Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kurkistus koiraryhmään, osa 40

Kuonokoppa – halpa henkivakuutus?
Kurkistus koiraryhmään, osa 40

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 51 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Mister D:n kaveri 12.11.2019 0:36
      Tulos: +302 (334 ääntä)
      Onks Pakko aina jänkkää.

      Lainaa

    2. Kaupunninpoeka 12.11.2019 0:53
      Tulos: +561 (629 ääntä)
      "Koira on kauppa tavaraa siinä missä pöytä"?? Jotenkin en ihmettele ettei Siirin koirankasvatus saanut onnellista loppua... Eläinparka, olis joutanu paremmalle omistajalle eikä piikille.

      Lainaa

    3. Tulos: +325 (365 ääntä)
      Kaupunninpoeka: “Koira on kauppa tavaraa siinä missä pöytä”?? Jotenkin en ihmettele ettei Siirin koirankasvatus saanut onnellista loppua… Eläinparka, olis joutanu paremmalle omistajalle eikä piikille.
      Siiri viittaa varmaan siihen, että lemmikit ovat juridisesti irtainta tavaraa = niiden kauppaan pätee samat säännöt kuin ruokapöytään. Näin ollen mikäli koirasta annetut tiedot olivat virheellisiä on ostajalla oikeus vahingonkorvaukseen. Eri asia on voiko tuollaisen todistaa.

      Lainaa

    4. Tulos: +313 (365 ääntä)
      Muakin kyllä vaivaa huonot vertaukset. Henkivakuutus ei takaa turvallisuutta (paitsi omaisille taloudellista turvaa). En ikinä jaksais jankata noin, mutta ymmärrän...

      Lainaa

    5. Tulos: -151 (217 ääntä)
      Ok, boomer.

      Lainaa

    6. Tulos: -82 (156 ääntä)
      Mäki oon miettiny tota henkivakuutus -sanontaa tolta kantilta mutta ihan noin huumorintajuton en ole jaksanut asian suhteen olla. Mutta siitä tuli mieleen toinen sanonta: ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat on helppo ymmärtää selittämättä mutta en ymmärrä miksi haluaisin yhtään pyytä pivoon ennemmin kuin monta oksalle.

      Lainaa

    7. Tulos: +165 (179 ääntä)
      Jos ostaja ei pidä priima kunnossa ostetusta tuotteesta asianmukaista huolta, niin vastuu on täysin ostajan, oli kyseessä sitten huonekalu, elintarvike tai vaikka eläin.

      Lainaa

    8. Tulos: +328 (332 ääntä)
      Banaani: Mäki oon miettiny tota henkivakuutus -sanontaa tolta kantilta mutta ihan noin huumorintajuton en ole jaksanut asian suhteen olla. Mutta siitä tuli mieleen toinen sanonta: ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat [...]
      Pyy on lintu. Sanonta tarkoittaa sitä, että on parempi että on yksi pyy pivossa eli kädessä, eli että sen on saanut saaliiksi, kuin että olisi kymmenen pyytä oksalla, josta ne voi lentää pakoon.

      Lainaa

    9. Tulos: -55 (149 ääntä)
      Banaani: Mutta siitä tuli mieleen toinen sanonta ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat [...]
      Helpottaako, jos pivon tilalöa on koura? Pyy, on lintu. Aikanaan metsästetty ruuaksi. Jostain kumman syystä parempi että sulla on yksi kourassa syötäväksi, kuin kymmenen oksalla ulottumattomissa. Tarviiko vielä ratakiskon kautta?

      Lainaa

    10. Tulos: +171 (181 ääntä)
      Muistaakseni jälkimmäisessä keskustelussa vielä selvisi, että Vänkääjä-Anne on ammatiltaan vakuutusvirkailija

      Lainaa

    11. Tulos: +96 (132 ääntä)
      Ihan oikeassahan Anne oli, jankkaamisen olisi voinut lopettaa molemmin puolin heti.

      Lainaa

    12. Tulos: -169 (177 ääntä)
      Miksi sanot "jälkimmäisessä keskustelussa selvisi" kun kuitenkin mainitset nimen Anne? Ylemmässä keskustelussa ei ole ketään Annea. Vähän sama kun minä sanoisin, että olen suomalainen Suomessa asuva ja asun Suomessa suomalaisena.

      Lainaa

    13. Tulos: -13 (47 ääntä)
      Banaani: Mäki oon miettiny tota henkivakuutus -sanontaa tolta kantilta mutta ihan noin huumorintajuton en ole jaksanut asian suhteen olla. Mutta siitä tuli mieleen toinen sanonta: ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat [...]
      Kysy nyt vielä että miksi "Vahinko ei tule kello kaulassa".

      Lainaa

    14. Tulos: -35 (41 ääntä)
      asdfg: Siiri viittaa varmaan siihen, että lemmikit ovat juridisesti irtainta tavaraa = niiden kauppaan pätee samat säännöt kuin ruokapöytään. Näin ollen mikäli koirasta annetut tiedot olivat virheellisiä on ostajalla oikeus vahingonkorvaukseen. Eri asia on voiko tuollaisen todistaa.
      Minä taas luulen että Kaupunninpoeka viittaa Siirin kirjoitusasun lähes täydelliseen kalluuteen.

      Lainaa

    15. Tulos: +41 (73 ääntä)
      xz: Ihan oikeassahan Anne oli, jankkaamisen olisi voinut lopettaa molemmin puolin heti.
      Niin että pyöräilykypärä on henkivartija?

      Lainaa

    16. Tulos: -26 (62 ääntä)
      Malevolent: Helpottaako, jos pivon tilalla on koura?
      Pivo on kylläkin tasku.

      Lainaa

    17. Tulos: -56 (80 ääntä)
      Mister D:n kaveri: Onks Pakko aina jänkkää.
      Aspergereilla on.

      Lainaa

    18. Tulos: +190 (198 ääntä)
      Koiran myyjä ilmoitti olevansa "ammattilainen" ja möi sekarotuisia koiria ja varmaankin takakontista ABC:n parkkipaikalla. Mikä hitto näitä ihmisiä vaivaa kun pitää tukea näitä pentutehtailijoita. Toivottavasti Siiri ei enää koskaan saa satiaisia suurempia eläimiä.

      Lainaa

    19. Tulos: +107 (121 ääntä)
      otto: Koiran myyjä ilmoitti olevansa “ammattilainen” ja möi sekarotuisia koiria ja varmaankin takakontista ABC:n parkkipaikalla. Mikä hitto näitä ihmisiä vaivaa kun pitää tukea näitä pentutehtailijoita. Toivottavasti Siiri ei enää koskaan saa satiaisia suurempia eläimiä.
      Tai kun puhutaan sekarotuisia pentuja teettävästä ihmisestä nimityksellä ’kasvattaja’ ...

      Lainaa

    20. Tulos: +3 (7 ääntä)
      https://m.imgur.com/t/futurama/PpV0evc

      Lainaa

    21. Tulos: +79 (81 ääntä)
      Pakko kyllä sanoa, että tilanteessa, jossa kaksi ihmistä tekee kauppaa sekarotuisesta* koirasta ilman kauppakirjaa, kasvattajanimeä ja yhteystietoja, en usko kummankaan toimineen kasvatuksessa kovin hyvin tai määrätietoisesti. Toki koira voi olla luonnevikainen jo syntymästään, mutta hyvin paljon on vaikutusta koulutuksella ja myös terveydentilalla. Moni koira rupeaa aggressiiviseksi jos kokee kipuja. Näitä merkkejä on luultavasti ollut näkyvissä jo etukäteen, ja jomman kumman olisi kyllä pitänyt se huomata ja hankkia vaikka ammattilaiskouluttajan apua tilanteeseen. Ja käyttää vaikka sitä kuonokoppaa koulutuksen ajan. Moni aggressiivinenkin eläin kuitenkin olisi koulutettavissa normaaliksi, mutta siihen ei ihan rivikansalaisen taidot usein riitä. Toki voi olla, että "kasvattaja" on hoitanut hommansa asiallisesti ja uusi omistaja kussut homman ja hukannut yhteystiedot. *ja näin ollen paperittomasta -> ei tarvitse vaadittuja terveystodistuksia tai minkäännäköistä valvontaa pentujen ja emon oloista; en siis missään nimessä tarkoita kaikkien sekarotuisten olevan sairaita, epäeettisesti tuotettuja tai pipipäisiä. Sekarotuisten kohdalla näitä vain valvotaan huomattavasti vähemmän, mikä on valitettavaa niille mahtavillekin sekarotuisille, joita on paljon.

      Lainaa

    22. Ponne Jarkka 12.11.2019 9:44
      Tulos: +61 (89 ääntä)
      Annella oli vahva pointti. Eipä sitä itsekään ole tullut ajeteltua tuon sanan syvyyttä tarkemmin. Kerrankin vänkkääjä joka oli oikeassa.

      Lainaa

    23. Piisamirotta 12.11.2019 9:48
      Tulos: +81 (87 ääntä)
      Kuonokoppa on mainio väline oikein käytettynä. Meidän toiselle koiralle totutettiin aikanaan eläinlääkärin suosituksesta kuonokoppa, kun sillä oli niin huono alku elämälle ja kaikkea käsittelyä koitettiin vastustaa kirjaimellisesti kynsin hampain. Koira tuli siis meille aikuisena toisesta kodista, jossa sitä oli kohdeltu kaltoin. Koppa rauhoittaa koiran heti kun se laitetaan päähän ja käsittely on nykyisin ihan leikintekoa sekä koiralle, että omistajalle.

      Lainaa

    24. Tulos: +60 (76 ääntä)
      Banaani: ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat [...]
      Muistan kun joskus nuorempana yritin kääntää tuota ulkomaalaiselle ystävälle ja naureskellen lannistuin ja totesin, että vaikka tiedän fraasin olevan suomea, en ymmärrä yhtään mitä sillä tarkoitetaan tai miten sen voisi kääntää. Sittemmin opin, että pyy on lintu ja sanonnan merkitys aukesi, vaikka pivoa olen luullut säkiksi. :D Mutta sen voisi kääntää ajatuksella, että on parempi saada vähän kuin ei ollenkaan.

      Lainaa

    25. Tulos: +80 (88 ääntä)
      "Ostin eurolla jonkun epämääräisen piskin joltain epämääräiseltä myyjältä, nyt vaadin korvauksia kun tein silleen tyhmästi että tein just tälleen tyhmästi. Nimim. eikö mihinkään voi enää luottaa kysyn vaan!!?!"

      Lainaa

    26. Tulos: +118 (124 ääntä)
      Malevolent: Helpottaako, jos pivon tilalöa on koura? Pyy, on lintu. Aikanaan metsästetty ruuaksi. Jostain kumman syystä parempi että sulla on yksi kourassa syötäväksi, kuin kymmenen oksalla ulottumattomissa. Tarviiko vielä ratakiskon kautta?
      Miksi pitää inhottavasti vastata "pitääkö vääntää ratakiskosta" jos toinen kysyy selitystä sanonnalle. Oletko aina noin epäkohtelias jos joku kysyy neuvoa, selitystä tms. ?

      Lainaa

    27. Tulos: +91 (105 ääntä)
      Malevolent: Helpottaako, jos pivon tilalöa on koura? Pyy, on lintu. Aikanaan metsästetty ruuaksi. Jostain kumman syystä parempi että sulla on yksi kourassa syötäväksi, kuin kymmenen oksalla ulottumattomissa. Tarviiko vielä ratakiskon kautta?
      Ahaa kiitos. Ei tarvi enempää ratakiskosta. En oo ajatellu asiaa metsästämisen kannalta. Eiku hei, muutin mieleni. Väännä sittenkin myös ratakiskosta? Haluan nähdä miten teet sen. Se ei nimittäin ole niin helppoa kun luulisi. Yleensä ku ihmiset aikoo tehdä niin, ne käytännössä vaan jää jankkaamaan samaa muuttaen vaan paria sanaa.

      Lainaa

    28. Bodvåihsojeåve 12.11.2019 11:54
      Tulos: +116 (118 ääntä)
      Mun mielestä tuohon pyy pivossa -sanontaan liittyy vielä se, että ihan sama kuinka paljon on teoriassa mahdollista saavuttaa, kun se merkkaa enemmän, mitä on oikeasti saavutettu. Että ei ne kymmenen lintua siellä oksalla mahaa täytä, se kun ei ole sama asia, kuin että ne saisi kaikki kiinni. Siksi on arvokkaampaa, että on edes se yksi jo kiinni otettu. Eli kuten Sprinkles jo sanoi, vähän on parempi kuin ei ollenkaan.

      Lainaa

    29. Tulos: -65 (69 ääntä)
      Anne huolehtii varmasti intiimihygieniastaan kuten pitääkin eikä yleensäkään päästä hiekkaa sinne, minne se ei kuulu.

      Lainaa

    30. Tulos: +75 (81 ääntä)
      Henna: Pyy on lintu. Sanonta tarkoittaa sitä, että on parempi että on yksi pyy pivossa eli kädessä, eli että sen on saanut saaliiksi, kuin että olisi kymmenen pyytä oksalla, josta ne voi lentää pakoon.
      Parempi roiskeläppä mikrossa kuin kymmenen kaupassa.

      Lainaa

    31. Tulos: -19 (41 ääntä)
      Sanna: Muakin kyllä vaivaa huonot vertaukset. Henkivakuutus ei takaa turvallisuutta (paitsi omaisille taloudellista turvaa). En ikinä jaksais jankata noin, mutta ymmärrän…
      Kyseessä ei olekaan henkivakuutus, vaan halpa henkivakuutus. Kaksi täysin eri asiaa. xd

      Lainaa

    32. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Olen Lauran kanssa samaa mieltä, mutta vihaan

      Lainaa

    33. Tulos: +15 (25 ääntä)
      Just: *ja näin ollen paperittomasta -> ei tarvitse vaadittuja terveystodistuksia tai minkäännäköistä valvontaa pentujen ja emon oloista; en siis missään nimessä tarkoita kaikkien sekarotuisten olevan sairaita, epäeettisesti tuotettuja tai pipipäisiä. Sekarotuisten kohdalla näitä vain valvotaan huomattavasti vähemmän, mikä on valitettavaa niille mahtavillekin sekarotuisille, joita on paljon
      Saahan sekarotuisia -kissoja ainakin -"käytettynä" paperien kera eläinsuojelusta. Siitä ei tietenkään voida siinä tapauksessa sanoa mitään että millaisia perinnöllisiä sairauksia voi myöhemmin tulla eteen, mutta se kuitenkin että tarkastettu, rokotettu ja leikattu on, eikä tiedettyjä ongelmia terveyden tai käytöksen kanssa. Omillani olivat sirutettukin valmiiksi. Onhan se kokolailla varmempi hankinta kuin eläin josta ei tiedetä yhtään mitään.

      Lainaa

    34. Arkkienkeli 12.11.2019 19:00
      Tulos: -16 (42 ääntä)
      Siirihän on kuin täydet pisteet (100) Mensan testeissä saanut persu. Ostin jotain ja tuhosin sen. Myyjällä on vastuu! "kauppa tavaraa" kertoo jo kaiken olennaisen...

      Lainaa

    35. Arkkienkeli 12.11.2019 19:03
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Joo: Saahan sekarotuisia -kissoja ainakin -”käytettynä” paperien kera eläinsuojelusta. Siitä ei tietenkään voida siinä tapauksessa sanoa mitään että millaisia perinnöllisiä sairauksia voi myöhemmin tulla eteen, mutta se kuitenkin että tarkastettu, rokotettu ja leikattu on, eikä tiedettyjä ongelmia terveyden tai käytöksen [...]
      ELSU:ssa on kyllä hyvin tarkkaan tiedot kissojen(kin) historiasta. Muutama kissa tullut otettua heidän kauttaan ja kaikista tiesin sairaudet jne.

      Lainaa

    36. Tulos: +6 (18 ääntä)
      Joo: Saahan sekarotuisia -kissoja ainakin -”käytettynä” paperien kera eläinsuojelusta. Siitä ei tietenkään voida siinä tapauksessa sanoa mitään että millaisia perinnöllisiä sairauksia voi myöhemmin tulla eteen, mutta se kuitenkin että tarkastettu, rokotettu ja leikattu on, eikä tiedettyjä ongelmia terveyden tai käytöksen [...]
      Paperiton = rekisteröimätön Vaikka saisit riisillisen A4:sia uuden lemmikin mukana, on se silti paperiton, eli rekisteröimätön.

      Lainaa

    37. Tulos: +26 (26 ääntä)
      Arkkienkeli: ELSU:ssa on kyllä hyvin tarkkaan tiedot kissojen(kin) historiasta. Muutama kissa tullut otettua heidän kauttaan ja kaikista tiesin sairaudet jne.
      Ei niistä tutkita kuin yleisimmät tarttuvat taudit, herpesvirukset yms. Jos elsun hallussa ilmenee muita sairauksia, niin tottakai niitä alkavat jo siellä hoitamaan ja kertoo mahdolliselle uudelle omistajalle näistä. Mutta piilevät tai muut perinnölliset sairaudet voi silti tulla yllättäen kaupan päälle. Esimerkiksi lemmikkien rekisteröinnin avulla pystytään pitämään paremmin kirjaa mahdollisista perinnöllisistä sairauksista, johon ei edes elsulla ole resursseja.

      Lainaa

    38. Tulos: -11 (23 ääntä)
      ite oon aina aatellu "halpa henkivaakutus" sanonnan tulevan siitä, kun asia on hyvä turvaamaan henkeä (esim. pyöräilykypärä), ja sitä käyttää usein, niin saa henkivaakutuksen ostettua halvemmalla. vakuutukset kun ovat sitä kalliimpia mitä todennäköisempiä ongelmia vastaan sellaisen haluaa

      Lainaa

    39. Tulos: +21 (21 ääntä)
      Joo: Saahan sekarotuisia -kissoja ainakin -”käytettynä” paperien kera eläinsuojelusta. Siitä ei tietenkään voida siinä tapauksessa sanoa mitään että millaisia perinnöllisiä sairauksia voi myöhemmin tulla eteen, mutta se kuitenkin että tarkastettu, rokotettu ja leikattu on, eikä tiedettyjä ongelmia terveyden tai käytöksen [...]
      Joo, ja eläinsuoja onkin ihan eri asia? Kyse oli nyt nimenomaan näiden sekarotuisten tietoisesta teettämisestä ja myymisestä, jonka tuotokset usein sinne suojiin päätyykin pelastettaviksi. Eläinsuojat usein myös antavat totuudenmukaisempaa tietoa mahdollisista ongelmista eläimen kanssa, eivätkä luovuta ensimmäiselle taunolle, joka haluaa söpön lemmikin.

      Lainaa

    40. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Just: Joo, ja eläinsuoja onkin ihan eri asia? Kyse oli nyt nimenomaan näiden sekarotuisten tietoisesta teettämisestä ja myymisestä, jonka tuotokset usein sinne suojiin päätyykin pelastettaviksi. Eläinsuojat usein myös antavat totuudenmukaisempaa tietoa mahdollisista ongelmista eläimen kanssa, eivätkä luovuta ensimmäiselle taunolle, joka haluaa söpön lemmikin.
      Ja siis sen verran vielä, että papereilla tarkoitin nimenomaam rekisteripapereita. Sekarotuisenkin voi rekisteröidä, mutta sitä ei vaadita. Virallinen kasvattaja rekisteröi aina kasvattinsa, ja tietyt perustestit vanhempien pitää läpäistä ennen astuttamista. Lisäksi on rotukohtaisesti vaaditut testit. Eihän mikään koskaan takaa, etteikö eläin sairastuisi, mutta todennäköisyyksiä kannattaa miettiä. On terveitä sekarotuisiakin tietysti, mutta harvan sukua on tutkittu periytyvien ongelmien varalta. Parhaimmillaan laaja geenipooli voi auttaa välttämään molempien rotujen ongelmat, pahimmillaan saa sitten kahdet eri viat. Eläinsuojasta haettaessa lemmikkiä näistä riskeistä ollaan usein paljon tietoisempia, ja ollaan valmiita myös siihen kasvatukseen ja lääkintään panostamaan. Toki ei läheskään aina, mutta yleensä. Eläinsuojat myös seulovat ostajia tarkemmin, ja ainakin osa tekee tarkastuskäyntejä. Valitettavasti niidenkään resurssit ei ihan kaikkeen riitä. Joka tapauksessa, mieluummin lähtisin etsimään sekarotuista sellaisesta kuin random Apulan ilmoituksesta.

      Lainaa

    41. Tulos: -18 (22 ääntä)
      Mutta miksi vakuutus liitetään aina rahalliseen korvaukseen, enkö minä voisi vakuuttaa teille että se tarkottaa muutakin. Jos se on halpa henkivakuutus eli vakuuttaa että henkisäilyy halvalla. Ja "vahinko ei tule kello kaulassa" taas meinaa sitä että vahinkoja harvoin sattuu vaikka kello 14, kuten sinulla on aika lääkärille sovittu. Jos joku tuosta käsitti

      Lainaa

    42. Kummallista 13.11.2019 11:45
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      MrT: Kysy nyt vielä että miksi “Vahinko ei tule kello kaulassa”.
      Yleensä ne vahingot sattuu viikonloppuisin kello 21:00 jälkeen.

      Lainaa

    43. Tulos: +8 (20 ääntä)
      Mister D:n kaveri: Onks Pakko aina jänkkää.
      *vänkää Etsit sanaa vängätä.

      Lainaa

    44. Tulos: -18 (22 ääntä)
      .,.,:;:,,...,.,.,:;;:;., Siinä on Annelle illaksi vähän nussittavaa.

      Lainaa

    45. Tulos: +12 (14 ääntä)
      asdfg: Siiri viittaa varmaan siihen, että lemmikit ovat juridisesti irtainta tavaraa = niiden kauppaan pätee samat säännöt kuin ruokapöytään. Näin ollen mikäli koirasta annetut tiedot olivat virheellisiä on ostajalla oikeus vahingonkorvaukseen. Eri asia on voiko tuollaisen todistaa.
      Yksityisten välisessä kaupassa ei ole kuluttajasuojaa. Eli koira tarkastetaan ostaessa ja se on sitten siinä.

      Lainaa

    46. Tulos: -24 (26 ääntä)
      Banaani: Mäki oon miettiny tota henkivakuutus -sanontaa tolta kantilta mutta ihan noin huumorintajuton en ole jaksanut asian suhteen olla. Mutta siitä tuli mieleen toinen sanonta: ”Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.” Voisko joku selittää sen mulle kääntäen sekä pyyn, pivon että oksan merkityksen? Yleensä sanonnat [...]
      Taidat olla vegaani? Metsästäjä ottaa mielummin yhden pataa, kuin että näkee niitä paljon saamatta yhtään.

      Lainaa

    47. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Itseasiassa noi kommentit, että rotukoirat on terveempiä ei pidä paikkaansa. Itseasiassa sekarotuiset on yleensä terveempiä, kun varsinkin harvinaiset rodut joissa pieni geenipooli. Meidän perheessä kuollut kolme Akitaa perinnölliseen SA-tautiin koska "vastulliset" kasvattajat teettäneet pentuja ko. tautia kantavilla vanhemmilla ahneuksissaan. Rakastan koiria ja en oikein jaksa myöskään uskoa synnynäisiin luonnevikoihin. Eiköhän useimmin käytöshäiriöt johdu huonosta kohtelusta tai surkeasta kasvatuksesta meiltä ihmisiltä. Toki jotkut yksilöt voivat olla herkempiä tälle ja jotkut rodut vaativat vähän enemmän kokemusta, mutta oikealla kohtelulla ja kasvatuksella on kyllä melko merkittävä osa. Tämän valossa en menisi haukkumaan sen enempää sekarotuisia, kuin jotain rotuakaan aina luonnostaan pahaksi.

      Lainaa

    48. Tulos: +7 (15 ääntä)
      hernepelle: Itseasiassa noi kommentit, että rotukoirat on terveempiä ei pidä paikkaansa. Itseasiassa sekarotuiset on yleensä terveempiä, kun varsinkin harvinaiset rodut joissa pieni geenipooli. Meidän perheessä kuollut kolme Akitaa perinnölliseen SA-tautiin koska “vastulliset” kasvattajat teettäneet pentuja ko. tautia kantavilla [...]
      En tainnut sanoa mitään tautien yleisyydestä, vaan niiden seulonnasta. Sekään kyllä ei pidä paikkaansa, että sekarotuinen olisi automaattisesti terveempi, niistä taudeista usein ollaan vaan vähemmän tietoisia. Jos niitä ei tutkita, eivät ne tule myöskään merkityksi mihinkään tilastoihin. Paljon eiippuu myös siitä, mitä rotuja sekarotuisen taustalla on. Kaikki rotukoiratkaan eivät tietysti ole yhtä terveitä tai sairaita, vaan rotukohtaisia ja myös kasvattajakohtaisia eroja on. Joku husky ja mopsi on lähtökohtaisesti ihan eri sarjoissa. Sen takia se taustatyö onkin tärkeää tehdä etukäteen, eikä valita lemmikkiä vain ulkonäön perusteella. Kuka muutenkaan on haukkunut kumpaakaan "luonnostaan pahaksi"? Käytöshäiriöiden taustalla voi olla lukemattomia eri syitä, ja kyllä kasvatus ja koulutus nyt vaan vaikuttaa. Mikään siinä ei ole koiran vika, tai tee koirasta automaattisesti pahaa. Ja kuten ensimmäisessä kommentissani jo totesin, näistä moni olisi vielä johdonmukaisella koulutuksella korjattavissa.

      Lainaa

    49. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Peace. En arvostellut sinua mitenkään henkilöhohtaisesti. Tunnut tietävän koirista ja monet asiat mitä sanoit pitävät paikkansa. Enkä yrittänyt yleistää mitään, koska mitään tutkimustietoa ei varmasti olekkaan, vaan nimenomaan puhuin YLEENSÄ verrattuna rotuihin joissa pieni geenipooli millä teettää pentuja vs. sekarotuiset yleensä jos ajattelee biologiaa. Mitä lähempänä geenit ovat toisiaan, niin sitä isompi riski tauteihin ja tietysti niinkuin sanoitkin tähän on varmasti poikkeuksia jos molemmat vanhemmat sairaita. Jos maailma olisi yksinkertainen ja helposti yleistettävissä, niin rasistitkin olisivat oikeassa. Ja mitä tulee tuohon "paha luonnostaan" - kommenttiin, se liittyi alkuperäiseen mokaan, ei sinuun mitenkään. "Ostin lähes pennun joka oli valmiiksi rikki". Pahoittelen jos aiheutin mielipahaa. Itsellä on kokemusta niin rotu- kuin ei niin rotukoiristakin ja pelkkää positiivista.

      Lainaa

    50. Tulos: +17 (19 ääntä)
      Eppäilisin että "vahinko ei tule kello kaulassa" viittaa lehmänkelloihin ja vastaaviin, joista kuulee milloin elukka on lähettyvillä. Vahinkoa ei siis voi ennustaa vaan se tulleepi yllättäen. Sori että murre unhottui tuossa selityksen välissä. Ja tässä lopussakin vähän vaihtelevasti oli mukana. Eipähä voe mithän.

      Lainaa

    51. Kykenemätön peura 9.9.2022 11:06
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Itse ymmärrän tuon "halpa henkivakuutus" fraasin siten, että jos sinulla on esim. se parin euron heijastin takinhelmassa, niin sinun ei tarvitse maksaa kuukausittain oikeaa henkivakuutusta, koska se heijastin pitää sinut hengissä. Eli vaikkei olekaan varsinainen henkivakuutus, niin halvempi korvaaja kuitenkin.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: koirat, kuonokoppa, sanonta, heijastin, henkivakuutus, vakuutus, kuolema, kasvattaja