Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sä et oo mikään tyttö enää

26-vuotias tyttö: "Älä hauku minua naiseksi!"
Sä et ole mikään tyttö enää

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 91 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +694 (714 ääntä)
      Eli muiden ihmisten pitäisi tietää, että hän haluaa olla tyttö? On joillakin elämä rankkaa.

      Lainaa

    2. Kolopalloilija 11.8.2020 0:14
      Tulos: +898 (932 ääntä)
      Nainen paljon parempi kuin muija ainakin mun vinkkelistä.

      Lainaa

    3. Epäilevä taistelija 11.8.2020 0:25
      Tulos: -36 (118 ääntä)
      On kivaa olla tyttö ja laukkua heiluttaa!

      Lainaa

    4. Tulos: +556 (564 ääntä)
      Vuosia sitten vanhainkodissa havaitsin, että ne 90 lähestyvät leidit sujuvasti puhuivat toisilleen "hei tytöt, (jne)". Tulin siihen tulokseen, että kaikki oman ikäiset ja nuoremmat ovat tyttöjä ja poikia, olipa oma ikä mikä tahansa.

      Lainaa

    5. Peeaa monni 11.8.2020 0:37
      Tulos: +856 (872 ääntä)
      Mitähän tämä tyttö tekee NAISTENhuoneella?

      Lainaa

    6. Tulos: +199 (207 ääntä)
      Ainakin omassa amiksessa opettajat puhuvat aina tytöistä ja pojista vaikka kyseessä olisi aikuisryhmä, jossa kolmamannes opiskelijoista olisi yli 40 v.

      Lainaa

    7. Ajovaloton nektariini 11.8.2020 1:00
      Tulos: +453 (483 ääntä)
      26-vuotias ja oikein leuhkii, että on henkisesti ikäistään nuorempi? Kuulostaa siltä, että Laura on näitä ihmisiä, jotka ajattelevat elämän loppuvan kun täyttää 30 ja "nuoruudesta" pitää siksi pitää kiinni kynsin hampain

      Lainaa

    8. Tulos: +484 (538 ääntä)
      Minä en todella tykkää kun mua kutsutaan tytöksi! Se on jotenkin väheksyvää ja minun on aika vaikeaa pitää iloista naamaa jos joku niin tekee. Tosin se voi johtua siitä että olen satakiloinen viisikymppinen mies, tiedä häntä.

      Lainaa

    9. Tulos: +385 (427 ääntä)
      Omasta mielestä tytöttely on alentavaa. Oon jo kolmenkymmenen paremmalla puolen, ja alkaa kyllä keittää, jos esim. työpaikalla aletaan tytöttelemään.

      Lainaa

    10. Tulos: +310 (324 ääntä)
      Laura on kyllä henkisesti kuin teini, mutta tämä kuvaus olisi loukkaus teinityttöjä kohtaan. Olet aikuinen nainen Laura, käyttäydy sen mukaan! Ja ymmärrän myös että pojittelu tai tytöttely harmittaa täysi-ikäisiä ihmisiä konteksteissa, joissa niillä yritetään väheksyä. Vrt "tuoppas poika minulle se raportti sieltä".

      Lainaa

    11. Tulos: +187 (193 ääntä)
      Eli taapero olisi sitten oikein megakehu

      Lainaa

    12. Syötävä kesyhanhi 11.8.2020 1:43
      Tulos: +95 (141 ääntä)
      Laura, olen pahoillani, mutta myös sinä ikäännyt. Olet ollut tyttö viimeksi 17-vuotiaana, nykyään olet nainen, ja naimisiin mennessäsi sinusta tulee rouva. Halusit tai et.

      Lainaa

    13. Kannattamaton ahma 11.8.2020 1:54
      Tulos: +247 (265 ääntä)
      Ruvik: Omasta mielestä tytöttely on alentavaa. Oon jo kolmenkymmenen paremmalla puolen, ja alkaa kyllä keittää, jos esim. työpaikalla aletaan tytöttelemään.
      Kun joku tytötteli, mä alotin välittömästi pojittelemaan niitä kuuskymppisiä. Yllättäen oppivat nopeesti.

      Lainaa

    14. Reseptivapaa dinosaurus 11.8.2020 2:03
      Tulos: +224 (230 ääntä)
      Siellä on parin vuoden päästä aika huikeat kolmen kympin kriisit tulilla. Eipä käy tyttöä kateeksi.

      Lainaa

    15. Tulos: +65 (81 ääntä)
      'nainen' on ihana sana :3

      Lainaa

    16. Holtiton Minkki 11.8.2020 3:34
      Tulos: +314 (332 ääntä)
      Kannattamaton ahma: Kun joku tytötteli, mä alotin välittömästi pojittelemaan niitä kuuskymppisiä. Yllättäen oppivat nopeesti.
      Minä olen päätynyt sedättelyyn. Ihana katsoa kun joku "siirrypäs tyttönen siitä" ottaa kierroksia, kun vastaa että setä joutuu nyt vähän odottamaan ja sedältä on tainnut jo unohtua turvaväli. Ei vaan kärsivällisyys enää vapaa-ajalla riitä siihen, että joku tulee käskemään tyttöstä pois vihanneshyllyltä jossa olet viettänyt noin kymmenen sekuntia, koska sedällä on oikeus etuilla.

      Lainaa

    17. Tulos: +101 (103 ääntä)
      kyl tosiaan henkinen ikä hänellä taitaa olla alempi fyysistä

      Lainaa

    18. Huoliteltu panda 11.8.2020 4:25
      Tulos: +125 (133 ääntä)
      Ruvik: Omasta mielestä tytöttely on alentavaa. Oon jo kolmenkymmenen paremmalla puolen, ja alkaa kyllä keittää, jos esim. työpaikalla aletaan tytöttelemään.
      Sama, melkein 30v ja aina välillä joku mies kutsuu tytöksi. Osuu kyllä niin pahasti korviin kun joku sanoo tyttö. Jos nyt oikeasti keski-iän kriisi iskee kun kutsutaan naiseksi, niin voi yhtä hyvin kutsua itseään nuoreksi naiseksi jos tekee niin pahaa.

      Lainaa

    19. Arvoton sorsa 11.8.2020 5:12
      Tulos: -61 (151 ääntä)
      Kolopalloilija: Nainen paljon parempi kuin muija ainakin mun vinkkelistä.
      En minäkään varsinaisesti pidä sanasta, joka on naida-verbin futuurin potentiaali yksikön ensimmäisessä persoonassa, mutten jaksa mekastaa siitä

      Lainaa

    20. Virheetön panda 11.8.2020 5:23
      Tulos: -41 (99 ääntä)
      Jännä kysymys tuo, että miksi miehet suuttuu jos pojitellaan, kun useammin näkee naisten valittavan tytöttelystä... Itseä ei haittaa jos sanotaan tytöksi, vaikka jo kauan sitten olenkin sen maagisen täysi-ikäisyyden rajan ylittänyt, jolloin yhdessä yössä ilmeisesti muututaan tytöstä naiseksi.

      Lainaa

    21. Kummikäki 11.8.2020 5:25
      Tulos: +163 (169 ääntä)
      Entisen anopin mielestä etunimeni oli liian vaikea lausua, koska siinä oli yhdysviiva. Tytöttely loppui siihen kun aloin täditellä häntä. Ensin hän ei tahtonut ymmärtää mikä tytöttelyssä on loukkaavaa ja enkö itse muka loukkaantunut tädittelystä. Vastasin että tytöttelyllä vähätellään aikuista naista ja minä olen ollut täti 20-vuotiaasta jolloin siskoni sai ensimmäisen lapsensa. Sekin oli kuulema väärin koska siskoni ei ollut vielä naimisissa miehensä kanssa.

      Lainaa

    22. Tulos: +174 (184 ääntä)
      Lauran kannattaa suunnata tekniselle alalle ja miesvaltaiseen työpaikkaan. Mielellään johonkin oikein vanhan liiton paperitehtaaseen. Olen pian 40-vuotias, ahem, nainen, ja edelleen vähintään viikottain joku muistaa mua töissä tytötellä.

      Lainaa

    23. Kiva raadonsyöjä 11.8.2020 5:51
      Tulos: +95 (99 ääntä)
      Laura ei sitten kestäisi varmaan päivääkään minun saappaissani. Olen 23-vuotias nainen (ja mielestäni ihan ikäiseni näköinen), mutta saan jatkuvasti teitittelyä ja rouvittelua osakseni. :D Koen sen erityisen huvittavana aina silloin, kun puhuja on itse samaa ikäluokkaa kanssani. :D

      Lainaa

    24. Tosi eläin 11.8.2020 6:54
      Tulos: +51 (53 ääntä)
      Eikö toi oo niin miehillä kuin naisillakin joillai ongelma jos niitä pojitellaan tai tytötellään?

      Lainaa

    25. Jänteikäs riikinkukko 11.8.2020 6:59
      Tulos: -101 (115 ääntä)
      Kiva raadonsyöjä: Laura ei sitten kestäisi varmaan päivääkään minun saappaissani. Olen 23-vuotias nainen (ja mielestäni ihan ikäiseni näköinen), mutta saan jatkuvasti teitittelyä ja rouvittelua osakseni. 😁 Koen sen erityisen huvittavana aina silloin, kun puhuja on itse samaa ikäluokkaa kanssani. :D
      Jotkut vaan rupsahtavat aiemmin.

      Lainaa

    26. Jännittävä luovuttaja 11.8.2020 7:00
      Tulos: +139 (151 ääntä)
      Itsekin inhoan tytöttelyä, ja olen "vasta" 27-vuotias. Aloin inhoamaan sitä, kun muutama vuosi takaperin töissä käsittelin erästä raskasta konetta, jota JUURI aloin opettelemaan ja ryhmä +60-70-vuotiaita ukkoja tuli sanomaan miespuoleisille työkavereilleni "ei taida TYTTÖ osata käyttää koneita".

      Lainaa

    27. Epämukava kivi 11.8.2020 7:15
      Tulos: +105 (117 ääntä)
      No ei nyt ainakaan muija! Siitä tulee mieleen vaan vanha hampaaton eukko!

      Lainaa

    28. Tulos: +74 (86 ääntä)
      Näin yli 30-vuotiaana miehenä en osaa loukkaantua miehittelystä, pojittelusta, enkä sedättälystä ja kaikkia näitä välillä kuulen. Välillä on jopa tytöteltykin, mutta enpä siitäkään ole täysi-ikäisenä enää loukkaantunut, itsepähän olen pitkät hiukseni kasvattanut.

      Lainaa

    29. TehoGünther 11.8.2020 7:35
      Tulos: +63 (79 ääntä)
      Epämukava kivi: No ei nyt ainakaan muija! Siitä tulee mieleen vaan vanha hampaaton eukko!
      Valitettavasti tämän päivän teinit puhuvat itsestään ja ikäisistään ”muijina”. ”Se on sen muija” tai ”en todellakaan oo sen muija” vrt jenkkilän ”bitch”... Kahden teinitytön iskänä niin hirveen innoissani ole tästäkään trendistä.

      Lainaa

    30. Tulos: -28 (82 ääntä)
      Noh noh, kyllä herran vuonna 2020 Laura saa kokea itsensä tytöksi eikä naiseksi tasan niin pitkään, kuin haluaa. Hänellä on myös oikeus olla pitämättä sanasta ”nainen” - vaikka se muita naisoletettuja saattaisi ihmetyttää, joita tytöttely häiritsee. Eli eipä harrasteta kaksinaismoralismia sukupuolen ja iän tuomien termien käytöstä. Meitä on moneen hevosvaunuun. Terveisin Jeesus-poika.

      Lainaa

    31. Raskas katkarapu 11.8.2020 7:46
      Tulos: +18 (88 ääntä)
      Ymmärrän Lauran kriisin. Olen itse yli 40 v biologinen nainen, ja inhoan tyttö, neiti, nainen, rouva, muija, leidi... kaikkia näitä. Siksipä miellänkin olevani muusu, muunsukupuolinen. En tosin kouluta muita ottamaan huomioon tätä, vain läheisimpiä, mutta sen tiedostaminen auttaa mua itseäni. Mä oon mikä oon, ole säkin.

      Lainaa

    32. Säädytön lehmä 11.8.2020 8:05
      Tulos: -15 (57 ääntä)
      Jeesus: Noh noh, kyllä herran vuonna 2020 Laura saa kokea itsensä tytöksi eikä naiseksi tasan niin pitkään, kuin haluaa. Hänellä on myös oikeus olla pitämättä sanasta ”nainen” - vaikka se muita naisoletettuja saattaisi ihmetyttää, joita tytöttely häiritsee. Eli eipä harrasteta kaksinaismoralismia [...]
      Lisäksi tytöttelyistä loukkaavat kuitenkin voi kutsua itseään tytöksi silloin kun heille itse sopii. Esimerkiksi viettäessä ”tyttöjen iltaa”.

      Lainaa

    33. Ympäripyöreä harakka 11.8.2020 8:23
      Tulos: +79 (79 ääntä)
      Arvoton sorsa: En minäkään varsinaisesti pidä sanasta, joka on naida-verbin futuurin potentiaali yksikön ensimmäisessä persoonassa, mutten jaksa mekastaa siitä
      Pelkästään potentiaali, futuurin potentiaalia ei ole olemassakaan.

      Lainaa

    34. Tulos: +13 (33 ääntä)
      Toivottavasti ei mihinkään parisuhteeseen ajaudu ainakaan miehen kanssa, koska olisi aika epäilyttävää, mikäli mies treffailisi tyttöä.

      Lainaa

    35. Työteliäs juhta 11.8.2020 9:46
      Tulos: +112 (118 ääntä)
      Tunnistan tuon tunteen, että mieltää itsensä mieluummin tytöksi kuin naiseksi. Se johtui mulla aika selvästi siitä, että oli mielessä tarkka kuva siitä, millainen on "nainen", enkä kokenut sopivana siihen suppeaan rooliin. Pikkuhiljaa kuitenkin ymmärsin, että naiseus ei määritä mun olemustani mitenkään vaan se vain kuvaa mun biologista sukupuolta.

      Lainaa

    36. Tulos: +77 (79 ääntä)
      Siinä asiassa olen Lauran kanssa samaa mieltä, että hän on henkisesti ikäistään nuorempi. Tossa jankkauksessa oli jotain samaa, kuin meidän pojissa pahimmassa uhmaiässä.

      Lainaa

    37. Aikaisempi hevonen 11.8.2020 9:57
      Tulos: +52 (52 ääntä)
      Tervetuloa kauppaan töihin. Vaikka olisit päälle kuuskymppinen mies tai nainen, asiakkaat kutsuvat sinua pojaksi tai tytöksi.

      Lainaa

    38. Tulos: +21 (45 ääntä)
      Miten olisi Wanha kunnon "neiti" Erittäin kohtelias ja viehättävä sana.

      Lainaa

    39. Tulos: +3 (39 ääntä)
      Näin 21v täyttävänäkin on välillä tosi ärsyttävää, kun töissä tytötellään, yksikin asiakas totesi että "oletpas kiva tyttö". Hyi että. Mutta, vaikka Laura hienosti kiteytti aloituksen idean, ei toi Emminkään "ei ole noin vaikea aikuistua" ja saman kommentin jatko kauhean kypsää käytöstä ollut.

      Lainaa

    40. Tulos: +30 (34 ääntä)
      Tuli tästä mieleen kun olin 19-vuotias ja työskentelin kaupassa. Kuljin käytävää pitkin, ja takaa kuulu vanhemman mieshenkilön ääni: "Hei, tyttö!" Käännyin hyvin hitaasti taaksepäin, ja tää mies köhäs ihan hämmentyneenä, että "... siis nainen". En halunnu olla mikään tyttö enää. 😀

      Lainaa

    41. Säädytön lehmä 11.8.2020 11:12
      Tulos: +10 (20 ääntä)
      Matleen: Miten olisi Wanha kunnon "neiti" Erittäin kohtelias ja viehättävä sana.
      Eiköhän siitä sit kaikki rouvat pahottais mielensä. 

      Lainaa

    42. Tulos: +47 (49 ääntä)
      Holtiton Minkki: Minä olen päätynyt sedättelyyn. Ihana katsoa kun joku "siirrypäs tyttönen siitä" ottaa kierroksia, kun vastaa että setä joutuu nyt vähän odottamaan ja sedältä on tainnut jo unohtua turvaväli. Ei vaan kärsivällisyys enää vapaa-ajalla riitä siihen, että joku tulee käskemään tyttöstä pois [...]
      Ai ai! Tämä otetaan käyttöön!

      Lainaa

    43. Tulos: +62 (68 ääntä)
      Hirvein kohtalo on olla keski-ikäinen ja epämuodikas. Se se vasta on kauheeta. Elämä ei ole enää elämisen arvoista sitten kun aivokapasiteettia vapautuu muuhun käyttöön, kun muodikkaitten vaatteiden kaapista päälle valkkaamiseen ja shoppailuun. Mieluummin kuolen, kuin koen tämän karmeen kohtalon XD

      Lainaa

    44. Sieluton jääkarhu 11.8.2020 11:37
      Tulos: +70 (72 ääntä)
      Tinka: Eli muiden ihmisten pitäisi tietää, että hän haluaa olla tyttö? On joillakin elämä rankkaa.
      Tää on vähän sama kun joku kertoi, varmaan samaisessa ryhmässä, että hän suuttuu ihmisille, jotka kehtaavat pitää hänelle ovea auki. Hän on itsenäinen nainen ja osaa avata oven ihan itse. Mulkoilee kuulemma pahasti, jos joku tekee näin. Ja mistäköhän kuun asennoista ja tähtimerkeistä pystyisi tietämään, ettei ovea saa pitää auki juuri hänelle? 

      Lainaa

    45. Tulos: +28 (36 ääntä)
      Myönnän että olen tytötellyt joskus. En ole ikinä miettinyt että se olisi jotenkin alentavaa. Neidittely ja rouvittelu varmaan ainakin saa veren kiehumaan. "Sää siinä..." sitä taidan käyttää jatkossa.

      Lainaa

    46. Tulos: -16 (32 ääntä)
      Mä tavallaan ymmärrän Lauraa. Tädittely ja rouvittelu on molemmat niin ärsyttäviä, kun niitä tekee tuntemattomat ja en oikeasti ole kumpaakaan. Itse siis valitsen mielummin tytöttelyn niiden sijasta....

      Lainaa

    47. Eväätön jänis 11.8.2020 12:21
      Tulos: +83 (87 ääntä)
      macco: Myönnän että olen tytötellyt joskus. En ole ikinä miettinyt että se olisi jotenkin alentavaa. Neidittely ja rouvittelu varmaan ainakin saa veren kiehumaan. "Sää siinä..." sitä taidan käyttää jatkossa.
      Tarvitseeko siihen ylipäätään lisätä mitään henkilökohtaista puhuttelusanaa? Jos haluat vaikkapa vapaana olevan myyjän huomion, on esimerkiksi "Hei, anteeksi, tarvitsisin apua tämän tuotteen löytämisessä" tai muu vastaava lause aivan kohtelias ja toimiva ratkaisu.

      Lainaa

    48. Tulos: +17 (47 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Itsekin inhoan tytöttelyä, ja olen "vasta" 27-vuotias. Aloin inhoamaan sitä, kun muutama vuosi takaperin töissä käsittelin erästä raskasta konetta, jota JUURI aloin opettelemaan ja ryhmä +60-70-vuotiaita ukkoja tuli sanomaan miespuoleisille työkavereilleni "ei taida TYTTÖ osata käyttää koneita".
      Toi on selkeästi vähättelevää ja siinä mielessä ymmärrän siitä pahastumisen. 
      Mutta vaikka "Mitä tytöt/pojat?" on ihan vaan leikkimielinen ilmaisu ilman mitään agendaa taustalla. Mun korvaan varsinkin tyttö sanan käyttö aikuisesta naisesta puhuttaessa on kohteliaisuus, ja moni sen sellaisena ottaakin. Varsinkin mitä varttuneempi nainen on lauseen vastaanottajana.
      Mä aion jatkossakin tytötellä ja pojitella ja jätän kuuntelijan vastuulle ymmärtää vittuillaanko niille vai ei. 

      Lainaa

    49. Arkkienkeli 11.8.2020 12:58
      Tulos: +4 (12 ääntä)
      Ns. Laura on näin todistetetusti henkisesti 11-13 vuotiaan tasolla.

      Lainaa

    50. Saniainen vain 11.8.2020 13:08
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Man, I feel like a woman! *tittiidi diidi didi!

      Lainaa

    51. Pelkäämätön soturi 11.8.2020 13:39
      Tulos: +11 (25 ääntä)
      Matleen: Miten olisi Wanha kunnon "neiti" Erittäin kohtelias ja viehättävä sana.
        Neiti ja rouva ovat pahimmat. Ihmisten ikää on jo vaikea arvata eikä nykyisin tiedä aina sukupuoltakaan; siviilisäätykin vielä pitäisi? Toisaalta eipä sen niin väliä, voin olla täti, rouva, neiti, hei sinä siellä (miksei tyttökin jos puhuja vaikuttaa vähän höperöltä tai huononäköiseltä) loukkaantumatta sen kummemmin, mutta koska jotkut kuitenkin loukkaantuvat, olisi parempi jos meillä olisi joku "hyvä henkilö" tyyppinen puhuttelumuoto.

      Lainaa

    52. Tulos: -20 (40 ääntä)
      Mitä ihmettä! Ajattelin, että Emmin käytös oli tässä se moka. Että jonkun peffaa jaksaa kutittaa se, millä sanoilla muut haluavat itseään kuvailla. Kommenteista päätellen useimmat eivät ole samaa mieltä.

      Lainaa

    53. Tulos: +26 (42 ääntä)
      Kolopalloilija: Nainen paljon parempi kuin muija ainakin mun vinkkelistä.
      No ehdottomasti! Muijittelu se vasta tuo mieleen juntin ja moukan ihmisen. Tosin, siinä se juntti ja moukka on se, joka muijittelee mutta niin on kyllä se nainenkin joka muijaksi nimittelyn hyväksyy. Hyi olkoon! 

      Lainaa

    54. Tulos: +53 (55 ääntä)
      Kolopalloilija: Nainen paljon parempi kuin muija ainakin mun vinkkelistä.
      Muija ja ämmäkin on mielestäni todella halventavia termejä. En todellakaan tykkäisi jos minua kutsuttaisiin sellaiseksi.

      Lainaa

    55. Tulos: -18 (44 ääntä)
      Eväätön jänis: Tarvitseeko siihen ylipäätään lisätä mitään henkilökohtaista puhuttelusanaa? Jos haluat vaikkapa vapaana olevan myyjän huomion, on esimerkiksi "Hei, anteeksi, tarvitsisin apua tämän tuotteen löytämisessä" tai muu vastaava lause aivan kohtelias ja toimiva ratkaisu.
      Jos pysäytän kadulla jonkun jolta haluan kysyä esim reittiä paikkaan x, niin kyllä katson ihan perus käytöstapoihin huikata "hei anteeksi herra/neiti/rouva" kuin että "hei anteeksi sä tyyppi..!"

      Lainaa

    56. Jännittävä luovuttaja 11.8.2020 17:38
      Tulos: +19 (27 ääntä)
      traumcity: Toi on selkeästi vähättelevää ja siinä mielessä ymmärrän siitä pahastumisen.  Mutta vaikka "Mitä tytöt/pojat?" on ihan vaan leikkimielinen ilmaisu ilman mitään agendaa taustalla. Mun korvaan varsinkin tyttö sanan käyttö aikuisesta naisesta puhuttaessa on kohteliaisuus, ja moni sen sellaisena [...]
      Myönnän kyllä sen, että on siinä se oma konteksti millä myös on väliä. Esimerkiksi kaveriporukalta sietäisin paremmin, kuten vaikka tämä esimerkki "tyttöjen ilta". Tai jos minua viitataan vanhempieni tyttärenä. Mutta noin muuten pidän siitä, että minua kutsuttaisiin ihan nimelläni kun sellainenkin löytyy tai jos sitä ei tiedetä, niin vaikka "hei sinä".
      Öm: Mitä ihmettä! Ajattelin, että Emmin käytös oli tässä se moka. Että jonkun peffaa jaksaa kutittaa se, millä sanoilla muut haluavat itseään kuvailla. Kommenteista päätellen useimmat eivät ole samaa mieltä.
      Molempien käytös on se moka. Ei se tarkoita että Emmin käytös olisi ollut oikein, koska monet eivät tykkää tytöttelystä. Minulle on ok että Laura haluaa tulla kutsutuksi tytöksi, itse tykkään enemmän naisesta. Mutta eniten tykkäisin siitä, ettei sukupuoltani tarvitsisi korostaa puhutellessa.

      Lainaa

    57. Veneilevä karjalanpiirakka 11.8.2020 17:53
      Tulos: +28 (34 ääntä)
      Muija se vasta hirveä nimitys onkin.

      Lainaa

    58. Tulos: +23 (41 ääntä)
      Itseäni ei näin 30-vuotiaana pojittelu haittaa. Itseasiassa mielestäni kuulostaa hieman oudolta, jos esim. uutisessa lukee: "90-luvulla syntynyt mies..." 😅

      Lainaa

    59. Tulos: +12 (12 ääntä)
      Niko: Itseäni ei näin 30-vuotiaana pojittelu haittaa. Itseasiassa mielestäni kuulostaa hieman oudolta, jos esim. uutisessa lukee: "90-luvulla syntynyt mies..." 😅
      Mutta ei mieheksi (tai herraksi yms.) kutsuminenkaan haittaa.

      Lainaa

    60. Saastamoinen 11.8.2020 20:05
      Tulos: +45 (45 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Itsekin inhoan tytöttelyä, ja olen "vasta" 27-vuotias. Aloin inhoamaan sitä, kun muutama vuosi takaperin töissä käsittelin erästä raskasta konetta, jota JUURI aloin opettelemaan ja ryhmä +60-70-vuotiaita ukkoja tuli sanomaan miespuoleisille työkavereilleni "ei taida TYTTÖ osata käyttää koneita".
      Itse olen alta 30v mies. Mutta koska olen lyhytkasvuinen tuulen nussima vinkuheinä, tulee sitä pojittelua helposti. Tavallaan ymmärrän sen, koska tiedän kyllä miltä näytän, mutta toisaalta se ennakkoluulo on ihan hanurista.
           Kun teen työtäni koneiden parissa, niin varsinkin vanhemmat ihmiset epäilevät, että miten sinä niiden suurien koneiden kanssa pärjäät, kun olet niin pieni. Tai toisaalta päivitellään sitä, miten taitava kuski olen, vaikka vasta tuollainen pieni poika. Jotenkin vanhemmilla ihmisillä on se käsitys, että konekuskien pitää olla sellaisia kaapin kokoisia miehiä. Konekauppiaat yleensä neuvovat esittelykoneen käyttöä kertoen alkeista. Mutta kunhan pääsen puikkoihin, niin yleensä eivät sen enempää kehtaakkaan neuvoa, kun huomaavat ettei se olekkaan ensimäistä tai toista kertaa puikoissa. Mutta kuten sanoin, osaltaan ymmärrän sen, koska kuulun jonkilaiseen vähemmistöön kuitenkin. Kyllä niissä ennakkoluuloissa silti jotain rajaa saisi olla.

      Lainaa

    61. Vetämätön vesinokkaeläin 11.8.2020 20:06
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Mä kyllä mielsin itteni johonki 25v:een asti tytöks, eikä haitannu jos mua siks kutsu. Kaupassa jos on nuoren näkönen kassanainen, nii sitä kutsuu luontevasti kassatytöks, eikä kassatädiks tai kassaihmiseks. Ite kassalla ollessani 19nä loukkaannun kyllä paljon enemmän tädittelystä ku tytöttelystä.

      Lainaa

    62. Sinervä herkkuruoka 11.8.2020 20:30
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      No henkisesti Laura on ihan pikkutyttö joten ihan oikeassa se siinä mielessä on. Mutta muuten on aika yksiselitteinen fakta: tyttö = lapsi, alle 18 (häthätää ehkä 17-v voi jo sanoa nuoreksi naiseksi) nainen = aikuinen

      Lainaa

    63. Seisova sitruuna 11.8.2020 20:37
      Tulos: +32 (36 ääntä)
      Tossa 90-luvun loppupuolella olin just täyttäny 18 ja kesätöissä laivaterminaalissa. Siellä oli semmonen eläkeikää lähestyvä puuskuttava paksu ukko, joka aina kutsu mua pojuks. "Poju, tuus auttaa.", "Poju, tauko ohi." jne.. Voi hemmetti että korpes. Sanoin ties kuinka monta kertaa, että mulla on ihan nimiki, mutta ei auttanu. Olin poju.

      Lainaa

    64. Tulos: +54 (54 ääntä)
      Tytöksikin voi kutsua niin monella tavalla ja monessa tilanteessa. Oon 26 ja jo 10 vuotta ollu tarvittaessa tyttö, nainen ja täti. Aspa-duuneja tehdessä en saanu ikäkriisiä, jos vanhempi sanoi lapselleen, että "anna se raha tädille", vaikka olin vasta 19. Eikä mua haittaa, kun itteeni n. 20 vuotta vanhempi työkaveri sanoo äidilliseen sävyyn mun murehtiessa jotain turhaa, että "voi tyttö rakas, kyllä kaikki järjestyy". Nainenkin voin sanoa olevani ihan ilman, että luulen muuttuvani rumaks ja hailakaks muoriks. Mut jos mua tytötellään siks, et yritetään ilmasta, et oon jotenki huonompi, tai täditellään siks et mun osaamista töissä (oon varhaiskasvatuksen opettaja) ei arvosteta, ni kyllä se ärsyttää.

      Lainaa

    65. Istuva kesyhanhi 11.8.2020 23:21
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Itse asiassa ”nainen” on suhteellisen modernia hapatusta suomen kielessä. Vanha sana naiselle oli ”vaimo”. (Aviopuoliso oli puolestaan ”emäntä”.) ”Nainen”-sana alun alkaen tarkoitti hieman lunttuisempaa naista, silloin olisikin voinut loukkaantua naiseksi kutsumisesta.

      Lainaa

    66. Mustalaisnaamio 12.8.2020 0:58
      Tulos: -2 (12 ääntä)
      Seisova sitruuna: Tossa 90-luvun loppupuolella olin just täyttäny 18 ja kesätöissä laivaterminaalissa. Siellä oli semmonen eläkeikää lähestyvä puuskuttava paksu ukko, joka aina kutsu mua pojuks. "Poju, tuus auttaa.", "Poju, tauko ohi." jne.. Voi hemmetti että korpes. Sanoin ties kuinka monta kertaa, että mulla on ihan nimiki, mutta ei auttanu. Olin poju.
      Olisit alkanu kutsumaan sitä läskiksi. Niin kauan läskitellyt, kunnes pojuttelu loppuu.

      Lainaa

    67. Kimo lohikäärme 12.8.2020 6:52
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Vaakku: Näin 21v täyttävänäkin on välillä tosi ärsyttävää, kun töissä tytötellään, yksikin asiakas totesi että "oletpas kiva tyttö". Hyi että.
      Tuo on kyllä tosi paha. Mistä se asiakas tietää oletko kiva vai et. Parempi kun pitäisivät turpansa kiinni jos eivät muuta osaa kuin olla kohteliaita.

      Lainaa

    68. Särkemätön unikeko 12.8.2020 7:32
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Kiva raadonsyöjä: Laura ei sitten kestäisi varmaan päivääkään minun saappaissani. Olen 23-vuotias nainen (ja mielestäni ihan ikäiseni näköinen), mutta saan jatkuvasti teitittelyä ja rouvittelua osakseni. 😁 Koen sen erityisen huvittavana aina silloin, kun puhuja on itse samaa ikäluokkaa kanssani. :D
      Ota se kohteliaisuutena. Olin kerran noin 25-vuotiaana tavallista hienompana kaupungilla ostoksilla, ja myyjät teitittelivät ja rouvittelivat. Oli vähän hämmentävää. Tavallisesti kuljen arkisemmissa vaatteissa, kuten farkut ja toppatakki talvella, niin koskaan muulloin  en vielä nyt nelikymppisenäkään ole saanut sellaista kohtelua kuin silloin. 
      Viimeksi yksi asiakaspalvelija sanoi toiselle, että ota sinä tuo tyttö, ja tarkoitti minua, koska muut asiakkaat oli eläkeläisiä. En siitä mitenkään loukkaantunut, ja hyvää palvelua sain.

      Lainaa

    69. Törkeä kirsikka 12.8.2020 8:29
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      Enna: Lauran kannattaa suunnata tekniselle alalle ja miesvaltaiseen työpaikkaan. Mielellään johonkin oikein vanhan liiton paperitehtaaseen. Olen pian 40-vuotias, ahem, nainen, ja edelleen vähintään viikottain joku muistaa mua töissä tytötellä.
      Eikö riittäis ihan paperitehdas? En oo vielä yhtäkään ajatusmaailmaltaan edes 60-luvulle siirtynyttä paperitehdasta vielä kokenut. 

      Lainaa

    70. Aivoton susi 12.8.2020 9:31
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Tytöttely on kamalaa, neidiksi voisivat kutsua.

      Lainaa

    71. Karmia maito 12.8.2020 13:19
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Vuonna 2080 lähihoitajarobotti Lauralle: "NO ONKOS SE MEIDÄN LAURA-TYTTÖ SAANUT JO PUHTAAT VAIPAT VAI KÄYDÄÄNKÖ TÄSSÄ PIENILLE PÄIVÄNOKOSILLE. SITTEN VOITAISIIN KÄYDÄ VÄHÄN ULKOILEMASSA KUN ON VIIME PÄIVINÄ SUJUNUT SE KÄVELYKIN NIIN MALLIKKAASTI. SYÖTKÖS ITSE OMALLA LUSIKALLA SEN SOSEEN LOPPUUN VIELÄ? KORVAMUKISSAKIN ON HIEMAN MUUMIMEHUA VIELÄ."

      Lainaa

    72. Tulos: +12 (20 ääntä)
      Tää on sellanen tapaus, joka vielä 30 vuoden päästäkin on "nuorekas tyttö", joka istuu lähipubissa "nuorekkaana" minihame päällä ja liikaa meikkiä naamassa, pPäässä blondattu läpikuiva hapsutukka. Sellanen kasarimimmi. Ai että. Tyttöikä meni jo 10 vuotta sitten. Herää pahvi.

      Lainaa

    73. Laikukas kana 12.8.2020 14:08
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Elli: Tytöksikin voi kutsua niin monella tavalla ja monessa tilanteessa. Oon 26 ja jo 10 vuotta ollu tarvittaessa tyttö, nainen ja täti. Aspa-duuneja tehdessä en saanu ikäkriisiä, jos vanhempi sanoi lapselleen, että "anna se raha tädille", vaikka olin vasta 19. Eikä mua haittaa, kun itteeni n. 20 [...]
        Oikeassapa olet. Itseäni on täditelty 15-vuotiaasta; olin nuoremmilleni lastenvahti. Ei alle kouluikäistä pahasti kiinnosta onko naisoletettu henkilö jolta pyydetään voileipää 15, 25 vai 35, eikä sitä siltä korkeudelta näekään.Myös kassatäti on mielestäni kassatäti (siis lapselle puhuttaessa, aikuinen voi toki lukea sen nimen lapusta puserossa) olipa minkä ikäinen hyvänsä, hän voi palata sitten tytöksi töiden jälkeen, jos haluaa, mutta oletusarvona töissä ihminen on aikuinen. Toivottavasti ei loukkaa ketään että lapselleni kyllä sanoisin "Maria-täti" tms, ei "varhaiskasvatuksen opettaja Nieminen", vaikka itse puhuttelisinkin kohteliaammin.

      Lainaa

    74. Tulos: -9 (31 ääntä)
      Hmm... Ai teidän mielestänne Laura on noista kahdesta se hölmömpi? Kallistuisin itse sille kannalle, että Emmi. Eihän tuo erityisen rationaalista ole loukkaantua naiseksi kutsumisesta - tai lähinnä se ei ole hyvä strategia oman mielenrauhan kannalta - mutta rasittavampaa on tuo kärkäs ja itsetietoinen vänkääminen sitä, mitä toinen on, asenteella "tää ei oo mielipideasia". Naiivia. Käsitteet eivät tässä maailmassa ole ihan noin yksioikoisia, eikä "nainen" ole mikään matemaattinen/juridinen eksakti termi, jota ei voisi käyttää ja käytettäisi monella tavalla. On paljon esimerkkejä siitä, että "nainen" voi olla nuorempi kuin 18, tai "tyttö" voi olla vanhempi kuin 18. Monissa kulttuureissa, ehkä jonkin verran meilläkin, puhutaan esimerkiksi kuukautisten alkamista "naiseksi tulemisena", vaikka ne voivat alkaa 11 vuoden iässä. Jos mennään vaatekauppaan, niin 15-vuotiaat tytöt ostavat yleensä "naistenvaatteita", eikä lasten osastolla ole heille mitään. Toisaalta on olemassa mm. Tyttöjen talo, joka ilmoittaa toimintansa olevan suunnattu 10-29-vuotiaille. Rakkauslauluissa ja -runoissa mies viittaa usein rakastettuunsa "tyttönä", esim. Eino Leino: "Oi tyttöni, oi tyttöni / sua lähelle tulla mun täytyvi / ja katsoa kauan, kauan". Tuskin kaikki nämä eroottisesti kuvaillut olennot ovat alaikäisiä tyttöjä? Ja faktahan on, että arkikielessä monet aikuiset naiset puhuvat itsestään ja ystävistään tyttöinä, monesti toki puhekielisesti ja leikillisesti.

      Lainaa

    75. Haikea satuhahmo 12.8.2020 19:56
      Tulos: +17 (17 ääntä)
      macco: Myönnän että olen tytötellyt joskus. En ole ikinä miettinyt että se olisi jotenkin alentavaa. Neidittely ja rouvittelu varmaan ainakin saa veren kiehumaan. "Sää siinä..." sitä taidan käyttää jatkossa.
      Sinä Siinä oli Muori Säävirkun kissa. 

      Lainaa

    76. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Kimo lohikäärme: Tuo on kyllä tosi paha. Mistä se asiakas tietää oletko kiva vai et. Parempi kun pitäisivät turpansa kiinni jos eivät muuta osaa kuin olla kohteliaita.
      Repesin tälle x) 
      Ei kyllä tule mieleenkään loukkaantua kun pubitöissä Lontoossa vanhemmat henkilöt (etenkin irlantilaismiehet) sanoo mulle yli 30-vuotiaalle aina et "good girl" kun haen niitten juomat tms. Ne vaan puhuu silleen. Samat henkilöt kuitenkin tietää etten siedä yhtään perseilyä ja oon tarpeen paikan tullen tosi tiukka täti. Eli ei se aina mitään kunnioituksen puutetta ole jos tytöttelee. Ymmärrän kyllä jos naisena on muutenkin asemastaan epävarma niin voi se ärsyttää.

      Lainaa

    77. Ymmärretty makkara 12.8.2020 22:19
      Tulos: -9 (13 ääntä)
      Nii-i, enpähän vittu ymmärrä. Ootko ok tyttö? Mites tyttö jos toisit mulle toisen drinkin? Tuoppa tyttö mulle lisää juomista.

      Lainaa

    78. Nenäkäs ihminen 12.8.2020 22:36
      Tulos: -8 (12 ääntä)
      ÄHÄHÄHÄ *huutonaur* HÄÄHÄHÄHÄH vittu. Itteeskö ei haittais mitenkään jos 50 setäukkona tytöttelisin sua? Eikö vittu kiinnostais?

      Lainaa

    79. Tulos: +10 (10 ääntä)
      z: Minä en todella tykkää kun mua kutsutaan tytöksi! Se on jotenkin väheksyvää ja minun on aika vaikeaa pitää iloista naamaa jos joku niin tekee. Tosin se voi johtua siitä että olen satakiloinen viisikymppinen mies, tiedä häntä.
      Tämä tais olla paras Feissarimokien kommentti evö! :D Kiitos z!

      Lainaa

    80. Kummikäki 13.8.2020 6:23
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Haikea satuhahmo: Sinä Siinä oli Muori Säävirkun kissa. 
      Oliko Muori Säävirkullakin kissa? Minä muistan vain Nanny Auvomielen Greebon. Mutta kyllähän noidalla kissa pitää olla. 

      Lainaa

    81. Tulos: +7 (9 ääntä)
      Tinka: Eli muiden ihmisten pitäisi tietää, että hän haluaa olla tyttö? On joillakin elämä rankkaa.
      Kuvittele, jos hän joskus saa käsiinsä vaikka lääkärin sanelun jostain lääkärikäynnistään! Mä just luin omasta työterveyslääkärikäynnistä kirjauksen "Potilas 26 vuotias nainen, jolla todettu migreeni" 
      Mä soitan HETI ja vaadin korjaamaan sen tytöksi! Siis mä en niinq ala muuten!

      Lainaa

    82. Normaali papukaija 13.8.2020 18:54
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Miten näillä sivuilla pääsee nykyään edelliseen ja seuraavaan mokaan?

      Lainaa

    83. Mauton etana 13.8.2020 19:17
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Normaali papukaija: Miten näillä sivuilla pääsee nykyään edelliseen ja seuraavaan mokaan?
      Ennen kommentteja on suuret linkit EDELLINEN ja SEURAAVA. 
      Kommenttikentän jälkeen on myös pienemmät linkit. Muistaakseni näin on ollut aina. 

      Lainaa

    84. Haikea satuhahmo 14.8.2020 2:54
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Kummikäki: Oliko Muori Säävirkullakin kissa? Minä muistan vain Nanny Auvomielen Greebon. Mutta kyllähän noidalla kissa pitää olla. 
      Tiffany antoi sille lahjaksi kissan, jonka sitten peri, kun Muori kuoli. 

      Lainaa

    85. Letittämätön siili 14.8.2020 8:43
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Lauran henkinen ikä tuntuu olevan 10-13v.tasolla. Toivottavasti ei ole töissä, sinne ei lapsia=tyttöjä/poikia palkata. Vaan aikuisia=naisia/miehiä.

      Lainaa

    86. Särkymätön kenguru 14.8.2020 21:35
      Tulos: +3 (3 ääntä)
      Feissarimokista on tullut melkein turha sen jälkee, kun liityin naistenhuoneeseen. (Kadun)

      Lainaa

    87. Turun Murre 14.8.2020 23:21
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Puolustusvoimissa ei ole tyttöjä eikä edes neitejä. Siellä ollaan rouvia iästä ja siviilisäädystä piittaamatta. Omista tyttäristäni tuli "rouva luutnantti"ja "rouva aliluutnantti", vaikka siviilisäädyltään olivatkin vielä neitejä.

      Lainaa

    88. Tulos: +1 (1 ääni)
      Haikea satuhahmo: Tiffany antoi sille lahjaksi kissan, jonka sitten peri, kun Muori kuoli. 
      Okei, kiitos!

      Lainaa

    89. Tulos: +7 (7 ääntä)
      Arvoton sorsa: En minäkään varsinaisesti pidä sanasta, joka on naida-verbin futuurin potentiaali yksikön ensimmäisessä persoonassa, mutten jaksa mekastaa siitä
      Missä sä näät tossa futuurin? Olisit nyt edes laittanut sen sulkuihin. Suomen kielessä ei ole kieliopillista futuuria.

      Lainaa

    90. Tulos: -2 (6 ääntä)
      Jännittävä luovuttaja: Myönnän kyllä sen, että on siinä se oma konteksti millä myös on väliä. Esimerkiksi kaveriporukalta sietäisin paremmin, kuten vaikka tämä esimerkki "tyttöjen ilta". Tai jos minua viitataan vanhempieni tyttärenä. Mutta noin muuten pidän siitä, että minua kutsuttaisiin ihan nimelläni kun sellainenkin [...]
      Näin jo vanhana ihmisenä koen että hei sinä on epäkohtelias verrattaen anteeksi neiti, tai rouva tai herra,  miten vaan. En ymmärrä oikeasti miksi tästä on tuleva beban kutinaa? Jos et kuulu katrgoriaan jonka mukaan sinua kutsutaan voit kai mainita asiasta. Hei Hei tyyppä en mä oo neiti vaan sinä, joten jatkossa kutsut mua nimellä sinä siellä, perkele. Jos toinen yrittää olla kohtelias kutsumalla sinua käytöstapoihin kuuluvalla tavalla ja tästä loukkaannut on se sinun ongelma. Näin mä tän oon käsittänyt. Korjatkaa jos olen väärässä. Omaan kaljaisen mahan ja vaikka olenkin henkisesti vain olut afissionado en osaa loukkaantua tullessani kutsutuksi miehenä jolla on kaljamaha. Ehkä en vain ole tajunnut uhri pisteitä ilmassa.

      Lainaa

    91. Ehompi kavioeläin 5.11.2022 11:32
      Tulos: -2 (2 ääntä)
      kyl tuo Loora on loikannu suoraa tytöstä ämmäksi...

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: haukkua, mies, nainen, naiset, naistenhuone, nimitellä, poika, rouva, tyttö, tytöttely