Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Autan voivottelemalla Facebookissa

Raukka on sairas, eikä osaa pelätä. Katsokaa nyt.
Autan voivottelemalla Facebookissa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 44 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +637 (663 ääntä)
      Eihän se kivaa ole vääntää linnulta niskoja, mutta parempi se kuin jättää kitumaan.

      Lainaa

    2. Tulos: +217 (387 ääntä)
      Jos Maria ikinä kituu kadulla esim. auton alle jääneenä, niin ups, onkin vaikka hammaslääkäri niin en kyllä varmasti jää auttamaan.

      Lainaa

    3. justiinsajoo 22.6.2017 1:25
      Tulos: +554 (568 ääntä)
      Ei niiden lopettaminen helppoa ole kyllä itse eikä varmaan kantsikaan yrittää, pahimmillaan aiheuttaa vaan turhaa tuskaa lisää. Eläinlääkärille olen itse esim. siipirikkoja puluja vienyt ja ne hoitavat homman loppuun

      Lainaa

    4. Tulos: -368 (556 ääntä)
      Vegaanit taas liikkeellä jakamassa elämänohjeitaan

      Lainaa

    5. Tulos: +143 (167 ääntä)
      Oon kerran joutunu lopettamaan linnun kun kissani pääsi partsilla siihen pahasti käsiksi (ei hätää, oli 1 tapaus 10 vuoden sisällä eli en jaksa kuunnella saarnaa kissoista just nyt)... oli kyllä aika kauheeta... mutta yhellä isolla kivellä se hoitu.

      Lainaa

    6. Tulos: -101 (161 ääntä)
      Itse olisin napannut linnun matkaani, silloin kun se vielä istui maassa. Selvittää pitää onko sillä jokin hätänä. Ja siitä saat kaverin itelles, jos hoivaat sen kuntoon tai hoivaat sitä.

      Lainaa

    7. Tulos: +198 (292 ääntä)
      vögö: Vegaanit taas liikkeellä jakamassa elämänohjeitaan
      Ja idiootti on kommentoimassa turhanpäiväisyyksiä..

      Lainaa

    8. Vaniljankukka 22.6.2017 10:27
      Tulos: +92 (196 ääntä)
      Ei jumalauta, tästä tuli vaan ihan saatanan vihaiseksi. Toivottavasti joku videokuvaa ja pällistelee vierestä kun Marialla on jalka katki tai joku vakava tilanne päällä.

      Lainaa

    9. Tulos: +226 (250 ääntä)
      Luonnonvaraisiin lintuihin ei pitäisi koskea koska se emo luultavasti on jossain, eikä niitä todellakaan saa viedä kotiin ja "kasvattaa kaveriksi". Kuitenkin jos linnulla oikeasti on joku hätä, niin pyyhkeellä kiinni, pahvilootaan ja eläinlääkäriin. Ei pidä yrittää lopettaa ellei oikeasti osaa, tulee vielä pahempaa tuhoa. Pyyhe + loota toimii, olen vienyt hoitoon lokinpoikasen jolla oli koko siipi irti -siinä vaiheessa voitaneen olettaa että on hätä...

      Lainaa

    10. Tulos: +121 (139 ääntä)
      Joskus kun huomasin linnun kituvan maassa, (ei siis selkeästi ollut pelastettavissa) niin en halunnut siihen käsin koskea, mutta nakkasin sen päälle kivenmurikan. Tiedän, että oli aika brutaali tapa, mutta eikö se ole pääasia, että lintu pääsi tuskistaan?

      Lainaa

    11. Pääskynen 22.6.2017 15:27
      Tulos: +80 (100 ääntä)
      Nina: Oon kerran joutunu lopettamaan linnun kun kissani pääsi partsilla siihen pahasti käsiksi (ei hätää, oli 1 tapaus 10 vuoden sisällä eli en jaksa kuunnella saarnaa kissoista just nyt)… oli kyllä aika kauheeta… mutta yhellä isolla kivellä se hoitu.
      Oonko idiootti kun en tajua, miks tää on saanut pelkkää miinusta?

      Lainaa

    12. Muumi (kopio) 22.6.2017 18:49
      Tulos: -157 (171 ääntä)
      Mitä järkeä on paapoa jotain eläimiä?

      Lainaa

    13. Tulos: +20 (38 ääntä)
      Maria. Ei näin.

      Lainaa

    14. Karjalan kukka 22.6.2017 22:09
      Tulos: +114 (136 ääntä)
      Pest Control: Noita tuholaisia on tullut taas parit vastaan kesän aikana. Niistä muuten lähtee hassu ääni kun sitä potkasee Autolla jyräämine on kyllä kätevämpää niin ei saa mitään saastaa kenkiinsä.
      ... Siulla ei taida olla kaikki ihan hyvin...

      Lainaa

    15. Tulos: +100 (108 ääntä)
      Itsellä kyse ei ole siitä, etteikö "vatsa" kestäisi kituvan eläimen lopettamista, mutta mieluummin toimittaisin asiantuntevan lopettajan (=eläinlääkärin) hoteisiin. Pahimmillaan tämmöinen itseni kaltainen mämmikoura vain taittaisi linnulta pahemmin jotain katki onnistumatta eläintä lopettamaan. Eli aiheuttaisin todennäköisesti vain suurempaa tuskaa eläimelle.

      Lainaa

    16. Luontoäiti 22.6.2017 23:37
      Tulos: -65 (109 ääntä)
      Nina: Oon kerran joutunu lopettamaan linnun kun kissani pääsi partsilla siihen pahasti käsiksi (ei hätää, oli 1 tapaus 10 vuoden sisällä eli en jaksa kuunnella saarnaa kissoista just nyt)… oli kyllä aika kauheeta… mutta yhellä isolla kivellä se hoitu.
      Miksi kukaan saarnaisi tuosta? On täysin luonnollista että kissat saalistaa lintuja. Ennemmin olisin huolissaan sun kissasta kun vain yhden saaliin saanut kymmenessä vuodessa. Kuinka erkaantuneita ihmiset nykyään on luonnosta..

      Lainaa

    17. Tulos: +73 (107 ääntä)
      Luontoäiti: Miksi kukaan saarnaisi tuosta? On täysin luonnollista että kissat saalistaa lintuja. Ennemmin olisin huolissaan sun kissasta kun vain yhden saaliin saanut kymmenessä vuodessa. Kuinka erkaantuneita ihmiset nykyään on luonnosta..
      En toki saarnaa tästä, mutta siksi, että kissat eivät kuulu Suomen luontoon.

      Lainaa

    18. Tulos: +68 (76 ääntä)
      vögö: Vegaanit taas liikkeellä jakamassa elämänohjeitaan
      Mää oon niin lihansyöjä henkeen ja vereen ja oon silti samaa mieltä näitten "vegaanien" kanssa.

      Lainaa

    19. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitä järkeä on paapoa jotain eläimiä?
      Sitä järkeä, että eläimet ovat tuntevia ja ajattelevia olentoja ihan niin kuin mekin. Haluaisitko itse että kun tarvitset apua, toiset vain pysähtyvät kuvaamaan ja jatkavat matkaa, jättäen sinut kitumaan? No eivät halua eläimetkään.

      Lainaa

    20. Suhteellisuudentajua 23.6.2017 11:46
      Tulos: -37 (91 ääntä)
      Leon: Jos Maria ikinä kituu kadulla esim. auton alle jääneenä, niin ups, onkin vaikka hammaslääkäri niin en kyllä varmasti jää auttamaan.
      Mihin ihmisten suhteellisuudentaju on kadonnut. Toki kituva eläin pitäisi lopettaa, mutta tuo on kuitenkin lintu eikä ihminen. Tämähän on osa luonnon toimintaa. Näitä tapahtuu varmaan tuhansia päivässä pitkin suomen metsiä ja piilossa ihmisten katseilta ja avulta, eikä kukaan ole huolissaan.

      Lainaa

    21. Tulos: +10 (30 ääntä)
      Pääskynen: Oonko idiootti kun en tajua, miks tää on saanut pelkkää miinusta?
      no täällä saa helposti miinusta vaikka olisi kuinka fiksusti kirjoitettu teksti.

      Lainaa

    22. Tulos: +71 (79 ääntä)
      "Ei minulla ole aikaa auttaa, mutta kyllä minä voin videon kuvata. Saan sillä kivasti huomiota Facebookissa, kun minun ajatellaan olevan myötätuntoinen eläinparkaa kohtaan."

      Lainaa

    23. Vaniljankukka 23.6.2017 17:46
      Tulos: +69 (75 ääntä)
      Suhteellisuudentajua: Mihin ihmisten suhteellisuudentaju on kadonnut. Toki kituva eläin pitäisi lopettaa, mutta tuo on kuitenkin lintu eikä ihminen. Tämähän on osa luonnon toimintaa. Näitä tapahtuu varmaan tuhansia päivässä pitkin suomen metsiä ja piilossa ihmisten katseilta ja avulta, eikä kukaan ole huolissaan.
      Pointti on siinä, että nyt kun tämä Maria sattui asian huomaamaan ja teki siitä jopa postauksen Facebookin puolelle, kuvasi videon ja kirjoitteli kommentteja kommentin perään jonka jälkeen ilmoitti että on niin kiire muualle että ei kerkee, vieläpä hymiön kera. Pointti on se että hän oli niiiiiin myötätuntoinen ja ah niin huolehtiva että jaksoi kuvata ja katella ja kirjoitella sekä mässäillä asialla (hakea itselleen huomiota) kuitenkaan auttamatta kyseistä lintua pätkääkään. En mäkään ole ollut onnettomuuspaikoilla tms. juuri koskaan mutta jos sellainen tulee eteen niin autan jos pystyn ja jos en pysty niin empä jää viereen pällistelemään, videoimaan ja postailemaan Facebookkiin.

      Lainaa

    24. Vaniljankukka 23.6.2017 17:57
      Tulos: +44 (58 ääntä)
      Luontoäiti: Miksi kukaan saarnaisi tuosta? On täysin luonnollista että kissat saalistaa lintuja. Ennemmin olisin huolissaan sun kissasta kun vain yhden saaliin saanut kymmenessä vuodessa. Kuinka erkaantuneita ihmiset nykyään on luonnosta..
      Okei, päästetään samoin tein koiratkin vapaaksi koska sudet tekee sitä ja tätä ja tuota. Koska luonto. Kissa ei kuulu enää nykypäivänä luontoon, ei ainakaan siinä määrin että lemmikkikissaa voisi verrata luonnossa esiintyvään villikissaan joka on jo sen verran erkaantunut lemmikkikissasta ettei todella ole sama asia. Lemmikkikissankin luonteeseen sekä tarpeisiin kuuluu metsästäminen, siksi kissalle tarjotaan leluja ja ihminen myös leikkii kissansa kanssa päivittäin jotta kissa olisi onnellinen ja terve. Meille lensi yhtenä kesänä räkättirastas sisälle, kissa oli höyhentänyt ja tappanut sen olohuoneeseen sillä aikaa kun itse nukuin. Eikä sevaikuttanut tekonsa jälkeen sen erikoisemmalta kuin vaikkapa lelujen saallistuksen jälkeen. Olohuone tosin oli höyheniä täynnä. Eikä lintu kelpaa kissalle ravinnoksikaan, tappaa lähinnä huvikseen. Hiiret onkin sitten eri asia ja monen kissanomistajan kannattaa miettiäkkin että mikä on kissalle luontaista ravintoa, ainakin jos meinaa shoppailla lähimarketista raksuja jotka on lähinnä viljaa ja riisiä täynnä. Joko kuulut niihin ihmisiin jotka sysää kissansa pihalle ja on vaan ihan okei että kissan "luontoon" kuuluu se että se on kateissa jonkun 5 vuotta ja sattumalta mystisesti palaa kotiin "reissuiltaan" tai jää auton alle koska luontohan korjaa. Tai sitten sä olet vaan oppinut kivan muotilauseen, sen että ihminen on erkaantunut luonnosta. No, onhan se joo. Mutta viimeks kun mä asian tsekkasin niin Suomen ainoa villikissa on Ilves ja jos sun himasta löytyy sellanen niin sitten on jo hieman erikoinen tapaus.

      Lainaa

    25. Mister D:n kaveri 24.6.2017 8:35
      Tulos: -15 (25 ääntä)
      En edes viitsinyt lukea. Mutta äiti siis heittää kaiketi pesästä, olen noiden "lentokyvyttömien" touhuja seurannut. Kamala möykkä, mutta viimein se lähtee lentoon, ehkä vasta illalla. Ne neuvottelee pitkään. Ei hätää.

      Lainaa

    26. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Olen kerran lopettanut kituvan linnun rautalapiolla, ei ollut kiva operaatio lyönti/tökkäsy. Mutta onko tähän siis jokin niskojennurinveto tekniikka vai miksi ihmiset pelkäävät etteivät "osaa" lopettaa 50g linnunpoikasta? Siis luonnossa on aivan varmasti jokin nykkiä isompi kivenmurikka 10m säteellä. Ei kai siihen mitään sähkötuolia tai kiinalaista viiden pisteen niskojen naksautusotetta tarvita?

      Lainaa

    27. Tulos: +18 (26 ääntä)
      Luontoäiti: Miksi kukaan saarnaisi tuosta? On täysin luonnollista että kissat saalistaa lintuja. Ennemmin olisin huolissaan sun kissasta kun vain yhden saaliin saanut kymmenessä vuodessa. Kuinka erkaantuneita ihmiset nykyään on luonnosta..
      Sinä ainakin olet erkaantunut, jos luulet kissan kuuluvan suomalaiseen luontoon

      Lainaa

    28. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Jos linnunpoika on selvästi märkä ja kylmettynyt, voi olla ihan aiheellista korjata se talteen ja viedä jonnekin lämpimään siksi aikaa, kun soittaa paikalliseen eläinlääkäriin/Korkeasaareen/muuhun paikkaan, joka alueella luonnonvaraisia eläimiä vastaanottaa. Siinä voi olla selviytyminen minuuteista kiinni. Jos poikanen taas on ihan aktiivisen oloinen mutta vain yksin, pitää se jättää rauhaan, koska emolinnut ovat varmasti lähistöllä ja käyvät sitä ruokkimassa. Jos on epävarma siitä, tarvitseeko luonnonvarainen eläin apua vai ei, on yleensä parempi jättää auttamatta (tai "auttamatta", koska kaikenlainen täysin terveiden eläinten keräily luonnosta yleensä johtaa vain eläimen kuolemaan tai vähintään lopunikäiseen vankeuteen). Hypotermiaan kuoleminen nyt ei ole mitenkään erityisen suurta kärsimystä aiheuttavaa, jos se linnuista tuntuu samalta kuin ihmisistä niin se on oikeastaan aika mielllyttävä tapa heittää veivinsä.

      Lainaa

    29. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Juu ei ihan liian helposti kannata tuomita noita elukoita teuraalle ja lähteä kalauttelemaan kivellä murskaksi. Luonto kuitenkin toimii kuten toimii. Ei tietenkään tarkoita, että selvästi kituvat pitäis väkisin jättää hoitamatta. Tää postaus oli kyllä vähän meh.

      Lainaa

    30. Tulos: -10 (14 ääntä)
      Pääskynen: Oonko idiootti kun en tajua, miks tää on saanut pelkkää miinusta?
      Olet :)

      Lainaa

    31. Valluperkele 30.6.2017 12:41
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Meidän pihassa pyöri joskus variksen poikanen joka roikotti jalkaansa hassusti, vietiin se eläinlääkärille ja aateltiin et ne tekee sille jotain, jää sinne. No eikä mitään, teippasivat sen jalan ja antoivat mukaan ja käskivät antaa vettä ruiskulla nokkaan ja syöttää sille kissanruokaa pinseteillä ja viedä sitä pihalle välillä aitaukseen jossa sen vanhemmat kävi ruokkimassa. Olivat aika vihasia ku sitä haki sisälle, kypärä pääs haettiin yöks sisälle. Sit se jokupäivä oppi lentään ja keikku aina naapurin koivussa ♡ Vähän tuntuu että nykyään enää ei noin toimittas.

      Lainaa

    32. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Kituvaa eläintä ei saa jättää noin vaan. Se pitää lopettaa. Mutta itse sitä ei edes saa tehdä ellei asianmukaisesti sitä osaa tehdä. Jos ei osaa, niin eläinlääkärille vietävä. Se ei maksa viejälle mitään. Se on heidän velvoitteensa

      Lainaa

    33. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Nina: Oon kerran joutunu lopettamaan linnun kun kissani pääsi partsilla siihen pahasti käsiksi (ei hätää, oli 1 tapaus 10 vuoden sisällä eli en jaksa kuunnella saarnaa kissoista just nyt)… oli kyllä aika kauheeta… mutta yhellä isolla kivellä se hoitu.
      Tässä ei ole mitään väärää. Päästit polosen tuskistaan. Ja kissa toimi vaan luontonsa mukaisesti. Ihminen se paha tässä maailmassa on. Mutta hyvä ihminen tekee juuri noin.

      Lainaa

    34. pulunpelastaja 31.8.2017 22:37
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Sama, joskus metroraiteilta pelastettiin kaverin kanssa pulu tarkotuksena vääntää niskat nurin siinä (löydettiin työmiehen hanskat). Eihän sitä piru pystynyt tekemään ite, siinä sitten siipirikon pulun kanssa pyörittiin että mitä hittoa me nyt tehdään. Onneksi jotkut pikkutytöt tuli että "voi kun se on söpö" ja kertoi nurkan takana olevasta eläinlääkäristä.

      Lainaa

    35. Tulos: -13 (23 ääntä)
      Kyllä kissa kuuluu päästää myös pihalle vapaasti kulkemaan. Itse ainakin päästän jotta se saa tehdä niitä asioita mistä se itse tykkää ja mitä kuuluu sen lajin mukaiseen käyttäytymiseen. Kissa on peto ja sillä on myös ne omat tarpeensa.

      Lainaa

    36. Tulos: -2 (18 ääntä)
      Vaniljankukka: Okei, päästetään samoin tein koiratkin vapaaksi koska sudet tekee sitä ja tätä ja tuota. Koska luonto. Kissa ei kuulu enää nykypäivänä luontoon, ei ainakaan siinä määrin että lemmikkikissaa voisi verrata luonnossa esiintyvään villikissaan joka on jo sen verran erkaantunut lemmikkikissasta ettei todella ole sama asia. Lemmikkikissankin luonteeseen sekä tarpeisiin kuuluu metsästäminen, siksi kissalle tarjotaan leluja ja ihminen myös leikkii kissansa kanssa päivittäin jotta kissa olisi onnellinen ja terve. Meille lensi yhtenä kesänä räkättirastas sisälle, kissa oli höyhentänyt ja tappanut sen olohuoneeseen sillä aikaa kun itse nukuin. Eikä sevaikuttanut tekonsa jälkeen sen erikoisemmalta kuin vaikkapa lelujen saallistuksen jälkeen. Olohuone tosin oli höyheniä täynnä. Eikä lintu kelpaa kissalle ravinnoksikaan, tappaa lähinnä huvikseen. Hiiret onkin sitten eri asia ja monen kissanomistajan kannattaa miettiäkkin että mikä on kissalle luontaista ravintoa, ainakin jos meinaa shoppailla lähimarketista raksuja jotka on lähinnä viljaa ja riisiä täynnä. Joko kuulut niihin ihmisiin jotka sysää kissansa pihalle ja on vaan ihan okei että kissan “luontoon” kuuluu se että se on kateissa jonkun 5 vuotta ja sattumalta mystisesti palaa kotiin “reissuiltaan” tai jää auton alle koska luontohan korjaa. Tai sitten sä olet vaan oppinut kivan muotilauseen, sen että ihminen on erkaantunut luonnosta. No, onhan se joo. Mutta viimeks kun mä asian tsekkasin niin Suomen ainoa villikissa on Ilves ja jos sun himasta löytyy sellanen niin sitten on jo hieman erikoinen tapaus.
      Kaikkitietävät kissanvihaajat + metsästäjät kyllä korpeaa. Aina saarnaamassa, miten kissa muka "tuhoaa luontoa". Voi teitä. Lintuja kuolee autojen alle ja rekkojen keulaan valtavat määrät, siksi kun ihminen tunkee joka paikkaan ja tunkee moottoriteitään eläinten asuinpaikkojen - metsien - läpi. Häviävän vähän jää kissan suuhun. Vastuullinen omistaja steriloi kissansa, jolloin sen reviiri on 1km, ja varustaa tämän alueen lintujenpesimät puut alaspäin levenevällä tötteröllä, jonka yli kissa ei pääse. Yksinkertaista. Metsästäjien mielestä kissa on tietenkin "vahinkoeläin", mutta niiden mielestähän ilves ja susikin ovat vieraseläimiä. Ahneet poroisännät ovat tuhonneet Lapin luonnon ylisuurilla porolaumoillaan, jotka ovat syöneet tunturijäkälän sukupuuttoon, ja tunkeutuneet alkuperäispetojen alueelle. Sitten poronomistajat tekopyhänä meuhkaavat, miten kauhea susi tai ilves tai ahma "tunkeutui meidän porolaumaan" - syödäkseen nälkäänsä - kun se porolauma peittää jo koko Suomen Lapin. Se kuollut poro on aina tietenkin muka kallis siitoseläin. Jättäkää ne kissat nyt jo rauhaan. Meillä täällä saaressa on suurin osa ihmisistä luontoa syvästi ymmärtäviä, mutta sitten on muutama verenhimoinen metsästäjä ja kissanvihaaja, joka vihaa kaikkia eläimiä ja on aina sormi pystyssä neuvomassa kissanomistajia. (ja rannanmuokkaajia, rakentajia, viljelijöitä, veneilijöitä, karjankasvattajia, lasten vanhempia, mökinvuokraajia... kaikkeen pitää tunkea tuomitsemaan ja neuvoskelemaan). Yksikin kissanvihaaja ammuskelee täällä itse rastaita omalta verannaltaan, kun ne tuhoavat kallisarvoiset marjat pensaista, mutta jos kissa jahtaa lintua, se onkin heti tragedia. Sellaista eläinrakkautta.

      Lainaa

    37. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Poliisi lopettaa ainakin osan eläimistä. En tiedä tarkemmin että voiko sinne soittaa tässä tapauksessa, mutta mikäli ei itse osaa mitään tehdä niin parempi sekin on kuin pelkkä Facebook viesti. Pitäisi perustaa jonkinlainen "kansanpalvelija" jonka tehtävänä on hoitaa asioita jotka eivät ole tarpeeksi tärkeitä jotta Poliisia tai muita viranomaisia pitäisi häiritä, mutta ovat kuitenkin hyviä hoitaa. Tässä yksi esimerkki mitä sellainen kansan palvelija voisi tehdä. Voisi takoa Marian päähän järkeä ja joko toimittaa lintu eläinlääkärille tai lopettaa se.

      Lainaa

    38. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Ruma Elsa: Kaikkitietävät kissanvihaajat + metsästäjät kyllä korpeaa. Aina saarnaamassa, miten kissa muka “tuhoaa luontoa”. Voi teitä. Lintuja kuolee autojen alle ja rekkojen keulaan valtavat määrät, siksi kun ihminen tunkee joka paikkaan ja tunkee moottoriteitään eläinten asuinpaikkojen – metsien – läpi. Häviävän vähän jää kissan suuhun. Vastuullinen omistaja steriloi kissansa, jolloin sen reviiri on 1km, ja varustaa tämän alueen lintujenpesimät puut alaspäin levenevällä tötteröllä, jonka yli kissa ei pääse. Yksinkertaista. Metsästäjien mielestä kissa on tietenkin “vahinkoeläin”, mutta niiden mielestähän ilves ja susikin ovat vieraseläimiä. Ahneet poroisännät ovat tuhonneet Lapin luonnon ylisuurilla porolaumoillaan, jotka ovat syöneet tunturijäkälän sukupuuttoon, ja tunkeutuneet alkuperäispetojen alueelle. Sitten poronomistajat tekopyhänä meuhkaavat, miten kauhea susi tai ilves tai ahma “tunkeutui meidän porolaumaan” – syödäkseen nälkäänsä – kun se porolauma peittää jo koko Suomen Lapin. Se kuollut poro on aina tietenkin muka kallis siitoseläin. Jättäkää ne kissat nyt jo rauhaan. Meillä täällä saaressa on suurin osa ihmisistä luontoa syvästi ymmärtäviä, mutta sitten on muutama verenhimoinen metsästäjä ja kissanvihaaja, joka vihaa kaikkia eläimiä ja on aina sormi pystyssä neuvomassa kissanomistajia. (ja rannanmuokkaajia, rakentajia, viljelijöitä, veneilijöitä, karjankasvattajia, lasten vanhempia, mökinvuokraajia… kaikkeen pitää tunkea tuomitsemaan ja neuvoskelemaan). Yksikin kissanvihaaja ammuskelee täällä itse rastaita omalta verannaltaan, kun ne tuhoavat kallisarvoiset marjat pensaista, mutta jos kissa jahtaa lintua, se onkin heti tragedia. Sellaista eläinrakkautta.
      Itsekkin kissan omistajana olen samaa mieltä siitä, että kissa ei kuulu suomen luontoon (ilman oikeanlaisia varotoimia), eikä se minusta kissanvihaajaa sen suuremmin tee. Kissalla täytyy olla tietenkin lajityypillisen käyttäytymisen mahdollistavat elinolot, mutta tässä pointtina oli lintukantojen pienentyminen. On ollut myös seurantaa uutisten puolella aiheesta, jossa on kerrottu tiettyjen lintulajien kantojen hävinneen huomattavissa määrin juurikin vapaina saalistavien kotikissojen takia. Kissalle siis tiuku kaulaan, niin eivät saa tapettua. Saalistusvietin saavat tyydytettyä kun tarkkailevat ja jahtaavat. Ei sitä lintua ole pakko kynsiin kiinni saada ja mennä repimään, koska kissalla on vain tylsää/kissan vaistot sanoo niin (edelleen se tiuku). Kissa on siitä hassu eläin, että se saalistaa suurimmilta osin vain huvin vuoksi, toinen pienempi puoli on eläimen omaa vaistoa. Muut eläimet saalistavat ravinnokseen. Kissojen ravinto tulee sieltä omistajan hoidosta, jos joku kissanomistaja ei ruoki omaa kissaansa, vaan luulee kissan itse etsivän ruokansa luonnosta, niin voisi (näin itsekin kärjistäen kun muutkin sitä nyt harrastavat tässä) kutsua sitä heitteellejätöksi. Kissa on sinun vastuulla kun sellaisen olet päättänyt hankkia, pidä siitä huolta. Ja jos nyt joku päättää sanoa, että kaulapanta kissalla metsässä on vaarallinen jos jää jumiin, niin ei sitä pantaa ole pakko pistää niin tiukalle ettei leuka/pää mahdu ulos jos hätä tulee. On niitä pantoja nykyään myös kehitetty sellaisiksi, joissa kovalla riuhtasulla pannan lukitus irtoaa tai antaa periksi. Myös joustavat pannat on olemassa. Keinoja on monia kun vain jaksaa ja viitsii.

      Lainaa

    39. Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jossu: Ja idiootti on kommentoimassa turhanpäiväisyyksiä..
      Eli ei mitään uutta täällä kommenteissa.

      Lainaa

    40. Lajiteltu jänis 20.8.2021 17:15
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      justiinsajoo: Ei niiden lopettaminen helppoa ole kyllä itse eikä varmaan kantsikaan yrittää, pahimmillaan aiheuttaa vaan turhaa tuskaa lisää. Eläinlääkärille olen itse esim. siipirikkoja puluja vienyt ja ne hoitavat homman loppuun
      Tämän takia kesä maatilalla tekisi jokaiselle hyvää. Aikoinaan meilläkin, kun maatiaiskissa teki pentuja, niin yksi tai kaksi jätettiin jatkamaan sukua ja loput kylmään veteen ja hautaan. Ei sitä lapsena itketty, kun ymmärsi ettei niitä voi laumoja kasvattaa. Kyllähän halukkaille jaettiinkin, jos vain onnistui.

      Lainaa

    41. Pilkukas leijona 28.2.2023 3:03
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitä järkeä on paapoa jotain eläimiä?
      Ihminenkin on eläin.

      Lainaa

    42. Pilkukas leijona 28.2.2023 3:04
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Aseesa: Kyllä kissa kuuluu päästää myös pihalle vapaasti kulkemaan. Itse ainakin päästän jotta se saa tehdä niitä asioita mistä se itse tykkää ja mitä kuuluu sen lajin mukaiseen käyttäytymiseen. Kissa on peto ja sillä on myös ne omat tarpeensa.
      Päästäisitkö myös koiran pihalle vapaasti kulkemaan? Onhan sekin peto jolla on omat tarpeensa ja saisi siellä tehdä juuri niitä asioita joista tykkää?

      Lainaa

    43. Pilkukas leijona 28.2.2023 3:13
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Ruma Elsa: Kaikkitietävät kissanvihaajat + metsästäjät kyllä korpeaa. Aina saarnaamassa, miten kissa muka "tuhoaa luontoa". Voi teitä. Lintuja kuolee autojen alle ja rekkojen keulaan valtavat määrät, siksi kun ihminen tunkee joka paikkaan ja tunkee moottoriteitään eläinten asuinpaikkojen - [...]
      Haluaisin todella kovasti tavata sen "onnellisen ja vapaan" kissan omistajan joka kilometrin säteellä omasta kodistaan asentaa jokaiseen puuhun alaspäin levenevän tötterön. Ei ole yhtäkään tötteröä tullut vastaan, ei siinä, harvemmin niitä leikattuja kissojakaan. Hoitamattomia langanlaihoja punkkikasoja kylläkin jotka joko a) ovat tiineenä (eli leikkaamattomia) tai b) kuseskelevat jokaikiselle nurkalle ja lasten hiekkalaatikoihin ja mouruavat korvia riipivästi (todennäköisesti myös leikkaamattomia). Myös auton alle jääneitä ja myrkytettyjä "onnellisia ja vapaita" kissoja on tullut runsaasti vastaan.

      Lainaa

    44. Pilkukas leijona 28.2.2023 3:14
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Lajiteltu jänis: Tämän takia kesä maatilalla tekisi jokaiselle hyvää. Aikoinaan meilläkin, kun maatiaiskissa teki pentuja, niin yksi tai kaksi jätettiin jatkamaan sukua ja loput kylmään veteen ja hautaan. Ei sitä lapsena itketty, kun ymmärsi ettei niitä voi laumoja kasvattaa. Kyllähän halukkaille jaettiinkin, jos vain onnistui.
      Toivon että myös sinua odottaa edellä mainitsemasi loppu, vielä parempi jos et enää olisi kuluttamassa planeettamme arvokasta happea tuolla ajatusmaailmalla.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, lintu, video, sairas, lopettaa, eläimet, eläinlääkäri