Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

USA:n Kela on parempi

Kun Kelan korvaukset eivät tyydytä, on aika kääntyä Jenkkien puoleen.
USA:n Kela on parempi

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 75 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +905 (919 ääntä)
      Jenkeissä niin kauan hyvä asua, kun pysyt terveenä ja on töitä. Muuten valahtaakin helposti syvälle paskaan.

      Lainaa

    2. PakkasRuska 24.2.2015 1:34
      Tulos: +93 (127 ääntä)
      Mittee mine luvin. Notta siihen asti me maksellaan kun neidille tulee mahdollisuus lähteä

      Lainaa

    3. Tulos: -58 (294 ääntä)
      Ei taida Suomessa yleistä minimipalkkaa olla. Amerikassa sen sijaan on. Ei sillä että se elämiseen riittäisi, mutta käsitteenä siis kuitenkin näin päin. Suomen palkkarajat tulee alakohtaisista työehtosopimuksista.

      Lainaa

    4. Tulos: +635 (659 ääntä)
      "Kun meillä on Pekan kaa yli 700€ kämppä niin valtio maksaa meille yhteensä 50€/kk asumistukea!" Voisiko olla mitenkään mahdollista, että teidän oletettaisiin Pekan kanssa vaikka käyvän töissä ja maksavan itse kämpästänne?

      Lainaa

    5. Tulos: +342 (354 ääntä)
      "Heti jos tilaisuus tulee" Huoh, ei kukaan tule kotiovelta hakemaan, tee itse töitä päästäksesi lähtemään ulkomaille ja lopeta se valitus.

      Lainaa

    6. Tulos: +399 (403 ääntä)
      "....demokratia ei toimi kun ihmiset on niin vitun tyhmiä." Aivan.

      Lainaa

    7. Tulos: +454 (466 ääntä)
      Hyvää matkaa Yhdysvaltoihin, Roosa! Ota Canna ja Tuksu mukaasi, tulette varmasti menestymään.

      Lainaa

    8. Tulos: +259 (265 ääntä)
      Meillä on kokonainen tv-sarja kertomassa miksi jenkkien terveydenhuolto ja palkat ovat paskoja. Miksi siis "sivistyneet" ihmiset vieläkin näkevät yhdysvallat jonain luvattuna maana?

      Lainaa

    9. Tulos: +48 (66 ääntä)
      Mari: Ei taida Suomessa yleistä minimipalkkaa olla. Amerikassa sen sijaan on. Ei sillä että se elämiseen riittäisi, mutta käsitteenä siis kuitenkin näin päin. Suomen palkkarajat tulee alakohtaisista työehtosopimuksista.
      Aivan!

      Lainaa

    10. Tulos: +233 (241 ääntä)
      Tässä tapauksessa kela voisi tehdä poikkeuksen ja maksaa menolipun sinne jenkkeihin.

      Lainaa

    11. Tulos: -32 (120 ääntä)
      Bunnyboy: Meillä on kokonainen tv-sarja kertomassa miksi jenkkien terveydenhuolto ja palkat ovat paskoja. Miksi siis “sivistyneet” ihmiset vieläkin näkevät yhdysvallat jonain luvattuna maana?
      Australia sen sijaan oikeasti on luvattu maa! Mutta maailmalla kulkeneena ja asuneena niin tämä Suomi on kyllä kaikkein turvallisin vaihtoehto ja ei missään muualla pidetä ihmisistä näin hyvää huolta. Vaikka se kaikki on menossa perseeseen. Äänestäkää persuja!

      Lainaa

    12. Tulos: +9 (71 ääntä)
      Suomessa ei ole lain takaamaa minimipalkkaa. Yhdysvalloissa on.

      Lainaa

    13. Tulos: +75 (81 ääntä)
      Tonzo: Jenkeissä niin kauan hyvä asua, kun pysyt terveenä ja on töitä. Muuten valahtaakin helposti syvälle paskaan.
      Toimii muuten aika moneen maahan!

      Lainaa

    14. Tulos: +60 (68 ääntä)
      Kelan lausunnot on yhtä tyhjän kanssa ennen kuin olet todistanut haluamasi asian ja se on kirjallisesti hyväksytty. Näihin tulorajoihin on yksinkertaiset laskukaavat ja pienellä seuraamisella tulot saa kyllä hanskattua yhteen rajojen kanssa.

      Lainaa

    15. Tulos: +14 (90 ääntä)
      Kyllä minäkin olen Japaniin muuttamassa jossain vaiheessa kun en ihan täysillä Suomessa viihdy. En siltikään pääse sinne ihan heti kun oho hupsista siellä ei saakaan sitten mitään tukia ja kaikki pitää maksaa itse, ja siellä on kallista. Joten kilttinä tyttösenä hoidan koulutuksen ensin Suomessa ja suunittelen asioita pala kerrallaan realistisesti. Sitäpaitsi Suomessa on monia hyviä puolia. Itselleni Japani vain on ns. toinen kotimaa jos noin voi sanoa. Silti en koskaan Suomea jättäis kokonaan pois. Tuolla tytöllä on vielä melko paljon edessä jos on tollanen asenne ja kohteena Jenkkilä... -.-

      Lainaa

    16. Tulos: +103 (107 ääntä)
      Eikun vaan postimerkki perseeseen ja yksisuuntainen menolippu Jenkkeihin..

      Lainaa

    17. Tulos: +28 (50 ääntä)
      Ööh... Kun tuli tekaistua lapsi nuorena, piti tienata jotta saa avoimen yliopiston maksut hoidettua. Vielä ei ole varaa mennä ei-avoimeen opiskelemaan. Jos kuitenkin ajatellaan sitä miten paljon olisi jossain muualla pitänyt maksaa, pääsin varsin vähällä.

      Lainaa

    18. Puolikiero_savolainen 24.2.2015 9:08
      Tulos: -59 (115 ääntä)
      "Jenkeissä et saa sitäkään" Höpsistä, tuollainen heitto kertoo vain sen ettei kirjoittaja ole tutustunut lainkaan Yhdysvaltojen sosiaaliturvaan. Toki siellä se on Eurooppaa selvästi pienempi se turva, mutta ei ne jenkit haluakaan maahansa minkäänlaista sosialismia. Siellä tuet ovat niin persiistä, että ihmiset eivät voi jäädä tuohon toimeentulotuen verkkoon loikoilemaan, vaan se aktivoi etsimään niitä töitä. Nythän USA:ssa on käynnissä keskustelu koulutuksesta ja sen maksuista. Suomi on isommin mukana keskusteluissa siellä kuin toimittajat älyääkään, meidän koulutusjärjestelmä on ehkä tunnetuin brändi siellä päin maailmaa. Kyllä Jenkkilässäkin köyhästä perheestä voi hyvin ponnistaa korkeallekin. Lahjakkaat saavat stipendin, jolla kustantaa opiskelut yliopistoissa. Maassa on helppoa, esim. Delawaressa erittäin helppoa, laittaa yritys pystyyn ja Suomen kaltaista byrokratia on siellä kirosana. Silti, USA:lla on ongelmia mm. kodittomia on aivan liikaa isoissa kaupungeissa. Ja SILTI, USA ei ole mikään kehitysmaa kuten jotkut luulevat, kyllä siellä ihmisillä menee hyvin. Työttömyys laskussa ja talous kovassa nousussa. Jos ette usko, niin käykää itse katsomassa.

      Lainaa

    19. Tulos: -5 (105 ääntä)
      lalala: “Kun meillä on Pekan kaa yli 700€ kämppä niin valtio maksaa meille yhteensä 50€/kk asumistukea!” Voisiko olla mitenkään mahdollista, että teidän oletettaisiin Pekan kanssa vaikka käyvän töissä ja maksavan itse kämpästänne?
      Taas tämä idioottimainen "opsikelijoiden pitäisi mennä töihin" -kitinä. Asunto ei ehkä ole halvin mahdollinen eikä Roosa sieltä fiksuimmasta päästä, mutta ei kyllä ole tämä kommenttikaan järjellä kyllästetty.

      Lainaa

    20. Tulos: +135 (137 ääntä)
      Hei "Lähden heti jos tilaisuus tulee"-Roosa. Suomesta lähtee lentoja salettiin satoja päivässä ympäri maailmaa. Tilaisuuksia on kyllä. Uskallusta vaan ei.

      Lainaa

    21. Tulos: +8 (20 ääntä)
      Nuo graaffiset hymiöt saa hermot repeämään! ;D

      Lainaa

    22. Tulos: +58 (116 ääntä)
      Mariel: Kyllä minäkin olen Japaniin muuttamassa jossain vaiheessa kun en ihan täysillä Suomessa viihdy. En siltikään pääse sinne ihan heti kun oho hupsista siellä ei saakaan sitten mitään tukia ja kaikki pitää maksaa itse, ja siellä on kallista. Joten kilttinä tyttösenä hoidan koulutuksen ensin Suomessa ja suunittelen asioita pala kerrallaan realistisesti. Sitäpaitsi Suomessa on monia hyviä puolia.
      Mitä kilttiä on siinä, että loisii veronmaksajilta ilmaisen koulutuksen ja kun se on saatu, häipyy muualle maksamaan veroja?

      Lainaa

    23. Tulos: +68 (84 ääntä)
      Jenkkilän ihannointi ei kyllä koskaan lakkaa ihmetyttämästä. Ei sillä, kyllähän siellä pelkällä työllä rikastuu helpommin täällä, mutta en jaksa uskoa että nämä meidän kelamadot jaksaisivat oikeasti paiskia siinä määrin duunia, jos toinen vaihtoehto on tukien saanti.

      Lainaa

    24. Tulos: +76 (78 ääntä)
      -: Taas tämä idioottimainen “opsikelijoiden pitäisi mennä töihin” -kitinä. Asunto ei ehkä ole halvin mahdollinen eikä Roosa sieltä fiksuimmasta päästä, mutta ei kyllä ole tämä kommenttikaan järjellä kyllästetty.
      Riippuen siitä missä Roosa asuu, asunto on ihan järkevänhintainen kahdelle. Ja on toki totta, kuten eräs luennoitsijani lausui, että syy siihen miksi opiskelijat eivät valmistu ja mene työelämään on se että ne ovat siellä jo (ei hirveästi lainaa kuitenkaan uskalla ottaa, koska nykyisinhän korkeakoulututkinto ei ole mikään tae työllistymisestä -miten muka on vastuullista rohkaista ihmisiä ottamaan lainaa jota ei varmasti tiedä saavansa maksetuksi?). Mutta opiskelijoiden tukala tilanne ei mitenkää oikeuta Roosan perseilyä; Suomessa nyt kuitenkin saa opiskella ilmaiseksi, joten vaikka lainaa en otakaan, niin jos saan joskus sen koulutuksenmukaisen työn, niin maksan sitten kyllä veroni hymysuin: Jenkeissä ei koulutuksesta kannata haaveilla ellei perhe ole varakas, yliopistojen lukukausimaksuja ei millään kassantöillä makseta. Suomi ei ole täydellinen, mutta nimenomaan vähätuloiselle ja nyttemmin keskituloisellekin noin miljoona kertaa parempi kuin US of A...

      Lainaa

    25. Tulos: +53 (57 ääntä)
      Hattu: Hyvää matkaa Yhdysvaltoihin, Roosa! Ota Canna ja Tuksu mukaasi, tulette varmasti menestymään.
      Ja Irene, sinne salaliittojen luvattuun maahan!

      Lainaa

    26. Tulos: -12 (22 ääntä)
      pentti köyriä lainaten´´Suomi on paskamaa täällä on kaikki ihan perseestä´´

      Lainaa

    27. Tulos: -45 (73 ääntä)
      Timppa: Mitä kilttiä on siinä, että loisii veronmaksajilta ilmaisen koulutuksen ja kun se on saatu, häipyy muualle maksamaan veroja?
      Loisii..? Saan koulutuksestani työmarkkinatukea, josta lähtee veroja 20%. Millä sinä maksoit koulutuksesi? Vai oletko kenties edelleen loisimassa?

      Lainaa

    28. Tulos: -42 (66 ääntä)
      Lisäyksenä edelliseen: Vaikka asuisin missä niin kansalaisuuteni säilyy, että kyllä minä osan veroistani joutuisin Suomeen maksamaan kuitenkin. Tulisi varmasti myös ostettua Suomesta palveluja ja ostoksia, joten tukisin myös Suomalaista taloutta. Ei taida olla sun rahapussistasi pois...

      Lainaa

    29. Tulos: +90 (104 ääntä)
      Mariel: Loisii..? Saan koulutuksestani työmarkkinatukea, josta lähtee veroja 20%. Millä sinä maksoit koulutuksesi? Vai oletko kenties edelleen loisimassa?
      Et voi olla tosissasi. Väität maksavasi koulutuksen valtiolle maksamalla veroja rahasta jonka saat valtiolta. Kun aikanaan ryhdyt työntekoon ja maksat siitä palkasta veroja, alat samalla maksaa koulutustasi takaisin. Siihen asti elät muiden rahoilla. Tietenkään et maksa juuri omaa koulutustasi, vaan silloin opiskelevien koulutuksen. Lisäykseesi totean, että veroja maksat maahan jossa teet työtä. Suomen yhteiskunta ei paljoa koostu satunnaisista ostoksistasi. Ei ainakaan suhteessa sinuun uhrattuihin panoksiin.

      Lainaa

    30. Tulos: +29 (55 ääntä)
      Jokainen urpo joka kehtaa valittaa et Suomessa on muka asiat huonosti, niin vois saman tien painua vaikkapa sinne kuuluisaan vidduun täältä. Muuttakaa sinne jenkkeihin tai ruotsiin tai ihan mihin vaan, tai sit lopettakaa toi naurettava valitus jostain opintotuen takaisin maksusta tms. aivan tyhjänpäiväisestä!

      Lainaa

    31. Tulos: +23 (61 ääntä)
      Timppa: Mitä kilttiä on siinä, että loisii veronmaksajilta ilmaisen koulutuksen ja kun se on saatu, häipyy muualle maksamaan veroja?
      Onko sitä jotenkin velvollinen jäämään Suomeen asumaan koska on tänne syntynyt ja täällä opiskellut?

      Lainaa

    32. Tulos: +35 (55 ääntä)
      nokta: Onko sitä jotenkin velvollinen jäämään Suomeen asumaan koska on tänne syntynyt ja täällä opiskellut?
      Ei ole. Kuten varmasti huomasit, kysyin mitä kilttiä siinä on. Minusta sitä ei voi määritellä kovin kiltiksi toiminnaksi.

      Lainaa

    33. niimpä niin 24.2.2015 13:24
      Tulos: +25 (31 ääntä)
      Kyllä se nyt siellä on.. "Suomessa ei ole käytössä vähimmäispalkkaa lakiin kirjattuna minimipalkkana, niin kuin se monissa muissa maissa ymmärretään, vaan siellä vähimmäispalkat määritetään työehtosopimuksissa jokaiselle alalle erikseen. Esimerkiksi talonmiehen työtä koskevan työehtosopimuksen mukaisesti täysin työkykyisen talonmiehen vähimmäispalkka 40 viikkotyötunnin kokoaikatyöstä on 1.10.2009 alkaen 1238,33 euroa kuukaudessa[1]. Jos alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, vähimmäispalkkaa ei periaatteessa ole. Tästä poikkeus on tietysti tilanne, jossa työnantaja ei sovi työntekijän kanssa palkasta, jolloin katsotaan sanattomasti sovituksi, että työntekijälle on maksettava "tavanomaista ja kohtuullista palkkaa"[2]. Jos alalla on jokin muu kuin yleissitova työehtosopimus, tavanomaisena ja kohtuullisena voidaan pitää siinä määrättyä palkkaa. Jos alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia, tavanomainen ja kohtuullinen palkka voi perustua esimerkiksi alan järjestöjen palkkasuosituksiin. Ellei näitäkään ole, suositellaan työstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa kokopäiväisessä työsuhteessa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Kuukausipalkan tulee tämän mukaan olla vuonna 2009 vähintään 1025,20 euroa kokopäivätyöstä tai 5,95 euroa tunnissa. Vähimmäispalkkojen noudattamista valvovat Suomessa työsuojelupiirit."

      Lainaa

    34. Tulos: +13 (29 ääntä)
      -: Taas tämä idioottimainen “opsikelijoiden pitäisi mennä töihin” -kitinä. Asunto ei ehkä ole halvin mahdollinen eikä Roosa sieltä fiksuimmasta päästä, mutta ei kyllä ole tämä kommenttikaan järjellä kyllästetty.
      Muuten hyvä mutta eivät voi olla opiskelijoita. Opintotuen maksimimäärä on hieman reilu 200€/kk ja siihen he olisivat oikeutettuja jos asuvat tuon hintaisessa asunnossa.

      Lainaa

    35. Tulos: +36 (40 ääntä)
      Jaan: Muuten hyvä mutta eivät voi olla opiskelijoita. Opintotuen maksimimäärä on hieman reilu 200€/kk ja siihen he olisivat oikeutettuja jos asuvat tuon hintaisessa asunnossa.
      Korjaan: opintotuen asumislisän.

      Lainaa

    36. Tulos: -33 (49 ääntä)
      En ole koskaan käynyt kerjäämässä kelasta tai sossusta rahaa. Mikähän siinä on?

      Lainaa

    37. Tulos: +54 (64 ääntä)
      Nämä hävettää olla suomalainen-tyypit kyllä ottavat niin aivoon. Sanokoot muille olevansa vaikka venäläisiä jos noin riepoo.

      Lainaa

    38. Tulos: +87 (91 ääntä)
      Yksi maailman ärsyttävimmistä lauseita on tuo hävettää olla suomalainen. Mikä siinä hävettää? Sekö, että saadaan asua yhdessä maailman rauhallisimmista maista? Jossa nyt kaikesta huolimatta edes yritetään pitää kaikista kansalaisista huolta. Eihän tämä nyt mikään paratiisi ole, mutta ei ole kyllä mikään muukaan maa, jokaisessa niitä epäkohtia on. Vähän voisi välillä laittaa oikeisiin mittasuhteisiin noita valituksen aiheita. Narisijat ovat hyvät ja muuttavat sitten muualle ja väittävät olevansa vaikka ruotsalaisia, jos niin tulee hyvä mieli. Se arki tulee vaan vastaan siellä uudessakin maassa.

      Lainaa

    39. Tulos: +48 (70 ääntä)
      Suurin osa ihmisistä ei tajua kuinka hyvin asiat täällä Suomessa on. Jonkin verran reissanneena on nähnyt erilaisia ihmisiä ja kulttuureja ja päässyt ihan keskustelemaan aiheesta. Kun ihmisille kertoo, että meillä maksetaan opitotukea 500 e kuussa, ihmiset ovat äitiysvapailla ja saavat siitä rahaa, tai se että työttömät tienaa sen 700-1000 euroa kuussa, kaikki ovat olleet suu auki. Eräässäkin maassa ihmiset tekevät 7 päivää viikossa töitä yli 10 h päivä ja palkka siitä on 1000 euroa kuussa. Tuo olisi Suomessa laitonta, mutta heillä ei ole vaihtoehtoja, koska olet omillasi, jos et käy töissä. Tietenkin elämiskustannukset ovat Suomessa korkeammat, mutta useissa turistirysäkohteissa hinnat ovat nousseet jo melko korkeiksi ympäri maailmaa.. Eniten ärsyttää Suomalaiset sossupummit, jotka vaativat lisää etuuksia ja elävät tuilla vaikka voisivat käydä töissä..En nyt puhu ihmisistä jotka eivät kykyene käymään töissä henkisen/fyysisen sairauden vuoksi, vaan pummeista, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Tämä sosiaalijärjestelmä ei edesauta sitä, että ihmiset hakisivat töitä. Tämän lisäksi tämä sosiaalijärjestelmä houkuttelee tänne maahan ulkomaalaisia, jotka haluavat tulla hyväksikäyttämään vain tätä etuutta. Muuten ei minulla myöskään ole ulkomaalaisia vastaan mitään, jos tulevat tänne töihin.. Rikoksen tekevä ulkomaalainen pitäisi mielestäni karkoittaa pois Suomesta..

      Lainaa

    40. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Roosa mene töihin, nii ei tarvii kelan kanssa tapella eikä valittaa asumistuista, kun pystyy ite maksamaan asumisensa ja elämisensä.

      Lainaa

    41. Tulos: -6 (42 ääntä)
      Timppa: Et voi olla tosissasi. Väität maksavasi koulutuksen valtiolle maksamalla veroja rahasta jonka saat valtiolta. Kun aikanaan ryhdyt työntekoon ja maksat siitä palkasta veroja, alat samalla maksaa koulutustasi takaisin. Siihen asti elät muiden rahoilla. Tietenkään et maksa juuri omaa koulutustasi, vaan silloin opiskelevien koulutuksen. Lisäykseesi totean, että veroja maksat maahan jossa teet työtä. Suomen yhteiskunta ei paljoa koostu satunnaisista ostoksistasi. Ei ainakaan suhteessa sinuun uhrattuihin panoksiin.
      Ja tuota..missähän vaiheessa sanoin suksivani sinne Japaniin samoin tein kun koulutus on käyty? Vissiin mainitsin kyseisen maan olevan melko kallis paikka? Jos et vielä kyennyt päättelemään niin kerron sen tähän nyt, että tottahan toki minun on pakko tehdä ensin Suomessa töitä että saisin säästettyä edes startti-rahaa muuttamiseen. Ja työpaikan saadakseen kyseisestä maasta, täytyy olla työkokemustakin. Ja sori jos vedit palleroita nenääsi sanan" kiltti" vuoksi. Sillä lähinnä alunperin tarkoitin sitä että mulla itselläni ei ole pokkaa lähteä Suomea haukkumaan vaikka joskus jonnekkin muualle olenkin muuttamassa, ihmettelin lähinnä mokassa esiintyneen tyttösen asennetta. Ja en voinut olla huomaamatta kuinka nokkelasti jätit vastaamatta siihen että kuinka itse olet koulutuksesi maksanut... Käsitytääkseni Suomessa mikä tahansa julkisen puolen koulutus on näennäisesti ilmaista. Ainoastaan tutkintomaksut ja tarvikemaksut koulukirjoineen on itse maksettava. Yksityiskoulut asia erikseen. Olen siis paha ihminen kun käytän opiskeluoikeuttani kuten jokainen Suomessa koulunsa käyvä Suomen kansalainen? Eli siis kaikki jotka Suomessa käy koulunsa, sitoutuu asumaan pysyvästi Suomessa koko lopun ikäänsä tai muuten leimataan pahaksi ihmiseksi sillä ei ole kovinkaan kilttiä muita kansalaisia kohtaan se että muuttaa joskus muualle...? Outo logiikka. Odotan innolla paasausta joka alkaa "Minun verorahoillani..." Itse mokasta voin sanoa sen että tuo tyttö jos koskaan mihinkään ulkomaille muuttaa tuolla asenteella niin aika äkkiä tulee takasin ja hyvin kiitollisen hiljaa ottaa vastaan Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut. Huh mikä asenne...

      Lainaa

    42. Tulos: +39 (43 ääntä)
      Mariel: Lisäyksenä edelliseen: Vaikka asuisin missä niin kansalaisuuteni säilyy, että kyllä minä osan veroistani joutuisin Suomeen maksamaan kuitenkin. Tulisi varmasti myös ostettua Suomesta palveluja ja ostoksia, joten tukisin myös Suomalaista taloutta. Ei taida olla sun rahapussistasi pois…
      Laitoin kommentillesi miinusta koska Öööh, ei pelkästä kansalaisuudesta seuraa mitään veroja. :D Verotus menee asuinpaikan mukaan. Jos asuisit vakituisesti Japanissa, niin maksaisit verosi sinne. Kansalaisuuden pitäminen olis ulkosuomalaisilla varmasti vähäisempää jos siitä joutuis jotain maksamaan ;)

      Lainaa

    43. Tulos: -5 (19 ääntä)
      muumi: Laitoin kommentillesi miinusta koska Öööh, ei pelkästä kansalaisuudesta seuraa mitään veroja. Verotus menee asuinpaikan mukaan. Jos asuisit vakituisesti Japanissa, niin maksaisit verosi sinne. Kansalaisuuden pitäminen olis ulkosuomalaisilla varmasti vähäisempää jos siitä joutuis jotain maksamaan
      Juu tossa oot ihan oikeessa. :) Tarkoitin kai sitä et joissakin tapauksissa, riippuen asumisen pituudesta, katsotaan ulkomailla asuminen väliaikaiseksi. Jos esimerkiksi lähtisin sinne täydentämään opintojani ja oleskelu katsottaisiin väliaikaiseksi, niin silloin olen ilmeisesti velvollinen ilmoittamaan Suomen verohallinnolle mikäli opiskelujeni aikana teen palkallista työtä. Korjatkaa jos olen väärässä, ihminen on erehtyväinen. :)

      Lainaa

    44. Tulos: +41 (45 ääntä)
      Kyllä kyllä, USA oikein mielihyvin vastaanottaa juuri Roosan kaltaisia huippuosaajia. "Lähden heti jos tilaisuus tulee" = paino sanalla "jos"; en tee itse p__kaakaan asian eteen ja jurnutan fesessä kurjaa elämääni maailman tappiin asti.

      Lainaa

    45. Tulos: +11 (23 ääntä)
      Itse en näe siinä mitään pahaa jos muuttaa Suomesta pois jos ei täällä viihdy. Joillekin Suomi on varmaan paras auinpaikka, mutta ei se tarkoita että kaikkien täällä pitäis viihtyä. Se miten suuri joku asumis- tai sossutuki on ei merkkaa mulle yhtään mitään. Sossupummeille Suomi on varmaan paratiisi, mutta väittäisin että koulutetulle ihmiselle löytyy kyllä parempia maita asua ja tehdä töitä.

      Lainaa

    46. Hilavitkutin 24.2.2015 15:24
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      elämäm koulun opinto tuki

      Lainaa

    47. Tulos: +20 (22 ääntä)
      Nii, ilmeisesti Roosa kuuluu niihi ihmisii joilla ei oo muuta tekemistä ku valittaminen.

      Lainaa

    48. Tulos: +34 (38 ääntä)
      Hehheh: Nämä hävettää olla suomalainen-tyypit kyllä ottavat niin aivoon. Sanokoot muille olevansa vaikka venäläisiä jos noin riepoo.
      En ylipäätään käsitä, miksi kenenkään pitäisi hävetä omaa kansalaisuuttaan itseen liittymättömistä syistä. Jos joku suomalainen turisti riehuu ulkomailla, en häpeä olla suomalainen. Jos eduskunta tekee minusta riippumattomia typeriä päätöksiä, en häpeä olla suomalainen.

      Lainaa

    49. Tulos: +4 (16 ääntä)
      Terolla ei musta tässä ihan oo öögaa että käydäänkö tämä keskustelu Amerikan ikävistä sosiaalisista oloista sellaisen ihmisen seinällä joka on selkeästi raivostuneessa tilassa eikä kykenevä järkevään keskusteluun. Vaikka asiasta oon samaa mieltä.

      Lainaa

    50. Tulos: +5 (7 ääntä)
      PakkasRuska: Mittee mine luvin. Notta siihen asti me maksellaan kun neidille tulee mahdollisuus lähteä
      Mutta miksi me neidille maksellaan, kun se ei osaa edes kirjoittaa. Meni siis lakisääteinen verovaroin kustannettu koulutus johonkin muualle kuin ns. perille.

      Lainaa

    51. keksi-ikäinen ukko 24.2.2015 23:21
      Tulos: +14 (34 ääntä)
      Apina: Australia sen sijaan oikeasti on luvattu maa! Mutta maailmalla kulkeneena ja asuneena niin tämä Suomi on kyllä kaikkein turvallisin vaihtoehto ja ei missään muualla pidetä ihmisistä näin hyvää huolta. Vaikka se kaikki on menossa perseeseen. Äänestäkää persuja!
      Sinulla on viimeisen ja toiseksi viimeisen lauseen syy- ja seuraussuhde väärin. Eli oikea järjestys: 1. Äänestäkää persuja 2. Kaikki menee perseeseen.

      Lainaa

    52. Tulos: +24 (28 ääntä)
      katkit: Itse en näe siinä mitään pahaa jos muuttaa Suomesta pois jos ei täällä viihdy. Joillekin Suomi on varmaan paras auinpaikka, mutta ei se tarkoita että kaikkien täällä pitäis viihtyä. Se miten suuri joku asumis- tai sossutuki on ei merkkaa mulle yhtään mitään. Sossupummeille Suomi on varmaan paratiisi, mutta väittäisin että koulutetulle ihmiselle löytyy kyllä parempia maita asua ja tehdä töitä.
      Riippuuhan tuo vähän siitä mitä opiskelee. Arkeologiksi valmistuneelle töitä löytyy luultavasti helpommin Suomen ulkopuolelta, mutta esimerkiksi farmaseutit ja lääkärit työllistyy ja pärjää oikein hyvin Suomessakin. (Hyväpalkkaisilla aloilla valtio tosin nappaa puolet palkasta veroina, mutta no, useimmat osaa suhtautua siihen ymmärtäväisesti.) Jollekin taidealalle valmistuneet taas tuskin löytää kovin helposti töitä mistään maailman kolkasta. Ja kyllä mun mielestä hyvin toimeentulevakin henkilö hyötyy valtion tukiverkoista mm. siinä mielessä että yhteiskunta on turvallisempi, siistimpi ja mukavampi elää kun tuloerot ovat pienemmät ja köyhilläkin pysyy edes katto joten kuten pään päällä. Mutta no joo. Saahan sitä lähteä jos huvittaa, kunhan vaan ymmärtää ettei se ruoho ole välttämättä vihreämpää siellä aidan toisella puolella.

      Lainaa

    53. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Auskinen: Aivan!
      Ja jos ei ole noudatettavaa yleissitovaa työehtosopimusta, mennään työsopimuslain mukaisesti. Tällöin tulee maksaa tavanomaista ja kohtuullista palkkaa tehdystä työstä. Mikä on tavanomaista ja kohtuullista, lienee suhteellista.

      Lainaa

    54. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Auskinen: Ei taida Roosa hoksata, että molempien tulot vaikuttaa asumistuen määrään. Eli, jos Pekka tienaa huomattavasti enemmän ei Kela maksa niin paljon asumistukea. Vaikka olisivat sopineet, että maksavat vuokran puoliksi.

      Lainaa

    55. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Kride:
      Ja jos he maksavat vuokran puoliksi, on Roosan osuus vuokrasta vain 350 e. Eli aika hemmetin matala vuokra, sanoisin.

      Lainaa

    56. Tulos: -5 (9 ääntä)
      On Tero oikee kunnon isämmaanpuolustaja. Roosan kanssa täysin samaa mieltä... Downwotee kommenttini jos oot samaa mieltä!

      Lainaa

    57. Tulos: +3 (7 ääntä)
      BOOM: On Tero oikee kunnon isämmaanpuolustaja. Roosan kanssa täysin samaa mieltä… Downwotee kommenttini jos oot samaa mieltä!
      Lähtee vaan samaa matkaa jos hävettää olla suomalainen ;)

      Lainaa

    58. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Ja ihmettelen kyl tota kommenttia, "oikee isänmaanpuolustaja",täh? Miksi ei ensinnäki sais omaa maataan joka on ensinnäki turvallisimpia maita ja jossa oikeesti on vielä asiat hyvin niin puolustaa kun eukko kirjottaa et "hävettää olla suomalainen,asusin mielummi vaikka slummeissa" nii huh huh mitä tekstiä, ei oo ihan kaikki tukiaiset kanootissa!ja "lähen JOS tilaisuus koittaa",siinä niitä isoja puheita,sen kun toteuttas eikä saatana valittas! ckquote cite="comment-206652"> Laila: Lähtee vaan samaa matkaa jos hävettää olla suomalainen

      Lainaa

    59. Tulos: -5 (7 ääntä)
      Tässä pitää tietää, että USA:ssa on lakisääteinen minimipalkka, mutta Suomessa ei ole. Muttajoo, sosiaalipummi kirjoittaja on muilta osin väärässä ja muutenkin vastenmielinen ihminen.

      Lainaa

    60. Tulos: +8 (12 ääntä)
      -: lalala: “Kun meillä on Pekan kaa yli 700€ kämppä niin valtio maksaa meille yhteensä 50€/kk asumistukea!” Voisiko olla mitenkään mahdollista, että teidän oletettaisiin Pekan kanssa vaikka käyvän töissä ja maksavan itse kämpästänne? Taas tämä idioottimainen “opsikelijoiden pitäisi mennä töihin” -kitinä. Asunto ei ehkä ole halvin mahdollinen eikä Roosa sieltä fiksuimmasta päästä, mutta ei kyllä ole tämä kommenttikaan järjellä kyllästetty.
      Painetaan hei lisää rahaa. Että riittää sitten kaikille, joo!! Kaikille pitää olla kaikkee ilmaseksi! Mä haluun, mä haluun!! Mut mä en haluu tehdä mitään.

      Lainaa

    61. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Jenkitkö on sitten oikein demokratia? Siinäpä vasta vitsi, kun vähiten ääniä saanut pääsee presidentiksi.

      Lainaa

    62. Tulos: -4 (12 ääntä)
      Vain yhteen asiaan puutun: Itse suomalaisen korkeakoulun käyneenä totean suomalainen koulutustason olevan niin alhaalla, että odotankin siitä minulle maksettavan opintorahaa.

      Lainaa

    63. HupsistaOlenSieni 1.3.2015 9:50
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      nokta: Onko sitä jotenkin velvollinen jäämään Suomeen asumaan koska on tänne syntynyt ja täällä opiskellut?
      No Tottakai olet velvollinen täällä opiskeltuasi jäämään nostamaan sitä työttömyystukea muiden valmistuneiden kanssa. Eihän siitä tule yhtään mitään,että kaikki menestyvät, elättävät itseitsensä ja aiheuttavat ehkä verojen kevenemistä kun valtion kassa on kerrankin plussilla. Ihan tyhymä kysymys.

      Lainaa

    64. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Apina: Australia sen sijaan oikeasti on luvattu maa! Mutta maailmalla kulkeneena ja asuneena niin tämä Suomi on kyllä kaikkein turvallisin vaihtoehto ja ei missään muualla pidetä ihmisistä näin hyvää huolta. Vaikka se kaikki on menossa perseeseen. Äänestäkää persuja!
      Viimeinen lause pilasi koko kommenttisi.

      Lainaa

    65. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Mariel: Kyllä minäkin olen Japaniin muuttamassa jossain vaiheessa kun en ihan täysillä Suomessa viihdy. En siltikään pääse sinne ihan heti kun oho hupsista siellä ei saakaan sitten mitään tukia ja kaikki pitää maksaa itse, ja siellä on kallista. Joten kilttinä tyttösenä hoidan koulutuksen ensin Suomessa ja suunittelen asioita pala kerrallaan realistisesti. Sitäpaitsi Suomessa on monia hyviä puolia. Itselleni Japani vain on ns. toinen kotimaa jos noin voi sanoa. Silti en koskaan Suomea jättäis kokonaan pois. Tuolla tytöllä on vielä melko paljon edessä jos on tollanen asenne ja kohteena Jenkkilä… -.-
      Toivottavasti olet jo käynyt tutustumassa Japaniin etukäteen kun se on kerta se toinen kotimaa. Aika moni kyseisestä maasta etukäteen (mangan/cosplayn/animen takia) innostunut on tullut maitojunalla kotia kun käsittää minkälaisesta maasta oikeasti on kyse. Länkkärit eivät ole moneen paikkaan tervetulleita lainkaan ja kielitaidottomat Nipponilaiset eivät mielellään asioi kanssasi ellei kielitaitosi japaniksi ilmaistessa ole erinomainen. Suomessa ei kuulemma japaninkielentaitoa saa niin hyväksi opeteltua, että sillä oikeasti maassa vielä pärjäisi - eikä edes yliopistotasolla japanilaisesta opettajakunnasta löydy ihmisiä, jotka osaisivat englantia edes välttämävästi. Itsekin nuorena haaveilin muuttavani ulkomaille, onneksi työmatkoilla silmistä tippuivat suomut ja aloin taas arvostamaan kotimaani tasoa.

      Lainaa

    66. tuleva rakennusmestarinainen 15.7.2015 18:44
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Hattu: Hyvää matkaa Yhdysvaltoihin, Roosa! Ota Canna ja Tuksu mukaasi, tulette varmasti menestymään.
      Canna mainittu!

      Lainaa

    67. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Mariel: Lisäyksenä edelliseen: Vaikka asuisin missä niin kansalaisuuteni säilyy, että kyllä minä osan veroistani joutuisin Suomeen maksamaan kuitenkin. Tulisi varmasti myös ostettua Suomesta palveluja ja ostoksia, joten tukisin myös Suomalaista taloutta. Ei taida olla sun rahapussistasi pois…
      Ööö en tajua mitä meinaat, niin kauan kun oot kirjoilla eri maassa niin sinun ei tarvi maksaa mitään veroja Suomeen

      Lainaa

    68. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Tervetuloa vaan Jenkkilään. Täällähän asuminen vasta on edullista... Suomessa vuokra 700 ja siihen pitäisi saada asumistukea. Huh huh. Bay Arealla asuntojen vuokrat pyörivät $2000-8000/kk - toki kalliimpia kun löytyy. Alle $2000 ei yksiötä ei taida helposti löytyä. Lisäksi kaasu-, sähkö-, vesi-, data-, vakuutusmaksut jne. joitakin satasia kuussa. Suomessa ruoka on ainakin halvempaa kuin täällä. Vaikka palkat voivat olla täällä suurempia, ei se tarkoita, että kaikilla on hyvä palkka. Jos oikein muistan, tarjoilijan palkka on $3/h +tipit. Täällä ollessa osaa arvostaa sitä kuinka hyvin asiat ovat Suomessa (terveydenhuolto, koulutus, kouluruokailu jne.). Varmaan ärsyttää maksaa takaisin liikaa maksettua opintotukea, täällä sellaista systeemiä ei ole. En kiellä ettenkö täällä viihtyisi, joka paikassa on omat hyvät ja huonot puolet. Ei se ruoho ole aina niin vihreää aidan toisella puolella kuin sen kuvittee olevan. Jenkkilän slummia en vielä ole nähnyt, vaikka olen nähnyt ihmisiä, joilla ei niin hyvin mene. Veikkaan, että Jenkkilän slummi on vähän eri asia kuin Suomen slummi.

      Lainaa

    69. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Tonzo: Jenkeissä niin kauan hyvä asua, kun pysyt terveenä ja on töitä. Muuten valahtaakin helposti syvälle paskaan.
      Eipä täällä suomessakaan työkyvyn menettänyt kroonista borrelioosia sairastava apua saa.. tarvis vissii ruveta juopoks ni sais jotain tukea.

      Lainaa

    70. Käyttäjä 2.1.2016 14:53
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Hojo: Eipä täällä suomessakaan työkyvyn menettänyt kroonista borrelioosia sairastava apua saa.. tarvis vissii ruveta juopoks ni sais jotain tukea.
      En vähättele kokemustasi, mutta missäpä maassa paremminkaan olisi? Suomi on joka tapauksessa parhaimpia maita sairastua tai joutua työttömäksi, vaikkei tämäkään sellainen superutopia ole, jossa kaikki olisi täydellistä ja sairaudet prikulleen tasavertaisia ja lääkärit tietäisivät kaikesta kaiken. Sellaista maata ei olekaan. En minä vaan tiedä, mihin kannattaisi muuttaa jos ei Suomen hoidosta pidä. Joka tapauksessa aina on ja tulee olemaan sairauksia ja elämäntilanteita, joille ei mahda mitään, eikä valtiokaan ole kaikkeen syyllinen ja kaikesta vastuussa.

      Lainaa

    71. Tulos: +3 (7 ääntä)
      lalala: “Kun meillä on Pekan kaa yli 700€ kämppä niin valtio maksaa meille yhteensä 50€/kk asumistukea!” Voisiko olla mitenkään mahdollista, että teidän oletettaisiin Pekan kanssa vaikka käyvän töissä ja maksavan itse kämpästänne?
      Jos ei ole enempiä tuloja nii kyllä siitä maksetaan asumistukena suht iso prosentti ja loput voi työtön hakea toimeentulotukena. Mutta tuossahan olikin ongelma että oli tienannut. Sitä ei kannata meinaan tehdä :D

      Lainaa

    72. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Mitähän Roosalle nykyään kuuluu? :)

      Lainaa

    73. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Jos Roosa joskus haluaa lapsia, kai hän on ottanut huomioon että USA on maailman ainoa länsimaa jossa ei ole yhtä ainutta päivää palkallista äitiyslomaa?

      Lainaa

    74. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Mariel: Loisii..? Saan koulutuksestani työmarkkinatukea, josta lähtee veroja 20%. Millä sinä maksoit koulutuksesi? Vai oletko kenties edelleen loisimassa?
      Siis oot jo peräti työmarkkinatuella opiskeleva, joka aikoo jättää Suomen heti kun voi, ja kuvittelet silti olevasi verojen nettomaksaja? Ei se ihan niin mene.

      Lainaa

    75. Syötävä kesyhanhi 9.8.2020 20:07
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Asiaan muuten ottamatta kantaa, Suomessa ei ole minimipalkkaa. On yleiset työehtosopimukset, mutta mikään ei periaatteessa estä sinua(kaan) palkkaamasta naapurin poikaa leikkaamaan ruohoa 0,5€ tuntipalkalla.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kela, Yhdysvallat, usa, jenkit, tuki, tuet, korvaus, korvaukset, palkka, slummi, sosiaaliturva