Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Pienenpieni palvelus

Voisitko virkata minulle nopeasti tällaisen?
Taustatietoja: "Olen harrastanut virkkausta vähän päälle vuoden ja tämä pyyntö tuli yllättäen tyypiltä, jonka juuri ja juuri tiedän nimeltä. Opiskelemme samassa koulussa." Pienenpieni palvelus

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 158 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +2494 (2510 ääntä)
      Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? "Siis mitä, mikset muka?!"

      Lainaa

    2. Tulos: +2100 (2116 ääntä)
      Käsitöiden arvostus taas huipussaan.

      Lainaa

    3. kardemumma 5.10.2017 1:10
      Tulos: +1416 (1422 ääntä)
      "Jos tekaset nopeasti, kun niin näppäräki olet." En tee.

      Lainaa

    4. Tulos: +1330 (1348 ääntä)
      Tuota samaa kohtelua saa jos osaat piirtää.. "Miksi mun pitää maksaa? Kun kavereille piirrät ilmaiseksi!" No ero onkin siinä että kavereille tuherran alle tunnissa jotain roskaa. Jos haluat minulta kunnon työn yksityiskohtineen ja väreineen se ei onnistu päivässä. Ja tarvikkeet maksaa..

      Lainaa

    5. Tulos: +1668 (1674 ääntä)
      No huhhuh...Käsityöläinen vielä ystävällisesti selitti mikä KÄSIN VIRKATUSSA puvussa maksaa, ja silti ei tajua. Kehtaaki vielä.

      Lainaa

    6. Tulos: +938 (942 ääntä)
      Ai että kun alkaa ahdistaa tällainen keskustelu

      Lainaa

    7. Tulos: +1665 (1669 ääntä)
      Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.

      Lainaa

    8. Sami Kuupas 5.10.2017 1:21
      Tulos: +516 (700 ääntä)
      Jumalauta, vajan taakse ja äkkiä tuollaiset. Saatana, että pistää vihaksi tuollaiset kiittämättömät, ajattelemattomat paskiaiset. Eti mekkos perkele, vaikka perseestäs.

      Lainaa

    9. Tulos: +1151 (1159 ääntä)
      Ite en lähtis alle tonnilla edes miettimään moisen mekon tekoa, ihan hirveä homma! Ja eikö normaalit kankaastakin ommellut mekot maksa joitakin satasia, niin ihan eri asia jos se ”kangas” pitää virkata itse..

      Lainaa

    10. Tulos: +507 (511 ääntä)
      Huh huh... Uskomatonta, miten törkeitä jotkut voi olla.

      Lainaa

    11. Tulos: +818 (820 ääntä)
      Ei hyvää päivää! On joillakuilla pokkaa... o_O Mikäli viestittelijä tänne eksyy, niin voin kertoa, mikä siinä maksaa - vaikka se onkin sinulle jo selitetty: ensinnäkin, langat. Ne ovat kalliita, ja niitä menee tuohon luomukseen MONTA kerää. Toisekseen, aika. Ei kukaan huvikseen uhraa vapaa-aikaansa mutkikkaaseen mekkoon, jota sitten käytät kerran. On muutenkin yksi asia virkata koulutuntien lomassa itselle tuttua, yksinkertaista mallia, kuin pakertaa PITKÄN MEKON kanssa. Jessus.

      Lainaa

    12. Tulos: +861 (863 ääntä)
      Mikä siinä on kun luovaa työtä ei edelleenkään mielletä ns. oikeaksi työksi vaikka siihen menee aikaa ja vaivaa ihan samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin työssä? En käsitä.

      Lainaa

    13. Tulos: +658 (668 ääntä)
      "En ymmärrä mikä siinä muka maksaa" Ilmaiseksi pitäisi siis saada?

      Lainaa

    14. Tulos: +592 (600 ääntä)
      Ehkä on hieman eri asia aito, ekologinen, yksilöllinen käsityö puolet kalliimmalla kuin kaupasta Kiinassa tuotettua paskaa kympillä. Miten kehtaakin joku olla noin julkea, vaiko sitten vain tietämätön? Huoh.

      Lainaa

    15. Tulos: +518 (520 ääntä)
      Ni.: Ite en lähtis alle tonnilla edes miettimään moisen mekon tekoa, ihan hirveä homma! Ja eikö normaalit kankaastakin ommellut mekot maksa joitakin satasia, niin ihan eri asia jos se ”kangas” pitää virkata itse..
      Itse mietin ihan tuota samaa, että tonnin luokkaa olisi tuollaisen mekon arvo (en tosin käsityömaailmasta mitään ymmärrä, mutta niin hienolta näyttää). Niin tämä yksi sitten vinkuu, että "mikä siinä maksaa?" Voi hyvänen aika.

      Lainaa

    16. jaskajokunen666 5.10.2017 1:39
      Tulos: +314 (320 ääntä)
      Jotkut ihmiset ovat sairaan ahneita. Häpeäisivät!

      Lainaa

    17. Tulos: +679 (713 ääntä)
      Mitähän olisi morsian mieltä kun sisko tepastelee häihin tuossa mekossa... mä mietin vaan...

      Lainaa

    18. Tulos: +989 (995 ääntä)
      Minä lisäisin kyllä tuohon 150 euron vaivanpalkka-arvioon nollan perään ja kertoisin sen summan kahdella. Sitten ollaan jo realistisissa summissa. Entisenä hopeaseppänä sain jatkuvasti kuulla siitä, miten kalliita hopeakoruni ovat, kun Glitteristä saa ihan aitoja hopeakoruja halvalla. En jaksa edes lähteä luettelemaan eroja tehdasrihkamakorujen ja mittatilaus-käsityönä valmistettujen korujen välillä. Kyllä, saat Glitteristä kahdellakympillä sen leimattoman, kiinalaisen hopeasormuksen johon zirkoni on liimattu pikaliimalla, mutta jos lisäät summaan kolmekymppiä, saat minulta sellaisen hopeasormuksen, josta se kivi ei lähde irti sadan vuoden kuluttuakaan, koska se on istutettu sille valettuun istukkaan. Mutta se nyt on varmaan ihan luonnollinen ajattelutapa tässä materialistisessa kulutusmaailmassa.

      Lainaa

    19. yövuorolainen 5.10.2017 1:42
      Tulos: +716 (726 ääntä)
      Miksei se itse virkkaa sitä mekkoa muiden hommien lomassa? Vaikka lounastauolla.

      Lainaa

    20. Reilukerho 5.10.2017 1:49
      Tulos: +234 (284 ääntä)
      Ehkäpä tämä pyytelijä voisi maksaa esim. siivoamalla seuraavat 3 kuukautta ilmaiseksi?

      Lainaa

    21. Tulos: +494 (496 ääntä)
      Tämä tyttö ei ole tainnut pahemmin lankoja shoppailla jos ne ei voi hänen mielestään maksaa noin paljon. Laatulanka maksaa eikä muusta kehtaa tehdä.

      Lainaa

    22. Tulos: +675 (677 ääntä)
      On se kyllä huvittavaa, kun odotetaan kaverihintaa ihmiseltä, jonka kanssa ei ole kaveri.

      Lainaa

    23. Tulos: +549 (553 ääntä)
      Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin oisi voinut pyytää roimasti enemmän. Tuon kokoiseen työhön menee vitusti aikaa + kaavoittaminen ja suunnittelu jos ei valmiina saa noita. 150e vuoden virkkaustyöstä on aivan liian vähän. Että pistää vihaksi nuo "pyydänpä ilmaiseksi kun osaat" tyypit, menkää ite kutomaan mekkonne jos luulette ettei se ole taito, josta pitäisi maksaa tekijälleen.

      Lainaa

    24. Sami Kuupas 5.10.2017 1:56
      Tulos: +175 (187 ääntä)
      Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg

      Lainaa

    25. Tulos: +301 (349 ääntä)
      Ja tosiaan siskon häihin valkoinen pitsimekko. Mutta halvalla.

      Lainaa

    26. Tulos: +364 (368 ääntä)
      Virkkauksesta paljoakaan tiedä, mutta jo puvun näkeminen aiheutti järkytyksen. Ei kukaan lähde tuollaista ompelee puoli-ilmatteeksi! Siinä menee useita kuukausia ja jos sen kuluttaa tuollaiseen, niin kyllä siitä saa maksaakin. Itse nautin piirtämisestä ja olen tehnyt erilaisia töitä netistä käsin digitaalisena ja niistä maksetaan parin viikon töistä satasen. Tämä nirppanokka kuvitteli, että satasella saisi useiden kuukausien työn ja langat? 1 snt/h palkka onkin houkutteleva tarjous puolitutulle.

      Lainaa

    27. Tulos: +467 (469 ääntä)
      Aina sama virsi. Olit sitten sähkömies, remontoija, mikään IT hommissa hiippaileva tai luoja armahda kitaraa tai pianoa soittava yksilö niin johan on kaverin kaveria kysymässä "josko nyt ihan pikkasen silleen nopsasti soittaisit äkkii koko saatanan sinfonian ja eihä ny kaverille kehtaa maksaa mut voidaan me kuitenkin suositella sua seraaville jotka haluaa ilmaseksi listoituksen ja uuden kiukaan asennuksen!".. Hävetkää, kurjat. Kaverille maksetaan siinä missä tuntemattomallekkin.

      Lainaa

    28. käsityöihminen itsekkin 5.10.2017 2:20
      Tulos: +180 (182 ääntä)
      Buzzfeedillä oli tarina naisesta joka oli itse virkannut hääpukunsa joka oli vieläpä tuota mokassa olevaa paljon yksinkertaisempi https://www.buzzfeed.com/jessicaprobus/this-woman-made-an-amazing-wedding-dress-for-30?utm_term=.hto7oVrmJ#.sxZD0oxy2 Ja normaali harrastajalta menee vaikkapa villapaidan kokoiseen työhön (jos telkkaria katsellessa tai bussissa kutoo) helposti jopa kaksi kuukautta... Eli siis aika optimistinen on tuo jolta sitä mekkoa pyydetään

      Lainaa

    29. True story 5.10.2017 2:29
      Tulos: +282 (290 ääntä)
      Maryann: Ai että kun alkaa ahdistaa tällainen keskustelu
      Sanopa muuta. Ei paljon tekis mieli enää tollaisen vähättelyn ja inttämisen jälkeen tehdä kyseiselle epäkunnioittavalle tyhmyrille yhtään mitään. Se olis jälleen kerran pari klikkausta ja selviäis varmana ihan googlaamalla lankojen hinnat ja siinä samalla myös paljonko tuollaiset työt maksaa ammattilaisella. Lakkais varmana toi "ei kai nyt yhdet langat NIIN paljoa maksa?" Ps. Kenen muun mielestä on aika pramea ja ehkä jopa värinsä puolesta epäsopiva mekko siskon hääjuhliin? Kun kerta ei ole itse morsian... Vai oliko siskon puolesta etsimässä hänelle häämekkoa?

      Lainaa

    30. Tulos: -184 (376 ääntä)
      Virkkauksen harrastaja olisi kuitenkin saanut näkyvyyttä.

      Lainaa

    31. Tulos: +289 (291 ääntä)
      hmmm: Ja tosiaan siskon häihin valkoinen pitsimekko. Mutta halvalla.
      Itse asiassa tyyppi sanoi "sopisi toisella värillä". Pisti kyllä vihaksi noin uskomaton röyhkeys.

      Lainaa

    32. hepomiesten tietotoimisto 5.10.2017 3:49
      Tulos: +494 (500 ääntä)
      Paljon virkanneena ja käsillä muutenkin tekevänä voisin ainoassa tapauksessa ylipäätään lähteä tuohon urakkaan, jos kyseessä olisi oma hääpuku. Laadukkaat langat tuohon maksaisivat jo muutenkin useita satasia (ja silloinkin täytyisi metsästää). Aikaa täytyisi varata vähintään vuosi. Ystäväni ja sukulaiseni kysyvät usein, miksen tee käsitöitäni myyntiin. Siksi, että tarvikkeet maksavat harrastajalle niin paljon, että harva maksaa käsityöstä sellaista hintaa, että niistä jäisi vielä materiaalikulujen jälkeen mitään korvausta itse työstä. Yllättävän monet luulevat, että käsitöitä tehdään siksi että saataisiin jotain halvemmalla. Kyse on siitä, että saadaan jotain uniikkia tai sellaista, jollaista ei satu olemaan valmiina missään. Käsityön arvostus on muutenkin mitä on. Kaveri oli juuri heittämässä iäkkään äitinsä käsinvirkkaamia pitsejä roskiin, pyysin ne, värjäsin ja ompelin niistä paloista sohvatyynynpäälliset. Sydämeni olisi itkenyt verta jos se määrä taidokasta ja todella aikaavievää kädenjälkeä olisi päätynyt roskiin.

      Lainaa

    33. Minäminä 5.10.2017 4:41
      Tulos: +371 (375 ääntä)
      Jos joku tekis mulle 350 eurolla tuollaisen, niin ostaisin sen heti, enkä yhtään valittaisi. Olisin kuvitellut hinnaksi jotain 3500 euroa.

      Lainaa

    34. Tulos: +295 (301 ääntä)
      Reilukerho: Ehkäpä tämä pyytelijä voisi maksaa esim. siivoamalla seuraavat 3 kuukautta ilmaiseksi?
      3 vuotta olis realistisempi...

      Lainaa

    35. Koko suvun ilmainen mikrotukihenkilö ja koko suvun ilmaisen autokorjaamon poika 5.10.2017 5:31
      Tulos: +257 (259 ääntä)
      Maailman vittumaisempia nää ketkä kuvittelee että esimerkiksi ompelutyöt, autotyöt tai tietokonetyöt olisi jotenkin "helposti hoidettavissa ilmaiseksi" tai "pullakaffet voin tarjota".. "Kun sä nyt kerran osaat :)" Mitähän jos tätä samaa "Kun sä kerran osaat"-lausetta alettaisiin käyttämään vaikkapa kerrostaloja työkseen tekevälle?

      Lainaa

    36. Tulos: +216 (220 ääntä)
      hmm: Mitähän olisi morsian mieltä kun sisko tepastelee häihin tuossa mekossa… mä mietin vaan…
      Mainitsihan kuitenkin, että eri värissä. Aika outo valinta silti häävieraalle mekoksi...

      Lainaa

    37. Tulos: -76 (198 ääntä)
      Dea: Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? “Siis mitä, mikset muka?!”
      Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti

      Lainaa

    38. Tulos: -42 (160 ääntä)
      En edes kommentoi mekonkysyjän tyhmyyttä kun ei tajua mikä siinä maksaisi,mutta olenko ainut, jonka mielestä ei olisi sopivaa mennä oman siskonsa häihin täyspitkässä valkoisessa mekossa?

      Lainaa

    39. Tulos: +185 (199 ääntä)
      Ite piirrän, maalaan, ja saatan tehdä seinämaalauksia (mm. Maisemia), ja se on ihanaa kun joku haluaisi esim. Koko seinän kokoisen seinämaalauksen, ja on valmis maksamaan siitä +10-20h urakasta 20€. Kiitos tästä. Kunnon ammattilainen vaatisi vastaavasta helposti 600€. (Ei hätää, en tyydy 20€, mutta oon tosi arka pyytään mitään isoja summia.)

      Lainaa

    40. Tulos: +182 (188 ääntä)
      Jjho: En edes kommentoi mekonkysyjän tyhmyyttä kun ei tajua mikä siinä maksaisi,mutta olenko ainut, jonka mielestä ei olisi sopivaa mennä oman siskonsa häihin täyspitkässä valkoisessa mekossa?
      Kysyjä halusi mekon eri värisenä. Mutta onhan se muutenkin vähän pramea, vaikka olisi vaikka vihreä.

      Lainaa

    41. Tulos: +75 (79 ääntä)
      Samalla vaivalla ois voinut tuoda pianon, ja soitella ja lauleskella. Olis saanut alennusta osallistumismaksuun.

      Lainaa

    42. Tulos: +268 (272 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      Totta. Jos nyt vaikka lähdetään laskeskelemaan työtunteja. Itse käsityöläisenä näen punaista aina tälläisiin juttuihin törmätessäni. "Miten se nyt muka voi olla kalliimpi kun kaupassa, säähän teet sen ite." Aaargh.

      Lainaa

    43. Kyä näi o 5.10.2017 7:10
      Tulos: +53 (65 ääntä)
      Sami Kuupas: Jumalauta, vajan taakse ja äkkiä tuollaiset. Saatana, että pistää vihaksi tuollaiset kiittämättömät, ajattelemattomat paskiaiset. Eti mekkos perkele, vaikka perseestäs.
      Niin just, perkele.

      Lainaa

    44. Tulos: +266 (268 ääntä)
      Oon itse käsityöalalla ja voi jumankekka noi tollaset asiakkaat ärsyttää!! Käsityötä kyllä arvostetaan ja sitä pidetään kauniina, mutta mitään ei sais maksaa. Sitten vielä ihmetellään miksi niin vähän käsityöstä tehdään kotimaassa..

      Lainaa

    45. Murmurmurmeli 5.10.2017 7:19
      Tulos: +428 (434 ääntä)
      "Ei voi langat noin paljon maksaa, ei sulla olisi mitään valmiina?" Niin, koska ne langathan on ilmaisia, jotka jo valmiiksi löytyy kotoa. Eikun.

      Lainaa

    46. Opiskelija 5.10.2017 8:06
      Tulos: -505 (539 ääntä)
      Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.

      Lainaa

    47. Tulos: +197 (203 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      Tallinnassa näin vastaavantyyppisen mekon yhdessä käsityöpuodissa vuosia sitten. Hinta oli 1680eur...

      Lainaa

    48. Ohjelmoija 5.10.2017 8:18
      Tulos: +116 (118 ääntä)
      Dea: Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? “Siis mitä, mikset muka?!”
      Tai sit jos sanot olevasi ohjelmoija ja joudut ilmaiseksi huoltamaan sukulaisten tietokoneet, televisiot, digiboxit, puhelimet ja kaikki muut digitaaliset ja ei digitaaliset laitteet...

      Lainaa

    49. purppurakruunu 5.10.2017 8:19
      Tulos: +356 (386 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Tässä taas näkyy, että misogynia ja luetunymmärtäminen harvoin kulkevat käsi kädessä.

      Lainaa

    50. Tulos: +112 (128 ääntä)
      Idiotismin jollain lailla vielä hyvällä tahdolla ymmärtää mut kun siihen lisätään tollanen röyhkeys, niin... kyllä ansaitsis korville vähä vedeltävän!

      Lainaa

    51. Tulos: +209 (215 ääntä)
      Siis MITÄ? MITÄ MITÄ MITÄ?! Propsit mokan lähettäjälle, että pysyi noin asiallisena. Itse en olisi kyllä pystynyt.

      Lainaa

    52. Tulos: +80 (82 ääntä)
      Pahinta lajia nämä tämmöset

      Lainaa

    53. Tulos: +465 (473 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Virkkuukoukusta ei juuri kilkatusta kuulu.

      Lainaa

    54. totuuden_torvi 5.10.2017 9:01
      Tulos: +112 (118 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      Totta! Ja hyvin saattaa olla, että noita tonneja saa latoa useammankin. Varmaan ammattilainenkin tekisi vähintään pari kolme viikkoa, vaikka ei ottaisi muita töitä. Tämä on toki pelkkää arvailua, koska en alaa tunne, mutta idioottikin näkee, ettei ole mikään helppo mekko, teki sen sitten langasta, kankaasta, foliosta tai mistä vain. Ammattilaisella, kun vaihdattaa vaikka takkiin vetoketjun tai käy vähän kaventamassa jotakin asustetta, niin sekin on äkkiä noin 70 €. Siihen suhteutettuna tonnilla saa varmaan kuin nuo hihat. Ja ei pidäkään saada!

      Lainaa

    55. Mammuttipähkinä 5.10.2017 9:01
      Tulos: +200 (202 ääntä)
      Ennenkuin aloin harrastamaan neulomista, ihmettelin itsekin neuletöiden korkeita hintoja (kirjoneule sukkapari 50e:sta ylöspäin). Nyt kun olen pari vuotta sukkien kutomista harrastanut, niin olen tajunnut kuinka järkyttävän kalliita langat on! Saatikka sitten jos tekee kirjoneuletyötä johon on ostettava useampi kerä. Yksi kerä on 5-8e, jotkut jopa yli 10e. Sen jälkeen on vain ärsyttänyt ihmiset jotka kitisee kun eivät saa vitosella kirjoneulesukkia..

      Lainaa

    56. Tulos: +174 (178 ääntä)
      Tää moka menee vähän samaan kastiin kuin se aiempi feissarimoka, jossa eräs henkilö vaati tuttavansa aviomiestä tekemään hänen yritykselleen nettisivut kahvipalkalla

      Lainaa

    57. Tulos: +341 (347 ääntä)
      Minun hevosellani on jonoksi asti ratsastajia. Työkavereiden naapureiden lapsista lähtien. Saatikka omat sukulaiset, heidän työkavereiden naapurit ja kavereiden sukulaisten työkavereiden naapurit. Lopulta aloin vastaamaan kysyjille, että toki ovat tervetulleita ratsastamaan veloituksetta, mutta olen lähdössä heinäkuussa sitten kiertämään Eurooppaa, joten haen heiltä auton lainaan. Ensi viikoksi tuon pyykit pestäväksi ja heidän sukujuhliensa aikaan tulee lempiohjelmani telkkarista, joten tulen heidän olohuoneeseensa sen katsomaan. Alkoi sana kiertää että olen pihi akka joka ei anna muiden koskea hevoseensa. Nyt on rauhallista.

      Lainaa

    58. Tulos: +212 (218 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Kaks juttua: Toinen tuolla jo mainittiinkin, eli virkkaamisesta ei kuulu minkäänlaista ääntä. Ja neuloakin voi esimerkiksi puu- tai muovipuikoilla, jolloin mahdollisesti kuuluva napse on niin hiljainen, että hukkuu kaikkeen muuhun kohinaan, rapinaan ja yskähdyksiin.

      Lainaa

    59. Aimo Kanki 5.10.2017 9:23
      Tulos: +159 (163 ääntä)
      On kyllä ihme virkkaaja kun ei suostunut tekemään. Eihän tuossa nyt olisi pitänyt muuta tehdä kuin yksi mekko nopeasti ja ilmaiseksi.

      Lainaa

    60. Tulos: +270 (272 ääntä)
      - "En minä vaan ymmärrä, mikä siinä maksaa!" - "Yli sadan euron materiaalit ja tuntikausien työ päälle." - "No ei se noin paljon voi olla!" - "On se vaan, kun kaiken joutuu ostamaan ja tekemään itse." - "En minä tajua!" Lankojen osto ja kuukausien virkkausaika, onhan se täyttä rakettitiedettä.:D

      Lainaa

    61. Tulos: +262 (264 ääntä)
      "Moi sähän rakennat laivoja?" "Joo..." "Viittikkö tehä mulle yhden risteilijän"

      Lainaa

    62. Tulos: +153 (157 ääntä)
      Ompelijana tunnen nää ”asiakkaat” niin hyvin! Kaikki pitäis saada ilmaiseksi. :(

      Lainaa

    63. perusduunari 5.10.2017 9:36
      Tulos: +126 (158 ääntä)
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti
      Eikö lääkärin ammattiin opiskelu ja sitä kautta oikeus kirjoittaa reseptejä vaadi mitään vaivaa?

      Lainaa

    64. Tulos: +133 (135 ääntä)
      Olisin lopettanut keskustelun vedet silmissä nauraviin hymiöihin viimeistään tuohon kun tää "ystävä" pisti mekosta kuvan... ja odotin että langat ois maksanut vielä huomattavasti paljon enemmän kuin satasen.

      Lainaa

    65. Tulos: +72 (76 ääntä)
      hmmm: Ja tosiaan siskon häihin valkoinen pitsimekko. Mutta halvalla.
      Ei pyytäjä nyt ihan noin tyhmä ollut, hänhän halusi mekon toisen värisenä... Komppaan muita, viestin lähettäjä olisi tehnyt mekon aivan liian halvalla!

      Lainaa

    66. käsityöläinen 5.10.2017 9:51
      Tulos: +154 (158 ääntä)
      Ai jumalauta et rasauttelee tollaset idiootit. Toivottavasti kukaan ei suostu tekemään tollasta mekkoa 200e vaivanpalkalla kun miettii työtunteja joita tuohon menee. Yleensäkki vituttaa ns "harrastelija" käsityöläiset jotka myy villasukkia 5e/pari. Se on sitten kiva sellaisille jotka tekee ammatikseen tai yrittäjänä työtä, kun asiakkaat ei suostu maksamaan niistä enempää kun "halvemmallakin saa".. Tekisitkö ite työtä esim 5e/h palkalla ? Niin, et varmaan. Noista viiden euron villasukista ei jää yrittäjälle sitäkään vähää kaikenmaailman tellien ja verojen jälkeen. Järki käteen ja arvostakaa oikeesti sitä taitoa mitä joillain on.

      Lainaa

    67. Tulos: +90 (92 ääntä)
      Helpostihan tuosta materiaaleineen, työaikoineen ja veroineen (alv. 24 %) laskuttaa ainakin 2 000 €, ehkä enemmänkin.

      Lainaa

    68. Tulos: +57 (59 ääntä)
      Nämä "teeppä "kaverille" palvelus kun osaat" ihan sama mistä työstä kyse on ehkä eniten perseestä turhien mielensäpahoittajien rinnalla.. Ei luoja. p:

      Lainaa

    69. Tulos: +63 (79 ääntä)
      Ja ihan siskon _häihin_ tuollainen mekko.. ettei vaan parrasvalon varastaminen mielessä?

      Lainaa

    70. Suolamestari 5.10.2017 10:19
      Tulos: +138 (140 ääntä)
      Kun olet arkkitehti niin voisit varmaan ohmennen piirtää mulle kartanon?

      Lainaa

    71. It's a deal 5.10.2017 10:27
      Tulos: +217 (223 ääntä)
      Eikö kukaan muu raivostunut siitä, että vuoden työ ei saisi paljon maksaa "Kun ei käytä vaan kuin kerran."?

      Lainaa

    72. Sisäpiiritietoa 5.10.2017 10:37
      Tulos: +147 (159 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Sori muru, kun virkataan, tuhataan yhellä koukulla ja langalla. Ei kolistella neulepuikkoja yhteen. Eli äänetöntä toimintaa on

      Lainaa

    73. Tulos: +261 (263 ääntä)
      Mua pyydettiin kerran tekemään häihin n. 200 paperikukkaa kahden viikon varoitus ajalla ja palkaksi olisin saanut syödä häissä... Yhden kukan tekemiseen menee noin tunti, käytän kreppipaperia ja teen kukat terälehti kerrallaan. Teen niitä yleensä kukan tai pari koristamaan pakettia jos vien esim. synttärilahjan tms.

      Lainaa

    74. Tulos: +80 (84 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Ei yksi virkkuukoukku mitään kilkata (neulominen on eri asia).

      Lainaa

    75. Tulos: -89 (111 ääntä)
      Dea: Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? “Siis mitä, mikset muka?!”
      Käytän kyllä lääkäritätiäni semiusein kirjoittamaan antibioottikuureja. Kun eihän tuo julkisilla etene ja ykaittyisillä ei viitsisi maksaa 80e vain siitä että tietää jo itse mikä vaiva kyseessä.

      Lainaa

    76. Tulos: +99 (113 ääntä)
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti
      Haloo, paitsi vuosien opiskelun jotta lääkäri tietää millaiseen vaivaan etsitään lääkettä ja mikä lääke on siihen sopiva hoito. Sekä tietysti valtavan vastuun jos jotain menee pieleen. Ei reseptejä voi kuka tahansa naapurin Jonne kirjoitella.

      Lainaa

    77. King Arthur 5.10.2017 11:50
      Tulos: +171 (173 ääntä)
      Ai saakeli kun rupes otsasuoni tykyttämään! Olen tässä laskeskellut että neulomilleni sukkapareille tulee aika reippaasti hintaa kun "kaupastakin saa halvemmalla", mutta ovatpahan hyvin tehdyt eikä tarvii edes joka talvi uusia. Olen myös neulonut itselleni kolme mekkoa joille tulee hintaa huimasti enemmän kuin kaupan koltuille olisi tullut, aikaakin meni yli puoli vuotta per rätti. Ja sit on näitä kyselijöitä. Viimeisin oli hyvänpäiväntuttu joka näki polvipituiset pitsisukkani ja halusi itselleen samanlaiset. Menin sanomaan että tekeminen onnistuu, mutta ennen kuin hinnasta sovittiin niin tämä päätti että ne on sitten synttärilahjani hänelle. Kuulemma varmasti ehtii kun syndet on vasta kolmen viikon päästä. Sanoin että ei varmasti ehdi, omiakin tein pari kuukautta sillä käyn töissä ja teen sivussa omaa taidekauppaa (toinen ilmaisten töiden ehtymätön lähde). Sanoi sitten että aikaikkunaa voi laajentaa hieman. Käsitöitä pidetään jotenkin halpana huvina. Olen tiukalla budjetilla joten joudun säästämään tarvikkeisiin. Ompelen myös, ja saisin kaupasta kiinarätit alle puolella siitä mitä maksan kankaista.

      Lainaa

    78. Tulos: +122 (124 ääntä)
      Repo: Käytän kyllä lääkäritätiäni semiusein kirjoittamaan antibioottikuureja. Kun eihän tuo julkisilla etene ja ykaittyisillä ei viitsisi maksaa 80e vain siitä että tietää jo itse mikä vaiva kyseessä.
      Kätevää läheiselle sukulaiselle, mutta lääkäritätisi ei varmaankaan tykkää jos jotkut joita hän ei edes tunne pyytelevät sairauden analysointia ja reseptien kirjoittamista ilmaiseksi. Tai jos tämä sopii, niin missä pääsee vastaanotolle?

      Lainaa

    79. Tulos: +121 (129 ääntä)
      "Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti" Sen helppouden voikin varmistaa opiskelemalla ensin 6v yliopistossa ja niillä tiedoilla tehdä reseptiä aina, kun joku vaan keksii pyytää eli: 1. varmistaa miksi, mitä ja paljonko lääkettä tarvitaan ja 2. huolehtia siitä, että lääkkeestä ei ole haittaa (allergiat, perussairaudet, muut lääkkeet) sekä 3. varmistaa että hoito tehoaa. Lääkereseptin kirjoittaminen on hoitopäätös ja reseptin kirjoittaja vastaa joka tapauksessa siitä mitä tapahtuu.

      Lainaa

    80. Tulos: +89 (125 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      Voi jumalautaaaaa... Pelkät langat tuohon maksaa vähintään 500€, tunteja menee kymmeniä ja jos kuvan perusteella pitää tehdä ni "kaavoitus" ja miettiminen miten mikäkin osio on tehty vie sekin useita tunteja. Mä en ammattilaisena tuota käsin tekis alle 15 000 euron. Kuulitko? VIIDENTOISTA TUHANNEN EURON!

      Lainaa

    81. Tulos: -68 (110 ääntä)
      käsityöläinen: Ai jumalauta et rasauttelee tollaset idiootit. Toivottavasti kukaan ei suostu tekemään tollasta mekkoa 200e vaivanpalkalla kun miettii työtunteja joita tuohon menee. Yleensäkki vituttaa ns “harrastelija” käsityöläiset jotka myy villasukkia 5e/pari. Se on sitten kiva sellaisille jotka tekee ammatikseen tai yrittäjänä työtä, kun asiakkaat ei suostu maksamaan niistä enempää kun “halvemmallakin saa”.. Tekisitkö ite työtä esim 5e/h palkalla ? Niin, et varmaan. Noista viiden euron villasukista ei jää yrittäjälle sitäkään vähää kaikenmaailman tellien ja verojen jälkeen. Järki käteen ja arvostakaa oikeesti sitä taitoa mitä joillain on.
      Minä olen tehnyt töitä alle 7e/h, ja oli ihan raskasta fyysistä duunia. Ja mitä tulee tuohon harrastajien räpellyksiin, niin oletko ihan oikeasti sitä mieltä että sinnepäin sutaistut verottomat(?) sukat ovat saman arvoisia kuin sinun sukkasi, joista maksat verot ja saat elantosi? Tuolla logiikalla minä voin pyytää samaa hintaa valokuvistani kuin vuosikausia itseään kehittäneet ammattilaiset, oonhan mä käynyt yhden valokuvauskurssin.

      Lainaa

    82. Tulos: +104 (108 ääntä)
      Näissä palveluksissa pitäisi nimenomaan olla pointtina vastavuoroisuus. Tosin kokonaisen mekon tekemiseen liittyvä vastapalvelu olisi aika mahdotonta määritellä. "Jos virkkaat mekon, tulen rakentamaan sun omakotitaloa" voisi olla jo hyvä!

      Lainaa

    83. Tulos: +77 (79 ääntä)
      Dea: Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? “Siis mitä, mikset muka?!”
      Multa kysytään miltei aina "viitsikkö vähän vilkasta", koska oon koulutukseltani oon automekaanikko. Yleensä tälläsien kysyjien kohdalla auto on läpi mätä ja tyyliin moottorin joutuu vaihtamaan uuteen. Ja nämä tyypit olettaa että teen kyseiset hommat ilmatteeksi.

      Lainaa

    84. Tulos: +120 (122 ääntä)
      Kyllä tuollaisen mekon hinta olisi useita tuhansia. Mekkoon pitäisi ensin tehdä kaavat mittojen mukaan yms. Vaikka tuon tekisi valmiista pitsistä, ottaisin pelkästä työstä (materiaalikulujen 200-300 €) lisäksi ainakin 500 € eli yhteensä 700-800 €, ja sekin olisi todella edullista. Puku on aika monimutkainen ja työvaiheita olisi paljon. Jos koko mekon virkkaisi, voisi tuon summan kertoa vähintään kymmenellä. Harva harrastelijavirkkaaja/-käsityöläinen pystyisi tuota edes tekemään. Mitoitus ja kaavoitus vaativat ammattitaitoa, että puku myös istuu.

      Lainaa

    85. Tulos: +108 (110 ääntä)
      Neuleryhmät on täynnä näitä. Sit ihmiset yllättyy kuinka paljon (laadukas) lanka maksaa ja että se norjalainen villapaita ei ihan parissa tunnissa synny...

      Lainaa

    86. Tulos: +60 (72 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Rakas, virkkaamisessa käytetään vain yhtä ns. koukkua ja lankaa, siinä ei mikään kilise millään tavalla...

      Lainaa

    87. käsityöläinen 5.10.2017 13:45
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      hömelö: Minä olen tehnyt töitä alle 7e/h, ja oli ihan raskasta fyysistä duunia. Ja mitä tulee tuohon harrastajien räpellyksiin, niin oletko ihan oikeasti sitä mieltä että sinnepäin sutaistut verottomat(?) sukat ovat saman arvoisia kuin sinun sukkasi, joista maksat verot ja saat elantosi? Tuolla logiikalla minä voin pyytää samaa hintaa valokuvistani kuin vuosikausia itseään kehittäneet ammattilaiset, oonhan mä käynyt yhden valokuvauskurssin.
      Justiinhan sanoin että typerät ihmiset olettaa että ammattilaiset tekee sukkia samalla hinnalla kun harrastelijaräpeltäjät, ja sitten siitä valitetaan että kun on kallista jos 50 euroa pyytää pitkävartisista kirjoneulotuista sukista. No mielestäni kenenkään ei pitäisi tehdä mitään työtä tollaisella ryöstöpalkalla.

      Lainaa

    88. Ulos tynnyristä 5.10.2017 14:24
      Tulos: +110 (112 ääntä)
      Millä logiikalla ihminen kuvittelee, että käsityö olisi halvempaa kuin tehtaiden liukuhihnatuotanto? Joku sähköasentaja valmis tekemään mulle 4K-television, 65"? Gigantis välil jollain 600e sais ni 200e voisin maksaa ja tarjoo kahvit vaivanpalkkaa.

      Lainaa

    89. Tulos: +127 (129 ääntä)
      Tälläset jotka ilmaseks kinuaa on kyllä niin outoja. Ite hierojana törmään vähän väliä ihmisiin, jotka olettavat, että hieron ilmaiseksi, koska on joku tuttu koulusta yms. Ainoita ketä joskus hieron ilmaiseksi on oma perheeni ja kaikille muille se on minun työtä, josta pitää maksaa työntekijälle sopiva palkka. Ja kinuajat aina mankuvat, että vähän tuolta hartioista että eihän se sulta vaivaa vie kun on sun ammatti... jep se on ammatti josta saa palkkaa

      Lainaa

    90. Tulos: +140 (150 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Olet idiootti. ensinnäkin virkkauksessa käytetään koukkua, ja tarkalleen ottaen yhtä koukkua kerrallaan, joten kilkatusta siitä ei kuulu. ja toisekseen luentosalissa kuuluu monenlaisia muitakin ääniä, kynän raaputusta, näppäimistön näpytystä, purkan mäyssytystä ja tietysti aina välillä joltain pärähtää puhelin soimaan. Keskittymään auttava käsityö on lähes äänetön. ja jos se silti häiritsee voit mennä kauemmaksi käsityöläisestä tai ystävällisesti huomauttaa että ääni häiritsee. Se että leimaat kaikki naiset tilannetajuttomiksi ja käytöstavattomiksi yhden virkkaajan takia, kertoo lähinnä siitä millainen ihminen sinä olet. toivottavasti ei tavata koskaan.

      Lainaa

    91. Tulos: +139 (141 ääntä)
      Kyllä veetutti usein pientä kahvilaa pitäneenä "noin kallista pullaa, kaupasta saa paljon halvemmalla" -rääkyjät. No painukaa sitten sinne kauppaan helvetti jos ette tajua että tuotteen hintaan sisältyy palvelu + muut kahvilassa oleskeluun sisältyvät kulut jne

      Lainaa

    92. Tulos: +7 (27 ääntä)
      Lillukka: 3 vuotta olis realistisempi…
      Ajattelin silleen, että kun siivoojan palkka voi olla esim 1900e kuukaudessa, niin käsityön hinnaksi tulisi tällöin 5700. Voi olla, että oli alakanttiin, en tiedä käsitöistä paljoakaan. :)

      Lainaa

    93. Tulos: +105 (109 ääntä)
      wery: Minun hevosellani on jonoksi asti ratsastajia. Työkavereiden naapureiden lapsista lähtien. Saatikka omat sukulaiset, heidän työkavereiden naapurit ja kavereiden sukulaisten työkavereiden naapurit. Lopulta aloin vastaamaan kysyjille, että toki ovat tervetulleita ratsastamaan veloituksetta, mutta olen lähdössä heinäkuussa sitten kiertämään Eurooppaa, joten haen heiltä auton lainaan. Ensi viikoksi tuon pyykit pestäväksi ja heidän sukujuhliensa aikaan tulee lempiohjelmani telkkarista, joten tulen heidän olohuoneeseensa sen katsomaan. Alkoi sana kiertää että olen pihi akka joka ei anna muiden koskea hevoseensa. Nyt on rauhallista.
      Sama juttu minun tuttavallani, joka sai kuulla olevansa "ahne ämmä, joka rahastaa hevosillaan", kun kehtasi pyytää korvausta vanhemmilta, joiden lapset halusivat ratsastamaan. Kas kun niistä hevosista on jopa kulujakin. Hommaisivat oman hevosen, niin ehkä ymmärtäisivät.

      Lainaa

    94. Tulos: +101 (107 ääntä)
      Nojaa, entäs sitten kun osaatte sujuvasti eri kieliä? Sitten kun on sukulaisilla kokous, niin muut saa bilettää, jutskailla, syödä, juoda ja viettää aikaa läheistensä kanssa, niin sinä saat seistä sitten tuntitolkulla kääntämässä toisten puheita, vielä ilman mitään etukäteistietoa tulkkaustyön aiheesta. Suu kuivana, koska ketään ei kiinnosta tuoda edes vesilasillista ja olet jo tulkannut kolmen tyypin puheet tauotta (ja sitä ennen myös kolmen muun). Sitten jälkeenpäin valitetaan, miten et voinut keskittyä työhösi, kun lapsesi pyysi leikkimään kanssaan. Niin. Kenenkään muun alle kouluikäisen lapsen ei tarvinnut siellä luovuttaa vanhempaansa toisten ilmaistyövoimaksi. Vailla ainuttakaan kiitosta.

      Lainaa

    95. Tulos: +40 (48 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Kyseessä on virkkaaminen, johon käytetään yhtä virkkuukoukkua. Ellei virkkaajalla siis satu olemaan harvinaisen luiset sormet, virkkaamisesta ei aiheudu minkäänlaista kilkatusta. Suosittelen googlettamaan asiasta enemmän...

      Lainaa

    96. Tulos: +132 (134 ääntä)
      Ehdotus vastaukseksi: Minä oon kuullu, että oot oikein näpsäkkä ja nopea siivoamaan. Sovitaanko, että tulet mulle sitte vastapalveluksesi siivoamaan yhtä moneksi tunniksi, ku minä virkkaan. Ota omat välineet ja aineet mukaan, onhan sulla kuitenkin niitä.

      Lainaa

    97. Tulos: +66 (68 ääntä)
      Hoho, mä olen tehnyt isoäidinneliöistä koostamaani peittoa. Tällä hetkellä se on noin 80cmx80cm, lankoja mennyt arviolta 30-40 euron edestä ja noin puolentoista kuukauden edestä täysiä työviikkoja ajallisesti. Tuollaista kun alkaisi nopsaan vaan värkätä... :D

      Lainaa

    98. Tulos: +114 (120 ääntä)
      - Eikö sinulta löydy valmiiksi jotain? - Tottakai! Minullahan on kaapit täynnä erilaisia kolttuja. Kokoja löytyy XXXXXXS - XXXXXXL, samoin värejä kaikki mahdolliset. Hinnat: kymppi/kolttu, koska harrastus ja koska omaksi iloksi. - Jaa onpa kallista. Ajattelin että jos vitosen korkeintaan.

      Lainaa

    99. Tulos: +52 (56 ääntä)
      Kutoja: Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin oisi voinut pyytää roimasti enemmän. Tuon kokoiseen työhön menee vitusti aikaa + kaavoittaminen ja suunnittelu jos ei valmiina saa noita. 150e vuoden virkkaustyöstä on aivan liian vähän. Että pistää vihaksi nuo “pyydänpä ilmaiseksi kun osaat” tyypit, menkää ite kutomaan mekkonne jos luulette ettei se ole taito, josta pitäisi maksaa tekijälleen.
      Tuskinpa tuokaan nyt olisi millään 150 eurolla sitä työtä tehnyt. Vaan käytti sitä summaa vaan palauttaakseen todennäköisesti WISH hintoihin vertailevan "sankarin" maanpinnalle

      Lainaa

    100. Tulos: +80 (82 ääntä)
      Ai että käsityöläisenä korpeaa tuollainen. Mun työpaikalla kudotaan mattoja ja jotkut on ihmetelleet hintoja, että jopa on tyyristä. Kun Jyskistä saa sen kiinamaton alle puoleen hintaan. Ei ymmärretä esim. loimen luomisen ja kankaanrakentamisen vaivaa. Onneksi on niitäkin, joiden mielestä meillä on kerrassaan kohtuulliset hinnat. Jotkut sentään tajuavat käsityön päälle.

      Lainaa

    101. Kääntäjä 5.10.2017 17:37
      Tulos: +41 (47 ääntä)
      yh-luuseri: Nojaa, entäs sitten kun osaatte sujuvasti eri kieliä? Sitten kun on sukulaisilla kokous, niin muut saa bilettää, jutskailla, syödä, juoda ja viettää aikaa läheistensä kanssa, niin sinä saat seistä sitten tuntitolkulla kääntämässä toisten puheita, vielä ilman mitään etukäteistietoa tulkkaustyön aiheesta. Suu kuivana, koska ketään ei kiinnosta tuoda edes vesilasillista ja olet jo tulkannut kolmen tyypin puheet tauotta (ja sitä ennen myös kolmen muun). Sitten jälkeenpäin valitetaan, miten et voinut keskittyä työhösi, kun lapsesi pyysi leikkimään kanssaan. Niin. Kenenkään muun alle kouluikäisen lapsen ei tarvinnut siellä luovuttaa vanhempaansa toisten ilmaistyövoimaksi. Vailla ainuttakaan kiitosta.
      No olisit sanonut, ettei ilmaiseksi tulkata.

      Lainaa

    102. Tulos: +39 (41 ääntä)
      Jotkut ihmiset ei vaan näe rahan tai työn arvoa muiden käsissä...

      Lainaa

    103. Tulos: +29 (41 ääntä)
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti
      Antibioottikuuria ei kuitenkaan pääse kirjoittamaan ilman 7 vuoden yliopisto-opintoja. Ne vaativat vaivaa.

      Lainaa

    104. Tulos: +81 (83 ääntä)
      Multa vois ehkä muutamaan kymmeneen sentiin helmasta löytyy lankoja kotoa, mutta uskallan aika varmaksi väittää että jos tuolle tarjois kolttua jonka helma on tehty mummovainaan koinsyömistä jämälangoista, jotka on luokkaa paskanruskea ja myrkynvihreä eikä mikään väri sovi yhteen, niin kyllä valittas :D

      Lainaa

    105. Tulos: -42 (62 ääntä)
      Terävä: Haloo, paitsi vuosien opiskelun jotta lääkäri tietää millaiseen vaivaan etsitään lääkettä ja mikä lääke on siihen sopiva hoito. Sekä tietysti valtavan vastuun jos jotain menee pieleen. Ei reseptejä voi kuka tahansa naapurin Jonne kirjoitella.
      Mietin vaa että, sen yhen reseptin takia kaikki tuo vaiva? Toki varmasti lääkäreistä nämä kummikaiman tutut ärsyttää mutta...

      Lainaa

    106. Tulos: -85 (97 ääntä)
      Jos teetän Kiinassa samanlaisen 1/10 hinnalla Suomeen verrattuna, niin ymmärtää hyvin miksi Suomessa ei ole käsityöammattilaisia.

      Lainaa

    107. Just saying 5.10.2017 19:23
      Tulos: -46 (72 ääntä)
      Kaiken tän muun törkeryyden ja suorastaan törkeyden lisäks kävi sylettää se, et kuka pukeutuu häihin koko valkoseen, saatika sitten aivan häämekon näköiseen mekkoon?!?!

      Lainaa

    108. Tulos: +54 (58 ääntä)
      Mä voisin ostaa pienen virkatun pehmohahmon, ja maksan ihan rahaa. Mihin voin olla yhteydessä?

      Lainaa

    109. Seppo Saviniemi 5.10.2017 20:57
      Tulos: +63 (67 ääntä)
      Kyllä. Opiskelin ammatin juuri sen takia, että voisin työskennellä vapaa-ajallakin ja vielä ilman mitään korvausta. No, onneksi itse olen suurimmaksi osaksi välttynyt tuollaisilta. Yleensä ovat heittäneet rahaa pyytämättäkin ja isommista urakoista olen sanonun suoraan, että en tee.

      Lainaa

    110. Tulos: +132 (134 ääntä)
      Paras on minusta perusteluna aina, että tuotetta "käytetään vain kerran". Sehän siis muuttaa koko tilanteen! Eiköhän vain askarrella vessapaperista nyt mekko, niin tulee sopivasti kertakäyttöinen.

      Lainaa

    111. Tulos: -41 (73 ääntä)
      Kas kun ei haukkunut vielä riistäjäksi toista joka kehtaa pyytää työstä palkkiota. Tuollaisia "mulle kaikki ilmaiseksi" kommunisteja on Suomessa liikaa.

      Lainaa

    112. Tulos: +66 (68 ääntä)
      Mutta mainitsisin sinusta kavereilleni joten saisit ilmaista mainosta, aika röyhkeää tommonen rahanhimo.

      Lainaa

    113. Tulos: +102 (102 ääntä)
      Olen kysellyt näiltä ihmisiltä jotka heittää käsitöistä tuollaisia juttuja ja he oikeasti pitää mitä tahnsa itse tehtyä ala-arvoisena verrattuna kaupasta ostettuun. Jotenkin takaperoisesti jonkun tekemä on aina vähemmän arvokas kuin "aito" kaupasta ostettu. Ei siihen helveti ole parannusta vaikka kuinka selittäisi.

      Lainaa

    114. Kontrollifriikit ja kaikki muutkin johtajat perseeseen 6.10.2017 0:22
      Tulos: +35 (41 ääntä)
      Kivaa tällainen massakapitalistinen kertakäyttökulttuuri, eikö?

      Lainaa

    115. Tulos: +54 (54 ääntä)
      Sami Kuupas: Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg
      Noup. Caroline cerrutti on valokuvaaja, mekon tekijä on brasilialainen Carolina potrich. Ei niin, että sillä valtavasti merkitystä tähän keissiin olisi.

      Lainaa

    116. Tulos: +10 (18 ääntä)
      Sami Kuupas: Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg
      tuossa menisi vuosi virkata ja ite ottaisin 200e hinnaksi.
      hepomiesten tietotoimisto: Paljon virkanneena ja käsillä muutenkin tekevänä voisin ainoassa tapauksessa ylipäätään lähteä tuohon urakkaan, jos kyseessä olisi oma hääpuku. Laadukkaat langat tuohon maksaisivat jo muutenkin useita satasia (ja silloinkin täytyisi metsästää). Aikaa täytyisi varata vähintään vuosi. Ystäväni ja sukulaiseni kysyvät usein, miksen tee käsitöitäni myyntiin. Siksi, että tarvikkeet maksavat harrastajalle niin paljon, että harva maksaa käsityöstä sellaista hintaa, että niistä jäisi vielä materiaalikulujen jälkeen mitään korvausta itse työstä. Yllättävän monet luulevat, että käsitöitä tehdään siksi että saataisiin jotain halvemmalla. Kyse on siitä, että saadaan jotain uniikkia tai sellaista, jollaista ei satu olemaan valmiina missään. Käsityön arvostus on muutenkin mitä on. Kaveri oli juuri heittämässä iäkkään äitinsä käsinvirkkaamia pitsejä roskiin, pyysin ne, värjäsin ja ompelin niistä paloista sohvatyynynpäälliset. Sydämeni olisi itkenyt verta jos se määrä taidokasta ja todella aikaavievää kädenjälkeä olisi päätynyt roskiin.
      oikeasti, luullaanko yleisesti että käsi työ on halvempaa? Mitä ihmettä, sehän on selvää että halvemmalla saat jos ostat vaan krääsäkaupasta Kiinan paskoja. Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei kuluta rahaa ja aikaansa niin halvalla vaikka itse työ ei näyttäisikään niin ihmeelliseltä. Tämän takia en ryhtynyt käsityöläiseksi koska tiesin kuin vaikeeta on myydä tavaraa ihmisillä 2-3 x hinnoilla kauppaan verrattuna.

      Lainaa

    117. Tulos: +39 (41 ääntä)
      tarkoitan että ottaisin 2000e hinnaksi. hemmetin automaattikorjaus...

      Lainaa

    118. Tulos: +53 (55 ääntä)
      Nootnoot: Tuota samaa kohtelua saa jos osaat piirtää.. “Miksi mun pitää maksaa? Kun kavereille piirrät ilmaiseksi!” No ero onkin siinä että kavereille tuherran alle tunnissa jotain roskaa. Jos haluat minulta kunnon työn yksityiskohtineen ja väreineen se ei onnistu päivässä. Ja tarvikkeet maksaa..
      Näinpä.Minulta pyydettiin taannoin muotokuvia, jotka lupasin tehdä alle puolella siitä, mitä ammattilaisen piirtämänä maksaisi. Jännästi kiinnostus lopahti siihen. Ilmaiseksi olisi pitänyt saada, mutta siihen en suostu, koska joku yrittää sillä työllä elääkin.

      Lainaa

    119. Tulos: +6 (32 ääntä)
      Sellaisiahan suurin osa Suomalaisista on. Kun pari sälliä päätti kopioida halpalentokonseptia busseilla saivat kiedottua median sormiensa ympäri ja ihmiset puhuvat aina vaan menevänsä Onnibussilla kun se on niin halpa. Nyt muutkin ovat laskeneet hintoja ja leikanneet palveluita jotta pärjäävät kilpailussa. Se vaan on niin että palvelusta pitää maksaa. Jos haluaa matkustaa väljemmin ja valita sopivimman auton siitä joutuu maksamaan enemmän, mutta jos haluaa nuukailla, istua ahtaasti parhaisiin aikoihin kulkevissa tuontibusseissa mennään punaisella autolla palvelukyvyttömän kuskin kyydissä. Suurin osa Suomalaisista valitsee vain hinnan mukaan. Tämä on aiheuttanut sen että vuoroja on leikattu paljon, kun ennen on kannattavilla vuoroilla kuitattu kannattamattomien kulut. Nyt ei enää tuollainen onnistu.

      Lainaa

    120. Tulos: +44 (44 ääntä)
      Tuomari: Aina sama virsi. Olit sitten sähkömies, remontoija, mikään IT hommissa hiippaileva tai luoja armahda kitaraa tai pianoa soittava yksilö niin johan on kaverin kaveria kysymässä “josko nyt ihan pikkasen silleen nopsasti soittaisit äkkii koko saatanan sinfonian ja eihä ny kaverille kehtaa maksaa mut voidaan me kuitenkin suositella sua seraaville jotka haluaa ilmaseksi listoituksen ja uuden kiukaan asennuksen!”.. Hävetkää, kurjat. Kaverille maksetaan siinä missä tuntemattomallekkin.
      Ja mielestäni ystävän työtä pitäisi tukea ja maksaa kunnolla...muilta voi koittaa tinkiä...

      Lainaa

    121. Tulos: +71 (73 ääntä)
      Eikä pelkästään käsitöissä... Koulutan osatyökseni koiria/koiranohjaajia, ja aina välillä tulee joltain kaverilta tai puolitutulta pyyntö kimppatreeneihin. No muuten joo, toki, mutta kun jotkut olettavat kimppatreenien olevan ilmaista koulutusaikaa heille. Mä koulutan heitä pyynnöstä, he vain katselevat meidän treenaamista kommentoimatta. Ei korvausta. Kiitti. Sen sijaan sydämiä saa treenikaverit, joiden ensimmäinen kysymys on, että paljonko veloitan yksityistunnista. Niin paljon sydämiä, että saavat vähän alennustakin.

      Lainaa

    122. Tulos: +48 (60 ääntä)
      Vieläkö joku haluaisi kertoa, että virkkaaminen tapahtuu yhdellä koukulla eikä siitä kuulu mitään ääntä?

      Lainaa

    123. Sairaanhoitaja 6.10.2017 11:54
      Tulos: +42 (48 ääntä)
      Tuo antibioottivertaus pitää kyllä yhtä lailla kutinsa. Antibiootteja on useampia erilaisia ja soveltuvat eri tavoin eri ihmisille. Lääkärin on kyettävä arvioimaan ensin minkälaisen antibiootin voi määrätä. Se ei ole loppupeleissä niinkään vaivaton homma.
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti

      Lainaa

    124. Tulos: +57 (61 ääntä)
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti
      Ei lääkäri ole mikään Valintatalon myyjä, jolta voi vaatia juuri sellaisia reseptejä, mitä itse haluaa. Lääkärin pitää ottaa vastuu kirjoittamistaan lääkkeistä ja varmistaa, että niille todella on tarve ja ettei niistä ole haittaa. Se vaatii potilaaseen (/ilmaisen reseptin perään vinkujaan?) tutustumisen ja tietysti lisäksi sen, että tosiaan istuu tietokoneen ääreen/hakee paperireseptipinkan ja kirjoittaa sen reseptin. Kun vielä otetaan huomioon, ettei lääkäri mitenkään itsestään ole saanut taitoa ja oikeutta kirjoittaa reseptejä, on aika omituista väittää, ettei muka vaadi yhtään vaivaa.

      Lainaa

    125. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Sami Kuupas: Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg
      Caroline Cerutti näyttää olevan häävalokuvaaja, tuskin on mekkoa virkannut (tai sitten on todellinen renessanssi-ihminen).

      Lainaa

    126. Tulos: -4 (12 ääntä)
      Sami Kuupas: Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg
      Taitaa tuo Caroline Cerutti olla valokuvaajan nimi eikä hääpukuun liittyvä

      Lainaa

    127. Tulos: +81 (81 ääntä)
      "Miten niin et voi suunnitella näitä mainoksia/hääkutsuja/nettisivuja ilmaseksi? Eihän siinä tarvii muuta kun vähän näpytellä konetta!" t. freelance-graafikko

      Lainaa

    128. Tulos: +44 (44 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      Mun kolmen kkn palkka on ennen veroja noin 7500. Jos tuollaista isoa pitäisi tehdä niin se söisi kaiken vapaa-ajan ja vaatisin että siitä maksettaisiin sen mukaan. Tonnilla tekisin ehkä parhaille kavereille. Siihen tietty langat päälle. Jos olisi tuollainen vähättelijä niin se nostaisi hintaa rajusti.

      Lainaa

    129. Tulos: +36 (40 ääntä)
      Mousie: Totta. Jos nyt vaikka lähdetään laskeskelemaan työtunteja. Itse käsityöläisenä näen punaista aina tälläisiin juttuihin törmätessäni. “Miten se nyt muka voi olla kalliimpi kun kaupassa, säähän teet sen ite.” Aaargh.
      Työstä min 10e/h, verot, eläkkeet, yms maksut, langat, mahdollisesti makdullinen malli, sovitukset, veetutuslisää siitä että pitää nähdä tuollaista idioottia muutaman kerran, yht noin 4000 euroa. Aikanaan oli verkossa sivusto nimeltään iloisen veronmaksajan puoti / verkkokauppa, jossa esim. pitkät sukat olivat kyseisten sivukulujen ansiosta yli 600 euroa. Siinä aliarvostetun suomalaisen käsityön todellinen laskennallinen hinta.

      Lainaa

    130. Käsityöläinen 6.10.2017 19:47
      Tulos: +86 (86 ääntä)
      Morjens! Hieno ihminen. Tässä matematiikkaa: mä virkkasin itselleni pitkän pitsimekon muutama vuosi sitten, ja työtunteja meni aika tarkalleen 200 (yli puolen vuoden aikana). Olen toki nopea virkkaaja. Jos virkkaisin jollekin edes puoleen hintaan siitä mitä mun normi päivätyöstä maksetaan, tulisi siitä silti 12€/h, eli laskuttaisin mekosta 2400€ + materiaalikulut. Noin suuresta työstä maksaisin myös verot eli kun hintaan lisää alvin ja pakolliset muut maksut, kokonaiskulut nousisi sinne yli kolmen ja puolen tonnin hujakoille. En toki usko että tollakaan diilillä lähtisin puolitutulle tekemään, arvostan mun vapaa-aikaa niin paljon ettei ole tarvetta sitä myydä. (Enkä myöskään usko että kukaan suostuisi käsityöstä sitä vertaa maksamaan.)

      Lainaa

    131. Tulos: -40 (74 ääntä)
      Oikeesti näiden kaikkien ongelmien ydin on siinä, että Suomen valtio verottaa meitä niin paljon, ettei monellakaan ole varaa mihinkään, paitsi johonkin 10 vuotta vanhaan autoon (paitsi jos otat lainaa) ja pikkulasten selkänahasta riistettyihin halpavaatteisiin. Tällainen politiikka pakottaa kaikki miettimään kokoajan halvempia vaihtoehtoja kaikille asioille. Se on valitettavaa ja se tuhoaa suomalaisen työn laatua. Ongelma istuu hallituksessa. Siellä istuu tyypit, jotka miettii miten vois vielä vähän enemmän hommata rahaa hyville veljille kansalaisten taskuista.

      Lainaa

    132. Tulos: -22 (44 ääntä)
      Päästä vapaamuurari päättämään asioista ja yht äkkiä on paljon rikkaita vapaamuurarita ja köyhiä kansalaisia. Ei mulla muuta. Sori tästä avautumisesta.

      Lainaa

    133. Tulos: +87 (87 ääntä)
      Tosi tuttua tämä "miksi maksaa käsintehdystä?" mentaliteetti. Yksi äidintuttu töistä kuuli että hänen tyttärensä (minä) ompelen. Tällä henkilöllä oli ongelmana kiinasta ostetun vanhojentanssi mekkon kanssa. Mekko oli liian pitkä tyttärelle. Helmassa oli volyymiä ja viisi kerrosta mekkoa ihan maahan asti. Elikkä periaatteessa tarvittaisiin lyhentää viisi mekkoa. No äidin työkaveri selitteli että tarvitsisi helmat lyhentää, mutta maksaa siitä ei halua. Voin laittaa vaikka portfolioon kuvat lyhennetystä helmasta! Tai jos ei onnistu, niin pitää kait mennä ostamaan alusmekko hameen alle.... Minun äidilläni meinasi leuka osua maaha. Helman lyhentämisestä ei haluttu maksaa mitään, mutta oltiin valmiita maksamaan ketjuyritykselle 80€ vannehameesta? Muutenkin on kuullut ihmisiltä, että miksi maksaa minulle yksilöllisistä (mittatilaustyönä tehdyistä) vaatteista, kun ei ne ole edes mitään Tommy Hilfigger tai Chanel vaatteita?!?!?

      Lainaa

    134. Kilokalori 7.10.2017 9:34
      Tulos: +40 (40 ääntä)
      PASANDERi: Sikäli huono vertaus että ei antibioottikuurin kirjoittaminen vaadi mitään vaivaa, kun taas tuollaisen mekon virkkaaminen aivan saatanasti
      Mutta oikeus allekirjoittaa se antibioottikuuri on vaatinut vaivaa "aivan saatanasti", vuosikausia yliopisto-opintoja. Minäkään en arkkitehtina allekirjoittele pääsuunnittelijan lupalomakkeita ilmaiseksi, vaikka siihen menisikin vain minuutti-kaksi.

      Lainaa

    135. Tulos: +42 (48 ääntä)
      Naurattaa tässä sekin, että siskon häihin pitää itselle saada morsiuspukumainen vaate päälle. :D Aika säälittävä ihminen kokonaisuudessaan kyseessä nytten. Neuvoisin ostamaan pari virkattua päiväpeittoa ja käärimään päälleen.

      Lainaa

    136. Tulos: +52 (56 ääntä)
      Kilokalori: Mutta oikeus allekirjoittaa se antibioottikuuri on vaatinut vaivaa “aivan saatanasti”, vuosikausia yliopisto-opintoja. Minäkään en arkkitehtina allekirjoittele pääsuunnittelijan lupalomakkeita ilmaiseksi, vaikka siihen menisikin vain minuutti-kaksi.
      Tätä just monet ei tajua. Ei graafikolle tai lääkärille tai jollekin erikoisalan osaajalle makseta pelkästään siitä, että se tekee tunnin töitä, vaan siitä että sen työn oppimiseen voi olla mennyt 10 vuotta ja ylläpitoa joutuu tekemään kokoajan että voi työskennellä sillä alalla.

      Lainaa

    137. Satunnainen randomi 8.10.2017 3:31
      Tulos: -6 (20 ääntä)
      perusduunari: Eikö lääkärin ammattiin opiskelu ja sitä kautta oikeus kirjoittaa reseptejä vaadi mitään vaivaa?
      En sillain tunne alaa mutta ei kai... enkä usko että tulee mitään hankaluuksiakaan vaikka kirjoittaisi reseptejä mummon kummin kuoman kaiman kamun päiväkahvituttaville... Leikki sikseen. Autoja en korjaa enää edes itselleni, ei ole tiloja eikä vehkeitä, en ole ammatikseni tehnyt ikinä enkä aikonutkaan. Edelliseen vaihdoin vielä polttimoita. Taloa en ala enää remontoimaan ellen osta sellaista itse. Mikrotukea teen itseni lisäksi vain lähipiirille ja nykyiselle työnantajalle, ja sillekin päätehtävien ohella palkkaa vastaan. Kaikkea edellämainittua sai kyllä tehdä jos pyyntöihin suostui, ja usein just sillä pullakahvilla, kossupullolla tai kaljakopalla.

      Lainaa

    138. Tulos: +59 (59 ääntä)
      Tätini oli ompelija, yhden naisen yritys, ja hän teki meille aina juhlavaatteet, ja välillä käyttövaatteitakin. Ei olisi koskaan tullut mieleenkään ettei oltaisi maksettu hänelle, tai tingattukaan. Hän ilmoitti hinnan ja sillä selvä ja yhdessä kävimme ostamassa kankaat.

      Lainaa

    139. Suku on pahin 9.10.2017 0:40
      Tulos: +79 (81 ääntä)
      Ystävättäreni ompelee mielellään harrastukseksi, kun on sairaseläkkeellä. Hänen veljensä uuden avovaimon tytär oli saanut kuningasidean alkaa myydä käsityönä tehtyjä pehmoleluja ja oli valmis maksamaan niistä tekijälle 3 euroa vaivanpalkkaa per lelu, kun retosteli myyvänsä ne eteenpäin 30 euron kappalehintaan. Eipä ystäväni suostunut käytännössä ilmaiseksi niitä tekemään ja sai sieltä päästä suvun vihat niskaansa. =_=

      Lainaa

    140. Tulos: +54 (54 ääntä)
      Nää on taas näitä luovan työntekijän ikuisia ongelmia: "Hei jos sä tekisit tän kalliin ja aikaa vievän työn tästä mulle ja mä maksaisin sen sit vaikka tämmösellä kahvipaketilla??"

      Lainaa

    141. Tulos: +19 (19 ääntä)
      perusduunari: Eikö lääkärin ammattiin opiskelu ja sitä kautta oikeus kirjoittaa reseptejä vaadi mitään vaivaa?
      Puhumattakaan siitä, että e-reseptien kirjoittaminen itse asiassa maksaa lääkärille itselleen. Eikä läheskään kaikkea saa enää kirjoitella vastaanottoajan ulkopuolella kotosalla. Omakustanteisestiko ne sukulaiset pitää hoitaa? Veli on lääkäri, enkä ole koskaan kysellyt reseptejä enkä neuvoja. Itse olen kääntäjä, tosin toimin nyt it-alla, ja käännän puoelle tuttavapiiriä kaikenlaisia todistuksia ja muita tekstejä viinipullopalkkiolla tai huvikseni. Samoin hoidan laajan piirin tietokoneet ja laitteet. Mutta vapaaehtoisesti ja ilokseni.

      Lainaa

    142. Tulos: +11 (11 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Hgdfg: Ajattelin silleen, että kun siivoojan palkka voi olla esim 1900e kuukaudessa, niin käsityön hinnaksi tulisi tällöin 5700. Voi olla, että oli alakanttiin, en tiedä käsitöistä paljoakaan.
      Kuitenkaan ei varmaan joka päivä täyttä päivää ole siivoamassa, joten kokonais aikaa täytyy vähän pidentää ;)

      Lainaa

    143. Tulos: +9 (15 ääntä)
      Opiskelija: Vaikea sanoa kumpi näistä on idiootimpi, tuo super-pihi vai tuo toinen joka tahallaan häiritsee muita opiskelijoita rahanahneuksissaan kun pitää kilkattaa niitä puikkoja. Sama kuin kuuntelisi radiota ja ei tajuaisi että ehkä muut haluaisi kuunnella opettajaa eikä häiritseviä ääniä? Noh, monet naiset ei omaa minkäänlaista tilannetajua tai käytöstapoja niin tässäpä tulos.
      Virkattaessa käytetäään vain yhtä koukkua - ei siis kilkatusta. Lisäksi nykyaikana käytetään paljon muitakin kuin metallisia puikkoja/koukkuja, esim. Nn puisia jotka eivät koklataan.

      Lainaa

    144. Pineintheass 10.10.2017 12:57
      Tulos: +22 (28 ääntä)
      Mari: No huhhuh…Käsityöläinen vielä ystävällisesti selitti mikä KÄSIN VIRKATUSSA puvussa maksaa, ja silti ei tajua. Kehtaaki vielä.
      Mä voin virkata. 60€/tunti+langat+alv. Menee noin 2000 tuntia. Ja jos asun käyttäjä lihoo mitoistaan työn aikana, voi voi. Tuo kolttu näyttää hirveältä värillisenä, kuvio ei erotu.

      Lainaa

    145. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Sami Kuupas: Kyseinen Caroline Cerutti -hääpuku: https://i.pinimg.com/736x/9c/b4/b8/9cb4b8aa015bc2c65aa8d243577b9901.jpg
      Oikeastaan Caroline Cerutti on vain kuvan ottaja, ei puvun suunnittelija. Mutta itse asiaan - järkyttävää käytöstä "ystävältä". Itse en kehtaisi edes pyytää keneltäkään noin vaativaa mekkoa, saati sitten marista ja nurista kuin pikkukakara kun "siis täh, langatkin maksaa?"

      Lainaa

    146. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Huh huh. Virkkasin itse kerran siskontytölle peiton syntymäpäivälahjaksi. Kokoa oli 200x200cm, lankoihin kului rahaa yli 200 euroa ja aikaa peiton virkkaamiseen kului melkein 2.5 kuukautta. Melkein joka päivä sen kanssa ahersin muutaman tunnin. Kokopäivätyönäkin peiton tekoon olisi saanut varmasti kulumaan aikaa useamman viikon. Perus-virkkaaminen ei edes ole vaikeaa, netistä löytyy paljon ohjeita ja kirjastosta kirjoja ja lehtiä niin aloittelijoille kuin taitajillekin. Jos ei itse halua maksaa toiselle tehdystä työstä niin siitä vaan lankaostoksille ja koukku käteen! Voin kyllä varoittaa, että lankoihin saa äkisti kulumaan tuplasti sen summan minkä moni kuluttaa halpatyövoimalla tuotettuihin töihin.

      Lainaa

    147. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Rupes oikeen ärsyttää toi! Perseestä, että käsityöstä/taiteesta ei suostuta juurikaan maksamaan mitään, vaikka tarvikkeisiin menee rahaa jne. Vähän verrattavissa, kun itse teen tatuointeja ja vaikka olenkin liikkeessä, niin kaikki kummin kaiman siskot pyytää tatuointeja, mutta sitten loukkaannutaan ja kauhistellaan, kun hinta onkin yli 20e. Ja usein tosiaan olen laittanut vielä reilua "tuttava alennusta hintaan"...tulee vähän olo, että eikö ne arvosta mun työtä tai siihen kuluttamaani aikaa ollenkaan? Omasta pussistaniko vapaa-ajalla mun pitäis tehdä asiaa, jota teen työkseni?

      Lainaa

    148. Tulos: +21 (21 ääntä)
      Dea: Ai eikö tässä ihan vaan omaksi iloksi voisi vähän virkata tuollaista, helppo homma? Tai kun olet kampaaja, niin jos ihan nopeasti vaan leikkausta/tekisit kampauksen kumminkaiman kissanpennun ristiäisiin? Tai voithan toki kirjoittaa antibioottikuurin noin lääkärinä, kun on niin vaikeaa saada lääkäriaika. Ihan vaan nopeesti? “Siis mitä, mikset muka?!”
      Tätä kyllä silti odotetaan ihan jokaiselta it-puolen ihmiseltä. äkkiä vaan asennat koneen ja vilkaiset puhelinta ja tulostinta ja kyllähän sulla niitä johtojakin on.

      Lainaa

    149. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Oon tästä päivityksestä kyllä aika järkyttynyt

      Lainaa

    150. Tulos: +15 (15 ääntä)
      hmm: Mitähän olisi morsian mieltä kun sisko tepastelee häihin tuossa mekossa… mä mietin vaan…
      Sinulta taisi jäädä huomaamatta lause "sopisi toisella värillä".

      Lainaa

    151. Tulos: +17 (17 ääntä)
      Samaa mieltä edellä kommentoineiden kanssa. Tuli vaan mieleeni tietyt kulttuurierot. Esimerkikkinä olisiko tässä kyseessä se, että osa porukasta ei osaa arvostaa käsitöitä, koska on saanut niitä ilman eestä esim. mummoilta ja tädeiltä joka joulupaketissa, ja täten on muodostunut vääristynyt käsitys käsitöiden arvosta ja niihin käytettävästä vaivannäöstä? Ja sitten toisaalta ihmiset ovat ihan tuosta vaan itsestäänselvästi valmiita maksamaan tatuoinnista sen 100-600€, koska ne on alusta asti olleet "kalliita" (eli oikein hinnoiteltu), eikä niitä oikeen mistään Kiinasta voi halvalla hankkia. Plus ne kestää niin kauan kuin nahka pysyy paikallaan. En tiedä, aloin miettiä vain tämmöisiä ajatuksia kun luin ketjua. Itse olen aina maksanut mukisematta sen hinnan haluamistani luomuksista, mitä on pyydetty, ja monesti rahoja ojentaessani on tekijä antanut alennusta. Oli kyseessä sitten ne villasukat tai leima käsivarteen.

      Lainaa

    152. Keijukeijo 4.1.2018 15:26
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Siis tuollaisen virkatun mekon arvohan on jotain tuhannen euron luokkaa jos sen tilaa ammattilaiselta?! Ellei enemmänkin.

      Lainaa

    153. Tulos: +24 (24 ääntä)
      Minusta tätä keskustelua voisi vielä laajentaa. Yksi asia on tietysti käsityön tekeminen, se vaatii aikaa ja materiaalit maksavat, mutta monesti unohdetaan se, että ohjeen teko vaatii hyvän idean lisäksi myös aikaa, jotta ohjeesta saa selvän, eikä se sisällä virheitä. Kuka on valmis maksamaan suunnittelijalle palkkion siitä, että saa tehdä upean työn hänen ohjeellaan? Voin vastata, että valitettavan harva: netti on täynnä ilmaisia ohjeita, sanoisi rahoistaan "tarkka". Niinpä, herää kysymys, miten minä suunnittelijana saan korvauksen todella vaativasta suunnittelutyöstä.

      Lainaa

    154. Tulos: +20 (20 ääntä)
      Jenna: Virkkauksen harrastaja olisi kuitenkin saanut näkyvyyttä.
      Minäpä maksan näkyvyydellä sitten Prismassa ruuat.

      Lainaa

    155. Tulos: +9 (9 ääntä)
      joutilas: Käsitöiden arvostus taas huipussaan.
      Tuttu pyysi joskus et tekisin hänelle veneen. Sanoin hintalapuksi 3500 ja ajaksi noin kaksi vuotta. Ei tilannut mutta ihmetteli mikä siinä maksaa ja kestää. Eipä ole tarvinnut häntä pajalla kattella

      Lainaa

    156. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Tajuuko toi että virkkaminen on periaatteessa käsintehtyä kangasta? Se auttaa hahmottamaan.

      Lainaa

    157. Nenäliinaton kameli 31.7.2021 22:34
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      King Arthur / Pelkäämätön soturikin päässyt mokiin.

      Lainaa

    158. Sutjakka soturi 16.2.2023 22:36
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Sd: Työkseen tekevä jos lähtee tuollaista virkkaamaan, puhutaan varmaan vähintään 1000€ hintalapusta. Luultavasti enemmänkin.
      5000€ alkaisi olla jo suht lähellä oikeaa hintaa. Siitä voisi maksaa jo verotkin.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: virkkaus, virkata, mekko, langat, hinta, pyyntö, yksityisviesti, kuva, häät