Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Klassikkopilojen paluu

Nämä klassikot kiertävät edelleen – ja uusia uhrejakin löytyy.
Klassikkopilojen paluu

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 82 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Muumi (kopio) 24.10.2019 0:25
      Tulos: -481 (809 ääntä)
      Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?

      Lainaa

    2. Tulos: +849 (917 ääntä)
      Ei herranjumala, miten voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Oikeasti.

      Lainaa

    3. Tulos: -664 (764 ääntä)
      Sanompahan vaan että aika moni ajattelee tuollaisista asioista aika samoin. Yhtään mamuja tuomitsematta henkilökohtaisesti.

      Lainaa

    4. Avaruuskatti 24.10.2019 1:19
      Tulos: +689 (739 ääntä)
      Kilokaloriltakin jääneet arabialaiset numerot oppimatta? :D

      Lainaa

    5. On kiellettävä 24.10.2019 1:23
      Tulos: +684 (734 ääntä)
      Arabialainen numeroiden jälkeen pitää ehdottomasti kieltää divetymonoksidi. Se kun aiheuttaa mm. eroosiota, sitä käytetään ydinenergian valmistukseen sekä sitä tavataan syöpäkasvaimissa. T. Kemian ylioppilas

      Lainaa

    6. Tulos: +554 (608 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Ei paljon mitään, paitsi kirurgian, sairaalat, suurennuslasin ja sitä kautta silmälasit, kahvin nykymuodossa, kitaran, hammasharjan ja kehittyneen matematiikan noin niin kuin alkuun.

      Lainaa

    7. Tulos: +443 (503 ääntä)
      Rajakit ja yleissivistys ja esim perehtyminen asiaan, johon esittää voimakkaan julkisen mielipiteen. Näitä on mahdotonta pilkata niin mojovasti kuin he itse tekevät itsestään pilkkaa.

      Lainaa

    8. Tulos: +526 (562 ääntä)
      Nyt kun historiasta puhutaan niin on hyvä muista, että arabit mm säilyttivät Baghdadin suuressa kirjastossa kaiken länsimaisen filosofisen kirjoituksen, jonka kristitty maailma olisi ilomielin tuhonnut harhauskoisena. Mongolien hyökkäys muslimeja vastaan ja sen myötä Baghdadin tuho ovat tragedioita joista muslimimaailma ei vieläkään kunnolla ole toipunut - 500 vuotta myöhemmin. Arabialaiset numerot ovat vain pieni rahtunen siitä, miten arabimaailan kulttuuri on länsimaihin vaikuttanut. Ja tämä nyt tulee umpisuomalaiselta kaverilta, jonka mielestä maksalaatikko on hyvinkin gourmet-ruokaa.

      Lainaa

    9. Tulos: +481 (501 ääntä)
      Kyltissä pistää ensimmäisenä ja vahvimmin silmään ortodoksikirkon sipulikupoli. Silti Pauli valitsee triggeröityä ennenkaikkea sanasta 'monikulttuurisuus' eli suomeksi 'muslimeista'. Go figure.

      Lainaa

    10. Tulos: +331 (377 ääntä)
      Nuo rajakkivajakit pilaa kaiken järkevän maahanmuuttokriittisen keskustelun. Moni tuntuu yhdistävän tuohon sakkiin heti jos sanoo vastustavansa nykyistä mahanmuuttopolitiikkaa. Sen takia joutuu usein miettimään missä tilanteessa tohtii sanoa ja mitä. En todellakaan halua että minut liitetään noihin perkeleen öyhöttäjiin.

      Lainaa

    11. Tulos: +404 (414 ääntä)
      En usko hetkeäkään että Nooran lapset olisivat "hienosti pärjänneet elämässä ilmankin" arabialaisia numeroita, niitä kun tarvitaan puhelimen PIN-koodiin.

      Lainaa

    12. Tulos: +26 (32 ääntä)
      Mä ensin luulin, että Pauli trollas.

      Lainaa

    13. A. Engström 24.10.2019 6:23
      Tulos: +239 (263 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Tähtitieteen, lujuuslaskennan ja Juhla-Mokan, esim. Mitäpä oot ite keksinyt ikinä?

      Lainaa

    14. Tulos: -21 (89 ääntä)
      Pöljä: Ei herranjumala, miten voi olla näin sivistymätöntä porukkaa? Oikeasti.
      Helposti. Krooninen korvatulehdus lapsena -----> mitään et kuule, opit itse huutamaan. Tupakoitsijoiden lapsia varmaan.

      Lainaa

    15. Tulos: +70 (80 ääntä)
      Taajamamerkki on feikki. Tikkakosken taajamamerkissä luki sentään aikoinaan oikeasti "Gotham City".

      Lainaa

    16. Tulos: +113 (119 ääntä)
      Sartsa voisi itse opiskella myös suomen kieltä.

      Lainaa

    17. Tulos: -182 (210 ääntä)
      Mä kun näin tän läpän ekaa kertaa, niin olin ihan varma, että tarkoitetaan siis arabiankielisiä numeroita, jotka suomalaisen silmiin näytävät ihmeellisiltä koukeroilta.

      Lainaa

    18. Tulos: +328 (344 ääntä)
      Moderni kahvi on peräisin Jemenistä, Arabian niemimaalta. Suomessa juodaan kahvia enemmän kuin missään. Näinkö pitkälle islamisaatio on mennyt? ÖYH ÖYH KAHVI KIELLETTÄVÄ

      Lainaa

    19. Pekka Peitsi 24.10.2019 8:06
      Tulos: -25 (93 ääntä)
      Setäti: En usko hetkeäkään että Nooran lapset olisivat “hienosti pärjänneet elämässä ilmankin” arabialaisia numeroita, niitä kun tarvitaan puhelimen PIN-koodiin.
      Ei välttämättä. On niitä palluroitakin, joista pitää vetää viiva toisiinsa oikeassa järjestyksessä. Niin, no pin-koodi on heillä ollut ehkä "ympyrä, ympyrä, ympyrä, ympyrä."

      Lainaa

    20. Tulos: -74 (174 ääntä)
      Pluri: Nuo rajakkivajakit pilaa kaiken järkevän maahanmuuttokriittisen keskustelun. Moni tuntuu yhdistävän tuohon sakkiin heti jos sanoo vastustavansa nykyistä mahanmuuttopolitiikkaa. Sen takia joutuu usein miettimään missä tilanteessa tohtii sanoa ja mitä. En todellakaan halua että minut liitetään noihin perkeleen öyhöttäjiin.
      En pidä rajakeista yhtään. Mutta se että kaikki vähänkään maahanmuuttokriittinen kommentointi liitetään heihin, on lienee enemmän kiinni siitä joka sen liittää heihin kuin rajakeista. Toisin sanoen kaikkien järkevänkin kriitikoiden kutsuminen rajakeiksi on ns. suvaitsevaiston vika, ei rajakeiden. Suvaitsevaisto osaa olla myös kovin suvaitsematon mitä tulee eriäviin mielipiteisiin.

      Lainaa

    21. Tulos: -53 (85 ääntä)
      Pluri: Nuo rajakkivajakit pilaa kaiken järkevän maahanmuuttokriittisen keskustelun. Moni tuntuu yhdistävän tuohon sakkiin heti jos sanoo vastustavansa nykyistä mahanmuuttopolitiikkaa. Sen takia joutuu usein miettimään missä tilanteessa tohtii sanoa ja mitä. En todellakaan halua että minut liitetään noihin perkeleen öyhöttäjiin.
      Joo mutta jokainen ääni lasketaan vaaleissa ja vappusatasiakin äänesti kymmenet tuhannet vajakit.Ei kaikki saa samanlaisia lähtökohtia esim.poliittiseen depaattiin.

      Lainaa

    22. Tulos: +140 (158 ääntä)
      Itse asiassa huolestuttavan isolle osalle Suomen aikuisväestöstä ortodoksikristitty, juutalainen ja muslimi näyttävät olevan sama asia. Ehkä jos joskus pysähtyisivät ajattelemaan tämän asian logiikkaa, mutta kun ei...

      Lainaa

    23. Kirjautuminen epäonnistui 24.10.2019 9:57
      Tulos: +138 (146 ääntä)
      On kiellettävä: Arabialainen numeroiden jälkeen pitää ehdottomasti kieltää divetymonoksidi. Se kun aiheuttaa mm. eroosiota, sitä käytetään ydinenergian valmistukseen sekä sitä tavataan syöpäkasvaimissa. T. Kemian ylioppilas
      Siis sehän on niin vaarallista, että hengitettynä tappaa heti!

      Lainaa

    24. Tulos: +163 (169 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      - Algoritmi - Camera Obscura -ilmiön selitys - Armillaari (astrolabin kehittyneempi versio) - Kahvi - Hammastahna Arabialaisia numeroita arabit sen sijaan eivät keksineet. Arabialaiset oppivat "arabialaiset" numerot Intiasta, mutta ne nimettiin arabialaisiksi, koska eurooppalaiset oppivat ne arabialaisilta.

      Lainaa

    25. Tulos: +86 (110 ääntä)
      Jimbo: En pidä rajakeista yhtään. Mutta se että kaikki vähänkään maahanmuuttokriittinen kommentointi liitetään heihin, on lienee enemmän kiinni siitä joka sen liittää heihin kuin rajakeista. Toisin sanoen kaikkien järkevänkin kriitikoiden kutsuminen rajakeiksi on ns. suvaitsevaiston vika, ei rajakeiden. Suvaitsevaisto osaa olla myös kovin suvaitsematon mitä tulee eriäviin mielipiteisiin.
      Rajakkihan on vain leikkimielinen vastapallo suvakki-nimitykseen. Ken leikkiin ryhtyy...

      Lainaa

    26. Hööpölööpö 24.10.2019 11:56
      Tulos: +84 (102 ääntä)
      Tuomari: Nyt kun historiasta puhutaan niin on hyvä muista, että arabit mm säilyttivät Baghdadin suuressa kirjastossa kaiken länsimaisen filosofisen kirjoituksen, jonka kristitty maailma olisi ilomielin tuhonnut harhauskoisena. Mongolien hyökkäys muslimeja vastaan ja sen myötä Baghdadin tuho ovat tragedioita joista [...]
      Vastaavasti Espanjassa pitivät sivistyksen liekkiä yllä sillä aikaa, kun kristityt halusivat sammuttaa koko Euroopan valot. Rakensivat kouluja, kirjastoja ja edistivät kulttuuria sen verran, että siitä puhutaankin kultaisena aikakautena.

      Lainaa

    27. Tulos: +82 (86 ääntä)
      Kirjautuminen epäonnistui: Siis sehän on niin vaarallista, että hengitettynä tappaa heti!
      eipäs nyt liioitella, vain nestemäisessä muodossa hengitettynä tappaa eikä edes heti. kyllä sitä tässä meidän hengitysilmassa koko ajan joitakin pitoisuuksia on.

      Lainaa

    28. Tulos: +102 (138 ääntä)
      Jimbo: Suvaitsevaisto osaa olla myös kovin suvaitsematon mitä tulee eriäviin mielipiteisiin.
      Suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita.

      Lainaa

    29. Tulos: +137 (163 ääntä)
      Nämä taajamamerkit olivat toki vain pila, mutta itseäni ärsyttää tällaiset Paulit. Kun tehdään joku pieni muutos joka ei vaikuta omaan elämään millään lailla, mutta vähemmistöille se näyttää solidaarisuutta, niin sitten vingutaan ja valitetaan siitä loputtomiin.

      Lainaa

    30. Tulos: +57 (67 ääntä)
      Kirjautuminen epäonnistui: Siis sehän on niin vaarallista, että hengitettynä tappaa heti!
      Ja kiinteässä olomuodossaan se on hengenvaarallista autoteillä!

      Lainaa

    31. Tulos: +30 (46 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Astioita?

      Lainaa

    32. Tulos: +63 (67 ääntä)
      Arabialaiset numerothan ovat oikeasti intialaiset. Eurooppaan ne tulivat arabien välityksellä, siksi niitä sanotaan arabialaisiksi.

      Lainaa

    33. Paroni Puolipallo 24.10.2019 14:10
      Tulos: +92 (98 ääntä)
      Tuomari: Nyt kun historiasta puhutaan niin on hyvä muista, että arabit mm säilyttivät Baghdadin suuressa kirjastossa kaiken länsimaisen filosofisen kirjoituksen, jonka kristitty maailma olisi ilomielin tuhonnut harhauskoisena. Mongolien hyökkäys muslimeja vastaan ja sen myötä Baghdadin tuho ovat tragedioita joista [...]
      Vanhojen kreikkalaisten kirjoitusten säilyminen Cordoban ja Bagdadin kirjastoissa tosiaan vaikutti merkittävästi renessanssin käynnistymiseen Euroopassa. Esimerkiksi Aristoteleen kirjoitukset olivat lähes hävinneet Euroopasta, ja Tuomas Akvinolainen toi ne takaisin Eurooppaan nimenomaan Cordobasta (välikäsien kautta toki). Ajatus siitä, että Eurooppa oli koko keskiajan pelkkä teokraattinen junttila on tosin ehkä vähän liioiteltu ja tai ainakin vähän epäreilu (ajatus katolisen kirkon takapajuisuudesta on osittain perua 30-vuotisen sodan ajalta, osa protestanttien katolisen kirkon vastaisesta propagandasta päätyi vahingossa historiankirjoihinkin). Perähikiähän tämä oli, eikä tosiaan mikään suvaitsevaisuuden koti, mutta sellaiset olivat ajat. Kyllä Rooman valtakunnan romahtamisen jälkeen jouduttiin kieltämättä muutama vuosisata keskittymään eloonjäämiseen, eikä filosofiaan. Arabeilla oli filosofiaan varaa, kun valloitussodat ovat usein aika hyvin tuottavia. Kirkko nyt kuitenkin oli se instituutio, joka sen vähänkin tiedon Euroopassa säilytti, ja joka sen tiedon sieltä Cordobasta sitten haki kun yhteydet oli luotu. Jo sydänkeskiajalla Euroopan elintaso ja osittain teknologiankin taso olivat täysin verrattavissa arabimaailmaan. Euroopasta välittyi lähi-itään paljon maatalouteen ja rakennustekniikkaan liittyvää osaamista numeroista, filosofiasta, matematiikan ja metallurgian osaamisesta vastalahjana. Tosiaan mongolien invaasion seurauksena, paitsi tärkeä oppineisuuden keskus tuhoutui, valta islamilaisessa maailmassa siirtyi suhteellisen edistykselliseltä Abassidien arabidynastialta kovemman linjan islamia edustaneille turkkilaisperäisille dynastioille. Tapahtui muuten yli 700 vuotta sitten vuonna 1258. Arabialaiset numerot keksittiin muuten Intiassa, arabit vain välittivät ne Eurooppaan, mistä nimi. Algebra ja algoritmit keksittiin Persiassa persialaisen tai mahdollisesti sogdialaisen al-Khwarizmin toimesta. Muslimi kyllä (tosin mahdollisesti käännynäinen zarathustralaisuudesta), arabi ei. Kahvista täydet pojot arabeille, itelläkin just kuppi kädessä :).

      Lainaa

    34. Tulos: +1 (21 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Keramiikan ja piippuleiman

      Lainaa

    35. Tulos: -35 (61 ääntä)
      No jaa, en nyt menis lällättämään noista arabialaisista sen enempää. Saman voi tehdä laittamalla johonkin kaupan kassalle adressin jonkun koulun säilyttämisen puolesta ja nää samat "Hassun kyselyn esittäjät" varmaan laittais siihen nimensä vaikka k.o. koulu olis homekoulu eikä sitä voisi korjata. Ihan sama asia. Tehdään päätös asiasta mistä ei ensin oteta selvää.

      Lainaa

    36. Tulos: +31 (91 ääntä)
      Jimbo: En pidä rajakeista yhtään. Mutta se että kaikki vähänkään maahanmuuttokriittinen kommentointi liitetään heihin, on lienee enemmän kiinni siitä joka sen liittää heihin kuin rajakeista. Toisin sanoen kaikkien järkevänkin kriitikoiden kutsuminen rajakeiksi on ns. suvaitsevaiston vika, ei rajakeiden. Suvaitsevaisto osaa olla myös kovin suvaitsematon mitä tulee eriäviin mielipiteisiin.
      "En ole rajakki, mitä nyt muuten vain huoletta viljelen heidän terminologiaansa ympäriinsä"

      Lainaa

    37. Korjaajan korjaaja 24.10.2019 15:02
      Tulos: +40 (42 ääntä)
      Korjaaja: - Algoritmi - Camera Obscura -ilmiön selitys - Armillaari (astrolabin kehittyneempi versio) - Kahvi - Hammastahna Arabialaisia numeroita arabit sen sijaan eivät keksineet. Arabialaiset oppivat “arabialaiset” numerot Intiasta, mutta ne nimettiin arabialaisiksi, koska eurooppalaiset oppivat ne arabialaisilta.
      Itse asiassa Al-Khwarizmi (algoritmin keksijä) oli persialainen, ei arabi. Mutta Muumi (Kopio) lienee tarkoittanut arabeilla kaikkia lähi-idässä/pohjois-Afrikassa asuvia muslimeita, eikä Arabian niemimaalla asuvia ihmisiä, joten ei sinänsä muuta asiaa. Listaan voisi lisätä vielä algebran, jonka nykyinen järjestelmällinen muoto on myös Al-Khwarizmin aikaansaannos.

      Lainaa

    38. Se aito oikea 24.10.2019 15:41
      Tulos: -51 (81 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Paljon käyttöä aseille.

      Lainaa

    39. Tulos: -2 (60 ääntä)
      Pluri: Nuo rajakkivajakit pilaa kaiken järkevän maahanmuuttokriittisen keskustelun. Moni tuntuu yhdistävän tuohon sakkiin heti jos sanoo vastustavansa nykyistä mahanmuuttopolitiikkaa. Sen takia joutuu usein miettimään missä tilanteessa tohtii sanoa ja mitä. En todellakaan halua että minut liitetään noihin perkeleen öyhöttäjiin.
      Tämä sama kuvio pätee muihinkin ryhmiin. Raivovegaanit, äärifeministit jne.

      Lainaa

    40. Tulos: +55 (65 ääntä)
      Paroni Puolipallo: Vanhojen kreikkalaisten kirjoitusten säilyminen Cordoban ja Bagdadin kirjastoissa tosiaan vaikutti merkittävästi renessanssin käynnistymiseen Euroopassa. Esimerkiksi Aristoteleen kirjoitukset olivat lähes hävinneet Euroopasta, ja Tuomas Akvinolainen toi ne takaisin Eurooppaan nimenomaan Cordobasta (välikäsien kautta [...]
      Euroopan takapajuisuutta on kyllä liioiteltu ja olet oikeassa siinä, että katolisella kirkolla oli merkittävä rooli Euroopan tietovarastona, muut kun keskittyivät lähinnä viljelemään maata ja sotimaan naapuripitäjien kanssa. Sitä ei kuitenkaan kannata liiaksi lukea katolisen kirkon eduksi, koska jotta tiedosta olisi jotain hyötyä, sen pitäisi olla käytettävissä, ja katolinen kirkko nimenomaan ei suostunut luovuttamaan mitään antiikin teoksia niistä kiinnostuneille. Kirkon tiedevastaisuutta on toki myös liioiteltu, mutta silti täysin todenmukaista sanoa, että eurooppalainen tiede lähti renessanssin aikaan kehittymään kirkosta huolimatta, eikä sen ansiosta. Esimerkiksi nyt puheena olevien arabialaisten numeroiden käytön katolinen kirkko kielsi, koska kirkon johto ei ymmärtänyt miksi kauppiaat olivat innoissaan luvuista, joilla laskeminen on tolkuttoman paljon helpompaa kuin roomalaisilla numeroilla tai tukkimiehen kirjanpidolla. Pakko olla jotain saraseenien noituutta... Lopulta tietysti, kuten niin monessa muussakin asiassa, kirkko joutui nöyrtymään kun kansa ei välittänyt kirkon näkemyksestä, jota ei kyetty mitenkään perustelemaan.

      Lainaa

    41. Tulos: +24 (36 ääntä)
      Sellaiset persuansat siellä.

      Lainaa

    42. Tulos: +10 (66 ääntä)
      tauno: “En ole rajakki, mitä nyt muuten vain huoletta viljelen heidän terminologiaansa ympäriinsä”
      Mielestäni on ihan kohtuullista käyttää sanaa "suvakku", jos keskustelussa käytetään sanaa "rajakki". Oletan, että "rajakki" tarkoittaa ihmistä, jonka mielestä rajat pitäisi sulkea. Jos näin on, en todellakaan ole rajakki. Mielestäni työperäinen maahanmuutto ja pakolaisten vastaanotto on tärkeää. Ainoa mihin kaipaan muutosta, on maahantuloperusteiden tarkempi syyni ja kielteisen turvapaikkahakemuksen saaneiden ihmisten nopea palautus. Lisäksi kaipaan huomattavaa lisäpanostusta maahanmuuttajien kulttuurilliseen integrointiin, koska osan kulttuuri on niin erilaista omaamme verrattuna, että yhteentörmäyksiä syntyy väistämättä jos ei ole valmis myönnytyksiin. Kulttuurin monipuolistuminen on hieno asia, mutta siinäkin kannattaisi keskittyä positiivisiin asioihin ja yrittää kitkeä negatiivisia pois kuten esimerkiksi tiettyjen kulttuurien vahvaa näkemystä miesten ja naisten oikeuksien eroista.

      Lainaa

    43. Tulos: +71 (91 ääntä)
      Se aito oikea: Paljon käyttöä aseille.
      Onneks kristityt on kautta aikain ollut rauhaa rakastava ja väkivallaton kansa.

      Lainaa

    44. Tulos: +7 (17 ääntä)
      Korjaaja: Euroopan takapajuisuutta on kyllä liioiteltu ja olet oikeassa siinä, että katolisella kirkolla oli merkittävä rooli Euroopan tietovarastona, muut kun keskittyivät lähinnä viljelemään maata ja sotimaan naapuripitäjien kanssa. Sitä ei kuitenkaan kannata liiaksi lukea katolisen kirkon eduksi, koska jotta tiedosta olisi [...]
      Umberto Econ romaanissa "Ruusun nimi" esiintyy katolinen munkki, jonka mielestä uutta tietoa ei pitäisi enää hankkia tai kehittää, vaan ainoastaan säilyttää olemassaoleva tieto.

      Lainaa

    45. Tulos: +26 (38 ääntä)
      Elämänkoululaiset saa elämänkoulun käyneitä lapsia. Ja nämä ihmiset on oletetusti käyneet peruskoulun, huhhuh.

      Lainaa

    46. Tulos: -13 (31 ääntä)
      Arabiassa ei tosin käytetä "arabialaisia" numeroita.

      Lainaa

    47. Tulos: +17 (27 ääntä)
      Moggie: Arabialaiset numerothan ovat oikeasti intialaiset. Eurooppaan ne tulivat arabien välityksellä, siksi niitä sanotaan arabialaisiksi.
      Joo ja ei. Niin sanotut hindu-arabialaiset numerot, joita käytetään mm. Arabian niemimaalla edelleen, ovat tosiaan intialaista alkuperää. Eurooppalaisten käyttämät "länsi-arabialaiset" numerot ovat tyystin erilaiset ja kehittyivät nykyiseen muotoonsa Euroopassa. Siksi arabialaisista numeroista puhuminen on vähintäänkin harhaan johtavaa.

      Lainaa

    48. Roskaväen palsta 24.10.2019 18:10
      Tulos: -7 (59 ääntä)
      pälä: Itse asiassa huolestuttavan isolle osalle Suomen aikuisväestöstä ortodoksikristitty, juutalainen ja muslimi näyttävät olevan sama asia. Ehkä jos joskus pysähtyisivät ajattelemaan tämän asian logiikkaa, mutta kun ei…
      Kristinusko, juutalaisuus ja islam ovat kaikki syöpää.

      Lainaa

    49. Roskaväen palsta 24.10.2019 18:11
      Tulos: -67 (93 ääntä)
      turust: Suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita.
      Ihan aito roskaväen edustaja siellä.

      Lainaa

    50. Arkkienkeli 24.10.2019 18:57
      Tulos: +32 (48 ääntä)
      Joukon uudelleen lämmitetty messu on kyllä siitä hupaisa, että aina kun saman aiheen ottaa esille umpipersujen keskuudessa niin tunneiksi on hauskaa. Saa oikein ytittää että pitää naaman peruslukemilla ;) Aina siihen joku suomen kieltä taitamaton kotimaan "kantasuomalainen" kasvatti (kuten elokuussa HS julkaistu PS:n jäsen; "Sain maksimit Mensan testeissä! Tasan sata!) tarttuu ja ei tajua että häntä on vedätetty pahemman kerran. O tempora, o mores!

      Lainaa

    51. yli opisto hörhö 24.10.2019 19:23
      Tulos: +72 (90 ääntä)
      Roskaväen palsta: Ihan aito roskaväen edustaja siellä.
      En ole ikinä ymmärtänyt enkä ikinä tule ymmärtämäänkään tuota logiikkaa. Itse annatte lempinimen "suvakki" ja sitten loukkaannutte verisesti kun nämä "kaiken suvaitsevat" eivät suvaitse ahdasmielisiä idiootteja. Minäkin taidan luoda ryhmän nimeltä "öyhöttäjät" ja aion loukkaantua joka kerta kun ihmiset jotka minun mielestäni ovat "öyhöttäjiä" eivät käyttäydy kuten mielestäni öyhöttäjien kuuluu käyttäytyä ja pilkkaan heitä siitä.

      Lainaa

    52. Roskaväen palsta 24.10.2019 20:09
      Tulos: -94 (112 ääntä)
      yli opisto hörhö: En ole ikinä ymmärtänyt enkä ikinä tule ymmärtämäänkään tuota logiikkaa. Itse annatte lempinimen “suvakki” ja sitten loukkaannutte verisesti kun nämä “kaiken suvaitsevat” eivät suvaitse ahdasmielisiä idiootteja. Minäkin taidan luoda ryhmän nimeltä “öyhöttäjät” ja aion loukkaantua joka kerta kun ihmiset jotka minun [...]
      Emme ole idiootteja toisin kuin suvaitsevaiset. Et tule ymmärtämäänkään, koska olet idiootti.

      Lainaa

    53. Tulos: -8 (34 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Al-koholi

      Lainaa

    54. Tulos: +63 (67 ääntä)
      plop: Joo ja ei. Niin sanotut hindu-arabialaiset numerot, joita käytetään mm. Arabian niemimaalla edelleen, ovat tosiaan intialaista alkuperää. Eurooppalaisten käyttämät “länsi-arabialaiset” numerot ovat tyystin erilaiset ja kehittyivät nykyiseen muotoonsa Euroopassa. Siksi arabialaisista numeroista puhuminen on vähintäänkin harhaan johtavaa.
      Arabialaisissa numeroissa olennaista ei ole se, mitä merkkejä siinä käytetään, vaan se että numeroille nollasta yhdeksään on omat kullekin oma merkkinsä ja luvut kirjoitetaan kymmenjärjestelmässä noilla merkeillä. Tuo oli huomattava edistysaskel verrattuna esimerkiksi roomalaisiin numeroihin, joilla edes yhteenlaskulle ei ole selkeää kaavaa, puhumattakaan kerto- tai jakolaskusta. Tietysti merkit muuttuvat jos niille ei ole mitään yhteistä standardia ja kukin kauppias käyttää niitä vain omaan tarpeeseensa, mutta järjestelmä pysyy. Intiasta tuotu "arabialainen" lukujärjestelmä on kaikilta olennaisilta osilta sama kuin eurooppalaisten nykyisin käyttämä.

      Lainaa

    55. Tulos: +32 (36 ääntä)
      plop: Arabiassa ei tosin käytetä “arabialaisia” numeroita.
      Tämäpä on yllättävä tieto. Milloin käytäntö on muuttunut? Viime vuonna vielä vaikuttivat käyttävän. Milloin viimeksi kävit paikan päällä toteamassa asian?

      Lainaa

    56. Tulos: +53 (73 ääntä)
      Roskaväen palsta: Emme ole idiootteja toisin kuin suvaitsevaiset. Et tule ymmärtämäänkään, koska olet idiootti.
      Wau, nyt meni rajakilla tunteisiin. :D Niin siinä helposti käy, kun ei ole järkeä eikä älyä.

      Lainaa

    57. Tulos: -48 (62 ääntä)
      A. Engström: Tähtitieteen, lujuuslaskennan ja Juhla-Mokan, esim. Mitäpä oot ite keksinyt ikinä?
      Aina pitää keksiä joku keino saada arabit näyttämään paremmilta, vaikka eivät ole vuosisatoihin tehneet mitään järjellistä.

      Lainaa

    58. Ylipäällikkö 25.10.2019 2:37
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Lihapullat

      Lainaa

    59. Tulos: +30 (46 ääntä)
      Ikävä puoli demokratiassa on se, että noilla Pauleilla, Sartsoilla, Petreillä, Mikoilla ja Noorilla on kaikilla yhtälainen äänioikeus.

      Lainaa

    60. Setä Tiramisu 25.10.2019 8:14
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Mitä sitä nyt kukakin on keksinyt. Suomalaiset keksivät laittaa henkselit pyyhkeeseen. Torille!

      Lainaa

    61. Piisamirotta (replika) 25.10.2019 8:29
      Tulos: +26 (32 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Algoritmi ja algebra taitavat olla sieltä suunnalta. Ja suuri vaikutus ylipäätään matematiikalla, kemialle ja tähtitieteelle.

      Lainaa

    62. Piisamirotta (replika) 25.10.2019 8:32
      Tulos: +38 (44 ääntä)
      Bonfire: Al-koholi
      Ah, totta! Tislaaminen ja uuttaminen ovat molemmat arabialaista perimää.

      Lainaa

    63. Tulos: +14 (24 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Keksivät alkoholin tislauksen ja antoivat sille nimen, al-kohl. True story.

      Lainaa

    64. haluun 1700 luvulle 25.10.2019 11:24
      Tulos: -68 (78 ääntä)
      Pistää oksettaa tommoset pilat mitä ekassa jutussa oli, kui sairas jonkii lehen pitää olla et tekis tommosen aprilli pilan. Nostatti nimittäi "pikkase" lisää vihaani mamuja, vassareita, ilmastonmuutoksesta hyysääviä ja homoja kohtaa...

      Lainaa

    65. Tulos: +39 (49 ääntä)
      Elämäm kolulaiset eivät ole enää enää edes hauskoja, ne ovat vaan rasittavia -_-

      Lainaa

    66. Tulos: +34 (38 ääntä)
      Divetymonoksidia ei tulla kieltämään, syy: suurvaltaintressit. Esim.ydinsukellusveneet tarvitsevat massiivisia määriä divetymonoksidia toimiakseen.

      Lainaa

    67. Arkkienkeli 25.10.2019 17:52
      Tulos: +26 (34 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Varmasti enemmän kuin sinä.

      Lainaa

    68. Arkkienkeli 25.10.2019 17:55
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Gunman: Aina pitää keksiä joku keino saada arabit näyttämään paremmilta, vaikka eivät ole vuosisatoihin tehneet mitään järjellistä.
      Jeps. Mitä nyt hoksasivat maillaan olevista maahan tihkuvista öljylähteistä tehdä lamppuöljyä. Myöhemmin sitten öljyä porattiin ja jalostettiin bensiiniksi & dieseliksi. Ihan pieni juttu?

      Lainaa

    69. Tulos: -23 (31 ääntä)
      Mun tekis ihan hirveesti mieli päteä ja kertoa mistä arabialaiset numerot itseasiassa tulee - ei siis maantieteellisesti vaan ne mallit. Tai mitä lie. Mut en ole ihan varma onko se jotain minkä kaikki tietää ja pätemällä tekisin itseni vaan tyhmäksi joten en sano mitään. Vaikka silti pakko tyuoda esiin et tiedän jotain ja jättää kommentti.

      Lainaa

    70. Tulos: +42 (48 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Esimerkiksi koko yliopistojärjestelmän, monet nykyisistä leikkauskäytännöistä, kahvin, algebran lähellä nykymuotoaan, sovellutuksia optiikan alalla, hammasharjan, nykyisen kaltaiset sairaalat... Arabioppineet olivat luonnontieteissä pitkään valovuosia edellä nykyisiä länsimaita. Voit kritisoida joitain osia kulttuurista myös siten, ettet summaa kaikkia tuhansien vuosien aikana eläneitä ihmisiä ja pitkään kehittyneitä kulttuureita vain siihen yhteen aspektiin. Kaikissa kulttuureissa ja uskonnoissa on toki huonot puolensa, mutta myös hyvät.

      Lainaa

    71. Tulos: +25 (27 ääntä)
      plop: Arabiassa ei tosin käytetä “arabialaisia” numeroita.
      Arabia ei kyllä ole mikään nykyinen valtio. Osassa arabimaita käytetään näitä arabialaisia numeroita, osassa taas nk. itäarabialaisia numeroita. En ihan tarkkaan muista, mistä se jakolinja menee.

      Lainaa

    72. Tulos: -2 (10 ääntä)
      foo: Umberto Econ romaanissa “Ruusun nimi” esiintyy katolinen munkki, jonka mielestä uutta tietoa ei pitäisi enää hankkia tai kehittää, vaan ainoastaan säilyttää olemassaoleva tieto.
      Koska tieto on Jumalasta. Jos jumala on jotain antanut, sitä tulee vaalia, mutta ei pidä ylpistyä ja alkaa tavoitella lisää jumalalle kuuluvaa tietoa maailmasta.

      Lainaa

    73. Tulos: +17 (21 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Mm. kaiken eurooppalaisen tieteen pohjan.

      Lainaa

    74. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Alkoholin.

      Lainaa

    75. Tulos: +3 (9 ääntä)
      Diipadaapa: Mun tekis ihan hirveesti mieli päteä ja kertoa mistä arabialaiset numerot itseasiassa tulee – ei siis maantieteellisesti vaan ne mallit. Tai mitä lie. Mut en ole ihan varma onko se jotain minkä kaikki tietää ja pätemällä tekisin itseni vaan tyhmäksi joten en sano mitään. Vaikka silti pakko tyuoda esiin et tiedän jotain ja jättää kommentti.
      Minäpä autan: Muoto on tullut alunperin siitä, että merkissä on yhtä monta kulmaa kuin se merkitsee määrää.

      Lainaa

    76. Historioitsija 12.2.2020 19:20
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Itse asiassa jo muinaiset babylonialaiset tunsivat alkeellisen tislauksen ja se on keksitty toisistaan riippumatta useissa paikoissa kuten Kiinassa, Intiassa ja esimerkiksi hellenistisessä Egyptissä. Arabialaiset numerot ovat tosiaan peräisin Intiasta kuten myös nolla. https://en.wikipedia.org/wiki/Distillation

      Lainaa

    77. Historioitsija 12.2.2020 19:26
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Ja tiede on tosiaan taantunut muslimimaissa noin 700 vuotta sitten. Ahdasmielinen uskonnollisuus oli taantumisen syynä. Tästä aiheesta on pakistanilainen ydinfyysikko Pervez Hoodbhoy useasti kirjoittanut. Yksi artikkeli on luettavissa täältä: https://pdfs.semanticscholar.org/9267/7cdbf7ff58de08bd5f1e212b13e6fe8fec92.pdf Vaan tuskinpa sitä kukaan tätä palstaa seuraava jaksaa lukea.

      Lainaa

    78. Mauno 6isto 4.6.2020 6:06
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Tähtitiedettä, lääketiedettä, kirjallisuutta ja runoutta kauan ennen kuin Mikael Agricola kehitti suomen kielen kirjoitetun muodon.
      Ja sellaiset tuontituotteet kuin kahvi ja alkoholi ovat saaneet nimensä arabian kielestä. Ne ovat sanalainoja arabiasta suomeen, pahvi.

      Lainaa

    79. Kiireetön flamingo 4.6.2020 13:12
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      tauno: "En ole rajakki, mitä nyt muuten vain huoletta viljelen heidän terminologiaansa ympäriinsä"
      "En ole suvakki, mitä nyt muuten vain huoletta viljelen heidän terminologiaansa ympäriinsä"

      Lainaa

    80. Kiireetön flamingo 4.6.2020 13:13
      Tulos: -5 (11 ääntä)
      Mauno 6isto: Tähtitiedettä, lääketiedettä, kirjallisuutta ja runoutta kauan ennen kuin Mikael Agricola kehitti suomen kielen kirjoitetun muodon. Ja sellaiset tuontituotteet kuin kahvi ja alkoholi ovat saaneet nimensä arabian kielestä. Ne ovat sanalainoja arabiasta suomeen, pahvi.
      Juu, ennen sitä erästä uskontoa. Mitä sen jälkeen??

      Lainaa

    81. Kiireetön flamingo 4.6.2020 13:15
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      ......: Ikävä puoli demokratiassa on se, että noilla Pauleilla, Sartsoilla, Petreillä, Mikoilla ja Noorilla on kaikilla yhtälainen äänioikeus.
      Eli he tulevat äänestämään "väärin", sinä siis kannatat demokratiaa ja samalla itket siitä. Loistavaa.

      Lainaa

    82. Hassusetä 2.3.2021 21:24
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Muumi (kopio): Mitähän ne arabialaiset ovat keksineet niiden numeroiden jälkeen? Edes jotain?
      Arabialaiset keksivät 1600-luvulla mm. Kondomin, joka tehtiin vuohen suolesta. 1700-luvulla englantilaiset tajusivat ottaa sen ensiksi vuodesta pois.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: maahanmuuto, mamut, maahanmuuttajat, kyltti, aprillipila, arabialaiset numerot, numerot, matematiikka