Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 16

Joskus asian selittäminen vie vain syvemmälle suohon.
Taustatietoja: Julkaisija on seksuaalikasvattaja Anna-Riitta Kässi. Lupa nimen paljastamiseen on tullut jälkikäteen Anna-Riitan Facebook-sivua vakoilemalla. Vanhempainilta, osa 16

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 66 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +537 (673 ääntä)
      Jotta mitähän v*ttua mä taas luin?

      Lainaa

    2. Avaruusleijona 5.12.2019 0:28
      Tulos: +1144 (1272 ääntä)
      Kyllä sen asian olis voinut siihen jättää, kun 3- ja 8-vuotiaille kertoo, että peppuun ei työnnetä mitään.

      Lainaa

    3. Tulos: +628 (664 ääntä)
      Lapset voi sit kysellä näistä "peppututeista" muilta sukulaisilta vaikkapa joulupöydässä..

      Lainaa

    4. Tulos: -71 (199 ääntä)
      Itse repesin ääneen sille, ettei tuttia voi enää koskaan katsoa samalla tavalla kuin ennen.

      Lainaa

    5. Tulos: +584 (646 ääntä)
      Joo kaikki keskustelut lasten viattomien maailmojen avartamiseksi ei ole helppoja mutta... just nyt ei varmaankaan ois ollu pakko mennä ihan pepputappeihin asti.

      Lainaa

    6. Tulos: +24 (108 ääntä)
      Memerento: Lapset voi sit kysellä näistä “peppututeista” muilta sukulaisilta vaikkapa joulupöydässä..
      Ite repesin kyl tälle iha huolella

      Lainaa

    7. Tulos: +491 (551 ääntä)
      Olisko kuitenkin kannattanut vaan selittää lapsille, että tämän säkin nimi onkin oikeasti reppu ja sillä voi kuljettaa asioita mukavasti selässä.

      Lainaa

    8. Sepon hämmentäjä 5.12.2019 6:24
      Tulos: +366 (462 ääntä)
      Tää hämmensi ihan liikaa, onko oikeasti tollaisia äitejä? Kuulostaa ihan Kissafanin tarinoinnilta... Miksei vain sanonut niin kuin Keijo ylhäällä kommentoi? Nuo lapset on ihan liian pieniä tollaiselle tarinoinnille, ja niin olen minäkin.

      Lainaa

    9. Isä neljän, joka olet töissä 5.12.2019 6:50
      Tulos: +250 (296 ääntä)
      "Iskä taas hassutteli. Ei oikeasti noin tehdä." <- Yleinen ja erittäin toimiva selitys. Ei ole sen vaikeampaa.

      Lainaa

    10. Tulos: +169 (511 ääntä)
      Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin "siististi", niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt jotain tuosta puheesta jää mieleen, niin voi ehkä sitten tulevaisuudessa (jos tämmöisiä mielihaluja herää) tajuta, että ehkä se ei ole mitenkään epänormaalia kokeilla juttuja. Jotenkin haluaisin ajatella, että tällä kasvatustyylillä voisi kasvaa tasapainoisempia ihmisiä, olettaen siis että tämä kyseinen äiti puhuu muutenkin avoimesti lapsilleen.

      Lainaa

    11. Abbasabbasmabbas 5.12.2019 8:09
      Tulos: +71 (155 ääntä)
      Oli kyllä hämmentävää luettavaa. Jotenkin heräsi ajatus, että onkohan noin oikeesti käynyt vai onko Anna vaan keksinyt hauskan tarinan ja päättänyt jakaa sen totena? Toisaalta ihmiset kyllä osaa olla käsittämättömiä välillä, että miksipä ei tottakin voisi olla. Siinä tapauksessa olisi tosiaan voinut aíemmin kommentoineiden sanoin päättää koko homman siihen, että olisi sanonut asian olevan reppu eikä peppu.

      Lainaa

    12. Johan Pompas 5.12.2019 8:13
      Tulos: -98 (174 ääntä)
      Kerropa Piupali tuo selitys lastensuojeluväelle, tarhan tädeille tms., kun lapset ottavat asian puheeksi muualla kuin kotona.

      Lainaa

    13. Tulos: +122 (232 ääntä)
      Haiskahtaa kyllä valheelta koko juttu. Kuka helvetti oikeasti selittää lapsilleen jostain anaalitapeista, edes vahingossa?

      Lainaa

    14. Tulos: -21 (81 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      .. On niitä lasu ilmoituksia lähteny miedommastakin

      Lainaa

    15. Sepon hämmentäjä 5.12.2019 9:17
      Tulos: -8 (122 ääntä)
      Piupali, mieti kun tarhatäti kuuntelee "äiti laitto peppuun vaikka mitä tavaraa ja sitten se puhui että voin laittaa anaalitapinkin sinne!"

      Lainaa

    16. Tulos: +165 (241 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Itse olen täysin samaa mieltä! Olen äiti, joka alusta asti puhunut lapsille avoimesti ja suoraan - toki ikätason huomioiden kertomista saa ja sanojen käytössä. Meillä puhutaan PALJON ja asiat käsitellään monelta kannalta. Joskus muistan päiväkodin vanhempainillassa tms. muiden kauhistelleen, kun lapseni, silloin 3v & 5v. pitivät lempiohjelmanaan Avaraa Luontoa, siinä kun on raatelua, parittelua ja elämän realiteetteja. Olipa meillä jo ”mistä vauvat tulevat” ynnä muut faktat käsitelty. Paha tuo fb mokassa kirjoitettu tilanne olisi, jos kyseessä olisi vaikka lapset ja kummitäti, jonka puhekulttuuri/kasvatus yhtäkkiä poikkeaisivat täysin lasten omasta. Silloin voisikin olla ”liikaa”.

      Lainaa

    17. Tulos: +134 (248 ääntä)
      Nää jotka täällä puolustelee, että miksei voisi lapsille kertoa avoimesti asioista, niin mun mielestä on toki hyvä olla avoin, mutta anaalitapeista ei tarvitse puhua kolmivuotiaan tai tokaluokkalaisen kanssa. Tai lapsen kanssa ylipäätään. Miksi v*tussa edes pitäisi?

      Lainaa

    18. Tulos: -87 (117 ääntä)
      Tein juuri huostaanottopäätöksen

      Lainaa

    19. Tulos: -30 (80 ääntä)
      Avaruusleijona: Kyllä sen asian olis voinut siihen jättää, kun 3- ja 8-vuotiaille kertoo, että peppuun ei työnnetä mitään.
      No eihän sitä nykypäivänä missään nimessä vaan voi! Kaikki pitää selittää ihan liian nuorille ja ne niistä edes mitään tajua. Tiedä mitä kuvitelmia kasvattelevat vuosien varrella päässään sitten ainakin jos eivät kehtaa tietoa etsiä.

      Lainaa

    20. Toki voi, mutta kun ei tarvi 5.12.2019 11:35
      Tulos: +43 (143 ääntä)
      Piupali: Paha tuo fb mokassa kirjoitettu tilanne olisi, jos kyseessä olisi vaikka lapset ja kummitäti, jonka puhekulttuuri/kasvatus yhtäkkiä poikkeaisivat täysin lasten omasta. Silloin voisikin olla ”liikaa”.
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Ehkä nyt kolmivuotiaalle ei tarvi vielä anaaliseksistä pitää luentoja. Jos on niin avuton, että ei tollasesta selviä ilman anustapin esiinottamista, niin ollaan heikoilla kasvatuksessa varmasti yleisestikin.

      Lainaa

    21. Ihmettelen vaan 5.12.2019 11:39
      Tulos: -52 (92 ääntä)
      Pääasia ettei lapsi enää kiukutellut? Mitähän traumoja tutin yhdistäminen mielikuvissa peppuun voi aiheuttaa. Tai minkä fetissin aikuisena...

      Lainaa

    22. Isä neljän, joka olet töissä 5.12.2019 11:46
      Tulos: +53 (109 ääntä)
      WenlaWoom: Itse olen täysin samaa mieltä! Olen äiti, joka alusta asti puhunut lapsille avoimesti ja suoraan – toki ikätason huomioiden kertomista saa ja sanojen käytössä. Meillä puhutaan PALJON ja asiat käsitellään monelta kannalta. Joskus muistan päiväkodin vanhempainillassa tms. muiden kauhistelleen, kun lapseni, silloin 3v [...]
      Raatelu ja lisääntyminen ovat normaaleja ja luontoon kuuluvia asioita, mutta tietty hienotunteisuus on silti hyvä. Ei mielihaluja tarvitse vielä lapsille selittää. Kyllä he oppivat ne ihan itsekin ihan omalla tahdillaan.

      Lainaa

    23. Tulos: +119 (135 ääntä)
      Pöö: Haiskahtaa kyllä valheelta koko juttu. Kuka helvetti oikeasti selittää lapsilleen jostain anaaIⅰtapeista, edes vahingossa?
      Seksuaalikasvattaja. Noiden ko. lasten äiti ja julkaisun kirjoittaja on seksuaalikasvattaja.

      Lainaa

    24. Tulos: +124 (150 ääntä)
      Isä neljän, joka olet töissä: Raatelu ja lisääntyminen ovat normaaleja ja luontoon kuuluvia asioita, mutta tietty hienotunteisuus on silti hyvä. Ei mielihaluja tarvitse vielä lapsille selittää. Kyllä he oppivat ne ihan itsekin ihan omalla tahdillaan.
      Näin. Kyllä meilläkin avoimesti puhutaan luonnollisista asioista ja lapset katsoo Avaraa luontoa ja ihmistenkin synnytysvideoita mun kanssa, silloin jos se sattuu kiinnostamaan. Seksilelut nyt kumminkin on aivan eri asia. Ne pidetään meillä piilossa lapsilta enkä näe minkäänlaista tarvetta kertoa lapsille niistä. Toki jos lapsi kysyisi, että mikä on anustappi, kertoisin alle kouluikäiselle että se on aikuisten lelu, vähän isommalle (lapsen ikätasosta ja aiemmin käydyistä keskusteluista riippuen) että seksilelu, joka pannaan peppuun. Lisäkysymyksiin vastaisin lyhyesti ja asiallisesti, sen kummemmin maalailematta. Lähtökohta on siis se, että lapsen kysymyksiin vastataan, mutta aloitteellisesti ei tarvitse pikkulapsille ruveta kertomaan aikuisten asioista.

      Lainaa

    25. Tulos: +62 (74 ääntä)
      Ei sitten tullut mieleen käyttää peräpuikkoa esimerkkinä?

      Lainaa

    26. Tulos: +29 (153 ääntä)
      Miksi helvetissä joku opettaa lapselle asioita väärin? Miksei reppu ole reppu? "Koska hauskempi" ja sitten ollaan ihmeissään kun ville 3v itkee kun on kirja perseessä. Ja jos ajatellaan että idioottien vanhemmille syntyy idiootteja lapsia niin sitä suuremmalla syyllä pitäis olla aika varovainen näiden kanssa.

      Lainaa

    27. Tulos: -20 (56 ääntä)
      Niin pitkä kirjoitus (tl;dr), että varmasti on ollut hauskaa ainakin kirjoittajan omassa päässä.

      Lainaa

    28. Tulos: +109 (147 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Eihän moka tässä ole mikään liian nuorille lapsille tehty valistus, vaan että ensin pakataan "peppuun" hammasharjat ja pädit ja muut ja sitten lennosta ruvetaan kertomaan että ei "peppuun" saa mitään tavaroita pistää kun se on vaarallista, paitsi sellaisen "peppututin" saa jos toinen siitä tykkää. Mahtaa lapset olla ulapalla että mitähän helvettiä täällä tapahtuu.

      Lainaa

    29. Tulivuoren itu 5.12.2019 13:40
      Tulos: -25 (89 ääntä)
      Leevi: Jotta mitähän v*ttua mä taas luin?
      Ihan samaa tuli mietittyä. Onko tuo nyt sitten nykyajan hihhuleiden trendien mukaista kasvatusta? Mtn muuta järkevää selitystä en asialle keksi. Ja se oliki näköjään ainoo järkevä asia koko prosessissa.

      Lainaa

    30. Tulos: +63 (87 ääntä)
      jukkapalmu: Miksi helvetissä joku opettaa lapselle asioita väärin? Miksei reppu ole reppu? “Koska hauskempi” ja sitten ollaan ihmeissään kun ville 3v itkee kun on kirja perseessä. Ja jos ajatellaan että idioottien vanhemmille syntyy idiootteja lapsia niin sitä suuremmalla syyllä pitäis olla aika varovainen näiden kanssa.
      Noooo, ei se nyt ihan näinkään ole. Tuossa esimerkissä on selvästi höpsötelty, makusteltu sanojen samanlaista sointia. Ja sitten ihan asianmukaisesti korjattu, että reppuhan tämä on, reppu ja peppu, kaksi ihan eri asiaa. Metsään mentiin vasta tuossa anustappihöpinässä. Aivan eri asia on se, jos pepusta ylipäänsä puhuttaisiin vaikkapa tyynynä, pippelistä pillinä ja pimpistä piilona, saati (ush!) etupyllynä. Silloin ollaan ongelmissa ja melko varmasti on vaikeuksia intiimiasioiden käsittelyssä myöhemminkin, hämmennystä aiheuttaa takuulla. Sanaleikit sen sijaan tukevat lapsen kielenkehitystä.

      Lainaa

    31. Tulos: +24 (46 ääntä)
      jukkapalmu: Miksi helvetissä joku opettaa lapselle asioita väärin? Miksei reppu ole reppu? “Koska hauskempi” ja sitten ollaan ihmeissään kun ville 3v itkee kun on kirja perseessä. Ja jos ajatellaan että idioottien vanhemmille syntyy idiootteja lapsia niin sitä suuremmalla syyllä pitäis olla aika varovainen näiden kanssa.
      "...kun ville 3v itkee kun on kirja perseessä" Kiitos! Sain päivän raivonaurut tästä. <3

      Lainaa

    32. Tulos: +37 (155 ääntä)
      Tämä alkuperäinen postaus on aivan julkinen ja kirjoittajana seksuaalikasvattaja eli alan asiantuntija eikä mikään tunaroiva sossuvanhempi. En ymmärrä miksi nimi on sensuroitu. Vähän valoja päälle siihen kommentointiin ja omiin ennakkoluuloihin. Ei niistä lapsista kasva tynnyrissä ja pumpulissa sen parempia, tietämättömiä vaan. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1557353154389203&id=380813258709871

      Lainaa

    33. Tulos: +16 (86 ääntä)
      Postaus ja julkaisija on ihan aidosti olemassa. Ja Anna on todella ammattitaitoinen seksuaalikasvattaja ja tarjoaa ohjeita juuri lapsiperheille sekusaalikasvatukseen. Lisää hänestä voi kurkata yrityksen nettisivuilta ☺️ http://viekku.fi/viekku/

      Lainaa

    34. Tulos: +68 (154 ääntä)
      Kyseinen äiti on tosiaan seksuaalikasvattaja, ihan koulutettu sellainen :) Lapset eivät saa mitään traumoja asiallisesta seksipuheesta, päin vastoin! Mitä jos vaikka nyt lapsille opettaa, että peppuun ei sitten laiteta yhtään mitään, piste. Ja muutaman vuoden päästä nuoruudessa lapsi alkaa tutustua kehoonsa yhä enemmän ja huomaa, että peppuleikithän ovatkin aika mukavia? Tällöin nuorella ei ole mitään tietoa siitä, miten tätä voisikin turvallisesti kokeilla, ja hän muistaa ainoastaan sen, että tämähän muuten kiellettiin. Varmasti siis myös kynnys tiedonhankintaan olisi hyvin korkea. Kun puhuu lapsille seksistä ja seksuaalisuudesta, kannattaa muistaa, että kasvattaa koko ajan tulevia nuoria ja aikuisia, eikä puhu vain lapsille. Siksi on hyvä puhua siitä, mikä on minkäkin ikäisille ok, mutta välttää tekemästä jostain asiasta täysin kiellettyä. Esimerkiksi pornosta voi lapselle sanoa, ettei se kuulu lapsille ollenkaan, vaan on aikuisten juttu. Jos pornosta kuitenkin puhuu lapselle tyylillä "se on tosi ällöttävää ja ikävää", helposti lapsi muistaa tämän vielä nuorena aikuisenakin, ja voi kokea voimakasta häpeää, jos huomaakin itse nauttivansa pornosta. Tämän takia positiivinen seksuaalikasvatus on tärkeää :)

      Lainaa

    35. Tulos: +19 (67 ääntä)
      Aaaa, täähän on tuttu nainen. Ihan ok tyyppi. En silti muuta mielipidettäni. Too much information tuolle ikäpolvelle.

      Lainaa

    36. Tulos: -32 (56 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Joo puhuu, hän on seksuaalikasvattaja. Että eiköhän hän tiedä mistä puhuu...

      Lainaa

    37. Tulos: -15 (65 ääntä)
      traumcity: Eihän moka tässä ole mikään liian nuorille lapsille tehty valistus, vaan että ensin pakataan “peppuun” hammasharjat ja pädit ja muut ja sitten lennosta ruvetaan kertomaan että ei “peppuun” saa mitään tavaroita pistää kun se on vaarallista, paitsi sellaisen “peppututin” saa jos toinen siitä tykkää. Mahtaa lapset olla ulapalla että mitähän helvettiä täällä tapahtuu.
      Enpä usko, tämä kyseinen äiti on seksuaalikasvattaja ja puhuu lapsilleen paljon muustakin.

      Lainaa

    38. Tulos: -18 (58 ääntä)
      Pöö: Haiskahtaa kyllä valheelta koko juttu. Kuka helvetti oikeasti selittää lapsilleen jostain anaaIⅰtapeista, edes vahingossa?
      Tämä kyseinen äiti on seksuaalikasvattaja ja puhuu lapsilleen paljon muustakin. Että ei ole vahinko eikä vahingollista, hän kyllä tietää mitä tekee... Harmi että toi nimi on muutettu pelkäksi nimeksi kun tuo on ihan julkinen juttu yleisellä fb-sivulla luettavissa.

      Lainaa

    39. Tulos: -29 (85 ääntä)
      Pihlis: Enpä usko, tämä kyseinen äiti on seksuaalikasvattaja ja puhuu lapsilleen paljon muustakin.
      Sitä suuremmalla syyllä tulee mieleen että suht sekasin mahtavat olla lapset.

      Lainaa

    40. yli opisto hörhö 5.12.2019 15:30
      Tulos: +15 (97 ääntä)
      Muksujenhan on todella tärkeää tietää että on olemassa esimerkiksi anustappeja mitä ihmiset saattavat haluta itseensä tunkea. Toivottavasti muisti mainita myös muut seksilelut esim dildot ja fleshlightit. Todella tärkeää tietoa alle kymmenvuotiaille.

      Lainaa

    41. Tulos: +51 (87 ääntä)
      Eihän tässä ole alunperin aiottu kertoa anustapeista lapsille. Lasten kanssa touhutessa ei ehkä ihan koko ajan ehdi harkita tarkkaan mitä sanoo. Eri asia sitten, jos hän olisi suunnitellusti nähnyt tarpeelliseksi kertoa asiasta. Eiköhän tässä pointtina just ollut, että nyt meni vähän pitkälle.

      Lainaa

    42. Tulos: +32 (72 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Mun mielestä tuo keskustelu anustapeista oli yksinkertaisesti ihan turha. Jos käykin niin, että vaikka tuo 8-vuotias tuplasti isompana ylipäätään muistaa että tuollaista keskustelua on käyty (muistatko itse kaikki monen vuoden takaiset keskustelusi tai edes suurta osaa niistä?), niin ehkä hän siinä vaiheessa osaa itsekin ajatella, että pikkuautolla ja anustapilla on eroa.

      Lainaa

    43. Tulos: -10 (100 ääntä)
      Avaruusleijona: Kyllä sen asian olis voinut siihen jättää, kun 3- ja 8-vuotiaille kertoo, että peppuun ei työnnetä mitään.
      Ja noin kasvatetaan uusi seksuaalikielteinen sukupolvi, jolla ei ole kivaa.

      Lainaa

    44. ............. 5.12.2019 20:49
      Tulos: -40 (84 ääntä)
      Miksi 3-ja 8-vuotiaille pitäisi antaa seksuaalikasvatusta? Etenkin tuollaista...

      Lainaa

    45. Tulos: +43 (71 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin “siististi”, niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja tuomita? Ja jos nyt [...]
      Siiseli: Kyseinen äiti on tosiaan seksuaalikasvattaja, ihan koulutettu sellainen Lapset eivät saa mitään traumoja asiallisesta seksipuheesta, päin vastoin! Mitä jos vaikka nyt lapsille opettaa, että peppuun ei sitten laiteta yhtään mitään, piste. Ja muutaman vuoden päästä nuoruudessa lapsi alkaa tutustua kehoonsa yhä enemmän [...]
      Täysin samaa mieltä. Myönteinen ja ikätason mukainen seksuaalikasvatus on erittäin jees. Jos lapsille puhuu asioista luonnollisina, niin eivät he siitä hämmenny; aikuiset ne vain tällaisista asioista hämmentyy, vaikkei tarvitsisi.

      Lainaa

    46. Tulos: +79 (95 ääntä)
      ………….: Miksi 3-ja 8-vuotiaille pitäisi antaa seksuaalikasvatusta? Etenkin tuollaista…
      No huoh. Ehkä ei ihan tuollaista, mutta yleisesti ottaen siksi, että jo pieniä lapsia kiinnostaa oma keho. Monet lapset ns. unnuttaa, ja pitää sitten keskustella esim. siitä milloin on sopivaa koskea omiin sukuelimiin, mites ne "lääkärileikit", jne. Samoin about kaikki lapset kysyy jossain vaiheessa että mistä ne vauvat tulee. Ite tuohon ekaan liittyen en ainakaan haluais aiheuttaa turhaa syyllisyyttä ja häpeää lapselle että hyi hyi ei saa ja että hän tekis jotain väärin. Ihan nää perusasiat on seksuaalikasvatusta... Ja nykyaikana valitettavasti yhä nuoremmat törmää pornoon, koska on älypuhelimet ja joku kaveri tai sen isoveli näytti. Vaikka olis omalla lapsella nettiestot, niin on ne kaverit koulussa yms. Samoin jossain vaiheessa kuulevat sanat "pedari", "raiskaus" jne... Äiti/isi, mitä se tarkottaa? Kävin tuon mokan tyypin sivua kattomassa ja siel oli linkki videoon että miten selittää raiskaus alakouluikäiselle joka sitä kysyy. Eihän siihen tarvi äidin olla seksuaalikasvattaja että lapsi sellaiseen samaan törmää. Seksuaalikasvatus = Miten selittää ikätasoisesti asioita niitä kuitenkaan demonisoimatta (esim. juurikin ne itsetyydytys tai porno)? Siksi.

      Lainaa

    47. Tulos: +39 (43 ääntä)
      Tötterö: Eihän tässä ole alunperin aiottu kertoa anustapeista lapsille. Lasten kanssa touhutessa ei ehkä ihan koko ajan ehdi harkita tarkkaan mitä sanoo. Eri asia sitten, jos hän olisi suunnitellusti nähnyt tarpeelliseksi kertoa asiasta. Eiköhän tässä pointtina just ollut, että nyt meni vähän pitkälle.
      Jep, voin ihan hyvin samaistua tuohon keskusteluun, vaikka ei olla seksileluista mitään puhuttukaan. Mutta monessa muussa asiassa tulee rönsyiltyä. Onneksi lapsi osaa sanoa: "oo äiti hiljaa välillä".

      Lainaa

    48. Tulos: -28 (72 ääntä)
      Ensi kerralla äiti käyttää sitten ihan vaan sanaa reppu.. jookos? Hämmentää lapsia ihan helvetisti tuollainen päästä vedetty soopa. Lapset kohta sekaisin kuin seinäkellot. Hohhoijaa.

      Lainaa

    49. Tulos: -18 (42 ääntä)
      Apua jos ne lapset istuu siellä nytte tutit pyllyissä..

      Lainaa

    50. Tulos: -37 (55 ääntä)
      Pihlis: Enpä usko, tämä kyseinen äiti on seksuaalikasvattaja ja puhuu lapsilleen paljon muustakin.
      Mikä helvetin seksuaalikasvattaja? Ei mitään hajua mistä yrität puhua, mutta lapsille saa ja voi puhua paljon muustakin, mitä se nyt se ikinä sitten ikinä tässä tapauksessa tarkoittaakaan.

      Lainaa

    51. Hohhoijakkaa 6.12.2019 12:23
      Tulos: -32 (66 ääntä)
      Abbasabbasmabbas: Oli kyllä hämmentävää luettavaa. Jotenkin heräsi ajatus, että onkohan noin oikeesti käynyt vai onko Anna vaan keksinyt hauskan tarinan ja päättänyt jakaa sen totena? Toisaalta ihmiset kyllä osaa olla käsittämättömiä välillä, että miksipä ei tottakin voisi olla. Siinä tapauksessa olisi tosiaan voinut aíemmin [...]
      Voin todeta, että tällaista samanlaista paskaa kyseinen ihminen aidosti suoltaa lähes päivittäin. Lapset ei ole turvassa näiden yliseksuaalisten juttujen kanssa.

      Lainaa

    52. Hohhoijakkaa 6.12.2019 12:26
      Tulos: +2 (68 ääntä)
      Kilokalori: Ja noin kasvatetaan uusi seksuaalikielteinen sukupolvi, jolla ei ole kivaa.
      Mitä helvetin seksuaalikielteistä on siinä, ettei pienille lapsille avaudu perstapeista? Kys. henkilö kyllä ihan hakee huomiota näillä jutuillaan ja tarkoituksella niitä tekee.

      Lainaa

    53. Tulos: +17 (65 ääntä)
      No ei todellakaan ole millään tasolla hyväksyttävää kertoa 3-vuotiaalle anustapeista! Seksuaalisuudesta saa ja pitää kertoa lapsille avoimesti, mutta harkiten ja IKÄTASOISESTI! 3-vuotias ei millään tavalla tarvitse tietoa anustapeista yhtään mihinkään. Eikä tuon äiti-ihmisen tittelillä ole tähän asiaan mitään merkitystä. Itsekin olen sosiaalityöntekijä ammatiltani, mutta vapaa-ajalla saattaa joskus hetkittäin myös oma harkinta pettää omalle perheelle puhuessa. Ei kukaan ole täydellinen, mutta ei niitä mokia tarvitse aina kaikille jakaa....

      Lainaa

    54. Tulos: -16 (50 ääntä)
      Pelottavaa että kaikenmaailman "kasvattajina" voi toimia ihan millainen tahansa aivokääpiö. Mitä tän ihmisen päässä oikein liikkuu...

      Lainaa

    55. Tulos: +10 (38 ääntä)
      Pihlis: Tämä kyseinen äiti on seksuaalikasvattaja ja puhuu lapsilleen paljon muustakin. Että ei ole vahinko eikä vahingollista, hän kyllä tietää mitä tekee… Harmi että toi nimi on muutettu pelkäksi nimeksi kun tuo on ihan julkinen juttu yleisellä fb-sivulla luettavissa.
      Ottamatta kantaa hänen ammattitaitoonsa,kun en häntä tunne, niin moni on sitä mieltä, että koska hän on seksuaalikasvattaja niin hän tietää mitä tekee lastensa kanssa, mutta mihin tämä perustuu, että se ei ole vahingollista lapsille? En myöskään sano että se olisi vahingollista tai ei, mutta se että on seksuaalikasvattaja ei takaa vielä, että puheet eivät olisi vahingollisia. Tulokset saadaan vasta kun hänen lapsensa ovat jo pitkälle aikuisia.

      Lainaa

    56. Tulos: +22 (28 ääntä)
      Olen kyllä myös sitä mieltä, että lapsille pitäisi puhua avoimesti eri asioista silloin kun heitä ne kiinnostavat, mutta olen myös sitä mieltä, että aikuisten asiat, jotka lapsia ei kiinnosta, niin niitä ei tarvitse kertoa. Vaikka toisaalta miksi ei voisi kertoa mistä vaan? Kunhan tekee sen jännitteettömällä ja asiallisella tavalla lapsen ikätaso huomioiden.

      Lainaa

    57. ............. 8.12.2019 2:22
      Tulos: +5 (31 ääntä)
      Muumi-o: No huoh. Ehkä ei ihan tuollaista, mutta yleisesti ottaen siksi, että jo pieniä lapsia kiinnostaa oma keho. Monet lapset ns. unnuttaa, ja pitää sitten keskustella esim. siitä milloin on sopivaa koskea omiin sukuelimiin, mites ne “lääkärileikit”, jne. Samoin about kaikki lapset kysyy jossain vaiheessa että mistä ne [...]
      No juuri _tuollaisesta_ seksuaalikasvatuksesta oli kyse :D itselle kehittyi ihan terve seksuaalisuus, vaikken 3-vuotiaana tiennytkään anustapeista tai seksistä. Ja kyllä vaan jotain kautta (ilmeisesti naapuruston vanhemmilta lapsilta) sain silti tietää miten vauvoja tehdään, ennen kuin siitä koulussa kerrottiin, ja ilman traumoja. Että rajansa vaan sillä seksuaalikasvatuksellakin.

      Lainaa

    58. Tulos: -26 (62 ääntä)
      Tämähän se on nykyään kun edes lapsille ei voida puhua sillain hieman epätarkasti ja valkoisesti valehdellen vaan kaikki anaaliseksistä, transjutuista ja pedo- nekro- ja zoofiliasta pitää kertoa suoraan kuten on. Näytetään lapsille jos 5v iässä goatsea ja kerrotaan miten persreikää voi tolleen venyttää jos ite tykkää siitä. Ja on ihan ok että jotkut tykkää siitä ku joku tukehduttaa sua peniksellään kunnon forced deepthroat meiningillä. Sitte videot pyörimään. Mutta muistakaa että pojista ja tytöistä, pimpeistä ja pippeleistä puhuminen on huonoa kasvatusta joka pakottaa lapsen heteronormatiiviseen patriarkaatin hallitsemaan fasistivaltioon.

      Lainaa

    59. Tulos: -4 (24 ääntä)
      Leevi: Jotta mitähän v*ttua mä taas luin?
      Kiitos tästä todella tärkeästä viestistä. Jatkossa tulemme kysymään sinulta Leevi ihan erikseen mitä mieltä olit jutusta ja oliko se sinusta hauska ja varsinkin ymmärsitkö lukemaasi.

      Lainaa

    60. Tulos: +24 (28 ääntä)
      Meillä kaksi vuotias lapsi löysi äidin leluja. Olisi halunnut niillä leikkiä, mutta selitin vain että se on aikuisten lelu, eikä sitä saa lapset käyttää. Minäkin haluan että meillä puhutaan avoimesti, mutta en kokenut tarpeelliseksi selittää, että mitä kaikkea niillä aikuisten leluilla tehdään. Sen saa kyllä selville myöhemminkin. Toki haluan seksuaalisuudesta puhua oikeilla nimillä, mutta kun lapsi on vähän vanhempi ja ymmärtää oikeasti asian.

      Lainaa

    61. Tulos: -3 (13 ääntä)
      No hyi helvetti.

      Lainaa

    62. Käsittämätön hyttynen 10.9.2020 17:08
      Tulos: -1 (1 ääni)
      haha

      Lainaa

    63. Macho robotti 20.10.2021 18:14
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Mulle kerrottiin liian varhain seksistä, koulussa ylempi luokkalainen. No minuapa sitten pelotti mennä kummisedän luokse yökylään kun pelkäsin, että nyt tapahtuu seksiä.

      Lainaa

    64. Tunteeton sitruuna 28.11.2021 22:04
      Tulos: 0 (10 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin "siististi", niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja [...]
      Perseeseen asioiden työntäminen ei ole tervettä kyllä missään iässä.

      Lainaa

    65. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Piupali: Kaikki nyt täällä on heti huutamassa että kyseiset lapset on liian nuoria ja eihän tuommoista saa puhua, mutta miksi ei? Jos asian ilmaisee noinkin "siististi", niin tuskin nyt kumminkaan traumatisoituvat suuremmin. Ja eikö oikeasti ole parempi puhua avoimesti asioista, kuin kieltää kaikki ja [...]
      Siksi koska ne lapset ei tuosta vielä mitään oikeasti tajua. Sitten kun ovat vanhempia niille voi selittää asiaa jos on tarpeen.

      Lainaa

    66. Vaativa seuraeläin 3.6.2023 22:16
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Siiseli: Kyseinen äiti on tosiaan seksuaalikasvattaja, ihan koulutettu sellainen 😊 Lapset eivät saa mitään traumoja asiallisesta seksipuheesta, päin vastoin! Mitä jos vaikka nyt lapsille opettaa, että peppuun ei sitten laiteta yhtään mitään, piste. Ja muutaman vuoden päästä nuoruudessa lapsi alkaa tutustua kehoonsa yhä [...]
      Mulle puhuttiin seksistä mielestäni liian aikaisin, olinkohan 3lk silloin. Aloin pelkäämään miehiä sen takia, vaikka puhe seksistä olikin positiivista ja asiallista. Esim en uskaltanut enää nähdä sukulaismiehiä yksin ja tämän takia kummisetääni katkesi välit kun hänelle selvisi, että pelotti jäädä yöksi. 
      Eli kyllä lapset voi traumoja saada jos liian aikaisin seksipuheita kerrotaan. 

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: tutti, valistus, tappi, lapset, vanhemmat, reppu, peppu