Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kahakka kirpputorilla, osa 33

Ahdingossa oleva perhe saa ruoka-apua, mutta kaikki eivät ole tyytyväisiä.
Kahakka kirpputorilla, osa 33

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 84 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +925 (1129 ääntä)
      Ainoastaan rikkaat saa hankkia lapsia. Köyhien on parempi olla harrastamatta seksiäkään ettei vaan tuu vahinkoja. Tai mitä sitä kursailemaan, sterilisaatio/kastraatio kaikille, joiden tulotaso ei lisääntymisikään tultaessa ylitä tiettyä rajaa.

      Lainaa

    2. Tulos: +407 (673 ääntä)
      Hmm. Toni ois voinu olla se siittiö, jonka sen äveriäs äiti olis voinu nielasta

      Lainaa

    3. Tulos: +261 (455 ääntä)
      Taitaa olla niin, että Tonilla ei toimi "logiikka, realismi tai mikään yleinen toimintatapa/ajattelu"

      Lainaa

    4. Urmas Käenpoikanen 4.10.2016 4:10
      Tulos: +63 (409 ääntä)
      Vituttaa tuollaiset Tonit. Täys kyrvänsyylä koko jätkä. :(

      Lainaa

    5. Tulos: -306 (602 ääntä)
      onhan niitä aborttejakin.tyhmät naiset.

      Lainaa

    6. Tulos: +240 (270 ääntä)
      Nojoo ilman Kelaa aika moni mätänis mullan alla :)

      Lainaa

    7. Tulos: +468 (690 ääntä)
      Olen hieman samaa mieltä Tonin kanssa. Ainakin lapsimäärää tulisi hieman rajoittaa, jos ei ole varaa. Mistäpä tuokaan on säästänyt, kun on koko ajan maha pystyssä ollut? Olen kyllä myös samaa mieltä sen suhteen, että rahat saattaa yhäkkiä loppua. Itseltäni on aika usein rahat lopussa ja joudun todella pohtimaan mistä rahaa ruokaan. Hienoa, että ihmisiä löytyy jotka haluavat auttaa, ja hienoa että asianomainen siitä avoimesti kiittää, ehkä Tonilla väärä paikka tuoda mielipidettään julki, tai sitten just oikea.

      Lainaa

    8. Paremmin tietäjä 4.10.2016 6:28
      Tulos: +154 (250 ääntä)
      Kyllä tilillä pitää olla kuusinumeroinen summa ja maksetut talot yms. ennen kuin saa lapsia tehdä. Nimimerkillä jäänyt pahimman laman aikaan äitiysloman aikana työttömäksi yhdestä Suomen mittapuulla suuryrityksestä, firman kaaduttua. Samaan aikaan koko aiemmin hyvin työllistäneen alan työttömyys räjähti käsiin. Sain kyllä töitä, mutta vuosia se vakityön saaminen vei.

      Lainaa

    9. Ministeri Nieminen 4.10.2016 6:55
      Tulos: +102 (172 ääntä)
      Toni on itse hankkinut huomattavat säästöt pummimalla kaiken mahdollisen kirppari- ja osto/myynti/lahjoitusryhmistä. Patologisesti saita, tiedättehän.

      Lainaa

    10. Tulos: +179 (261 ääntä)
      On Tonilla ihan pointti, mutta suoraan sanottuna yksittäiselle ihmisille keskustelussa jota käydään omilla nimillä se ei ole ok. Omituisin kommentti on kuitenkin viimeinen, jättåä sanattomaksi.

      Lainaa

    11. Tulos: -138 (218 ääntä)
      Tuollaiset tonit sais tappaa ensin itsensä, ennen kuin alkavat arvioida toisten oikeutta elää.

      Lainaa

    12. Tulos: +157 (247 ääntä)
      Variseva: Olen hieman samaa mieltä Tonin kanssa. Ainakin lapsimäärää tulisi hieman rajoittaa, jos ei ole varaa. Mistäpä tuokaan on säästänyt, kun on koko ajan maha pystyssä ollut? Olen kyllä myös samaa mieltä sen suhteen, että rahat saattaa yhäkkiä loppua. Itseltäni on aika usein rahat lopussa ja joudun todella pohtimaan mistä rahaa ruokaan. Hienoa, että ihmisiä löytyy jotka haluavat auttaa, ja hienoa että asianomainen siitä avoimesti kiittää, ehkä Tonilla väärä paikka tuoda mielipidettään julki, tai sitten just oikea.
      Koko ajan maha pystyssä? Tessillä on kolme (3) lasta, se ei vielä vielä ole suurperhe. Ehkä Tessi suunnitteli vain kahden lapsen hankkimista (joka on vielä kai yleisesti hyväksyttyä), mutta jälkimmäisellä kerralla tulikin kaksoset.

      Lainaa

    13. Tulos: +99 (291 ääntä)
      Mäki oon kyllä Tonin kanssa samaa mieltä.. Jos hankkii noin monta lasta, tulee olla varaa heistä myös huolehtia. Ja kyse ei pelkästään ole siitä, että kyseessä saattaisi olla äkillinen tilanne tai "ei ehkäisy aina toimi". Tiedän työni puolesta miten montaa tällästä perhetta on. Ei, ei perhettä jotka ovat köyhiä vaan perhettä jotka ovat köyhiä ja sosiaalietuuksien lisäksi eläävät vielä muidenkin rahoilla pystyen vielä syyllistämään yhteiskuntaa siitä, ettei perheitä tueta. Itselläni on vankka ajatus, että jos minulla ei ole varaa lapsia hankkia ja niitä itse elättämään, silloin niitä ei hankinta. Mielestäni tämä olisi hyvä opettaa ihan peruskoulussa. Eikai kukaan muu mun asuntolainaakaan maksa..

      Lainaa

    14. Tulos: +66 (236 ääntä)
      Huh tuntuupas kusipäiseltä, mutta olen samaa mieltä kuin Toni... Miksi pitää tehdä monta lasta, jos ei ole varaa elättää :(

      Lainaa

    15. Tulos: +366 (388 ääntä)
      Variseva: Olen hieman samaa mieltä Tonin kanssa. Ainakin lapsimäärää tulisi hieman rajoittaa, jos ei ole varaa. Mistäpä tuokaan on säästänyt, kun on koko ajan maha pystyssä ollut? Olen kyllä myös samaa mieltä sen suhteen, että rahat saattaa yhäkkiä loppua. Itseltäni on aika usein rahat lopussa ja joudun todella pohtimaan mistä rahaa ruokaan. Hienoa, että ihmisiä löytyy jotka haluavat auttaa, ja hienoa että asianomainen siitä avoimesti kiittää, ehkä Tonilla väärä paikka tuoda mielipidettään julki, tai sitten just oikea.
      Elämäntilanteet voi muuttua ja yllätyksiä sattua. Minulla oli vakituinen työ, ihan ok tulot, kuten myös aviomiehelläni. Saatiin kaksi ihanaa lasta. Toinen lapsista tosin on vammainen ja tarvitsee 24/7 aikuisen apua, ehkä loppuelämänsä. Minä en pystynyt enää täysiaikaiseen työhön. Mies ei pystynyt elämään vammaisen lapsen kanssa. Mies vaihtoi perhettä, otti uuden vaimon ja uudet lapset ja unohti "entiset". Olen nykyisin yksinhuoltaja, ihan täysin. Ja edelleenkään minulla ei ole mahdollisuutta käydä töissä, olen toisen lapseni omaishoitaja. Rahasta on usein tiukkaa ja säästöt on pitkälti käytetty.

      Lainaa

    16. Mother of Vile Excrement 4.10.2016 7:35
      Tulos: -88 (188 ääntä)
      Ehkäisyä voi käyttää ja aborttikin on keksitty, jos talous on oikein tiukalla. Jos ei ole rahaa huolehtia lasten perustarpeista, niin voisi miettiä kannattaako niitä hankkia. Ihan tervettä järkeä tässä peräänkuulutan, ei tarvitse mennä älyttömyyksiin trollaamaan jollain tulorajoilla. Kumma juttu kun ne köyhimmät käsi ojossa apua huutelevat ovat aina niitä, joilla on kuitenkin varaa tekaista enemmän kuin vakiomäärä mukuloita.

      Lainaa

    17. Tulos: +47 (81 ääntä)
      Api: Taitaa olla niin, että Tonilla ei toimi “logiikka, realismi tai mikään yleinen toimintatapa/ajattelu”
      Toivottavasti ei myöskään tuota siittiöitä, joista voisi vahingossa syntyä köyhä lapsi.

      Lainaa

    18. Tulos: +90 (110 ääntä)
      Inka84: Koko ajan maha pystyssä? Tessillä on kolme (3) lasta, se ei vielä vielä ole suurperhe. Ehkä Tessi suunnitteli vain kahden lapsen hankkimista (joka on vielä kai yleisesti hyväksyttyä), mutta jälkimmäisellä kerralla tulikin kaksoset.
      Tessi sanoi, että syöjiä on viisi. Voihan hänellä siis olla myös 4 lasta, muttei puolisoa.

      Lainaa

    19. Tulos: -116 (196 ääntä)
      Lapsikielto kaikille jotka tienaa alle 2600€/kk tai 2100€/kk. Mut sit kyl toisaalta hei oikeesti, kuinka moni muka tienaa alle 2100€/kk?

      Lainaa

    20. Tulos: -11 (79 ääntä)
      peikkoboi: Ainoastaan rikkaat saa hankkia lapsia. Köyhien on parempi olla harrastamatta seksiäkään ettei vaan tuu vahinkoja. Tai mitä sitä kursailemaan, sterilisaatio/kastraatio kaikille, joiden tulotaso ei lisääntymisikään tultaessa ylitä tiettyä rajaa.
      usein vain tuppaa olemaan niin että ne on ne pienituloiset kun sikiää kuin mitkäkin jänikset (itsekin pienituloisesta perheestä btw, meitä sisaruksia olisi ainakin kolme, todennäköisesti neljä ellei mutsi olisi päättänyt että kaksi riittää & käynyt leikkauttamassa munajohtimet, ukko kun ei ilmeisesti ole koskaan osannut käyttää ehkäisyä eikä varmaan koskaan opikaan)

      Lainaa

    21. Tulos: -31 (133 ääntä)
      Inka84: Koko ajan maha pystyssä? Tessillä on kolme (3) lasta, se ei vielä vielä ole suurperhe. Ehkä Tessi suunnitteli vain kahden lapsen hankkimista (joka on vielä kai yleisesti hyväksyttyä), mutta jälkimmäisellä kerralla tulikin kaksoset.
      Tiedätkö kuinka pitkaan kolmen/kahden lapsen saamisesta ollaan putkeen lomalla? Jos ei ole varaa hankkia kahta, niin, että saa heille ruokaa pöytään, miksi synnyttää heitä näkemään nälkää????? Ei tuosta voi joka kerta syyttää yhteiskuntaa, ettei se elätä ja kasvata sun lapsiasi, johon et ollut varautunut.

      Lainaa

    22. Tulos: -123 (153 ääntä)
      Minävaan: Elämäntilanteet voi muuttua ja yllätyksiä sattua. Minulla oli vakituinen työ, ihan ok tulot, kuten myös aviomiehelläni. Saatiin kaksi ihanaa lasta. Toinen lapsista tosin on vammainen ja tarvitsee 24/7 aikuisen apua, ehkä loppuelämänsä. Minä en pystynyt enää täysiaikaiseen työhön. Mies ei pystynyt elämään vammaisen lapsen kanssa. Mies vaihtoi perhettä, otti uuden vaimon ja uudet lapset ja unohti “entiset”. Olen nykyisin yksinhuoltaja, ihan täysin. Ja edelleenkään minulla ei ole mahdollisuutta käydä töissä, olen toisen lapseni omaishoitaja. Rahasta on usein tiukkaa ja säästöt on pitkälti käytetty.
      Mutta tuohan on verrattavissa samaan, kun lemmikinomistajille tulee yllätyksenä niiden sairashoitokulut, tosin ihminen kun ei anna lemmikilleen arvoa, kuten lapselle, ne lopetetaan, ettei tarvitse elää kuin vaativatarpeisen lapsen kanssa, tai edes normaalitarpeisen.

      Lainaa

    23. Tulos: +10 (68 ääntä)
      Variseva: Olen hieman samaa mieltä Tonin kanssa. Ainakin lapsimäärää tulisi hieman rajoittaa, jos ei ole varaa. Mistäpä tuokaan on säästänyt, kun on koko ajan maha pystyssä ollut? Olen kyllä myös samaa mieltä sen suhteen, että rahat saattaa yhäkkiä loppua. Itseltäni on aika usein rahat lopussa ja joudun todella pohtimaan mistä rahaa ruokaan. Hienoa, että ihmisiä löytyy jotka haluavat auttaa, ja hienoa että asianomainen siitä avoimesti kiittää, ehkä Tonilla väärä paikka tuoda mielipidettään julki, tai sitten just oikea.
      Jos sulla on jatkuvasti rahat lopussa, niin opettelisit suhteuttamaan menosi tuloihisi.

      Lainaa

    24. Tulos: +57 (73 ääntä)
      Iina: Tiedätkö kuinka pitkaan kolmen/kahden lapsen saamisesta ollaan putkeen lomalla? Jos ei ole varaa hankkia kahta, niin, että saa heille ruokaa pöytään, miksi synnyttää heitä näkemään nälkää????? Ei tuosta voi joka kerta syyttää yhteiskuntaa, ettei se elätä ja kasvata sun lapsiasi, johon et ollut varautunut.
      Kolmen lapsen kanssa kolme vuotta, jos on kaksoset + yksi lapsi niin kaksi vuotta. Jos olen tähän mennessä ehtinyt olla työelämässä 18 vuotta, niin kolmen lapsenkin jälkeen olisin ehtinyt tehdä töitä 15 vuotta. Ei siinä koko ajan oltaisi oltu maha pystyssä mammalomalla. Eri asia on tietenkin, jos ottaa pisimmät mahdolliset lomat mitä saa. Mutta se onkin sitten yhteiskunnan asia, joka sen mahdollistaa.

      Lainaa

    25. Tulos: -12 (28 ääntä)
      Mäsä: Tuollaiset tonit sais tappaa ensin itsensä, ennen kuin alkavat arvioida toisten oikeutta elää.
      Ja miten ne sitten muka pääsisivät mitään arvioimaan?

      Lainaa

    26. Tulos: +182 (226 ääntä)
      Kukaan teistä ei tiedä mitään Tessin tilanteesta ja silti hänet on täällä haukuttu suurinpiirtein pystyyn. Teidän kommenttienne perusteella hän on jatkuvasti maha pystyssä ollut sossupummi joka on hankkinut sata lasta, vaikka on köyhä kuin kirkonrotta. Varmaan on yksinhuoltajakin, gasp. Ihan oikeasti nyt se järki käteen. Ehkä Tessi oli päivän päässä palkkapäivästä ja rahat oli vaan yksinkertaisesti loppu. Tässä on joku sata eri mahdollista skenaariota, mutta hienoa että koette olevanne niin fiksuja että pystytte tämän jutun perusteella kertomaan mitä on tapahtunut. Tessa on köyhä paska, olis tehnyt abortteja vai miten se meni.

      Lainaa

    27. Tulos: +23 (111 ääntä)
      peikkoboi: Ainoastaan rikkaat saa hankkia lapsia. Köyhien on parempi olla harrastamatta seksiäkään ettei vaan tuu vahinkoja. Tai mitä sitä kursailemaan, sterilisaatio/kastraatio kaikille, joiden tulotaso ei lisääntymisikään tultaessa ylitä tiettyä rajaa.
      No kyllä se nyt vaan niin menee, ettei lapsia pitäisi hankkia, jos jälkeläisiään ei ole varaa elättää. Nykyaikana on olemassa kattava valikoima ehkäisyvalmisteita, sieltä löytyy jokaiselle jotakin. Vahinkoja voi sattua, eikä jokainen tahdo tehdä aborttia, mutta niitä vahinkoja ei pitäisi sattua kovin montaa. Kyllä, elämäntilanteet voivat muuttua ja perhe tarvita tukea, mutta turhan monella suurperheellä on ollut sama elämäntilanne ensimmäisestä lapsesta lähtien. Omassa lähipiirissäni on esimerkiksi viisilapsinen perhe, jossa isä ei ole ollut töissä kuin pätkittäin työvoimatoimiston pakottamana, äiti työskentelee ilman koulutusta hyvin pienituloisessa työssä silloin kun ei satu olemaan raskaana tai hoitovapaalla. Jokainen lapsi ollut harkittu päätös, vaikka perhe elää pääasiassa tukien varassa.

      Lainaa

    28. Tulos: +25 (45 ääntä)
      kfh: No kyllä se nyt vaan niin menee, ettei lapsia pitäisi hankkia, jos jälkeläisiään ei ole varaa elättää. Nykyaikana on olemassa kattava valikoima ehkäisyvalmisteita, sieltä löytyy jokaiselle jotakin. Vahinkoja voi sattua, eikä jokainen tahdo tehdä aborttia, mutta niitä vahinkoja ei pitäisi sattua kovin montaa. Kyllä, elämäntilanteet voivat muuttua ja perhe tarvita tukea, mutta turhan monella suurperheellä on ollut sama elämäntilanne ensimmäisestä lapsesta lähtien. Omassa lähipiirissäni on esimerkiksi viisilapsinen perhe, jossa isä ei ole ollut töissä kuin pätkittäin työvoimatoimiston pakottamana, äiti työskentelee ilman koulutusta hyvin pienituloisessa työssä silloin kun ei satu olemaan raskaana tai hoitovapaalla. Jokainen lapsi ollut harkittu päätös, vaikka perhe elää pääasiassa tukien varassa.
      Tonin kommentti mokassa on silti asiaton, sitä en kiistä.

      Lainaa

    29. Tulos: +61 (121 ääntä)
      Olen Tonin kanssa täysin samaa mieltä. Omassa tapauksessani vanhempani päättivät tehdä 2 lasta vaikka äitini oli työtön ja isäni sai erittäin huonoa palkkaa sekä äitini oli mennyt takaamaan yritystä joka meni konkkaan (500k velat). Eroamisen jälkeen jäin äidilleni ja hän päätti hankkia 2 lasta lisää vaikka oli vieläkin työtön ja sossun asiakas. Rahat olivat aina niin tiukassa, että ruokaan ei ollut varaa ja ruokaa saatiin lähinnä vain lahjoituksista ja pelastaa lapset Ry:stä. Mielestäni vanhemmillani ei ollut varaa edes elättää itseään, joten lapsia ei olisi pitänyt hankkia yhtään. Mitään suuria tuloja ei vanhemmuuteen tarvita, mutta mielestäni tietyt kriteerit pitäisi täyttää että lapsia saisi hankkia.

      Lainaa

    30. Tulos: +104 (134 ääntä)
      Toni on oikeilla jäljillä, mutta silti osittain väärässä. Ei ne kakarat mitään massiivisia tuloja tai säästöjä tarvitse, ainoastaan vähän suunnitelmallisuutta. Eräs pariskunta odotteli, että on lapselle ihanat puitteet. Turvallinen talo, hyvillä testeillä oleva auto ja rahaa millä saada hyvää villa päälle. Jossain kohti tajusivat, että ei ne lapset välttämättä synny ihan vain toivomalla ja pieni katkeruus kaikkea kohti sitten syntyi ja varsinkin niitä kohtaan jotka olivat lapset vääntäneet ajoissa. Toivottavasti Toni ei koskaan lisäänny, mielestäni maailmassa on jo ihan liikaa ihmisiä ja varsinkin virtsapäitä jotka vuodattavat omia paskojaan muuten niin positiivisiin asioihin vain siksi, että eivät voi elää jos toiset saa huomiota. Sitten mennään provosoimaan, että saadaan se huomio takaisin itseensä.

      Lainaa

    31. Tulos: +108 (136 ääntä)
      Suomi kuolisi sukupuuttoon jos vain hyvätuloiset perheet saisi saada lapsia, ja säästöjäkin pitäisi olla 100 000 € per syntyvä lapsi jos vaikka työttömyys sattuu iskemään.

      Lainaa

    32. Tulos: +161 (173 ääntä)
      Mistä ihmeestä te kaikki revitte kuvitelman, että lapsi tehdään aina ajattelematta elatusta? Elämäntilanteet muuttuu joskus yllättäenkin, yt:t vie hyväpalkkaisen duunin, tulee ero, joku perheenjäsen sairastuu vakavasti, voi olla paljon resursseja vaativa sairas tai erityslapsi yms. onhan näitä syitä. Kun ne lapset on ensin saatu niin olisiko teillä ehdotuksia mihin ne laitetaan kun perheellä rahat loppuu edellämainittujen tms seikkojen takia? En tunne Tessiä, mutta voi jopa olla sellainen tilanne, että lapset on tehty sinä ainana, kun asiat on olleet hyvin. Ei sille sitten mitään enää voi kun asiat menee päin persusta. Hyvä kun saivat ruokaa ja apua. Kyllähän niitä sossupummiperheitäkin on, mutta eipä yleistetä siellä.

      Lainaa

    33. Tulos: +97 (115 ääntä)
      Mukavaa luettavaa nää kommentit ihmiselle jolla talous rullaa hyvin ja ois varaa elättää lapsi, mutta iän myötä hedelmällisyys laski eikä enää tärppää. Voin elää ilman lasta, toivottavasti voi myös aviomieheni. Lapset on kuitenkin myös yhteiskunnan tulevaisuus, tulevat veronmaksajat jotka rahoittavat teidän eläkkeet koska tuskin suomen palkoilla kovin moni riittävästi säästää loppuelämäänsä varten.

      Lainaa

    34. Tulos: +44 (68 ääntä)
      Variseva: Olen hieman samaa mieltä Tonin kanssa. Ainakin lapsimäärää tulisi hieman rajoittaa, jos ei ole varaa. Mistäpä tuokaan on säästänyt, kun on koko ajan maha pystyssä ollut? Olen kyllä myös samaa mieltä sen suhteen, että rahat saattaa yhäkkiä loppua. Itseltäni on aika usein rahat lopussa ja joudun todella pohtimaan mistä rahaa ruokaan. Hienoa, että ihmisiä löytyy jotka haluavat auttaa, ja hienoa että asianomainen siitä avoimesti kiittää, ehkä Tonilla väärä paikka tuoda mielipidettään julki, tai sitten just oikea.
      3 lasta ja "koko ajan maha pystyssä"? Öööö.

      Lainaa

    35. Tulos: +52 (92 ääntä)
      Voi hyvä luoja ihmiset miettikää nyt vittu vähän ennen kuin alatte kirjoittamaan saarnojanne. Älykkyysosamäärä vaikuttaa olevan laskussa tällä sivustolla, niin älyvapaita heittoja tulee.

      Lainaa

    36. Tulos: +119 (127 ääntä)
      Ihme juttu että heti siirryttiin yhteiskunnan rahoihin -Tessihän pyysi ruoka-apua FB-ryhmästä, ei rahaa yhteiskunnalta. Jos sen jäsenet eivät halua avustaa Tessiä, niin eihän heidän mitenkään tarvitse, näköjään ihan itse halusivat.

      Lainaa

    37. Tulos: +161 (171 ääntä)
      Joskus se elämä vain sattuu yllättämään. Meidänkin taloudessa tulot ihan ok sekä minulla, että aviomiehelläni. No eipä ajateltu, että lapsionni potkaisisi ihan näin kovasti ja nyt tuntuu, ettei rahat kunnolla riitä. Terveisin 1,5-vuotiaiden kolmosten äiti.

      Lainaa

    38. Voi äiti minkäs teit 4.10.2016 12:05
      Tulos: +113 (137 ääntä)
      Eikö kommentoijat täällä tajua, että ne lapset maksavat tulevaisuudessa meidänkin eläkkeemme? Itsekin olen vähävaraisesta perheestä ja äitini kehtasi jopa pyöräyttää neljä (4!) lasta pienituloisena. Lasten kasvettua äitini palasi koulun penkille ja tienaa nykyään mukavasti. Meistä lapsista vanhin on työelämässä, minä ja siskoni opiskellaan yliopistossa ja pikkuveljeni aikoo suunnata yläasteen jälkeen luonnontiedelukioon ja siitä pyrkiä lääkäriksi. Harmi, ettei kukaan kertonut silloin pienituloiselle äidilleni näitä faktoja, joista saamme täällä lukea. Eipähän olisi meitä neljää yhteiskunnan elättinä...

      Lainaa

    39. Tulos: -57 (83 ääntä)
      Onhan siinä pointtinsa. Jos meinaa urakalla pukata toukkia maailmaan, niin pitää olla varma työpaikka jolla pystyy myös elättämään. Ehkäpä joku akuutti sairaus joka estää työnteon on oikeastaan ainoa syy, jonka ymmärrän. Jokainen kyllä ymmärtänee elämään liittyvät epävarmuudet ja toimivat sen mukaan, toivottavasti.

      Lainaa

    40. Tulos: +43 (63 ääntä)
      Eihän rikkaat kerkeä lapsia tekemään, koska ura. Ainakin aloittavat myöhemmin, jolloin hankitaan ehkä vain yksi tai kaksi lasta. Syntyvyys on ollut pitkään laskussa ja joillain paikkakunnilla kuulemma jopa maksetaan jokin "palkkio" lapsen tekemisestä. Muutenkin lisääntyminen taitaa olla oikeasti ainoa elämäntarkoitus, jos tarkkaan miettii kaikkea elollista. Ihminen taitaa olla ainoa, joka havittelee ties mitä kaikkea muuta elämässään. Onneksi edes ne köyhät tekee lapsia, muuten oltaisi pulassa myöhemmin :)

      Lainaa

    41. Tulos: -19 (57 ääntä)
      peikkoboi: Ainoastaan rikkaat saa hankkia lapsia. Köyhien on parempi olla harrastamatta seksiäkään ettei vaan tuu vahinkoja. Tai mitä sitä kursailemaan, sterilisaatio/kastraatio kaikille, joiden tulotaso ei lisääntymisikään tultaessa ylitä tiettyä rajaa.
      Tuskin sinä omakotitaloakaan saat köyhänä mutta pitäisikö yhteiksunnan tukea sinua silloin sellaisen hankinnassa?

      Lainaa

    42. TapioRautaWaara 4.10.2016 14:18
      Tulos: -32 (34 ääntä)
      Abortithan tehdään vaan köyhille. Mitä ei oo ollu kunnon säästöjä.

      Lainaa

    43. Urmas Käenpoikanen 4.10.2016 14:50
      Tulos: -36 (54 ääntä)
      Dumasin Tonin aiemmin jo kokonaan, mutta otetaan sen verran takaisin, että en huomannut juttua lukiessani, että lapsia on ilmeisesti siis kolme. Silloin saattaa kyllä olla mahdollista, että kyseessä on sangen kevyin perustein lisääntyvä pariskunta, jolloin ei kyllä vättämättä olis järkevää niitä lapsia jatkusvasti tehdä, jos rahat eivät meinaa riittää perus elämiseen pienemmälläkään porukalla. Luulin ensin, että Toni oli sitä mieltä, että ylipäätänsä kenenkään ei tulisi lisääntyä, jos ei ole ns. "pinkka kunnossa", ja se olis kyllä väärin, sillä olen sitä mieltä, että yhden lapsen hankkiminen köyhänä rakastavaan perheeseen on paljon parempi, kuin lapsen/lapsien hankkiminen rahakkaaseen, mutta tunneköyhään perheeseen. Sieltä niitä psykopaatteja sitten tulee, kun tunteita ei osata käsitellä ja kaikki mitataan vain rahassa tai suoritteina.

      Lainaa

    44. Itsellenauraja 4.10.2016 15:39
      Tulos: +45 (71 ääntä)
      Maijja: Huh tuntuupas kusipäiseltä, mutta olen samaa mieltä kuin Toni… Miksi pitää tehdä monta lasta, jos ei ole varaa elättää
      Huoh. Mitään ymmärtämättömät pullamössöt taas kommentoi. Tessillä on kenties kolme lasta. Onko se monta? Tessillä ja hänen miehellään on kenties ollut hyvät työpaikat ja palkat. Asiat kunnossa. Sitten tullut työttömyys, ehkä sairaus tai molemmat. Säästöt syöty. Pitäisikö lapsetkin syödä? Sinulla voi olla vaikka vain yksi lapsi ja silti rahahuolia. Miltä tuntuisi kun joku tulisi sanomaan, että mitäs olet tehnyt sen yhden lapsen, kun et pysty ruokkimaan?

      Lainaa

    45. Tulos: +87 (99 ääntä)
      Koko ajan paasataan siitä kuinka syntyvyys pitää saada nousuun, että voidaan taata yhteiskunnalle vakaahko tulevaisuus, mutta lisääntyä ei saa ilman ennustajan taitoja ja auta armias jos haluat perheen vaikka olisit köyhä, onhan perheen perustaminen vain hyvävaraisten oikeus.

      Lainaa

    46. pördelspördels 4.10.2016 16:05
      Tulos: +43 (51 ääntä)
      peikkoboi: Ainoastaan rikkaat saa hankkia lapsia. Köyhien on parempi olla harrastamatta seksiäkään ettei vaan tuu vahinkoja. Tai mitä sitä kursailemaan, sterilisaatio/kastraatio kaikille, joiden tulotaso ei lisääntymisikään tultaessa ylitä tiettyä rajaa.
      Vaikka tässä onkin sarkasmista kyse, niin miettikääpä miten jepa juttu tuo todellisuudessa olisi. Sitä tulisi yhtäkkiä "rikkaille" tukavat oltavat, kun todellisia arjen sankareita, duunareita, ei enää olisikaan. Loppuisi ruoka ja sähkö, matkustuskeinot käytännössä katoaisivat(Suomessa tuskin riittää hevosia kaikille) ja käytännössä yhteiskunta kaatuisi täysin.

      Lainaa

    47. Tulos: +8 (32 ääntä)
      Toivon, että Toni ei lisäänny ja tee lapsia maailmaan, jossa minunkin lapseni elävät...

      Lainaa

    48. Tulos: +21 (61 ääntä)
      Ärsyttää tää keskustelu siitä kuinka lapsia tarvitaan maksamaan tulevaisuuden eläkkeitä. Eikö kukaan ajattele ettei maapallo kestä enempää ihmisiä? Ei tarvi maksaa eläkkeitä kun tellus on kaput.

      Lainaa

    49. Tulos: +29 (61 ääntä)
      huvittavinta tässä Tessissä on se että tämä Tessi osti 3 päivää aiemmin täältä jyväskylän kirppikseltä 2kpl mattoja hintaan 35euroa!!! ja sitten 3 pv sen jälkeen ruinaa rahaa tuntemattomilta ruokaan!!? olisiko pitänyt jättää kenties matot ostamattaa!?

      Lainaa

    50. Tulos: -26 (40 ääntä)
      Mistä ihmiset on saanu päähänsä että Tessillä olisi 3 lasta? Jos pöydässä on 5 syöjää? Vai onko sekä Tessi että puoliso molemmat niin persaukisia ettei kummallakaan riitä rahaa ruokaan?

      Lainaa

    51. Tulos: +20 (32 ääntä)
      Lapseton: Ärsyttää tää keskustelu siitä kuinka lapsia tarvitaan maksamaan tulevaisuuden eläkkeitä. Eikö kukaan ajattele ettei maapallo kestä enempää ihmisiä? Ei tarvi maksaa eläkkeitä kun tellus on kaput.
      Joo mitä sitä enää ees yrittämään, ahterilleen on tämä ihmiskunnan nimellä kulkeva kokeilu jo mennyt. Nyt kaikki vaan ottamaan kaikki liikenevä ilo irti kun vielä kerkee, turha funtsia mitään eläkkeitä tai ympäristöä tai jotain Suomen tulevaisuutta, ei oo meidän murhe. /s

      Lainaa

    52. Tulos: +75 (89 ääntä)
      Musta on aika ihailtavaa, että täällä kommenttiosiossa on niin paljon ihmisiä, jotka pystyvät sataprosenttisen luotettavasti arvioimaan taloudellisen tilanteensa vähintään 18 vuotta tästä eteenpäin.

      Lainaa

    53. Tulos: +26 (34 ääntä)
      Tove: Toivon, että Toni ei lisäänny ja tee lapsia maailmaan, jossa minunkin lapseni elävät…
      Jos nyt kuitenkin Toni syystä tai toisesta lisääntyy, niin Tonin mahdolliset lapset eivät ole Toni. Vaikka kommenttisi olikin varmaan jotain piilohuumorikritiikkiä, niin lapsia kuitenkaan ei pitäisi rankaista isiensä tai äitiensä teoista, tai opettaa omia lapsiansa vihaamaan joitakin toisia lapsia sen takia, että heidän vanhempansa edustavat jotain sinun mielestäsi väärää.

      Lainaa

    54. Tulos: +12 (18 ääntä)
      heip: Jos nyt kuitenkin Toni syystä tai toisesta lisääntyy, niin Tonin mahdolliset lapset eivät ole Toni. Vaikka kommenttisi olikin varmaan jotain piilohuumorikritiikkiä, niin lapsia kuitenkaan ei pitäisi rankaista isiensä tai äitiensä teoista, tai opettaa omia lapsiansa vihaamaan joitakin toisia lapsia sen takia, että heidän vanhempansa edustavat jotain sinun mielestäsi väärää.
      Huom, en kommentillani mitenkään puolustele Tonia. Typeriähän nuo hänen juttunsa ovat, mutta niiden kritisoimisessa ei pitäisi sortua samoihin argumentteihin mitä hän itse käyttää.

      Lainaa

    55. Tulos: -9 (51 ääntä)
      Kyllä niitä mukuloita ei pidä tehdä, jos ei pysty edes itseään ruokkimaan. Se on sama kun ostais yli varojensa kolme katumaasturia ja vinkuis sitten päälle, että "on niin kamalan kallista pitää tämmösiä. miksei valtio kustanna mulle pensoja?! onneksi mummo antoi taas rahaa!".

      Lainaa

    56. lihansyöjä 4.10.2016 20:03
      Tulos: +35 (45 ääntä)
      Hphm: Mäki oon kyllä Tonin kanssa samaa mieltä.. Jos hankkii noin monta lasta, tulee olla varaa heistä myös huolehtia. Ja kyse ei pelkästään ole siitä, että kyseessä saattaisi olla äkillinen tilanne tai “ei ehkäisy aina toimi”. Tiedän työni puolesta miten montaa tällästä perhetta on. Ei, ei perhettä jotka ovat köyhiä vaan perhettä jotka ovat köyhiä ja sosiaalietuuksien lisäksi eläävät vielä muidenkin rahoilla pystyen vielä syyllistämään yhteiskuntaa siitä, ettei perheitä tueta. Itselläni on vankka ajatus, että jos minulla ei ole varaa lapsia hankkia ja niitä itse elättämään, silloin niitä ei hankinta. Mielestäni tämä olisi hyvä opettaa ihan peruskoulussa. Eikai kukaan muu mun asuntolainaakaan maksa..
      Mistä tiedät ettei kyse ole yksittäisen kuukauden budjetin kaatumisesta? Hyvin moni suomessa elää kädestä suuhun, yksittäinen iso lasku tai vaikka sakko voi hyvinkin tarkoittaa sitä ettei ruokaan ole rahaa. Ihan turha on lähteä moralisoimaan lasten hankintaa (vieläpä maassa jossa vähäinen syntyvyys on ongelma) yksittäisen postauksen perusteella.

      Lainaa

    57. Tulos: -19 (51 ääntä)
      Jos ei ole varaa pentujaan elättää, niin ei kannata niitä hankkiakaan. Toni puhuu ihan asiaa.

      Lainaa

    58. Tulos: -28 (44 ääntä)
      Rahan säästämisestä kukaan ei ole varmaan ikinä kuullut??!! Ja jos ei ole varaa, niin sitä kalleinta tuotetta sieltä kaupasta ei tarvitse ostaa, vaan on myös pirkkaa ja xtraa jne. Ei se oo, ku siitä kysymys, että mihin ne rahat laittaa. Taloutta voi myös suunnitella, kuinka paljon menee ruokaan, säästöön, laskuihin jne. Muuttaa halvempaan asuntoon, jos ei ole varaa nykyseen. Jos jäänyt työttömäksi niin sitte lähetään työnperässä muualle. Ja, jos ei oikeesti ole varaa, niin sitte haetaan valtiolta apua. Näinhän se kuuluis elää, mutta käytetään tekosyitä, jolla annetaan itselle oikeus tehä asiat väärin esim. lapsia käytetään syynä, ettei voi muuttaa työnperässä vaikka tarve vaatisi.

      Lainaa

    59. Tulos: +33 (39 ääntä)
      Törkeästi puhuu tuo Toni. Mutta kyllä itselläki on samankaltasia ajatusksia. Tekisi mieli saada jo vauva mutta en halua sitä tähän tilanteeseen kun oon työtön. Muutama vuosi sitten puhuttiin miesystäväni kanssa että sitte kun saan vakipaikan töissä niin pistetään pulla uuniin :D mutta sillonen työpaikka meniki konkkaan ja seuraavaki teki samat. Että siinäpä vasta mietittävää... junnatakko kotona paikallaan kun töitä ei löydy, rahaa ei oo liikoja, odottaa parempaa tulevaa sielä jossain vai tekeekö kertakaikkiaan sen vauvan kerta aika kuluu ja perhettä tekis mieli perustaa. Vaikeita asioita joisa molemmilta kanteilta katsottuna on aina hyviä sekä huonoja puolia. On tämä elämä päätöksiä täynnä!

      Lainaa

    60. Tulos: +35 (39 ääntä)
      Harmi: Törkeästi puhuu tuo Toni. Mutta kyllä itselläki on samankaltasia ajatusksia. Tekisi mieli saada jo vauva mutta en halua sitä tähän tilanteeseen kun oon työtön. Muutama vuosi sitten puhuttiin miesystäväni kanssa että sitte kun saan vakipaikan töissä niin pistetään pulla uuniin mutta sillonen työpaikka meniki konkkaan ja seuraavaki teki samat. Että siinäpä vasta mietittävää… junnatakko kotona paikallaan kun töitä ei löydy, rahaa ei oo liikoja, odottaa parempaa tulevaa sielä jossain vai tekeekö kertakaikkiaan sen vauvan kerta aika kuluu ja perhettä tekis mieli perustaa. Vaikeita asioita joisa molemmilta kanteilta katsottuna on aina hyviä sekä huonoja puolia. On tämä elämä päätöksiä täynnä!
      Niin ja pitää vielä lisätä että kun sanotaan ettei raha tuo onnea, niin kyllä se perkule vie tekis tästä elämästä niin helvetin paljo helpompaa :D rikkaat ei tajua tästä elämästä kertakaikkiaan mitään.

      Lainaa

    61. Tulos: +42 (48 ääntä)
      ..: Rahan säästämisestä kukaan ei ole varmaan ikinä kuullut??!! Ja jos ei ole varaa, niin sitä kalleinta tuotetta sieltä kaupasta ei tarvitse ostaa, vaan on myös pirkkaa ja xtraa jne. Ei se oo, ku siitä kysymys, että mihin ne rahat laittaa. Taloutta voi myös suunnitella, kuinka paljon menee ruokaan, säästöön, laskuihin jne. Muuttaa halvempaan asuntoon, jos ei ole varaa nykyseen. Jos jäänyt työttömäksi niin sitte lähetään työnperässä muualle. Ja, jos ei oikeesti ole varaa, niin sitte haetaan valtiolta apua. Näinhän se kuuluis elää, mutta käytetään tekosyitä, jolla annetaan itselle oikeus tehä asiat väärin esim. lapsia käytetään syynä, ettei voi muuttaa työnperässä vaikka tarve vaatisi.
      Aivan oikein, just kirppiksillä ym. muiden roskakasoissa pyörivät eivät ole todennäköisesti koskaan kuulleet Pirkasta, Xtrasta ja säästämisestä. Viestisi voi monelle olla uuden alku kunhan ensin saavat jo ostetut sisäfileet, kaviaarit ja shamppanjat kulutettua kaapeista pois.

      Lainaa

    62. Tulos: -9 (21 ääntä)
      Suomalaisessa byrokratian ihmemaassa ei kyl kukaan tiedä miten ens kuussa eletään. Virkamieskanta mielivaltaisilla säännöillänsä määrittelee miten missäkin kuussa elellään vailla mitään järkevää toimintatapaa.

      Lainaa

    63. Tulos: -7 (45 ääntä)
      Olen kyllä 100% samaa mieltä, että valtion eli veronmaksajien EI kuulu maksaa siitä, että muut lisääntyvät ja makaavat kotona.

      Lainaa

    64. Tulos: -28 (52 ääntä)
      Vai, että ehkäisy ei suojaa raskaudelta, ei ehkä jos ihminen sattuu olemaan idiootti. Terv. yli 30 vuotias nainen joka ei ole koskaan ollut raskaana, ehkäisy kunnossa.

      Lainaa

    65. Tulos: +37 (43 ääntä)
      Kovasti kommentoidaan että aina voi tehdä abortin jos vahinko tulee. Tiedättekö miten paljon naisia syyllistetään jo pelkästä ajatuksesta?

      Lainaa

    66. Tulos: +13 (23 ääntä)
      Mäsä: Tuollaiset tonit sais tappaa ensin itsensä, ennen kuin alkavat arvioida toisten oikeutta elää.
      mikäs oikeus sulla sitten on arvioida saako toinen elää vai ei?

      Lainaa

    67. Tulos: +15 (29 ääntä)
      miksei köyhät saa hankkia lapsia? se on jokaisen oikeus. raha ei välttämättä tuo kaikille iloa, toisin kuin perhe voi tuoda. vaikka asuisit pahvilaatikossa, sinulla on oikeus saada lapsi jota rakastaa. mutta tietysti niille lapsille on myös löydyttävä ruokaa ja vaatteita, sitä en tietenkään kiellä. se on vaan pois jostain muusta. älypuhelimet, tietokoneet, telkkarit, tabletit yms ei ole tarpeellisia jotka voi hyvin jättää ostamatta. ei tarvitse asua missään palatsissa jossa koirallekkin on oma huone, vaan jos on useampi lapsi, kaikille ei tarvitse olla omaa huonetta ja tietokonetta. kaikki ei tarvitse olla uusinta uutta, vaan käytetty tavara on silloin riitettävä. ja paljon on juuri näitä ruoka-apuja, vaikkei olisikaan rahaa ruokaan. ja jos sitä rahaa kuitenkin tulee, meneekö se todella ruokaan vai uuteen puhelimeen? mutta en nyt lähtisi köyhiä syyllistään ettet saa tehdä lapsia koska olet köyhä. lapsi joka tulee rikkaasta perheestä ja saa aina akiken haluamansa, ei osaa myöhemmin arvostaa rahaa samalla tavalla kuin köyhä lapsi joka on joutunut joka sentit itse tienaamaan. ja köyhemmät pärjääkin vähemmällä kuin rikkaat lapset. köyhemmistä tulee kiitollisempia ja avuliaimpia kun osataan arvostaa muutakin kuin rahaa. köyhille nimenomaan yleensä perhe onkin kaikkein tärkeintä, kun ei ole muuta. jä nämä ei tietenkään päde kaikkiin, mutta yleisesti ottaen kaava menee näin.

      Lainaa

    68. Viljaton ruokailija 5.10.2016 23:36
      Tulos: +8 (18 ääntä)
      Lapseton: Ärsyttää tää keskustelu siitä kuinka lapsia tarvitaan maksamaan tulevaisuuden eläkkeitä. Eikö kukaan ajattele ettei maapallo kestä enempää ihmisiä? Ei tarvi maksaa eläkkeitä kun tellus on kaput.
      No tottakai ajattelee! Nyt kun suhteutetaan Suomen väkiluku ja syntyvyys, niin vaikka Tessillä olisi kolmen lapsen sijasta kolmekymmentä lasta, olisi Suomen väkiluvun kehitys silti negatiivinen tulevina vuosikymmeninä. Suomessa sosiaaliturva on olemassa (myös) sen vuoksi, että rahattomatkin pystyisivät elättämään itsensä ja perheensä - lähtökohtaisesti jokainen kansalainen tuottaa elämänsä aikana yhteiskunnalle enemmän kuin mitä yhteiskunta käyttää henkilön etuuksiin. Jos nyt katsotaan globaalia väestökehitystä, niin ongelmana ovat lähinnä köyhät ja/tai uskonnolliset valtiot, missä väki on kouluttamatonta. Se mitä asialle pystyttäisiin tekemään riippuu tietysti lähinnä tahdosta, olisi toki aiheellista käydä yhteiskunnallista keskustelua siitä, että pitäisikö esimerkiksi EU:n/YK:n/NATOn vallata aseellisesti tällaisia valtioita ja tuoda näihin demokratiaa/tasa-arvoa, sosiaaliturvaa ja koulutusta. Elintason ja etenkin naisten koulutuksen myötä syntyvyyskin kääntyy laskuun.

      Lainaa

    69. Tulos: -23 (27 ääntä)
      Nautin seurata, miten Toni pitää pintas naislaumaa vastaa <3

      Lainaa

    70. Tulos: -6 (28 ääntä)
      Tessillä on 3-4 lasta, riippuu kuinka putkeen on ne tehnyt ja kuinka pitkään ollut poissa työelämästä, mutta kyllä siinä viimeseen 5 vuoteen on tullut oltua maha pystyssä 1,5-2 vuotta, mielestäni pitkä pätkä poissa työelämästä. Noh, ehkä vähän provosoin.. Kuten sanoin, en ole Tessaa lyttäämässä, vaan mielestäni on hienoa että auttajia löytyi. Oman lapsuuteni vietin vähävaraisen äidin elätettävänä, tiukkaa oli mutta aina pärjättiin. Elämää ei voi ennustaa, mutta varautua voi. On liittoja, vakuutuksia, säästöjä -siis jos on työelämässä kiinni ja on näihin mahdollisuus. Usein ihmiset oppivat myös tulemaan toimeen hyvin pienillä tuloilla ilman, että joutuvat silti kerjäämään. Ottaen huomioon että tiukan paikan tullen myös sosiaalitoimistosta, diakoniasta ja ruoka-avusta saa apua -miksei Tessa ennakoinut tätä? Toisekseen, ymmärrän jos Tessa tosiaan sai ne vaikeavammaiset kaksoset ja mieskin kuoli tai jätti ja näin, että voi olla vaikeeta. Mutta USEITEN tällaisissa tapauksissa on kuitenkin nuoria yh-äitejä, joilla ei ole yhtään rahaa mutta kulissit kunnossa, tekoripset naamalla ja hiukset ojennuksessa ja valitetaan ettei yhteiskunta tue tarpeeksi lapsiperheitä. Mielestäni tukee liikaakin, mikäli tuollaiseen on varaa. Maailmassa on liikaa lapsia. Ymmärrän, että olisi kohtuutonta kieltää lisääntyminen, mutta onko kohtuutonta korostaa siinä yksilön vastuuta? Ei. Ja joku siellä jo opasti että älkääpä yleistäkö niin sanon että yleisttää voi jos säilyttää tietoisuuden siitä, että muitakin vaihtoehtoja on. Kuitenkin yleistys voi olla tärkeää yhteiskunnan muutoksen kannalta, jotta osataan tehdä laskelmia ja suunnitelmia eheämmän, yhtenäisemmän yhteiskunnan vuoksi.

      Lainaa

    71. Pumpulipupu 6.10.2016 8:42
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Osa seuraavaksi kirjoittamistani asioista on jo sanottu tässä keskustelussa aiemminkin, joten pahoittelut toistosta. On totta, että tulevien vanhempien odottaisi pystyvän ylläpitämään tiettyä elintasoa ja hyvää kasvuympäristöä lapselle. Tietenkään hyvä kasvuympäristö ei tarkoita pelkästään näitä materialistisia asioita kuten ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne. Köyhästä yksinhuoltajaperheestä ponnistaneena tiedän kuitenkin, että raha olisi tehnyt monesta asiasta huomattavasti helpompaa. Elämäntilanteet muuttuvat, sekin on totta. Aina rahaa ei ole mahdollista laittaa säästöön. Itse olen elänyt koko aikuisikäni kädestä suuhun, nytkin töissäkäyvänä henkilönä palkkani on niin pieni, ettei siitä kovin suuria summia jää säästöön laitettavaksi. Ihmisiä ei voi kieltää lisääntymästä sen perusteella, millainen heidän elämäntilanteensa tai tulotasonsa on. Toisille perhe on elämän suurin haave ja sen haaveen toteutumatta jääminen aiheuttaa valtavaa henkistä pahoinvointia. Ketään ei voi myöskään edellyttää tekemään aborttia em. syiden perusteella, mikäli lapsi muuten on toivottu. Omalla kohdallani olen todennut, etten haaveile tällaisesta perhe-elämästä ja koen, että ratkaisu on oikea. Tiedän, että resurssini eivät riittäisi ja elämä olisi jatkuvaa kituuttamista ja senttien laskemista. Tällä hetkellä tulen toimeen, kun lapsia ei ole ja olen tyytyväinen tilanteeseeni. Kaikkien kohdalla päätös ei ole näin selkeä ja helppo ja jokainen tietää, että lapset kannattaa hankkia, kun on vielä energiaa ja jaksamista. Liian kauan ei kannata odottaa. Monet lykkäävät lasten hankintaa juuri siitä syystä, että oma taloudellinen pärjääminen huolestuttaa. Se lienee perusteltua ottaen huomioon nykyisen hallituksen perhepolitiikkaan liittyvät suunnitelmat. Tämän tekstin tarkoituksena oli pohjustaa mielipiteeni siitä, ettei ketään tulisi tuomita lasten lukumäärän tai sen hetkisen elämäntilanteen perusteella tai käydä arvostelemaan heidän tekemiään ratkaisuja. Erityisesti, jos ei edes tunne kyseistä ihmistä.

      Lainaa

    72. Laskutaitoinen 6.10.2016 9:26
      Tulos: +12 (28 ääntä)
      heureka: Aivan oikein, just kirppiksillä ym. muiden roskakasoissa pyörivät eivät ole todennäköisesti koskaan kuulleet Pirkasta, Xtrasta ja säästämisestä. Viestisi voi monelle olla uuden alku kunhan ensin saavat jo ostetut sisäfileet, kaviaarit ja shamppanjat kulutettua kaapeista pois.
      Minä olen työni puolesta perehtynyt usean pienituloisen henkilön rahankäyttöön tiliotteiden ja kauppakuittien avulla. Yllättävää on ollut nähdä, miten monella on "varaa" syytää rahaa uhkapeliin, baarissa käyntiin, maksukanaviin jne., ostokset tehdään törkeän kalliissa lähikaupassa vaikka vähän matkan päässä olisi selvästi edullisempi marketti, ostetaan jatkuvasti (kalliita) eineksiä, sipsejä, karkkia yms. tarpeetonta... ja valitettavan usein myös kaljaa ja tupakkaa. Eli kyllä, todella monella on taloudenhallinnan perusasiat hukassa. Ei ymmärretä, että pienistäkin kertasäästöistä kertyy ajan myötä merkittävä summa.

      Lainaa

    73. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Pakko kai tähän kommentoida, että oma perheeni on 5 henkinen. Hyvin meni, kun koko perhe oli kasassa. Sitten tuli isäni 40-vuoden ikäkriisi ja uusi nainen. Perhe hajosi. Äitini tulot eivät ole isäni luokkaa, äkkiä olikin vähemmän rahaa. Aina ei voi lastenhankinnankaan kohdalla suunnitella vuosia eteenpäin, elämä yllättää.

      Lainaa

    74. Tulos: +4 (20 ääntä)
      hm: Pakko kai tähän kommentoida, että oma perheeni on 5 henkinen. Hyvin meni, kun koko perhe oli kasassa. Sitten tuli isäni 40-vuoden ikäkriisi ja uusi nainen. Perhe hajosi. Äitini tulot eivät ole isäni luokkaa, äkkiä olikin vähemmän rahaa. Aina ei voi lastenhankinnankaan kohdalla suunnitella vuosia eteenpäin, elämä yllättää.
      "5-henkinen" ja "40 vuoden". Yhdysviivojen käyttö meni täysin päinvastoin kuin piti. Muuten hyvä kommentti kyllä, olen samaa mieltä. Aina voi tapahtua jotain yllättävää eikä tulevaisuuteen voi nähdä kovin pitkälle.

      Lainaa

    75. Tulos: +16 (16 ääntä)
      ano: Kovasti kommentoidaan että aina voi tehdä abortin jos vahinko tulee. Tiedättekö miten paljon naisia syyllistetään jo pelkästä ajatuksesta?
      Etelä-Amerikassa nainen voi saada vankilatuomion laittomasta abortista jos saa keskenmenon. Samanlaista logiikkaa kuin se että muslimimaissa nainen saa kuolemantuomion aviottomasta seksisuhteesta tultuaan raiskatuksi.

      Lainaa

    76. Tulos: +31 (39 ääntä)
      No mä kerron teille mistään mitään tietämättömät... kaikki mun lapset on kouluikäisiä ja hyvin on pärjätty. on ollut töitä, lapsilla vaatteet ja ruoka pöydässä (ei kalleinta fileetä kuitenkaan ikinä). Sairauteni vuoksi jouduin lopettamaan työt. tästä alkoi odottelu: päätös mahdollisesta karenssista, päätöksen teko kesti 6 viikkoa (jo siinä kohdassa 1,5kk pelkillä lapsilisillä,pieni asumistuki junnasi paikallaan-edelleen työtulojen mukaan, uutta ei voinut tehdä ennen kuin päätös karenssista tulee. kun päätös tuli eikä karenssia tullut, hain työttömyysturvaa, sen käsittely kesti 2 viikkoa, ensimmäinen erä maksettiin 10 arkipäivältä. seuraavan kerran täysi summa kuukauden päästä, asumistuen päivitys kesti 4 viikkoa.siinä voi nyt ihan laskeskella miten niukkaa oli pari kolme kuukautta. vuokra 1000e +pakolliset laskut päälle. JA Tuossa ei tule koko totuutta; kysyin onko kenelläkään kaapin perällä tai pakastimessa jotain sellaista mitä ei itse tule käytettyä mutta meidän perhe voisi siitä hyötyä, pari päivää pitäisi yrittää pärjätä. en kerjännyt enkä rahaa huolinut. ja se joka tuolla ylempänä kommentoi että olin ostamassa kahta mattoa 35e samaan aikaan. pitää paikkansa, myyjä oli paras ystäväni ja sain maksaa sitten kun pystyin. Ja meillä käytetään Pirkkaa, extraa ym. ei oo hiustenpidennyksiä yms. Tämä oli ensimmäinen kerta kun apua tarvittiin muutamaksi päiväksi, jo avun pyytäminen oli jo ankeaa, saati sitten nämä kommentit joissa olen jatkuvasti ollut maha pystyssä ja tehnyt söpöjä kakaroita vaikka ei oo pennin penniä. yksi yllättävä tilanne elämässä käänsi kaiken päälaelleen. Myös se osio tästä "hauskasta mokasta" puuttuu, että Toni sanoi ettei osoita kommenttejaan suoraan minulle vaan yleisesti kaikille..kiitos ja hei.

      Lainaa

    77. Sääntö-Suomi 7.10.2016 13:59
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Englannin kielessä on sana Tonille ja hänen kaltaisilleen. "Richsplaining" - muunnelma sanasta explaining, mutta niin, että rikas neuvoo alentuvaan sävyyn köyhiä, varsinkin elämänhallintaan liittyvissä asioissa. "Ostaisit sijoitusasunnon, kuten minäkin tein sinun iässäsi. Sijoitusasunto tuo mukavasti tuloja myös työttömyyden osuessa kohdalle."

      Lainaa

    78. King Arthur 9.10.2016 14:13
      Tulos: +21 (27 ääntä)
      Nainen: Vai, että ehkäisy ei suojaa raskaudelta, ei ehkä jos ihminen sattuu olemaan idiootti. Terv. yli 30 vuotias nainen joka ei ole koskaan ollut raskaana, ehkäisy kunnossa.
      Ite oon jo yli 30-vuotias eikä mulla oo koskaan ollut hilsettä. Muut on vaan idiootteja. T. Shampoot kunnossa.

      Lainaa

    79. Tulos: +9 (21 ääntä)
      Laskutaitoinen: Minä olen työni puolesta perehtynyt usean pienituloisen henkilön rahankäyttöön tiliotteiden ja kauppakuittien avulla. Yllättävää on ollut nähdä, miten monella on “varaa” syytää rahaa uhkapeliin, baarissa käyntiin, maksukanaviin jne., ostokset tehdään törkeän kalliissa lähikaupassa vaikka vähän matkan päässä olisi selvästi edullisempi marketti, ostetaan jatkuvasti (kalliita) eineksiä, sipsejä, karkkia yms. tarpeetonta… ja valitettavan usein myös kaljaa ja tupakkaa. Eli kyllä, todella monella on taloudenhallinnan perusasiat hukassa. Ei ymmärretä, että pienistäkin kertasäästöistä kertyy ajan myötä merkittävä summa.
      Kuules nyt vihamielinen sosiaalitoimen etuuskäsittelijä: ei se lottokuponki perjantaisin ja ilta kapakassa muutaman kerran vuodessa ihmistä muuta köyhäksi ja huonotuloiseksi. On köyhiä ihmisiä, joilla ei ole varaa opiskella, eivät kaikki saa opintolainaa, eikä kaikilla ole täysijärkisiä vanhempia jotka tukevat opiskelua, takaavat asuntolainan ja maksavat ensiauton, sekä hoitavat hienon työpaikan suhteillaan. Köyhyys ja osattomuus periytyy. Usein, muttei aina. Välillä joku kunnianhimoinen äiti kouluttaa lapsensa ja auttaa heidät elämän alkuun, niin että jälkeläisten sosioekonominen status on monta pykälää korkeammalla kuin äidillä itsellään. Niin että tyhjästä on paha säästää, sitähän Sinä vaadit köyhiltä. Eineksethän ovat nykyään juuri sitä halvinta ja ravintoköyhintä ruokaa - rutkasti halvempaa kuin Sinun oma rikasravinteinen, hiilihydraatiton täsmäravintosi, kaljapullo on köyhän huvi - halvempi kuin Sinun sukellus-seikkailumatkasi Tyynellemerelle. Älä inhoa ja kadehdi asiakkaitasi, Sinun asenteesi vahingoittaa heitä. Lähde vuorotteluvapaalle töistäsi, hoida sitä ennen vaikka sosiaalinen laina jollekin nuorelle osattomalle, huonon roskasakin lapselle ja kehota opiskelemaan. Ehkä hän opiskelee etuuskäsittelijäksi, joka ei halveksi asiakkaitaan.

      Lainaa

    80. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Laskutaitoinen: Minä olen työni puolesta perehtynyt usean pienituloisen henkilön rahankäyttöön tiliotteiden ja kauppakuittien avulla. Yllättävää on ollut nähdä, miten monella on “varaa” syytää rahaa uhkapeliin, baarissa käyntiin, maksukanaviin jne., ostokset tehdään törkeän kalliissa lähikaupassa vaikka vähän matkan päässä olisi selvästi edullisempi marketti, ostetaan jatkuvasti (kalliita) eineksiä, sipsejä, karkkia yms. tarpeetonta… ja valitettavan usein myös kaljaa ja tupakkaa. Eli kyllä, todella monella on taloudenhallinnan perusasiat hukassa. Ei ymmärretä, että pienistäkin kertasäästöistä kertyy ajan myötä merkittävä summa.
      Olet perehtynyt usean pienituloisen rahankäyttöön, vaan et kaikkien. Mitähän tässä nyt sanoisi? Sairaaloissa on yllättävän paljon sairaita, kirjaston asiakkaista huomattava määrä harrastaa lukemista, valtaosa polttopuiden ostajista omistaa jonkinlaisen tulisijan.... Onkohan otanta "tutkimuksessasi" ihan kattava jos satut tarkkailemaan maailmaa hoitsun, kirjaston tädin tai metsänomistajan silmin?

      Lainaa

    81. Laskutaitoinen 10.10.2016 10:41
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Ruma Elsa: Kuules nyt vihamielinen sosiaalitoimen etuuskäsittelijä: ei se lottokuponki perjantaisin ja ilta kapakassa muutaman kerran vuodessa ihmistä muuta köyhäksi ja huonotuloiseksi. On köyhiä ihmisiä, joilla ei ole varaa opiskella, eivät kaikki saa opintolainaa, eikä kaikilla ole täysijärkisiä vanhempia jotka tukevat opiskelua, takaavat asuntolainan ja maksavat ensiauton, sekä hoitavat hienon työpaikan suhteillaan. Köyhyys ja osattomuus periytyy. Usein, muttei aina. Välillä joku kunnianhimoinen äiti kouluttaa lapsensa ja auttaa heidät elämän alkuun, niin että jälkeläisten sosioekonominen status on monta pykälää korkeammalla kuin äidillä itsellään. Niin että tyhjästä on paha säästää, sitähän Sinä vaadit köyhiltä. Eineksethän ovat nykyään juuri sitä halvinta ja ravintoköyhintä ruokaa – rutkasti halvempaa kuin Sinun oma rikasravinteinen, hiilihydraatiton täsmäravintosi, kaljapullo on köyhän huvi – halvempi kuin Sinun sukellus-seikkailumatkasi Tyynellemerelle. Älä inhoa ja kadehdi asiakkaitasi, Sinun asenteesi vahingoittaa heitä. Lähde vuorotteluvapaalle töistäsi, hoida sitä ennen vaikka sosiaalinen laina jollekin nuorelle osattomalle, huonon roskasakin lapselle ja kehota opiskelemaan. Ehkä hän opiskelee etuuskäsittelijäksi, joka ei halveksi asiakkaitaan.
      Hehheh. En työskentele sosiaalitoimessa päinkään. Ja muutenkin meni aika pahasti metsään: - En vaadi säästämään tyhjästä, vaan turhasta. Siis uhkapelistä, viinasta tms., joista kertyy helposti kymmeniä euroja kuukaudessa tai jopa enemmän. Samoin peräänkuulutan viitseliäisyyttä, eli sitä, että tekisi ostoksensa siellä mistä halvimmalla saa. - Opiskelu on ilmaista. Itse asiassa siitä jopa maksetaan. Loppujen lopuksi ainoa mitä tarvitaan, on riittävä motivaatio. Opintolainaakin saa, ellei ole hankkinut itselleen maksuhäiriöitä. - Einekset ovat oikeasti kalliita. Yhden annoksen hinnalla ostaa ainekset kolminkertaiseen määrään vastaavaa ruokaa.

      Lainaa

    82. Make Kakelasta 12.10.2016 10:31
      Tulos: -4 (16 ääntä)
      Ei mennyt naisille perille Tonin pointti. Samaa olen ajatellut että miksi mitä köyhempää kansaa niin sitä enemmän tehdään lapsia kärsimään. Ei varmaan ole mitään muuta tekemistä kuin siittää. Sitten itketään ettei tule toimeen vaikka itse se toimeentulo pitäisi hankkia. Järki kaukana noilla ihmisillä.

      Lainaa

    83. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Voihan perse mitä porukkaa. Tonin kohdalla olisin todellakin toivonut, että ehkäisy ei olisi pettänyt. Itse olen ollut 10 vuotta sairaslomalla. Meillä sen aikana 3 teiniä kasvatettu. Silloin kun lapsia tehtiin vaimon palkka oli n. 3000€ ja minun n.3500€. Nytpä tilanne on muuttunut ei vaimon osalta niinkään, hänen tulot edelleen n. 3200€, mutta minunpa onkin enää n.2000€. Olisiko meidän pitänyt tuolloin lapsia tehdessämme tietää, että minä sairastun ja vaimon palkka ei nouse samaan malliin, kun esim. kansanedustajien? Toivottavasti Toni ei tee ikinä lapsia....

      Lainaa

    84. Tulos: +11 (13 ääntä)
      fhdhfhd: onhan niitä aborttejakin.tyhmät naiset.
      Ja sitten kun ne naiset tekee niitä abortteja niin Tonit on huutelemassa että ne on "lapsentappajia huaaria".

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kirpputori, kirppis, kirppari, ruoka, raha, säästöt, säästää, ruoka-apu, lahjoitus, lahjoittaa

  • Uusimmat

  • Kategoriat