Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Julkisilla liikkumisen nolompi puoli

Oletko nolannut itsesi käyttämällä julkisia?
Julkisilla liikkumisen nolompi puoli

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 107 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. miinaharava 15.3.2018 1:03
      Tulos: +1653 (1849 ääntä)
      Mistä vetoa, että Sofia on kokoomusnuori?

      Lainaa

    2. Tulos: -688 (1094 ääntä)
      Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.

      Lainaa

    3. death trooper 15.3.2018 1:15
      Tulos: +1074 (1132 ääntä)
      Sofia on itse aika nolo.

      Lainaa

    4. Vaniljankukka 15.3.2018 1:26
      Tulos: +974 (1016 ääntä)
      Sofian kaltaisia ihmisiä siis on oikeasti olemassa? Pelottava ajatus. Ei voi kun suu auki tuijottaa näyttöä ja koittaa epäuskoisena sisäistää että tuo naikkonen on tosissaan. Tai ehkä se vaan trollaa..? Please sanokaa joku että toi on joku todella aivoton läppä. o__o

      Lainaa

    5. hepomiesten tietotoimisto 15.3.2018 1:28
      Tulos: +524 (550 ääntä)
      En kehtais kirjottaa tommosta typeryyttä, kuin Sofia...

      Lainaa

    6. Tulos: -224 (372 ääntä)
      nyt on sofialla menny hiekkaa pimppiin

      Lainaa

    7. Tulos: +285 (363 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Unohdin mainita kävelyn, junien, ympäristöystävällisyyden ja varattomuuden nolouden.

      Lainaa

    8. Vodka angel 15.3.2018 2:54
      Tulos: +728 (768 ääntä)
      Aistin vähän papa betalar -meininkiä, jos julkisen käyttö tuntuu neitosesta niin vieraalta.

      Lainaa

    9. Vodka angel 15.3.2018 2:55
      Tulos: +983 (991 ääntä)
      Mutta hei, julkisen parempi puoli on, että siellä ei törmää Sofiaan :D

      Lainaa

    10. Tulos: +333 (353 ääntä)
      Ainakin täällä päin vain rikkailla on varaa käyttää julkisia :D

      Lainaa

    11. Tulos: +526 (548 ääntä)
      Itse taas en löydä syytä, ainakaan näin pääkaupunkiseudulla, hankkia autoa koska julkiset kulkee.

      Lainaa

    12. Tulos: +298 (320 ääntä)
      Siis hetkinen... Mulla on mahdollisuus autoiluun koska olen töissä, vaikka mulla ei ole korttia?

      Lainaa

    13. Tulos: -94 (386 ääntä)
      Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.

      Lainaa

    14. Tulos: -39 (237 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Mä en tiedä pitäskö itkeä vai naura mokien lukijoiden sarkasmin tajun puutteelle. Jo nyt peukutettu -30 :-D

      Lainaa

    15. Tulos: -19 (139 ääntä)
      Väsynyt: Mä en tiedä pitäskö itkeä vai naura mokien lukijoiden sarkasmin tajun puutteelle. Jo nyt peukutettu -30
      eihän tää nyt mitään uutta ole täällä :D

      Lainaa

    16. Kilokalori 15.3.2018 6:29
      Tulos: +249 (271 ääntä)
      Sofia nyt vaan on tosi syrjästä maalta - tai Espoosta, aiemmin mainittu pappa betalar tuoksuu vahvana. Harva 18v on ite maksanut ajokorttiaan tai ekaa autoaan, ettei olisi tarvinnut ajella bussilla koskaan. Kaikki muut suomalaiset tutustuu julkiseen liikenteeseen nuoruudessaan.

      Lainaa

    17. Kilokalori 15.3.2018 6:49
      Tulos: +282 (334 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Ah, autoliiton jäsenpropaganda kuunneltu? Tuosta 6,5 miljardin summasta vain 1 miljardi menee julkiseen liikenteeseen, loput yhteiskunnan pyörittämiseen. Kuule tiiäkkö mäkin maksan veroja, mulla ei ole lapsia enkä asu vanhainkodissa enkä syö lihaa, silti mun maksamilla veroilla hoidetaan vanhuksia ja tuetaan maataloutta. Kenelle voin valittaa? Ps. 45% julkisen liikenteen tuesta menee TAKSIEN tukemiseen, 50% busseille, loput lautta- ym. liikenteeseen. http://liikennejarjestelma.fi/talous-ja-tehokkuus/vaylienpidon-rahoitus/julkisen-liikenteen-rahoitus/

      Lainaa

    18. Tulos: +116 (136 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Sarkasmi on vaikea laji.

      Lainaa

    19. Tulos: +234 (248 ääntä)
      Onhan se nyt helvetin noloa sairastua lapsena moneksi vuodeksi niin että aikuisenakin on työkyvyttömänä ja joutuu elämään tuilla. Ja vielä pahempaa: mulla ei oo ees autoa koska vanhemmilla ei ollut varaa kustantaa ajokorttia. Nyt hävettää. :(

      Lainaa

    20. Väsynyt tuhnu 15.3.2018 7:38
      Tulos: +107 (253 ääntä)
      Nolouden huipentuma lienee että pyöräilen aina työmatkani kesät talvet. Matkaa kertyy kuussa satoja kilometrejä. Ihan vaan kunnon vuoksi ja omaksi iloksi. Ikinä en oo tajunnu hävetä sitä että oon hoikka ja urheilullinen. Mulle se on statusta. Pidän myös statuksena sitä että käytän julkisia tarvittaessa, koska arvostan sellaista. Naurattaa katella ylhäältä bussin ikkunasta vireisellä kaistalla yksin autossaan matkaavia luonnosta piittaamattomia siiderihylkeitä.

      Lainaa

    21. Tulos: -82 (138 ääntä)
      Vielä nolompia ovat ihmiset jotka asuvat kerrostalokopeissa, eivätkä edes tunne naapureitaan. Karmea kasvuympäristö mm. lapsille.

      Lainaa

    22. Tulos: +168 (186 ääntä)
      Isin pikku kermaperse jakelee neuvoja.15000 € mopoauto saatiin varmaan jo 12-vuotiaana.

      Lainaa

    23. Tulos: +54 (76 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Osa verotuksesta nyt on ihan ympäristösyistä. Toki sen verorahan voisi käyttää teiden kunnossapitoon, siitä nyt hyötyisi autoilijat ja julkisen liikenteen käyttäjät, mutta kaipa valintoja on tässäkin tehtävä.

      Lainaa

    24. Tulos: +134 (158 ääntä)
      no: Vielä nolompia ovat ihmiset jotka asuvat kerrostalokopeissa, eivätkä edes tunne naapureitaan. Karmea kasvuympäristö mm. lapsille.
      Henkilökohtaisesti en halua tuntea naapureitani, enkä myöskään näe sille mitään syytä. Miksi ihmeessä minun pitäisi heidät tuntea?

      Lainaa

    25. Tulos: +95 (109 ääntä)
      Itsellä on auto, varsin uusikin. Silti kuljen mieluummin julkisilla työmatkat. Se on yleensä vaan niin paljon mukavempaa.

      Lainaa

    26. Tulos: -90 (158 ääntä)
      Autoilevat ihmiset ovat kaljamahaisia persuja vailla minkäänlaista halua suojella ympäristöä. >:( Vihastuttavaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +126 (138 ääntä)
      Noloa käyttää julkisia? No minusta olisi paljon nolompaa olla Sofia.

      Lainaa

    28. Tulos: +191 (199 ääntä)
      Mua kiinnostaisi, että jos Sofian mielestä julkisilla kulkevat on tuilla eläviä eikä osaaa huolehtia raha-asioista, mitä on ihmiset jotka kävelee joka paikkaan? Kodittomia narkkareita jotka elää varastamalla ja huoraamalla???

      Lainaa

    29. Tulos: +140 (148 ääntä)
      Harmi ettei palkkarahoilla voi ostaa käytöstapoja.

      Lainaa

    30. Tulos: +71 (99 ääntä)
      Väsynyt: Mä en tiedä pitäskö itkeä vai naura mokien lukijoiden sarkasmin tajun puutteelle. Jo nyt peukutettu -30
      Huono läppä, siksi miinusta.

      Lainaa

    31. It's a deal 15.3.2018 9:17
      Tulos: +20 (40 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Työssäkäyntiä verotetaan vielä saakelin paljon enemmän ja sosiaalimenot ovat yli 30% bkt:sta (66+ miljardia.) Hyvinvointivaltio on loistava keksintö, muttei järin halpa harrastus. :D http://stm.fi/talous-ja-toiminta/sosiaalimenot-ja-rahoitus

      Lainaa

    32. Tulos: +85 (125 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Valtio myös verottaa alkoholia 1,3 miljardia vuodessa, eikä osta sillä yhtään viinaa kansalle. Verot ovat tapa hankkia valtiolle rahaa ylipäätään, ei niitä ole mitenkään korvamerkitty tiettyyn tarkoitukseen. Lisäksi niillä pyritään ohjaamaan kulutusta haluttuun suuntaan. Jos kerättäisiin jotain täsmämaksua tieverkostoon, niin se olisi tiemaksu, ei verotusta. Omasta mielestäni kulutukseen, kuten autoiluun, kohdistuvat verot ovat suotavia, koska mielestäni se, että on varaa autoilla, todistaa että on noin keskimäärin varaa maksaa enemmän veroja. Yksityisautoilu on tietyllä tavalla kuitenkin ylellisyys. Usein vedotaan, ettei jossain päin pääse pois kotoa ilman autoa, mutta tällaisissa paikoissa autoilun kustannukset kompensoituvat mm. huomattavasti halvemmilla asuntojen hinnoilla. Lisäksi koko yhteyskuntaa suunnitellaan pitkälti autoilun ehdoilla. Autoilu muokkaa mm. kaupunkirakenteita, joilla on vaikutusta jokaisen elämään, vaikka kulkisi joka paikkaan kävellen. Ei siis oikein voi laskea vain teiden ylläpitoon käytettyä rahaa autoilun hyväksi käytetyksi. Jos oikein ruvetaan pilkkua viilaamaan, niin epäilen, ettei valtio subventoi joukkoliikennettä juuri ollenkaan, koska joukkoliikenne on pääasiassa kuntien järjestämää, jolloin se rahoitetaan kunnallisveroista. Tämä on kyllä täysin fiilispohjalta, saa korjata jos olen väärässä.

      Lainaa

    33. Tulos: +56 (70 ääntä)
      miinaharava: Mistä vetoa, että Sofia on kokoomusnuori?
      Olisko se niinkään fiksu. epäilen että Sofia vain elelee isin ja/tai poikaystävän rahoilla.

      Lainaa

    34. Tulos: +100 (106 ääntä)
      Sofia unohti mainita köyhistä lähtevän ällöttävän hajun.

      Lainaa

    35. Tulos: +79 (87 ääntä)
      Tässä näette lapsen jolle on annettu kaikki hopealautasella

      Lainaa

    36. Tulos: +36 (42 ääntä)
      Jennille ihan vaan tiedoksi että suurissakin kaupungeissa veronmaksajat sponsoroi bussiliikennettä matkaa kohti suunnilleen lipuna hinnan verran. Eli jos lipusta alettaisiin periä todellisten kustannusten mukainen hinta, niin lipunhinta kaksinkertaistuisi ja se tietysti johtaisi käytön vehenemiseen joka taas nostaisi lisää yksikköhintaa.

      Lainaa

    37. Tulos: +46 (48 ääntä)
      Vodka angel: Mutta hei, julkisen parempi puoli on, että siellä ei törmää Sofiaan
      Taidankin laittaa oman koslani myyntiin! :D

      Lainaa

    38. Mustalaisnaamio 15.3.2018 10:07
      Tulos: -75 (107 ääntä)
      miinaharava: Mistä vetoa, että Sofia on kokoomusnuori?
      Voi se olla vasemmistolainenkin. Se on aina pummaamassa kyytiä autollisilta kavereiltaan. :D

      Lainaa

    39. Tulos: +65 (75 ääntä)
      no: Vielä nolompia ovat ihmiset jotka asuvat kerrostalokopeissa, eivätkä edes tunne naapureitaan. Karmea kasvuympäristö mm. lapsille.
      Miksi naapurit pitäisi tuntea? Pitäisikö vaikka useamman sadan asukkaan kerrostalokompleksissa tutustua jokaiseen henkilökohtaisesti? Parempiakin pohjia ihmissuhteille kuin samassa talossa asuminen, ja asiat hoituu ilmankin.

      Lainaa

    40. Tulos: +130 (142 ääntä)
      Mulla ois varaa ostaa auto, mutta kuljen julkisilla, koska 1. Työmatka on puolet lyhyempi julkisilla kuin autolla. 2. En juurikaan tykkää ajaa autolla, siinä menee vaan aikaa hukkaan kun taas metrossa voi vaikka lukea kirjaa tai hoitaa työasioita. 3. Työnantaja kustantaa vuosilipun (joka on toki voimassa työmatkojen ulkopuolellakin). 4. Yleensäkin säästän tuhansia vuodessa autottomana (parkkimaksut kotona ja töissä, vakuutukset, verot, huollot, katsastus, yms). Säästyneillä rahoilla olen kohta lähdössä pariksi viikoksi Karibialle, huh, kylläpäs nolottaa!

      Lainaa

    41. Tulos: +69 (75 ääntä)
      Ja mä ku olin niin tyytyväinen itseeni luovuttuani autosta. Luonto on tärkeä, paikallista bussiliikennettä on tuettava sen jatkumiseksi (ei pks), auto on hemmetin kallis pitää.

      Lainaa

    42. Tulos: +54 (60 ääntä)
      Kilokalori: Sofia nyt vaan on tosi syrjästä maalta – tai Espoosta, aiemmin mainittu pappa betalar tuoksuu vahvana. Harva 18v on ite maksanut ajokorttiaan tai ekaa autoaan, ettei olisi tarvinnut ajella bussilla koskaan. Kaikki muut suomalaiset tutustuu julkiseen liikenteeseen nuoruudessaan.
      Itse kuljen omalla autolla, kun ei viitsi kottikärryllistä työkaluja kuskata bussilla paikasta toiseen. Julkinen liikenne on jäänyt lähes täysin tuntemattomaksi käsitteeksi, kun lapsuuden viettää kaupungissa jossa bussi kulkee kerran päivässä naapurikaupunkiin. Pyörällä tuli junnuna päästeltyä. Ajokortin ja auton ostin kyllä itse

      Lainaa

    43. Tulos: +81 (83 ääntä)
      Sofialla on erikoinen käsitys rahankäytön hallinnasta. "Auto on hankittava oli varaa tai ei koska julkiset on noloja"? Taitaa olla samaa porukkaa kuin he jotka ottavat pikavippejä hankkiakseen kahden tonnin käsilaukkuja, koska normaalit kangaskassit ovat myöskin noloja. Voi tulla suru (designer)puseroon jos isi ei jonain päivänä maksakaan...

      Lainaa

    44. Seppo Saviniemi 15.3.2018 11:22
      Tulos: +87 (103 ääntä)
      Väsynyt: Mä en tiedä pitäskö itkeä vai naura mokien lukijoiden sarkasmin tajun puutteelle. Jo nyt peukutettu -30
      Miinukset eivät aina tarkoita sitä, että läppää ei ole tajuttu. Nääs kun se läpän tajuaminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että juttu olisi plussan arvoinen. Läpän voi myös tajuta ja silti antaa sille miinusta, koska se on surkea läppä.

      Lainaa

    45. Tulos: +41 (57 ääntä)
      Haluaisin nähdä kun Sofia(mahdollisesti espoolainen kokoomusnuori) ja joku oikein vihreä stadilainen (sellainen jonka mielestä kaikkialla suomessa pääsee julkisilla) laitettais keskustelemaan autoilusta.

      Lainaa

    46. Tulos: +33 (39 ääntä)
      Kylläpä on monellakin tavalla ärsyttävän omahyväinen asenne tuolla Sofialla. "minäpä olenkin sellainen vähän parempi ihminen kuin kaikki muut" - asenne.

      Lainaa

    47. Tulos: +50 (52 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Vielä nolompaa ois jos joku tämmönen keskittymiskyvytön pakkoliikehirviö (minä) lähtis sössimään ratin taakse ja kippais kulmakunnan mummot nurin joka työ- ja kauppareissulla.

      Lainaa

    48. Kirjautuminen epäonnistui 15.3.2018 12:36
      Tulos: +66 (68 ääntä)
      Hairysteed: Taidankin laittaa oman koslani myyntiin!
      Varo varo, auton myyminen muuttaa sinut välittömästi raha-asiansa sössineeksi tuillaeläjäksi.

      Lainaa

    49. totuuden_torvi 15.3.2018 12:53
      Tulos: +75 (85 ääntä)
      Väsynyt tuhnu: Nolouden huipentuma lienee että pyöräilen aina työmatkani kesät talvet. Matkaa kertyy kuussa satoja kilometrejä. Ihan vaan kunnon vuoksi ja omaksi iloksi. Ikinä en oo tajunnu hävetä sitä että oon hoikka ja urheilullinen. Mulle se on statusta. Pidän myös statuksena sitä että käytän julkisia tarvittaessa, koska arvostan sellaista. Naurattaa katella ylhäältä bussin ikkunasta vireisellä kaistalla yksin autossaan matkaavia luonnosta piittaamattomia siiderihylkeitä.
      Kuulosti hyvältä ja olin aikalailla samaa mieltä, kunnes alettiin nimittämään autoilijoita piittaamattomiksi siiderihylkeiksi.

      Lainaa

    50. Tulos: +73 (79 ääntä)
      Sofia on yksiselitteisesti juntti. Junttihan ei kerro kovin paljoa asuinpaikasta vaan korkeintaan hiukan korreloi sen kanssa. Veikkaan kuitenkin, että Sofia asuu Espoossa. Suurin osa Espoolaisista on oikein kivoja, mutta siellä asuu myös isoin keskittymä Sofian kaltaisia juntteja. Täytyypä kertoa toimarilleni joka tienaa noin 0,5 miljoonaa vuodessa, että hän on nolo köyhimys, koska tulee aina töihin bussilla tai pyörällä. Itse ansaitsen huomattavasti vähemmän ja varmaan Sofian mielestä olenkin köyhimys. Kuitenkin minulla olisi kyllä varaa tulla autolla töihin, mutta kun duunipaikka sattuu olemaan aivan Helsingin ytimessä. Ainoastaan idiootit tulee tänne autolla ruuhka-aikaan, ellei ole pakko. Julkiset pilaa Infran? :) :) Olisi jännä nähdä sofian piirustus hänen ihanne infrastaan Helsingin osalta. Tosta vaan Manskuun viisi kaistaa lisää. Eikä tartte purkaa ku muun muassa Finlandiatalo, Eduskuntatalo ja Stokka.

      Lainaa

    51. anonyymi ameeba 15.3.2018 13:15
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Eläminen maapallolla on aika noloa.

      Lainaa

    52. ex-julkisilla liikkuja 15.3.2018 13:20
      Tulos: -3 (49 ääntä)
      Olen aiemmin käyttänyt julkisia, mutta vuoden alusta hommasin oman auton ja en ole katunut. Omaa autoa käytän kahdesta syystä: 1) julkisissa, varsinkin raitiovaunuissa, on ihan liikaa häiriökäyttäytymistä. Erilaisia känniääliöitä ja muita, jotka tulevat häiriköimään ja estävät rauhassaolemisen 2) Oma auto on luotettavampi, kun pitää olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Ei mitään peruttuja vuoroja.

      Lainaa

    53. Hööpölööpö 15.3.2018 13:27
      Tulos: +31 (39 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      - Polttoöljyn verotuki ja ajoneuvoveron tuki noin 1,2 miljardia euroa vuodessa - Kodin ja työpaikan välisiä matkakuluja yksityisautolla vähennetään verotuksessa vuodessa n. 1,3 miljardia euroa - Tieliikenteen päästö- ja melukustannukset n. 0,8 miljardia - liikenneonnettomuudet maksavat n. 2,9 miljardia (vakuutusyhtiöiltä suurin osa, eli käytännössä meiltä asiakkailta) - Liikkumattomuuden kustannukset n. 2-4 miljardia euroa (1-3 km matkoista 53% tehdään autolla) Puhumattakaan niistä kustannuksista mitä syntyy yksityisautojen vaatimasta tilasta. Paitsi että joudutaan rakentamaan ja maksamaan taloyhtiöihin parkkiruutuja, vaikka ikinä ei itse autoa käyttäisi, niin kaupunkia ei voida rakentaa tarpeeksi tiiviisti (jolloin autoilun tarve vähenisi), koska autojen liikuttaminen ja säilytys vaativat tilaa. Olisi hauska nähdä, kun kaikki Helsinkiläiset saapuisivat keskustaan omilla autoillaan julkisten tai polkupyörän sijasta: http://urbanist.typepad.com/.a/6a00d83454714d69e2017d3c37d8ac970c-800wi Niin ja itselläni on auto, jos joku sitä epäilee.

      Lainaa

    54. Hööpölööpö 15.3.2018 13:29
      Tulos: +11 (17 ääntä)
      Niin ja unohtui mainita, että tuosta 8 miljardista eurosta tulisi vähentää arvonlisävero, mikä on täysin normaali vero kaikista kulutushyödykkeistä, minkä jälkeen autoiluun kohdistuvia veroja jää n. 4,5 miljardia.

      Lainaa

    55. Tulos: +15 (17 ääntä)
      Kilokalori: Sofia nyt vaan on tosi syrjästä maalta – tai Espoosta, aiemmin mainittu pappa betalar tuoksuu vahvana. Harva 18v on ite maksanut ajokorttiaan tai ekaa autoaan, ettei olisi tarvinnut ajella bussilla koskaan. Kaikki muut suomalaiset tutustuu julkiseen liikenteeseen nuoruudessaan.
      Pyöräilin pitkätkin matkat 26 vuotiaaksi asti jolloin rahaa hankkia kortti ja auto ilmeni samaan aikaan kuin tarve. Eli julkiset eivät ole tuttuja.

      Lainaa

    56. Rampe&Naukkis 15.3.2018 14:28
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Näin ne asiat koetaan, joten asia pitänee paikkansa. Nyt en vain keksi vain tarpeeksi hyvää punchline- vertausta. En viitsisi haukkua toista myöskään pystyyn. AARGH silti miten ärsyttävä tyyppi!

      Lainaa

    57. Tulos: -25 (33 ääntä)
      miksei toi mene aikasemmalla bussilla?

      Lainaa

    58. Tulos: +34 (38 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Ilman julkista liikennettä ihmisten olisi pakko käyttää paljon nykyistä enemmän henkilöautoja. Voisi ajatella niin, että autoilijoiden kannattaa tukea julkista liikennettä, jotta henkilöautoilu pysyy sujuvana.

      Lainaa

    59. Tulos: +42 (46 ääntä)
      NN: Ilman julkista liikennettä ihmisten olisi pakko käyttää paljon nykyistä enemmän henkilöautoja. Voisi ajatella niin, että autoilijoiden kannattaa tukea julkista liikennettä, jotta henkilöautoilu pysyy sujuvana.
      Sekin on totta; jos me kaikki julkisilla liikkuvat kaupunkien keskustoissa innostuisimme ostamaan auton ja käyttämään sitä, niin siinä ruuhkassa kukaan ei liikkuisi mistään mihinkään. Toisaalta yrittää pitäisi, kun ei parkkipaikkaakaan löytyisi. On ilman muuta järkevintä että kynnelle kykenevät menevät julkisilla/ pyörällä, jotta vaikkapa lapsikatraan vanhemmat jotka tarvitsevat viikon ruoat joten pyörä ei ole mikään vaihtoehto, mahtuvat autoineen johonkin. Kun löydät parkkipaikan nopeasti, ajattele lämpimästi sitä joka otti pyörän ja jätti sinulle paikan. Ja se nillittäjä jonka nimimerkkiä en nyt muista mutta joka aina muistaa todeta että vihervassarit pummivat kyytejä: emme me sinun autoosi halua jos jotenkin muuten vain pääsee, joten win-win =>

      Lainaa

    60. yks tyyppi vaan 15.3.2018 16:15
      Tulos: +43 (45 ääntä)
      Sofian pitäis mennä ajamaan Helsingin keskustaan arkipäivisin klo 16. Katotaan sitten, onko julkiset kulkuvälineet enää niin turhia.

      Lainaa

    61. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Sofia kuulostaa perus espoolaiselta.

      Lainaa

    62. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Sofia ei ole tainnut ikinä käydä Helsingissä tai missään muussakaan oikeassa kaupungissa.

      Lainaa

    63. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Sofian maailma: vuoden 2018 painos.

      Lainaa

    64. Tulos: +17 (21 ääntä)
      Jotenkin säälittää Sofian järjen köyhyys.

      Lainaa

    65. Tulos: -12 (18 ääntä)
      Vaniljankukka: Sofian kaltaisia ihmisiä siis on oikeasti olemassa? Pelottava ajatus. Ei voi kun suu auki tuijottaa näyttöä ja koittaa epäuskoisena sisäistää että tuo naikkonen on tosissaan. Tai ehkä se vaan trollaa..? Please sanokaa joku että toi on joku todella aivoton läppä. o__o
      Autoilu tuottaa verotuloja pari miljardia enemmän kuin tuloverot. Myöskin pk-seudulla noin puolet lipun hinnasta on verotuloilla tuettuna.

      Lainaa

    66. HelluntainHeilaaja 15.3.2018 23:32
      Tulos: -40 (48 ääntä)
      Huhhuh, kommentit täynnä köyhien ulinaa. Eipä tarvitse itse istua bussipysäkillä, saa kulkea kivalla omalla lämpimällä nelivedolla just niinku itte haluaa.

      Lainaa

    67. Arthur Brown 15.3.2018 23:36
      Tulos: +11 (19 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      STOP PRESS! Yli puolet pääkaupunkiseutulaisista NOLOJA! Näin kommentoi asiantuntijamme Dipoli.

      Lainaa

    68. yksityisautoilija 16.3.2018 0:26
      Tulos: -25 (55 ääntä)
      yanla: Mulla ois varaa ostaa auto, mutta kuljen julkisilla, koska 1. Työmatka on puolet lyhyempi julkisilla kuin autolla. 2. En juurikaan tykkää ajaa autolla, siinä menee vaan aikaa hukkaan kun taas metrossa voi vaikka lukea kirjaa tai hoitaa työasioita. 3. Työnantaja kustantaa vuosilipun (joka on toki voimassa työmatkojen ulkopuolellakin). 4. Yleensäkin säästän tuhansia vuodessa autottomana (parkkimaksut kotona ja töissä, vakuutukset, verot, huollot, katsastus, yms). Säästyneillä rahoilla olen kohta lähdössä pariksi viikoksi Karibialle, huh, kylläpäs nolottaa!
      mulla olis varaa kulkee julkisilla, mutta kuljen omalla autolla, koska 1.työmatka on yli puolet lyhempi omalla autolla kuin julkisilla 2. en juurikaan tykkää kulkea julkisilla, siinä menee vaan aikaa hukkaan kun taas omassa autossa voi vaikka puhua puhelimessa yksityisasioita, valita itse reitin mitä kulkea tai laulaa musiikin mukana 3.työnantaja tarjoaa ilmaisen parkkipaikan 4.yleensäkin säästän hermojani kulkematta julkisilla (ärsyttävät kanssamatkustajat, aikataulumyöhästymiset, kävely pysäkiltä räntäsateessa, yms.)Säästyneillä hermoilla palasin juuri 9 viikon Karibian matkalta, huh, kylläpä nolottaa!

      Lainaa

    69. Määpää 16.3.2018 6:56
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Pistääkö kukaan paremmaksi? Kuljin aiemmin kaikki työmatkat pyörällä, oli keli mikä tahansa kun työmatka oli neljä km. Nyt kun se on alle kilometri, kuljen pääasiassa kävellen. Mutta kun säännöllinen työpaikka eikä mitään velkaa, on varaakin olla näin nolo.

      Lainaa

    70. Tulos: +25 (31 ääntä)
      Tunnistan Sofiasta itseni 18-vuotiaana! Sittemmin tietysti tajusin, että niin juu äiti oli maksanut mulle auton ja verot...mut helppo oli huudella köyhille, kun olin itse niin cool autoilija!

      Lainaa

    71. Tulos: -10 (22 ääntä)
      Kilokalori: Sofia nyt vaan on tosi syrjästä maalta – tai Espoosta, aiemmin mainittu pappa betalar tuoksuu vahvana. Harva 18v on ite maksanut ajokorttiaan tai ekaa autoaan, ettei olisi tarvinnut ajella bussilla koskaan. Kaikki muut suomalaiset tutustuu julkiseen liikenteeseen nuoruudessaan.
      Noh noh. Kukasse nyt puhuu paskaa. Turhaa yleistämistä asiasta joka ei päde kuin apinaringin sisä puolella (kehä-1) muualla suomessakun julkinen ei liiku kuin säänöllisen epäsäänöllisesti.

      Lainaa

    72. Tulos: +18 (26 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Ja autoilua ei sitten yhtään tueta verorahoilla vai? Infra, parkkipaikat... ja ootko koskaan ajatellut esim millaiset kansanterveydelliset kulut aiheutuu liikkumisen puutteesta? Tai millaista taloudellista tehottomuutta on, että kaupunkialueilla on korkean maan arvon alueilla ja autojen vaatimaa hukkatilaa millainen klusterioitumisen ajama taloudellinen kerrannaisvaikutus sillä on? Ja siitä, että koko inframme on rakennettu yksityisautoilun varaan? Puhumattakaan ympäristöhaitoista. Todellisuudessa yksityisautoilun kustannus-hyöty -suhde on aivan toista luokkaa kuin bussiliikenteen subventoimisen. Menepä takaisin taloustieteen oppitunnille.

      Lainaa

    73. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Murtsi: Ainakin täällä päin vain rikkailla on varaa käyttää julkisia
      Joo mullekkin tuli oma auto halvemmaksi kuin julkinen liikenne

      Lainaa

    74. ihmettelijä 16.3.2018 10:15
      Tulos: -9 (13 ääntä)
      Hairysteed: Taidankin laittaa oman koslani myyntiin!
      en ole ainakaan vielä autossani sofian kanssa istunu vai ruukaako sofia hyppiä tuntemattomien autoilijoiden kyytiin. ja autoverosta vai mikä sen tarkka nimitys on oli väliaikainen vero jota perusteltiin kerättävän tiestön ylläpitoon. Joten siinä mielessä ei alkoholiveroon voi verrata, koska sitä ei ole otettu käyttöön perusteella pidetään kansa sopivassa humalassa vai onko? verot on hyvä asia, sillä ilman niitä ei tämä Suomi voisi pyörittää tätä yhteiskuntaa nykyiseen malliin.

      Lainaa

    75. ihmettelijä 16.3.2018 10:24
      Tulos: -8 (14 ääntä)
      Miu: Ja autoilua ei sitten yhtään tueta verorahoilla vai? Infra, parkkipaikat… ja ootko koskaan ajatellut esim millaiset kansanterveydelliset kulut aiheutuu liikkumisen puutteesta? Tai millaista taloudellista tehottomuutta on, että kaupunkialueilla on korkean maan arvon alueilla ja autojen vaatimaa hukkatilaa millainen klusterioitumisen ajama taloudellinen kerrannaisvaikutus sillä on? Ja siitä, että koko inframme on rakennettu yksityisautoilun varaan? Puhumattakaan ympäristöhaitoista. Todellisuudessa yksityisautoilun kustannus-hyöty -suhde on aivan toista luokkaa kuin bussiliikenteen subventoimisen. Menepä takaisin taloustieteen oppitunnille.
      no eikö se tuossa tullu jo ilmi 8 miljardista 1.5 menee juurikin autoilun tukemiseen ja tätä samaa infraa käyttää kyllä julkinenkin liikenne. joo kustannus voi olla eriluokkaa kaupungeissa riippuen missä kaupunginosassakin asuu. mutta maalle ei ole tulossa julkistaliikennettä vai miten taloustieteeseen menee jos vaikka suurin käyttäjä määrä on 3 henkilöä, niin miten yrittäjä voi saada edes omansa takaisin saatikka tienaamaan näillä linjoilla?

      Lainaa

    76. Tulos: +18 (22 ääntä)
      Arthur Brown: STOP PRESS! Yli puolet pääkaupunkiseutulaisista NOLOJA! Näin kommentoi asiantuntijamme Dipoli.
      Jatkohaastattelussa kerroin myös että on tosi noloa olla niin rikas että asuu Eirassa, mutta niin köyhä, että käyttää julkisia. Asiantuntijan mielipiteeni on että kaikkien pitäisi käyttää autoja ja jokaiselle tielle pitäisi rakentaa kuusi kaistaa lisää ja autoilun pitäisi olla sallittua kaikkialla, mihin auto mahtuu, jotta mihinkään ei tarvitsisi kävellä. Onhan kävely sentään nolouden multihuipentuma.

      Lainaa

    77. Tulos: +16 (26 ääntä)
      yksityisautoilija: (snip) 4.yleensäkin säästän hermojani kulkematta julkisilla (ärsyttävät kanssamatkustajat, aikataulumyöhästymiset, kävely pysäkiltä räntäsateessa, yms.)Säästyneillä hermoilla palasin juuri 9 viikon Karibian matkalta, huh, kylläpä nolottaa!
      Kävit yhdeksässä viikossa Karibialla yksityisautolla?!? Kerro nyt ihmeessä meille muillekin miten se tehdään, ehkäpä sittenkin pitäisi hankkia auto jos niitä saa risteilyaluksiksi muunnettavina!

      Lainaa

    78. Tulos: -27 (37 ääntä)
      Voi-voi näitä kommentteja taas. Minulla on omistamani firman maksamana työsuhdeautona S-sarjan AMG ja olen paljon parempi ihminen kuin kukaan teistä hikisistä ja haisevista bussilla ja fillarilla matkustavista. Minun verorahoillani maksetaan teidän holtittomasti sikiävien köyhien lapsilisät ja sossut, joten pitäkää ne risahampaiset pulla-aukkonne tukossa!

      Lainaa

    79. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Viinan voimallakin kerätään veroja noin 1,4 miljardia, mutta ei ole rakennettu rahoilla kyllä yhtään viinakauppaa tai avattu Alkoja ympärivuorokautisiksi eikä ole kehitetty toimitusjärjestelmää niin, että juomat tuotaisiin kotiovelle. Itse maksan veroja kaikenlaisiin turhuuksiin, ja rahoja käytetään päivähoitoon, kouluihin, juoppojen kuskaamiseen ja vankiloihin. Mihin voi tehdä valituksen?

      Lainaa

    80. Minäminä 17.3.2018 9:18
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Korhonen: Viinan voimallakin kerätään veroja noin 1,4 miljardia, mutta ei ole rakennettu rahoilla kyllä yhtään viinakauppaa tai avattu Alkoja ympärivuorokautisiksi eikä ole kehitetty toimitusjärjestelmää niin, että juomat tuotaisiin kotiovelle. Itse maksan veroja kaikenlaisiin turhuuksiin, ja rahoja käytetään päivähoitoon, kouluihin, juoppojen kuskaamiseen ja vankiloihin. Mihin voi tehdä valituksen?
      En tiedä paljonko olet veroja maksanut elämäsi aikana, mutta veikkaan, että olet edelleen velkaa valtiolle mm. omasta koulutuksestasi ja lapsilisistä, jotka sinusta on maksettu. Juopot ja vangit voisivat minunkin mielestäni kustantaa itse käyttämänsä erityispalvelun.

      Lainaa

    81. Tulos: -38 (46 ääntä)
      No kyllä se vaan on niin, että jokainen vähänkään normaali ihminen sen auton omistaa. Ja joutuu maksamaan helvetilliset maksut että köyhät, viherpiipertäjät jnejne saa niillä julkisilla mennä kun ei ole viitsitty käydä kouluja että saisi kunnon työpaikan mistä saa palkan millä voi autoa pitää. Sairas maailma mutta näin se menee. Me normaalit veroja maksavat maksetaan sen laiskan osuuden elämä :(

      Lainaa

    82. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Mutta minua jäi vaivaamaan Outin pulma. Harmillinen tilanne, tunti aikaisemmin lähtö ja liian aikaisin töissä vai riski että myöhästyy? Jos oletamme, että tuota tuntia hän ei voi mitenkään järkevästi hyödyntää vaan joutuisi lorvimaan sen työpaikallaan tms.

      Lainaa

    83. Tulos: 0 (12 ääntä)
      Gyguu: Ja mä ku olin niin tyytyväinen itseeni luovuttuani autosta. Luonto on tärkeä, paikallista bussiliikennettä on tuettava sen jatkumiseksi (ei pks), auto on hemmetin kallis pitää.
      Kannattaa käydä tsekkaamassa kuntasi joukkoliikennekulut. Se on niin päin, että mitä enemmän matkustat julkisilla, sitä kalliimmaksi se tulee veronmaksajille.

      Lainaa

    84. Tulos: +13 (17 ääntä)
      Vasa: Mutta minua jäi vaivaamaan Outin pulma. Harmillinen tilanne, tunti aikaisemmin lähtö ja liian aikaisin töissä vai riski että myöhästyy? Jos oletamme, että tuota tuntia hän ei voi mitenkään järkevästi hyödyntää vaan joutuisi lorvimaan sen työpaikallaan tms.
      Minkähänlainen on Outin työ? Voisiko olla mitenkään mahdollista sopia työaika alkamaan vaikka 15 minuuttia myöhemmin?

      Lainaa

    85. Tulos: +6 (12 ääntä)
      Asdfg: Siis hetkinen… Mulla on mahdollisuus autoiluun koska olen töissä, vaikka mulla ei ole korttia?
      kyllä, ja kaikki työttämät joilla on ajokortti joutuu luovuttamaan oman korttinsa työssä käyville, eihän työttömät sillä autolla mitään tee, kun ei edes töissä käy :)

      Lainaa

    86. Tulos: -6 (8 ääntä)
      Määpää: Pistääkö kukaan paremmaksi? Kuljin aiemmin kaikki työmatkat pyörällä, oli keli mikä tahansa kun työmatka oli neljä km. Nyt kun se on alle kilometri, kuljen pääasiassa kävellen. Mutta kun säännöllinen työpaikka eikä mitään velkaa, on varaakin olla näin nolo.
      kyllä pistää. sinun 4km on aika vähän 20km yhteen suuntaan ( ja tietysti takaisin) pyöräilevälle tutulleni, joka myös pyöräilee säällä kuin säällä. 20 asteen pakkasesta räntäsateeseen.

      Lainaa

    87. Mitävittuanyttaas 19.3.2018 17:38
      Tulos: -4 (14 ääntä)
      HAISTA VITTU, SOFIA!

      Lainaa

    88. Aina ei voi valita 20.3.2018 2:00
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Itse en edes pystynyt saamaan ajokorttia pahan hahmotushäiriön takia ja julkisilla on muutenkin kivempi mennä.

      Lainaa

    89. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Tulipa ihan yllättäen nolo olo, kun istun junassa matkalla töihin....

      Lainaa

    90. Roope Ankka 20.3.2018 12:18
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Jos olisin pääkaupunkiseudulla asuva miljonääri, matkustaisin silti julkisilla, kosks auto on ihan turha kapistus. Ainakin Helsingissä.

      Lainaa

    91. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Tollaset Sofian kaltaset pitäs laittaa sellaiseen tosi-TV -sarjaan, jossa rikkaat laitetaan elää 400€:lla kuukausi. Olidi kyllä kieltämättä viihdettä kuunnella sitä kitinää ja valitusta, kun elämä iskee turpaan ja vähän opettaa tavoille.

      Lainaa

    92. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Taas on katsottu vähän jenkkisarjoja ja omaksuttu sieltä asenteita ja käsityksiä.

      Lainaa

    93. manselainen 20.3.2018 22:44
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kilokalori: Sofia nyt vaan on tosi syrjästä maalta – tai Espoosta, aiemmin mainittu pappa betalar tuoksuu vahvana. Harva 18v on ite maksanut ajokorttiaan tai ekaa autoaan, ettei olisi tarvinnut ajella bussilla koskaan. Kaikki muut suomalaiset tutustuu julkiseen liikenteeseen nuoruudessaan.
      Itse tutustuin vasta 26 vuotiaana kun muutin tampereelle. Rovaniemellä ei tarvinnut julkisia kun kaikki oli niin lähellä.

      Lainaa

    94. Tulos: +5 (15 ääntä)
      seepra: Omasta mielestäni kulutukseen, kuten autoiluun, kohdistuvat verot ovat suotavia, koska mielestäni se, että on varaa autoilla, todistaa että on noin keskimäärin varaa maksaa enemmän veroja. Yksityisautoilu on tietyllä tavalla kuitenkin ylellisyys.
      Hieno kehäpäätelmä. Autoilu on kallista joten se on ylellisyys. Koska se on ylellisyys siitä tulee verottaa. Miksi autoilu on kallista? Koska sitä verotetaan. Verotus tekee autoilusta kallista (=ylellisyyttä), jonka takia sitä on ok verottaa.

      Lainaa

    95. Tulos: +9 (15 ääntä)
      Pari tyyppiä on kommentoinut, että auto on luotettava eikä tule myöhästelyjä. Pääkaupunkiseudulla asuvana en koe näin. Käytän itse bussia, useimmat työkaverit autoa. Työpaikka on siis Vantaan Tikkurilassa. Joskus bussit myöhästelevät, mutta kyllä autoilijoitakin myöhästyy, yleensä ruuhkan takia. Monesti, kun bussit eivät ole aikataulussa, syynä on sää, ja sotkeehan se sama sää liikenteen myös yksityisautojen osalta. Toki julkisilla kestää tosi kauan autoon verrattuna. Itse tykkään bussissa vaikkapa lukea Feissarimokia, joten minua se ei haittaa. :)

      Lainaa

    96. Tosi-Ankka 21.3.2018 8:51
      Tulos: -14 (22 ääntä)
      Tosi-TV: Tollaset Sofian kaltaset pitäs laittaa sellaiseen tosi-TV -sarjaan, jossa rikkaat laitetaan elää 400€:lla kuukausi. Olidi kyllä kieltämättä viihdettä kuunnella sitä kitinää ja valitusta, kun elämä iskee turpaan ja vähän opettaa tavoille.
      Ne rikkaat varmaan menis töihin, eikä lojuis kelan tuilla vinkumassa kuinka "elämä iskee turpaan" samalla kun tilille kilahtaa säännöllisesti vastikkeetonta tuloa. Oon kyllä samaa mieltä siitä, että olis viihdyttävää kuunnella sitä kitinää ja valitusta, kun työttömät keksis kilpaa tekosyitä mikseivät he voi toimia samoin.

      Lainaa

    97. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Välittää ympäristöstä, juu niin varmaan joo. Ei vaan yksinkertaisesti ole varaa autoon eikä siinä ole mitään hävettävää. Naurattaa vaan tuo skeidan jauhaminen.

      Lainaa

    98. Tulos: -5 (11 ääntä)
      Kyöpeli: Pari tyyppiä on kommentoinut, että auto on luotettava eikä tule myöhästelyjä. Pääkaupunkiseudulla asuvana en koe näin. Käytän itse bussia, useimmat työkaverit autoa. Työpaikka on siis Vantaan Tikkurilassa. Joskus bussit myöhästelevät, mutta kyllä autoilijoitakin myöhästyy, yleensä ruuhkan takia. Monesti, kun bussit eivät ole aikataulussa, syynä on sää, ja sotkeehan se sama sää liikenteen myös yksityisautojen osalta. Toki julkisilla kestää tosi kauan autoon verrattuna. Itse tykkään bussissa vaikkapa lukea Feissarimokia, joten minua se ei haittaa.
      Mites haittaako kaikki taruntataudit siellä busseissa istuessa??

      Lainaa

    99. Tulos: -3 (9 ääntä)
      Roope Ankka: Jos olisin pääkaupunkiseudulla asuva miljonääri, matkustaisin silti julkisilla, kosks auto on ihan turha kapistus. Ainakin Helsingissä.
      Älä valehtele. Helsingin keskustassa ei tarvitse autoa, mutta entäs muualla? Kyllä tarvitsee.

      Lainaa

    100. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Miu: Ja autoilua ei sitten yhtään tueta verorahoilla vai? Infra, parkkipaikat… ja ootko koskaan ajatellut esim millaiset kansanterveydelliset kulut aiheutuu liikkumisen puutteesta? Tai millaista taloudellista tehottomuutta on, että kaupunkialueilla on korkean maan arvon alueilla ja autojen vaatimaa hukkatilaa millainen klusterioitumisen ajama taloudellinen kerrannaisvaikutus sillä on? Ja siitä, että koko inframme on rakennettu yksityisautoilun varaan? Puhumattakaan ympäristöhaitoista. Todellisuudessa yksityisautoilun kustannus-hyöty -suhde on aivan toista luokkaa kuin bussiliikenteen subventoimisen. Menepä takaisin taloustieteen oppitunnille.
      Me maksamme ne verot, minä en käytä julkisia, mutta maksan veroa siitäkin.

      Lainaa

    101. Tulos: -1 (7 ääntä)
      Killjoy: Itse taas en löydä syytä, ainakaan näin pääkaupunkiseudulla, hankkia autoa koska julkiset kulkee.
      Minä näen, turallisuus on tärkeää. Espoolaisetkin pakotettiin käyttämään metroa ja dösät ei Stadiin enää kulje. Moni siirtyi nyt ajamaan omalla autolla töihin.

      Lainaa

    102. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Mua häiritsee että kukaan ei huomauttanut tämän ihmisen käyttävän bussia työmatkoihin joka jo kumoaa ton mielikuvan tuilla elävästä.

      Lainaa

    103. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Jaajozzi: Oikeastaan Sofia on osaksi oikeassa ja Jenni väärässä, koska julkinen liikenne ei tosiaan kulje lipputuloilla vaan ne kattavat vain noin puolet menoista ja lopun valtio subventoi verovaroista, kuten ajoneuvo-, auto-, polttoaineveroista. Autoilua verotetaan yli 8 miljardia euroa vuodessa, mutta tieverkon hoitoon käytetään ainoastaan 1,5 miljardia, eli autoilijat tukevat valtiota ( ja julkistaliikennettä ) yli 6,5 miljardilla eurolla vuodessa.
      Tosin välittömiä (liikenneonnettomuudet, huono ilmanlaatu kaupungeissa) ja välillisiä (autonrenkaiden kulumisen seurauksena vesistöihin päätyvä mikromuovi, ilmaston lämpeneminen) ongelmia koituu yhteiskunnalle yksityisautoilusta niin paljon, että sitä sietääkin verottaa. Terveisin nimimerkki omalla autolla 6000 km/kuukausi

      Lainaa

    104. Monovastaanotto 28.3.2018 17:45
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Dipoli: Kun asiaa miettii niin onhan se noloa kulkea julkisilla. Ainoat vielä nolommat asiat on ajokortittomuus ja pyöräily.
      Minusta on noloa pitää ekologisuutta nolona. Viittaa tyhmemmän laidan oikeistoon eli persuihin.

      Lainaa

    105. Tulos: -11 (11 ääntä)
      Monovastaanotto: Minusta on noloa pitää ekologisuutta nolona. Viittaa tyhmemmän laidan oikeistoon eli persuihin.
      Ekologisuus on sinulle ideologinen arvo, jonka puitteissa mikään ei voi olla noloa. Sellainen asenne mihin tahansa on aika pelottavaa.

      Lainaa

    106. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Helsingissä ikänsä asuneiden olisi hyvä käydä opintomatkalle jossain pienessä kunnassa. Ei ole ylellisyystarvike auto, ei. Julkista liikennettä ei ole. Lähimmässä kaupungissa kulkee joku paikallislinja 4 kertaa päivässä. Seuraavaan kaupungiksi mainittavaan tästä lähikaupungista kulkee linja-auto kahdesti arkipäivisin, viikonloppuna ei ollenkaan. Olisi näppärää laittaa lapset serkkulaan yökylään sinne, jos bussi kulkisi takaisin edes kerran perjantain klo neljän ja maanantain klo kymmenen välillä. Juna-asemaa ei ole myöskään eli auto on AINOA kulkuväline. Niin, auto on myös välttämätön työväline kotihoitotyöhön, jossa asiakkaat asuvat jopa yli 40 km etäisyydellä toisistaan. Ei ole työautoja. Todellista luksusta on talvisin, kun ei ole lämmityspaikkoja asiakkaiden luona ja auto pitää rapata ja harjata 20× työvuorossa, jossa on muutenkin kiire. Että kiitos jos tästäkin ylellisyydestä joku rangaistusvero vielä nykyisten kulujen päälle.

      Lainaa

    107. Rasittava eläin 13.9.2023 8:33
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Todennäköisesti Outin työkään ei ole sellainen missä 15 minuutin myöhästelyllä eli liukuvalla työajalla olisi mitään väliä jos on vain sitten 15min pidempään töissä. Mutta sekä Outi että hänen pomonsa ovat vain niin tottuneita vanhanaikaiseen autoritääriseen työkulttuuriin etteivät tule edes ajatelleeksi että työpäivän voisi vain aloittaa 15 minuutin liukumalla.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autoilu, autot, julkinen, julkiset, verot, myöhässä, työ, aikataulu, bussit