Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ympäristöasiaa

Asioilla on aina kaksi puolta.
Ympäristöasiaa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 103 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Raaka-Arska 12.11.2015 2:09
      Tulos: -257 (661 ääntä)
      Vitun ituhipit o_O

      Lainaa

    2. Tulos: +635 (877 ääntä)
      Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että "kyllähän se maatuu!!1!1". Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!

      Lainaa

    3. Tulos: +277 (341 ääntä)
      En juurikaan itse roskaa, mutta kyllä pisti mietteliääksi tuo kuva.

      Lainaa

    4. eiymmärrä 12.11.2015 3:03
      Tulos: +336 (432 ääntä)
      Oon kyllä monesti koirankakkaan astuessa toivonut, että jalan alle olisi sattunut joku huonommin maatuva roska.

      Lainaa

    5. Tulos: +653 (755 ääntä)
      eiymmärrä: Oon kyllä monesti koirankakkaan astuessa toivonut, että jalan alle olisi sattunut joku huonommin maatuva roska.
      Lasipullon päälle astuessa olen toivonut että jalan alle olisi sattunut esimerkiksi koirankakka.

      Lainaa

    6. Tulos: -244 (290 ääntä)
      Mää en jaksanu lukee tota vikaa rallatusta. Voisko joku tiivistää sen ja kertoo oliks siinä joku badass pointtiki?

      Lainaa

    7. Tulos: +312 (350 ääntä)
      Minua ei niinkään ärsytä koirankakat, minua ärsyttää se että joillakin ihmisillä on kuvitelma että jos koiran kouluttaa extra yber hyvin, sillä on oikeus liikkua ilman hihnaa missä vain. Mutta sitten kun tää sessu ei yht äkkiä tottelekaan ja juoksee vaikka auton alle, niin kyllähän se kuskista tuntuu varmasti pahalta. Pitäkää ne koirat kytkettynä, ulkoiluttakaa niitä irti vaikka siellä metsässä tai koirapuistossa, mutta ei kaupungissa.

      Lainaa

    8. Tulos: -142 (426 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      No, kävele sitten siellä kadulla äläkä kadun vieressä. Harvoin ne koirankakat keskellä katua kuitenkaan ovat.

      Lainaa

    9. Tulos: -65 (183 ääntä)
      Säästetään koirankakka-keskustelu keväälle. Jookos? Tähän vielä pari ilkeää kommenttia vihreistä. Ituhipit! Pilven poltto on pilannut teidän aivot!

      Lainaa

    10. S. aivartelija 12.11.2015 5:53
      Tulos: +182 (220 ääntä)
      Minä en tajua tätä, että koska muutkin roskaa, minäkin saan. Itse en heittele yhtikäs mitään roskia luontoon. Pitäisikö alkaa heitellä ja perustella muiden heittelyllä? Oma kokemus sadekelillä kun lapsi astui koiran kakkaan, en nähnyt mikä se oli mihin liukastui. Nostin lapsen syliin, päälläni oli "ei vesipesua" takki ja siinä vaiheessa huomasin, mikä se oli. Tarinan opetus, älä lähde villakangastakki päällä lapsen kanssa kaupoille. Taannoin menin pyörällä töihin, myös tätä pimeää vuoden aikaa ja vein pyörän parkkiin firman taakse, missä pyöräparkki on. Työpaikalla aloin ihmetellä että mikä täällä haisee ja huomasin, että täällähän on paskaa lattialla. Aloin jo mielessäni syytellä työkavereita, kunnes huomasin, että jäljet johtavat omalle vaatekaapille omiin kengänpohjiin. Pihalla kävin jäljittämässä "syyllisen" ja se oli läjä siinä ihan keskellä pihaa, pihavalot ei vain siihen kohtaa kunnolla yltäneet. Saattoihan se tietenkin olla muutakin kakkaa, mutta tuksinpa vain. Enkä ymmärrä miten koiran annetaan tehdä keskelle katua, eikö sitä voisi edes puskaan laittaa? Lasinsiruja on kyllä ollut pyöräilyreiteilläni haitaksi asti, mutta niitä on yleensä viikonloppuaamuisin ja tapahtumien jälkeen, harvemmin muulloin.

      Lainaa

    11. Tulos: +86 (136 ääntä)
      Myös ihmispaska lähtee suihkussa parissa päivässä, joten sitä voi huoletta hieroa mikan naamaan. Tärkeintä ilmastonmuutoksen ehkäisyssä on sytyttää kamina savupiipun kautta.

      Lainaa

    12. Innokas opiskelija 12.11.2015 6:58
      Tulos: +233 (383 ääntä)
      Ne jotka eivät usko että nykyinen ilmastonmuutos johtuu ihmisten toiminnasta elävät jossain haavemaassa

      Lainaa

    13. Tulos: +80 (94 ääntä)
      En heitä roskia luontoon, joten on oikeutettua että ne koirankakat kerättäisiin pois edes niiden kävelyteiden varsilta. Metsässä ei sitren niin väliä, tietysti alueesta riippuen.

      Lainaa

    14. Tulos: +246 (282 ääntä)
      Mitvit? Banaaninkuoren maatuminen kestää 1-3 VUOTTA?? Oisko jollain jotain lähdettä tähän, ihan helvetin vaikea uskoa. Vai onko ne jotain ydinsädetettyjä superbanaaneja?

      Lainaa

    15. Tulos: +23 (81 ääntä)
      Hyvä Anna!

      Lainaa

    16. Seppo Saviniemi 12.11.2015 8:13
      Tulos: +53 (65 ääntä)
      Saatiinko tästä nyt oikeasti koirankakkakesutelu aikaiseksi?

      Lainaa

    17. Tulos: +154 (162 ääntä)
      siruni: Mitvit? Banaaninkuoren maatuminen kestää 1-3 VUOTTA?? Oisko jollain jotain lähdettä tähän, ihan helvetin vaikea uskoa. Vai onko ne jotain ydinsädetettyjä superbanaaneja?
      Tätä olen miettinyt. Kompostissa banaanikuorilla ei kyllä noin kauaa aikaa mene maatuessa. En ole kyllä kellottanut. Joku näköjään on.

      Lainaa

    18. Tulos: +57 (169 ääntä)
      Näyttäkää minulle se alue Suomesta jossa eläkeläisillä menee 200 vuotta tölkin keräämisessä, saati sitten lasipullon keräämisessä 1 000 000 vuotta.Kyllä se yleensä on sekunteissa mitattu kun nuo häviävät luonnosta..

      Lainaa

    19. Tulos: -10 (54 ääntä)
      Amis-Jussi.

      Lainaa

    20. Tulos: +82 (114 ääntä)
      Itse olen huomannut että alumiinitölkki häviää luonnosta seuraavaan päivään mennessä..

      Lainaa

    21. Tulos: +132 (160 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      Jos koiran omistaisin ja sitä puistossa ulkoiluttaisin, niin en kyllä roskikseen kakkaa keräisi. Viskaan sen mieluummin johonkin pusikkoon. Aivan älytöntä säilöä kakkaa muovipussiin ja kärrätä kaatopaikalle. Mutta ehdottomasti ne pitää kulkuväyliltä siivota pois.

      Lainaa

    22. Tulos: +54 (70 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      Sepä se. Ei ne paskat siellä ojan pohjalla häiritse. Mutta tiellä ja muissa kulkupaikoissa. Ja se on noista ainoa joka tosiaan tulee mukaan kotiin saakka. Mikään muu noista ei mua eteisessäni samassa määrin häiritse.

      Lainaa

    23. Tulos: +86 (108 ääntä)
      mantariini: No, kävele sitten siellä kadulla äläkä kadun vieressä. Harvoin ne koirankakat keskellä katua kuitenkaan ovat.
      Kyllä ne on. Siksihän niistä keväisin puhutaankin. Kas kun talvisin tulee lunta. Ja ehkä ne kulkuväylien ja ojien rajat hieman sen alla "hämärtyvät". Ja niitä paskoja on nimenomaan siinä tiellä kun se lumi sulaa. Niitä on monessa kerroksessa. Ja ai että varsinkin ne kulkuväylät joilla ei ole talvikunnossapitoa. Talvisin niiden keskiosassa menee vain yksi kapea polku. Jännä että olet onnistunut välttymään tällaiselta tiedolta.

      Lainaa

    24. Tulos: +110 (112 ääntä)
      Martta: Tätä olen miettinyt. Kompostissa banaanikuorilla ei kyllä noin kauaa aikaa mene maatuessa. En ole kyllä kellottanut. Joku näköjään on.
      Meillä oli ala-asteella kompostikoe, jossa kompostoitiin omiin pikkukomposteihin erilaisia tuotteita (koe kesti 3kk). Meillä ainakin tuo banaaninkuori hajosi kuukaudessa sellaiseksi, ettei sitä enää banaaninkuoreksi tunnistanut. Se keltainen kuoriosa oli sitkeintä tavaraa, mutta kyllä sekin kuukaudessa oli alkanut muuttua osittain nestemäiseksi. En sitten tiedä, komposteissa on kuitenkin erilainen eliökanta, jota pidetään yllä ja ne maaduttavat nopeammin. Perus metsässä (saati asfalttiviidakossa) samanlaista eliökantaa ei kyllä ole.

      Lainaa

    25. Tulos: -90 (174 ääntä)
      Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. :D En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.

      Lainaa

    26. Tulos: +118 (204 ääntä)
      En ymmärrä mikä on varsinkin joidenkin miespuolisten ongelma kun ei voi hyväksyä sitä, että joillakin ihmisillä on toisenlaiset elämäntavat kuin hänellä? Kasvissyönti varsinkin on sellanen mistä yleensä nipottaa aina joku mies. Millä tavalla toisen henkilön ruokavalio koskettaa sinun elämääsi? Tai se että joku sattuu käyttämään ekologisia ja energiaa säästäviä ratkaisuja kodissaan? Tuleeko itsellesi ristiriitainen olo? Eikö asiaa voisi ajatella näin päin; mitä enemmän ihmiset syö kasviksia sitä enemmän lihaa jää sinulle. Tai mitä enemmän ihmiset panostaa niihin ekologisempiin ratkaisuihin niin sitä enemmän jää niitä muita vaihtoehtoja omaan käyttöösi. Joillakin on sellainen käsitys, että ihmiset, jotka tekevät tällaisiä "ituhippi-ratkaisuja" eläisivät jossain jatkuvassa kärsimyksessä, koska kieltävät itseltään lihan jne. Voin kertoa, että lihan korvaaminen erityyppisillä kasviproteiineilla ei ole tuottanut mitään vaikeuksia enkä kärsi siitä, etten syö lihaa. Mulle on se ja sama mitä muut pistää suuhunsa, koska jokainen meistä itse paskantaa ne mitä jäljelle jää syömistämme ruuista, eikö totta.

      Lainaa

    27. Tulos: +106 (134 ääntä)
      Yrde_r: En ymmärrä mikä on varsinkin joidenkin miespuolisten ongelma kun ei voi hyväksyä sitä, että joillakin ihmisillä on toisenlaiset elämäntavat kuin hänellä? Kasvissyönti varsinkin on sellanen mistä yleensä nipottaa aina joku mies. (snip)
      Pyöräilyssä sama juttu. Aina joku jaksaa vetää nenäänsä palkokasvin siitä että joku muu pyöräilee töihin, siitä huolimatta että luulisi että on heidän etunsa että aamuruuhkassa heidän autonsa tiellä on edes yksi auto vähemmän. Kaikki keskustassa asuvat eivät mitenkään mahdu sinne autoilemaan, miksi innokas autoilija toivoo, suorastaan vaatii, että saataisiin aikaan vuosisadan ruuhka jossa kukaan ei pääse ainakaan autolla yhtään mihinkään? Ei ole suotu ihmisen ymmärtää.

      Lainaa

    28. Tulos: +61 (71 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      Muutapa helsinkiin. Aina keväisin löytää niitä jäästä sulavia koiranpaskoja keskeltä jalkakäytävää, ja kerran jopa todistin koiranulkoiluttajan pokkana kakattavan koiraansa keskellä jalkakäytävää (syksyllä ennen lumien tuloa) ja lähtevän tyynenä pois ku koira oli valmis. Harmi että olin itse niin pöyristyny etten saanu sanaa suustani. Mun puolesta ne paskat saa rauhas olla keräämättä siellä pientareella, mut jalkakäytävältä ne kyllä pitää kerätä!

      Lainaa

    29. Tulos: +10 (26 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      Lapsi ainakin tallasi viimeksi kesällä jalkakäytävällä kävellessään kakkanökäreeseen.

      Lainaa

    30. Tulos: +134 (188 ääntä)
      vrumvru: Mää en jaksanu lukee tota vikaa rallatusta. Voisko joku tiivistää sen ja kertoo oliks siinä joku badass pointtiki?
      Tiivistys: "vittuako siitä mitä tohtorintutkinnoilla varustettu tiedeyhteisö sanoo ilmastonmuutoksesta, minä tiedän paremmin koska luin magneettimediasta".

      Lainaa

    31. Tulos: +73 (95 ääntä)
      No minä kyllä luin tuon koirankakka kuvan niin päin, ettei luontoon nimeomaan pidä jättää mitään roskaa. Eli ei niinkään olisi kakan keräämättä jättävien puolustus, vaan ennemminkin keskustelun avaus siitä, että kakasta aina sekoillaan ja huudellaan, miksei sitten muistakin roskista?

      Lainaa

    32. Tulos: +32 (38 ääntä)
      vrumvru: Mää en jaksanu lukee tota vikaa rallatusta. Voisko joku tiivistää sen ja kertoo oliks siinä joku badass pointtiki?
      Lue nyt vaan. Ei täällä kukaan rupea laiskalle mitään tiivistelemään.

      Lainaa

    33. Tulos: +41 (87 ääntä)
      Oli tuo Jussin teksti kyllä aika pöljäpään kynästä, mutta minun on kyllä ilmaistava ihailuni ilmaisua "vihreät, höpömyllyihin hirttäytyneet hattivatit" kohtaan.

      Lainaa

    34. Tulos: -9 (95 ääntä)
      Mitenhän ihmiset on selvinneet hengissä entisaikoina, kun ovat joutuneet tekemisiin lehmänpaskan kanssa, saati sitten luulisi esim. Afrikan hukkuvan tuohon paskaan niihin aikoihin kun gnut vaeltavat miljoonapäisenä laumana. Ei ole savannista jälkeäkään kun yhtä huussia koko tantere. Saati, kun 2014 pidettiin Helsingissä koirien maailmanvoittajanäyttely joka toi aivan jäätävän määrän turisteja paikalle kaiken muun lisäksi, niin ainoat aihetta käsittelevät lööpit keskittyi miettimään, hukkuuko Helsinki koiranpaskaan. Pisti vähän miettimään toimittajien henkisen tason kehitystä ja mille tasolle se on jäänyt. Kas kun ei missään muissa massatapahtumissa keskitytä siihen pissakakkauutisointiin, eikö se olisi aika yhdenmukainen linja? "Loistoristeilijä saapui Helsinkiin - itämeri hukkuu paskaan!!". "Potkupallon mm-kisat Suomeen, miten käy viemäriverkostojen?"

      Lainaa

    35. Tulos: +54 (110 ääntä)
      En lukenut Jussin sepustuksesta kuin ensimmäisen kappaleen ja siitä sitten ekstrapoloin loput. Varsin tyypillinen esimerkki denialismista. Logiikka menee tuon tyyppisessä argumentoinnissa siten, että koska ilmasto vaihtelee ilman ihmisen toimintaa paljon (tosi) niin ihmisen toiminta ei aiheuta mitään (epätosi). Todellisuudessa ilmastonmuutos on ilman ihmisen toimintaa tapahtuvien muutoksien ja ihmisen toiminnasta johtuvien muutosten summa. Ilmastonmuutoksessa on muutamia varsin haastavia tutkimuksellisia ongelmia. Ilmastoon vaikuttaa ilmiöitä, joidenka taajuudet ovat keskenään aivan eri kertaluokkaa mm. maapallolla on koko sen olemassaolon aikana ollut ainakin neljä isoa jääkautta, ihminen on voinut tehokkaasti vaikuttaa ilmastoon vasta muutaman sata vuotta. Lisäksi erilaisten ilmiöiden välisiä kytkentöjä ei tiedetä tarkasti. Tästä ei kuitenkaan voi (denialistien tapaan) päätellä, että ihmisen toiminta ei vaikuta.

      Lainaa

    36. suunnistusmittari 12.11.2015 11:33
      Tulos: +56 (66 ääntä)
      En koiranomistajana millään tavalla puolustele koirankakkojen keräämättä jättämistä. Se että omistan koiran ei tee kakasta yhtään sen siedettävämpää, on todella epäsiistiä ja inhottavaa jättää kakat julkisilla paikoilla keräämättä. Jo pelkästään sen takia että vaarana on että oma koirani sotkeutuu muiden koirien jätöksiin.

      Lainaa

    37. Tulos: -23 (71 ääntä)
      Useimmat koiraihiset ovat uskomattoman laiskoja ja itsekkäitä, aina pitää keksiä syitä ettei tarvitsisi noudattaa järjestyssääntöjä!

      Lainaa

    38. Tulos: +14 (40 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      Satasen sakkolasku niin eiköhän rupea siivoaminen kiinnostamaan.

      Lainaa

    39. Tulos: -21 (41 ääntä)
      RouvaP: Kyllä ne on. Siksihän niistä keväisin puhutaankin. Kas kun talvisin tulee lunta. Ja ehkä ne kulkuväylien ja ojien rajat hieman sen alla “hämärtyvät”. Ja niitä paskoja on nimenomaan siinä tiellä kun se lumi sulaa. Niitä on monessa kerroksessa. Ja ai että varsinkin ne kulkuväylät joilla ei ole talvikunnossapitoa. Talvisin niiden keskiosassa menee vain yksi kapea polku. Jännä että olet onnistunut välttymään tällaiselta tiedolta.
      Siis kysehän on siitä et alunperin se ei oo ollu siinä keskellä tietä, mutta kun lumet sulaa se "ajalehtii" sem sulaneen lumen mukana siihen tielle. Ja kyseiselle asialle ei mitään voi.

      Lainaa

    40. Siinä lukee 12.11.2015 11:41
      Tulos: +42 (46 ääntä)
      Martta: Tätä olen miettinyt. Kompostissa banaanikuorilla ei kyllä noin kauaa aikaa mene maatuessa. En ole kyllä kellottanut. Joku näköjään on.
      Siinä lukee että luonnosta. Sillon maatuminen on hitaampaa kun kompostissa missä biojätteet tyyliin käy. Tosin tohon 3 vuoteen en usko itekään.

      Lainaa

    41. Tulos: +28 (38 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      Kun sinua ei haittaa niin muitakaan ei saisi haitata? Tiesitkö, että se sonta mm. pilaa kengät? Espoossa on keväisin sitä ihanaa skeidanlemua ja niitä läjiä ihan kävelyteilläkin!

      Lainaa

    42. Tulos: +15 (33 ääntä)
      Mäki astuin pienenä koirankakkaan paljainjaloin jossain pellolla ja menin vaan pesemään mun jalan lähimpään lätäkköön. Sekä minä että kaverit sai ainaki kunnon naurut. :D

      Lainaa

    43. Tulos: +33 (55 ääntä)
      On ihan totta että maapallolla on ollut viileämpiä ja lämpimämpiä kausia, jotka vuorottelevat. Ongelma on siinä että nyt pitäisi olla alkamassa kylmä kausi, mutta sen sijaan maailma lämpenee...

      Lainaa

    44. Tulos: +59 (69 ääntä)
      Koiranomistajana poimin aina oman koirani kanat MUTTA kyllä se roskista puute vituttaa. Saattaa joutua kantamaan sitä paskapussia kilometrejä, etenkin nykyään kun suurimmalla osalla taloyhtiöistä on "ei koirankakkapusseja" laput roskiksissaan. Minne ne sitten saa laittaa? Parvekkeelle kasaan? Pahemmalta se puoliksi tyhjä jugurttipurkki kesähelteellä siellä roskiksissaan haisee. Välillä tekisi kieltämättä mieli heivata se paska takaisin sinne metikköön kun on kantanut sitä tunnin.

      Lainaa

    45. Tulos: +54 (58 ääntä)
      RouvaP: Sepä se. Ei ne paskat siellä ojan pohjalla häiritse. Mutta tiellä ja muissa kulkupaikoissa. Ja se on noista ainoa joka tosiaan tulee mukaan kotiin saakka. Mikään muu noista ei mua eteisessäni samassa määrin häiritse.
      Ite asustelen omakotitalossa ja kesällä täytyy ajaa ruoho ohikulkevan tien ojasta. Täytyy muuten sanoa, ettei mikään ota niin paljon päähän, kuin sen 40 m matkalla olevat 10-15 koiranpaskaa. Niihin astuu taatusti, ja vaikka joskus onnistuu välttämään astumisen niin ruohonleikkurin terällä ku ajaa paskakasaan ni kivaa on. Laki sanoo että taajama-alueella hoidetuilta alueilta tulee jätökset kerätä pois. Mutta hoitamattomaan metsikköön/heinikkoon saa jätökset jättää.

      Lainaa

    46. Tulos: +16 (58 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      Kaikki eivät halua kävellä hiekalla tai asfaltilla etenkään puistossa. Osa niistä haisevista läjistä on muuten jätetty keskelle kulkuväyliä, eikä niitä välttämättä huomaa ajoissa. Toinen ongelma on se, että ne kasat tehdään usein suunnilleen samaan paikkaan. Omalla kulkureitilläni on kohta, jossa on talven jälkeen toistasataa koirankikkareitta. Ei se kikkare lumessa pakkasella mihinkään maadu, joten keväällä lumen ja pakastettujen kikkareiden sulaessa haju on melkoinen. Eikä muuten se nurmikkokaan ole oikea paikka jätöksille. Katsokaa joskus, miltä puistojen nurmikot näyttävät kulkuväylien varrella. Siellä on etenkin alkukesästä pieniä (halkaisija noin 20 cm) kuolleen ruohon laikkuja, joita ei ole nurmikon keskiosissa. Ne laikut syntyvät talvisten kakkakikkareiden kohdalle. Koirankakka ei ole lannoitetta. Aivan erityiset terveiset haluan lähettää sille, jonka koira ripuloi pihamme viereen. Jos olisin saanut jotenkin selville, kenen koira oli ollut asialla, olisin toimittanut sekä koiran jätökset että hajun takia oksentaneen vaimoni oksennuksen asianomaisen postiluukkuun.

      Lainaa

    47. Tulos: +38 (50 ääntä)
      Jotka kehuu että tölkki tai pullo kyllä häviää luonnosta seuraavaan päivään mennessä, ei monessakaan maassa ole niin tehokas ja kansalaisten omakseen ottama kierrätys niiden suhteen kuin täällä Suomessa. Kattokaapas googlesta siitä "keinotekoisesta mantereesta" juttua, mikä koostuu jätteistä jotka lilluu meressä.

      Lainaa

    48. Tulos: +17 (27 ääntä)
      Katoin tota banaaninkuoren maatumisaikaa ja löysin nää kaksi verrattaviksi: -Banaaninkuori 1-3 vuotta (kemikaalit hedelmien kuorissa pidentävät maatumisaikaa) -Omenankara 2 kuukautta – 1 vuosi Eli banaanienkuorissa on niin paljon kemikaaleja verrattuna muissa, niin niiden maatumisessa kestää kauemmin. Ei tosin tuon omenanakaran kanssa kestä kovin lyhyttä aikaa.

      Lainaa

    49. Tulos: +68 (92 ääntä)
      Hämmentävä paradoksi: Ihmiset, jotka kärkkäästi haukkuvat toisia pilvilinnoissa eläviksi ituhipeiksi, pistävät samaan aikaan pään pensaaseen sellaisen tosiseikan suhteen, josta koko tiedeyhteisö on harvinaisen yksimielinen. Hämmentävää. Etten sanoisi melko valikoivaa.

      Lainaa

    50. King Arthur 12.11.2015 14:50
      Tulos: +23 (59 ääntä)
      80-luvulla kukaan ei poiminut koirankakkaa ja silti tultiin pihaleikeistä kotiin korkeintaan hiekkaisina tai märkinä. Kerran tosin isä ehti väliin kun olin maistaa jänönpapanaa. Miten nykyään, kun kakkaa on huomattavasti vähemmän kuin koskaan aiemmin, kaikkien Jeminat ja Pecat on yltäpäältä paskassa?

      Lainaa

    51. Tulos: -11 (25 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      Rehevöittää myös metsiä joten ei se kuulu sinne semmoisissa määrin kuin sitä nykyisin on.

      Lainaa

    52. Tulos: +44 (54 ääntä)
      Näin koiranomistajana mikään ei vituta niin paljon kuin koiranpaskat. Kun ne mun koirat liikkuu siellä tienvarressa. Sitten sitä toisten koirien paskaa on mun koirien jaloissa, naamassa, kyljessä, millon missäkin. Sitten sitä on vielä mun kengänpohjissa, kun itse yritän tuolla kaamoksen pilkkopimeessä siivota omieni jätteet, koska olen kiva ihminen. Sitä voi itte laskea, kuinka paljon paskaa tienlaidassa on, jos sinne käy 10-15 koiraa joka päivä vääntämässä tortut 2-3 kertaa päivässä, eikä kukaan niitä koskaan siivoa ja maantuminen kestää 6 kk. Voin kertoa, että paljon. Paska kuitenkin sisältää kaikenlisäksi vielä älyttömän määrän bakteereita. Ja jos sillä naapuruston yhdellä koiralla on loisia ja omistaja ei niitä jaskoja siivoa, niin ne on kaikilla sen kylän koirilla. Itse pitäisin kotini kuitenkin mielelläni vapaana paskasta ja loisista.
      mantariini: No, kävele sitten siellä kadulla äläkä kadun vieressä. Harvoin ne koirankakat keskellä katua kuitenkaan ovat.

      Lainaa

    53. Tulos: +3 (53 ääntä)
      S. aivartelija: Minä en tajua tätä, että koska muutkin roskaa, minäkin saan. Itse en heittele yhtikäs mitään roskia luontoon. Pitäisikö alkaa heitellä ja perustella muiden heittelyllä? Oma kokemus sadekelillä kun lapsi astui koiran kakkaan, en nähnyt mikä se oli mihin liukastui. Nostin lapsen syliin, päälläni oli “ei vesipesua” takki ja siinä vaiheessa huomasin, mikä se oli. Tarinan opetus, älä lähde villakangastakki päällä lapsen kanssa kaupoille. Taannoin menin pyörällä töihin, myös tätä pimeää vuoden aikaa ja vein pyörän parkkiin firman taakse, missä pyöräparkki on. Työpaikalla aloin ihmetellä että mikä täällä haisee ja huomasin, että täällähän on paskaa lattialla. Aloin jo mielessäni syytellä työkavereita, kunnes huomasin, että jäljet johtavat omalle vaatekaapille omiin kengänpohjiin. Pihalla kävin jäljittämässä “syyllisen” ja se oli läjä siinä ihan keskellä pihaa, pihavalot ei vain siihen kohtaa kunnolla yltäneet. Saattoihan se tietenkin olla muutakin kakkaa, mutta tuksinpa vain. Enkä ymmärrä miten koiran annetaan tehdä keskelle katua, eikö sitä voisi edes puskaan laittaa? Lasinsiruja on kyllä ollut pyöräilyreiteilläni haitaksi asti, mutta niitä on yleensä viikonloppuaamuisin ja tapahtumien jälkeen, harvemmin muulloin.
      sulla oli sadekelillä takki joka ei kestä vettä! sietäsitkin saada opetuksen! ja kyllä niitä lasinsiruja näkee enämmän kadulla kun koiran paskaa. monesti on menny pyörän renkaat rikki lasinsirusta, mutta ei ikinä koiran paskasta. ja koira on kävelly lasinsirun päälle -> eläinlääkäriin. koiran paskaanki on varmaan kävelly -> ei eläinlääkärireissua. että on hirmu vaarallisia nuo koiran paskat! oon itekki kävelly koiran paskaan, joo mitä sitten, menee vaan pesee kengät/ jalat. iikk!

      Lainaa

    54. Tulos: +6 (20 ääntä)
      nii ja lisään vielä, ite kävelen koiran kaa enimmäkseen metässä, harvoin enää kadulla, lasinsirpaleitten takia. jos koira mettään kakkaa, ni en nouki niitä kyllä pois. senkus pidätätte!

      Lainaa

    55. Näkökykyinen 12.11.2015 17:17
      Tulos: -23 (69 ääntä)
      Mua on aina ihmetyttäny ne ihmiset, jotka kävelee koirankakkaan. Missä ojien pohjilla ne oikein könyää ja miksei ne katso yhtään eteensä? Mä olen sitte asiaa pohdittuani tullu loppujen lopuksi siihe tulokseen, että sen on pakko olla tahallista. Näin ne pääsee motkottamaan internetin ja sanomalehtien mielipidepalstoilla koirankakoista. Ja mä uskon myös, että salaisesti ne tykkää siitä hajusta.

      Lainaa

    56. Tulos: -3 (43 ääntä)
      JoJo: Näin koiranomistajana mikään ei vituta niin paljon kuin koiranpaskat. Kun ne mun koirat liikkuu siellä tienvarressa. Sitten sitä toisten koirien paskaa on mun koirien jaloissa, naamassa, kyljessä, millon missäkin. Sitten sitä on vielä mun kengänpohjissa, kun itse yritän tuolla kaamoksen pilkkopimeessä siivota omieni jätteet, koska olen kiva ihminen. Sitä voi itte laskea, kuinka paljon paskaa tienlaidassa on, jos sinne käy 10-15 koiraa joka päivä vääntämässä tortut 2-3 kertaa päivässä, eikä kukaan niitä koskaan siivoa ja maantuminen kestää 6 kk. Voin kertoa, että paljon. Paska kuitenkin sisältää kaikenlisäksi vielä älyttömän määrän bakteereita. Ja jos sillä naapuruston yhdellä koiralla on loisia ja omistaja ei niitä jaskoja siivoa, niin ne on kaikilla sen kylän koirilla. Itse pitäisin kotini kuitenkin mielelläni vapaana paskasta ja loisista.
      On sulla sitten kummalliset koirat.. Kyllä mekin siellä tien laidassa kävellään, ja oma koira ei silti KOSKAAN astu paskaan, eikä sitä ole sen naamassa tai missään muuallakaan. Kerran meinasi astua omaan paskaansa mutta huomasi sen ja otti nopean tanssiliikkeeen takavasemmalle.

      Lainaa

    57. Lihassyöjä 12.11.2015 18:10
      Tulos: +4 (40 ääntä)
      Yrde_r: En ymmärrä mikä on varsinkin joidenkin miespuolisten ongelma kun ei voi hyväksyä sitä, että joillakin ihmisillä on toisenlaiset elämäntavat kuin hänellä? Kasvissyönti varsinkin on sellanen mistä yleensä nipottaa aina joku mies. Millä tavalla toisen henkilön ruokavalio koskettaa sinun elämääsi? Tai se että joku sattuu käyttämään ekologisia ja energiaa säästäviä ratkaisuja kodissaan? Tuleeko itsellesi ristiriitainen olo? Eikö asiaa voisi ajatella näin päin; mitä enemmän ihmiset syö kasviksia sitä enemmän lihaa jää sinulle. Tai mitä enemmän ihmiset panostaa niihin ekologisempiin ratkaisuihin niin sitä enemmän jää niitä muita vaihtoehtoja omaan käyttöösi. Joillakin on sellainen käsitys, että ihmiset, jotka tekevät tällaisiä “ituhippi-ratkaisuja” eläisivät jossain jatkuvassa kärsimyksessä, koska kieltävät itseltään lihan jne. Voin kertoa, että lihan korvaaminen erityyppisillä kasviproteiineilla ei ole tuottanut mitään vaikeuksia enkä kärsi siitä, etten syö lihaa. Mulle on se ja sama mitä muut pistää suuhunsa, koska jokainen meistä itse paskantaa ne mitä jäljelle jää syömistämme ruuista, eikö totta.
      Minulle on aivan sama mitä kukakin syö tai ei syö. Työpaikkani kasvinsyöjille näin ei ilmeisesti ole, sillä nämä paremmat ihmiset jaksavat päivästä toiseen valistaa minua ruokavalioni alemmuudesta omaansa nähden.

      Lainaa

    58. Tulos: -20 (30 ääntä)
      Tulin vain ilmoittamaan, että banaanitkuoret maatuu 1-3 VIIKOSA, ei todellakaan vuodessa. Vitun paska kuva siis.

      Lainaa

    59. Tulos: +43 (59 ääntä)
      NN: Aivan erityiset terveiset haluan lähettää sille, jonka koira ripuloi pihamme viereen.
      "Aivan erityiset terveiset haluan lähettää sille, jonka koira ripuloi pihamme viereen." Tottakai on inhottavaa kun kakka haisee, mutta milläs ajattelit että se omistaja ne ripulit siitä maasta pyyhkii? Takillaan? Vai kuljetaanko me pesusienet taskussa? Nimenomaan ripuli tulee siltä koiralta just siihen kohtaan kun on tullakseen, eikä sitä saa mitenkään "kerättyä", koska sehän on nestettä. Vinkkinä vastaisuuden varalle: kastelukannusta vettä päälle. Se mähmä katoaa alta aikayksikön maan sekaan.

      Lainaa

    60. Tulos: +25 (55 ääntä)
      Lihan ja maitotuotteiden kulutuksen ja karjan kasvatuksen RUNSAS vähentäminen on ainut asia jolla saadaan ilmastonmuutos kuriin.

      Lainaa

    61. Tulos: +11 (25 ääntä)
      vrumvru: Mää en jaksanu lukee tota vikaa rallatusta. Voisko joku tiivistää sen ja kertoo oliks siinä joku badass pointtiki?
      Ei ollut. Täysin päätöntä horinaa.

      Lainaa

    62. Kakkapussi kainalossa 12.11.2015 20:27
      Tulos: +46 (48 ääntä)
      Mulla kun on koira niin on aina kaikkien housujen ja takkien taskut täynnä pusseja (ettei vaan koskaan kävis sitä vahinkoa, että pussia ei ole just ku koira päättää vääntää tortut keskelle katua), ja aina kun näen jonkun koiranulkoiluttajan jättävän koiransa paskan tienpenkkaan menen hyvin teatraalisesti pussi ojossa hänen luokseen kovaan ääneen voivotellen, että "Kuinkas teiltä nyt oli kakkapussit sattuneet loppumaan/unohtumaan, tässä teille, rakas ystävä!" Koska perkele. Mua ei koiranpaska häiritse pätkääkään enkä pidä sitä millään tasolla edes ällöttävänä (eli siis sen kerääminenkään ei tunnu musta lainkaan vastenmieliseltä), mutta mua kyrpii se miten vihamielisesti ei-koiraihmiset suhtautuu koiriin sen takia, että jotkut koiranomistajat on välinpitämättömiä kusipäitä. Paskan kerääminen on pieni hinta siitä, ettei penkat ole täynnä rotanmyrkkyä. Ripulipaskat on sitten tietenkin asia erikseen sikäli, että sitä on käytännössä mahdotonta saada kokonaan kerättyä pois, mutta hyvin hoidetulla koiralla on ripuli niin harvoin, ettei siitä pitäisi muodostua mitään ongelmaa. Jos koirasi ripuloi monta kertaa vuodessa, kannattaa varmaan katsoa mitä sille oikein syötät. Ei oo normaalia nääs. Plus sitäkin pystyy joillain tavoilla vähän kontrolloimaan, itse esim. aina koiran ripulilla ollessa ensinnäkin lenkitän sen niin usein, ettei räjähtävää kakkahätää ehdi syntyä, ja toiseksi yleensä heti kotiovesta astuttua pistän juoksuksi ja juoksutan sen lähimpään metsikköön, minne voi sitten paskantaa sydämensä kyllyydestä.

      Lainaa

    63. Tulos: +26 (30 ääntä)
      Martta: Tätä olen miettinyt. Kompostissa banaanikuorilla ei kyllä noin kauaa aikaa mene maatuessa. En ole kyllä kellottanut. Joku näköjään on.
      Kompostoituminen ja maatuminen on eri asia. Kompostissahan voi olla joku 70-80 astetta lämmintäkin.

      Lainaa

    64. Verenkeitin 12.11.2015 21:46
      Tulos: +25 (33 ääntä)
      Mitenkä ihmiset jaksaa kerta toisensa jälkeen takertua tuohon koirankakka-asiaan, vaikka tässäkin olisi tarjolla mielenkiintoisia aiheita ilmastonmuutoksesta ja vihreistä höpömyllyihin hirttäytyneistä hattivateista? :(

      Lainaa

    65. Tulos: +7 (33 ääntä)
      Jos koiranScheiße ei kerran koiraihmisiä mitenkään haittaa niin miksi ihmeessä koiraihmiset eivät voi viedä sitä koiraa kakille omaan pihaansa? Hienoa haravoida tota tontinreunaa kun riittää pökälettä vaikka miten. Ihan sama maatuuko vai ei. En tarvitse sitä.

      Lainaa

    66. Tulos: -27 (45 ääntä)
      Itseasiassa Jussi puhuu osittain täysin asiaa. Hyvä, että emäntä läx

      Lainaa

    67. Tulos: -18 (44 ääntä)
      ripsa: Vinkkinä vastaisuuden varalle: kastelukannusta vettä päälle. Se mähmä katoaa alta aikayksikön maan sekaan.
      Eli sen jälkeen kun olen taluttanut omat kissani ulkona, käyttänyt vapaa-aikani estääkseni niitä kiipimästä lasten hiekkalaatikkoon tai pyydystämästä lintuja tai muutenkaan tekemästä ei-kissanomistajien elämää vaikeaksi, niin kipaisen lopuksi vielä kastelukannun ja siivoan koirasi ripulit? Jos hakisit sen kannun vaikka itse? Ymmärrän varsin hyvin että ihminen reagoi tunteella jos omia lemmikkejä arvostellaan, en itsekään perusta kissanvihaajista. Mutta niinpä yritänkin käyttäytyä niin etten aiheuta maailmaan enää kissanvihaajia lisää.

      Lainaa

    68. Tulos: +23 (41 ääntä)
      Sannni: Eli sen jälkeen kun olen taluttanut omat kissani ulkona, käyttänyt vapaa-aikani estääkseni niitä kiipimästä lasten hiekkalaatikkoon tai pyydystämästä lintuja tai muutenkaan tekemästä ei-kissanomistajien elämää vaikeaksi, niin kipaisen lopuksi vielä kastelukannun ja siivoan koirasi ripulit? Jos hakisit sen kannun vaikka itse? Ymmärrän varsin hyvin että ihminen reagoi tunteella jos omia lemmikkejä arvostellaan, en itsekään perusta kissanvihaajista. Mutta niinpä yritänkin käyttäytyä niin etten aiheuta maailmaan enää kissanvihaajia lisää.
      Just.... Ihan hyvällä minä yritin toiselle antaa vinkin. Anteeksi.

      Lainaa

    69. Tulos: 0 (22 ääntä)
      jep: Jos koiranScheiße ei kerran koiraihmisiä mitenkään haittaa niin miksi ihmeessä koiraihmiset eivät voi viedä sitä koiraa kakille omaan pihaansa? Hienoa haravoida tota tontinreunaa kun riittää pökälettä vaikka miten. Ihan sama maatuuko vai ei. En tarvitse sitä.
      Ai kerrostalon pihaan vai? Ymmärrätkös että myös niissä asuu koiria? Siitähän se riemu vasta repeäisi.

      Lainaa

    70. Tulos: +27 (33 ääntä)
      Mutta joo, itse aina siivoan koiran kakat, tosin joku harva kerta ei oo tarpeeksi pusseja mukana, jos koira tekeekin vaikka kolmet kakat ja mukana on vain kaksi pussia. Mutta aina tässä koirankakka-keskustelussa ärsyttää se, että tuolla on PALJON muutakin roskaa paksaa kuin vain koiran, että eiköhän JOKA IKISEN ihmisen kannattaisi miettiä mitä sinne luontoon/kadulle jättää. Että mitä jos tehtäisiin kaikki niin että kerättäisiin ne paskat, ei heitetä roskia luontoon, eikä kadulle, kuskataan niitä vaikka taskussa tai laukussa seuraavaan roskiksen tai kotiin, eikä missään nimessä paiskota niitä lasipulloja kadulle. Ja roskiksia on ihan liian vähän, niitä oikeasti reilusti lisää. Koiraa ulkoiluttaessa on vituttanut tosi paljon se, että joissakin puistoissa pienen alueen sisällä saattaa olla neljä, mutta sitten kun et menekkään puistoon niin ei ole yhtäkään missään, pakko viedä omaan roskakatokseen...

      Lainaa

    71. Sekopää liikkeellä? 13.11.2015 1:39
      Tulos: -33 (39 ääntä)
      Joku sekopää eksyny jostain iltasanomien kommenttikentästä kännis tänne. Huomaa huomionkipeyden... täsä oo mitään mokaa syömisestä ketää ei tie kuka oot ja täsä ei keskustella syömisestä. Joten mitä vittua joku raivoo täällä ihan tosissaan ja huutelee miten joku tekee sitä ja tätä ja asia kuulu tänne edes. Ketää oo täällä puhunu sun syömisestä vaan koiranpaskasta. . Siis oks känny rikki ja joku moka jääny välii vai sekooko tä tosissaan täällä ja raivoo kasvissyömisestä tuoden itteään sellaisena esiin vaikka kukaan siitä puhu ku sellanen vittu oo koko feissarimokissa täällä XD aikainen perjantai. Mäki luen tän ja alan kertoo miten vituttaa ihmiset jotka kinastelee mun musiikkimausta... en ku se ei liity keskusteluu tai moniin joten toivon et oot eksyny. Miks joku alottaa kauhee raivon vaa saadakseen mainostettu ruokavaliotaan asiassa josa pääaineena on paska. No kai tä syö nimenomaan paskaa ku siitä päätti vetää aiheen itseensä ja syömiseen. Se mielipide ja perusteltu sellanen julkisessa ryhmässä on kamalaa ? Ei ku nii. Jos ei oo samaa mieltä tiettyjen kanssa ni ei saa ilmasta mielipidettään tai miettiä asioita ja ne saa jotka on toista mieltä. Muaki ärsyttää ihmiset jotka on niin huomionkipeitä et tulee siirtää keskustelun itseensä ja syömistottumuksiinsa ihan raivoissaan ja koko homma ei liity siihe mitenkää. Voi vittu sentään.
      Yrde_r: En ymmärrä mikä on varsinkin joidenkin miespuolisten ongelma kun ei voi hyväksyä sitä, että joillakin ihmisillä on toisenlaiset elämäntavat kuin hänellä? Kasvissyönti varsinkin on sellanen mistä yleensä nipottaa aina joku mies. Millä tavalla toisen henkilön ruokavalio koskettaa sinun elämääsi? Tai se että joku sattuu käyttämään ekologisia ja energiaa säästäviä ratkaisuja kodissaan? Tuleeko itsellesi ristiriitainen olo? Eikö asiaa voisi ajatella näin päin; mitä enemmän ihmiset syö kasviksia sitä enemmän lihaa jää sinulle. Tai mitä enemmän ihmiset panostaa niihin ekologisempiin ratkaisuihin niin sitä enemmän jää niitä muita vaihtoehtoja omaan käyttöösi. Joillakin on sellainen käsitys, että ihmiset, jotka tekevät tällaisiä “ituhippi-ratkaisuja” eläisivät jossain jatkuvassa kärsimyksessä, koska kieltävät itseltään lihan jne. Voin kertoa, että lihan korvaaminen erityyppisillä kasviproteiineilla ei ole tuottanut mitään vaikeuksia enkä kärsi siitä, etten syö lihaa. Mulle on se ja sama mitä muut pistää suuhunsa, koska jokainen meistä itse paskantaa ne mitä jäljelle jää syömistämme ruuista, eikö totta.

      Lainaa

    72. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Tää koirankakkakeskustelu kaupungeissa nyt on muutenkin viihdyttävä - hyväksyisitte nyt vaan, että me hukutaan siihen paskaan jos sitä ei kerätä pois. Muistaako kukaan miltä näytti tienpielukset ennen kuin säännöt muuttui? Se on vähän eri huttua jossain maaseudulla kun on ojaa ja puskaa ja traktoritietä vaikka miten.

      Lainaa

    73. Tulos: +8 (10 ääntä)
      siruni: Mitvit? Banaaninkuoren maatuminen kestää 1-3 VUOTTA?? Oisko jollain jotain lähdettä tähän, ihan helvetin vaikea uskoa. Vai onko ne jotain ydinsädetettyjä superbanaaneja?
      http://www.digipaper.fi/yhteishyva/115838/index.php?pgnumb=66 Vasemmassa alareunassa on mainittu haastateltujen nimet. Hajoamisajat on haettu roskaamisen kautta, eli kauan banaaninkuorilla kestää hajota vaikka asvaltilla, jos se "saa" olla samassa paikassa kokoajan ettei joku harjakone pyyhkäise mukaansa. Ruohoiseen ja märkään ojaan heitetty bansku maatuu tietty nopeammin.

      Lainaa

    74. Tulos: +35 (45 ääntä)
      "Ilmasto on ennenkin muuttunu, jääkaudet ja lämpimämmät kaudet ja öliöli. Antaa mennä vaan." "Ihmiset on ennenkin vaeltaneet parempien elinolosuhteiden perässä, suomalaisetkin tuli jostain volganmutkasta alunperin. Antaa pakolaisten tulla tänne ihan rauhassa." Jostain syystä nää kaksi argumenttia ei ikinä tule samojen ihmisten suusta.

      Lainaa

    75. Tulos: 0 (14 ääntä)
      Suvi: http://www.digipaper.fi/yhteishyva/115838/index.php?pgnumb=66 Vasemmassa alareunassa on mainittu haastateltujen nimet. Hajoamisajat on haettu roskaamisen kautta, eli kauan banaaninkuorilla kestää hajota vaikka asvaltilla, jos se “saa” olla samassa paikassa kokoajan ettei joku harjakone pyyhkäise mukaansa. Ruohoiseen ja märkään ojaan heitetty bansku maatuu tietty nopeammin.
      Ei pidä paikkaansa. Olen henkilökohtaisesti nähnyt yhden banaanin maatuvan melkein viikossa asfaltilla. Se oli ajotien reunassa paikassa, josta kuljin päivittäin ohitse. 1-3 vuotta on raskasta valetta.

      Lainaa

    76. Tulos: +12 (14 ääntä)
      tietäjä: Näyttäkää minulle se alue Suomesta jossa eläkeläisillä menee 200 vuotta tölkin keräämisessä, saati sitten lasipullon keräämisessä 1 000 000 vuotta.Kyllä se yleensä on sekunteissa mitattu kun nuo häviävät luonnosta..
      Kaikki ne rikotut sekä virosta tuodut pantittomat pullot/tölkit. Itse kyllä vien risat ja pantittomat alumiinitölkit metallinkeräykseen, mutta toisten lasinsiruja en ole alkanut poimimaan muuta kun omista kengänpohjistani.

      Lainaa

    77. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Sekopää liikkeellä?: Joku sekopää eksyny jostain iltasanomien kommenttikentästä kännis tänne. Huomaa huomionkipeyden… täsä oo mitään mokaa syömisestä ketää ei tie kuka oot ja täsä ei keskustella syömisestä. Joten mitä vittua joku raivoo täällä ihan tosissaan ja huutelee miten joku tekee sitä ja tätä ja asia kuulu tänne edes. Ketää oo täällä puhunu sun syömisestä vaan koiranpaskasta. . Siis oks känny rikki ja joku moka jääny välii vai sekooko tä tosissaan täällä ja raivoo kasvissyömisestä tuoden itteään sellaisena esiin vaikka kukaan siitä puhu ku sellanen vittu oo koko feissarimokissa täällä aikainen perjantai. Mäki luen tän ja alan kertoo miten vituttaa ihmiset jotka kinastelee mun musiikkimausta… en ku se ei liity keskusteluu tai moniin joten toivon et oot eksyny. Miks joku alottaa kauhee raivon vaa saadakseen mainostettu ruokavaliotaan asiassa josa pääaineena on paska. No kai tä syö nimenomaan paskaa ku siitä päätti vetää aiheen itseensä ja syömiseen. Se mielipide ja perusteltu sellanen julkisessa ryhmässä on kamalaa ? Ei ku nii. Jos ei oo samaa mieltä tiettyjen kanssa ni ei saa ilmasta mielipidettään tai miettiä asioita ja ne saa jotka on toista mieltä. Muaki ärsyttää ihmiset jotka on niin huomionkipeitä et tulee siirtää keskustelun itseensä ja syömistottumuksiinsa ihan raivoissaan ja koko homma ei liity siihe mitenkää. Voi vittu sentään.
      Ellet huomannut niin tossa oli koirankakka-jutun alapuolella toinenkin moka, jossa sanottiin mm. näin: "Vaihtamalla hehkulamput energiansäästölamppuihin, syömällä vain kasvisravintoa sekä lopettamalla lentomatkustuksen et pelasta maailmaa." Eli kyllähän siitä kasvisruokavaliostakin voi ihan hyvi puhua täällä kommenteissa, todellakin liittyy asiaan.

      Lainaa

    78. Tulos: +6 (30 ääntä)
      kalinka: Rasittavin puolustus tälle ikuiselle koirankakkakeskustelulle on se, että “kyllähän se maatuu!!1!1″. Se on laiha lohtu siinä vaiheessa, kun se kengänpohjasta löytyy. Kaduille ei kuulu minkäänlaiset roskat tai jätteet — maatuivatpa tai ei!
      Eihän sillä luonnolla ole mitään väliä, kunhan ei herran jumala kengät sotkeennu! Järki käteen, koirankakka maatuu muutamassa kuukaudessa ja se muovipussi jonne se pitäisi kerätä ei taida maatua ikinä -.-'

      Lainaa

    79. Haudankaivaja 13.11.2015 15:54
      Tulos: -20 (40 ääntä)
      Innokas opiskelija: Ne jotka eivät usko että nykyinen ilmastonmuutos johtuu ihmisten toiminnasta elävät jossain haavemaassa
      Minä en usko, ja elän melkein liiankin realistisessa maassa. Ihmisen toiminta aiheuttaa saasteita ja ihminen tuhoaa luontoa julmasti, mutta ihmisen vaikutusta ilmaston lämpenemiseen ei ole edelleenkään pystytty vakuuttavasti todistamaan. Ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen uskominen on nimenomaan uskon asia.

      Lainaa

    80. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Sekopää liikkeellä?: Joku sekopää eksyny jostain iltasanomien kommenttikentästä kännis tänne. Huomaa huomionkipeyden… täsä oo mitään mokaa syömisestä ketää ei tie kuka oot ja täsä ei keskustella syömisestä. Joten mitä vittua joku raivoo täällä ihan tosissaan ja huutelee miten joku tekee sitä ja tätä ja asia kuulu tänne edes. Ketää oo täällä puhunu sun syömisestä vaan koiranpaskasta. . Siis oks känny rikki ja joku moka jääny välii vai sekooko tä tosissaan täällä ja raivoo kasvissyömisestä tuoden itteään sellaisena esiin vaikka kukaan siitä puhu ku sellanen vittu oo koko feissarimokissa täällä aikainen perjantai. Mäki luen tän ja alan kertoo miten vituttaa ihmiset jotka kinastelee mun musiikkimausta… en ku se ei liity keskusteluu tai moniin joten toivon et oot eksyny. Miks joku alottaa kauhee raivon vaa saadakseen mainostettu ruokavaliotaan asiassa josa pääaineena on paska. No kai tä syö nimenomaan paskaa ku siitä päätti vetää aiheen itseensä ja syömiseen. Se mielipide ja perusteltu sellanen julkisessa ryhmässä on kamalaa ? Ei ku nii. Jos ei oo samaa mieltä tiettyjen kanssa ni ei saa ilmasta mielipidettään tai miettiä asioita ja ne saa jotka on toista mieltä. Muaki ärsyttää ihmiset jotka on niin huomionkipeitä et tulee siirtää keskustelun itseensä ja syömistottumuksiinsa ihan raivoissaan ja koko homma ei liity siihe mitenkää. Voi vittu sentään.
      Täällä on tosiaan sekopää liikkeellä, sinä nimittäin. Koko sekava vuodatuksesi oikein huokui elämänkoulua ja kasvissyöjien olemassaolon aiheuttamaa pikkusieluista närkästystä. Raivo raivo, vittu vittu. Kukahan täällä raivoaa? Kun on lusikalla annettu...

      Lainaa

    81. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Sannni: Eli sen jälkeen kun olen taluttanut omat kissani ulkona, käyttänyt vapaa-aikani estääkseni niitä kiipimästä lasten hiekkalaatikkoon tai pyydystämästä lintuja tai muutenkaan tekemästä ei-kissanomistajien elämää vaikeaksi, niin kipaisen lopuksi vielä kastelukannun ja siivoan koirasi ripulit? Jos hakisit sen kannun vaikka itse? Ymmärrän varsin hyvin että ihminen reagoi tunteella jos omia lemmikkejä arvostellaan, en itsekään perusta kissanvihaajista. Mutta niinpä yritänkin käyttäytyä niin etten aiheuta maailmaan enää kissanvihaajia lisää.
      eli tästä lähin lähenkin lenkille täyden kastelukannun kanssa! kiitti vinkistä!

      Lainaa

    82. Tulos: +5 (9 ääntä)
      gaius: Kaikki ne rikotut sekä virosta tuodut pantittomat pullot/tölkit. Itse kyllä vien risat ja pantittomat alumiinitölkit metallinkeräykseen, mutta toisten lasinsiruja en ole alkanut poimimaan muuta kun omista kengänpohjistani.
      ite en muuta vapaa-ajallani teekkään, kun kerään TOISTEN lasinsiruja pari kourallista kadulta ( siis silloin kun kävelen kadulla, nykyisin kuljen vaa enimäkseen metässä).

      Lainaa

    83. Tulos: +10 (22 ääntä)
      Panda: Ai kerrostalon pihaan vai? Ymmärrätkös että myös niissä asuu koiria? Siitähän se riemu vasta repeäisi.
      So? Jos se paska ei haittaa minun pihallani, niin miksi se haittaisi sen kerrostalon pihalla? Mitä se mulle kuuluu missä se piski asuu, omistajan asia se on siivota joka tapauksessa...

      Lainaa

    84. Tulos: +3 (9 ääntä)
      siruni: Mitvit? Banaaninkuoren maatuminen kestää 1-3 VUOTTA?? Oisko jollain jotain lähdettä tähän, ihan helvetin vaikea uskoa. Vai onko ne jotain ydinsädetettyjä superbanaaneja?
      Sitähän minäkin mietin. Olen aika varma että ne maatuu meillä pöydille alle 1-3 vuodessa.

      Lainaa

    85. Tulos: -10 (22 ääntä)
      möö: On ihan totta että maapallolla on ollut viileämpiä ja lämpimämpiä kausia, jotka vuorottelevat. Ongelma on siinä että nyt pitäisi olla alkamassa kylmä kausi, mutta sen sijaan maailma lämpenee…
      Kyllä, mutta ennen kylmempään kauteen menoa tulee muutamia notkahduksia kohti lämpimämpää, mikä sekoittaa normaalin ihmisen ajatuskulun. Tästä oli aikoinaan hyvä piirroskin, mikä sisälsi lähes kaikki muutokset kausittain. Siitä pystyi päättelemään, että jokaisella siirtymällä tuli myös näitä notkahduksia. Toki jokainen saa uskoa mitä propagandaa haluaa, mutta totuuspohjaa ei saisi unohtaa.

      Lainaa

    86. Tulos: +24 (30 ääntä)
      Stefu: Kyllä, mutta ennen kylmempään kauteen menoa8tulee muutamia notkahduksia kohti lämpimämpää, mikä sekoittaa normaalin ihmisen ajatuskulun. Tästä oli aikoinaan hyvä piirroskin, mikä sisälsi lähes kaikki muutokset kausittain. Siitä pystyi päättelemään, että jokaisella siirtymällä tuli myös näitä notkahduksia. Toki jokainen saa uskoa mitä propagandaa haluaa, mutta totuuspohjaa ei saisi unohtaa.
      Totuuspohja nyt vain on se, että hiilidiioksidilla on ilmakehässä lämpötilaa nostava vaikutus. Korrelaatio lämpötilan ja hiilidioksidin määrän välillä tunnetaan tarkasti. Ihminen toiminnallaan vapauttaa ilmakehään takaisin hiiltä, joka on ilmakehästä alunperin poistunut satojen miljoonien vuosien kuluessa hiiltä sitovien yksisoluisten kasvien sekä eläinten kuollessa ja painuessa meren pohjaan, muodostaen paksuja sedimenttikerroksia ja lopulta, nykypäivän öljy, kaasu ja hiiliesiintymiä. Hiilidioksidin määrän ilmakehässä kasvaessa, keskimääräinen lämpötila kohoaa. Maapallo tästä kyllä selviää, se on halkonut avaruutta jo 4.5 miljardia vuotta. Samoin elämä selviää kyllä, sitä on ollut alkeellisimmassa muodossa jo 3.9 miljardia vuotta. Ihmisten rakentama sivilisaatio taasen on kusessa. Me emme pysty sopeutumaan ilmaston nopeaan lämpenemiseen tai kylmenemiseen ja sen aiheuttamiin ongelmiin ympäristössämme.

      Lainaa

    87. Tulos: -1 (9 ääntä)
      tääl meilläpäin kaikki pullot ja tölkit häviää luonnosta viiden minuutin sisään.. joskus kerjäläiset ottaa jopa kädestä suoraan ja vie kauppaan (Y)

      Lainaa

    88. Tulos: +23 (25 ääntä)
      Juuri viimeksikin metsässä käydessä oli maahan jätetty taas ties sun mitä kertakäyttögrillejä. Luuleeko ihmiset oikeasti, että kyllä ne sinne maatuu? Muuttuuko se makkarapaketti heti ylivoimaiseksi kantaa mukana kun se on tyhjennetty makkaroista? Noin, nyt sain purkaa roska-aggressioni. Sitten asiaan: Kuvassa puhutaan maatumisesta, ei kompostoitumisesta. Kyseessä on eri prosessi ja kompostoituminen on nopeampaa, koska lämpötila on korkeampi ja pieneliöt (madot!) ovat mukana hommassa. Luomubanaanit muuten hajoavat huomattavasti nopeammin, ilmeisesti koska niissä on vähemmän kemikaaleja. t. Innokas kotikompostoija

      Lainaa

    89. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Mauno: Minua ei niinkään ärsytä koirankakat, minua ärsyttää se että joillakin ihmisillä on kuvitelma että jos koiran kouluttaa extra yber hyvin, sillä on oikeus liikkua ilman hihnaa missä vain. Mutta sitten kun tää sessu ei yht äkkiä tottelekaan ja juoksee vaikka auton alle, niin kyllähän se kuskista tuntuu varmasti pahalta. Pitäkää ne koirat kytkettynä, ulkoiluttakaa niitä irti vaikka siellä metsässä tai koirapuistossa, mutta ei kaupungissa.
      mut hei, kylhä ne koiratkin maatuu? ei vaan. Samoilla linjoilla ollaan ihan vaan senki takii, että itse koiranomistajana vituttaa ihan suunnattomasti, kun random koira juoksee oman koiran luokse, joka vapaana on ihan ok muiden kanssa, mutta kiinni ollessaan ahdistuu. Pitäkää piskinne kiinni ja siivotkaa niiden paskat. Kiitos

      Lainaa

    90. Tulos: +4 (6 ääntä)
      mantariini: No, kävele sitten siellä kadulla äläkä kadun vieressä. Harvoin ne koirankakat keskellä katua kuitenkaan ovat.
      Et oo Kuopiossa kävelly keväällä? Paskaa kadut täynnä, tosin osa varmaan ihmisenpaskaa.

      Lainaa

    91. Satunnainen randomi 16.11.2015 8:18
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Pidettäköön totuutena että ihmisen toiminta (hiilidioksidi ja metaani yms päästöt) nopeuttavat ilmaston lämpenemistä. Eri asia on pystytäänkö me sitä hillitsemään juuri. Ehkä yksi iso ongelma on että sademetsiä kaadetaan. Sen puun polttaminen vapauttaa myös hiilidioksidia ja on samalla pois yhteyttävästä biomassasta joka muuttaisi hiilidioksidia hapeksi. Kunniakas hanke on saada esimerkiksi liikennepolttoaineita uusiutuvista luonnonvaroista ja jätteistä. Sekään ei ole ongelmatonta, eikä välttämättä edes säästä luontoa. Mutta päästökauppa ja energialamput eivät maailmaa pelasta. Energialamput voivat vähentää ilmakehän elohopeapäästöjä niissä maissa missä poltetaan paljon kivihiiltä sähkön tuotantoon, mutta meillä ne ovat lähinnä taakka. Omaa hintaansa ne eivät maksa säästetyssä sähkössä takaisin elinkaarensa aikana, ja niiden kierrätys vaatii myös huomattavasti enemmän kuin hehkulamppujen.

      Lainaa

    92. Tulos: +5 (23 ääntä)
      Aivan mahtavaa logiikkaa. Minäkin alan kylvämään ihmispaskaa ympäriinsä koska "sehän maatuu muutamassa kuukaudessa öhö öhö!"

      Lainaa

    93. SovinistiksHaukkuvat 17.11.2015 3:18
      Tulos: +2 (18 ääntä)
      Yrde_r: En ymmärrä mikä on varsinkin joidenkin miespuolisten ongelma kun ei voi hyväksyä sitä, että joillakin ihmisillä on toisenlaiset elämäntavat kuin hänellä? Kasvissyönti varsinkin on sellanen mistä yleensä nipottaa aina joku mies. Millä tavalla toisen henkilön ruokavalio koskettaa sinun elämääsi? Tai se että joku sattuu käyttämään ekologisia ja energiaa säästäviä ratkaisuja kodissaan? Tuleeko itsellesi ristiriitainen olo? Eikö asiaa voisi ajatella näin päin; mitä enemmän ihmiset syö kasviksia sitä enemmän lihaa jää sinulle. Tai mitä enemmän ihmiset panostaa niihin ekologisempiin ratkaisuihin niin sitä enemmän jää niitä muita vaihtoehtoja omaan käyttöösi. Joillakin on sellainen käsitys, että ihmiset, jotka tekevät tällaisiä “ituhippi-ratkaisuja” eläisivät jossain jatkuvassa kärsimyksessä, koska kieltävät itseltään lihan jne. Voin kertoa, että lihan korvaaminen erityyppisillä kasviproteiineilla ei ole tuottanut mitään vaikeuksia enkä kärsi siitä, etten syö lihaa. Mulle on se ja sama mitä muut pistää suuhunsa, koska jokainen meistä itse paskantaa ne mitä jäljelle jää syömistämme ruuista, eikö totta.
      Pistää vihaksi tollanen saatanan mustavalkonen ajattelutapa et "miehet syö lihaa ja tuhoaa luonnon. Miehet on ahdasmielisiä eikä ota muita huomioon". Onko tää nyt sitä tasa-arvoa? On kuule naisiaki, jotka toimii samalla tavalla. Et rikoppa nyt se sun kuplas. Muuten oli kyl hyvä pointti.

      Lainaa

    94. Tulos: -4 (14 ääntä)
      jpk: Aivan mahtavaa logiikkaa. Minäkin alan kylvämään ihmispaskaa ympäriinsä koska “sehän maatuu muutamassa kuukaudessa öhö öhö!”
      No eläimen paska nyt kuitenkin kuuluu luontoon, ihmisen paska enään nykyaikana ei. Mutta kyllä ne paskat pitää tosiaan kaupunkialueelta siivota, metsästä ei tarvi. Mutta ei tuo sun logiikkaskaan yhtään sen parempi oo.

      Lainaa

    95. Muikkelismaikkelis 17.11.2015 6:54
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      No mä kävelen koiran kanssa useinkin siinä pientareella ja koira kävelee lähes aina pientareella. Kiva kun koira astuu niihin toisten koirien paskoihin ja pitää usein pestä lenkin jälkeen koiran tassut. Joten jos kaikki koiran omistajat vaa lopettas sen laiskottelun ja keräis ne koiriensa paskat, onko se niin vaikeeta? Jo toi että perustellaan roskaamista sillä, että muutkin roskaa. Järki hoi elä jätä! Jos joku toinen kävelee aina keskellä autotietä niin käveletkö sinäkin, vaan koska muutki tekee niin?

      Lainaa

    96. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Panda: Ai kerrostalon pihaan vai? Ymmärrätkös että myös niissä asuu koiria? Siitähän se riemu vasta repeäisi.
      Kerros- ja rivitaloissa nyt yleisestiottaenkin pitäisi olla koirienpitokielto. Yksi rakki terrorisoi helposti koko taloyhtiötä.

      Lainaa

    97. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Pölölö: Oikeesti, ettekö te koirankakkavalittajat kato yhtään missä te kävelette? Pakkoko siellä pientareella on talsia, kävelkää siinä jalkakäytävällä. Ei ne koirat asfaltille kakkaa, ku on nurtsiaki vieressä. En koiraa omista, mut ei mua oo kyllä ikinä koirankakka haitannu. Varmaan 10 vuotee oo semmoseen astunu.
      ikävä kyllä jotkut koirat laskee jätöksensä hienosti keskelle jalkakäytävää. mielummin kyllä ite astun vaikka sen banaaninkuoren päälle kuin koirankakan, se on myös kivempi kerätä paljain sormin roskiin kenen vain.

      Lainaa

    98. Tulos: -11 (23 ääntä)
      Innokas opiskelija: Ne jotka eivät usko että nykyinen ilmastonmuutos johtuu ihmisten toiminnasta elävät jossain haavemaassa
      Eli sanot että ilmasto on vastaa 1900-luvulla alkanut muuttumaan? Ettei ennen sitä ole ilmasto muuttunut? Missähän hevonvitussa se sinä lammas asut kun noin yksinkertainen olet!

      Lainaa

    99. Tulos: +9 (19 ääntä)
      keijo: Eli sanot että ilmasto on vastaa 1900-luvulla alkanut muuttumaan? Ettei ennen sitä ole ilmasto muuttunut? Missähän hevonvitussa se sinä lammas asut kun noin yksinkertainen olet!
      Eipä ole kyllä luetunymmärtäminen keijon vahvimpia alueita. Missään ei sanottu mitään sen suuntaista, mitä väitit. Eli hieno olkinukke.

      Lainaa

    100. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Kannattaa siis paskata kadulle.

      Lainaa

    101. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Raaka-Arska: Vitun ituhipit

      Lainaa

    102. Puutarhuri 4.3.2018 21:04
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      mantariini: No, kävele sitten siellä kadulla äläkä kadun vieressä. Harvoin ne koirankakat keskellä katua kuitenkaan ovat.
      Kunnan puutarhurina, soisin että kaikki keräisi ne koirankakat pois kaikkialta. Veinaan kalpenee noi koirankakat kengänpohjassa, kun ajat isolla ruohonleikkurilla viiteen tai useampaan kasaan ja se leikkuri sotkee sitä sitten kaikkialle. On nimittäin kesä helteiden ihanuus pestä pois..

      Lainaa

    103. heimosenkeimo 28.8.2021 4:52
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      anna ei myöskään tajunnu varmaan sitä että jussi ei laittanu yhtää hanttii kun halus erota.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: ilmastonmuutos, ympäristö, kasvihuoneilmiö, jääkausi, luonto, päästöt