Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mielensäpahoittajat, osa 56

Lapissa ei ole mitään ihanaa.
Mielensäpahoittajat, osa 56

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 97 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: -69 (301 ääntä)
      Mädättäjiä, mädättäjiä kaikkialla.

      Lainaa

    2. Tulos: -87 (161 ääntä)
      Aamen!

      Lainaa

    3. Tulos: +903 (931 ääntä)
      Lappilaisena voin vahvistaa että täällä ei ole yhtään puita eikä kukkia ja kaikki tuntemani ihmiset ovat serkkuja.

      Lainaa

    4. Tyhjäntoimittaja 12.3.2019 0:47
      Tulos: +422 (454 ääntä)
      No nyt oli kyllä Raijalta niin vakuuttavaa todistusta, että ei tarvii Lappiin mennä. En oo käynytkään eikä näköjään tarvii mennäkään.

      Lainaa

    5. Tulos: +184 (374 ääntä)
      Onneksi Terhi ei vaikuta yhtään ahdasmieliseltä.

      Lainaa

    6. Tulos: +333 (349 ääntä)
      Luulin eka, että Lappimoka oli Tampere ja Oulu.

      Lainaa

    7. Tulos: +127 (149 ääntä)
      Lappi vaikuttaa ihanalle. :) Aion ensi kesänä viettää pari yötä rovaniemellä. Välipäivänä käyn ainakin Utsjoella ja Kilpisjärvellä.

      Lainaa

    8. Tulos: +299 (321 ääntä)
      Oikein, Raija! Ei me sinua tänne Lappiin halutakaan.

      Lainaa

    9. Tulos: +269 (295 ääntä)
      Raija on triggeröitynyt...Lapista?!?!?

      Lainaa

    10. Tulos: +262 (306 ääntä)
      Siinä vasta kehäkolmosstereotypia.

      Lainaa

    11. Tulos: +227 (237 ääntä)
      Raija on käynyt varmaan vain Kemin keskustassa pyörähtämässä ja tehnyt päätelmänsä koko lapista siitä

      Lainaa

    12. Tulos: +151 (153 ääntä)
      Matkailu avartaa.... Yleensä.

      Lainaa

    13. Tulos: +174 (208 ääntä)
      Huoh: Lappi vaikuttaa ihanalle. Aion ensi kesänä viettää pari yötä rovaniemellä. Välipäivänä käyn ainakin Utsjoella ja Kilpisjärvellä.
      Tiedäthän, että tuosta tulee vajaan 1500km kiertoajelu?

      Lainaa

    14. Mustalaisnaamio 12.3.2019 4:33
      Tulos: +16 (172 ääntä)
      Memerento: Onneksi Terhi ei vaikuta yhtään ahdasmieliseltä.
      Ahdasmielinen ja lisäksi paska.

      Lainaa

    15. Mustalaisnaamio 12.3.2019 4:37
      Tulos: +78 (86 ääntä)
      Huoh: Lappi vaikuttaa ihanalle. Aion ensi kesänä viettää pari yötä rovaniemellä. Välipäivänä käyn ainakin Utsjoella ja Kilpisjärvellä.
      Kummassakin käväisee helposti ja ehtii vielä iltapäiväksi takaisin Rovaniemelle.

      Lainaa

    16. Kolehmainen 12.3.2019 5:40
      Tulos: -28 (174 ääntä)
      Mulla on Terhin kaltaisia miespuoleisia työkavereita. Mihin tämä maailma on menossa?

      Lainaa

    17. Lohikäärme 12.3.2019 6:13
      Tulos: +126 (312 ääntä)
      Miksi... Juu, onhan se ihanaa että otetaan huomioon ihmiset ja bla bla bla... Mutta kun Terhin kaltaiset ihmiset on JUST yksi asia joka tekee LGBT+ yhteisöstä syöpää tänä päivänä (terveisin homo) Mikä siinä on että vuosia sitten koko liike ajoi oikeuksia ja hyväksyntää, mutta viimeaikoina se alkaa tuntua enemmän ja enemmän kultilta? (Vähän samalla tyylillä kuin PETA jne)

      Lainaa

    18. Tulos: +168 (174 ääntä)
      Ehdotan Raijaa Suomen matkailunedistämiskeskuksen markkinointipäälliköksi.

      Lainaa

    19. Daigadaiga 12.3.2019 6:55
      Tulos: +172 (180 ääntä)
      Tulee muistaa, että poroja parveilee jo Lahden seutuvilla ja sähköjä ei saa Tamperetta ylempänä. On vain pimeys, kylmyys, ja Timo Soini.

      Lainaa

    20. Näintäämenee 12.3.2019 7:01
      Tulos: -29 (151 ääntä)
      Miksi taitoluistelijanaisilla on pääsääntöisesti valkoiset, joskus näkee beigejä ja punaisiakin on harvakseltaan nähty, mutta miehillä aina mustat? Tasa-arvoa, kaikille sama väri! Naiset saa käyttää jo taitoluistelussa housuja ilman helmaosaa, paitsi jäätanssijoilla on oltava edelleen helma. Saako miehet käyttää helmaa? Missä tasa-arvo! Entä miksi pitää olla mies ja nainen aina pariluistelussa ja jäätanssissa? Missä nais-nais tai mies-mies -parit? Vaadin tasa-arvoa! PS. Ei tartte ottaa tosissaan.

      Lainaa

    21. Tulos: -62 (66 ääntä)
      Daigadaiga: Tulee muistaa, että poroja parveilee jo Lahden seutuvilla ja sähköjä ei saa Tamperetta ylempänä. On vain pimeys, kylmyys, ja Timo Soini.
      Milläs PowerParkin laitteet pyörii?

      Lainaa

    22. Tulos: +194 (196 ääntä)
      Hullu: Milläs PowerParkin laitteet pyörii?
      Timo Soinin uholla.

      Lainaa

    23. jukkapalmu 12.3.2019 7:25
      Tulos: +198 (278 ääntä)
      Pääsääntöisesti aina oksettaa kun joku alkaa märisemään tyttö/poika- jutuista ja nimeää omansa joksikin Pesupalloksi, mutta "poikien luistimet" on kyllä kieltämättä aika hölmö ilmaisu.

      Lainaa

    24. Tulos: +116 (130 ääntä)
      Miulla on poikien luistimet vaikka oon tyttö? O-O

      Lainaa

    25. Nimimerkki 12.3.2019 7:54
      Tulos: +43 (195 ääntä)
      Lohikäärme: Miksi… Juu, onhan se ihanaa että otetaan huomioon ihmiset ja bla bla bla… Mutta kun Terhin kaltaiset ihmiset on JUST yksi asia joka tekee LGBT+ yhteisöstä syöpää tänä päivänä (terveisin homo) Mikä siinä on että vuosia sitten koko liike ajoi oikeuksia ja hyväksyntää, mutta viimeaikoina se alkaa tuntua enemmän ja enemmän kultilta? (Vähän samalla tyylillä kuin PETA jne)
      Ei homoudessa olekkaan suurimman osan mielestä mitään väärää. Enemmän ihmisitä taitaa juurikin häiritä käytös ihmisissä. Esim, jos järjestetään Pride (näyttääkseen, että olemme normaaleita ihmisiä), niin miksi siellä ei voi marssia kuin normaali ihminen? Miksi pitää olla dildo otsassa ja tekopeniksiä jokapuolella? Miksi pitää olla pillun muotoisia hattuja. Se porukka tekee itse itsestään typerän kuvan ja se ei liity homouteen.

      Lainaa

    26. Tulos: -158 (304 ääntä)
      Sukupuolia on kaksi. Panda Henrikit ja Swen Patriciat voi painua jonnekkin hevon helkkariin ja perustaa sinne oman friikkilän jossa voivat jakaa propagandaansa.

      Lainaa

    27. Raivo-Raija 12.3.2019 8:11
      Tulos: +44 (68 ääntä)
      Mie79: Tiedäthän, että tuosta tulee vajaan 1500km kiertoajelu?
      Onko sillä matkalla jotain merkitystä jos on huvittelemassa ja maisemia katselemassa ja tekemässä roadtrippiä?

      Lainaa

    28. Tulos: +135 (149 ääntä)
      Tekee vahvasti mieli huomauttaa että taitoluistinten lisäksi on vielä erikseen kaunoluistimet, jotka useimmilta ei-harrastajilta löytyy kaapista. Ole hyvä Terhi, ens kerralla voit päteä paremmin!

      Lainaa

    29. Tulos: +85 (87 ääntä)
      Kylmänkukkahan on kaunis, harvinainen ja suojeltu.

      Lainaa

    30. Kilokalori 12.3.2019 8:21
      Tulos: +111 (113 ääntä)
      Lappi on ihana. Ja jos Raijatkin pysyy pois, niin entistä parempi. Epäilen, että Raija ei ole rakentanut taloaan omin kätösin omalta tontiltaan kaatamistaan ja sahaamistaan puista. Ihan samalla lailla sinne Lappiin voi K-raudasta lautakuorman tilata, kuin Helsinkiinkin (missä ei myöskään ole saatavilla kaadettavia puita taloja varten).

      Lainaa

    31. Tulos: -24 (118 ääntä)
      Mikä on cis-sukupuoli?

      Lainaa

    32. Väsynyt tuhnu 12.3.2019 8:25
      Tulos: +59 (61 ääntä)
      Parasta etelässä onkin juuri tuo koivun kukinta...atsiih!!!

      Lainaa

    33. Tulos: +180 (220 ääntä)
      Joo, kyllä "hokkarit" olis ollut parempi sana kuin "poikien luistimet", ja pyrin itsekin välttämään asioiden turhaa sukupuolittamista, mut tollanen hyökkäävä tapa huomauttaa muiden sanavarastosta ei ainakaan edistä yhtään mitään

      Lainaa

    34. Tulos: -56 (88 ääntä)
      Vaikka kokotaulukko on sama kaikille lapsille, kenkiä ja luistimia markkinoidaan eri kuoseissa tytöille ja pojille. Voisiko olla vaikka niin, Terhi, että Anu teki sen erotuksen valmiiksi, jottei asia jäisi kysyttämään halukasta, siitä huolimatta että ne menevät myös tytölle?

      Lainaa

    35. Tulos: +61 (93 ääntä)
      NipaMan: Mikä on cis-sukupuoli?
      Se yleisin tapaus. Syntyy pojan genitaaleilla ja identifioituu pojaksi ilman sen suurempia kriisejä, eli cis-sukupuolinen (engl. Cis-gender). Erotuksena transsukupuolisesta (engl. Transgender), joka syntyy naisen genitaalit jalkovälissä, mutta tuntee itsensä pojaksi/mieheksi, ja haluaa korjata sukupuolensa mieheksi. (Ja sama toisinpäin ja naissukupuolella, you get the point.)

      Lainaa

    36. abort mission 12.3.2019 9:36
      Tulos: +66 (86 ääntä)
      Hihi: Vaikka kokotaulukko on sama kaikille lapsille, kenkiä ja luistimia markkinoidaan eri kuoseissa tytöille ja pojille. Voisiko olla vaikka niin, Terhi, että Anu teki sen erotuksen valmiiksi, jottei asia jäisi kysyttämään halukasta, siitä huolimatta että ne menevät myös tytölle?
      Hokkareissa ja kaunoluistimissa on myös erilainen terä. Ihan tärkeä asia mainita ostajille, vaikka sanoikin sitten epämääräisesti "poikien luistimet". Olin Terhin puolella vielä ekan kommentin jälkeen, mutta lopussa lähti keulimaan.

      Lainaa

    37. Tulos: +90 (98 ääntä)
      Näintäämenee: Miksi taitoluistelijanaisilla on pääsääntöisesti valkoiset, joskus näkee beigejä ja punaisiakin on harvakseltaan nähty, mutta miehillä aina mustat? Tasa-arvoa, kaikille sama väri! Naiset saa käyttää jo taitoluistelussa housuja ilman helmaosaa, paitsi jäätanssijoilla on oltava edelleen helma. Saako miehet käyttää [...]
      Huolimatta siitä, ettei tartte ottaa tosissaan: En usko, että taitoluistelun säännöissä otetaan mitään kantaa kenenkään luistinten väriin. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Lähes kaikki taitoluistelijamiehet käyttävät mustia luistimia, koska lähes kaikki miesten luistimet ovat mustia. Miesten luistimet ovat yleensä mustia, koska vielä toistaiseksi mustille miesten luistimille on huomattavasti enemmän kysyntää kuin muunvärisille. Toisin sanoen luistinvalmistajien ei kannata valmistaa keltaisia tai punaisia kokoa 44 olevia luistimia, koska kukaan ei osta niitä. Näinollen ei-mustat miesten luistimet eivät pääse yleistymään ja noidankehä on valmis. Helmasäännöistä en tiedä mitään, joten en ota kantaa. Parin sukupuolijakaumassa taas ei ole mitään ihmeteltävää. Lähes kaikissa urheilulajeissa on eri sarjat eri sukupuolille tai eri kombinaatioista koostuville pareille tai joukkueille. Keskimäärin miehet ovat vahvempia ja naiset kevyempiä, joten keskimäärin mies-nais -parit saisivat epäreilua kilpailuetua verrattuna nais-nais- tai mies-mies -pareihin. (Huom. Puhun tässä biologisesta sukupuolesta, joka on kromosomimutaatioita lukuunottamatta binäärinen. Sosiaalinen sukupuoli ei vaikuta ihmisen kehonpainoon tai lihasmassaan.) Taitoluistelussa nais-nais- ja mies-mies -parit eivät ole kiellettyjä vaan kuuluvat eri sarjoihin kuin nais-mies -parit. Näillä muilla sarjoilla taas ei ole niin paljoa harrastajia, että niitä olisi järkevää ottaa mukaan useimpiin isoihin kisoihin, aivan kuten sekajoukkueilla pelattavaa jalkapalloakaan ei nähdä olympialaisissa, vaikka sekajoukkueita on olemassa.

      Lainaa

    38. Kemihaisee 12.3.2019 9:59
      Tulos: +29 (39 ääntä)
      Joku ukko: Raija on käynyt varmaan vain Kemin keskustassa pyörähtämässä ja tehnyt päätelmänsä koko lapista siitä
      Kemissäkö käy, niin mukkaan tarttuu vitutus ja paskan käry. Raija on elävä esimerkki.

      Lainaa

    39. Tulos: +82 (96 ääntä)
      abort mission: Hokkareissa ja kaunoluistimissa on myös erilainen terä. Ihan tärkeä asia mainita ostajille, vaikka sanoikin sitten epämääräisesti “poikien luistimet”. Olin Terhin puolella vielä ekan kommentin jälkeen, mutta lopussa lähti keulimaan.
      Sekin vielä. Sivumennen mainiten, että vaikka näitä Terhin kaltaisia ääritapauksia putkahteleekin, niin hyvää muuttuneissa asenteissa on mm. se, että taitoluistelun aloittajista jatkuvasti aiempaa suurempi osuus on poikia. Sama baletissa ja muissa ent. "tyttölajeissa". Näkee että salliva asenne yleistyy ja turha sukupuolittaminen vähentyy.

      Lainaa

    40. Tulos: +7 (15 ääntä)
      L: Timo Soinin uholla.
      Pohjalaisella sisulla!

      Lainaa

    41. Tulos: +73 (147 ääntä)
      Eikö Anun olisi kaikin puolin järkevämpää vain kertoa suoraan onko kyseessä hokkarit vai taitoluistimet? Taitoluistimetkin on miehillä ja naisilla erilaiset. Yhtä järkevää kuin myydä "poikien paitaa" sen sijaan, että kertoisi myyvänsä sinistä pitkähihaista paitaa. Mutta erehdypä huomauttamaan, ettei tuossa ilmoituksessa ole mitään järkeä, niin heti paikalle rientää täysin ulkopuolisia uskonsotureita uhriutumaan ja valittamaan "noni minä nyt ainakin sanon entistä useammin TYTTÖ ja POIKA ihan joka asiaan koska Terhi on tyhmä ja minä olen niin nokkela, kyllä pojan on perkele pelattava jääkiekkoa ja tyttöjen oltava tyttöjä Kjeh Kjeh." Tulisipa jo maailmansota.

      Lainaa

    42. Tulos: +66 (70 ääntä)
      Kiivi: Joo, kyllä “hokkarit” olis ollut parempi sana kuin “poikien luistimet”, ja pyrin itsekin välttämään asioiden turhaa sukupuolittamista, mut tollanen hyökkäävä tapa huomauttaa muiden sanavarastosta ei ainakaan edistä yhtään mitään
      Hokkareitakin on naisille ja miehille. Intersportin nettikaupastakin löytyy erikseen "Naisten luistimet" ja siellä valikoimassa on hokkareita ja taitoluistimia. Sitten on erikseen "Miesten luistimet" ja sieltäkin löytyy hokkareita ja taitoluistimia.

      Lainaa

    43. Tulos: +25 (25 ääntä)
      Joku ukko: Raija on käynyt varmaan vain Kemin keskustassa pyörähtämässä ja tehnyt päätelmänsä koko lapista siitä
      Kemihaisee: Kemissäkö käy, niin mukkaan tarttuu vitutus ja paskan käry. Raija on elävä esimerkki.
      Tuskin on Tamperetta kauemmas uskaltanut

      Lainaa

    44. Tulos: +73 (87 ääntä)
      Yhdyn kanssa kyllä siihen, että hassua puhua tyttöjen ja poikien luistimista... Ja myös siihen, että kuitenkin väärä paikka Terhille ryhtyä taistoon tuolla raivolla. Kun kuitenkin ryhtyi, täytyy ihmetellä sitäkin, miksi veti cis-sukupuolisuuden mukaan tuohon. :D Eihän sekään merkitse, että kykenisi taipumaan ahtaisiin sukupuolirooleihin.

      Lainaa

    45. Tulos: +40 (46 ääntä)
      NipaMan: Mikä on cis-sukupuoli?
      Cis-sukupuoli on transsukupuolen vastakohta. Eli identifioituu samaan sukupuoleen mitä alun perin onkin. Maantieteessä näihin etuliitteisiin törmää usein, esimerkiksi Itävalta-Unkari jaettiin aikoinaan Cisleithaniaan ("tällä puolen Leithaa") ja Transleithaniaan ("tuolla puolen Leithaa").

      Lainaa

    46. Tulos: +77 (85 ääntä)
      Taitoluistelijana ajattelin automaattisesti, että myynnissä on mustat taitolusitimet (miehet luistelee mustilla luistimilla taitoluistelussa). Eli siinä mielessä olisi voinut kyllä tarkentaa, että hokkarit.

      Lainaa

    47. Kummallista 12.3.2019 11:26
      Tulos: -21 (51 ääntä)
      Kolehmainen: Mulla on Terhin kaltaisia miespuoleisia työkavereita. Mihin tämä maailma on menossa?
      Terhiä lainatakseni: mikä on miespuoleinen työkaveri?

      Lainaa

    48. Tulos: +42 (62 ääntä)
      Liisi: Tekee vahvasti mieli huomauttaa että taitoluistinten lisäksi on vielä erikseen kaunoluistimet, jotka useimmilta ei-harrastajilta löytyy kaapista. Ole hyvä Terhi, ens kerralla voit päteä paremmin!
      Retkiluistimet on myös. Vuokrattiin sellaset kerran ukon kanssa Norjassa. Meidän tytöillä oli pienenä kahdet luistimet: kauno- ja peliluistimet. Vain yksi isä möläytti kerran kentän laidalla, että miksi tytöillä on "äijien luistimet", eli peliluistimet, eli hokkarit.

      Lainaa

    49. Tulos: +120 (130 ääntä)
      On tossa luistinasiassa pointtia, vielä oman tyttären ala-aste aikoina muutama vuosi sitten kaikki tytöt pelasivat jääkiekkoa taitoluistimissa... Mitkä eivät ole ehkä optimaalisimmat vaihtoehdot siihen lajiin, kun tulin hakemaan lapsen pois liikuntatunneilta niin katsoin menoa vähän, ja taitoluitimen kärki näytti aiheuttavan äkillisiä kaatumisia. Luistimet olivat siis koulun kautta lainassa mutta tietenkin kaikilla tytöillä oli kaunoluistimet ja pojilla hokkarit, vaikka laji oli sama. Tuossa pitäisi keskittyä nimen omaan siihen lajiin eikä sukupuoleen.

      Lainaa

    50. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Daigadaiga: Tulee muistaa, että poroja parveilee jo Lahden seutuvilla ja sähköjä ei saa Tamperetta ylempänä. On vain pimeys, kylmyys, ja Timo Soini.
      Eikös Soini ole Espoosta?

      Lainaa

    51. Tulos: +62 (66 ääntä)
      theamokz: Lappilaisena voin vahvistaa että täällä ei ole yhtään puita eikä kukkia ja kaikki tuntemani ihmiset ovat serkkuja.
      Suotta selität, kun ei sinun puheestakaan saa mitään selvää.

      Lainaa

    52. Tulos: +41 (61 ääntä)
      Itsekin puollan sukupuolineutraalisuutta, mutta mieluummin käytän energiani valistamalla aikuisia jotka kiusaavat nukella leikkiviä poikia tai autoista tykkääviä tyttöjä. En tuntematonta fb-kirppiksen myyjää joka sanoi poikien luistimet. Ja tässäkin tapauksessa perustelu olisi tuonut parempaa tulosta, kuten edellinen kommentoija jo taitavasti tekikin.
      kmjad: On tossa luistinasiassa pointtia, vielä oman tyttären ala-aste aikoina muutama vuosi sitten kaikki tytöt pelasivat jääkiekkoa taitoluistimissa… Mitkä eivät ole ehkä optimaalisimmat vaihtoehdot siihen lajiin, kun tulin hakemaan lapsen pois liikuntatunneilta niin katsoin menoa vähän, ja taitoluitimen kärki näytti [...]

      Lainaa

    53. totuuden_torvi 12.3.2019 13:16
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      Onneksi Raija ei kaipaa Lappiia, koska Lappi kaipaa vielä vähemmän Raijaa. Mitä kaamokseen ja pimeyteen tulee niin ihan etelässä se kaamos vasta onkin, koska vettä sataa vähintään 5 kk ja lumi ei ole heijastamassa sitä vähää valoa. Etelässä (tai varsinki muutamissa osissa Helsinkiä) on tommosia Terhin ja Raijan tavoin kajahtaneita laholatvoja.

      Lainaa

    54. Tulos: +35 (77 ääntä)
      Näin itse muunsukupuolisena Terhin käytös ärsyttää. Olen samaa mieltä, että ei ole olemassa poikien tai tyttöjen luistimia ja että olisi ollut fiksumpaa sanoa vain hokkarit. Siitä huolimatta tuo nyt on todella turhaa nipostusta. Toivoisin kyllä, että ihmiset eivät sukupuolittaisi asioita niin hanakasti, mutta en ikimaailmassa kuvittelisi asian korjaantuvan sillä, että menisin raivoamaan facebook-kirppiksellä, koska joku sanoi hokkareita poikien luistimiksi. Tuntuu, että Terhi on itse aika varmasti näitä cissukupuolisia puolestaloukkaantujia, jotka kirkuvat arkikielessä käytetyistä sukupuolitermeistä ja saavat ihmiset luulemaan, että me transihmiset olemme kaikki tuollaisia nipottajia. Koska ei, en loukkaantunut poikien luistimista, vaikka se terminä hieman hassu onkin.

      Lainaa

    55. yli opisto hörhö 12.3.2019 14:22
      Tulos: +9 (47 ääntä)
      Onneksi Terhin asenne on oikein vapaamielinen eikä yhtään paska. Ai niin mutta kun sehän toimii vain toiseen suuntaan.

      Lainaa

    56. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Onko Tuksu salanimellä?

      Lainaa

    57. Tulos: +25 (61 ääntä)
      Lohikäärme: Miksi… Juu, onhan se ihanaa että otetaan huomioon ihmiset ja bla bla bla… Mutta kun Terhin kaltaiset ihmiset on JUST yksi asia joka tekee LGBT+ yhteisöstä syöpää tänä päivänä (terveisin homo) Mikä siinä on että vuosia sitten koko liike ajoi oikeuksia ja hyväksyntää, mutta viimeaikoina se alkaa tuntua enemmän ja enemmän kultilta? (Vähän samalla tyylillä kuin PETA jne)
      Mua kans hävettää koko LGBT-yhteisö. Oon lesbo. Nuo ääliöt pilaa kaiken, saavat muut ajatteleen että kaikki "me" ollaan tommosia. Hyi.

      Lainaa

    58. Tulos: +42 (68 ääntä)
      En nyt loukkaantuisi mutta jättäisin (siis cis-naisena) ostamatta koska ei ole mitään tietoa siitä mitä ovat "poikien luistimet". Hokkarit? Taistoluistelua oppiville pojille sopivat luistimet? Erityisesti He-Mania katsoville kuvioidut faniluistimet? Miten He-Manin kissaa fanittaville kuvioidut luistimet? Jos vaan koko ja speksit niin parempi olisi. Mitä seuraavaksi, "myynnissä naisten pöytä"? Jaa siis mikä? Vaaleanpunainen, peilillä varustettu, meikkilaatikko mukana, mikä?

      Lainaa

    59. Cissus sentään 12.3.2019 15:42
      Tulos: -30 (72 ääntä)
      Jäi vähän epäselväksi oliko ekassa Terhi kysellyt luistimia vai tuliko vain ulkopuolisena hihhuloimaan mutta jäisi kyllä luistimet myymättä/antamatta tuollaiselle. Hyvä ryhtyä "opettamaan" muita oman ideologiansa pohjalta mikä on vielä täyttä huuhaata. Sukupuoleneutraalius on järkyttävää roskaa jota tungetaan ihmisille joilla todellakin olisi muutakin tekemistä ja miettimistä ja 99% lapsellista kiukuttelua epäolennaisista asioista.

      Lainaa

    60. Tulos: +17 (17 ääntä)
      foo: Cis-sukupuoli on transsukupuolen vastakohta. Eli identifioituu samaan sukupuoleen mitä alun perin onkin. Maantieteessä näihin etuliitteisiin törmää usein, esimerkiksi Itävalta-Unkari jaettiin aikoinaan Cisleithaniaan (“tällä puolen Leithaa”) ja Transleithaniaan (“tuolla puolen Leithaa”).
      Samoin Palestiina/Länsiranta on ranskaksi Cisjordanie, "Jordanjoen länsiranta".

      Lainaa

    61. Tulos: +53 (61 ääntä)
      Lappilaisena täytyy kyllä nyt rehellisesti myöntää, että Raijan kuvaus kauniista kotiseudusta sai kyllä nauramaan kippurassa. Kärkästä, liioiteltua ja sarkastista, mutta ei se Lappi tosiaankaan ole mitään ultrafantastista luonnontaikaa, yötöntä yötä, ikuista ruskaa ja revontulia aina ole, vaikka sillä sitä yleensä markkinoidaankin.

      Lainaa

    62. Tulos: +42 (76 ääntä)
      Tietämättä Terhin taustaa ja motiiveja yhtään, niin pakko nyt huomauttaa että on olemassa aika laajalti hyväksytty yhteiskuntatutkimuksen teoria siitä, että arjessa käyttämämme kieli normalisoi ja ylläpitää asenteita ja mielipideilmastoa, jopa niin, että käyttämämme kieli osaltaan luo todellisuutta. Eli mitä useampi puhuu "tyttöjen ja poikien luistimista" sen sijaan, että puhuisi asioista niiden todellisilla nimillä, normalisoidaan ajatusta siitä, että todella olisi olemassa tytöille omat ja pojille omat luistimet, jolloin yhä useampi on todella tätä mieltä ja pitää sitä kiistattomana todellisuudentilana. Tämän valossa voisi väittää, että on ihan hyvä call-outtaa ihmisiä asenteellisten ja tässä tapauksessa, niinkun täällä kommenteissakin on moni perustellut, täysin todellisuuteen liittymättömien termien käytöstä; onhan se nyt aika selvää ettei ole olemassa niitä tyttöjen ja poikien luistimia, vaan erilaisia luistimia joita käyttää erilaiset ihmiset eri yhteyksissä. Halusin tällä nyt vain sitä sanoa, että kun kaikkia niin tuntuu aina ärsyttävän ihmiset, jotka tällaisista asioista mainitsevat, niin sillä huomauttamisella saattaa olla taustalla ihan järkevä pointti. Ei sillä, Terhi ei itse perustellut asiaansa näin, eikä oikeastaan oikein mitenkään, että voisihan hänkin huomata, että ihmiset tuollaisista huomioista lähinnä ärsyyntyvät (jolloin on aika epätodennäköistä että kukaan alkaisi asiaan kiinnittää huomiota), varsinkin jos asiaansa ei osaa yhtään perustella.

      Lainaa

    63. pinkki puudeli 12.3.2019 17:17
      Tulos: +2 (18 ääntä)
      Kummallista: mikä on miespuoleinen työkaveri?
      Miespuoleinen = miesten puolella oleva, puolueellinen. Naispuoleinen = puolueellinen naisten hyväksi. Miespuolinen taas tarkoittaa miestä, naispuolinen naista.

      Lainaa

    64. Tulos: +21 (25 ääntä)
      nyt on kyllä raija erehtynyt. etelän puut ovat suuria, mutta lapin puut vahvempia.

      Lainaa

    65. Tulos: +42 (44 ääntä)
      Kävin kerran Tampereella, mutta poroja ei näkynyt missään. Lappi on huijausta.

      Lainaa

    66. Tulos: +3 (27 ääntä)
      505050: Siinä vasta kehäkolmosstereotypia.
      Meinasin just tulla sanoon et "meillä etelässä" tarkottaa luultavasti "meillä Helsingissä"

      Lainaa

    67. John Forexample 12.3.2019 21:55
      Tulos: +2 (14 ääntä)
      Mulla on melko iso kaljamaha, vaikka olen nuori mies.

      Lainaa

    68. Tulos: +43 (59 ääntä)
      Cissus sentään: Jäi vähän epäselväksi oliko ekassa Terhi kysellyt luistimia vai tuliko vain ulkopuolisena hihhuloimaan mutta jäisi kyllä luistimet myymättä/antamatta tuollaiselle. Hyvä ryhtyä “opettamaan” muita oman ideologiansa pohjalta mikä on vielä täyttä huuhaata. Sukupuoleneutraalius on järkyttävää roskaa jota tungetaan [...]
      Sukupuolineutraaliushan on ollut läsnä aiemminkin, nyt siihen vaan keskitytään aiempaa enemmän. Harmi että se joidenkin maailmaa järkyttää niin kovasti. Ei ole olemassa tyttöjen tai poikien luistimia, eri luistimet on eri lajeille, ei eri sukupuolille. Sukuelimillä ei oo mitään tekemistä luistelun tai edes luistimien värin kanssa. Onneksi itse sain tyttönä luistella poikien luistimilla ja leikkiä poikien leluilla, vaikka se kuinka järkyttävää roskaa onkin mielestäsi. Käytin myös teininä paljon poikien puolelta ostettuja huppareita! Arjen sukupuolineutraaliutta parhaimmillaan, hyvältä näytti lelut, luistimet ja vaatteet vaikka en omistanut pippeliä. Samaan aikaan monilla kavereillani oli kaunoluistimet, barbiet ja mekot ja hameet päällä. Ei sillä ollut mitään väliä. Sukupuolineutraalius on tärkeää juuri siksi, että jotkut luulevat sen olevan turhaa

      Lainaa

    69. Pertsa Valkuainen 13.3.2019 0:42
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Tyhjäntoimittaja: No nyt oli kyllä Raijalta niin vakuuttavaa todistusta, että ei tarvii Lappiin mennä. En oo käynytkään eikä näköjään tarvii mennäkään.
      Raija ei ehkä tajunnut, että Lapland Hotels mainostaa tuossa kaupunkilomiaan ja ne kaupunkilomat tehdään ketjun hotelleissa, jotka sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Yksikään hotelleista ei ole lähelläkään sitä puutonta Lappia, joka alkaa ehkä tuosta mäntyrajan tienoilta Inarin tienoilta.

      Lainaa

    70. Tulos: +20 (22 ääntä)
      Ranskasta: Samoin Palestiina/Länsiranta on ranskaksi Cisjordanie, “Jordanjoen länsiranta”.
      Cisjordanie tarkoittaa ”Jordanjoen tämänpuoleista (rantaa)”. Cis- ja trans-etuliitteet eivät viittaa millään tavalla ilmansuuntiin.

      Lainaa

    71. Tulos: +9 (13 ääntä)
      foo: Cis-sukupuoli on transsukupuolen vastakohta. Eli identifioituu samaan sukupuoleen mitä alun perin onkin. Maantieteessä näihin etuliitteisiin törmää usein, esimerkiksi Itävalta-Unkari jaettiin aikoinaan Cisleithaniaan (“tällä puolen Leithaa”) ja Transleithaniaan (“tuolla puolen Leithaa”).
      Huomattavasti tunnetumpi esimerkki on Gallia Cisalppina, eli Alppien (Roomasta katsoen) tämänpuoleinen Gallia eli nykyinen pohjois-Italia, ja Gallia Transalpina, eli Alppien takainen Gallia eli nykyinen Ranska ja Sveitsi.

      Lainaa

    72. Voihan segregaatio 13.3.2019 9:43
      Tulos: -7 (33 ääntä)
      kmjad: On tossa luistinasiassa pointtia, vielä oman tyttären ala-aste aikoina muutama vuosi sitten kaikki tytöt pelasivat jääkiekkoa taitoluistimissa… Mitkä eivät ole ehkä optimaalisimmat vaihtoehdot siihen lajiin, kun tulin hakemaan lapsen pois liikuntatunneilta niin katsoin menoa vähän, ja taitoluitimen kärki näytti [...]
      Voi myös olla, että ne tytöt tykkäävät taitoluistinten estetiikasta enemmän kuin hokkareiden, ja ovat siksi valinneet ne jalkaansa. Itse käytin molempia, mutta rakastin nimenomaan taitoluistimien ulkomuotoa. Nykyisin omistan pinkit. Mutta toki kentän laidan valveutunut tarkkailija tietää paremmin. Ja koululla on varmasti rajallinen määrä välineitä, joten kun haluaa varmistaa sukupuolineutraalit luistimet jälkikasvulleen, on syytä ostaa ne itse.

      Lainaa

    73. Tulos: +17 (21 ääntä)
      Litton: Meinasin just tulla sanoon et “meillä etelässä” tarkottaa luultavasti “meillä Helsingissä”
      Lapista katsottuna Tamperekin on kyllä aika etelässä. Suomi ei jakaudu kuin veitsellä leikaten "kehäkolmoseen" ja "pohjoiseen".

      Lainaa

    74. Tulos: -10 (28 ääntä)
      Terhi on tarpeeton ihmisroska.

      Lainaa

    75. Tulos: -5 (29 ääntä)
      Lappi on ihana. Terhi ei. Terhin takia tekee mieli hypätä syvään kaivoon, missä ei tarvitse kuulla sanaa "sukupuolineutraali" kun se tulee jo sekä korvista että perseestä.

      Lainaa

    76. Kyllä vain 14.3.2019 3:10
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Joku ukko: Raija on käynyt varmaan vain Kemin keskustassa pyörähtämässä ja tehnyt päätelmänsä koko lapista siitä
      TAi Simon keskustassa

      Lainaa

    77. Tulos: +19 (19 ääntä)
      Miten "cis-sukupuolisuus" vaikuttaa siihen, mitä luistimia pitää?

      Lainaa

    78. Tulos: +45 (45 ääntä)
      Korjaaja: Huomattavasti tunnetumpi esimerkki on Gallia Cisalppina, eli Alppien (Roomasta katsoen) tämänpuoleinen Gallia eli nykyinen pohjois-Italia, ja Gallia Transalpina, eli Alppien takainen Gallia eli nykyinen Ranska ja Sveitsi.
      Voisiko Turussakin olla "cispualjokke" ja "transpualjokke"?

      Lainaa

    79. Sateenvarjotyttö 14.3.2019 10:04
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      Itse olen koko ikäni luistellut hokkareilla. Joka kerta ala-asteella oli hireä vääntö opettajan kanssa siitä että eihän nyt tyttö voi hokkareilla luistella. Opettaja yritti joka kerta saada minua vaihtamaan omia luistimiani koulun kaunoluistimiin. En tietenkään suostunut, koska hokkareilla ja kaunoluistimilla luistellaan ihan eri tavalla. Siinä sitten opettaja yritti pakottaa myös luistelemaan hokkareilla niin että potki kärjellä vauhtia kuten kaunoluistimilla ja tekemään piruetteja. Lopulta päädyin lintsaamaan kaikki luistelut. Eli kyllä niitäkin ihmisiä on joiden mielestä hokkarit on poikienluistimet ja kauno- ja taitoluistimet kuuluu tytöille.

      Lainaa

    80. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Tips: Voisiko Turussakin olla “cispualjokke” ja “transpualjokke”?
      Minä kyllä aina luonnostani miellän Turussa nuo toisin päin kuin ne oikeasti ovat, koska en asu Turussa, ja kun siellä käyn, saavun sinne yleensä junalla. Turun rautatieasema ja kauppatori sijaitsevat "tois pual jokke" eli siis tässä "transpualjokke", mutta kun se on se puoli jonka aina heti ensimmäisenä näen.

      Lainaa

    81. Tulos: -6 (38 ääntä)
      On tyttöjä, poikia ja mielisairaita. Jokunen promille voipolla oikeasti hermafrodiitteja.

      Lainaa

    82. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Korjaaja: Cisjordanie tarkoittaa ”Jordanjoen tämänpuoleista (rantaa)”. Cis- ja trans-etuliitteet eivät viittaa millään tavalla ilmansuuntiin.
      No eivät, mutta Palestiina nyt sattuu olemaan Jordanin länsipuolella.

      Lainaa

    83. Tulos: +32 (38 ääntä)
      "Poikien luistimet" on kyllä siinäkin mielessä perseestä että suositus on, että kaikki lapset opettelisivat luistelemaan hokkareilla. Kaunoluistimet peliin vasta jos lähdetään kaunoluistelua harrastamaan. Vuosien tytöt luistelee kaunareilla ja pojat hokkareilla -perinne on johtanut siihen, että puolet lapsista on oppinut luistelemaan väärin: kaunareilla on liian helppoa potkasta vauhtia kärjellä, kun taas hokkareilla oppii oikean tavan potkaista koko terällä. Poikien luistinten pitäisi siis olla koko ikäluokan luistimet. Itselle tämä ongelma tuli ensimmäistä kertaa konkreettisesti vastaan kun koetin rullaluistella kesällä. Lihasmuistilla luistelun takia meinasin aina potkaista kärjellä, jossa sitten olikin sahalaidan sijaan pyörä.

      Lainaa

    84. Hammaspeikko 14.3.2019 23:33
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Korjaaja: Huolimatta siitä, ettei tartte ottaa tosissaan: En usko, että taitoluistelun säännöissä otetaan mitään kantaa kenenkään luistinten väriin. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Lähes kaikki taitoluistelijamiehet käyttävät mustia luistimia, koska lähes kaikki miesten luistimet ovat mustia. Miesten luistimet ovat yleensä [...]
      Kyllä mies saisi valkoiset luistimet vaikka siinä koossa 44 jos haluaisi. Ammattilaisten kamppeet eivät nimittäin ole hyllytavaraa vaan oikeasti hyvin omaan jalkaan sopivan kengän saa teettämällä. Kun se joka tapauksessa tehdään alusta alkaen mittojen mukaan juuri yhdelle luistelijalle niin ei valmistajalle ole mitään väliä nahan värillä. Miehet eivät ilmeisesti vain halua valkoisia luistimia. Ymmärrän hyvin, niiden pitäminen siistinä on tuhoon tuomittu taistelu. Tosin ilmeisesti minun käytetyt valkoiset luistimeni menivät jollekulle pojalle. Rajallisilla rahoilla ei ole varaa nirsoilla ja jos on niin outo lesti kuin minulla niin sellaisia ei saa kuin teettämällä. Suoraan kaupasta tilanne on toki kuvailemasi kysyntä ja tarjonta.

      Lainaa

    85. Joko mennään 16.3.2019 7:53
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Huoh: Lappi vaikuttaa ihanalle. Aion ensi kesänä viettää pari yötä rovaniemellä. Välipäivänä käyn ainakin Utsjoella ja Kilpisjärvellä.
      Serkun kanssa??

      Lainaa

    86. Tulos: -14 (28 ääntä)
      Memerento: Onneksi Terhi ei vaikuta yhtään ahdasmieliseltä.
      Nää sukupuolineutraalisti ajattelevat ihmisparat juurikin on ahdasmielisiä kun ei anna miehen olla mies, eikä naisen nainen. Epävarmoja itsestään tai omasta sukupuolestaan ja pitää siitä huudella kaikille, niin kuin vegaanin täytyy toistella vegaanisuuttaan. Sinä et saa olla mitä olet, koska minä minä minä ja vielä kerran minä!

      Lainaa

    87. Tulos: +9 (17 ääntä)
      Tässä on oltava osittain samaa mieltä Terhin kanssa. En saa mitään ajatusta päähäni, mitä minulle oltaisiin myymässä, jos kyseessä on "poikien luistimet".

      Lainaa

    88. Mitästätähän 18.3.2019 12:27
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Tyhjäntoimittaja: No nyt oli kyllä Raijalta niin vakuuttavaa todistusta, että ei tarvii Lappiin mennä. En oo käynytkään eikä näköjään tarvii mennäkään.
      Pääsit vähemmällä kuin Raija. Hänen piti käydä siellä peräti kahdesti ennenkuin tajusi.

      Lainaa

    89. Tulos: -3 (5 ääntä)
      Mie79: Tiedäthän, että tuosta tulee vajaan 1500km kiertoajelu?
      Entä sitten? :D Onko sillä kilometrimäärällä jotain merkitystä? Me ajetaan joka kesä tuon verran siihen parin viikon sisään etelästä lappiin ja kuljetaan ties mitä pikkuteitä. Maisemiakin jaksaa katsella.

      Lainaa

    90. Tulos: -3 (15 ääntä)
      Minä olen taisteluhelikopteri.

      Lainaa

    91. Tulos: -1 (7 ääntä)
      Kolehmainen: Mulla on Terhin kaltaisia miespuoleisia työkavereita. Mihin tämä maailma on menossa?
      Mulla on yksi vinkki, yritä etsiä uusi työpaikka.

      Lainaa

    92. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Pertsa Valkuainen: Raija ei ehkä tajunnut, että Lapland Hotels mainostaa tuossa kaupunkilomiaan ja ne kaupunkilomat tehdään ketjun hotelleissa, jotka sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Yksikään hotelleista ei ole lähelläkään sitä puutonta Lappia, joka alkaa ehkä tuosta mäntyrajan tienoilta Inarin tienoilta. Kyllä mäntyä kasvaa pohjoisemmassakin. Kuusiraja sen sijaan kulkee Inarin tienoilla. Puutonta Lappia ei Suomessa olekaan tunturipaljakoita lukuunottamatta. :)

      Lainaa

    93. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Anni:
      No niin, menipä lainaus persiillen... Oma kommenttini siis tuo viimeinen kappale.

      Lainaa

    94. Tulos: +3 (3 ääntä)
      Huoh: Lappi vaikuttaa ihanalle. Aion ensi kesänä viettää pari yötä rovaniemellä. Välipäivänä käyn ainakin Utsjoella ja Kilpisjärvellä.
      Mie79: Tiedäthän, että tuosta tulee vajaan 1500km kiertoajelu?
      Itse ymmärsin Huohin kommentin moitteeksi Lapin ajattelemisesta yhtenä yhtenäisenä paikkana. :D
      foo: Maanti
      Luonnontieteissäkin hyvin käytettyjä, etenkin kemiassa isomeerien luokittelussa. :)

      Lainaa

    95. Elämänohje 14.4.2019 14:30
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Raija, k-rauvasta narua, toinen pää sinne hongan oksaan ja toinen pää kaulan ympärile. Solomut kumpaanki päähän, jos ossaat tehä. Sitte reippasti hyppäät oksalta alas.

      Lainaa

    96. Maankuulu mestari 2.5.2022 0:38
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      MrT: Hokkareitakin on naisille ja miehille. Intersportin nettikaupastakin löytyy erikseen "Naisten luistimet" ja siellä valikoimassa on hokkareita ja taitoluistimia. Sitten on erikseen "Miesten luistimet" ja sieltäkin löytyy hokkareita ja taitoluistimia.
      Erona ehkä kuosi. Ja se, että kategoriassa "Miesten luistimet" löytyy isompia kokoja.
      Olen nainen, mutta koon 43 kenkiä ja luistimia tarvitsevana joudun etsimään käytännössä kaiken miesten osastolta. Harrastan ratsastusta, sopivat turvakärjelliset ratsastuskengät jouduin tilaamaan netistä kun kivijalkaliikkeissä oli vain naisille suunnatut koot, lajin naisvaltaisuuden takia ymmärrettävästi. Miesten kokoja harvemmin menee. Myyjäkin sanoi minulle "Ei meillä valitettavasti ole miesten kenkiä..." ja lisäsi sitten äkkiä "Ei siis sillä ettet sinä olisi nainen!"
      En loukkaantunut asiasta, tiedän että minulla on iso jalka ja haen lenkkaritkin miesten osastolta xD

      Lainaa

    97. Tulos: -1 (1 ääni)
      505050: Siinä vasta kehäkolmosstereotypia.
      Mä oon varmaan vähän myöhässä mutta suomessa on muutakin kuin lappi ja pk-seutu. Tai näin mulle on annettu ymmärtää. Vai meinaatko ettei joku vaasalainen homeperse kuvittele olevansa cosmopoliitti kun vertaa itseään lapin herkku serkkuih7n? HÄ?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, luistimet, sukupuoli, sukupuolineutraali, kaunoluistimet, hokkarit, Lappi, loma, etelä, Lapland Hotels