Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Hiekkaa sukuelimissä

Liian tiukat verkkarit hiertävät välejä Facebookissa.
Hiekkaa sukuelimissä

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 121 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Olet kuitenkin itsekin käyttänyt 26.7.2016 0:24
      Tulos: +1182 (1500 ääntä)
      Pinkki neito näköjään noussut Tumblrin syvyyksistä.

      Lainaa

    2. Tulos: +1731 (1943 ääntä)
      Pitäisköhän tuo pinkki ja sininen kuvake vaihtaa johonkin neutraalemiin väreihin ettei kukaan pahoita mieltänsä?

      Lainaa

    3. Tulos: +921 (1229 ääntä)
      Neiti se ei halua, että kukaan loukkaantuu, mutta silti käyttää sanaa neekeri...

      Lainaa

    4. Tulos: +252 (450 ääntä)
      "Sukupuolielin - eli sukuelin..." Jos olisivat vaan lukeneet artikkelin otsikkoa pidemmälle......

      Lainaa

    5. Tulos: +393 (639 ääntä)
      Löytyisiköhän Anttilan konkurssimyynnistä sopivaa hiekkalapiota neiti mielensäpahoittajalle?

      Lainaa

    6. matti virtanen 26.7.2016 0:58
      Tulos: -61 (723 ääntä)
      Kaveri, joka tekee gradua, kertoi, että hänen graduryhmässään eräs opiskelija oli avautunut hänen kyselylomakkeesta. Siinä kun oli kysytty vain sukupuolen kohdalla mies/nainen. Kaveri oli sitten seuraavaan seminaariin huumorilla lisänny kolmanneksi vaihtoehdoksi "en tiedä". Oli kuulemma ollut avautuja hieman vaikeana.

      Lainaa

    7. Tulos: +327 (881 ääntä)
      Olen samaa mieltä, että sukuelimet eivät määritä sukupuolta, vaan identiteetti. Tämä on kuitenkin melko uusi ajatus, jota suuri osa ihmisistä ei ole ehkä edes kuullut. Ei ole yksittäisten ihmisten vika, että yhteiskunta määrittelee sukupuolen näin. Kaverien FB-seinällä huutelu on aina huono idea. Melatoniinikommentti oli jo täysin asiaton. Ei kannata lähteä soitellen sotaan, jos on noin sokea omalle rasismilleen.

      Lainaa

    8. Tulos: +186 (776 ääntä)
      matti virtanen: Kaveri, joka tekee gradua, kertoi, että hänen graduryhmässään eräs opiskelija oli avautunut hänen kyselylomakkeesta. Siinä kun oli kysytty vain sukupuolen kohdalla mies/nainen. Kaveri oli sitten seuraavaan seminaariin huumorilla lisänny kolmanneksi vaihtoehdoksi “en tiedä”. Oli kuulemma ollut avautuja hieman vaikeana.
      On monia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Heitä on varmasti melko pieni osa väestöstä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta. Tuo "avautuja" saattoi olla yksi heistä, joten kaverisi oli aika tökerö kun teki koko asiasta vitsin.

      Lainaa

    9. Tulos: -308 (852 ääntä)
      Olen valmis lyömään vetoa siitä, että tuo nainen (tarkoituksella cisseksistinen yms. pahuutta edustava ilmaisu!) on legendaarisen Feministiryhmän jäsen. Terveiset tuolla naishenkilölle: jos sinulla on römpsä, olet nainen. Jos sinulla on munat, olet mies.

      Lainaa

    10. Tulos: -117 (457 ääntä)
      Kappas, takatalvi tuli tänä vuonna vähän myöhään. Kaikki nämä spesiaalit lumihiutaleet, ah ja voi miten kaunista ja ihanaa mutta ei millään tavallla määriteltyä koska en ole seksismimssinen cisseksuaali vaan sukupuolinesteinen leivänpaahdin jolla on oikeus pukeutua niin kuin haluan koska kyllä asia näin on ja ettekä varmasti sano mitään.

      Lainaa

    11. Tulos: -412 (740 ääntä)
      Mursu: On monia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Heitä on varmasti melko pieni osa väestöstä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta. Tuo “avautuja” saattoi olla yksi heistä, joten kaverisi oli aika tökerö kun teki koko asiasta vitsin.
      Niin, mielisairautta on moneen lähtöön. Jotkut hyväksytään osaksi yhteiskuntaa ja joitain ihan oikeasti yritetään hoitaa. Valitettavasti tuota sukupuoliasiaa ei yritetä hoitaa kuten mielisairauksia pitäisi, vaan sitä jostain syystä ymmärretään ja yritetään muuttaa ihmisiä muuksi kuin he oikeasti ovat.

      Lainaa

    12. Tulos: -104 (436 ääntä)
      Mursu: On monia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Heitä on varmasti melko pieni osa väestöstä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta. Tuo “avautuja” saattoi olla yksi heistä, joten kaverisi oli aika tökerö kun teki koko asiasta vitsin.
      Tuskinpa. Yleensä ne avautujat ovat niitä toisenpuolestamielensäpahoittajia. Kunnon transistori on jo niin tottunut kyselykaavakkeiden perinteiseen muotoiluun että se naureskellen aprikoi tytöttääkö tänään vai pojattaako. Sillähän on kaksi vaihtoehtoa, muilla vain yksi. Paitsi femakoilla ei tietysti yhtään. Lomakkeissa pitäis sukupuoli saada ilmaistua esim prosentteina. Silloin vois määritellä tarkasti esim että vastaajassa on miestä 3% ja naista 3% (ja äänestää vihreitä mutta tässä tapauksessa sitä ei tietenkään tarvitse erikseen mainita).

      Lainaa

    13. Tulos: +270 (276 ääntä)
      Mursu: Olen samaa mieltä, että sukuelimet eivät määritä sukupuolta, vaan identiteetti. Tämä on kuitenkin melko uusi ajatus, jota suuri osa ihmisistä ei ole ehkä edes kuullut. Ei ole yksittäisten ihmisten vika, että yhteiskunta määrittelee sukupuolen näin. Kaverien FB-seinällä huutelu on aina huono idea. Melatoniinikommentti oli jo täysin asiaton. Ei kannata lähteä soitellen sotaan, jos on noin sokea omalle rasismilleen.
      Sehän siinä vaan, että tais mennä jo alunperin melatoniinit ja melaniinit sekaisin.

      Lainaa

    14. Tulos: +378 (554 ääntä)
      Sukupuolielimistä en jaksaisi pahastua, mutta nuo hiekkapimppivitsit saisivat kyllä jo kuolla. Niin väsynyttä settiä.

      Lainaa

    15. Tulos: +219 (333 ääntä)
      Juuh: Niin, mielisairautta on moneen lähtöön. Jotkut hyväksytään osaksi yhteiskuntaa ja joitain ihan oikeasti yritetään hoitaa. Valitettavasti tuota sukupuoliasiaa ei yritetä hoitaa kuten mielisairauksia pitäisi, vaan sitä jostain syystä ymmärretään ja yritetään muuttaa ihmisiä muuksi kuin he oikeasti ovat.
      Niin ja homous myös on varmaan sairaus, koska ihmisethän rakastuu sukupuoleen eikä toiseen ihmiseen ja tämän persoonaan.

      Lainaa

    16. Tulos: -234 (534 ääntä)
      Ihan oikein tumbleriinalle. Jos siellä heiluu joku jalkojen välissä oot poika ja jos ei oo ni tyttö t: biologia. se että aivoissa on poikkeema että luulet biologiaasi vastaan ei siihen vaikuta.

      Lainaa

    17. Tulos: +486 (540 ääntä)
      Hmm... En tiedä mitä sotaa täällä kommenteissa käydään, mutta pakko sanoa, että näin henkilökohtaisesti, transsukupuolisena ihmisenä, en näe mitään ongelmaa sanassa "sukupuolielin"? :D Ymmärrän periaatteen tässä takana, mutta en nyt yhdestä sanasta lähtisi pahastumaan. Toisaalta, sukuelin kuulostaa suuhun paljon järkevämmältä, versus sukupuolielin.

      Lainaa

    18. Tulos: +198 (256 ääntä)
      En tiedä onko näissä sukupuoli asioissa ees yhtään neutraalia kantaa olemassa kun on vaan kahta ääripäätä; niitä jotka puoltaa asiaa pinkin henkilön tyyliin ja niitä jotka haukkuu kaikkia mielisairaiksi jotka ajattelevat olevansa esim miehiä naisen vartalosta. Itse tunnen kaksi henkilöä jotka ovat vaihtamassa sukupuolta naisesta mieheksi ja minulle se on täysin ok. Molemmat on jo minulle miehiä koska he tuntevat niin täysin aidosti, joten sillon he minusta myös ovat miehiä oli jalkojenvälissä mitä tahansa.

      Lainaa

    19. Tulos: +40 (82 ääntä)
      Tästä on selkeästi tulossa mielenkiintoinen kommenttiosio.

      Lainaa

    20. Tulos: +180 (220 ääntä)
      Suomenkieli on valitettavan köyhä kun tulee puheeksi seksi ja seksuaalisuus. Englanninkielessä on paremmin sanat, sex & gender molemmat suomennettu sukupuoleksi. Sex viittaa ulkopuolisiin sukupuolimerkkeihin (ts. penis/vagina). Gender taas sukupuoleen, kumpaa sukupuolta tunnet olevasi. Sex & gender eivät välttämättä aina ole samat (male/male, female/female), tai edes selvästi havaittavissa tai sitten on molemmat värkit ja gender on arvoitus. nti pinkki kyllä kävi mielestäni turhaan päälle kuin yleinen syyttäjä täysin sivuasiasta. ja oli myöskin osaltaan väärässä. Sukupuolielimet määrittävät biologisen sukupuolesi, jos on penis niin olet mies, vagina niin nainen. ja asiaan, en ole millään megamololla varustettu mutta siitä huolimatta huomannut että haaroväli käynyt ahtaaksi ja välillä näyttää todella hävyttömältä kun kassit pullottaa kuin parhaallakin pera-pervolla. Vaikka todellakin ostaisi saman valmistajan housut, samalla tuotenrolla.

      Lainaa

    21. Tulos: +48 (182 ääntä)
      Minua kyllä myös ihmetyttää kun miesten alaosat ovat viimeaikoina oleet/alkaneet olemaan samaa kokoa kuin naisten. Ja tähän sukupuoliasiaan... häiritseekö ketään muuta se, että tämän vaalenapunaisen naisen tavoin jotkut ihmiset tulevat kertomaan asioita, mitä luulevat muiden ajattelevan? Ja miksi täällä kommenteissa lähti hirveä keskustelu siitä, mitä sukupuolia on olemassa? Itse olen sitä mieltä, että olkoon jokainen mitä haluaa, mutta en ymmärä että mitä nyt esimerkiksi kyselylomakkeissa pitäisi lukea, jottei joku pahoittaisi mieleään, kun kysytään sukupuolta. Jos ei osaa vastata kysymykseen, älä vastaa. Myös se on mielestäni typerää, jos joku loukkaantuu verisesti(toki pettynyt tms saa olla, sitä en kiellä, mutta rakentavastikkin voi ajatuksensa ilmaista), kun ihmiset olettavat naisten pitävän miehistä ja miesten naisista ja kun oletetaan että ihmiset ovat kaikkiruokaisia. Varsinkin silloin, jos joku kaikkiruokainen hetero mies/nainen loukkaantuu näiden seksuaalivähemmistöjen, muiden sunupuolten/sukupuolettomien, kasvissyöjien, vegaanien, punaista lihaa syömättömien, maidotonta ruokavalioa noudattavien jne puolesta. Anteeksi järkyttävä saarnaukseni, mutta tätä minä vaan en käsitä.

      Lainaa

    22. Tulos: -11 (55 ääntä)
      Paula: ... joku pahoittaisi mieleään, kun kysytään...
      Ja "mieleään" kuuluisi siis olla "mieltään", pahoittelen

      Lainaa

    23. Tulos: +146 (170 ääntä)
      Ittelläni on sellainen ajatusmaailma, että moni luultavasti kutsuisi "Sjw" ksi tai suvakkihoroksi. Oon kuitenkin todellakin sitä mieltä, että tässä tehtiin kärpäsestä härkänen.

      Lainaa

    24. Tulos: +191 (233 ääntä)
      Nyt ihmiset! On olemassa vain tietty määrä sukupuolia, jotka tulee kromosomien mukana, mut lukematon määrä sukupuoli-identiteettejä. Ja niille, joiden mielestä "En tiedä" on hyvä kaikille ihmisille, jotka eivät ole naisia tai miehiä: miten vaan olisi reipas "Muu sukupuoli?" Nää asiat eivät todellakaan oo niin vaikeita kuin millasina ihmiset niitä pitää. Joku jota luulit naiseks ei olekaan nainen ja huomauttaa siitä? Sit pyydetään anteeksi ja puhutellaan sitä henkilöä siten, kuin se pyytää. Niin helppoa.

      Lainaa

    25. Tulos: -90 (128 ääntä)
      Eli trassukupuoliset ei vaihdakkaan siis sukupuolta. Ja taas sitten transgenderit on itse identifioinnilla muuttanu biologiaa. No se on sitä nykyaikaa.

      Lainaa

    26. Tulos: -151 (303 ääntä)
      Mursu: On monia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Heitä on varmasti melko pieni osa väestöstä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta. Tuo “avautuja” saattoi olla yksi heistä, joten kaverisi oli aika tökerö kun teki koko asiasta vitsin.
      Se, että joku ituhippi "ei koe" olevansa kumpaakaan sukupuolta, ei tiettyjä harvinaisia geneettisiä poikkeamia lukuunottamatta tarkoita, etteikö hän fyysisesti/geneettisesti jompaa kumpaa edustaisi. Ja ko. henkilöt ovat ainakin minun kokemusten perusteella joko sosiaaliturvan varassa eleleviä tai ikuisesti mitä kummallisempia aiheita opiskelevia hippejä (ja yleensä vielä itu sellaisia).

      Lainaa

    27. Seppo Saviniemi 26.7.2016 8:40
      Tulos: +117 (207 ääntä)
      Sukupuoli-identiteetti on melko monimutkainen juttu. Valitettavasti kuten kaikki muutkin asiat tässä maailmassa niin tämäkin on niissä netin tietyissä piireissä (eli Tumblr) vedetty ihan överiksi. On vaikea ottaa ketään tosissaan, joka väittää olevansa sukupuoleltaan Sherlock Holmes, ja kyllä näitä ihmisiä sieltä oikeasti löytyy. Se että onko näillä tyypeillä oikeasti mitään ongelmia sukupuoli-identiteettinsä kanssa vai onko kyseessä vain joku ihme vaihe onkin jo sitten ihan eri juttu. Itsehän olen sukupuoleltani taisteluhelikopteri.

      Lainaa

    28. Tulos: +147 (199 ääntä)
      Jo on kumma että feissarimokienkin kommenteissa jaksetaan haukkua toisten sukupuoli-identiteettejä mielisairauksiksi. Antakee ihmisten vaan olla mitä tuntevat, ei se teihin vaikuta. Mutta kuten sanottua, tässä tämä naisoletettu hlö teki kyllä kärpäsestä härkäsen.

      Lainaa

    29. Tulos: +84 (120 ääntä)
      "Nainen, mies, muu" on hyväksi todettu. Vastaavasti voidaan kysyä (ei niin korrektisti), mitä siellä jalkovälissä on "pimppi, kikkeli, ei kumpaakaan/molemmat", jolloin varmaan saadaan kysyjän hakema vastaus. ;)

      Lainaa

    30. Mustarastas 26.7.2016 10:31
      Tulos: -45 (125 ääntä)
      Näköjään internetin poliittisesti korrektit ritarit ovat valloittaneet kommenttialueen

      Lainaa

    31. Tulos: +17 (65 ääntä)
      Mursu: On monia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta. Heitä on varmasti melko pieni osa väestöstä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta. Tuo “avautuja” saattoi olla yksi heistä, joten kaverisi oli aika tökerö kun teki koko asiasta vitsin.
      Siis tottakai identiteetti. Silti syntyessä loogisinta on määritellä sen mukaan mitä biologia kertoo. Se että onko jotain muuta, niin sittenhän aika usein nykyään päädytään sukupuolenvaihdokseen eli ollaan taasen joko mies tahi nainen. Toki tuntuu olevan näitä jotka on fiilispohjalla joko mies/nainen riippuen päivästä eli gender fluid en ole varma tästä, kun ilmaistaan se tasan pukeutumisella ja se on aika raakaa lokerointia. Eipä näistä tunnu ymmärtävän yksikään ihminen kauheasti. Mitä enemmän tutkii sitä enemmän tulee uusia käsityksiä mitä ihmisillä on itsestään että mitä he ovat. Suomenkielen yksi positiivinen puoli on toki että meillä on neutraalit sinä/hän jne.ei tartte pahotella toisten mieliä kun sanoo että she/he. Mutta tosiaan siis kaveria varmaan rassasi se että mainitsi sanan sukupuolielimet ja siihen oli sitten pakko tarttua... Koska siis sukupuolielimethän ne on. Sukuelin sama juttu ei ole sen neutraalimpi, edelleen määrittää ulkoisesti sukupuolta.

      Lainaa

    32. Tulos: -50 (130 ääntä)
      Onko aloittaja löytänyt oikean housuongelma, sovitteliko naisten verkkareita vai muuten vain tuli kehumaan kookkaalla sukupuolen määrittävällä sukupuolielimellään? Ongelman ratkaisu jäi pahasti kesken kun keskustelu lähti raiteiltaan. Nyrkkisääntö menee siten, että sukupuolia on kaksi ja yksinkertaisena tuntomerkkinä toimivat sukupuolielimet. Se, että on olemassa pieni määärä poikkeustapauksia ei tätä perusjakoa muuta.

      Lainaa

    33. Tulos: +108 (126 ääntä)
      pylynalle: En tiedä onko näissä sukupuoli asioissa ees yhtään neutraalia kantaa olemassa kun on vaan kahta ääripäätä; niitä jotka puoltaa asiaa pinkin henkilön tyyliin ja niitä jotka haukkuu kaikkia mielisairaiksi jotka ajattelevat olevansa esim miehiä naisen vartalosta. Itse tunnen kaksi henkilöä jotka ovat vaihtamassa sukupuolta naisesta mieheksi ja minulle se on täysin ok. Molemmat on jo minulle miehiä koska he tuntevat niin täysin aidosti, joten sillon he minusta myös ovat miehiä oli jalkojenvälissä mitä tahansa.
      Tunnen yhden joka tuntee olevansa "toisensukupuolinen" eli mies ja nainen eivät kumpikaan natsaa. En ole tullut kysyneeksi mitä jalkojen välissä on koska asiahan ei minulle kuulu. Mutta hän ei kyllä koskaan ole osoittanut mielenpahoitustendenssejä mistään, ja kun kysyin pitäisikö sanoa he vai she (töissä, mistä tunnen, puhutaan englantia joten kysymys oli tarpeellinen) hän totesi että kumpi vain, ei sillä väliä, tai vaikka vuorotellen.

      Lainaa

    34. Tulos: -124 (194 ääntä)
      Miehelä on kulli, naisela pimppara. Sitä ei meikit eikä peruukit, ei omat eikä toisten luulot ja kuvitelmat muuta...

      Lainaa

    35. Tulos: +10 (40 ääntä)
      Mitä ihmeen väliä on sukupuolien määrällä tai muullakaan tuohon alkuperäiseen ongelmaan tai etenkään siihen täysin älyttömään kommenttiin?

      Lainaa

    36. Tulos: +73 (75 ääntä)
      Pakko kysyä, onko oikeesti väärin puhua tummaihoisten melatoniinin tuotannosta? Ettei vaan sekoittaisi melaniiniin :D Silti, miksei saisi puhua melaniinista, oli se ihon väri mikä oli?

      Lainaa

    37. Tulos: -21 (93 ääntä)
      Social Justice Warrior. Näitähän riittää.

      Lainaa

    38. Tulos: -34 (104 ääntä)
      Olet kuitenkin itsekin käyttänyt: Pinkki neito näköjään noussut Tumblrin syvyyksistä.
      Tai sitten facebookin feministiryhmästä. Siellä on JUST tollanen meno. Just täsmälleen. Sitten vielä ihmettelevät, miksi "f-sana" pelottaa ihmisiä. Miksiköhän.
      Olet kuitenkin itsekin käyttänyt: Pinkki neito näköjään noussut Tumblrin syvyyksistä.
      Tai facebookin feministiryhmästä. Siellä on JUST tollanen meno, just täsmälleen. Sitten ihmetellään miksi "f-sana" pelottaa ihmisiä. Miksiköhän.

      Lainaa

    39. Tulos: -88 (152 ääntä)
      Bal: Jo on kumma että feissarimokienkin kommenteissa jaksetaan haukkua toisten sukupuoli-identiteettejä mielisairauksiksi. Antakee ihmisten vaan olla mitä tuntevat, ei se teihin vaikuta. Mutta kuten sanottua, tässä tämä naisoletettu hlö teki kyllä kärpäsestä härkäsen.
      Miten niin haukkua? Ei esimerkiksi skitsofreenisen ihmisen kutsuminen mielisairaaksi ole haukkumista vaan fakta. Ei sille mitään voi eikä siinä ole mitään pahaa, että joku on mieleltään sairas ja tietenkin kyseinen henkilö saa elää kuten haluaa, mutta ei se kyseistä sairautta kuitenkaan poista. Minun puolestani ihminen saa tuntea olevansa vaikka jupiterin kuu jos siltä tuntuu, mutta mielisairas kyseinen ihminen kuitenkin on.

      Lainaa

    40. Vääränvärinen 26.7.2016 12:40
      Tulos: +13 (29 ääntä)
      Kaikesta saa näköjään riidan aikaan somessa.

      Lainaa

    41. Tulos: -94 (166 ääntä)
      Melko selvää pässinlihaa! Jos sinulla on haarovälissäsi kikkeli, niin ruksitat kohdan mies. Jos sinulla on vagina, niin ruksitat kohdan nainen. Tämä nykymeno on kyllä mennyt aivan mahdottomaksi kun pitäisi arvailla vastaan tulevien sukupuolia. Itsehän identifoin itseni taisteluhelikopteriksi.

      Lainaa

    42. Tulos: +99 (149 ääntä)
      Järkkyykö joittenkin maailmankuva oikeasti näin paljon, jos jokainen ihminen maailmassa ei sovi heidän käsitykseensä sukupuolinormeista? Joo, ja kielletään nyt samaan syssyyn intersukupuolisten olemassaolo ja oikeudet kun niitähän on niin vähän ja ne kaikki ois kuitenkin mielummin joko miehiä tai naisia. Nyt jumansvitta hyvät ihmiset.

      Lainaa

    43. kummallinen pakkomielle 26.7.2016 13:55
      Tulos: +97 (123 ääntä)
      huoh.: Melko selvää pässinlihaa! Jos sinulla on haarovälissäsi kikkeli, niin ruksitat kohdan mies. Jos sinulla on vagina, niin ruksitat kohdan nainen. Tämä nykymeno on kyllä mennyt aivan mahdottomaksi kun pitäisi arvailla vastaan tulevien sukupuolia. Itsehän identifoin itseni taisteluhelikopteriksi.
      No sitten sukupuolen sijaan voitaisiin siinä paperissa kysyä sukupuolielimiä. Miksi muuten teikäläisille on niin helkkarin tärkeää tietää, mitä jokaisen vastaantulijan haarovälistä löytyy? Suomessa ei tarvitse edes arvuutella, mitä pronominia tulisi käyttää, vaan kaikki ovat "hän".

      Lainaa

    44. Tulos: +61 (89 ääntä)
      En muuten puolusta tuota vaaleanpunaista keskustelijaa, mutta monet täällä ovat ymmärtäneet hänen "melatoniini" -kommenttinsa väärin; hän ei ollut itse huomaamattaan rasistinen, vaan yritti osoittaa, että jos joku käyttäisi ilmaisua "neekeri", siitäkin varmasti huomautettaisiin vaikka itse keskustelun aiheena olisi melaniinintuotanto. Hän siis puolusteli omaa puuttumistaan sinisen keskustelijan sanavalintaan, vaikkei se ollut oleellinen keskustelunavauksen kannalta.

      Lainaa

    45. eläinlääkäri 26.7.2016 14:05
      Tulos: +22 (44 ääntä)
      merilahna: Toisaalta, sukuelin kuulostaa suuhun paljon järkevämmältä, versus sukupuolielin.
      Kiitos!

      Lainaa

    46. eläinlääkäri 26.7.2016 14:06
      Tulos: +9 (37 ääntä)
      eläinlääkäri: Kiitos!
      äh, karkas. Mulla siis koko jutussa särähti korvaan tuo sukuPUOLIelin, jotenkin sukuelin sopi suuhun ( :D ) paljo paremmin, ja järkytyin kun googletteline että ensimmäinen on kuitenkin suomenkielessä se virallinen termi

      Lainaa

    47. Tulos: +6 (68 ääntä)
      Vaaleanpunainen neito lienee itse hetero ja heteron raivollaan puolustaa vähemmistöjä, vaikka vähemmistöt pärjäisivät vallan hyvin ilman näitä vouhkaajia, joiden jutut eivät ainakaan auta vähemmistöjä pätkääkään. Pikemminkin asettavat heidät astetta huonompaan valoon.

      Lainaa

    48. Tulos: +16 (36 ääntä)
      tantta: Vaaleanpunainen neito lienee itse hetero ja heteron raivollaan puolustaa vähemmistöjä, vaikka vähemmistöt pärjäisivät vallan hyvin ilman näitä vouhkaajia, joiden jutut eivät ainakaan auta vähemmistöjä pätkääkään. Pikemminkin asettavat heidät astetta huonompaan valoon.
      Pahoittelen sanan "vähemmistö" runsasta käyttöä. Kiihkouduin.

      Lainaa

    49. Tulos: +51 (81 ääntä)
      Paula: en ymmärä että mitä nyt esimerkiksi kyselylomakkeissa pitäisi lukea, jottei joku pahoittaisi mieleään, kun kysytään sukupuolta.
      Australiassa on virallisena vaihtoehtona "x". Jos ois Suomessa mahollisuus olla sukupuolta x nii kyllä olisin, ihan vaan koska mitä vitun väliä sillä kellekkää on mitä mullon haarovälissä. Paitsi niille joien haarovälit kiinnostaa mua, mutta harvoinpa sillon kyselylomakkeita käytetään.

      Lainaa

    50. Tulos: -56 (88 ääntä)
      huoh.: Melko selvää pässinlihaa! Jos sinulla on haarovälissäsi kikkeli, niin ruksitat kohdan mies. Jos sinulla on vagina, niin ruksitat kohdan nainen. Tämä nykymeno on kyllä mennyt aivan mahdottomaksi kun pitäisi arvailla vastaan tulevien sukupuolia. Itsehän identifoin itseni taisteluhelikopteriksi.
      Juuri näin. Hyvä tietää että maailmassa on vielä täysijärkisiä yksilöitä.

      Lainaa

    51. Tulos: +29 (45 ääntä)
      Ja tällä varmasti edistettiin tasa-arvoa huimasti.:) Jännä avautua ja inttää tyypille, jota aihe ei selkeästi kiinnosta alun alkaenkaan. Mutta on se tarkka homma millä nimikkeellä haarovälin löydöksiä kutsuu!

      Lainaa

    52. Tulos: +65 (81 ääntä)
      miäs: Ihan oikein tumbleriinalle. Jos siellä heiluu joku jalkojen välissä oot poika ja jos ei oo ni tyttö t: biologia. se että aivoissa on poikkeema että luulet biologiaasi vastaan ei siihen vaikuta.
      Entä kun niitä on siellä molemmat?Useimmat ovat täysin tietämättömiä näistä poikkeamista. Joiltakin näiltä lapsena poistetaan toinen, mutta entä, jos vanhemmat valitsevat väärin? Ei sukupuolta voi välineitä poistamallakaan vaihtaa, joten ei ne määrittele sukupuoltakaan.

      Lainaa

    53. Tulos: -54 (104 ääntä)
      Missä vaiheessa termeistä on tehty tällainen sotku? Mies on termi kuvaamaan henkilöä, jolla on ulkoiset sukuelimet,eli penis. Nainen on termi joka kuvaa henkilöä olla on sisäiset sukuelimet, eli pimppi. Tämän lisäksi voi joku ajatella olevansa jotain muuta kun mitä hän fyysisesti on, mutta se ei vaikuta siihen faktaan, että ihmisillä yleensä on jomman kumman sukupuolen sukuelimet ja kromosomit määrittävät hänen sukupuolensa, vaikka hän itse päättäisi ajatella asiasta mitä tahansa. Toki on olemassa myös ihmisiä joiden sukupuoli ei selviä tarkastelun perusteella. Silloin he eivät ole kumpaakaan sukupuolta ja edustavat siten transsukupuolta.

      Lainaa

    54. Tulos: +71 (79 ääntä)
      Paula: Itse olen sitä mieltä, että olkoon jokainen mitä haluaa, mutta en ymmärä että mitä nyt esimerkiksi kyselylomakkeissa pitäisi lukea, jottei joku pahoittaisi mieleään, kun kysytään sukupuolta. Jos ei osaa vastata kysymykseen, älä vastaa.
      Ihan vaan ahkerana kyselyjen täyttäjänä; esim. nettilomakkeissa sukupuolikysymys saattaa olla pakollinen kenttä, etkä pääse siis eteenpäin tai lähettämään lomaketta ilman että siihen vastaat. Että saattaa se ottaa päähän aina pakosta määritellä itsensä joksikin mitä ei ole. En tiedä vaivaako tällaiset asiat paljonkaan niitä joita ne koskee, mutta ajattelin mainita.

      Lainaa

    55. Sairaitaolette 26.7.2016 18:04
      Tulos: -98 (138 ääntä)
      On yleisesti tunnettu asia että psyykkisesti sairaan henkilön harhoissa mukana eläminen vain pahentaa asiaa. Joskus jopa niin vakavasti että sairas silpoo sukupuolielimiään. Itse olen kieltäytynyt kutsumasta miestä naisen nimellä. Poruhan siitä nousi mutta järkevä ihminen ei lähde tuollaiseen hulluuteen mukaan. Ja eipähän ainakaan jäänyt norkoilemaan seuraani niin ei tarvitse sellaista katsella :D

      Lainaa

    56. Tulos: +86 (136 ääntä)
      GALLUP! Kysely (ei transsukupuolisille) miehille ja naisille: Jos sinut vietäisiin vasten tahtoasi väkisin sukupuolenkorjausleikkaukseen, sinulle luotaisiin vastakkaisen sukupuolen sukuelimet ja myös muuhun ulkonäköösi tehtäisiin muutoksia, joiden vuoksi näyttäisit vastakkaisen sukupuolen edustajalta, olisiko sukupuolesi käsittelyn jälkeen sama vai eri kuin ennen leikkausta? Peukku ylös = sama! Peukku alas = eri!

      Lainaa

    57. Tulos: -19 (51 ääntä)
      jhh: Entä kun niitä on siellä molemmat?Useimmat ovat täysin tietämättömiä näistä poikkeamista. Joiltakin näiltä lapsena poistetaan toinen, mutta entä, jos vanhemmat valitsevat väärin? Ei sukupuolta voi välineitä poistamallakaan vaihtaa, joten ei ne määrittele sukupuoltakaan.
      Voidaan katsoa mitä kromosomeja kyseisellä henkilöllä on. Jos henkilöllä on 3 kromosomia, niin sitten hän on aidosti jotain eri sukupuolta kun mies ja nainen.

      Lainaa

    58. Tulos: -34 (90 ääntä)
      Suomen olympiajoukkueen jäsenet, joilla killuu jalkovälissä riekale ja pallot, voisivat ilmoittautua vaginallisten lajeihin, koska tuntevat henkisesti itsensä naiseksi, (saako sanoa enää sanaa "nainen"?) jos kerran fiiliksen mukaan voi sukupuolensa jokainen halutessaan määrittää. Näin ehkä saataisiin 1-2 mitaliakin?

      Lainaa

    59. Tulos: +75 (99 ääntä)
      Juuh: Niin, mielisairautta on moneen lähtöön. Jotkut hyväksytään osaksi yhteiskuntaa ja joitain ihan oikeasti yritetään hoitaa. Valitettavasti tuota sukupuoliasiaa ei yritetä hoitaa kuten mielisairauksia pitäisi, vaan sitä jostain syystä ymmärretään ja yritetään muuttaa ihmisiä muuksi kuin he oikeasti ovat.
      Aikojen saatossa tätä "sairautta" on yritetty parantaa, mutta siinä ei ole onnistuttu. Homoseksuaalisuus on toinen vastaava esimerkki. Kaikki lääkärit eivät ole enää sitä mieltä, että transsukupuolisuus olisi sairaus. Sen on kuitenkin oltava sairausluokituksessa, jotta Kela korvaisi homornit, leikkaukset ja muut hoidot. Transsukupuolisuutta hoidetaan siis sukupuolta korjaamalla. Lisäksi kaikki hoitoihin hakeutuvat joutuvat käymään ensin keskusteluterapiassa. Kuka sinä olet sanomaan, keitä toiset ihmiset oikeasti ovat?

      Lainaa

    60. Tulos: -43 (101 ääntä)
      Alkaa kotikonnuilla olemaan valitusten aiheet vähissä, kun tätä Amerikan lässytystä aletaan raahaamaan tännekkin. Ihmiset rakkaat, meillä olisi oikeitakin ongelmia näiden lasten / lapsenmielisten yksilöiden joutavuuksista puhumisen sijaan. Jos sinulla on penis, olet mies. Jos sinulla on vagina, olet nainen. Jos sinulla on molemmat, olet hermafrodiitti. Jos sinulla ei ole kumpaakaan, olet.. aika hassu. Kiitos.

      Lainaa

    61. Tulos: +3 (39 ääntä)
      Anteeks mutta vertasiko arvon naishenkilö tätä asiaa "neekereiden melatoniinintuotantoon"? Hyvin mielenkiintoista. Poikkeaako se muiden melatoniinintuotannosta? Vai oisiko arvon naishenkilö tarkoittanut kuitenkin MELANIINIA?

      Lainaa

    62. Tulos: +16 (38 ääntä)
      Lumikola: Kappas, takatalvi tuli tänä vuonna vähän myöhään. Kaikki nämä spesiaalit lumihiutaleet, ah ja voi miten kaunista ja ihanaa mutta ei millään tavallla määriteltyä koska en ole seksismimssinen cisseksuaali vaan sukupuolinesteinen leivänpaahdin jolla on oikeus pukeutua niin kuin haluan koska kyllä asia näin on ja ettekä varmasti sano mitään.
      mitä?

      Lainaa

    63. Sairaitaolette 26.7.2016 23:01
      Tulos: -53 (87 ääntä)
      Mursu: Aikojen saatossa tätä “sairautta” on yritetty parantaa, mutta siinä ei ole onnistuttu. Homoseksuaalisuus on toinen vastaava esimerkki. Kaikki lääkärit eivät ole enää sitä mieltä, että transsukupuolisuus olisi sairaus. Sen on kuitenkin oltava sairausluokituksessa, jotta Kela korvaisi homornit, leikkaukset ja muut hoidot. Transsukupuolisuutta hoidetaan siis sukupuolta korjaamalla. Lisäksi kaikki hoitoihin hakeutuvat joutuvat käymään ensin keskusteluterapiassa. Kuka sinä olet sanomaan, keitä toiset ihmiset oikeasti ovat?
      Monia muitakin tauteja on yritetty parantaa ja kun on tarpeeksi yritetty niin esim. moniin kulkutauteihin ja syöpiin on keksitty hoidot kun taas esim. HIV:tä ei pystytä vieläkään hoitamaan kovin hyvin. On täysin naurettava väite että biologinen mies tai nainen "oikeasti" olisi jotain muuta kuin mihin on syntynyt. On myös valtava epäkohta että tällainen hulluus saatetaan maksaa verorahoista. Siihen saisi joku taho puuttua samalla innolla kuin maahanmuuton kustannuksiin. Yhtä hyvin voitaisiin verorahoilla maksattaa häntiä ja kaulapantoja pipipäille jotka luulevat itseään koiriksi.

      Lainaa

    64. Tulos: +40 (44 ääntä)
      Heb: Voidaan katsoa mitä kromosomeja kyseisellä henkilöllä on. Jos henkilöllä on 3 kromosomia, niin sitten hän on aidosti jotain eri sukupuolta kun mies ja nainen.
      Swyerin syndroomassa henkilö luokitellaan syntymässään tytöksi ulkoisista syistä, vaikka kromosomisto on 46XY. Asia tulee ilmi useimmiten murrosiässä kun aletaan tutkia syytä esim. kuukautisten puuttumiseen. Kun minä kolmisenkymmentä vuotta sitten sain synnytyslaitoksella lasteni syntymätodistukset, oli sukupuolen kohdalla vaihtoehtoja kolme, eli tyttö, poika tai ei määritelty. Tokkopa kolmannenkaan vaihtoehdon kohdalla kuitenkaan pohdittiin vastasyntyneen sukupuoli-identiteettiä. Ja nythän voi itse kukin kipaista kysäisemään äidiltään onko synnytyslaitoksella saatu syntymätodistus vielä tallella.

      Lainaa

    65. Turnipsitonttu 27.7.2016 0:27
      Tulos: -14 (34 ääntä)
      Itse olen demiseksuaali, eli minun pitää tuntea toinen todella hyvin, että voin ihastua tai rakastua. Itselleni se ei ole sukupuolisidonnaista joten mahdollinen kumppani voi olla mies, nainen tai jotain siltä väliltä. Mulla ei myöskään ole koskaan ollut yhdenillan juttuja ja petikumppanieni määrän voi laskea kahdella kädellä, en ole mikään parikymppinen. Mitä tulee pöksyjen kokoon muistan lukeneeni artikkelin joka käsitteli hormonien joutumista veteen ja sen vaikutusta sammakoiden sukupuoleen ja käyttäytymiseen. Uroksista tuli hermarfodiitteja ja ne kurnuttivat eri tavalla joka ei houkuttanut naaraita. En tiedä onko kuinka kaukaa haettu, mutta vesistössä olevat ja sinne tulevat kemikaalit ehkä vaikuttavat ihmistenkin varustuksen kokoon, tai sitten mun pitää mennä nukkumaan.

      Lainaa

    66. Tulos: +24 (30 ääntä)
      J: Nyt ihmiset! On olemassa vain tietty määrä sukupuolia, jotka tulee kromosomien mukana, mut lukematon määrä sukupuoli-identiteettejä. Ja niille, joiden mielestä “En tiedä” on hyvä kaikille ihmisille, jotka eivät ole naisia tai miehiä: miten vaan olisi reipas “Muu sukupuoli?” Nää asiat eivät todellakaan oo niin vaikeita kuin millasina ihmiset niitä pitää. Joku jota luulit naiseks ei olekaan nainen ja huomauttaa siitä? Sit pyydetään anteeksi ja puhutellaan sitä henkilöä siten, kuin se pyytää. Niin helppoa.
      Tottakai ihmistä tulee puhutella sen mukaan kuten tämä toivoo. Yritin vain sanoa että kolmansien osapuolien suuttuminen tilanteessa (joille koko juttu ei todennäköisesti edes kuulu) on typerää. Tottakai, jos kaverini haluaisi jatkossa häntä kohdeltavan muulla tavoin, kohtelisin häntä siten. Minun on usein vaikea tuoda pointtejani esille ja pahoittelen sitä.

      Lainaa

    67. Tulos: +23 (61 ääntä)
      huoh.: Melko selvää pässinlihaa! Jos sinulla on haarovälissäsi kikkeli, niin ruksitat kohdan mies. Jos sinulla on vagina, niin ruksitat kohdan nainen. Tämä nykymeno on kyllä mennyt aivan mahdottomaksi kun pitäisi arvailla vastaan tulevien sukupuolia. Itsehän identifoin itseni taisteluhelikopteriksi.
      Mä toivon että sä et oo tosissas mutta luulenpa että olet. Ei voi muuta todeta kun että kannattaisi katsoa omaa napaa pidemmälle ja miettiä vähän muitakin ihmisiä. Sun kommentti on tosi törkeä.

      Lainaa

    68. Tulos: +40 (70 ääntä)
      Heb: Missä vaiheessa termeistä on tehty tällainen sotku? Mies on termi kuvaamaan henkilöä, jolla on ulkoiset sukuelimet,eli penis. Nainen on termi joka kuvaa henkilöä olla on sisäiset sukuelimet, eli pimppi. Tämän lisäksi voi joku ajatella olevansa jotain muuta kun mitä hän fyysisesti on, mutta se ei vaikuta siihen faktaan, että ihmisillä yleensä on jomman kumman sukupuolen sukuelimet ja kromosomit määrittävät hänen sukupuolensa, vaikka hän itse päättäisi ajatella asiasta mitä tahansa. Toki on olemassa myös ihmisiä joiden sukupuoli ei selviä tarkastelun perusteella. Silloin he eivät ole kumpaakaan sukupuolta ja edustavat siten transsukupuolta.
      LOL, trollaatkohan? Tuskin voisi olla termit (ja biologia) sulta pahemmin hukassa. Ihan vain tiedoksi, että useimmilla ihmisillä on sekä ulkoiset että sisäiset sukuelimet. Sukuelimiin kuuluu muitakin osia kuin penis ja vagina. Vagina ei ole pelkkä sisälle menevä rööri, siinä on ulkoisia osia, kuten klitoris, josta ehkä olet kuullut. Vaikuttaa kyllä siltä, että et ole, tai ainakaan et ole koskaan koskaan päässyt vaginaa tarkastelemaan, kun et asiaa tiedä... Trans ei ole sukupuoli, vaan tila, jossa ihmiselle ns. luonnostaan kehittynyt anatominen sukupuoli ei kohtaa aivojen sukupuolen kanssa. Transsukupuolinen ei "päätä ajatella" olevansa eri sukupuolta kuin mitä muu maailma hänelle alapäänsä perusteella kertoo. Hänen aivonsa kertovat, että hän on eri sukupuolta. Ei sellaisia asioita itse päätetä. Siinä ne suurimmat virheet, vaikka koko tekstisi vilisee virheitä. Onneksi ihminen voi aina oppia, jos vain ottaa tiedon vastaan.

      Lainaa

    69. Tulos: +35 (61 ääntä)
      OP: Alkaa kotikonnuilla olemaan valitusten aiheet vähissä, kun tätä Amerikan lässytystä aletaan raahaamaan tännekkin. Ihmiset rakkaat, meillä olisi oikeitakin ongelmia näiden lasten / lapsenmielisten yksilöiden joutavuuksista puhumisen sijaan. Jos sinulla on penis, olet mies. Jos sinulla on vagina, olet nainen. Jos sinulla on molemmat, olet hermafrodiitti. Jos sinulla ei ole kumpaakaan, olet.. aika hassu.
      Maailmassa on ihan biologisia naisia, XX-kromosomeilla varustettuja ihmisiä, joille ei ole kehittynyt vaginaa. "Kiva", että sinusta sellainen ihminen on hassu. Veikkaan, että ei tunnu kovin hassulta olla sellainen, varsinkaan kun niin moni ihminen ölisee, että tuntemattoman ihmisen sukupuoli on kiinni vain ja ainoastaan yhdestä elimestä, joka synnytyssairaalasta kotiutumisen jälkeen pidetään enimmäkseen visusti piilossa ja jonka olemuksesta juuri sinulla ei oikeasti ole mitään tietoa. Lisäksi kaikki te, joiden mielestä sukupuoli ja ihmisen biologia on noinkin "helppoa ja yksinkertaista", voisitte googlata kuvan esimerkiksi Ryan Sallansista tai Buck Angelista. Miettikää ensin, minkä sukupuolen edustajina heitä pidätte, ja pohtikaa seuraavaksi, mitä heillä voisi olla housuissa... Sitten googlatkaa lisää. Saattaa alkaa hämmentää.

      Lainaa

    70. Arthur Brown 27.7.2016 5:10
      Tulos: +17 (29 ääntä)
      Niin no.. Tärkein sukupuolielin on aivot, ja juuri aivoissa voi muodostua muuhun kehoon nähden ristiriitainen tai jopa passivinen käsitys omasta sukupuolesta. Harva kuitenkaan mieltää aivoja sukupuolielimeksi, ja ehdottomasti parempi nimitys olisikin sukuelimet, koska puoli voi olla neljäsosa tai vaikka 0. Asia on myös helppo havainnoillistaa ns. enemmistölle. Kuvittele että mielesi siirtyy (tai konkreettisesti aivosiirto) toisen sukupuolen ruumiseen, eli esim. Kelly Brooksiin tahi Gerard Butleriin. Alkaisitko yht'äkkiä himoitsemaan ulkoiselle sukupuolelle vastakkaista sukupuolta vai tyytyisitkö olemaan muun maailman mukaan homoseksuaali?

      Lainaa

    71. hyvääpäivää 27.7.2016 5:23
      Tulos: +52 (72 ääntä)
      huoh.: Tämä nykymeno on kyllä mennyt aivan mahdottomaksi kun pitäisi arvailla vastaan tulevien sukupuolia.
      Musta kyl tuntuu ettei nykyaikanakaan sen vastaantulijan sukupuoli kuulu sulle oikeastaan millään tavalla. Ja jos ko. vastaantulija taas jostain syystä päätyy sulle sukupuolensa kertomaan, sopiva vastaus lienee "ok". Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.

      Lainaa

    72. Tulos: +13 (23 ääntä)
      Huh huh mitä settiä. Niin mokassa kuin kommenteissa.

      Lainaa

    73. Miesnainenmuu 27.7.2016 10:22
      Tulos: +8 (36 ääntä)
      Loukkaavaa puhua sukuelimistä. Kaikki kun eivät voi sukua jatkaa.

      Lainaa

    74. Tulos: +7 (43 ääntä)
      Hei, hyvä pinkki! Olen juuri keskustellut murkku-ikäisen, jolla on oma sukupuoli-identiteetti pahasti hakusessa, kanssa. Nuorille joilla on muutenkin vaikeaa kehon muuttumisen ja hormoonien myllerryksen keskellä, on todella vaikeaa samalla hakea omaa sukupuoli-identiteettiä, jos ei ole todella vahva. Sinun kaltaisesi avautujat saavat nämä nuoret takajaloilleen, sulkeutumaan itseensä ja pahimmassa tapauksessa tunkemaan itsensä väkisin väärään rooliin tai vahingoittamaan itseään muuten. Liika meuhkaaminen, roolittaminen ja asioiden kaavamainen tulkinta aiheuttavat enemmän pahaa, kuin hyvää. Jättäkää tällaiset avautumiset netin ulkopuolelle, nämä sopivat vain aikuisten kesken pohdittaviksi. Jos epävarma nuori törmää netissä kaltaisiisi, hän todennäköisesti ahdistuu entistä enemmän ja seuraukset voivat olla kamalia.

      Lainaa

    75. matemaatikko 27.7.2016 10:50
      Tulos: -36 (76 ääntä)
      Koko sukupuolikeskustelu on absurdia, koska sukupuolia on vain kaksi, jotka ovat uros ja naaras. Ihmisen kohdalla käytämme näistä "erikoistermejä" uros=mies ja naaras=nainen. Nämä määritellään siten, että uros on se, joka hedelmöittää ja naaras on se, joka hedelmöittyy. Hyvin yksinkertaista. Jos meillä olisi olemassa muita sukupuolia, niin miten ne toimisivat? Helmöittäisivät ja hedelmöittyisivät yhtä aikaa?

      Lainaa

    76. Tulos: -26 (48 ääntä)
      Saanko esittää kysymyksen? Mitä mieltä feministi on lasten tarpeettomasta ympärileikkauksesta?

      Lainaa

    77. Tulos: +33 (47 ääntä)
      Vaikea kuvitella, että kukaan sukupuoli-identiteettikriisistä kärsivä henkilö pahoittaisi mieltään herran postauksesta yhtä pahasti kuin tuo asiasta tulistuva henkilö. Olisi hyvä ottaa myös huomioon, että kyseessä on facebook-päivitys, eikä sukupuolentutkimuksen luentodia. Vaikka monilla ihmisillä ei ole mitään sitä vastaan, että sukupuoli ei ole kaikille yhtä selkeä juttu, on aivan liikaa vaadittua, että jokainen ihminen joutuu joka tilanteessa pohtimaan, onko nyt kielellisesti ja poliittisesti korrekti jokaista transsukupuolista, labradorinnoutajaa ja vaikka sitä cis-miestä kohtaan. Eikö olisi tarpeeksi, ettei tarkoituksena ole sortaa ketään vaan puhua h*lvetti verkkareista???

      Lainaa

    78. enmäjaksakeksiinimee 27.7.2016 13:21
      Tulos: -24 (76 ääntä)
      Plus ja miinusäänistä tänne on rantautunut fb:n feministiryhmän invaasio. Kuka lähtee työntämään valaita takaisin veteen?

      Lainaa

    79. Tulos: +6 (62 ääntä)
      Juuri tämän takia ihmiset eivät ota nykyfeminismiä enää tosissaan.

      Lainaa

    80. Sukupuolisortaja 27.7.2016 13:47
      Tulos: +15 (41 ääntä)
      Jeppis: Niin ja homous myös on varmaan sairaus, koska ihmisethän rakastuu sukupuoleen eikä toiseen ihmiseen ja tämän persoonaan.
      Sukupuoleen ei rakastuta, mutta siihen koetaan seksuaalista vetovoimaa ellei ole aseksuaali. Vaikka nainen olisi kuinka hyvä tyyppi ja ihana persoona niin se ei mua kiinnostumaan saa, koska hänellä on ekanakin feminiini vartalo ja vagina, johon minulla ei homomiehenä ole mielenkiintoa. Ei tosin ole mielenkiintoa perärööriäkään kohtaan, mutta se ei olekaan sukupuolielin. Jos joku muuta väittää, että ulosteaukko olisi sukuelin niin saa painua kankkulan kaivoon. Sen lisäksi henkinen olemus on miehillä ja naisilla myös erilainen mikä tietysti voi johtua sosiaalisista kontruktioista, mutta sitä sontaa en siedä, että seksuaalinen suuntautuminen tehtäisiin myös sosiaaliseksi konstrutkioksi, jossa sukupuolella ei olisi väliä. Suurin osa ihmisistä ei ole panseksuaaleja joille kaikki kelpaa. Nykyisin transsukupuoliset kitisevät jo siitä, että heitä syrjitään parisuhdemarkkinnoila, koska "cissukupuoliset" torjuvat heitä. Olen tavannut vain pari vakuuttavan näköistä FtM (female to male) transsukupuolista, mutta heitäkään kohtaan ei kiinnostus kasvanut. Siinä missä mtf-naiselle on helpompi kovertaa tekorömpsä, johon joku mies tai nainen saattaa ollakin tyytyväinen niin nämä reidestä tai käsivarsilihasta rakennetut peniksen irvikuvat ftm-miehille ovat järkyttäviä eivätkä yksinkertaisesti ole sama asia kuin ihan oikea biologinen siitin, josta sperma ruiskuaa ja esinahka liikkuu. Itse en saa edes dildoista mitään iloa niin joku elävästä lihasta muotoiltu korvike ei hetkauta yhtään sen enempää. Ymmärrän varsin hyvin miksi joku heteronainen ei lähtökohtaisesti halua miestä, joka ei pysty hänelle siittämään biologisia lapsia, koska saatavilla on paljon suurempi määrä siittämiseen kykeneviä biologisia miehiä kanditaateiksi. Toki näitäkin pareja on kuten se blogia pitävä ftm-mies, jolla heteronainen aviopuolisona ja se on hienoa, että ovat löytäneet toisensa. Sen kaltaisissia tilanteissa osa pystyy hyväksymään ja osa ei, mutta siitä ei pidä syntiä tehdä, ettei halua ei-biologista miestä tai naista kumppaniksi. Aidon peniksen tai vaginan haluamisessa ei ole mitään väärää. Mun seksuaalinen suuntautuminen vaatii edelleenkin biologisen sukupuolisuuden, miehen aidoilla värkeillä. Enkä kyllä syyllistäisi ketään heteromiestäkään, joka haluaa aidon tuntuista biologista vaginaa ja mahdollisuuden omiin lapsiin eikä mitään koverrettua lihalompsaa jonne ruikkimalla ei synny lasta eikä kakkaakaan. Jotkut biologiset faktat ei muutu sillä, että "koska me halutaan ja koska tasa-arvo". Että sori nyt vaan transsukupuoliset, olkaa mitä haluatte ja kaikkia kunnia siitä, mutta ette voi vaatia koko muuta maailmaa mukautumaan varsinkin pariutumisessa teidän pillinne mukaisesti. Kumppanin löytäminen on varmasti enemmän tai vähemmän hankalaa ihan kaikille, mutta eiköhän kaikille joku löydy nyt kun maailma muuttuu koko ajan ja mitä erilaisimmat ihmiset löytävät toisensa vaikka toiselta puolelta maapalloa kiitos internetin.

      Lainaa

    81. hiekkavulva 27.7.2016 14:29
      Tulos: +61 (79 ääntä)
      Joko opiskelen väärää alaa tai sit internetin sankarit tietää paremmin. Mut näin biologiaa opiskelevana ihmisenä oon kyl tullu siihen käsitykseen, et sukupuoli on aika monimutkanen käsite eikä voida vaan sanoa et "sukupuolii on vaan kaks, piste!!" Suvunjatkamisessa en itse edes puhuisi sukuelimistä, vaan sukusoluista. Luonnossa on aika paljon kaikkee, on sukupuoletonta, kaksineuvoisia, yksineuvoisia tai lajeja joissa on vain yksi biologinen sukupuoli. Suomi on tosiaan siitä huono kieli, ettei meillä ole sukupuolelle kuin se yksi sana, kun englannissa on sex ja gender. Lähtökohtaisesti siis kuitenkin myös tietyillä muillakin eläinlajeilla kuin ihmisellä on olemassa sekä sex (biologinen sukupuoli) että gender (ns. sosiaalinen sukupuoli). Esimerkiksi on olemassa liskolaji, jossa on vain biologisesti naaraita, mutta osa näistä naaraista toimii kuitenkin kuin urokset. Sit viel sekin, et kromosomit ei välttämättä määritä sukupuolta. Tätä on viime vuosina tutkittu yhä tarkemmin. Määritelmä "sukuelimet määrittää sukupuolen" on lähtöisin 1800-luvun lopulta, jolloin haluttiin korostaa biologista sukupuolta ja sen merkitystä ja tätä kautta myös rajoittaa esim. naisten käytöstä. About 1950-luvun jälkeen sukupuolta alettiin tutkia tarkemmin, ja alettiin suosia termia "sosiaalinen sukupuoli", jossa pääpointtina oli se että sukupuoleen kuuluu muutakin kuin elimet.

      Lainaa

    82. Tulos: +32 (52 ääntä)
      Sairaitaolette: Monia muitakin tauteja on yritetty parantaa ja kun on tarpeeksi yritetty niin esim. moniin kulkutauteihin ja syöpiin on keksitty hoidot kun taas esim. HIV:tä ei pystytä vieläkään hoitamaan kovin hyvin. On täysin naurettava väite että biologinen mies tai nainen “oikeasti” olisi jotain muuta kuin mihin on syntynyt. On myös valtava epäkohta että tällainen hulluus saatetaan maksaa verorahoista. Siihen saisi joku taho puuttua samalla innolla kuin maahanmuuton kustannuksiin. Yhtä hyvin voitaisiin verorahoilla maksattaa häntiä ja kaulapantoja pipipäille jotka luulevat itseään koiriksi.
      Onneksi ei ole sinun asiasi päättää, ketä verorahoillasi autetaan. Taitaisi jäädä aika moni "pipipää" hoitamatta, koska sinä et näe heitä arvokkaina ihmisinä. Yhteiskunnalle tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos transsukupuolinen tappaa itsensä, koska ei saa hoitoja. Tämä ei ole kärjistys; itsemurhayritykset ovat hyvin yleisiä transsukupuolisten keskuudessa. Sukupuolenkorjauksen jälkeen useimpien masennus vähenee. Ihminen voi elää omana itsenään, käydä töissä ja olla osana yhteiskuntaa. En tiedä miksi tämä on sinusta "valtava epäkohta". Et taida tietää aiheesta paljon mitään, eikä kiinnostakaan tietää. Onhan se helppoa laukoa mielipiteitä sen sijaan, että ottaisi asioista selvää. PS. Tämä ei liity aiheeseen, mutta HIV:n hoito on nykyään niin tasokasta, että ihminen pystyy elämään täysin oireettomana normaalin eliniän. Jos haluat käyttää jotain argumenttina, tarkistapa faktat ensin.

      Lainaa

    83. Tulos: +46 (58 ääntä)
      Ja kun ihmiset näköjään saivat hiekkaa sukuelimiin tuon Kela-korvausasian takia: Transsukupuoliset ovat niin pieni vähemmistö, ettei se nyt ihan kohtuuton summa verorahoista ole. Kaikki eivät käy leikkauksissa, eikä kaikilla ole sama määrä hormoneja. Hoidot vaihtelevat yksilöllisesti paljonkin. Transsukupuoliset sitä paitsi käyvät myös työssä ja maksavat veroja, joita käytetään sellaisiinkin asioihin joita he eivät hyväksy. Diagnosointi ja hoitojen päättäminen kannattaa jättää ihan ammattilaisille. Toisen ihmisen identiteettiä ei voi hallita, vaikka se miten uhkaisi maailmankuvaasi.

      Lainaa

    84. Tulos: -7 (23 ääntä)
      Tu: LOL, trollaatkohan? Tuskin voisi olla termit (ja biologia) sulta pahemmin hukassa. Ihan vain tiedoksi, että useimmilla ihmisillä on sekä ulkoiset että sisäiset sukuelimet. Sukuelimiin kuuluu muitakin osia kuin penis ja vagina. Vagina ei ole pelkkä sisälle menevä rööri, siinä on ulkoisia osia, kuten klitoris, josta ehkä olet kuullut. Vaikuttaa kyllä siltä, että et ole, tai ainakaan et ole koskaan koskaan päässyt vaginaa tarkastelemaan, kun et asiaa tiedä… Trans ei ole sukupuoli, vaan tila, jossa ihmiselle ns. luonnostaan kehittynyt anatominen sukupuoli ei kohtaa aivojen sukupuolen kanssa. Transsukupuolinen ei “päätä ajatella” olevansa eri sukupuolta kuin mitä muu maailma hänelle alapäänsä perusteella kertoo. Hänen aivonsa kertovat, että hän on eri sukupuolta. Ei sellaisia asioita itse päätetä. Siinä ne suurimmat virheet, vaikka koko tekstisi vilisee virheitä. Onneksi ihminen voi aina oppia, jos vain ottaa tiedon vastaan.
      Transgender = muunsukupuolinen on ihan oikea termi, en keksinyt sitä hatusta. Lisäksi asialliseen keskusteluun ei kuulu heti nimetä muita keskustelijoita trolleiksi, vaikka heidän ajatuksensa eivät ehkä ihan heti avsutuisikaan. En väittänyt, että transsukupuolinen päättäisi olla jotain muuta sukupuolta ollakseen transsukupuolinen, hän joko on mies tai nainen, tai muunsukupuolinen, tai sitten hän on mies tai nainen, tai muunsukupuolinen, joka päättää yrittää olla jotain muuta.

      Lainaa

    85. Tulos: -12 (24 ääntä)
      Tu: Maailmassa on ihan biologisia naisia, XX-kromosomeilla varustettuja ihmisiä, joille ei ole kehittynyt vaginaa. “Kiva”, että sinusta sellainen ihminen on hassu. Veikkaan, että ei tunnu kovin hassulta olla sellainen, varsinkaan kun niin moni ihminen ölisee, että tuntemattoman ihmisen sukupuoli on kiinni vain ja ainoastaan yhdestä elimestä, joka synnytyssairaalasta kotiutumisen jälkeen pidetään enimmäkseen visusti piilossa ja jonka olemuksesta juuri sinulla ei oikeasti ole mitään tietoa. Lisäksi kaikki te, joiden mielestä sukupuoli ja ihmisen biologia on noinkin “helppoa ja yksinkertaista”, voisitte googlata kuvan esimerkiksi Ryan Sallansista tai Buck Angelista. Miettikää ensin, minkä sukupuolen edustajina heitä pidätte, ja pohtikaa seuraavaksi, mitä heillä voisi olla housuissa… Sitten googlatkaa lisää. Saattaa alkaa hämmentää.
      Hui kauhia miten suolanen, vettähän tässä joutuu hakemaan..

      Lainaa

    86. TapioRautaWaara 27.7.2016 20:10
      Tulos: +2 (16 ääntä)
      Oli niin mielenkiintoinen keskustelu että olis saanut näkyä myös ne 55 lisäkommenttia. Eiku.

      Lainaa

    87. Tulos: +39 (45 ääntä)
      Olen transmies ja jopa musta tuo on naurettavaa. Siis lähinnä se että miten tuo kommentti liittyi tuohon alushousuprobleemaan? Eri asia jos joku vaahtoaisi selkeästi jostain transasioista, silloin on ok viedä keskustelu sille saralle, mutta yhteen sanaan on turha takertua ja vetää hernettä nenään kun ei millään tavalla puhuttu miten housujen sisältö määrittää mitä päässä on.

      Lainaa

    88. Tulos: +15 (35 ääntä)
      Minä tulin lukemaan keskustelua Adidaksen verkkareista ja että miksei miesten munakset sinne mahdu (olisin oikeesti halunnut kuulla lisää!), mutta sainkin lähinnä rasittavan feministin avautumista asiasta, joka ei liittynyt periaatteessa mihinkään. Feminismi on aatteena hyvä, mutta jotkut sen "edustajat" pilaa sen... No, just noin.

      Lainaa

    89. Tulos: -20 (44 ääntä)
      Tyypillinen punavihreäfeministi, yäk!

      Lainaa

    90. Tulos: -20 (40 ääntä)
      serkku: Saanko esittää kysymyksen? Mitä mieltä feministi on lasten tarpeettomasta ympärileikkauksesta?
      Ei niitä kiinnosta kunhan vaan kristityt eivät rupea tekemään samaa kuten juutalaiset ja muslimit. Kumman kaksinaismoralistista sakkia siis.

      Lainaa

    91. Tulos: +20 (30 ääntä)
      Ems: Minä tulin lukemaan keskustelua Adidaksen verkkareista ja että miksei miesten munakset sinne mahdu (olisin oikeesti halunnut kuulla lisää!), mutta sainkin lähinnä rasittavan feministin avautumista asiasta, joka ei liittynyt periaatteessa mihinkään. Feminismi on aatteena hyvä, mutta jotkut sen “edustajat” pilaa sen… No, just noin.
      Aate tai liike on juuri niin hyvä, kuin sen edustajat. Hiljainen enemmistö on missä tahansa viiteryhmässä merkityksetön, mikäli aktiivinen toiminta liikkeen sisäisiä, äänekkäitä marginaaliryhmiä vastaan puuttuu. Tällöin koko liikkeen toiminta on määriteltävä ko. äänekkäiden marginaaliryhmän toiminnan mukaan, jonka muu ryhmä hiljaisuudellaan ja toimimattomuudellaan hyväksyy. Tämä pätee niin feministeihin kuin miesoikeusaktivisteihinkin, persuihin kuin vasemmistolaisiinkin, kristittyihin, ateisteihin ja muslimeihinkin.

      Lainaa

    92. Tulos: -1 (29 ääntä)
      Tumbleriinat rantautuvat hiljalleen Suomeenkin, niinkuin joku ehti jo huomauttaa. :D Ainakaan eivät triggeröidy sukupuolen määrittävistä persoonapronomineista suomen kielessä.

      Lainaa

    93. Sairaitaolette 28.7.2016 14:02
      Tulos: -15 (47 ääntä)
      Mursu: Onneksi ei ole sinun asiasi päättää, ketä verorahoillasi autetaan. Taitaisi jäädä aika moni “pipipää” hoitamatta, koska sinä et näe heitä arvokkaina ihmisinä. Yhteiskunnalle tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos transsukupuolinen tappaa itsensä, koska ei saa hoitoja. Tämä ei ole kärjistys; itsemurhayritykset ovat hyvin yleisiä transsukupuolisten keskuudessa. Sukupuolenkorjauksen jälkeen useimpien masennus vähenee. Ihminen voi elää omana itsenään, käydä töissä ja olla osana yhteiskuntaa. En tiedä miksi tämä on sinusta “valtava epäkohta”. Et taida tietää aiheesta paljon mitään, eikä kiinnostakaan tietää. Onhan se helppoa laukoa mielipiteitä sen sijaan, että ottaisi asioista selvää. PS. Tämä ei liity aiheeseen, mutta HIV:n hoito on nykyään niin tasokasta, että ihminen pystyy elämään täysin oireettomana normaalin eliniän. Jos haluat käyttää jotain argumenttina, tarkistapa faktat ensin.
      Toki ihmisen tulee saada hoitoa. OIKEAA hoitoa, ei silpomista ja harhojen vahvistamista. Kannattaa tutustua aiheen taustoihin niin selviää kuinka sairaasta menosta on kyse. Jos joku ei tiedä kuka on Dr. John Money niin kannattaa lukea minkälaiset hullut ovat olleet keksimässä tätä nykyistä transuvillitystä: http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/dr_money_prog_summary.shtml Sukupuolidysforiasta kärsivä henkilö luulee harhoissaan "ruohon olevan vihreämpää toisella puolella" ja lullee että pahoivointi johtuu omista fyysisistä ominaisuuksista, vaikka ainut oikea ongelma on korvien välissä. Tätä voisi aika hyvin verrata anorexiaan. Laiha anorektikko näkee itsensä lihavana ja ahdistuu kehostaan vaikka todellinen ongelma on korvien välissä eikä kropassa. Heitäkään ei hoideta laihduttamalla lisää. Väärä "hoito" ja sen seurausten korjaaminen ovat täysin turha menoerä, puhumattakaan siitä kärsimyksestä jota aatteen nimissä hoidetut joutuvat kokemaan. Keinotekoinen sukupuolen vaihdos on vain yritys hoitaa sairauden oireita kun oikea sairaus jää täysin huomiotta. Tästäkin on netissä valtavasti tietoa: http://www.sexchangeregret.com/examples http://help4families.com/transsexual-regret-letters http://thefederalist.com/2015/08/19/transgender-regret-is-real-even-if-the-media-tell-you-otherwise/ http://www.independent.co.uk/life-style/when-sex-change-is-a-mistake-some-transsexuals-suffer-bitter-regrets-sarah-lonsdale-reports-1512822.html

      Lainaa

    94. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Mursu: Olen samaa mieltä, että sukuelimet eivät määritä sukupuolta, vaan identiteetti. Tämä on kuitenkin melko uusi ajatus, jota suuri osa ihmisistä ei ole ehkä edes kuullut. Ei ole yksittäisten ihmisten vika, että yhteiskunta määrittelee sukupuolen näin. Kaverien FB-seinällä huutelu on aina huono idea. Melatoniinikommentti oli jo täysin asiaton. Ei kannata lähteä soitellen sotaan, jos on noin sokea omalle rasismilleen.
      Erittäin hyvin sanottu.

      Lainaa

    95. Tulos: +29 (39 ääntä)
      serkku: Saanko esittää kysymyksen? Mitä mieltä feministi on lasten tarpeettomasta ympärileikkauksesta?
      Ainakaan omissa feministipiireissäni kukaan ei niitä puolla. Miten kysymyksesi liittyy aiheeseen on kyllä mysteeri.

      Lainaa

    96. Tulos: -1 (31 ääntä)
      Mursu: Onneksi ei ole sinun asiasi päättää, ketä verorahoillasi autetaan. Taitaisi jäädä aika moni “pipipää” hoitamatta, koska sinä et näe heitä arvokkaina ihmisinä. Yhteiskunnalle tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos transsukupuolinen tappaa itsensä, koska ei saa hoitoja. Tämä ei ole kärjistys; itsemurhayritykset ovat hyvin yleisiä transsukupuolisten keskuudessa. Sukupuolenkorjauksen jälkeen useimpien masennus vähenee. Ihminen voi elää omana itsenään, käydä töissä ja olla osana yhteiskuntaa. En tiedä miksi tämä on sinusta “valtava epäkohta”. Et taida tietää aiheesta paljon mitään, eikä kiinnostakaan tietää. Onhan se helppoa laukoa mielipiteitä sen sijaan, että ottaisi asioista selvää. PS. Tämä ei liity aiheeseen, mutta HIV:n hoito on nykyään niin tasokasta, että ihminen pystyy elämään täysin oireettomana normaalin eliniän. Jos haluat käyttää jotain argumenttina, tarkistapa faktat ensin.
      Kyse on nyt varmaan enemmänkin siitä, että millaisia niiden hoitojen tulisi olla? Jos ongelma on jollain tavalla päänsisäinen, niinkuin kaikki, tai ainakin suurin osa täällä tuntuvat olevan samaa mieltä. (Aivot on tärkein sukuelin), niin eikö hyvänen aika hoidonkin pitäisi olla silloin jotain muuta kun leikkaussalissa tapahtuvaa. Tarkoitan tietenkin psykologisia hoitoja. Ei voida jokaisen ihmisen neurooseja laittaa heti prioriteetiksi jotka pitää toteuttaa, koska hän niin kokee. Ihminen on monimutkainen olento, joka voi kokea asiat monella tavalla ja osa kokemisesta voi valitettavasti olla myös jollain tavalla kyseisen ihmisen tulevaisuuden kannalta häntä heikompaan asemaan ajavia. Länsimaisen lääketieteen, lainsäädännön ja kulttuurin yleensäkin pitäisi keskittyä siihen, että ihmisiä autetaan tasapainoiseen elämään, meitä on moneen junaan, jos joku ei jaksa omaa osaansa kantaa, niin yhteiskunnan pitäisi tulla apuun ja auttaa häntä oikean "kantotekniikan" löytämisessä. Meillä on miljoonien ihmisten esimerkit jo olemassa miten elämästä selvitään ja varmasti löytyy tarvittaessa toimintamallit jokaiseen rooliin, joita voidaan ihmisille jo koulussa opettaa ja auttaa löytämään se oma rooli. Esimerkiksi ihminen joka haluaa olla sokea, (tällaisia ihmisiä on olemassa) ei varmastikaan tarvitse mitään leikkausta jossa silmät poistetaan, vaan psykologin apua. Pitäiskö masentuneet ihmiset ampua, koska yleensä masennukseen kuuluu tällaisten toiveiden esittäminen? No ei todellakaan pitäisi. Jokainen ihminen sen sijaan tarvitsee hyväksymistä ja tukea. Ihmisen psykologisissa ongelmissa on aika paha moka, jos hoitohenkilökunta lähtee ns. niihin mukaan. Voi olla että jonkun hormonin vajaus saattaa aiheuttaa joitakin tiettyjä tuntemuksia. Onko paras keino lähteä heti toimimaan niiden tuntemusten mukaan, vai koittaa hoitaa hormonivajausta jotenkin?

      Lainaa

    97. Peruskoulu-uudistus tarpeen 28.7.2016 22:06
      Tulos: +18 (42 ääntä)
      Näitä kommentteja lukiessa huomaa kyllä, että sukupuoli ja sen rakentuminen ja osa-alueet opetetaan vain lukiossa valinnaisilla kursseilla. Peruskouluun sen opettaminen olisi pitänyt siirtää jo aikoja sitten, kun näin moni ei tunnu ymmärtävän, että oma sukupuoli ei määräydy vain sen mukaan, mitä on hyvällä tai paskalla tuurilla jalkojensa väliin saanut, vaan siihen vaikuttaa myös monet ulkoiset tekijät. Feminismi-termikin kannattaisi opettaa koulussa, niin ihmiset tunnistaisivat misandrianistit feministeistä ja tällöin misandrianistit (tietoisesti tai tietämättään) eivät pääsisi rellestämään väärän termin alla niin vapaasti kuin tähän asti.

      Lainaa

    98. Tulos: -22 (30 ääntä)
      Peruskoulu-uudistus tarpeen: Näitä kommentteja lukiessa huomaa kyllä, että sukupuoli ja sen rakentuminen ja osa-alueet opetetaan vain lukiossa valinnaisilla kursseilla. Peruskouluun sen opettaminen olisi pitänyt siirtää jo aikoja sitten, kun näin moni ei tunnu ymmärtävän, että oma sukupuoli ei määräydy vain sen mukaan, mitä on hyvällä tai paskalla tuurilla jalkojensa väliin saanut, vaan siihen vaikuttaa myös monet ulkoiset tekijät. Feminismi-termikin kannattaisi opettaa koulussa, niin ihmiset tunnistaisivat misandrianistit feministeistä ja tällöin misandrianistit (tietoisesti tai tietämättään) eivät pääsisi rellestämään väärän termin alla niin vapaasti kuin tähän asti.
      hyyyyyi ku huono idea

      Lainaa

    99. Tulos: +19 (39 ääntä)
      Aika naurettavaa pilkunnussintaa minunkin mielestäni vaikka kannatan muu/x-vaihtoehdon lisäämistä miehen ja naisen rinnalle kun kysytään sukupuolta. :DD On muuten todella törkeää tulla väittämään mielisairaaksi jos haluaa olla mies vaikka on syntynyt naiseksi. He eivät tarvitse terapiaa tai hoitoa, vaan mahdollisuuden toteuttaa itseään niinkuin muutkin saavat. Vai satuttaako se jotakuta? Ei varmaankaan, joten mitä haittaa siitä on kenellekään? Kun on opiskellut sekä psykologiaa että biologiaa niin on tullut hyvin selväksi että sukupuolia on enemmän kuin mies ja nainen.

      Lainaa

    100. Tulos: +3 (21 ääntä)
      Peruskoulu-uudistus tarpeen: Näitä kommentteja lukiessa huomaa kyllä, että sukupuoli ja sen rakentuminen ja osa-alueet opetetaan vain lukiossa valinnaisilla kursseilla. Peruskouluun sen opettaminen olisi pitänyt siirtää jo aikoja sitten, kun näin moni ei tunnu ymmärtävän, että oma sukupuoli ei määräydy vain sen mukaan, mitä on hyvällä tai paskalla tuurilla jalkojensa väliin saanut, vaan siihen vaikuttaa myös monet ulkoiset tekijät. Feminismi-termikin kannattaisi opettaa koulussa, niin ihmiset tunnistaisivat misandrianistit feministeistä ja tällöin misandrianistit (tietoisesti tai tietämättään) eivät pääsisi rellestämään väärän termin alla niin vapaasti kuin tähän asti.
      Se misandristien toiminnan kitkeminen on feministipiirien sisäinen ongelma. Modernia feminismiä leimaa misandria, koska feministiset liikkeet eivät ole halukkaita tekemään selkeää pesäeroa misandriaan. Samasta syystä miesoikeusaktivismia leimaa misogynia. Sitä ei muuta alakouluikäisten lasten aivopesu.

      Lainaa

    101. Tulos: +26 (36 ääntä)
      Nää luonnottomuus-öyhöttäjät sais kyllä lukea biologiasta ja genetiikasta vähän lisää.

      Lainaa

    102. Tulos: +24 (30 ääntä)
      J: Nyt ihmiset! On olemassa vain tietty määrä sukupuolia, jotka tulee kromosomien mukana, mut lukematon määrä sukupuoli-identiteettejä. Ja niille, joiden mielestä “En tiedä” on hyvä kaikille ihmisille, jotka eivät ole naisia tai miehiä: miten vaan olisi reipas “Muu sukupuoli?” Nää asiat eivät todellakaan oo niin vaikeita kuin millasina ihmiset niitä pitää. Joku jota luulit naiseks ei olekaan nainen ja huomauttaa siitä? Sit pyydetään anteeksi ja puhutellaan sitä henkilöä siten, kuin se pyytää. Niin helppoa.
      Itse asiassa niitä kromosomiyhdistelmiäkin on aikamoinen määrä, eivätkä nekään aina määritä sukupuolta siihen tapaan kuin valtaväestö sukupuolijaon käsittää. Että taas kannattaisi tutustua aiheeseen ennen kuin huutelee.

      Lainaa

    103. Prööt sanoi aivopieru 29.7.2016 23:12
      Tulos: +16 (26 ääntä)
      merilahna: Hmm… En tiedä mitä sotaa täällä kommenteissa käydään, mutta pakko sanoa, että näin henkilökohtaisesti, transsukupuolisena ihmisenä, en näe mitään ongelmaa sanassa “sukupuolielin”? Ymmärrän periaatteen tässä takana, mutta en nyt yhdestä sanasta lähtisi pahastumaan. Toisaalta, sukuelin kuulostaa suuhun paljon järkevämmältä, versus sukupuolielin.
      Kummallinen nimitys se sukuelinkin on. Mitä tekemistä sillä muka on suvun kanssa? Jos nyt välttämättä on keksittävä joku sukupuolineutraali nimitys, niin kävisikö lisääntymiselin? Vai onko se taas lapsettomien mielestä loukkaava nimitys? Hankalaksi on mennyt tämä nykyaika, kun polittinen korrektius menee naurettavuuksiin.

      Lainaa

    104. Tulos: +13 (23 ääntä)
      Tuo neekeri kommentti meni täysin yli koska se on rasistinen ilmaisu, kun taas sukupuolielin ei ole loukkaava sana. En rinnastaisi näitä. Kyseinen ihminen on kyllä true mielensäpahoittaja koska minulle tuo termi sukupuolielin ei todellakaan pompannut tuolta silmään millään tavalla. Aloittaja kirjotti oikein asiallisesti minusta. Vaikuttaa vähän siltä että etsimällä etsitään jotain mistä aloittaa paskamyrsky.

      Lainaa

    105. Tulos: -5 (5 ääntä)
      Np: Little big - Big dick

      Lainaa

    106. Tulos: +13 (13 ääntä)
      Sairaitaolette: Monia muitakin tauteja on yritetty parantaa ja kun on tarpeeksi yritetty niin esim. moniin kulkutauteihin ja syöpiin on keksitty hoidot kun taas esim. HIV:tä ei pystytä vieläkään hoitamaan kovin hyvin. On täysin naurettava väite että biologinen mies tai nainen “oikeasti” olisi jotain muuta kuin mihin on syntynyt. On myös valtava epäkohta että tällainen hulluus saatetaan maksaa verorahoista. Siihen saisi joku taho puuttua samalla innolla kuin maahanmuuton kustannuksiin. Yhtä hyvin voitaisiin verorahoilla maksattaa häntiä ja kaulapantoja pipipäille jotka luulevat itseään koiriksi.
      HIViä pystytään nykyään hoitamaan oikein hyvin. Elinajanodote on hiv-positiivisella suunnilleen sama kuin hiv-negatiivisella.

      Lainaa

    107. Tulos: +16 (30 ääntä)
      matemaatikko: Koko sukupuolikeskustelu on absurdia, koska sukupuolia on vain kaksi, jotka ovat uros ja naaras. Ihmisen kohdalla käytämme näistä “erikoistermejä” uros=mies ja naaras=nainen. Nämä määritellään siten, että uros on se, joka hedelmöittää ja naaras on se, joka hedelmöittyy. Hyvin yksinkertaista. Jos meillä olisi olemassa muita sukupuolia, niin miten ne toimisivat? Helmöittäisivät ja hedelmöittyisivät yhtä aikaa?
      Luonnossa on valtava määrä erilaisa variaatioita tähän "uros hedelmöittää naaraan" - malliin. Esimerkiksi eliöitä jotka tarpeen vaatiessa vaihtavat sukupuoltaan ja uroksia jotka synnyttävät. Uros/naaras ei tosiaankaan ole mikään kiveen hakattu fakta.

      Lainaa

    108. Tulos: +7 (19 ääntä)
      Peekaboo: Neiti se ei halua, että kukaan loukkaantuu, mutta silti käyttää sanaa neekeri…
      Täytyy varoa sanojaan! Voi vielä tulla valittamaan, että oletit hänen sukupuolensa sanomalla häntä neidiksi! :D

      Lainaa

    109. Tulos: -5 (27 ääntä)
      Miehillä on muna ja naisilla pinppi. Triggered much?

      Lainaa

    110. Tulos: +18 (22 ääntä)
      Transsukupuolisten tilannetta ei yhtään helpota, että heidän äänekkäimpinä puolestapuhujinaan nähdään tällaisia suhteellisuudentajuttomia sanavalinnastamussuttajia.

      Lainaa

    111. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Transsukupuolisuudesta ja sairaudesta: Transsukupuolisuus ei ole sairaus eikä sukupuoli, vaan määritelmä sukupuolen suhteelle ulkoiseen määritelmään (joka on riippuvainen kulttuurista, eikä objektiivinen fakta). Hoitoa vaativa sairaus sen sijaan voi olla transsukupuolisuuteen liittyvä sukupuolidysforia, joka hoitamattomana voi olla esim. laukaisevana tekijänä masennus-, ahdistus- ja paniikkioireille tai pahimmassa tapauksessa itsemurhalle. Sukupuolidysforiaa usein pahentaa syrjivä sosiaalinen ympäristö, jota täälläkin näkyy.

      Lainaa

    112. Sukuelinpuoli 9.8.2016 17:55
      Tulos: +1 (17 ääntä)
      Mädätys on tehnyt tehtävänsä.

      Lainaa

    113. Sukuelinpuoli 9.8.2016 17:57
      Tulos: -4 (14 ääntä)
      Ai niin, oon muuten vegaani.

      Lainaa

    114. Tulos: -4 (20 ääntä)
      Mursu: Olen samaa mieltä, että sukuelimet eivät määritä sukupuolta, vaan identiteetti. Tämä on kuitenkin melko uusi ajatus, jota suuri osa ihmisistä ei ole ehkä edes kuullut. Ei ole yksittäisten ihmisten vika, että yhteiskunta määrittelee sukupuolen näin. Kaverien FB-seinällä huutelu on aina huono idea. Melatoniinikommentti oli jo täysin asiaton. Ei kannata lähteä soitellen sotaan, jos on noin sokea omalle rasismilleen.
      Eikös kromosomit määritä juurikin sukupuolen? Kromosomit myös määrittävät sukuelimet, joista voidaan tulkita sukupuoli. Se, mikä on ihmisen identiteetti tai mihin sukupuoleen kuuluu kuuluvansa ei kai biologisesti sukupuolti mihinkään muuta. Jos hullu määrittää identiteetikseen sen netissä kovasti levinneen Apache hyökkäyshelikopterin, niin ei kai se siitä hullusta silloin sellaista tee? Ja ei, en nyt viittaa transseksuaaleja hulluiksi, vaan halusin selkeyttää tuota ajatusta "identiteetti=sukupuoli". Minä en halua transseksuaaleille tai muillekkaan vähemmistöille mitään pahaa ja toivon pelkkää hyvää, mutta mielestäni nyt aletaan menemään jo hieman yli näiden käsitteiden muuttamisessa.

      Lainaa

    115. Tulos: -1 (23 ääntä)
      Mukava nähdä, että nämä naurettava "feministit" ovat vihdoin rantautuneet suomeenkin. Amerikkalaiset vastaavien temput tuntuivat niin kaukaisilta jo, mutta nyt kun Suomessakin alkaa olemaan tämä meininki niin eihän tästä saa kuin makeat naurut. Toivotaan kuitenkin, ettei yksikään näistä feministeistä saa mitään varsinaista muutosta aikaan.

      Lainaa

    116. Tulos: -5 (13 ääntä)
      Siis mikä tota jätkää vaivaa? Käyttäis vaan sitä sanaa "sukuelin" niin mitään ongelmaa ei olis :D

      Lainaa

    117. Tulos: +9 (19 ääntä)
      Asdf: Eikös kromosomit määritä juurikin sukupuolen? Kromosomit myös määrittävät sukuelimet, joista voidaan tulkita sukupuoli. Se, mikä on ihmisen identiteetti tai mihin sukupuoleen kuuluu kuuluvansa ei kai biologisesti sukupuolti mihinkään muuta. Jos hullu määrittää identiteetikseen sen netissä kovasti levinneen Apache hyökkäyshelikopterin, niin ei kai se siitä hullusta silloin sellaista tee? Ja ei, en nyt viittaa transseksuaaleja hulluiksi, vaan halusin selkeyttää tuota ajatusta “identiteetti=sukupuoli”. Minä en halua transseksuaaleille tai muillekkaan vähemmistöille mitään pahaa ja toivon pelkkää hyvää, mutta mielestäni nyt aletaan menemään jo hieman yli näiden käsitteiden muuttamisessa.
      Ihan kyllä biologian tunneilla on opetettu, että kaikilla ihmisillä ei ole XX tai XY kromosomeja. Joillakin niitä voi olla liikaa ja toisilta voi puuttua kokonainen kromosomi. Jos henkilöllä on kromosomit "XXY" niin silloin tuo teoria ei kerro sen kuuluvan kumpaankaan sukupuoleen.

      Lainaa

    118. Tulos: -6 (10 ääntä)
      Peekaboo: Neiti se ei halua, että kukaan loukkaantuu, mutta silti käyttää sanaa neekeri…
      Koska sana "neekeri" ei oo rasistinen itsessään, vaan jos sitä niin käyttää.

      Lainaa

    119. Petäjävaara 15.7.2018 15:21
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      Jos penis tai vagina ei määritä sukupuolta, niin sitten transihmisiä ei ole olemassa, koska heillä on jo minuuttaan vastaavat sukupuolielimet. Jos he taas kokevat, että niitä täytyisi muuttaa vastaamaan paremmin minuutta, niin sitten sukupuolielimet ovat sukupuolta määrittäviä elimiä. Sama pätee mihin tahansa sukupuoliin liitettyihin ominaisuuksiin.

      Lainaa

    120. Tulos: -1 (7 ääntä)
      pylynalle: En tiedä onko näissä sukupuoli asioissa ees yhtään neutraalia kantaa olemassa kun on vaan kahta ääripäätä; niitä jotka puoltaa asiaa pinkin henkilön tyyliin ja niitä jotka haukkuu kaikkia mielisairaiksi jotka ajattelevat olevansa esim miehiä naisen vartalosta. Itse tunnen kaksi henkilöä jotka ovat vaihtamassa [...]
      No tässä tapauksessa tuo sininen henkilö on aika neutraali asian suhteen, mutta sekään ei oudosti keuhkoaville pinkeille kelpaa. Olisi varmaan pitänyt ylistää samalla sateenkaaria, kun puhui omista munistaan ja niiden mahtumisesta verkkareihin. Tälläisellä vauhkoamisella nämä neutraalit muuttuvat pian asiaa vastaan. Kyllä, ystävilläsi on nykymaailmassa kaikki oikeudet vaihtaa sukupuolensa ja sukupuolielimensäkin. Miehiä he tuskin kuitenkaan ovat. Ennemminkin muunsukupuolisia.

      Lainaa

    121. Tulos: -4 (8 ääntä)
      En ymmärrä tätä uutta juttua että jos puhut naisesta ja miehestä ni joku loukkaantuu ku niiden pitöisi olla henkilöitä. Itse olen nainen ja ylpeä siitä. Saanko minä loukkaantuaa jos joku väittää ettei ole nainen vaan yksi henkilö? Ja äitienpäiväkin piti muuttaa läheisen päiväksi jonkun tahon mukaan. Minä ainakin vietään äitienpäivää.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: sukupuoli, sukuelin, sukupuolielin, termi