Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Lapseni ei ole lumiukko

Tyttöni saattaa olla uniikki lumihiutale, muttei nyt lumiukko sentään.
Taustatietoja: Tiinan lapsen luokka valmistelee koulussa lumiukkoesitystä. Lapseni ei ole lumiukko

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 94 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: -239 (969 ääntä)
      Tällaisten takia melkein toivoo sotaa.

      Lainaa

    2. Tulos: +808 (854 ääntä)
      Olen Tuijan kanssa vahvasti samaa mieltä. Hieno esitys varmasti tulisi kun kaikki saisi päättää mitä esittää...

      Lainaa

    3. Tulos: +1068 (1078 ääntä)
      L.:n tapaisista kasvaa tällä menolla varmastikin todella hienoja ihmisiä.

      Lainaa

    4. Memerento 3.1.2019 0:25
      Tulos: +951 (1011 ääntä)
      "L." on varmaan vain lapsen tilapäinen nimi, sillä tyttö saa nyt vihdoinkin uuden nimilain myötä haluamansa nimen Villi-Vapaa Värilumiukko.

      Lainaa

    5. Mustalaisnaamio 3.1.2019 0:36
      Tulos: +954 (988 ääntä)
      Monetkaan lapset ei ole syntyjään pahoja, mutta niiden vanhemmat on kyllä täynnä p*skaa.

      Lainaa

    6. Toj Karin 3.1.2019 0:43
      Tulos: -64 (180 ääntä)
      Memerento: “L.” on varmaan vain lapsen tilapäinen nimi, sillä tyttö saa nyt vihdoinkin uuden nimilain myötä haluamansa nimen Villi-Vapaa Värilumiukko.
      Eipä tuo nimilaki(nykyään Etu- ja sukunimilaki) niin oleellisesti muuttunut ainakaan etunimen osalta, että voisi vieläkään hyväksyä mitä tahansa apinan ja kirjoituskoneen suoltamaa roskaa. Ehdot ovat hyvin pitkälle samoja, vaikka ovatkin uudelleen kirjoitetuja hieman eri tavalla.

      Lainaa

    7. Suomalaisuus 3.1.2019 1:19
      Tulos: +693 (697 ääntä)
      Taitaa tuon lukeva ope vetää kahvit väärään kurkkuun kun aamulla postinsa lukee.

      Lainaa

    8. Piisamirotta 3.1.2019 1:52
      Tulos: +943 (957 ääntä)
      Jaahas. Viittä vaille valmiit luokanopen paperit, mutta kerkeäisköhän sitä vielä vaihtaa alaa?

      Lainaa

    9. Vatupassi 3.1.2019 2:03
      Tulos: +444 (472 ääntä)
      Jaahas, sitä odotellessa että milloin ensimmäinen ratsastustunnille tuleva lapsonen ei suostu laittamaan kypärää päähänsä. Eiväthän mokan tapaus ja oma esimerkkini ole suoraan verrannollisia asioita, mutta jos tuollainen kasvatustrendi on kasvusuunnassa, niin eiköhän sitäkin tule tapahtumaan.

      Lainaa

    10. Tulos: +269 (303 ääntä)
      Ekaluokkalaiset tekee esityksessä joka tapauksessa mitä sattuu, on se sitten valmis muotti tai ei.

      Lainaa

    11. Tulos: +507 (519 ääntä)
      On siinä ainakin melkoinen juonenkäänne, kun yksi lumiukoista onkin merihevosella ratsastava jouluprinsessa.

      Lainaa

    12. Tulos: +257 (275 ääntä)
      Vatupassi: Vatupassi 3.1.2019 02:03 Kiitos. Tulos: 8 (8 ääntä) Jaahas, sitä odotellessa että milloin ensimmäinen ratsastustunnille tuleva lapsonen ei suostu laittamaan kypärää päähänsä. Eiväthän mokan tapaus ja oma esimerkkini ole suoraan verrannollisia asioita, mutta jos tuollainen kasvatustrendi on kasvusuunnassa, niin eiköhän sitäkin tule tapahtumaan.   Lainaa
      Luokanopettajaan verrattuna silti paljon helpompi nakki. Kenenkään ei ole pakko ratsastaa, ja siellä tallilla sillä ratsastuksenopettajalla on kuitenkin (tunnin aikana) määräysvalta - ei kypärää, ei hevosen selkään ja sillä selvä. Luokanopettajan homma on hankalampi, koska kaikkien on kuitenkin se peruskoulu käytävä ja ne hankalatkin tapaukset on yleensä luovittava jotenkin läpi (vain aivan äärimmäiset tapaukset siirretään muualle).

      Lainaa

    13. Tulos: +641 (647 ääntä)
      Tässäkin huomaa, et ajatellaan todellakin vain ja ainoastaan sitä omaa lasta. Ei tullu Tiinalle varmaan pieneen harmaaseen mieleenkään, että jotkut muutkin lapset siellä luokassa saattaa haluta esittää jotain ihan muuta.. Hän ajatteli, että muut esittää kiltisti lumiukkoa ja hänen lapsosensa saa loistaa jouluprinsessana

      Lainaa

    14. Turun Murre 3.1.2019 3:18
      Tulos: +35 (119 ääntä)
      amt: Luokanopettajaan verrattuna silti paljon helpompi nakki. Kenenkään ei ole pakko ratsastaa, ja siellä tallilla sillä ratsastuksenopettajalla on kuitenkin (tunnin aikana) määräysvalta – ei kypärää, ei hevosen selkään ja sillä selvä. Luokanopettajan homma on hankalampi, koska kaikkien on kuitenkin se peruskoulu käytävä ja [...]
      Ei kenenkään ole pakko käydä peruskoulua. Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Peruskoulua vastaavan oppimäärän voi siis suorittaa perheen valitsemalla tavalla vaikkapa kotiopetuksena.

      Lainaa

    15. Tulos: +390 (404 ääntä)
      Tuija osui naulan kantaan. Nykyään vanhemmat olettavat, että on koulun ja opettajien velvollisuus kasvattaa heidän lapsensa. Ja jos ojennetaan ja rankaistaan, nii on helvetti irti kun ”ei meidän pirkko-petteri ole tehnyt mitää pahaa” ja haukutaan opettaja pystyyn liian kovista otteista, ku tullu vähä paha mieli pikkuselle joka on ollu kusipää. Kuten opettaja tuttuni sanoi ”Ei lasten kanssa juurikaan ole ongelmaa ja he ymmärtää, mutta jessus niitä vanhempia” Tässäki kasvamassa semmoinen prinsessa, joka sitten vanhempana luulee, että on oikeutettu saamaan kaiken ja ei kestä yhtään vastoinkäymisiä.

      Lainaa

    16. Tulos: -57 (151 ääntä)
      Ss: Tuija osui naulan kantaan. Nykyään vanhemmat olettavat, että on koulun ja opettajien velvollisuus kasvattaa heidän lapsensa. Ja jos ojennetaan ja rankaistaan, nii on helvetti irti kun ”ei meidän pirkko-petteri ole tehnyt mitää pahaa” ja haukutaan opettaja pystyyn liian kovista otteista, ku tullu vähä paha mieli [...]
      Pirkko-petteri ja muut vastaavat nimiyhdistelmät heti kieltoon

      Lainaa

    17. Tulos: -192 (266 ääntä)
      Ss: Tuija osui naulan kantaan. Nykyään vanhemmat olettavat, että on koulun ja opettajien velvollisuus kasvattaa heidän lapsensa. Ja jos ojennetaan ja rankaistaan, nii on helvetti irti kun ”ei meidän pirkko-petteri ole tehnyt mitää pahaa” ja haukutaan opettaja pystyyn liian kovista otteista, ku tullu vähä paha mieli [...]
      Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä "Kiintymyssuhdevanhemmat", jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä wilma-viestejään, joissa syväluotasi lasten mitättömiä välituntitörmäilyjä ja sanomisia. Inhosin sitä tosikkomaista vatvomista ja ihmettelyä jokaisesta kynänpudottamisesta luokassa tai nokittelusta välitunnilla. Lapseni kaverin äiti laittoi eston opettajalle, kun kyllästyi siihen spämmäämiseen. Oppivelvollisuus on pakollinen oppilaille. Opettaja taas on valinnut ammattinsa.

      Lainaa

    18. Tulos: +267 (275 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Joo ei kaikki olekkaan, mutta sä et selvästikkään tiedä millaseen asemaan opettajat on nykyään asetettu. Ja joo, tietenkin opettajissa on myös näitä outoja tapauksia, en mä sillä. Mutta nykypäivänä kurinpito on todella vaikeaa ja huolestuttavan monen vanhemman mielestä on opettajan velvollisuus opettaa köytöstavat niin syödessä kuin siinä miten toisia ihmisiä kohdellaan. Kiusaamiseen on myös vaikea saada muutosta koska kun vanhempia informoidaan heidän jälkikasvunsa pelleilystä, sitä ei oteta tosissaan eikä lasta ojenneta, vaan haukutaan opettaja. Se, että tämäkin nainen tässä luulee, että on fine antaa lapsen tehdö mitä haluaa ja vähät muista kertoo aika paljon.

      Lainaa

    19. Tulos: +37 (47 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Joo ei kaikki olekkaan, mutta sä et selvästikkään tiedä millaseen asemaan opettajat on nykyään asetettu. Ja joo, tietenkin opettajissa on myös näitä outoja tapauksia, en mä sillä. Mutta nykypäivänä kurinpito on todella vaikeaa ja huolestuttavan monen vanhemman mielestä on opettajan velvollisuus opettaa köytöstavat niin syödessä kuin siinä miten toisia ihmisiä kohdellaan. Kiusaamiseen on myös vaikea saada muutosta koska kun vanhempia informoidaan heidän jälkikasvunsa pelleilystä, sitä ei oteta tosissaan eikä lasta ojenneta, vaan haukutaan opettaja. Se, että tämäkin nainen tässä luulee, että on fine antaa lapsen tehdö mitä haluaa ja vähät muista kertoo aika paljon.

      Lainaa

    20. Tulos: +352 (364 ääntä)
      Kyllä jos meidän Adalmiina-Aleksandran mielestä 1+1=3 niin sittenhän se on! Aina joutuu opettajan kanssa vääntämään että miksi meidän kullannupun luovuutta koetilanteissa tukahdutetaan.

      Lainaa

    21. Tulos: -39 (75 ääntä)
      Juomari: L.:n tapaisista kasvaa tällä menolla varmastikin todella hienoja ihmisiä.
      On kasvanut jo vuosisatoja ja luultavasti -tuhansia.

      Lainaa

    22. Tulos: +247 (251 ääntä)
      Haha, ei hemmetti, luulin et näitä Tiinan kaltaisia ihmisiä on vain komediasarjoissa :D Järkyttävää tajuta, että noin ajattelevia oikeesti löytyy jostain

      Lainaa

    23. Tulos: -137 (301 ääntä)
      Voisin lyödä vetoa, että L:n sukupuolta ei ole vanhempien toimesta "päätetty", vaan L saa olla sukupuoleltaan ihan mitä itse haluaa... :/

      Lainaa

    24. traumcity 3.1.2019 6:11
      Tulos: +173 (251 ääntä)
      BigM: Voisin lyödä vetoa, että L:n sukupuolta ei ole vanhempien toimesta “päätetty”, vaan L saa olla sukupuoleltaan ihan mitä itse haluaa…
      Miksi/miten/missä vanhemmat päättävät lapsensa sukupuolen?

      Lainaa

    25. Tulos: +125 (145 ääntä)
      Kyllä lisääntyminen maailmassa pitäisi olla luvanvaraista.

      Lainaa

    26. Irvikissa 3.1.2019 7:33
      Tulos: -76 (158 ääntä)
      Ss: Joo ei kaikki olekkaan, mutta sä et selvästikkään tiedä millaseen asemaan opettajat on nykyään asetettu. Ja joo, tietenkin opettajissa on myös näitä outoja tapauksia, en mä sillä. Mutta nykypäivänä kurinpito on todella vaikeaa ja huolestuttavan monen vanhemman mielestä on opettajan velvollisuus opettaa köytöstavat niin [...]
      Ja sä et tiedä, että "olekaan" ja "selvästikään" kirjoitetaan yhdellä koolla. Huolestuttavan moni ei tiedä eikä edes välitä. Älä ole yksi heistä.

      Lainaa

    27. Tulos: +187 (195 ääntä)
      Tämän takia opettajille pitäisi maksaa enemmän palkkaa. Voin vain kuvitella minkälaista vihapostia opettajat saavat tämän jäävuoren huipun alla. Jos lapsi ei menesty, opettajan vika jepjep

      Lainaa

    28. Tulos: -33 (139 ääntä)
      Pliis: Pirkko-petteri ja muut vastaavat nimiyhdistelmät heti kieltoon
      Tää yksityiskohta tarttuu usein myös mun silmiin. Mä en tajua, miks kuvitteellisen lapsen pitää olla just joku tollanen. Kulunutta ja tylsämielistä. Miksi ei vaikka tavanomaiset, nykyaikaiset Siiri/Santeri tms. tai sit vaan Lapsi. Jokin tuossa Pirkko-Petterissä toki näppärästi tehostaa tekstin silmienpyörittelysävyä, eri asia taas on, että tarviisko sitäkään niin paljon kaikessa keskustelussa viljellä.

      Lainaa

    29. Tulos: +249 (249 ääntä)
      Tiina: Kyllä, kyllä sieltä voi ulkoistaa vain sen yhdenkin. Joku muu henkilökunnan jäsen voi katsoa lapsen perään sen muutaman minuutin ajan. Jos lasta ei miellytä olla valkoinen (Huom!) LUMIukko, niin nyt vain on niin, että esitys jää välistä. Tämä on karua vain sinulle. Lapsesi ei kärsi tai traumatisoidu vaikka nyt seitsemän eletyn vuoden jälkeen alkaisit viimein kertoa, että elämässä on myös rajoituksia ja toisia ihmisiä, jotka pitää ottaa huomioon. Hän traumatisoituu huomattavasti enemmän, jos huomaa sen nelikymppisenä. Kiintymysvanhemmuus ei tarkoita, että kaikki menee läpi ja perustellaan kaikki lapsen oikeuksilla ja esim. luovuudella (jota on paljon kaikilla lapsilla eikä vain "hämmästyttävän lahjakkaalla" L:lläsi).

      Lainaa

    30. Tulos: +220 (224 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Kiintymyssuhdevanhemmat-ryhmässä vain erikoisia tyyppejä, ja kuitenkaan Tiina ei saanut ryhmässä yhtään ymmärtävää kommenttia. Havaitsetko ristiriidan?

      Lainaa

    31. Tulos: +128 (130 ääntä)
      Piisamirotta: Jaahas. Viittä vaille valmiit luokanopen paperit, mutta kerkeäisköhän sitä vielä vaihtaa alaa?
      Juokse, vielä kun voit!

      Lainaa

    32. Tulos: -223 (261 ääntä)
      Ryhmässä keskustelua seuranneena, opettajalle lapsen roolinvaihdos oli aivan fine. Miksi teidän pitää luoda draamaa sinne missä sitä ei ole? Aloituksen postaaja oli itse aivan yhtä ymmällään lähettämässään sähköpostista kuin mitä me lukijatkin; en usko että kukaan vanhempana odottaa pääsevänsä lähettämään vastaavaa sähköpostia lapsen opettajalle. Kuitenkin ekaluokkalainen on vielä pieni ja moni opettaja ottaa huomioon myös joulujuhlaa järjestäessä, että se ei tule menemään suoraan käsikirjoituksen mukaan.

      Lainaa

    33. Tulos: +136 (146 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Paitsi että kirje opettajalle sotii koko aatetta vastaan. "Aikuinen antaa myös mallin siitä, kuinka ristiriitatilanteissa pyritään etsimään ratkaisua rauhanomaisesti neuvotellen. Rakentavalla vuorovaikutuksella pyritään saavuttamaan aikuisen ja lapsen kesken sellainen luottamus, jossa kumpikin kokee tulevansa huomatuksi ja kuulluksi." Kirjoittaja haluaa nyt tämän vastuun siirtää suoraan opettajalle vaikka olisi hänen tehtävä ohjeistaa ja opastaa, ettei se prinsessana olo nyt käy päinsä.

      Lainaa

    34. Tulos: +211 (219 ääntä)
      No joo, lapsi on liian pieni osaamaan "ihmissuhdetaitoja", mut ei kyl tässä hirveesti näytä siltäkään että Tiina olisi olisi niitä opettamassa.

      Lainaa

    35. Tulos: +58 (62 ääntä)
      Jos olisin saanu päättää luokan esityksissä mikä olen, olisin mielihyvin ollut kummitus.

      Lainaa

    36. Tulos: +221 (223 ääntä)
      Ei voi odottaa että osaa neuvotella, vai? Kyllä nuo mun siskon- ja veljenlapset, 4-7 -vuotiaat, osoittaa jo kykyjä tällä saralla; niiden kuulee keskustelevan esimerkiksi siitä, miten saadaan leikistä kaikille reilu, toisinaan aikuisen kannustettua mutta toisinaan ihan ilmankin. Taitavat jopa sanan "kompromissi". Mutta kuten Annika sanoi, ei lasten kanssa toisaalta ihan kaikesta tarvitse neuvotella... Ja tuo nyt on kaikista kummallisin johtopäätös, että koska lapselta ei voi odottaa neuvottelutaitoja, tehdään miten se tahtoo??

      Lainaa

    37. Tulos: -165 (193 ääntä)
      Miten tähän ryhmään pääsee? =D Ei kouluesityksen tarkotus ole viihdyttää vanhempia pukemalla lapsia väkisin lumiukoksi. Ja eikö nolo kouluesitys ja siitä seuraava ikuinen trauma ole tuttu hollywood-trooppi? ;) Jos lapsi ei halua olla lumiukko, niin ei ole pakko osallistua. Jos lapsi haluaa osallistua, mutta ei lumiukkona, niin on ehdottomasti opettajan velvollisuus muuttaa kässäriä niin että kaikille osallistumishaluisille löytyy mielekäs rooli. Varsinkin ekalla luokalla; vakavaa teatteria voi sitten harrastaa vanhempana. Sitäpaitsi, näin saadaan varmasti myös parempaa viihdettä yleisölle.... :)

      Lainaa

    38. Tulos: +222 (228 ääntä)
      Mahtava periaate lapsen kasvatuksessa: "helpommalla pääsee, kun antaa sen tehdä mitä haluaa".

      Lainaa

    39. Tulos: +110 (142 ääntä)
      Pahoin pelkään että lapsi olisi halunnut olla lumiukko, mutta se ei äidille käy "koska, meidän lapsen täytyy olla erilainen". Hyvää tulevaisuutta vaa, lapsen ensimmäinen pidätys teini-iässä saa vanhemmat syyttämään poliiseja jne.

      Lainaa

    40. Tulos: +33 (37 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Edelleen harmittaa kun en ole itse koskaan nähnyt koko Wilmaa. Silloin kun olin itse koulussa sitä ei oltu keksitty ja omia lapsia minulla ei ole.

      Lainaa

    41. yli opisto hörhö 3.1.2019 11:14
      Tulos: +132 (138 ääntä)
      Fiksuistakin ihmisistä voi tulla täysin aivokuolleita siinä vaiheessa kun se oma esikoinen aloittaa peruskoulun. Jostain syystä varsinkin nykyään on paljon vanhempia joiden mielestä se oma lapsi ei koskaan tee mitään väärin. Se on hemmetin hauskaa jos se oma lapsi terrorisoi muita oppilaita, mutta vanhempien mielestä näin ei voi olla. Yritäpä saada kiusaaminen loppumaan. Lisäksi tämä hyvin yleinen "opettajan kuuluu opettaa lapselleni kaikki elämässä tarvittavat asiat käytöstavoista lähtien", mutta opettajan velvollisuuksiin ei missään tapauksessa kuulu oppilaan rankaiseminen edes jälki-istunnon muodossa. Vanhempi antaa myöden kaikessa mitä penska keksii ja sitten haukutaan opettaja kun ei ole "hoitanut hommaansa". Sanattomaksi vetää.

      Lainaa

    42. Tulos: +83 (85 ääntä)
      Tiina taitaa luulla, että Pasilan Vanhenpainilta- jakso on kasvatusopas.

      Lainaa

    43. Yrmeli Kuohittu-Jormanainen 3.1.2019 12:07
      Tulos: +176 (184 ääntä)
      Mölhö: Aloituksen postaaja oli itse aivan yhtä ymmällään lähettämässään sähköpostista kuin mitä me lukijatkin;
      Eli hän siis vahingossa näpytteli sen, kun oikeasti tarkoitus oli vain lepuuttaa sormia näppiksellä ja vielä kenties epähuomiossa painoi Lähetä-nappulaakin vai...?

      Lainaa

    44. Tulos: +14 (48 ääntä)
      Vapaa kasvatus tuottaa taas hedelmää!

      Lainaa

    45. Tulos: -42 (90 ääntä)
      traumcity: Miksi/miten/missä vanhemmat päättävät lapsensa sukupuolen?
      Katsoin juuri dokkarin jossa kerrottiin muka transvestiitti-lapsista. Vanhemmat tekivät päätelmän sen perusteella, että tyttö oli poikatyttö ja poika halusi suunnitella vaatteita!

      Lainaa

    46. Tulos: -42 (66 ääntä)
      PIN: Kiintymyssuhdevanhemmat-ryhmässä vain erikoisia tyyppejä, ja kuitenkaan Tiina ei saanut ryhmässä yhtään ymmärtävää kommenttia. Havaitsetko ristiriidan?
      En havaitse ristiriitaa. Itserakkaat erikoisuudentavoittelijat ovat usein myös kovin riidanhaluisia.

      Lainaa

    47. Tulos: +121 (125 ääntä)
      Älkää hyvät ystävät heittäkö vielä toivoa. On nähty niitäkin tapauksia, jossa L:n tilanteessa olevat tajuavat itse suunnilleen 7-vuotiaina, että heidän omat vanhempansa ovat toivottomia. Heistä kasvaa silloin ihan pystyviä aikuisia, kun osaavat ottaa todellisuuden mallin muualta.

      Lainaa

    48. Ihmettelen vaan 3.1.2019 16:02
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Mölhö: Ryhmässä keskustelua seuranneena, opettajalle lapsen roolinvaihdos oli aivan fine. Miksi teidän pitää luoda draamaa sinne missä sitä ei ole? Aloituksen postaaja oli itse aivan yhtä ymmällään lähettämässään sähköpostista kuin mitä me lukijatkin; en usko että kukaan vanhempana odottaa pääsevänsä lähettämään vastaavaa [...]
      Mutta ihmettelikö Tiina sitä, että asia piti selittää opettajalle?

      Lainaa

    49. Tulos: +118 (130 ääntä)
      Vuosi myöhemmin: "Lapseni tuli itkien koulusta kotiin, kun häntä moitittiin toisen lapsen tukan vetämisestä. Liisa-Lotta on niin luova ja lahjakas lapsi, että hänellä oli varmasti jokin luova syy vetää tukasta. Miten kehtaatte syyttää häntä kiusaamisesta? Tätä samaa on tullut niskaan jo eskarissa ja päiväkodissa, miten voi olla ettei lapsen luovuutta tunnisteta ja tungetaan johonkin kiltin lapsen muottiin? Otan yhteyttä asianajajaan, jos tämä ei lopu."

      Lainaa

    50. Tulos: -57 (109 ääntä)
      Juuri tällaisen kasvatuksen saaneet _henkilöt_ "tietävät" sukupuolia olevan lähes äärettömän paljon. Ja ne sukupuolet voivat olla minkä värisiä tahansa

      Lainaa

    51. Tulos: +62 (80 ääntä)
      Tässä ryhmässä oli tosiaan huomattavan vähän Tiinan ymmärtäjiä. Ei mitään tekemistä kiintymysvanhemmuuden kanssa, joka on vähän maailmoja syleilevä termi asialliselle, lapsen kehitysvaiheet huomioon ottavalle kasvatustavalle. Hörhöjä nyt mahtuu joka paikkaan.

      Lainaa

    52. Himmeliini 3.1.2019 18:49
      Tulos: +128 (130 ääntä)
      Hei Tiina L. saa toteuttaa luovuuttaan valitsemalla värin itse. Hän esittää keltaisesta lumesta tehtyä lumiukkoa. Ope

      Lainaa

    53. Tulos: +75 (79 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Luitko tämän lähetetyn postauksen kommentit? Siellä nimenomaan 99,9% vastaajista sanoo, että tällainen ei ole ok, ei opettajalle, muille oppilaille eikä tälle lapselle. Ei tuo ole mitään kiintymysvanhemmuutta, vaikka ko. ryhmässä onkin julkaistu. Sen tosiaankin huomaa juuri siitä, ettei juuri kukaan ollut aloittajan kanssa samaa mieltä.

      Lainaa

    54. Tulos: +70 (94 ääntä)
      Ziimind: Juuri tällaisen kasvatuksen saaneet _henkilöt_ “tietävät” sukupuolia olevan lähes äärettömän paljon. Ja ne sukupuolet voivat olla minkä värisiä tahansa
      Tai ehkä he "tietävät" että sukupuolia on vain kaksi ja tulevat joka keskusteluun valittamaan muunsukupuolisista, vaikkei keskustelu edes liity sukupuoleen.

      Lainaa

    55. Tulos: +50 (50 ääntä)
      Heh, mä vihasin pienenä esiintymistä ja ryhmäesityksissä yleensä joko menin piiloon lavasteen taakse, käänsin selän yleisölle tai sit vaan seisoin enkä tehny mitään. :'D

      Lainaa

    56. Tulos: -3 (59 ääntä)
      Mikä tämä kiintymysvanhemmuusjuttu on? Näin äkkiseltään kuulostaa joltain amerikkalaiselta trendaavalta kasvatushömpältä, jonka toimivuudesta ei ole mitään takeita.

      Lainaa

    57. Tulos: -16 (40 ääntä)
      Nora: Luitko tämän lähetetyn postauksen kommentit? Siellä nimenomaan 99,9% vastaajista sanoo, että tällainen ei ole ok, ei opettajalle, muille oppilaille eikä tälle lapselle. Ei tuo ole mitään kiintymysvanhemmuutta, vaikka ko. ryhmässä onkin julkaistu. Sen tosiaankin huomaa juuri siitä, ettei juuri kukaan ollut aloittajan kanssa samaa mieltä.
      Juuri kukaan täällä _julkaistujen_ _kommenttien_ _vastaajista_ ei ollut samaa mieltä. Olen ollut tuossa ryhmässä muutaman tunnin ja kyllä; siellä on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että heillä on erityinen "kiintymyssuhde" lapsiinsa, sellainen, jota ei ole pinnallisilla vanhemmilla, joiden lapset eivät ole koko ajan äidin ja isän fokuksessa.

      Lainaa

    58. Minäminä 4.1.2019 5:20
      Tulos: -58 (86 ääntä)
      Mä en ymmärrä, mikä tässä on noin iso ongelma. Joo, en itsekään kirjoittaisi tuollaista viestiä opettajalle, mutta jos lapseni kertoisi haluavansa jonkin oman roolin näytelmässä, niin sanoisin hänelle, että puhuu asiasta opettajan kanssa. Tiina vain teki asian lapsen puolesta mielestäni ihan asiallisesti ja vaatimatta mitään. (Varmasti hankaliakin vanhempia on, tämä ei kuulostanut siltä.) Meidän lasten koulunäytelmät on aina ollut yhdessä ideoituja, joihin lapset on saanut itse vaikuttaa. Olen aivan varma, että joka vuosi olisi ollut mahdollisuus esiintyä merihevosella ratsastavana prinsessani, jos niin olisi halunnut. (Ja ei, en ole tätä vaatinut opettajilta, omat lapseni ovat niin epäluovia, että ovat vain vastaanottaneet tylsästi sen roolin, mitä heille on ehdotettu.) Yhteistyön ja toisten huomioonottamisen opettaminen on tärkeää, mutta eikö se päde myös niin päin, että lapsen omiakin ideoita pitää kuunnella? Jos ne eivät ole mahdollisia, niin sitten asia selitetään lapselle, mutta ei niitä kuulu äidin tyrmätä opettajan puolesta ihan vain periaatteen vuoksi. Ei lumiukkoesitys kuulu opetussuunnitelmaan, kyllä siitä käsikirjoituksesta voi joustaa. Pakko toki ei ole, mutta ei kysymisessä ole mitään väärää.

      Lainaa

    59. Hattarapilvi 4.1.2019 6:44
      Tulos: +67 (75 ääntä)
      Lpaselle olisi tärkeää opettaa juuri tuo, että aina ei saa tai voi tehdä ihan mitä lystää. Ja sitten olisi toisaalta hyvä antaa se mahdollisuus siihen luovuuteen. Joten miten olisi Lumiukko-esitys suunnitellulla käsikirjoituksella ja sitten ihan erikseen sellainen sekalaisempi esitys mistä ei sitten sitä luovuutta ainakaan puuttuisi? Luovuuden nujertaminen ei ole hyvä asia, mutta ei ole kyllä totaali säännöttömyyskään. Lapsen olisi hyvä oppia että kaikelle on aikansa ja paikkansa ja ne sopivat ajat ja paikat vain kuuluu opetella. Että jos on yhteinen suunnitelma jossa on tietty käsikirjoitus niin sen mukaan mennään ja tehdään ryhmässä sovittuja asioita eikä lähdetä sooloilemaan. Ja sitten kun on sen sooloilun ja luovuuden aika niin sitten saa antaa mielikuvituksen lentää ja ideoiden tuoda raikkaita tuulia.

      Lainaa

    60. Anttilan kuvasto 4.1.2019 10:58
      Tulos: +49 (53 ääntä)
      Mölhö: Ryhmässä keskustelua seuranneena, opettajalle lapsen roolinvaihdos oli aivan fine. Miksi teidän pitää luoda draamaa sinne missä sitä ei ole? Aloituksen postaaja oli itse aivan yhtä ymmällään lähettämässään sähköpostista kuin mitä me lukijatkin; en usko että kukaan vanhempana odottaa pääsevänsä lähettämään vastaavaa [...]
      Eiköhän tuo ope pyöritellyt silmiään mutta oli kiire päästä joululomalle, niin antoi tuollaisen höyryilyn mennä läpi. Toiset lapset on varmaan kokeneet tuon epäreiluna.

      Lainaa

    61. Tulos: +66 (74 ääntä)
      "Tukahduttaa luovuuden". Voi Tiina, tytöstäsi ei tule ikinä ainakaan elokuvastaraa jos hän ei ole valmis seuraamaan käsikirjoitusta.

      Lainaa

    62. Tulos: +26 (40 ääntä)
      Tiina voisi käyttää ehkäisyä useammin. Esim. joka kerta.

      Lainaa

    63. Pipo kiristää 5.1.2019 16:54
      Tulos: -35 (45 ääntä)
      Onhan toi Tiinan viesti tarpeettoman tärkeilevästi muotoiltu mutta en mäkään ymmärrä mikä ongelma on muka siinä että lapset saa halutessaan osallistua näytelmän suunnitteluun? Kaikki lapset on erilaisia ja kehittyy eri tahtiin omiksi persoonallisuuksikseen. Joku tykkää johtaa leikkiä ja toinen seurata mukana, joku esiintyä ja toinen tarkkailla jne., ei se ole väärin. Lapselle täytyy tarjota välineitä eri roolien kokeiluun ja oman mukavuusalueensa laajentamiseen mutta ei pidä turhaan painostaa sellaisissa asioissa joiden on tarkoitus olla hauskanpitoa, kuten koulunäytelmä. Joku vertasi tätä sooloilua tukasta vetämiseen ym. ??? Ei itsensä esiin tuominen lavalla ole toisten kiusaamista, se olisi kiusaamista ja epäreilua jos toinenkin lapsi haluaisi tuoda itse suunnittelemansa hahmon mukaan näytelmään ja se kiellettäisiin ilman hyvää syytä. Kyllä mekin saatiin lapsina suunnitella näytelmien rooliasut itse ja muokata vuorosanoja yhdessä neuvotellen, se juuri oli inspiroivaa ja kehittävää ja yleisökin viihtyi paremmin kun oli jotain luonnetta niissä esityksissä. Ei ole mitään ristiriitaa tämän ja hyvien käytöstapojen noudattamisen välillä.

      Lainaa

    64. Tulos: +43 (51 ääntä)
      Mölhö: Ryhmässä keskustelua seuranneena, opettajalle lapsen roolinvaihdos oli aivan fine. Miksi teidän pitää luoda draamaa sinne missä sitä ei ole? Aloituksen postaaja oli itse aivan yhtä ymmällään lähettämässään sähköpostista kuin mitä me lukijatkin; en usko että kukaan vanhempana odottaa pääsevänsä lähettämään vastaavaa [...]
      Näytteleminen on hyvä osa sääntöleikkejä ymmärtävän ala-asteikäisen oppimista ja kokonaisvaltaista kasvua: siinä korostuu nimenomaan yhteistyö ja se, ettei jokainen voi olla halutessaan leikin johtotähti ja kaikkia muita ylemmässä osassa, ja että pieninkin rooli on tärkeä. Harmi vain että koko kokemus latistuu muiden lasten osalta, kun sen jonkun Petra-Petrin ja Tyyne-Tuuren pitää myös päästä valokeilaan osoittamaan erikoista lumihiutalemaisuuttaan, vaikka oli yhdessä sovittu muuta ja harjoiteltu kovasti. "Ei tule menemään suoraan käsikirjoituksen mukaan" on realiteetti, johon kaikki koulu- ja harrastelijanäytelmien vetäjät ovat varautuneet, koska näyttelijä on ihminen eikä kone. Eritoten lapset. Se ei kumminkaan tarkoita sitä, että käsikirjoituksella voisi heittää vesilintua vain sen tähden että Tiinan tyttären sateenkaariukot ja merenneitotontut voidaan sisällyttää kokonaisuuteen. Ilmeisesti koko näytelmästä tuli leikki, ja leikkinä nimenomaan Tiinan lapsen leikki, jota varten kukaan ei tullut näyttelemään. Mutta siihen päädyttiin, koska loman alla opettajallakaan ei ollut aikaa sille hiusten halkomiselle, mitä Tiina ei näköjään osaa tehdä lapselleen yhteisiin sopimuksiin liittyen omassa roolissaan. Tuskin koko hommaa muistelee kukaan 30 vuoden päästä, mutta ei se silti kivaa ole kellekään (paitsi Tiinan tytölle).

      Lainaa

    65. Tulos: -43 (49 ääntä)
      Hihi: Tuskin koko hommaa muistelee kukaan 30 vuoden päästä, mutta ei se silti kivaa ole kellekään (paitsi Tiinan tytölle). [...]
      Ai olitko sinäkin näyttelemässä lumiukkoa ja ei ollut kivaa? Ensi kerralla kannattaa rohkeasti sanoa oma mielipiteensä niin ei tarvitse jälkikäteen harmitella ja kantaa kaunaa :)

      Lainaa

    66. Tulos: +60 (66 ääntä)
      Tuo tyyli myös opettaa muille lapsille, ettei ohjeita edes kannata kuunnella kun röyhkeydellä ja "temperamenttisuudella" saa tahtonsa läpi. Vähän kuin jonossa ohitteleva lapsi saisi ensimmäisenä ruokaa, vaikka oikeasti hänen paikkansa olisi jonon hännillä.

      Lainaa

    67. Leipäressu 7.1.2019 1:11
      Tulos: +56 (60 ääntä)
      Tiina jankuttaa tyttärensä luovuudesta, ja varmasti lapsi onkin luova. Niin ovat muutkin lapset. Mutta Tiinan logiikalla muut lapset eivät ole luovia, jos he suostuvat olemaan lumiukkoja. Hän jankuttaa myös "valmiista muotista". Kyse on yhteisestä näytelmästä, mitä todennäköisimmin yhdessä hyväksytystä sellaisesta. Lapset pääsevät kokemaan, kuinka he saavat aikaiseksi - jokainen oman osuutensa hoitaen - hienon lopputuloksen. Tässä tapauksessa lopputulos saavutetaan suunnittelulla, innostamalla, harjoittelemalla, yhteistyöllä, ohjauksella. Fiksu vanhempi kannustaisi lastaan tähän. Fiksu vanhempi voisi sanoa lapselleen: kysypä opelta, voidaanko sitten joskus myöhemmin tehdä toisenlainen esitys. Jossa saisit olla vaikka merihevosella ratsastava prinsessa. Ja kaikki muutkin saisivat valita, mitä haluavat esittää. Nyt teette ensin tämän hienon lumiukkoesityksen, ja kylläpä odotan, että pääsen näkemään teidät. Lapset kannattaa ottaa mukaan ideoimaan ja suunnittelemaan, mutta ei se luovuus sillä tukehdu, että opetellaan yhteistyötä ja tehdään yhteinen suunnitelma. Tiina-äidin kirjoituksen sävy on sellainen, että mietityttää, onko lapsi tosiaan alunperin itse keksinyt kieltäytyä roolistaan. Vai onko äiti kysynyt: ai lumiukkoko? Haluatko tosiaan olla lumiukko, eikö olisiko kivempi olla jotain muuta?

      Lainaa

    68. Tulos: +4 (28 ääntä)
      r: Noniin ope, tuo menee nyt jo yli. Tämähän on ryhmästä “Kiintymyssuhdevanhemmat”, jossa on vain erikoisia tyyppejä, johtoajatus lienee emotionaalinen herkkyys lastenkasvatuksessa? Tavisvanhemmat, eli ne 99,9% eivät odota mitään erityiskohtelua opettajilta. Päinvastoin. Itse pelästyin aina, kun opettaja lähetteli pitkiä [...]
      Tähän kyllä pakko itekkin sanoa, että sitä spämmiä tulee oikeasti ihan mitättömistä asioista. Ennen ei puututtu, jos oli lapsilla vähän rajummat leikit. Nykyään ei poikien anneta leikkia sotaa, vaikka se on ollut kautta aikojen poikien lempileikkejä. Eskarissa tuli oikeen 2 henkilökunnan jäsentä poikaani hakiessani ilmoittamaan, kuinka olivat lapset leikkineet sotaa. Jäin monttu auki siihen hämmästynyt ilme kasvoillani vähäksi aikaa, ennen kun sain suustani, että "niin, ja?"

      Lainaa

    69. Tulos: -45 (63 ääntä)
      Ongelma on siinä, että nykyään ei hyväksytä sitä, että pojat on poikia. Kaikki vähänkin maskuliininen käytös pyritään kytkemään pois, vaikka se on poikien parhaita ominaisuuksia.

      Lainaa

    70. Koti uskonto ja isäm maa 7.1.2019 19:33
      Tulos: +23 (39 ääntä)
      Profiili: Ongelma on siinä, että nykyään ei hyväksytä sitä, että pojat on poikia. Kaikki vähänkin maskuliininen käytös pyritään kytkemään pois, vaikka se on poikien parhaita ominaisuuksia.
      Mihin tää maailma joutuiskaan ilman poikien sotaleikkejä

      Lainaa

    71. Tulos: +21 (29 ääntä)
      Profiili: Tähän kyllä pakko itekkin sanoa, että sitä spämmiä tulee oikeasti ihan mitättömistä asioista. Ennen ei puututtu, jos oli lapsilla vähän rajummat leikit. Nykyään ei poikien anneta leikkia sotaa, vaikka se on ollut kautta aikojen poikien lempileikkejä. Eskarissa tuli oikeen 2 henkilökunnan jäsentä poikaani hakiessani [...]
      Miten pojat ja poikien ongelmat nyt tähän liittyvät? Minulla on pelkkiä tyttöjä, eivätkä he saaneet mitään erityiskohtelua peruskoulussa, päinvastoin. Omat prinsessani eivät ole mitään hymyileviä nyökyttelijöitä, vaan varsinaisia jääriä. Opettajan kauhuja siis.

      Lainaa

    72. Salsa-Krookus 8.1.2019 2:22
      Tulos: +29 (43 ääntä)
      Näen jo tuollaisten äitien kasvattamat lapset aikuisina: "Meidän Tammiina-Oregano meni kaupan kassalle töihin, mutta kun hän on niin luova, hän pukeutui tiikeriksi ja rakensi muropaketeista iglun." "Meidän Piuku-Jörö meni armeijaan ja tuunasi varusteensa glitterillä. Oi miten hän on niin luova ja erilainen kuin muut!" "Meidän Jelly-Gillette maalasi niin kauniin taiteellisen kuvan Kelan ikkunaan, että luulisi Kelan heltyvän antamaan tukia. Minäpä pistän sinne viestiä, että jos lapseni ei halua täyttää aktiivimallia niin voiko hän saada 2000e kuussa ja autokyydin harrastuksiinsa. Hän kun on niin luova ja erilainen ja rakastan häntä enemmän kuin muut vanhemmat omia lapsiaan." Sori, lähti lapasesta. Ärsyttää vain nykymaailma, jossa tuetaan lasta kasvamaan vinoon. Hienoa, että rakastatte, mutta lapsesi ei ole yhtään sen kummallisempi kuin vaikkapa naapurin lapset. Miksi nostaa lapsi pienestä pitäen korokkeelle ja opettaa ohimennen muiden lasten olevan alempana kuin äidin pikku yksisarvinentähtiprinsessa, jolle pedataan pehmeät pumpulit kotona. Miksi opettaa lapselle, että hän on etuoikeutettu saamaan kaiken mitä haluaa ja polkemaan niitä, joille opetetaan muiden huomioon ottamista, ryhmätyöskentelyä ja auktoriteettien kunnioittamista. Tosiasia kun on, että lapset oppivat nopeasti käyttämään tuollaista toimintatapaa ja aikuisuuden kynnyksellä saattavat pudota korkealta ja kovaa kun ei mennäkkään heidän mielensä mukaan. Nykypäivän kirous on "minäminäminä" ja "mutkunmähaluun".

      Lainaa

    73. Tulos: -19 (29 ääntä)
      Koti uskonto ja isäm maa: Mihin tää maailma joutuiskaan ilman poikien sotaleikkejä
      Elä nyt takerru niihin sotaleikkeihin. Vaan kun pointti oli, että kaikkiin vähänkin rajumpiin leikkeihin puututaan. Poikien ei anneta enää olla poikia.

      Lainaa

    74. Tulos: +17 (29 ääntä)
      Tämä nykynuoriso ja nykylapset on pelkkää sontaa -meemi kärsii kyllä tilastojen valossa aika pahasti sillä lähes kaikki indikaattorit ovat positiivisempia kuin aiemmin. Esim. päihteiden ja tupakan käyttö on rajusti vähentynyt jne. Nyt vain on some ja media vääristämässä käsityksiä, kun ääritapaukset saavat jatkuvasti näkyvyyttä.

      Lainaa

    75. Tulos: +9 (21 ääntä)
      10 vuoden päästä voi sitten miettiä mikä meni pieleen kun lapsi ei pärjää yhteiskunnassa ollenkaan. Kaikkien ei todellakaan pitäisi tehdä lapsia.

      Lainaa

    76. kalajannellesoppaa 8.1.2019 10:30
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Pliis: Pirkko-petteri ja muut vastaavat nimiyhdistelmät heti kieltoon
      Hänen nimensä on Homo-Petteri, ja Homo-petteri on tyttö! (c) Pasila

      Lainaa

    77. Tulos: +39 (39 ääntä)
      : Tuo tyyli myös opettaa muille lapsille, ettei ohjeita edes kannata kuunnella kun röyhkeydellä ja “temperamenttisuudella” saa tahtonsa läpi. Vähän kuin jonossa ohitteleva lapsi saisi ensimmäisenä ruokaa, vaikka oikeasti hänen paikkansa olisi jonon hännillä.
      Lapsuuteni päiväkerhossa ja varsinkin päiväkodissa voisikin tiivistää tähän. Arkana ja ujona turhauduin joskus siihen, että jouduin aina jonon hännille, vaikka olisinkin ollut hyvissä ajoin liikenteessä, ja ohjaaja vaan kehui minun olevan kypsä ja fiksumpi, kun annan tilaa. Vittu, opin siitä väärän läksyn, ja niin oppi ne muutkin. 90-luvulla, ryhmäkoko liian iso.

      Lainaa

    78. Jarrrrmo Kerrrravalta 8.1.2019 22:06
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      Maijja: Tällaisten takia melkein toivoo sotaa.
      Mä toivon tarttuvaa tautia joka korjaa pois tyhmät.

      Lainaa

    79. Tulos: +16 (20 ääntä)
      Ano: Ei kouluesityksen tarkotus ole viihdyttää vanhempia pukemalla lapsia väkisin lumiukoksi.
      Mikä muuten on kouluesityksen tarkoitus?

      Lainaa

    80. Tulos: +21 (25 ääntä)
      Siis ymmärrän,jos ei halua lastaan tiettyyn muottiin kasvattaa, mutta ei herranen aika koulunäytelmä liity asiaan ja jos kuitenki päättää, että liittyy (joka on absurdia), niin ei lapsen tarvi siihen osallistua. Ei mulla tulis mieleenkään lähtä kitisemään, että lapseni ei halua olla lumiukko, mutta hänen silti pitää saada olla näytelmässä hänen toivomanaan hahmona. Toki oishan se hauska idea joskus antaa niiden lasten kirjoittaa ja suunnitella ja näytellä oma näytelmänsä niinä hahmoina joita haluavat olla :D nään jo sen kaaoksen

      Lainaa

    81. FarkMerkErk 13.1.2019 8:09
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      foo: Edelleen harmittaa kun en ole itse koskaan nähnyt koko Wilmaa. Silloin kun olin itse koulussa sitä ei oltu keksitty ja omia lapsia minulla ei ole.
      Tee nyt ihmeessä edes yksi..ihan vaan Wilman takia. Adoptoi vaikka!

      Lainaa

    82. Tulos: +34 (40 ääntä)
      Mieheni veljen lasta kasvatetaan tuolla tavoin. Perheen ja vieraiden kokoontuessa paikalla saattaa olla 4-8 aikuista ja tämä tyttö. Emme saa puhua keskenämme jos tyttö päättää että telkkari laitetaan päälle, hän syö sitä mitä tahtoo eli yleensä suklaata muttei ollenkaan päivällistä, isovanhempien jouluaterialle tullaan hangesta pyjama päällä ilman kenkiä koska ei huvita pukeutua, lautapelissä muut eivät saa voittaa koska tyttö pahoittaa mielensä. Aikuisia saa haukkua ja kommentoida törkeästi. Jos isovanhemmat haluavat nähdä ainoan lapsenlapsensa ja tulevat sovitusti kylään, tyttö saa huutaa heille törkeästi että nyt ei huvita ja vanhukset joutuvat palaamaan kotiinsa. Koulusta myöhästytään joka päivä ja miehen veljeltä on pyydetty selitystä asiaan, mutta mies vain sanoo että meidän tyttö päättää aamulla kengistä ja sitä ennen ei voi lähteä tmsp. Olen katsonut tätä kauhulla monta kertaa, mutten voi mitään sanoakaan. Tyttöä käy sääliksi. Viimeisin kehitys tilanteeseen on jatkuvat hermoromahdukset. Tyttö päätti järjestää juhlat joihin oli kutsuttu vain minut ja mieheni (tytön vanhempien lisäksi). Minä en mennyt sillä en enää vain jaksa istua siellä lärvi irveessä kun tyttö jatsoo My Little Pony piirrettyjä kun vanhemmat pyytelevät anteeksi jos joku puhuu jotain (oikeasti istumme kuoleman hiljaisuudessa. Enkä ymmärrä sitä kieltä jolla piirretyt on dubattu mutta minun pitää silti katsoa sillä kaikkien on pakko katsoa). Mieheni palasi näistä mielikuvitusjuhlista täysin järkyttyneenä. Hän sanoi että tyttö oli huutanut hysteerisenä kaksi tuntia sillä hänen piti piirtää jokin eläin ja sitten hän piirsi sen mielestään väärin. Tyttö löi itseään päähän ja huusi ettei saa ajatusta pois mielestään. Huh. Ja ihan oikeasti kyseessä ei ole mikään alunperin käytöshäiriöinen lapsi vaan nämä hermoromahdukset ovat viimeisen vuoden kehitystä.

      Lainaa

    83. Tulos: +20 (20 ääntä)
      Vatupassi: Jaahas, sitä odotellessa että milloin ensimmäinen ratsastustunnille tuleva lapsonen ei suostu laittamaan kypärää päähänsä. Eiväthän mokan tapaus ja oma esimerkkini ole suoraan verrannollisia asioita, mutta jos tuollainen kasvatustrendi on kasvusuunnassa, niin eiköhän sitäkin tule tapahtumaan.
      Lasten alkeistalutustunteja työkseni seitsemän vuotta tehneenä voin sanoa, että näitä tapauksia on ollut surettavan paljon. Ja aivan kaiken ikäisissä lapsissa. Toisinaan tilanne on kärjistynyt huutoitkuraivareihin, kun lapselle on kerrottu, että ponin selkään ei ole mitään asiaa ilman kypärää. Voin sanoa, että on erittäin miellyttävää tolkuttaa kypärän tärkeyttä siinä vaiheessa, kun 4-10-vuotias muksu rääkyitkee vieressä ja vanhemmat yrittävät selittää, että kyllähän lapsen nyt täytyy päästä ratsastamaan ilman kypärää, kun on kerran maksettukin jo eikä lasta saa pakottaa. Kivana extramausteena lapset, jotka tekevät ongelman siitä, että eivät saakaan mennä sillä ponilla, jolla halusivat, koska luonnollisesti ratsut on jaettu lasten kokemuksen ja koon mukaisesti. Oon ollut mukana myös useissa talutusratsastushommissa markkinoilla ymv paikoissa, ja siellä eritoten tämä kypäränkäytön haluttomuus on lasten keskuudessa yleistä. Aika usein olen joutunut minuuttien tinttaamisen jälkeen kaivamaan rahat takaisin ja toteamaan vanhemmille, että "sori, ilman kypärää ei ole mitään asiaa ponin selkään". Parhaimmillaan vanhemmat jättävät vihaista palautetta ja huonoja arvosteluja nettiin, jotkut kehtaavat alkaa jopa räyhätä huonosta palvelusta ihan paikan päällä...

      Lainaa

    84. Tulos: +11 (15 ääntä)
      Apua: Mieheni veljen lasta kasvatetaan tuolla tavoin. Perheen ja vieraiden kokoontuessa paikalla saattaa olla 4-8 aikuista ja tämä tyttö. Emme saa puhua keskenämme jos tyttö päättää että telkkari laitetaan päälle, hän syö sitä mitä tahtoo eli yleensä suklaata muttei ollenkaan päivällistä, isovanhempien jouluaterialle [...]
      Jos tilanne tosiaan on tuollainen, niin on aika selvää että vanhempansa vihaavat lastaan, kun antavat noin huonot eväät elämälle. Elämään kuuluu rajat ja ne olisi tarkoitus opetella lapsena. Hyvin surullinen tilanne.

      Lainaa

    85. Tulos: -18 (28 ääntä)
      Apua: Mieheni veljen lasta kasvatetaan tuolla tavoin. Perheen ja vieraiden kokoontuessa paikalla saattaa olla 4-8 aikuista ja tämä tyttö. Emme saa puhua keskenämme jos tyttö päättää että telkkari laitetaan päälle, hän syö sitä mitä tahtoo eli yleensä suklaata muttei ollenkaan päivällistä, isovanhempien jouluaterialle [...]
      Kommentin lopussa kuvaamasi raivokohtaus on kyllä leimallisesti aivovaurioisen lapsen käytöstä. Itsensä lyöminen ei enää johdu "huonoista vanhemmista", vaan lapsi tarvitsisi kunnon tutkimuksia, esim. aivokuvauksia ja terapiaa. Lopettakaa näiden vanhempien syyttely, he tarvitsevat tukea sairaan lapsensa hoidossa. Mitkään juhlat tai kyläilyt eivät sovi noin huonokuntoiselle lapselle. Olen seurannut hyvin läheltä yhden "huonostikasvatetun" tytön kehitystä, hänellä oli syntymätrauma: syntyi sinertävänä keskosena, hän alkoi oireilla sukulaisia häiritsevästi kouluikäisenä, pääsi lopulta terapiaan ja käy nyt kunnan sairaalakoulua.

      Lainaa

    86. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Ruma Elsa: Kommentin lopussa kuvaamasi raivokohtaus on kyllä leimallisesti aivovaurioisen lapsen käytöstä. Itsensä lyöminen ei enää johdu “huonoista vanhemmista”, vaan lapsi tarvitsisi kunnon tutkimuksia, esim. aivokuvauksia ja terapiaa. Lopettakaa näiden vanhempien syyttely, he tarvitsevat tukea sairaan lapsensa hoidossa. [...]
      Joo, terapiaa varmasti tarvitsee, mutta itsensä lyöminen on uhmaiässä aika yleistä lapsilla. Jopa teini iässä monet satuttavat itseään. Nämä ovat seurausta siitä kun lapsi ei saa oikeanlaista huomiota. Kun mikään ei tunnu miltään, eikä vanhemmat anna oikeanlaista tukea, niin koitetaan saada sitä huomiota äärijutuilla. Aikuisen käytös tällaisessa tilanteessa vaikuttaa siihen miten tilanne edistyy.

      Lainaa

    87. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Ekaluokkalaisella ei vielä tarpeellisia sosiaalisia taitoja neuvotteluun? Jaa, ja mistäs ne taidot sit tulevat? Ilmeisesti ihan itsestään vaan ilmaantuvat, eikä suinkaan opettamalla. En mä ainakaan muista muiden huomioimisen ja kompromissien/vastavuoroisuuden harjoittamisen ekaluokalla enää mitään vieraita asioita olleen. Toki, mulla on sekä nuorempi että vanhempi sisarus, joiden kanssa piti leikkiä ja jakaa leluja ja tilaa jo ihan pienenä, joten harjoittelu sai varmaan hyvää etumatkaa niihin nähden jotka on perheen ainoita lapsia. Mut ihan oikeesti, toivois vanhemman ymmärtävän et nää asiat _opetetaan_, ja ettei ekaluokkalainen todellakaan oo liian nuori oppimaan sosiaalisia taitoja. (Epäilen onko niiden opetteluun mitään alaikärajaa ylipäätään.)

      Lainaa

    88. Tulos: +11 (11 ääntä)
      Apua: Mieheni veljen lasta kasvatetaan tuolla tavoin. Perheen ja vieraiden kokoontuessa paikalla saattaa olla 4-8 aikuista ja tämä tyttö. Emme saa puhua keskenämme jos tyttö päättää että telkkari laitetaan päälle, hän syö sitä mitä tahtoo eli yleensä suklaata muttei ollenkaan päivällistä, isovanhempien jouluaterialle [...]
      Onpa ikävä tilanne. Olipa syy lapsen tai vanhempien käytökseen mikä hyvänsä, tyttö tarvitsee apua, jota vanhemmat eivät ilmeisesti osaa antaa. Kannattaisi ottaa yhteyttä lastensuojeluun, niin voisivat varmistaa, että vanhemmat oppivat keinot lapsensa kanssa toimimiseen ja lapsen kasvua terveeseen suuntaan voidaan tukea mahdollisimman tehokkaasti. Apuahan tuo perhe selvästi kaipaa, ja jonkun olisi hyvä tehdä aloite, jos vanhemmat eivät apua itsenäisesti osaa hakea.

      Lainaa

    89. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Sääliksi käy Tiinan tyttöä. Pitkä ja vaikea taival tulee olemaan tämä elämä hälle jos äidillä toi asenne jatkuu...

      Lainaa

    90. Perinnötön paprika 17.1.2021 13:24
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      PIN: Kiintymyssuhdevanhemmat-ryhmässä vain erikoisia tyyppejä, ja kuitenkaan Tiina ei saanut ryhmässä yhtään ymmärtävää kommenttia. Havaitsetko ristiriidan?
      Ei siinä mitään ristiriitaa ole. Päinvastoin. Nämä mielisairaat eivät näe muita kuin omat lapsensa ja vain heidän omilla lapsillaan on oikeus olla ihmisperseitä, kuten vanhempansakin ovat. Muiden lapset ja vanhemmat tekevät väärin jos ovat ihmisperseitä.

      Lainaa

    91. Nuhteeton metsämarja 11.10.2021 14:53
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Jootaas: Mikä muuten on kouluesityksen tarkoitus?
      uskoakseni sama tarkoitus kuin koko koulujärjestelmällä eli tukea lasten kehitystä ja sivistystä

      Lainaa

    92. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Jarrrrmo Kerrrravalta: Mä toivon tarttuvaa tautia joka korjaa pois tyhmät.
      Kiitos Jarmo viimesestä puolestatoista vuodesta

      Lainaa

    93. Vaatelias kala 3.8.2022 18:50
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Maijja: Tällaisten takia melkein toivoo sotaa.
      Tämä vanheni huonosti

      Lainaa

    94. Suvaitsematon hilleri 23.2.2023 12:49
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Pliis: Pirkko-petteri ja muut vastaavat nimiyhdistelmät heti kieltoon
      Meidän Sanni-Juuteri ja Homo-Petteri saavat tuollaisesta kieltolakivouhotuksesta korvamatoja

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: esitys, lumiukko, näytelmä, koulu, lapset, lapsi, opettaja, palaute, kirje, prinsessa