Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 11

4-vuotias lapsi huolestuu äidin kasveista. Ehkä syystä.
Vanhempainilta, osa 11

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 65 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1346 (1460 ääntä)
      Joni on ihan aiheesta huolissaan, ei noin nuorille mitään bride- tai mitään muitakaan hääjuttuja pitäisi tyrkyttää

      Lainaa

    2. Tulos: +766 (816 ääntä)
      Melekone bridezilla toi joni

      Lainaa

    3. Tulos: +753 (791 ääntä)
      No on mennyt koulut kummaksi... kokonaisia tyttöluokkia joissa heille morsianta tyrkytetään. Täytyy olla uuden opetusministerin juttuja.

      Lainaa

    4. Tulos: -187 (273 ääntä)
      Huonekasvit -ryhmä, tuo paikka jossa hordausta glorifioidaan. No, onneksi sentään hordaaminen kohdistuu kasveihin eikä vaikka eläimiin. Olen seurannut ryhmää vain siksi, että oppisin kasvien nimiä ja hoito-ohjeita. Mutta alkaa mennä jutut välillä niin päiväkirjamaisiksi, että taitaa olla aika päästää irti ja etsiä toinen ryhmä.

      Lainaa

    5. Tulos: +373 (593 ääntä)
      Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi

      Lainaa

    6. Tulos: +444 (462 ääntä)
      Käyn aina hirveää tunteiden vuoristorataa, kun näen että joku päätyy mitä kummallisimmilla laskutavoilla kuitenkin lopulta oikeaan vastaukseen.

      Lainaa

    7. Hamstraaja 3.10.2019 1:41
      Tulos: +525 (561 ääntä)
      Jukka K.: Huonekasvit -ryhmä, tuo paikka jossa hordausta glorifioidaan. No, onneksi sentään hordaaminen kohdistuu kasveihin eikä vaikka eläimiin. Olen seurannut ryhmää vain siksi, että oppisin kasvien nimiä ja hoito-ohjeita. Mutta alkaa mennä jutut välillä niin päiväkirjamaisiksi, että taitaa olla aika päästää irti ja etsiä toinen ryhmä.
      Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!

      Lainaa

    8. Tulos: +524 (564 ääntä)
      Vähän kauhistuttaa ajatella, mistä ja miten Joni on saanut selville, että tyttärensä luokalla 3 "tunnustaa olevansa hetero".

      Lainaa

    9. Tulos: -141 (245 ääntä)
      Tötterö: Vähän kauhistuttaa ajatella, mistä ja miten Joni on saanut selville, että tyttärensä luokalla 3 “tunnustaa olevansa hetero”.
      Varmaan tyttö itse kertonut? Mulla oli yli kymmenen vuotta sitten lukiossa luokallani tasa yksi hetero. Ja kyllä mä muistaakseni siitä vanhemmilleni sanoin. Mä oletan että tässäkin on kyse isommasta lapsesta, luultavasti joku amisluokka (hoitsuja tms kun kaikki tyttöjä)

      Lainaa

    10. Tulos: +244 (252 ääntä)
      Jukka K.: Huonekasvit -ryhmä, tuo paikka jossa hordausta glorifioidaan. No, onneksi sentään hordaaminen kohdistuu kasveihin eikä vaikka eläimiin. Olen seurannut ryhmää vain siksi, että oppisin kasvien nimiä ja hoito-ohjeita. Mutta alkaa mennä jutut välillä niin päiväkirjamaisiksi, että taitaa olla aika päästää irti ja etsiä toinen ryhmä.
      Hordausta glorifioidaan? Kuka puhuu näin? Ehdottomasti kieltoon!

      Lainaa

    11. Se aito oikea 3.10.2019 5:55
      Tulos: -325 (499 ääntä)
      Lapset tarvitsisivat vakautta ja ehjiä perheitä, eivätkä kymmeniä vaihtoehtoja "saat olla ihan mikä haluat". Lapsen/nuoren kehitys on niin alussa, ettei mitään seksuaalista suuntausta tarvitse tupuuttaa/korostaa. (Ja varsinkaan kysellä, koska se voi leimata vuosiksi eteenpäin)

      Lainaa

    12. Tulos: +490 (586 ääntä)
      Se aito oikea: Lapset tarvitsisivat vakautta ja ehjiä perheitä, eivätkä kymmeniä vaihtoehtoja “saat olla ihan mikä haluat”. Lapsen/nuoren kehitys on niin alussa, ettei mitään seksuaalista suuntausta tarvitse tupuuttaa/korostaa. (Ja varsinkaan kysellä, koska se voi leimata vuosiksi eteenpäin)
      Ehdottomasti samaa mieltä. ...kunhan se koskee sitten heteroiluakin, eli ei pelkästään näytetä leffoja joissa on vain heteroja, ei vihjailla lapsille että ”taidat olla ihastunut tuohon toisensukupuoliseen lapseen kun leikit sen kanssa”, koulukirjoihin kaikenlaisia suhteita ja mitä näitä nyt onkaan. Hetero kun ei ole mikään neutraali epäseksuaalisuus jolla on erityisoikeus tuputtaa itseään ja kaikki muunmuotoisetromanttiset suhteet tulee tunkea maton alle.

      Lainaa

    13. Tulos: +239 (249 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Hordaus ehdottomasti kieltoon, onhan se vielä väärin kirjoitettu. Hoarding, ei hording. Sieluni sattuu.

      Lainaa

    14. Tulos: +149 (159 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Tai edes oikein kirjoitetuksi, "hoarding".
      Se aito oikea: Lapset tarvitsisivat vakautta ja ehjiä perheitä, eivätkä kymmeniä vaihtoehtoja “saat olla ihan mikä haluat”. Lapsen/nuoren kehitys on niin alussa, ettei mitään seksuaalista suuntausta tarvitse tupuuttaa/korostaa. (Ja varsinkaan kysellä, koska se voi leimata vuosiksi eteenpäin)
      Mitenkähän lapsen oma pohdinta identiteetistä vaikuttaa perheen vakauteen tai eheyteen? Vakaa ja tasapainoinen perhehän on mitä mainioin ympäristö itsetutkiskelulle.

      Lainaa

    15. Isä neljän, joka olet töissä 3.10.2019 6:57
      Tulos: -30 (74 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      "I see lesbians well. That's what 4k is for." -Random internet person.

      Lainaa

    16. Tulos: -15 (125 ääntä)
      Tarina jota ei koskaan tapahtunut = Katjan tarina

      Lainaa

    17. Tulos: +258 (300 ääntä)
      Kyllähän sitä tyttö varmaan suuntautumistaan epäilee, kun ihan morsianta tyrkytetään. Ei mutta, vakavasti sanottuna, on kiva että nykyteinit alkavat olla hyväksyvämpiä ja avoimempia näistä jutuista, eivätkä aina pidä heteroutta itsestäänselvyytenä.

      Lainaa

    18. Tulos: -101 (133 ääntä)
      Joni: Tytöt on tyttöjä! Ei ne pysty tunnustaa haluavansa poikia vaikka haluaisivatkin.

      Lainaa

    19. Aadolf Kärki 3.10.2019 9:12
      Tulos: -17 (67 ääntä)
      Minä kyllästyin puukkoihin vasta toisen merkkipuukon mennessä rikki armeijassa. Ostin sitten viidakkoveitsen. Ei mennyt rikki. Kerran keittokatoksessa paikalle tuli luutnantti ja kysyi: “Panssarijääkäri Kärki, mikä tuo on?!”, kun näki veitseni heiluvan vyölläni. “Herra luutnantti, tämä on kokkiveitseni.” Ja hyvä veitsi onkin. Ainoa väline millä saa armeijan vakuumipakkaukset auki, ja samalla voi halkoa puita tai vaikka kaataa kokonaisia puita.

      Lainaa

    20. Tulos: +46 (52 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Ja mutilointi

      Lainaa

    21. Tulos: +204 (220 ääntä)
      Se aito oikea: Lapset tarvitsisivat vakautta ja ehjiä perheitä, eivätkä kymmeniä vaihtoehtoja “saat olla ihan mikä haluat”. Lapsen/nuoren kehitys on niin alussa, ettei mitään seksuaalista suuntausta tarvitse tupuuttaa/korostaa. (Ja varsinkaan kysellä, koska se voi leimata vuosiksi eteenpäin)
      Ainut tapa olla ”tuputtamatta” mitään suuntauksia on tosiaan antaa sen lapsen / nuoren ”valita”. Jäljemmät lainausmerkit siksi, että eipä se taida pitkällä tähtäimellä mikään valintakysymys olla.

      Lainaa

    22. Tulos: +128 (146 ääntä)
      Mona: Varmaan tyttö itse kertonut? Mulla oli yli kymmenen vuotta sitten lukiossa luokallani tasa yksi hetero. Ja kyllä mä muistaakseni siitä vanhemmilleni sanoin. Mä oletan että tässäkin on kyse isommasta lapsesta, luultavasti joku amisluokka (hoitsuja tms kun kaikki tyttöjä)
      Siis missä te oikein asutte? Yksi luokan tytöistä on hetero? Tai tuolla jutussa, vain 3 luokan tytöistä on heteroa? Onks nyt varma ettei oo menny luvut väärinpäin?

      Lainaa

    23. Tulos: -45 (161 ääntä)
      Svogoiys: Ehdottomasti samaa mieltä. …kunhan se koskee sitten heteroiluakin, eli ei pelkästään näytetä leffoja joissa on vain heteroja, ei vihjailla lapsille että ”taidat olla ihastunut tuohon toisensukupuoliseen lapseen kun leikit sen kanssa”, koulukirjoihin kaikenlaisia suhteita ja mitä näitä nyt onkaan. Hetero kun ei ole [...]
      Elokuvat, niin kuin muutkin kulttuurin ja viihteen muodot heijastelevat kulttuuria jossa elämme. Ihmisistä huomattava enemmistö on heteroita, jonka takia on ihan loogista että elokuvissakin on enemmän hetero- kuin homosuhteita. Jos jotain, niin homosuhteita on nykyään niin elokuvissa kuin varsinkin sarjoissa kyllä prosentuaalisesti enemmän heterosuhteisiin verrattuna, kuin mitä oikeassa maailmassa. Erilaisuuden hyväksyminen ei ole pelkästään vähemmistön tunnustamista, vaan myös enemmistön. Siitä se sopu tulee. Jos on tullakseen. Minkään vaihtoehdon tuputtaminen tai tuputtamatta jättäminen ei olisi merkityksellistä, jos yksi ainut helppo fakta menisi ihan kaikkien kaaliin: Se, mitä joku seksuaalisesti on, olkoon tämän oma asia ja oma valinta. Se ei ole keneltäkään muulta mitään pois. Tuputtamisella ei ole lopulta väliä JOS kaikki seksuaalisuus on kuitenkin sallittua. Koska jos on, niin sekä heterot että homot kyllä tietävät mitä tehdä.

      Lainaa

    24. Tulos: -118 (130 ääntä)
      Ahma: Kyllähän sitä tyttö varmaan suuntautumistaan epäilee, kun ihan morsianta tyrkytetään. Ei mutta, vakavasti sanottuna, on kiva että nykyteinit alkavat olla hyväksyvämpiä ja avoimempia näistä jutuista, eivätkä aina pidä heteroutta itsestäänselvyytenä.
      Ai nytkö seksuaalinen suuntautuminen onkin valinta?

      Lainaa

    25. Tulos: +65 (121 ääntä)
      Kympistä vetoa, ettei tuota viimeistä satua ole koskaan tapahtunut

      Lainaa

    26. Tulos: -76 (170 ääntä)
      Nykyään kaikki kakarat tuntuvat olevat "erityislapsia". Ennen oli vain normaaleja pentuja ja sitten oli pari vilkkaampaa yksilöä siinä seassa.

      Lainaa

    27. Tulos: -208 (258 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      Mikäli et oikeasti ole huomannut niin tätä bride,muu sukupuolisuus,homo,lesbo juttua tuputetaan aivan joka paikassa. Ei ole ihme jos pienet lapset jo menee sekaisin. Ja se nyt on ihan todistettu että kun pienestä asti jotain asiaa sinulle syötetään niin alat siihen uskoa

      Lainaa

    28. Tulos: +38 (40 ääntä)
      Onneksi sentään tiistain julkaisujen Hannu ei ole bride. Joku roti sentään jäljellä.

      Lainaa

    29. Tulos: +13 (15 ääntä)
      MITÄÄN

      Lainaa

    30. Tulos: +182 (200 ääntä)
      Banaani: Elokuvat, niin kuin muutkin kulttuurin ja viihteen muodot heijastelevat kulttuuria jossa elämme. Ihmisistä huomattava enemmistö on heteroita, jonka takia on ihan loogista että elokuvissakin on enemmän hetero- kuin homosuhteita. Jos jotain, niin homosuhteita on nykyään niin elokuvissa kuin varsinkin sarjoissa kyllä [...]
      Ota huomioon, että on ihan omasta elinpiiristä kiinni, minkä verran homoja, lesboja, biseksuaaleja tai heteroita lähipiirissä on, eikä siitä voi päätellä kauheasti. Esim. mulle on ihan sattumalta käynyt niin, että lähipiirini pariskunnissa on suurin piirtein yhtä paljon homo- ja heteropareja. Ja usein homoilla on paljon homokavereita ja heteroilla heterokavereita - ei aina, mutta usein ihmiset päätyvät sellaiseen seuraan, minkä kanssa on jotain yhteistä, ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla kyse voi olla myös tavallaan vertaistuesta. Tämä voi vääristää ajatusta siitä, kuinka paljon johonkin ryhmään kuuluvia ihmisiä on. Joidenkin arvioiden mukaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvia on jopa n. 10 % väestöstä. Mielestäni elokuvissa tai tv-sarjoissa ei todellakaan ole tämän verran seksuaalivähemmistöihin kuuluvia hahmoja. Mieti, miten paljon on sarjoja ja elokuvia, joissa on esim. 30 hahmoa, joista ketään ei tuoda esiin homoseksuaalina. Usein tämä luulo homoseksuaalien yliedustuksesta kumpuaa siitä, että homous nähdään jotenkin yllättävänä asiana, joka hahmossa huomioidaan, toisin kuin heterous. Tätä kutsutaan vahvistusharhaksi: huomaamme ne omaa mielipidettä vahvistavat seikat: "taas tässäkin sarjassa on homo!" eikä huomata, että sarjan 25 muuta hahmoa ovat kuitenkin heteroita. Sanot, että tuputtamisella ei ole väliä, jos kaikki seksuaalisuus on kuitenkin sallittua. Seksuaalisten suuntauksien tasavertaisuuteen liittyy kuitenkin myös niiden esilläolo mediassa. Vaikka ei suoraan sanottaisi, ettei homous ole hyväksyttävää, pelkän heterouden esiintuominen kyllä antaa etenkin kasvavalle lapselle tai nuorelle helposti sellaisen kuvan, että heterous on ainoa vaihtoehto tai jotenkin homoutta parempi. Jos erilaisia seksuaalisia suuntauksia ei tuoda mitenkään esille, syntyy myös helposti alitajuinen oletus, että kaikki ihmiset ovat heteroita. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvat ihan tavalliset hahmot tv-sarjoissa ovat hyvä muistutus siitä, että eivät ne työpaikankaan kahvipöydässä istuvat kaverit ole välttämättä kaikki heteroita, ja ehkä ei kannata heti kysellä vaimon kuulumisia mieheltä, joka puhuu puolisostaan.

      Lainaa

    31. Tulos: +7 (21 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      Taitaapa olla että joni on trolli

      Lainaa

    32. Tulos: +99 (109 ääntä)
      Aijaha: Siis missä te oikein asutte? Yksi luokan tytöistä on hetero? Tai tuolla jutussa, vain 3 luokan tytöistä on heteroa? Onks nyt varma ettei oo menny luvut väärinpäin?
      Veikkaan, että suurin osa lapsista vain ei ole vielä ilmaissut asiaa suuntaan tai toiseen, eikä tarvitsekaan. Ei tarvitse vielä edes itse tietää. Ne yksi tai kolme (plus ne jotka ovat kertoneet olevansa jotain muuta kuin heteroja) on sitten niitä, joille se on jo selvää ja ovat halunneet sen kertoa, ja sekin on ok.

      Lainaa

    33. Älä tyrkytä bbbbridea 3.10.2019 13:02
      Tulos: +152 (162 ääntä)
      JJsnake: Mikäli et oikeasti ole huomannut niin tätä bride,muu sukupuolisuus,homo,lesbo juttua tuputetaan aivan joka paikassa. Ei ole ihme jos pienet lapset jo menee sekaisin. Ja se nyt on ihan todistettu että kun pienestä asti jotain asiaa sinulle syötetään niin alat siihen uskoa
      Alkaa uskoa mihin? Siihen että jotkut tykkää tytöistä, jotkut pojista, moni molemmista ja sit on vielä lukematon määrä asioita, mistä eri ihmiset tykkää. Ihan hirveetä, jos lapset uskoo tota? Mielestäni kuitenkin ihan suotavaa, että lapsesta asti uskotaan mieluummin todellisiin asioihin, kuin esim. että mies ei saa tykätä miehestä ja tällaiset miehet tulee kivittää.

      Lainaa

    34. Tulos: +34 (48 ääntä)
      tauno: Kympistä vetoa, ettei tuota viimeistä satua ole koskaan tapahtunut
      Äläs sano, kuulostaa ihan multa pienenä

      Lainaa

    35. Isä neljän, joka olet töissä 3.10.2019 13:14
      Tulos: +60 (80 ääntä)
      Siiseli: Ota huomioon, että on ihan omasta elinpiiristä kiinni, minkä verran homoja, lesboja, biseksuaaleja tai heteroita lähipiirissä on, eikä siitä voi päätellä kauheasti. Esim. mulle on ihan sattumalta käynyt niin, että lähipiirini pariskunnissa on suurin piirtein yhtä paljon homo- ja heteropareja. Ja usein homoilla on [...]
      En pitäisi pahana sitä, jos kysyy vaimon kuulumisia tuossa tapauksessa, kun se on kuitenkin se yleisempi vaihtoehto. Reaktio mahdolliseen korjaukseen on se mikä merkkaa. "Ai anteeksi, en tiennytkään. No miten ukko voi?", on esimerkiksi hyväntahtoinen ja "puhdas". Kun taas kielteinen suhtautuminen ja siihen liittyvät lausahdukset taas ei. Asenne ja ulostuonti on tärkeimpiä, ja monesti yllättynyt ihminen on vahingossa tyly. Ymmärrän pointtisi ja olen pitkälti samaa mieltä, mutta tuo esimerkki ontui.

      Lainaa

    36. Tulos: +195 (203 ääntä)
      Lähes kolmikymppisen lesbonaisen näkökulmasta kaikki "lapset hämmentyvät jos heille kerrotaan homoudesta" -argumentointi on lähinnä huvittavaa. Olin itse omasta identiteetistäni hyvin tietoinen jo pienestä pitäen, kuten monet muutkin homoseksuaalit. En kuitenkaan tiennyt että maailmassa on muitakin homoseksuaaleja eikä minulla ollut sanoja sen ilmaisemiseen, minkä seurauksena tunsin oloni usein hyvin hämmentyneeksi. Minkä takia kaikilla muilla tytöillä on miespuolinen ihastus ja minulla ei, miksi en ole kiinnostunut pojista niin kuin kaikki muutkin? Kun sitten joskus 12-13-vuotiaana kuulin homoseksuaalisuuden olemassaolosta, kokemukseni kävivät yhtäkkiä järkeen. Jos minulle olisi "tuputettu" "bridea" jo nuorempana, en olisi ollut hämmentynyt - päinvastoin, olisin ymmärtänyt itseäni paremmin.

      Lainaa

    37. Tulos: +146 (154 ääntä)
      En minä ainakaan ole koskaan ilmoittanut missään olevani hetero. Olen vain elänyt elämääni. Näin ovat toimineet myös monet tuttavani, jotka elävät parisuhteessa samaa tai eri sukupuolta olevan kanssa. Ei se ole mikään ilmoitusasia kaikille. Mitä pakkosyöttöön tulee. 4-vuotiailla kaveruksilla tuli usein riitaa siitä kuka saa olla äiti kotileikissä. Lopulta ehdotin eikö äitejä voisi olla kaksi. Jo loppui riitely. Kasvaakohan noi nyt jotenkin kieroon?

      Lainaa

    38. Tulos: +46 (58 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      Ei niiden ego iso ole, se on vain ilmaa täynnä ja aika pikkaseksi kutistuu kun siihen tökkää reijän vaikkapa perustuslailla tai oppivelvollisuudella.

      Lainaa

    39. Laskutavat vaihtelee 3.10.2019 14:00
      Tulos: +29 (29 ääntä)
      mustikka: Käyn aina hirveää tunteiden vuoristorataa, kun näen että joku päätyy mitä kummallisimmilla laskutavoilla kuitenkin lopulta oikeaan vastaukseen.
      Appiukko on saanut kaupallisen koulutuksen ja tekee töikseen talousasioita, niin insinöörinä meinaa palaa käpy hänen laskelmiensa kanssa, koska ne päätyy aina nollaan, jos vastaus ei ole nolla, niin se on silloin väärin laskettu.

      Lainaa

    40. Ei pappaa minusta koskaan? 3.10.2019 15:17
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Tötterö: Vähän kauhistuttaa ajatella, mistä ja miten Joni on saanut selville, että tyttärensä luokalla 3 “tunnustaa olevansa hetero”.
      Meidän lapsi kertoi lääkärille että hänestä tulee isona sinkku. Sittemmin on mielipide vaihdellut mutta ehkä se olisi uroksille helpompaa jos...

      Lainaa

    41. Tulos: -12 (30 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Nomutta sitten et vaikuta niin älykkäältä jos et käytä noita ulkomaalaisperäisiä sanoja ;)

      Lainaa

    42. Tulos: +61 (67 ääntä)
      gigu: Joni on ihan aiheesta huolissaan, ei noin nuorille mitään bride- tai mitään muitakaan hääjuttuja pitäisi tyrkyttää
      "Noin nuorille"?? Missä kohtaa tyttären ikä mainittiin?

      Lainaa

    43. Tulos: +67 (67 ääntä)
      Minä joskus teininä päätin että minusta tulee lesbo. Ei toiminut...

      Lainaa

    44. Tulos: +42 (42 ääntä)
      Toj Karin: “Noin nuorille”?? Missä kohtaa tyttären ikä mainittiin?
      Jep. Arvaas vaan kuin monta kertaa tuli luettua toi päivitys. Varmaan yhtä monta kertaa kuin jutun tytöllä ikävuosia. Lopulta vielä pari kertaa sänkkäsin ta-vu ta-vul-ta, mutta ei sitä ikää siellä ole. Luulisin. Tai jospa lukis vielä kerran, vähän jäi vaivaamaan... Niin moni sen tuntui saaneen tosta selville, että eiku vielä kerta.

      Lainaa

    45. Tulos: +71 (79 ääntä)
      Isä neljän, joka olet töissä: En pitäisi pahana sitä, jos kysyy vaimon kuulumisia tuossa tapauksessa, kun se on kuitenkin se yleisempi vaihtoehto. Reaktio mahdolliseen korjaukseen on se mikä merkkaa. “Ai anteeksi, en tiennytkään. No miten ukko voi?”, on esimerkiksi hyväntahtoinen ja “puhdas”. Kun taas kielteinen suhtautuminen ja siihen [...]
      Tietysti vahinkoja sattuu, ja olet oikeassa, että tuollaisessa tilanteessa paras tapa on vain pahoitella ja jatkaa elämäänsä :). Mutta mielestäni olisi silti hyvä, jos kaikki pyrkisivät parhaansa mukaan välttämään turhia oletuksia. Musta on ollut ainakin ihan helppo oppia siihen, etten oleta ihmisten seurustelukumppaneiden sukupuolia, samoin kuin en automaattisesti oleta, että lapseni kavereilla on aina kaksi vanhempaa jne. Sulle tuo yllä kuvattu tilanne on ehkä pikku juttu, mutta monet homoseksuaalit joutuvat noihin tilanteisiin jatkuvasti, ja se voi olla kiusallista ja ärsyttävää. Lisäksi tuollainen tilanne pakottaa homomiehen joko valehtelemaan vaimosta tai tulemaan kaapista tuntemattomalle, mikä ei välttämättä ole kivaa, kun sitä reaktiota ei voi koskaan tietää etukäteen. Yksi hyvä (naispuoleinen) ystäväni on naimisissa naisen kanssa, ja hän on puhunut, että ei haluaisi aina ensimmäisenä kertoa uusille tutuille olevansa lesbo. Siksi hän puhuu puolisosta, mutta on kuulemma vähän tukalaa, kun välillä keskustelukumppani alkaa kysellä jotain miehestä tai vihjailla siihen suuntaan.

      Lainaa

    46. Tulos: -66 (78 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Mut hamstraus on eri asia. Hamstrauksessa on kyse tarpeellisten tavaroiden keräämisestä varastoon. Hordaamisessa taas siitä ettei raaski heittää pois hyödyttömiäkään tavaroita. En osaa kumpaan osastoon viherkasvien ostelu kuuluu. Ehkä haalimisiin.

      Lainaa

    47. Tulos: +60 (60 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      Ala-asteella pikkupoikina oltiin kai juuri opittu sanan "hetero" merkitys. Kiusattiin sitten pari vuotta nuorempaa kaveria kysymällä onko se homo. "En ole!", vastasi. Kysyttiin sitten onko se hetero. "En varmasti ole!", tuli topakka vastaus. Hyvä kun itsekkään silloin tiedettiin mitä ne tarkoittaa.

      Lainaa

    48. Hamstraaja 4.10.2019 3:59
      Tulos: +52 (54 ääntä)
      Huhhu: Mut hamstraus on eri asia. Hamstrauksessa on kyse tarpeellisten tavaroiden keräämisestä varastoon. Hordaamisessa taas siitä ettei raaski heittää pois hyödyttömiäkään tavaroita. En osaa kumpaan osastoon viherkasvien ostelu kuuluu. Ehkä haalimisiin.
      Ei ole. Kumpikin sana voi tarkoittaa kumpaakin asiaa. Katso sanan ”hoarding” merkitys sanakirjasta. Se on hamstraamista.

      Lainaa

    49. Tulos: +22 (32 ääntä)
      Mona: Varmaan tyttö itse kertonut? Mulla oli yli kymmenen vuotta sitten lukiossa luokallani tasa yksi hetero. Ja kyllä mä muistaakseni siitä vanhemmilleni sanoin. Mä oletan että tässäkin on kyse isommasta lapsesta, luultavasti joku amisluokka (hoitsuja tms kun kaikki tyttöjä)
      Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko teillä joku kysely siellä vai miten päädyit tuollaiseen tulokseen? Nuoret vastaavat usein nimettömissä kyselyissä mitä sattuu joten ne eivät aina ole kovinkaan luotettavia (aika monta narkkia oli nimittäin meidän luokalla yläkoulussa). Toiset vaihtoehdot lienevät sitten ne että olet asiaa jokaiselta erikseen udellut joka on mielestäni melko tökeröä tai että olet seurannut heitä jollain muulla tavalla jolla asia on käynyt ilmi joka on taas hieman pelottavaa. Toki jos teillä on ollut joku puoliso kouluun päivä niin se tietysti olisi yksi vaihtoehto. Toki sekään ei sulje pois sitä että osa toisi kaverinsa jos puoliso puuttuu.

      Lainaa

    50. Tulos: -45 (55 ääntä)
      torkkuja: Taitaapi olla niin, että Jonin lapsi on juuri kuullut sanan lesbo. Kysynyt kotona sitten, että mitä se tarkoittaa ja Joni naama punaisena heti faceen kirjoittamaan mitä ihmeellisemmän tarinan. Voisi kyllä oppia eka kirjottamaan sanan pride. Heti tulee mieleen joku perussuomalainen juntti, jonka ego on suurempi kuin koko Suomi
      Siinä kommentoi Vihreämäntti.

      Lainaa

    51. Tulos: +43 (43 ääntä)
      Tötterö: Vähän kauhistuttaa ajatella, mistä ja miten Joni on saanut selville, että tyttärensä luokalla 3 “tunnustaa olevansa hetero”.
      Kaverisynttäreiden kiusallinen hetki, kun tytär tajuaa toivovansa, et olis adoptoitu.

      Lainaa

    52. Tulos: +60 (70 ääntä)
      En tietysti tiedä Jonin tyttären ikää kun tuossa ei todellakaan sanota -mutta kuulostaa mielestäni päiväkoti- tai alakouluikäiseltä. Sitä vanhemmista ei useinkaan tiedä ovatko he homoja, heteroita vai mitä, koska varsinkaan heteroksi harvemmin "tunnustaudutaan" eikä useallakaan ole opetustilanteessa siippaa näytillä. Koko luokka on kovaan ääneen lesboja kuulostaa siltä mitä sattuu lastentarhassa kun sana lesbo on jostain syystä mainittu -ie kivalla hoitotädillä on vaimo "miksi vaimo?" "hän on lesbo" "ahaa me kans!". Seuraavalla viikolla ovat kaikki tyynni luultavasti dinosauruksia. Mutta ei lapsille pitäisi tosiaankaan aikuisten sukupuoliasioita tuputtaa -"leiki nyt nukeilla, tytöt leikkivät nukeilla että sinusta tulee sitten isona äiti". Tuossa on jo aika monta vahvaa oletusta jotka ovat omiaan hämmentämään lasta joka ei ollenkaan tiedä mitä naiseuteen ja äitiyteen yksityiskohdissaan kuuluu, tai mitä se hänelle tulee merkitsemään, eikä ole tarviskaan. Sanoisin "leiki millä haluat ja ajattele mies/naisasioita sitten isompana, sinä olet vielä lapsi". Prideistä tosin ei pitäisi olla haittaa, häissäkin panemis- ja hedelmällisyysjutut jätetään polttareihin, olisi tosi outoa jos joku menisi lapselle kertomaan että tässä juhlistetaan perinteisesti sitä että täti ja setä sitten illalla panee ja tekee lapsen. Prideistäkin järkevä ihminen kertoo, kuten häistäkin, että nyt juhlistetaan sitä että on kiva rakastua ja tulla onnelliseksi (ja kaikki tasa-arvoisesti voivat). On jo aika outoa että homofoobikot tuntuvat ajattelevan homoseksin yksityiskohtia enemmän kuin homot itse, mutta toivottavasti he eivät sentään jaa kummallisia fantasioitaan lapsille.

      Lainaa

    53. Tulos: -30 (46 ääntä)
      Tuntuu, että nykyään lapset joutuu jo pieninä kohtaamaan seksualisointia, mitä normaalisti ei edes ajattelisi vielä moniin vuosiin. On tutkittu, että murrosikäkin alkaa aikaisemmin, kun lasta altistetaan seksuaalisille vaikutteille nuorena. Sen lisäksi mm. kosmetiikka ja hygieniatuotteet on täynnä hormonitoimintaa häiritseviä ainesosia, kuten moni muukin päivittäistuote. Toivoisin, että asioita ei yliseksualisoida ja ihmiset heräis miettimään miten päivittäin käyttämänsä tuotteet ruoka mukaan lukien vaikuttaa.

      Lainaa

    54. Tulos: +33 (35 ääntä)
      Siiseli: Sulle tuo yllä kuvattu tilanne on ehkä pikku juttu, mutta monet homoseksuaalit joutuvat noihin tilanteisiin jatkuvasti, ja se voi olla kiusallista ja ärsyttävää. [...]
      Mulla on ollut näitä tilanteita viime kuukausien aikana useita ja lisää tulossa. En millään haluaisi heti kättelyssä toitottaa naispuolisesta ex-kumppanista, joten puhun vain exästä. Mutta sitten tulee lisäkysymyksiä ja joka kerta löydän itseni siitä kiusallisesta tilanteesta, että asia on joko kerrottava kuitenkin tai jäätävä myöhemmin kiinni valehtelusta. Luojan kiitos nämä tilanteet sentään ovat olleet ammattilaisten, kuten lääkäreiden, kanssa. Luotan siihen etteivät he ainakaan mitään kohtausta saa, hämmentyneet ilmeet ja yllättyneet naurahdukset vielä siedän... Ps. Ex tulee puheeksi koska meillä on yhteisiä lapsia.

      Lainaa

    55. Tulos: -34 (38 ääntä)
      Hamstraaja: Ei ole. Kumpikin sana voi tarkoittaa kumpaakin asiaa. Katso sanan ”hoarding” merkitys sanakirjasta. Se on hamstraamista.
      Niin. Sen takia nykyään on alettu käyttää eri sanoja kahdesta eri ilmiöstä. Hordaaminen on kahelia toimintaa ja hamstraaminen on hyödyllistä toimintaa.

      Lainaa

    56. Tulos: +13 (31 ääntä)
      Siiseli: Tietysti vahinkoja sattuu, ja olet oikeassa, että tuollaisessa tilanteessa paras tapa on vain pahoitella ja jatkaa elämäänsä :). Mutta mielestäni olisi silti hyvä, jos kaikki pyrkisivät parhaansa mukaan välttämään turhia oletuksia. Musta on ollut ainakin ihan helppo oppia siihen, etten oleta ihmisten [...]
      Jep. Itse muunsukupuolisen kumppanina käy vähän hankalaksi korjata "hienovaraisesti" kun joku kysyy mitä vaimon kanssa tehtiin viikonloppuna tms. "Ei mulla ole vaimoa, vaan kumppani..." " Ai, no mitens teillä miehen kanssa?" "Ei mulla ole miestäkään, vaan kumppani. Puoliso." Minun oikeuteni saati velvollisuuteni selvittää kumppanini sukupuolta tai sukupuolettomuutta on minimaalinen verrattuna kumppanini oikeuteen pitää se omana yksityisasianaan. Lisäksi on aika helvetin rasittavaa alituisesti toimia random ihmisten wikipediana sukupuolten moninaisuudesta tms, kun se tieto on ihmisten tavoitettavissa netissä kahvitaukojen ulkopuolellakin. Lisäksi usein halutaan kaivella niitä henkilökohtaisempia asioita eikä pelkkää valistusta. Jos se tuottaa jollekin kahvitaukotuttavalle päänvaivaa, niin se vaiva on ainoastaan hänen päässään. Vaikka olisikin mukava kuvitella niin, aika harvoin vieläkään uskaltaa suoraan kertoa olevansa muuta kuin cis-hetero. Jos erään aiemman kommentin kahvihuonepuheissa henkilö tulisi lähtökohtaisesti hyväksytyksi, hän olisi todennäköisesti itse uskaltanut käyttää termiä "mies" "kumppanin" sijasta. Se, että häneltä kysyttiin vaimon kuulumisia, todisti hänen oletuksensa oikeaksi.

      Lainaa

    57. Erkki Posti 5.10.2019 13:23
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Jonin kannattaisi olla enemmän huolissaan levittämistään geeneistä.

      Lainaa

    58. Tulos: +48 (48 ääntä)
      JJsnake: Mikäli et oikeasti ole huomannut niin tätä bride,muu sukupuolisuus,homo,lesbo juttua tuputetaan aivan joka paikassa. Ei ole ihme jos pienet lapset jo menee sekaisin. Ja se nyt on ihan todistettu että kun pienestä asti jotain asiaa sinulle syötetään niin alat siihen uskoa
      Siis miksi sinua haittaa että jo lapsille opetetaan että on olemassa erilaisuutta ilman että sitä tarvii pelätä? Heidän elämänsä tulee olemaan helpompaa kun kuulevat niistä asioista jo pienenä ja oppivat hyväksymään erilaisuutta. Siten myös nämä jotka kuuluvat vähemmistöön saavat osakseen enemmän ymärrystä kuin vihaa. Kun kuulin ensimmäistä kertaa homoista (lapsena) niin ei minulle herännyt haluja kokeilla. Jos sinulla heräsi niin ärtymyksesi on helpompi ymmärtää mikäli pyrit olemaan jotain muuta kuin sisimmässäsi tunnet. Niin ja voit vastauksessasi unohtaa punavihersokeuden... olen nimittäin persu.

      Lainaa

    59. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Hamstraaja: Suomeksi puhutaan hamstraamisesta. Se on ihana ja kuvaava sana. Ei kaikkea tarvitse väkisin englannista vääntää. Hordaus kieltoon!
      Tai jos nyt käytetään englannin kielen sanaa, niin jätettäisiinkö kuitenkin se asiaankuuluva A-kirjain hoardaamiseen? Muuttuu tuota menoa hordoriksi.

      Lainaa

    60. Tulos: -47 (53 ääntä)
      Svogoiys: Ehdottomasti samaa mieltä. …kunhan se koskee sitten heteroiluakin, eli ei pelkästään näytetä leffoja joissa on vain heteroja, ei vihjailla lapsille että ”taidat olla ihastunut tuohon toisensukupuoliseen lapseen kun leikit sen kanssa”, koulukirjoihin kaikenlaisia suhteita ja mitä näitä nyt onkaan. Hetero kun ei ole [...]
      Hetero nimenomaan on se neutraali ja normaali suuntautuminen :D

      Lainaa

    61. Tulos: -24 (38 ääntä)
      Atte: Jep. Itse muunsukupuolisen kumppanina käy vähän hankalaksi korjata “hienovaraisesti” kun joku kysyy mitä vaimon kanssa tehtiin viikonloppuna tms. “Ei mulla ole vaimoa, vaan kumppani…” ” Ai, no mitens teillä miehen kanssa?” “Ei mulla ole miestäkään, vaan kumppani. Puoliso.” Minun oikeuteni saati velvollisuuteni [...]
      Varmasti ärsyttävää, mutta ilman oletuksia on hyvin vaikea tässä maailmassa kommunikoida. On lisäksi hieman kiistanalaista koko "muunsukupuolisuus". Intersukupuolisuuden ymmärrän, mutta en allakirjoita, että henkilö voisi ilman lääketieteellistä perustetta vaan päättää sukupuolensa. Toki omassa kuplassaan saa ajatella mitä haluaa, mutta on väärin olettaa että muiden pitäisi leikkiä mukana tai loukkaantua jos näin ei tapahdu.

      Lainaa

    62. Tulos: +48 (48 ääntä)
      Maria: Lähes kolmikymppisen lesbonaisen näkökulmasta kaikki “lapset hämmentyvät jos heille kerrotaan homoudesta” -argumentointi on lähinnä huvittavaa. Olin itse omasta identiteetistäni hyvin tietoinen jo pienestä pitäen, kuten monet muutkin homoseksuaalit. En kuitenkaan tiennyt että maailmassa on muitakin homoseksuaaleja [...]
      Aamen! Olin itse 90-luvun lopulla 16-v lukiolainen ja luulin oikeasti homon olevan vain haukkumasana. Sain tuolloin selville, että niitä on, mutta tuskin kotikunnassani tietenkään! 2000-luvun alussa alkoi keskustelu tästä "muoti-ilmiöstä". Pitkään on muodit kestänyt. Olin siskoni kanssa lesbokihlajaisissakin -03 (vanhemmat kiehuivat kuultuaan) ja kaksi inttikaveriani -02 kertoivat olevansa homoja. Ovat sitä edelleenkin. Toinen heistä meni naimisiin, kun laki mahdollisti. Tajusin, että heitä on oikeasti ympärilläni, mutta kukaan ei puhunut asiasta aiemmin, koska he olivat vain "haukkumasanoja". Niitä ei tarkoitettu tosissaan, koska heitähän ei ollut olemassa. Olen hävennyt asiaa ja toivon, ettei kenenkään tarvitse joutua olemaan haukkumasana. Siksi siitä pitää puhua, että se tajutaan jo hyvissä ajoin, että kyseessä ei ole haukkumasana vaan tavallinen ihminen.

      Lainaa

    63. rottanpää 29.10.2019 10:10
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      "No niin se muumikin varmaan ajatteli kun niitä siemeniä istutteli." Eikä, mitenkä mun sydän sulikin tälle?

      Lainaa

    64. Muikea Mastodontti 13.11.2022 6:10
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Gunman: Äläs sano, kuulostaa ihan multa pienenä
      Aika tyypillinen asperger-lapsi. Omaa nelivuotiaana laajan sanavaraston koska nappaa sanoja ympäriltään esim. TV-ohjelmista kuin takiainen ja aika nopeaa sisäistää missä kontekstissa niitä käyttää, varsinkin jos hänelle luetaan paljon ääneen. 
      Samoin sanojen jopa "runollinen" eri sijoissa taivuttaminen luontuu helposti.
      Ja on kiinnostunut asioista joista saman ikäiset yleensä eivät vielä ole, ja kun pohtivat paljon asioita "vakavamieliseen" tyyliin, kiihtyvät ja ahdistuvat helposti. 
      Ihan mahdollinen keskustelu 4-5v AS-lapsen kanssa

      Lainaa

    65. Lanteikas ilonpilaaja 7.9.2024 0:26
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Zan: Hordaus ehdottomasti kieltoon, onhan se vielä väärin kirjoitettu. Hoarding, ei hording. Sieluni sattuu.
      Sieluuni.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: Muumit, viidakko, viidakkoveitsi, kasvit, lapset, ikä, mummoutuminen, bride, pride, homot