Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kohtaamisia kaupoilla, osa 95

Mistä johtuu, että kaupoissa on kesällä kylmä ja talvella kuuma?
Kohtaamisia kaupoilla, osa 95

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 65 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +763 (793 ääntä)
      Täytyy sanoa, että oon Hannelen kanssa samaa mieltä. Vaikken mikään erityisen bakteerikammoinen ole, niin aiempi työkokemus kaupasta on opettanut jättämään irtokarkit ja suolakurkut väliin.

      Lainaa

    2. Tulos: +787 (853 ääntä)
      En varmasti riisu takkiani vartin kauppareissun ajaksi. Kaupan työntekijöille takit niskaan kaheksaksi tunniksi, niin sen kuuluu mennä. t. Kata

      Lainaa

    3. Tulos: +939 (961 ääntä)
      No eihän tässä mistään kauppojen sisälämpötiloista oikeasti olekaan kyse. Kata päästi penskansa karkaamaan ja siitä seurasi sydämentykytyksiä ja mielen pahoitusta, mutta koska vika ei tietenkään voi olla itse Katan, niin se täytyy vierittää jonnekin muualle, vaikka sitten puoliväkisin tämmöisen aasinsillan kautta.

      Lainaa

    4. Turun Murre 19.11.2019 1:32
      Tulos: +282 (290 ääntä)
      Kata muistelee varmaankin kaiholla Tallinnan Kaubamajaa, jossa myyjillä vielä 30 vuotta sitten oli talvipalttoot päällä koko työpäivän.

      Lainaa

    5. Tulos: +239 (311 ääntä)
      Tuo spurgu ottaa suolakurkun ja pistää takasin on kyllä tullut luettua niin monesta eri paikasta että pakko olla legendaa.

      Lainaa

    6. Tulos: -33 (69 ääntä)
      Harvoin tulee paistotuotteita ostettua, silloinkin niitä ns. koskemattomia just tiskiin laitettuja, käsi pussin sisällä ja suoraan pussiin. Toki mm. elintarvikealan opettajan ”kolmen sekunnin säännön” todistaneena ne kerrat on erittäin harvassa.

      Lainaa

    7. Ok millennial snowflake 19.11.2019 2:38
      Tulos: -186 (292 ääntä)
      Niin. Sitä pidetään asuntoja ja kauppoja jatkuvasti 20+ lämpötiloissa, vaikka ollaan olevinaan niin ilmastoahdistuneita että. Mikään kun ei estäisi ihmisiä pukemasta vaatteita päälleen. Mukavuudenhalu voittaa.

      Lainaa

    8. Tulos: +342 (362 ääntä)
      Ok millennial snowflake: Niin. Sitä pidetään asuntoja ja kauppoja jatkuvasti 20+ lämpötiloissa, vaikka ollaan olevinaan niin ilmastoahdistuneita että. Mikään kun ei estäisi ihmisiä pukemasta vaatteita päälleen. Mukavuudenhalu voittaa.
      Ei mukavuudenhalu, vaan se on ihan työsuojelulainsäädäntö, mikä määrää sisällä tapahtuvan työn työpisteen lämpötilan.

      Lainaa

    9. Tulos: +73 (81 ääntä)
      Ainaki tääl myytii joskus irtokarkkeja just silleen että myyjä oli tiskin takana ja ite osotti tai kerto numeron että mitä haluaa. Onks ne hävinny kaikkialta?

      Lainaa

    10. Tulos: +93 (177 ääntä)
      Kerran näin kun yksi ukko tunaroi karjalanpiirakan paistopisteestä paskaiselle lattialle ja noati sen takaisin myyntiin. Odotin että ukko poistui, poimin epäonnisen piirakan ja kävin livauttamassa sen kyseisen ukkelin takin taskuun.

      Lainaa

    11. Tulos: +148 (164 ääntä)
      Ok millennial snowflake: Niin. Sitä pidetään asuntoja ja kauppoja jatkuvasti 20+ lämpötiloissa, vaikka ollaan olevinaan niin ilmastoahdistuneita että. Mikään kun ei estäisi ihmisiä pukemasta vaatteita päälleen. Mukavuudenhalu voittaa.
      Joo, siedettävät sisälämpötilat on ihan verrattavissa turhaan muovikrääsään esimerkiksi. On niitä asioita, joista tinkiminen vaikuttaa suoraan hyvinvointiin ja sitten niitä, joista ei tottumuksesta haluta luopua. Jonkun hometalon remppa ei kamalasti tule lämmitystä ympäristöystävällisemmäksi.

      Lainaa

    12. Tulos: -9 (47 ääntä)
      Mikä moka Hannelen jutussa on?

      Lainaa

    13. Tulos: +22 (34 ääntä)
      Ikinä osta kaupasta mitää irtotavaraa juurikin muista asiakkaista johtuen.

      Lainaa

    14. Tulos: -50 (156 ääntä)
      Onko se sitten niin vakavaa, jos joku siihen pullaan tai karkkiin on koskenut? Ei se ajatuksena tietty kauhean miellyttävä ole, mutta älkää ajatelko.

      Lainaa

    15. Tulos: -19 (79 ääntä)
      Valuvika: Mikä moka Hannelen jutussa on?
      Täältäkö löytyi ensimmäinen joka kehtaa myöntää että kyseiset teot on ihan ok? Pyytäisin ystävällisesti lopettamaan ruokien jota et itsellesi osta hinkkaamisen paljain käsin. Vaikket itse sitä ongelmana pidäkään niin on monia jotka pitää. Taisin mennä taas trolliin :(

      Lainaa

    16. Tulos: -51 (151 ääntä)
      Oon kyllä Katan kanssa samaa mieltä, vihaan kauppoja missä ehtii tulla hiki heti kun astuu sisään

      Lainaa

    17. Tulos: +54 (88 ääntä)
      Esimerkiksi käytännön toteutus. Mieti super-/hypermarketin asiakasmääriä ja yhdistä ne siihen että jokaista asiakasta pitäis erikseen palvella irtomyyntipisteillä. Kukaan ei pakota ostamaan irtomyynnistä.
      Valuvika: Mikä moka Hannelen jutussa on?

      Lainaa

    18. Tulos: +117 (131 ääntä)
      Kata varmaan itse sitten omassa työssään ottaa huomioon kaikki, jotka tulee ulkoa -30 asteen pakkasesta. Että pitää siellä omassa työssään myös 10-15 asteen lämpöä päällä?

      Lainaa

    19. Tulos: +165 (173 ääntä)
      Kata varmaan innoissaan sovittelee niitä uusia urheiluvaatteita sitten 10-15 asteen lämmössä. Vai pitäisiköhän sovituskopeissa sitten olla erikseen lämpimämmät oltavat? Asiakkaiden vuoksi. Hälläväliä sen tyypin, joka niissä tiloissa kököttää 40h viikossa.

      Lainaa

    20. Tulos: +66 (76 ääntä)
      Tottakai henkilökunnan viihtyvyys on tärkeämpää kuin asiakkaiden!

      Lainaa

    21. Tulos: +88 (108 ääntä)
      daz: Kerran näin kun yksi ukko tunaroi karjalanpiirakan paistopisteestä paskaiselle lattialle ja noati sen takaisin myyntiin. Odotin että ukko poistui, poimin epäonnisen piirakan ja kävin livauttamassa sen kyseisen ukkelin takin taskuun.
      Et.

      Lainaa

    22. Vastarannan kiiski 19.11.2019 8:59
      Tulos: +113 (119 ääntä)
      Niin Kata ei vaan oikein osannut avata harmitustaan, vaan juttu lähti poukkoilemaan. Se on ihan selvä, että kaikissa kaupoissa on myyjiä ja heidän pitää pystyä työskentelemään siellä mukavasti. Ja asiakkaat varmasti ymmärtävät, että ulkovaatteilla voi tulla kuumempi kuin ulkona pakkasessa. Mutta aivan yhtä päivänselvää on, että joissakin liikkeissä on ihan mielettömän kuuma. Siis useimpiin muihin kauppoihin verrattuna paljon kuumempi, ts. kohtuuttoman kuuma. Siellä työskentelevien myyjien vika se tuskin kuitenkaan on, sillä kyse on useimmiten talotekniikan pielessä olevista säädöistä, joiden ansioista joissain liikehuoneistoissa on kesäisin kylmä ja talvisin kuuma.

      Lainaa

    23. Ponne Jarkka 19.11.2019 9:04
      Tulos: -41 (103 ääntä)
      gfg: Tuo spurgu ottaa suolakurkun ja pistää takasin on kyllä tullut luettua niin monesta eri paikasta että pakko olla legendaa.
      Ei ole. Kesällä rippiäisissä tuli puheeksi tuollainen toiminta ja jonkun vieraan tuttava oli nähnyt tällaisen tapauksen.

      Lainaa

    24. Tulos: +101 (107 ääntä)
      Ollessani taksikuskina tuo ulkolämpö muuten piti oikeasti huomioida. Tai ainakin jos halusi saada asiat sujumaan helpon kautta. Jos ulkona oli toppatakkikeli niin en voinut kuskina pitää yhden paidan lämpötilaa. Mutta erona oli tietenkin käytännön syyt: kesken autokyydin ei voi turvallisesti tai käytännöllisesti riisua vaatteita ja varsinkaan ikääntynyt ja monisairas asiakaskunta ei saanut tukahtua kuumuuteen. Mutta tosiaan kaupassa asiat on vähän toisin. Ne, jotka menevät xxl:n kokoiseen kauppaan, saavat luvan valmistautua siihen että sen verran kestää että takkia voi avata. En usko että tuo asiakkaita vie, ja sen yhden tuhannesta joka asian ruikuttajan saa viedäkin.

      Lainaa

    25. Tulos: -30 (110 ääntä)
      Itseä aina jaksaa ihmetyttää kaupassa kun ihmiset ei osaa tomaattejakaan ottaa ilman, että pitää kaivaa ja lääppiä niistä jokainen. Kyllähän sen normaali ihminen näkee suoraan mikä on hyvä ja mikä ei, niin ettei tarvi kaikkiin koskea. Sitten kotona kauhistellaan kauppojen hävikkimäärää, kun on itse käynyt puristamassa kaikki vihannekset ja hedelmät lommoille.

      Lainaa

    26. Tulos: -84 (100 ääntä)
      Just: Joo, siedettävät sisälämpötilat on ihan verrattavissa turhaan muovikrääsään esimerkiksi. On niitä asioita, joista tinkiminen vaikuttaa suoraan hyvinvointiin ja sitten niitä, joista ei tottumuksesta haluta luopua. Jonkun hometalon remppa ei kamaIastⅰ tule lämmitystä ympäristöystävällisemmäksi.
      Muovikrääsä ei liity ”ilmastoahdistukseen” mitenkään. Muovikrääsän ympäristöongelma on roskaus (erityisesti meriin päätyvä roska), ei kasvihuonekaasupäästöt.

      Lainaa

    27. Tulos: +80 (94 ääntä)
      Ponne Jarkka: Ei ole. Kesällä rippiäisissä tuli puheeksi tuollainen toiminta ja jonkun vieraan tuttava oli nähnyt tällaisen tapauksen.
      Anteeks, kun alapeukutin. Sarkasmitutkani käynnistyi kaks sekuntia liian myöhään.

      Lainaa

    28. Bodvåihsojeåve 19.11.2019 10:33
      Tulos: +110 (114 ääntä)
      Korjaaja: Muovikrääsä ei liity ”ilmastoahdistukseen” mitenkään. Muovikrääsän ympäristöongelma on roskaus (erityisesti meriin päätyvä roska), ei kasvihuonekaasupäästöt.
      Kyllä niiden valmistus ja hävitys tuottavat ihan kasvihuonekaasupäästöjäkin, jotka voitaisiin kokonaan välttää, jos mupvikrääsää ei valmistettaisi.

      Lainaa

    29. Tulos: +79 (91 ääntä)
      Käsin kosketetaan hedelmiäkin... mutta olen kerran itse irtokarkkiosastolla nähnyt, kun tenava juoksee laarille ja tunkee kaksin käsin karkkia posket täyteen. Äiti perässä torumaan, kaivaa mässyt itkevän tenavan suusta, JA LAITTOI NE TAKAISIN LAARIIN. Loppui irtokarkkien ostelu kerrasta.

      Lainaa

    30. Tulos: +37 (47 ääntä)
      Eipä kyllä huvittais mitään irtotuotteita ostaa kaupasta jos kaikki pitäis jonkun toisen annostella... Liikaa aikaa menis ja muutenkin hankalampaa.

      Lainaa

    31. Tulos: +20 (32 ääntä)
      Minä olen aina luullut, että kaupoissa oikeasti lasketaan lämpötilaa talven tullen! Siksi syksyllä aina mietin, että ei ole lämpötiloja vielä laskettu, kun tulee kaupassa hiki hieman paksumpi takki päällä. Talvella taasen untuvatakki päälläkin on kaupassa juuri sopivaa, kun lämpötiloja on jo laskettu. Taisi olla placebo-vaikutusta.

      Lainaa

    32. Tulos: +114 (136 ääntä)
      Nimeni: Itseä aina jaksaa ihmetyttää kaupassa kun ihmiset ei osaa tomaattejakaan ottaa ilman, että pitää kaivaa ja lääppiä niistä jokainen. Kyllähän sen normaali ihminen näkee suoraan mikä on hyvä ja mikä ei, niin ettei tarvi kaikkiin koskea. Sitten kotona kauhistellaan kauppojen hävikkimäärää, kun on itse käynyt puristamassa kaikki vihannekset ja hedelmät lommoille.
      Jep, siis todellakin otan sen tomaatin sieltä laarista rutistaakseni sitä kaikin voimin ja mahdollisesti heittääkseni lattiaan pari kertaa että tiedän sitten varmasti että on hyvä tomaatti. Ja näin tekevät käsittääkseni kaikki muutkin. Ikinä ei ole kyse siitä, että mahdollisesti haluaisi vilkaista että se tomaatti on muiltakin puolilta ok kuin siitä mikä ensimmäisenä näkyy. Ja kuka muka pesisi ne ostamansa kasvikset kotona ennen käyttöä?!

      Lainaa

    33. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Siinä 20 asteen ympärillä ne lämpötilat pyörii ellei ole kyse raskaammasta työstä. https://www.pam.fi/wiki/tyoskentelylampotilat.html

      Lainaa

    34. Tulos: -24 (34 ääntä)
      Tips: Et.
      Kyllä. Ei ole eka kerta kun teen jotain vastaavaa.

      Lainaa

    35. Tulos: +9 (27 ääntä)
      Kilokalori: Ei mukavuudenhalu, vaan se on ihan työsuojelulainsäädäntö, mikä määrää sisällä tapahtuvan työn työpisteen lämpötilan.
      Kaupassa tehdään kevyttä työtä, jolloin se lämpötila saa suosituksen mukaan olla vaikka +19°C. Ylärajana suositellaan +23°C. Nämä ovat suosituksia. Lainsäädäntö määrää vain kuuma- ja kylmätyöstä, joiden rajat ovat >+28°C ja <+10°C. Järkeä saa tietenkin käyttää ja työntekijöiden mukavuus sen määrittää mikä on sopiva lämpötila. Eli mukavuudenhalu sen lämpötilan määrittää - ei laki. Ainakaan tässä tapauksessa.

      Lainaa

    36. Frank N Stein 19.11.2019 15:00
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      Kesällä kaupat ovat mukavia paikkoja, kun ulkona helle ja ruokaosastolla viileää. Sama lämpötila siellä on talvisinkin, mutta toppavaatteet lämmittävät shortseja enemmän.

      Lainaa

    37. Esa Lindqvist 19.11.2019 15:05
      Tulos: +35 (49 ääntä)
      Kata vois vaan ottaa sen vitun takin pois päältä.

      Lainaa

    38. Tulos: -32 (46 ääntä)
      Bodvåihsojeåve: Kyllä niiden valmistus ja hävitys tuottavat ihan kasvihuonekaasupäästöjäkin, jotka voitaisiin kokonaan välttää, jos mupvikrääsää ei valmistettaisi.
      Jos puhut valmistuksen aiheuttamista päästöistä, ei ole tarpeen erotella muovikrääsää muusta krääsästä. Jos keskustelussa korostetaan puhuttavan nimenomaan muovista, niin aiheeseen kuuluva ympäristöongelma on roskaaminen, ei ilmastonmuutos. Epäekologinen ei aina tarkoita suurta hiilijalanjälkeä.

      Lainaa

    39. Tulos: +35 (49 ääntä)
      Nimeni: Itseä aina jaksaa ihmetyttää kaupassa kun ihmiset ei osaa tomaattejakaan ottaa ilman, että pitää kaivaa ja lääppiä niistä jokainen. Kyllähän sen normaali ihminen näkee suoraan mikä on hyvä ja mikä ei, niin ettei tarvi kaikkiin koskea. Sitten kotona kauhistellaan kauppojen hävikkimäärää, kun on itse käynyt puristamassa kaikki vihannekset ja hedelmät lommoille.
      Siis jos ne hedelmät ja vihannekset menee ihan normaalista käsittelystä lommoille (en purista niitä valikoidessani hyviä), niin voit kääntää syyttävän sormen jo ihan sinne tuottajaan ja kaupan työntekijään. Jokuhan ne tomaatitkin käsillään puskasta poimii ja pistää esille kaupassa.

      Lainaa

    40. yli opisto hörhö 19.11.2019 15:45
      Tulos: +53 (59 ääntä)
      Korjaaja: Muovikrääsä ei liity ”ilmastoahdistukseen” mitenkään. Muovikrääsän ympäristöongelma on roskaus (erityisesti meriin päätyvä roska), ei kasvihuonekaasupäästöt.
      Ai sekö ei olekaan se että tilataan parin euron kamaa toiselta puolelta maailmaa? Olen siis itse ollut ärsyyntynyt täysin väärästä asiasta, kiva kun kerroit!

      Lainaa

    41. yli opisto hörhö 19.11.2019 15:46
      Tulos: +59 (67 ääntä)
      Korjaaja: Jos puhut valmistuksen aiheuttamista päästöistä, ei ole tarpeen erotella muovikrääsää muusta krääsästä. Jos keskustelussa korostetaan puhuttavan nimenomaan muovista, niin aiheeseen kuuluva ympäristöongelma on roskaaminen, ei ilmastonmuutos. Epäekologinen ei aina tarkoita suurta hiilijalanjälkeä.
      Mistäs se muovi tehdään? Öljystä. Siinäpä vasta ekologinen luonnontuote.

      Lainaa

    42. Itsekkyyden vai idiotismin huippu? 19.11.2019 16:20
      Tulos: +28 (42 ääntä)
      Joo, lasketaan kauppojen lämpötila pakkaselle, että Kata voi kalsareissaan ja toppavaatteissaan viettää vaikka koko päivän siellä. Siinä pakkasessa on kiva sovittaa muutamat urheiluliivit ja kaivella kolikoita. (Siis kuka hemmetti lähtee shoppailemaan pohjoisnapavarustuksella??)

      Lainaa

    43. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Pluri: Täältäkö löytyi ensimmäinen joka kehtaa myöntää että kyseiset teot on ihan ok? Pyytäisin ystävällisesti lopettamaan ruokien jota et itsellesi osta hinkkaamisen paljain käsin. Vaikket itse sitä ongelmana pidäkään niin on monia jotka pitää. Taisin mennä taas trolliin
      En tiedä mitä sieltä löytyi mutta ei ainakaan lukutaitoista kommentoijaa. Tai sitten vain luetun ymmärtäminen tuottaa siellä aikas suuria vaikeuksia.

      Lainaa

    44. Kielipoliisi 19.11.2019 16:36
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Korjaaja: Muovikrääsä ei liity ”ilmastoahdistukseen” mitenkään. Muovikrääsän ympäristöongelma on roskaus (erityisesti meriin päätyvä roska), ei kasvihuonekaasupäästöt.
      Muovikrääsän valmistus ja kuljetus?

      Lainaa

    45. Tulos: +7 (39 ääntä)
      PIN: Esimerkiksi käytännön toteutus. Mieti super-/hypermarketin asiakasmääriä ja yhdistä ne siihen että jokaista asiakasta pitäis erikseen palvella irtomyyntipisteillä. Kukaan ei pakota ostamaan irtomyynnistä.
      Niinpä hei! Kuvittele että kaupassa olisi sellainen tiski, jonka takaa asiakasta palvellaan yksitellen! Siinä tiskissä voisi olla vaikka lihaa, leikkeleitä, kalaa, juustoja... Ai niin. Eihän se ole mitenkään mahdollista. Eiku... Mistä teitä oikein sikiää?

      Lainaa

    46. Tulos: +5 (35 ääntä)
      yli opisto hörhö: Mistäs se muovi tehdään? Öljystä. Siinäpä vasta ekologinen luonnontuote.
      Öljystä tehty muovi on kuitenkin merkittävästi vähäpäästöisempää kuin bio- tai ekomuovi. Sokeriruo'osta tai sellun sivuvirroista valmistettaessa muovia tuhlataan energiaa ja raaka-aineita monimutkaisiin prosessointivaiheisiin, joilla pyritään tekemään aineista muovin kaltaisia. Lopputuloksena on kalvoa, jonka ominaisuudet ovat merkittävästi heikommat kuin tavallisella muovilla ja materiaalipaksuus on moninkertainen. Eli 30 mikronia paksu biokalvo päästää lävitsee kaksi kertaa enemmän happea kuin 12 mikroninen öljypohjainen muovikalvo. Onko järkevää käyttää huomattavasti enemmän raaka-ainetta ja energiaa muovin tekemiseen, jos ominaisuudet ei siltikään yllä vastaavan normimuovin tasolle vai olisiko järkevää keskittyä tuunaamaan siitä 12 mikr. kalvosta 10 mikronista samoilla ominaisuuksilla? Kompostoituvat muovit eivät ole sen parempia. Muovin suurin haitta on mikromuovi. Kun biomuovi hajoaa kompostorissa, siitä syntyy..? No tietysti mikromuovia. Kierrättäkää muovit, jotta saadaan roskat pois maastosta ja meristä hyötykäyttöön. Kierrätysmuovin käyttö elintarvikkeiden pakkaamiseen, joka on merkittävä muovien käyttökohde, on tehty erittäin vaikeaksi vedoten sellaiseen turhamaisuuteen kuin turvallisuus.

      Lainaa

    47. Tulos: +21 (33 ääntä)
      Kata jatkoi inttämistä ja inttämistä. Kyse oli siitä, että muksu oli lähtenyt omille teilleen. Yksikään ei tainnut olla Katan kanssa samaa mieltä. Joku muistaakseni kommetoi, että asiakasviihtyvyys ei tarkoita yhden asiakkaan mielipidettä ja siihen jopa linkitettiin niitä ohjeistuksia lämpötiloista, mutta Kata eikun intti ja intti. Mutta - inttäminen on hyvin pohjanmaalainen tapa, alueella, jossa jokainen on oikeassa ja muut aina väärässä.

      Lainaa

    48. Tulos: +22 (24 ääntä)
      Ruokakaupassa ei ainakaan ole "mukava" +20 astetta. Siinä ei hedelmät eikä avohyllyissä olevat leikkeleet yms.kauan säilyisi. Esim. suuren marketin maitovastaava voi viettää kylmiössä ison osan työpäivästään.

      Lainaa

    49. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Alussa olin Katan puolella, kun sain tekstistä kuvan että kaupassa on oikeasti ollut kuuma. Viimeisen kommentin selvitys lämpötiloista ja Katan vastaus siihen veti viimeisetkin epäilyt Katan itsensä itsekkyydestä.

      Lainaa

    50. Tulos: +7 (17 ääntä)
      Aineki Kuopion, Kluuvin ja itiksen XXL:ssä on aina paljon kuumempi kuin muissa kaupoissa. Tai sitte se johtuu siitä, että iso myymälä ja joutuu kävelemään mutta harvassa kaupassa hikoilee niinku XXL:ssä. Mikäköhän on vaikka Prismojen sisälämpötila ku siellä riittää se takin avaus vaikka sekin on iso kauppa.

      Lainaa

    51. Mauno 6isto 20.11.2019 8:24
      Tulos: -30 (34 ääntä)
      Kuumakalle: Oon kyllä Katan kanssa samaa mieltä, vihaan kauppoja missä ehtii tulla hiki heti kun astuu sisään
      Laihduta.

      Lainaa

    52. Kirstunvartija 20.11.2019 8:27
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Jeppe: Kata jatkoi inttämistä ja inttämistä. Kyse oli siitä, että muksu oli lähtenyt omille teilleen. Yksikään ei tainnut olla Katan kanssa samaa mieltä. Joku muistaakseni kommetoi, että asiakasviihtyvyys ei tarkoita yhden asiakkaan mielipidettä ja siihen jopa linkitettiin niitä ohjeistuksia lämpötiloista, mutta Kata eikun [...]
      Se tapa tunnetaan kaikkialla ja niitä ihmisiä inhotaan. Iltiksessä oli viime viikolla oikein juttu "Näin pärjäät pätijän kanssa". En lukenut kun vähän pelkäsin osoittautuvani pätijäksi.

      Lainaa

    53. Kirstunvartija 20.11.2019 8:35
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Tips: Et.
      Juu ei todellakaan tuo henkilö änkeä ihokontaktiin spugen kanssa sujauttaakseen sen taskuun mitään. Poliisikin laittaa suojakäsineet niitä tarkastaessa ja KYSYY vielä ensin, onko taskussa neuloja, piikkejä, teräase.

      Lainaa

    54. Tulos: 0 (16 ääntä)
      Wisegyu: Tottakai henkilökunnan viihtyvyys on tärkeämpää kuin asiakkaiden!
      Ei viihtyvyys vaan TYÖTURVALLISUUS. Et ole kuullut siitä kun et ole työtä tehnyt. Moni menee kauppakeskukseen autolla. Miksei niitä ulkotamineita jätetä autoon? Kaupoissa on myös lokerot, joihin voi karvalakin ja ulsterin laittaa. Hikoilu shoppaillessa on oma valinta.

      Lainaa

    55. Tulos: -13 (27 ääntä)
      Mitä siitä sitten tapahtuu jos koskee samaan tuotteeseen mihin joku on jo koskenut? Mulle ei ainakaa oo koskaan sattunu mitään. Oon todella harvoin sairas. En käytä ikinä desinfiointiaineita enkä pese käsiä muuten kuin sillon kun ovat näkyvästi likaiset. Odottelen millon tapahtuu jotain kauheaa..

      Lainaa

    56. Kaupantäti 20.11.2019 9:48
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Myymälämme sijaitsee ostoskeskuksen isojen ovien vieressä. Eli ilma virtaus on jatkuvaa. Saa palella ihan huolella. Kassavuorossa seison paikallani lähes koko vuoron. 7-12 tuntia päivässä. Eli perse huurteessa koko ajan. Meillä fleese ei edes kuulu työasuun vaan kauluspaita. Yläkerran liikkeiden likat tarkenee vaikka on sielläkin vilukissoja jotka palelee kassalla. Pöydän alla lämmittimet ovien läheisillä kassoilla. Takavuorossa tarkenee ilman pitkähihaista koska liikutaan kokoajan. (Paitsi varastoissa jossa lämpötila lähelle nollan) Puretaan ja nostellan. Katan kaltaisille on lokerikot takeille. Tai siellä parkkihallissa voi sen takin jo jättää autoon. Yli 50 tuntia viikossa en rupeaisi edes asiakkaan vuoksi palelemaan enempää vaikka asiakaslähtöinen olenkin.

      Lainaa

    57. Tulos: -3 (5 ääntä)
      gfg: Tuo spurgu ottaa suolakurkun ja pistää takasin on kyllä tullut luettua niin monesta eri paikasta että pakko olla legendaa.
      Maailmassa oli ennen vanhaan paljon spurguja, että tarina on ihan hyvin voinu lähteä useastakin eri spurgusta. Jos kohtaa kännisen spurgun kaupassa, ni ne yleensä tekee kaikkea hauskaa.

      Lainaa

    58. niin tai näin ehkä 20.11.2019 15:50
      Tulos: +5 (21 ääntä)
      Mä en ihan ymmärtänyt kokonaan tuota kadonneen muksun tapausta. Kuka oli se kyllästyneen näköinen pitkä mies, joka "odotti myyjää ja osasi kertoa että pikkupoika oli siitä ohi kulkenut". Joku mies on nähnyt kaupassa pienen lapsen ja mennyt kassalle kertomaan asiaa? Odottamaan myyjää rapotoidakseen tästä lapsesta? Ja samalla sattui tämä äiti paikalle-kö? Ja vaikka tuossa keskitytään vain kauppojen lämpötiloihin niin ilmeisesti lapsi on siis kadonnut, äiti panikoinut (?) ja lopulta löytänyt pojan pihalta. Vai sittenkin niin, että poika on mennyt pihalle vilvoittelemaan ja äidille on huomautettu asiasta ja tämä on nolona lähtenyt karanneen lapsen perään?

      Lainaa

    59. Kaikkivaltias 21.11.2019 2:48
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Voisitte kyllä kaikki laskea niitä lämpötiloja vaikka sen yhden asteen ensiksi. Minä annoin teille verenkierron, jalat ja villaa talven varalle. Rivakasti hetki kinttua toisen eteen, niin alkaa se henkilökohtainen sisälämpöpumppu toimia.

      Lainaa

    60. Tulos: +3 (7 ääntä)
      Olento: Maailmassa oli ennen vanhaan paljon spurguja, että tarina on ihan hyvin voinu lähteä useastakin eri spurgusta. Jos kohtaa kännisen spurgun kaupassa, ni ne yleensä tekee kaikkea hauskaa.
      Vaihtoehtoisesti joku yksi ja sama tyyppi on voinut ihan huomionkipeyttään vetää suolakurkkutempauksen useammassa eri paikassa saadakseen aikaan puhetta itsestään. Tai sitten alkuperäisiä tapauksia on ehkä vain yksi mutta se elää edelleen matkijoiden kautta, jotka toistavat tempun ihan vaan tarinan itsensä eikä nälän takia. Voi olla jotain ihan muutakin. Ihmiset myös keksivät sanoa vaikka ja mitä internetin ihmeellisessä maailmassa. Moni kertoo toisten juttuja ominaan eikä alkuperäisenkään tarinan todenperäisyys ole varmaa.

      Lainaa

    61. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Ööö…: Täytyy sanoa, että oon Hannelen kanssa samaa mieltä. Vaikken mikään erityisen bakteerikammoinen ole, niin aiempi työkokemus kaupasta on opettanut jättämään irtokarkit ja suolakurkut väliin.
      Sama. Ostan mielummin pakattuja elintarvikkeita ja mieluiten tehdaspakattuja.

      Lainaa

    62. Tulos: +4 (12 ääntä)
      Huonelämpötilan lasku on helpoin ja suurin ympäristöteko, minkäntavallinen kuolevainen voi tehdä.

      Lainaa

    63. Tulivuoren itu 21.11.2019 23:22
      Tulos: -9 (21 ääntä)
      Ei stna tätä nykyajan pullamössö-sukupolvee. Ei voi pahempaa myötähäpeetä enää ees kuvitella. Iso osa varmaan kuolis ulkohommissa vaikkei etelä-suomessa oo ees mitä vois talveks enää kutsua. Silti kehtaavat valittaa. Eikä se oo pelkästään nuoriso joka valittaa tossa asiassa, vähän ku laskee pakkasen puolelle ni inistään et on niin kylmä, ei voi mtn tehdä. Miten ois vaikka vaatteiden lisääminen? Ei vissiin riitä nykyihmisen järjenjuoksu sellaseen. Muuttakaa muualle ettei tartte kattella ja kuunnella kun "suomalaiset" ei kestä "kylmää".

      Lainaa

    64. Tulos: +23 (25 ääntä)
      Olin joskus kahvilassa töissä, jossa asiakas sai itse ottaa pullan pihdeillä. Moni otti sorminkin ja mikäs siinä, jos se kerran omaan suuhun menee. Kerran eräs mies tuli työhaalareissa kahville, ja nappasi munkin sormineen. Kädet olivat silminnähden paskaiset ties mistä öljystä, ja varmaankin oman vehkeen vatkaamisesta. Yhtäkkiä hän päättikin vaihtaa pullan, ja sanoi et hei sori mä vaihdankin, otan sittenkin ton viinerin, ja laittoi munkin takaisin. Yritin heittää jotain "no mutta ehdit kyllä jo koskea...", mutta äijä loukkaantui ja tiuskaisi, että mitäs vikaa hänen sormissaan on. Ai että mitä, kun ne olivat kirjaimellisesti mustat ja pesty viimeksi varmaan 80-luvulla? Annoin olla ja heitin munkin roskiin, kun mies ei ollut näkemässä - jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt heittää munkki suurieleisesti roskiin hänen nähtensä. Ällöttävää, vähän pelottavaakin ajatella, että jotkut vielä herran vuonna 2019 eivät ihan oikeasti näytä tiedostavan, miten tehokkaasti kaikki taudit leviävät nimenomaan käsien kautta. Ei se ole mikään henkilökohtainen loukkaus, vaan perus hygieniaa.

      Lainaa

    65. Prööttis 1.10.2020 9:19
      Tulos: -4 (4 ääntä)
      Onpahan jo vanha julkaisu, mutta pakko kommentoida, että itseänikin ärsyttää monissa kaupoissa liian suuret sisälämpötilat. Varsinkin vaatekaupoissa, joissa pitää sovitella vaatteita yms. Itselläni puskee aina hirveetä soijaa siinä urakassa kun muutamaa paitaa ja housuparia päälleen pyörittelee siellä ahtaassa sovituskopissa helvetin kuumassa liikkeessä. Ja ei, en käytä toppatakkeja (edes talvella), omasta vaatetuksestani on hankala useimmiten karsia yhtään mitään pois niin, että antaa itsestään vielä edes osittain sivistyneen kuvan ulkopuolisille. Vilukissojen on helppo pukea päälleen enempää, mutta meidän, jotka käymme kovin kuumana, on vaikea viilentyä enää tietyn pisteen jälkeen. Lisäksi nyt on vaan järjetöntä energian tuhlausta lämmittää tilat talvella noin kuumiksi, kun tosiaan kaikilla asiakkailla on varmasti edes kevyet ulkovaatteet tai ainakin pitkät hihat ja lahkeet päällään. Se, että joku termostaatti väittää lämmöksi 21 astetta, ei välttämättä vastaa todellisuutta esim. sovituskopeissa. Joku 18-19 astetta olisi talvella paljon järkevämpi sisälämpö tuollaisiin tiloihin.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kauppalappu, kauppalista, myrkky, keitto, kaupassa, kauppa, hygienia, irtokarkit, suolakurkut, xxl, lämpötila