä se ei tarkoita sitä 5-10 vuoden päästä, mutta tällä hetkellä tarkoittaa.

      Lainaa

    45. Tulos: -33 (59 ääntä)
      lemon: Raiskaus- vitsit ja raiskaus- sanan viljely on omalta osaltaan raiskauskulttuurin ylläpitämistä. Sille voi naureskella, ja leikkiä joko tyhmää tai tietämätöntä, muttei se sitä miksikään muuksi muuta.
      Mitään raiskauskulttuuria ei ole olemassakaan. Se kyseinen "tieteen"ala josta tuokin ajatuskukkanen on puhjennut ei ole sanonut yhtään mitään järkevää vuosikymmeniin.

      Lainaa

    46. Tulos: -11 (19 ääntä)
      Kolpakko: Yhdyn Raineen. Vaikka pakolla.
      Saako tulla mukaan?

      Lainaa

    47. Tulos: +11 (15 ääntä)
      : Ohjasitko viimeisen kappaleen jollekin toiselle henkilölle? En ole missää vaiheessa väittänyt, että jokin tietty pukeutumistapa estää raiskatuksi tulemista tai että tietynlainen pukeutuminen on syy rikokseen. Olen kommenttisi kanssa samaa mieltä.
      Näin todella tapahtui, unohdin että FM-kommenteissa näkyy usein vain yksi lainattu henkilö, vaikka tekstikentässä vielä näkyisi koko aiempi ketju. Kirjoitin alkuperäisen kommenttini siis sinun käymäsi keskustelun jatkoksi, mutta vain sinä jäit näkyviin.

      Lainaa

    48. Tulos: +21 (39 ääntä)
      Hahaha: Aika pienestä ottavat kukkahattuilijat herneen nenään :’) varsinkin kun nykyään aika monet nuoret käyttää raiskaamista sanana aika monessa yhteydessä. Ja tuskin kukaan niistä silti jollain tavalla pitäisi raiskausta hyväksyttävänä.. Paitsi tietysti raiskaajat..
      Se on kyllä ihan tutkittu juttu, että kun raiskaaja kuulee tämäntyylisen vitsin, hän olettaa että kaikkien mielestä raiskaus on oikeasti hyväksyttävää, sitä ei vaan kehdata sanoa vakavalla naamalla. Raiskauksen uhrejakin on yllättävän paljon, eivätkä kaikki kerro avoimesti asiasta. Suurin osa ihmisistä tuntee jonkun, joka on raiskattu. Tällaisen pistäminen Facebook-seinälle voi oikeasti satuttaa ihmisiä. Huumori voi olla vahingollista, vaikka se olisi miten yleisessä käytössä. Teinit eivät välttämättä vielä ymmärrä asiaa. Alkaa kyllästyttää nämä "tiukkapipo"- ja "kukkahattutäti"-jutut. Kuitenkin nuo kommentit ovat ihan asiallisia, eivät "pillastuneita" niin kuin ylläpito on kirjoittanut. Ilmeisesti myös mies voi olla kukkahattutäti, jos raiskaus ei huvita.

      Lainaa

    49. Tulos: -10 (14 ääntä)
      eiks noi ny tajunnu et toi "fatboy" on ton lelun merkki? eikä mikään yleisnimitys

      Lainaa

    50. Tulos: -9 (49 ääntä)
      Huhhuh, täytyypä nyt itsekkin osallistua keskusteluun sen verran että haluan tuoda mielipiteeni julki siitä miten en oikeasti vaan VOI YMMÄRTÄÄ miten ihmiset valittaa kaikesta ja puuttuu kaikkeen. Onko se nyt niin hirveää jos joku käyttää raiskaus sanaa? Kyse on VAIN sanasta. Minut on raiskattu, olen vakavasti masentunut ja kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja itseäni ei haittaa yhtään raiskaus sanan käyttö. Käytän sitä itsekkin. En vaan käsitä miten joku voi loukkaantua vain sanasta, minua ei satuta yhtään sanan käyttö, ja kaveripiirissäni sitä käytetään melko rankasti. Esimerkkinä ollaan menossa johonkin vaikka telttailemaan ja teltassa tulee ahdasta niin voi vitsailla että kannattaa nukkua toinen silmä auki ettei joudu raiskatuksi yön aikana. Itse ymmärrän etten välttämättä viljele raiskaus sanaa jos paikalla on joku kenet on raiskattu josta en ole varma onko sanan käyttö ok, mutta kaikella rajansa, joku käyttää NETISSÄ raiskaus sanaa niin siitä nostetaan meteliä?! Huhhuh täytyy olla heikko ihmisraukka jos netin kautta noin onnistutaan loukkaantumaan, vahvistakaa nahkanne ja ei haukku haavaa tee. Ja kaikki te raiskatut, ette ainakaan pääse kokemuksesta yli jäämällä märehtimään asiaa, katkeroitumaan ja tulemaan vittumaiseksi valittajaksi kaikille. Normaali elämä jatkuu ja nykypäivän sanat sen mukana, ihan sama mitä teille on tapahtunut!

      Lainaa

    51. Tulos: +12 (40 ääntä)
      Raiskaushuumori EI ole hauskaa. Eikä siitä sanominen ole kukkahattutäteilyä. Tai jos on, niin olen sitten mielummin kukkahattutätien puolella.

      Lainaa

    52. Tulos: +7 (25 ääntä)
      epo: Raiskaushuumori EI ole hauskaa. Eikä siitä sanominen ole kukkahattutäteilyä. Tai jos on, niin olen sitten mielummin kukkahattutätien puolella.
      Usein vitsiä väännetään vakavista asioista sen takia, että niitä olisi helpompi ja vähemmän pelottavaa käsitellä. En siis tarkoita, että raiskauksen uhrit saisivat raiskausvitseistä jotain hyötyä, mutta muut mahdollisesti. Kyllä miehiäkin oman puolison tai muun läheisen naisen raiskauksen uhka usein pelottaa. Vitsailemalla asiasta pelko lievittyy ja elämä on mukavampaa. Kommenttini ei nyt suoranaisesti liity kuvan tapaukseen vaan yleisemmin siihen miksi ikävistä asioista vitsaillaan.

      Lainaa

    53. Tulos: -16 (20 ääntä)
      Miten te voitte seksistä, vaikkakin pakkosellaisesta, koskevassa keskustelussa unohtaa, että "every sperm is sacred"?

      Lainaa

    54. Tulos: +7 (17 ääntä)
      juuuheei: Nojuuu sama asia ku joku laittas vaikka mattopesulta kuvan,että arghhh hukutin mun maton tonne vetee nii sit joku tulis, että jos mää oisin meinannu hukkua nii tuo ois mun kokemuksen vähättelyä. Raiskata sanaa kyllä käytetää joka puolella ja vähä liikaa ehkä nykyää, mutta nii käytetää monia muitaki sanoja eikä sitä vo oikeini estää.
      Nauroin mielikuvalle, että joltai tyypiltä putois kännykkä järveen ja pistäis facebookkiin "ei saatana, sinne hukku mun puhelin", niin joku kommentoisi että hänen serkun kaima hukkui järveen ja hän on nyt erittäin loukkaantunut.

      Lainaa

    55. Juupasjaapas 31.7.2014 1:42
      Tulos: -4 (20 ääntä)
      Jos mun kaverit olis noin ylimoraalisia, niin siistiytyis kaverilista vähän äkkiä... En edes aluksi tajunnut ongelmaa.

      Lainaa

    56. Tulos: +7 (21 ääntä)
      Polkka: Usein vitsiä väännetään vakavista asioista sen takia, että niitä olisi helpompi ja vähemmän pelottavaa käsitellä. En siis tarkoita, että raiskauksen uhrit saisivat raiskausvitseistä jotain hyötyä, mutta muut mahdollisesti. Kyllä miehiäkin oman puolison tai muun läheisen naisen raiskauksen uhka usein pelottaa. Vitsailemalla asiasta pelko lievittyy ja elämä on mukavampaa. Kommenttini ei nyt suoranaisesti liity kuvan tapaukseen vaan yleisemmin siihen miksi ikävistä asioista vitsaillaan.
      Raiskattuja kuitenkin Suomessa on niin iso prosentti väestöstä, että jos kertoo vähänkään monipäisemmälle yleisölle raiskausvitsin on hyvin suuri todennäköisyys, että joku heistä on raiskattu. Raiskauksista vitsailu ei tietääkseni mitenkään vähennä niiden tapahtumista.

      Lainaa

    57. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Voi ei: Miten te voitte seksistä, vaikkakin pakkosellaisesta, koskevassa keskustelussa unohtaa, että “every sperm is sacred”?
      Raiskaus ei ole seksiä. Se on väkivaltaa ja vallankäyttöä. Samaten kun esim. turpaansaanti ei ole esimerkiksi urheilua.

      Lainaa

    58. Tulos: -13 (27 ääntä)
      Raiskaus yleensäkki on niin voimakas sana, et ite käytän mielummin "yllätysseksiä"

      Lainaa

    59. Tulos: +3 (7 ääntä)
      meh: Nauroin mielikuvalle, että joltai tyypiltä putois kännykkä järveen ja pistäis facebookkiin “ei saatana, sinne hukku mun puhelin”, niin joku kommentoisi että hänen serkun kaima hukkui järveen ja hän on nyt erittäin loukkaantunut.
      Olipas tökköistä luettavaa. Vastaisuudessa ei kannata aamuviiden aikaan yövuorossa ollessa kommentoida. :D

      Lainaa

    60. srii stöö 11.8.2014 5:41
      Tulos: +7 (21 ääntä)
      Oli ihan pakko tulla heittämään tämä wikipedian lainaus tuohon raiskausjuttuun. "Sana raiskata merkitsee varsinaisesti pilaamista ja turmelemista ( vrt. esim. metsänraiskaus tai raiskata luontoa ). Raiska tarkoittaa pilattuja tai pilalle menneitä esineitä ja ihmisiä (vrt. raiskio). Sanat raihnas, roju ja raju lienevät samaa kantaa." Kyllä, raiskaus on väkisinmakaamista. Kyllä, raiskaus voi myös tarkoittaa jotain ihan muuta erilaisessa kontekstissa.

      Lainaa

    61. Tulos: +1 (9 ääntä)
      meh: Nauroin mielikuvalle, että joltai tyypiltä putois kännykkä järveen ja pistäis facebookkiin “ei saatana, sinne hukku mun puhelin”, niin joku kommentoisi että hänen serkun kaima hukkui järveen ja hän on nyt erittäin loukkaantunut.
      eka ajatus et mil se päivittää fasen ku puhelin järves. :DDD

      Lainaa

    62. Tääontää 22.4.2023 12:32
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      pollo: Tapoin eilen mun kattilan. Nyt kyllä kukkikset kilahtaa.
      Hakkasin just tattia.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: fatboy, kuva, raiskata, raiskaus, vitsi, tiukkapipo, kukkahattu, kukkahattutäti

  • Uusimmat

  • Kategoriat