Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kymmenen pisteen työhakemus

Pärstäkertoimenko mukaan työtekijä valitaan?
Kymmenen pisteen työhakemus

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 75 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1195 (1213 ääntä)
      Nyt on pakko kysyä, että minne Jaana haki töihin ja sai työn noilla kuvilla? :D

      Lainaa

    2. Tulos: -189 (581 ääntä)
      Lisää kuvia Jaanasta kiitos.

      Lainaa

    3. Tulos: -102 (980 ääntä)
      Kuvallinen cv todellakin on ihan standardi. Vauvatalo Johanna hoiti asian hyvin, vielä senkin jälkeen kun idiootit alkoi vinkumaan. Jos ei itsetunto kestä CV.tä kuvalla niin onnee vaan työhaastatteluun, saletisti nappaa kun täriset siellä pöydän alla.

      Lainaa

    4. Tulos: +488 (608 ääntä)
      Saisin olla kyllä aika epätoivoisessa tilanteessa, että ottaisin Jaanan tapauksessa enää tuota työtä vastaan, niin käsittämätön häpeä kohdata ketään siellä työpaikalla noista lähtökohdista. Puhummatakaan siitä, että onko tuossa jo työhön valitsijalla vähän väärät odotukset...

      Lainaa

    5. heimosenkeimo 28.11.2019 0:52
      Tulos: -234 (268 ääntä)
      lähetin kerran työhakemuksessa kuvan omasta naamasta. sain viestin että viesti oli luettu kun laitoin lukulukon mutta mua ei kutsuttu haastatteluun, ei edes vastattu.

      Lainaa

    6. Tulos: -91 (411 ääntä)
      traumcity: Kuvallinen cv todellakin on ihan standardi. Vauvatalo Johanna hoiti asian hyvin, vielä senkin jälkeen kun idiootit alkoi vinkumaan. Jos ei itsetunto kestä CV.tä kuvalla niin onnee vaan työhaastatteluun, saletisti nappaa kun täriset siellä pöydän alla.
      On standardi, mutta vauvatalo Johanna ei kyl hoitanut asiaa hyvin. Vaikka kyse on naamarajan löytämisestä, niin ei sitä sanota ääneen. Ääneen sanottavia perusteluita on muitakin.

      Lainaa

    7. Tulos: +243 (485 ääntä)
      Kaira: On standardi, mutta vauvatalo Johanna ei kyl hoitanut asiaa hyvin. Vaikka kyse on naamarajan löytämisestä, niin ei sitä sanota ääneen. Ääneen sanottavia perusteluita on muitakin.
      No mistä lähtien kuvallinen CV on ollut joku negatiivinen juttu? Ei kyse ole edes mistään naamarajan löytämisestä. Ihan täysin perusjuttuja.

      Lainaa

    8. Comfortably numb 28.11.2019 2:57
      Tulos: -132 (268 ääntä)
      Hyvä persehän tossa oli, pikkujouluaika jne.. Niin on aikaa tutustua paremmin

      Lainaa

    9. Tulos: +447 (527 ääntä)
      traumcity: No mistä lähtien kuvallinen CV on ollut joku negatiivinen juttu? Ei kyse ole edes mistään naamarajan löytämisestä. Ihan täysin perusjuttuja.
      Jos kuva vaikuttaa työntekijän valintaan, vauvatalo rikkoo lakia. Työntekijöitä ei koskaan saa arvottaa ulkonäön perusteella. On eri asia, jos työhaastatteluun saapuu epäsiistinä ja on siten kunnioittamatta työnantajaa. Kuvallista cv:tä ei myöskään saa vaatia, ja sitä käytetään normaalisti työnhakijoiden tunnistamiseen (helpompi muistaa kuka hakijoista oli kuka haastattelutilanteessa).

      Lainaa

    10. Tulos: +433 (519 ääntä)
      traumcity: Kuvallinen cv todellakin on ihan standardi. Vauvatalo Johanna hoiti asian hyvin, vielä senkin jälkeen kun idiootit alkoi vinkumaan. Jos ei itsetunto kestä CV.tä kuvalla niin onnee vaan työhaastatteluun, saletisti nappaa kun täriset siellä pöydän alla.
      Hmm. Vaikka kuinka kuvallinen CV olisi nykyään standardi, se ei tarkoita, että se olisi mitenkään hyväksyttävä tai toivottava ilmiö. Kuten jo tossa itse mokassa ilmaistiin, ulkonäköhän ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Mitä se kuva sen sijaan tekee; se väkisinkin saa hakemusten arvioijat tekemään stereotypisiä ja pinnallisia arvioita ihmisistä, joiden todellisesta osaamisesta eivät pelkän CV:n perusteella voi saada kokonaista kuvaa – me ihmiset kun ollaan aika taipuvaisia tekemään toisista arvioita ja päätelmiä pelkän ulkonäön perusteella, ja useinkaan nämä pinnalliset ensivaikutelmat eivät pidä paikkansa. Huolimatta siitä, että jokin asia on "ihan standardi", fakta on, että se kuinka asiat hoidetaan, ei ole sama asia kuin se, kuinka ne pitäisi hoitaa. Paitsi että näitä kuvallisia CV:itä on kritisoitu, on paljon argumentointu myös sen puolesta, että hakemuksissa tulisi etunimen sijaan lukea vain nimikirjaimet. Tämä ehkäisi mm. sukupuolen ja joissain tilanteissa etnisyyden perusteella tapahtuvaa hakemusseulontaa. Väitänpä, että usein tällaisten sekundääristen ominaisuuksien takia työnhakuprosessissa jopa aika usein karsiutuu ihmisiä, jotka olisivat duuniin täysin päteviä – hakemusten ränkkääjät kun ovat ihmisiä ennakkoluuloineen siinä missä me kaikki muutkin, ja kun pelkkien hakemusten perusteella haastatteluihin valitaan ihmisiä esimerkiksi niiden ulkonäön, sukupuolen tai etnisyyden perusteella, saatetaan aika usein päätyä tilanteeseen, jossa duuniin valitaan vähemmän ansioitunut ihminen, ja vain siksi, että se ansioituneempi ihminen ei päässyt edes haastatteluun jonkin sekundäärisen ominaisuuden takia. Elämme kuitenkin 2010-lukua (melkein jo 2020-lukua), eli kysynpä vain, mikä on sellainen ulkonäköön liittyvä ominaisuus jonka perusteella ihminen ei esimerkiksi ole pätevä asiakaspalvelutyöhön? Joskus viimevuosisadalla se ehkä oli räikeä tukka, tatuoinnit tai lävistykset tai muu vastaava. Mites nyt?

      Lainaa

    11. King Arthur 28.11.2019 5:00
      Tulos: +87 (241 ääntä)
      Muu: Hmm. Vaikka kuinka kuvallinen CV olisi nykyään standardi, se ei tarkoita, että se olisi mitenkään hyväksyttävä tai toivottava ilmiö. Kuten jo tossa itse mokassa ilmaistiin, ulkonäköhän ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Mitä se kuva sen sijaan tekee; se väkisinkin saa hakemusten arvioijat tekemään stereotypisiä ja [...]
      Nyt sattui sopivasti niin että joku muu laittoi pakettiin ajatukseni työnhakuun liittyen niin hyvin että voin tätä komppaillen ja mukaillen tuoda esiin mutta-pointin. Siis olen kaikesta tästä samaa mieltä MUTTA. Kun kuitenkin eletään ennakkoluulojen aikoja yhä, pitäiaikö työnantajan jotenkin sulkea silmänsä tältä kun hän hakee työntekijää joka soveltuu juuri siihen paikkaan mitä tarjoaa? Mielestäni asiat kuten sukupuoli, etnisyys ym pitäisi voida piilottaa, ellei työ ole tyyliin "tarvitaan miesmalli vaatesuunnittelijalle". MUTTA. Mitäs jos olet vaikkapa pienenpieni yksityisyrittäjä, kolmen lapsen äiti, joka tarvitsee henkilön joka toimii vaikkapa yrityksesi kassalla tai vastaanotossa? Tai lapsenvahtina perhepäivähoidossasi? Ottaisitko silloin riskin että nuorimies jolla on Jallu-tähti poskeen tatuoituna mahdollisesti karkottaa asiakkaasi vaikka hän olisikin ihana ihninen ja ihan pätevä henkilö? Itse ottaisin pienenä yrittäjänä sen henkilön joka on etnisyydeltään tai sukupuoleltaan mitä on, silläkin uhalla että menettäisin ennakkoluuloista asiakaskuntaa. Mutta en ottaisi sitä jolla on jallutähti poskessa, sillä se on ollut henkilön oma valinta. Vaikka olisi kiva tyyppi. Siinä olisi minun lasten leipä kyseessä. TL,DR: Kannatan työnantajan oikeutta pyytää kuvallinen CV. se ei itsessään ole automaattisesti sorron väline. (Ja joo, tänään oli bussissa nuorimies jolla jallutähti poskessa).

      Lainaa

    12. King Arthur 28.11.2019 5:08
      Tulos: +33 (139 ääntä)
      Haluan lisätä tähän että itse olen työpaikassa jossa ihmiset näyttävät kaikenlaiselta. Palkkatukipaikka tietysti, ja hienoin työilmapiiri IKINÄ. Siellä on ex-narkkaria, rankkataustaisia, ei-neurotyypillisiä, eläkkeelle kohta jääviä mummoja, pitkäaikaistyöttömiä, pätkätyöläisiä jne. Eli ei työ tekijäänsä katso. Mutta me ollaankin näitä "onnekkaita". Muualla meidät blokattaisiin pois. Se on työnantajan oikeus.

      Lainaa

    13. Tulos: +168 (190 ääntä)
      King Arthur: Nyt sattui sopivasti niin että joku muu laittoi pakettiin ajatukseni työnhakuun liittyen niin hyvin että voin tätä komppaillen ja mukaillen tuoda esiin mutta-pointin. Siis olen kaikesta tästä samaa mieltä MUTTA. Kun kuitenkin eletään ennakkoluulojen aikoja yhä, pitäiaikö työnantajan jotenkin sulkea silmänsä tältä kun [...]
      Ymmärrän pointtisi kyllä. Itse tarkoitin lähinnä sitä, että kun nämä kuvalliset CV:t voivat estää sen, että henkilö edes pääsisi haastatteluun. Eli toki työnantaja voi tehdä päätöksensä palkkaamisen suhteen _lähes_ millä perusteilla tahtoo, mutta ongelma onkin enemmän se, että se kuva siinä CV:ssä voi estää jo siihen haastatteluun pääsemisen (jonka myötä työnantaja voisi esimerkiksi todeta, että no juu onhan tämä persoonallisen näköinen ihminen, mutta haastattelun perusteella vaikuttaa niin sopivalta juuri tähän (esim.) asiakaspalvelutyöhön, että miksi ei kokeiltaisi.) Eli joo, totta kai sulla työnantajana on oikeus tehdä arvio kokonaiskuvan perusteella, ja jos kyseisessä työssä Jallu-tatuointi estää työn saamisen, niin sitten se on sinun päätettävä ja perusteltava asia. Mutta etkö kuitenkin saa jallu-tatuointihakijasta paremman kuvan vasta haastattelun jälkeen – versus että pelkän CV:n kuvan takia tekisit päätöksen että juu ei kelpaa? Eli pointti oli vain se, että ennaltaehkäistäkseen pelkän ulkonäön perusteella tapahtuvaa rekrytointia, olisi parempi jättää ne kuvat CV:stä pois, jotta kaikki muutoin pätevän oloiset ihmiset pääsisivät edes siihen haastatteluun, jotta voisivat antaa laajemman kuvan itsestään ja osaamisestaan. Tämän haastattelun jälkeen sinulla toki yrittäjänä ja rekrytoijana on oikeus tehdä päätöksesi, mutta eikö ole niin että sen haastattelun jälkeen sinulla ole kokonaisvaltaisempi kuva hakijasta osaamisineen ja ominaisuuksineen, verraten siihen, että hakija karsiutuisi haastatteluunpääsijöistä pelkän suoraviivaisen CV:n ja siihen liitetyn kuvan takia?

      Lainaa

    14. King Arthur 28.11.2019 5:50
      Tulos: -33 (93 ääntä)
      Muu: Ymmärrän pointtisi kyllä. Itse tarkoitin lähinnä sitä, että kun nämä kuvalliset CV:t voivat estää sen, että henkilö edes pääsisi haastatteluun. Eli toki työnantaja voi tehdä päätöksensä palkkaamisen suhteen _lähes_ millä perusteilla tahtoo, mutta ongelma onkin enemmän se, että se kuva siinä CV:ssä voi estää jo siihen [...]
      Juu no minä en missään nimessä eväisi kenenkään oikeuksia työnsaannissa, lisäsinhän että omassa työpaikassani kaikennäköiset ovat palkattuja työntekijöitä. Idealismissa itsessään ei ole mitään pahaa ja arvostan näkemystäsi. Olisin itse sanonut 15 vuotta sitten jotenkin samansuuntaista. Minun pointtini ei ollut viedä ihmisten työmahdollisuuksia, vaan sanoa että maailma toimii hieman toisin. Jos sinä keksit tavan muuttaa sitä niin olen oikeasti, vilpittömästi onnellinen.

      Lainaa

    15. Tulos: +145 (189 ääntä)
      Teen toimistotyötä enkä ole koskaan laittanut kuvaa CVhen, enkä laita. Jos pärstä on valintaperuste, mitä luultavimmin en halua töihin k.o. paikkaan.

      Lainaa

    16. Se aito oikea 28.11.2019 6:10
      Tulos: -45 (117 ääntä)
      Kuvasta näkee myös ihonvärin.

      Lainaa

    17. Tulos: +78 (106 ääntä)
      Edellinen CV ohjeeni kehotti jättämään kuvan pois, koska moni ei halua niistä tulevia ongelmia. Juurikin siis tätä ulkonäön perusteella valikointia ja ennakkoluuloja. CV on listaus taidoistani, haastatteluun tulen sitten näytille. Eli ei tämä mikään kiveen kirjoitettu CV malli ole. Samoin yrittäjän vastaukset vähän mietityttää. Koska haastattelussahan sitä me pätevät hakijat voi arvioida, ei jotain aspaa pärstäkertoimella kuuluisi valita

      Lainaa

    18. Tulos: -21 (157 ääntä)
      Muu: Hmm. Vaikka kuinka kuvallinen CV olisi nykyään standardi, se ei tarkoita, että se olisi mitenkään hyväksyttävä tai toivottava ilmiö. Kuten jo tossa itse mokassa ilmaistiin, ulkonäköhän ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Mitä se kuva sen sijaan tekee; se väkisinkin saa hakemusten arvioijat tekemään stereotypisiä ja [...]
      No voi kuule, jos on vaikka naama täynnä lävistyksiä tai mustetta, niin ulkonäkö voi karkoittaa asiakkaita. Niin typerältä kuin se kuulostaa. Enkä näe miksi työnantajan pitäisi ottaa riski palkata mahdollisesti asiakkaita karkottava työntekijä, jos tuntee asiakaskunnan ja tietää lävistetyn naaman olevan ongelma. Samoin kun saa vaatia tiettyä pukeutumista.

      Lainaa

    19. Tulos: +70 (108 ääntä)
      King Arthur: Juu no minä en missään nimessä eväisi kenenkään oikeuksia työnsaannissa, lisäsinhän että omassa työpaikassani kaikennäköiset ovat palkattuja työntekijöitä. Idealismissa itsessään ei ole mitään pahaa ja arvostan näkemystäsi. Olisin itse sanonut 15 vuotta sitten jotenkin samansuuntaista. Minun pointtini ei ollut viedä [...]
      Maailma toimii juuri niin kuin siinä elävät ihmiset toimivat. Toki isoa muutosta ei yksi ihminen saa aikaan, mutta ei se tee niistä pienistä muutoksista hyödyttömiä. Ja ajan mittaan ne edesauttavat laajempaa muutosta. Ei se ole varsinaisesti mitään idealismia, jos toimii omien arvojensa mukaan. Eikä se välttämättä tarkoita, että kuvittelisi kaikkien muiden lähtevän samaan mukaan.
      Köh: No voi kuule, jos on vaikka naama täynnä lävistyksiä tai mustetta, niin ulkonäkö voi karkoittaa asiakkaita. Niin typerältä kuin se kuulostaa. Enkä näe miksi työnantajan pitäisi ottaa riski palkata mahdollisesti asiakkaita karkottava työntekijä, jos tuntee asiakaskunnan ja tietää lävistetyn naaman olevan ongelma. Samoin kun saa vaatia tiettyä pukeutumista.
      Olisko se, että se on laitonta. Ihan oikeasti, ei kukaan päätä lähteä kaupasta jo ostokset kerättyään, koska kassa näytti väärältä.

      Lainaa

    20. Tulos: +146 (172 ääntä)
      Miksi täällä jankataan siitä millainen riski väärän näköisen ihmisen palkkaaminen on. Joo joo jallutähtiposki ei sovi päiväkotiin. Ne työntekijät on tapana myös tavata ennen palkkaamista. Ei ole mitään riskiä että se kaveri löytyy päiväkodista töistä, oli cvssä kuva tai ei.

      Lainaa

    21. Tulos: -73 (141 ääntä)
      Köh: No voi kuule, jos on vaikka naama täynnä lävistyksiä tai mustetta, niin ulkonäkö voi karkoittaa asiakkaita. Niin typerältä kuin se kuulostaa. Enkä näe miksi työnantajan pitäisi ottaa riski palkata mahdollisesti asiakkaita karkottava työntekijä, jos tuntee asiakaskunnan ja tietää lävistetyn naaman olevan ongelma. Samoin kun saa vaatia tiettyä pukeutumista.
      Aamen. Ja "uniikit lumihiutaleet" omine vaatimuksineen ja persoonansa ylistystä odottaen tulee nopsaan karsittua. Hyvä niin, säästyy saikutuksilta ja kärhämiltä. Asiakaspalvelussa edustetaan yritystä ja yrityksen palveluja. Egotrippailu jääköön vapaa-ajalle. Sitä on osan vaikea käsittää, jos elämä pyörii oman pyrstön ja naaman ympärillä.

      Lainaa

    22. Tulos: +1 (97 ääntä)
      Wiggin: Miksi täällä jankataan siitä millainen riski väärän näköisen ihmisen palkkaaminen on. Joo joo jallutähtiposki ei sovi päiväkotiin. Ne työntekijät on tapana myös tavata ennen palkkaamista. Ei ole mitään riskiä että se kaveri löytyy päiväkodista töistä, oli cvssä kuva tai ei.
      Jospa hakuprosessi nopeutuu näin. Tuossakin yksi vänkäri karsi itsensä ulos jo ennen hakemustaankin. Tavallinen riittää, eipä monessakaan työmaassa missejä ole ja ihan kuvalliselka hakemukselka nykyduunaritkin ovat töihinsä päässeet.

      Lainaa

    23. Tulos: -40 (138 ääntä)
      Kaira: On standardi, mutta vauvatalo Johanna ei kyl hoitanut asiaa hyvin. Vaikka kyse on naamarajan löytämisestä, niin ei sitä sanota ääneen. Ääneen sanottavia perusteluita on muitakin.
      Juttu nyt vaan on se, että johonkin Vauvatalo Johannan brändiin ei varmaan kuulu joku naamatatuoitu ja kymmeniä kertoja lävistetty lärvi asiakaspalvelijalla, varsinkin kun ehkä olisi vielä lastenkin kanssa tekemisissä. Jotain saattaa tuollainen hieman häiritä, vaikka oikeasti olisi millainen luonne. Meinisitkö itse tatuoijalle, jolla ei ole yhtään tatuointia, tai todella ylipainoiselle personal trainerille hakemaan reeni- ja ravintovinkkejä?

      Lainaa

    24. Tulos: +44 (58 ääntä)
      Shorrr: Edellinen CV ohjeeni kehotti jättämään kuvan pois, koska moni ei halua niistä tulevia ongelmia. Juurikin siis tätä ulkonäön perusteella valikointia ja ennakkoluuloja. CV on listaus taidoistani, haastatteluun tulen sitten näytille. Eli ei tämä mikään kiveen kirjoitettu CV malli ole.
      Tää on varmaan ollut amerikkalainen CV-pohja (tai sellaisesta tehty käännös). Siellä on ollut jo pidempään suositus, että hakemuksiin ei laiteta kuvia, koska firmoja on haastettu oikeuteen (oikeasta tai kuvitteellisesta) syrjinnästä rekrytilanteissa ja kaikkihan tietää millaisia vahingonkorvaukset ovat siellä. Yritykset siis pyrkivät varmistamaan selustansa tällä. Saa nähdä, leviääkö käytäntö tännekin. Itse kun olen palkannut ihmisiä, olen pitänyt kuvia hyödyllisinä, koska niiden avulla on helpompi muistaa kymmenenkin haastattelun jälkeen, että kuka oli kukakin. Haastatteluun pääsyyn niillä ei ole ollut vaikutusta. Toisaalta itse, kun olen hakenut töitä, olen pyrkinyt valitsemaan kuvan, joka jollain tavalla kuvastaa persoonaa ja auttaa ehkä erottumaan joukosta. Se on saattanut maksaa ehkä jonkun haastattelun, mutta ehkä myös avannut jonkin oven.

      Lainaa

    25. Tulos: +5 (57 ääntä)
      Haluan saada palvelua mieluummin robotilta. Nykyään käytän aina kassa-automaattia, jos kaupassa sellainen on. Haluan myös, että nämä automaatiti voitaisiin maalata jallutähdillä ja että ne puhuisivat Darth Vaderin äänellä. Lisäksi vielä tatuointikoristeita. Ei tarvi enää palkata ihmisiä, koneiden ylivalta tilalle!

      Lainaa

    26. Sinä olet kakkapylly 28.11.2019 9:05
      Tulos: -5 (35 ääntä)
      Muu: Hmm. Vaikka kuinka kuvallinen CV olisi nykyään standardi, se ei tarkoita, että se olisi mitenkään hyväksyttävä tai toivottava ilmiö. Kuten jo tossa itse mokassa ilmaistiin, ulkonäköhän ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Mitä se kuva sen sijaan tekee; se väkisinkin saa hakemusten arvioijat tekemään stereotypisiä ja [...]
      Kyllä ne on ne lävistykset edelleen...

      Lainaa

    27. Tulos: +55 (109 ääntä)
      Oli sitten pakko jakaa se pyllykuva uudestaan, ei pelkkä kuvailu riittänyt. Ei sillä etteikö hyvästä pyllystä saisi olla ylpeä mutta sillä ”leveily” on mautonta.

      Lainaa

    28. Tulos: +102 (144 ääntä)
      NipaMan: Juttu nyt vaan on se, että johonkin Vauvatalo Johannan brändiin ei varmaan kuulu joku naamatatuoitu ja kymmeniä kertoja lävistetty lärvi asiakaspalvelijalla, varsinkin kun ehkä olisi vielä lastenkin kanssa tekemisissä. Jotain saattaa tuollainen hieman häiritä, vaikka oikeasti olisi millainen luonne. Meinisitkö itse [...]
      Miten lävistykset naamassa liittyy lasten kanssa työskentelyyn? Mulla ei ole yhtään läväriä (edes korviksia) eikä leimaa, ja tietyt lävärit, kuten korvien venytyskorut, on musta epämiellyttävän näköisiä, mutta mun kokemuksella lapsista (runsas!) he on lähes poikkeuksetta joko tosi kiinnostuneita tai sitten ovat kuin eivät huomaisikaan niistä. Joten toi "eikö kukaan ajattele lapsia?!?!?!?" on todella väsynyt ja pääsääntöisesti paikkansapitämätön argumentti.

      Lainaa

    29. Tulos: +92 (106 ääntä)
      Muu: Ymmärrän pointtisi kyllä. Itse tarkoitin lähinnä sitä, että kun nämä kuvalliset CV:t voivat estää sen, että henkilö edes pääsisi haastatteluun. Eli toki työnantaja voi tehdä päätöksensä palkkaamisen suhteen _lähes_ millä perusteilla tahtoo, mutta ongelma onkin enemmän se, että se kuva siinä CV:ssä voi estää jo siihen [...]
      Tietysti pienyrittäjä jonka täytyy ajatella lapsensa leipää ei voi aloittaa maailman pelastamista omasta lafkastaan palkkaamalla kaiken maailman muumeja jotka haluaisivat työtä. Kukapa ei haluaisi. Näitä kuvattomia, suorastaan vain nimikirjaimilla varustettuja CV'itä tutkittaessa on kuitenkin käynyt ilmi että työnantaja ei välttämättä kohtele vain työnhakijaa väärin jos katsoo epäolennaisia asioita, vaan ampuu jalkaan myös itseään. Meistä kukaan ei ole ennakkoluuloista vapaa, ja vaikka miten yrittäisi, voi käydä että osaavin työntekijä jää rannalle jostain epäolennaisesta syystä -eikä se ole työnantajankaan etu. Ottaisinko vastaan ravitsemusohjeita satakiloiselta personal trainerilta? Luultavasti en. Mitä jos kävisi ilmi että hoikka personal trainer onkin syömishäiriöinen ja aikoo suositella pelkkää mangon syömistä viitenä päivänä viikossa, kun taas satakiloinen oli muutama vuosi sitten kaksisataakiloinen, ja on pakkotilanteessa opiskellut kunnes on löytänyt ateriasuunnitelman joka todella toimii (vaikkakin projekti on vielä kesken)? Tämän saisin selville vain lukemalla ne paperit, en tuomitsemalla pärstän perusteella.

      Lainaa

    30. Tulos: +7 (89 ääntä)
      Ketä se hyödyttää että haastatteluun kutsutaan ihminen jota ei voida ulkonäöllisistä syistä kuitenkaan palkata? Tuossahan vain tuhlataan kaikkien aikaa.

      Lainaa

    31. Tulos: +48 (58 ääntä)
      traumcity: Kuvallinen cv todellakin on ihan standardi. Vauvatalo Johanna hoiti asian hyvin, vielä senkin jälkeen kun idiootit alkoi vinkumaan. Jos ei itsetunto kestä CV.tä kuvalla niin onnee vaan työhaastatteluun, saletisti nappaa kun täriset siellä pöydän alla.
      Itsellä ei ole kuvaa edes LinkedInissä. Eikä edes muuta tietoa kuin, missä nykyään olen töissä ja mitä teen ja saan silti jatkuvasti työtarjouksia. Riippuu täysin alasta. Jos alalla on työvoimapula, kuva on viimeinen asia, mitä tarvitaan.

      Lainaa

    32. Rumilla kasetit rasahtelee 28.11.2019 10:28
      Tulos: -40 (84 ääntä)
      Ihme ulinaa kuvallisesta cv:stä, ei niihin töihin ole pakko hakea. Ymmärrän täysin jos haetaan edustavaa myyjää, kaikilla ei vaan pärstä riitä.

      Lainaa

    33. Kallo Pää 28.11.2019 10:42
      Tulos: -9 (89 ääntä)
      Kuvallisen CV:n vaatiminen vaikuttaisi olevan mainio keino karsia hieman hankalat tyypit pois jo heti alkuvaiheessa.

      Lainaa

    34. Tulos: -21 (49 ääntä)
      Eh: Saisin olla kyllä aika epätoivoisessa tilanteessa, että ottaisin Jaanan tapauksessa enää tuota työtä vastaan, niin käsittämätön häpeä kohdata ketään siellä työpaikalla noista lähtökohdista. Puhummatakaan siitä, että onko tuossa jo työhön valitsijalla vähän väärät odotukset…
      Ketään ei pelkällä cv:llä valita kuin haastatteluun, joten ole huoleti. Jos otat pääsi ulos pepustasi, saatat tajuta, että cv:n on hyvä erottua massasta. Sekä hernekeitto että peppukuva kertovat persoonallisuudesta ja rohkeudesta.

      Lainaa

    35. Tulos: -34 (70 ääntä)
      Se aito oikea: Kuvasta näkee myös ihonvärin.
      Ja useimmiten siitä näkee myös elämämkoululaisuuden / perussuomalaisuuden. Eli kannatan kuvallista cv:tä, niin ei tarvitse tuhlata aikaa kaiken maailman urpoihin.

      Lainaa

    36. Tulos: +38 (72 ääntä)
      Myyjäksi hakijoita on niin paljon, että ne, joilla on CV:ssä kuva ja kuvassa suht' täyspäisen näköinen ihminen, kutsutaan todennäköisemmin haastatteluun kuin kuvattomat tai poikkeavamman näköiset. Minusta on reilumpaa sanoa tuo suoraan kuin olla asiasta hiljaa. Muuten joku voi lähettää kymmeniä hakemuksia ilman yhtään vastausta, ja kaiken aikaa ainoa ongelma oli se puuttuva kuva (jonka puutetta ei saisi nyt sitten ääneen sanoa). Millään yrityksellä ei ole resursseja haastatella kaikkia hakijoita, joten kun samanlaisilla tiedoilla olevia hakemuksia on 30 kappaletta ja ainoa erottava tekijä on kuva, niin sitten sillä kuvalla tai sen puutteella on merkitystä. Ja joku haluaa mieluummin sateenkaaritukkaisen 30 lävistyksen ihmisen, koska hänen ulkonäkönsä edustaa paremmin yrityksen imagoa ja arvoja.

      Lainaa

    37. Tulos: 0 (80 ääntä)
      Peeke: Oli sitten pakko jakaa se pyllykuva uudestaan, ei pelkkä kuvailu riittänyt. Ei sillä etteikö hyvästä pyllystä saisi olla ylpeä mutta sillä ”leveily” on mautonta.
      Odottelinkin, että millon tulee ensimmäinen "Tuo peppukuva on pelkkää herutusta, hyi"- tyylinen ininä.. Ja tulihan se sieltä! Kuva nyt kiteyttää asian tässä paljon paremmin kuin joku mukahauska selitys jossa sitä kuvaillaan. Jos kuvassa olis ollu hassu ilme tai jtn mitä tahansa muuta, kukaan ei ois milläänsäkään. Ja vaikka mimmi tykkäisikin aina tilaisuuden tullen vain esitellä ylpeänä takapuoltaan, niin eipä sekään hänestä mitään alimman luokan huoraa tee. Ihan hiano peppuhan se siinä. Hyvä, et on jostain noin ylpeä. Mä en jaksa ymmärtää tätä tällasta pikkusieluista paheksuntaa. Tuo on niin pientä vielä, et mitäs siitä ketään tuomitsemaan. Kaikki diggaa laittaa itsestään kuvia, joissa näyttävät omasta mielestään hyvältä ja kiva jos kavereilta saa pari kehua siinä samalla, ja se on ihan ok. Ei tuossa kuitenkaan revitellä ihan täysillä päin kameraa.

      Lainaa

    38. Tulos: +31 (67 ääntä)
      Mahtoikohan jaanalle nyt oikeasti käydä noin, vai halusiko vain esitellä peppuaan?

      Lainaa

    39. Ihmettelen vaan 28.11.2019 13:12
      Tulos: -24 (68 ääntä)
      Toisaalta ihan ymmärrettävää, ettei vauvataloon haluta työntekijää, jota vauvat pelästyy ja alkavat parkumaan.

      Lainaa

    40. Tulos: +21 (55 ääntä)
      Burned: Odottelinkin, että millon tulee ensimmäinen “Tuo peppukuva on pelkkää herutusta, hyi”- tyylinen ininä.. Ja tulihan se sieltä! Kuva nyt kiteyttää asian tässä paljon paremmin kuin joku mukahauska selitys jossa sitä kuvaillaan. Jos kuvassa olis ollu hassu ilme tai jtn mitä tahansa muuta, kukaan ei ois milläänsäkään. Ja [...]
      En inissyt pikkusieluisesti, vaan ihmettelin rehellisesti jos jollain lipsahtaa nolo kuva työhakemukseen niin onko pakko jakaa se oikeasti uudestaan ja isommalle porukalle. Kyllä, kuva kertoi enemmän kuin pari lauseellista sanoja, enkä ollenkaan harmittele että sen kaikessa miellyttävyydessään näin. Kertoo vaan ihmisestä jos edes kehtaa tuollaisen sekoilun jälkeen ottaa paikan vastaan, sekä työnantajasta jos noiden kuvien perusteella on haastatteluun valittu. Ehkä elän sitten liian tosikossa maailmassa.

      Lainaa

    41. Tulos: +30 (54 ääntä)
      NipaMan: Juttu nyt vaan on se, että johonkin Vauvatalo Johannan brändiin ei varmaan kuulu joku naamatatuoitu ja kymmeniä kertoja lävistetty lärvi asiakaspalvelijalla, varsinkin kun ehkä olisi vielä lastenkin kanssa tekemisissä. Jotain saattaa tuollainen hieman häiritä, vaikka oikeasti olisi millainen luonne. Meinisitkö itse [...]
      Tatuointiesimerkki on vähän hassu. Eihän sen henkilön tatuoinnit kerro hänen omasta työstään yhtään mitään. Samoin, kuin ripsiteknikon upeat ripset tarkoittaa, että hänellä itsellään on erinomainen ripsiteknikko.

      Lainaa

    42. Tulos: -27 (49 ääntä)
      Dea: Nyt on pakko kysyä, että minne Jaana haki töihin ja sai työn noilla kuvilla?
      Ei niin nättien perseiden osastolle.

      Lainaa

    43. Tulos: +28 (60 ääntä)
      Kun meille aukee työpaikka, hakijoita on 400-600 riippuen työsuhteen pituudesta. Kuva CV:ssa tekee hakemuksesta henkilökohtaisrmman ja jää paremmin mieleen. Tätä.näkökulmaa on myös syytä miettiä, aina ei ole kyse siitä et haetaan jonkun näköstä ihmistä.

      Lainaa

    44. Setä Tiramisu 28.11.2019 17:27
      Tulos: +43 (55 ääntä)
      LaLa: Tatuointiesimerkki on vähän hassu. Eihän sen henkilön tatuoinnit kerro hänen omasta työstään yhtään mitään. Samoin, kuin ripsiteknikon upeat ripset tarkoittaa, että hänellä itsellään on erinomainen ripsiteknikko.
      Niinhän se on. Kaupungissa on kaksi parturia, toisella epäsiisti tukka ja toisella siisti tukka. Kumman valitset? Sen kellä on epäsiisti tukka, koska sen toiset hiukset ovat todennäköisesti tämän leikkaamat. Aikanaan, kun olin luottarina, niin kuulemma yllättävän paljon tuli asiakaspalvelutyöhön työhakemuksia, joissa oli sexy-pose bikinikuvia mukana. Niillä ei päässyt haastatteluun. Eikä niitä annettu edes luottarille, että olisin voinut tarkistaa, että ei vaan tapahtunut syrjintää työhön otossa. Ne kuulemma menivät suoraan tietosuojaroskiin, koska ei haluttu ottaa riskiä, että joku yhteistyökumppani vetäisi vääriä johtopäätöksiä, jos pöydällä pyörii alle parikymppisten biksu-herutuskuvia.

      Lainaa

    45. Tulos: +2 (38 ääntä)
      PIN: Miten lävistykset naamassa liittyy lasten kanssa työskentelyyn? Mulla ei ole yhtään läväriä (edes korviksia) eikä leimaa, ja tietyt lävärit, kuten korvien venytyskorut, on musta epämiellyttävän näköisiä, mutta mun kokemuksella lapsista (runsas!) he on lähes poikkeuksetta joko tosi kiinnostuneita tai sitten ovat kuin [...]
      Jos ajattelee avoimesti, niin vanhempiahan varten tässä tapauksessa se ulkonäkövaatimus on. Lapsilla ei tottakai ole suuria ennakkoluuloja, koska he eivät ole oppineet niitä viellä. Nähdäkseni tästä ei kannata tehdä niin ongelmaa, koska seuraava sukupolvi on huomattavasti suvaitsevaisempi näissä asioissa. Kuten ennakkoluulotkin, muutokset etenevät omissa sykleissään. Ei ihmisiä voi pakottaa unohtamaan suoralta kädeltä ennakkoluulojaan ilman kokemuksia. Ja kokemukset taas vaativat aikaa. Diplomatiaa näissä hommissa kaivataan, ei sääntöjä ja ohjeistuksia.

      Lainaa

    46. Tulos: -3 (17 ääntä)
      Jaanan kuvilla varmasti erottui massasta ja edukseen.

      Lainaa

    47. Tulos: +12 (36 ääntä)
      Kaikille työnhakijoille voin sanoa, että vaikka kuvallisen CV:n vaatiminen olisi väärin, niin kyllä kuvallisella CV:llä pääsee paremmin työhaastatteluun. Eli laittakaa se kuva mukaan vaikka sitä ei erikseen pyydettäisikään.

      Lainaa

    48. perunakauppias 28.11.2019 21:27
      Tulos: +7 (19 ääntä)
      Dea: Nyt on pakko kysyä, että minne Jaana haki töihin ja sai työn noilla kuvilla?
      Varmaan lepakkoluolaan

      Lainaa

    49. Tulos: +7 (17 ääntä)
      Seuraavaan työhakemukseen pitää muistaa lisätä, että olen erinomainen teline. A laittaa kuva vaikka pamela baywatchin hanurista

      Lainaa

    50. Tulos: -9 (37 ääntä)
      Pöö: Jos kuva vaikuttaa työntekijän valintaan, vauvatalo rikkoo lakia. Työntekijöitä ei koskaan saa arvottaa ulkonäön perusteella. On eri asia, jos työhaastatteluun saapuu epäsiistinä ja on siten kunnioittamatta työnantajaa. Kuvallista cv:tä ei myöskään saa vaatia, ja sitä käytetään normaalisti työnhakijoiden tunnistamiseen (helpompi muistaa kuka hakijoista oli kuka haastattelutilanteessa).
      Väärin. Ulkonäkö on yksi laillinen valintakriteeri työnhaussa. Etnistä taustaa ei saa vaatia, mutta ulkonäköä kyllä. Vai kuinka, ajattelit vaikkapa malleja rekryttävän? Myyjiä palkataan täysin ulkonän perusteella, ja se on sallittua. Muutana suuri kauppaketju on todella tarkka millaisia myyjät ovat. Esimerkiksi lentäjillä eikä matkustamohenkilökunnalla sallita näkyviä tatuointeja. Tämä on toki erittäin ymmärrettävää.

      Lainaa

    51. Epäpoliitikko 29.11.2019 1:26
      Tulos: +1 (39 ääntä)
      Burned: Odottelinkin, että millon tulee ensimmäinen “Tuo peppukuva on pelkkää herutusta, hyi”- tyylinen ininä.. Ja tulihan se sieltä! Kuva nyt kiteyttää asian tässä paljon paremmin kuin joku mukahauska selitys jossa sitä kuvaillaan. Jos kuvassa olis ollu hassu ilme tai jtn mitä tahansa muuta, kukaan ei ois milläänsäkään. Ja [...]
      Ei tuossa revitellä päin kameraa? Jaa ei vai? Kun ei tuollainen vain ole normaalia, vaikka useat henkisesti keskenkasvuiset noin tekevätkin. Kertoo kaiken tarvittavan ihmisestä.

      Lainaa

    52. Tulos: +5 (39 ääntä)
      Epäpoliitikko: Ei tuossa revitellä päin kameraa? Jaa ei vai? Kun ei tuollainen vain ole normaalia, vaikka useat henkisesti keskenkasvuiset noin tekevätkin. Kertoo kaiken tarvittavan ihmisestä.
      Pers-kuvaaja on varmasti silti mukavampaa seuraa kuin sinä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku saa kiksejä osoitellessaan riemuissaan toisten virheitä tai erilaisia näkemyksiä. Pelkäätte pohjimmiltaan kaikkea teidän normaalista poikkeavaa.

      Lainaa

    53. Tulos: -5 (47 ääntä)
      Se näky kun vauvatalon tiskin takana seisoo naamatatuoinneilla varustettu ex helvetin enkeli. Ymmärrän täysin kuvalliset cv:t asiakaspalvelu työssä. Kyllä se ulkonäkö vaikuttaa, vaikka elettäisiin kuinka mielensäpahoittamisen ja tasa-arvon aikakautta.

      Lainaa

    54. Avaruusleijona 29.11.2019 9:31
      Tulos: +5 (37 ääntä)
      SuperSeppo: Jos ajattelee avoimesti, niin vanhempiahan varten tässä tapauksessa se ulkonäkövaatimus on. Lapsilla ei tottakai ole suuria ennakkoluuloja, koska he eivät ole oppineet niitä viellä.
      1-vuotiaan vanhempana sanon vaan: pikkulapsi ei ole ennakkoluuloinen, mutta pelkää kyllä pelottavan näköisiä asioita (ja ihmisiä).

      Lainaa

    55. Tulos: +38 (48 ääntä)
      Ujon ja tavallisen näköisen ihmisen on vaikeampi saada töitä, vaikka olisi osaava ja hyvä työntekijä. Kauniit ja puheliaat kiilaavat haastatteluissa edelle vaikka ei olisi osaamista. (Kyllä joissakin töissä on hyvä olla kaunis ja puhelias, mutta monissa töissä sillä ei ole väliä.)

      Lainaa

    56. Kielipoliisi 29.11.2019 9:56
      Tulos: +9 (37 ääntä)
      daz: Pers-kuvaaja on varmasti silti mukavampaa seuraa kuin sinä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku saa kiksejä osoitellessaan riemuissaan toisten virheitä tai erilaisia näkemyksiä. Pelkäätte pohjimmiltaan kaikkea teidän normaalista poikkeavaa.
      No mun lähipiiristä ei kyllä perseenesittelijöitä löytyisi, sen sijaan fiksuja ja keskustelukykyisiä ihmisiä runsaastikin. Ja ei, heidän someissaan ei ole perseitä. Perseen esitteleminen on jotenkin todella vajaata, varsinkin puoli alastomana. Fitness/treenikuvat vielä jotenkin ymmärtää. Kyse ei ole pelosta, kyse on siitä aivan totaalisestä itsearvostuksen ja ihmisarvon käsitteiden sisällöllisistä eroista, joita on ei-perseilijöiden ja perseenesittelijöiden välillä hankala sovittaa yhteen. "Mulla on perse, olen arvokas". Mutta kun kaikilla on.

      Lainaa

    57. Tulos: -6 (22 ääntä)
      jukkapalmu: Ei niin nättien perseiden osastolle.
      ??? Ihan nättihän tuo on? Ei toki niin hyvä kuin muistini mukaan Valio Polar:in mainoksessa joskus 90-luvulla oli, raitaiseen asuun puettuna. En ole kuitenkaan sitä mainosta löytänyt netin syövereistä ja muistikuva voi toki olla väärä.

      Lainaa

    58. Tulos: +25 (43 ääntä)
      Kyseenalaistan vahvasti tuon, että kuvallinen cv olisi standardi. Kansainvälisesti ei ainakaan ole. Englannissa oli monissa paikoissa erikseen kielletty laittamasta kuvaa, ja cv:n teko-ohjeissa lukee, ettei pidä laittaa - juurikin syrjinnän estämiseksi, ja siksi, että useimpiin töihin se ulkonäkö nyt tosiaan ei liity mitenkään. Pukukoodit ja muut ovat asia erikseen. Tatuoinneista puhuminen tässä kuulostaa minusta naiivilta. Ikäänkuin naamatatuointeja ja lävistyskoruja ei voisi photoshopata pois? Kuvankäsittely on varmaan yleisempää nykyään kuin käsittelemättömät kuvat. Eli ei tuo mitään ratkaise. Tatuoinnit voi muuten yleensä myös käytännön tilanteessa peittää tai viime kädessä meikata piiloon. Eri asia, kuka tatuoitu viitsii työskennellä paikoissa, joilla on tällaisia ihmeellisiä ongelmia mokomasta harmittomasta asiasta. Minä en viitsisi.

      Lainaa

    59. Tulos: +9 (47 ääntä)
      Ihme tappelu täällä tuosta kuvallisesta CV:stä. Vauvatalo ei _todellakaan_ hoitanut asiaa hyvin, olkoon kuvallinen CV kuinka standardi tahansa. On yksinkertaisesti laitonta vaatia kuvallista hakemusta ja sitten naamakertoimen mukaan päättää, että ketkä ovat työhön sen verta "sopivia", että voi kutsua haastatteluun.

      Lainaa

    60. Sukupuolivarianssi 30.11.2019 15:20
      Tulos: +13 (25 ääntä)
      King Arthur: Nyt sattui sopivasti niin että joku muu laittoi pakettiin ajatukseni työnhakuun liittyen niin hyvin että voin tätä komppaillen ja mukaillen tuoda esiin mutta-pointin. Siis olen kaikesta tästä samaa mieltä MUTTA. Kun kuitenkin eletään ennakkoluulojen aikoja yhä, pitäiaikö työnantajan jotenkin sulkea silmänsä tältä kun [...]
      Pari pointtia lisää: edellinen kommentoija tuskin tarkoitti ääritapauksia, vaan ihan pelkkä sukupuoli tai sukunimi voi vaikuttaa asiaan vaikka olisitkin todellisuudessa tavallista tavallisempi hyvä tyyppi. Toisekseen, tuskin ketään valitaan pelkän hakemuksen perusteella, ihmistä näkemättä? Eli tuo perheenäiti pienyrittäjä voisi seuloa jallutatuoinnin pois haastattelun jälkeen, mutta ei tulisi ennnakkoluulojen takia seuloneeksi vaikka mustalaista nimen perusteella näkemättä ihmistä, vaikka hän sopisi työhön kuin nappi silmään.

      Lainaa

    61. Sukupuolivarianssi 30.11.2019 15:42
      Tulos: +13 (29 ääntä)
      Henkka: Kun meille aukee työpaikka, hakijoita on 400-600 riippuen työsuhteen pituudesta. Kuva CV:ssa tekee hakemuksesta henkilökohtaisrmman ja jää paremmin mieleen. Tätä.näkökulmaa on myös syytä miettiä, aina ei ole kyse siitä et haetaan jonkun näköstä ihmistä.
      Olisiko mahdollista jotenkin yhdistää kuvat cv:hin vasta haastattelujen jälkeen? Silloin ei vaikuttaisi haastattelijan asenteet mutta kuva olisi ihmisen haastattelun jälkeen cv:ssä muistuttamassa että kenestä oli kyse. Ihan vaan tuli mieleen eikä todellakaan ajatusta että miten ja millä resursseilla tällaisen voisi käytännössä toteuttaa :'D

      Lainaa

    62. King Arthur 2.12.2019 0:08
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Sukupuolivarianssi: Pari pointtia lisää: edellinen kommentoija tuskin tarkoitti ääritapauksia, vaan ihan pelkkä sukupuoli tai sukunimi voi vaikuttaa asiaan vaikka olisitkin todellisuudessa tavallista tavallisempi hyvä tyyppi. Toisekseen, tuskin ketään valitaan pelkän hakemuksen perusteella, ihmistä näkemättä? Eli tuo perheenäiti [...]
      Nimenomaan kenenkään sukunimen ei pitäisi vaikuttaa tähän työhönottotilanteeseen. Ehkä hain sitä takaa että vaikkapa perhepäivähoitaja joka hakee sitä hoitajaa tueksi on oikeutettu katsomaan minkänäköisen ihmisen haluaa edustamaan yritystään. Esim se jallutähdellä naamaan leimattu ei ehkä ole sitä mitä vanhemmat odottavat. Ja kuten sanoin, se tatskattu tyyppi voi olla ihan paras. Olen oppinut sen omalla työpaikallani. Onneksi syrjintä on laitonta, enkä halua sitä tapahtuvan.

      Lainaa

    63. Tulos: +14 (26 ääntä)
      Kuvalliset ja nimelliset CV:t nyt vaan pitäisi poistaa käytöstä, mä en ainakaan haluaisi että hakemus hylätään jo alkuvaiheessa vaikka vaan sen takia että työnantajalla sattuu olemaan saman niminen naapuri joka on täys mulkku. CV:n saa erottumaan joukosta muillakin, vähemmän syrjivillä keinoilla. Aina ei ole pakko käyttää sitä standardipohjaa vaan hakemuksen ulkoasuun ja tekstiinkin voi käyttää vähän aikaa ja persoonaa. Fun fact: sinfoniaorkesterien koesoitoissa järjestetään ekat pari kierrosta niin että kuuntelijoiden ja soittajan välissä on verho, juurikin siksi että kukaan ei tulisi valituksi pelkästään siksi kun on jonkun entisen työkaverin veljenpoika.

      Lainaa

    64. Tulos: +2 (26 ääntä)
      Sukupuolivarianssi: Olisiko mahdollista jotenkin yhdistää kuvat cv:hin vasta haastattelujen jälkeen? Silloin ei vaikuttaisi haastattelijan asenteet mutta kuva olisi ihmisen haastattelun jälkeen cv:ssä muistuttamassa että kenestä oli kyse. Ihan vaan tuli mieleen eikä todellakaan ajatusta että miten ja millä resursseilla tällaisen voisi käytännössä toteuttaa :’D
      Eli sokkona arpoa kuka pääsee haastatteluun, ja sitten haastattelun ensimmäisellä sekunnilla todeta, ettei ulkonäkö ole sovelias asiakaspalveluhommiin? Se olisi kaikkien osapuolten ajan hukkaamista. Kyllä minä mieluiten jättäisin menemättä haastatteluun, jos ulkonäköni on haastattelijalle ongelma, enkä menisi sinne turhaan vain siksi, että jonkun mielestä se turhaan haastatteluun meno olisi tasa-arvoisempaa. Jos taas haastattelija on kuvani nähnyt jo CV:ssä, tiedän, että kelpaan sellaisena kuin olen.

      Lainaa

    65. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Muu: Hmm. Vaikka kuinka kuvallinen CV olisi nykyään standardi, se ei tarkoita, että se olisi mitenkään hyväksyttävä tai toivottava ilmiö. Kuten jo tossa itse mokassa ilmaistiin, ulkonäköhän ei kerro ihmisen osaamisesta mitään. Mitä se kuva sen sijaan tekee; se väkisinkin saa hakemusten arvioijat tekemään stereotypisiä ja [...]
      Kyl se on niin, että sillä ei oo mitään väliä onko kuvaa vai ei. Jos cv on siististi tehty ja hakemuksessa saat herätettyä positiivista mielenkiintoa,niin haastattelu on melko varma. Toki jos ei laita edes semiedustavaa kuvaa vaan jonku örinä viikonlopun sunnuntai otoksen pieru verkkareissa, ni sit se osoittaa kyl tilannetajuttomuutta ja suuri epäilys on, et sitä ei ole vähään aikaan tulossa lisää. Paitsi jos sun näytöt on vaan niim hyvät mujten. Toinen vaihtoehto on et miä vaan olen fiksu ja komea ja sen takia pääsen aina haastatteluun kun haen työpaikkaa.

      Lainaa

    66. Tulos: -7 (19 ääntä)
      King Arthur: Haluan lisätä tähän että itse olen työpaikassa jossa ihmiset näyttävät kaikenlaiselta. Palkkatukipaikka tietysti, ja hienoin työilmapiiri IKINÄ. Siellä on ex-narkkaria, rankkataustaisia, ei-neurotyypillisiä, eläkkeelle kohta jääviä mummoja, pitkäaikaistyöttömiä, pätkätyöläisiä jne. Eli ei työ tekijäänsä katso. Mutta [...]
      Voihan sitä tuollaisellakin "työpaikalla" kehuskella :)

      Lainaa

    67. Tulos: +1 (15 ääntä)
      Lumi: Ujon ja tavallisen näköisen ihmisen on vaikeampi saada töitä, vaikka olisi osaava ja hyvä työntekijä. Kauniit ja puheliaat kiilaavat haastatteluissa edelle vaikka ei olisi osaamista. (Kyllä joissakin töissä on hyvä olla kaunis ja puhelias, mutta monissa töissä sillä ei ole väliä.)
      Ei ole introvertin elämä helppoa ei.

      Lainaa

    68. Tulos: +6 (14 ääntä)
      Henkka: Kun meille aukee työpaikka, hakijoita on 400-600 riippuen työsuhteen pituudesta. Kuva CV:ssa tekee hakemuksesta henkilökohtaisrmman ja jää paremmin mieleen. Tätä.näkökulmaa on myös syytä miettiä, aina ei ole kyse siitä et haetaan jonkun näköstä ihmistä.
      Eiköhän juttu ole täällä Feissarimokissa juuri siksi, ettei kuvapyyntöä perusteltu "mieleen jäämisellä" ,"erottumisella" tai "hakuprosessissa kasvojen muistamisella" vaan sillä, että kuvasta näkee hakijan sopivuuden.

      Lainaa

    69. Tulos: -4 (16 ääntä)
      Mikä vika on asiallisessa pukeutumisesssa? En ole (onneksi) Suomessa, missä mitkä tahansa pieruverkkarit voivat kelvata työasuksi ja minkään järkevän vaatetuksen odottaminen on lähes ihmisoikeusrikos. Työskentelen Saksassa, pankkialalla ja täällä on pukukoodi. Miehet pukeutuvat tummaan pukuun ja kravattiin, naiset hameeseen tai mekkoon ja korkokenkiin. Kukaan ei ole tähän vielä kuollut. Vapaa-ajallaan sitten voi perseillä niin paljon kuin haluaa. Toivon, että Suomeenkin tulisi asioihin joku roti.

      Lainaa

    70. Tulos: +4 (10 ääntä)
      qw: Mikä vika on asiallisessa pukeutumisesssa? En ole (onneksi) Suomessa, missä mitkä tahansa pieruverkkarit voivat kelvata työasuksi ja minkään järkevän vaatetuksen odottaminen on lähes ihmisoikeusrikos. Työskentelen Saksassa, pankkialalla ja täällä on pukukoodi. Miehet pukeutuvat tummaan pukuun ja kravattiin, naiset [...]
      Ehkä jos on johto-, myynti- tai asiakaspalvelutehtävissä tai ylipäätään tehtävissä johon liittyy edustusta. Itse koodarina hädin tuskin koskaan tapaan töissä oman firmani ulkopuolisia ihmisiä joten ei ole mitään ongelmaa tulla töihin farkuissa ja T-paidassa joka päivä.

      Lainaa

    71. Tulos: -4 (16 ääntä)
      Toimin rekrytoivana esimiehenä ja rekrytoin asiantuntijoita. Kyllä kuva kertoo ihmisestä paljon; jos haet korkeakouluharjoitteluun tehtävään, jossa ollaan tekemisissä mm. juristien ja pankkiirien kanssa ja sulla on kuvassa huppari tai tissivakopaita, kertoo se paljon siitä, ymmärrätkö mihin tehtävään olet hakemassa. Sama homma toisinpäin. Jos haen maanmittausinsinööriä, joka kulkee pitkin ja poikin maastoa, ja sinulla on kuvassa uusi Hugo Bossin puku, kertoo se myös paljon. Laita kuva, mutta huolehdi, että se on tilanteeseen sopiva.

      Lainaa

    72. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Kaira: On standardi, mutta vauvatalo Johanna ei kyl hoitanut asiaa hyvin. Vaikka kyse on naamarajan löytämisestä, niin ei sitä sanota ääneen. Ääneen sanottavia perusteluita on muitakin.
      En usko, että hakivat viehättävää ihmistä, tai "naamarajaa". Varmaankin juuri halusivat katsoa a) hymyileekö henkilö ja b) onko suihkussa käyty jne. ja ehkä heidän brändiin sopivia juttuja, kuten meikkaako liikaa jne.

      Lainaa

    73. Tulos: -1 (5 ääntä)
      traumcity: Kuvallinen cv todellakin on ihan standardi. Vauvatalo Johanna hoiti asian hyvin, vielä senkin jälkeen kun idiootit alkoi vinkumaan. Jos ei itsetunto kestä CV.tä kuvalla niin onnee vaan työhaastatteluun, saletisti nappaa kun täriset siellä pöydän alla.
      Läskit ämmät aina valittaa tollasista asioista. Normaaleja ihmisiä ei kiinnosta pätkääkään laittaako cv:hen kuvan vai ei.

      Lainaa

    74. Kuoreton Kirahvi 6.8.2023 10:32
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Peeke: Oli sitten pakko jakaa se pyllykuva uudestaan, ei pelkkä kuvailu riittänyt. Ei sillä etteikö hyvästä pyllystä saisi olla ylpeä mutta sillä ”leveily” on mautonta.
      Pelkkää huomiohuoraamistahan se on. Tuskin laittoi hakemukseensakaan sitä vahingossa.

      Lainaa

    75. Hontelo haltija 25.8.2024 7:54
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Fakta on, että nättejä naisia suositaan työnhaussa. Siksi halutaan kuvat. Naamalla ei ole mitään tekemistä työsuoritteen kanssa kuten ei ihmisen nimellä tai ihonvärilläkään. Taito on se mikä ratkaisee, tai pitäisi olla. Läähpuuh setämiehiä on valitettavasti paljon työnantajissa ja surullista kun naiset joutuvat pelaamaan tällaisilla säännöillä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: työhakemus, työnhaku, CV, kuva, kuvallinen, Vauvatalo Johanna, väärä kuva, hernekeitto, työhaastattelu