Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 447

Poliisin kamera räpsähtää – täti antaa vinkin.
Sekalaisia, osa 447

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 131 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. я твой слуга 21.7.2020 0:44
      Tulos: +222 (366 ääntä)
      Tiiäppä sitten oisko se niin vakavaa vaikka edellä mainitut oiskin ilmaisia, tai ainakin "maksuttomia" (ettei kokoomuslaiset suutu)

      Lainaa

    2. Mielisairas mandariini 21.7.2020 0:58
      Tulos: +236 (244 ääntä)
      Tommosella minäkin retostelisin kuin Eerika. Tai sitten en.

      Lainaa

    3. Ruokahaluton seppä 21.7.2020 1:05
      Tulos: +837 (927 ääntä)
      Kuukautissuojien arvonlisäveroprosentti on Suomessa korkein mahdollinen eli 24%. Monilla ihmiselle välttämättömillä tarvikkeilla (elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat, liikuntapalvelut, jne.) on alennettu arvonlisävero, 14 tai 10%. Joissakin maissa kuukautissuojien alv on 0%. Olisikohan Henna hakenut tätä...?

      Lainaa

    4. Säädytön lehmä 21.7.2020 1:09
      Tulos: -117 (235 ääntä)
      tädin* täDin seDän äiDin DDDDDDDDDDDDDD

      Lainaa

    5. Tulos: +131 (427 ääntä)
      Hankkikaa kuukuppi tai kestosuojia. säästätte rahaa ja luontoa.

      Lainaa

    6. Kummikäki 21.7.2020 1:15
      Tulos: -59 (207 ääntä)
      Missäpäin peltipoliisia sanotaan sivaripoliisiksi?

      Lainaa

    7. Lakattu meduusa 21.7.2020 1:21
      Tulos: +237 (251 ääntä)
      Kummikäki: Missäpäin peltipoliisia sanotaan sivaripoliisiksi?
      Tarkoitti varmaan kamera-pkt-autoa?

      Lainaa

    8. Tulos: +70 (182 ääntä)
      Ruokahaluton seppä: Kuukautissuojien arvonlisäveroprosentti on Suomessa korkein mahdollinen eli 24%. Monilla ihmiselle välttämättömillä tarvikkeilla (elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat, liikuntapalvelut, jne.) on alennettu arvonlisävero, 14 tai 10%. Joissakin maissa kuukautissuojien alv on 0%. Olisikohan Henna hakenut tätä...?
      Kyllä se Henna siitä maksamisesta valitti, ei veroista. Ei sanonut että olisivat liian kalliita, vaan ongelma oli nimenomaan se ettei ne ole maksuttomia.

      Lainaa

    9. Tosi eläin 21.7.2020 1:40
      Tulos: -348 (560 ääntä)
      Tää koko kuukautissidekeskustelu on jännä. Pitäis saada halvennusta tai jopa ilmaiseksi koska välttämättömyys, mutta samalla jos joku nostaa partahöylän vertauskohdaksi se ei ole välttämättömyys. Jos metritolkulla kasvava karvoitus naamassa ei ole ongelma, onko sitten veriset housutkaan merkittävä ongelma? Jokatapauksessa kokonaan ilmaiseksi laittaminen ei ole ratkaisu, koska tuotteen valmistajan kuuluu saada korvaus tuotteen käyttäjältä. Jos siihen laitetaan välivaihteeksi joku valtio, voi tuotteen käyttäjä ottaa tuotetta ylenpalttiset määrät että tuotteen valmistaja voi vetää välistä järjettömiä katteita.

      Lainaa

    10. Kimakka maksamakkara 21.7.2020 1:51
      Tulos: +136 (194 ääntä)
      Eipä taida vessapaperi kauheen välttämätön olla?

      Lainaa

    11. Tulos: -179 (311 ääntä)
      Ja kenen pitäisi hennan mielestä maksaa kuukautissuojat kaikille maailman naisille? Vai pitäisikö ne tuottaa ja kuljettaa kotiovelle ilmaiseksi?

      Lainaa

    12. katsastamaton maito 21.7.2020 2:30
      Tulos: +428 (642 ääntä)
      Tosi eläin: Tää koko kuukautissidekeskustelu on jännä. Pitäis saada halvennusta tai jopa ilmaiseksi koska välttämättömyys, mutta samalla jos joku nostaa partahöylän vertauskohdaksi se ei ole välttämättömyys. Jos metritolkulla kasvava karvoitus naamassa ei ole ongelma, onko sitten veriset housutkaan [...]

      Palataan asiaan sitten, kun partahöylien näyttö televisiossa on ollut laitonta, parrat nähdään liian ällöttävinä emojeihin, ja mainoksissa havainnollistetaan partahöylän tehokkuutta jollain sinisellä, ruumiinosista irtonaisella turkinpätkällä, koska mitään etäisesti oikeaa partaa muistuttavaakaan ei kehdata tai parhaassa tapauksessa edes saada näyttää.

      Lainaa

    13. Tulos: +415 (471 ääntä)
      Tosi eläin: Tää koko kuukautissidekeskustelu on jännä. Pitäis saada halvennusta tai jopa ilmaiseksi koska välttämättömyys, mutta samalla jos joku nostaa partahöylän vertauskohdaksi se ei ole välttämättömyys. Jos metritolkulla kasvava karvoitus naamassa ei ole ongelma, onko sitten veriset housutkaan [...]
      Väittäisin, että pystyt lyhentämään parran monimetrisestä sellaiseen kohtuulliseen ortodoksijuutalaispituuteen ihan tavan keittiösaksillakin.

      Lainaa

    14. Mädäntynyt ankka 21.7.2020 3:09
      Tulos: +615 (663 ääntä)
      Tosi eläin: Tää koko kuukautissidekeskustelu on jännä. Pitäis saada halvennusta tai jopa ilmaiseksi koska välttämättömyys, mutta samalla jos joku nostaa partahöylän vertauskohdaksi se ei ole välttämättömyys. Jos metritolkulla kasvava karvoitus naamassa ei ole ongelma, onko sitten veriset housutkaan [...]
      Lupaan, että huomaisit itsekin eron, jos naiset luopuisi kuukautissuojien käytöstä. Kun se veri tapaa mennä niistä vaatteista läpi ja olla sit muuallakin kuin asianosaisen housuissa. Ei tarvitse kahta kertaa miettiä haluaisinko, että bussipenkillä olisi ennen minua istunut hyvin parrakas henkilö vai hyvin verinen henkilö. 

      Lainaa

    15. Kupera kettu 21.7.2020 3:15
      Tulos: +364 (400 ääntä)
      Pooo: Hankkikaa kuukuppi tai kestosuojia. säästätte rahaa ja luontoa.
      Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni.
      Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, kuinka kuukuppia tunnutaan aina tarjoavan vastauksena kaikkeen ja viis yksilöllinen anatomia. 

      Lainaa

    16. Tosi eläin 21.7.2020 3:57
      Tulos: -223 (331 ääntä)
      Mädäntynyt ankka: Lupaan, että huomaisit itsekin eron, jos naiset luopuisi kuukautissuojien käytöstä. Kun se veri tapaa mennä niistä vaatteista läpi ja olla sit muuallakin kuin asianosaisen housuissa. Ei tarvitse kahta kertaa miettiä haluaisinko, että bussipenkillä olisi ennen minua istunut hyvin parrakas henkilö vai hyvin verinen henkilö. 
      No siis, tietenkin huomaa, niin kuin minkä tahansa muun hygieniatarvikkeen käyttämättömyyden huomaa ulkopuoliset. Ei se silti tee niille maksuttomuuspakkoa. Ylipäätään juuri mainitsemani tapa esittää toiselle hygieniatarvikkeelle eri asema, kuin toiselle siksi koska toinen olisi jollain tavalla tarpeellinen on suoraan ihan pöljää, koska länsimaissa nyt hygieniatuotteiden käyttäminen oli se sitten vessapaperi, saippua, kuukautissuoja tai partahöylä on käytännössä pakollista, jos haluaa pitää sosiaaliset suhteensa hyvässä kunnossa.

      Lainaa

    17. Tosi eläin 21.7.2020 4:02
      Tulos: -198 (320 ääntä)
      katsastamaton maito: Palataan asiaan sitten, kun partahöylien näyttö televisiossa on ollut laitonta, parrat nähdään liian ällöttävinä emojeihin, ja mainoksissa havainnollistetaan partahöylän tehokkuutta jollain sinisellä, ruumiinosista irtonaisella turkinpätkällä, koska mitään etäisesti oikeaa partaa muistuttavaakaan ei kehdata tai parhaassa tapauksessa edes saada näyttää.
      En tiedä, onko tasa-arvon ajaminen järkevää siten, että yhdelle sukupuolelle tarkoitetut hygieniatuotteet tehdään halvemmaksi, ja toiselle sukupuolelle sama sallitaan vasta kun se toinenkin sukupuoli on poljettu ensin sinne pohjamutiin kärsimään.

      Lainaa

    18. Tosi eläin 21.7.2020 4:03
      Tulos: -231 (355 ääntä)
      Kyöpeli: Väittäisin, että pystyt lyhentämään parran monimetrisestä sellaiseen kohtuulliseen ortodoksijuutalaispituuteen ihan tavan keittiösaksillakin.
      Se nyt ei ollut varsinainen pointti. Ja kuukautissiteenkin saa tehtyä paperista. Ei yhtä hyvän, mut ei keittiösaksillakaan saa yhtä hyvää jälkeä parranajossa.

      Lainaa

    19. Tulos: +31 (103 ääntä)
      Kyöpeli: Väittäisin, että pystyt lyhentämään parran monimetrisestä sellaiseen kohtuulliseen ortodoksijuutalaispituuteen ihan tavan keittiösaksillakin.
      Eikös entisaikaan kuukautissuojina käytetty sammalta ja kankaanpaloja... Siis silloin kun parratkin siistittiin puukolla tai keittiösaksien vastineella.

      Lainaa

    20. Nafti sohvaperuna 21.7.2020 4:44
      Tulos: -99 (213 ääntä)
      Pitää kyllä myöntää, että yhdyn tähän. Itsekin teiniaikoina koulussa saattoi kesken kaiken kuukautisvuodot iskeä eikä sidettä ollut mukana. Ei siinä saa mitään lupia lähteä kauppaan (koulusta poistuminen kauppaan oli kielletty kouluaikoina) saatika kotiin hakemaan sidettä, joten siinä mentiin vessaan tekemään paperista väliaikainen side, joka tarkastettiin joka välitunti, kunnes lopulta pääsi kotiin. Ei siinä paljoa kehdannut kysyä koulukavereilta, olisiko näillä varasidettä. Paperi ajaa asian jos ei muuta ole, kuten jos vessapaperi loppuu, voi takamuksen pestä vedellä ja saippualla. Eihän se yhtä mukavaa ole, mutta mukavuudesta pitää maksaa. Jos et halua juosta vessaan joka tunti tarkastamaan, pitääkö paperi vaihtaa ja että on paikoillaan, voit osta siteitä.

      Lainaa

    21. Kesytön sammakko 21.7.2020 5:15
      Tulos: -37 (49 ääntä)
      Dnat juttelee siinä keskenään.

      Lainaa

    22. Tulos: -8 (30 ääntä)
      Lakattu meduusa: Tarkoitti varmaan kamera-pkt-autoa?
      Juurikin se. :D

      Lainaa

    23. Kivitetty peura 21.7.2020 6:06
      Tulos: +325 (389 ääntä)
      Partahöylävertaus oli huono, koska kyllähän naisillakin on tavallaan sosiaalinen pakko poistaa karvat kehostaan. Eikä kaikilla miehillä parta rehota. Toisekseen, naiset yleensä maksavat ja ottavat vastuun ehkäisystä.(tai ehkäisemättömyyden seurauksista) Enpä nyt tiedä pitäisikö kuukautissuojien olla maksuttomia mutta tasa-arvokysymystä tästä on turha tehdä.

      Lainaa

    24. Säädytön lehmä 21.7.2020 6:48
      Tulos: -36 (44 ääntä)
      Heidi: Juurikin se. :D
      Eipä siihen autoon, kameraan tai sisällä istuskelevaan henkilöön liity poliisi millään muulla muotoa kuin että ko. kameralla napatut kuvat toimitetaan poliisille. 

      Lainaa

    25. Tulos: -5 (43 ääntä)
      Kummikäki: Missäpäin peltipoliisia sanotaan sivaripoliisiksi?
      Ei se ollu peltipolliisi vaa iha kamera paku. Täällä syrijäsä ny ei peltipolliiseja oo 

      Lainaa

    26. Tulos: -21 (35 ääntä)
      Säädytön lehmä: Eipä siihen autoon, kameraan tai sisällä istuskelevaan henkilöön liity poliisi millään muulla muotoa kuin että ko. kameralla napatut kuvat toimitetaan poliisille. 
      No enpä tommosia voi tietää. 

      Lainaa

    27. Tulos: -32 (62 ääntä)
      Säädytön lehmä: tädin* täDin seDän äiDin DDDDDDDDDDDDDD
      D on housussas

      Lainaa

    28. Mustankipeä kiivi 21.7.2020 7:46
      Tulos: -209 (271 ääntä)
      Kivitetty peura: Partahöylävertaus oli huono, koska kyllähän naisillakin on tavallaan sosiaalinen pakko poistaa karvat kehostaan. Eikä kaikilla miehillä parta rehota. Toisekseen, naiset yleensä maksavat ja ottavat vastuun ehkäisystä.(tai ehkäisemättömyyden seurauksista) Enpä nyt tiedä pitäisikö kuukautissuojien [...]
      Eihän naisilla, eikä kyllä miehilläkään ole sosiaalista pakkoa karvojen poistoon.

      Lainaa

    29. Peruuttamaton riikinkukko 21.7.2020 8:26
      Tulos: +40 (48 ääntä)
      Säädytön lehmä: Eipä siihen autoon, kameraan tai sisällä istuskelevaan henkilöön liity poliisi millään muulla muotoa kuin että ko. kameralla napatut kuvat toimitetaan poliisille. 
      Kyllä minä oon siinä autossa ihan haalaripoliisin nähnyt joka kerta, kun olen ohi ajanut.

      Lainaa

    30. Sniidelsnuu 21.7.2020 8:35
      Tulos: -69 (173 ääntä)
      Nafti sohvaperuna: Pitää kyllä myöntää, että yhdyn tähän. Itsekin teiniaikoina koulussa saattoi kesken kaiken kuukautisvuodot iskeä eikä sidettä ollut mukana. Ei siinä saa mitään lupia lähteä kauppaan (koulusta poistuminen kauppaan oli kielletty kouluaikoina) saatika kotiin hakemaan sidettä, joten siinä mentiin [...]
      Nämä on nyt täysin sinun omia ongelmiasi. Terkkarilta saa siteitä jos ei todella kehtaa kaverilta pyytää, eikä itse tajua pitää mukana. 

      Lainaa

    31. Tulos: +334 (400 ääntä)
      Kuukautissiteiden maksuttomuus perustuu siihen, että on epätasa-arvoista että on olemassa välttämätön asia - ja se on välttämätön, ei vain sosiaalisista vaan myös hygieenisistä syistä - joka on välttämätön vain yhdelle sukupuolelle. Miehen elämää ja rahapussia eivät haittaa mikään samantasoinen ongelma. Kuukautissiteen voi toki tehdä itse kankaasta, mutta kangas ja ompelutaidot eivät ole ilmaisia, paperiversio taas ei saavuta samanlaista pitävyyttä, hygieenisyyttä tai turvallisuutta. Jo se on kuormittavaa että joutuu tarkkailemaan siteen tilannetta vähän väliä, eikä se ole aina sallittua tai mahdollista. Partahöyliin vertaaminen on lapsellisen huono argumentti. En osaa kuvitella kenenkään soittavan sairasautoa paikalle jos kaupungilla kävelee pitkäpartainen mies, mutta jos itse lähtisin keskustorille ostoksille housut polvia myöten veressä, soitto kävisi, luultavasti mielenterveyspuolelle. Ja mikäli tässä taustalla on joku unohdus naisen anatomiasta, selitän vielä varmuuden vuoksi pojillekin miten tämä juttu toimii. Suurin osa naisista saa kuukautiset teini-iän alkaessa ja ne jatkuvat menopaussiin asti. Tämä kestää yleensä yli viisikymmentä vuotta. Joka kuukausi, ilman mitään estävää lääkitystä (jotka eivät myöskään ole ilmaisia) nainen vuotaa verta neljästä päivästä viikkoon, ja tämä vuoto ei odota sitä että ehtii vessaan, sitä ei voi kontrolloida millään lihaksilla, veri on värjäävää ja sillä on vahva ominaistuoksu. Kuukautisten valuttaminen suoraan housuihin ei siis ole vaihtoehto, eivät ne housutkaan ilmaisia ole. Saatika patjat ja sohvat ja bussipenkit.

      Lainaa

    32. Tulos: +243 (251 ääntä)
      Ruokahaluton seppä: Kuukautissuojien arvonlisäveroprosentti on Suomessa korkein mahdollinen eli 24%. Monilla ihmiselle välttämättömillä tarvikkeilla (elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat, liikuntapalvelut, jne.) on alennettu arvonlisävero, 14 tai 10%. Joissakin maissa kuukautissuojien alv on 0%. Olisikohan Henna hakenut tätä...?
      Ei tainnut sitä hakea, mutta se olisi hyvä suunta. Vaikka eihän tuo alv 24->10 ole bruttohinnassa kuin 11,3% alennus eli näissä tuotteissa alle 50 senttiä per paketti. Silti se olisi osoitus siitä miten tämä asia on huomioitu päättäjien keskuudessa. 

      Lainaa

    33. Tulos: +50 (88 ääntä)
      Säädytön lehmä: tädin* täDin seDän äiDin DDDDDDDDDDDDDD
      Oman äidin nimike on niin paljon käytetty että sitä on luontevampaa käyttää kuin erisnimeä. "Vein äitille kukkia ja kaveri omalle äidilleen". Näin puheesta erottuu se yksi maailman tärkeimmistä henkilöistä, johon on tunneside ja ylipäänsä joku ihminen, jolla on joku lapsi. Ja ei, tämä ei ole virallinen määritelmä, on ihan omani. Ja aion jatkaa sen käyttöä mun äitin suhteen. Tätejä tai setiä en kutsu niillä nimikkeillä vaan ihan nimillä, joten se on ihan se ja sama.

      Lainaa

    34. Kummikäki 21.7.2020 8:54
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Heidi: Ei se ollu peltipolliisi vaa iha kamera paku. Täällä syrijäsä ny ei peltipolliiseja oo 
      Tämä selvä. Kiitos.

      Lainaa

    35. Kannettava piikkisika 21.7.2020 9:04
      Tulos: -75 (171 ääntä)
      Henna unohti menstruoivat miehet. Eivät kuukautiset kuormita pelkästään naisia, tiesittehän?

      Lainaa

    36. Tulos: -212 (240 ääntä)
      Ei niitä suojia ole pakko ostaa. Käy poimii jotain lumpeenlehtiä. Tuskin kukaan pistää pahakseen, ajaa saman asian ja ilmaista.

      Lainaa

    37. Tulos: -148 (166 ääntä)
      Uki: Ei niitä suojia ole pakko ostaa. Käy poimii jotain lumpeenlehtiä. Tuskin kukaan pistää pahakseen, ajaa saman asian ja ilmaista.
      Haluaisin vielä lisätä sen että jos haluaa parantaa lumpeenlehtien imukykyä niin samalla reissulla pitäisi olla suht. helppo löytää sammalta tai naavaa (sammal kosteampaa ja naava kuivaa, makuasia).

      Lainaa

    38. Tulos: -38 (144 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      No, kuukuppi nyt vaan sattuu sopimaan erittäin monelle ja on hyväksi havaittu kuukautissuoja. Eihän tampoonitkaan sovi kaikille ja silti niitä on hehkutettu. 
      Ehkä tekniikassasi on vikaa. Jos kupin käyttö kiinnostaa, voit seuraavan gynekäynnin yhteydessä kysyä neuvoa. Tai ehkä olet oikeassa, kaikille se ei sovi. Ystäväni kokeili kerran ja ei saanut kuppia pois. Joutui pyytämään mieheltä apua, ja sekin sitä tovin kaivoi. Ei jatkoon. Itse en vaihtaisi pois. Näin me ollaan erilaisia. Kestositeet ehkä sitten? 

      Lainaa

    39. Tulos: -260 (322 ääntä)
      Miesten tulisi saada ilmaiset viinat silloin kun naisella on kuukautiset. Vaihtoehtoisesti myös hotellihuone muutamaksi päiväksi kuukaudessa tulisi kysymykseen.

      Lainaa

    40. Tukeva kurkku 21.7.2020 9:37
      Tulos: -190 (278 ääntä)
      Keijotar: Ei tainnut sitä hakea, mutta se olisi hyvä suunta. Vaikka eihän tuo alv 24->10 ole bruttohinnassa kuin 11,3% alennus eli näissä tuotteissa alle 50 senttiä per paketti. Silti se olisi osoitus siitä miten tämä asia on huomioitu päättäjien keskuudessa. 
      YLEn uutisen mukaan terveyssiteet ja tamponit maksavat käyttäjälle kuukaudessa keskimäärin muutamia euroja. Jos vuoto on erittäin runsasta, saattaa hinta olla vajaan kympin kuussa.
      Tavallinen tapaus, vaikkapa 4 euroa/kk = 48€/v. Tästä ALVin osuus on 9,30€. Jos ALV poistettaisiin kokonan, olisi säästö 77snt/kk. Oikeasti tietysti vähemmän, koska ne pitäisi maksaa veroista, ja byrokratia ja kulutkin pitää maksaa. Jos säästö olisi 40 snt/kk niin saisi olla pirun tyytyväinen.
      Jo on perkeleen iso ongelma eikö vain?
      Tietysti tuo muutos tarkoittaisi muutoksia lakiin, tietojärjestelmiin, kauppojen hinnoitteluut, mahdollisesti uusien ALV-kantojen määrittelyä ja kaikkea tällaista. Melko varmasti mentäisiin kokonaisuutena miinukselle. Mutta lähetään ihmeessa signaali, että valtio on huolissaan näin isosta asiasta, 40 snt/kk.
      Olisi aivan perkeleen typerää käyttää aikaa tällaiseen asiaan kun maa on konkurssin partaalla. Enkä tarkoita, että vain yhtä asiaa saisi kerralla hoitaa, vaan että näin vähäpätöistä asiaa ei pidä hoitaa ollenkaan. Varsinkin, kun koko "ongelma" on keinotekoinen, koska on lukemattomia pakollisia menoja, joita ei hyvitetä.
      Pitäisikö esimerkiksi isokokoisen ihmisen ruuasta antaa puolet ilmaiseksi, koska hän kuluttaa enemmän kuin pienikokoinen? Vittu mitä paskaa.

      Lainaa

    41. Tulos: +141 (171 ääntä)
      Tips: No, kuukuppi nyt vaan sattuu sopimaan erittäin monelle ja on hyväksi havaittu kuukautissuoja. Eihän tampoonitkaan sovi kaikille ja silti niitä on hehkutettu.  Ehkä tekniikassasi on vikaa. Jos kupin käyttö kiinnostaa, voit seuraavan gynekäynnin yhteydessä kysyä neuvoa. Tai ehkä olet oikeassa, [...]
      Vaikka kuinka kuukuppisaarnaajien mielestä aina kaikessa muussa on vikaa kuin sopivuudessa ja kupissa itsessään ja tunnutaan ignooravan se tosiasia että erittäin monelle se ei sovi, se ei poista sitä tosiasiaa että valitettavasti se nyt ei vaan sovi kaikille. 
      Ja tämän tarkoitan nyt siis enemmän yleisellä tasolla kuin kirjoittajalle joka sentään otti huomioon vaihtoehdon, turhauttaa kuitenkin edes yrittää keskustella aiheesta kun ei jaksa vääntää kerta toisensa jälkeen samasta asiasta. Mielellään jokainen varmaan käyttäisi luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa, mutta aina se ei ole mahdollista ja on mielestäni asiatonta syyllistää ja moittia naisia ketkä syystä tai toisesta kupin käytössä onnistu. Aiemmin sentään pystyi puhumaan naisten asioista naisten kanssa asiallisesti. 

      Lainaa

    42. Hoitamaton lepakko 21.7.2020 9:49
      Tulos: -69 (163 ääntä)
      Miksi tässä oletetaan että vain naisilla on kuukautiset? Niitä on myöskin muilla sukupuolilla.

      Lainaa

    43. Tulos: +57 (75 ääntä)
      Tukeva kurkku: YLEn uutisen mukaan terveyssiteet ja tamponit maksavat käyttäjälle kuukaudessa keskimäärin muutamia euroja. Jos vuoto on erittäin runsasta, saattaa hinta olla vajaan kympin kuussa. Tavallinen tapaus, vaikkapa 4 euroa/kk = 48€/v. Tästä ALVin osuus on 9,30€. Jos ALV poistettaisiin kokonan, olisi [...]
      Sähkökirjoihin tämä tehtiin 2019 heinäkuussa, eli pudotettiin 24->10. En muista siitä koituneen miltään suunnalta isoa itkua kuluista. Ymmärrän kyllä pointtisi ja olisi tämä varmasti todella kallis operaatio hyötyyn nähden.

      Lainaa

    44. Tulos: -183 (211 ääntä)
      Olkaa naiset useammin raskaana, niin eo tarvitse aina hetkeen hommata niitä.

      Lainaa

    45. Tulos: -172 (190 ääntä)
      Ruokahaluton seppä: Kuukautissuojien arvonlisäveroprosentti on Suomessa korkein mahdollinen eli 24%. Monilla ihmiselle välttämättömillä tarvikkeilla (elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat, liikuntapalvelut, jne.) on alennettu arvonlisävero, 14 tai 10%. Joissakin maissa kuukautissuojien alv on 0%. Olisikohan Henna hakenut tätä...?
      Eihän tuo kuitenkaan ole välttämätön. Tai ainakin yhtä välttämätön kuin vessapaperi, ilmankin pärjää.

      Lainaa

    46. Nafti sohvaperuna 21.7.2020 10:30
      Tulos: -94 (122 ääntä)
      Sniidelsnuu: Nämä on nyt täysin sinun omia ongelmiasi. Terkkarilta saa siteitä jos ei todella kehtaa kaverilta pyytää, eikä itse tajua pitää mukana. 
      Taisi mennä hieman ohi pointti? En itke, että ei ole siteitä vaan että tiukan paikan tullen hätäsiteitä saa tehtyä vaikka paperista tai vanhasta käyttämättömästä lakanasta. Se, että niitä pitäisi ilmaiseksi saada, koska ilman siteitä ei ole mitään, millä estää vuodot, on naurettava tekosyy. Siteen saa tarvittaessa tehtyä vaikka mistä, mutta itse side on helpompi, mukavampi ja loppupeleissä tarkoitettu siihen yhteen käyttöön: estämään verta sotkemasta paikkoja. Se, että Henna puolusti tätä sillä, että siteiden pitäisi olla ilmaiset, koska kaupat hyötyvät rahallisesti kuukautisista, on se, mikä risoo. Kukaan ei käske ostamaan kuukautissuojia ja niitä saa itse tehtyä, vaikka ovatkin hankalampia, epämukavampia ja ehkä jopa enemmän luontoa kuormittavia, jos kaupan hinnat risovat. Ne ovat kaupassa helpottaakseen naisia kuukautisten aikana, joten ei pitäisi olla maailmanloppu, että niistä pitäisi maksaa silloin myös.

      Lainaa

    47. Tulos: -51 (91 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      Pointtihan on se että kannattaa kokeilla. Jos on kokeillut ja todennut ettei onnistu, niin on pari vaihtoehtoa: yrittää myöhemmin uudelleen tai antaa vaan olla. Mutta kuukuppi vaatii harjoittelua ja oikean koon ja materiaalin löytäminen voi vaatia myös pari kokeilua.

      Lainaa

    48. Kollo hylje 21.7.2020 10:35
      Tulos: +99 (111 ääntä)
      Mintsu: Vaikka kuinka kuukuppisaarnaajien mielestä aina kaikessa muussa on vikaa kuin sopivuudessa ja kupissa itsessään ja tunnutaan ignooravan se tosiasia että erittäin monelle se ei sovi, se ei poista sitä tosiasiaa että valitettavasti se nyt ei vaan sovi kaikille.  Ja tämän tarkoitan nyt siis enemmän [...]
      Itsellä kuukuppeilu on ollut ihme vuoristorataa. Ensimmäisen kupin ostin 15 vuotta sitten. Ensimmäiset vuodet olivat epämiellyttäviä, koska vaikka kuppi keräsi hyvin, aina tuli kuitenkin ohivuotoa. Itsepäisesti jatkoin kuitenkin käyttöä ja yhtäkkiä huomasin, ettei ohivuotoa enää tullutkaan. Tätä riemua kesti muutama vuotta, kunnes vuosi sitten kuukuppi muuttui minulle aivan mahdottomaksi. Käytännössä se ei enää kerännyt ollenkaan ja kaikki tulivat ulos ohivuotona. Kymmenen vuoden kuppeilun jälkeen tuntui turhauttavalta lukea vinkkejä, jotka eivät antaneet mitään uutta. Hankin pari uutta kuppiakin, jos ne toimisivat paremmin. En vain pysty ymmärtää, mikä kehossani on muuttunut niin dramaattisesti, että täydellinen kuukautissuoja muuttui niin nopeasti tolkuttoman huonoksi.
      Nyt olen tamponien käyttäjä. Joskus olen kokeillut kuukuppia todeten sen olevan edelleen huono minulle. Hävettää, että joskus itsepäisesti julistin kuukuppien ilosanomaa vedoten, että kyllähän minäkin opin. 

      Lainaa

    49. Tulos: +179 (203 ääntä)
      Tosi eläin: No siis, tietenkin huomaa, niin kuin minkä tahansa muun hygieniatarvikkeen käyttämättömyyden huomaa ulkopuoliset. Ei se silti tee niille maksuttomuuspakkoa. Ylipäätään juuri mainitsemani tapa esittää toiselle hygieniatarvikkeelle eri asema, kuin toiselle siksi koska toinen olisi jollain tavalla [...]
      Muiden hygieniatuotteiden käyttö ei ole läheskään niin tarpeellista kuin luullaan. Monet esim. vesipesee hiuksiaan eikä kukaan sitä huomaa tai käyttää ruisjauhoa/kananmunaa hiusten pesuun, dödön sijaan monet käyttää keittiöstä löytyviä tuotteita ja tekee itse dödöä tai käyttää vaan esim. perunajauhoa pitämään kainaloita kuivempina (muutenkin hikoilun estävät dödöt on huonosta keholle), money ei myöskään käytä saippuaa kun käyvät suihkussa vaan vesipesevät ja hankaavat (vesipesu on parempi iholle kuin saippua) tai pesevät kosteusvoiteella, tätäkään et ihmisistä huomaa. Osa myös leikkaa partaansa ihan vaan saksilla eikä höylää tarvita ja todella siisteiltä näyttävät. Mutta sen kyllä ihan sata varmasti huomaa ja vaikuttaa sosiaaliseen asemaan, jos ei pysty siteitä (tai muita kuukautissuojia) itselleen hankkimaan. Vai haluaisitko olla työkaverin vieressä joka koko päivän haisee viereltä ja vuotaa sitä pitkin penkkejä ja lattioita?

      Lainaa

    50. Tulos: +176 (192 ääntä)
      Tukeva kurkku: YLEn uutisen mukaan terveyssiteet ja tamponit maksavat käyttäjälle kuukaudessa keskimäärin muutamia euroja. Jos vuoto on erittäin runsasta, saattaa hinta olla vajaan kympin kuussa. Tavallinen tapaus, vaikkapa 4 euroa/kk = 48€/v. Tästä ALVin osuus on 9,30€. Jos ALV poistettaisiin kokonan, olisi [...]
      En tiiä millä nuo lasketaan (ehkä sillä että vuoto on hyvin niukkaa ja menee Max neljä sidettä päivä, Huoh) mutta monella menee paljon paljon enemmän kk suojiin rahaa. Osa joutuu käyttämään yösiteitä päivälläkin (koska päiväsiteet ei ime tarpeeksi) ja joutuu vaihtamaan niitä 1-2 tunnin välein. Ja ehkä yölläkin heräämään sidettä vaihtamaan. Tästä tulee jo sitten 8-17 sidettä päivä. Pirkkasiteelläkin se tekee pahimmillaan jo reilu 3€/päivä (ja huom. Pirkan yö siteet on niitä halvimpia eikä sovi läheskään kaikille)
      Tässä on vielä se että läheskään kaikki siteet ei käy kaikille mm. siteiden sisältämien kemikaalien takia. Eli aina ei ole itsestä kiinni kuinka paljon rahaa _joutuu_ siteisiin käyttämään. Se voi ihan hyvin olla kymppejä kuussa. Ja kaikilla kuukautiset ei tule sen laskennallisen 28 päivän välein vaan esim. 20 päivän välein, jolloin kuukausittainen siteisiin käytetty rahamäärä kasvaa.

      Lainaa

    51. Kiltti tyttö 21.7.2020 11:19
      Tulos: +192 (208 ääntä)
      Kuukautissuojat ovat myös hygeniakysymys ihan eri tavalla kuin vaikka hienhaju, koska kyse on verestä. Haju ei tartuta tauteja, mutta veri voi tartuttaa. Veritahroja voi myös olla erittäin vaikea saada pois tekstiileistä, esimerkiksi bussinpenkeistä ja tuoleista lähes mahdotonta, joten on kaikkien etu, etteivät menstruoivat ihmiset istu pyllyt veressä julkisissa tiloissa. Joissain maissa tämä on todella myös tasa-arvokysymys, sillä ilman kuukautissuojia menstruoivat nuoret eivät välttämättä pysty osallistumaan opetukseen tai vähän vanhemmat työelämään. Suomessa mittakaava on pienempi, mutta olemassa.

      Lainaa

    52. Harras kuormaeläin 21.7.2020 11:22
      Tulos: -145 (175 ääntä)
      Kukkuu: En tiiä millä nuo lasketaan (ehkä sillä että vuoto on hyvin niukkaa ja menee Max neljä sidettä päivä, Huoh) mutta monella menee paljon paljon enemmän kk suojiin rahaa. Osa joutuu käyttämään yösiteitä päivälläkin (koska päiväsiteet ei ime tarpeeksi) ja joutuu vaihtamaan niitä 1-2 tunnin välein. Ja [...]
      Jos siteisiin menee kymppejä kuussa niin mars lääkäriin. Vesiputousvuoto ei ole normaalia vaan sille voidaan koittaa tehdä jotain. 

      Lainaa

    53. Tulos: +222 (248 ääntä)
      Jännä miten heti jotakin alkoi ahdistamaan, kun tuli puheeksi kuukautissuojien hinta. "Mutta entä parta, nih?" Miksi se, että joku toinen saisi jotain itselleen erittäin tarpeellista vähän edullisemmin (en usko että niistä maksuttomia saadaan) alkaa heti tuntua epäreilulta jossain mielen sopukoilla? Vai oletko kuukautissuojavalmistaja ja alkoi hiki valua päästä edes ajatuksesta, että joku maksaisi niistä vähemmän? Voin myös luvata, että jos minä kävelen kaupungilla kahden sentin karvat säärissä ja kainaloissa, aiheutan enemmän närää kuin mies rehottavan partansa kanssa.

      Lainaa

    54. Luokaton seuraeläin 21.7.2020 11:38
      Tulos: -185 (215 ääntä)
      Kyöpeli: Väittäisin, että pystyt lyhentämään parran monimetrisestä sellaiseen kohtuulliseen ortodoksijuutalaispituuteen ihan tavan keittiösaksillakin.
      Ja minä väitän että pystyt tunkemaan housuihin vessapaperia niiden siteiden ja tamponien sijaan. Järki käteen nyt.

      Lainaa

    55. Horisko sakaali 21.7.2020 12:09
      Tulos: -201 (247 ääntä)
      Joojoo kaikki naisille ilmaiseksi vain. Koska olettehan te naisia ja miehet ovat niin etuoikeutettuja maailmassa että teidän pitää saada kaikki ilmaiseksi. Itse asiassa me miehet voisimme oikeastaan maksaa teille siitä että käytätte kuukautissuojia, koska tehän käytätte niitä sen takia ettei meidän tarvi katsoa verenvuotoanne.

      Lainaa

    56. Tulos: +42 (70 ääntä)
      Hairywoman: Jännä miten heti jotakin alkoi ahdistamaan, kun tuli puheeksi kuukautissuojien hinta. "Mutta entä parta, nih?" Miksi se, että joku toinen saisi jotain itselleen erittäin tarpeellista vähän edullisemmin (en usko että niistä maksuttomia saadaan) alkaa heti tuntua epäreilulta jossain mielen [...]
      Naisten sääri- ja kainalokarvojen ei pitäisi haitata ketään. 

      Lainaa

    57. Mustalaisnaamio 21.7.2020 12:29
      Tulos: -129 (153 ääntä)
      Tukeva kurkku: YLEn uutisen mukaan terveyssiteet ja tamponit maksavat käyttäjälle kuukaudessa keskimäärin muutamia euroja. Jos vuoto on erittäin runsasta, saattaa hinta olla vajaan kympin kuussa. Tavallinen tapaus, vaikkapa 4 euroa/kk = 48€/v. Tästä ALVin osuus on 9,30€. Jos ALV poistettaisiin kokonan, olisi [...]
      Mutta kun naiset vaatii tasa-arvoa. Nih!

      Lainaa

    58. Mustalaisnaamio 21.7.2020 12:32
      Tulos: -114 (142 ääntä)
      Nythän siellä on kaikkien tasa-arvon kannattajien unelmahallitus. Sanna pistää asiat kuntoon sormia napsauttamalla ja jakaa ilmaisia terveyssidepaketteja autuas hymy kasvoillaan, kaikille kuukautisista kärsiville miehille ja naisille. Menkää sille itkemään, älkääkä täällä marisko.

      Lainaa

    59. Stressitön mansikka 21.7.2020 13:14
      Tulos: +153 (163 ääntä)
      Kivitetty peura: Partahöylävertaus oli huono, koska kyllähän naisillakin on tavallaan sosiaalinen pakko poistaa karvat kehostaan. Eikä kaikilla miehillä parta rehota. Toisekseen, naiset yleensä maksavat ja ottavat vastuun ehkäisystä.(tai ehkäisemättömyyden seurauksista) Enpä nyt tiedä pitäisikö kuukautissuojien [...]
      Tuo partahöylävertaus on tosiaan kehno. Samaa luokkaa kuin epätasa-arvoisen asevelvollisuuden puolustaminen, siksi koska naiset kantavat lapsia. Lapsen hankkiminen on vapaaehtoista, miesten asevelvollisuus ei ole. Kyllä, olen feministi ja sitä mieltä, että asevelvollisuus pitäisi olla tasa-arvoinen kaikille. 
      Anyways, takaisin karvoihin. Partoja pidetään ymmärtääkseni useinkin seksikkäinä, hyväksyttyinä ja joissain tapauksissa jopa toivottuina. Miehillä kainalo- ja säärikarvat ovat täysin ok ja niiden pois ajelu vähintäänkin outoa. 
      Mites sitten naisilla? Siis hyi yök, jos jollain näkyy tupsu kainalossa. Shortseja tai lyhyempää hametta ei voi missään tapauksessa pitää, ellei sääret ole karvattomat.
      Jos siis tälle linjalle lähdetään, niin karvanpoistovälineet ovat naisille "välttämättömämpiä" kuin miehille.
      Jospa ei siis tosiaankaan verrattaisi partahöyliä kuukautissuojiin. 
      Olen siinä mielessä onnekas yksilö, etteivät kuukautissuojat ole mielestäni liian kalliita, mutta verotusasiaa olisi hyvä pohtia ihan periaatteellisista syistä. 

      Lainaa

    60. Lievä sorsa 21.7.2020 13:39
      Tulos: -54 (80 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      Harmillista, onneksi eri valmistajilla on eri mallisia kuukuppeja, ehkä joltain toiselta valmistajalta löytyisi sopiva? Itsellenikin ensimmäinen ostamani ei sopinut vaan vasta toisella kerralla tärppäsi, ja nyt en vaihtaisi siteisiin/tamponeihin enää mistään hinnasta! Oletko kokeillut kupin laittoa selällään ollessa, silloin saa lihakset rennommiksi.

      Lainaa

    61. Pelkäämätön soturi 21.7.2020 13:47
      Tulos: +161 (177 ääntä)
      Eihän ruokaakaan tarvitse ostaa, sitä saa leipäjonosta tai dyykkaamalla ilmaiseksi, nyt kesällä voi kerätä luonnostakin, joten miksei sitä sitten veroteta raskaimman mukaan? Ruokakaupassa käynti on mukavuus josta pitääkin maksaa, kunnon sissit keräävät ketunleipiä vessapaperirulla housuissaan. On aika iso ero siinä, pitäisikö suojia saada ilmaiseksi, ja siinä pitäisikö niiden olla kalleimman mahdollisen arvonlisäveron piirissä. Kaikki maksaa, ruoka mukaanlukien, mutta sellaista mitä ilman ei oikein voi olla verotetaan kevyimmän ALV-luokan mukaan eikä raskaimman. *Kirjojakin* verotetaan kevyesti, ja niin paljon kuin niitä rakastankin, niin niitä kuitenkin saa kirjastosta. On aika paha väärinkäsitys luulla, että kuukautistarvikkeet vertautuisivat luksustuotteisiin, kuten vaikka poskipunasiveltimiin, eikä välttämättömyyksiin, kuten ruokaan, ja on hiukan huolestuttavaa että verottaja (ja näköjään moni muukin) tuntuu olevan elämän tosiasioiden kanssa noin hukassa.

      Lainaa

    62. Lohikäärme 21.7.2020 13:51
      Tulos: -49 (75 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      Ja tässä yleisesti kaikille:
      Tämän takia erittäin tärkeää tuntea oma anatomia, ja opetella sen kuu-kupin taittaminen oikein jotta se menee sisälle. 
      Jos kärsit vaginismuksesta tms, se kannattaa tutkia ENNEN kuukupin hankkimista. Näissä tapauksissa kuukuppi ei kannata. 
      Kohdunsuu on monelle ongelma, liian alhaalla, tai ylempänä kuin normaalisti = tiedä anatomiasi ja hanki itsellesi sopiva kuukuppi. Niitä tehdään moneen malliin nykyään.
      Itse olin onnekas ja ensimmäinen kuukuppi ostos täsmäsi. Ensimmäiset pari kuukautta olivat tuskaa, mutta nopealla "why does inserting/removing menstrual cup hurt?" Googletuksella vastaus löytyi: Paska tekniikka, aivan oma vika. Tekniikka korjattu, ei kipuja enää. 
      En suosittele pesu-aineiden jne. Ostoa ENNEN kuin se oikean muotoinen kuukuppi on löytynyt. Ensimmäisen kuukauden pärjäät varsin hyvin kuumalla vedellä. Omassani on ohjeet että kiehauttamalla kupin kerran kuussa pärjää ilman aineita.
      En vain itse jaksa keittää vettä pelkästään tuota varten.

      Lainaa

    63. Tulos: -153 (167 ääntä)
      Ruokahaluton seppä: Kuukautissuojien arvonlisäveroprosentti on Suomessa korkein mahdollinen eli 24%. Monilla ihmiselle välttämättömillä tarvikkeilla (elintarvikkeet, lääkkeet, kirjat, liikuntapalvelut, jne.) on alennettu arvonlisävero, 14 tai 10%. Joissakin maissa kuukautissuojien alv on 0%. Olisikohan Henna hakenut tätä...?
      Mussuti mussun. Laskeppas partakoneiden, höylien ja vaahdon veroprosentit 

      Lainaa

    64. Arkkienkeli 21.7.2020 15:15
      Tulos: -154 (170 ääntä)
      Hennalle suosittelisin muutaman viikon hormonihoitoa. Ei ole sen jälkeen kuukautisia ja eipä lisäänny. PS. miksi mies on aina se, joka ostaa kondomit?

      Lainaa

    65. Arkkienkeli 21.7.2020 15:21
      Tulos: +58 (104 ääntä)
      Mustalaisnaamio: Nythän siellä on kaikkien tasa-arvon kannattajien unelmahallitus. Sanna pistää asiat kuntoon sormia napsauttamalla ja jakaa ilmaisia terveyssidepaketteja autuas hymy kasvoillaan, kaikille kuukautisista kärsiville miehille ja naisille. Menkää sille itkemään, älkääkä täällä marisko.
      Ketään ei kiinnosta hallalaholaisten typerät jorinat.

      Lainaa

    66. Tulos: +76 (110 ääntä)
      Horisko sakaali: Joojoo kaikki naisille ilmaiseksi vain. Koska olettehan te naisia ja miehet ovat niin etuoikeutettuja maailmassa että teidän pitää saada kaikki ilmaiseksi. Itse asiassa me miehet voisimme oikeastaan maksaa teille siitä että käytätte kuukautissuojia, koska tehän käytätte niitä sen takia ettei meidän tarvi katsoa verenvuotoanne.
      Suksi nyt oikeesti suolle. :D

      Lainaa

    67. Vyölaukuton tonttu 21.7.2020 16:10
      Tulos: +74 (82 ääntä)
      Minä olen kokeillut kuukuppeja, jotka eivät menneet paikoilleen. Tamppoonit aiheuttavat jokakerta muutamassa parin tunnin päästä kummallisia oireita. Nuorempana yösiteetkään eivät riittäneet vaan piti jatkaa laittamalla kaksi sidettä. Kannatan halvempaa veroa kuukautissuojille, koska ne ovat tarpeen. Kestosidettä en ole kokeillut, koska en pese niin usein pyykkiä, että siteitä kannattaisi ruveta pyörittämään tyhjässä koneessa. Kiinnostaisi kokemukset käytettyjen kestositeiden kuskaamisisesta laukussa vaihdon jälkeen.

      Lainaa

    68. Äveriäs riesa 21.7.2020 16:48
      Tulos: +129 (139 ääntä)
      Arkkienkeli: Hennalle suosittelisin muutaman viikon hormonihoitoa. Ei ole sen jälkeen kuukautisia ja eipä lisäänny. PS. miksi mies on aina se, joka ostaa kondomit?
      Hauskaa, että otit kondomit puheeksi. Muistelen tässä teiniaikaa, jolloin hommat hoidettiin kondomin kanssa. Ehkä minä nuoren naisena olin sitten vastuullinen, kun itse ostin kondomit, joita myös käytettiin. En sano etteikö myös kumppanit olisi niitä ostaneet, mutta ainakaan omalla kokemuksella en voi allekirjoittaa, että mies _aina_ ostaisi kondomit. Pari kertaa kävi niin, että itselläni ei ollut kondomeja mukana ja hölmösti kuitenkin hoidettiin hommat. Jäipä myös se jälkiehkäisypillerien ostaminen itselle. 
      Tosin sitten tuon kondomivaiheen jälkeen ehkäisy onkin ollut kokonaan omalla vastuulla ehkäisypillerien myötä. Pillerit maksaa sen noin 15€/kk. Toki valintakysymys, mutta kyllä tuo ehkäisy on hyvin pitkälti naisten vastuulla. Eli ihan jees, jos mies joskus ostaa niitä kondomeita, jos niitä tarvitaan. Eipä ole kukaan partneri koskaan tarjoutunut osallistumaan pillerikustannuksiin. 

      Lainaa

    69. Jännittävä luovuttaja 21.7.2020 17:17
      Tulos: +126 (146 ääntä)
      Rakkaat ja vähemmän rakkaat miehet ja muut ei-menstruoivat ihmiset. Se ei ole teiltä millään tavalla pois, jos meidän mestruoivien ihmisten taloudellista elämää helpotetaan kuukautissuojien verovähennyksillä. Hyvin monilla suomalaisilla kuukautiset luovat epävarmuuden tunnetta, koska ei ole rahaa siihen kuukautissuojapakettiin tässä kuussa. Onko se niin hankalaa antaa sitä pientä helpotusta näihin tuotteisiin?

      Lainaa

    70. Luonnoton alpakka 21.7.2020 17:20
      Tulos: -134 (150 ääntä)
      Juro kala: Naisten sääri- ja kainalokarvojen ei pitäisi haitata ketään. 
      Ei tietenkään. Jokaisen oma asia jne... Kuten hygieniastaan huolehtiminen muutenkin. Kaksi sanaa karvasäärille, palmikkokainaloille ja trasselituheroille: Hyi. Vi**u.

      Lainaa

    71. Jännittävä luovuttaja 21.7.2020 17:42
      Tulos: -16 (64 ääntä)
      Ja lisäksi ihmettelen tätä kuukuppien "dissausta" täällä. En itsekään kuukuppien käyttäjänä pidä kuukuppia minään ihmeratkaisuna, mutta lähinnä itselle toimivalle ratkaisulle. Itse en tykännyt siteistä, koska ne tuntuu kuin olisi vaipat jalassa, enkä tamponeista, koska (TMI varoitus tästä eteenpäin, jatka omalla vastuullasi) joskus niiden alaosa oli ihan pissassa vessassakäynnin jälkeen, enkä puhu siitä narusta. Joskus kokeilin pienempiä tampooneja, ja ne taas "täyttyi" liian nopeasti. Esim. kuukautissieniä tai alushousuja en ole kokeillut. Ymmärrän sen, ettei kaikille kuukuppi sovellu ratkaisuksi, mutta miksi sitä pitää vihata jos jollekin se sopii? Itse seuraan kuukautisteni kiertoa ja tiedän suurinpiirtein milloin niiden pitäisi olla, ja jos joku reissu on siihen aikaan, niin voin asettaa kupin paikalleen pari päivää etukäteen. Esimerkiksi viime kierrolla kävi juuri näin, kuukautiset alkoi pari päivää myöhässä yöllä ja minulla oli kuukuppi paikoillaan, joten en sotkenut lakanoita anoppilassa. Kuten sanoin, ymmärrän jos joku ei koe kuukuppia sopivaksi itselleen, mutta en ymmärrä sitä, että niitä vihataan koska ne ei sovi itselle.

      Lainaa

    72. Vajoava hämähäkki 21.7.2020 18:23
      Tulos: +107 (115 ääntä)
      Luokaton seuraeläin: Ja minä väitän että pystyt tunkemaan housuihin vessapaperia niiden siteiden ja tamponien sijaan. Järki käteen nyt.
      Vessapaperi on surkea korvike, veri menee sen läpi. Se hajoaa kosteudesta ja mahd. tarttuu alapäähän verisinä kökköinä. Sitä voi käyttää hätätilassa hetken aikaa, jos on niukka vuoto. Sittenkin saa mahdollisesti puistella housuista sitä samaa paperisilppua. Tamponin korvikkeeksi siitä ei varsinkaan ole.
      Ne kestosuojatkin muuten on ongelma runsaan vuodon kanssa. Mihin ne käytetyt laitetaan vaikkapa kesken työpäivän? Kuukuppi samaten vaivalloinen yleisessä vessassa, kun kopeissa ei ole läheskään aina käsienpesuallasta tai pesuainetta. Kotona molemmat ihan jees.

      Lainaa

    73. Raskauttava kesyaasi 21.7.2020 18:28
      Tulos: +109 (121 ääntä)
      Nafti sohvaperuna: Taisi mennä hieman ohi pointti? En itke, että ei ole siteitä vaan että tiukan paikan tullen hätäsiteitä saa tehtyä vaikka paperista tai vanhasta käyttämättömästä lakanasta. Se, että niitä pitäisi ilmaiseksi saada, koska ilman siteitä ei ole mitään, millä estää vuodot, on naurettava tekosyy. Siteen [...]
      No olipa suorastaan idiootti kommentti. Eitö tosiaan tiedä, että osalla naisista on todella runsaat kuukautiset? Siinä ei mikään paperituppo tai vastaava estä ylivuotoja ja sen myötä tahroja niin omissa vaatteissa kuin huonekaluissa. Vaikka itse olisitkin niin hyvässä asemassa, että kuukautiset ovat niukat, niin ei kannata yleistää sitä kaikkiin naisiin.

      Lainaa

    74. Raskauttava kesyaasi 21.7.2020 18:32
      Tulos: +99 (109 ääntä)
      Luokaton seuraeläin: Ja minä väitän että pystyt tunkemaan housuihin vessapaperia niiden siteiden ja tamponien sijaan. Järki käteen nyt.
      Järki käteen itsellesi! Uskokaa nyt jo, että joillakin naisilla ne kuukautiset on oikeasti tosi runsaat eikä housuihin voi todellakaan tunkea mitään saakutin vessapaperia, että se muka estäisi tahrat!!!! Ehkä se toimii joillakin niukkavuotoisilla naisilla, mutta ei todellakaan kaikilla!

      Lainaa

    75. Vajoava hämähäkki 21.7.2020 18:49
      Tulos: +11 (27 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Ja lisäksi ihmettelen tätä kuukuppien "dissausta" täällä. En itsekään kuukuppien käyttäjänä pidä kuukuppia minään ihmeratkaisuna, mutta lähinnä itselle toimivalle ratkaisulle. Itse en tykännyt siteistä, koska ne tuntuu kuin olisi vaipat jalassa, enkä tamponeista, koska (TMI varoitus tästä [...]
      Toivottavasti et kuitenkaan pidä kuppia monta päivää ottamatta sitä välillä pois? Enpä minäkään käytä tamponeja kun se märkä lanka on inhottava, eikä siltä voi välttyä jos ei vaihda joka vessakäynnillä.

      Lainaa

    76. Oikaistu kookos 21.7.2020 18:53
      Tulos: +60 (82 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Ja lisäksi ihmettelen tätä kuukuppien "dissausta" täällä. En itsekään kuukuppien käyttäjänä pidä kuukuppia minään ihmeratkaisuna, mutta lähinnä itselle toimivalle ratkaisulle. Itse en tykännyt siteistä, koska ne tuntuu kuin olisi vaipat jalassa, enkä tamponeista, koska (TMI varoitus tästä [...]
      Siis muutama kommentoi, että ärsyttää kuppihehkutus, kun ei saa kuppia toimimaan. Ja kappas, kuppifanaatikot tulevat kertomaan, että teet sen väärin - ja ensin täytyy kokeilla ainakin viittä eri mallia jne.

      Lainaa

    77. Hiuspannaton hirmulisko 21.7.2020 19:23
      Tulos: +20 (26 ääntä)
      я твой слуга: Tiiäppä sitten oisko se niin vakavaa vaikka edellä mainitut oiskin ilmaisia, tai ainakin "maksuttomia" (ettei kokoomuslaiset suutu)
      Suuttuu ne silti.

      Lainaa

    78. Kohtikatsova pomelo 21.7.2020 19:44
      Tulos: -48 (54 ääntä)
      Inkeri: Kuukautissiteiden maksuttomuus perustuu siihen, että on epätasa-arvoista että on olemassa välttämätön asia - ja se on välttämätön, ei vain sosiaalisista vaan myös hygieenisistä syistä - joka on välttämätön vain yhdelle sukupuolelle. Miehen elämää ja rahapussia eivät haittaa mikään samantasoinen [...]
      Mielenterveyspuolelle verenvuodon takia? 

      Lainaa

    79. Tulos: -112 (138 ääntä)
      Se karmein pointti, jota ei tietenkään täällä kukaan ole kehdannut sanoa on, että feministit eivät 100% varmasti ajaisi ilmaisia, jos miehet vuotaisi. Vielä vähemmän kuin paskimmat sovinistit nyt.

      Lainaa

    80. Tulos: +94 (102 ääntä)
      Luokaton seuraeläin: Ja minä väitän että pystyt tunkemaan housuihin vessapaperia niiden siteiden ja tamponien sijaan. Järki käteen nyt.
      Niinhän me naiset pystytään, mutta vessapaperi kestää sen 15 min ja sen jälkeen on sama onko sitä vai ei. Eli sitten on housut, tuolit ja sohvat veressä. Ja kyllä, on kokeiltu

      Lainaa

    81. Mustanpuhuva juhta 21.7.2020 20:51
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Säädytön lehmä: tädin* täDin seDän äiDin DDDDDDDDDDDDDD
      Tärin, serän, äirin. Nimimerkillä pohojalaanen joka ei osaa reetä. 

      Lainaa

    82. Rutikuiva unikeko 21.7.2020 21:04
      Tulos: -65 (91 ääntä)
      Miksi ihmeessä siteet ja tamponit pitäisi olla ilmaisia? Mitä ihmeen sosialisoijia täällä on? Elämässä vaan tuppaa kaikki maksamaan.

      Lainaa

    83. Oma pingviini 21.7.2020 21:20
      Tulos: +89 (107 ääntä)
      Väsynyt: Se karmein pointti, jota ei tietenkään täällä kukaan ole kehdannut sanoa on, että feministit eivät 100% varmasti ajaisi ilmaisia, jos miehet vuotaisi. Vielä vähemmän kuin paskimmat sovinistit nyt.
      Voisitko vielä vähän kauemmas teorisoida? Nyt mennään jo aika hyvällä levelillä "Jos miehellä olisi kuukautiset niin sitten kyllä feministi tekisi näin!!! Asia on ihan varmasti näin! Olen tutkinut!" Vaihtoehtoisesti voisit ottaa lääkkeesi.

      Lainaa

    84. Avaruuskatti 21.7.2020 22:04
      Tulos: +14 (34 ääntä)
      Valuvika: Miesten tulisi saada ilmaiset viinat silloin kun naisella on kuukautiset. Vaihtoehtoisesti myös hotellihuone muutamaksi päiväksi kuukaudessa tulisi kysymykseen.
      Erittäin hyvä idea! Säännöllisesti menstruoivana naisena kannatan ajatusta, että mies katoaisi kaljasalkun kanssa huitsin Nevadaan pms-ajaksi. 😅👌

      Lainaa

    85. Itseasiassa 21.7.2020 23:01
      Tulos: +52 (56 ääntä)
      Björn: Eikös entisaikaan kuukautissuojina käytetty sammalta ja kankaanpaloja... Siis silloin kun parratkin siistittiin puukolla tai keittiösaksien vastineella.
      Itseasiassa ei välttämättä käytetty ollenkaan. Kylissä hyvin huomattiin kuka oli raskaana, kun perus ei ollutkaan oikeaan aikaan veressä. Muta se ei sano josko se nyt olisi ihan hygienisin tapa. 
      Ennen vastaväitteitä kannattaa lukea Kirsi Vainio-Korhosen kirja Ujostelemattomat - Kätilöiden, synnytysten ja arjen historiaa. Suosittelen kirjaa myös muille. 

      Lainaa

    86. Itseasiassa 21.7.2020 23:12
      Tulos: +77 (81 ääntä)
      Nafti sohvaperuna: Taisi mennä hieman ohi pointti? En itke, että ei ole siteitä vaan että tiukan paikan tullen hätäsiteitä saa tehtyä vaikka paperista tai vanhasta käyttämättömästä lakanasta. Se, että niitä pitäisi ilmaiseksi saada, koska ilman siteitä ei ole mitään, millä estää vuodot, on naurettava tekosyy. Siteen [...]
      Mä vuodan sellasen kuukupillisen tunnissa, siksi käytän senkin kanssa pahimpina päivinä kestosidettä. Ennen näitä käytin aina päivällä tamponia ja sidettä saman aikaan, muuten ohivuoto oli varma jo vajaassa tunnissa. Jos laittaisin vaan jotain paperia housuun niin se on yhtä tyhjän kanssa.
      Ja ei, ei ole löytynyt mitään fyysistä vikaa, ihan geeneissä saatu nämä Esterin perse -vuodot.

      Lainaa

    87. Itseasiassa 21.7.2020 23:24
      Tulos: +29 (37 ääntä)
      Vyölaukuton tonttu: Minä olen kokeillut kuukuppeja, jotka eivät menneet paikoilleen. Tamppoonit aiheuttavat jokakerta muutamassa parin tunnin päästä kummallisia oireita. Nuorempana yösiteetkään eivät riittäneet vaan piti jatkaa laittamalla kaksi sidettä. Kannatan halvempaa veroa kuukautissuojille, koska ne ovat [...]
      Käytetyt kestositeet taitellaan ja suljetaan nepparilla, säilytetään pussissa, jos niitä kantaa mukana. Mä kotona pesasen vähän käsin sappisaippualla ja tipautan pesupussiin odottamaan pesua, niitä voi pestä kaikki kerrallaan menkkojen jälkeen. Pestään yleensä 60 asteessa, jotkut voi pestä tarvittaessa 90. 
      Kestositeet eivät hiosta samalla tavalla kuin kertikset. Onneksi satsasin niihin. 

      Lainaa

    88. Itseasiassa 21.7.2020 23:27
      Tulos: +18 (24 ääntä)
      Vajoava hämähäkki: Vessapaperi on surkea korvike, veri menee sen läpi. Se hajoaa kosteudesta ja mahd. tarttuu alapäähän verisinä kökköinä. Sitä voi käyttää hätätilassa hetken aikaa, jos on niukka vuoto. Sittenkin saa mahdollisesti puistella housuista sitä samaa paperisilppua. Tamponin korvikkeeksi siitä ei [...]
      Ei kuppia tarvitse pestä kokoajan pesuaineella. Jos joku niin on väittänyt, niin se on halunnut myydä sitä pesuainetta. 

      Lainaa

    89. Tulos: +41 (49 ääntä)
      Uki: Haluaisin vielä lisätä sen että jos haluaa parantaa lumpeenlehtien imukykyä niin samalla reissulla pitäisi olla suht. helppo löytää sammalta tai naavaa (sammal kosteampaa ja naava kuivaa, makuasia).
      Kai tiedät, että niiden keräämiseen vaaditaan sitten maanomistajan lupa?
      "Hei! Saisinko kerätä kuukautissuojani teidän metsästänne?" Jepjep.

      Lainaa

    90. Tulos: +73 (77 ääntä)
      Nafti sohvaperuna: Pitää kyllä myöntää, että yhdyn tähän. Itsekin teiniaikoina koulussa saattoi kesken kaiken kuukautisvuodot iskeä eikä sidettä ollut mukana. Ei siinä saa mitään lupia lähteä kauppaan (koulusta poistuminen kauppaan oli kielletty kouluaikoina) saatika kotiin hakemaan sidettä, joten siinä mentiin [...]
      Noh, itsepä juoksin kaikkein paksuimman yösiteenki kanssa yläasteaikoina vessaan joka välitunti ja silti monesti tuli ohi. Vessapaperilla en kyllä olis voinu mennä tunneille ollenkaan, olis tullu housuista läpi jo ennen ku olisin luokkaan kerinny. Että ärsyttää hieman nämä kaikki kommentit, miten siteen voi vääntää paperista tilalle. Onneks löysin parin vuoden jälkeen muitaki vaihtoehtoja kun siteen.

      Lainaa

    91. Tulos: +13 (17 ääntä)
      Kummikäki: Missäpäin peltipoliisia sanotaan sivaripoliisiksi?
      Sivaripoliisi = siviilipoliisiauto = poliisiauto, joka ei näytä poliisiautolta - ei siis peltipoliisi (ainaki Itä-Suomessa täysin tavallinen termi)

      Lainaa

    92. Kahko kissa 22.7.2020 0:20
      Tulos: +91 (95 ääntä)
      Arkkienkeli: Hennalle suosittelisin muutaman viikon hormonihoitoa. Ei ole sen jälkeen kuukautisia ja eipä lisäänny. PS. miksi mies on aina se, joka ostaa kondomit?
      Tjaa, koko aikuisikäni ja kaikkien kumppanien kanssa olen kyllä itse ostanut kondomeja. Ja ihan nainen olen.
      Kondomeja ostetaan muuten siksi, että voidaan harrastaa s*ksiä, kuukautissuojia siksi, että voidaan olla ja toimia normaalisti ja esim. tehdä työtä. Eli kovin vertailukelpoisia nämä hyödykkeet eivät ole.
      Mutta jos tämä melko keinotekoinen ehkäisyvertaus nyt välttämättä haluttiin tuoda mukaan keskusteluun, niin aika monessa pitkässä suhteessa nainen hoitaa koko ehkäisypuolen. Sivuvaikutuksineen kaikkineen.

      Lainaa

    93. Tulos: -47 (63 ääntä)
      Kimakka maksamakkara: Eipä taida vessapaperi kauheen välttämätön olla?
      Vessapaperi on aivan yhtä välttämätön kuin kuukautissiteetkin. Molemmilla on tarkoitus pitää itsensä siistinä ruumiin eritteistä, mutta molemmille on myös olemassa täysin päteviä korvikkeita.

      Lainaa

    94. Ohimenevä vesimeloni 22.7.2020 1:21
      Tulos: +27 (31 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      Ah, kohtalotoveri. Minäkin jouduin vajaan vuoden jälkeen hyväksymään ettei kuukuppi vain mene sisään. Nykyään käytän kestositeitä aina kun voin. Harmittaa vain että töissä on runsaan vuodon takia pakko käyttää kertakäyttöisiä pari ensimmäistä vuotopäivää, koska verisiä kestositeitä ei kovin montaa viitsisi käsilaukussa kuskata.

      Lainaa

    95. Raiteeton pöllö 22.7.2020 2:17
      Tulos: +64 (80 ääntä)
      pitäskö sitä meidän kaikkein verta vuotavien lopettaa kuukautissuojien käyttö pariksi kuukaudeksi. jos niistä tulis vähän tarpeellisempia sitten joittenki mielestä.

      Lainaa

    96. Lapseton jääkarhu 22.7.2020 3:30
      Tulos: +84 (90 ääntä)
      Partahöylä vertaus on todella ontuva ja väite että naisten karvaiset jalat jne. ei kuulu muille ei oikein osu myöskään. Netti on täynnä uutisointia siitä miten joku nainen on saanut jopa tappouhkauksia kun on mennyt karvaisia kainaloitaan somessa esittelemään. Moniko mies on runsaasta partakarvoituksestaan sellaista vastaanottoa saanut? Tai jalkakarvoista? Jos naisten karvat ei kuuluu kenellekään, miksi ne aiheuttavat niin rajuja reaktioita? Parran kasvuun ei liity samanlaisia tabuja ja häpeää mitä kuukautisvereen (ja naisten karvoitukseen). Tutkimusten mukaan yli puolet on kokenut kuukautisiin liittyvää häpeää ja kiusaamista. Runsas vuoto haittaa normaalia elämää (tiheät wc-käynnit, ohivuodot). Nyt käsi sydämellä jokainen "tunge wc-paperia housuihin"-vastannut, et varmasti koe ollenkaan ällöttävänä jos työkaverilla valuu menkkaveri mekon alta lattialle, vaan menet reippaasti avuksi siivoamaan ja tsemppaat päälle että "hei ei mitään hätää! Tämä on täysin normaalia!"? Tuskin. Se mimmi siivoaa sen itse ja häpeää reppana omaa olemassaoloaan. Vielä löytyy niitäkin joilla ei ole rahaa ostaa kuukautissiteitä. Menkat ei katso pankkisaldoa ja osu sopivaan hetkeen varallisuutta ajatellen. Työttömänä jos saa laskea että riittääkö loppukuusta rahat leipään, voi joutua miettimään ostaako siteitä vai sitä leipää. Ja näin joutuu miettimään vain naiset. Miksi se olisi niin väärin jos näistä tuotteita poistettaisiin tai pienennettäisiin verotus? Miten se on miehiltä pois jos naisille annetaan helpotusta elämään? Partahöylä vertaukseen jos haluaa palata hinnoista puhuttaessa, miesten höylät on parempia, niissä on enemmän teriä ja ne ovat halvempia. Ostakaan naiset niitä.

      Lainaa

    97. Tulos: -61 (79 ääntä)
      Inkeri: Kuukautissiteiden maksuttomuus perustuu siihen, että on epätasa-arvoista että on olemassa välttämätön asia - ja se on välttämätön, ei vain sosiaalisista vaan myös hygieenisistä syistä - joka on välttämätön vain yhdelle sukupuolelle. Miehen elämää ja rahapussia eivät haittaa mikään samantasoinen [...]
      Mitä nyt mies kuluttaa energiaa keskimäärin noin 1,5-kertaa niin paljon kuin nainen. Taitaa tuo puolet ylimääräistä ruuan hinnassa olla ihan aavistuksen enemmän euroja kuukaudessa kuin samassa ajassa tarvitut kuukautissiteet. Ruuan laskisin ehkä jollain tavalla mahdollisesti jopa hygieniatuotteita välttämättömämmäksi. 

      Lainaa

    98. Tulos: -4 (18 ääntä)
      Avaruuskatti: Erittäin hyvä idea! Säännöllisesti menstruoivana naisena kannatan ajatusta, että mies katoaisi kaljasalkun kanssa huitsin Nevadaan pms-ajaksi. 😅👌
      Marry me?!

      Lainaa

    99. Kellanruskea appelsiini 22.7.2020 7:39
      Tulos: +81 (87 ääntä)
      Olento: Olkaa naiset useammin raskaana, niin eo tarvitse aina hetkeen hommata niitä.
      Raskautta seuraa kuitenkin jälkivuoto, johon tarvitaan juurikin niitä siteitä eikä esim. kuukuppi käy. Itselläni ainakin tuo synnytyksen jälkeinen vuoto kesti 6 viikkoa eli aika tarkkaan sen, mitä 9 kuukauden aikana menkat yhteensä. Kalliimmaksi tuli kuin menkat, sillä niiden osalta itselleni suojaksi on sopinut kuppi.
      Muita säästövinkkejä Olennolla?

      Lainaa

    100. Vajoava hämähäkki 22.7.2020 8:03
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Itseasiassa: Ei kuppia tarvitse pestä kokoajan pesuaineella. Jos joku niin on väittänyt, niin se on halunnut myydä sitä pesuainetta. 
      Ei kun käsiä, että ilkiää sen alkaa ottaa pois :)

      Lainaa

    101. Vajoava hämähäkki 22.7.2020 9:11
      Tulos: +46 (58 ääntä)
      Kahko kissa: Tjaa, koko aikuisikäni ja kaikkien kumppanien kanssa olen kyllä itse ostanut kondomeja. Ja ihan nainen olen. Kondomeja ostetaan muuten siksi, että voidaan harrastaa s*ksiä, kuukautissuojia siksi, että voidaan olla ja toimia normaalisti ja esim. tehdä työtä. Eli kovin vertailukelpoisia nämä [...]
      Näinpä.
      Jos ne ois miehille ja tulis samat ongelmat pillereiden ja kierukoiden ym. kanssa, oiskohan niitäkin tutkittu ja kehitetty vähän enempi... Ne korjaa hyödyn ja me sivuoireet ja kustannukset.
      Jos pidettäis normaalina, että miehille pukattais hepin kautta kiveksiin joku hormonia erittävä muovitikku, laittaminen sattuis niin stanasti, kipua ja kramppeja ois päiviä sen jälkeen ja verta valuis seuraavat kolme viikkoa, se saatettais tökätä myös vahingossa liian pitkälle ja joutua hukkaan kropan sisään yms. niin olis ehkäpä keksitty parempiakin keinoja.
      Mutta hei tää on se helpoin ja vaivattomin tapa varmistaa ettei vauvoja tuu vahingossa, kyllä se puolen vuoden päästä jo useimmiten on parempana... Ja ukot saa vaan huolettomasti ilman kumia eivätkä edes osallistu kustannuksiin. Itellä alkais iän puolesta olla jo hyvinkin lapsentekoaika, mutta saan maksaa satoja euroja siitä ilosta ettei niitä tule :(

      Lainaa

    102. Nopea tiikeri 22.7.2020 10:51
      Tulos: +16 (28 ääntä)
      Kuukupin laitto on välillä hankalaa, mutta itse totesin vesipohjaisen liukkarin olevan ystävä asettelemisen kanssa; etenkin, pistää kumihanskan käteen (jos sattuu olemaan pitkät kynnet kuten allekirjoittaneella niin ei satu, jos pitää asetella vähän pidempään) ja taittaa kupin puoliksi, sitten kosteuttaa liukkarilla ulkosynnyttimet, tarvittaessa kuppia ulkopuolelta. Vesipohjainen liukkari kuitenkin takaa, että se imeytyy elimistöön aika nopeasti ja ei pilaa silikonista kuppia. Oletan kuitenkin, että Kupera Kettu & Ohimenevä vesimeloni ovat vastaavat tekniikat jo testanneet. Harmi, ettei teille kuppi sopinut :(

      Lainaa

    103. Kookas rotta 22.7.2020 11:17
      Tulos: -12 (22 ääntä)
      Vajoava hämähäkki: Näinpä. Jos ne ois miehille ja tulis samat ongelmat pillereiden ja kierukoiden ym. kanssa, oiskohan niitäkin tutkittu ja kehitetty vähän enempi... Ne korjaa hyödyn ja me sivuoireet ja kustannukset. Jos pidettäis normaalina, että miehille pukattais hepin kautta kiveksiin joku hormonia erittävä [...]
      Kyllä näissä nykyään niin isot rahat pyörii, että uskon niitä tutkittavan ja kehitettävän ihan jatkuvasti. Kukaan ei vaan ole tehnyt vielä läpimurtoa. 

      Lainaa

    104. Tulos: -48 (58 ääntä)
      Kimakka maksamakkara: Eipä taida vessapaperi kauheen välttämätön olla?
      Eikä kyllä kuukautissuojatkaan

      Lainaa

    105. Pelkäämätön soturi 22.7.2020 12:38
      Tulos: +58 (62 ääntä)
      Vajoava hämähäkki: Näinpä. Jos ne ois miehille ja tulis samat ongelmat pillereiden ja kierukoiden ym. kanssa, oiskohan niitäkin tutkittu ja kehitetty vähän enempi... Ne korjaa hyödyn ja me sivuoireet ja kustannukset. Jos pidettäis normaalina, että miehille pukattais hepin kautta kiveksiin joku hormonia erittävä [...]
        Itse en harrasta seksiä miesten kanssa joille ei kelpaa kondomin käyttö. Ostan kyllä ne kondomit itse, ei siinä mitään, mutta saan hurjia sivuvaikutuksia hormoneista eikä mielestäni ole kovin houkutteleva mies, jonka mielestä vähät minun voinnistani kunhan saa pistää menemään paljaalla. Epäilemättä olisin voinut jatkaa kaikkien keksittyjen ehkäisykeinojen kokeilua, mutta se alkoi mennä niin hankalaksi että mieluummin olisin pysynyt selibaatissa. Seksistähän on mahdollista sanoutua irti, toisin kuin kuukautisista...

      Lainaa

    106. Lasitettu satuhahmo 22.7.2020 14:07
      Tulos: -58 (78 ääntä)
      Lapseton jääkarhu: Partahöylä vertaus on todella ontuva ja väite että naisten karvaiset jalat jne. ei kuulu muille ei oikein osu myöskään. Netti on täynnä uutisointia siitä miten joku nainen on saanut jopa tappouhkauksia kun on mennyt karvaisia kainaloitaan somessa esittelemään. Moniko mies on runsaasta [...]
      Itse asiassa ei ole ollenkaan ontuva vertaus. Mikäli parta kasvaa oikein voimakkaasti ja sen antaa hoitamattomana kasvaa, niin kyllä se alkaa kutisemaan ja saattaa aiheuttaa mm. iho-oireita. Myös erinäiset loiseläimet saattavat alkaa viihtymään karvoituksessa. Tästä syystä esim. armeijassa hiukset ja parta on pidettävä lyhyenä, sillä ihmiset ovat läheisissä tekemisissä toistensa kanssa hygienialtaan puutteellisissa olosuhteissa, mikä luo olosuhteet mm. täiden/satiaisten leviämiselle. Valtiokin itse asiassa pitää partahöylää siinä määrin tarpeellisena hygieniatuotteena, että kustantaa sellaiset varusmiehille palveluksen aikana. Tuo idea siitä, että valtio kustantaisi pelkästään kuukautisiin liittyvät hygieniatuotteet tai edes alentaisi niiden arvonlisäveroa on kyllä kestämätön muutenkin kuin vain tuon partahöyläesimerkin valossa. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja osa niistä on välttämättömämpiä kuin toiset. Jos nyt sukupuolen mukaan mietitään, niin sosiaalisten syiden vuoksi miesten on tärkeämpää peseytyä useammin sekä käyttää deodoranttia kuin naisten (voimakkaampi hien eritys), miehillä kuluu enemmän rahaa ruokaan (miehet keskimäärin painavampia, josta vielä isompi osuus lihasmassaa -> suurempi energiankulutus). Esimerkkejä voi keksiä lukemattomia ja kaikki ovat ihan samalla tavalla "välttämättömyyksiä" kyseisille ryhmille.

      Lainaa

    107. Tulos: -77 (85 ääntä)
      On naisellakin tapa olla ilman kuukautisia. Se on raskaus. Raskaana ei tule kuukautisia. Suomi tarvitsee lisää veronmaksajia. Siitä vain, saa suorittaa.

      Lainaa

    108. Tulos: -38 (64 ääntä)
      Lasitettu satuhahmo: Itse asiassa ei ole ollenkaan ontuva vertaus. Mikäli parta kasvaa oikein voimakkaasti ja sen antaa hoitamattomana kasvaa, niin kyllä se alkaa kutisemaan ja saattaa aiheuttaa mm. iho-oireita. Myös erinäiset loiseläimet saattavat alkaa viihtymään karvoituksessa. Tästä syystä esim. armeijassa hiukset [...]
      Liikaa faktoja, logiikkaa ja rehellisen tasavertaista arviontia. Ihan epämuodikasta ja vastoin feminististä kuvaa "tasa-arvosta". Yleisö ei tykkää. 

      Lainaa

    109. Tulos: +45 (53 ääntä)
      Lasitettu satuhahmo: Itse asiassa ei ole ollenkaan ontuva vertaus. Mikäli parta kasvaa oikein voimakkaasti ja sen antaa hoitamattomana kasvaa, niin kyllä se alkaa kutisemaan ja saattaa aiheuttaa mm. iho-oireita. Myös erinäiset loiseläimet saattavat alkaa viihtymään karvoituksessa. Tästä syystä esim. armeijassa hiukset [...]
      Jos karvoitus on niin suuri hygieniaongelma, miksi naiset saavat pitää pitkiä hiuksia armeijassa? Miksi joissain muissa kulttuureissa parta on jopa suositeltava, eikä sitä nähdä hygieniaongelmana? Eivätkö hiuksetkin ole siinä tapauksessa hygienia/loisongelma? Entä eikö mielestäsi veri aiheuta hygieniaongelmia?

      Lainaa

    110. Tulos: +46 (54 ääntä)
      qwe: On naisellakin tapa olla ilman kuukautisia. Se on raskaus. Raskaana ei tule kuukautisia. Suomi tarvitsee lisää veronmaksajia. Siitä vain, saa suorittaa.
      Kuules, joillakin raskaana olevilla on kuukautisten tapaista vuotoa koko raskauden ajan, ja tosiaan jälki vuoto voi kestää jopa kuusi viikkoa putkeen niin kuin tuossa ylempänä kerrottiin. Että se siitä sun ehdotuksesta.

      Lainaa

    111. Uhkaava metsämarja 23.7.2020 9:44
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Mielisairas mandariini: Tommosella minäkin retostelisin kuin Eerika. Tai sitten en.
      Jännää, että rikollinen asenne usein korreloi yhdyssanavirheiden kanssa. Ja kulkee suvussa.

      Lainaa

    112. Käypä tuhatjalkainen 23.7.2020 10:30
      Tulos: -12 (24 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Rakkaat ja vähemmän rakkaat miehet ja muut ei-menstruoivat ihmiset. Se ei ole teiltä millään tavalla pois, jos meidän mestruoivien ihmisten taloudellista elämää helpotetaan kuukautissuojien verovähennyksillä. Hyvin monilla suomalaisilla kuukautiset luovat epävarmuuden tunnetta, koska ei ole rahaa [...]
      Ottamatta asiaan muuten kantaa millään tavalla, yksittäisen asian kevyempi verottaminen tarkoittaa sitä, että vastaava verotuotto pitää kerätä jostain muualta, kasvattaa valtionvelkaa entisestään, tai leikata kuluja. Näin ollen se on pois niiltä, jotka eivät kyseisestä asiasta hyödy. Tässä nimenomaisessa asiassa tosin puhutaan sekä useimpien naisten henkilökohtaisen talouden että valtiontalouden kannalta sen verran pienistä summista, että niillä ei ole oikeastaan muuta kuin symbolista merkitystä.

      Lainaa

    113. Tulos: -13 (27 ääntä)
      jeba: Jos karvoitus on niin suuri hygieniaongelma, miksi naiset saavat pitää pitkiä hiuksia armeijassa? Miksi joissain muissa kulttuureissa parta on jopa suositeltava, eikä sitä nähdä hygieniaongelmana? Eivätkö hiuksetkin ole siinä tapauksessa hygienia/loisongelma? Entä eikö mielestäsi veri aiheuta hygieniaongelmia?
      Miesten hiuksettomuus intissä suojaa myös naisia täiltä samalla mekanismilla, kuin rokotusten antama joukkoimmuniteetti suojaa myös rokottamattomia. Koska mahdollisia levittäjiä on vähän, joko täitä ei tule tai jos niitä tulee, ne ainakin leviää vain muutamalle kymmenien tai satojen sijasta. 

      Lainaa

    114. Lyhyenläntä kurkku 23.7.2020 12:24
      Tulos: +44 (48 ääntä)
      Köyhänä lukiolaisena oli rahaa ruokaan ja hygieniatuotteisiin yhteensä noin 10e/ viikko. Mulla oli silloin suht niukat menkat ja yritin säästää siteissä vaihtamalla niitä niin harvoin kuin mahdollista. Yleensä vain aamulla kouluun lähtiessä, viikonloppuna olin kotona ja kituutin pidempäänkin. Haisihan se ja kutitti ja kirveli. Onneksi ei pahempaa tulehdusta tullut. Nyt onneksi jo varaa vaihtaa niin usein kun tarve. Mutta silloin jokainen ALV alennus olisi ollut tervetullut.

      Lainaa

    115. Suomalainen 24.7.2020 12:59
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Mistä noita räpsähteleviä sivareita sikiää??

      Lainaa

    116. Epäherkkä piikkisika 24.7.2020 20:45
      Tulos: +28 (34 ääntä)
      Eipä tuo hinta nyt työssä käyvänä aikuisena paljoa haittaa, mutta silloin kun oli 10€ viikkobudjetti ruokaan ja sitten pitikin ostaa 2pakettia siteitä 5€ niin kyllä sersytti. Olisi ollu 13€ rahaa, mutta e-pillerit oli pakko olla, kun kauhutarinoita niistä purkkapakettia kondomin sijaan rapistelevista oli kuullut. Ihan samalla tavalla naiset ja miehet muita hygieniatarvikkeita ostaa, eikä mikään ole niin pakollinen kuin kuukautissuojat. Itse valitsin mieluummin haista hielle ja olla karvainen, kuin pilata kaikki vaatteet verellä, ei siinä mikään vessapaperi auta. Tai se olisi tullut vielä kalliimmaksi, jos sillä holvaa menemään. Enemmän voisi verrata kakka housussa kulkemiseen, kuin parranajoon, haju ei tosin ole ihan yhtä paha. Eli jos teistä ei vartin välein tuleva ripuli vaadi mitään toimenpiteitä, niin ei siteitäkään tarvita.

      Lainaa

    117. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Kupera kettu: Hankin kuukupin kaikkine pesuaineineen yms ja maksoin n. 50 e koko setistä. En säästänyt rahaa, sillä puolen vuoden yrityksistä huolimatta en ole saanut sitä sisääni. Kannatan kyllä sinänsä just esim kuukupin ja kestosuojien käyttöä - siksihän hankin sen itsellenikin - mutta on tosi ärsyttävää, [...]
      Käytin hetken. Sit yhden kerran tuntui jäävän "jumiin" ja vasta puolen tunnin tappelun jälkeen sai pois. Sen jälkeen en ole kokeillut.
      Ei sovi kaikille. Niin vaan menee, kun yksilöllisiä ollaan. Kunhan vaan kaikki löytää itselleen sopivan tavan. Nyt käytän bambukuitusiteitä, kun kuppiin en pysty enää koskemaan. Bambukuitu palaa myös kivasti pannunpesässä, että onhan niistä räteistä muuhunkin kuin kaatopaikan täytteeksi.

      Lainaa

    118. Tulos: -21 (37 ääntä)
      Vaikka kuin olisi naisella 10 euron viikkobudjetti ruokaan ja siteisiin eli 40 euroa kuukaudessa on tuo 10 euroa siteistä silti vain 25% budjetista. Kun keskivertomiehen energiankulutus on sen noin 50% suurempi, tarvitsisi mies siis edelleen 45 euroa kuukaudessa päästäkseen välttämättömissä menoissa samanlaatuisella ravinnolla samaan tilanteeseen kuin te siteiden kanssa. Kun todellinen budjetti ja todelliset ruokamenot on yleensä paljon suuremmat tuo ero vain kasvaa. Se että naisella olisi välttämättömiä kuluja enemmän kuin miehellä ei vaan yksinkertaisesti pidä millään matematiikalla. Yksilötasolla eroja on tietysti moneen suuntaan. Henkilökohtaisesti minun mieltä ei kauheasti paina, vaikka joku alv pois otettaisiinkin. Tosin luultavasti se päätettäis säästää vähentämällä hoitajia vanhainkodeista tai poliiseja kaduilta tai jollain muulla yhtä typerällä keinolla budjetista.

      Lainaa

    119. Tottahantoki 25.7.2020 21:27
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Lakattu meduusa: Tarkoitti varmaan kamera-pkt-autoa?
      Tai tunnuksetonta partioautoa, jossa on nopeusvalvonta laitteet.

      Lainaa

    120. Tulos: +7 (11 ääntä)
      Pooo: Hankkikaa kuukuppi tai kestosuojia. säästätte rahaa ja luontoa.
      Ei onnaa kuukupit tms. 
      Se ei tunnu tulevan muutenkaan ihmisille mieleen, että osa ihmisistä ei yltä vaaginaan asti. Pari kertaa tamppoonia oon yrittänyt käyttää ja oikeesti en ees sitä yllä pistämään.
      Ja sä voit sun kuukautisten kaa jeesustella niin paljon kun haluut, mutta mä kyllä aion tehdä kaiken mahdollisen oloni helpottamiseksi.
      (plus en tunge sisälle mitään, jota en saa pois.)

      Lainaa

    121. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Tukeva kurkku: YLEn uutisen mukaan terveyssiteet ja tamponit maksavat käyttäjälle kuukaudessa keskimäärin muutamia euroja. Jos vuoto on erittäin runsasta, saattaa hinta olla vajaan kympin kuussa. Tavallinen tapaus, vaikkapa 4 euroa/kk = 48€/v. Tästä ALVin osuus on 9,30€. Jos ALV poistettaisiin kokonan, olisi [...]
      Noh pistetäänpä sulle sitten tilaus maailman typerimmälle kanavalle.
      Jos maksat 48€ ei kaikki sun kämpässä ole  veressä ja käyttökelvotonta.
      Muista nyt sit maksaa tuo 48€ suojeluraha joka ikinen vuos.
      Reilukerho?

      Lainaa

    122. Lemuava lammas 25.7.2020 22:53
      Tulos: -1 (11 ääntä)
      Jämä: Noh pistetäänpä sulle sitten tilaus maailman typerimmälle kanavalle.Jos maksat 48€ ei kaikki sun kämpässä ole  veressä ja käyttökelvotonta.Muista nyt sit maksaa tuo 48€ suojeluraha joka ikinen vuos.Reilukerho?
      Ööö... menikö vähän korkealentoiseksi, menikö? Onko tämä olevinaan joku vertauskuva? Nainenko on tuo typerin kanava ja nainenko menee veriseksi ja käyttökelvottomaksi? Avaas vähän lisää.

      Lainaa

    123. Hontelo aprikoosi 26.7.2020 23:39
      Tulos: +3 (11 ääntä)
      Kuukautiskeskustelu herättää selvästi tunteita ja voisi olla oikeasti puheenaihe muuallakin kuin feissarimokien kommenttikentissä. Olen miesoletettu henkilö, enkä ehkä ole ajatellut asiaa aiemmin, ennen kuin totesin (kuvitelkaa, feissarimokien selaamisen ansiosta!) tärkeäksi aiheeksi. Tässä muutama ajatus, en väitä näitä nyt vielä omiksi mielipiteikseni, vaan ehkä lisäksi keskustelun piiriin, kommentoitavaksi ja toiveena että keskustelu saisi kunkin (itseni ja muiden) täsmentävän mielipiteensä. Ehkä tästä voisi syntyä jopa kansalaisaloite! Ensimmäinen ajatus: Viittaan nyt tähän ehkä sanoilla "ongelma" ja "vaiva", joku voi myös loukkaantua siitä - onhan kyseessä pohjimmiltaan tärkeä biologinen toiminto, jota ilman ihmiskunta ei olisi olemassa (onko muuten niin että menstruointi olisi muutoin harvinaista eläinkunnassa?); tuskin kukaan sitä kauniiksi ilmiöksi kutsuisi, mutta ei ehkä sellaiseksi, joka pitäisi saada kaikilta naisilta lääkinnällisesti estettyä. Vai pitäisikö? Toinen ajatus (puolesta): Kyseessä lienee siis ongelma, joka vaivaa nimenomaan yhtä (oletettua) sukupuolta. Toisaalta trans- ja ei-binaarisen sukupuolisuuden omaavien henkilöiden kohdalla vaiva voi myös toteutua. Luetaan heidätkin tästä ongelmasta kärsivien joukkoon, eli ei puhuta pelkästään naisista. Muilla miesoletetuilla ei vastaavaa merkittävää säännöllistä kaikkia koskevaa hygieniaongelmaa taida olla. Kaikkien pitää syödä ja jollain tapaa pitää itsensä riittävän puhtaana (hiukset, vaatteet, ...) ja tämä koskee kaikkia. Voi tietysti itse päättää, miten kalliita ruokia ja hoitotuotteita käyttää, vai käyttääkö pelkkää vesipesua, mutta oletettu sukupuoli ei tässä ole merkittävässä roolissa. Esimerkiksi itselleni ei parta kasva, vaikka sitä joskus kovasti olisin halunnutkin, eli en suosittele partavertauksen käyttöä yleisenä lähtökohtana. Epäreilulta kuulostaa, että vain noin puolelle ihmisistä on langetettu tämä ylimääräinen hankaluus. Kyllä siitä kompensaatio kuuluisi saada. Lisääntymiseen liittyvänä ilmiönä se on kuitenkin kaikkien yhteinen asia, ja miesten pitäisi osallistua tähän siinä missä naistenkin. Kolmas ajatus (vastaan). Olen siinä käsityksessä, että on paljon erilaisia kuluja ja vaivoja, jotka kohtaavat pääsääntöisesti toista sukupuolta enemmän kuin toista. Parranajoon viittaminen on liian mitätön asia, se yksinään ei missään tapauksessa riitä olemaan "vastaava vaiva". Ehkä nostaisin laajemman kokonaisuuden pöydälle. Miehillä on tiettyjä sairauksia keskimääräistä enemmän kuin naisilla, ja toisaalta naisilla tiettyjä sairauksia keskimääräistä enemmän kuin miehillä. Jotkut niistä ovat kalliita hoitaa. Voisimme ottaa esille, miten paljon enemmän naiset kärsivät rintasyövästä kuin miehet, tai kuinka paljon enemmän miehet kärsivät eturauhassyövästä kuin naiset. Meillä kaikilla on jokin taakka, joka on annettu kannettavaksi. Miksi kuukautiset nyt sitten juuri se yksi, joka nostetaan erityisen merkittäväksi, ainakaan tasa-arvon kannalta? Neljäs ajatus (vastaan). Ehkä kuukautiset on nyt juuri se yksi tapaus, joka halutaan nostaa erityisen merkittäväksi, on se, että se on jotain mitä keskimäärin nuoret joutuvat häpeillen peittämään. Nuorilla on vähän rahaa, hygieniabudjetti on pieni, siitä suuri osa menee kuukautissuojiin. Asiasta ei ole helppo puhua ja pyytää esimerkiksi apua. Eikö tällöin olisi parempi tapa käyttää ilmaisten kuukautissuojien sijaan varat siihen, että nuoria (kaikkien sukupuolten edustajia) koulutetaan ja valmennetaan ilmiön tärkeyteen ja siihen, ettei siinä ole mitään häpeämistä, ja että opetetaan nuoret naiset ja heidän vanhempansa olemaan jo riittävän aikaisin puheväleissä asiasta, ja että vanhemmat voisivat osallistua nuorten naisten hygieniakuluihin? Tärkeintä olisi, että nuoret oppisivat olemaan asian kanssa sinut ja että asiaa ei tarvitsisi peitellä tai häpeillä. Tällä tavoin myös koko kansakunnan itsetunto kohenisi. Viides ajatus (ei puolesta eikä vastaan, siltä väliltä): Olisi kyllä ehkä fiksua ajatella verokannan muutosta. Jos on totta, että ALV on 24% näissä tuotteissa, olisi ehkä ihan reilua pienentää se 10% tai kenties jopa 0%:iin). Tämä tulisi tietysti maksettavaksi jossain muussa muodossa, jota on vaikea kompensoida niin että se tulisi vain miessukupuolisten maksettavaksi. Toisaalta, ajatukseni jossain vaiheessa oli myös se, että ehkä kyseessä ei välttämättä ole loppupeleissä se rahallinen kysymys, vaan enemmän elämää hankaloittava: asiasta huolehtimiseen kuluva aika, stressi, jne. Tämä nyt viimeistään kulminoituu käytännön raha-asiaan, mutta lienee laajempi mielenterveyttäkin koskeva ongelma, ei ainoastaan materiaalinen. Materiasta puhuminen voi ehkä olla helpompaa, ja siksi rahallisen kompensaation ottaminen esille on se ensimmäinen puheenvuoro. Kuudes ajatus (ei puolesta eikä vastaan, siltä väliltä): Nähtävästi ongelma on myös hyvin yksilökohtainen. Joillakin asia on helposti kuitattu, mutta on yksilöitä, joilla kuukautiset ovat erittäin runsaat ja suojiin kuluu huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa kuin muilla. Mitä jos kuukautissuojat voisi saada tarvittaessa reseptillä? Ne, jotka tarvitsevat tavallista vahvempaa apua asiaan, voisivat ajatella että kyseessä on ikäänkuin minkä tahansa lääkintää tai hoitoa tarvitseva ilmiö. Lievästi allergiasta kärsivät pärjäävät käsikaupan lääkkeillä, mutta voimakkaista oireista kärsivät voivat saada reseptilääkkeitä enemmän kerralla halvemmalla. Sama filosofia voisi ehkä päteä tähänkin? Tämä tuntuisi kaikkein oikeudenmukaisimmalta, ja ottaisi huomioon myös trans- ja ei-binaariset "sukupuolet". Ja vielä yksi, käytännön kysymys: kuukautissuojien valmistajia on monia, niitä on monenlaatuisia, eri hintaluokkia, osa käy toisille, osa toisille. En ole ihan varma, miten pitäisi toteuttaa se, että suojat olisivat kaikille ilmaisia. Olisiko se niin että kaikki mallit ja merkit ovat automaattisesti yhteiskunnan maksamia? Mitkä markkinoiden säännöt silloin pätisivät, kun ilmaiseksi suojansa saava saa valita suojansa? Kalleimpien mallien suosiminen v

      Lainaa

    124. Epäherkkä piikkisika 27.7.2020 2:21
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Oma ratkaisuni olisi se, että kestomallisia suojia tai kuukuppia annettaisiin peruskoulussa kaikille halukkaille esim 7-luokkaisille terveystiedon tunnilla. Täydennystä saisi julkisen terveydenhuollon piiristä pyydettäessä. Niitä ja kertakäyttöisiä myytäisiin edelleen normaalisti kaupassa. Jos haluaa paremman mallin tai käyttää kertakäyttöisiä, niin omalla rahalla. Varmasti vähentäisi huolia niiltä joilla ei ole rahaa tai joutuvat häpeämään asiaa. Ja ympäristö kiittäisi, kun kertakäyttöroskia tulisi toivottavasti vähemmän.

      Lainaa

    125. Kohtuullista? 28.7.2020 11:51
      Tulos: -1 (5 ääntä)
      Amerikoissahan tuo tampooni ja side maksut on ongelma sen takia että naisten hygieniatuotteilla on korkea verotus.

      Lainaa

    126. Kookas rotta 28.7.2020 13:30
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Kohtuullista?: Amerikoissahan tuo tampooni ja side maksut on ongelma sen takia että naisten hygieniatuotteilla on korkea verotus.
      No nyt jo keksit omiasi. Niitä saa ihan kaupasta ja kaikissa osavaltioissa sales tax on pienempi kuin Suomessa alv. Muutamassa jopa nolla. Mitään lisäveroa niille ei ole. 

      Lainaa

    127. Hontelo aprikoosi 29.7.2020 1:29
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Hontelo aprikoosi: Kuukautiskeskustelu herättää selvästi tunteita ja voisi olla oikeasti puheenaihe muuallakin kuin feissarimokien kommenttikentissä. Olen miesoletettu henkilö, enkä ehkä ole ajatellut asiaa aiemmin, ennen kuin totesin (kuvitelkaa, feissarimokien selaamisen ansiosta!) tärkeäksi aiheeksi. Tässä [...]
      Tämä jäi kesken, ilmeisesti kommentin maksimipituus ylittyi.
      Joka tapauksessa ajatus oli, että pitäisikö kaikkien hintaluokkien suojien olla ilmaisia, ja käyttäjä saa päättää minkä valitsee - tällöin halvimpia ei menisi ja yhteiskunta maksaisi kalliimman kautta (etenkin kun tuottajat voisivat nostaa hintojansa mielivaltaisesti); vai olisiko kaikille tarjottavissa ilmainen perusmalli, ja kalliimmat maksaisivat. Nythän apteekista saa valita esimerkiksi lääkkeitä halvempaa ja kalliimpaa valmistetta, joiden sisältö on periaatteessa sama. Jotkut haluavat periaatteen vuoksi valita halvempaa, jotkut periaatteen vuoksi kalliimpaa (sillä ajatuksella että se on laadukkaampaa). Jos kaikki olisivat automaattisesti ilmaisia, miten tuotteiden välisen kilpailun käy? Ehkä tätä ajatellen joko veroprosentin alentaminen tai sitten reseptilliset tuotteet niitä tarvitseville voisi olla parempi vaihtoehto kuin kategorinen ilmaisuus. Tai että nuorille + hyvin vähävaraisille tarjottaisiin terveydenhuollon piiristä maksuttomia vaihtoehtoja. 

      Lainaa

    128. Kaikki on jees 29.7.2020 15:10
      Tulos: +19 (31 ääntä)
      Miksi kuukautissuojien verotuskeskustelu ylipäätäänsä on asetettu vastakkain partahöylien kanssa? Molemmat ovat ihan relevantteja pointteja, eikä se, että kuukautissuojien verotusta laskettaisiin liity mitenkään kenenkään partakarvoihin. Jos on aidosti huolissaan partahöylien hinnasta, niin siitä vain ajamaan verotuksen alennusta. Taitaa vain olla niin, että koko parta-argumentin tarkoituksena on kuukautissuojien korkean verotuksen pitäminen ennallaan (eli naisten etujen vastustaminen), eikä halu parantaa miesten asemaa.

      Lainaa

    129. Pöljä kenguru 21.9.2020 17:54
      Tulos: +1 (7 ääntä)
      Kyöpeli: Väittäisin, että pystyt lyhentämään parran monimetrisestä sellaiseen kohtuulliseen ortodoksijuutalaispituuteen ihan tavan keittiösaksillakin.
      Saanko sakset ilmaiseksi?

      Lainaa

    130. Logistinen Pannukakku 21.7.2023 0:29
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Mjv: Liikaa faktoja, logiikkaa ja rehellisen tasavertaista arviontia. Ihan epämuodikasta ja vastoin feminististä kuvaa "tasa-arvosta". Yleisö ei tykkää. 
      Liikaa raivofeministejä paikalla itkemässä "byhyy, pitää saada ilmaiseksi."

      Lainaa

    131. Harmaa puhveli 27.7.2024 11:28
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Kohtuullista?: Amerikoissahan tuo tampooni ja side maksut on ongelma sen takia että naisten hygieniatuotteilla on korkea verotus.
      Heh heh... Vai niin. Ja "amerikoissa" punkkari söi mummon.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autocorrect, ilmainen, iltalehti, kausityöntekijiät, kiristää, otsikko, sakko, sakot, täti, vessapaperi, wc-paperi, ylinopeus