Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Luomu on huijausta

Luomulakujen ystävä pettyy karuun totuuteen: "Miten tämä on mahdollista?"
Luomu on huijausta

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 63 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Huikea kirsikka 29.9.2020 0:12
      Tulos: +1071 (1081 ääntä)
      Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔

      Lainaa

    2. Himoton kesyhanhi 29.9.2020 0:20
      Tulos: +404 (416 ääntä)
      Kärpässieni on täysin luomu..

      Lainaa

    3. Lahkeeton kavioeläin 29.9.2020 0:39
      Tulos: +651 (659 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Sokeritoukasta.

      Lainaa

    4. Kummikäki 29.9.2020 0:44
      Tulos: -240 (348 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Jos saivartelemaan aletaan niin nisäkkäästä. Laktoosi on maitosokeria.

      Lainaa

    5. Mukava viikuna 29.9.2020 0:45
      Tulos: +296 (302 ääntä)
      ...tuoteseloste, ihmiset, tuoteseloste. Radiossa oli aikoinaan juontaja, joka piti keskusteluohjelmia kuulijoille aiheista, joista herran oma tietämys oli ööömmm...sanotaan hatarahkoa, esim. kerran terveellinen ruokavalio. Juontajan käsitys tästä terveellisestä ruokavaliosta oli, että ruoka tulee tällöin pakkauksessa, jossa lukee light tai kevyt. Siispä esim kevytgrillimakkara, light-limsa jne (molemmat mainittiin useaan kertaan, varsinkin se makkara). Muutama soittaja yritti tätä näkemystä kyseenalaistaa, mistä ei tosin seurannut oikein muuta kuin vähän hämmentyneempi juontaja.

      Lainaa

    6. Mauton orava 29.9.2020 1:56
      Tulos: +418 (420 ääntä)
      Siis miksei ihmiset voi ottaa selvää, mitä sanat, merkinnät ja sertifikaatit tarkoittaa? Tähän törmää yllättävän usein, että oletetaan tuotteen olevan kaikinpuolin hyvä ja juuri omien arvojen mukainen, jos siinä on mikä tahansa erityistermi (esim. vegaaninen kosmetiikka olisi aina luonnonkosmetiikkaa, tai gluteeniton ruoka vegaanista). Ja sitten syytetään valehtelusta ja viherpesusta, kun asia ei olekaan niin kuin on kuviteltu. En käsitä.

      Lainaa

    7. Tulos: +397 (401 ääntä)
      Luuleeko tuo oikeasti että lakupalat kasvavat suoraan lakritsipensaassa ja siitä ne sitten vain poimitaan pussiin?

      Lainaa

    8. Tulos: +256 (260 ääntä)
      Mauton orava: Siis miksei ihmiset voi ottaa selvää, mitä sanat, merkinnät ja sertifikaatit tarkoittaa? Tähän törmää yllättävän usein, että oletetaan tuotteen olevan kaikinpuolin hyvä ja juuri omien arvojen mukainen, jos siinä on mikä tahansa erityistermi (esim. vegaaninen kosmetiikka olisi aina [...]
      Ihmisethän ei erota parasta ennen- ja viimeinen käyttöpäivä-merkintöjäkään toisistaan, joten varmasti menee myös nämä "kehittyneemmät" ilmaisut yli hilseen. 

      Lainaa

    9. Jumalaton rotta 29.9.2020 5:27
      Tulos: +100 (120 ääntä)
      Himoton kesyhanhi: Kärpässieni on täysin luomu..
      Paitsi ettei taida olla ellei se kasva luomusertifioidulla alueella(?) :D

      Lainaa

    10. Epäilyttävä lammas 29.9.2020 5:49
      Tulos: +121 (149 ääntä)
      Himoton kesyhanhi: Kärpässieni on täysin luomu..
      Luomu voi olla mutta ei vegaaninen, koska siinä on kärpäsen lihaa.

      Lainaa

    11. Tulos: -55 (137 ääntä)
      Himoton kesyhanhi: Kärpässieni on täysin luomu..
      Luomu ja luonnonmukainen on eri asia. Luomu-kasvit ovat kasvatettu ihmisen toimesta. Luonnonmukaiset kasvit ovat kasvaneet itse luonnollisessa ympäristössään. Metsästä poimittu kärpässieni ei ole luomua.

      Lainaa

    12. Väkivahva banaani 29.9.2020 6:49
      Tulos: +122 (124 ääntä)
      Toj Karin: Luomu ja luonnonmukainen on eri asia. Luomu-kasvit ovat kasvatettu ihmisen toimesta. Luonnonmukaiset kasvit ovat kasvaneet itse luonnollisessa ympäristössään. Metsästä poimittu kärpässieni ei ole luomua.
      Sienikin voi olla luomu, jos metsä josta se on poimittu, on sertifioitu luomuun.

      Lainaa

    13. Tulos: +99 (99 ääntä)
      Keskusteluissa valitettavasti ihmiset alkavat ennemmin vänkäämään omaa näkemystä, jos joku on erimieltä. Tuossakin olisi ollut helppo selvittää ensin, mitä oikeasti tarkoittaa luomu ja luomulakun arvoitus olisi ratkennut siihen. Sama juttu vegaaniuden kanssa. Usein vielä näkee, että kolmannen vänkäämisen jälkeen unohdetaan asia mistä kiistellään ja ennemmin haukutaan toista osapuolta. Toki itse olen säännöllisesti väärässä, enkä ole netin kaikkien alojen asiantuntija.

      Lainaa

    14. Luuton mandariini 29.9.2020 6:56
      Tulos: +139 (161 ääntä)
      Toj Karin: Luomu ja luonnonmukainen on eri asia. Luomu-kasvit ovat kasvatettu ihmisen toimesta. Luonnonmukaiset kasvit ovat kasvaneet itse luonnollisessa ympäristössään. Metsästä poimittu kärpässieni ei ole luomua.
      Kannattaa nyt ekana vaikka selvittää, mistä se Luomu on lyhenne...

      Lainaa

    15. Koeajettu hirvi 29.9.2020 6:57
      Tulos: +130 (130 ääntä)
      Hyvä esimerkki siitä kun mennään hieno aate edellä mutta ei ymmärretä siitä yhtään mitään.

      Lainaa

    16. Vesisateeton juhta 29.9.2020 6:58
      Tulos: +132 (134 ääntä)
      Väkivahva banaani: Sienikin voi olla luomu, jos metsä josta se on poimittu, on sertifioitu luomuun.
      Ja esim. hirvenliha ei ole luomua, koska ei voida olla 100% varmoja siitä mitä hirvi on syönyt. Ihan hyvin on voinut käydä ei-luomusertifioidussa viljapellossa syömässä.

      Lainaa

    17. Tornipöllö 29.9.2020 7:14
      Tulos: +272 (276 ääntä)
      Lakritsikasvithan tunnetaan siitä, että niissä kasvaa valmiita lakritsikaramellejä. Isot pahat karkkitehtaat vain ilkeyttään lisäävät niihin sokeria sadonkorjuun jälkeen. Eri lakritsilaatuja saadaan yksinkertaisesti risteyttämällä lakritsikasvi muiden kasvien kanssa. Esimerkiksi Sukulakua saadaan kaakaopuun ja lakritsikasvin yhdistelmästä, metrilaku taas tulee lakritsi-köynnöskasvista.

      Lainaa

    18. Tulos: +43 (51 ääntä)
      Pääsettekö te lukemaan nuo kaksi edellistä sivua? Mä en, vaan herjaa jotain.

      Lainaa

    19. Kaita etana 29.9.2020 7:38
      Tulos: +28 (30 ääntä)
      Myy: Pääsettekö te lukemaan nuo kaksi edellistä sivua? Mä en, vaan herjaa jotain.
      En mäkään!! Aamu pilalla :(

      Lainaa

    20. Saamaton nahjus 29.9.2020 8:59
      Tulos: +107 (111 ääntä)
      Toj Karin: Luomu ja luonnonmukainen on eri asia. Luomu-kasvit ovat kasvatettu ihmisen toimesta. Luonnonmukaiset kasvit ovat kasvaneet itse luonnollisessa ympäristössään. Metsästä poimittu kärpässieni ei ole luomua.
      Ettet nyt sekoita luonnonvaraiseen?

      Lainaa

    21. Tulos: -47 (87 ääntä)
      "Mitä vitun järkee koko luomus sitten on jos voi tehä mitä vaan paskaa?" Neiti osui tahtomattaan asian ytimeen.

      Lainaa

    22. Ahdas satuhahmo 29.9.2020 9:16
      Tulos: -99 (127 ääntä)
      Luomu on todellakin huijausta. Tuplahinnalla myydään hölmöille samaa teholannoitettua ruokaa. Valmistaja on ostanut vihreän sertifikaatin jotta saa ylihinnoiteltua tuotteensa. Ja tyhmät maksaa.

      Lainaa

    23. Tulos: +67 (69 ääntä)
      Myy:
      Pääsettekö te lukemaan nuo kaksi edellistä sivua? Mä en, vaan herjaa jotain.
      Sivuston palomuuri epäili muutaman julkaisun olevan hyökkäyksen kohteena. Nyt pitäisi taas toimia. 

      Lainaa

    24. Jerry Cotton ja Sininen Lavuaari 29.9.2020 10:23
      Tulos: +86 (90 ääntä)
      Vuohi: Luuleeko tuo oikeasti että lakupalat kasvavat suoraan lakritsipensaassa ja siitä ne sitten vain poimitaan pussiin?
      Hyvin todennäköisesti luulee. Osa ihmisistä on nykyään niin vieraantunut luonnosta, ettei mitään järkeä. Eikös täälläkin ollut jokin aika sitten postaus siitä, miten joku ei tiennyt kinkkusiivujen tulevan siasta?

      Lainaa

    25. Tulos: +72 (80 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Sokeri ei aina itsestäänselvästi ole vegaanista, sillä periaatteessa valkoinen sokeri on saatettu valkaista luujauholla. Käytännössä suurimmassa osassa maailmaa (Suomi mukaan lukien) näin ei toimita kuitenkaan. Tosin mokaajan ajatuksenjuoksulla en edes usko, että kyse nyt oli tästä...

      Lainaa

    26. Pelkäämätön soturi 29.9.2020 11:21
      Tulos: +138 (138 ääntä)
      Mauton orava: Siis miksei ihmiset voi ottaa selvää, mitä sanat, merkinnät ja sertifikaatit tarkoittaa? Tähän törmää yllättävän usein, että oletetaan tuotteen olevan kaikinpuolin hyvä ja juuri omien arvojen mukainen, jos siinä on mikä tahansa erityistermi (esim. vegaaninen kosmetiikka olisi aina [...]
        Entinen poikaystäväni kunnostautui tässä. Hän ryhtyi laihduttamaan, ja söi salaattia, johon holvasi käsittämättömät määrät oliiviöljyä, fetaa, oliiveja ja muuta sellaista. "Kulta, tuossa on kaksi desiä öljyä. Se on aika kaloritiheää, tiedäthän". "Ei, ei ole, se on terveellistä". "Niin on, mutta silti kaloritiheää". "Ei ole mahdollista, tämä on *salaatti* ja salaatti on *terveellistä*!" 
        Pari viikkoa myöhemmin, alkaa epäillä kuurinsa tehoa ja lukea pakkausmerkintöjä... "MITÄ VITTUA MITEN ÖLJYSSÄ ON KALOREITA! SEN PITI OLLA TERVEELLISTÄ!!! MIKSEI KUKAAN SANONUT!"
        Ei hän kyllä koskaan kuunnellut ketään missään muussakaan asiassa, katso kohdasta _entinen_ poikaystävä.

      Lainaa

    27. Tulos: +102 (104 ääntä)
      Voi sitten tulla yllätyksenä tälle tapaukselle, että mansikoissa on jo itsessäänkin sokeria, niinkuin kaikissa hedelmissäkin.

      Lainaa

    28. Rampa hilleri 29.9.2020 12:26
      Tulos: -2 (16 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      No sokeritoukista! (◠‿◠)

      Lainaa

    29. Arkkienkeli 29.9.2020 12:50
      Tulos: +54 (56 ääntä)
      Vuohi: Luuleeko tuo oikeasti että lakupalat kasvavat suoraan lakritsipensaassa ja siitä ne sitten vain poimitaan pussiin?
      Ennen pussittamista pitää kuoret poistaa koneellisesti.

      Lainaa

    30. Pöyristymätön 29.9.2020 13:02
      Tulos: +43 (45 ääntä)
      Mauton orava: Siis miksei ihmiset voi ottaa selvää, mitä sanat, merkinnät ja sertifikaatit tarkoittaa? Tähän törmää yllättävän usein, että oletetaan tuotteen olevan kaikinpuolin hyvä ja juuri omien arvojen mukainen, jos siinä on mikä tahansa erityistermi (esim. vegaaninen kosmetiikka olisi aina [...]
      Koska on paljon mukavampi elää omien luulojen mukaisesti, kuin faktoihin pohjautuen. Täten voi myös sitten aina tasaisin väliajoin pöyristyä ja tehdä joka kerta tulikivenkatkuisen päivityksen siitä asiasta someen. Jos ottaisi itse asioista selvää jäisi kaikki tämä hupi välistä.

      Lainaa

    31. aamu-uninen 29.9.2020 13:03
      Tulos: +78 (84 ääntä)
      jollain tavalla aivan hullunkurista, että aikana, jolloin melkein mikä tahansa tieto on saatavilla parilla sormen liikahduksella, ollaan tyhmempiä, kuin aikana, jolloin oikeasti piti nähdä vaivaa tiedon ja oppimisen eteen. Onko nämä ihmiset kuulleet googlesta edes?

      Lainaa

    32. Martti Ahtis... kyl te tiätte. 29.9.2020 13:44
      Tulos: -68 (74 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Eläimestä? Meinaatko siis, että eläinperäiset tuotteet eivät voi olla luomua, vai sorruinko nyt trolliin?

      Lainaa

    33. Arkkienkeli 29.9.2020 13:50
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      aamu-uninen: jollain tavalla aivan hullunkurista, että aikana, jolloin melkein mikä tahansa tieto on saatavilla parilla sormen liikahduksella, ollaan tyhmempiä, kuin aikana, jolloin oikeasti piti nähdä vaivaa tiedon ja oppimisen eteen. Onko nämä ihmiset kuulleet googlesta edes?
      Ei. He yrittävät vielä käyttää Altavistaa Netscape Navigatorilla.

      Lainaa

    34. Taskulämmin norppa 29.9.2020 14:08
      Tulos: +19 (27 ääntä)
      Arkkienkeli: Ennen pussittamista pitää kuoret poistaa koneellisesti.
      Sit ei ole luomu! Ei ole luonnonmukaista poistaa kuoria. Jos mä kuorin esim. banaanin, niin eihän se sit enää ole luomu.

      Lainaa

    35. Tulos: +18 (34 ääntä)
      Luuton mandariini: Kannattaa nyt ekana vaikka selvittää, mistä se Luomu on lyhenne...
      Tiedän kyllä että se on lyhenne LUOnnon MUkaisesta. Saatoin sekoittaa sen luonnonvaraiseen, tms. mutta kommentin sisältö pitää edelleen paikkansa. Luomu on sertifikaatti joka liittyy tuotantoprosessiin ja jota ei täten voi saada luonnonvaraisille asioille.

      Lainaa

    36. Merkitön juhta 29.9.2020 15:34
      Tulos: +51 (51 ääntä)
      Martti Ahtis... kyl te tiätte.: Eläimestä? Meinaatko siis, että eläinperäiset tuotteet eivät voi olla luomua, vai sorruinko nyt trolliin?
      Sorruit siihen, että et ymmärtänyt mokan loppua. 

      Lainaa

    37. Taskulämmin norppa 29.9.2020 15:51
      Tulos: +19 (29 ääntä)
      Toj Karin: Tiedän kyllä että se on lyhenne LUOnnon MUkaisesta. Saatoin sekoittaa sen luonnonvaraiseen, tms. mutta kommentin sisältö pitää edelleen paikkansa. Luomu on sertifikaatti joka liittyy tuotantoprosessiin ja jota ei täten voi saada luonnonvaraisille asioille.
      Sen sertifikaatin idea nyt on kuitenkin vain varmistaa, ettei tuotteen kasvatuksessa ole käytetty esim. tiettyjä torjunta-aineita. Joku luonnonvarainen sieni on luomua parhaimmillaan. Sertifiointi on otettu käyttöön vasta jälkikäteen, ettei kuka tahansa voi väittää mitä tahansa luomuksi. "Suomessa olisi metsistä suoraan luomuun sertifioitavissa 97 – 99 prosenttia alueesta riippuen jo tällä hetkellä. Toimenpiteitä, jotka rajaisivat alueen pois luomusta, tehdään erittäin vähän. Lapin metsistä on 99,9 prosenttia mukana luomusertifioinnissa ja luomusertifioitu pinta-ala on noin 9 miljoonaa hehtaaria. Se on maailman suurin yhtenäinen luomukeruualue." https://www.metsakeskus.fi/uutiset/metsien-luomusertifiointi-kiinnostaa-metsanomistajia

      Lainaa

    38. Tietokoneeton avokado 29.9.2020 16:10
      Tulos: +41 (41 ääntä)
      aamu-uninen: jollain tavalla aivan hullunkurista, että aikana, jolloin melkein mikä tahansa tieto on saatavilla parilla sormen liikahduksella, ollaan tyhmempiä, kuin aikana, jolloin oikeasti piti nähdä vaivaa tiedon ja oppimisen eteen. Onko nämä ihmiset kuulleet googlesta edes?
      Ja tässä tapauksessa olisi riittänyt, että olisi joskus vilkaissut sen lakritsipussin kääntöpuolta...

      Lainaa

    39. Kalvoton kani 29.9.2020 16:33
      Tulos: -11 (29 ääntä)
      vittu sokeria... nam... (Oi miksi menetimmekään hänet joka näistä aina salamana kommentoi?)

      Lainaa

    40. Kapeahko muurahainen 29.9.2020 16:41
      Tulos: -20 (32 ääntä)
      Himoton kesyhanhi: Kärpässieni on täysin luomu..
      Itse asiassa ei ole. Luomu on sertifikaatti, joka myönnetään viljelijälle/tuottajalle, joka noudattaa tuotannossaan sertifikaatin kriteerejä. Villinä kasvavat kasvit, sienet ja eläimet eivät voi saada luomusertifikaattia. Vain ihmisen kasvattama ruoka voi olla luomusertifioitua.

      Lainaa

    41. Taskulämmin norppa 29.9.2020 17:03
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Kapeahko muurahainen: Itse asiassa ei ole. Luomu on sertifikaatti, joka myönnetään viljelijälle/tuottajalle, joka noudattaa tuotannossaan sertifikaatin kriteerejä. Villinä kasvavat kasvit, sienet ja eläimet eivät voi saada luomusertifikaattia. Vain ihmisen kasvattama ruoka voi olla luomusertifioitua.
      Ei pidä paikkaansa. Levität paskaa: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.453527 Lue myös kommenttini tuosta hieman ylempää.

      Lainaa

    42. Martti Ahtis... kyl te tiätte. 29.9.2020 17:57
      Tulos: +39 (43 ääntä)
      Merkitön juhta: Sorruit siihen, että et ymmärtänyt mokan loppua. 
      Totta! Sorruin hätäilyyn! Mutta eikös tän vois mokista mallia ottaen nyt korjata sillä, että pitäisin pääni ja inttäisin seuraavat 50viestiä vastaan, faktoista välittämättä tietenkin?😂

      Lainaa

    43. Lukematon käärme 29.9.2020 19:54
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Sugarbear

      Lainaa

    44. Tulos: +26 (42 ääntä)
      Jos sitä näin maatalousyrittäjänä selventäisi käsitteitä. Luomu= luonnonmukaisesti tuotettu raaka-aine, joka on sertifioitu, eli todennettu ettei tuotannossa ole käytetty kemiallisia/keinotekoisia lannoitteita tms. Luonnonmukainen tuote = tuote mikä on tuotettu myös ilman keinolannoitteita tms, mutta jolta puuttuu sertifikaatti eli todistus tästä. Metsässä kasvavat sienet voivat olla luonnonmukaisesti kasvaneita, mutta ne eivät ole luomua, koska niitä ei ole sertifioitu. Aikaisemmin oli myös kommentti jossa kerrottiin että sertifikaatin saa ostaa. Eip, eip eip. Jotta tuote voi saada sertifikaatin, sen tuottajan pitää olla käynyt erillinen koulutus luomu tuotannosta ja peltojen pitää olla todistetusti olla 3 vuotta viljelyssä, ilman mitään keinotekoisia lannoitteita jne.(=Siirtymäaika) Suomessa ei ole käytössä kuin yksi Eun luomusertifikaatti. Kun taas esimerkiksi Saksassa on useita luomu sertifikaatteja, joista osa sallii jopa keinotekoisten kasvinsuojeluaineiden käytön. Näillä sertifikaateilla ei ole sitten taas mitään tekemistä Eu:n yhteisen sertifikaatin kanssa.

      Lainaa

    45. Tarkoitukseton haltija 29.9.2020 21:03
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Viljelijä: Jos sitä näin maatalousyrittäjänä selventäisi käsitteitä. Luomu= luonnonmukaisesti tuotettu raaka-aine, joka on sertifioitu, eli todennettu ettei tuotannossa ole käytetty kemiallisia/keinotekoisia lannoitteita tms. Luonnonmukainen tuote = tuote mikä on tuotettu myös ilman keinolannoitteita tms, [...]
      Jos sinäkin maatalousyrittäjänä ottaisit paremmin selvää metsien luomusertifioinnista:

      Lainaa

    46. Tulos: +7 (13 ääntä)
      Tarkoitukseton haltija: Jos sinäkin maatalousyrittäjänä ottaisit paremmin selvää metsien luomusertifioinnista: https://luomu.fi/kasvit/keruuluomua/
      Kuten tuolla lukee, kaikki alueet eivät ole automaattisesti sertifikaatin piirissä, ja metsäpuolellakin on myös sääntöjä tuon sertifikaatin suhteen eli sitä ei mille tahansa ole myönnetty.

      Lainaa

    47. Kypsynyt norppa 29.9.2020 22:32
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      aamu-uninen: jollain tavalla aivan hullunkurista, että aikana, jolloin melkein mikä tahansa tieto on saatavilla parilla sormen liikahduksella, ollaan tyhmempiä, kuin aikana, jolloin oikeasti piti nähdä vaivaa tiedon ja oppimisen eteen. Onko nämä ihmiset kuulleet googlesta edes?
      En menisi takuuseen. Kärsivällisyys ei kyllä nykyään riitä mihinkään, mutta tyhmiä ihmisiä on varmasti ollut aina. Nyt niiden selityksiä on vaan helpompi jakaa muille.

      Lainaa

    48. Tulos: +29 (33 ääntä)
      Ahdas satuhahmo: Luomu on todellakin huijausta. Tuplahinnalla myydään hölmöille samaa teholannoitettua ruokaa. Valmistaja on ostanut vihreän sertifikaatin jotta saa ylihinnoiteltua tuotteensa. Ja tyhmät maksaa.
      Jossain vinkuintiassa se onkin mahdollista, mutta ei kotimaassamme. Ja sanktiot sääntöjen rikkomisesta ovat niin järjettömät, ettei kukaan viljelijä rupea sellaista riskiä ottamaan muutaman lisäpennin tähden. Yleensäkin mainitsemasi "teholannoite" on käsitteenä sellain, että heti huomaa sinun elävän enemmän luulon kuin faktan varassa. 

      Lainaa

    49. Kastunut hyönteinen 29.9.2020 23:18
      Tulos: -2 (12 ääntä)
      Tarkoitukseton haltija: Jos sinäkin maatalousyrittäjänä ottaisit paremmin selvää metsien luomusertifioinnista: https://luomu.fi/kasvit/keruuluomua/
      Niin hän sanoikin, että metsän antimet eivät ole luomua koska niitä ei ole sertifiotu. Eli toisinsanoen sertifioidun alan antimet ovat luomua. Turha lähteä saivartelemaan muodollisuuksista.

      Lainaa

    50. Tulos: +8 (12 ääntä)
      Mauton orava: Siis miksei ihmiset voi ottaa selvää, mitä sanat, merkinnät ja sertifikaatit tarkoittaa? Tähän törmää yllättävän usein, että oletetaan tuotteen olevan kaikinpuolin hyvä ja juuri omien arvojen mukainen, jos siinä on mikä tahansa erityistermi (esim. vegaaninen kosmetiikka olisi aina [...]
      Vai pitäisikö sertifikaattien määrittelyssä ottaa ensin selville, mitä sanat tarkoittavat. Haluaisin nimittäin nähdä sellaisen fyysisen objektin, joka ei ole peräisin luonnosta ja siten luonnonmukainen. 
      Siitä on toki joitain vuosikymmeniä, kun minä olen luonnontieteitä lukenut, mutta en ole kuullut, että ihminen olisi sittemminkään erotettu yli-, tai epäluonnolliseksi. 
      Voidaan tietysti tehdä ero ns villin luonnon ja kulttuuriympäristön kesken, mutta mikään luonnon ulkopuolinen ilmiö ihmisen sivilisaatio ei ole ja se kannattaisi ihmisen pitää tarkasti mielessään, tai huonosti käy.

      Lainaa

    51. Tarkoitukseton haltija 29.9.2020 23:53
      Tulos: +15 (15 ääntä)
      Viljelijä: Kuten tuolla lukee, kaikki alueet eivät ole automaattisesti sertifikaatin piirissä, ja metsäpuolellakin on myös sääntöjä tuon sertifikaatin suhteen eli sitä ei mille tahansa ole myönnetty.
      Sanoiko joku, että kaikki on automaattisesti sertifioitu?
      Sen sijaan täällä on useamman kerran väitetty, etteivät metsän antimet voi olla luomua, koska niitä ei voi muka sertifioida. 

      Lainaa

    52. Tarkoitukseton haltija 29.9.2020 23:59
      Tulos: +14 (20 ääntä)
      Kastunut hyönteinen: Niin hän sanoikin, että metsän antimet eivät ole luomua koska niitä ei ole sertifiotu. Eli toisinsanoen sertifioidun alan antimet ovat luomua. Turha lähteä saivartelemaan muodollisuuksista.
      Hän väitti:
      "Metsässä kasvavat sienet voivat olla luonnonmukaisesti kasvaneita, mutta ne eivät ole luomua, koska niitä ei ole sertifioitu."
      Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Esim. käytännössä kaikki Lapin metsät on sertifioitu. 

      Lainaa

    53. Valkea monni 30.9.2020 6:12
      Tulos: -18 (20 ääntä)
      Jumalaton rotta: Paitsi ettei taida olla ellei se kasva luomusertifioidulla alueella(?) :D
      Kärpässienet ja muut luonnossa kasvavat eivät ole luomua. Luomumerkinnän voi saada vain tuotteelle joka on luonnonmukaisesti tuotettu.

      Lainaa

    54. Vanhahtava mato 30.9.2020 7:11
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Gonamies: Vai pitäisikö sertifikaattien määrittelyssä ottaa ensin selville, mitä sanat tarkoittavat. Haluaisin nimittäin nähdä sellaisen fyysisen objektin, joka ei ole peräisin luonnosta ja siten luonnonmukainen.  Siitä on toki joitain vuosikymmeniä, kun minä olen luonnontieteitä lukenut, mutta en ole [...]
      "Peräisin luonnosta" =/= luonnonmukainen.

      Lainaa

    55. Tulos: +21 (21 ääntä)
      Mutta onko varmasti SUOMALAISTA LÄHILAKUA? Kasvaako lakritsikasvi Suomessa :D

      Lainaa

    56. Tarkoitukseton haltija 30.9.2020 8:57
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Valkea monni: Kärpässienet ja muut luonnossa kasvavat eivät ole luomua. Luomumerkinnän voi saada vain tuotteelle joka on luonnonmukaisesti tuotettu.
      Olet väärässä. Luepas vähän näitä kommentteja, ennen kuin tulet turhia pätemään. 

      Lainaa

    57. Tulos: +2 (10 ääntä)
      Huikea kirsikka: Aivan, ja mistähän eläimestä sitä sokeria nyt saikaan? 🤔
      Saa kai sitä vaikka mistä, jos haluaa. Mehiläisten tuottamasta hunajasta varmaan helpoiten.

      Lainaa

    58. Tulos: +13 (13 ääntä)
      Tornipöllö: Lakritsikasvithan tunnetaan siitä, että niissä kasvaa valmiita lakritsikaramellejä. Isot pahat karkkitehtaat vain ilkeyttään lisäävät niihin sokeria sadonkorjuun jälkeen. Eri lakritsilaatuja saadaan yksinkertaisesti risteyttämällä lakritsikasvi muiden kasvien kanssa. Esimerkiksi Sukulakua saadaan [...]
      Ihanan maaginen maailma olisi tämä.

      Lainaa

    59. Tulos: -9 (17 ääntä)
      Milloin paljastuu, ettei ilmastohätätilojen julistamisella, miekkaroinnilla ja somekuvilla olekaan vaikutusta ilmastonmuutokseen?

      Lainaa

    60. Gaius Blatar 30.9.2020 14:08
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Vuohi: Luuleeko tuo oikeasti että lakupalat kasvavat suoraan lakritsipensaassa ja siitä ne sitten vain poimitaan pussiin?
      Ei vaan että poiminnan jälkeen ne sokeroidaan.

      Lainaa

    61. Setä Tiramisu 30.9.2020 23:35
      Tulos: +5 (7 ääntä)
      Wisegyu: Milloin paljastuu, ettei ilmastohätätilojen julistamisella, miekkaroinnilla ja somekuvilla olekaan vaikutusta ilmastonmuutokseen?
      Huomenna. Ylen TV2 kello 10.

      Lainaa

    62. Itseasiassa 10.10.2020 16:12
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Himoton kesyhanhi: Kärpässieni on täysin luomu..
      Itseasiassa ei ole jos metsä on lannoitettu. 

      Lainaa

    63. Kiistelty raadonsyöjä 21.7.2022 23:15
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Itse asiassa yllättävästi (mutta eri syystä) luomu on enimmäkseen huijausta. Ei ole ekologisempaa (koska samaan määrään ruokaa tarvitaan moninkertainen määrä peltopinta-alaa). Eikä terveellisyyskään kulje mitenkään käsi kädessä. GMO-tuotteet esimerkiksi ovat usein terveellisiä, kun niitä on helppo ja kätevä jalostaa, eivätkä myöskään jalostuksen vuoksi vaadi niin paljon torjunta-aineita. Isoin ongelma niissä jos lähtevät leviämään pellon ulkopuolelle luontoon. Ja jos pelkäät Geenimuuntelua, kysy itseltäsi, tiedätkö edes mitä se on ja miten se tehdään? Aivan niin, et tiedä. Luomun mainostus perustuu 99% mielikuviin ja tunteisiin, 0-1% faktoihin, tutkimukseen ja järkeen. Ja vaikka olet järkevä ja tieteeseen luottava ihminen, sun on vaikea uskoa tätä. Niin ne mielikuvat on vahvoja, ja lobbaus ja mainostus toimineet. Googleta lisää, ei tää oo mikään salaisuus.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kasvis, keskustelu, kuva, lakut, luomu, messenger, sokeri, vegaani, viesti, yv