Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kummallinen kasvisruoka

Varoituksen sana muillekin!
Kummallinen kasvisruoka

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 71 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Myrkkymuratti 25.4.2019 0:58
      Tulos: +657 (695 ääntä)
      Eikö Zircca-nimikään saanut ajattelemaan, että patukka sisältää sirkkoja?

      Lainaa

    2. Tulos: +702 (712 ääntä)
      Nyt kyllä kiinnostaa tietää miten mixataan sipuli pois..

      Lainaa

    3. Tulos: +511 (533 ääntä)
      Kyllä meikäläiselläkin nousisi niskakarvat pystyyn jos joku tunkisi riisipuuroon eläinperäisiä siemeniä. Hyi helv- Tosin itseään vitsi_niekoiksi tituleeravien ihmisten käsitys huumorista voi olla vähintäänkin erikoista.

      Lainaa

    4. Misantrooppi 25.4.2019 2:44
      Tulos: +425 (469 ääntä)
      Siis uskooko Juhani juovansa eläimen spermaa jos juo maitoa? Vai miten se tunki ne eläin siemenet punaseen maitoon?

      Lainaa

    5. Tulos: +48 (94 ääntä)
      En tajua taas mistään mitään mutta baari illan jälkeen nämä sipsit ja punainen maito on aikamoista herkkua, ne siemenet enää hukassa :D

      Lainaa

    6. Tulos: -135 (221 ääntä)
      Juhanin elolliset siemenet on spermaa, sitten kun koitetaan selittää ettei elolliset siemenet ole eläinperäisiä. Juhani naurahtaa ja sanoo mitäs ne ihmisen elolliset siemenet sitten on? Kun ihminenhän on eläimestä lähtöisin jos ei Jumalan tekosiin usko. Joten eihän vegaanit voi suihin ottaa, eikä lapsia tegdä tai harrastaa seksiä, koska se on haaskausta, vitsi piilee siinä. Juhani on hauska setä, jos asiat ei mennyt noin, niin ottaisin poliisin yhteyttä miksi Juhani lapsenlapsien riisipuuroon laittaa elollisia siemeniä..

      Lainaa

    7. Tulos: -18 (72 ääntä)
      Vai puhuukohän sittenkin mantelista joka on elollinen koska voi maahan laitossa kasvaa?

      Lainaa

    8. Tulos: +87 (123 ääntä)
      Misantrooppi: Siis uskooko Juhani juovansa eläimen spermaa jos juo maitoa? Vai miten se tunki ne eläin siemenet punaseen maitoon?
      Siis eikö se niin mene, että ”tavallinen” maito lypsetään lehmästä ja se miehekkään punainen maito lypsetään sonnista? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

      Lainaa

    9. Tulos: +141 (149 ääntä)
      5555777: Juhanin elolliset siemenet on spermaa, sitten kun koitetaan selittää ettei elolliset siemenet ole eläinperäisiä. Juhani naurahtaa ja sanoo mitäs ne ihmisen elolliset siemenet sitten on? Kun ihminenhän on eläimestä lähtöisin jos ei Jumalan tekosiin usko. Joten eihän vegaanit voi suihin ottaa, eikä lapsia tegdä tai [...]
      ”Eläinperäiset siemenet”, ei ”elolliset siemenet”. Kaikki siemenet ovat elollisia.

      Lainaa

    10. Kusiluikkari 25.4.2019 6:49
      Tulos: +221 (233 ääntä)
      Nii eiköhän Juhanilla nimenomaan se ollut ideana, et miten vegaanit voi ottaa poskeen, kun saa niitä eläinperäisiä siemeniä siinä suuhunsa. Ha ha ha. So funny.

      Lainaa

    11. Tulos: +492 (512 ääntä)
      "Suhtauduin vegaaneihin neutraalin myönteisesti." "Kävin tahallani provosoimassa, oli hauska lukea vastauksia." "Sitten alkoi paskamyrsky ja erosin ryhmästä." "Täysiä kusipäämulkkuja koko sakki."

      Lainaa

    12. Tulos: +123 (139 ääntä)
      Noita Zircca-tuotteita on kyllä markkinoita hämäävästi. Monessa kaupassa ovat tarjolla samassa hyllyssä kuin kasvistuotteet. Alkuun oli myös zircca-kasvispihvit. Eli sirkka ja kasvista. Ainoo vaan, että kasvishyllyssä tuote, jossa lukee kasvispihvi ja kuvana jotain luontoa olisko ollut heinönkorsi, jossa heisirkka, on vähän hämäävä jos se kuitenkin sisältää kokonaisia eläimiä. En tiedä kuvitteliko markkinointitiimi, että näin saatais kasvissyöjät syömään lihaa. Ajattelisin, et parempi tuoteryhmä ois lihaa syövät ihmiset, jotka haluaa ekologisempia raineettisemmältä tuntuvia ratkaisuja.

      Lainaa

    13. Tulos: -10 (40 ääntä)
      Korjaaja: ”Eläinperäiset siemenet”, ei ”elolliset siemenet”. Kaikki siemenet ovat elollisia.
      Ekassa kommentissa puhuu elollisista siemenistä,lueppa uudestaan.

      Lainaa

    14. Tulos: +30 (58 ääntä)
      Hei vegaanit, en ole ketään vastaan, kunhan suomensin Juhanin urpot kommentit. Multa löytyy Juhani - Suomi - Juhani sanakirja.

      Lainaa

    15. Kilokalori 25.4.2019 7:28
      Tulos: +146 (162 ääntä)
      Kasvissyöjälle vitsi suikkarista. Reh reh. Huumorimiehiä. Odotellaan vielä hetki, niin kertoo meille lisää pyöräilyjärjestelyistään jänisten kanssa. "Lehtipihvi!" Ajaton klassikko 1960-luvulta.

      Lainaa

    16. Tulos: +6 (70 ääntä)
      Mister: Nyt kyllä kiinnostaa tietää miten mixataan sipuli pois..
      Sipulin voi korvata miedommalla versiolla esim. kevätsipulin varsi, ruohosipuli tai purjon varsi. Valkosipulin voi korvata valkosipuliöljyllä. Jotkut ei kestä sipulia, mutta noita kyl :)

      Lainaa

    17. Tulos: -146 (176 ääntä)
      Välillä sitä itsekin harkitsee kasvissyönnin aloittamista tai edes kokeilemista. Sitten tällaisia älynväläyksiä nähdessä tulee fiilis, että ehkä se ei olekaan mun juttu.

      Lainaa

    18. Paskapallero 25.4.2019 7:39
      Tulos: +60 (88 ääntä)
      Mä ehkä joudun aloittamaan kasvisruokavalion, mutta en kyllä kerro ikinä kenelekkään.

      Lainaa

    19. Tulos: +100 (102 ääntä)
      Juhani on kyllä varsinainen vitsi niekka. Onneksi on löytänyt itselleen sopivan ryhmän.

      Lainaa

    20. Tulos: -216 (274 ääntä)
      Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen kaaliin mene miksi ja millä syillä joku jättäs ne ravintoaineet ja kalorit ottamatta...

      Lainaa

    21. Tulos: -162 (218 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen [...]
      paras muisto lapsuudesta oli nimenomaan isän tädin maatilan lehmistä aamulla lypsetty maito. Sitä makua ei voita mikään. Sitten mun yleinen huomio vegaanit saa omasta mielestään ,ollata/provosoida sekasyöjiä, mutta sekasyöjä ei vegaaneja ilman et on ihmispaska... Vegaanit ei tajua et ite syövät suojelevien eläinten ruuat ja suurin osa ruuasta heille tuuaan laivarahtina tai lentokone rahtina, joten se siitä maailman pelastamisesta kasvis voimin

      Lainaa

    22. Tulos: +237 (259 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen [...]
      Moni vastustaa juurikin sitä eläinten huonoa kohtelua. Ei se lehmä normaalisti puske tuota määrää maitoa jatkuvasti, vaan synnyttämisen jälkeen (jota jalostetaan pitkäksi ja runsaaksi). Eli lehmiä joudutaan jatkuvasti pyörittämään tiineenä, ja vasikan maidot päätyy myyntiin. Mm tämä lienee perustana. Vähän sama kuin munissa, ei se kana siitä itse sinällään kärsi/kuole, mutta tehotuotanto kurjistaa oloja. (Ja koska näistä tuppaa tulemaan kiukuttelua ja ad hominem, en ole edes vegaani)

      Lainaa

    23. Vinkki vitonen 25.4.2019 8:40
      Tulos: +198 (208 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen [...]
      En ole vegaani, mutta luulen vastauksen piilevän maidontuotannon tavoissa. Lehmä tuottaa maitoa vain tiineyden ja vasikan syntymän jälkeen. Eli käytännössä lehmä laitetaan pakolla paksuksi, jotta saadaan maitoa ihmisille - itse vasikka vieroitetaan emästä kutakuinkin heti. Lisäksi lypsyrotuiset lehmät on jalostettu tuottamaan maitoa tukalia määriä. Jos maitoa ei tarvitsisi tuottaa ihmisen tarpeisiin, lehmien pidossa ja jalostuksessa ei ideaalitilanteessa enää painotettaisi niiden maidontuottamiskykyjä saati laitettaisi joka lehmää tiineeksi. Tukalaa oloa voidaan siihen asti lievittää lypsämällä, mutta antamalla myös mahdollisen vasikan ottaa luonnollisesti osansa. Muutoin lehmä saisi olla vain lehmä.

      Lainaa

    24. Tulos: -73 (119 ääntä)
      Korjaaja: Siis eikö se niin mene, että ”tavallinen” maito lypsetään lehmästä ja se miehekkään punainen maito lypsetään sonnista? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
      Olet. Se punainen maito lypsetään vasemmistolaisista lehmistä. Sitten se kaadetaan maahan tasapuolisuuden vuoksi.

      Lainaa

    25. Tulos: +47 (53 ääntä)
      5555777: Vai puhuukohän sittenkin mantelista joka on elollinen koska voi maahan laitossa kasvaa?
      Tuolla logiikalla kaikki vegaanit kuolee nälkään, kun kaikki vegetkin kasvavat maasta.

      Lainaa

    26. Tulos: +60 (74 ääntä)
      Eipä se Zircca välttämättä kaikille kelloja heti soita, ollaan ajatusmalleiltamme vielä aika kaukana siitä että oletettaisiin patukoissa olevan jauhettuja hyönteisiä. Itsekin ostin joskus junnuna Hesburgerista ”Blue Cheese” -aterian enkä voi sietää sinihomejuustoa. Nimi vain kuulosti coolilta. Ok, olin vähän hidas jo silloin.

      Lainaa

    27. Tulos: +157 (171 ääntä)
      Justiniin: paras muisto lapsuudesta oli nimenomaan isän tädin maatilan lehmistä aamulla lypsetty maito. Sitä makua ei voita mikään. Sitten mun yleinen huomio vegaanit saa omasta mielestään ,ollata/provosoida sekasyöjiä, mutta sekasyöjä ei vegaaneja ilman et on ihmispaska… Vegaanit ei tajua et ite syövät suojelevien eläinten ruuat [...]
      Suuri osa soijasta tuodaan laivarahtina. Olen kuitenkin kuullut huhua, että jotkut vegaanit ja jopa muutkin ihmiset syövät muitakin kasvisruokia kuin pelkkää soijaa. Esimerkiksi sellaisia nykypäivän villityksiä kuin porkkanaa, perunaa, lanttua, pinaattia, herneitä ja erilaisia papuja kasvatetaan nykyään myös Suomessa. Toisin sanoen: olet väärässä, mutta siltä osin oikeilla jäljillä, että soijan sijaan kannattaisi mieluummin suosia muita ruokakasveja. Eritysesti brasilialaista soijaa kannattaa välttää, koska siellä päin soijaa viljellään lähinnä sademetsiin raivatuilla pelloilla. Maailman epäekologisin yleisesti käytettävä ruoka-aine on muuten brasilialainen naudanliha, jota Euroopassa syödään valitettavan paljon. Tämän rönsyilevän oikaisun päätteeksi totean vielä, että lentorahtina ei Suomeen tai mihinkään muuallekaan tuoda mitään ruokaa, koska se olisi järjettömän kallista. Lentorahtina maailmalla kuljetetaan postia ja hinta-paino -suhteeltaan arvokkaimpia rahtitavaroita, kuten lääkkeitä ja elektroniikkateollisuuden tarvitsemia komponentteja.

      Lainaa

    28. Tulos: +108 (116 ääntä)
      Lypsylehmät elää keskimäärin huomattavasti stressaavamman elämän kun pihviksi joutuvat, juurikin tuosta jatkuvasta tiineys + vasikasta erottamisprosessista.

      Lainaa

    29. Tulos: -65 (77 ääntä)
      Barael: Lypsylehmät elää keskimäärin huomattavasti stressaavamman elämän kun pihviksi joutuvat, juurikin tuosta jatkuvasta tiineys + vasikasta erottamisprosessista.
      Tämä maidontuotannon tilanne tulikin tuossa useammassa vastauksessa esille, kiitos asian selventämisestä kaikille :) Tuli vaan mieleen, että eikös nykyään ole saatavissa myös (kallista) ternimaitoa joka on tuotettu ilman tehotuotannon käyttöä pientiloilla?

      Lainaa

    30. Tulos: +109 (117 ääntä)
      ZZTop: Tämä maidontuotannon tilanne tulikin tuossa useammassa vastauksessa esille, kiitos asian selventämisestä kaikille Tuli vaan mieleen, että eikös nykyään ole saatavissa myös (kallista) ternimaitoa joka on tuotettu ilman tehotuotannon käyttöä pientiloilla?
      Jos kaikki alkaisivat juomaan ternimaitoa, sitä pitäisi alkaa tuottamaan tehotuotannossa, jolloin ollaan taas samassa lähtötilanteessa.

      Lainaa

    31. Tulos: -81 (101 ääntä)
      Shorr: Moni vastustaa juurikin sitä eläinten huonoa kohtelua. Ei se lehmä normaalisti puske tuota määrää maitoa jatkuvasti, vaan synnyttämisen jälkeen (jota jalostetaan pitkäksi ja runsaaksi). Eli lehmiä joudutaan jatkuvasti pyörittämään tiineenä, ja vasikan maidot päätyy myyntiin. Mm tämä lienee perustana. Vähän sama kuin [...]
      Ihme juttu sitten, ettei vegaanit käytä luomumuniakaan. Kanahan munii ilman kukkojakin, tehotuotantoa tai ei.

      Lainaa

    32. Ahdistaa katsoa 25.4.2019 12:04
      Tulos: -22 (42 ääntä)
      Kusiluikkari: Nii eiköhän Juhanilla nimenomaan se ollut ideana, et miten vegaanit voi ottaa poskeen, kun saa niitä eläinperäisiä siemeniä siinä suuhunsa. Ha ha ha. So funny.
      Oikein hyvin, ellei pidä veganismia uskontona. Fundamentalismi on idiooteille.

      Lainaa

    33. Tulos: +99 (113 ääntä)
      mandi: Ihme juttu sitten, ettei vegaanit käytä luomumuniakaan. Kanahan munii ilman kukkojakin, tehotuotantoa tai ei.
      Ne ei ole silloin vegaaneja, vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä :) Mutta varmasti löytyy paljon ihmisiä jotka syövät vain eettisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettua ruokaa, mukaanlukien lihaa ja kananamunia, mutta heitä ei silloin kutsuta vegaaneiksi.

      Lainaa

    34. Sekosyöjä 25.4.2019 16:32
      Tulos: +25 (57 ääntä)
      Kaikki teolliset jauhotuotteet sisältävät jonkun verran ötököitä. Niitä nyt ei vaan saa pois. Eli sekasyöjiä kaikki jotka leipää syövät.

      Lainaa

    35. Tulos: +30 (54 ääntä)
      Minusta noissa sirkka-ruuissa on erikoisinta se, että otetaan jokin valmiiksi vegaani tai lähes vegaani tuote (leipä, suklaa) ja laitetaan siihen sirkkoja. Siis miksi? Sirkat on vielä useimmiten jauhona eli niistä ei tule raksuvaa rakennetta tai muuta vastaavaa.

      Lainaa

    36. Tulos: +100 (112 ääntä)
      En tajua, miten kommentoinnissa puhutaan maidosta, kun koko jutun idea on Juhanin tyhmyys. "Höhö, menin vegeryhmään puhumaan ei-vegeruuista. Ne suuttui siitä ja nauroin provoten heitä. Paskoja ylilyöjiä kaikki."

      Lainaa

    37. Arkkienkeli 25.4.2019 18:12
      Tulos: -56 (72 ääntä)
      Sanna: heinönkorsi, jossa heisirkka
      Kannattaa välttää jos "heinönkorsi, jossa heisirkka". Heisirkka on viheliäinen vaiva. Ps. hyönteiset eivät ole eläimiä vaikka kuuluvatkin eläinkuntaan.

      Lainaa

    38. Arkkienkeli 25.4.2019 18:22
      Tulos: -36 (52 ääntä)
      Zippo: Sipulin voi korvata miedommalla versiolla esim. kevätsipulin varsi, ruohosipuli tai purjon varsi. Valkosipulin voi korvata valkosipuliöljyllä. Jotkut ei kestä sipulia, mutta noita kyl
      Tällöin kyse ei ole siitä kestääkö makuaisti sipulia, vaan ihan puhtaasti naiivisti kosmeettisesta seikasta näkyvän sipulin vuoksi. Sopii ehkä lapsille, mutta ei aikuiselle.

      Lainaa

    39. Tulos: +49 (55 ääntä)
      Arkkienkeli: Tällöin kyse ei ole siitä kestääkö makuaisti sipulia, vaan ihan puhtaasti naiivisti kosmeettisesta seikasta näkyvän sipulin vuoksi. Sopii ehkä lapsille, mutta ei aikuiselle.
      Googlaa joskus "IBS".

      Lainaa

    40. Tulos: +39 (49 ääntä)
      Njäh: Minusta noissa sirkka-ruuissa on erikoisinta se, että otetaan jokin valmiiksi vegaani tai lähes vegaani tuote (leipä, suklaa) ja laitetaan siihen sirkkoja. Siis miksi? Sirkat on vielä useimmiten jauhona eli niistä ei tule raksuvaa rakennetta tai muuta vastaavaa.
      Sirkat ovat loistava proteiinin lähde, plus toimii loistavana markkinointikikkana tuo on jos suklaaseen lisätään sirkkoja, saadaan hypeä aikaan. Uusi trendi mikä poikii ihme tuotteita alkuun, mutta luultavemmin lopuksi vakiintuu juurikin tavallisen punaisen lihan korvikkeeksi ruuanlaitossa, tosin ympäristöystävällisemmäksi vaihtoehdoksi.

      Lainaa

    41. Tulos: +63 (75 ääntä)
      mandi: Ihme juttu sitten, ettei vegaanit käytä luomumuniakaan. Kanahan munii ilman kukkojakin, tehotuotantoa tai ei.
      Valitettavasti ne luomukanatkaan ei ole mitään söpöjä vanhan ajan pientilojen pihakanoja. Toisilla luomutiloilla hoidetaan asiat paremmin kuin toisilla, mutta luomustandardi itsessään on monen eläinten oikeuksista kiinnostuneen mielestä riittämätön tuotantoeläinten hyvinvoinnin kannalta. Toki on aina parempi suosia luomua eläintuotteissa, jos niitä eläintuotteita haluaa syödä. Pienempi paha on kuitenkin pienempi kuin suurempi paha.

      Lainaa

    42. Tulos: +46 (58 ääntä)
      Myrkkymuratti: Eikö Zircca-nimikään saanut ajattelemaan, että patukka sisältää sirkkoja?
      Ei. Sisältääkö Mars-patukat palan Marsista? Mitä Twixit sisältää? Tuotteiden brändinimet voivat olla melkein mitä tahansa tuotteesta riippumatta. Nimet ei aina liity itse tuotteeseen mitenkään ja omituiset sanamuunnokset ei yhtään auta hahmottamaan tuossakaan sanaa sirkka, ennen kuin tietää mitä patukassa on.

      Lainaa

    43. Tulos: +71 (79 ääntä)
      mandi: Ihme juttu sitten, ettei vegaanit käytä luomumuniakaan. Kanahan munii ilman kukkojakin, tehotuotantoa tai ei.
      Munivat joo, mutta vikaa löytyy jo siitä että niitä kukonpoikasia silti kuoriutuu, samoin kuin sonneja syntyy. Vaikka naaraspuoliset tuotantoeläimet miten laitettaisiin laitumelle käyttäytymään luonnonmukaisesti, niin ne urospuoliset on tungettava jonnekin. Sonnivasikoiden tapauksessa teurastamolle ja kukonpoikien tapauksessa silppuriin. On vähän vaikea keksiä mitään keinoa tehdä muutakaan, harva haluaa sonnia tai kukkoa lemmikiksi. Kasvissyönnissäkin pitää katsoa koko ketjua -on aika eri asia syödä suomalaisista palkokasveista tehtyä proteiinia kuin safkata brasilialaista soijaa jonka alta on kaadettu sademetsää. Olkoonkin että soijaa ei lennätetä tänne, se säilyy rahtaamisen ajan, mutta jotkut eksoottiset hedelmät ja tuoreet sushikalat (ei toki sitä markettien tauhkaa, se tulee pakasteena) lennetään, ja sitten ollaan mielenkiintoisen energiankulutuksen lähteillä. Eli koko juttu on aika monimutkainen. Ei se onko vegaani, sekasyöjä, fregaani, flexetaristi, tai mitä nyt ikinä keksitäänkään, kuitenkaan muuta sitä että Juhani on tapauksen moka. "Menin 'parhaat nautapihvit' ryhmään ilmoittamaan että nauta on pahaa ja vaadin että postitetaan siikafilereseptejä, haluan siikafilereseptin. Ylläpito poisti. Väärin! Halusin ärsyttää ihmisiä jotka eivät syö tarpeeksi kotimaista kalaa, ja ne ärsyyntyivät! NIIN VÄÄRIN! MIKSI!!!" "Nii-in, ovat ne hulluja jotka eivät syö joka aterialla siikaa, ja tosi päällekäyviä".

      Lainaa

    44. Tulos: -30 (54 ääntä)
      Hyönteisruoka on yksi parhaista vastauksista ilmastonmuutokseen lihatuotteiden korvaamiseen proteiinin lähteinä. Harmittaa jos ympäristö syistä vegaanit jättävät tukematta sitä tuotantoa vain pitääkseen vegaani statuksensa. Toisaalta myös kananmunat ovat todella hyvä vaihtoehto ja niiden osalta voi tukea vastuullisia tuottajia (ainakin täällä on kaupassa aina vähintään yhden pienemmän tilan vapaan kanan munia). Vähän tuossa mietittyttää, että ovatko kasvisperäiset proteiinin lähteet todella ympäristöystävällisempiä kuin esim sirkat ja munat ja onko täys vegaanius ympäristölle parempaa kuin kasvissyönti jollain muulla tasolla, joka sallisi esim nuo vaihtoehdot.

      Lainaa

    45. Tulos: -60 (72 ääntä)
      Vegaaneilta saa aina kehuja kun lisää ruokaan pekonin rasvaa.

      Lainaa

    46. Tulos: -29 (49 ääntä)
      Shorr: Moni vastustaa juurikin sitä eläinten huonoa kohtelua. Ei se lehmä normaalisti puske tuota määrää maitoa jatkuvasti, vaan synnyttämisen jälkeen (jota jalostetaan pitkäksi ja runsaaksi). Eli lehmiä joudutaan jatkuvasti pyörittämään tiineenä, ja vasikan maidot päätyy myyntiin. Mm tämä lienee perustana. Vähän sama kuin [...]
      No ei, vegaanit ei vastusta vain huonoa kohtelua, ne vastustaa kaikenlaista kohtelua. Ei edes teoriassa voi olla tapaa saada lihaa tai kalaa joka ei muka olisi epäeettistä. Vaikka nykyään rehevöityneiden järvien särkikalat pitää mädättää biokaasuksi.

      Lainaa

    47. Tulos: +43 (59 ääntä)
      Väsynyt: No ei, vegaanit ei vastusta vain huonoa kohtelua, ne vastustaa kaikenlaista kohtelua. Ei edes teoriassa voi olla tapaa saada lihaa tai kalaa joka ei muka olisi epäeettistä. Vaikka nykyään rehevöityneiden järvien särkikalat pitää mädättää biokaasuksi.
      En tiedä missä piireissä sä liikut, mutta kyllä usein vegaanit kannattavat mahdollisimman eettisesti ja ekologisesti kestäviä tapoja tuottaa eläintuotteita. Se, etteivät he silti itse söisi niitä, ei tarkoita ettei kukaan muukaan saisi. Minäkin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lihansyönti sinänsä ei olisi moraalinen ongelma, jos eläimet voisivat hyvin kaikissa elämänsä vaiheissa ja saisivat elää mahdollisimman luonnollisen elinkaaren -- metsästys esim. olis ihan ookoo, jos siihen ei liittyis niin paljon kaikkea suurpetojen tappamista ja tarpeetonta kärsimystä. En silti itse söisi lihaa missään olosuhteissa, koska en näe syytä miksi mun pitäisi. Tykkään eläimistä enemmän elävinä kuin kuolleina, joten en halua tappaa niitä. Muut saa tehdä omat valintansa omien preferenssiensä pohjalta.

      Lainaa

    48. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Vitsi niekat

      Lainaa

    49. Tulos: +60 (78 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen [...]
      Tarviiko se muka perustella jotenkin ettei juo maitoa? Ei kai aikuiset ihmiset Suomen ulkopuolella juo muutenkaan maitoa.

      Lainaa

    50. Tulos: -58 (78 ääntä)
      Vegaaneilla on todella lyhyt pinna. Kannattaa lukea mistä se johtuu, ressukoiden elimistö on oikeasti hätätilassa.

      Lainaa

    51. Tulos: -43 (65 ääntä)
      Jänö: Valitettavasti ne luomukanatkaan ei ole mitään söpöjä vanhan ajan pientilojen pihakanoja. Toisilla luomutiloilla hoidetaan asiat paremmin kuin toisilla, mutta luomustandardi itsessään on monen eläinten oikeuksista kiinnostuneen mielestä riittämätön tuotantoeläinten hyvinvoinnin kannalta. Toki on aina parempi suosia [...]
      Eihän veget syö mitään kananmunia. Heidän mielestään on parempi heittää ne roskiin kuin syödä. Suurin osa suomalaisista luomu/freerange-kanaloista ovat todella siistejä ja kanat hyvin hoidettuja. Älä viitsi tahallaan sekoittaa tehotuotantoa tähän. Omatkin kanat freerange-kanoja, saavat elää oikein kanamaista elämää.

      Lainaa

    52. Tulos: -57 (73 ääntä)
      Jänö: Valitettavasti ne luomukanatkaan ei ole mitään söpöjä vanhan ajan pientilojen pihakanoja. Toisilla luomutiloilla hoidetaan asiat paremmin kuin toisilla, mutta luomustandardi itsessään on monen eläinten oikeuksista kiinnostuneen mielestä riittämätön tuotantoeläinten hyvinvoinnin kannalta. Toki on aina parempi suosia [...]
      Syö sinä vaan soijaa (GMO-kasvatettua, soijapapujen takia kaadetaan jatkuvasti sademetsiä). Toinen vegen suuri herkku on sheitan joka on 100% gluteenia, naminami. Veget käyttävät muuten tuhottoman määrän sokeria ihan päivittäin, joko piilosokerina tai mässynä. Minä en sekasyöjänä edes himoitse sokeria, en edes hedelmien muodossa. Syönkä minä siis epäterveellisemmin?

      Lainaa

    53. Tulos: -13 (29 ääntä)
      Elisa on hieman yksinkertainen vai? Onhan sitä olemassa broilerin ja kalkkunan jauhelihaakin :D

      Lainaa

    54. Tulos: -33 (63 ääntä)
      Ahma: Välillä sitä itsekin harkitsee kasvissyönnin aloittamista tai edes kokeilemista. Sitten tällaisia älynväläyksiä nähdessä tulee fiilis, että ehkä se ei olekaan mun juttu.
      Kasvissyönti on ihan ok, vegaanius on taasen kuin ismi. Kannattaa vältellä.

      Lainaa

    55. Tulos: +27 (31 ääntä)
      Oo la la mikä herkkU! Jauhelihakeitto ilman sipulia ja jauhelihaa :D

      Lainaa

    56. Tulos: +60 (70 ääntä)
      Vähän myöhässä vastaus tähän ketjuun, mutta kun tuossa siitä brasilialaisesta soijasta puhuttiin, niin se on kyllä nimenomaan sitä soijaa mikä päätyy rehuksi eläimille. Ihmisille tuleva soija kuljetetaan mm. ranskasta, jossa sen tieltä ei tarvi luonnollisestikkaan raivata yhtään sademetsää.

      Lainaa

    57. Tulos: -4 (20 ääntä)
      Jänö: En silti itse söisi lihaa missään olosuhteissa, koska en näe syytä miksi mun pitäisi. Tykkään eläimistä enemmän elävinä kuin kuolleina, joten en halua tappaa niitä. Muut saa tehdä omat valintansa omien preferenssiensä pohjalta [...]
      Kukapa ei pitöisi. Minä pidän elävistä kasveistakin enemmän kuin kuolleista. Se ei silti estä minua syömästä kasveja.

      Lainaa

    58. Kilokalori 27.4.2019 8:56
      Tulos: +43 (55 ääntä)
      grtr: Eihän veget syö mitään kananmunia. Heidän mielestään on parempi heittää ne roskiin kuin syödä. Suurin osa suomalaisista luomu/freerange-kanaloista ovat todella siistejä ja kanat hyvin hoidettuja. Älä viitsi tahallaan sekoittaa tehotuotantoa tähän. Omatkin kanat freerange-kanoja, saavat elää oikein kanamaista elämää.
      Freerange/luomukanat hyvin hoidettuja, mutta mitä tapahtui niiden samaan aikaan kuoriutuneille veljille? Menivät parin päivän ikäisinä keltaisina pikku tipusina silppuriin tai murskaimeen, eivätkös menneetkin?

      Lainaa

    59. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Myrkkymuratti: Eikö Zircca-nimikään saanut ajattelemaan, että patukka sisältää sirkkoja?
      Entäs vanhat autot, lontoon rakeet, mars, neekerin suukko ja varmaan kismetistäkin pitäis olettaa että se sisältää kissaa ja metallia?

      Lainaa

    60. Avaruusleijona 27.4.2019 21:52
      Tulos: +21 (37 ääntä)
      grtr: Vegaaneilla on todella lyhyt pinna. Kannattaa lukea mistä se johtuu, ressukoiden elimistö on oikeasti hätätilassa.
      Sellaisessa hätätilassa, joka johtaa pidempään elämään...

      Lainaa

    61. Tulos: +49 (55 ääntä)
      grtr: Syö sinä vaan soijaa (GMO-kasvatettua, soijapapujen takia kaadetaan jatkuvasti sademetsiä). Toinen vegen suuri herkku on sheitan joka on 100% gluteenia, naminami. Veget käyttävät muuten tuhottoman määrän sokeria ihan päivittäin, joko piilosokerina tai mässynä. Minä en sekasyöjänä edes himoitse sokeria, en edes hedelmien muodossa. Syönkä minä siis epäterveellisemmin?
      Rauhotu hyvä ihminen, enhän mä sanonu kuin että jotkut on eri mieltä luomustandardin riittävyydestä takaamaan tuotantoeläimille hyvät elinolot. Se on oikein kiva jos sun kanat voi hyvin, mutta esim. parvikoot on minkäänlaisissa edes välttävästi taloudellisesti kannattavissa tuotanto-olosuhteissa melko mahdotonta pitää kanoille ihanteellisina, eli luomu- tai free range -status ei ole mikään automaattinen tae eläinten hyvinvoinnista. En mielestäni myöskään sanonut soijasta mitään (vaikka suurin osa maailman soijasta edelleen menee tuotantoeläinten rehuksi, ja sademetsää kaadetaan ihan yhtä lailla laidunmaaksi, eli pata kattilaa soimaa). Seitan on myös oikein käypää safkaa niille, joiden pötsi kestää gluteenia. Minäkään en muuten vegaanina himoitse sokeria, enkä syö makeisia tai edes juurikaan hedelmiä. Kumma juttu, ikään kuin ihmisillä olisi jotain henkilökohtaisia preferenssejä, jotka ei liity mitenkään ruokavalioon.

      Lainaa

    62. Tulos: -37 (43 ääntä)
      Kilokalori: Freerange/luomukanat hyvin hoidettuja, mutta mitä tapahtui niiden samaan aikaan kuoriutuneille veljille? Menivät parin päivän ikäisinä keltaisina pikku tipusina silppuriin tai murskaimeen, eivätkös menneetkin?
      Höpöhöpö, niitä pidetään nälässä, kiduteaan ja lopuksi ne ammutaan lmatorjuntatykeillä. Missään tapauksessa järkeä ei voi käyttää, esim. tekemällä broilereita.

      Lainaa

    63. Tulos: -27 (35 ääntä)
      Jänö: Rauhotu hyvä ihminen, enhän mä sanonu kuin että jotkut on eri mieltä luomustandardin riittävyydestä takaamaan tuotantoeläimille hyvät elinolot. Se on oikein kiva jos sun kanat voi hyvin, mutta esim. parvikoot on minkäänlaisissa edes välttävästi taloudellisesti kannattavissa tuotanto-olosuhteissa melko mahdotonta [...]
      Kuten sanottua, ongelma ei ole miten niitä pidetän, vaan siinä miten kuvitellaan että niitä on pakko pitää. Just kuten mamut, ilmastonmuutos, väeztöräjähdys, ...

      Lainaa

    64. Tulos: +6 (10 ääntä)
      Misantrooppi: Siis uskooko Juhani juovansa eläimen spermaa jos juo maitoa? Vai miten se tunki ne eläin siemenet punaseen maitoon?
      Juhani juo eläinperäisten siementen nestettä.

      Lainaa

    65. Tulos: +37 (49 ääntä)
      Justiniin: paras muisto lapsuudesta oli nimenomaan isän tädin maatilan lehmistä aamulla lypsetty maito. Sitä makua ei voita mikään. Sitten mun yleinen huomio vegaanit saa omasta mielestään ,ollata/provosoida sekasyöjiä, mutta sekasyöjä ei vegaaneja ilman et on ihmispaska… Vegaanit ei tajua et ite syövät suojelevien eläinten ruuat [...]
      Ja sinä sitten syöt eläimen sen jälkeen, kun se on syönyt ruokansa, eli periaatteessa sinä syöt sekä eläimen ruoat että eläimen. Vegaanit jättävät vuosia kestävän eläimen ruokkimisen yhtälöstä pois ja syövät kasvikset itse. Siinähän vain säästyy rehuja. Ja se, mitä karja syö myös Suomessa eniten, on pääasiassa kuumista ja kosteista etelämaista rahdattua soijaa. Vegaani nyt voi syödä kaikenlaista muutakin kuin sitä.

      Lainaa

    66. Tulos: +29 (33 ääntä)
      grtr: Syö sinä vaan soijaa (GMO-kasvatettua, soijapapujen takia kaadetaan jatkuvasti sademetsiä). Toinen vegen suuri herkku on sheitan joka on 100% gluteenia, naminami. Veget käyttävät muuten tuhottoman määrän sokeria ihan päivittäin, joko piilosokerina tai mässynä. Minä en sekasyöjänä edes himoitse sokeria, en edes hedelmien muodossa. Syönkä minä siis epäterveellisemmin?
      Jollei ole gluteiinlle allerginen niin seitan on jokseenkin niin hyvä proteiini kuin olla voi. Varsinkin jos tekee itse ja ymmärtää ruoanlaitosta vähääkään sen saa juuri sen makuiseksi ja suutuntuiseksi kuin itse haluaa. Jos sairastaa keliakiaa niin tietysti gluteiini ei sovi, mutta kaikille muille se on ainamuuntautuva ihmeruoka. Sööttiä miten vegaaneja tykätään syyttää erikoisiksi lumihiutaleiksi vaikka -suutuntumalla -noin 98% seitanista valittavista sietävät gluteiinia ihan hyvin ja valittavat vain valittamisen ilosta.

      Lainaa

    67. Tulos: +40 (46 ääntä)
      Väsynyt: Höpöhöpö, niitä pidetään nälässä, kiduteaan ja lopuksi ne ammutaan lmatorjuntatykeillä. Missään tapauksessa järkeä ei voi käyttää, esim. tekemällä broilereita.
      Älä valehtele. Broileri on aivan eri rotu, broilerikanat ja kukot on jalostettu kasvamaan ylikasvuisiksi nopeasti ja ne teurastetaan parin kk iässä - jolloin osa on jo katkonut jalkansa suuren lihaspainon alla. Suomessa kasvatetaan lähes yksinomaan broilerialan suurimman toimijan, Aviagen-yhtiön, kehittämiä Ross Ross 308- ja 508 -broileriristeytyksiä. Munintakanat taas on jalostettu munimaan paljon, ja kasvavat hitaammin, koska ne elävät useamman vuoden. Munarodun urospoikaset tapetaan murskaamalla sen jälkeen, kun ne on eroteltu tyttötipuista, koska niillä ei ole käyttöä kanateollisuudelle.

      Lainaa

    68. Tulos: +17 (21 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. [...]
      Olihan tää provo? Vitsi?

      Lainaa

    69. Tulos: +32 (34 ääntä)
      ZZTop: Millä vegaanit muuten perustelee tuon etteivät voi juoda maitoa? Lehmällehän tulee helvetin tukalat olot jos sitä ei lypsetä eli juomatta sitä maitoa aiheuttaa enemmän tuskaa eläimelle kuin juomalla. Vielä kun valitsee punasen luomumaidon tai vielä parempaa hakee suoraan siitä lähitilalta ni ei vaan meikäläisen [...]
      Voi apua, oletko luullut että lehmä tuottaa "muuten vaan" maitoa? Se tuottaa samalla tavalla kuin ihminen: synnytyksen jälkeen. Ihmisenkin maidontuotanto jatkuu niin kauan kun imetetään/lypsetään ja tehostuu jos on raskaana/synnyttää uudelleen ja uudelleen. Lehmältä tulee siksi maitoa kun se vasikoi. Vasikka ei sitä maitoa kuitenkaan saa vaan ihmiset. Sellainen lehmä joka ei ole poikinut (hieho) ei vielä tuota maitoa.

      Lainaa

    70. Pyyhkiytymätön persoona 2.7.2021 9:29
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Voi vittu, että osaa ihmiset olla aivan saatanan idiootteja.

      Lainaa

    71. Obeesi dinosaurus 16.10.2022 15:27
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Joo: Jollei ole gluteiinlle allerginen niin seitan on jokseenkin niin hyvä proteiini kuin olla voi. Varsinkin jos tekee itse ja ymmärtää ruoanlaitosta vähääkään sen saa juuri sen makuiseksi ja suutuntuiseksi kuin itse haluaa. Jos sairastaa keliakiaa niin tietysti gluteiini ei sovi, mutta [...]
      *Gluteeni.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kasvissyöjä, veganismi, vegaanit, kasvisruoka, bileet, punainen liha, sirkat, sirkka, harmaa, biologia, maito