Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 53

Onko peukalo sormi?
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 53

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 62 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +481 (607 ääntä)
      "JA SE VÄITTI MULLE ET SE ON TÖISSÄ" Voi luoja, en kestä :''D

      Lainaa

    2. Tulos: +405 (489 ääntä)
      Eveliina: Älä ajattele niin mustavalkoisesti! Vegaanien ja lihansyöjien välistä löytyy vielä sekasyöjät, kaikkiruokaiset :)

      Lainaa

    3. Dr. Hibbert 19.3.2019 0:51
      Tulos: +107 (121 ääntä)
      Mies on katsonut Simpsoneita.

      Lainaa

    4. Tulos: -154 (246 ääntä)
      Tiialla kun tuli tuo pilden antaminen puheeksi, niin naistenhuone on muuten erittäin hyvä paikka löytää uusia nimityksiä naisten sukuelimelle. Ehkä huikein nimitys ikinä tähän mennessä on lihalompakko.

      Lainaa

    5. Tulos: -73 (315 ääntä)
      Peukalo ei ole sormi. Etusormi on sormi. Keskisormi on sormi. Nimetön ei ole mitään. Pikkurilli ei ole sormi. Pikkusormi on sormi. Ihmisellä on siis 3 sormea/käsi ja 3 ei sormea/käsi.

      Lainaa

    6. abort mission 19.3.2019 1:01
      Tulos: +515 (527 ääntä)
      Onko naistenhuoneen uusin ja kuumin meemi se että riidellään miehen kanssa jostain asiasta, jonka muut yleensä opiskelee esikoulussa?

      Lainaa

    7. Tulos: +70 (114 ääntä)
      Eveliinan sivupersoona astui esiin viimeisessä lauseessa

      Lainaa

    8. Tulos: +287 (295 ääntä)
      Pythyi! Nyt kyllä loppu tässä huushollissa lihan maustaminen tämän paljastuksen myötä. Älkää nyt vaan sanoko, että kurkkukin on vihannes.

      Lainaa

    9. Tulos: +197 (269 ääntä)
      Eveliina kai kuvittelee ei-vegaanien olevan täysin lihansyöjiä.

      Lainaa

    10. Tulos: +271 (351 ääntä)
      Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.

      Lainaa

    11. Tulos: +7 (15 ääntä)
      Tossa Marin jutussa oli kyse jostain kielimuuriasiasta.

      Lainaa

    12. Tulos: +250 (254 ääntä)
      Kaikki peukalot on sormia, mutta kaikki sormet ei oo peukaloita.

      Lainaa

    13. Tulos: +13 (151 ääntä)
      Jaa: Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.
      Minusta tuossa ei kyllä ole pointtia koska lihansyöjällä hän taitaa tarkoittaa tavallista sekaruokaa syövää henkilöä, joka muutenkin syö sekä kasviksia että lihaa eli nämä kaksi asiaa eivät ole edes verrattavissa keskenään. Ne olisivat verrattavissa jos näin sanoisi ihan puhdas lihansyöjä, joka ei periaatteellisista tai muista syistä halua koskeakaan kasviksiin.

      Lainaa

    14. Tulos: -46 (102 ääntä)
      Eveliinalla on kyllä kaikki edellytykset ryhtyä vegaaniksi.

      Lainaa

    15. Tulos: +94 (120 ääntä)
      En ymmärrä mistä Eveliina puhuu. Itse ainakin tykkään maustaa esim naudan jauhelihan tortilloihin possulla ja lampaalle. Ja tortillalättyhän on tehty kanannahkasta ja maustettu kanankoivilla.

      Lainaa

    16. Tulos: +88 (98 ääntä)
      Rekkapena: Eveliinalla on kyllä kaikki edellytykset ryhtyä vegaaniksi.
      Mutta sehän on ei jo vegaani.

      Lainaa

    17. Tulos: +180 (210 ääntä)
      Juuh eli: Eveliina kai kuvittelee ei-vegaanien olevan täysin lihansyöjiä.
      Niin, tai sitten naureskelee sille, että se "lihan maku", josta kasvissyöjiä kritisoidaan on peräisin ihan jostain muusta kuin itse lihasta.

      Lainaa

    18. Tulos: +135 (159 ääntä)
      Just: Niin, tai sitten naureskelee sille, että se “lihan maku”, josta kasvissyöjiä kritisoidaan on peräisin ihan jostain muusta kuin itse lihasta.
      Vähän tulee mieleen ne, jotka ihmettelee jotain soijanakkeja, koska "miks pitää syödä feikkilihaa". Koska joku nakkihan on lihan kaikkein luontaisin esiintymistapa...

      Lainaa

    19. Tulos: +47 (67 ääntä)
      Jaa: Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.
      Riippuu kyllä lihasta. Esim. naudan entrecote on grillattuna erinomaista ihan ilman mitään mausteita, edes suolaa.

      Lainaa

    20. Tulos: +16 (42 ääntä)
      Marin ja hänen puolisonsa ongelma on ymmärrettävä, ihmisellä on kädessään viisi uloketta joista yksi on peukalo ja loput sormia. Peukalo poikkeaa sormista sillä että siinä on kaksi luuta kolmen sijaan ja se on kämmenessä sivussa. Itse näkisin sen niin että sormi on käypä yleistermi käden kaikille ulokkeille. https://en.oxforddictionaries.com/explore/is-a-thumb-a-finger/

      Lainaa

    21. Kommentoin 19.3.2019 8:33
      Tulos: +28 (54 ääntä)
      Fuk boi -ketju. Kuulostaa kyllä tämän perusteella fuk girl -ketjulta: me naiset jotka pyöritään kylillä antamassa pildeä jollekin herrasmiehelle. Tuosta mulle eka tuli mieleen, et otetaan kuva omasta "saaliista". WTF naistenhuone?

      Lainaa

    22. Tulos: -65 (97 ääntä)
      Petkele: Peukalo ei ole sormi. Etusormi on sormi. Keskisormi on sormi. Nimetön ei ole mitään. Pikkurilli ei ole sormi. Pikkusormi on sormi. Ihmisellä on siis 3 sormea/käsi ja 3 ei sormea/käsi.
      Laskepa vielä ne sormet, useimmilla meillä on se viisi per käsi.

      Lainaa

    23. Tulos: +93 (117 ääntä)
      Mimmi: Laskepa vielä ne sormet, useimmilla meillä on se viisi per käsi.
      Huumori on vaikea laji, joillekin...

      Lainaa

    24. Tulos: -18 (50 ääntä)
      Ninni: Tiialla kun tuli tuo pilden antaminen puheeksi, niin naistenhuone on muuten erittäin hyvä paikka löytää uusia nimityksiä naisten sukuelimelle. Ehkä huikein nimitys ikinä tähän mennessä on lihalompakko.
      Tai limalompakko..

      Lainaa

    25. Tulos: +78 (82 ääntä)
      Ite kyllä maustan pihvini jauhelihalla T. Lihansyöjä

      Lainaa

    26. Yrmeli Kuohittu-Jormanainen 19.3.2019 9:23
      Tulos: -24 (50 ääntä)
      Ninni: Tiialla kun tuli tuo pilden antaminen puheeksi, niin naistenhuone on muuten erittäin hyvä paikka löytää uusia nimityksiä naisten sukuelimelle. Ehkä huikein nimitys ikinä tähän mennessä on lihalompakko.
      Etupylly, römpsä ja karvalompsa ovat itsellä aika tasainen Top 3.

      Lainaa

    27. Tulos: -37 (101 ääntä)
      Eveliinalle sellainen newsflash että vegaani ei syö lihaa mutta lihansyöjä yleensä syö kasviksia. Eli jos lihansyöjä haluaa maustaa lihansa kasviksilla niin se on ihan normaalia, koska hän syö molempia. Eri asia sitten jos puhutaan aidoista lihansyöjistä, jotka eivät syö siis mitään muuta kuin lihaa. Sellaista ihmistä en ole vielä tavannut koskaan. Joten älä päde siellä kun näköjään on faktat hukassa.

      Lainaa

    28. Tulos: -77 (93 ääntä)
      Peukalo ei ole sormi ja se opetetaan perus yläasteen biologiassa :D Välillä ihmettelen, miten ihmiset unohtaa tällaisia perus asioita...

      Lainaa

    29. Iputaspellonyou 19.3.2019 11:34
      Tulos: +39 (45 ääntä)
      Olen en ole. Olen. Enpäs! Olen olen

      Lainaa

    30. Tulos: +66 (74 ääntä)
      Sormien määrä taitaa riippua käytettävästä kielestä. Täällä Suomessa kaikki viisi uloketta ovat sormia, mutta englanninkielisissä maissa on erikseen käsitteet "digit" ja "finger". Kaikki sormet ovat digittejä, mutta peukalo ei ole finger. Lieneekö erottelun syynä se, että peukalossa on yksi luu (phalange) vähemmän kuin muissa sormissa. Japanilaiselta jos kysytte montako peukaloa (oyayubi) hänellä on, niin vastaus on todennäköisesti neljä. He kun käyttävät samaa sanaa peukalosta ja isovarpaasta.

      Lainaa

    31. Tulos: +47 (85 ääntä)
      Ni.: Eveliina: Älä ajattele niin mustavalkoisesti! Vegaanien ja lihansyöjien välistä löytyy vielä sekasyöjät, kaikkiruokaiset
      Eiköhän Eveliinan logiikan ole tarkoituskin olla yhtä pitävää, kuin näiden sekasyöjien, jotka parjaa vegaaneja lihanmaun tai lihanomaisten tuotteiden käytöstä.

      Lainaa

    32. Tulos: +70 (80 ääntä)
      Purnau: Peukalo ei ole sormi ja se opetetaan perus yläasteen biologiassa Välillä ihmettelen, miten ihmiset unohtaa tällaisia perus asioita…
      Osa unohtaa biologian, osa yhdyssanat. Mielenkiinnosta haluaisin nähdä suomenkielisen oppikirjan, jossa peukaloa ei lasketa sormeksi. Lähdetään sitten joukolla korjaamaan sekä peukalon että sormen sivuja Wikipediasta.

      Lainaa

    33. Tulos: -15 (29 ääntä)
      Ninni: Tiialla kun tuli tuo pilden antaminen puheeksi, niin naistenhuone on muuten erittäin hyvä paikka löytää uusia nimityksiä naisten sukuelimelle. Ehkä huikein nimitys ikinä tähän mennessä on lihalompakko.
      Limalompsa on vielä parempi <3

      Lainaa

    34. Tulos: -12 (40 ääntä)
      Niin, peukalo ei ole sormi, jos puhutaan anatomiasta. Se on rakenteeltaan hyvin erilainen kuin sormet. Arkikielessä se taas on yksi viidestä sormesta.

      Lainaa

    35. Tulos: -15 (23 ääntä)
      Ninni: Tiialla kun tuli tuo pilden antaminen puheeksi, niin naistenhuone on muuten erittäin hyvä paikka löytää uusia nimityksiä naisten sukuelimelle. Ehkä huikein nimitys ikinä tähän mennessä on lihalompakko.
      Mä luin kerran kommenttina mieheltä: karvalompsa. Vai oliko se täällä feissarimokissa.

      Lainaa

    36. Tulos: -26 (58 ääntä)
      Eveliina hakee nyt niin kaukaa että ei ole ikinä hakenu. Se käytännössä nauraa ettei mausteet oo lihasta tehtyjä.

      Lainaa

    37. Tulos: +37 (45 ääntä)
      Petkele: Peukalo ei ole sormi. Etusormi on sormi. Keskisormi on sormi. Nimetön ei ole mitään. Pikkurilli ei ole sormi. Pikkusormi on sormi. Ihmisellä on siis 3 sormea/käsi ja 3 ei sormea/käsi.
      Täsmennyksenä vielä, pikkurilli on siis rilli. Eli ei sormi.

      Lainaa

    38. Tulos: -10 (54 ääntä)
      Ni.: Eveliina: Älä ajattele niin mustavalkoisesti! Vegaanien ja lihansyöjien välistä löytyy vielä sekasyöjät, kaikkiruokaiset
      Niin, me normaalit.

      Lainaa

    39. Tulos: +18 (28 ääntä)
      Jaa: Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.
      Hyvä liha kyllä maistuu, esim tuoreena saatu poro. Sen voi helposti pilata maustamalla

      Lainaa

    40. Tulos: +33 (37 ääntä)
      Jos peukalo ei ole sormi, niin onko edes isovarvas varvas?

      Lainaa

    41. Tulos: -4 (50 ääntä)
      "En ole vegaani, mutta...." Jotenkin tulee mieleen ne, jotka aloittavan rasistisen ulostulonsa sanoilla: "en ole rasisti, mutta...." BTW, harvassa ovat ne "lihansyöjät", jotka julistavat, etteivät suostu syömään lainkaan kasviskunnan tuotteita.

      Lainaa

    42. Tulos: +43 (51 ääntä)
      Minä yritän aina saada pihviini tofun maun ja rakenteen.

      Lainaa

    43. Tulos: -8 (64 ääntä)
      Jaa: Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.
      Olet varmaan vegaani? Lihassa kyllä on maku ja usein mausteeksi riittää suola, joka ei ole kasvi.

      Lainaa

    44. Tulos: -6 (40 ääntä)
      Woodrow: Limalompsa on vielä parempi
      Mun poikaystävä tästä intoutuneena käyttää versiota "limpsukkalompsukka". Ja kyllä, rakkauden takia on paljon kestettävää.

      Lainaa

    45. Tulos: +12 (30 ääntä)
      jamppa: Jos peukalo ei ole sormi, niin onko edes isovarvas varvas?
      Isovarvas on samanlainen muiden varpaiden kanssa, peukalo taasen poikkeaa sormista sijaintinsa ja rakenteensa perusteella.

      Lainaa

    46. ............ 20.3.2019 1:36
      Tulos: +48 (70 ääntä)
      Juuh eli: Eveliina kai kuvittelee ei-vegaanien olevan täysin lihansyöjiä.
      Mutta Eveliinalla, tuolla vale-epävegaanilla on kyllä pointti. Yleensä valitetaan siitä että kasvissyöjät yrittävät maustaa pöperönsä lihan makuisiksi, viitaten juuri grillausmausteeseen ja muuhun vastaavaan. Mutta tuo grillausmaustekin sisältää pelkästään kasviksia joten miten se olisi lihan makuista? Lihan makua ei voi saada purkista eikä sitä ainakaan kasviksilla imitoida.

      Lainaa

    47. Tulos: +41 (45 ääntä)
      Juicewski: Isovarvas on samanlainen muiden varpaiden kanssa, peukalo taasen poikkeaa sormista sijaintinsa ja rakenteensa perusteella.
      Höpöhöpö. Latinaksi molempia kutsutaan nimellä digitus primus. Jo se kertonee, että eivät ne niin erilaisia ole kuin jotkut haluavat kuvitella. Anatomiassakin usein kyllä todetaan, että peukalo on erilainen kuin muut sormet. Sormiin sen siis lasketaan lukeutuvan, vaikka kuinka tykkäisi olla eri mieltä. ;)

      Lainaa

    48. Tulos: -14 (24 ääntä)
      Jaa: Eveliinalla on sinänsä pointti, koska tottahan on, ettei ns. lihan makuiseksi maustettu kasvispöperö maistu lihalta, vaan niiltä mausteilta, joilla liha usein maustetaan. Liha itsessään ilman mausteita ei kovin erityiseltä maistu.
      No huh huh... :D

      Lainaa

    49. Tulos: -5 (31 ääntä)
      …………: Mutta Eveliinalla, tuolla vale-epävegaanilla on kyllä pointti. Yleensä valitetaan siitä että kasvissyöjät yrittävät maustaa pöperönsä lihan makuisiksi, viitaten juuri grillausmausteeseen ja muuhun vastaavaan. Mutta tuo grillausmaustekin sisältää pelkästään kasviksia joten miten se olisi lihan makuista? Lihan makua ei voi saada purkista eikä sitä ainakaan kasviksilla imitoida.
      Entäs umami? Sinänsä hauska sattuma, että esim. Ylen artikkelissa https://yle.fi/uutiset/3-6161404 umamia kuvaillaan mm. seuraavasti: – "Se on sellainen lihainen. Täyteläinen. Jotkut sanovat ruokaisa." Umamia on lihan ohella runsaasti vaikkapa sienissä ja tomaatissa. Lisäksi myös juustoissa ja kaikissa raaka-aineissa, joissa luontaisesti on paljon glutamaattia. Erilaisiin mausteseoksiin (kuten vaikkapa pahamaineiseen aromivahventeeseen, tai grillimausteisiin) sitä lisätään lähinnä natriumglutamaattina, tai maustekastikkeisiin glutamiinihappona esim. hiivauutteena. Glutamaatti itsessään on luontaisesti aminohappo, kun taas natriumglutamaatti on lähinnä synteettinen tuote.

      Lainaa

    50. Tulos: +6 (12 ääntä)
      Kyllä: Eveliinan sivupersoona astui esiin viimeisessä lauseessa
      Hörähdin.

      Lainaa

    51. Tulos: +9 (11 ääntä)
      jamppa: Höpöhöpö. Latinaksi molempia kutsutaan nimellä digitus primus. Jo se kertonee, että eivät ne niin erilaisia ole kuin jotkut haluavat kuvitella. Anatomiassakin usein kyllä todetaan, että peukalo on erilainen kuin muut sormet. Sormiin sen siis lasketaan lukeutuvan, vaikka kuinka tykkäisi olla eri mieltä.
      Niin siis käden ja jalan ensimmäiset ulokkeet, pointtini tässä olikin osin virheellinen, isovarvas poikkeaa muista varpaista luiden ja nivelten määrältään. Ja toki kuten aiemmin totesin, olen samaa mieltä siitä että sormi on käypä yleistermi käden ulokkeille.

      Lainaa

    52. Tulos: +30 (44 ääntä)
      Juuh eli: Eveliina kai kuvittelee ei-vegaanien olevan täysin lihansyöjiä.
      tuskin kyse on siitä, vaan enemmänkin siitä, että monet ihmiset - etenkin ne joilla on vihamielisiä tunteita kasvissyöntiä vastaan - sanovat itseään lihansyöjiksi.

      Lainaa

    53. Tulos: +25 (27 ääntä)
      Mel: Sormien määrä taitaa riippua käytettävästä kielestä. Täällä Suomessa kaikki viisi uloketta ovat sormia, mutta englanninkielisissä maissa on erikseen käsitteet “digit” ja “finger”. Kaikki sormet ovat digittejä, mutta peukalo ei ole finger. Lieneekö erottelun syynä se, että peukalossa on yksi luu (phalange) vähemmän [...]
      Käsittääkseni myös englanninkielisissä maissa opetetaan, että ihmisillä on kymmenen sormea. Eikä se middle finger olisi keskellä neljästä.

      Lainaa

    54. Tulos: -3 (21 ääntä)
      jepni: tuskin kyse on siitä, vaan enemmänkin siitä, että monet ihmiset – etenkin ne joilla on vihamielisiä tunteita kasvissyöntiä vastaan – sanovat itseään lihansyöjiksi.
      Näin on, kaikki meistä ovat luontaisesti sekasyöjiä, jos yrittää pelkällä lihalla pärjätä kuolee keripukkiin. Vegaaniruokavaliolla käsittääkseni selviytyy (ja kun tämä on nykyään pakko ettei tule trollatuksi kuoliaaksi niin ei, EN ole vegaani, haen heidän reseptiblogestaan reseptejä). Useimmat kasvissyöjät ovat ihan hiljaa ja kiltisti -sen myönnän että suhtaudun hyvin epäilevästi tuotteisiin jotka imitoivat lihaa. Kun kerran olen kasvissyöjä niin olen opetellut tekemään hyvää ruokaa kasviksista jotka näyttävät ja maistuvat herkullisilta kasviksilta, mitä itua tässä puuhassa muuten olisi (pun intended).

      Lainaa

    55. ............ 20.3.2019 18:16
      Tulos: +14 (30 ääntä)
      jamppa: Entäs umami? Sinänsä hauska sattuma, että esim. Ylen artikkelissa https://yle.fi/uutiset/3-6161404 [...]
      Onko sienet, juustot tai esimerkiksi tomaatit (joissa kuvaillaan olevan 'umamia') lihaa? Eivät ole.

      Lainaa

    56. Tulos: +2 (8 ääntä)
      MInä olen en ole vegaaninen peukalosormi.

      Lainaa

    57. Tulos: -6 (26 ääntä)
      …………: Onko sienet, juustot tai esimerkiksi tomaatit (joissa kuvaillaan olevan ‘umamia’) lihaa? Eivät ole.
      Eivät ole todellakaan. Ja juuri siksi vastasin kommenttiisi: "Lihan makua ei voi saada purkista eikä sitä ainakaan kasviksilla imitoida." Lue uudestaan, mitä on kirjoitettu aiemmin, jookosta? Muuten tämä menee turhan absurdiksi. :D

      Lainaa

    58. Tulos: +14 (24 ääntä)
      Kommentoin: Fuk boi -ketju. Kuulostaa kyllä tämän perusteella fuk girl -ketjulta: me naiset jotka pyöritään kylillä antamassa pildeä jollekin herrasmiehelle. Tuosta mulle eka tuli mieleen, et otetaan kuva omasta “saaliista”. WTF naistenhuone?
      fuckboy on afrikanamerikkalaista slangia ja tarkoittaa kusipäätä, kusettajaa, usein miestä joka tapailee useaa naista samanaikaisesti vaikka väittää näille naisille muuta. "pilden antaminen vakipanolle" ei ole fuckgirl-toimintaa

      Lainaa

    59. Tulos: +39 (43 ääntä)
      huiske: Mun poikaystävä tästä intoutuneena käyttää versiota “limpsukkalompsukka”. Ja kyllä, rakkauden takia on paljon kestettävää.
      Itseäni ihmetyttää, että jonkun poikaystävä haluaa viitata tyttöystävänsä värkkiin (tai joku mimmi omaan värkkiinsä) maksuvälineiden säilytyspaikkana (limalompakko/ nahkalompakko...)tai maksuvälineenä (nahkavisa/luontovisa/...) Eikö noissa aika selvästi viitata siihen, että nainen saa asioita, kunhan vilauttaa "valuuttaa"? Että naisen elinten tarkoitus olisi toimia maksuvälineenä?

      Lainaa

    60. Päivälintu 22.3.2019 5:52
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Seurustelin joskus miehen kanssa joka väitti ettei peukalo ole sormi. Tämä ihminen oli muutenkin kaikinpuolin psykopaatti.

      Lainaa

    61. Tulos: -8 (16 ääntä)
      Evellä sitten sellaiset menkkakiukut.

      Lainaa

    62. Turhauttavaa 25.3.2019 22:59
      Tulos: 0 (22 ääntä)
      - Mikä on vegaanin intiaaninimi? - "Huono metsästäjä"

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: vegaanit, kasvisruoka, mausteet, maku, teletapit, peukalo, peukku, sormet, sormi