Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Täyttä lihaa

Pitääkö uunimakkarasta ottaa kuori pois? Mistä se on tehty?
Täyttä lihaa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 68 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +717 (745 ääntä)
      Olipa tyhmä juttu.

      Lainaa

    2. Tulos: -682 (726 ääntä)
      Iteasiassa se kabanossien ympärilläkin oleva on muovia. Vai onko muka suolen seinämät läpinäkyviä ja muovin tuntusia? Ei taida. Tämän vuoksi minä kuorin ja sinunkin kannattaisi kuoria AINA kaikki makkarat.

      Lainaa

    3. Tulos: +420 (434 ääntä)
      jooooo: Iteasiassa se kabanossien ympärilläkin oleva on muovia. Vai onko muka suolen seinämät läpinäkyviä ja muovin tuntusia? Ei taida. Tämän vuoksi minä kuorin ja sinunkin kannattaisi kuoria AINA kaikki makkarat.
      Ovatpa hyvinkin. Nopeallakin googlauksella löytää eri makkaroita tuoteseloste jossa lukee selkeällä suomen kielellä yleensä joko sian suoli tai luonnon suoli.

      Lainaa

    4. My name is hello 17.10.2017 0:53
      Tulos: +235 (245 ääntä)
      Makkaratkin on lihaa vain 60-90 prosenttisesti.

      Lainaa

    5. Tulos: +399 (411 ääntä)
      "Kysyinkö mä faktoja? En." Asia harvinaisen selvä...:D

      Lainaa

    6. Mustalaisnaamio 17.10.2017 1:27
      Tulos: -139 (233 ääntä)
      .: Ovatpa hyvinkin. Nopeallakin googlauksella löytää eri makkaroita tuoteseloste jossa lukee selkeällä suomen kielellä yleensä joko sian suoli tai luonnon suoli.
      Ovatko sikojen suolet siis muovia? Vai ne luonnon suolet...?

      Lainaa

    7. Tulos: +429 (441 ääntä)
      "Kysyinkö mä faktoja? En." Täytyy koittaa käyttää kyseistä fraasia argumenttina, jos joskus joudun häviölle väittelytilanteessa...

      Lainaa

    8. Tulos: -39 (183 ääntä)
      My name is hello: Makkaratkin on lihaa vain 60-90 prosenttisesti.
      Broilerimakkarat taas ei ole lihaa, koska linnut eivät sisällä lihaa. O_o

      Lainaa

    9. Tulos: +177 (207 ääntä)
      My name is hello: Makkaratkin on lihaa vain 60-90 prosenttisesti.
      Riippuu kuulehan ihan makkarasta. Halvimmissa on 20% lihaa joka EU direktiivien mukaan lasketaan jo oikeasti leivokseksi eikä enää makkaraksi. Mut jokatapauksessa ihmisillä on harhaluulo ajatella että olisi jotenkin huono juttu jos lihapitoisuus on alhainen. Makkarat ja lihapullat on yleisesti ollut aina tuotteita, joihin on sullottu eläimestä osia joita ei muuten tulisi käytettyä. Esimerkiksi nahkaa, suolia tai sisäelimiä. Eli hyvä homma vaan että niissä on kaikkea muutakin kuin pelkkää lihaa vain.

      Lainaa

    10. laumasopuli 17.10.2017 1:57
      Tulos: -151 (171 ääntä)
      Makkaran kuori on muovisen tyylisestä materiaalista tehty suoli joka liotetaan vedessä ennen käyttöä. Ekonomisempaa ja halvempaa kuin aito suoli. Jos joku meinasi menettää yöunensa tämän takia :D

      Lainaa

    11. Tulos: +380 (412 ääntä)
      Suoli on sileää lihaskudosta eli erilaista kuin tahdonalainen lihaksisto, mutta lihaa siis joka tapauksessa

      Lainaa

    12. Tulos: +300 (344 ääntä)
      Turhaa nipotusta tuollainen. Oikeasti ei pitäisi sanoa mitään lihasta tai suolista. Syöt lihaa? Ei, syöt hiiltä. Aamupalaksi kaurapuuroa? Sekin on hiiltä. Välipalalla hedelmää? Hiiltä. Päivälliseksi hiiltä? Ei, se on lihaa. Eiku siis hiiltä. Mitä se hiili sitten on? No se on atomeja eli lihapiirakkaa kananmunalla tai kinkulla. Jotka ovat hiiltä. Luonnon kiertokulku on täydellinen.

      Lainaa

    13. Tulos: +244 (258 ääntä)
      Yhdessä asiassa Julia on sentään oikeassa. Nimittäin siinä että monenkaan mielipiteet eivät perustu faktoihin!

      Lainaa

    14. Mustalaisnaamio 17.10.2017 4:02
      Tulos: +141 (151 ääntä)
      Juuei: Turhaa nipotusta tuollainen. Oikeasti ei pitäisi sanoa mitään lihasta tai suolista. Syöt lihaa? Ei, syöt hiiltä. Aamupalaksi kaurapuuroa? Sekin on hiiltä. Välipalalla hedelmää? Hiiltä. Päivälliseksi hiiltä? Ei, se on lihaa. Eiku siis hiiltä. Mitä se hiili sitten on? No se on atomeja eli lihapiirakkaa kananmunalla tai kinkulla. Jotka ovat hiiltä. Luonnon kiertokulku on täydellinen.
      Luokkakaveri söi ala-asteella pyyhekumeja ja hammastahnaa.

      Lainaa

    15. Tulos: +250 (268 ääntä)
      Mustalaisnaamio: Luokkakaveri söi ala-asteella pyyhekumeja ja hammastahnaa.
      "Luokkakaveri"

      Lainaa

    16. Tulos: +138 (158 ääntä)
      No vähintäänkin yhtä ärsyttävää oli, että B koki tarpeelliseksi valistaa noin vahvasti tyyppiä joka oli hänen mielestään väärässä. Tää oli kyllä turha juttu.

      Lainaa

    17. Tulos: +77 (113 ääntä)
      Linda: Olipa tyhmä juttu.
      Sama fiilis tuli itselle. Tässä jutussa ei ollut voittajia. "Valistajat" turhia nipottajia ja "valistettava" voisi myöntää olevansa väärässä.

      Lainaa

    18. Tulos: -56 (74 ääntä)
      Voi hyvä luoja nyt taas. -_- Kaikkein pahinta tässä on se, että jengi on pääasiassa tuollaista lössiä kuin Julia. Idiootteja.

      Lainaa

    19. Tulos: -25 (47 ääntä)
      Mustalaisnaamio: Luokkakaveri söi ala-asteella pyyhekumeja ja hammastahnaa.
      "Söi"

      Lainaa

    20. Tulos: +104 (118 ääntä)
      Oiskohan se pointti ollut kuitenkin, että uunilenkeissä on muovi päällä ja grillimakkaroissa kuori on SYÖTÄVÄÄ vaikkei lihaa olekaan. Sitä en tiedä, lasketaanko suoli "lihaan verrattaviin aineisiin" kamaran, sisäelinten, silavan, kielen ym. kanssa.

      Lainaa

    21. Seppo Saviniemi 17.10.2017 8:36
      Tulos: +84 (90 ääntä)
      My name is hello: Makkaratkin on lihaa vain 60-90 prosenttisesti.
      Tietenkin. Tosin joissain makkaroissa lihapitoisuus on liiankin alhainen, mutta jos makkarassa on 100 % lihaa se ei ole enää silloin makkara.

      Lainaa

    22. King Arthur 17.10.2017 8:47
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Jankka jankka

      Lainaa

    23. Tulos: -1 (39 ääntä)
      Itehän kysyi että mitä se sit on. Sit vinkuu. Pönttö.

      Lainaa

    24. Tulos: +56 (76 ääntä)
      Suolessa tosiaan on yksikerros sileää lihaskudosta. Ei se ruokakaa siel etenisi, jos olisi vain suoli... Siellä on myös verisuonia ja ties mitä.

      Lainaa

    25. Tulos: +84 (106 ääntä)
      Kun nyt kerran puhe oli makkarasta niin kyllä se suoli siinä ympärillä on ihan yhtä paljon lihaa kuin se itse makkarakin. Toki suoli ei teknisesti ottaen ole lihaa mutta eipä ole makkarakaan. Joten tässä kontekstissa jos sen suolen ottaa pois niin yhtä hyvin loputkin makkarasta voi nakata roskikseen. Ja jos makkaraa kutsuu lihaksi niin se suolikin on silloin lihaa.

      Lainaa

    26. Tulos: +24 (78 ääntä)
      laumasopuli: Makkaran kuori on muovisen tyylisestä materiaalista tehty suoli joka liotetaan vedessä ennen käyttöä. Ekonomisempaa ja halvempaa kuin aito suoli. Jos joku meinasi menettää yöunensa tämän takia
      Ekonomisempaa? Jos meinasit ekologisempaa niin ei kyllä varmasti ole! Kyllähän jotkut tosissaan väittävät, että vaatteissa/kengissä ns. vegenahka on ekologisempaa kuin aito..siis pvc-muovista valmistettu joka on yksi pahimmista ympäristömyrkyistä :D

      Lainaa

    27. Tulos: -24 (46 ääntä)
      Itse pidän Juliaa tyhmänä. Faktat on erikseen. Voihan Julia olla oikeasti ihan ***** tyhmä.

      Lainaa

    28. Tulos: -20 (56 ääntä)
      laumasopuli: Ekonomisempaa ja halvempaa kuin aito suoli. Jos joku meinasi menettää yöunensa tämän takia
      Eko mitä? Opettele suomea.

      Lainaa

    29. laumasopuli 17.10.2017 10:20
      Tulos: +74 (84 ääntä)
      Joo-o: Eko mitä? Opettele suomea.
      ekonomisempaa, eli taloudellisempaa

      Lainaa

    30. Tulos: -1 (27 ääntä)
      Nyt kun Maailman Terveysjärjestön luokittelemista ykkösluokan karsinogeeneistä puhutaan, niin pitääkö tupakasta ottaa kuori pois? En millään hoksaa.

      Lainaa

    31. Tulos: -27 (79 ääntä)
      Joonari: “Kysyinkö mä faktoja? En.” Täytyy koittaa käyttää kyseistä fraasia argumenttina, jos joskus joudun häviölle väittelytilanteessa…
      Tuttu asenne jos eläintuotteiden kulutuksesta ryhtyy keskustelemaan niitä syövien ihmisen kanssa...

      Lainaa

    32. Tulos: +32 (50 ääntä)
      Hahhah!: Ekonomisempaa? Jos meinasit ekologisempaa niin ei kyllä varmasti ole! Kyllähän jotkut tosissaan väittävät, että vaatteissa/kengissä ns. vegenahka on ekologisempaa kuin aito..siis pvc-muovista valmistettu joka on yksi pahimmista ympäristömyrkyistä
      Kommentoija taisi tarkoittaa sillä sanalla että taloudellisesti kannattavampaa. Mitä nahkatuotteisiin tulee, nykyään nekin käsitellään aikamoisin myrkyin mistä on haittaa ympäristölle. Nahan käsittely on luokiteltu syöpää aiheuttavaksi toiminnaksi ja ala on yksi niistä joilla ihmisen hyväksikäyttöä esiintyy eniten. Lisäksi eläinten kasvatus vie valtavasti maapallon resursseja. Pikagooglauksella vielä lisää poin tteja ekologisuusargumenttiin liittyen: http://www.ecorazzi.com/2016/02/17/vegan-leather-is-not-worse-for-the-environment-than-real-leather/

      Lainaa

    33. It's a deal 17.10.2017 11:41
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      Alin lihapitoisuus taitaa olla jossain x-tran tuotteessa 6%. Ja ei, se ei ole leivos, koska se loppuosa ei ole jauhoa, vaan pääosin kaikkea eläimestä murskaamalla saatavaa massaa. Sana "jauhomakkara" on jotenkin hellyttävä, kun pakkauksessa lukee "gluteeniton". Ei kenenkään kannata käyttää hyviä viljoja teurasjätteen korvaamiseen, korkeintaan vähän perunaa rakenteen parantamiseksi.

      Lainaa

    34. Tulos: +15 (19 ääntä)
      hahaha.. jo nuo kommentit ansaitsisivat oman otsikon täällä feissarimokissa

      Lainaa

    35. Tulos: +30 (38 ääntä)
      Julia on kyllä ihan oikeassa siinä, että monen ihmisen mielipiteet eivät perustu faktoihin. Monesti kyllä kannattaisi tarkistaa ne faktat ennen mielipiteen ilmaisua.

      Lainaa

    36. Tulos: -18 (44 ääntä)
      It’s a deal: Alin lihapitoisuus taitaa olla jossain x-tran tuotteessa 6%. Ja ei, se ei ole leivos, koska se loppuosa ei ole jauhoa, vaan pääosin kaikkea eläimestä murskaamalla saatavaa massaa. Sana “jauhomakkara” on jotenkin hellyttävä, kun pakkauksessa lukee “gluteeniton”. Ei kenenkään kannata käyttää hyviä viljoja teurasjätteen korvaamiseen, korkeintaan vähän perunaa rakenteen parantamiseksi.
      Suosittelen tarkastamaan makkarapakettien kyljet tuoteselostuksien varalle. Sieltä löytyy ainesosa nimeltä "perunatärkkelys" jonka saatat paremmin tuntea nimellä perunajauho. Jauhoa se perunajauhokin on. Viestiini olisin voinut vielä lisätä sanan "periaatteessa" eli lasketaan periaatteessa leivokseksi koska lihapitoisuus on jo niin alhainen. Hauska kylläkin että aluksi sanot makkaran lihapitoisuuden olevan 6% jonka jälkeen toteat makkarassa olevan pääosin eläimestä peräisin olevaa massaa. Kiitos päivän piristyksestä.

      Lainaa

    37. Wolfgang Susiporukka 17.10.2017 13:27
      Tulos: +42 (46 ääntä)
      Pidän Juliaa sangen fiksuna. Mielipiteeni ei perustu faktoihin.

      Lainaa

    38. Tulos: +49 (63 ääntä)
      jooooo: Iteasiassa se kabanossien ympärilläkin oleva on muovia. Vai onko muka suolen seinämät läpinäkyviä ja muovin tuntusia? Ei taida. Tämän vuoksi minä kuorin ja sinunkin kannattaisi kuoria AINA kaikki makkarat.
      Makkaroissa ei jotain halpaa leikkelettä lukuunottamatta ole muovikuorta. Muovikuori on värjätty räikeäksi, jottei sitä vahingossa syö. Lenkissä, kabanossissa ja muussa kypsennettävässä makkarassa kuori on joko sian- tai lampaansuolta tai synteettistä suolta, joka on syötävää proteiinia. Suoli on ohut, läpikuultava kalvo, joka puhdistettuna todellakin muistuttaa Elmu-kelmua. Se on sitkeää kamaa, mutta täysin syötävää.

      Lainaa

    39. Tulos: -5 (31 ääntä)
      Seppo Saviniemi: Tietenkin. Tosin joissain makkaroissa lihapitoisuus on liiankin alhainen, mutta jos makkarassa on 100 % lihaa se ei ole enää silloin makkara.
      Kestomakkaroissa (esim. Meetwursti) on lihaa yli 100%. Tarkista tuoteseloste. Luku selittyy sillä, että tuotteesta poistuu vettä valmistusprosessin aikana ja lihapitoisuus määritetään valmistuksessa käytetyn ja valmiin tuotteen painon suhdelukuna.

      Lainaa

    40. Tulos: +17 (27 ääntä)
      Argh: Makkaroissa ei jotain halpaa leikkelettä lukuunottamatta ole muovikuorta. Muovikuori on värjätty räikeäksi, jottei sitä vahingossa syö. Lenkissä, kabanossissa ja muussa kypsennettävässä makkarassa kuori on joko sian- tai lampaansuolta tai synteettistä suolta, joka on syötävää proteiinia. Suoli on ohut, läpikuultava kalvo, joka puhdistettuna todellakin muistuttaa Elmu-kelmua. Se on sitkeää kamaa, mutta täysin syötävää.
      "Muovikuori tehdään yleensä polyamidista eikä ole syötävää. Makkarapakkauksisa on ilmoitettava, jos kuori ei ole syötävä." http://www.lihatiedotus.fi/lihantuotanto/makkara/makkaran-kuori.html

      Lainaa

    41. Nuijalle duunia 17.10.2017 14:41
      Tulos: +34 (42 ääntä)
      your mom: “Muovikuori tehdään yleensä polyamidista eikä ole syötävää. Makkarapakkauksisa on ilmoitettava, jos kuori ei ole syötävä.” http://www.lihatiedotus.fi/lihantuotanto/makkara/makkaran-kuori.html
      Niin, se muovikuori, joka Gotlerissa, Lauantaissa ja Sipuliteemakkarassa on. Luonnonsuoli on myös synteettistä, mutta sen raaka-aine on eläinproteiini ja se on syötävää. Sian-, lampaan- ja naudansuoli on aitoa, pestyä suolta.

      Lainaa

    42. Tulos: +54 (68 ääntä)
      It’s a deal: Alin lihapitoisuus taitaa olla jossain x-tran tuotteessa 6%. Ja ei, se ei ole leivos, koska se loppuosa ei ole jauhoa, vaan pääosin kaikkea eläimestä murskaamalla saatavaa massaa. Sana “jauhomakkara” on jotenkin hellyttävä, kun pakkauksessa lukee “gluteeniton”. Ei kenenkään kannata käyttää hyviä viljoja teurasjätteen korvaamiseen, korkeintaan vähän perunaa rakenteen parantamiseksi.
      Jep. Pieni lihapitoisuus makkarassa on mielestäni lähinnä hyvä asia. Makkarahan kuuluukin tehdä nimenomaan siitä osasta eläintä mikä ei kelpaa suoraan lihana kulutettavaksi. On suoranainen pyhäinhäväistys jauhaa hienoa lihaa makkaraan, se kuuluu syödä lihana, ei makkarassa. Makkaraan jauhetaan kaikkea sellaista eläimen osaa mitä ei saa luokitella lihaksi joten eläinperäistä proteiiniahan makkarassa kuitenkin osapuilleen yhtä paljon kuin jos siinä olisi ihan lihaksi luokiteltavaa. Se että lihapitosuus on pieni ei siis todellakaan tarkoita että se puuttuva osa olisis korvattu viljasta jauhetulla jauholla, vaan sitä että sitä eläimen osaa ei saa luokitella lihaksi. En todellakaan ymmärrä niitä jotka pitävät sellaista makkaraa jossa on pieni lihaprosentti jotenkin huonompana kuin sitä jossa se on iso. Itse näen asian jotakuinkin päinvastoin. Makkarassa iso lihaprosentti on vain myyntiargumentti joka on suunnattu luonnosta ja oikeasta elämästä etääntyneille jupeille jotka eivät ymmärrä mistään mitään ja varsinkaan ymmärrä hyvän makkaran päälle. Liha lihana ja loput makkaraan.

      Lainaa

    43. Tulos: +15 (29 ääntä)
      Hienoa Otto! Muuten hyvä postaus mutta jätetään makuasioista kinastelu vaikkapa eskari-ikäisille. Kyllä se lihan määrä vaikuttaa isoksi osaksi makkaran makuun mutta erityisesti myös sen rakenteeseen. Ihmiset tykkää erilaisista asioista. Osa vaatii suuren lihapitoisuuden ja osalle pienemmän pitoisuuden tuotteet menevät hyvin. Lähtökohtaisesti varmasti suurimman osan mielestä hieno asia että eläimestä mahdollisimman iso osa käytetään ja mikäli joku sitä kummaksuu niin väittisin silloin vasta kyseessä olevan todellisuudesta etääntyneen ihmisen.

      Lainaa

    44. Tulos: -5 (21 ääntä)
      Joo-o: Eko mitä? Opettele suomea.
      Touché

      Lainaa

    45. Tulos: +24 (32 ääntä)
      Julia on viimeisen kommenttinsa kanssa niin oikeassa. Ihmisten mielipiteet pohjautuvat hyvin harvoin faktoille. :) Eikä niitä mielipiteitä faktoilla muuteta.

      Lainaa

    46. Arkkienkeli 17.10.2017 19:28
      Tulos: 0 (20 ääntä)
      It’s a deal: Alin lihapitoisuus taitaa olla jossain x-tran tuotteessa 6%. Ja ei, se ei ole leivos, koska se loppuosa ei ole jauhoa, vaan pääosin kaikkea eläimestä murskaamalla saatavaa massaa. Sana “jauhomakkara” on jotenkin hellyttävä, kun pakkauksessa lukee “gluteeniton”. Ei kenenkään kannata käyttää hyviä viljoja teurasjätteen korvaamiseen, korkeintaan vähän perunaa rakenteen parantamiseksi.
      HK:n sinisessä on lihaan verrattavia ainesosia 4%. Ei siis varsinaista lihaa laisinkaan vaan jänteitä jne. Koskenlaskija savuporo sulatejuustossa on lihaa 7%. Ei muuten, mutta kumpaa söisit?

      Lainaa

    47. Kaali Kannibaali 17.10.2017 20:56
      Tulos: -12 (36 ääntä)
      Tege: Lähtökohtaisesti varmasti suurimman osan mielestä hieno asia että eläimestä mahdollisimman iso osa käytetään ja mikäli joku sitä kummaksuu niin väittisin silloin vasta kyseessä olevan todellisuudesta etääntyneen ihmisen.
      Minunkin mielestäni on kummallista jos ihmisistä ei käytetä mahdollisimman suurta osaa. Todella epäekologista jos ihmisistä ei syödä vaan se kuopataan maahan. Lähtökohtaisesti sekasyöjien on luonnollista syödä toisinaan myös lajitovereitaan.

      Lainaa

    48. broilerivegaani 18.10.2017 1:34
      Tulos: +20 (28 ääntä)
      Petkele: Broilerimakkarat taas ei ole lihaa, koska linnut eivät sisällä lihaa.
      Eli vegaanitkin voivat siis syödä broilerimakkaroita ja suolia, koska eivät ne mitään lihaa ole. :) (huomaa sarkasmi) suoli kuuluu lihatuotteisiin, ei suoli ainakaan tietääkseni kasvis tai marjakaan ole.

      Lainaa

    49. Tulos: +34 (42 ääntä)
      Jaana ja B vois lopettaa saivartelun koska kaikki kuitenkin tietää mitä Julia tarkoitti, eli sitä että se kuoriosuus on syötävää.

      Lainaa

    50. Tulos: +16 (28 ääntä)
      Jaanalle tiedoksi, peräsuolta ei käytetä makkaraan. Eli se mistä kakka tulee ei ole elintarvikekäytössä.

      Lainaa

    51. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Juuei: Turhaa nipotusta tuollainen. Oikeasti ei pitäisi sanoa mitään lihasta tai suolista. Syöt lihaa? Ei, syöt hiiltä. Aamupalaksi kaurapuuroa? Sekin on hiiltä. Välipalalla hedelmää? Hiiltä. Päivälliseksi hiiltä? Ei, se on lihaa. Eiku siis hiiltä. Mitä se hiili sitten on? No se on atomeja eli lihapiirakkaa kananmunalla tai kinkulla. Jotka ovat hiiltä. Luonnon kiertokulku on täydellinen.
      Niin samaa mieltä! Turha juttu muutenki tää... ja ärsyttävän oloinen tuo b...

      Lainaa

    52. Tulos: +19 (33 ääntä)
      Oon kyllä samaa mieltä Julian kanssa jollain tasolla. Lihasta suoli ei ole, mutta liha taas on asia erikseen. Verrattuna esimerkiksi vegaaneihin, jotka eivät varmasti suolta söisi, koska se on "lihaa".

      Lainaa

    53. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Älä luule luuta lihaksi, koiranpaskaa makkaraksi.

      Lainaa

    54. Tulos: +16 (24 ääntä)
      Suoli on lihasta, tahdosta riippumatonta sileää lihaskudosta jota autonominen hermosto ohjaa. Liha-sana tosin usein viittaa luurankolihaksiin eli tahdonalaisiin lihaksiin. Eli suoli on lihasta, ei lihaa? En myöskään ymmärrä miksi lihapitoisuus pitäisi olla mega hyvä, sekä ekologista että ekonomista on käyttää ns. teurasjätekama myös ruoaksi esim makkaran täytteenä jos vain lopputulos on jotakuinkin syötävän makuinen.

      Lainaa

    55. Hookoo Blåå 19.10.2017 7:10
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      HK:n sinisen lenkin kuori muuten ei ole muovia vaan kollageenisuolta. Se on periaatteessa syötävää mutta toki hurjan sitkeää.

      Lainaa

    56. Tulos: +4 (8 ääntä)
      broilerivegaani: broilerivegaani
      : Jaana ja B vois lopettaa saivartelun koska kaikki kuitenkin tietää mitä Julia tarkoitti, eli sitä että se kuoriosuus on syötävää.
      broilerivegaani: Eli vegaanitkin voivat siis syödä broilerimakkaroita ja suolia, koska eivät ne mitään lihaa ole. (huomaa sarkasmi) suoli kuuluu lihatuotteisiin, ei suoli ainakaan tietääkseni kasvis tai marjakaan ole.
      Broilerivegaanin lisäksihän on olemassa monia muitakin ”vegaanien” alalajeja, joihin täällä välillä törmää. Tässä tämä legendaarinen lihanimijävegaani. http://www.feissarimokat.com/2016/03/vegaani-vaikka-vakisin/

      Lainaa

    57. Tulos: +17 (21 ääntä)
      niiimpä: Sama fiilis tuli itselle. Tässä jutussa ei ollut voittajia. “Valistajat” turhia nipottajia ja “valistettava” voisi myöntää olevansa väärässä.
      Miksi hänen pitäisi myöntää olevansa vääräs, jos hän oli oikeessa. Suoli on sileää lihaskudosta eli lihaa.

      Lainaa

    58. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Kyllä minun makkarat on kaupasta eikä suolta

      Lainaa

    59. Insinööri 20.10.2017 21:05
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      Hahhah!: Ekonomisempaa? Jos meinasit ekologisempaa niin ei kyllä varmasti ole! Kyllähän jotkut tosissaan väittävät, että vaatteissa/kengissä ns. vegenahka on ekologisempaa kuin aito..siis pvc-muovista valmistettu joka on yksi pahimmista ympäristömyrkyistä
      Makkarankuoret eivät ole pvc-muovia, eivätkä mitään muutakaan öljypohjaista muovia... Vaan puukuitua. Makkarankuoria pitäisi kutsua paperikuoriksi :D

      Lainaa

    60. Arthur Brown 21.10.2017 1:36
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      My name is hello: Makkaratkin on lihaa vain 60-90 prosenttisesti.
      Aika optimisti. Esim. atrillissa lihaa on se ehkä 10-20 pinnaa ja HK:n sinisessä 30-40 %. Jos haluaa liha-makkaroita, niin varsinkin Lidlistä löytyvät bratwurstit on sellaisia, joista lihaa löytyy se 90+ %. Itse pidän kyllä enemmän makkaroista joiden lihapitoisuus löytyy sieltä Kabanossien ja noiden bratwurstien välistä. Joku 70-75 % Wilhelm on sitä optimirillattavaa, tai jos nopeammin laitettavia haluaa niin esim. Liiterin Krakovan makkarat ovat oivaa tikunnokkaan laitettavaa.

      Lainaa

    61. Tulos: +2 (8 ääntä)
      Julian viimeinen kommentti kiteytti aika hyvin sen mikä internetin palstoilla on yleensä vikana.

      Lainaa

    62. Nahkatuotteet ovat tuhoisia 21.10.2017 13:58
      Tulos: +6 (16 ääntä)
      Hahhah!: Ekonomisempaa? Jos meinasit ekologisempaa niin ei kyllä varmasti ole! Kyllähän jotkut tosissaan väittävät, että vaatteissa/kengissä ns. vegenahka on ekologisempaa kuin aito..siis pvc-muovista valmistettu joka on yksi pahimmista ympäristömyrkyistä
      Yksi pahimmista ympäristömyrkyistä on myös nahka. Esimerkiksi, juuri julkaistussa Ylen artikkelissa kuvataan nahantuotannon aiheuttamia haittoja jokiympäristölle Gangesin varrella. https://yle.fi/uutiset/3-9885453 Lisäksi suurin osa mainitsemistasi pvc-muovituotteista ei ole vegaaneja varten valmistettu. Niitä käyttää se muutenkin suurin väestön osa eli sekäsyöjät. Luulisinpa jopa, että jos joku ryhtyy vegaaniksi ympäristösyistä, niin sellainen ihminen koittaa parantaa toimintatapojaan paitsi ruuan suhteen niin myös muilla elämän osa-alueilla, kuten vaatetusta ja käyttötavaroita hankkiessaan.

      Lainaa

    63. Tulos: +6 (10 ääntä)
      onse: Suoli on sileää lihaskudosta eli erilaista kuin tahdonalainen lihaksisto, mutta lihaa siis joka tapauksessa
      Täytyi aivan lukea kaikki kommentit loppuun, että eikö kukaan todellakaan korjannut tätä väitettä? No ei. Suolen sisäpinnalla ensimmäisenä on epiteeli. Sen alla on sidekudosta. Joiden alla taas on ohutsuolessa sirkulaarinen lihaskerros sekä pitkittäinen lihaskerros. Makkarateollisuuteen en ole tarkemmin tutustunut, mutta voisin kuvitella, että juuri sidekudos ominaisuuksien vuoksi toimii kuorena.

      Lainaa

    64. Tulos: -4 (6 ääntä)
      Nakki: Täytyi aivan lukea kaikki kommentit loppuun, että eikö kukaan todellakaan korjannut tätä väitettä? No ei. Suolen sisäpinnalla ensimmäisenä on epiteeli. Sen alla on sidekudosta. Joiden alla taas on ohutsuolessa sirkulaarinen lihaskerros sekä pitkittäinen lihaskerros. Makkarateollisuuteen en ole tarkemmin tutustunut, mutta voisin kuvitella, että juuri sidekudos ominaisuuksien vuoksi toimii kuorena.
      ja kabanossien synteettinen kuori on puukuitua eikä pvc-muovia niinkuin joka toinen kommentti kovasti koittaa kertoa.

      Lainaa

    65. Ulos tynnyristä 24.10.2017 18:56
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Tege: Riippuu kuulehan ihan makkarasta. Halvimmissa on 20% lihaa joka EU direktiivien mukaan lasketaan jo oikeasti leivokseksi eikä enää makkaraksi. Mut jokatapauksessa ihmisillä on harhaluulo ajatella että olisi jotenkin huono juttu jos lihapitoisuus on alhainen. Makkarat ja lihapullat on yleisesti ollut aina tuotteita, joihin on sullottu eläimestä osia joita ei muuten tulisi käytettyä. Esimerkiksi nahkaa, suolia tai sisäelimiä. Eli hyvä homma vaan että niissä on kaikkea muutakin kuin pelkkää lihaa vain.
      Päinvastoin, mitä alhaisempi lihapitoisuus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä isompi lihaan verrattavien aineiden pitoisuus. Sillä ei ole merkitystä miten asiat ovat "perinteisesti" olleet enää nykyään.

      Lainaa

    66. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Näin nopeesti ajateltuna toi suoli on lihaa aloittaja tarkoitti kai että on eläinperäistä. Sit pilkunnussijainnostui trollailemaan. Joo "lihaa" se ei ole, mutta eläinperäistä ja syötävää, urpo yässä oli inttäjä joka sai syyn päästä pätemään

      Lainaa

    67. tieto mies 7.11.2017 6:52
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      jooooo: Iteasiassa se kabanossien ympärilläkin oleva on muovia. Vai onko muka suolen seinämät läpinäkyviä ja muovin tuntusia? Ei taida. Tämän vuoksi minä kuorin ja sinunkin kannattaisi kuoria AINA kaikki makkarat.
      itse pidän kyllä muovia lihana

      Lainaa

    68. John Forexample 21.1.2019 20:33
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Delfiinien suolet on muovia. Samoin valaiden ja muiden kalojen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: makkarat, kuori, suoli, muovi