Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kahakka kirpputorilla, osa 47

Myyjä muuttaa hintaa varauksen jälkeen – syystä.
Taustatietoja: Keskustelu on käyty Naistenhuoneella. Kahakka kirpputorilla, osa 47

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 83 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Kilokalori 3.3.2020 0:39
      Tulos: -1230 (1342 ääntä)
      Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.

      Lainaa

    2. Elokuvaholisti 3.3.2020 0:43
      Tulos: +534 (554 ääntä)
      No nyt täytyy kyllä olla leffa todella lähellä sydäntä, jos pitää ihan lähteä myyjää mustamaalaamaan toisissa(kin) ryhmissä.

      Lainaa

    3. Pentti puhuva katsastusmies 3.3.2020 0:43
      Tulos: +741 (777 ääntä)
      Aiii vittu kun en nyt saanukkaan kusetettua sua myymään halvalla arvokasta tavaraa, niin nyt kerron kaikille että olet kusettaja!!! kyllä minä nyt tässä monta euroa menetin sun takia että sä tajusit mikä tämän oikea hinta oli! VOI PERKELEEN PERKELE

      Lainaa

    4. Pentti puhuva katsastusmies 3.3.2020 0:45
      Tulos: +849 (899 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Älä nyt tännekkin tule itkemään kuinka menetit hyvät kaupat tuosta leffasta xD

      Lainaa

    5. Tulos: +458 (476 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Moi Seppo :D

      Lainaa

    6. Kaikkivaltias 3.3.2020 0:55
      Tulos: +358 (384 ääntä)
      Kukahan tässä se kusettaja on. Hävytön urpo.

      Lainaa

    7. Tulos: -136 (204 ääntä)
      Kaikkivaltias: Kukahan tässä se kusettaja on. Hävytön urpo.
      Moi Seppo 2.0

      Lainaa

    8. Tulos: -678 (776 ääntä)
      Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)

      Lainaa

    9. Leda Lady 3.3.2020 1:27
      Tulos: +196 (234 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Tästä on lakipykäliä jotka ovat kanssasi eri mieltä.

      Lainaa

    10. Leda Lady 3.3.2020 1:29
      Tulos: +498 (526 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      "Juristi", huutonaurua. Muistitkos ne muut kohdat kauppalaista?

      Lainaa

    11. traumcity 3.3.2020 1:44
      Tulos: +404 (428 ääntä)
      Haha toi lehtijutulla egoilu. Nörtti äijä virnuilee joku hikinen Batman-DVD kädessä, joten don't fuck with me, keräillyt levyjä ennenkin.

      Lainaa

    12. Sopan hämmentäjä 3.3.2020 2:09
      Tulos: +359 (375 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Ketään ei kiinnosta. Itsekin olisin perunut kaupat jos tietämättäni myyn arvokasta kamaa pilkkahinnalla jossain facekirppiksellä. Kuka tahansa maalaisjärkinen sen ymmärtäisi. Jos siitä joku vetää herneen nenään ja ryhmästä potkitaan, niin ilomielin lähdenkin.

      Lainaa

    13. Sopan hämmentäjä 3.3.2020 2:10
      Tulos: +365 (377 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      Koitapa juristi mennä tuon kanssa käräjille jostain facekirppari DVD:stä. Voi olla että sut nauretaan pihalle.

      Lainaa

    14. traumcity 3.3.2020 2:13
      Tulos: -92 (114 ääntä)
      Sopan hämmentäjä: Ketään ei kiinnosta. Itsekin olisin perunut kaupat jos tietämättäni myyn arvokasta kamaa pilkkahinnalla jossain facekirppiksellä. Kuka tahansa maalaisjärkinen sen ymmärtäisi. Jos siitä joku vetää herneen nenään ja ryhmästä potkitaan, niin ilomielin lähdenkin.
      Joo on kyllä aika aivokuollutta Nean taholta edes pohtia tälläisiä. Jos tosta vetää toinen osapuoli herneet sieraimeen, niin mitä siitä sitten.

      Lainaa

    15. What the fuck 3.3.2020 2:37
      Tulos: +463 (473 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      Oikeustoimilain 3 luvun 28 §:n 1 momentti: "Jos joku, käyttäen hyväkseen toisen pulaa, ymmärtämättömyyttä, kevytmielisyyttä tai hänestä riippuvaista asemaa, on ottanut tai edustanut itselleen aineellista etua, joka on ilmeisessä epäsuhteessa siihen, mitä hän on antanut tai myöntänyt, tahi josta mitään vastiketta ei ole suoritettava, ei täten syntynyt oikeustoimi sido sitä, jonka etua on loukattu." T. Toinen jöuristi (nykyään ex, syy ilmenee kommentistasi)

      Lainaa

    16. Ihmeissään 3.3.2020 5:40
      Tulos: +276 (278 ääntä)
      Miten tämmönen Seppo voi olla elokuvakerhon puheenjohtaja? Jos sielä kaikki on tämmösiä Seppoja niin ei anna kauhean hyvää kuvaa ko. kerhosta

      Lainaa

    17. Tulos: +323 (327 ääntä)
      Ihmeissään: Miten tämmönen Seppo voi olla elokuvakerhon puheenjohtaja? Jos sielä kaikki on tämmösiä Seppoja niin ei anna kauhean hyvää kuvaa ko. kerhosta
      No tänne tais jo tulla koko Sepon elokuvakerhokuoro lainaamaan kauppalakia. Ja vielä päin helvettiä.

      Lainaa

    18. Tulos: -414 (440 ääntä)
      Nealla iski ahneus. Ärsyttäviä tuollaiset. Toki mustamaalaamanine on lapsellista, mutta nyt molemmat syyllistyivätä tähän.

      Lainaa

    19. Tulos: +82 (92 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      Hah, ja sitten kuitenkaan myyjällä ei ole mitään vastuuta tuotteestaan. Ja aina huudellaan ettei yksityisten välistä kirppis kauppaa säädellä kaikkea mitenkään.

      Lainaa

    20. Tulos: +297 (309 ääntä)
      Rehtori: Nealla iski ahneus. Ärsyttäviä tuollaiset. Toki mustamaalaamanine on lapsellista, mutta nyt molemmat syyllistyivätä tähän.
      Takas sinne Sepon elokuvakerhoon nyt. Yksi yrittää tietoisesti käyttää hyväksi toisen ymmärtämättömyyttä ja näet vain toisen ahneena?

      Lainaa

    21. Tulos: -268 (296 ääntä)
      Sopan hämmentäjä: Ketään ei kiinnosta. Itsekin olisin perunut kaupat jos tietämättäni myyn arvokasta kamaa pilkkahinnalla jossain facekirppiksellä. Kuka tahansa maalaisjärkinen sen ymmärtäisi. Jos siitä joku vetää herneen nenään ja ryhmästä potkitaan, niin ilomielin lähdenkin.
      Tän takia en oo Facebookin kirppiksillä. Onhan se varmaan perseestä myydä tietämättään liian halvalla, mutta ethän sä yhtäkkiä voi muuttaa mieltäs ja perua tai nostaa hintaa. Ihan yhtä junttimaista on tuo miehen viestien julkaisu, ja vielä lehtijutunkin. Hyväksy menetyksesi ja lähetä se hemmetin dvd eurolla.

      Lainaa

    22. Tulos: +93 (101 ääntä)
      Kai Seppo teki kepposen ja käy tam tam Juankoski here I come.

      Lainaa

    23. Tulos: -72 (114 ääntä)
      Saatana mitä mustamaalausta, se leffa kuuluu minulle!

      Lainaa

    24. Tulos: +350 (358 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      Ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa. Jestas, luuleeko joku siis oikeasti, että yhtään kenenkään on pakko myydä arvokasta tavaraa melkein ilmaiseksi jos ei ensin ole arvosta perillä? :D Enpä ole taas aikoihin typerämpää kuullut.

      Lainaa

    25. meissarifokat 3.3.2020 8:05
      Tulos: -199 (259 ääntä)
      Täällä on nyt aika vahva seponvastaisuushenki, mut sanon kuitenkin et tuntuu vähän kummalta se, miten seppoa kutsutaan kusettajaksi ja hyväksikäyttäjäksi. Kaikkihan sitä haaveilee huipuista kirppislöydöistä pikkurahalla, vasta eilen luin iltalehdestä jostain naisesta, joka keuli 20 eurolla kirppikseltä löytämällään schjerfbeckin teoksella. Aika nihkeää käytöstä sepolta kiukuta sivu suun menneestä hyvästä löydöstä, mutta ei se siitä minun mielestä tee kusettajaa ja hyväksikäyttäjää.

      Lainaa

    26. Pieni ero 3.3.2020 8:09
      Tulos: +338 (346 ääntä)
      meissarifokat: Täällä on nyt aika vahva seponvastaisuushenki, mut sanon kuitenkin et tuntuu vähän kummalta se, miten seppoa kutsutaan kusettajaksi ja hyväksikäyttäjäksi. Kaikkihan sitä haaveilee huipuista kirppislöydöistä pikkurahalla, vasta eilen luin iltalehdestä jostain naisesta, joka keuli 20 eurolla kirppikseltä löytämällään [...]
      Eihän siinä mitään, jos tekee löydön, mutta on eri asia alkaa vaatia kauppoja ja mustamaalaamaan myyjää, jos hän tajuaa tekevänsä virheen ja peruu kaupat.

      Lainaa

    27. Minäminä 3.3.2020 8:43
      Tulos: +193 (205 ääntä)
      Olen joskus ennenkin ihmetellyt ihmisten kaksinaismoralismia. Suurin osa varmaan on esimerkiksi sitä mieltä, että varastaa ei saa. Silti monet ihan surutta katsovat perusoikeudekseen käyttää toisen virhettä hyväkseen hyötyäkseen taloudellisesti hänen kustannuksellaan. Miten se oikeastaan eroaa varastamisesta? Jos nettikaupassa on 700 euron arvoinen takki, jonka hinnassa on pilkkuvirhe, niin niitä tilataan 7 euron hintaan vaikka kuinka monta, vaikka tilaajalle on ilmeistä sen olevan vahinko. Kun riski tulla syytetyksi varkaudesta on olematon, niin aika monesta tulee varas. Varastaminen on kiellettyä siksi, että tällä lailla yritetään turvata toisen omaisuutta. Mutta kun se omaisuus on uhattuna jonkin muun virheen kuin vartioimattajättämisen takia, niin silloin toisen omaisuutta ei tarvitsekaan suojata.

      Lainaa

    28. Tulos: +93 (109 ääntä)
      Elokuvakerho Monroelle facebookiin vaan ilmiantoa vihapuheesta, jota Seppo harrastaa. Kerhon jäsenet näköjään puolustaa herraansa jopa feissarimokissa, Jeesus kuinka naurettavaa.

      Lainaa

    29. Tulos: +213 (229 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Ei ole. Kaupan saa purkaa ennen sen tekoa. Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita. Mies on huijari.

      Lainaa

    30. Tulos: +61 (65 ääntä)
      Minäminä: Olen joskus ennenkin ihmetellyt ihmisten kaksinaismoralismia. Suurin osa varmaan on esimerkiksi sitä mieltä, että varastaa ei saa. Silti monet ihan surutta katsovat perusoikeudekseen käyttää toisen virhettä hyväkseen hyötyäkseen taloudellisesti hänen kustannuksellaan. Miten se oikeastaan eroaa varastamisesta? Jos [...]
      Se on petos, ei varkaus.

      Lainaa

    31. Tulos: +131 (139 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun ostaja hankkii vastaavan tuotteen muualta (Kauppalaki 13 luku 67 pykälä)
      Ei sovelleta yksityishenkilöiden väliseen kauppaan. Kuluttajansuoja koskee vain yrityksen ja yksityisen välistä kauppaa yksityisen suojaksi. Jos ostaja on alan yrittäjä, hänelle voi koitua seurauksia tuosta.

      Lainaa

    32. Tulos: +126 (134 ääntä)
      Vaikka kauppa olisi jo sovittu, sen voi purkaa. Ellei ostaja siihen suostu, voi ilomielin viedä asian käräjäoikeuteen. Muutaman kympin vuoksi tuskin kannattaa. Tämä on rinnastettavissa siihen, että jobbari ostaa mummolta kesämökin 10 000 €:lla, kun käypä hinta on 90 000 €, ja alan hyvin tunteva jobbari on kaupassa vahvempi osapuoli, joka tuomitaan petoksesta ja hyvittämään hintaero myyjälle.

      Lainaa

    33. Tulos: +211 (215 ääntä)
      Seppo koittaa yksityisillä sivuilla & porukan kesken lietsoa väkeä tänne puolustamaan. Meni niin naurettavaksi, että näin parhaaksi poistua Monroesta & lisäryhmistä. Huoh.

      Lainaa

    34. Paha Paavo 3.3.2020 12:07
      Tulos: +121 (125 ääntä)
      Tälläisissa tapauksissa kauppa on tehty vasta kun raha ja tavara on vaihtanut omistajaa.

      Lainaa

    35. Tulos: +133 (137 ääntä)
      Pitäisköhän Sepon miettiä muuta harrastusta jos leffojen keräily on näin vakavaa puuhaa. Aikuinen mies.

      Lainaa

    36. Tulos: -71 (105 ääntä)
      Vili: Ei ole. Kaupan saa purkaa ennen sen tekoa. Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita. Mies on huijari.
      Sori nyt vaan, mutta ei todellakaan ole rikollista ostaa kirppikseltä tuotetta, jonka kuvittelee olevan arvokkaampi, kuin hintapyyntö... Tällaisen kaupankäynnin moraalisuudesta jokaisella voi toki olla mielipiteensä, mutta poliisille on turha alkaa soittelemaan, vaikka huomaisikin vahingossa myyneensä muumimukinsa liian halvalla.

      Lainaa

    37. Tulos: +17 (25 ääntä)
      Mm. tämän takia jyrkkä ei somen kirpparipalstoille, ja vahva kyllä roskalavalle. Mielenterveys kiittää kun ei tarvitse säätää kaiken maailman mielensäpahoittajien, oman elämänsä huutokauppakeisareiden ja ohareiden kanssa.

      Lainaa

    38. Tulos: -77 (99 ääntä)
      Vili: Ei ole. Kaupan saa purkaa ennen sen tekoa. Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita. Mies on huijari.
      Mitenkäs, kun kirppareilla, huutokaupoissa ja jäämistöistä myydään kaikkea pilkkahintaan, kun ei viitsitä nähdä vaivaa selvittääkseen oikeaa arvoa. Tuleeko silloinkin paremmin tietävän maksaa enemmän?

      Lainaa

    39. Tulos: +99 (107 ääntä)
      LaLa: Mitenkäs, kun kirppareilla, huutokaupoissa ja jäämistöistä myydään kaikkea pilkkahintaan, kun ei viitsitä nähdä vaivaa selvittääkseen oikeaa arvoa. Tuleeko silloinkin paremmin tietävän maksaa enemmän?
      Huoh. Sinä saat myydä vaikka Lamborghinin eurolla, jos haluat. Tai jos et viitsi selvittää sen oikeaa hintaa, ja tuo hintapyyntö on sinulle ok. Jos kuitenkin on syytä olettaa, että myyjä ei tiedä myyvänsä esim. keräilyesinettä, on ihan kohtuullista mainita asiasta.

      Lainaa

    40. Tulos: -87 (107 ääntä)
      Lantsi: Huoh. Sinä saat myydä vaikka Lamborghinin eurolla, jos haluat. Tai jos et viitsi selvittää sen oikeaa hintaa, ja tuo hintapyyntö on sinulle ok. Jos kuitenkin on syytä olettaa, että myyjä ei tiedä myyvänsä esim. keräilyesinettä, on ihan kohtuullista mainita asiasta.
      Niin ja se 6€ oli tuolle myyjälle ok, kunnes joku tuli valaisemaan. Mikä siis tuossa oli mainitsemasi "Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita."

      Lainaa

    41. Tulos: -110 (138 ääntä)
      LaLa: Niin ja se 6€ oli tuolle myyjälle ok, kunnes joku tuli valaisemaan. Mikä siis tuossa oli mainitsemasi “Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita.”
      Käsittääkseni petosyritys olisi silloin, jos henkilöä painostetaan myymään sillä halvemmalla hinnalla. Tässä kuitenkin henkilö oli alunperin ok tuon 6€ pyyntinsä kanssa ja kirpputorin sääntöjen valossa olisi hänen se tullut myydä.

      Lainaa

    42. Tulos: +145 (157 ääntä)
      LaLa: Niin ja se 6€ oli tuolle myyjälle ok, kunnes joku tuli valaisemaan. Mikä siis tuossa oli mainitsemasi “Myös yksityisten välisessä kaupassa on petosyritys tuotteen todellisen arvon tietävänä ostaa se pilkkahinnalla. Laki tuntee ns. Heikomman osapuolen suojan, joka tarkoittaa juuri näitä tilanteita.”
      Niin, oli ok koska ei tiennyt että myytävällä artikkelilla oli mitään arvoa. Ostaja sen sijaan tiesi, ja yritti päästä hyötymään tietämättömyydestä. Kivahan se on saada arvokasta kamaa pilkkahintaan, mutta todella noloa suuttua kun ei onnistukaan.

      Lainaa

    43. Tulos: +186 (194 ääntä)
      Vuosia sitten tori.fi:ssä bongasin sattumalta myynti-ilmoituksen, jossa tarjottiin neljää Iittalan Festivo-kynttilänjalkaa hintaan 5e. Soitin heti myyjälle, kysyin tietääkö hän näiden esineiden todellisen arvon (nyrkkisääntö käytetyissä 10e/"solmu", noissa neljässä yhteensä 12 solmua), ja kun kertoi että tietää, tarjouduin maksamaan edes sen vitosen per jalka. Hän ei suostunut, sanoi vain että vitosen hän voi niistä yhteensä ottaa, pyörivät vain hän kaapissa turhana kun hän ei voi kynttilöitä polttaa. Siinä kohtaa olin iloinen tuuristani ja valinta oli aidosti myyjän. Ainut joka tuossa on mokannut, oli tuo ostajaehdokas, joka yritti käyttää toisen tietämättömyyttä hyväksi ja veti herneet nenuun kun ei onnistunut. Säälittävä tyyppi.

      Lainaa

    44. totuuden_torvi 3.3.2020 13:49
      Tulos: +81 (85 ääntä)
      Eipä tuo kummonen seikka ole, mutta nimen ja kasvojen sensurointi Sepon kohdalla lienee turhaa, kun mokan yhteydessä itse sanoo olevansa tuossa uutisessa. https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/733059-tasta-dvdsta-pyydetaan-jopa-90-euroa-loytyyko-sinun-leffahyllystasi-naita

      Lainaa

    45. Tulos: +82 (108 ääntä)
      Ymmärrän Sepon harmistuksen, mutta en tapaa, jolla hän toi asian julki. Itse olen ollut koko aikuiselämäni Keräilijä (hyllyistä löytyy ihan Suomen mittakaavassa aika suuret kokoelmat esim. leluja, sarjakuvia, leffoja ja etenkin vanhoja VHS-animerainoja - viimeisen kategorian kohdalla kehtaisin väittää jopa Suomen suurimmaksi, koska en ainakaan ole keräilypiireissä nähnyt kenelläkään laajempaa kokoelmaa), niin mulla on asiaan parikin mielipidettä. En pidä sitä tuomittavana, jos kirpparilta tekee esim. hyvän vinyylilöydön pilkkahintaan. Kaikilla myyjillä ei ole aikaa/kiinnostusta googlettaa jokaista myytävää tuotetta ja selvittää niiden mahdollista keräilyarvoa. Keräilytuotteita ei joka tapauksessa ole mitään järkeä myydä kirpparilla - siellä tuote tavoittaa korkeintaan muutamia kymmeniä paikallisia ihmisiä, ei missään nimessä Keräilijöitä, jotka olisivat valmiita maksamaan tuotteesta jopa sen oikean arvon. Josta päästään seuraavaan pointtiin. Se, että eBayssa maksetaan jostain pienen printin obskurdeista ö-luokan kauhuleffoista hunajaa, ei korreloi Pyhtäpitäjän facebook-ryhmän maksuhalukkuuteen. Nyrkkisääntönä sanoisin, että suomalainen ei halua maksaa mistään käypää hintaa, ja pitkin hampain ylipäätään mistään mitään. (Entisenä aspana muistelen edelleen lämmöllä sitä kädenvääntöä, jonka muovipussien maksullisuus asiakkaissa aiheutti. Ei ne muovipussit firmallekaan ole ilmaisia ja ne ovat inventoitavia tuotteita. Ihmeellistä.) Toki näitäkin keräilijöitä on, mutta se vaatii sitten jo myyjältä oikeaa ymmärrystä että missä ja milloin tuotetta kannattaa myydä. Tästä huolimatta. Vaikka (myös yksityisen) myyjän tehtäviin kuuluu tietää mitä on myymässä (paitsi sen arvo, myös se, onko tuote esim. turvallinen jälleenmyyntiin, yms.) niin tilanteessa, jossa on TÄYSIN selvää, että myyjä ei tiedä tuotteen arvoa ja ero pyyntihinnan ja todellisen arvon välillä on kymmenkertainen, ostajalla olisi kohteliaisuusnormeihin vedoten velvoite kertoa asiasta. Ehkä jopa moraalinen. Itse ostin aikoinani Dragon Ballin neljä ensipainosta johonkin kympin hintaan huutonetistä. (Ensipainos eroaa myöhemmistä painoksista siten, että kaikki myöhemmät painokset on sensuroitu, hence the hintaero) Siihen maailmanaikaan ennen mangakuplan puhkeamista niistä saatettiin SAADA (huom ero pyytämisen ja saamisen välillä, erittäin tärkeää keräilyarvon määrittämisessä) 50-100€. Eli olin tekemässä kaupoilla satojen eurojen ”voittoa”. Omatunto ei kuitenkaan antanut periksi koijata myyjää. En opiskelijana pystynyt tarjoamaan ostohintaa enempää rahaa, mutta kirjoitin myyjälle, että olen valmis purkamaan kaupan ilman negatiivista palautetta, jos tämä haluaa ne myydä jollekin toiselle oikealla arvollaan. Myyjä kuitenkin totesi, että siitä olisi hänelle liikaa vaivaa ja myi sovittuun rahaan minulle. Kyllä mulla on ainakin parempi mieli katsella omaa kokoelmaa hyvin muistoin kuin miettien, että ketä kirpparimammaa kunkin keräilytuotteen kohdalla sain koijattua myymään tietämättömyyttään halvemmalla. Tää on jo nyt hirveä tekstiseinä, mutta haluan tehdä yleisöpalveluksen (Facenkin) kirpparimammoille: Kun myytte (tai annatte lastenne myydä) vanhoja leluja - pliis, pliis, pliis, googlatkaa niiden arvo. On kymmeniä kertoja tullut kuultua jälkeenpäin itkua ja huutoa, että se My Little Pony/LPS/Kinder-hahmo olikin satasten arvoinen ja nyt joku Seppo osti sen pennillä eikä suostu antamaan takaisin. Ja teille mammoille, jotka OLETTE googlanneet ja laittaneet KAIKKI purkkakynäavaimenperät tonnin pyyntihinnalla - ei. Vaikka tuote onkin poni, se ei välttämättä ole Hasbron valmistama, jolloin se on käytännössä arvoton (ellei se ole Takara-poni, mutta sit tää tekstiseinä paisuis jo ihan mahdottomaksi), ”vaik ne kaikki kyl näyttää must samalt”. Juu. Ferrari ja Fiat on kummatkin autoja, mut ihan eri asia. Ja se, että se oliskin Hasbron poni, sen pitää olla _tietty_ poni (Lemon Dropit voitte heittää vaikka muovinkeräykseen, se on täysin arvoton, vaikka onkin Oikea Hasbron Poni). Ja kolmanneksi: ei, ei, ja vielä kerran, ei - Suomessa ette saa sitä kovinta huutokauppakärkihintaa, joka joskus Jenkeissä maksettiin 10 vuotta sitten, kun MLP oli vielä arvokuplassa. Jos tuotteen arvo on epäselvä, kysy somessa apua - ihmiset yllättävän hyvin kyllä auttavat.

      Lainaa

    46. Tulos: +69 (71 ääntä)
      Jäsen: Seppo koittaa yksityisillä sivuilla & porukan kesken lietsoa väkeä tänne puolustamaan. Meni niin naurettavaksi, että näin parhaaksi poistua Monroesta & lisäryhmistä. Huoh.
      Seppo ei taida olla ihan terve. Toivottavasti saa apua onfelmiinsa.

      Lainaa

    47. Tulos: +114 (118 ääntä)
      Itse seurasin tätä tilannetta sivusta ja Seppo itse sanoi että maksaa tuotteen vasta seuraavana päivänä eli se ei ollut edes maksanut tuota tuotetta tuolloin kun myyjä jo perui kaupat. Ärsyttää kyllä tuo Sepon lapsellinen käytös. Jos Seppo todella ois sen tuotteen halunnut olis itse sitten tarjonnut 51euroa tuosta eikä yrittänyt käyttää toisen tietämättömyyttä hyväks.

      Lainaa

    48. Tulos: +56 (62 ääntä)
      Uteliaana oli pakko etsiä tämä kyseinen uutinen. Pakko sanoa, että Seppo näyttää kyllä vähän surulliselta tapaukselta, jolla ei välttämättä ole paljoa muuta elämässään kuin nämä elokuvat. Ehkä kannattaisi opetella käyttäytymään mukavasti muita kohtaan :/

      Lainaa

    49. Tulos: +37 (47 ääntä)
      Tämä menee ihan ohi aiheesta, mutta sivuaa kuitenkin näissä kommenteissa käytävää keskustelua, siksi kirjoitan. Löysin joskus vuosikausia sitten paikallisesta kierrätyskeskuksesta Ilmari Tapiovaaran suunnitteleman Fanett-tuolin, siinä oli euron hintalappu. Ostin tietysti, loistokaupat! Mulle ei ole koskaan tullut mieleen, että olisin tehnyt väärin, kun en sanonut henkilökunnan edustajalle, että oikeastaan tämän tuolin kuuluis olla hurjan paljon kalliimpi. Toiminko minä siis moraalisesti väärin, kun tyytyväisenä ostin sen tuolin eurolla? Miten se homma menee, mikä on myyjän vastuu käyvän hinnan selvittämisessä ja mikä ostajan? Tajuan kyllä, että olisi väärin mennä joltain vanhukselta ostamaan arvohuonekaluja pilkkahintaan väittämällä niitä kaatopaikkatavaraksi, mutta mitäs kun myyjällä onkin - ainakin oletettavasti - kaikki valmiudet selvittää hintoja ja olla perillä asioista?

      Lainaa

    50. yli opisto hörhö 3.3.2020 15:54
      Tulos: +66 (76 ääntä)
      Tinka: Tän takia en oo Facebookin kirppiksillä. Onhan se varmaan perseestä myydä tietämättään liian halvalla, mutta ethän sä yhtäkkiä voi muuttaa mieltäs ja perua tai nostaa hintaa. Ihan yhtä junttimaista on tuo miehen viestien julkaisu, ja vielä lehtijutunkin. Hyväksy menetyksesi ja lähetä se hemmetin dvd eurolla.
      Onhan tuo ostaja tässä tilanteessa aivan täysi kusipää, ja kaikki jotka yhtään puolustelevat tuota käytöstä eivät ole juuri parempia.

      Lainaa

    51. yli opisto hörhö 3.3.2020 15:58
      Tulos: +112 (118 ääntä)
      parker: Tämä menee ihan ohi aiheesta, mutta sivuaa kuitenkin näissä kommenteissa käytävää keskustelua, siksi kirjoitan. Löysin joskus vuosikausia sitten paikallisesta kierrätyskeskuksesta Ilmari Tapiovaaran suunnitteleman Fanett-tuolin, siinä oli euron hintalappu. Ostin tietysti, loistokaupat! Mulle ei ole koskaan tullut [...]
      Mutta jos kassalla olisikin myyjä sanonut että hetkinen, tämä tuotehan on huomattavasti arvokkaampi ja meillä on valitettavasti tullut väärä hintalappu siihen. Olisitko alkanut kinaamaan että pakko saada tähän hintaan tämä tuote (jotkut idiootit tekee tätäkin), vai hyväksynyt että ei tullut löytöä tehtyä nyt? Koska mokassahan kävi niin että myyjä tajusi erheensä ennen kuin raha vaihtoi omistajaa, joten kauppa ei ollut valmis, mutta ostaja silti huutelee sitä huijariksi ympäri somea.

      Lainaa

    52. Tulos: +80 (84 ääntä)
      Kauhea taistelu leffasta, joka oli vielä kaiken lisäksi niin huono, että sen katsomisesta pitäisi maksaa katsojalle.

      Lainaa

    53. Tulos: +36 (40 ääntä)
      traumcity: Joo on kyllä aika aivokuollutta Nean taholta edes pohtia tälläisiä. Jos tosta vetää toinen osapuoli herneet sieraimeen, niin mitä siitä sitten.
      Kyllä mä joskus myin parilla eurolla kuudenkympin mukin, kun en kehdannut enää perua kauppaa. Ostaja ihan avoimesti nauroi mulle kaupat tehtyään.

      Lainaa

    54. Tulos: +159 (161 ääntä)
      totuuden_torvi: Eipä tuo kummonen seikka ole, mutta nimen ja kasvojen sensurointi Sepon kohdalla lienee turhaa, kun mokan yhteydessä itse sanoo olevansa tuossa uutisessa. [...]
      Seppo on itse vaatinut tätä. Lisäksi hän haluaa viedä asian oikeuteen. Hänen ystävänsä kouluajoilta ”sattuu olemaan nykyään ison konsernin asianajaja ja hän kertoi, että kyllä tuosta saa syytteen aikaiseksi.”

      Lainaa

    55. Tulos: +32 (42 ääntä)
      -x-x-: Sori nyt vaan, mutta ei todellakaan ole rikollista ostaa kirppikseltä tuotetta, jonka kuvittelee olevan arvokkaampi, kuin hintapyyntö… Tällaisen kaupankäynnin moraalisuudesta jokaisella voi toki olla mielipiteensä, mutta poliisille on turha alkaa soittelemaan, vaikka huomaisikin vahingossa myyneensä muumimukinsa liian halvalla.
      Ihmettelen, että miksi tämä kommenttini on saanut miinusta. Kuvitteleeko porukka tosissaan, että kaman ostaminen halvalla kirppiksiltä on laitonta. Kuten sanoin, se saattaa olla moraalitonta, mutta jos myyjällä ei ole mitään syytä epäillä, että myyjä ei ole kaikissa sielun ja ruumiin voimissa, ei siinä mitään laitonta tehdä. Ja selvyyden vuoksi sanottakoon Sepi tekee tässä itsestää täyden pellen enkä puolusta hänen käytöstään mitenkään.

      Lainaa

    56. Tulos: -52 (62 ääntä)
      NB: Kyllä mä joskus myin parilla eurolla kuudenkympin mukin, kun en kehdannut enää perua kauppaa. Ostaja ihan avoimesti nauroi mulle kaupat tehtyään.
      Ihan syystä nauroi.

      Lainaa

    57. Tulos: +76 (76 ääntä)
      Tästä puuttuu vielä kohta jossa Seppo ilmoittaa maksavansa leffan silti, vaikka kaupat on peruttu, ja tekevänsä poliisille ilmoituksen petoksesta - juttua sivusta seurannut

      Lainaa

    58. Tulos: +12 (12 ääntä)
      https://www.is.fi/autot/art-2000006395655.html

      Lainaa

    59. Mustaleski 3.3.2020 19:42
      Tulos: -57 (61 ääntä)
      Jos joku on itselle turhaa ja arvotonta, niin miksi en soisi toiselle halpoja kauppoja. Miettikää nyt tyyppiä joka tulee onnelliseks siitä, että sen kämpän seiniä kiertää kirjahyllyt, jotka on täynnä huonoa viihdettä. Eihän tonne ees lemmikkiä sekaan mahdu saati toista ihmistä. Jos se tulee onnelliseksi euron leffasta, niin on tuo ihmispolo sen ansainnut.

      Lainaa

    60. Tulos: +39 (41 ääntä)
      Tinka: Tän takia en oo Facebookin kirppiksillä. Onhan se varmaan perseestä myydä tietämättään liian halvalla, mutta ethän sä yhtäkkiä voi muuttaa mieltäs ja perua tai nostaa hintaa. Ihan yhtä junttimaista on tuo miehen viestien julkaisu, ja vielä lehtijutunkin. Hyväksy menetyksesi ja lähetä se hemmetin dvd eurolla.
      En ole Nea, mutta tuollaiselle Sepolle en myisi yhtään mitään. "Anna tänne se DVD tai kerron äidille... tai Internetille! INTERNETILLE!!!". "Sori, vein vahingossa kierrätyskeskukseen, ei voi auttaa". Muuten menisi vahingossa jätepuristimeen, mutta ehkäpä joku ei-seonnut elokuvakeräilijä sitten löydöstään ilahtuu. Sehän näiden kirpparien idea on, että jollekin olisi iloa siitä mikä minulle on roskaa ja maailma vähäsen paranisi. Sairaille, heikoille ja masentuneille en tätä suosittele mutta kylläkin miesvauvoille joilla on ihan liikaa käyttöaikaa: Seppo, jos haluat rahaa, poistu facesta, nouse takapuoleltasi, ja mene töihin.

      Lainaa

    61. Tulos: +91 (93 ääntä)
      FMteam: Seppo on itse vaatinut tätä. Lisäksi hän haluaa viedä asian oikeuteen. Hänen ystävänsä kouluajoilta ”sattuu olemaan nykyään ison konsernin asianajaja ja hän kertoi, että kyllä tuosta saa syytteen aikaiseksi.”
      Ahh tässä taitaa olla vuosikymmenen alun paras feissarimoka. Kiitos Feissarimokat FM ja kaikki kommentoijat! Sepolle jaxuhalit ja tsemppiä oikeustaistoon. :-D

      Lainaa

    62. What the fuck 3.3.2020 20:50
      Tulos: +81 (81 ääntä)
      FMteam: Seppo on itse vaatinut tätä. Lisäksi hän haluaa viedä asian oikeuteen. Hänen ystävänsä kouluajoilta ”sattuu olemaan nykyään ison konsernin asianajaja ja hän kertoi, että kyllä tuosta saa syytteen aikaiseksi.”
      Siis haluaa viedä oikeuteen A. Feissarimokat B. Nean C. Molemmat? Mikäli Seppo oikeasti haluaa viedä tämän asian eteenpäin miltään osin, on ehkä ihan hyvä, että on tullut noita kalliita leffoja keräiltyä. "Ison konsernin asianajajan" tuntiveloitus on vähän riippuen jotain 500e + alv luokkaa. Ja se ison konsernin asianajaja ei vielä kaiken lisäksi todennäköisesti edes tee hommia yksityisasiakkaille. Tai ole erikoistunut rikosoikeuteen. Success. T. Ex jöuristi taas

      Lainaa

    63. Blockplok 4.3.2020 7:58
      Tulos: +52 (54 ääntä)
      Ja näin meni Seppo blokatuksi FB:ssä. Samoissa ryhmissä ollaan ja sama harrastus mutta en kerro ollaanko tehty kauppoja ja jos ollaan niin kuinka paljon mutta enää ei ainakaan tehdä.

      Lainaa

    64. Tulos: +57 (59 ääntä)
      Siis tuo Seppohan on tasan tiennyt tuotteen arvon. Kun arvosta tietämätön saa arvon selville, Seppo suuttuu. Hän on käyttänyt kauppalain ymmärtämättömyyttä hyväkseen. Ihmettelen, että kehtaa jatkaa ruikuttamista. Oikeudessa nauravat Sepon pihalle, toki oikeuteen voi viedä vaikka naapurin kumisaappaat (joskin joutuu itse maksumieheksi). Sepon kannattaisi ehkä juristin sijaan suunnata lääkärille.

      Lainaa

    65. Tulos: +63 (71 ääntä)
      "Miehet ne osaa tehdä FB-kirppareilla kauppaa ilman säätöä" -kommentit puuttuu. Mutta hyvä luoja. Jos palautetaan asia maksimaalisiin mittasuhteisiinsa: kyse on ehkä 50 euron arvoisesta DVD:stä. Seppo lähtee 50 euron takia mustamaalaamaan myyjää, yllyttää kaverinsa tänne Feissarimokiin ja haastaa puoli maailmaa oikeuteen. Olen itse keräilijä kanssa, mutta 50 euroa ei keräilymaailmassa ole edes kovin paljon. Kun Sormusten herrat tulivat ekaa kertaa myyntiin, niin niiden erikoispainokset maksoivat 40 euroa. Nyt niitä saa 5 eurolla ja ainoa, mistä voi joutua maksamaan enemmän, on Bakshin TSH-piirretty, joka taas pyöri vuosia ale-laatikoissa. Ymmärtäisin, jos kyse olisi insuliinista tai jostain oikeasti tärkeästä, mutta - se on keräilyesine eikä edes kovin harvinainen. Jos Seppo tuon oikeasti tahtoisi, voisi hän ostaa sen ihan rehellisesti milloin vain.

      Lainaa

    66. Erkkilänerkki 4.3.2020 14:42
      Tulos: -31 (43 ääntä)
      Myös asiaa sivusta seuranneena voin sanoa että IHAN alunperin Seppo oli oikeassa ja myyjä oli väärässä. MUTTA. Sitten tämä alkoi paisua valitettavasti juuri Sepon käsistä tähän pisteeseen missä se on nyt ja tästä hän saa syyttää vain itseään. Henkilökohtaisesti olisin ollut Sepon housuissa widduuntunut mutta olisin ehkä vain lopettanut kaupankäynnin tämän myyjän kanssa enkä missään nimessä olisi alkanut levittämään mitään tälläistä ihme paskaa (Anteeksi ranskani). Tuota on kyllä Awen suomijulkaisuna suht harvinainen mutta en pitäisi 50€ arvoisena kuitenkaan. Ehkä puolet.

      Lainaa

    67. Tulos: +33 (33 ääntä)
      Elokuvaholisti: No nyt täytyy kyllä olla leffa todella lähellä sydäntä, jos pitää ihan lähteä myyjää mustamaalaamaan toisissa(kin) ryhmissä.
      Tai tunteidenhallinnassa ongelmia...

      Lainaa

    68. Jotakin mieltä 4.3.2020 21:01
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Ai riitaa ei tullutkaan muumimukista?

      Lainaa

    69. Minäminä 4.3.2020 23:25
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      parker: Tämä menee ihan ohi aiheesta, mutta sivuaa kuitenkin näissä kommenteissa käytävää keskustelua, siksi kirjoitan. Löysin joskus vuosikausia sitten paikallisesta kierrätyskeskuksesta Ilmari Tapiovaaran suunnitteleman Fanett-tuolin, siinä oli euron hintalappu. Ostin tietysti, loistokaupat! Mulle ei ole koskaan tullut [...]
      En tiedä mainitsemasi tuolin arvoa, mutta jos se on tuhansia, niin moraalisesti mielestäni toimit arveluttavasti, mikäli arvon tiesit. Lain mukaan toki et. Jos taas oikea arvo on muutamia kymppejä, ehkä jopa satasen, niin silloin ostaja voi ihan hyvin ajatella, että tästä vain halutaan päästä nopeasti eroon hinnalla millä hyvänsä. Ei jokaista hintaa ole velvollisuus kyseenalaistaa tietenkään, ainoastaan selkeät virheet. Ja kaikille on kai selvää, että ehjän, käyttökelpoisen tuolin arvo on enemmän kuin euron, joten selvästi ostaja vain halusi päästä siitä eroon. Toisaalta jos ostaja näkisi kirppiksellä kivan tuolin, jonka hinta olisi euron, niin ei hän ole velvollinen sen oikeaa arvoa selvittämään. Jos siis ostaja kuvittelee sitä ostaessaan ihan perustuoliksi, niin ei hän ole edes moraalisesti toiminut epärehellisesti.

      Lainaa

    70. Tulos: +12 (16 ääntä)
      LaLa: Käsittääkseni petosyritys olisi silloin, jos henkilöä painostetaan myymään sillä halvemmalla hinnalla. Tässä kuitenkin henkilö oli alunperin ok tuon 6€ pyyntinsä kanssa ja kirpputorin sääntöjen valossa olisi hänen se tullut myydä.
      Jeesus: Ahh tässä taitaa olla vuosikymmenen alun paras feissarimoka. Kiitos Feissarimokat FM ja kaikki kommentoijat! Sepolle jaxuhalit ja tsemppiä oikeustaistoon.
      Siis ajattele että 1-100€ kirpparikamasta lähdetään vääntämään oikeusjuttua. Ei kenenkään ole pakko myydä mitään jos ei halua. FB kirppiksen säännöistä viis Suosittelemme seuraamaan auton katalysaattori kauppaa. Se se vasta naurettavaa onkin. Työtävieroksuvat ihmiset arvometallien perässä

      Lainaa

    71. Tulos: +30 (30 ääntä)
      FMteam: Seppo on itse vaatinut tätä. Lisäksi hän haluaa viedä asian oikeuteen. Hänen ystävänsä kouluajoilta ”sattuu olemaan nykyään ison konsernin asianajaja ja hän kertoi, että kyllä tuosta saa syytteen aikaiseksi.”
      Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletteko pitäneet kirjaa siitä kuinka monta kertaa teitä ollaan oltu haastamassa käräjille? :’D Muistelisin, että tätä aiemmin ainakin pari kertaa. Ja mikä tärkeintä - onko kukaan ikinä toteuttanut näitä uhkaaseja? :DDD

      Lainaa

    72. Tulos: +17 (23 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Hahahahahahahaha ei

      Lainaa

    73. Tulos: +14 (14 ääntä)
      Seppo anna palaa, full speed loppuun asti, niin saadaan tästä vielä hupia pitkäksi aikaa.

      Lainaa

    74. Tulos: +17 (21 ääntä)
      Kilokalori: Myös facekirpparilla sovittu kauppa on sitova. Tämä taisi Nealta unohtua ilakoinnissaan. Hitto miten rasittava tyyppi.
      Mitäs siinä. Sitteen vaan odottamaan kutsua käräjille. Edes kaupan ei tarvitse myydä, jos tuotteen hinta on selvästi virheellinen.

      Lainaa

    75. Tulos: +10 (14 ääntä)
      FMteam: Seppo on itse vaatinut tätä. Lisäksi hän haluaa viedä asian oikeuteen. Hänen ystävänsä kouluajoilta ”sattuu olemaan nykyään ison konsernin asianajaja ja hän kertoi, että kyllä tuosta saa syytteen aikaiseksi.”
      Pitäisi olla syyttäjä saadakseen syyte aikaiseksi. Tuohan on kahden kuluttajan välinen riita toteutumattomasta kaupasta. Sepon vaatimus täysin kohtuuton.

      Lainaa

    76. Tulos: +2 (8 ääntä)
      https://oikeus.fi/fi/index/laatikot/riitojenkasittely.html Kai tuossa joku raja on mitä otetaan edes käsittelyyn? Näin pienellä maalla ei ole varaa siihen että kaikki yhden euron mönkään menneet kaupat käsitellään oikeudessa.

      Lainaa

    77. Tulos: +9 (9 ääntä)
      Njäh: “Miehet ne osaa tehdä FB-kirppareilla kauppaa ilman säätöä” -kommentit puuttuu. Mutta hyvä luoja. Jos palautetaan asia maksimaalisiin mittasuhteisiinsa: kyse on ehkä 50 euron arvoisesta DVD:stä. Seppo lähtee 50 euron takia mustamaalaamaan myyjää, yllyttää kaverinsa tänne Feissarimokiin ja haastaa puoli maailmaa [...]
      ”Nomutku toinen oli nainen ni siks on just tällästä säätöä!!!”
      Hene: ... Suosittelemme seuraamaan auton katalysaattori kauppaa. Se se vasta naurettavaa onkin. Työtävieroksuvat ihmiset arvometallien perässä
      Suosittelen myös ihan vaikka huvin vuoksi vilkaisemaan katalysaattorien hintoja.

      Lainaa

    78. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Yksityiskaupoissa tuote on sinun niin pitkään kunnes olet saanut maksun ja tuote on ostajalla, sitä ennen kaupan voi perua mistä syystä tahansa.

      Lainaa

    79. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Tais Seppo tajuta olevansa väärässä ku on vaihtanu nimensä facebookissa :D Tai onhan hän varmaan kyllä saannu paskaakin niskaan tosta aika paljon. Ja kyllä ihan aiheesta :D

      Lainaa

    80. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Juristi: Hauskinta tässä on se, että tuo ostaja oli ihan oikeassa. Sitova sopimus oli jo syntynyt, eikä sen peruuttaminen pätevästi ole mahdollista jos vastapuoli on jo saanut vastauksesta tiedon. (Oikeustoimilaki 1 ja 7 pykälät) Lisäksi myyjä joutuu vahingonkorvauksena maksamaan hinnanerotuksen, kun [...]
      On muitakin pykäliä olemassa. Turha tuijotella vain yhtä.
      Jos tuotteen hinnoittelussa on selkeä virhe, ei sitä tarvitse myydä. Tästäkin löytyy lakipykälä, mutten sitä jaksa itse alkaa etsimään.

      Lainaa

    81. Raskas katkarapu 9.8.2021 14:59
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      "Meillä on asiat aika hyvin" Tää oli viimeiset viikot ennen kuin korona pisti elämän uusiks. Toisaalta, mä luulen, että yhä riidellään kirppiskaupoista.

      Lainaa

    82. Tulos: +8 (8 ääntä)
      Hauskinta tässä on että kaverin nimi vaihtui facessa Seposta Soniksi tän tapauksen jälkeen. Keräilijällä lähti vähän keulimaan kun ei saanut harvinaiusuutta halvalla. Aina mainostaa kuinka hän itse vihaa trokareita, mutta itse ostaa kaikki halvat pois ja myy pian moninkertaiseen hintaan. Pelle mikä pelle.

      Lainaa

    83. Merkittävä mäyrä 29.1.2022 22:16
      Tulos: -10 (10 ääntä)
      Kyllä ostaja tuon luultavasti voisi viedä riita-asiana oikeuteen ja hyvä mahdollisuus olisi voittaa. Ei siinä nyt paljon järkeä olisi noilla euroilla ja vaivannäöllä, mutta jos haluaisi periaatesyistä sen tehdä, voisi pärjätä. Näin se lain mukaan menee, vaikka täällä maallikot mitä huutelisivat ja inttäisivät, että eri mieltä olijat ovat kaikki Sepon kavereita ja 90% antaisi tällekin kommentille alapeukkua kun ei tunnu reilulta. On ihan rikossyyte ja sakotkin annettu mm. 0,26e petoksesta irtokarkkien punnitsemisessa. Oikeus ei sikäli ole euromäärästä kiinni, jos joku haluaa tämän omalla riskillään ja kustannuksellaan riitauttaa. Syyttäjä ei toki tällaiseen verorahoja haaskaisi. Kaupasta on syntynyt kirjallinen sopimus kirpparin sääntöjen puitteissa ja toinen osapuoli on sen rikkonut kuultuaan, että levyllä saattaisi olla korkeampi keräilyarvo. Ei sopimus ole enää mitenkään siitä riippuvainen onko maksettu vai ei, kun maksusta on jo sovittu. Jos joku käytetty levy on myyjästä 6e arvoinen ja hän sopii sen sillä myyvänsä, niin ei siihen mitään ymmärtämättömyyspykälää voi soveltaa sen perusteella, että joku jossain saattaisikin maksaa siitä enemmän. Näin se lain näkökulmasta menee, oltiin moraalisesti mitä mieltä tahansa ja oli Seppo käyttäytynyt miten typerästi tahansa, tai vaikka joku olisi ryhtynyt ex-juristiksi kun lain logiikka ei miellytä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kirpputori, kirppari, kirppis, Halloween 3, dvd, elokuva, leffa, messenger, kunnianloukkaus, hinta, arvo, keräilyharvinaisuus

  • Uusimmat

  • Kategoriat