Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Selviytymisvinkit

Netti on pullollaan vinkkejä, mutta kuinka moni niistä oikeasti toimii?
Selviytymisvinkit

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 33 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Memerento 2.4.2020 0:53
      Tulos: +302 (314 ääntä)
      Kyllä kohta varmaan joku taas mikrottaa vaatteita.

      Lainaa

    2. Tulos: +448 (460 ääntä)
      Böböt.

      Lainaa

    3. Tulos: +90 (112 ääntä)
      Luulin aluksi, että vessapaperirullaa käytetään pillinä.

      Lainaa

    4. Tulos: -217 (281 ääntä)
      Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä — Kommenttisi ei pidä paikkaansa. T: Ylläpito ”Specifically, coronaviruses are thermolabile, which means that they are susceptible to normal cooking temperatures (70°C).” Lähde: WHO https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200221-sitrep-32-covid-19.pdf?sfvrsn=4802d089_2#page=2

      Lainaa

    5. Tulos: +80 (86 ääntä)
      Purnau: Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä
      Saunan kiukaassa kuolee

      Lainaa

    6. Tulos: +95 (101 ääntä)
      Purnau: Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä
      Mistähän vedit tuon 100 astetta? Viruksella ei ole tarkkaa lämpörajaa missä se säilyy tai kuolee vaan se alkaa tuhoutua jo huoneenlämmössä. Lämpötilan nosto nopeuttaa sen tuhoutumista ja vaateiden pesu 60 asteessa puolisen tuntia on ihan riittävää jo yksistään pesuaineen käytön vuoksi. WHO: Only minimal reduction in virus concentration after 21 days at 4°C and -80°C. Reduction in virus concentration by one log only at stable room temperature for 2 days. This would indicate that the virus is more stable than the known human coronaviruses under these conditions. Heat at 56°C kills the SARS coronavirus at around 10000 units per 15 min quick reduction).

      Lainaa

    7. Tulos: +54 (90 ääntä)
      Vessapaperirullat kasvaa paljon nopeemmin kuin neljässä viikossa. Emopaperirullasta sikiää sekunnin välein pieniä söpöjä vessapaperirullia, jotka vieroitetaan heti emostaan. Synnytys on sen verran raskasta emolle, että kuluu aivan loppuun.

      Lainaa

    8. Tulos: +117 (121 ääntä)
      Purnau: Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä
      Voitko kenties laittaa johonkin (luotettavaan, ei siis esim valomedia) lähteeseen linkin, jossa kerrotaan tutkimuksesta?

      Lainaa

    9. Tulos: +192 (198 ääntä)
      Ja ennen kuin joku innostuu saunomaan koronansa pois: virus selviää ihmisen sisällä, jossa on lämpötila on edelleen 36-37 astetta, vaikka saunassa olisi 90 astetta

      Lainaa

    10. Tulos: +87 (95 ääntä)
      Jos on oma sauna, sen lämmittäminen vähintään 80C ja sinne vaatteiden vienti luulisi olevan hyvä konsti tappaa pöpöt. Itse lomittajana olen joka työputken jälkeen vienyt kumpparit yöksi jälkilöylyihin eritoten vasikkaripulin (vaarallinen myös ihmisille) leviämisen estämiseksi Saapahan myös syytä lämmittää saunaa

      Lainaa

    11. Markku Virtanen 2.4.2020 11:44
      Tulos: +110 (114 ääntä)
      varpu: Ja ennen kuin joku innostuu saunomaan koronansa pois: virus selviää ihmisen sisällä, jossa on lämpötila on edelleen 36-37 astetta, vaikka saunassa olisi 90 astetta
      Eikä auta viinakaan, kun se menee ruuansulatuskanavaan eikä keuhkoihin, jossa virus lisääntyy.

      Lainaa

    12. Tulos: +230 (236 ääntä)
      Markku Virtanen: Eikä auta viinakaan, kun se menee ruuansulatuskanavaan eikä keuhkoihin, jossa virus lisääntyy.
      Entä jos vetää saunassa viinaa väärään kurkkuun? Silloin viina menee keuhkoihin ja samalla yskii paljon viruksia +80 asteen lämpötilaan, jossa ne kuolee.

      Lainaa

    13. Tulos: +29 (41 ääntä)
      Maininta UVC:stä ei oo tässä olennainen, tuskin nyt tommonen otsalamppu sellasta päästää. UVC:tä ei pääse auringostakaan maapallolle, vaan se suodattuu ilmakehässä. Pienempienergiset UVA ja UVB on ionisoivana säteilynä myös haitallisia eliöille, mut ei nyt tollasena lamppuna ihmiselle haitallisia (ellei nyt puhuta jonkun syövän kehittymisestä vuosien altistumisen jälkeen). Sinänsä Katin ajatuksessa on ideaa, käytetäänhän UV-valoa sterilointiin, mutta ei se tautia elimistöstä poista. Käytännössä yhtä turhaa kuin ruokaostosten desinfiointi.

      Lainaa

    14. Tulos: +194 (198 ääntä)
      Purnau: Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä — Kommenttisi ei pidä paikkaansa. T: Ylläpito [...]
      Upeaa toimintaa ylläpidolta. Toivottavasti joku lähettää teille kukkia tai suklaata. Virheellisten houreiden korjaaminen on varsin esimerkillistä toimintaa.

      Lainaa

    15. Tulos: +68 (72 ääntä)
      uv: Maininta UVC:stä ei oo tässä olennainen, tuskin nyt tommonen otsalamppu sellasta päästää. UVC:tä ei pääse auringostakaan maapallolle, vaan se suodattuu ilmakehässä. Pienempienergiset UVA ja UVB on ionisoivana säteilynä myös haitallisia eliöille, mut ei nyt tollasena lamppuna ihmiselle haitallisia (ellei nyt puhuta [...]
      Sterilointiin käytetään pääasiassa nimenomaan UVC:tä, sillä se toimii nopeasti ja tehokkaasti sekunneissa. UVA ja UVB ovat toki myös haitallisia eliöille, mutta toimivat huomattavasti hitaammin, joten niistä ei olisi paljon hyötyä otsalla poukkoilemassa sinne sun tänne. Siinä olet kuitenkin oikeassa, ettei tuollaisella otsavalolla tietysti ole mitään tekemistä UVC:n kanssa, eikä sitä ole tarkoitettu sterilointiin muutenkaan, joten vastaukseksi olisi riittänyt, ettei kyseinen valo toimi. Vastaus perustuu tähän BBC:n artikkeliin: https://www.bbc.com/future/article/20200327-can-you-kill-coronavirus-with-uv-light Tässä muutamia otteita: "There’s only one type of UV that can reliably inactivate Covid-19 – and it’s extremely dangerous." "Since the finding in 1878, artificially produced UVC has become a staple method of sterilisation – one used in hospitals, airplanes, offices, and factories every day." "As a result, a concentrated form of UVC is now on the front line in the fight against Covid-19." "Would UVA or UVB work instead? [...] The short answer: possibly – but you wouldn’t want to rely on it." "Research on Sars – a close relative of Covid-19 – found that exposing the virus to UVA for 15 minutes had no impact on how infectious it was."

      Lainaa

    16. Tulos: -41 (59 ääntä)
      Markku Virtanen: Eikä auta viinakaan, kun se menee ruuansulatuskanavaan eikä keuhkoihin, jossa virus lisääntyy.
      Kyllä se alkoholi keuhkoihin menee (kuten joka puolelle muutakin kehoa). Poliisit käyttävät edelleen ja sitkeästi puhallustestiä alkoholin määrittämiseen. Eivät vielä ole siirtyneet ruuansulatuskanavan alkoholipitoisuuden määrittämiseen.

      Lainaa

    17. Tulos: +45 (45 ääntä)
      Jef: Böböt.
      Jaana daidaa olla jo kibee böböisdä ku kuulosdaa sildä eddä ois nenä bahasdiggi dugos.

      Lainaa

    18. Tulos: +70 (74 ääntä)
      Joo: Kyllä se alkoholi keuhkoihin menee (kuten joka puolelle muutakin kehoa). Poliisit käyttävät edelleen ja sitkeästi puhallustestiä alkoholin määrittämiseen. Eivät vielä ole siirtyneet ruuansulatuskanavan alkoholipitoisuuden määrittämiseen.
      Jos keuhkoihin yrität saada juomalla sen verran alkoholia että siinä kuolee mikään muu kuin juoja niin et kyllä onnistu. Poliisi mitta promilleja, ja 3-4 promillea alkoholia hengitysilmassa on jo melkoinen saavutus. 70 prosenttiin mikä riittäisi kai tuohomaan viruksen on vielä aika lailla matkaa...

      Lainaa

    19. Tulos: +13 (39 ääntä)
      Mikä tuossa wc-paperissa lasin sisällä on siis idea? Tai hauskuus?

      Lainaa

    20. Tulos: +60 (64 ääntä)
      S: Mikä tuossa wc-paperissa lasin sisällä on siis idea? Tai hauskuus?
      Se on laitettu itämään, että kasvaa uusi.

      Lainaa

    21. Tulos: +44 (52 ääntä)
      Pib: Se on laitettu itämään, että kasvaa uusi.
      Joo, urpot eivät tajua, että sen hylsyn pitää olla hedelmöittynyt, että se itää. Yleensäkään eivät ole. Pistokkaasta vois lähtee paremmin.

      Lainaa

    22. Pitkä-Ripa 2.4.2020 22:48
      Tulos: +45 (47 ääntä)
      Joo: Kyllä se alkoholi keuhkoihin menee (kuten joka puolelle muutakin kehoa). Poliisit käyttävät edelleen ja sitkeästi puhallustestiä alkoholin määrittämiseen. Eivät vielä ole siirtyneet ruuansulatuskanavan alkoholipitoisuuden määrittämiseen.
      Viina menee ensin poskiin, sieltä aivoihin

      Lainaa

    23. Kummallista 3.4.2020 2:42
      Tulos: +31 (37 ääntä)
      Joo: Kyllä se alkoholi keuhkoihin menee (kuten joka puolelle muutakin kehoa). Poliisit käyttävät edelleen ja sitkeästi puhallustestiä alkoholin määrittämiseen. Eivät vielä ole siirtyneet ruuansulatuskanavan alkoholipitoisuuden määrittämiseen.
      Mutta vähenis se rattijuopottelu varmasti jos siirtyisivät. Ensin gastroskopian kaltainen toimenpide ja jos törkeä, nii sitte tarkkuusmittaukseen kolonoskopian tapaiseen sairaalalle.

      Lainaa

    24. Isä neljän, joka olet töissä 3.4.2020 7:24
      Tulos: +6 (20 ääntä)
      Joo: Kyllä se alkoholi keuhkoihin menee (kuten joka puolelle muutakin kehoa). Poliisit käyttävät edelleen ja sitkeästi puhallustestiä alkoholin määrittämiseen. Eivät vielä ole siirtyneet ruuansulatuskanavan alkoholipitoisuuden määrittämiseen.
      Siis hetkinen? Syötkö sinä eri ruumiinaukolla kuin puhallat?

      Lainaa

    25. Julukaisija 3.4.2020 8:54
      Tulos: +40 (44 ääntä)
      Hienoa virheellisen tiedon korjaamista feissarimokilta. Kylmä tosiaan vain pidentää yleisesti virusten viabiliteettiaikaa, kemiallisten prosessien hidastuessa, kun taas riittävä lämpötila denaturoi ja näin tuhoaa viruksen proteiinivaipan. Virus ei kuitenkaan kuole missään lämpötilassa, kun ei ole ensinkään ollut elossa.

      Lainaa

    26. Kummallista 3.4.2020 13:25
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Julukaisija: Hienoa virheellisen tiedon korjaamista feissarimokilta. Kylmä tosiaan vain pidentää yleisesti virusten viabiliteettiaikaa, kemiallisten prosessien hidastuessa, kun taas riittävä lämpötila denaturoi ja näin tuhoaa viruksen proteiinivaipan. Virus ei kuitenkaan kuole missään lämpötilassa, kun ei ole ensinkään ollut elossa.
      Viimeisessä virkkeessäsi joudutaan pohtimaan filosofista dilemmaa, miten määritellään elämä. Tieteen puolelta tähän ei vielä ole käsittääkseni yksipuolista vastausta saatu.

      Lainaa

    27. saunatonttu 3.4.2020 14:19
      Tulos: +15 (35 ääntä)
      öhmi: Itse lomittajana olen joka työputken jälkeen vienyt kumpparit yöksi jälkilöylyihin eritoten vasikkaripulin (vaarallinen myös ihmisille) leviämisen estämiseksi Saapahan myös syytä lämmittää saunaa
      Mahtaa olla muikeat tuoksut seuraavissa löylyissä. Itse suosin saunatuoksuja kuten eukalyptus jne. :)

      Lainaa

    28. Tulos: +26 (28 ääntä)
      Purnau: Äh! Ei se koronavirus kuole missään +70asteessa. Onhan siitä uutisoitu jo vaikka missä ja kuinka paljon, ettei edes 100astetta siihen riitä
      Olisiko tässä mennyt fahrenheit ja celsius sekaisin jotain uutista luettaessa? 100 fahrenheitia kun on melkein 38 astetta.

      Lainaa

    29. Julukaisija 4.4.2020 17:45
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Kummallista: Viimeisessä virkkeessäsi joudutaan pohtimaan filosofista dilemmaa, miten määritellään elämä. Tieteen puolelta tähän ei vielä ole käsittääkseni yksipuolista vastausta saatu.
      Elämiseen ja elävänä olemisen määritelmiin on liitetty jokseenkin vakiintuneita ominaisuuksia, joten voisi jopa sanoa että tieteellisessä mielessä tälläinen konsensus on saavutettu. Ominaisuuksiin kuuluvat mm. liikkuminen, aineenvaihdunta (ravinnon sisäänotto, eritys ja ravinnon muuttaminen energiaksi) ja ulkoisiin ärsykkeisiin reagoiminen. Esimerkiksi ihmisen elämä päättyy, kun nämä toiminnot päättyvät. Viruksella näitä toimintoja ei tapahdu koskaan.

      Lainaa

    30. Tulos: +22 (24 ääntä)
      saunatonttu: Mahtaa olla muikeat tuoksut seuraavissa löylyissä. Itse suosin saunatuoksuja kuten eukalyptus jne.
      Ei sauna haise, kunhan kumpparit on kunnolla pesty (ei paskakokkareita jäänyt pohjaan töiden jäliltä) laitta paperia niiden alla ja otat ne seuraavana aamuna pois. Kryptosporidioosi on viime aikoina ollut suuri vaiva tiloilla, eikä tuo alkueläin (ei siis virus eikä bakteeri) kuole kylmässä, eikä tyypilliset desnfiointiaineetkaan siihen tehoa, nopeiten niistä pääsee eroon kuivassa ja kuumassa paikassa

      Lainaa

    31. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kummallista: Mutta vähenis se rattijuopottelu varmasti jos siirtyisivät. Ensin gastroskopian kaltainen toimenpide ja jos törkeä, nii sitte tarkkuusmittaukseen kolonoskopian tapaiseen sairaalalle.
      Kyllä se gastroskopia on se pahempi. Voitte käydä vaikka testaamassa. Itse olen käynyt ja oletin itsekin asian olevan toisinpäin ennen kuin sain kokemuksia asiasta.

      Lainaa

    32. Hairysteed 8.4.2020 16:09
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Virus ei voi kuolla, koska se ei ole elävä organismi.

      Lainaa

    33. Salamanteri 4.5.2020 17:02
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Njäh: Entä jos vetää saunassa viinaa väärään kurkkuun? Silloin viina menee keuhkoihin ja samalla yskii paljon viruksia +80 asteen lämpötilaan, jossa ne kuolee.
      Hyvä pointti! xD Sain tästä mehevät naurut.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: vessapaperi, talouspaperi, otsalamppu, uv-valo, koronavirus, vinkit, vinkki, kuva, sanomalehti, uuni, lämpö, laukku, pakastin, pakastaa, uv-säteily, UV-säteet, uvc