Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kaikesta voi riidellä

Joku on tainnut nousta väärällä jalalla.
Kaikesta voi riidellä

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 76 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +622 (628 ääntä)
      Gluteeni mitänyt?

      Lainaa

    2. Tulos: +653 (677 ääntä)
      Jos syöt gluteenia sun muna lähtee lentoon, eikös tämä opittu jo South Parkista hm?

      Lainaa

    3. Tulos: +388 (394 ääntä)
      Voi kauhistus. Entäs kuinka laktoosi?

      Lainaa

    4. Tulos: +835 (845 ääntä)
      Ei luoja näitä ihmisiä jotka ovat lukeneet internetistä jostakin random sivusta jonkun random "asiantuntijan" kertomuksia "gluteeni tappaa" ja sitten ottavat sen heti todesta ja sen on pakko olla totuus ja jos häntä ei usko niin sitten on "kateellinen ämmä".

      Lainaa

    5. Tulos: +521 (535 ääntä)
      Menny vissiin fitnessiprotskupuurot vähän päähän?

      Lainaa

    6. Tulos: +604 (622 ääntä)
      Eniten mua tässä ihmetyttää, että syökö joku ruis(?)leipää todella vadelmien ja muiden marjojen kanssa?

      Lainaa

    7. Tulos: +468 (478 ääntä)
      Gluteenijädeä?! Tarkoittaakohan Saila tässä nyt tuuttia (joita saa myös gluteenittomalla vohvelilla) vai ymmärtääköhän se oikeasti mitä gluteeni oikeasti edes on? Täytyy kyllä elämän käydä aika raskaaksi jos ei kesälläkään saa syödä jäätelöä lainkaan.

      Lainaa

    8. Tulos: +385 (391 ääntä)
      Että mua pistää vihaksi ihmiset jotka vetää heti ensimmäisenä "x on kateellinen" kortin pöytään jos joku sattuu olemaan asiasta eri mieltä. Miksi kaikki vastakkainasettelutilanteet muka johtuisivat pelkästä kateudesta? Toisaalta yhtälailla pistää vihaksi kaikki erikoiset ruokavaliot omaavat ihmiset, jotka ottavat elämäntehtäväkseen kertoa kaikille kuinka he ovat ko ruokavalion käyttäjiä. Kukaan ei kysynyt, saatana! Puuh. Kiitos. Avautuminen helpotti.

      Lainaa

    9. Satunnainen randomi 27.8.2015 4:28
      Tulos: +125 (149 ääntä)
      Ei ole ainoa varmaan jolta menee laktoosi, gluteeni, laktoosi-intoleranssi, maitoallergia ja keliakia sekaisin. Sitten on ihmisiä jotka kestää vehnää mutta rukiista menee suurin piirtein suoli verille, toiset ei kestä yhtään kauraa vaikka se sopii joillekin keliaakikoille. Jne. Ja on ruoka-alan ihmisiä jotka ei näitä asioita osaa erotella.

      Lainaa

    10. Tulos: +102 (108 ääntä)
      Joillakin ihmisillä ei sisukset kestä gluteenia, ei ollenkaan, siksi pitää maailmassa olla vaihtoehtoja että voi nauttia asioista. Onneksi on keksitty kaikenlaista. Itse tykkään leivästä, olisi vaikeaa jättää se kokonaan pois.

      Lainaa

    11. Tulos: +142 (174 ääntä)
      Kaveri oli jutellut lääkärin kanssa gluteenin poisjättämisestä, mutta lääkäri sanoi sen olevan vaarallista terveelle ihmiselle. Kuulemma keho alkaa ajan myötä hylkiä gluteenia ja "kehittää" itselleen keliakian.

      Lainaa

    12. Tulos: +167 (167 ääntä)
      Öööö: Eniten mua tässä ihmetyttää, että syökö joku ruis(?)leipää todella vadelmien ja muiden marjojen kanssa?
      Niinpä. Ihmiset keskittyy tässä nyt täysin epäolennaisuuksiin, kun voisi miettiä syökö joku leipää noin!

      Lainaa

    13. Tulos: -79 (155 ääntä)
      Öööö: Eniten mua tässä ihmetyttää, että syökö joku ruis(?)leipää todella vadelmien ja muiden marjojen kanssa?
      Todellakin syö. Tässä on yksi. Kevyesti esimerkiksi bulgarialaista jogurttia, sitten marjoja. Huomattavasti terveellisempää kuin teurasjätteistä kasattu ja säilöntäaineilla ja suolalla terästetty "leikkele".

      Lainaa

    14. Tulos: +181 (185 ääntä)
      Hei. Mitä mulla nyt meni tässä ohi? Annahan sano että on ollu syömättä viljoja puolitoista vuotta, niin millä ihmeen logiikalla hän olis sitte Sailalle kateellinen? Ja mikä hemmetti on gluteeniton jäätelö? Saila on kyllä menny nyt gluteenittomuudesta ihan sekasin.

      Lainaa

    15. Tulos: +170 (170 ääntä)
      Ärsyttää tuo kateuskortti. Jos ilmaisee mielipiteensä, tai kritisoi jotakin, on automaattisesti kateellinen.

      Lainaa

    16. Tulos: +185 (205 ääntä)
      Wempula: Todellakin syö. Tässä on yksi. Kevyesti esimerkiksi bulgarialaista jogurttia, sitten marjoja. Huomattavasti terveellisempää kuin teurasjätteistä kasattu ja säilöntäaineilla ja suolalla terästetty “leikkele”.
      Taisi nousta itsetunto parilla siivulla? Kai ymmärrät, että sorrut Sailailuun.

      Lainaa

    17. Tulos: -83 (125 ääntä)
      huhuh: Kaveri oli jutellut lääkärin kanssa gluteenin poisjättämisestä, mutta lääkäri sanoi sen olevan vaarallista terveelle ihmiselle. Kuulemma keho alkaa ajan myötä hylkiä gluteenia ja “kehittää” itselleen keliakian.
      Kyllä on lääkäri ollu aika kujalla. Miten ne kaikki sadat karppaajat pysyy hengissä vuodesta toiseen kun ei syö viljoja? Onko keliakia itseaiheutettu sairaus?

      Lainaa

    18. Tulos: +99 (101 ääntä)
      Niin oliko Sallalla oikeasti keliakia tai joku muu syy olla syömättä gluteenia? Vai muoti-ilmiö? Vai hyväuskoisuus yhdistettynä yhteen trollaukseen?

      Lainaa

    19. karppaava keliaakikko 27.8.2015 8:46
      Tulos: +142 (148 ääntä)
      Meneekö tässä nyt gluteeni ja hiilihydraatit sekaisin? Keliaakikkona nyppi tälläiset kissi vähähiilarit, jotka pätee ruokavaliollaan, edes tietämättä tosiasioita.

      Lainaa

    20. Tulos: -6 (64 ääntä)
      Itellä alkoi tuossa kesän alussa vatsa turpoamaan aina syömisen jälkeen, tuli ihottumaa ja vatsa oli löysällä. Luin kirjasta Hormonitasapaino ruoka-aineyliherkkyyksistä ja otin käyttöön eliminaatioruokavalion. Jätin siis pois gluteenin, maitotuotteet, sokerin ja fodmap-hiilarit. Oireet alkoivat lieventymään kahden viikon jälkeen ja paino on tippunut kahdessa kuukaudessa 12 kiloa. Vielä en tiedä tarkemmin, mikä minua vaivaa, koska sain kesäkuussa ajan lääkäriin vasta elokuun loppuun, itseasiassa huomiseksi. Varmaa on kuitenkin, että gluteeni ja laktoosi aiheuttaa oireita, vaikka aiemmin niistä ei ole ollut haittaa. Ottakaa ihmiset asioista selvää, jos teillä on mitä tahansa oireita. Stressi aiheuttaa monenlaisia sairauksia ja oireet voi olla aika epäämääräisiä, mutta yleensä ongelmiin löytyy ratkaisu. Se pitää vain löytää.

      Lainaa

    21. yli opisto hörho 27.8.2015 9:40
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Säälittää ihmiset jotka itse alkavat ensimmäisinä aukoa päätään eivätkä edes ymmärrä sitä kun avautuvat siitä.

      Lainaa

    22. Tulos: +99 (117 ääntä)
      nooB: Kyllä on lääkäri ollu aika kujalla. Miten ne kaikki sadat karppaajat pysyy hengissä vuodesta toiseen kun ei syö viljoja? Onko keliakia itseaiheutettu sairaus?
      Itseasiassa karppaus ei todellakaan ole terveellistä noin pitemmän päälle. Sehän on alun alkujaankin keksitty hätäratkaisuksi Jenkkilän kuooleman vaarassa oleville ylipainoisille. Heillekään sen ei ole tarkoitus jäädä päälle. Enkä itse omasta henkilökohtaisesta mielipiteestäni katseltuna suosittelisi sitä heillekään. Itse en tiedä tuosta gluteenittoman ruokavalion vaarallisuudesta terveelle ihmiselle juurikaan mitään, muuta kuin sen että suhteellisen tarpeettomalta kuulostaa. En siis tiedä onko lääkäri ollut oikeassa väitteessään mutta mielenkiintoista olisi tietää, oletko sinä itse lääkäri tai ravitsemusalan ammattilainen?

      Lainaa

    23. Puolikiero_savolainen 27.8.2015 9:41
      Tulos: +65 (103 ääntä)
      nooB: Kyllä on lääkäri ollu aika kujalla. Miten ne kaikki sadat karppaajat pysyy hengissä vuodesta toiseen kun ei syö viljoja? Onko keliakia itseaiheutettu sairaus?
      Juu, aivan varmasti vuosia asioita opiskellut lääkäri on "pihalla" aiheesta, toisin kuin te netissä asiat omaksuneet terveysintoilijat. Käsittääkseni karppaajat syövät myös viljoja, mutta vähän. Ja onko karppauksen pitkäaikaisia terveysvaikutuksia tutkittu? Tuota samaa on nimittäin julkisuudessakin lääkärit tuoneet esille, eli taitaa olla ihan aiheellinen huoli.. Saila, olet itserakas ja luulet olevasi parempi ihminen. Tulee mieleen ihan nämä kasvissyöjät, jotka kiljuvat lihasyöjiä murhaajiksi. Hyi..

      Lainaa

    24. Tulos: +62 (62 ääntä)
      Niin miksi peitetty toinen nimi (anna-sofia) kun se kerta tekstissä mainitaan!??

      Lainaa

    25. Tulos: +50 (50 ääntä)
      Ja kaikki tämä avautuminen vain leivästä...

      Lainaa

    26. keliaakikko 27.8.2015 10:43
      Tulos: +65 (67 ääntä)
      Ipe: Itellä alkoi tuossa kesän alussa vatsa turpoamaan aina syömisen jälkeen, tuli ihottumaa ja vatsa oli löysällä. Luin kirjasta Hormonitasapaino ruoka-aineyliherkkyyksistä ja otin käyttöön eliminaatioruokavalion. Jätin siis pois gluteenin, maitotuotteet, sokerin ja fodmap-hiilarit. Oireet alkoivat lieventymään kahden viikon jälkeen ja paino on tippunut kahdessa kuukaudessa 12 kiloa. Vielä en tiedä tarkemmin, mikä minua vaivaa, koska sain kesäkuussa ajan lääkäriin vasta elokuun loppuun, itseasiassa huomiseksi. Varmaa on kuitenkin, että gluteeni ja laktoosi aiheuttaa oireita, vaikka aiemmin niistä ei ole ollut haittaa. Ottakaa ihmiset asioista selvää, jos teillä on mitä tahansa oireita. Stressi aiheuttaa monenlaisia sairauksia ja oireet voi olla aika epäämääräisiä, mutta yleensä ongelmiin löytyy ratkaisu. Se pitää vain löytää.
      Ei missään nimessä pidä lopettaa itsekseen gluteenin syöntiä ennen keliakiatutkimuksia! Nyt kun olet ollut gluteenittomalla kauan ja menet lääkäriin niin eihän siellä mitään merkkiä keliakiasta näy kun olet itseäsi jo hoitanut. Keliakiassa gluteeni tuhoaa suolinukkaa, joka auttaa ravintoaineita imeytymään. Jos gluteenia ei syö, suolinukka palautuu. Keliakia kun on sellainen sairaus, että gluteenittomuus on EHDOTON. Siis ihan oikeasti ehdoton, leivänmuruakaan ei saa elimistöön päästää. Itse en ainakaan jaksaisi näin hysteerisen varovaista gluteenin kyttäämistä mitä joudun nyt tekemään, jos minulla ei keliakiaa olisi vaan noudattaisin gluteenitonta ruokavaliota muuten vain.

      Lainaa

    27. Tulos: +63 (83 ääntä)
      Ruokarajoitteita on kautta aikojen käytetty oman sisäryhmän erityisyyden osoittamiseen. Monissa uskonnoissa tosissaan olevat erotellaan muusta porukasta mm. ruokarajoitteilla. Ruokaa on kuitenkin syötävä varsin usein ja siinä tulee samalla kätevästi tarkastettuua uskonnollisuuden aste. Lisäksi monimutkaisessa ja yhä monimutkaistuvassa maailmassa syöminen ja siihen liittyvät rituaalit tarjoavat rajatun pelikentän, jonka voi jossain mielessä hallita ja pitää kontrollissa. Joillekin se on ainut asia elämässä mikä jotenkin pysyy hallinnassa. Uudempana juttuna on se, että yksilön pitää olla erityinen. Ja mikäli nyt ei ole satu omaamaan mitään erityisempaa erityiskykyä tai ominaisuutta, voi ruokarajoitteilla helposti tehdä itsestään erityisen. Tämä tietysti vaatii lisäksi hiukan mainostamista, että muutkin tajuaisivat itse itselleen ruokarajoitteita keränneen erityislaatuisuuden. Sitähän tuo Saila mokassa teki. Todellisuudessa koko maailmassa on vain kaksi oikeata ongelmaa ruuan suhteen. Toinen on se, että ruokaa syödään liikaa ja toinen se, että ruokaa syödään liian vähän. Muu on hifistelyä ja menee harrastuksen piikkiin (Saatoin kärjistää vähän).

      Lainaa

    28. Lihamestari 27.8.2015 11:21
      Tulos: +75 (87 ääntä)
      Tämä maailma on ihan sairas, jos jo ruisleipäkin on nykyään jotain "gluteenipaskaa". Jos joku ituhippi näin ajattelee niin ajatelkoon, mutta ihan idiotismia tulla aukomaan päätään muille omista foliohattufobioistansa.

      Lainaa

    29. Tulos: +6 (52 ääntä)
      keliaakikko: Ei missään nimessä pidä lopettaa itsekseen gluteenin syöntiä ennen keliakiatutkimuksia! Nyt kun olet ollut gluteenittomalla kauan ja menet lääkäriin niin eihän siellä mitään merkkiä keliakiasta näy kun olet itseäsi jo hoitanut. Keliakiassa gluteeni tuhoaa suolinukkaa, joka auttaa ravintoaineita imeytymään. Jos gluteenia ei syö, suolinukka palautuu. Keliakia kun on sellainen sairaus, että gluteenittomuus on EHDOTON. Siis ihan oikeasti ehdoton, leivänmuruakaan ei saa elimistöön päästää. Itse en ainakaan jaksaisi näin hysteerisen varovaista gluteenin kyttäämistä mitä joudun nyt tekemään, jos minulla ei keliakiaa olisi vaan noudattaisin gluteenitonta ruokavaliota muuten vain.
      En usko, että minulla on keliakiaa, kun ei sitä aiemminkaan ole ollut. Uskon, että minulla on gluteenille yliherkkyys, joka on seurausta huonosta ruokavaliosta ja erittäin kovasta stressistä. Olet siis sitä mieltä, että minun olisi pitänyt kärsiä ja antaa oireiden pahentua tämän kaksi kuukautta? Olisit tyytyväinen, jos odottaisin siihen asti, että ulostan pelkkää verta? Sen takiahan jätin sen gluteenin pois, että suolinukka alkaisi parantua! Tiedän hyvin, että keliakia on ehdoton eikä siitä kärsivälle kestä syöttää mikroskooppistakaan määrää gluteenia. Yliherkkyydestä voi parantua, mutta keliakiasta ja allergiasta ei. Tilanteeni oli niin paha, että oli pakko tehdä jotain. Nämä toimenpiteet toimivat minulle. Minulla ei kiinnosta mistä jokin ratkaisu ongelmaan löytyy, kunhan ratkaisu löytyy. Annoin mahdollisuuden YTHS:lle tutkia näitä oireita, mutta ei niillä kiinnostanu niin paljoa, että olisivat alkaneet kiireellisesti niitä oireita tutkimaan. Vai että teen tämän huvikseni? Omasta näkökulmastani tein tämän, koska oli pakko!

      Lainaa

    30. Tulos: +32 (58 ääntä)
      Kerubi: Todellisuudessa koko maailmassa on vain kaksi oikeata ongelmaa ruuan suhteen. Toinen on se, että ruokaa syödään liikaa ja toinen se, että ruokaa syödään liian vähän. Muu on hifistelyä ja menee harrastuksen piikkiin (Saatoin kärjistää vähän).
      Ehkä vähän kärjistit juu. Se on kiva tietää, että ihan harrasteena vaan p*skoo verta ja kärsii kivuista jotka estävät suorassa kävelemisen (ja oikeastaan kyllä kaiken muunkin elämän). Suosittelen muuten sullekin, tosi kiva harrastus ja laihtuukin "ihan itsestään".

      Lainaa

    31. Tulos: +18 (26 ääntä)
      Mansikka: Menny vissiin fitnessiprotskupuurot vähän päähän?
      Tainnut mennä ihan väärään päähän.

      Lainaa

    32. Tulos: +48 (60 ääntä)
      "Nyt ois uutta leipää tarjolla!" "Gluteeni on myrkkyä" "Ei tartte hakee" "Gluteeni on myrkkyä" "En syö gluteeniä" "Kateellinen! Syön gluteenijäätelöö!"

      Lainaa

    33. Römpsykkä 27.8.2015 12:24
      Tulos: +15 (33 ääntä)
      Gluteeni on ihanaa! Varsinkin gluteenijauho, jonka ansiosta voin valmistaa erittäin proteiinipitoista "kasvilihaa" eli seitania.

      Lainaa

    34. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Saila, vanha velho. http://nyt.fi/fokit/s1305976890648

      Lainaa

    35. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Saila, vanha velho. http://nyt.fi/fokit/s1305978580066

      Lainaa

    36. Tulos: +24 (30 ääntä)
      Ipe: En usko, että minulla on keliakiaa, kun ei sitä aiemminkaan ole ollut. Uskon, että minulla on gluteenille yliherkkyys, joka on seurausta huonosta ruokavaliosta ja erittäin kovasta stressistä. Olet siis sitä mieltä, että minun olisi pitänyt kärsiä ja antaa oireiden pahentua tämän kaksi kuukautta? Olisit tyytyväinen, jos odottaisin siihen asti, että ulostan pelkkää verta? Sen takiahan jätin sen gluteenin pois, että suolinukka alkaisi parantua! Tiedän hyvin, että keliakia on ehdoton eikä siitä kärsivälle kestä syöttää mikroskooppistakaan määrää gluteenia. Yliherkkyydestä voi parantua, mutta keliakiasta ja allergiasta ei. Tilanteeni oli niin paha, että oli pakko tehdä jotain. Nämä toimenpiteet toimivat minulle. Minulla ei kiinnosta mistä jokin ratkaisu ongelmaan löytyy, kunhan ratkaisu löytyy. Annoin mahdollisuuden YTHS:lle tutkia näitä oireita, mutta ei niillä kiinnostanu niin paljoa, että olisivat alkaneet kiireellisesti niitä oireita tutkimaan. Vai että teen tämän huvikseni? Omasta näkökulmastani tein tämän, koska oli pakko!
      Miten sinulla voisi olla gluteeniyliherkkyyttä kun lääketieteen mukaan sellaista ei ole olemassakaan? Tasan yhdessä tutkimuksessa sellainen löydettiin ja kun tutkijat itse alkoivat epäilemään tuloksiaan, he tutkivat asiaa uudelleen ja huomasivat, että kyse ei ollut gluteenista vaan todennäköisesti juurikin noista fodmapeista.

      Lainaa

    37. Tulos: -5 (17 ääntä)
      How to become gluten intolerant: https://youtu.be/Oht9AEq1798 Sarjassamme tätäkin "myrkkyä" on syöty ties kuinka monta tuhatta vuotta mutta jostain syystä ei silti olla vielä kuoltu sukupuuttoon.

      Lainaa

    38. sassifacebook@gmail.com 27.8.2015 14:31
      Tulos: -58 (62 ääntä)
      Gluteeni ON myrkkyä.Jäde on saastunut gluteenista jos se on valmistettu samoilla tuotantolinjoilla viljatuotteiden kanssa ja etenkin jos on vohvelijäätelö. Sailalle pojot!

      Lainaa

    39. sassifacebook@gmail.com 27.8.2015 14:33
      Tulos: -21 (37 ääntä)
      Barael: How to become gluten intolerant: https://youtu.be/Oht9AEq1798 Sarjassamme tätäkin “myrkkyä” on syöty ties kuinka monta tuhatta vuotta mutta jostain syystä ei silti olla vielä kuoltu sukupuuttoon.
      Viljat on kylläkin kuuluneet ihmisen ruokavalioon tosi vähän aikaa.

      Lainaa

    40. Tulos: +22 (26 ääntä)
      lobo: Ehkä vähän kärjistit juu. Se on kiva tietää, että ihan harrasteena vaan p*skoo verta ja kärsii kivuista jotka estävät suorassa kävelemisen (ja oikeastaan kyllä kaiken muunkin elämän). Suosittelen muuten sullekin, tosi kiva harrastus ja laihtuukin “ihan itsestään”.
      Maalasin vähän erikokoisella pensselillä ts. suuruusluokat eivät nyt kohtaa. Aliravittuja on maailmassa n. 800 miljoonaa ja ylipainoisia 1600 miljoonaa. (http://www.worldometers.info/fi/). Keliakiasta yms. oikeista vaivoista ei ole tilastotietoa maailmalta (kehittyvät maat puuttuvat) tai jos on niin tiedetään esiintyvyyksissä olevan melkoisia eroja. Osa oikeistakin vaivoista johtuu kokonaan tai osittain liikalihavuudesta (esim. kakkostyypin diabetes). Tarkoitukseni ei ollut vähätellä oikeita sairauksia. Kun kahdesta isoimmasta ongelmasta on kuivilla eikä oikeata tautia ole, on ruoka-aineiden kanssa puuhastelu harrastetta. Tästä on eräänä esimerkkinä ravintolat, jotka tarjoavat "gluteenitonta" ruokaa huvikseen gluteenittomille. Oikeasta keliakiasta kärsivää ei paljon lohduta, että melkein kaikista annoksen raaka-aineista oli valittu gluteenittomat versiot.

      Lainaa

    41. Sassi = Saila 27.8.2015 15:19
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      Gluteeni ON myrkkyä.Jäde on saastunut gluteenista jos se on valmistettu samoilla tuotantolinjoilla viljatuotteiden kanssa ja etenkin jos on vohvelijäätelö. Sailalle pojot!
      Hienoa Saila! Käyt täällä peukuttamassa itseäsi :D

      Lainaa

    42. Tulos: +3 (45 ääntä)
      Puolikiero_savolainen: Juu, aivan varmasti vuosia asioita opiskellut lääkäri on “pihalla” aiheesta, toisin kuin te netissä asiat omaksuneet terveysintoilijat. Käsittääkseni karppaajat syövät myös viljoja, mutta vähän. Ja onko karppauksen pitkäaikaisia terveysvaikutuksia tutkittu? Tuota samaa on nimittäin julkisuudessakin lääkärit tuoneet esille, eli taitaa olla ihan aiheellinen huoli.. Saila, olet itserakas ja luulet olevasi parempi ihminen. Tulee mieleen ihan nämä kasvissyöjät, jotka kiljuvat lihasyöjiä murhaajiksi. Hyi..
      Kasvissyönnillä ei ole tekemistä itserakkauden kanssa. Kyse on etiikasta. Ovatko kaikki moraaliset kannanotot sinusta "kiljumista" joka on "hyi", vai vain silloin kun mielipide on sinua vastaan? Onhan sitä apartheidin aikoihin muita vituttanut jos joku saatanan ituhippi on ulissut että muka mustillakin on ihmisarvo.

      Lainaa

    43. Tulos: -24 (50 ääntä)
      Gluteeniyliherkkyys johtuu geenimanipuloidusta ja käsitellystä viljasta. Esimerkiksi alkuvehnä (speltti) eli käsittelemätön venhnä ei välttämättä aiheuta yliherkkyyksiä. Eli on eroa leivillä siinä suhteeessa että mitä viljaa on käytetty. Luomua kannattaa käyttää. Koska ihmiset on pilannut alkuperäisen vehnän niin se ei enää toimi ihmisen kehossa. Ps. lääkärit lukee ravinto-oppia Suomessa 2 opintoviikkoa, joten suurin osa lääkäreistä ei tiedä ruoka-aineiden merkityksestä välttämättä tavallista tallaajaa enempää. Oireita hoidetaan aina lääkkeillä, eikä pureuduta syihin. Sen takia kannattaa aina kuunnella itseään ja mennä sen mukaan, mikä tuntuu itselle hyvältä. Lääkäreitä on hyvä kuunnella, mutta kannattaa olla kriittinen eikä uskoa sokeasti mitä sanotaan.. Kannattaa itse ottaa asioista selvää ja miettiä onko tämä ainoa totuus..

      Lainaa

    44. Tulos: -10 (16 ääntä)
      Wempula: Todellakin syö. Tässä on yksi. Kevyesti esimerkiksi bulgarialaista jogurttia, sitten marjoja. Huomattavasti terveellisempää kuin teurasjätteistä kasattu ja säilöntäaineilla ja suolalla terästetty “leikkele”.
      +1 :D

      Lainaa

    45. Tulos: +43 (47 ääntä)
      : Gluteeniyliherkkyys johtuu geenimanipuloidusta ja käsitellystä viljasta. Esimerkiksi alkuvehnä (speltti) eli käsittelemätön venhnä ei välttämättä aiheuta yliherkkyyksiä. Eli on eroa leivillä siinä suhteeessa että mitä viljaa on käytetty. Luomua kannattaa käyttää. Koska ihmiset on pilannut alkuperäisen vehnän niin se ei enää toimi ihmisen kehossa. Ps. lääkärit lukee ravinto-oppia Suomessa 2 opintoviikkoa, joten suurin osa lääkäreistä ei tiedä ruoka-aineiden merkityksestä välttämättä tavallista tallaajaa enempää. Oireita hoidetaan aina lääkkeillä, eikä pureuduta syihin. Sen takia kannattaa aina kuunnella itseään ja mennä sen mukaan, mikä tuntuu itselle hyvältä. Lääkäreitä on hyvä kuunnella, mutta kannattaa olla kriittinen eikä uskoa sokeasti mitä sanotaan.. Kannattaa itse ottaa asioista selvää ja miettiä onko tämä ainoa totuus..
      No ottia tuota. Tässä olisi yksi alan ammattilainen tarjolla. Gluteenia löytyy yhtä lailla speltistä, eikä sitä ole sen ihmeemmäksi todettu kuin sitä yleisempää vehnääkään. Geenimanipulaatiosta voi olla kovin montaa mieltä, mutta eipä siitä tuollaisia allergiahaittoja ole löydetty. Sanoisin, että väitteesi on hyvin paljon hatarammalla pohjalla kuin ne kaksi opintoviikkoa (joita ei muuten enää ole olemassa) lukenet. Mihin perustuu väitteesi luomun terveydestä? Luomu-tuotteissa saa yhä käyttää lisä- ja torjunta-aineita, mutta sallittujen lista on lyhyempi. Myös osaa niistä ollaan epäilty haitallisiksi tai tutkimustieto ei ole kattavaa. Ravinnollisesti vastaava tuote ei ole luomuna sen ihmeellisempi, vaikkakin usein ympäristöystävällisempi ollessaan kotimainen. Antaa toki palaa lähteitä, mikäli yhä pidät ensimmäistä väitettäsi totena.

      Lainaa

    46. Tulos: +13 (41 ääntä)
      Puolikiero_savolainen: Tulee mieleen ihan nämä kasvissyöjät, jotka kiljuvat lihasyöjiä murhaajiksi. Hyi..
      En itse halua nimitellä ketään enkä yleensä tuo näitä aloitteellisesti keskustelussa esille, kun lihansyöntiin on myös ekologisesti ja eettisestikin kestävämpiä tapoja, mutta fakta on että keskiverto-Erkin lihansyönti on ympäristölle, eläimille sekä hänelle itselleen kestämättömämpää kuin kasvisruokavalio. Mielessäni ihmettelen kognitiivisen dissonanssin määrää esimerkiksi silloin, kun joku kertoo rakastavansa eläimiä, mutta osaa niistä pystyy silti surutta syömään ja tukemaan teollisuutta joka aiheuttaa turhaa kärsimystä ja kuolemaa kun nykyään sille ei ole välttämätöntä tarvetta ollenkaan. Kun jutun sisäistää tällä tasolla niin vaatii paljon olla sanomatta varsinkin läheisilleen asiasta, kun kerran välittää sekä heistä että niistä eläimistä. Tuputus ei silti yleensä auta joten toivon että ymmärrys joskus kasvaa muuta kautta.

      Lainaa

    47. Tulos: -7 (11 ääntä)
      Mansikka: Menny vissiin fitnessiprotskupuurot vähän päähän?
      Ettei ois menny kuitenki väärään päähän?

      Lainaa

    48. Tulos: +37 (39 ääntä)
      Itse mielelläni söisin tuota "gluteenipaskaa" :P Valitettavasti keliaakikkona en vain voi syödä ruisleipää vaikka kovasti tahtoisinkin.

      Lainaa

    49. Tulos: +21 (25 ääntä)
      Ipe: Itellä alkoi tuossa kesän alussa vatsa turpoamaan aina syömisen jälkeen, tuli ihottumaa ja vatsa oli löysällä. Luin kirjasta Hormonitasapaino ruoka-aineyliherkkyyksistä ja otin käyttöön eliminaatioruokavalion. Jätin siis pois gluteenin, maitotuotteet, sokerin ja fodmap-hiilarit. Oireet alkoivat lieventymään kahden viikon jälkeen ja paino on tippunut kahdessa kuukaudessa 12 kiloa. Vielä en tiedä tarkemmin, mikä minua vaivaa, koska sain kesäkuussa ajan lääkäriin vasta elokuun loppuun, itseasiassa huomiseksi. Varmaa on kuitenkin, että gluteeni ja laktoosi aiheuttaa oireita, vaikka aiemmin niistä ei ole ollut haittaa.
      Tiedäthän että vaikka sinulla olisikin keliakia, sitä ei välttämättä voida enää todeta koska olet jo luopunut gluteiinista?

      Lainaa

    50. keliaakikko 28.8.2015 8:41
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Ipe: En usko, että minulla on keliakiaa, kun ei sitä aiemminkaan ole ollut. Uskon, että minulla on gluteenille yliherkkyys, joka on seurausta huonosta ruokavaliosta ja erittäin kovasta stressistä. Olet siis sitä mieltä, että minun olisi pitänyt kärsiä ja antaa oireiden pahentua tämän kaksi kuukautta? Olisit tyytyväinen, jos odottaisin siihen asti, että ulostan pelkkää verta? Sen takiahan jätin sen gluteenin pois, että suolinukka alkaisi parantua! Tiedän hyvin, että keliakia on ehdoton eikä siitä kärsivälle kestä syöttää mikroskooppistakaan määrää gluteenia. Yliherkkyydestä voi parantua, mutta keliakiasta ja allergiasta ei. Tilanteeni oli niin paha, että oli pakko tehdä jotain. Nämä toimenpiteet toimivat minulle. Minulla ei kiinnosta mistä jokin ratkaisu ongelmaan löytyy, kunhan ratkaisu löytyy. Annoin mahdollisuuden YTHS:lle tutkia näitä oireita, mutta ei niillä kiinnostanu niin paljoa, että olisivat alkaneet kiireellisesti niitä oireita tutkimaan. Vai että teen tämän huvikseni? Omasta näkökulmastani tein tämän, koska oli pakko!
      Kaksi kuukautta lisää kärsimystä vs loppuelämän hoitamaton keliakia. No, jos kerta uskot ettet keliaakikko ole. En itsekään uskonut, mutta niin se uskomus sitten todistettiin vääräksi. Tietysti jos ihan tosissasi noudatat dieettiä, et käytä samaa voirasiaa kuin gluteenileipää syöneet, et syö "saattaa sisältää pieniä määriä gluteenia" -tekstin omaavia ruokia, ja muutenkin noudatat äärimmäistä varovaisuutta, niin sitten ok. Mutta jos et noin tee niin sitten onkin mukava kymmenen vuoden päästä saada suolisyöpädiagnoosi, kun häviävän pienet gluteenimäärät ovat suolta ärsyttäneet ja keliakia ei ole ollut kontrollissa. En minä vittuillakseni, asia vaan on lähellä sydäntä ja jos on mahdollisuus että keliakia jollakin on, se kannattaa kyllä tarkkaan tutkia ja mahdollisuus ottaa tosissaan!

      Lainaa

    51. Tulos: +26 (36 ääntä)
      Shh: En itse halua nimitellä ketään enkä yleensä tuo näitä aloitteellisesti keskustelussa esille, kun lihansyöntiin on myös ekologisesti ja eettisestikin kestävämpiä tapoja, mutta fakta on että keskiverto-Erkin lihansyönti on ympäristölle, eläimille sekä hänelle itselleen kestämättömämpää kuin kasvisruokavalio.
      Lihattoman ruuan voi tuottaa epäeettisesti ja epäekologisesti. Liharuuan voi tuottaa eettisesti ja ekologisesti. Ihminen on sekasyöjä ja on ihan terveellistä syödä lihaa silloin tällöin. Se on kuitenkin ihan oikea ongelma, että lihaa syödään liikaa. Lihan ongelma energiatarkastelussa on siinä, että lihan tuottamiseen menee energiaa huonolla hyötysuhteella. Ekologista se on tilanteessa, jossa eläimet voivat laiduntaa vapaasti alueilla, joissa peltoviljely tuottaa huonosti per pinta-ala. Sitä, että eläin menettää henkensä ennen ruuaksi päätymistä, en osaa pitää eettisenä ongelmana. Kun taas tehotuotantoon liittyvä välinpitämättömyys eläinten kärsimyksistä on eettinen ongelma. Keskiverto-Erkki syö liikaa lihaa (terveys, ekologia, eettisyys) ja optimiratkaisu olisi, että jokainen yksittäinen lihalla mässäilijä vähentäisi lihansyöntiään. Ei suinkaan se, että jotkut yksilöt rupeavat asiassa absolutisteiksi. Yksittäisen henkilön kasvissyönnissä on kovin usein kyse signaloinnista. Yksinkertaisella ruokaan liittyvällä valinnalla henkilö voi julistautua kuuluvansa hyvien ihmisten joukkoon.

      Lainaa

    52. Tulos: -15 (27 ääntä)
      miuku: Tiedäthän että vaikka sinulla olisikin keliakia, sitä ei välttämättä voida enää todeta koska olet jo luopunut gluteiinista?
      Sanoppa, että mihin tarvin sitä taudin määritystä? Sen jälkeen kun jätin tuon gluteenin pois, niin vahingossa söin sitä ja vatsa reagoi aika nopeasti. Tiedän siis varmuudella, että gluteeni ja myös laktoosi aiheuttavat oireita. Jos kyse on yliherkkyydestä, se paranee. Jos ei, niin minun pitää jatkossakin vältellä näitä. En usko, että minulla on keliakiaa. Todennäköisemmin suoliston bakteerien epätasapaino tai villiintynyt hiivabakteeri. Tunnin päästä lääkäriin, katotaanpa mitä se sanoo.

      Lainaa

    53. rottanpää 28.8.2015 10:46
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      nooB: Kyllä on lääkäri ollu aika kujalla. Miten ne kaikki sadat karppaajat pysyy hengissä vuodesta toiseen kun ei syö viljoja? Onko keliakia itseaiheutettu sairaus?
      No voi ny Jeesuksen kyrp...! :D En tiedä väitteen todenperäisyyttä (miksi uskoisin random-kommenttia netissä?), mutta jos onkin totta: Mitä sitten vaikka karppaamalla elimistö kehittäisikin itselleen keliakian? Se ei tarkoita että: a) keliakia olisi vain itse aiheutettu sairaus. (Tai edes että itseaiheutettu keliakia olisi varsinaista keliakiaa lainkaan, vaikka oireilisikin samoin.) b) itselleen "keliakian" aiheuttaneet karppajat kuolisivat viljattomuuteensa. Siis wtf? Jos elimistö ei kestä viljaa, niin eihän niitä viljoja sitten syödä. Miten siihen kuolee? Vai meinasitko, että karppaajat alkaisivat vetää viljoja kunhan ovat ensin kehittääneet itselleen keliakian? Siinä tapauksessahan sun olisi pitänyt puhua ex-karppaajiista, ei karppaajista jotka "pysyy hengissä vuodesta toiseen."

      Lainaa

    54. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Ruoka on myrkkyä!

      Lainaa

    55. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Kaka: Ärsyttää tuo kateuskortti. Jos ilmaisee mielipiteensä, tai kritisoi jotakin, on automaattisesti kateellinen.
      oot vaan kateellinen ku et voi käyttää kateuskorttia. joo oli pakko.

      Lainaa

    56. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Petkele: Ruoka on myrkkyä!
      ruoka on hyvää!

      Lainaa

    57. Tulos: +25 (29 ääntä)
      Kaikki on myrkkyä ja kaikkeen kuolee. Vain se vaihtelee että mikä niistä on eniten hypetetty just tällä viikolla.

      Lainaa

    58. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Kävin katsomassa Sailan profiilin. Tässä olisi materiaalia vaikka millä mitalla FB-mokiin. Aikamoista settiä.

      Lainaa

    59. Tulos: +10 (12 ääntä)
      Julle: Itse mielelläni söisin tuota “gluteenipaskaa” Valitettavasti keliaakikkona en vain voi syödä ruisleipää vaikka kovasti tahtoisinkin.
      Sama homma, ruisleipää on ikävä. Etenkin Vaasan ruispalat... Jos kehitettäisiin keliaakikoille sopiva gluteeniton ruis, niin juoksisin ostamaan.

      Lainaa

    60. Tulos: +9 (11 ääntä)
      oot vaan kateellinen!
      Luu: Että mua pistää vihaksi ihmiset jotka vetää heti ensimmäisenä “x on kateellinen” kortin pöytään jos joku sattuu olemaan asiasta eri mieltä. Miksi kaikki vastakkainasettelutilanteet muka johtuisivat pelkästä kateudesta? Toisaalta yhtälailla pistää vihaksi kaikki erikoiset ruokavaliot omaavat ihmiset, jotka ottavat elämäntehtäväkseen kertoa kaikille kuinka he ovat ko ruokavalion käyttäjiä. Kukaan ei kysynyt, saatana! Puuh. Kiitos. Avautuminen helpotti.

      Lainaa

    61. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Ipe: Sanoppa, että mihin tarvin sitä taudin määritystä? Sen jälkeen kun jätin tuon gluteenin pois, niin vahingossa söin sitä ja vatsa reagoi aika nopeasti. Tiedän siis varmuudella, että gluteeni ja myös laktoosi aiheuttavat oireita. Jos kyse on yliherkkyydestä, se paranee. Jos ei, niin minun pitää jatkossakin vältellä näitä. En usko, että minulla on keliakiaa. Todennäköisemmin suoliston bakteerien epätasapaino tai villiintynyt hiivabakteeri. Tunnin päästä lääkäriin, katotaanpa mitä se sanoo.
      Ja siinä syömässäsi ruoassa ei siis ollut mitään muuta ainesosaa kun gluteenia? Tämän takia voit olla varma, että ongelma on juurikin gluteeni eikä esimerkiksi ne fodmapit...

      Lainaa

    62. Tulos: -12 (20 ääntä)
      huoh: Ja siinä syömässäsi ruoassa ei siis ollut mitään muuta ainesosaa kun gluteenia? Tämän takia voit olla varma, että ongelma on juurikin gluteeni eikä esimerkiksi ne fodmapit…
      No joo, olet aivan oikeassa. Onhan siinä täysjyväkaurapuurossa vettä ja suolaa. Ehkä jompi kumpi niistä aiheutti reaktion. Havaintojeni perusteella oireita on aiheuttanut ainakin gluteeni, laktoosi, sipulit, paprika, tomaatti ja pähkinät. Alussa oli aika vaikeaa vältellä näitä kaikkia, joten pikku hiljaa sain karsittua nuo pois.

      Lainaa

    63. Tulos: +15 (17 ääntä)
      Ihmiset nykyään tarttuvat kaiken maailman dietteihin miettimättä tai ottamatta niistä selvää sen enempää... Jos Sailalla on keliakia, voin ymmärtää, että gluteeni on hänelle ''myrkkyä'' toisaalta, jos ei ole niin silloin Saila on vain typerä. Gluteeni on täysin eri asia kuin Hiilihydraatti, mitä karppauksessa vältellään. Valitettavasti suurin osa lihaksien energiasta koostuu hiilareista, joten pidemmän päälle karppaus tekee vain hallaa kropalle. Oikeasti kaikki gluteenittomat tuotteet sisältävät paljon enemmän rasvaa ja sokeria kuin gluteenilliset vastaavat tuotteet. Joten jos sinulla EI ole keliakia, älä nyt ihmeessä mussuta niitä kalliimpia ja lihottavampia gluteenittomia tuotteita. Siinä gluteenissa ei ole mitään pahaa. Kultainen keskitie kaikessa eli kohtuudella saa syödä kaikkea, mitään ei pidä liiotella.

      Lainaa

    64. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Tainnut Sailalla gluteeni tuhonnut muutakin kuin suoliston :)

      Lainaa

    65. Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kävinpä sitten kurkkimassa minkälainen henkilö Saila on. Täytyy sanoa, että varsin mielenkiintoinen persoona. Paljon on hyvää, mutta niin on pahaakin. Tyhmä ei ole, eikä rumakaan, itseasiassa hymy on ihastuttava. Lievän aspergerin lisäksi ehdottomasti äärimmäisen huomionhakuinen persoonallisuus, voisi mennä melkein jo jonkun -häiriön piikkiin. Vaan hänhän ei semmoisiin häiriöihin usko, ei kai kun asperger on vähemmän leimaava "eikä sille itse voi mitään". Väärin, se ei yleensä estä kehittymästä ihmisenä eikä se estä kehittämästä vuorovaikutustaitoja, se tekee toki kehityksestä hitaampaa ja enemmän työtä vaativaa. Eivät kaikki aspergerit käytä diagnoosiaan törkeästi hyvänä tekosyynä epäsopivaan käytökseensä. Useimmat ovat pahoillaan huomattuaan töksäyttäneensä jotain, vaikka eivät ymmärtäisikään täysin miksi toinen loukkaantui. Vaan Sailalle asperger onkin virallinen lupa perseillä ja haukkua muita, melkein kuin kehoitus. Tässä meillä on malliesimerkki ihmisestä, joka on diagnoosin saatuaan todennut sen oikeuttavan hänet vetämään perseet olalle ja elämään aivan omilla säännöillään (ja muiden rahoilla). Vika on kaikissa muissa ihmisissä, vaikka hänellä on diagnoosi :D Mutta mistä kumpuaa tuo fiksaatio kateuteen? Eikö asioista voi olla hänen kanssaan eriä mieltä olematta läski, kateellinen ämmä?

      Lainaa

    66. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Jos Saila syö myös lihaa, haluaisinpa nähdä hänen riitelevän vegaanin kanssa... :D

      Lainaa

    67. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Audrey: Gluteenijädeä?! Tarkoittaakohan Saila tässä nyt tuuttia (joita saa myös gluteenittomalla vohvelilla) vai ymmärtääköhän se oikeasti mitä gluteeni oikeasti edes on? Täytyy kyllä elämän käydä aika raskaaksi jos ei kesälläkään saa syödä jäätelöä lainkaan.
      Vehnätärkkelyssiirappia käytetään aika paljon jäätelöissä.

      Lainaa

    68. Tulos: +2 (14 ääntä)
      Shh: Mielessäni ihmettelen kognitiivisen dissonanssin määrää esimerkiksi silloin, kun joku kertoo rakastavansa eläimiä, mutta osaa niistä pystyy silti surutta syömään ja tukemaan teollisuutta joka aiheuttaa turhaa kärsimystä ja kuolemaa kun nykyään sille ei ole välttämätöntä tarvetta ollenkaan.
      Mä rakastan eläimiä ja syön lihaa

      Lainaa

    69. Tulos: +4 (6 ääntä)
      joop: Ei luoja näitä ihmisiä jotka ovat lukeneet internetistä jostakin random sivusta jonkun random “asiantuntijan” kertomuksia “gluteeni tappaa” ja sitten ottavat sen heti todesta ja sen on pakko olla totuus ja jos häntä ei usko niin sitten on “kateellinen ämmä”.
      Ei ees se. Uskokoon mihin haluaa ja syököön gluteenia tai ei, mutta tuo ihme "mitä tuut vittuileen, mä ainakaa en syö tota paskaa"- asenne on perseestä.

      Lainaa

    70. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Sailalle vinkkinä, että Vaasan ei tule työntämään ruisleipää väkisin hänen kurkkuunsa. Jos hän ei halua syödä leipää tai muuta gluteenipaskaa, niin olkoon sitten syömättä eikä tarvitse tulla siitä Facebookiin saarnaamaan.

      Lainaa

    71. Tulos: -3 (7 ääntä)
      Kerubi: Ruokarajoitteita on kautta aikojen käytetty oman sisäryhmän erityisyyden osoittamiseen. Monissa uskonnoissa tosissaan olevat erotellaan muusta porukasta mm. ruokarajoitteilla. Ruokaa on kuitenkin syötävä varsin usein ja siinä tulee samalla kätevästi tarkastettuua uskonnollisuuden aste. Lisäksi monimutkaisessa ja yhä monimutkaistuvassa maailmassa syöminen ja siihen liittyvät rituaalit tarjoavat rajatun pelikentän, jonka voi jossain mielessä hallita ja pitää kontrollissa. Joillekin se on ainut asia elämässä mikä jotenkin pysyy hallinnassa. Uudempana juttuna on se, että yksilön pitää olla erityinen. Ja mikäli nyt ei ole satu omaamaan mitään erityisempaa erityiskykyä tai ominaisuutta, voi ruokarajoitteilla helposti tehdä itsestään erityisen. Tämä tietysti vaatii lisäksi hiukan mainostamista, että muutkin tajuaisivat itse itselleen ruokarajoitteita keränneen erityislaatuisuuden. Sitähän tuo Saila mokassa teki. Todellisuudessa koko maailmassa on vain kaksi oikeata ongelmaa ruuan suhteen. Toinen on se, että ruokaa syödään liikaa ja toinen se, että ruokaa syödään liian vähän. Muu on hifistelyä ja menee harrastuksen piikkiin (Saatoin kärjistää vähän).
      Aika pahastikin kärjistit. Voisin paasata veganismin puolesta tähän mutta eiköhän veganismin ekologiset, ekonomiset ja moraaliset hyödyt ole jo kaikille selvillä. En ole edes itse täysi vegaani.

      Lainaa

    72. Tulos: -5 (7 ääntä)
      Minä syön ihan perkeleesti pizzaa ja lihaa ja salamia, vedän röökiä ja nuskaa ja pilveä keuhkot täyteen mutta varmasti olen paremmassa kunnossa kun nää hemmetin terveyspätijät.

      Lainaa

    73. Söpö ihminen 20.9.2021 11:39
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ravintoterapeutti, juristi, lääkäri, ravintolakokki, perijätär... Kyllä se Saila on joka paikan höylä

      Lainaa

    74. Pisteliäs viinirypäle 21.9.2021 10:54
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Lobo: Kävinpä sitten kurkkimassa minkälainen henkilö Saila on. Täytyy sanoa, että varsin mielenkiintoinen persoona. Paljon on hyvää, mutta niin on pahaakin. Tyhmä ei ole, eikä rumakaan, itseasiassa hymy on ihastuttava. Lievän aspergerin lisäksi ehdottomasti äärimmäisen huomionhakuinen persoonallisuus, [...]
      Sama meno jatkuu vielä vuonna 2021, tuo itsensä kehuminen ja jalustalle nosto on aivan jotenkin uskomatonta 😂😂 surullista

      Lainaa

    75. Pisteliäs viinirypäle 21.9.2021 10:57
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      sassifacebook@gmail.com: Gluteeni ON myrkkyä.Jäde on saastunut gluteenista jos se on valmistettu samoilla tuotantolinjoilla viljatuotteiden kanssa ja etenkin jos on vohvelijäätelö. Sailalle pojot!
      Mene Saila nukkumaan

      Lainaa

    76. Aivoton katkarapu 20.12.2021 9:35
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jäätelössä ei ole gluteenia

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: riita, gluteeni, leipä, ruokavalio, ruoka