Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kuuroille korville

Lämmintä joulua odotellessa...
Kuuroille korville

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 116 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Just google it 26.11.2015 1:06
      Tulos: +1103 (1175 ääntä)
      Petra, googleta nyt vaan se länmitys. Parhain tapa selvittää, miten jokin sana oikeasti kirjoitetaan, on googlettaa se. Se kyllä korjaa sen lämmitys -sanaksi.

      Lainaa

    2. Tulos: +1002 (1016 ääntä)
      Jos on vajaa niin on vajaa....

      Lainaa

    3. Tulos: +405 (429 ääntä)
      Tonne tarvis lähettää sen DNAn mainoksen jäbän halkonsa kanssa... ehkä menisi perille.

      Lainaa

    4. Äkkiä tänne! 26.11.2015 1:26
      Tulos: -179 (517 ääntä)
      Darwin missä olet? + mistä vetoa että Petra on amis!

      Lainaa

    5. Pahvitonttu 26.11.2015 1:27
      Tulos: +894 (932 ääntä)
      Länmitys on melkeen pahempi kuin enään

      Lainaa

    6. Tulos: +357 (361 ääntä)
      Kun ei mee jakeluun sitten millään.

      Lainaa

    7. Tulos: -120 (256 ääntä)
      Heh, se luuli että se on lämmitys. :D:DDD

      Lainaa

    8. Tulos: +437 (461 ääntä)
      Länmitys??? Mistähän Petra on ton sanan repinyt? Eikä tajunnut millään, kun kaveri koitti asiaa korjata. Urpo.

      Lainaa

    9. Tulos: +480 (492 ääntä)
      Länmin, länmittää, länmitin, länmitti, länpöhalvaus, länpökamera...heh, kuulostaapas pöljältä. :D

      Lainaa

    10. Tulos: +206 (234 ääntä)
      Aivoihin sattuu...

      Lainaa

    11. Tulos: +328 (344 ääntä)
      Sydänmeni särkyy tällaista kirjoitusvirheistä :(

      Lainaa

    12. Tulos: +176 (200 ääntä)
      Ei riemulla rajaa kun on päästänsä vajaa

      Lainaa

    13. totuudensana 26.11.2015 2:22
      Tulos: +230 (276 ääntä)
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään
      Se ON kyllä pahempi. Enään nyt vielä ymmärtää jos sitä ei joku osaa, mut länmitys.. wtf :D

      Lainaa

    14. Tulos: +280 (288 ääntä)
      Käy länmin henkäys talvisäässä...

      Lainaa

    15. Tulos: +208 (270 ääntä)
      Ei länmin luita riko. Vakavasti puhuen, tämä on todellakin se tie jota suomen kieli on kulkemassa. Jotkut "enään" ja "on lienee" ovat vain kalpeita aavistuksia siitä, mitä on tulossa. Eivätkä tätä kansallisen kulttuurin rappiota aiheuta edes vieraat uskonnot tai mamut. :(

      Lainaa

    16. Tulos: +224 (228 ääntä)
      Lopuksi Petra sai onneksi irto länmittimen lainaan. Ei antais kovin mairittelevaa kuvaa kauppiaasta, joka myy "irto länmittimiä"...

      Lainaa

    17. Tulos: -208 (238 ääntä)
      Ikuisuus kysymys: Teranssi, vai terassi?

      Lainaa

    18. Tulos: -235 (307 ääntä)
      Juomari: Ei länmin luita riko. Vakavasti puhuen, tämä on todellakin se tie jota suomen kieli on kulkemassa. Jotkut “enään” ja “on lienee” ovat vain kalpeita aavistuksia siitä, mitä on tulossa. Eivätkä tätä kansallisen kulttuurin rappiota aiheuta edes vieraat uskonnot tai mamut.
      Sanoo hän, jonka mielestä suomenkieli ei ole yhdyssana... =D

      Lainaa

    19. Satunnainen randomi 26.11.2015 5:25
      Tulos: +44 (94 ääntä)
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään
      muurm: Länmin, länmittää, länmitin, länmitti, länpöhalvaus, länpökamera…heh, kuulostaapas pöljältä.
      Enään on sentään kai jotain murretta. Länmin on mulle uus juttu. Mutta tiedän tytön joka kirjoittaa "känppä" ja "niimpä". Sen täytyy olla oikein kun se "kuullostaa" sillain fiksummalta.

      Lainaa

    20. Tulos: +155 (183 ääntä)
      Ompa kunmallista. Kumpa ynmärtäis kuulema perjaatteessa yksin kertaista Suomen kieltä.

      Lainaa

    21. Tulos: +73 (125 ääntä)
      Pahempi on kuullostaa! Tuota idioottimaista sanaa viljellään paljon. Argh!

      Lainaa

    22. kermiksetön 26.11.2015 5:42
      Tulos: +176 (182 ääntä)
      Korkeakoulutettu kaverini luuli 30-vuotiaaksi asti että kirurgi on kinurgi. Eikä millään suostunut uskomaan sen olevan kirurgi.
      Äkkiä tänne!: Darwin missä olet? + mistä vetoa että Petra on amis!

      Lainaa

    23. Tulos: +150 (158 ääntä)
      Mauno: Ikuisuus kysymys: Teranssi, vai terassi?
      Terassi tietty, teranssi on joku uus kansantanssi :D

      Lainaa

    24. Tulos: +79 (111 ääntä)
      Juomari: Ei länmin luita riko. Vakavasti puhuen, tämä on todellakin se tie jota suomen kieli on kulkemassa. Jotkut “enään” ja “on lienee” ovat vain kalpeita aavistuksia siitä, mitä on tulossa. Eivätkä tätä kansallisen kulttuurin rappiota aiheuta edes vieraat uskonnot tai mamut.
      Ei tämä nyt sentään noin vakava tilanne ole. Ei koko Suomen kansa ole koskaan osannut armasta suomenkieltämme virheettömästi eikä tietty osa ihmisistä aina edes kohtalaisesti. Vai luuletko että vaikkapa 50 vuotta sitten jokainen kansakoulun kasvatti tiesi nämä asiat paremmin kuin nykynuoret? :D -ei varmasti. Tuo ilmiö, että ajatellaan nykynuorison olevan pilalla, on tuhansia vuosia vanha.

      Lainaa

    25. Tulos: +82 (94 ääntä)
      Dazed: Pahempi on kuullostaa! Tuota idioottimaista sanaa viljellään paljon. Argh!
      Vielä pahempi on perjaatteessa!

      Lainaa

    26. Tulos: -202 (242 ääntä)
      Eikö kenestäkään muusta ole ärsyttävää tuo kaverin inttäminen? Joo, länmitin on aika kamala, mutta Petran pointti oli kuitenkin se että kämpässä oli kylmä. Kerran vielä voi virheestä mainita, mutta kolmannella kerralla se alkaa jo vaikuttaa ihan turhalta v*ttuilulta.

      Lainaa

    27. Morsomuhennos 26.11.2015 6:19
      Tulos: +153 (163 ääntä)
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään
      Tarkoitit varmaan, että pahenpi.

      Lainaa

    28. Tulos: +252 (260 ääntä)
      Miarez_93: Sanoo hän, jonka mielestä suomenkieli ei ole yhdyssana… =D
      Ei se olekaan. T: fennisti

      Lainaa

    29. Tulos: +133 (191 ääntä)
      Miarez_93: Sanoo hän, jonka mielestä suomenkieli ei ole yhdyssana… =D
      Suomen kieli ei ole yhdyssana. Suomenkielinen on, mutta Suomen kieli ei. Ähäkutti.

      Lainaa

    30. Tulos: +69 (89 ääntä)
      —-: Vielä pahempi on perjaatteessa!
      Perjaatteessa! Aaargh! Mitä liikkuu ihmisen päässä joka käyttää sanaa perjaatteessa? Toinen aivoverisuonia katkova moka on sana kuulemma, joka kirjoitetaan kulma. "Olit kulma eilen ollu kylillä." Aaaargh!!! Ja tätä näkee naamakirjassa huolestuttavan usein. Enään, niimpä, kumpa ja olekkaan eivät enää edes aiheuta akuutteja reaktioita, niihin on jo turtunut. Kerrassaan huolestuttavaa. Urheilia sentään saa vielä verenpaineen kohoamaan.

      Lainaa

    31. Pilkunviilaaja 26.11.2015 7:11
      Tulos: +129 (135 ääntä)
      Miarez_93: Sanoo hän, jonka mielestä suomenkieli ei ole yhdyssana… =D
      Korjataan virhe, ettei kukaan vain usko tuota yhdyssanaväitettä. Suomen kieli kirjoitetaan erikseen, suomenkielinen puolestaan yhteen - siis suomen kieli, pienellä alkukirjaimella ja erikseen kirjoitettuna. Tässä linkki Kotuksen sivuille, josta asian voi varmistaa: http://www.kotus.fi/julkaisut/kielioppi-_ja_kielenhuoltokirjat/kielenhuollon_juurilla P.S. Jos vitsailit, niin lensin lankaan...

      Lainaa

    32. Tulos: +122 (130 ääntä)
      Miarez_93: Sanoo hän, jonka mielestä suomenkieli ei ole yhdyssana… =D
      Ei olekaan. Älä yritä päteä, kun et itsekään osaa.

      Lainaa

    33. Tulos: +154 (156 ääntä)
      Hanski: Suomen kieli ei ole yhdyssana. Suomenkielinen on, mutta Suomen kieli ei. Ähäkutti.
      Näin juuri! Lisäksi suomen kieli kirjoitetaan pienellä, ellei se ole virkkeen alussa.

      Lainaa

    34. Tulos: +79 (81 ääntä)
      Kävin eilen kaupassa, ostin itselleni länpösaappaat.

      Lainaa

    35. Tulos: -111 (191 ääntä)
      Mä en ymmärrä mikä tuossa "enään" -sanassa ärsyttää. Ärsyttääkö teitä siis ihmiset jotka kirjoittavat sen aina tuolla tavalla, koska luulevat että se kirjoitetaan oikeastikin noin. Vai kuuluuko tähän ryhmään myös ihmiset jotka käyttävät sitä silloin tällöin keskustelussa kun haluavat kirjoittaa vähän "värikkäämmin"? Ja myös ihmetyttää kaikki pilkunviilajat tällä sivulla, tyhmistä yhdyssanavirheistä nyt saa huomauttaa, mutta eihän lähes kukaan kirjoita IHAN täydellistä kirjakieltä. Eikö ainakin chättäilyssä ja tilapäivityksissä yleensä käytetä kirjakielen/oman murteen/slangin sekoitusta? Vai pitäisikö kaikkien kirjoittaa kaikki aina täydellisellä kirjakielellä?

      Lainaa

    36. Arktinen Kuttu 26.11.2015 7:21
      Tulos: +117 (121 ääntä)
      Hanski: Suomen kieli ei ole yhdyssana. Suomenkielinen on, mutta Suomen kieli ei. Ähäkutti.
      Kielet ja kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Ähäkutti.

      Lainaa

    37. Puolikiero_savolainen 26.11.2015 7:28
      Tulos: -7 (17 ääntä)
      "Täh!! Häh! *kopkopkop* mitä nyt taas!

      Lainaa

    38. Tulos: -73 (103 ääntä)
      mari: Eikö kenestäkään muusta ole ärsyttävää tuo kaverin inttäminen? Joo, länmitin on aika kamala, mutta Petran pointti oli kuitenkin se että kämpässä oli kylmä. Kerran vielä voi virheestä mainita, mutta kolmannella kerralla se alkaa jo vaikuttaa ihan turhalta v*ttuilulta.
      No minä olen samaa mieltä. Pilkotaan vähän: Kun sanoo kirjoitusvirheestä ensimmäisen kerran, se kuulostaa vielä ihan fiksulta kun sen tekee neutraalisti. Siinä saattaa hyvinkin tehdä palveluksen sellaiselle joka ei vain ole aiemmin tiennyt miten kyseinen sana tulisi kirjoittaa. Kun sama ihminen huomauttaa samasta asiasta uudelleen, on järjen häivä vielä löydettävissä sillä saattaahan se olla merkki siitä että huomauttajaa esimerkiksi kiinnostaa tietää tekeekö toinen virheen tahallisena tapana vai eikö vain huomaa tekevänsä sen. Ihan ok keskustelua edelleen. Kolmas kerta? Ja vielä sana "edelleen" joka kielii valittajan turhautumisesta. Tässä kohtaa on rakentava keskustelu jo ohi. Tämä kolmas kerta on jo sellaista: "etkö nyt ymmärrä?? Älä tee sitä noin! Älä tee sitä noin! Etkö tajua! Tämä on nyt minun ongelmani tässä kun kirjoitat sen noin enkä jostain syystä saa rauhaa ennen kuin teet sen niinkuin minä sanon!" Vähän samanlaista pakko-oireisuutta kuin joillain neurootikoilla, vaikka ilmeneekin lievempänä. Eihän neuroottinen käyttäytyminenkään ihmisen oma vika ole mutta sitäkin voisi miettiä että olisiko hyväksi pyrkiä oppia suhtautumaan erilailla sellaisiin aisoihin joista ei ole mikään pakko tehdä ongelmaa itselleen.

      Lainaa

    39. Tulos: +46 (66 ääntä)
      Kunmallista. Petra on varmaan tanperelainen. Mutta tästäkin huolimatta: toivottavasti hänellä on jo länmimämpi talo.

      Lainaa

    40. Tulos: +108 (118 ääntä)
      Aku: Mä en ymmärrä mikä tuossa “enään” -sanassa ärsyttää. Ärsyttääkö teitä siis ihmiset jotka kirjoittavat sen aina tuolla tavalla, koska luulevat että se kirjoitetaan oikeastikin noin. Vai kuuluuko tähän ryhmään myös ihmiset jotka käyttävät sitä silloin tällöin keskustelussa kun haluavat kirjoittaa vähän “värikkäämmin”? Ja myös ihmetyttää kaikki pilkunviilajat tällä sivulla, tyhmistä yhdyssanavirheistä nyt saa huomauttaa, mutta eihän lähes kukaan kirjoita IHAN täydellistä kirjakieltä. Eikö ainakin chättäilyssä ja tilapäivityksissä yleensä käytetä kirjakielen/oman murteen/slangin sekoitusta? Vai pitäisikö kaikkien kirjoittaa kaikki aina täydellisellä kirjakielellä?
      Ei tietenkään. Ihmiset kirjoittaa miten haluaa mutta kyllä se antaa vähän yksinkertaisen kuvan kirjoittajasta jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä, ilman välimerkkejä tietenkin. Enään, taiteilia, kuullostaa, yhdys sana...

      Lainaa

    41. Mother of Vile Excrement 26.11.2015 8:43
      Tulos: +92 (102 ääntä)
      Aku: Mä en ymmärrä mikä tuossa “enään” -sanassa ärsyttää. Ärsyttääkö teitä siis ihmiset jotka kirjoittavat sen aina tuolla tavalla, koska luulevat että se kirjoitetaan oikeastikin noin. Vai kuuluuko tähän ryhmään myös ihmiset jotka käyttävät sitä silloin tällöin keskustelussa kun haluavat kirjoittaa vähän “värikkäämmin”? Ja myös ihmetyttää kaikki pilkunviilajat tällä sivulla, tyhmistä yhdyssanavirheistä nyt saa huomauttaa, mutta eihän lähes kukaan kirjoita IHAN täydellistä kirjakieltä. Eikö ainakin chättäilyssä ja tilapäivityksissä yleensä käytetä kirjakielen/oman murteen/slangin sekoitusta? Vai pitäisikö kaikkien kirjoittaa kaikki aina täydellisellä kirjakielellä?
      No olipa heikko trolli. Mutta todetaan silti, että "värikkyys"/murre/slangi on eri asia kuin normikieleen kuuluvien perussanojen kirjoittaminen väärin joko piittamattomuuttaan tai typeryyttään.

      Lainaa

    42. Tulos: -4 (26 ääntä)
      Hän käyttää muotoa "yrittäny fiksaa", voiko siis odottaa, että tarkistaisi tuotakaan?

      Lainaa

    43. Mitä sitten? 26.11.2015 9:08
      Tulos: +35 (73 ääntä)
      Äkkiä tänne!: Darwin missä olet? + mistä vetoa että Petra on amis!
      Mitä sitten vaikka olisikin? Onko se jotenkin noloa jos ihmisellä on ammatti? Vaikutat kyllä rasitavan ylpeältä ihmiseltä, yäk.

      Lainaa

    44. Tulos: -18 (44 ääntä)
      Juomari: Ei länmin luita riko. Vakavasti puhuen, tämä on todellakin se tie jota suomen kieli on kulkemassa. Jotkut “enään” ja “on lienee” ovat vain kalpeita aavistuksia siitä, mitä on tulossa. Eivätkä tätä kansallisen kulttuurin rappiota aiheuta edes vieraat uskonnot tai mamut. :(
      Lisäisin tähän myös "ehken" korvaamassa sanaa ehkä.

      Lainaa

    45. Tulos: -37 (45 ääntä)
      Entäpä seitsemän vai setsämän? :'D

      Lainaa

    46. Tulos: +89 (103 ääntä)
      "Ehken" = "ehkä en" ja ihan hyväksyttyä kotimaista kieltä.

      Lainaa

    47. yli opisto hörho 26.11.2015 10:03
      Tulos: +74 (74 ääntä)
      Mistähän tuo nyt on edes saanut päähänsä että lämmitys muka olisi länmitys? Lämmittää = Länmittää. Ala-asteelta asti kukaan ei ole korjannut virhettä? Miten on mahdollista?

      Lainaa

    48. Tulos: +61 (61 ääntä)
      Satunnainen randomi: Enään on sentään kai jotain murretta. Länmin on mulle uus juttu. Mutta tiedän tytön joka kirjoittaa “känppä” ja “niimpä”. Sen täytyy olla oikein kun se “kuullostaa” sillain fiksummalta.
      Tarkoitat kai "fiksunmalta"

      Lainaa

    49. Tulos: +64 (76 ääntä)
      DeLeon: “Ehken” = “ehkä en” ja ihan hyväksyttyä kotimaista kieltä.
      On mutta kaikki eivät ymmärrä, että siinä on "en" mukana. "Ehken leivon muffinsseja tänään".

      Lainaa

    50. Tulos: +69 (71 ääntä)
      Mul tulee tästä mieleen ku eka luokalla kaveri intti että kyllä sämpylä kirjotetaan sämbylä, eikä uskonu ku yritin oikasta. Mutta me tosiaan oltiin 7-vuotiaita sillo...

      Lainaa

    51. Käyttäjä 26.11.2015 11:30
      Tulos: +78 (78 ääntä)
      mari: Eikö kenestäkään muusta ole ärsyttävää tuo kaverin inttäminen? Joo, länmitin on aika kamala, mutta Petran pointti oli kuitenkin se että kämpässä oli kylmä. Kerran vielä voi virheestä mainita, mutta kolmannella kerralla se alkaa jo vaikuttaa ihan turhalta v*ttuilulta.
      Mut kun Petralle ei edes selvinnyt, mistä on kyse. Pitihän se edes saada selväksi, mitä Daniela yrittää sanoa, ennen kuin voi edes alkaa asiasta vääntämään. Jos joku tulee sanomaan, että kirjoitat sanan väärin, niin eikö sen voisi heti tarkistaa eikä väittää että onhan se oikein koska niin olen aina kirjoittanut. Kaikillehan kai on sattunut vastaavia hassuja luuloja, ei siinä mitään, mutta fiksu ottaisi opikseen kun asia tulee esille.

      Lainaa

    52. Tulos: -57 (89 ääntä)
      Täti: On mutta kaikki eivät ymmärrä, että siinä on “en” mukana. “Ehken leivon muffinsseja tänään”.
      "Ehken leivon?" "Ehkä en leivon?" Olisikohan kuitenkin "ehken leivo"?

      Lainaa

    53. Käyttäjä 26.11.2015 11:35
      Tulos: +39 (39 ääntä)
      skörä: Näin juuri! Lisäksi suomen kieli kirjoitetaan pienellä, ellei se ole virkkeen alussa.
      Tehdäänpä tätä selväksi: suomen kieli. Siinä ei yritetä sanoa Suomen maan kieli, vaan suomi, joka on kieli. Vähän kuin "Helsingin kaupunki", ei Helsingin omistama kaupunki, vaan se itse Helsinki on se kaupunki.

      Lainaa

    54. Tulos: +1 (29 ääntä)
      Täti: On mutta kaikki eivät ymmärrä, että siinä on “en” mukana. “Ehken leivon muffinsseja tänään”.
      Omassa murteessa käytetään paljon vastaavanlaisia sanojen yhdistämisiä, minä en = minen ja juuri tuo ehkä en = ehken jne, ja käytän niitä myös netissä kirjotellessa

      Lainaa

    55. Käyttäjä 26.11.2015 11:51
      Tulos: +62 (72 ääntä)
      Aku: Mä en ymmärrä mikä tuossa “enään” -sanassa ärsyttää. Ärsyttääkö teitä siis ihmiset jotka kirjoittavat sen aina tuolla tavalla, koska luulevat että se kirjoitetaan oikeastikin noin. Vai kuuluuko tähän ryhmään myös ihmiset jotka käyttävät sitä silloin tällöin keskustelussa kun haluavat kirjoittaa vähän “värikkäämmin”? Ja myös ihmetyttää kaikki pilkunviilajat tällä sivulla, tyhmistä yhdyssanavirheistä nyt saa huomauttaa, mutta eihän lähes kukaan kirjoita IHAN täydellistä kirjakieltä. Eikö ainakin chättäilyssä ja tilapäivityksissä yleensä käytetä kirjakielen/oman murteen/slangin sekoitusta? Vai pitäisikö kaikkien kirjoittaa kaikki aina täydellisellä kirjakielellä?
      Todella vaikea kuvitella, että joku kirjoittaisi tarkoituksella "enään", vaikka tietäisi sen olevan väärin. "Kyllähän tämä oikeasti kuuluisi kirjoittaa enää, mutta kirjoitan tähän nyt enään, niin näyttää kivemmalta." Ei se kyllä mitään väritä, hölmömmältä vain näyttää... Murteet ja puhekielen kyllä ymmärrän, mutta "enään" ei ole kumpaakaan, vaan silkka virhe. Ei sillä että repisin pelipöksyni aina kun näen "enään" (muutenhan saisi olla jatkuvasti pino varahousuja tietokoneen vieressä), mutta nyt kun tuli puheeksi, niin levitetäänpäs taas vähän ilosanomaa. En ole ikinä nähnyt täällä kommenttia, jossa vaadittaisiin kaikkia käyttämään täydellistä kirjakieltä. Maailmassa on muitakin värejä kuin musta ja valkoinen.

      Lainaa

    56. Tulos: +7 (33 ääntä)
      Äkkiä tänne!: Darwin missä olet? + mistä vetoa että Petra on amis!
      Se on anmis...

      Lainaa

    57. Tulos: +22 (46 ääntä)
      Banaani: No minä olen samaa mieltä. Pilkotaan vähän: Kun sanoo kirjoitusvirheestä ensimmäisen kerran, se kuulostaa vielä ihan fiksulta kun sen tekee neutraalisti. Siinä saattaa hyvinkin tehdä palveluksen sellaiselle joka ei vain ole aiemmin tiennyt miten kyseinen sana tulisi kirjoittaa. Kun sama ihminen huomauttaa samasta asiasta uudelleen, on järjen häivä vielä löydettävissä sillä saattaahan se olla merkki siitä että huomauttajaa esimerkiksi kiinnostaa tietää tekeekö toinen virheen tahallisena tapana vai eikö vain huomaa tekevänsä sen. Ihan ok keskustelua edelleen. Kolmas kerta? Ja vielä sana “edelleen” joka kielii valittajan turhautumisesta. Tässä kohtaa on rakentava keskustelu jo ohi. Tämä kolmas kerta on jo sellaista: “etkö nyt ymmärrä?? Älä tee sitä noin! Älä tee sitä noin! Etkö tajua! Tämä on nyt minun ongelmani tässä kun kirjoitat sen noin enkä jostain syystä saa rauhaa ennen kuin teet sen niinkuin minä sanon!” Vähän samanlaista pakko-oireisuutta kuin joillain neurootikoilla, vaikka ilmeneekin lievempänä. Eihän neuroottinen käyttäytyminenkään ihmisen oma vika ole mutta sitäkin voisi miettiä että olisiko hyväksi pyrkiä oppia suhtautumaan erilailla sellaisiin aisoihin joista ei ole mikään pakko tehdä ongelmaa itselleen.
      Oppikirjamainen esimerkki neuroottisuudesta ja pätemisen tarpeesta. Löysää vähän pipoa!

      Lainaa

    58. Tulos: -23 (59 ääntä)
      no, 95% jotka täälläkin mesoavat oikeinkirjoituksesta, eivät tiedä että "koettaa" kirjoitetaan E-kirjaimella. Koittaa ja koettaa kun ovat eri sanat.

      Lainaa

    59. pasilan mies 26.11.2015 12:15
      Tulos: +9 (23 ääntä)
      Just google it: Petra, googleta nyt vaan se länmitys. Parhain tapa selvittää, miten jokin sana oikeasti kirjoitetaan, on googlettaa se. Se kyllä korjaa sen lämmitys -sanaksi.
      Ei taida kyllä googletus olla ratkaisu esim. yhdyssanoja tarkistaessa ellei sitten avaa jotain hakutuloksiin tullutta sivua, jossa perustellaan sanan oikeinkirjoitus.

      Lainaa

    60. Vapaamaalari 26.11.2015 12:42
      Tulos: -33 (37 ääntä)
      Turhaa esität omaavas semmoset
      .: Aivoihin sattuu…

      Lainaa

    61. Vapaamaalari 26.11.2015 12:44
      Tulos: -37 (41 ääntä)
      Ok, eli sulla on vissii hauskaa?
      Xoxo: Ei riemulla rajaa kun on päästänsä vajaa

      Lainaa

    62. karu totuus 26.11.2015 13:00
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      länpö, länmin, länmitin.

      Lainaa

    63. Tulos: +49 (61 ääntä)
      kirppu: Ei se olekaan. T: fennisti
      Hanski: Suomen kieli ei ole yhdyssana. Suomenkielinen on, mutta Suomen kieli ei. Ähäkutti.
      Aha... Eipä mennyt logiikka siis siinäkään asiassa kohdalleen -.- Jos kerran äidinkieli on yhdyssana, niin eikö olisi loogista, että suomen kielikin olisi. Yritin päästä pätemään ja epäonnistuin... Sentään myönnän virheeni, enkä jankkaa puolta päivää =D

      Lainaa

    64. Seppolainen 26.11.2015 14:19
      Tulos: +18 (26 ääntä)
      muurm: Länmin, länmittää, länmitin, länmitti, länpöhalvaus, länpökamera…heh, kuulostaapas pöljältä.
      Oikeesti se on Länmpöhalvaus, länmpökamera jne :D Tulee mielee se ku joskus nähny joittenki sankareiden kirjoittavan "pinmppi"..

      Lainaa

    65. Tulos: +42 (46 ääntä)
      Peruskoulu: [ ] Käyty [x] "No ei kyl varmana ole"

      Lainaa

    66. Tulos: -7 (17 ääntä)
      muurm: Länmin, länmittää, länmitin, länmitti, länpöhalvaus, länpökamera…heh, kuulostaapas pöljältä.
      Länkytys.

      Lainaa

    67. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Olisi kyllä kiva saada meilläkin toimiston ruokala länmimänmälle.

      Lainaa

    68. Tulos: -4 (26 ääntä)
      Lämsi-Suonessa on kesäisim hyvim länmintä.

      Lainaa

    69. Tulos: -75 (97 ääntä)
      Se on sydämeni. Ei sydänmeni...
      Kippo: Sydänmeni särkyy tällaista kirjoitusvirheistä

      Lainaa

    70. TapioRautaWaara 26.11.2015 16:06
      Tulos: +12 (30 ääntä)
      Pinppi

      Lainaa

    71. Tulos: -59 (65 ääntä)
      Kippo: Sydänmeni särkyy tällaista kirjoitusvirheistä
      Mulla särkyy se ihan vaan siittä, että on tommosia Danielan tapaisia idiootteja jotka tulee ihan vaan pakosta inisemään kirjoitusvirheistä, vaikka kuinka Daniela ymmärtäisikin mitä Petra halus kertoa.
      totuudensana: Se ON kyllä pahempi. Enään nyt vielä ymmärtää jos sitä ei joku osaa, mut länmitys.. wtf
      Enään on myös murresana, länmitys ei ole mitään muutakuin typo.

      Lainaa

    72. Nilkun pussija 26.11.2015 16:34
      Tulos: -14 (28 ääntä)
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään
      Melkein ei melkeen.

      Lainaa

    73. Tulos: -18 (40 ääntä)
      i8: no, 95% jotka täälläkin mesoavat oikeinkirjoituksesta, eivät tiedä että “koettaa” kirjoitetaan E-kirjaimella. Koittaa ja koettaa kun ovat eri sanat.
      Ja aina saan miinusääniä kun koEtan sivistää muita. Ehkä sekin päivä vielä koittaa...

      Lainaa

    74. Tulos: +37 (39 ääntä)
      Ei juma! Yhtä ärsyttävää ku hevoinen tai röngten (lausuttuna rönkten). Se on röntgen!!!

      Lainaa

    75. mörökölli minut vieköön 26.11.2015 16:50
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Kostaisin Petralle kommentoimalla jotain jossa kirjoitan 'lämnitys'.

      Lainaa

    76. Tulos: +25 (31 ääntä)
      Vavva, lauvantai, viintä.
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään

      Lainaa

    77. Tulos: -28 (30 ääntä)
      Hanski: Perjaatteessa! Aaargh! Mitä liikkuu ihmisen päässä joka käyttää sanaa perjaatteessa? Toinen aivoverisuonia katkova moka on sana kuulemma, joka kirjoitetaan kulma. “Olit kulma eilen ollu kylillä.” Aaaargh!!! Ja tätä näkee naamakirjassa huolestuttavan usein. Enään, niimpä, kumpa ja olekkaan eivät enää edes aiheuta akuutteja reaktioita, niihin on jo turtunut. Kerrassaan huolestuttavaa. Urheilia sentään saa vielä verenpaineen kohoamaan.
      Jaa että ihan kylillä...aika raastavaa on jos nähdään kylillä...

      Lainaa

    78. Tulos: -7 (11 ääntä)
      Äkkiä tänne!: Darwin missä olet? + mistä vetoa että Petra on amis!
      *anmis!

      Lainaa

    79. Tulos: +22 (24 ääntä)
      PelleOlle: Se on anmis…
      Anis

      Lainaa

    80. Tulos: +70 (70 ääntä)
      hmm:Enään on myös murresana, länmitys ei ole mitään muutakuin typo.
      Ei se mikään typo ole. Typo on näppäilyvirhe, tulee sanasta typing, ja pidän aika mahdottomana, että tuon kirjoittaja typottaisi saman sanan järjestelmällisesti samalla tavalla moneen kertaan. Kyllä tuon kirjoittaja on tarkoituksella kirjoittanut sanan tuolla tavalla moneen kertaan.

      Lainaa

    81. Kolmas rouva täti 26.11.2015 19:50
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Mudilli: Omassa murteessa käytetään paljon vastaavanlaisia sanojen yhdistämisiä, minä en = minen ja juuri tuo ehkä en = ehken jne, ja käytän niitä myös netissä kirjotellessa
      Kuten Rouva ja Täti yrittivät selittää, sanaa "ehken" käytetään myös sanan "ehkä" sijasta - siis väärin. Tunnen tuon murreilmiön eikä se minua ehken edes ärsytä :) vaikka en itse sanaa tuolla lailla käytä. "Ehken leivon muffineja." (=Ehkä leivon muffineja) "Ehken huomenna sataa." (=Ehkä huomenna sataa.)

      Lainaa

    82. Tulos: -15 (39 ääntä)
      Nyt kyllä vaikuttaa siltä että tyttö trollaa ja huolella! Mulla oli kans entisen poikaystävän kanssa samanlaista kielenkäyttöä, että korvattiin mm aina nm ihan tahallamme. Lammas oli lanmas ja kimmo oli kinmo, ja jos joku tuli ulisemaan samalla tavalla kirjoitusvirheestä tai lausuntangelmista niin olin että "mikää?" ihan vain siksi että vastapuoli hiiltyy entisestään.

      Lainaa

    83. Tulos: +4 (16 ääntä)
      Martta: Oppikirjamainen esimerkki neuroottisuudesta ja pätemisen tarpeesta. Löysää vähän pipoa!
      Ei todellakaan ollut oppikirjamainen esimerkki neuroottisuudesta :D lue aiheesta vaikka oppikirja ja näe itse. Pätemisen tarvetta kylläkin löytyy. Tässä ei kuitenkaan päässyt paljon pätemäänkään kun kirjoitin omaa ajatuksenjuoksuani ilman mitään suurta vaikuttavaa tietomäärää yhtään mistään. Pipo on näissä asioissa semi-löysällä kyllä jo.

      Lainaa

    84. Tulos: -2 (6 ääntä)
      No voi kamala

      Lainaa

    85. Tulos: +1 (9 ääntä)
      Mother of Vile Excrement: No olipa heikko trolli. Mutta todetaan silti, että “värikkyys”/murre/slangi on eri asia kuin normikieleen kuuluvien perussanojen kirjoittaminen väärin joko piittamattomuuttaan tai typeryyttään.
      En yrittänyt trollata, täällä vain usein tartutaan tiettyihin sanoihin jos ne ei ole oikein kirjoitettu. Yritin vain saada selvää että missä se raja sitten menee.

      Lainaa

    86. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Jalmari: Kävin eilen kaupassa, ostin itselleni länpösaappaat.
      *eileen

      Lainaa

    87. Tulos: +24 (30 ääntä)
      Banaani: No minä olen samaa mieltä. Pilkotaan vähän: Kun sanoo kirjoitusvirheestä ensimmäisen kerran, se kuulostaa vielä ihan fiksulta kun sen tekee neutraalisti. Siinä saattaa hyvinkin tehdä palveluksen sellaiselle joka ei vain ole aiemmin tiennyt miten kyseinen sana tulisi kirjoittaa. Kun sama ihminen huomauttaa samasta asiasta uudelleen, on järjen häivä vielä löydettävissä sillä saattaahan se olla merkki siitä että huomauttajaa esimerkiksi kiinnostaa tietää tekeekö toinen virheen tahallisena tapana vai eikö vain huomaa tekevänsä sen. Ihan ok keskustelua edelleen. Kolmas kerta? Ja vielä sana “edelleen” joka kielii valittajan turhautumisesta. Tässä kohtaa on rakentava keskustelu jo ohi. Tämä kolmas kerta on jo sellaista: “etkö nyt ymmärrä?? Älä tee sitä noin! Älä tee sitä noin! Etkö tajua! Tämä on nyt minun ongelmani tässä kun kirjoitat sen noin enkä jostain syystä saa rauhaa ennen kuin teet sen niinkuin minä sanon!” Vähän samanlaista pakko-oireisuutta kuin joillain neurootikoilla, vaikka ilmeneekin lievempänä. Eihän neuroottinen käyttäytyminenkään ihmisen oma vika ole mutta sitäkin voisi miettiä että olisiko hyväksi pyrkiä oppia suhtautumaan erilailla sellaisiin aisoihin joista ei ole mikään pakko tehdä ongelmaa itselleen.
      Niin? Pointti on se että sen väärin tekijän pitäisi ymmärtää virheensä jo ensimmäisestä huomautuksesta. HÄNEN tehtävänsä on välittömästi ensimmäisen huomautuksen jälkeen lakata toistamasta sitä virhettä. Ei siitä huomauttaminen ole väärin, vaan sen virheen tekeminen on väärin.

      Lainaa

    88. Tulos: +30 (36 ääntä)
      mari: Eikö kenestäkään muusta ole ärsyttävää tuo kaverin inttäminen? Joo, länmitin on aika kamala, mutta Petran pointti oli kuitenkin se että kämpässä oli kylmä. Kerran vielä voi virheestä mainita, mutta kolmannella kerralla se alkaa jo vaikuttaa ihan turhalta v*ttuilulta.
      Enemmän vittuilulta vaikuttaa se, ettei viitsitä kirjoittaa sitä edes lukuisten huomautusten jälkeen oikein. Mutta minä kun olen näitä ihmisiä jotka häiriintyy kauheesti muiden kirjotusvirheistä.

      Lainaa

    89. Tulos: -8 (22 ääntä)
      Kaikki Petrat on vaan niin hiton tyhmiä.

      Lainaa

    90. Tulos: +37 (41 ääntä)
      Hanski: Suomen kieli ei ole yhdyssana. Suomenkielinen on, mutta Suomen kieli ei. Ähäkutti.
      Tehdäänpä nyt selväksi kaikille, että se on suomen kieli, ei Suomen kieli tai suomenkieli. Ahdistaa.

      Lainaa

    91. itsellenauraja 27.11.2015 16:34
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Pahvitonttu: Länmitys on melkeen pahempi kuin enään
      Tiedän ihmisen joka kirjoittaa "terveenlistä". Muuten ihan kunnon kansalainen.

      Lainaa

    92. King Arthur 28.11.2015 3:19
      Tulos: -10 (26 ääntä)
      Täti: On mutta kaikki eivät ymmärrä, että siinä on “en” mukana. “Ehken leivon muffinsseja tänään”.
      Saa olla aika torvi jos kuvittelee että ehken = ehkä. Ihan totta, tämä ei ole yleinen väärinkäsitys vaikka täti itse on siinä jotenkin onnistunutkin.

      Lainaa

    93. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Kielinatsi: Tehdäänpä nyt selväksi kaikille, että se on suomen kieli, ei Suomen kieli tai suomenkieli. Ahdistaa.
      Itse moka ahdisti jo valmiiksi, mutta auta armias kun pienessä perjantai-illan jälkeisessä hytinässä alat lukemaan näitä kommentteja. Tässä alkaa pikkuhiljaa tuntemaan fyysistä kipua, au.

      Lainaa

    94. Tulos: +16 (24 ääntä)
      Mustakin "länmitys" on kyllä huomattavasti pahempi kuin "enään", koska ännän lisääminen sanan "enää" loppuun on tietääkseni puhekielen ilmiö, joka välillä sitten valitettavasti siirtyy kirjoitukseenkin. Kun taas sanaan "lämmitys" on tosi vaikea tunkea ännää sinne keskelle puhekielessäkään.

      Lainaa

    95. Tulos: -11 (19 ääntä)
      ite kirjotan tarkotuksella esim veispuukki. ja jos joku tulee siitä nipottaa, ni teen sen kahtakauheemmin. se kuulostaa omaan suuhun luontevammalta, kuin facebook.

      Lainaa

    96. Tulos: +21 (23 ääntä)
      Mauno: Ikuisuus kysymys: Teranssi, vai terassi?
      Terassi tietysti, eihän simpassissakaan ole ännää.

      Lainaa

    97. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Kynmenen länmitintä

      Lainaa

    98. Tulos: -7 (25 ääntä)
      Ainakin täällä Pohjois-Savon murteessa "ehken" tarkoittaa "ehkä".

      Lainaa

    99. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kettu: *eileen
      Tai jopa 'eilettäin'

      Lainaa

    100. Tulos: +6 (26 ääntä)
      Dazed: Pahempi on kuullostaa! Tuota idioottimaista sanaa viljellään paljon. Argh!
      Perusmuoto verbistä on kuitenkin kuulla kahdella l:llä, joten kuuLLostaa on minusta ainakin on ihan ymmärrettävä erehdys. Länmintä sen sijaan ei pelasta mikään.

      Lainaa

    101. Tulos: +14 (18 ääntä)
      Hena: Terassi tietysti, eihän simpassissakaan ole ännää.
      Tarkoitit varmaankin sinpassi

      Lainaa

    102. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Troloo: Nyt kyllä vaikuttaa siltä että tyttö trollaa ja huolella! Mulla oli kans entisen poikaystävän kanssa samanlaista kielenkäyttöä, että korvattiin mm aina nm ihan tahallamme. Lammas oli lanmas ja kimmo oli kinmo, ja jos joku tuli ulisemaan samalla tavalla kirjoitusvirheestä tai lausuntangelmista niin olin että “mikää?” ihan vain siksi että vastapuoli hiiltyy entisestään.
      Itse kans puhun poikaystävän kanssa todella järkyttävää kieltä länmityksien, viintenmaistien, kirjailioiden ja kunpparien kanssa, mutta herrajumala, ei sitä kieltä mihinkään julkisiin päivityksiin tungeta. Tai saahan sitä tunkea, siitä vain, pitää vaan mielessä, että se vaan antaa ihmisestä todella typerän ja vajukin kuvan. Elämäm koulu tyyliä.

      Lainaa

    103. Saivartelija 1.12.2015 12:17
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Olisiko murreriippuvainen kirjoitusmuoto? Kts. kommentit. http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Kolumnit/2015/11/03/Kolumni%3A%20K%C3%B6yh%C3%A4t%20usutetaan%20toistensa%20kurkkuihin/2015319801234/68?viesti=viesti_moderoinnissa#kommentti

      Lainaa

    104. Tulos: +9 (11 ääntä)
      ylioppilaan kirjoittamana: jauheNliha. toistuvasti.

      Lainaa

    105. Tulos: -15 (31 ääntä)
      Voi vittu. Voi vit-tu. Kirjakieli on asia erikseen. Puhekieli on asia erikseen. Moni kirjottaa jokseenkin puhekielisesti nettiin. Te kaikki, jotka koitatte päteä jostain "enään" ja "ehken" -sanoista: Ne on puhekieltä! Puhekieli sallii kielen varioimisen ihan eri tavalla kuin kirjakieli. Jos ei omaa korvaa miellytä niin VOI VOI, mutta se ei muuta sitä faktaa, että niin voi sanoa!

      Lainaa

    106. jaana ala-korpi 1.12.2015 21:06
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Etpä tiedä sinäkään. Suomen kieli kirjoitetaan erikseen, suomenkielinen sen sijan yhteen.

      Lainaa

    107. Turnipsitonttu 3.12.2015 0:41
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Kommenttini on vähän myöhäinen, mutta olen ilostuttanut itseäni pitkään muistelemalla kun kaverini kirjoitti väärin ja kirjoitti vielä tanppooni. Eikä ollut ainut kerta vaikka oikaisin. :)

      Lainaa

    108. Tulos: +9 (13 ääntä)
      i8: no, 95% jotka täälläkin mesoavat oikeinkirjoituksesta, eivät tiedä että “koettaa” kirjoitetaan E-kirjaimella. Koittaa ja koettaa kun ovat eri sanat.
      Huomauttaisin kuitenkin, että suomen oikeinkirjoituksessa %-merkki erotetaan edeltävästä numerosta välilyönnillä. Siis "95 %".

      Lainaa

    109. Tulos: +12 (12 ääntä)
      Johanna: Länmitys??? Mistähän Petra on ton sanan repinyt? Eikä tajunnut millään, kun kaveri koitti asiaa korjata. Urpo.
      Kysymyksessä on hyperkorrektiudeksi kutsuttu ilmiö, jossa virheen tekijä yrittää olla fiinimpi kuin varsinainen asia onkaan ja menee siinä metsään. Tässä kirjoittaja siis tavoittelee sanalle "oikeampaa" kirjoitusasua "länmitys" siinä luulossa, että arkinen tapa lausua "lämmitys" on laiska ja kansanomainen. Samalla tavalla joku saattaa kirjoittaa "pieno" kuvitellessaan, että puheessa esiintyvä sana "piano" on vain murteellisen leveä muoto tämän soittimen oikeasta nimestä. Vastaava ilmiö on etenkin pääkaupunkiseudulla esiintyvä musiikkikappaletta tarkoittava sana "biisi", joka on alkujaan lainattu englannin sanasta "piece" ja olisi siis esikuvansa mukaan "piisi", ellei hyperkorrekti pyrkimys kansainväliseen tunnelmaan olisi muuttanut ensimmäistä konsonanttia pehmeäksi.

      Lainaa

    110. savon tyttö päevee 26.1.2016 1:38
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      King Arthur: Saa olla aika torvi jos kuvittelee että ehken = ehkä. Ihan totta, tämä ei ole yleinen väärinkäsitys vaikka täti itse on siinä jotenkin onnistunutkin.
      No nyt on kyllä pakko kertoo omakohtanen kokemus tähän väliin. Uskokaa tai älkää, jotkut käyttää "ehken" sanaa "ehkä" sanan sijaan! Sitä tuossa edellä muutama yritti selittää. Ite käytän sillon kun tarkotan "ehkä en". Rasittavaa "väärinkäytettynä". Jos on jotain murretta muka, niin mitähän lie? Kerkes monta väärinymmärrystä tapahtua ennen ku kehtasin kysyä mitä ihmettä tää kaveri puhuu. En kirjakielestä kauheemmin perusta muualla ku asiapapereissa (sori :D), mutta kiehuttaa nää tämmöset enään, opiskelia, olekkaan jne ellei murteeseen kuulu.

      Lainaa

    111. Tulos: 0 (2 ääntä)
      EI. Ole. Totta. Tajusin.

      Lainaa

    112. Tulos: +5 (5 ääntä)
      Kiinnostaa, että joko Petra on oppinut kirjoittamaan tuon sanan oikein, vai kirjottaako vieläkin länmitys/länmitin?

      Lainaa

    113. Asiakaspalvelu 14.8.2018 19:38
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Kerran olo ravintolan teranssilla länmitys. Ei ole enään.

      Lainaa

    114. Heimosenkeimo 25.5.2019 9:11
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      oli joskus wowissa anpuja niminen hahmo, aiheutti kans suuren määrän persekipua muissa pelaajissa.

      Lainaa

    115. Tulos: -3 (7 ääntä)
      :::D Ei näköjään kellään käynyt mielessä että oli tietoista härnäämistä? Aivan selvää saivartelijalle nauramista. Tiedättehän, pinppa, runpu, konpakysymys... Kielellistä hassuttelua, ootteko kuullu ennen?

      Lainaa

    116. Innokas alpakka 8.12.2020 18:06
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Käyttäjä: Todella vaikea kuvitella, että joku kirjoittaisi tarkoituksella "enään", vaikka tietäisi sen olevan väärin. "Kyllähän tämä oikeasti kuuluisi kirjoittaa enää, mutta kirjoitan tähän nyt enään, niin näyttää kivemmalta." Ei se kyllä mitään väritä, hölmömmältä vain näyttää... Murteet ja puhekielen kyllä [...]
      Olen kyllä 95 % varma että enään on ihan tarkoituksella kirjoitettu niin. En kyllä osaa sanoa mistä ko. sana olisi peräisin, mutta olen kuullut sitä käytettävän kun halutaan "terävöittää" lausetta esim. "Ei se kuulkaa pojat enään niin mene." "Eipä se sitten enään onnistukaan". etc... Olen itsekin tuota joskus saattanut käyttää siteeratessa, vaikka levveetä savvoo yleensä viännän.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: lämmitys, länmitys, lämpö, oikeinkirjoitus, lukihäiriö, kirjoitusvirhe