Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mielensäpahoittajat, osa 70

Haluatko tulla tuhkatuksi? Tiesitkö tästä laista?
Mielensäpahoittajat, osa 70

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 52 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Puluparka 5.5.2020 0:30
      Tulos: +537 (545 ääntä)
      Sääli, ettei Aulikki itse ole paikalla katsomassa, miten hautaustyöntekijä ottaa vastaan vaatimuksen haudata henkilö pykälien vastaisessa uurnassa.

      Lainaa

    2. Kummikäki 5.5.2020 0:35
      Tulos: +581 (591 ääntä)
      Kun minusta aika jättää, niin säilytettäköön tuhkani joko Lidlin lenkkarissa tai muumimukissa. Niissä välittyy elonpäivieni kulttuurihistoriallinen ajankuva tulevaisuuden historiantutkijoille.

      Lainaa

    3. Toj Karin 5.5.2020 0:35
      Tulos: +495 (505 ääntä)
      Hetken meinasi jo näyttää, että Aulikki ottaa uuden tiedon ilolla vastaan, mut onneksi järki lopulta voitti. SOME ON PERKELE RIEHUMISTA, HUUTAMISTA JA SYYTTELYÄ VARTEN!!

      Lainaa

    4. Rahastusta! 5.5.2020 0:43
      Tulos: +478 (480 ääntä)
      Kaupankassatkin vaan tyhmiä lakeja rustailee. Että pitäisi vielä ostoksetkin maksaa bisnesmielessä vaan.

      Lainaa

    5. Tulos: +401 (405 ääntä)
      On se nyt kumma prkl, kun yritykset tarjoavat tuotteita ja palveluita bisnesmielessä ja vielä lakien mukaan. On se hulluksi mennyt tämä maailma.

      Lainaa

    6. Tulos: +291 (297 ääntä)
      Täst tuli jotenkin mieleen se uutinen, kun seurakunta ilmoitti hautapaikan ajan loppumisesta 30 vuoden jälkeen. Uutisen kommenteissa pohdittiin että minne se arkku ja ruumis viedään.

      Lainaa

    7. Tulos: +105 (123 ääntä)
      Eiköhän se olis parempaa bisnestä hautaustoimistoille myydä niitä maatumattomia uurnia. Materiaaleista vois pyytää ehkä hitusen isompia summia.

      Lainaa

    8. traumcity 5.5.2020 2:34
      Tulos: +236 (244 ääntä)
      "Moni muukin on samaa mieltä" että ihmisen uurnaksi on OK mikä tahansa tupperwaren kippo, ja maatuvat uurnat on hautajaistoimistojen bisnestä ja salajuoni. Sen verran spesifi ja random ajatus tuossa on että kuinkahan moni on samaa mieltä?

      Lainaa

    9. fruttidinightmare 5.5.2020 4:28
      Tulos: +156 (160 ääntä)
      Onpas häiritsevää ,kun pilkkua käytetään noin...

      Lainaa

    10. Indiana Jones 5.5.2020 5:56
      Tulos: +174 (176 ääntä)
      "Geologeille hommia"?

      Lainaa

    11. Tulos: +75 (83 ääntä)
      Luin koko ajan "Aulikki otti kuvan uumasta" ja ihmettelin keskustelua hieman kunnrs tajusin lukivirheeni.

      Lainaa

    12. Tulos: +49 (63 ääntä)
      Luin koko ajan "Aulikki otti kuvan uumasta" ja ihmettelin keskustelua hieman kunnrs tajusin lukivirheeni.
      Niinpä: Luin koko ajan “Aulikki otti kuvan uumasta” ja ihmettelin keskustelua hieman kunnrs tajusin lukivirheeni.
      No näköjään luin koko aloituksen väärin... "Uunipussi" Ajattelin että toi on sellanen kaurapussi millä lämmitetään niskoja yms.

      Lainaa

    13. Tulos: +43 (59 ääntä)
      fruttidinightmare: Onpas häiritsevää ,kun pilkkua käytetään noin…
      mistä niitä,pösilöitä oikein tuleE ?..ei ole ainoa jonka,olen nähnyt noin raiskaavan pilkkuA ..

      Lainaa

    14. Tulos: +86 (96 ääntä)
      No onhan hautaaminen aika hyväkatteista pisnestä. Harvempi kilpailuttaa hautauspalveluita läheisen poismenon yhteydessä.

      Lainaa

    15. Tulos: +14 (64 ääntä)
      No joo: No onhan hautaaminen aika hyväkatteista pisnestä. Harvempi kilpailuttaa hautauspalveluita läheisen poismenon yhteydessä.
      Mitä nyt muutaman kerran ollut arkkuja, kukkalaitteita sun muita ollut valitsemassa, niin ei niitä kyllä hinnalla ole pilattu.

      Lainaa

    16. Tulos: +189 (191 ääntä)
      Aulikilla ei alkuun ollu tästä laista mitään tietoa, mutta lopussa tiesi monen ajattelevan että onpa typeriä nämä lait. Nopeesti ehti tehdä mielupidetutkimusta.

      Lainaa

    17. HepomiestenTietotoimisto 5.5.2020 8:14
      Tulos: -40 (66 ääntä)
      Miksi se teki ton pussin jos tarkoitus on haudata uurnassa? Kyllä tuhkaa saa säilyttää maatumattomaasakin uurnasssa jos on tarkoitus vain haudata tuo sisäpussi tai sirotella tuhkat siitä. :)

      Lainaa

    18. Tulos: +50 (56 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Miksi se teki ton pussin jos tarkoitus on haudata uurnassa? Kyllä tuhkaa saa säilyttää maatumattomaasakin uurnasssa jos on tarkoitus vain haudata tuo sisäpussi tai sirotella tuhkat siitä.
      Ja sille uurnalle tehdään sitten mitä?

      Lainaa

    19. Tulos: +127 (129 ääntä)
      PIN: Ja sille uurnalle tehdään sitten mitä?
      Uudelleenkäytetään keksipurkkina.

      Lainaa

    20. Tulos: -52 (68 ääntä)
      Mitä helvettiä? Ei mitään tuollaista lakipykälää ole olemassakaan. Se on totta että tavalliset ev.lut. hautausmaat ei tykkää ottaa vastaan maatumattomia uurnia maahan upotettavaksi koska haluavat kierrättää noita paikkoja aina joidenkin kymmenien vuosien välein. Kustannustehokasta nääs, kun tuo yleisen hautausmaan ylläpito on lailla heille määrätty. Mutta edelleen uurnaholvipaikkoja on olemassa ja haudata saa omallekin maalle ja yksityisiä hautausmaitakin on olemassa. Vapaa-ajattelijoiden liitto ja ateistit ylläpitää hyvää listaa vaihtoehtoisista ei-kirkollisista hautapaikoista. Se että maatumaton uurna olis jotenkin kielletty on ihan täyttä paskapuhetta.

      Lainaa

    21. Tulos: +84 (86 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Miksi se teki ton pussin jos tarkoitus on haudata uurnassa? Kyllä tuhkaa saa säilyttää maatumattomaasakin uurnasssa jos on tarkoitus vain haudata tuo sisäpussi tai sirotella tuhkat siitä.
      Kaksi eri tyyppiä. Anne teki uurnapussin. Maatumattoman uurnan omisti Aulikki.

      Lainaa

    22. siiseliini 5.5.2020 10:39
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Puluparka: Sääli, ettei Aulikki itse ole paikalla katsomassa, miten hautaustyöntekijä ottaa vastaan vaatimuksen haudata henkilö pykälien vastaisessa uurnassa. Olen töissä seurakunnassa ja mietin juuri uskallanko linkata tämän meidän hautaustoimen vastaavalle. Kuulen jo päässäni sen kommentit.

      Lainaa

    23. siiseliini 5.5.2020 10:39
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      siiseliini:
      Täähän meni hienosti :DD

      Lainaa

    24. siiseliini 5.5.2020 10:41
      Tulos: +75 (79 ääntä)
      Mutta siis, hautaustoimilaissa on myös pykälä, että vainajan tahtoa on noudatettava. Kyselin sitten, että mites jos vainajan tahto on hautaustoimilain vastainen. Silloin mennää muilta osin hautaustoimilain mukaan ja vainajan tahto noudatetaan niiltä osin kuin se on laillista.

      Lainaa

    25. Tulos: +98 (100 ääntä)
      Hetkinen. Millä se hautaustoimisto saa lisää pätäkkää siitä että uurnat maatuu? Meinasiko tuo valittaja että maatumattoman voisi käyttää myöhemmin uudelleen?

      Lainaa

    26. Tulos: -18 (32 ääntä)
      Aulikki nyt on... Aulikki, mutta tuo Annekaan ei ihan viisas ole jos rupeaa tuommoisen pirttiöyhöttäjän ajatuksenjuoksusta loukkaantumaan.

      Lainaa

    27. Tulos: +27 (35 ääntä)
      PIN: Ja sille uurnalle tehdään sitten mitä?
      Pistetään tuhkineen takanreunalle. Jos ei ole takkaa, sellainen tulee rakentaa tuhkauurnan säilytyspaikaksi.

      Lainaa

    28. Kilokalori 5.5.2020 12:48
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      traumcity: “Moni muukin on samaa mieltä” että ihmisen uurnaksi on OK mikä tahansa tupperwaren kippo, ja maatuvat uurnat on hautajaistoimistojen bisnestä ja salajuoni. Sen verran spesifi ja random ajatus tuossa on että kuinkahan moni on samaa mieltä?
      Pahviloota on paras. Eikä tartte mitään pakkausta, kun tuhkat sirotellaan.

      Lainaa

    29. Tulos: +39 (53 ääntä)
      Mun tuhkat tulee säilöä isoon, vihreään roska-astiaan ja säilyttää ulkona. Voi sitten tutut morjestaa jos ohi kävelevät, näytänhän silloin samalta kuin eläessänikin.

      Lainaa

    30. Tulos: +11 (41 ääntä)
      Jaa’a: Pistetään tuhkineen takanreunalle. Jos ei ole takkaa, sellainen tulee rakentaa tuhkauurnan säilytyspaikaksi.
      Joka on laitonta. Siis se tuhkien säilöminen yhtään pidempään kuin on tarpeen. Talven yli vielä ymmärtää, jos ei halua hyödyntää seurakuntien ylläpitämiä hautausmaita, mutta kyllä ihmetyttää kyllä ihmiset, jotka säilyttää sitä mummua tai iskää tai enoa tai lasta uurnassa takan reunalla ihan vain kun ei joko saa aikaiseksi hoitaa hautausta kunniallisesti loppuun, tai ei kykene luopumaan siitä läheisen tomumajasta.

      Lainaa

    31. Tulos: +46 (50 ääntä)
      En ole ikinä ajatellut, että haluaisin tuhkausta sitten kun kuolema korjaa. Mutta tuo pussukka on kyllä niin kiva idea, että melkein voisi alkaa harkitsemaan.

      Lainaa

    32. Tulos: -28 (38 ääntä)
      On toi pussi kyllä vähän ideana outo...

      Lainaa

    33. Tulos: 0 (12 ääntä)
      Ostin taannoin pahvisen uurnan. Maksoikohan 35 euroa. Onneksi viimeksi ostamassani 39 tuuman telkussa sai pahvit ilmaiseksi, olisi muuten hinta moninkertaistunut.

      Lainaa

    34. Ei ole mitään ilmaista 5.5.2020 18:38
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Ville: Ostin taannoin pahvisen uurnan. Maksoikohan 35 euroa. Onneksi viimeksi ostamassani 39 tuuman telkussa sai pahvit ilmaiseksi, olisi muuten hinta moninkertaistunut.
      Ei saanut ilmaiseksi. Ne pahvit on laskettu hintaan. Okei, ei ne nyt tohon uurnaan verrattuna paljon mitään maksa, mutta useamman euron kuitenkin.

      Lainaa

    35. Tulos: +27 (27 ääntä)
      Kyllä, piti tarkistaa. Ei ole mainintaa hautausastian maatumisesta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

      Lainaa

    36. Tulos: +53 (53 ääntä)
      Meillä hiljattain lähiomaisen hautajaisia järjestellessä hirveän rahanahne hautaustoimisto ilmeisen bisnesmielessä ihan avoimesti kertoi meille, ettei meidän ole välttämätöntä ostaa heiltä uurnaa, vaan halutessamme uurnan voi tehdä itsekin. Tai uurnan sijaan tehdä pussin, missä tuhkat haudataan. Kunhan se uurna tai pussi on tosiaan tehty maatuvasta materiaalista.

      Lainaa

    37. Tulos: +18 (20 ääntä)
      PIN: Joka on laitonta. Siis se tuhkien säilöminen yhtään pidempään kuin on tarpeen. Talven yli vielä ymmärtää, jos ei halua hyödyntää seurakuntien ylläpitämiä hautausmaita, mutta kyllä ihmetyttää kyllä ihmiset, jotka säilyttää sitä mummua tai iskää tai enoa tai lasta uurnassa takan reunalla ihan vain kun ei joko saa [...]
      Laitonta juuri siksi, että niitä löytynyt jäämistöistä eikä kukaan enää tiennyt, kenen tuhkat kyseessä. Niitä kun ei oikein voi roskiinkaan heittää ja nimettömänä hautaaminen olisi aika tylyä.

      Lainaa

    38. Tulos: +54 (54 ääntä)
      traumcity: “Moni muukin on samaa mieltä” että ihmisen uurnaksi on OK mikä tahansa tupperwaren kippo, ja maatuvat uurnat on hautajaistoimistojen bisnestä ja salajuoni.
      Pakottavat ostamaan maatuvan uurnan, jotta tuhkattu vainaja joutuu ostamaan aina uuden ja uuden tuotteen entisen maatuessa. :D

      Lainaa

    39. Tulos: -7 (33 ääntä)
      Hupaisaa tehdä aloitus hastagilla #ekologinenhautaus ja alkaa sen alla taistelemaan oikeudesta haudata porukkaa maatumattomissa purkeissa. Joskus on hyvä taito oppia sanomaan vain "Oho, enpä tiennyt tuota" ja jatkaa elämää. Mutta pitäähän feissarimokiinkin olla sisältöä.

      Lainaa

    40. Hautausmaanvartija 6.5.2020 14:12
      Tulos: +37 (37 ääntä)
      Noh, jospa tälleen suntiona hyppään keskusteluun hieman.. Eli, uurnaa saa säilyttää vaikka siellä takanreunalla, mutta ei pysyvästi; se tulee haudata tai tuhkat sirotella 2 vuoden kuluessa. Jos haluaa haudata koko uurnan, sen tulee olla maatuvaa materiaalia. Tuhkat voi jakaa, mikäli vainaja on tahtonut sijoituspaikaksi jonkin muun kuin uurnalehdon, mutta 50% tuhkista tulee päätyä viralliselle hautausalueelle. Uurnaa ei ole pakko ostaa, vaan sen voi myös vuokrata hautaustoimistosta. Tällöin tuhkien sirottelun jälkeen tyhjä uurna luovutetaan suntiolle joka toimittaa sen eteenpäin. Voi myös hankkia oman, maatumattoman uurnan, jota sää säilyttää takanreunalla tai vinttikomerossa vaikka maailman tappiin asti, kunhan tuhkat on siroteltu/haudattu ajallaan. Hautausmailla on nimetyt alueet tuhkien sirotteluun ja uurnien laskuun, niinkutsutut uurnalehdot.

      Lainaa

    41. niinnooh..... 6.5.2020 15:08
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Tips: Kyllä, piti tarkistaa. Ei ole mainintaa hautausastian maatumisesta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457
      Luitko kaikki lait, mihin hautauslaissa on viitteitä? Hautaustoimilaki 1 § Soveltamisala Hautaamisesta ja hautausmaasta on lisäksi voimassa, mitä terveydensuojelulaissa (763/1994) ja sen nojalla säädetään. Terveydensuojelulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940763 3 § (9.11.2018/860) Suhde eräisiin säädöksiin Terveydensuojelusta säädetään lisäksi ympäristönsuojelulaissa (527/2014), vesihuoltolaissa (119/2001), säteilylaissa (859/2018), terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa annetussa laissa (322/1987), työturvallisuuslaissa (738/2002), vesilaissa (587/2011), jätelaissa (646/2011), maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999), ulkoilulaissa (606/1973), eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa (26/1920), elintarvikelaissa (23/2006), kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011) sekä eläinlääkintähuoltolaissa (765/2009). Että siitäpä sitten lukemaan joka pykälä, mihin maatumattoman astian hautaaminen voisi vaikuttaa tai ylipäätään ruumiin hautaaminen muualle, kuin sille kaavoitetulle aluelle.

      Lainaa

    42. Tulos: -5 (21 ääntä)
      PIN: ihmetyttää kyllä ihmiset, jotka säilyttää sitä mummua tai iskää tai enoa tai lasta uurnassa takan reunalla ihan vain kun ei joko saa aikaiseksi hoitaa hautausta kunniallisesti loppuun, tai ei kykene luopumaan siitä läheisen tomumajasta.
      Aw, kissani kummitusko se siellä kommentoi katkerana, kun siskonsa tomut lepäilevät vielä yöpöydällä? :D Ei hätää, tänä kesänä hautaamme hänet viereesi <3 (tässä pitää tietää edesmenneet kissani Pin ja Pon)

      Lainaa

    43. Tulos: +13 (13 ääntä)
      Uurnan voi todellakin tehdä itse, se poltetaan niin matalissa asteissa että se hajoaa maassa esim. roudan vaikutuksesta. Kysyin tähän tarkat ohjeet kun tein saviuurnan sukulaiselle. Itse tehtynä noin 50e, hautaustoimistossa 450e.

      Lainaa

    44. Tulos: -4 (6 ääntä)
      niinnooh…..: Luitko kaikki lait, mihin hautauslaissa on viitteitä? Hautaustoimilaki 1 § Soveltamisala Hautaamisesta ja hautausmaasta on lisäksi voimassa, mitä terveydensuojelulaissa (763/1994) ja sen nojalla säädetään. Terveydensuojelulaki [...]
      Mokassa viitattiin hautaustoimilakiin. Kyllähän me kaikki olemme (toivottavasti) tietoisia mm. jätelain ja ympäristösuojelulain määräyksistä, joiden mukaan maaperään ei sovi panna mitään maatumatonta tai mikä saattaisi aiheuttaa ympäristön pilaantumista. Mutta näihin säädöksiin mokan pätijä ei viitannut, vaikka olisi ehkä pitänyt.

      Lainaa

    45. Tulos: -2 (4 ääntä)
      CC: Hupaisaa tehdä aloitus hastagilla #ekologinenhautaus ja alkaa sen alla taistelemaan oikeudesta haudata porukkaa maatumattomissa purkeissa. Joskus on hyvä taito oppia sanomaan vain “Oho, enpä tiennyt tuota” ja jatkaa elämää. Mutta pitäähän feissarimokiinkin olla sisältöä.
      Puhumattakaan ihan siitä kremaatiosta itsessään johon kuluu merkittävästi enemmän energiaa kuin tavalliseen hautaukseen.

      Lainaa

    46. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Ottamatta kantaa mokan kinasteluun, #ekologinenhautaus tuntuu lievästi sanoen vitsiltä polttohautauksen yhteydessä. En usko olevan kovinkaan ekologista polttaa ruumiita arkkuineen äärimmäisen kuumissa uuneissa. Toisaalta ei ole kovin luontoystävällisyä haudata paksulti maalattuja ja lakattuja arkkuja. Todellinen ekohautaus tapahtuisi joko ilman arkkua tai täysin maatuvassa arkussa.

      Lainaa

    47. Tulos: +4 (4 ääntä)
      Huilu: Täst tuli jotenkin mieleen se uutinen, kun seurakunta ilmoitti hautapaikan ajan loppumisesta 30 vuoden jälkeen. Uutisen kommenteissa pohdittiin että minne se arkku ja ruumis viedään.
      Ja vastaus ilmeisesti on, että pyritään jättämään paikalleen. Ilmeisesti haudatessa vastaavaan paikkaan on jopa tavallista löytää

      Lainaa

    48. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Huilu: Täst tuli jotenkin mieleen se uutinen, kun seurakunta ilmoitti hautapaikan ajan loppumisesta 30 vuoden jälkeen. Uutisen kommenteissa pohdittiin että minne se arkku ja ruumis viedään.
      Edellinen lähti liian aikaisin. Siis pyritään jättämään paikalleen. On tavallista löytää esim. luiden palasia vanhalta hautapaikalta, kun siihen haudataan jo uutta ruumista. Siinä missä pehmeä kudos maatuu yleensä nopeasti, on täysin mahdollista, ettei esim. luut ole mahtuneet kokonaan. Riippuu toki myös olosuhteista. Ei siis ole tyhmä kysymys.

      Lainaa

    49. Turmeltu ankka 9.6.2020 5:43
      Tulos: -4 (4 ääntä)
      Hautausmaanvartija: Noh, jospa tälleen suntiona hyppään keskusteluun hieman.. Eli, uurnaa saa säilyttää vaikka siellä takanreunalla, mutta ei pysyvästi; se tulee haudata tai tuhkat sirotella 2 vuoden kuluessa. Jos haluaa haudata koko uurnan, sen tulee olla maatuvaa materiaalia. Tuhkat voi jakaa, mikäli vainaja on [...]
      Joutuuko vankilaan jos ei tottele ja säilyttää tuhkaa yli 2 vuotta? 

      Lainaa

    50. Sisempi tomaatti 27.1.2021 15:09
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Pellavako sit jonkun mielestä ei maadu?

      Lainaa

    51. Kykenemätön peura 12.10.2022 12:18
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Sisempi tomaatti: Pellavako sit jonkun mielestä ei maadu?
      Anne on julkaissut kuvan pussukasta, joka maatuu ja on näin ollen sopiva tuhkien hautaukseen. Aulikki on ilmeisesti julkaissut kuvan poltetusta saviuurnasta, joka ei maadu, ja Aulikki sekoilee kommenteissa. Käsittääkseni polttamatonta saviuurnaakin voi käyttää, kun se hajoaa maahan, mutta poltettuna siitä tulee liian kestävä. Jännästi kolmannessa kommentissa Aulikki tuntuu tajuavan ongelman ja sitten taas alkaa vänkäämään.

      Lainaa

    52. Tulos: +2 (2 ääntä)
      Eiköhän tuo pussi ole vain kuljetusta varten. Ei kukaan syö kauppakassejakaan tai laita niitä jääkaappiin kauppareissun jälkeen.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, tuhkaus, tuhkat, uurna, kuolema, hautaustoimisto, laki, maatua, uurnapussi