Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Pelastakaa punkit

Punkit kuuluvat luontoon, miksi kaikki vihaavat punkkeja?
Pelastakaa punkit

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 65 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. ihanmummovaan 12.7.2018 0:18
      Tulos: +751 (807 ääntä)
      Borrelioosiin sairastuneilta vois kysyä että mitä mieltä olette tästä uudesta punkinsuojelu-luontoliikkeestä?

      Lainaa

    2. Tulos: +252 (280 ääntä)
      Se on helppo päteä kun ei asioista mitään tiedä. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen.

      Lainaa

    3. Tulos: +280 (316 ääntä)
      Minnalla on punkit lähellä sydäntä. Kattoo vaan et jos sellanen Minnaan kiinnittyis ja sairaus iskisi, että mitä mieltä sitten oltaisiin.

      Lainaa

    4. Muumi (kopio) 12.7.2018 0:55
      Tulos: -197 (403 ääntä)
      Minna äänestää vihreitä.

      Lainaa

    5. Tulos: +193 (223 ääntä)
      Punkista tykkään ainoastaan rokkina. Muuten punkit on yksi riesa.

      Lainaa

    6. Tulos: +80 (142 ääntä)
      En nyt osannut paremmin muotoilla, joten päätin vaan listata kaiken mitä haluaisin Minnalle sanoa. 1. Tapetaanko sitten ihmiset kun me ollaan niin paljon haitallisempia kuin muut eläimet? Tällä tavoinhan voidaan pelastaa sitten pelastaa miljardeja eläimiä! 2. Eli punkit saavat tappaa muita eläimiä jotta nämä ei levittäisi heikkoja perintötekijöitä eteenpäin, mutta ihmiset eivät saisi tappaa punkkeja estääkseen näitä sairastuttamasta ihmisiä ja muita eläimiä, joilla nyt vain sattuu olemaan huono vastustuskyky punkkien kantamia tauteja vastaan? 3.Yksi prosentti valtavasta punkkiväestöstä (heitetään veikkauksena vaikka 5 miljoonaa jos kerran munivat niin paljon), olisi silti aika iso numero. Yksikin prosentti on valtava riippuen mistä mitataan. 4. Luonnossakin tapetaan muita eläimiä ruuaksi ja reviirikiistoissa, eli miksi eläimen tappaminen olisi muka jokin tabu luontoryhmässä? Onhan sekin tavallaan henkilökohtainen reviirikiista jos punkki käy iholle. 5. Vaikka punkit ja muut itikat tietäisivät levittävänsä tauteja, niin kyllä ne jatkaisivat ruuan keruuta edelleen, sillä eihän toisen lajin edustaja on oikeastaan aina vain joko saalis tai saalistaja.

      Lainaa

    7. Tulos: +96 (150 ääntä)
      Nämä kaiken suojelijat ovat niin erkaantuneet luonnosta. Susien suojelun ymmärrän joltain kantilta, mutta punnkien ja hyttysten suojelu menee täysin yli ymmärryksen. Onkohan tuo ihminen koskaan ollut metsässä hyttysten tai hirikärpästen hyökkäyksen kohteena?

      Lainaa

    8. Tulos: +2 (28 ääntä)
      Napael: 5. Vaikka punkit ja muut itikat tietäisivät levittävänsä tauteja, niin kyllä ne jatkaisivat ruuan keruuta edelleen, sillä eihän toisen lajin edustaja on oikeastaan aina vain joko saalis tai saalistaja.
      Puoli kahdelta tulee aina hieman virheitä, joten pahoittelut niistä.

      Lainaa

    9. Tulos: -27 (81 ääntä)
      "Punkkikin on osa luontoa". Punkki taitaa kyllä Suomessa olla ihan vieraslaji, että en nyt sitten tiiä tuosta. Eivätkö nuo mahda olla Venäjän suunnalta levinny tänne päin.

      Lainaa

    10. King Arthur 12.7.2018 1:54
      Tulos: +84 (104 ääntä)
      Hyvä että joku valaisee tuota vessanpöntöstä alas -juttua. Itse tein niin ensimmäiset 4 vuotta koiran elinajasta ennen kuin tuli mieleenkään että suositeltu hävitystapa on polttaminen. Ja kyllä kannattaa varmistaa että nuo penteleet kuolevat, en nimittäin usko tautilukujen olevan noin alhaisia vaikka virallinen kanta on mitä on.

      Lainaa

    11. Tulos: +66 (92 ääntä)
      No siis onhan punkkihysteria vähän ylimitoitettua. Ei sillä, tapan silti jokaisen löytämäni perkeleen surutta. Ei sitä pientäkään riskiä halua tietoisesti ottaa, vaikkei menettäisikään yöuniaan heinikon takia.

      Lainaa

    12. Tulos: -91 (155 ääntä)
      "...saattaa tietämättään taudin levittää..." Jäin jännittyneenä odottamaan vastaavaa vertausta ihmisestä. Asiaahan tuo Minnan palopuhe on, mutta turhaa näin punkkikammon aikoina. Ei saa katsoakkaan pusikkoon, siellä voi vaania punkki. Tuo paholainen! Lain puitteissa nykypäivän ihmiset toteuttavat tätä tappamisen tuomaa vallan tunnetta eläimiin: "En pidä siitä, joten tapan sen." En usko punkkivaroituksiin. Nekin olennot ovat osa luontoa. Eikös punkkien tauteihinkin ole jo rokotteita olemassa. Saadaan pidettyä ihmisten lukumäärä samana, ettei vain kukaan karsiudu pois. Ihmiset ovat ongelma, ei nämä paholaispunkit.

      Lainaa

    13. Tulos: +70 (98 ääntä)
      Eipä sitä punkkeja suojella tarvitse, mutta tottahan tuo kyllä on, että ihminen on paljon pahempi.

      Lainaa

    14. Tulos: +33 (65 ääntä)
      Voiko punkin ottaa lemmikiksi? Missä niitä myydään pääkaupunkiseudulla? Niin ihanan söpöjä ovat - en voi ymmärtää miksi joku haluaisi punkeille pahaa. Punkki poskessa on parempi kuin kauneuspilkku!

      Lainaa

    15. Tulos: +23 (35 ääntä)
      "Kannattaako nistiä" :'D

      Lainaa

    16. King Arthur 12.7.2018 5:31
      Tulos: +43 (69 ääntä)
      Nojoo onhan se vähän ärsyttävää se jokavuotinen punkkiälämölö ja se että siitä kuulee niin paljon että tulee olo ettei voi edes katsoa heinikkoon päin. Iso osa Suomalaisistakin kun viettää kesän töissä, kursseilla, terdellä tai ulkomailla joten ei jaksa pelätä jonkun juhannusmökkeilyn aikana sitä peltoa edeltävää heinikkoa. Mutta sen voin sanoa että määrällisesti niitä on ihan riesaksi asti. Vanha koiraystäväni meni paremmille metsästysmaille viikko sitten, mutta oli se sellainen punkkiharava myrkyistä huolimatta niin maalla kuin kaupungissakin. En varmaan ollut sitä ennen nähnyt edes punkkia elävänä kun nyhdin siitä 11 ensimmäisenä kesänä. Ja se oli vähäisimpiä lukuja jos kaikkiin muihin kesiin verrataan. Tiedän myös yhden tyypin jolla on ollut 4 kertaa punkki elämänsä aikana ja kahdella niistä kerroista tuloksena oli borrelioosi. Hän laskeskeli siinä taudin todennäköisyyttä, jonka mukaan viralliset arviot ovat hitusen alakantissa. Toki tulee ottaa huomioon että tässä on yhden ihmisen otanta. :D

      Lainaa

    17. Tulos: +111 (123 ääntä)
      Siis... Punkkeja ei syö juuri mitkään isommat hyönteiset, linnut tai matelijat. Ko. hämähäkkieläin on periaatteessa täysin turha eliö luonnossa, ja niitä on todellakin aivan liiaksi asti. Mä asun itse Ahvenanmaalla, missä punkit ovat niin iso riesa että täällä asuville tarjotaan ilmaiseksi rokotus puutiaisaivokuumetta vastaan. Tottakai niitä voi todella pitkälti välttää, kun käyttää oikeita vaatteita ja esim. punkkikarkoitespraytä, ja vaikka sienimetsässä käynnin tms. muun jälkeen tarkistaa ettei niitä ole missään. Mutta varovaisuudesta huolimatta niitä saattaa silloin tällöin löytyä. Mulla oli pari vuotta sitten borrelioosi, joka onneksi mun tapauksessa huomattiin tosi aikaisin ja oireet oli niin lievät ettei se haitannut arkea ollenkaan. Yksi mun työkaveri taas oli pari viikkoa saikulla borrelioosin takia. Nojoo. Ehkä monista tuntuu että punkeista panikoidaan liikaa eikä tarttis ottaa niin vakavasti, mutta sehän taas riippuu siitä minkälaisessa ympäristössä on. Jos asuu kaupungissa eikä käy ns. punkkiriskialttiilla alueilla normaalisti niin eipä siinä tarvitse kovin huolissaan olla. Mutta on oikeasti ihan aiheellista pitää silmällä, ettei noita saatanoita oo päässyt kiinnittymään jonnekin. Enkä tarkoita että nyt on sitten todellakin paniikki kun grilli-iltana on istuttu kummitädin terassilla, vaan just jos on ollut metsässä tai pellolla jne. Sori avautuminen, mutta mä vaan vihaan punkkeja ihan saatanasti.

      Lainaa

    18. Tulos: +7 (43 ääntä)
      Kaksi ensimmäistä perustelua, jotka Minna keksi punkkien hyödyllisyydelle, sisälsivät kuoleman. Useampia ei nurkkaan ahdistettu Minna ei sitten pystynytkään keksimään. Silti punkkia ei ihminen saisi tappaa, koska Minnan omaa yksilön erinomaisuuttaan korostava inho omaa lajiaan kohtaan.

      Lainaa

    19. Tulos: +40 (54 ääntä)
      Anteeksi siis punkkeja ei saa tappaa, koska ne on osa luontoa, mutta ihmiset pitää, koska ne tappaa eläimiä?

      Lainaa

    20. Kerkko Kurppa 12.7.2018 7:45
      Tulos: +62 (74 ääntä)
      Anne, ei punkkia pidä irrottaa ja päästää luontoon, vaan tietysti sen annetaan rauhassa ruokailla ja irrota sitten jos se itse haluaa. Ihmiset voisivat mennä alasti makoilemaan pelloille ja metsiin ns. punkkien ruokapöydiksi.

      Lainaa

    21. Tulos: -84 (96 ääntä)
      Punkit ovat osa luontoa ja niitä ei kuulu tappaa. Vähän järkyttää että ihmiset polttavat elävän luontokappaleen. Paha mieli tulee ajatuksesta. :(

      Lainaa

    22. Kilokalori 12.7.2018 8:24
      Tulos: +31 (75 ääntä)
      Punkit on vieraslaji, niiltä nirri tavattaessa pois. Mutta hyttysillä on paikka Suomen ekosysteemissä. Ne hyttystappokoneet, jotka polttaa kaasua ja kerää tuhansia hyttysiä yössä - ne tappaa myös pihan hyönteissyöjälinnut ja lepakot nälkään. Hyttyset pysyy poissa iholta piparminttuöljyllä (aidon piparmintun tuoksuinen ihovoide on parempi, kuin hyönteismyrkyt, ja myrkytön myös lapsille). Euroopasta on katoamassa linnut, ja jokainen autoilija on tänä kesänä huomannut, että hyönteisiä ei tarvitse pestä pois etulasista kuten aiemmin. En näe mitään syytä, miksi hyttysiä pitäisi omasta pihasta tappaa tuhatmäärin. Meidän piha on varsinainen hyttysten taivas, mutta piparmintulla selvitään. Koska tykätään myös katsella pääskysiä, tiaisia ja lepakoita.

      Lainaa

    23. Tulos: +58 (62 ääntä)
      Pakko myöntää, että ihminen on punkkia vaarallisempi. Mutta taidanpa silti jatkaa punkkien polttamista, kun koiralta jatkossakin niitä varmaan löytyy. Ihmisiä en kuitenkaan vielä lähde polttamaan (en vaikka olisivat tiukasti kiinni ja imisivät verta). Otan vaan varovasti irti ja lasken vapaaksi luontoon.

      Lainaa

    24. Tulos: -26 (52 ääntä)
      Kilokalori: Punkit on vieraslaji, niiltä nirri tavattaessa pois. Mutta hyttysillä on paikka Suomen ekosysteemissä. Ne hyttystappokoneet, jotka polttaa kaasua ja kerää tuhansia hyttysiä yössä – ne tappaa myös pihan hyönteissyöjälinnut ja lepakot nälkään. Hyttyset pysyy poissa iholta piparminttuöljyllä (aidon piparmintun tuoksuinen ihovoide on parempi, kuin hyönteismyrkyt, ja myrkytön myös lapsille). Euroopasta on katoamassa linnut, ja jokainen autoilija on tänä kesänä huomannut, että hyönteisiä ei tarvitse pestä pois etulasista kuten aiemmin. En näe mitään syytä, miksi hyttysiä pitäisi omasta pihasta tappaa tuhatmäärin. Meidän piha on varsinainen hyttysten taivas, mutta piparmintulla selvitään. Koska tykätään myös katsella pääskysiä, tiaisia ja lepakoita.
      Mitään vieraslajeja ei luonnon näkökulmasta ole olemassakaan

      Lainaa

    25. Tulos: +7 (31 ääntä)
      Minnalle voisi tulla borrelioosi.. mitäs siihen sitten sanoisi.

      Lainaa

    26. Tulos: +20 (62 ääntä)
      Neoneo: Minnalle voisi tulla borrelioosi.. mitäs siihen sitten sanoisi.
      Eli väärästä mielipiteestä pitää rangaista loppuelämän sairaudella? En ole Minnan kanssa samaa mieltä, mutta toisille pahan toivominen vain siksi, ettei ole sun kanssa samaa mieltä, on ilkeämielistä js rumaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +11 (21 ääntä)
      OIKEUTTA PUNKEILLE!!

      Lainaa

    28. yli opisto hörhö 12.7.2018 11:44
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Sen ainoan kerran kun jouduin punkkia repimään nivusista irti tuli siitä kun kävelin minuutin verran korkeassa heinikossa. Ei tullut aivokuumetta eikä muutakaan, mutta nopeasti katosi kaikki sympatiat kyseistä eliötä kohtaan. Vieläkin tulee vilunväristyksiä. Eri asia lemmikeiden turkista niitä kaivella kuin omasta kehosta..

      Lainaa

    29. Tulos: -9 (17 ääntä)
      Kahvit kurkkuun täälläkin, sillä ihminenhän on selvästi se pahempi eläin.

      Lainaa

    30. Tulos: +29 (35 ääntä)
      Itseltäni löytyi lapsena samalla kertaa kaksi punkkia. Äitini on selvästikin julma murhaaja, koska irrrotti molemmat ja talloi ne niin liiskaksi kuin vain mahdollista. Luonnollisestihan hänen olisi pitänyt antaa noiden jalojen eliöiden ruokailla lapsestaan.

      Lainaa

    31. Tulos: +23 (37 ääntä)
      ihanmummovaan: Borrelioosiin sairastuneilta vois kysyä että mitä mieltä olette tästä uudesta punkinsuojelu-luontoliikkeestä?
      Ei jatkoon. Terv. sain borrelioosin yhdeksänvuotiaana

      Lainaa

    32. Tulos: +9 (25 ääntä)
      Minna taitaa itse olla punkki.

      Lainaa

    33. Tulos: +20 (34 ääntä)
      Surullinen tosiasiahan on se, ettei punkilla ole edes luontaisia vihollisia, eikä mikään eläin saalista punkkeja, joten ne on todellakin tarpeellista tappaa ja hävittää oikein. Citykanit pitäs kans hävittää kokonaan, koska nämä toimivat isäntäeläiminä punkeille..

      Lainaa

    34. Tulos: +25 (29 ääntä)
      Toivon ja uskon Minnan olevan trolli.

      Lainaa

    35. Tulos: +7 (25 ääntä)
      Kilokalori Euroopasta on katoamassa linnut, ja jokainen autoilija on tänä kesänä huomannut, että hyönteisiä ei tarvitse pestä pois etulasista kuten aiemmin.
      No jaa, enpä ole tuollaista huomannut. Palasin juuri viikon mittaiselta roadtripiltä ja auton tuulilasi oli sellainen itikoiden viimeinen leposija ettei kunnolla näkynyt edes läpi. Tosin matkustin Euroopassa Suomen ulkopuolella, en tiedä vaikuttiko asiaan.

      Lainaa

    36. Tulos: -10 (18 ääntä)
      ihanmummovaan: Borrelioosiin sairastuneilta vois kysyä että mitä mieltä olette tästä uudesta punkinsuojelu-luontoliikkeestä?
      Muuten hyvä pointti, mutta suurin osa borrelioosiin sairastuneista ei saa mitään oireita.

      Lainaa

    37. Muumi (kopio) 12.7.2018 16:11
      Tulos: +27 (37 ääntä)
      jepu: Muuten hyvä pointti, mutta suurin osa borrelioosiin sairastuneista ei saa mitään oireita.
      Muuten hyvä pointti mutta osa saa.

      Lainaa

    38. Tulos: +36 (50 ääntä)
      Voisin lahjottaa sen borrelioosihelvetin Minnalle, minkä joskus kävin läpi ja seurauksetkin mitä kannan lopun elämääni. Se vois sit kertoo kuinka miellyttäviä noi punkit onkaan. Ne ei ole mitään muuta kun haitaks luonnolle. Ja koomista että ton mielestä on ihan ok jos punkit imee isäntäeläimen hengiltä, mutta jos ihminen tappaa syödäkseen niin se on väärin.

      Lainaa

    39. Tulos: -8 (24 ääntä)
      Puutiaiset on perseestä ja tapan ne kyl jos itsestäni löydän, mutta väittäminen että ne ois luonnon kannalta turha laji on ihan höpönpöppöä. Ei siitä joo ihmiselle hyötyä oo, mut luonnossa elää aika monia muitakin eliöitä, joiden olemassaolo ekosysteemeille on tärkeää. Tässä hyvä artikkeli aiheeseen liittyen https://www.tiede.fi/blogit/kaiken-takana-loinen/punkit-ovat-olennainen-osa-elaman-kiertokulkua

      Lainaa

    40. Tulos: +31 (41 ääntä)
      Makkarissa kun itikka inisee ja pitää hereillä puoli yötä, ja lopulta laskeutuu imemään, niin en tietenkään tapa. Annan se imeä. Aamulla etsin sen seinältä, otan kiinni pinseteillä ja vien seisovan veden viereen.

      Lainaa

    41. Tulos: -10 (24 ääntä)
      Puutiaisen sukupuoli on erittäin helppo selvittää: vain naaras imee verta. Uroksen ainut homma on hedelmöittää naaras.

      Lainaa

    42. Kilokalori 13.7.2018 1:16
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Punkero: Surullinen tosiasiahan on se, ettei punkilla ole edes luontaisia vihollisia, eikä mikään eläin saalista punkkeja, joten ne on todellakin tarpeellista tappaa ja hävittää oikein. Citykanit pitäs kans hävittää kokonaan, koska nämä toimivat isäntäeläiminä punkeille..
      On punkilla välillisesti vihollisia; käärmeet syövät hiiriä ja myyriä, jotka toimivat punkin pienempien kehitysasteiden isäntänä. Parempi yksi käärme, kuin 200 näkymätöntä punkkia :) https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/12/kyyn-hyodyllisyys-yllattaa

      Lainaa

    43. Tulos: +6 (18 ääntä)
      niin on ihminenkin suomessa vieraslaji, alun perin täällä ei ollut kuin jäätä ja jääkarhuja.
      Ruvik: “Punkkikin on osa luontoa”. Punkki taitaa kyllä Suomessa olla ihan vieraslaji, että en nyt sitten tiiä tuosta. Eivätkö nuo mahda olla Venäjän suunnalta levinny tänne päin.

      Lainaa

    44. Selkeyttä nyt 13.7.2018 10:05
      Tulos: -10 (18 ääntä)
      Kilokalori: Eli väärästä mielipiteestä pitää rangaista loppuelämän sairaudella? En ole Minnan kanssa samaa mieltä, mutta toisille pahan toivominen vain siksi, ettei ole sun kanssa samaa mieltä, on ilkeämielistä js rumaa.
      Jotkut ihmiset nyt vaan ovat sellaisia, että oppivat vain kantapään kautta. Ei sille mitään voi, eikä heidän kärsimyksiään kannata voivotella.

      Lainaa

    45. ötököistä 13.7.2018 13:38
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Väärän tiedon määrä on kyllä ihan jäätävä ja siksi on hienoa, että joku niitä oikoo. Kyllä, puutiaiset, varsinkin sellaiset paksut pulleat on oksettavia ja borrelioosi/aivokuume on perseestä. Jos kulkee puutiaisalueella, on todellakin hyvä pyrkiä suojautumaan niin, että puutiaisriski pienenee. Puutiainen ei ole vieraslaji. Vieraslajit ovat semmoisia, joita ihminen tarkoituksella tuo esim. puutarhan koristeeksi tai turkistarhan kasvatiksi. Itsestään tänne leviävät eläimet, kasvit ja hyönteiset leviävät tänne, koska olosuhteet ovat sille otolliset. Puutiaista täällä on kuitenkin ollut jo pidempään, niiden levinneisyyttä ei ole vain tutkittu ennen 1950-lukua. Puutiainen ei ole myöskään turha laji, jolla ei ole vihollisia jne. Puutiaisiin loisimaan on erikoistunut mm. Ixodiphagus hookeri -hyppykiilukainen. Ja koska loisillakin omat loisensa ja niiden loisilla omat loisensa hyvinkin pitkälle, pelkästään puutiaisista on riippuvainen melkoinen joukko muitakin hyönteisiä. Toki puutiaisen voi tappaa, kun se kohdalle osuu. Itsekin tapan. Hysteria ja väärässä tiedossa muhiminen ei vaan auta sen puoleen ketään.

      Lainaa

    46. Tulos: -4 (12 ääntä)
      Osa punkeista, Suomeen levinneet taigapunkit on tosiaan vieraslaji. Punkin puolustajat eivät varmasti ole olleet tekemisissä punkkien kanssa. Ainoa elikko maan päällä, jonka tapan silmää räpäyttämättä, on punkki. Ne ovat pelkkiä loisia.

      Lainaa

    47. Tulos: 0 (26 ääntä)
      vain naaras imee verta. Uroksen ainut homma on hedelmöittää naaras.
      Pätee kaikkiin maapallon eliölajeihin. Urokset on luotu vain suvunjatkamiseen, naaraat sopivat luontaisesti yhteiskuntien perustamiseen ja ylläpitoon, sekä hallitsemiseen. Tämä näkyy erityisen hyvin sellaisissa mikroyhteiskunnissa kuin muurahaiskeko ja mehiläispesä.

      Lainaa

    48. Railakastas 14.7.2018 0:47
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Minnahan kirjoitti tuossa keskustelussa tappavansa itsekkin punkkeja, täysin tarpeettomaksi sättimiseksi meni tuo homma ja keskutselukin poistettiin lopulta. En näe tuossa mitään hauskaa.

      Lainaa

    49. Railakastas 14.7.2018 1:48
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Ja tämä on vain pätkä koko keskustelusta, tässä vähän faktaa tapahtumista, joita seurasin sivusta: A) Keskustelu tapahtui luontoaiheisessa ryhmässä, missä oli ennen tapana jakaa tietoa eri eläinlajeista. B) Minna ei kertaakaan keskustelun aikana kirjoittanut vastustavansa punkkien tappamista. C) Keskustelu meni joukkohysteriaksi, jossa lopulta haukuttiin/pilkattiin porukalla Minnaa, nämä kommentit on jätetty tästä feissarimokasta pois. D) Ryhmän perustaja kertoi myöhemmin samaa faktaa, mitä Minnakin oli kirjoittanut, sekin on jätetty tästä feissarimokasta pois. E) ilmeisesti jollakin meni tuo keskustelu pahemman kerran ihon alle, kun haluaa feissarimokien kautta lisätukea omalle näkökannalleen, kertomalla tarinasta vain toisen puolen.

      Lainaa

    50. Tulos: -2 (12 ääntä)
      Huvittava tuo "osa luontoa" -argumentti. Aivan kuin luonnossa eläimet eivät tappaisi toisiaan...

      Lainaa

    51. Tulos: -15 (17 ääntä)
      Railakastas: Ja tämä on vain pätkä koko keskustelusta, tässä vähän faktaa tapahtumista, joita seurasin sivusta: A) Keskustelu tapahtui luontoaiheisessa ryhmässä, missä oli ennen tapana jakaa tietoa eri eläinlajeista. B) Minna ei kertaakaan keskustelun aikana kirjoittanut vastustavansa punkkien tappamista. C) Keskustelu meni joukkohysteriaksi, jossa lopulta haukuttiin/pilkattiin porukalla Minnaa, nämä kommentit on jätetty tästä feissarimokasta pois. D) Ryhmän perustaja kertoi myöhemmin samaa faktaa, mitä Minnakin oli kirjoittanut, sekin on jätetty tästä feissarimokasta pois. E) ilmeisesti jollakin meni tuo keskustelu pahemman kerran ihon alle, kun haluaa feissarimokien kautta lisätukea omalle näkökannalleen, kertomalla tarinasta vain toisen puolen.
      Lisätiedot kuitattu saaduiksi, Minna.

      Lainaa

    52. Tulos: -7 (27 ääntä)
      Ruma Elsa: Pätee kaikkiin maapallon eliölajeihin. Urokset on luotu vain suvunjatkamiseen, naaraat sopivat luontaisesti yhteiskuntien perustamiseen ja ylläpitoon, sekä hallitsemiseen. Tämä näkyy erityisen hyvin sellaisissa mikroyhteiskunnissa kuin muurahaiskeko ja mehiläispesä.
      Hohhhoo. Olen aiemminkin pitänyt sinua trollina, nyt olen siitä varma. Kuka muuten saisi keskusteluun punkeista ujutettua kolmannen aallon tunkkaista feminismiä. Olet Huohin erikoistuneempi versio.

      Lainaa

    53. Tulos: -3 (25 ääntä)
      Andersson: Olen aiemminkin pitänyt sinua trollina, nyt olen siitä varma. Kuka muuten saisi keskusteluun punkeista ujutettua kolmannen aallon tunkkaista feminismiä. Olet Huohin versio.
      Faktaa se nyt kuitenkin on. En minä sitä, on miehille inhimillisessä ympäristössä keksitty paljonkin käyttöä, vaikka ne hyppivät naisten silmille heti kun silmä välttää, vrt naisten asema lähihistoriassa.

      Lainaa

    54. Tulos: -5 (21 ääntä)
      Andersson: Hohhhoo. Olen aiemminkin pitänyt sinua trollina, nyt olen siitä varma. Kuka muuten saisi keskusteluun punkeista ujutettua kolmannen aallon tunkkaista feminismiä. Olet Huohin erikoistuneempi versio.
      Mitä muuten tarkoitat "kolmannen aallon feminismillä"? Se on jotain pahimpien naisvihaajien koodikieltä varmaankin...

      Lainaa

    55. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Bibisloogi: Puutiaiset on perseestä ja tapan ne kyl jos itsestäni löydän, mutta väittäminen että ne ois luonnon kannalta turha laji on ihan höpönpöppöä. Ei siitä joo ihmiselle hyötyä oo, mut luonnossa elää aika monia muitakin eliöitä, joiden olemassaolo ekosysteemeille on tärkeää. Tässä hyvä artikkeli aiheeseen liittyen https://www.tiede.fi/blogit/kaiken-takana-loinen/punkit-ovat-olennainen-osa-elaman-kiertokulkua
      Eli niiden tehtävä on levittää tauteja? Ja sen takia ne nyt sitten on tärkä osa elämän kiertokulkua.. Eli jatkan niiden tappamista.

      Lainaa

    56. Tulos: +26 (36 ääntä)
      No jopas, kuulin että tämä keskustelu on tännekkin nakattu. Tuossa keskustelussa oli tosiaan kyse siitä, kuten monessa muussakin kysy luonnosta-ryhmän punkkiketjuista, että kyseisessä ryhmässä osa keskustelijoista haluaisi keskustella tästäkin lajista lajina, eikä lukea vain erilaisia tapoja tappaa se punkki, kyse oli siis lähinnä asenteesta luontoa kohtaan ja oli siellä muitakin jotka oli samaa mieltä kanssani. Myöhemmin ketjussa tosiaan kerroin tappavani itsekkin punkkeja ja itse asiassa myös polttamalla tapan, en ymmärrä miten tuosta saa edes väännettyä sellaisen ajatuksen, että minä olisin halunnut suojella punkkeja? Olen vain sattumoisin perehtynyt puutiaisiin hieman keskivertotallaajaa enemmän ja tätä tietoa halusin jakaa eteenpäin. Myös ryhmän ylläpitäjät olivat sitä mieltä ettei tappamishommat kuulu kyseiseen ryhmään, ihan samalla tavalla siellä ei saa keskustella kyiden tappamisesta tai tuholaistorjunnastakaan ja nämäkin on säännöissä kielletty. Korjaan siis sen verran, että en vastusta punkkien tappamista millään muotoa, toin vain esiin faktaa että suurta hyötyä niiden tappamisella ei saavuteta ja että asiasta keskustelulle saattaisi olla parempiakin ryhmiä. Tyypillisen nettikeskustelun tapaan tuokin keskustelu eskaloitui mouhoamisen myötä ja kun tahalleen ymmärrettiin kirjoittamaani tekstiä väärin, kuten feissarimokien kommenteistakin voi päätellä. En tiedä onko järkevää tulla tänne avaamaan asiaa, mutta toivon että osa ihmisistä edes ymmärtäisi nyt paremmin mistä tuossa oli kyse ja tosiaan, tähän "mokaan" on valikoitu lähettäjää eniten hyödyttävä kohta, kaduttaa että lähdin kyseisessä ryhmässä mouhoajille selittämään yhtään mitään, mutta minkäpä sille enää voi.

      Lainaa

    57. Tulos: +23 (31 ääntä)
      Tuo missä vertasin punkkia ihmiseen voi vaikuttaa ylimitoitetulta, mutta kuten tuossakin keskustelussa myöhemmin selitin (mikä kas kummaa on jätetty mokasta pois), kyse oli "tajunnanvirrasta" mitä olin jokusen kerran itsekseni pohtinut, että miten me määritellään eri eläinten kauhistuttavuus ja siten vertasin punkkia ihmiseen, ihan vain suhteuttaakseni kyseisen eläinlajin kamaluutta vertaamalla sitä muiden lajien tapaan elää. Ikäänkuin ihan vain filosofian kautta, teoreettisesti ilman sen ihmeempiä taka-ajatuksia. Missään vaiheessa en tarkoittanut että ihmiset pitäisi tappaa tai että punkkeja ei saisi tappaa, kun ihmiset on paljon julmempia elitavoiltaan. Osanotot niille jotka on punkkien vuoksi sairastuneet ja vammautuneet, ikäväähän sellainen on, mutta onneksi kuitenkin harvinaista. Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitukseni vähätellä sairastuneiden kokemuksia, vaan keskustella punkeista vaihteeksi muustakin näkökulmasta kuin siitä, että ne levittää tauteja ja on pelottavia ja ällöttäviä.

      Lainaa

    58. Tulos: -13 (23 ääntä)
      Minna: Tuo missä vertasin punkkia ihmiseen voi vaikuttaa ylimitoitetulta, mutta kuten tuossakin keskustelussa myöhemmin selitin (mikä kas kummaa on jätetty mokasta pois), kyse oli “tajunnanvirrasta” mitä olin jokusen kerran itsekseni pohtinut, että miten me määritellään eri eläinten kauhistuttavuus ja siten vertasin punkkia ihmiseen, ihan vain suhteuttaakseni kyseisen eläinlajin kamaluutta vertaamalla sitä muiden lajien tapaan elää. Ikäänkuin ihan vain filosofian kautta, teoreettisesti ilman sen ihmeempiä taka-ajatuksia. Missään vaiheessa en tarkoittanut että ihmiset pitäisi tappaa tai että punkkeja ei saisi tappaa, kun ihmiset on paljon julmempia elitavoiltaan. Osanotot niille jotka on punkkien vuoksi sairastuneet ja vammautuneet, ikäväähän sellainen on, mutta onneksi kuitenkin harvinaista. Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitukseni vähätellä sairastuneiden kokemuksia, vaan keskustella punkeista vaihteeksi muustakin näkökulmasta kuin siitä, että ne levittää tauteja ja on pelottavia ja ällöttäviä.
      Näitä tajunnanvirralla "pohdiskelevia" (lue:trollaavia) on vaan liikaa. On äärivegaaneja, peta, greenpeace, jne. OK, äärivegaanit ei (vielä?) spreijaa lihaa syöviä, mutta en silti jaksa kuunnella muka-eettismoraalista höpöhöpöä. Mikäli hyttynen pistää, en "pyyhi sitä pois" vaan tapan sen. Vai mikä oli se sanamuoto hyttysen tapon mm kisojen kieltämiseksi. Sama punkilla ja hirvikärpäsellä. Vaikka olisivat kuinka hienoja eläimiä, vaikka kuinka olis ihmisiä parempia. Minä tapan ne, koska ne levittävät tauteja ja ovat vastenmielisiä. Eikä tähän vaikuta minnojen paskanjauhanta, olipa se "kännissäjaläpällä" tai mukamoraalistinen itsensä kohotus.

      Lainaa

    59. Tulos: -11 (13 ääntä)
      Kreki: Mitään vieraslajeja ei luonnon näkökulmasta ole olemassakaan
      Totta, vahvempi laji vie aina tilaa heikommilta.

      Lainaa

    60. Luontohörhö 17.7.2018 17:15
      Tulos: -9 (9 ääntä)
      Ruvik: “Punkkikin on osa luontoa”. Punkki taitaa kyllä Suomessa olla ihan vieraslaji, että en nyt sitten tiiä tuosta. Eivätkö nuo mahda olla Venäjän suunnalta levinny tänne päin.
      Juurikin näin.

      Lainaa

    61. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Itse saanut punkin puremasta kasvohalvauksen joka kesti vuoden, eikä kokonaan parantunut koskaan, joten mun puolesta ne saa kaikki tappaa. On muuten aika vmäistä nukkua tai käydä suihkussa kun ei saa ees silmäluomia laitettua kiinni

      Lainaa

    62. 99% vegaani 18.7.2018 17:57
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Olipas jännä keskustelu :D Periaatteessa olen Minnan kanssa samaa mieltä siitä, ettei yksikään eliö ole koko ympäristön kannalta toista tärkeämpi. Kaikilla todellakin on paikkansa ekosysteemissä (jos ei puhuta vieraslajeista). Myös se on totta, että koko kuvan kannalta ihminen on kaikista pahin tuhoeläin tälle planeetalle. Mutta vaikka vältänkin kaikkien eläinten tarpeetonta tappamista (myös hyönteisten), en nyt siltikään ole sitä mieltä, että siitä pitäisi ihmisiä syyllistää jos jonkun punkin joskus tappaa. Ja jos Minna olisi todellinen "punkkien ystävä", tietäisi hän että punkin irrottaminen on sille hyvin väkivaltainen toimitus, eikä se armollisin vaihtoehto välttämättä ole kitumaan jättäminen. Punkiltahan voi jopa irrota pää väärin irrotettuna (jää ihon sisälle).

      Lainaa

    63. Tulos: -6 (10 ääntä)
      Minna taitaa olla tyypillinen viherpiiperö.

      Lainaa

    64. Tulos: -7 (11 ääntä)
      Muumi (kopio): Minna äänestää vihreitä.
      Sait miinuksia (ylläri), mutta olet harvinaisen oikeassa.

      Lainaa

    65. Tulos: +1 (7 ääntä)
      Väsynyt: Näitä tajunnanvirralla “pohdiskelevia” (lue:trollaavia) on vaan liikaa. On äärivegaaneja, peta, greenpeace, jne. OK, äärivegaanit ei (vielä?) spreijaa lihaa syöviä, mutta en silti jaksa kuunnella muka-eettismoraalista höpöhöpöä. Mikäli hyttynen pistää, en “pyyhi sitä pois” vaan tapan sen. Vai mikä oli se sanamuoto hyttysen tapon mm kisojen kieltämiseksi. Sama punkilla ja hirvikärpäsellä. Vaikka olisivat kuinka hienoja eläimiä, vaikka kuinka olis ihmisiä parempia. Minä tapan ne, koska ne levittävät tauteja ja ovat vastenmielisiä. Eikä tähän vaikuta minnojen paskanjauhanta, olipa se “kännissäjaläpällä” tai mukamoraalistinen itsensä kohotus.
      Pelastaessani pääskystä irrotin siitä ison punkin, olisi pitänyt varmaan jättää paikalleen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: punkki, punkit, luonto, tappaminen, tappaa, polttaa, vessanpönttö, taudit