Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Löytötavaratoimisto Facebook, osa 22

Outo idea, joka ihme kyllä toimi!
Löytötavaratoimisto Facebook, osa 22

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 53 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +371 (379 ääntä)
      Puskaradioissa tunnetusti pysytään aina asiassa...

      Lainaa

    2. Tulos: -352 (420 ääntä)
      Hyvä kun itelle ei kirjoitus virheet ois etes osunut silmään ilman Lissua.

      Lainaa

    3. Poliisi, Kieli 15.10.2019 0:25
      Tulos: +335 (443 ääntä)
      Jossei osaa edes kirjoittaa, niin sietääkin olla saamatta reppuaan takaisin.

      Lainaa

    4. Tulos: +312 (564 ääntä)
      Lissu oli ainoa järkevä kommentoija tässä ketjussa.

      Lainaa

    5. Muumi (kopio) 15.10.2019 0:27
      Tulos: +46 (126 ääntä)
      Ennen www:tä internet oli niin paljon paremmin. Kaikki nämä nykyiset somepellet naureskelivat nörteille mutteivät olleet lähelläkään tietokoneita. Nyt nuo idiootit somettavat jatkuvalla syötöllä. Internet pitää räjäyttää.

      Lainaa

    6. Tulos: +141 (205 ääntä)
      Wtf: Mikä tossa ekassa oli mokana?
      Wtf. Vuosi 2012 soitti ja halusi kysymyksensä takaisin.

      Lainaa

    7. Tulos: +173 (185 ääntä)
      tossa ekassa jo ehdin olettaa ennen kommentin lukemista et kohta sinne tulee joku loukkaantumaan että avaimista on otettu kuva ja nythän joku voi kopioida sen sun kodin avaimen ja vaikka murtautua teidän taloon! mutta ei onneksi sentään.

      Lainaa

    8. Tulos: -84 (140 ääntä)
      Kylläkyllä, se on suomenkieli niin kunnioitusta taas kipeästi vailla että aivan posketonta tuommonen väärinkirjottaminen ja minä ainaki loukkaannuin tänne asti.

      Lainaa

    9. Tulos: +27 (85 ääntä)
      Miten viehättävä ihminen tää Lissu. Ystävällinen ja asiallinen!

      Lainaa

    10. transplanaarinen kaaosreikä 15.10.2019 3:29
      Tulos: +203 (249 ääntä)
      sitä nyrkillä nenään joka sanoo enään

      Lainaa

    11. Tulos: +178 (224 ääntä)
      Yleensä ottaen vituttaa Lissu, voi niitä kielioppivirheitä hämmästellä hiljaa oman päänsä sisällä, mutta LINNANMAA. Miten kaupunginosa voi mennä väärin? T. Ossi Lappeen rannasta

      Lainaa

    12. Tulos: +291 (353 ääntä)
      Kilokalori: Hyvä kun itelle ei kirjoitus virheet ois etes osunut silmään ilman Lissua.
      Luku- ja kirjoitustaitoista ne tökkivät kipeästi silmään. Jostain syystä kaikki ketjun loukkaantujat olivat (ja ovat) surkeita kirjoittajia. Kirjoitustaidon merkitystä aliarvioidaan. Huono kieli estää ja haittaa viestin välittämistä ja antaa kirjoittajasta huonon kuvan. Valitettavan usein se kuva osoittautuu kuitenkin todenmukaiseksi.

      Lainaa

    13. Tulos: -55 (147 ääntä)
      Kekkuli: Lissu oli ainoa järkevä kommentoija tässä ketjussa.
      Ei.

      Lainaa

    14. Tulos: +201 (225 ääntä)
      Niin paljon kun itseänikin ärsytti nuo kirjoitusvirheet, oli myös ärsyttävää, kuinka Lissu jäi vänkäämään. Kyllähän hän oikeassa oli, mutta ehkä tuota kaikkea ei olisi tarvittu.

      Lainaa

    15. Tulos: -17 (57 ääntä)
      Joni yritti epätoivoisesti hakea huomiota vastakkaiselta sukupuolelta mutta kukaan ei reagoinut mitenkään :D

      Lainaa

    16. Kielipoliisi 15.10.2019 7:46
      Tulos: +60 (122 ääntä)
      Elämämkoulu ei piittaa oikenkirjotuksesta. Hyvä Lissu, jatka tärkeää työtä!

      Lainaa

    17. Tulos: -41 (135 ääntä)
      Vaikka mokassa olikin aika räikeitä kirjoitusvirheitä, niin tajuavatkohan nämä jankuttavat kielipoliisit ikinä sitä, että henkilöllä saattaa olla lukivaikeus. Lukivaikeuteen kun monesti kuuluu sitä, että kirjoitettaessa sanoja on vaikea hahmottaa tai ne menevät sekaisin.

      Lainaa

    18. King Arthur 15.10.2019 8:52
      Tulos: +90 (100 ääntä)
      Ihan oikeasti oli takeltelevaa hahmottaa Mikaelin viestiä, vaikka lopulta pointti tulikin selväksi. Olen varmaan vain jotenkin hidasjärkisempi tai huonompi lukemaan kuin nämä jotka ei välitä pilkunnussimisesta.

      Lainaa

    19. Tulos: +100 (116 ääntä)
      Oon kyllä kielinatsi ja kuulun mm. Yhdyssana on yhdyssana-ryhmään, mutta aikansa ja paikkansa kaikelle...

      Lainaa

    20. Tulos: +89 (133 ääntä)
      Pennybun: Vaikka mokassa olikin aika räikeitä kirjoitusvirheitä, niin tajuavatkohan nämä jankuttavat kielipoliisit ikinä sitä, että henkilöllä saattaa olla lukivaikeus. Lukivaikeuteen kun monesti kuuluu sitä, että kirjoitettaessa sanoja on vaikea hahmottaa tai ne menevät sekaisin.
      Juu, kaikki somessa huolimattomasti kirjoittavat omaavat lukivaikeuden. Tässä niitä oli jo sankoin joukoin. Jos kyseessä olisi ajatusvirhe, olisi jopa mahdollisuutta lukivaikeuteen. Yksittäiset yhdyssana ja pilkkuvirheet taas poikkeuksetta huolimattomuutta. Ihmisillä älylaitteet kourassa 24/7, mutta tyhmyys vain kukoistaa. Yksinkertaisella Google -haulla voi selvittää, miten tietty sana kirjoitetaan. Kuten Eevakin kommentoi, nämä yksinkertaiset virheet luovat henkilöstä negatiivisen mielikuvan, joka liian usein osoittautuu juurikin todenmukaiseksi.

      Lainaa

    21. Tulos: +25 (47 ääntä)
      LaLa: Juu, kaikki somessa huolimattomasti kirjoittavat omaavat lukivaikeuden. Tässä niitä oli jo sankoin joukoin. Jos kyseessä olisi ajatusvirhe, olisi jopa mahdollisuutta lukivaikeuteen. Yksittäiset yhdyssana ja pilkkuvirheet taas poikkeuksetta huolimattomuutta. Ihmisillä älylaitteet kourassa 24/7, mutta tyhmyys vain [...]
      Olen käsittänyt, että lukivaikeuden omaavat tekevät usein yhdyssanavirheitä. Itselläni on lukivaikeus, mikä näkyy yhdyssanojen hahmottamisen haastavuutena ja siinä, että vieraita sanoja lukiessa d ja b saattaa kääntyä väärin päin. On tietenkin totta, että puhelimen oikoluku ei välttämättä osaa yhdyssanoja ja että tällaisille virheille on muitakin syitä, kuin lukivaikeus.

      Lainaa

    22. Tulos: +8 (24 ääntä)
      Se on "Ekkai nää Lissu oo tosissasi" eikä "Ekkai nää Lissu oo tosissaan".

      Lainaa

    23. Tulos: +106 (134 ääntä)
      "Yksinkertaiset virheet luovat henkilöstä negatiivisen mielikuvan, joka liian usein osoittautuu juurikin todenmukaiseksi." Jep. Netin seuranhakupalveluissa näkee paljon näitä elämänkoululaisia. Ei se nyt haittaa, ettei jokainen pilkku ole kohdallaan (vaikka pilkunviilaaja olenkin). Mutta kun siellä on miehiä, jotka kirjoittaa koko esittelytekstinsä ilman ainuttakaan pistettä. Yhdyssanoista puhumattakaan. Kun itselläni on kaksi korkeakoulututkintoa, niin paljonko yhteistä mulla olisi tällaisen ihmisen kanssa?

      Lainaa

    24. Tulos: -18 (32 ääntä)
      Kilokalori: Hyvä kun itelle ei kirjoitus virheet ois etes osunut silmään ilman Lissua.
      Kirjoitusvirhe on yhdyssänä. Oonko mä ainoa joka huomas että se oli Mikael joka kirjoitti linnan maa?

      Lainaa

    25. Tulos: +65 (93 ääntä)
      Mun täytyy myöntää, että olen Lissun puolella tässä. Oikeikirjoitus on nykyään melko harvinaista somekanavilla ja se ei tee hyvää Suomen kielelle. Tosin asiasta vänkääminen ei ole paras tapa saada ihmisiä muuttamaan kirjoitustapojaan.

      Lainaa

    26. Tulos: +49 (57 ääntä)
      LaLa: Juu, kaikki somessa huolimattomasti kirjoittavat omaavat lukivaikeuden. Tässä niitä oli jo sankoin joukoin. Jos kyseessä olisi ajatusvirhe, olisi jopa mahdollisuutta lukivaikeuteen. Yksittäiset yhdyssana ja pilkkuvirheet taas poikkeuksetta huolimattomuutta. Ihmisillä älylaitteet kourassa 24/7, mutta tyhmyys vain [...]
      Suomen kielessä kukaan ei omaa mitään.

      Lainaa

    27. Tulos: -83 (93 ääntä)
      Eeva: Luku- ja kirjoitustaitoista ne tökkivät kipeästi silmään. Jostain syystä kaikki ketjun loukkaantujat olivat (ja ovat) surkeita kirjoittajia. Kirjoitustaidon merkitystä aliarvioidaan. Huono kieli estää ja haittaa viestin välittämistä ja antaa kirjoittajasta huonon kuvan. Valitettavan usein se kuva osoittautuu kuitenkin todenmukaiseksi.
      "Luku- ja kirjoitustaitoista" Tarkoitat varmaan "rasittavaa pilkunnussijaa".

      Lainaa

    28. Tulos: +5 (27 ääntä)
      Lissu on ihana. Menisiköhän hän kanssani naimisiin?

      Lainaa

    29. Arkkienkeli 15.10.2019 17:10
      Tulos: +73 (79 ääntä)
      Eeva: Luku- ja kirjoitustaitoista ne tökkivät kipeästi silmään. Jostain syystä kaikki ketjun loukkaantujat olivat (ja ovat) surkeita kirjoittajia. Kirjoitustaidon merkitystä aliarvioidaan. Huono kieli estää ja haittaa viestin välittämistä ja antaa kirjoittajasta huonon kuvan. Valitettavan usein se kuva osoittautuu kuitenkin todenmukaiseksi.
      Aivan oikein. Käytännön esimerkkinä kirjoitusvirheitä sisältävä työpaikkahakemus. Se kertoo siitä ettei hakija sovellu tarkkaan työhön, sillä hän ei ole kykenevä kirjoittamaan virheettömästi, ja useasti hakemus löytääkin tiensä nopeasti Ö-mappiin.

      Lainaa

    30. Tulos: -10 (42 ääntä)
      Paikalle tuli Lissu, ja kas! Kaikkia alkoikin kiinnostaa oikeinkirjoitus ihan helvetisti. Lissun tyyli motivoida on melko paska. Joku toinen tyyli puris ehkä paremmin. Repun löytäminenkin voisi jopa edesauttaa kysyjää opintiellä. Siellähän saattoi olla vaikka äidinkielen oppikirjat ja nyt ne on ehkä ikuisesti kateissa.

      Lainaa

    31. Tulos: -56 (66 ääntä)
      Arkkienkeli: Aivan oikein. Käytännön esimerkkinä kirjoitusvirheitä sisältävä työpaikkahakemus. Se kertoo siitä ettei hakija sovellu tarkkaan työhön, sillä hän ei ole kykenevä kirjoittamaan virheettömästi, ja useasti hakemus löytääkin tiensä nopeasti Ö-mappiin.
      Onko hanavedellä ja soijarouheella kasvatettu toimistorotta ainoa tyyppi, joka kykenee tarkkaan työhön? Epäilenpä.

      Lainaa

    32. Tulos: +11 (27 ääntä)
      Eeva: Luku- ja kirjoitustaitoista ne tökkivät kipeästi silmään. Jostain syystä kaikki ketjun loukkaantujat olivat (ja ovat) surkeita kirjoittajia. Kirjoitustaidon merkitystä aliarvioidaan. Huono kieli estää ja haittaa viestin välittämistä ja antaa kirjoittajasta huonon kuvan. Valitettavan usein se kuva osoittautuu kuitenkin todenmukaiseksi.
      Jostain syystä kaikki ketjun kommentoijat Lissun jälkeen kirjoittivat _tahallaan_ päin helvettiä, luulemma. (Joskin "luulemma" on murteellinen, ei päin helvettiä). On toki totta että virheellinen oikeinkirjoitus missään vähänkään tärkeämmässä, saati sitten työhakemuksessa, luo kuvan henkilöstä joka ei edes viitsi pyytää jotakuta oikolukemaan puolestaan, eli joko on umpisokea omille heikoille kohdilleen tai sitten ei viitsinyt yrittääkään. Mutta Lissun ulosanti ei saa aikaan muuta kuin ketjullisen tahallisia kirjoitusvirheitä. Kirjallisessa ilmaisussa on tärkeää myös sävy ja tyyli, ei pelkkä oikeinkirjoitus.

      Lainaa

    33. Tulos: +35 (41 ääntä)
      merilahna: tossa ekassa jo ehdin olettaa ennen kommentin lukemista et kohta sinne tulee joku loukkaantumaan että avaimista on otettu kuva ja nythän joku voi kopioida sen sun kodin avaimen ja vaikka murtautua teidän taloon! mutta ei onneksi sentään.
      Mä taas luulin, että joku huomauttaisi luonnon roskaamisesta, kun kerta kakkapussi jätetty metsään.

      Lainaa

    34. Tulos: -19 (37 ääntä)
      En kyllä käsitä tuota ensimmäistä. En ainakaan minä ymmärrä mikä siinä oli moka..

      Lainaa

    35. Tulos: +30 (38 ääntä)
      Pallokala: Mun täytyy myöntää, että olen Lissun puolella tässä. Oikeikirjoitus on nykyään melko harvinaista somekanavilla ja se ei tee hyvää Suomen kielelle. Tosin asiasta vänkääminen ei ole paras tapa saada ihmisiä muuttamaan kirjoitustapojaan.
      Kielten nimet kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella, joten suosittelen sinullekin vielä kertaamista!

      Lainaa

    36. Tulos: +3 (15 ääntä)
      Annu: Kielten nimet kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella, joten suosittelen sinullekin vielä kertaamista!
      Myös pää- ja sivulauseen väliin tulee aina pilkku. Siis tuohon "somekanavilla" ja "ja" väliin keskimmäisessä virkkeessä. Ja huomaanpa vielä, että Pallokala on tehnyt yhden virkkeen mittaisia kappaleita. En tiedä onko se varsinaisesti kieliopillisesti väärin, mutta hyvä kirjoitustapa se ei ainakaan ole.

      Lainaa

    37. Yleissivistystä 16.10.2019 4:29
      Tulos: +30 (36 ääntä)
      Gunman: “Luku- ja kirjoitustaitoista” Tarkoitat varmaan “rasittavaa pilkunnussijaa”.
      Ei luultavasti tarkoita. Ne silmään tökkimiset kun eivät useimmiten saa aikaan akuuttia tarvetta kommentoida tai muutenkaan reagoida asiaan sen kummemmin. Kirjoittaja vaikuttaa vain vähän typerältä ja viestin sisältökin voi mennä vähän ohi, kuten mokassa. Kirjoitusvirheet ovat Suomessa muutenkin laiskuutta, peruskoulun oppimäärä kun kattaa muutamaa poikkeusta luukunottamatta kaikki, mitä itse olen nähnyt ja niihin poikkeuksiinkin on kielitoimisto, jonka sivuilta voi tarkistaa ja muutenkin kerrata, jos ei aikanaan jäänyt mieleen.

      Lainaa

    38. yli opisto hörhö 16.10.2019 10:09
      Tulos: -26 (50 ääntä)
      Maailmankaikkeuden suurin synti herranvuonna 2019: Yksi kirjoitusvirhe. Hienoa että ihmisillä on realiteetit kohdillaan.

      Lainaa

    39. yli opisto hörhö 16.10.2019 10:11
      Tulos: -22 (40 ääntä)
      Yleissivistystä: Ei luultavasti tarkoita. Ne silmään tökkimiset kun eivät useimmiten saa aikaan akuuttia tarvetta kommentoida tai muutenkaan reagoida asiaan sen kummemmin. Kirjoittaja vaikuttaa vain vähän typerältä ja viestin sisältökin voi mennä vähän ohi, kuten mokassa. Kirjoitusvirheet ovat Suomessa muutenkin laiskuutta, [...]
      Murresanoja ei siis saisi käyttää kirjallisessa viestinnässä? Eikä kenellekään oppineelle koskaan satu vahinkoja kiireessä esim. yhdyssanojen kanssa? Näköjään joidenkin pitää se paremmuuden tunteensa aina jostakin repiä.

      Lainaa

    40. Tulos: +40 (48 ääntä)
      yli opisto hörhö: Maailmankaikkeuden suurin synti herranvuonna 2019: Yksi kirjoitusvirhe. Hienoa että ihmisillä on realiteetit kohdillaan.
      Yksi? Johan aloituksen yhdessä lyhyessä kahdeksan sanan lauseessa on kuusi kirjoitusvirhettä, joita ei pitäisi yhdenkään tokaluokkalaisen enää tehdä. Rajansa kaikella. Kaikki empatiat Lissulle.

      Lainaa

    41. Tulos: +1 (7 ääntä)
      No jos nyt kerran kielipoliiseleimaan aletaan niin huutomerkkejä käytetään vain yksin kappalein.

      Lainaa

    42. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Mikael, Helena, Joni, Hannele ja Laura nolasivat itsensä kyllä aika pahasti tuossa keskusteluketjussa. Mahtoi hävettää olla oululainen seuraavana päivänä. Huomaa kyllä, että lahjakkaat opettajat eivät edes hae opettajaksi pohjoisen kouluihin. Koulutuksen taso jo ala-asteelta lähtien eskaloituu sitten näin uskomattoman huonoa suomea kirjoittaviin teineihin. Järkyttävän noloa! Katsoin kaikkien noiden facebook-profiilit ja alempaa yhteiskuntaluokkaa ja elämämkoululaisiahan sieltä löytyi. Yksi noista oli tuomittu rikollinen ja toinen eläinrääkkääjä. Hienoa. Tosi hienoa. Hyi helvetti.

      Lainaa

    43. Tulos: -6 (22 ääntä)
      Yhteistä voi olla muutakin kuin koulutus ja oikeinkirjoitus. Esimerkiksi kiinnostuksenkohteet, harrastukset, luonteenpiirteet, huumori, työ. Mielestäni tuollainen leimaaminen on ylimielistä. Esimerkiksi itse olen hyvin korkealle koulutettu ja puolisoni on käynyt ammattikoulun. Hän kirjoittaa huomattavasti paremmin kuin minä. Ja meillä on yhteistä paljon vaikkei koulutus ole sama.
      ira: “Yksinkertaiset virheet luovat henkilöstä negatiivisen mielikuvan, joka liian usein osoittautuu juurikin todenmukaiseksi.” Jep. Netin seuranhakupalveluissa näkee paljon näitä elämänkoululaisia. Ei se nyt haittaa, ettei jokainen pilkku ole kohdallaan (vaikka pilkunviilaaja olenkin). Mutta kun siellä on miehiä, jotka [...]

      Lainaa

    44. Tulos: -2 (8 ääntä)
      Mulla tahtoo tuo loppuännä jäädä pois muistakin sanoista kuin enään

      Lainaa

    45. Tulos: +15 (25 ääntä)
      Soppia: Yhteistä voi olla muutakin kuin koulutus ja oikeinkirjoitus. Esimerkiksi kiinnostuksenkohteet, harrastukset, luonteenpiirteet, huumori, työ. Mielestäni tuollainen leimaaminen on ylimielistä. Esimerkiksi itse olen hyvin korkealle koulutettu ja puolisoni on käynyt ammattikoulun. Hän kirjoittaa huomattavasti paremmin kuin minä. Ja meillä on yhteistä paljon vaikkei koulutus ole sama.
      Mitenköhän tuo koulutustausta liittyy oikeinkirjoitukseen? Peruskoulussa on käyty samoja asioita läpi väsymiseen asti. Lisäksi suomisanakirja löytyy verkosta, jos on jotain jäänyt uupumaan. Henkilökohtaisesti ei menisi jatkoon treffipalstoilla em. virhein. Yksi virhe siellä täällä ei tietenkään tee ihmisestä huonoa, kyseessä voi olla myös näppäilyvirhe. Näissä tilanteissa kuitenkin olisi odotettavaa, että viitsittäisiin oma tekstinsä oikolukea. Niihin harrastuksiin tai luonteenpiirteisiin asti ei edes päästä, jos ensimmäisenä ajatuksena on huolimattomuus tai välinpitämättömyys. Siitä aasinsiltana; mistä muista asioista tämä henkilö ei välitä lainkaan, jos haluaa ensivaikutelmana antaa itsestään tämänlaisen kuvan.

      Lainaa

    46. Tulos: -12 (24 ääntä)
      ira: “Yksinkertaiset virheet luovat henkilöstä negatiivisen mielikuvan, joka liian usein osoittautuu juurikin todenmukaiseksi.” Jep. Netin seuranhakupalveluissa näkee paljon näitä elämänkoululaisia. Ei se nyt haittaa, ettei jokainen pilkku ole kohdallaan (vaikka pilkunviilaaja olenkin). Mutta kun siellä on miehiä, jotka [...]
      Piti päästä mainostamaan omaa korkeakoulututkitoa sitten tänne. Aika moni tyyppi, ketä ei osaa kirjoittaa kuin elämämkoulu suomea, ovat kuitenkin rehtejä ja reiluja tyyppejä. Kyllä sen niissä seuranhauissa näkee jengin profiilin aika tarkkaan, mitä ne kirjoittelee. Ei auta vaikka miten täydellistä tekstiä on, jos ajatukset on toiselta planeetalta.

      Lainaa

    47. Tulos: -2 (20 ääntä)
      Soppia: Yhteistä voi olla muutakin kuin koulutus ja oikeinkirjoitus. Esimerkiksi kiinnostuksenkohteet, harrastukset, luonteenpiirteet, huumori, työ. Mielestäni tuollainen leimaaminen on ylimielistä. Esimerkiksi itse olen hyvin korkealle koulutettu ja puolisoni on käynyt ammattikoulun. Hän kirjoittaa huomattavasti paremmin kuin minä. Ja meillä on yhteistä paljon vaikkei koulutus ole sama.
      Ketään en tarkoittanut leimata mitenkään. Sanoin vaan että parinmuodostuksen kannalta mielenkiintoni lopahtaa heti. Työ nyt ei varmaan yhdistä amiksen vs. yliopiston käyneitä. Tuskin kiinnostuksen kohteetkaan hirveästi. Tykkään kyllä musiikista ja lätkästä, mutta myös luonnontieteistä ja lääketieteestä. Jos kiistää tieteelliset faktat vaikkapa ilmastonmuutoksesta niin heido. Ilmastonmuutos harvemmin elämänkoululaisia kiinnostaa.

      Lainaa

    48. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Vissymies: Piti päästä mainostamaan omaa korkeakoulututkitoa sitten tänne. Aika moni tyyppi, ketä ei osaa kirjoittaa kuin elämämkoulu suomea, ovat kuitenkin rehtejä ja reiluja tyyppejä. Kyllä sen niissä seuranhauissa näkee jengin profiilin aika tarkkaan, mitä ne kirjoittelee. Ei auta vaikka miten täydellistä tekstiä on, jos ajatukset on toiselta planeetalta.
      Nii-i, sitähän mä sanoin, että mulla ei ole yhteistä elänkoululaisten kanssa. Ne "toiselta planeetalta olevat ajatukset" ei kohtaa mitenkään. En sanonut etteikö he vois olla rehtejä tai reiluja.

      Lainaa

    49. Suomalainen 19.10.2019 16:57
      Tulos: -1 (11 ääntä)
      Pennybun: Vaikka mokassa olikin aika räikeitä kirjoitusvirheitä, niin tajuavatkohan nämä jankuttavat kielipoliisit ikinä sitä, että henkilöllä saattaa olla lukivaikeus. Lukivaikeuteen kun monesti kuuluu sitä, että kirjoitettaessa sanoja on vaikea hahmottaa tai ne menevät sekaisin.
      "Lukivaikeus"? Sellaistakaan sanaa ei ole olemassa. P.S. Komppaan Lissua. Miksikö? Koska en voi sietää sitä että minun(!) äidinkieltä pahoinpidellään tuolla tavalla.

      Lainaa

    50. kieltenopiskelija 21.10.2019 22:03
      Tulos: -4 (22 ääntä)
      Kieli on muutakin kuin sen virallinen kirjoitusmuoto. Puhekieli on suomea siinä missä kirjakielikin, sillä erotuksella että puhekieli on aitoa ja kirjakieli oli ja on keinotekoinen luomus. Säännöt kuuluvat kieleen ja ne kuuluu osata, mutta puhekielessä voi sanoa erilailla kuin miten kirjoitetaan virallisesti. Onkin naurettavaa valittaa "enään" kaltaisista kirjoitusasuista epävirallisissa paikoissa kuten Facebook ryhmissä. Ihmiset jotka eivät ole korkeasti koulutettuja eivät usein osaa kirjakielen sääntöjä koska he eivät elämässään niitä kohtaa tai niitä tarvitse. On typerää vetää johtopäätöksiä kirjoitusvirheistä. Kirjoitusvirheitä tekevä ihminen voi olla tarkkaavainen, mutta jos hän ei ole ollut paljon tekemisissä kirjakielen kanssa ei hän tietenkään osaa sen sääntöjä tai aina muista niitä noudattaa. Se ei tee ihmisestä huolimatonta tai välinpitämätöntä ja jokainen joka ymmärtää mitään kielitieteestä tietää tämän. Itse en ainakaan enää osaa kaikkia suomen sääntöjä, koska opiskelen muita kieliä. Loogisesti en hae töitä mitkä vaativat suomen täydellistä osaamista, mutta on huvittavaa lukea kuinka jotkut harjoittavat keittiöpsykologiaa tietämättä mitään kielitieteestä tai psykologiasta.

      Lainaa

    51. Tulos: +1 (7 ääntä)
      Suomalainen: “Lukivaikeus”? Sellaistakaan sanaa ei ole olemassa. P.S. Komppaan Lissua. Miksikö? Koska en voi sietää sitä että minun(!) äidinkieltä pahoinpidellään tuolla tavalla.
      Tottakai sellainen sana on olemassa. Googlaa vaikka. Mutta komppaan silti Lissua. Vihaan äidinkieleni raiskaamista.

      Lainaa

    52. Tulos: +6 (14 ääntä)
      On surullista, miten paljon kielen osaamista vähätellään. Kielten osaaminen on taito siinä missä muutkin taidot, ei sitä pitäisi vähätellä. Itselleni on vaikeaa ymmärtää tekstejä, joissa on paljon kirjoitusvirheitä. Lisäksi koen, että minua ymmärtävät parhaiten ne, jotka osaavat oikeinkirjoitussäännöt. He hahmottavat hyvin sanojen vivahde-eroja ja ilmaisevat itseään monipuolisesti.

      Lainaa

    53. Tulos: -2 (2 ääntä)
      ei ne yhdyssanat oo nii vaikeit oppii... ja Joniki oikee sankarina paikal näköjää

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, avaimet, yhdyssanat, kielipoliisi, oikeinkirjoitus, kirjoitusvirheet