Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Lasten asialla, osa 2

Olenko ainoa, jonka mielestä halloween pitäisi kieltää?
Lasten asialla, osa 2

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 71 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +878 (914 ääntä)
      Won’t somebody please think of the children

      Lainaa

    2. Tulos: +902 (1016 ääntä)
      Totta kai Tuulan piti vielä kukkahattuilun lisäksi vetää maahanmuuttokortti peliin tähänkin asiaan. Lapset eivät ole liian herkkiä eivätkä koskaan ole olleetkaan. Vituttaa tämä pumpulikulttuuri, jossa saa nähdä/puhua vain sateenkaarista, yksisarvisista ja kaikesta positiivisesta.

      Lainaa

    3. Tulos: -116 (170 ääntä)
      Olin iloinen, kun ekan mokan alla olikin kisu, joka uhkasi raapia. Pystyin ohittaa kommentoinnin, mutta täällä se hauveli taas suree.:( Joka tapauksessa, Tuula on tainnut itse traumatisoitua Halloweenista. Mielestäni on hienoa, että myös Suomeen on tekemässä tuloaan tämä hauska juhla!

      Lainaa

    4. Tulos: +362 (374 ääntä)
      Vanta, espo ja helsinki

      Lainaa

    5. Juukelispuukelis 30.10.2018 2:24
      Tulos: +188 (248 ääntä)
      En muista hetkeen lukeneeni muuta vastaavaa tekstiä, kuin tämä Tuulan tuotos, joka saa jokaikisellä lauseella aikaan tahatonta silmien pyörähtelyä ja facepalmausta.

      Lainaa

    6. Tulos: +441 (463 ääntä)
      Lapset leikkii asut päällä ja saa karkkia. Oooh hirveää mitä traumoja! Pääsiäisenkin vois lopettaa samalla kun se kannustaa lapsia noituuteen ja levittää valheita jostain maagisesta jättiläispupusta piilottelee suklaata. Kiitos Tuula kun avasit silmämme!

      Lainaa

    7. Tulos: +58 (92 ääntä)
      Tuula on kaikkien herkkisten äiti

      Lainaa

    8. Muumi (kopio) 30.10.2018 5:47
      Tulos: -163 (305 ääntä)
      Ensin kiellettiin joulujuhla, sitten betonipossut ja nyt halloween. Koska muslimit. Mikähän kielletään seuraavaksi? Kristinusko?

      Lainaa

    9. Tulos: +305 (341 ääntä)
      lime: Lapset leikkii asut päällä ja saa karkkia. Oooh hirveää mitä traumoja! Pääsiäisenkin vois lopettaa samalla kun se kannustaa lapsia noituuteen ja levittää valheita jostain maagisesta jättiläispupusta piilottelee suklaata. Kiitos Tuula kun avasit silmämme!
      Puhumattakaan miehestä, joka naulattiin kiinni ristiin, jätettiin siihen virumaan ja kuolemansa jälkeen lähti vielä kävelemään. Mistähän niitä traumoja lopulta tulee...

      Lainaa

    10. Tulos: +137 (151 ääntä)
      Mrs mime: Vanta, espo ja helsinki
      erinvärisiä

      Lainaa

    11. Tulos: +121 (131 ääntä)
      Hotelli Transylvania mahtaa sitten olla täysiverinen kauhuleffa, vai mitä on Tuula mieltä?

      Lainaa

    12. Tulos: +201 (211 ääntä)
      Ajatella, jospa kouluissa olisi töissä sellaisia henkilöitä, jotka olisivat opiskelleet ja paneutuneet lasten kehitykseen ja joilla olisi rahkeet arvioida näitä asioita. Vaikka sellaisia kuten muissa maissa on- sellaisia opettajia. Saisi Tuulakin rauhan.

      Lainaa

    13. Tulos: +177 (181 ääntä)
      Miu: erinvärisiä
      En osaa selittää mutta nii

      Lainaa

    14. kurkkupuuroo satasel 30.10.2018 7:18
      Tulos: -94 (222 ääntä)
      Ketä kiinnostaa mitä maahanmuuttaja on nähnyt, mutta silti halloween on turhaa kaupallista huuhaata, mitä Suomessa ei tarvitse viettää. Vappu riittää. Silloin saa pukeutua vaikka muslimiksi

      Lainaa

    15. Tulos: +83 (215 ääntä)
      Oon vahvasti samaa mieltä Tuulan kanssa siitä, että lapsia tulisi suojella henkimaailman hommilta. Mutta paljon tärkeämpi keino kuin kieltää Halloween henkiset naamiaiset ja siihen liittyvä pilailu olisi lopettaa jo vastasyntyneiden liittäminen henkimaailman hommia totena opettavaan järjestöön. Koulujen uskonnon opetuksen voisi lopettaa siinä samalla sitten.

      Lainaa

    16. Tulos: +109 (171 ääntä)
      Tuula puhuu asiaa. Halloween on jenkkien rahankeruujuhla. Sääli, että suomiperinteet hävitetään tollasten höpöhöpö-juhlien takia. Missä esim kekri?

      Lainaa

    17. Tulos: +139 (195 ääntä)
      Muumi (kopio): Ensin kiellettiin joulujuhla, sitten betonipossut ja nyt halloween. Koska muslimit. Mikähän kielletään seuraavaksi? Kristinusko?
      Joulujuhlien uskonnollisia osia ja suvivirsiä ovat kyllä kieltämässä kaltaiseni ateistit, en tiedä mistä muslimit tähän sait vedettyä. Kristinusko tai mikään muukaan satukirjahörhöily ei kuulu oppilaitoksiin. Ei uskontoja kieltää tarvitse, mutta valtio pois yhtälöstä niin kaikki jees. Tuulan kasvatusmetodeilla ne lapset pysyy liian herkkinä elämän realiteeteille nelikymppisiksi, ei jatkoon.

      Lainaa

    18. Tulos: +146 (156 ääntä)
      Tuulalla on faktat sekaisin: kuolleiden päivää juhlitaan vaan Meksikossa, halloweeninä taas pukeudutaan zombeiksi/noidiksi/whatnot sellaisen perinteen takia että pahat henget luulisi lapsia yhdeksi heistä eikä veisi niitä mukanaan, eli kannattaakin Tuulan nyt äkkiä naamioitua kun ainakin niuhotuksen perusteella henget varmasti mielellään veis sen manalaan...

      Lainaa

    19. Tulos: +30 (96 ääntä)
      Amerikkalainen hapatus pois Suomesta

      Lainaa

    20. Tulos: -56 (82 ääntä)
      Hauveli: Olin iloinen, kun ekan mokan alla olikin kisu, joka uhkasi raapia. Pystyin ohittaa kommentoinnin, mutta täällä se hauveli taas suree.:( Joka tapauksessa, Tuula on tainnut itse traumatisoitua Halloweenista. Mielestäni on hienoa, että myös Suomeen on tekemässä tuloaan tämä hauska juhla!
      Kai tiedät, että ne mainokset vaihtelevat käyttäjien kesken ja valikoituvat sen mukaan, mitä itse olet netistä hakenut. Koitappa googletella muutaman kerran kenkiä, ni mainostavat sulle lisää kenkiä tai vaikkapa jotain matkakohdetta, ni saat kehiin vähän muita maisemia!

      Lainaa

    21. Tulos: +173 (177 ääntä)
      Tuulan ajatusmaailma lievästi pumpulinen. Tulee mieleen perhe, joka ei kertonut lapsilleen (kesälomalla tapahtuneesta) koulukaverin kuolemasta "kun ne vieläkin puhuu (pari vuotta aiemmin kuolleesta) sukulaisestaan". Vissiin kuvittelivat, että lapset ei kavereiltaan aiheesta kuule. Kumpikohan on lapselle traumatisoivampaa, kuulla järkyttävä asia tuoreeltaan rauhallisessa tilanteessa omilta vanhemmiltaan, jolloin pystyvät heti käsittelemään asiaa turvallisten aikuisten tukemana, vai kenties jopa pari kuukautta tapahtuneen jälkeen ekana koulupäivänä levottomassa hetkessä kavereilta, joille juttu on jo vanha ja paljolti käsitelty? On oikeesti ihmisiä jotka ei ota lapsia mukaan edes lähisukulaisen (esim. mummo tai serkku) hautajaisiin, koska lapsia pitää suojella. Ei pidä. Karhunpalvelus. Lapsen pitää ymmärtää jo pienenä, että elämä päättyy kuolemaan ja että ihminen voi kuolla missä iässä hyvänsä. Mielellään niinkin, että jos läheinen ihminen kuolee, lapsi viedään katsomaan vainajaa. Kuolema on luonnollinen asia eikä vainajaa tarvitse pelätä. Parhaiten pelosta pääsee kun näkee kuolleen ihmisen rauhallisessa tilanteessa - edellyttäen että vainaja on suunnilleen ehjä ja ns. näyttökunnossa.

      Lainaa

    22. Tulos: +24 (34 ääntä)
      Miu: erinvärisiä
      Päähän koskee...

      Lainaa

    23. Tulos: +95 (111 ääntä)
      Höps: Kai tiedät, että ne mainokset vaihtelevat käyttäjien kesken ja valikoituvat sen mukaan, mitä itse olet netistä hakenut. Koitappa googletella muutaman kerran kenkiä, ni mainostavat sulle lisää kenkiä tai vaikkapa jotain matkakohdetta, ni saat kehiin vähän muita maisemia!
      Jep. Aina kun itse olen ensimmäisenä feissarimokiin kommentoimassa, niin "tissit suree, silitä tissejä" kuva tässä.

      Lainaa

    24. Tulos: +15 (45 ääntä)
      Hauveli: Olin iloinen, kun ekan mokan alla olikin kisu, joka uhkasi raapia. Pystyin ohittaa kommentoinnin, mutta täällä se hauveli taas suree.:( Joka tapauksessa, Tuula on tainnut itse traumatisoitua Halloweenista. Mielestäni on hienoa, että myös Suomeen on tekemässä tuloaan tämä hauska juhla!
      Jenkkiläistä hapatusta. Noh, kauppiaat kiittelee kun vanhemmat ostaa pilteilleen kaikenmaailman härpäkkeitä.

      Lainaa

    25. Lentohärveli 30.10.2018 10:15
      Tulos: +60 (72 ääntä)
      Ekstaasimokan kruunaa The Sunin, tuon Britannian journalismin helmen, käyttö alkuperäislähteenä. En ole muuten vuosiin ollut ala-asteelaisten kanssa tekemisissä, mutta en oikein jaksa uskoa että monikaan 10-vuotias tai heidän vanhempansa osaisivat/jaksaisivat tehdä sellaisia "maskeeraustuotoksia" että niistä kukaan painajaisia saisi.

      Lainaa

    26. anonyymi ameeba 30.10.2018 10:17
      Tulos: +43 (63 ääntä)
      were: Tuula on kaikkien herkkisten äiti
      ...ja mitä pahaa siinä on, jos joku on herkkä? (Et ehkä tarkoittanut sitä niin, mutta ko. asenteeseen kyllä törmää yleisesti ottaen.) Ok varmasti voi mennä ns. yli mutta ylipäätään ottaa päähän suoranainen väheksyntä ja pilkka mitä voi kohdata vain siitä syystä, että nyt sattuu olemaan ns. keskivertoa herkempi. (Joo, oma lukunsa on ne jotka kuvittelee että sen varjolla voi käyttäytyä miten sattuu ja vaatia mitä sattuu, toki näitäkin näkee...) Halloween sinänsä, jotkut juhlii jotkut ei, so what. Ei ole pakko viettää jos ei halua/ahdistaa, mutta jokaisella on oikeus sitä myös viettää jos haluaa. Oma lapsensa kannattaa tuntea sen verran hyvin että mikä sopii sille ja mikä ei. Itse olen ns. herkkis enkä oikein käsitä miksi juuri minun pitäisi vaikka nyt halloweenia vieteskellä, mutta pitäisikö se sen perusteella kieltää kaikilta? Ei! Olkoon ihminen herkkä, mutta ei voi vaatia että muut tanssii varpaillaan sen takia. Huomaavaisuutta toki kannattaa harjoittaa, puolin ja toisin.

      Lainaa

    27. Tulos: +38 (50 ääntä)
      Jenni: Tuula puhuu asiaa. Halloween on jenkkien rahankeruujuhla. Sääli, että suomiperinteet hävitetään tollasten höpöhöpö-juhlien takia. Missä esim kekri?
      Kirkko, ja nauloina arkkuun teollistuminen ja kaupungistuminen. Mitä sitä juhlimaan sadonkorjuuta, kun ei ole omaa peltoa. Kyllähän kekriä on vähän tuotu uudelleen esiin, mutta onhan jotkut kouluruokalan etovat punajuurilihapullat aika huono houkutin verrattuna karkkiövereihin. Eikä halloweenissä nyt sinänsä ole mitään sen kaupallisempaa kuin joulussakaan... tai pääsiäisessä... ... Alun perin. Toki kekri ym. työväenjuhlat on vähän vaikeampia kaupallistaa kuin lahjojen vaihto tai pukeutuminen. Jännä muuten, että vappu on kuitenkin säilynyt verrattain isossa roolissa tässä kulttuurissa.

      Lainaa

    28. Tulos: +82 (82 ääntä)
      Kuolema on luonnollinen osa elämää, eikä siltä pidä suojella lapsia, muuten he vieraantuvat kuolemasta ja elämästä. Ei lapsi yleensä edes ymmärrä kuolemaa, mutta on lapselle varmasti helpompaa vanhempana jos ei nuorena liikaa yritetä varjella kuolemalta. Jos ensimmäisen kerran koet kuoleman vasta aikuisena jos esimerkiksi oma vanhempi kuolee niin se on aika kova paikka.

      Lainaa

    29. Tulos: -14 (38 ääntä)
      anonyymi ameeba: …ja mitä pahaa siinä on, jos joku on herkkä? (Et ehkä tarkoittanut sitä niin, mutta ko. asenteeseen kyllä törmää yleisesti ottaen.) Ok varmasti voi mennä ns. yli mutta ylipäätään ottaa päähän suoranainen väheksyntä ja pilkka mitä voi kohdata vain siitä syystä, että nyt sattuu olemaan ns. keskivertoa herkempi. (Joo, oma [...]
      En väheksy enkä pilkkaa, mutta uskoisin, että monen ns. herkkiksen elämä olisi helpompaa, jos olisi vähemmän herkkä. Ei siis ole syytä tietentahtoen kasvattaa ihmisistä herkkiksiä.

      Lainaa

    30. Tulos: +5 (55 ääntä)
      Murmeli: Oon vahvasti samaa mieltä Tuulan kanssa siitä, että lapsia tulisi suojella henkimaailman hommilta. Mutta paljon tärkeämpi keino kuin kieltää Halloween henkiset naamiaiset ja siihen liittyvä pilailu olisi lopettaa jo vastasyntyneiden liittäminen henkimaailman hommia totena opettavaan järjestöön. Koulujen uskonnon opetuksen voisi lopettaa siinä samalla sitten.
      Syvällisesti: Tiede selittää miten asioita tapahtuu ja uskonnon tehtävä on selittää mikä tarkoitus tapahtuvilla asioilla on. Vähemmän syvällisesti: Peruskoulun uskonnon opetus käsittelee myös muita uskontoja kuin kristinuskoa, jotta pystyttäisiin paremmin ymmärtämään toisiamme tällä pallolla. Käsitelläänhän siellä myös kuolemaakin. Veikkaisin että mm. kuoleman käsitteleminen pelkän tieteen perusteella ei sovellu lajille jolla on myös melko voimakkaat tunteet. Uskonnon opettajissa toki voi olla eroja ja joillakin saattaa olla vahva tarve ajaa vain omaa agendaansa, mutta se on taas toinen juttu.

      Lainaa

    31. Tulos: +36 (38 ääntä)
      Älkää aliarvioiko lapsia.

      Lainaa

    32. Tulos: +66 (70 ääntä)
      Mä aion tästä lähin liittää jokaisen virkkeeni loppuun ”en osaa selittää mutta nii”. Tämä saa kaiken mitä sanon kuulostamaan moninkertaisesti uskottavammalta silleen en osaa selittää mutta nii.

      Lainaa

    33. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Muutenkin hienosti tuossa Kain jakamassa kuvassa tuo selityslaatikko ("en osaa selittää mut nii") peittää melkein kokonaan kuvan siitä mitä siinä oikein pitää varoa. Melkein yhtä pöljä idea kuin nämä Seiskan ym. lehtien kohujutut "Tässä on epäilty rikollinen! Katso kuvat!" ja niissä kuvissa on kyseisen tyypin naama sutattu piiloon.

      Lainaa

    34. Tulos: +2 (66 ääntä)
      Vain maahanmuuttajalapset ovat voineet nähdä kauheuksia, eivät tietenkään esim. suomalaiset lapset missään koskaan. Ällöttää tämä jatkuva mmuualta tulleiden hyysääminen, ennen oli asiat paremmin. Kosovolaiset ja vietnamilaiset integroituivat Suomeen aikoinaan hyvin kun ei hyysätty piloille.

      Lainaa

    35. Tulos: -39 (67 ääntä)
      traumcity: Joulujuhlien uskonnollisia osia ja suvivirsiä ovat kyllä kieltämässä kaltaiseni ateistit, en tiedä mistä muslimit tähän sait vedettyä. Kristinusko tai mikään muukaan satukirjahörhöily ei kuulu oppilaitoksiin. Ei uskontoja kieltää tarvitse, mutta valtio pois yhtälöstä niin kaikki jees. Tuulan kasvatusmetodeilla ne lapset pysyy liian herkkinä elämän realiteeteille nelikymppisiksi, ei jatkoon.
      Tämän takia te ateistit olettekin naurettavia, antakaa muiden nauttia perinteistä. Suvivirsi on ihan kamala laulu, taidetaan jopa kerran sanoa sana luoja! Heti kieltoon kun MINÄ ateistina en tykkää. Ja ei, en ole mikään uskovainen itsekään, kuten esim. ateistit ovat. Kannattaa katsoa sanakirjasta kohta teismi.

      Lainaa

    36. Tulos: +41 (51 ääntä)
      Jenni: Tuula puhuu asiaa. Halloween on jenkkien rahankeruujuhla. Sääli, että suomiperinteet hävitetään tollasten höpöhöpö-juhlien takia. Missä esim kekri?
      Mikäänhän ei estä sua viettämästä suomalaisia perinnejuhlia, vaikkapa kekrejä, vaikka meille muualta maailmasta rantautuisi Halloweenia, Dia de Muertosia tahi Obonia. Näissä kulttuurisissa perinteissä tuppaa vaan käymään niin, että mikäli porukkaa ei kiinnosta viettää Karhunpäivää tai Helavalkeita, ne jäävät pelkästään historiankirjoihin. Pitkälti kun ollaan siirrytty agrikulttuurista kaupunkikulttuuriin, niin monikaan ei ehkä pidä noita juhlia ajankohtaisina. Kulttuuri elää näes. Itse arvostan vanhoja perinteitä, mutta ei mulla ole mitään sitä vastaan, että suomalainen kulttuuri omaksuu uusiakin perinteitä. Halloween on hauska ja värikäs juhla. Kaikki, mikä poikkeaa tasapaksun harmaasta arjesta, on mukavaa. Ja Tuulalle semmoiset terveiset, että lapsi ei mene pienestä jännityksestä rikki, jos varhainen vuorovaikutus on ollut terveellä pohjalla. Tokihan meillä on yhteiskunnassa aina tietty osuus ihmisiä, jotka eivät henkisten tai fyysisten syiden vuoksi voi sietää esim. valoa, kovia ääniä, tuoksuja, ihmiskontakteja, mitään rutiinista poikkeavaa, yms. Mutta ei se ole minusta mielekästä, että normaali eläminen, herranen aika, jopa hauskanpito!, kielletään valtaosalta, koska alle promillea ahdistaa.

      Lainaa

    37. Ihmettelen vaan 30.10.2018 14:08
      Tulos: +5 (15 ääntä)
      Eikö kukaan ajattele maahanmuuttajalapsia?

      Lainaa

    38. Tulos: +32 (36 ääntä)
      "en osaa selittää mutta..." = mulla ei ole pienintäkään havaintoa koko hommasta, todennäköisesti täyttää paskaa alusta loppuun, mutta jaan nyt kuitenkin koska olen koukussa niihin ihaniin säväreihin mitä hysteerinen mielensäpahoittaminen antaa.

      Lainaa

    39. Kyllä taas ärsyttää 30.10.2018 15:39
      Tulos: +37 (53 ääntä)
      asf: Amerikkalainen hapatus pois Suomesta
      Anteeksi päteminen mutta ärsyttää tuo taas niin paljon... "Halloween on anglosaksisissa maissa (Englannissa, Skotlannissa ja Irlannissa) lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä. Alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan." Eli EI Amerikkalaista hapatusta!!! Ja kuten myös nämäkin: "Ystävänpäivä on saanut alkunsa antiikin Rooman Lupercalia-juhlasta. Juhlalla kunnioitettiin Junoa, roomalaista naisten ja avioliiton jumalatarta. Kristityt yrittivät lopettaa tämän juhlan 400-luvun lopussa muuttamalla sen Valentinus-nimisen kristityn pyhimyksen päiväksi. Valentinuksen päivän romanttiseen rakkauteen liittyvillä tavoilla ja uskomuksilla on pitkä historia etenkin Englannissa ja Ranskassa. EI sekään Amerikkalaista. Kuten ei myöskään joulu "jossa ovat yhdistyneet kristillinen juhla, muinainen roomalainen saturnalia-juhla sekä Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis- ja keskitalven juhla (yule). Saturnalian viettäminen aloitettiin 400-luvun eaa. alussa." Kaikki nämä ovat Eurooppalaisia juhlia joita on vietetty täällä vuodesta nakki ja kirves ja rantautuneet Yhdysvaltoihin vasta 1800-luvulla.

      Lainaa

    40. Provohan tuo pakosti oli... 30.10.2018 15:52
      Tulos: +43 (55 ääntä)
      ferf: Tämän takia te ateistit olettekin naurettavia, antakaa muiden nauttia perinteistä. Suvivirsi on ihan kamala laulu, taidetaan jopa kerran sanoa sana luoja! Heti kieltoon kun MINÄ ateistina en tykkää. Ja ei, en ole mikään uskovainen itsekään, kuten esim. ateistit ovat. Kannattaa katsoa sanakirjasta kohta teismi.
      Suvivirren toisessa säkeessä: "Se meille muistuttaapi hyvyyttäs', Jumala, ihmeitäs' julistaapi se vuosi vuodelta." Kolmannessa säkeessä: "myös eikö Herran kansa Luojaansa kiittäisi! Mun sieluni, sä liitä myös äänes' kuorohon ja armon Herraa kiitä, kun laupias hän on." Ja tässäpä vielä bonuksena koko neljäs säkeistö: "Oi Jeesus Kristus jalo ja kirkas paisteemme, sä sydäntemme valo, ain asu luonamme. Sun rakkautes liekki sytytä rintaamme, luo meihin uusi mieli, pois poista murheemme." Onhan tuo nyt todella tunnustuksellinen laulu. Kirkkoihinhan tuollainen harras jumalan seisaaltaan palvominen kuuluu. Ja sinun tosiaan kannattaa katsoa sanakirjasta mitä se A sanan teismi edessä tarkoittaa.

      Lainaa

    41. Tulos: +24 (44 ääntä)
      ferf: Tämän takia te ateistit olettekin naurettavia, antakaa muiden nauttia perinteistä. Suvivirsi on ihan kamala laulu, taidetaan jopa kerran sanoa sana luoja! Heti kieltoon kun MINÄ ateistina en tykkää. Ja ei, en ole mikään uskovainen itsekään, kuten esim. ateistit ovat. Kannattaa katsoa sanakirjasta kohta teismi.
      Millä tavalla ateistit muka ovat uskovaisia? Ateismi ei tarkoita että kristityn jumalan sijaan olisi joku toinen henkiolento johon uskotaan. Ateismi jo ihan määritelmänsäkin puolesta tarkoittaa ettei uskota yhtään mihinkään jumalolentoon. Vai kertoisitko sinä mikä on ateistin ja ei-uskovaisen ero?

      Lainaa

    42. Tulos: +21 (47 ääntä)
      ferf: Tämän takia te ateistit olettekin naurettavia, antakaa muiden nauttia perinteistä. Suvivirsi on ihan kamala laulu, taidetaan jopa kerran sanoa sana luoja! Heti kieltoon kun MINÄ ateistina en tykkää. Ja ei, en ole mikään uskovainen itsekään, kuten esim. ateistit ovat. Kannattaa katsoa sanakirjasta kohta teismi.
      Ateistit eivät tietenkään ole uskovaisia, höhöhöpö-juttuja puhut. Suvivirsi on perseestä joo, kaikki uskontorituaalit pois valtion laitoksista ja mielellään heti. Ihan yks lysti kuinka perinteisiä ovat.

      Lainaa

    43. Tulos: -25 (35 ääntä)
      Kyllä taas ärsyttää: Anteeksi päteminen mutta ärsyttää tuo taas niin paljon… “Halloween on anglosaksisissa maissa (Englannissa, Skotlannissa ja Irlannissa) lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä. Alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan.” Eli EI Amerikkalaista [...]
      Etelän vetelien ja sisäsiittoisten saarelaisten tekeleet pois Suomesta sitten. Voit muuttaa muualle jos ei maistu

      Lainaa

    44. Avaruuskatti 30.10.2018 16:36
      Tulos: +36 (40 ääntä)
      ferf: Tämän takia te ateistit olettekin naurettavia, antakaa muiden nauttia perinteistä. Suvivirsi on ihan kamala laulu, taidetaan jopa kerran sanoa sana luoja! Heti kieltoon kun MINÄ ateistina en tykkää. Ja ei, en ole mikään uskovainen itsekään, kuten esim. ateistit ovat. Kannattaa katsoa sanakirjasta kohta teismi.
      Kannattaisko itse tarkistaa ne termit. :D Wikipediakin sen tietää: "Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia tai jumalaa ei ole olemassa. Ateismin vastakohta on jumalausko eli teismi."

      Lainaa

    45. Arkkienkeli 30.10.2018 17:44
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Vanta, espo ja vamppyyrejä. Huomaa kyllä että peruskoulun suorittamatta jättäneet ovat asialla.

      Lainaa

    46. PäteePieremällä 30.10.2018 17:46
      Tulos: +39 (41 ääntä)
      Mun mielestä pahempi asia Halloweenissa on se, että ihmiset saa taas yhden syyn ostaa karmeaa muovikrääsää, mitä on kaupat pulloillaan jo muutenkin. Joten siitä syystä en pidä Halloweenistä, mutta toisaalta sama pätee niin jouluun kuin vaikka pääasiäiseenkin. Krääsää on maailmassa liikaa! Mitä tulee Halloweeniin muuten, niin.. Olen 33-vuotias kauhufriikki,joka on pienestä pitäen katsonut kauhuelokuvia ja -sarjoja, ja nykyään noiden lisäksi pelaan valtavasti kauhupelejä. Kirjahyllystä löytyy zombiepatsaita ja seinältä Pyramid Head. Silti, voin sanoa olevani aika tasapainoinen veronmaksaja; käyn kokoaikatyössä, käytän ainoastaan julkisia kulkuvälineitä, syön kasvisruokaa, kierrätän ja huolehdin iäkkäästä äidistäni. En ole siis mikään hullu psykopaatti, vaikka tykkään katsoa, kun teinin sisälmykset leviävät valkokankaalle.

      Lainaa

    47. Arkkienkeli 30.10.2018 17:51
      Tulos: +4 (22 ääntä)
      asf: Amerikkalainen hapatus pois Suomesta
      Amerikkalainen? Suomessa (ruotsin vasalli) ja Ruotsissa vietettiin Kristinuskon mukaista pyhäinmiesten päivää jo 1700-luvulla (ja jonka Kristinusko importoi vanhojen kelttien uskonnoista), eli ennenkuin koko idea levisi uudelle mantereelle meidän pohjoisten siirtolaisten myötä ja jossa se sitten muotoutui Halloweeniksi. Saat siis syyttää ihan omia isovanhempiasi kyseisen juhlan viettämisestä jo tuhannen vuotta ennen koko pohjoisamerikan asuttamisesta siirtolaisten toimesta. Internet ja Wikipedia on faktaa pullollaan. Jaksa vain kaivaa se esille, lukea ja sisäistää.

      Lainaa

    48. Arkkienkeli 30.10.2018 17:52
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Höps: Kai tiedät, että ne mainokset vaihtelevat käyttäjien kesken ja valikoituvat sen mukaan, mitä itse olet netistä hakenut. Koitappa googletella muutaman kerran kenkiä, ni mainostavat sulle lisää kenkiä tai vaikkapa jotain matkakohdetta, ni saat kehiin vähän muita maisemia!
      Aivan. Siksi mullekin mainostetaan vain aikuisten henkilökohtaiseen viihdekäyttöön tarkoitettuja välineitä ja lateksipukuja...

      Lainaa

    49. Tulos: +52 (52 ääntä)
      Lasten leikkejä työn puolesta seuranneena ja itsekin entisenä lapsena voisin todeta että lapsille tulee vaihe jossa kaikki pelottava kiehtoo. Kummitteluleikit ovat lapselle hyvä tapa lähestyä pelkoa tunteena, sillä se tapahtuu tutussa ja turvallisessa ympäristössä jossa ei ole oikeasti mitään pelättävää. Toki lapsia pitää suojella lapsille sopimattomalta sisällöltä, mutta lasta pitää myös opettaa käsittelemään ja tunnistamaan tunteita, kuten pelkoa.

      Lainaa

    50. Tulos: -34 (52 ääntä)
      Avaruuskatti: Kannattaisko itse tarkistaa ne termit. Wikipediakin sen tietää: “Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia tai jumalaa ei ole olemassa. Ateismin vastakohta on jumalausko eli teismi.”
      Nyt itse faktat kuntoon, ateismi lasketaan uskonnoksi, jossa uskotaan ettei ole olemassa mitään jumalolentoja, teismi tarkoittaa uskomista jumalaan, a-etuliite tekee siitä käänteisen, eli uskon siihen ettei jumal'olentoja ole olemassa. Uskonto siis sekin. Kannattaa lukea seuraava artikkeli, siinä selitetään aika kansankielellä mihin kirjoitukseni perustuu, wikipedia ei välttämättä ole aina se parhain tietolähde. http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156664-ateismi-ja-agnostismi-ovat-uskontoja

      Lainaa

    51. Tulos: +30 (32 ääntä)
      ”Halloweenia vietetään aina 31. lokakuuta, ja tapa tuli Yhdysvaltoihin luultavasti pakanallisten kelttien jälkeläisten mukana. Samana päivänä muinaiset keltit viettivät uuttavuotta, "Samhainia", jo noin 900-800 eaa. Kelttimytologiassa päivää pelättiin ja kammottiin. Kelttien mukaan vuoden viimeisenä päivänä vainajat nimittäin nousivat haudoistaan ja kävivät elävien luona etsimässä tietä kuolleiden valtakuntaan. Muinaiset keltit tekivät kaikkensa pelottaakseen aaveet pois. Illalla he pukeutuivat valeasuihin petkuttaakseen pahoja henkiä. Naamioiden ja outojen vaatteiden piti uskotella vainajille, että niiden kantajatkin olivat kuolleita, jotka kannatti jättää rauhaan. He käyttivät juurikkaita soihtuina tai lyhtyinä pitääkseen henget loitolla ja veivät ruokaa haudoille, jotta vainajat eivät asettuisi asumaan muualle maan päälle. Vaikka ilta oli kelteille kammottava, se merkitsi myös juhlaa, jonka aikana heitettiin hyvästit menneelle vuodelle ja toivotettiin tervetulleeksi uusi vuosi, uusi elämä ja valoisammat ajat. Tämän vuoksi sytytettiin isoja kokkoja, joiden toinen tehtävä oli toki myös pelottaa kutsumattomat henget pois.” Lähde: Historianet.fi

      Lainaa

    52. Tulos: +30 (48 ääntä)
      SnoopyDoge: Nyt itse faktat kuntoon, ateismi lasketaan uskonnoksi, jossa uskotaan ettei ole olemassa mitään jumalolentoja, teismi tarkoittaa uskomista jumalaan, a-etuliite tekee siitä käänteisen, eli uskon siihen ettei jumal’olentoja ole olemassa. Uskonto siis sekin. Kannattaa lukea seuraava artikkeli, siinä selitetään aika [...]
      No ei todellakaan lasketa ateismia uskonnoksi, joku ihan pikkaisen vähemmän hörhösivusto sun kannattaisi ottaa mielipiteesi tueksi. Se on ihan järjenkäyttöä ja empiirisiä havaintoja jos tietää ettei ole olemassa jumalia tai smurffeja tai yksisarvisia. Pähkinänkuoressa siis = Tyypit kehittää satutarinan ja väittää että se on totta, en usko tollasta paskaa/ ei mee läpi, = mä olen jonkinsortin uskovainen? :D Bitch plz.

      Lainaa

    53. Tulos: +34 (42 ääntä)
      SnoopyDoge: Nyt itse faktat kuntoon, ateismi lasketaan uskonnoksi, jossa uskotaan ettei ole olemassa mitään jumalolentoja, teismi tarkoittaa uskomista jumalaan, a-etuliite tekee siitä käänteisen, eli uskon siihen ettei jumal’olentoja ole olemassa.
      Ei kreikan kieli toimi noin. A-etuliite viittaa puuttumiseen, kun taas anti-etuliite viittaa vastakkaiseen näkemykseen. Teismin käänteinen näkemys olisi antiteismi. Ja uskomisen puute on ettei usko, ei että uskoo jotain muuta. Mikä on sinun käsityksesi sanoista "aseksuaali" ja "amoraalinen"? Jos vastauksesi ovat "seksuaalisuutta vastustava" ja "moraalinvastainen" tjsp., niin pieleen meni. Hirveä klisee mutta pakko heittää: ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräilemättä jättäminen on harrastus tai kuten golfin sivuuttaminen on urheilua.

      Lainaa

    54. Tulos: +36 (40 ääntä)
      SnoopyDoge: Kannattaa lukea seuraava artikkeli, siinä selitetään aika kansankielellä mihin kirjoitukseni perustuu, wikipedia ei välttämättä ole aina se parhain tietolähde. http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156664-ateismi-ja-agnostismi-ovat-uskontoja
      Ja jonkun kiihkouskovaisen hörhön omaa mielipidettä edustava blogiko on?

      Lainaa

    55. Tulos: +12 (14 ääntä)
      Muumi (kopio): Ensin kiellettiin joulujuhla, sitten betonipossut ja nyt halloween. Koska muslimit. Mikähän kielletään seuraavaksi? Kristinusko?
      Mitään näistä ei ole kielletty. Typeryys pitäisi säätää rangaistavaksi tai määrätä tyhmille holhooja.

      Lainaa

    56. Etteootosissanne 31.10.2018 9:19
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Tuulan kaltaisten älykääpiöiden takia tein henkistä itsemurhaa joka paikassa teini-ikäisenä. Meillä sattui olemaan avoimempi kasvatus, jossa puhuttiin suorilla sanoilla ja lainauksilla mitä on pedofilia, kuolema ja kuolleiden juhla, raamattu, noituus ja koraani. Puhuttiin kirjallisuudesta, puhuttiin näyttelijöistä, käytiin teatterissa ja konserteissa. Olimme toisin sanoen omituinen addams family paikkakunnallamme. Sitten olivat nämä Tuulat, jotka joka juhlissa aloittivat kauhistelun. "Emme keskustele aiheesta jos istut pöydässämme." "Lasten ei kuulu tietää tällaisia asioita". Monesti tukimme suun tällaisilta ihmisiltä esittämällä liudan kysymyksiä aiheesta ja oli kauhistuttavaa huomata vain nolanneensa tämän suuren ja varjelevan aikuisen. Lapsena taas olimme helpommin ohjailtavissa ja luojat miten paljon ahdistusta ja pelkoa aiheutti tuo aiheeton varjelu. Sen on oltava jotain kauheaa jollei meille sitä voi kertoa.

      Lainaa

    57. Tulos: +29 (31 ääntä)
      Vois luulla, että huumeiden jakelu ilmaiseksi lapsille tuottaisi vähän huonosti voittoa ja moninkertaistaisi kiinnijäämisen riskin.

      Lainaa

    58. Tulos: +30 (30 ääntä)
      Vastauksena kootusti kaikille, jotka kirjoittivat närkästyksissään pitkästi halloweenin ja muiden amerikkalaishapatukseksi miellettyjen juhlien alkuperästä: Harva asia on alkuperältään amerikkalaista, mutta näiden yllämainittujen juhlien kohdalla pointti onkin se, että ne kaikki on vedetty amerikkalaisen äärikapitalistisen mankelin läpi ja ovat nykymuodossaan melko homogeenistä muovista kulutushysteriaa. Vaikka juuret ovat missä milloinkin, nykymuodossaan ko. juhlat muistuttavat enemmän toisiaan kuin alkuperäisiä muotojaan. Esim. joulu, jonka pakanalliset juuret ovat jossain hyvin kaukana ennen kristinuskoa, alkaa jo lokakuussa - milläs muulla kuin kauppojen sesonkimarkkinoinnilla. Luulenpa, että tämä on se pointti, joka useita "amerikkalaisten" juhlien rantautumisessa ärsyttää.

      Lainaa

    59. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Mun lapsi kyllä itkee peloissaan kun ruokakaupassa on halloween-hirviöt ja virnistelevät luurangot heti ovella vastassa. Hän on vähän herkkis, mutta 2-vuotias saa varmaan vähän ollakin.

      Lainaa

    60. Tulos: +16 (16 ääntä)
      Oho: Mun lapsi kyllä itkee peloissaan kun ruokakaupassa on halloween-hirviöt ja virnistelevät luurangot heti ovella vastassa. Hän on vähän herkkis, mutta 2-vuotias saa varmaan vähän ollakin.
      Minä muistan kun joskus lastentarha- tai ala-asteiässä pelkäsin Linnanmäellä Kummitusjunan pelkkää julkisivua, edes käymättä itse laitteessa.

      Lainaa

    61. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Mrs mime: Vanta, espo ja helsinki
      En osaa selittää mutta nii

      Lainaa

    62. Tulos: -19 (35 ääntä)
      traumcity: Ateistit eivät tietenkään ole uskovaisia, höhöhöpö-juttuja puhut. Suvivirsi on perseestä joo, kaikki uskontorituaalit pois valtion laitoksista ja mielellään heti. Ihan yks lysti kuinka perinteisiä ovat.
      Ateisti uskoo, ettei Jumalaa ole. Ateisti on siis myös uskovainen, sillä hän on päättänyt uskoa jonkin asian olemattomuuteen, vaikka todisteita kumpaankaan suuntaan ei ole. Jos henkilö ei tiedä/ole varma, onko Jumala vai ei, hän on agnostikko, johon taas ei voi viitata sanalla uskovainen.

      Lainaa

    63. Tulos: +21 (29 ääntä)
      mini: Ateisti uskoo, ettei Jumalaa ole. Ateisti on siis myös uskovainen, sillä hän on päättänyt uskoa jonkin asian olemattomuuteen, vaikka todisteita kumpaankaan suuntaan ei ole. Jos henkilö ei tiedä/ole varma, onko Jumala vai ei, hän on agnostikko, johon taas ei voi viitata sanalla uskovainen.
      Ei pidä paikkaansa. Minut saa aina hymyilemään tuo "todista ettei jumalaa ole". Samalla logiikalla voisin väittää että taivaalla lentää tuhat alusta tulevaisuudesta emmekä havaitse niitä koska ne ovat toiselta planeetalta, hitto, vaikka tuhannelta planeetalta ja kaikilla on tekninen ylivertaisuus ja keinot tehdä itsensä "näkymättömiksi" tavoille joilla voisimme havaita/nähdä heidät. Se ettei kukaan voi todistaa ettei näin ole ei tee näistä aluksista tosia. Se ettei joku usko minua ei tee hänestä uskovaista (minun uskooni että niitä aluksia on tai toiseen uskoon ettei niitä ole), vain järkevän. Todistustaakka on minulla, minun pitää todistaa että nuo alukset ovat siellä, ei kenenkään muun etteivät ne ole siellä. Tässä mokassa paras oli kuitenkin loppu. Totta. Huumeet ovat kalliita. Jos joku niitä tarjoaa, ota kaikki, tuo mulle niin maksan kympin.

      Lainaa

    64. Tulos: +21 (27 ääntä)
      mini: Ateisti uskoo, ettei Jumalaa ole. Ateisti on siis myös uskovainen, sillä hän on päättänyt uskoa jonkin asian olemattomuuteen, vaikka todisteita kumpaankaan suuntaan ei ole. Jos henkilö ei tiedä/ole varma, onko Jumala vai ei, hän on agnostikko, johon taas ei voi viitata sanalla uskovainen.
      Agnostismi ja ateismi eivät sulje toisiaan pois. Agnostismi on näkemys tiedon puuttumisesta, ateismi taas uskon (ja nimenomaan jumaluskon). Lähes kaikki ateistit ovat agnostisia. Gnostinen ateisti esittää tietävänsä, ettei jumalia ole. Vastaavasti useimmat kristityt ovat agnostisia eivätkä väitä tietävänsä varmaksi Jumalaa, vaan heidän vakaumuksensa on uskon varassa. Fundamentalistikristityt taasen ovat gnostisia väittäessään, että Jumala on ihan varmasti ja tiettävästi totta koska Raamattu, jolloin heidän näkemyksensä perustuu heidän olettamaansa tietoon eikä pelkkään uskoon. Eikä uskomuksen puuttuminen ole edelleenkään uskomus, ja vielä vähemmän se on uskonto. Sopii katsoa, mitä sanat uskovainen ja uskonto oikeasti tarkoittavat, ennen kuin viljelee niitä ympäriinsä.

      Lainaa

    65. Tulos: +12 (12 ääntä)
      Lentohärveli: Ekstaasimokan kruunaa The Sunin, tuon Britannian journalismin helmen, käyttö alkuperäislähteenä. En ole muuten vuosiin ollut ala-asteelaisten kanssa tekemisissä, mutta en oikein jaksa uskoa että monikaan 10-vuotias tai heidän vanhempansa osaisivat/jaksaisivat tehdä sellaisia “maskeeraustuotoksia” että niistä kukaan painajaisia saisi.
      Täytyy myöntää että lasten kanssa siihen riittää pienikin. Ylä-asteen alussa oli halloween teemapäivä, ja tottakai pukeuduin. Sain samana päivänä kuulla että ala-astelaisia on tulossa käymään. En ajatellut asiasta suurempia. Sillä asuni oli käytännössä: revi valkoisen t-paidan ala osaa vähän. Roiski punaista vesiväriä koko paidalle. Ja lopuksi kasvomaalia + vettä ja valuta naamalle. Tadaa! Maailman halvimman näkönen zombie. Ja arvatkaa sainko muutaman junnun itkemään pelkästään tällä 10min valmistelulla :'D

      Lainaa

    66. Tulos: +11 (11 ääntä)
      SnoopyDoge: Nyt itse faktat kuntoon, ateismi lasketaan uskonnoksi, jossa uskotaan ettei ole olemassa mitään jumalolentoja, teismi tarkoittaa uskomista jumalaan, a-etuliite tekee siitä käänteisen, eli uskon siihen ettei jumal’olentoja ole olemassa. Uskonto siis sekin. Kannattaa lukea seuraava artikkeli, siinä selitetään aika [...]
      Ja sinä käytät lähteenä Mikael Torppaa :D huhhuh...

      Lainaa

    67. Tulos: -5 (17 ääntä)
      Diipadaapa: Ei pidä paikkaansa. Minut saa aina hymyilemään tuo “todista ettei jumalaa ole”. Samalla logiikalla voisin väittää että taivaalla lentää tuhat alusta tulevaisuudesta emmekä havaitse niitä koska ne ovat toiselta planeetalta, hitto, vaikka tuhannelta planeetalta ja kaikilla on tekninen ylivertaisuus ja keinot tehdä [...]
      En mä kyllä pyytänyt sua/ketään todistamaan mitään. Ja siis, ethän sinä sitä ihan tosissaan voikaan tietää, vaikka tuolla taivaalla meidän silmien ja teknologian ulottumattomissa olisi mitä. :D Jos ne oikeasti ovat siellä, sinun uskosi niiden olemmassaoloon tai olemattomuuteen eivät muuta asiaa. Kun on kyse asioista, joiden olemassaoloa/olemattomuutta ei voi todistaa, niistä on aika turhaa kiistellä. Todistustaakka on sillä, joka jaksaa ylipäänsä asiasta vääntää. Kristinuskovaiset ovat perustelleet minulle uskonsa yleisesti sanomalla, että ensin täytyy uskoa, jonka jälkeen saan todistuksen Jumalalta. Ei kuulosta järkevältä, mutta enpä voi sanoa koittaneenikaan. Ja siis mihin agnostikko sitten uskoo hihin mielestä, jos vain ateismi on uskon puutetta? Sanoisin myös, ettei ateisti edusta uskontoa, vaan uskomusta.

      Lainaa

    68. Tulos: +20 (22 ääntä)
      Jenni: Tuula puhuu asiaa. Halloween on jenkkien rahankeruujuhla. Sääli, että suomiperinteet hävitetään tollasten höpöhöpö-juhlien takia. Missä esim kekri?
      Kuka sinua estää juhlimasta Kekriä? Siitähän tämä on niin hienoa, että jokainen saa juhlia Suomen lakien puitteissa ihan mitä tahansa juhlia, ihan lupaa kysymättä. Pimeimpään vuodenaikaan ei varmaankaan juhlista ole haittaa. Sinun kekrisi mahtuu kyllä mukaan. Ja jos oikeasti olisit sen juhlan puolesta huolissasi, tietäisit, että sitäkin juhlitaan.

      Lainaa

    69. Itseäni ei innosta 2.11.2018 10:12
      Tulos: +24 (24 ääntä)
      Oman asuinalueeni Facebook-ryhmässä (pienten) lasten vanhemmat kyselivät, milloin halloweenia vietetään, ja sopiiko lasten ylipäätään käydä soittelemassa ovikelloja. Yleinen konsensus oli, että ne, joiden ovelle keppostelijat ovat tervetulleita, laittavat kurpitsan tai vastaavan halloween-koristeen selkeästi näkyville. Tämä on toki täysin OK. No, toissapäivänä sitten samaisessa ryhmässä kerrottiin, että ryhmä isompia poikia oli kierrellyt ovelta ovelle ilta-aikaan (jolloin pienimmät ovat jo nukkumassa), soitellut kelloja, paukuttanut ovia ja jopa kokeillut onko ovi lukitsematta. Jos karkkia ei tullut, niin heiteltiin kananmunia seiniin. Tämä ei luonnollisestikaan ole OK, eikä ainakaan edesauta kyseisen perinteen rantautumista Suomeen. Toivottavasti huligaanit jäivät kiinni ja joutuivat jynssäämään sotkunsa.

      Lainaa

    70. zero fucks given 2.11.2018 15:56
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      asf: Etelän vetelien ja sisäsiittoisten saarelaisten tekeleet pois Suomesta sitten. Voit muuttaa muualle jos ei maistu
      No vähän myöhäistä nyt kun on niin sanotusti paskat housuissa... Jatkan siis tästäkin perin asiallisesta kehoituksestasi huolimatta Halloweenin juhlintaa vetelän ja sisäsiittoisen aviomieheni ja puolivetelien lapsiemme kanssa täällä kotonamme Suomessa. Jos sinua tämä häiritsee, niin eipä tuo minua pahemmin kiinnosta.

      Lainaa

    71. Tulos: -4 (10 ääntä)
      Olen kyllä Tuulan kanssa osittain samaa mieltä. Ei tulisi mieleenkään meikata/naamioida omaa pientä lasta luurangoksi, kuolleeksi tms. Ei ole myöskään kiva että hän näkee vaikkapa jonkun, jolla on "hauskasti" verinen kirves päässä. Musta naamari ja noidan hattu olivat jo niin pelottavat, että lapsi (kohta 3 v) alkoi itkeä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: Halloween, huumeet, karkit, lapset, kuolleiden juhla