Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Aina löytyy yksi vajaa, osa 19

Nyt on järjetöntä pilaa!
Aina löytyy yksi vajaa, osa 19

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 42 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: -285 (379 ääntä)
      Minna on oikeassa.

      Lainaa

    2. Tulos: +605 (611 ääntä)
      Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä..

      Lainaa

    3. Tulos: +478 (498 ääntä)
      Miten voi olla noin puupää? :D Ekalla kerralla kun lukee niin saattaa vielä ymmärtää väärin, mutta siis jos joku huomauttaa, niin eikö voi lukea uudestaan? Vai onko ymmärryksessä oikeasti jotain vikaa? Kuitenkin tuo tuossa ihan selvästi lukee koska tulee ja miksi.

      Lainaa

    4. Tulos: +178 (180 ääntä)
      Koita Minnalle nyt sit selittää jotain.:D

      Lainaa

    5. Tulos: +55 (63 ääntä)
      Voi Minna -parka..

      Lainaa

    6. Tulos: +170 (462 ääntä)
      Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.

      Lainaa

    7. Tulos: +185 (253 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      Kansainvälisen standardin mukaan kellonajan merkinnässä käytetään kaksoispistettä (klo 15:30), mutta tätä tapaa ei yleensä noudateta Suomessa T. Kotimaisten kielten keskus

      Lainaa

    8. Tulos: +268 (330 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      Ei, EI! Mistä näitä besserwissereitä sikiää, jotka eivät itsekään tiedä, mistä puhuvat? Kellonaika: 23.10 Päivämäärä: 23.10. (huomaa jälkimmäinenkin piste) http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/51 http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/53

      Lainaa

    9. Tulos: +324 (334 ääntä)
      Mikä viikonpäivä on 21.55? En löytänyt kalenterista.

      Lainaa

    10. Tulos: -99 (109 ääntä)
      15 lokakuuta oli torstai. Ei Jerelläkään kyllä ihan putkeen mene :D

      Lainaa

    11. Tulos: +269 (293 ääntä)
      Itse asiassa päivämäärän ja kellonajan erottaa päivämäärän perässä olevasta pisteestä, sillä kyseessä on järjestysluku. 23.10 vrt. 23.10. Jostain kumman syystä tämä unohtuu nykyään tosi usein ja virallisissakin yhteyksissä näkee virheitä. Ärsyttää. T. Ope

      Lainaa

    12. Tulos: +205 (205 ääntä)
      Anniina: Itse asiassa päivämäärän ja kellonajan erottaa päivämäärän perässä olevasta pisteestä, sillä kyseessä on järjestysluku. 23.10 vrt. 23.10. Jostain kumman syystä tämä unohtuu nykyään tosi usein ja virallisissakin yhteyksissä näkee virheitä. Ärsyttää. T. Ope
      Nimenomaan! Ja tässä tapauksessa vielä siitä, että tuossa kellonajan edessä luki KLO.

      Lainaa

    13. Tulos: +54 (76 ääntä)
      Anniina: Itse asiassa päivämäärän ja kellonajan erottaa päivämäärän perässä olevasta pisteestä, sillä kyseessä on järjestysluku. 23.10 vrt. 23.10. Jostain kumman syystä tämä unohtuu nykyään tosi usein ja virallisissakin yhteyksissä näkee virheitä. Ärsyttää. T. Ope
      Tosin ei toimi, jos kellonaika on virkkeessä viimeisenä.

      Lainaa

    14. Tulos: +96 (98 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      Ei kyllä tartte miettiä muutenkaan, koska jos edessä lukee klo, se tarkoittaa yleensä kellonaikaa.

      Lainaa

    15. Nillittäjä 27.10.2015 8:55
      Tulos: -103 (131 ääntä)
      PIN: Tosin ei toimi, jos kellonaika on virkkeessä viimeisenä.
      Toimii. Jos päivämäärä on viimeisenä, tulee perään kaksi pistettä, kellonajan perään tulee vain yksi piste.

      Lainaa

    16. Tulos: +55 (63 ääntä)
      kris: Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä..
      Kirjoitetun tekstin ymmärtämistä edistäisi sellainen kuin lukutaito, joten olisikin kiva jos sitä opetettaisiin koulussa ilmaiseksi. Ai niin, on opetettukin jo vuodesta 1921.

      Lainaa

    17. Aasiantuntija 27.10.2015 9:21
      Tulos: +67 (69 ääntä)
      Nezi: 15 lokakuuta oli torstai. Ei Jerelläkään kyllä ihan putkeen mene
      Ja ei sitten sullakaan ihan putkeen mene. Ei sitten käynyt mielessä sellainen asia, että FOX ilmoittaa katsojille to. 15.10. muuttuneesta lähetysajasta, joka koskee maanantaita koskevaa jaksoa?

      Lainaa

    18. Käyttäjä 27.10.2015 9:34
      Tulos: +126 (128 ääntä)
      On minullekin käynyt niin, että kellonajat ja päivämäärät sekoittuvat. Joskus jopa kun digitaalinen kello näyttää tuttuja lukuja, sitä ajatuksissaan huomaa: Ai 13.10, kaverin synttärit! Mutta yksi hyvä yleinen elämänohje olisi, että jos lukemassasi tekstissä joku tuntuu kummalta, niin lue uudestaan hitaasti ja huolella... Nykyajan kansansairaus on, ettei jakseta lukea mitään twitter-viestiä pidempää ja monimutkaisempaa. Uutisistakin pysyy kätevästi selvillä, kun lukee vain otsikot, jotka ovat harhaanjohtavia jo muuallakin kuin iltapäivälehdissä. Lehdet luulevat saavansa lukijoita liioittelevilla otsikoilla, mutta todellisuudessa iso osa ei lue mistä loppujen lopuksi oli kyse, ja jäävät ihan tosissaan siihen uskoon että porkkana on vaarallista, kunnanjohtaja tahtoo karkottaa eläkeläiset kunnasta, Räikkönen on tapellut huippumallin kanssa ja maahanmuuttaja kuluttaa 30 000 e päivässä. Kommentoida kyllä jaksetaan kaikkea sitä mitä EI olla luettu kunnolla. Tästä syntyy 95 % keskustelupalstojen ja sosiaalisen median ristiriitatilanteista.

      Lainaa

    19. Tulos: +104 (112 ääntä)
      Nillittäjä: Toimii. Jos päivämäärä on viimeisenä, tulee perään kaksi pistettä, kellonajan perään tulee vain yksi piste.
      Ei.

      Lainaa

    20. Tulos: -79 (97 ääntä)
      Muumi: Ei, EI! Mistä näitä besserwissereitä sikiää, jotka eivät itsekään tiedä, mistä puhuvat? Kellonaika: 23.10 Päivämäärä: 23.10. (huomaa jälkimmäinenkin piste) http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/51 http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/53
      Tuollasia epäloogia, epätoimivia ja epästandardeja "kieliohjeita" tehtailevat virkailijat voitaisiin ripustaa lähimmästä oksasta tai jos OIKEIN ilkeiksi ruvetaan, pistettäisiin ne koodaamaan ohjelmistoja joiden käyttöliittymissä pitää olla monikielituki. Nähtäisiin miten nopeasti muuttuisivat noin typerät ohjeet sun suositukset.

      Lainaa

    21. Se on kellonaika 27.10.2015 10:37
      Tulos: -1 (21 ääntä)
      Sieltä löytyi ilmeisesti toinen vajaa. :D Toivottavasti heitit ton vitsillä. KLO 23.10 (on kellonaika eikä päivämäärä).
      gaius: Minna on oikeassa.

      Lainaa

    22. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Itseltäkin meni ensin se "klo" ohi ma klo 23.10 kohalta. Vasta seuraavan virkkeen luettuani alkoi päässä raksuttaa ja luin huolella uudestaan ilmoituksen alun.

      Lainaa

    23. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Käyttäjä: Mutta yksi hyvä yleinen elämänohje olisi, että jos lukemassasi tekstissä joku tuntuu kummalta, niin lue uudestaan hitaasti ja huolella…
      Tai ihan vain lukee arkijärkeä käyttäen. Tuossahan annettiin muutokselle syy: jakso on saanut ikärajan k-18. Taitaa kuitenkin olla niin että k-18 tavaraa saa näyttää myöhään illalla, ei niin että sitä saa näyttää tiettyinä viikonpäivinä tai päivämäärinä. Vaikka kohta "klo" olisi jäänyt huomaamattakin (itsekin syyllistyn silmäillen lukemiseen), niin pitäisi silti yleisen kulttuurintuntemuksen sanoa?

      Lainaa

    24. yli opisto hörho 27.10.2015 10:56
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      I give up

      Lainaa

    25. Grammamatsi 27.10.2015 11:21
      Tulos: -51 (53 ääntä)
      Ennemmin näyttäisi siltä, että kyseeessä on seuraava Maanantai klo 23. Jos tekstin lukee, niin huomaa että siinä puhutaan kellonajasta tunnin tarkkuudella, ja kymmenennestä jaksosta.

      Lainaa

    26. Käyttäjä 27.10.2015 12:06
      Tulos: +46 (46 ääntä)
      Grammamatsi: Ennemmin näyttäisi siltä, että kyseeessä on seuraava Maanantai klo 23. Jos tekstin lukee, niin huomaa että siinä puhutaan kellonajasta tunnin tarkkuudella, ja kymmenennestä jaksosta.
      Ei ihan niinkään. Jos puhuttaisiin kymmenennestä jaksosta, siinä lukisi 10. jakso eikä 10 jakso. Koko muussa tekstissä on järjestysnumerot kirjoitettu oikein, pisteen kanssa. Lisäksi, tuolloinhan "10. jakson ikärajaluokituksesta johtuen." olisi yksinäinen lause, ja se olisi väärin ja tosi kömpelösti ilmaistu. Ja vielä lisäksi, eikös suositus ole että lauseet rakennetaan niin etteivät eri luvut tule peräkkäin sekoittamaan toisiaan. "Hän osti keväällä 2010 200 500 e maksavan auton." "Hän osti 200 500 e maksavan auton keväällä 2010."

      Lainaa

    27. Tulos: +1 (49 ääntä)
      Fabulous: Koita Minnalle nyt sit selittää jotain.:D
      * koeta

      Lainaa

    28. Tulos: +29 (35 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      Suomessa EI KÄYTETÄ kaksoispistettä kellonajassa (SFS). Kuitenkin kansainvälisissä asioissa esim. aikatauluissa käytetään kaksoispistettä.

      Lainaa

    29. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Voi hitsi. Tästä tulikin mieleen, että unohdin katsoa walking deadin eilen...

      Lainaa

    30. Tulos: +23 (43 ääntä)
      6575: Suomessa EI KÄYTETÄ kaksoispistettä kellonajassa (SFS). Kuitenkin kansainvälisissä asioissa esim. aikatauluissa käytetään kaksoispistettä.
      Mä olen käyttänyt kaksoispistettä AINA, koska koulussa opetettiin niin jo peruskoulun ala-asteella. Ihan sama onko ohje sen jälkeen muuttunut. Kaikissa mun digitaalisissa kelloissakin on kaksoispiste. (Mikroaaltouuni, työpöydän puhelin, kelloradio…) eipähän tarvitse kenenkään ihmetellä koska oli 20.10.2010 20:10

      Lainaa

    31. Tulos: +29 (31 ääntä)
      P7: Mikä viikonpäivä on 21.55? En löytänyt kalenterista.
      Permantaikko

      Lainaa

    32. Tulos: +11 (17 ääntä)
      tulee mieleen se "nettinettinetti" juttu.

      Lainaa

    33. Tulos: +48 (52 ääntä)
      Nillittäjä: Toimii. Jos päivämäärä on viimeisenä, tulee perään kaksi pistettä, kellonajan perään tulee vain yksi piste.
      Et ole tosissasi! Sellaista tilannetta ei suomen kielessä ole, jossa kaksi peräkkäistä pistettä olisi oikein.

      Lainaa

    34. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Grammamatsi: Ennemmin näyttäisi siltä, että kyseeessä on seuraava Maanantai klo 23. Jos tekstin lukee, niin huomaa että siinä puhutaan kellonajasta tunnin tarkkuudella, ja kymmenennestä jaksosta.
      Lueppa uudestaan. Jo alussa sanotaan kyseessä olevan jakso numero kaksi.

      Lainaa

    35. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Käyttäjä: Ei ihan niinkään. Jos puhuttaisiin kymmenennestä jaksosta, siinä lukisi 10. jakso eikä 10 jakso. Koko muussa tekstissä on järjestysnumerot kirjoitettu oikein, pisteen kanssa. Lisäksi, tuolloinhan “10. jakson ikärajaluokituksesta johtuen.” olisi yksinäinen lause, ja se olisi väärin ja tosi kömpelösti ilmaistu. Ja vielä lisäksi, eikös suositus ole että lauseet rakennetaan niin etteivät eri luvut tule peräkkäin sekoittamaan toisiaan. “Hän osti keväällä 2010 200 500 e maksavan auton.” “Hän osti 200 500 e maksavan auton keväällä 2010.”
      Ja lisäksi kellonajan ja pisteen jälkeen olisi välilyönti.

      Lainaa

    36. Tulos: +5 (13 ääntä)
      Itse käytän aina kaksoispistettä kellonajoissa tällaisten tilanteiden välttämiseksi, vaikka tuo kieliopillisesti oikein onkin. (Olisi selkeyttänyt tässäkin, jouduin päivityksen lukemaan useamman kerran että meni perille :D oon kai sitten hidas tai jotenkin vajaa.)

      Lainaa

    37. Tulos: +13 (17 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      Ei käytetä suomen kielessä, mutta englanninkielisessä kontekstissa kylläkin. Päivämäärän perään sen sijaan aina tulee piste (ellei lopu vuosilukuun), koska päivämäärät ovat järjestyslukuja. 23.10 voi tarkoittaa ainoastaan kellonaikaa, ei päivämäärää.

      Lainaa

    38. Suomalainen 30.10.2015 4:37
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Aasiantuntija: Ja ei sitten sullakaan ihan putkeen mene. Ei sitten käynyt mielessä sellainen asia, että FOX ilmoittaa katsojille to. 15.10. muuttuneesta lähetysajasta, joka koskee maanantaita koskevaa jaksoa?
      Kylläpä sua nyt kosketuttaa :D

      Lainaa

    39. Super_Factoid 2.11.2015 12:48
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Useat näyttävät täällä puoltavan pisteen käyttämistä kaksoispisteen sijaan kellonajoista puhuttaessa. Minusta aika on ajanut tältä osin suomalaisen standardin (SFS 4175) yli ja on selkeämpää käyttää kansainvälisen standardin (ISO 8601) mukaisesti kaksoispistettä.

      Lainaa

    40. Tulos: +5 (9 ääntä)
      juupajaapa: Mä olen käyttänyt kaksoispistettä AINA, koska koulussa opetettiin niin jo peruskoulun ala-asteella. Ihan sama onko ohje sen jälkeen muuttunut. Kaikissa mun digitaalisissa kelloissakin on kaksoispiste. (Mikroaaltouuni, työpöydän puhelin, kelloradio…) eipähän tarvitse kenenkään ihmetellä koska oli 20.10.2010 20:10
      Niin, koska nämä digitaalilaitteet tehdään ulkomailla. Pöhlö

      Lainaa

    41. Tulos: +5 (5 ääntä)
      P7: Mikä viikonpäivä on 21.55? En löytänyt kalenterista.
      Kissantai.

      Lainaa

    42. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Mjahas: Tämän takia kellonajassa käytetään kaksoispistettä (:) ja päivämäärässä pistettä (.) 23:10 23.10 Ei tarttee miettiä onko se pvm vai klo.
      EI!! Molemmissa käytetään pistettä, mutta päivämäärässä on piste myös kuukauden perässä. 23.10 23.10.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: The Walking Dead, kello, aika, päivämäärä, päivä, ohjelma, tv, sarja