Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 348

Kiitos, Obama!
Sekalaisia, osa 348

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 64 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Murmelikuningas 31.7.2018 1:54
      Tulos: +501 (511 ääntä)
      Oi, kuinka hankalaa elämä olisikaan, jos ymmärtäisi markkinataloudesta yhtä paljon kuin Tia.

      Lainaa

    2. Tulos: +472 (476 ääntä)
      Kyllä minullekin kelpaisi ravintola, että kunhan tuon omat raaka-aineet kaupasta, niin kokki tekaisee sitten annoksen minulle. Oman viininkin voin tuoda alkosta. :) Tia, pidä kiinni unelmistasi, se ei maksa mitään.

      Lainaa

    3. Tulos: +183 (187 ääntä)
      Raxxus: Kyllä minullekin kelpaisi ravintola, että kunhan tuon omat raaka-aineet kaupasta, niin kokki tekaisee sitten annoksen minulle. Oman viininkin voin tuoda alkosta. Tia, pidä kiinni unelmistasi, se ei maksa mitään.
      Ehkä Tia voi perustaa oman alansa yrityksen jossa tekee töitä ilmaiseksi. Sitten vaan joutuu sulkemaan sen parin kuukauden päästä kun startti rahat loppuu.

      Lainaa

    4. Perspillu ja hyvät vitut 31.7.2018 4:09
      Tulos: +341 (363 ääntä)
      Tia ei tainnu tajuta Victorian kommenttia sarkasmiksi. Ei olisi ainakaan yhtään yllättävää.

      Lainaa

    5. Liberalismi=Mielisairaus 31.7.2018 4:16
      Tulos: -475 (577 ääntä)
      Taitaa olla kuitenkin niin, että konservatiivit syyttivät Obamaa ihan aiheesta. Toisin kuin liberaalit, jotka syyttävät Trumpia itse aiheuttamistaan sekä kuvitteellisista ongelmista. Sekä siitä että Trump pitää vaalilupauksensa. Se jos joku liberaaleja vituttaa.

      Lainaa

    6. Kilokalori 31.7.2018 5:10
      Tulos: +147 (177 ääntä)
      Liberalismi=Mielisairaus: Taitaa olla kuitenkin niin, että konservatiivit syyttivät Obamaa ihan aiheesta. Toisin kuin liberaalit, jotka syyttävät Trumpia itse aiheuttamistaan sekä kuvitteellisista ongelmista. Sekä siitä että Trump pitää vaalilupauksensa. Se jos joku liberaaleja vⅰtuttaa.
      Aika heikolla prosentilla noita vaalilupauksia on pidetty. Helpot onnistuneet, vaikeammat vaan unohtanut. https://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/trumpometer/

      Lainaa

    7. Tulos: +289 (339 ääntä)
      Mikä vegaanisissa @ukissa on vikana?

      Lainaa

    8. King Arthur 31.7.2018 5:47
      Tulos: +200 (240 ääntä)
      Menee taas niin ihon alle nämä jotka kärttää ilmaiseksi ammattiosaajilta... Siis olisihan se ihannemaailma jossa oltaisiin kuin heimo jossa yksi osaa jotain ja toinen toista ja sitten tehdään, mutta ei se tässä nykymaailmassa vain mene niin. Jos joku on opiskellut itsensä kampaajaksi niin se myös tarvitsee siitä sen elannon. Ja mitähän värejä Tia olisi itse ostellut? Siis niitä markettien väripaketteja joissa on laatu just se "tein itse ja säästin" ja jotka on tarkoitettu kotitekoiseen tulokseen? Kiva siinä olla kampaaja ja läästiä asiakkaan päähän väriä jonka se olisi itsekin voinut siihen läästiä samalla lopputuloksella. Ellei tietty ole niin maailmanlopun tunari että onnistuu jättämään puolet tukasta ilman väriä tms. Niin ja Lein kysymys ei ollut yhtään moka. Haluaa tehdä sukat jollekulle joka on tarkka eläinasioista. On olemassa kokonaan kasvikuituisia lankoja. Itse käytän jopa eläinperäisiä mieluummin kuin keinokuituja ja tiedän ex-vegaaneja jotka puhuvat teollisuusviljelyä vastaan sen luontoa tuhoavien vaikutusten vuoksi joten asia ei toki ole ihan niin mustavalkoinen. Mutta siinä tuskin piili syy miksi tämä oli "moka".

      Lainaa

    9. Tulos: +216 (224 ääntä)
      No onhan sitä ainakin bambulankoja tms. Luulisi soveltuvan vegaanille.

      Lainaa

    10. Tulos: -223 (321 ääntä)
      I: No onhan sitä ainakin bambulankoja tms. Luulisi soveltuvan vegaanille.
      Pandat syö bambua, joten eihän nyt söpöjen nallukoiden ruuasta sovi tehdä sukkia, nallukalle saattaisi tulla paha mieli.

      Lainaa

    11. Tulos: +418 (470 ääntä)
      Vegaansia lankoja on, mutta en tiedä itsekään, mikän niistä kävisi sukkiin. Minäkään en tajua, mikä moka tuossa on. Ihan yleistä se on, että vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita edes vaatteissa. Kysymys ei ole yhtään outo, jos tässä nyt sitä haettiin.

      Lainaa

    12. Tulos: +37 (67 ääntä)
      King Arthur: Menee taas niin ihon alle nämä jotka kärttää ilmaiseksi ammattiosaajilta… Siis olisihan se ihannemaailma jossa oltaisiin kuin heimo jossa yksi osaa jotain ja toinen toista ja sitten tehdään, mutta ei se tässä nykymaailmassa vain mene niin. Jos joku on opiskellut itsensä kampaajaksi niin se myös tarvitsee siitä sen elannon. Ja mitähän värejä Tia olisi itse ostellut? Siis niitä markettien väripaketteja joissa on laatu just se “tein itse ja säästin” ja jotka on tarkoitettu kotitekoiseen tulokseen? Kiva siinä olla kampaaja ja läästiä asiakkaan päähän väriä jonka se olisi itsekin voinut siihen läästiä samalla lopputuloksella. Ellei tietty ole niin maailmanlopun tunari että onnistuu jättämään puolet tukasta ilman väriä tms. Niin ja Lein kysymys ei ollut yhtään moka. Haluaa tehdä sukat jollekulle joka on tarkka eläinasioista. On olemassa kokonaan kasvikuituisia lankoja. Itse käytän jopa eläinperäisiä mieluummin kuin keinokuituja ja tiedän ex-vegaaneja jotka puhuvat teollisuusviljelyä vastaan sen luontoa tuhoavien vaikutusten vuoksi joten asia ei toki ole ihan niin mustavalkoinen. Mutta siinä tuskin piili syy miksi tämä oli “moka”.
      No periaattessahan se menee juuri niin. Rahaa käytetään varmistamaan että kukaan ei käytä muiden palveluksia enemmän kuin itse yhteisölle antaa. Eli lähtökohtaisesti ihminen jolla on rahaa on jo tehnyt muille palveluksia ja on oikeutettu käyttämään rahansa muiden palveluksiin. Epäkohtia tietenkin löytyy tästäkin systeemistä.

      Lainaa

    13. Kilokalori 31.7.2018 7:48
      Tulos: +114 (176 ääntä)
      NipaMan: Pandat syö bambua, joten eihän nyt söpöjen nallukoiden ruuasta sovi tehdä sukkia, nallukalle saattaisi tulla paha mieli.
      Hei Nipaman nallelover, jos oot nallukoiden ruuasta noin huolissaan, niin jätä sinä mustikat, puolukat, hunaja ja hirvenliha syömättä. Eikö kuulostanutkin ikävältä oletukselta sinusta, NipaMan? Muiden suuhun sanojen laittamista ja olettelua kun pidetään olkiukkojen rakenteluna ja sinällään huonona argumentaationa. Ps. Mikä ero on kuitubambulla ja sillä yhdellä vuoribambulla, mitä pandat syö? Jokainen pandadokkarinsa kertaalleen katsonut tietää.

      Lainaa

    14. Tulos: +36 (100 ääntä)
      Thanks Obamasta on kyllä ihan kotimainenkin versio. Erilaisia palstoja ja kommentteja lukiessa tuntuu siltä, että joidenkin mielestä räntäsade, liika helle, netin toimintahäiriöt sekä ihan kaikki terveys- ja ihmissuhdeongelmat on Sipilän tai hallituksen syytä.

      Lainaa

    15. Tulos: +101 (123 ääntä)
      Liberalismi=Mielisairaus: Taitaa olla kuitenkin niin, että konservatiivit syyttivät Obamaa ihan aiheesta. Toisin kuin liberaalit, jotka syyttävät Trumpia itse aiheuttamistaan sekä kuvitteellisista ongelmista. Sekä siitä että Trump pitää vaalilupauksensa. Se jos joku liberaaleja vⅰtuttaa.
      Oot taas jättänyt lääkkeesi ottamatta.

      Lainaa

    16. Tulos: +37 (43 ääntä)
      Pluri: No periaattessahan se menee juuri niin. Rahaa käytetään varmistamaan että kukaan ei käytä muiden palveluksia enemmän kuin itse yhteisölle antaa. Eli lähtökohtaisesti ihminen jolla on rahaa on jo tehnyt muille palveluksia ja on oikeutettu käyttämään rahansa muiden palveluksiin. Epäkohtia tietenkin löytyy tästäkin systeemistä.
      Ennen rahaa oli vaihtokauppa.

      Lainaa

    17. Tulos: +98 (122 ääntä)
      I: No onhan sitä ainakin bambulankoja tms. Luulisi soveltuvan vegaanille.
      Puuvilla? Joskus kuullut sellaisesta.

      Lainaa

    18. Tulos: +33 (79 ääntä)
      Vieläkö joku höhöttelee hassunhauskoille autocorrect mokille? ja vieläpä laittaa strömsöryhmään ja sieltä tänne?

      Lainaa

    19. Tulos: +114 (152 ääntä)
      Vegaanin määritelmään kuuluu, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, ei siis myöskään kosmetiikassa tai esim. villaa, silkkiä ja nahkaa vaatteissa. Jos veganismi rajoittuu vain ruokaan, on kyse vegetarismista. Sukkakysymys oli siis ihan pätevä. Villasukkalangoissa on lähes aina mukana polyesteriä kestävyyden vuoksi, eli tässä tapauksessa jokin polyester-puuvilla tai polyester-bambu voisi olla hyvä lanka.

      Lainaa

    20. Samu Sammakko 31.7.2018 9:24
      Tulos: -36 (66 ääntä)
      Mun haaroja kutittaa ja sinappi on syksyinen vastine korvapuusteille. Olin jouluna Nilsiässä, syötiin vävyn kanssa pettua ja lypsettiin muoria saunassa. Kaikkee sitä tähänkin ikään mennessä on tultu kokkeiltua, mutta Antti Ruiskua en jukoliste päästä meille haravoimaan, lehtipuhallinta saap korkeintaan käyttää. Joensuu on matkalla huipulle niin monessa, sanovat että parhaat kirsikatkin kasvaa nykyään urheilukentän kupeessa. Enpä olis uskonu, että Karibiallakin vielä joskus risteillään ilman merirosvojen pelkoa. Muutos, se se on, mikä pelottaa.

      Lainaa

    21. Tulos: -1 (15 ääntä)
      Riihimäki mainittu!

      Lainaa

    22. Tulos: -52 (72 ääntä)
      Murmelikuningas: Oi, kuinka hankalaa elämä olisikaan, jos ymmärtäisi markkinataloudesta yhtä paljon kuin Tia.
      No minä ainakin itse värjään hiukseni. Ei maksa muuta kuin värin verran. Eli ei Tia nyt ihan väärässä ollut. Paitsi jos tosiaan pitää olla nimenomaan kampaaja joka värjää ilmaiseksi. Mutta tuossahan sanottiin että JOKU joka osaa värjätä hyvin.

      Lainaa

    23. Tulos: +86 (88 ääntä)
      Siiseli: Vegaanin määritelmään kuuluu, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, ei siis myöskään kosmetiikassa tai esim. villaa, silkkiä ja nahkaa vaatteissa. Jos veganismi rajoittuu vain ruokaan, on kyse vegetarismista. Sukkakysymys oli siis ihan pätevä. Villasukkalangoissa on lähes aina mukana polyesteriä kestävyyden vuoksi, eli tässä tapauksessa jokin polyester-puuvilla tai polyester-bambu voisi olla hyvä lanka.
      Sinänsä olet oikeassa, mutta ruokailussa vegaanin määrittelemisessä vegetaristiksi tulee vain sekaannuksia ja pahaa mieltä. Valtava osa ravintoloiden ym. ruokateollisuuden vegetaristiruokana nimitetyistä tuotteista sisältää juustoa tai muuta vegaanille soveltumatonta. Eli oikeastaan ts. vegetaristiruoka = lihaton. Siitä, onko nuo termit järkeviä, en lähde väittelemään.

      Lainaa

    24. Tulos: +125 (183 ääntä)
      Villasukkatapauksessa ainut moka oli siinä, että joku sen tänne lähetti ja Feissarimokattiimi sen vielä julkaisi. Alan vakavasti epäillä, että feissarimokilla on joku vegaanivastainen agenda.

      Lainaa

    25. Faktat kuntoon 31.7.2018 10:20
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Siiseli: Vegaanin määritelmään kuuluu, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, ei siis myöskään kosmetiikassa tai esim. villaa, silkkiä ja nahkaa vaatteissa. Jos veganismi rajoittuu vain ruokaan, on kyse vegetarismista. Sukkakysymys oli siis ihan pätevä. Villasukkalangoissa on lähes aina mukana polyesteriä kestävyyden vuoksi, eli tässä tapauksessa jokin polyester-puuvilla tai polyester-bambu voisi olla hyvä lanka.
      *polyamidia

      Lainaa

    26. Tulos: +58 (70 ääntä)
      Caritan moka ei ollut yhtään hauska, tusinakamaa. Lein viestissä ei ollut mitään mokaa, ihan hyvä kysymys mielestäni vaikken olekaan vegaani.

      Lainaa

    27. Tulos: +73 (79 ääntä)
      Saku: Ennen rahaa oli vaihtokauppa.
      No se todettiin huonoksi systeemiksi. Jos sulla on mustikoita ja haluat värjätä tukan mutta parturi haluaa tupakkaa eikä mustikoita... tästä syystä meillä on raha. Tai no eihän siihen rahaan suoraa päädytty mutta tiivistetysti näin.

      Lainaa

    28. PUUVILLA PUUVILLA PUUVILLA 31.7.2018 10:47
      Tulos: +47 (75 ääntä)
      PUUVILLA —— Oletteko koskaan kuullut puuvillasta? Se on maailman yleisin vaatemateriaali ja lankoja löytyy joka kaupasta vino pino. Tämä on täällä siksi, että asia on mietitty liian hankalasti, kun päivänselvä vastaus on vegaaneillekin sopiva puuvilla.

      Lainaa

    29. Tulos: +98 (126 ääntä)
      Mikä moka tuossa sukkalangassa on? Siis "lol, joku on vegaani"-jutun lisäksi. Tosi mukavaahan tuo on, että lahjan antaja tahtoo varmistaa, että 1. lahja on mieluinen 2. ei hajoa heti käytössä.

      Lainaa

    30. Määäääää 31.7.2018 12:04
      Tulos: +76 (80 ääntä)
      PUUVILLA PUUVILLA PUUVILLA: PUUVILLA —— Oletteko koskaan kuullut puuvillasta? Se on maailman yleisin vaatemateriaali ja lankoja löytyy joka kaupasta vino pino. Tämä on täällä siksi, että asia on mietitty liian hankaIastⅰ, kun päivänselvä vastaus on vegaaneillekin sopiva puuvilla.
      Vegaanisia lankoja on. Kysymys kuului, mistä langasta voisi tehdä sukat. Puuvillalanka soveltuu neulesukkiin niistä kaikkein huonoimmin, joskin tämä on oma mielipiteeni. Se on liian kovaa, jos ei ole sekoitelanka.

      Lainaa

    31. Tulos: +19 (41 ääntä)
      PUUVILLA PUUVILLA PUUVILLA: PUUVILLA —— Oletteko koskaan kuullut puuvillasta? Se on maailman yleisin vaatemateriaali ja lankoja löytyy joka kaupasta vino pino. Tämä on täällä siksi, että asia on mietitty liian hankaIastⅰ, kun päivänselvä vastaus on vegaaneillekin sopiva puuvilla.
      Eikös puuvilla ole saatanasta? Tuhoaa maailman vesivarat nopeammin kuin ... mikään. Ehdotan vegaaneille, kun heillä on kuitenkin kissoja/koiria, huovuttamaan irtilähtevät karvat.

      Lainaa

    32. Salapoliisi 31.7.2018 12:26
      Tulos: +12 (32 ääntä)
      Haha autocorrect oi kuinka huvittavaa

      Lainaa

    33. Tulos: +58 (68 ääntä)
      Liberalismi=Mielisairaus: Taitaa olla kuitenkin niin, että konservatiivit syyttivät Obamaa ihan aiheesta. Toisin kuin liberaalit, jotka syyttävät Trumpia itse aiheuttamistaan sekä kuvitteellisista ongelmista. Sekä siitä että Trump pitää vaalilupauksensa. Se jos joku liberaaleja vⅰtuttaa.
      Minne se Meksikon maksama rajamuuri on ehditty pystyttää? :O

      Lainaa

    34. Tulos: +56 (60 ääntä)
      Akryyli olis hirveä sukkamateriaali ihan kenelle tahansa muullekin kuin vegaanille.

      Lainaa

    35. Tulos: -64 (90 ääntä)
      Tee ne vegaaniset sukat kuule vaikka salaatinlehdistä!

      Lainaa

    36. Tulos: -39 (55 ääntä)
      Siis Trumpiahan sitä kaikesta syytetään?!

      Lainaa

    37. Tulos: -26 (30 ääntä)
      Raxxus: Kyllä minullekin kelpaisi ravintola, että kunhan tuon omat raaka-aineet kaupasta, niin kokki tekaisee sitten annoksen minulle. Oman viininkin voin tuoda alkosta. Tia, pidä kiinni unelmistasi, se ei maksa mitään.
      Nimenomaan, Victoriahan tässä nyt se mokaaja on, se ei olisi edes tuomassa omia ruokiaan, vaan sen pitäisi olla ilmaista. Saahan autokorjaamoillekin viedä omat osat. Tuo olisikin aika jees, kun jos olisi ravintolassa ns. perustarvikkeet olemassa, kuten suolaa ja mausteita. Veisit sitten vaikka hirvenlihaa sinne, ja kokki tekisi.

      Lainaa

    38. Tulos: -41 (57 ääntä)
      Njäh: Mikä moka tuossa sukkalangassa on? Siis “lol, joku on vegaani”-jutun lisäksi. Tosi mukavaahan tuo on, että lahjan antaja tahtoo varmistaa, että 1. lahja on mieluinen 2. ei hajoa heti käytössä.
      Kurkkasikohan kukaan edes sanan 'villa' määritystä? JOpa Wikipedia sanoo näin: Villa (lyhenne WO[1], engl. wool) on lampaasta saatavaa tekstiilikuitua. Villaksi saatetaan nimittää myös alpakasta, vikunjasta, laamasta, kamelista, kashmirvuohesta, angoravuohesta tai angorakanista saatavia kuituja. Karvoiksi nimitetään puolestaan muista eläimistä saatavia kuituja. Puuvilla EI ole villaa.

      Lainaa

    39. Tulos: -11 (21 ääntä)
      Hihi: Minne se Meksikon maksama rajamuuri on ehditty pystyttää?
      Varmaan Guantanamon lähelle, jonka Obama lupasi sulkea jo ensimmäistä kertaa kampanjoidessaan... Siellä se on edelleen.

      Lainaa

    40. Tulos: +39 (41 ääntä)
      Hukka: No minä ainakin itse värjään hiukseni. Ei maksa muuta kuin värin verran. Eli ei Tia nyt ihan väärässä ollut. Paitsi jos tosiaan pitää olla nimenomaan kampaaja joka värjää ilmaiseksi. Mutta tuossahan sanottiin että JOKU joka osaa värjätä hyvin.
      No vaikka en ole ammattikampaaja, en ole niin hyväsydäminen että lähtisin vieraan ihmisen päätä värjäileen huvikseni.. Luulen, että useinmiten kun aletaan tekemään työtä jonkun vieraan ihmisen hyväksi, joka voisi sen tehdä myös itse (ja varsinkin silloin), niin siitä odotetaan saavan vastinetta.

      Lainaa

    41. Tulos: +22 (26 ääntä)
      Eikös hampukuidusta tehdä lankaa ja vaatteita. Voisi kasvattaa omat sukkatarpeensa vaatehuoneessa.

      Lainaa

    42. King Arthur 1.8.2018 4:31
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Pluri: No se todettiin huonoksi systeemiksi. Jos sulla on mustikoita ja haluat värjätä tukan mutta parturi haluaa tupakkaa eikä mustikoita… tästä syystä meillä on raha. Tai no eihän siihen rahaan suoraa päädytty mutta tiivistetysti näin.
      Ja sitä ennen ei tuijotettu omaan napaan vaan heimojen sisällä roolit jakautuivat yksilön vahvuuksien mukaan ja kukin teki mitä osasi. Sitä tarkoitin kommentillani enkä sitä että raha korvataan jollain muulla valuutalla.

      Lainaa

    43. Tulos: +22 (28 ääntä)
      Mielenkiintoinen tuo Obama-juttu. Suomessa on ollut tapana syyttää kaikesta EU:ta.

      Lainaa

    44. Tulos: +2 (16 ääntä)
      Oisko se moka kuitenki ehdottaa akryyliä sukkamateriaaliksi

      Lainaa

    45. Risto Räppääjä 1.8.2018 8:52
      Tulos: -11 (13 ääntä)
      Murmelikuningas: Oi, kuinka hankalaa elämä olisikaan, jos ymmärtäisi markkinataloudesta yhtä paljon kuin Tia.
      Taidat ymmärtää markkinataloudesta muutenkin yhtä paljon kuin Tiia.

      Lainaa

    46. Tulos: +41 (45 ääntä)
      Voisiko fm-tiimi selittää, miksi villasukka-juttu on julkaistu täällä? Mikä siinä on se viihdearvo?

      Lainaa

    47. purppurakruunu 1.8.2018 12:38
      Tulos: +33 (41 ääntä)
      Wool: Kurkkasikohan kukaan edes sanan ‘villa’ määritystä? JOpa Wikipedia sanoo näin: Villa (lyhenne WO[1], engl. wool) on lampaasta saatavaa tekstiilikuitua. Villaksi saatetaan nimittää myös alpakasta, vikunjasta, laamasta, kamelista, kashmirvuohesta, angoravuohesta tai angorakanista saatavia kuituja. Karvoiksi nimitetään puolestaan muista eläimistä saatavia kuituja. Puuvilla EI ole villaa.
      Mitä sä selität? Postauksessa kysyttiin, mitä voisi villan sijasta käyttää. Villasukalla viitataan siihen, mitä neulontatekeleen pitäisi valmiina muistuttaa.

      Lainaa

    48. 99% vegaani 1.8.2018 14:26
      Tulos: +16 (34 ääntä)
      Siiseli: Vegaanin määritelmään kuuluu, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, ei siis myöskään kosmetiikassa tai esim. villaa, silkkiä ja nahkaa vaatteissa. Jos veganismi rajoittuu vain ruokaan, on kyse vegetarismista. Sukkakysymys oli siis ihan pätevä. Villasukkalangoissa on lähes aina mukana polyesteriä kestävyyden vuoksi, eli tässä tapauksessa jokin polyester-puuvilla tai polyester-bambu voisi olla hyvä lanka.
      Kyseessä voi silti olla täysin 100% vegaaninen ruokavalio, vaikka henkilö ei olisi täysin vegaani kaikilla muilla elämän osa-alueilla. Yleensähän vegaanista puhuttaessa viitataan nimenomaan ruokavalioon, ja jos onkin poikkeuksellisesti kyse jostain muusta niin siinä tapauksessa tarkennetaan tyyliin "vegaaninen elämäntapa". Vai onko ihminen siis "sekasyöjä", jos hän itse eläisi 100% vegaanisesti ruuan ja tavaroiden osalta, mutta hänellä on esim. lapsi joka syö ei-vegaanisesti? Voiko 100% vegaani olla vain, jos eristäytyy modernista yhteiskunnasta ja ihmissuhteista kaikkien ei-vegaanien kanssa, ei käytä mitään nykyaikaisia palveluita ja tuotteita jne? Mihin vetää raja - ja miksi moista pitäisi edes murehtia? Pääasia, että haluaa edes yrittää tehdä jotain käytännön tekoja yhteiseksi hyväksi.

      Lainaa

    49. Tulos: +23 (29 ääntä)
      Pääsisköhän feissarimokiin, jos kysyn ompeluryhmässä että millä materiaalilla voisi korvata nahan

      Lainaa

    50. Tulos: -21 (31 ääntä)
      Kuulostiko kenenkään muun mielestä "iltapalaa toiseen mökkiin" peppuseksiaforismiltä?

      Lainaa

    51. Tulos: -23 (41 ääntä)
      Toisaalta, miksi ei voisi muka tehdä villasta vegaanille sukkia? Eihän lampaat kärsi ollenkaan keritsemisessä, vaan heidän olo vain helpottaa. Nykyään lampaat on jalostettu niin, että niiden villa jatkaa kasvamistaan ellei ihminen niitä aja välillä pois. Näin ollen, jos lammasta ei keritä, niin niiden selkään voi tulla useiden kilojen edestä taakkaa kannettavaksi.

      Lainaa

    52. Tulos: -3 (33 ääntä)
      Tuosta vegaanien sukkalankajutusta nousee aina tasasin väliajoin paskamyrsky neulepalstoilla. Suurin osa kommenteista keskittyy ihmettelemään sitä, miksi muka ei voi käyttää villaa ja osa on ihan selvästi vihasia siitä, että joku kehtaa hyljeksiä pyhää villaa. Ois varmaan helpompi saaha vastauksia, jos kysyis sukkalankaa eläinallergikolle. Minustaki vegaanien perustelut ja ideologia on jotenki kummallisen ristiriitasia, mutta mitäpä se mulle kuuluu, jos joku haluaa tehdä elämästään hankalan. Kaikkea ei tarvi kommentoida, vaikka kuinka ois eri mieltä.

      Lainaa

    53. Kiltti tyttö 3.8.2018 13:13
      Tulos: +20 (32 ääntä)
      Toukka: Toisaalta, miksi ei voisi muka tehdä villasta vegaanille sukkia? Eihän lampaat kärsi ollenkaan keritsemisessä, vaan heidän olo vain helpottaa. Nykyään lampaat on jalostettu niin, että niiden villa jatkaa kasvamistaan ellei ihminen niitä aja välillä pois. Näin ollen, jos lammasta ei keritä, niin niiden selkään voi tulla useiden kilojen edestä taakkaa kannettavaksi.
      Villantuotannossa iso eettinen kysymys on mulesing, josta ovat huolissaan myös muut kuin vegaanit. Mulesing tarkoittaa yksinkertaistetusti lampaan persnahan leikkaamista pois, jotta kärpäset eivät voi munia ihon alle peräaukon läheisyyteen. Suomessa myytävistä langoista on yleensä erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, saada selville, onko niiden tuotannossa käytetty mulesingia. Toki lampaiden käyttöön villantuotantokoneina liittyy muitakin eettisiä kysymyksiä, mutta suurimmalle osalle ihmisistä ei ole ongelma, että eläimiä kasvatetaan vain niistä saatavien hyödykkeiden vuoksi.

      Lainaa

    54. Kiltti tyttö 3.8.2018 13:14
      Tulos: +15 (27 ääntä)
      N80: Tuosta vegaanien sukkalankajutusta nousee aina tasasin väliajoin paskamyrsky neulepalstoilla. Suurin osa kommenteista keskittyy ihmettelemään sitä, miksi muka ei voi käyttää villaa ja osa on ihan selvästi vihasia siitä, että joku kehtaa hyljeksiä pyhää villaa. Ois varmaan helpompi saaha vastauksia, jos kysyis sukkalankaa eläinallergikolle. Minustaki vegaanien perustelut ja ideologia on jotenki kummallisen ristiriitasia, mutta mitäpä se mulle kuuluu, jos joku haluaa tehdä elämästään hankalan. Kaikkea ei tarvi kommentoida, vaikka kuinka ois eri mieltä.
      Kirjoitit ilahduttavan asiallisesti, joten uskallan kysyä, mikä vegaanien perusteluissa ja ideologiassa on mielestäsi ristiriitaista? En ole itse vegaani, mutta en näe veganismissa käytännön elämään vaikuttavaa ristiriitaa.

      Lainaa

    55. Tulos: +23 (35 ääntä)
      Obama on vähän niin kuin suomen vasemmisto. Kun porvarimaan porvarihallitus mokailee, niin se on silti aina vasemmiston syytä.

      Lainaa

    56. vaihtokauppoja 5.8.2018 18:58
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Kyllä ammatti-ihmiset joskus vaihtavat osaamistaan ilman rahaa. Olen sähkömies ja minulla on ystävänä parturi. Hän tarvitsi kesämökilleen sähköt ja sovimme, että laitan ne ja minä saan koko perheelleni yhteensä 20 ilmaista hiustenleikkuuta. Mielestäni ihan reilu diili ja kumpikin tyytyväisiä.

      Lainaa

    57. Tulos: -11 (19 ääntä)
      Luulin että vitsi Lankajutussa oli se ettei mieleen tullut puuvillaa, jota nyt myydään aikalailla jokaisessa marketissa.

      Lainaa

    58. Tulos: +13 (15 ääntä)
      PUUVILLA PUUVILLA PUUVILLA: PUUVILLA —— Oletteko koskaan kuullut puuvillasta? Se on maailman yleisin vaatemateriaali ja lankoja löytyy joka kaupasta vino pino. Tämä on täällä siksi, että asia on mietitty liian hankaIastⅰ, kun päivänselvä vastaus on vegaaneillekin sopiva puuvilla.
      Puuvillan tuotanto on valitettavasti ympäristöä rankasti kuormittavaa :( Jo yhden H&M sesonkipaidan (lue: kertakäyttömuotipaidan) tuotanto kuluttaa puhdasta vettä 2800 litraa. Määrä riittää yhdelle ihmiselle 2.5 vuodeksi juomavetenä. Ja veden kulutuksen päälle kaikki muu, kuten jakelu.

      Lainaa

    59. Tulos: +19 (21 ääntä)
      Eikö kukaan muka tajunnut että "mutta kun se maksaa" tarkoittaa "mutta kun se maksaa paljon"? Meillä päin kaikki sanovat noin. Samaan tapaan kuin voi sanoa vaikka että "tekisin ruuaksi tonnikalalaatikkoa mutta kun se vie aikaa" ja kaikki tajuavat että tarkoitetaan että se vie paljon aikaa, eikä sitä että ruoanlaitto ei saisi viedä yhtään aikaa.

      Lainaa

    60. Tulos: -9 (15 ääntä)
      Määää: Vegaansia lankoja on, mutta en tiedä itsekään, mikän niistä kävisi sukkiin. Minäkään en tajua, mikä moka tuossa on. Ihan yleistä se on, että vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita edes vaatteissa. Kysymys ei ole yhtään outo, jos tässä nyt sitä haettiin.
      Jos on lampaan villasta tehtyä lankaa, niin eikö sen pitäisi olla vegaaneille hyvä vaihtoehto, kun lampaan olo kevenee, kun villat kerätään?

      Lainaa

    61. Tulos: +9 (11 ääntä)
      99% vegaani: Kyseessä voi silti olla täysin 100% vegaaninen ruokavalio, vaikka henkilö ei olisi täysin vegaani kaikilla muilla elämän osa-alueilla. Yleensähän vegaanista puhuttaessa viitataan nimenomaan ruokavalioon, ja jos onkin poikkeuksellisesti kyse jostain muusta niin siinä tapauksessa tarkennetaan tyyliin “vegaaninen [...]
      Siis vegaanilla viitataan laajemmin tähän elämäntapaan ja jos vain syö vegaanista ruokaa, sanotaan että noudattaa vegaanista ruokavaliota. Näin tämä oikeaoppisesti menee. T: sekasyöjä

      Lainaa

    62. Tulos: -12 (26 ääntä)
      Kiltti tyttö: Kirjoitit ilahduttavan asiallisesti, joten uskallan kysyä, mikä vegaanien perusteluissa ja ideologiassa on mielestäsi ristiriitaista? En ole itse vegaani, mutta en näe veganismissa käytännön elämään vaikuttavaa ristiriitaa.
      Veganismi on elitistinen itsensäkorostus. Siinä täysin keksitysti on vedetty liivate "pahaksi", mutta tekokuidut "hyväksi". Ja nahkatakki on "hyihyi", mutta bussin nahkapenkki "ok". Lemmikkien pitäminen (kissa on lihansyöjä, ei kasvisproteenin syöjä) ok, tuotantoeläimien ei. Mitään maailman parannusta se ei edistä, esim. kotimaiset muikut (ruokana) kuormittavat maapalloa vähemmän kuin lähes mikään kasvisruoka. Metsästys on pahapaha, mutta autoilu ei - mitenkähän lie hirvikolarit. Sirkkoja ei saa syödä, mutta hyttysmyrkky on ok. Eläimet muka vastaa ihmisiä (koska ihmiset on eläimiä), mutta vankeustuomioita päällekäyville koirille ei ehdoteta. Siis elitistä hömppää, just niinku new-age uskonnot.

      Lainaa

    63. Tulos: -9 (19 ääntä)
      Se, että laittaa eläinperäisen sanan eteen "vegaaninen", ei tee asiasta sellaista. Ei siis voi olla vegaanisia _villa_sukkia, kuten ei myöskään vegaanisia lihapullia: http://vanelja.com/fi/paras-arkiruoka-juuri-nyt-vegaaniset-lihapullat-ja-bataattipasta/

      Lainaa

    64. Varustettu ampiainen 15.12.2022 10:57
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Mikä moka noissa vegaanisissa villasukissa on? Suurin osa sekasyöjistäkin käyttää puuvillalangasta tehtyjä "villa"sukkia, joten miksi se muuttuu naurun aiheeksi heti kun joku tajuaa että apua hahahaa hohohoo niinqu vegaaniset sukat lol äxdee?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: Obama, puhelin, kännykkä, vesi, kirjoitusvirhe, villasukka, villasukat, lanka, vegaanit, kampaaja, ilmainen