Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Esimerkilliset aikuiset

Aikuiset opettavat nuorille suomea – ja käytöstapoja.
Esimerkilliset aikuiset

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 85 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +455 (571 ääntä)
      Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?

      Lainaa

    2. Tulos: +488 (778 ääntä)
      Pakko kai se on myöntää. Minulle tuli heti jo ekan virkkeen kohdalla sama ajatus mieleen kuin Astalla. Onpa heikkoa suomea.

      Lainaa

    3. Ahkera työntekijä 19.11.2020 0:24
      Tulos: -141 (341 ääntä)
      Eli pojat tekevät ahkerasti ja laadukkaasti töitä ainoastaan silloin jos listasta ei löydy sopivaa tekemistä. Onpa kyllä melkoinen arvoitus tuo ilmoitus!

      Lainaa

    4. Tulos: +182 (312 ääntä)
      Ihmettelen kyllä itsekin sitä, että odotetaan laadukkaita työtarjouksia tai ylipäätään kommentointia ilmoituksilla tyyliin: "Työt aika välillä 12.11 - 30.11" "Lasten vahti kokenut5-v LUOTETTAVA!!!" Argh! Ja sitten kaikki miiraninnit tulee nillittämään muiden kirjoitustaidottomien puolesta.

      Lainaa

    5. Tulos: -17 (89 ääntä)
      Kylläpä sattu kirjottaa noi esimerkitkin päin p:tä.

      Lainaa

    6. Tulos: +271 (299 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Koska koiran ulkoilutus on eri asia kuin lapsen vahtiminen. Eri asia jos ilmoituksessa lukisi "lapsen kanssa lenkkeily"

      Lainaa

    7. Tulos: +386 (404 ääntä)
      Memerento: Ihmettelen kyllä itsekin sitä, että odotetaan laadukkaita työtarjouksia tai ylipäätään kommentointia ilmoituksilla tyyliin: "Työt aika välillä 12.11 - 30.11" "Lasten vahti kokenut5-v LUOTETTAVA!!!" Argh! Ja sitten kaikki miiraninnit tulee nillittämään muiden kirjoitustaidottomien puolesta.
      Ja täysin samaa mieltä tästä, mutta kun kyseessä on aikuinen neuvomassa nuorta niin asiasta opastamisen olisi parasta tapahtua kohteliaasti ja mielellään yksityisesti neuvoen. Vaikkei Astan alkuperäinen kommentti ollutkaan mitenkään erityisen ilkeä (ainakaan hänen muihin kommentteihinsa verrattuna) niin se oli silti ikävästi töksäytetty kommentti suoraan työnhakuilmoitukseen. Lapsia opastaessa olisi hyvä osata muotoilla palaute paremmin.

      Lainaa

    8. Puolikiero_savolainen 19.11.2020 0:58
      Tulos: +189 (269 ääntä)
      Noin idiootit aikuiset tai lähinnä tuo yksi no life ei ansaitse enempää huomiota. Sen sijaan haluan sanoa että hienoa toimintaa nuorilta kavereilta! Tuolla yrittämisellä ja vaivannäöllä varmasti tulee vielä elämässä palkintoja korjattavaksi. Keep it up!

      Lainaa

    9. Tahokas kotieläin 19.11.2020 1:04
      Tulos: +92 (230 ääntä)
      Astalle. Olet ehkä huolissasi näiden Monitoimipoikien äidinkielen osaamisesta. Voisitko nyt ystävällisesti kertoa, mitä virheitä löydät seuraavista lauseista: a) Kuunnelkaa äikän tunneilla. b) Olihan toi kamalan huonosti kirjoitettu ilmoitus. c) Mikä on sun mielestä nykypäivänä? d) Eiks tarvii enää osata suomea vai eikö mitään saa sanoa suoraan? e) Ootko lähettänyt kieleltään tuon tasoisia työhakemuksia? f) Eiks noita ilmoittajia ollut kuitenkin neljä kappaletta, niin luulisi yhdessä pystyvän vähän tasokkaampaa suoritukseen. g) joo. h) Mut sä oot sen lisäksi ruma.

      Lainaa

    10. Tulos: -143 (201 ääntä)
      faw: Koska koiran ulkoilutus on eri asia kuin lapsen vahtiminen. Eri asia jos ilmoituksessa lukisi "lapsen kanssa lenkkeily"
      Eli koska koiran ulkoilutus on eri asia kuin lapsen vahtiminen niin sitä voi tehdä lyhyemmän aikaa?
      Mmkay... 

      Lainaa

    11. Tornipöllö 19.11.2020 1:17
      Tulos: +235 (293 ääntä)
      Jos suomen kieli vaarantuu siitä, että kahdeksasluokkalaiset tekevät kirjoitusvirheitä, niin väittäisin että kielemme on ollut vaarassa jo aika pitkän aikaa.

      Lainaa

    12. King Arthur 19.11.2020 1:31
      Tulos: +263 (349 ääntä)
      Miten noin sympaattisesta ilmoituksesta voi heti ENSIMMÄISENÄ poimia sen kirjoitusasun? Toisin kuin monella aikuisella työnhakijalla, tästä sai sentään selon siitä mitä tarjotaan. Joo, voisi poikia auttaa vaikka sen ilmoituksen laatimisessa vaikka neuvomalla ystävällisesti, mutta heti tultiin suorastaan vittuilemaan koulunkäynnistä. Oli noin muutoin ihan Tupun, Hupun ja Lupun hengessä lähdetty touhuamaan ja Ankkalinnalainen sydämeni herkistyi. Siksi en edes sekuntiakaan epäillyt että moka olisi ilmoituksen kielioppivirheet. Asta tosin tuli ihan puskista "juosten kusten".

      Lainaa

    13. Tulos: +227 (233 ääntä)
      traumcity: Eli koska koiran ulkoilutus on eri asia kuin lapsen vahtiminen niin sitä voi tehdä lyhyemmän aikaa? Mmkay... 
      Koiraa ulkoiluttaessa tunnetusti kävellään ja joku voi mieltää sen fyysisesti raskaammaksi hommaksi, ainakin yhteen putkeen tehtäessä, kuin lapsen vahtimisen.Mielestäni ihan loogista että ei luvata liian pitkiä lenkkejä. En ymmärrä mikä tässä ihmetyttää tai sitten mulla on itselläni mennyt jotain ohi.

      Lainaa

    14. Soinniton ananas 19.11.2020 2:42
      Tulos: +171 (193 ääntä)
      Ehkä olis kannattanut vielä vaikkapa jonkun äidin kanssa ilmoituksen kieliasu tarkistaa, mutta menihän tuo nyt ihan asiattomuuksiin aikuisilta.

      Lainaa

    15. Salakavala taikuri 19.11.2020 2:48
      Tulos: +118 (134 ääntä)
      traumcity: Eli koska koiran ulkoilutus on eri asia kuin lapsen vahtiminen niin sitä voi tehdä lyhyemmän aikaa? Mmkay... 
      No harvemmin nyt muutenkaan koiria lenkitetään 3h putkeen. Ja ite mietin jo et aika matkan saa pojat tehdä 2.5h aikanakin ellei kävele ympyrää.

      Lainaa

    16. Tulos: +151 (161 ääntä)
      On kyllä harvinaisen symppis logo Pk-seudun monitoimipojilla

      Lainaa

    17. Kaarnaton susi 19.11.2020 4:01
      Tulos: +203 (219 ääntä)
      Poikien kirjoitukset olivat kuitenkin ihan asiallisia ja hyvien tapojen mukaisia. Samaa ei voi sanoa noista "aikuisista".

      Lainaa

    18. Nöyrä avokado 19.11.2020 4:04
      Tulos: +165 (187 ääntä)
      Okei, joo, huomasin itsekin, että osan ilmoituksen lauseista olis voinu muotoilla toisin. Kuitenkin pointti tulee selväksi ja jos nyt kaikki aikuiset voitaisiin pitää mielessä että kyseessä on lapsiporukka! Nillittämisen sijaan tätä pitäis kannustaa kaikin voimin. Moni tuon ikäinen saattaa viettää vapaa-aikansa huomattavasti kyseenalaisemmissa puuhissa, joten ehkä pari kielioppivirhettä ei oo maailmanloppu.

      Lainaa

    19. Tulos: +77 (89 ääntä)
      Soinniton ananas: Ehkä olis kannattanut vielä vaikkapa jonkun äidin kanssa ilmoituksen kieliasu tarkistaa, mutta menihän tuo nyt ihan asiattomuuksiin aikuisilta.
      Ehkä he tarkastivatkin, ja äiti sanoi että tää on just hyvä.

      Lainaa

    20. Tuleva alpakka 19.11.2020 6:29
      Tulos: +86 (90 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Kyse onkin koiran ulkoilutuksesta ei vahtimisesta.

      Lainaa

    21. Pirteä mato 19.11.2020 6:45
      Tulos: -77 (119 ääntä)
      Onhan tuo ilmoitus ihan kuraa.

      Lainaa

    22. Turhauttava viinirypäle 19.11.2020 6:49
      Tulos: +92 (134 ääntä)
      Onko sopivaa laittaa noin yritteliäiden poikien ilmoitus tänne ja sitten kommentoijat täällä jatkavat tuota tekstin pilkkaamista. Pojat, jos luette tätä, olette mahtavia nuoria, jatkakaa samaan malliin!

      Lainaa

    23. Tulos: -56 (106 ääntä)
      A: Pakko kai se on myöntää. Minulle tuli heti jo ekan virkkeen kohdalla sama ajatus mieleen kuin Astalla. Onpa heikkoa suomea.
      Nää on tulevia ammattikoululaisia ja myöhemmin kovaa palkkaa vetäviä duunareita. Ei auton korisarjaa hitsatessa tarvitse osata tavata Eino Leinoa.

      Lainaa

    24. Myötätunnoton hilleri 19.11.2020 7:04
      Tulos: +57 (107 ääntä)
      Soinniton ananas: Ehkä olis kannattanut vielä vaikkapa jonkun äidin kanssa ilmoituksen kieliasu tarkistaa, mutta menihän tuo nyt ihan asiattomuuksiin aikuisilta.
      Niinpä. Kyllä mä olisin vähän huolissani, ovat sentään jo kasilla. Kolmasluokkalaisella tämmöset virheet on ok. Toki olen nähnyt näin pahoja virheitä abeilla.
      Mutta olihan tuo ihan helvetin typerää kommentointia. Oikeesti teinejä jotka haluaa tehdä hieman töitä notta sais rahhaa ja sit persenaamat alkaa perseilemään.

      Lainaa

    25. Pöpipää lepakko 19.11.2020 7:10
      Tulos: +4 (32 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      18 minuuttia, ei puoli tuntia.

      Lainaa

    26. Pöpipää lepakko 19.11.2020 7:12
      Tulos: -78 (94 ääntä)
      Puolikiero_savolainen: Noin idiootit aikuiset tai lähinnä tuo yksi no life ei ansaitse enempää huomiota. Sen sijaan haluan sanoa että hienoa toimintaa nuorilta kavereilta! Tuolla yrittämisellä ja vaivannäöllä varmasti tulee vielä elämässä palkintoja korjattavaksi. Keep it up!
      Opettele suomea. No life on suomeksi elävä kuollut. Keep it up on suomeksi pidetään yhdyntää yllä.

      Lainaa

    27. Pöpipää lepakko 19.11.2020 7:15
      Tulos: -46 (84 ääntä)
      King Arthur: Miten noin sympaattisesta ilmoituksesta voi heti ENSIMMÄISENÄ poimia sen kirjoitusasun? Toisin kuin monella aikuisella työnhakijalla, tästä sai sentään selon siitä mitä tarjotaan. Joo, voisi poikia auttaa vaikka sen ilmoituksen laatimisessa vaikka neuvomalla ystävällisesti, mutta heti tultiin [...]
      Koska sen kirjoitusasu sattuu. Jos pojat tulevat myymään jotain sinulle ovella ha aloittavat vetämällä turpiin, se on se asia, jonka siitä ensimmäiseksi huomaat. 

      Lainaa

    28. King Arthur 19.11.2020 7:32
      Tulos: +56 (66 ääntä)
      En ymmärrä mikä siinä koira-asiassa kummastuttaa. Lenkkeilet 2 ja puol tuntia vs. vahdit lasta joka todennäköisesti viihdyttää itseään ja jopa sinua, ja katsot että sillä on perustarpeet kunnossa ja yhteys vanhempaan tarvittaessa. Koiran ulkoilutus ei ole koiran vahtimista, ja lapsen vahtiminen ei ole lapsen lenkittämistä. Oma koira olisi varmaan ihan muikeana jos olisin sen kanssa joka päivä yhtämittaisesti ulkona 3 tuntia, mutta alkaisi ehkä jo loppusuoralla epäillä jotain merkillistä olevan meneillään. Itseasiassa kummassakin kohdassa on ajallisesti otettu järki käteen. Perustelut mielipiteelle: Lapsi: On kohtuullista olettaa että jos vanhemmat/vanhempi tarvitsee lapsenvahtia keikkaluontoisesti, kyseessä on meno jossa kestää muutaman tunnin. Esimerkiksi työpäivän venyminen, iltameno tai vaikka vanhempien parisuhdeilta. 3 tuntia on kohtuullinen aika suoriutua menoista, eikä ole kyseenalaista työllistää 14-vuotiaita koululaisia kolmea tuntia. Koira: Koira kaipaa ulos monta kertaa päivässä (nytkin toi perkeles uikutti ulos herätessä vaikka siellä sataa ja tuulee). Ne lenkit on tavallisesti työssäkäyvällä ihmisellä ja koirasta riippuen just siitä kusetusvartista pariin tuntiin. Jos hauva kaipaa pissattamista niin se on sitten sitä pissattamista ja kohtuullista liikuntaa. Ihan eri tehtävä siis kuin lapsenvahtiminen, ainakin näin koiranomistajan näkökulmasta. Vai rupeatteko syynäämään että ikkunoita pest... eikun vahditaan sitten myös se kolme tuntia, vaikka ne olisi pesty jo puolessatoista? Miksi yleensä rinnastaa koirankusetus ja lapsenlikkana oleminen? Onko se jotenkin täysin sama asia? Ja jos on, tuleeko minun anoa lapsilisää kun olen koiran yksinhuoltaja? Eiku hetko, tossa vois olla jotain perää sittenkin...

      Lainaa

    29. Tulos: +64 (82 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Eiköhän se ole poikien oma asia, miten pitkäkestoista vahtipalvelua tarjoavat ja millä hinnoilla. Mitä tuohon paljon parjattuun kirjoitusasuun tulee, niin aikuisten "isänmaallisten" somekirjoitukset ovat lähes poikkeuksetta huonommalla suomen kielellä kirjoitettuja kuin tämä. 

      Lainaa

    30. Tulos: +15 (53 ääntä)
      Tuollaiset Astat kyllä omalla typeryydellään vievät näiltäkin nuorilta tämä yrittämis halun kokonaan pois. Toivottavasti eivät tästä nyt lannistu vaan jatkavat yrittämistään eikä lähde ostrareille notkumaan.

      Lainaa

    31. Tulos: -47 (111 ääntä)
      Asta did nothing wrong. Ei kasiluokkalainen ole enää mikään pikkulapsi jota pitää silkkihansikkain ohjastaa aivan kammottavan huonosti tehdyssä tekstinmuotoilussa. Teinit myös ymmärtävät netissä käytettyä puhetyyliä - jota ei yltiöpäisellä kohteliaisuudella ole pilattu - paljon paremmin kuin vanhempansa. Työteliäitä tyyppejä liikkeellä, pisteet heille siitä. Ottakoot vielä palautteet vastaan ja tehkööt niillä mitä lystäävät.

      Lainaa

    32. ammattikynäilijä 19.11.2020 8:28
      Tulos: +58 (124 ääntä)
      Olen ammatiltani copywriter ja mielestäni poikien ilmoitus oli oikein kelvollinen ja ymmärrettävä. Sisällön sävy oli aktiivinen ja sympaattinen. Tämä on yleensä myynnillisissä teksteissä tärkeämpää kuin ehdoton kielioppi. Kuten Asta osoittaa, voi suomea vaalia ja olla samaan aikaan ihan perseestä verrattuna yritteliäisiin nuorukaisiin.

      Lainaa

    33. Äänioikeutettu puuma 19.11.2020 8:38
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Toj Karin: Nää on tulevia ammattikoululaisia ja myöhemmin kovaa palkkaa vetäviä duunareita. Ei auton korisarjaa hitsatessa tarvitse osata tavata Eino Leinoa.
      Mä tiedän yliopisto-opiskelijan, joka kirjoittaa yhdyssanat miten sattuu 🥰 

      Lainaa

    34. Kimeä lohikäärme 19.11.2020 8:51
      Tulos: +66 (86 ääntä)
      Huomasin, että tuo juliste on kirjoitettu ihan hyvällä suomenkielellä, ainoastaan face-postauksessa on kielioppivirheitä. Todennäköisesti pojat yhdessä tarkistivat julisteen, mutta postauksen kirjoittaja itse ei ole niin hyvä kieliopissa. Ja joo, kyllähän tuollaiset virheet särähtävät silmään itselläkin, mutta itse vain enemmän nostan hattua sille, että pojat haluavat olla ahkeria ja tehdä töitä.

      Lainaa

    35. Ponne Jarkka 19.11.2020 8:53
      Tulos: +20 (34 ääntä)
      Erittäin hienoa että nuoret yrittävät. Valitettavan usein vain näkee, että myynti-ilmoitus olisi ollut hyvä tarkistuttaa jollain vanhemmalla henkilöllä (ei mikään tae silti). Jos esim. yliopisto-opiskelija laittaa Puskaradioon linkin kyselyyn niin ei saatesanoissa saisi olla kyllä (perus)kielioppivirheitä saati sitten itse kyselyssä.

      Lainaa

    36. Tulos: +17 (25 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Lasten vahtiminen ja koiran ulkoilutus on eri asia. 

      Lainaa

    37. Tulos: +20 (48 ääntä)
      "SUOMEN KIELI ON VAARASSA!" Samalla kun itse käyttää puhekieltä kirjoitellessaan ajatuksiensa Tonavaa kaikkien huvitukseksi. Sinällään kyllä oikein kirjoitettua, mutta jos nyt aletaan pilkkua panemaan niin pannaan sitten loppuun asti ja kumpaankin suuntaan.

      Lainaa

    38. Jorma Ralli-Kukkula 19.11.2020 9:36
      Tulos: +4 (40 ääntä)
      Onko tämä nyt sitä ironiaa, että alkuperäisessä oli vähemmän kielioppivirheitä kuin esim. Astan toisessa vastauksessa?

      Lainaa

    39. Tulos: +35 (77 ääntä)
      Ihan absoluuttisena totuutena se, että ilmoitus on tosiasiassa ihan hyvä. Jopa niin hyvä, että nämä kolme (3) varsinaista virhettä eivät yhtään vähennä sen arvoa. Itse asiassa ilmoitus on parempi, kuin monet neljä-viisikymppisten yksityisyrittäjien viritelmät. Tästä voimme päätellä, että yläasteikäisten nuorten kielitaito ja markkina- ja huomiotalouteen sekä viestintään liittyvä osaaminen on jopa parantunut. Että in your face, Asta ym. ankeuttajat. Surullista, että katkerat ja itsetuntohäiriöiset mielensäpahoittajat eivät löydä tai uskalla etsiä parempaa kanavaa pahan olonsa purkamiseen!

      Lainaa

    40. Kiistelty kesyaasi 19.11.2020 9:44
      Tulos: +2 (22 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Ei puoli tuntia, vaan 0.7 tuntia kauemmin. Eli 42 minuuttia.

      Lainaa

    41. Hyväksyttävä kavioeläin 19.11.2020 9:53
      Tulos: -30 (62 ääntä)
      Jaa vaikka AMKssa opiskelen, niin piti teksti lukea useaan kertaan ennenkuin löysin "kamalia virheitä"

      Lainaa

    42. Tulos: +5 (15 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Siksi, että koiran ulkoilutus on rankenpaa kuin lapsen vahtiminen sisällä. 

      Lainaa

    43. Pönttö koala 19.11.2020 10:09
      Tulos: +30 (70 ääntä)
      Olin aika yllättynyt, että joidenkin mielestä tuo ilmoituksen kieliasu/poikien puolustajat oli se moka. Jos aikuisen tekemässä työilmoituksessa on surkea kieliasu, niin silloin tulee automaattisesti tyhmä mielikuva ilmoituksen jättäjästä. Mutta jos 14-vuotiaat pojat on rohjenneet laittaa tuollaisen palvelun pystyyn ja ilmoittaa siitä Facebookissa, niin tulee mielikuva fiksuista ja reippaista pojista. Ei siinä kyllä kielioppi ja lauserakenteet juurikaan kiinnosta, ja mun mielestä on ihan turhaa lyttäänistä ruveta noin piikikkäästi siitä huomauttelemaan. Sitä paitsi tuo itse kuvan ilmoitus ei ollut kieliasultaan erityisen huono. Ilmeisesti Astaa järkytti vain puuttuvat isot alkukirjaimet.

      Lainaa

    44. Pelkäämätön soturi 19.11.2020 11:45
      Tulos: +31 (43 ääntä)
      Turhauttava viinirypäle: Onko sopivaa laittaa noin yritteliäiden poikien ilmoitus tänne ja sitten kommentoijat täällä jatkavat tuota tekstin pilkkaamista. Pojat, jos luette tätä, olette mahtavia nuoria, jatkakaa samaan malliin!
        On, koska moka oli selkeästikin Asta. PK-seudun monitoimipojat kai lähinnä hyötyvät siitä että mainos levisi. Muutama viikko sitten täällä oli joku teini joka ilmoituksessaan kiroili ja profiilikuvassaan ryyppäsi ja myös halusi koiranulkoiluttajaksi tms jokapaikanhöyläksi; häntä tuskin onnistaa, mutta nämä pojathan vaikuttavat täysin asiallisilta. Joku feissarimokalainenkin saattaa tarvita koiralleen ulkoilutusta tms. 

      Lainaa

    45. Ikivanha seppä 19.11.2020 11:48
      Tulos: +13 (37 ääntä)
      Ymmärtäisin nillittämisen, jos pojat olisivat tarjonneet tutorointia äidinkielen opetukseen. Tai markkinointiin liittyviä palveluita. Nyt myivät kuitenkin muita palveluita, joihin ei oikeinkirjoitusta tarvita.

      Lainaa

    46. Tulos: +44 (46 ääntä)
      Äänioikeutettu puuma: Mä tiedän yliopisto-opiskelijan, joka kirjoittaa yhdyssanat miten sattuu 🥰 
      Mä opiskelen teknillisessä yliopistossa. Tiedän noin luentosalillisen ihmisiä, jotka kirjoittaa miten sattuu.

      Lainaa

    47. Tulos: +58 (64 ääntä)
      Itseänikin häiritsee kielioppivirheet usein tosi paljon, mutta paljon vakavampaa ja nolompaa on kyllä se, ettei aikuset ihmiset ole vieläkään oppineet käytöstapoja eikä minkäänlaista tahdikkuutta.

      Lainaa

    48. Kirjautuminen epäonnistui 19.11.2020 13:23
      Tulos: +47 (55 ääntä)
      No siis minähän olen yleensä kielioppinatsien yliführer, mutta päällimmäinen tunne ilmoituksesta oli ilo yritteliäistä nuorista! Mahtavaa, että nuoret haluavat tehdä töitä. Aina ei ole pakko sanoa, vaikka jossain joku virhe olisikin. Etenkään yleisellä ”äikän tunnit ja kielen rappio” -narinalla tuskin pojat oppivat mitään. Itse kuvassa oleva ilmoitushan oli lähes virheetön - paljon parempaa tekstiä kuin monella aikuisella, vilkaiskaa vaikka huoltoyhtiöiden ilmoituslappuja!

      Lainaa

    49. Peritty meduusa 19.11.2020 14:04
      Tulos: -7 (31 ääntä)
      Olihan tuo teksti häiritsevän huonosti kirjoitettu, mutta ehkä Asta olisi voinut pitää sen omana tietonaan tässä tilanteessa. Suurinta osaa tuo kieliasu ei tunnu häiritsevän, mutta itse kyllä jätän yleensä hutiloituja tekstejä laativilta palvelut ostamatta - työn laatukin voi olla jotain sinne päin.

      Lainaa

    50. Mustankipeä kirsikka 19.11.2020 14:09
      Tulos: -4 (28 ääntä)
      Tuli paha mieli poikien puolesta :( fuck Asta, go Ninni

      Lainaa

    51. Säädytön lehmä 19.11.2020 14:19
      Tulos: +15 (27 ääntä)
      Toj Karin: Nää on tulevia ammattikoululaisia ja myöhemmin kovaa palkkaa vetäviä duunareita. Ei auton korisarjaa hitsatessa tarvitse osata tavata Eino Leinoa.
      Nyt oli alhainen kommentti, jopa sulta.

      Lainaa

    52. Pelkäämätön soturi 19.11.2020 14:22
      Tulos: +32 (44 ääntä)
      Peritty meduusa: Olihan tuo teksti häiritsevän huonosti kirjoitettu, mutta ehkä Asta olisi voinut pitää sen omana tietonaan tässä tilanteessa. Suurinta osaa tuo kieliasu ei tunnu häiritsevän, mutta itse kyllä jätän yleensä hutiloituja tekstejä laativilta palvelut ostamatta - työn laatukin voi olla jotain sinne päin.
        Riippuu työstä. Aivokirurgeissa ja tatuointitaiteilijoissa pitäisi hankkia paras mahdollinen, maksakoot sitten mitä maksaa. Mutta vaikkapa koiran ulkoiluttamiseen -niin eläinrakas kuin olenkin -ei mielestäni tarvita eläinlääkäriä jolla on myös koirahierojan tutkinto. Tunnen kai sympatiaa noita kohtaan koska oma pahin luonnevikani on jättää kokonaan tekemättä jos ei tunnu että menee oikein -hyvä että yrittävät, ja tosi ikävää että joku heti lyttää. Ja olen tosiaan esim. isännöitsijältä nähnyt todella paljon pahempaa äidinkielen väärinkäyttöä. (Melkein en uskaltanut esittää tätä kommenttia, koska heti jos on äidinkielestä kyse Murphyn laki vaatii, että kirjoitan itse jotain väärin).

      Lainaa

    53. Reipas kurkku 19.11.2020 14:46
      Tulos: -25 (37 ääntä)
      Verotkin varmasti maksetaan :D

      Lainaa

    54. Tulos: -1 (7 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Jos ei jaksa ulkoilla kolmea tuntia, koira tai pojat?

      Lainaa

    55. Tummanpuhuva oppilas 19.11.2020 15:40
      Tulos: -4 (44 ääntä)
      Minulle valitettavasti jää näistä huonosti kirjoitetuista ilmoituksista sellainen mielikuva, että tekisivät työt yhtä huonosti. Oli kirjoittajana kuka tahansa. Koululaisilta odotan nimenomaan taitoa kirjoittaa, sillä he opiskelevat koko ajan. Eri juttu olisi joku vanha pappa, joka on ikänsä painanu töissä ehtimättä lukemaan ja kirjoittelemaan siinä välissä. Saattaa unohtua opitut asiat.

      Lainaa

    56. Voimaton minkki 19.11.2020 16:10
      Tulos: 0 (22 ääntä)
      Toj Karin: Nää on tulevia ammattikoululaisia ja myöhemmin kovaa palkkaa vetäviä duunareita. Ei auton korisarjaa hitsatessa tarvitse osata tavata Eino Leinoa.
      Äläpä nyt mollaa ammattitutkinnon suorittaneita, rakas elämäm_koulussa luokalle jäänyt työtön persu.

      Lainaa

    57. Tunteeton maksamakkara 19.11.2020 17:16
      Tulos: -16 (18 ääntä)
      Monitoimipoikien yhteystiedot heti tänne. Olisi suuri tarve Suikoden kutoselle ja ulottovuusportaalille.

      Lainaa

    58. Polarisoitunut marsu 19.11.2020 17:23
      Tulos: +11 (33 ääntä)
      Nelli: Mitä tuohon paljon parjattuun kirjoitusasuun tulee, niin aikuisten "isänmaallisten" somekirjoitukset ovat lähes poikkeuksetta huonommalla suomen kielellä kirjoitettuja kuin tämä. 
      Niin? Miten se tähän liittyy? Tekeekö se tuosta kirjoitusasusta jotenkin paremman kun tiedetään että on olemassa muitakin huonoja vai mikä on pointtisi?

      Lainaa

    59. Tulos: +14 (34 ääntä)
      Voimaton minkki: Äläpä nyt mollaa ammattitutkinnon suorittaneita, rakas elämäm_koulussa luokalle jäänyt työtön persu.
      Miksi en saisi mollata omaa viiteryhmääni? Olen lukion ja ammattikoulun käynyt, teen sillointällöin kirotusvireitä, olen aina tehnyt töitä, ja usko tai älä, en äänestäis persuja, kokkareita tai muitakaan oikeistopuolueita vaikka maksettais. Älä ole samanlainen idiootti kuin persut, jotka leimaavat jokaisen vähänkään erimieltä olevan vihervassarikommariksi.

      Lainaa

    60. Tulos: -21 (35 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      He puhuvat koiran ulkoilutuksesta (viittaa tiettyyn koiraan), ei koiranulkoilutuksesta (yleisesti koirien lenkittäminen). He tietävät siis että kyse on jostain tietystä koirasta. Koira lienee pahamaineinen tai muutoin rankka hoidettava.

      Lainaa

    61. Tulos: +5 (17 ääntä)
      A: Pakko kai se on myöntää. Minulle tuli heti jo ekan virkkeen kohdalla sama ajatus mieleen kuin Astalla. Onpa heikkoa suomea.
      No mullaki kyl tuli. Mutta en marisisi siitä kyseisen ilmoituksen alle. Jokainen kasiluokkalaisia pätkätyöläisiä osaa kyllä tehdä omat johtopäätöksensä ilmankin, että joku aikuinen ihminen vittuilee siinä julkisesti. 
      Useimmat kasiluokkalaiset ei oo saanu yleensä vielä varmaan kovin paljoa mitään työnhakuun liittyvää kasvatusta. Vanhemmat, jos jotkut, ois voinu auttaa vähän noissa jutuissa niin olis pojat saanu mallia sitten tuleviin, ”oikeisiin” työhakemuksiin.

      Lainaa

    62. Ruokahaluton seppä 19.11.2020 19:43
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Kaikki meistä eivät ole kirjoittajia - heillä on muita vahvuuksia. Kun näen tällaisen symppiksen työnhakuilmoituksen jossain, kirjoitan se puhtaaksi ja lähetän yv:llä ilmoittajalle. Tiedän olevani kielioppinatsi, pahoittelen viestissäni toisen ilmoitukseen puuttumista ja toivotan onnea työnhakuun. Ilmoittaja saa sitten itse päättää haluaako muokata ilmoitusta vai ei. Yleensä itselle tulee hyvä mieli ja toisen mahikset saada töitä paranee. Win-win. Toki nämä allekommentoinnitkin nostavat ilmoituksen näkyvyyttä, ja ne saattavat myös lisätä yleisön sympatiaa ilmoittajaa kohtaan. Mutta ehkä silti lähtisin auttamaan haukkumisen sijaan - oli kysymys sitten nuorista tai aikuisista. Kenen työttömän työnhakijan itsetunto kaipaa julkisia lisäkolhuja?

      Lainaa

    63. Tulos: +7 (11 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Se on kysymys, johon ainoastaan monitoimipojat voivat tietää vastauksen.

      Lainaa

    64. Jalmari Kuusenkerkkä 19.11.2020 22:17
      Tulos: -12 (20 ääntä)
      faw: Ja täysin samaa mieltä tästä, mutta kun kyseessä on aikuinen neuvomassa nuorta niin asiasta opastamisen olisi parasta tapahtua kohteliaasti ja mielellään yksityisesti neuvoen. Vaikkei Astan alkuperäinen kommentti ollutkaan mitenkään erityisen ilkeä (ainakaan hänen muihin kommentteihinsa verrattuna) [...]
      Ei kasiluokkalainen oo enää mikään lapsi ole siinä mielessä, että mopokortit niillä on ja tuolla ne kylillä huutelee ties mitä. Joten tuskin he siihen hajoavat, jos joku käy päätään aukomaan facebookissa. Tetenkään tarkoittamatta sitä, että se olisi jotenkin oikein tai asiallista.  
      Itse taisin tuon ikäisenä tuottaa ihan samanlaista tekstiä ja niin moni muukin. Pojat ovat kuitenkin yleishommia menossa tekemään eikä kesätoimittajaksi paikallislehteen. 

      Lainaa

    65. Härski delfiini 19.11.2020 23:45
      Tulos: +10 (36 ääntä)
      Ne nuoret on vasta opettelemassa joka tapauksessa. Siksi ne siellä koulussa on. Noloa tässä on aikuisten nillitys kirjoitusasusta.

      Lainaa

    66. Tulos: +26 (34 ääntä)
      Pakko sanoa, että itse olen ylpeä siittä miten nuoret haluaa saada työkokemusta ajoissa ja kokeilla yrittäjyyttä edes kevyesti. Osuvan nimen keksinyt toiminnalleen ja tehneet sivut ja logonkin itselleen. Selkeästi miettineet sen mitä on tarjottavaa ja hyvin sen listanneet. Toivon tosiaan pojille paljon hommia ja menestystä. En usko maailman kaatuvan kirjoitusvirheisiin, etenkin kun ei jäänyt epäselväksi mitä tässäkin postauksessa/ilmoituksessa tarjotaan. Parempaa palautetta luulisi aikuisten osaavan antaa, kun idioottimaisia kommentteja. 👍 Oispa itekkin ollut yhtä reipas ja rohkea kasilla! :D Ite vaa ruikutin rahaa porukoilta jos niilt mahto herua edes pari euroa karkkiin.

      Lainaa

    67. Voitava noita 20.11.2020 0:26
      Tulos: +10 (24 ääntä)
      Kimeä lohikäärme: Huomasin, että tuo juliste on kirjoitettu ihan hyvällä suomenkielellä, ainoastaan face-postauksessa on kielioppivirheitä. Todennäköisesti pojat yhdessä tarkistivat julisteen, mutta postauksen kirjoittaja itse ei ole niin hyvä kieliopissa. Ja joo, kyllähän tuollaiset virheet särähtävät silmään [...]
      Samaa olin tulossa sanomaan. Ihme takertumista "kuvatekstiin", kun varsinainen ilmoitus joka on kuvassa ja huolella tehty, on kuitenkin oikein kirjoitettu, asiallinen ja siitä käy ilmi kaikki olennainen.
      Olisi toiminut hyvin pelkkänä kuvajulkaisunakin. Toki sitten olisi joku keksinyt vinkua siitäkin että on postattu kuva ilman selitystä 🙈

      Lainaa

    68. Maalattu paprika 20.11.2020 6:43
      Tulos: +3 (27 ääntä)
      Härski delfiini: Ne nuoret on vasta opettelemassa joka tapauksessa. Siksi ne siellä koulussa on. Noloa tässä on aikuisten nillitys kirjoitusasusta.
      Kahdeksasluokkalaiset eivät tosiaankaan ole koulussa sen takia että opettelevat äidinkielen alkeita.

      Lainaa

    69. totuuden_torvi 20.11.2020 16:39
      Tulos: +3 (17 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Jos nyt tarkkoja ollaan niin 42 minuuttia pidempään. 0,5 tuntia olisi sama kuin 30 minuuttia. Koska tunnissa on 60 minuuttia eikä 100, 60/100*30=18 minuuttia eli 0,3 tuntia.

      Lainaa

    70. Tervetullut undulaatti 20.11.2020 16:43
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      Soinniton ananas: Ehkä olis kannattanut vielä vaikkapa jonkun äidin kanssa ilmoituksen kieliasu tarkistaa, mutta menihän tuo nyt ihan asiattomuuksiin aikuisilta.
      Aivan totta. Isät eivät osaa tarkistaa kieliasua, kun eivät ne ymmärrä vaatteista mitään.

      Lainaa

    71. Vivahteeton nauta 22.11.2020 2:25
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Miks Santeri puhuu monikossa? Yks rouva käyttäytyy huonosti, ni jo on kaikis vikaa

      Lainaa

    72. Ylipitkä kolibri 22.11.2020 8:41
      Tulos: +5 (13 ääntä)
      Vivahteeton nauta: Miks Santeri puhuu monikossa? Yks rouva käyttäytyy huonosti, ni jo on kaikis vikaa
      Käyttäytyikö Ninni sitten mielestäsi jotenkin hyvin? Minusta tässä oli kaksi törkeästi käyttäytyvää, joten aika vaikea silloin on olla sanomatta monikossa.

      Lainaa

    73. Tulos: +10 (16 ääntä)
      Luin vaan printtiä ja ihmettelin ihan hemmetisti mikä muka on kieliasussa niin kovasti vikana. Ei varmaan yhtään varsinaista virhettä. Tosiaan postaus, jossa varsinainen ilmoitus on jaettu, oli nopeasti tehty ja siinä oli virheitä, osa sellaisia joita tulee helposti kännykällä kirjoittaessa (tekstinkorjaus jakaa yhdyssanat ja iskee äkkiä rivinvaihdon ja seuraavalle sanalle ison kirjaimen. En edes tiedä mistä painamalla, mutta oma puhelimeni tekee noita.) Kielioppinillitys on harvoin kauheen terävää. Tietysti jos teksti on lukukelvotonta tai viesti muuttuu siitä, mitä kirjoittaja ajatteli. Tässä ei ole niin. Ehdottomasti oletin, että moka tässä on peruskouluikäisille lapsille kiukutteleva aikuinen, jolta lähtee täysin lapasesta.

      Lainaa

    74. Tulos: -2 (10 ääntä)
      traumcity: Miksi monitoimipojat voi vahtia lasta puoli tuntia kauemmin kuin koiraa?
      Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin 0,7h. Ei puoli tuntia. Anteeksi, oli pakko. Poistun nyt..

      Lainaa

    75. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Hävettää kyllä Astan puolesta. Ei itsekään osaa kirjoittaa.

      Lainaa

    76. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Onko Asta tullut tänne kommentoimaan useammalla eri nimimerkillä, kun kommentit on täälläkin näin idioottimaisia? Häpeä Asta, olet typerä paska.

      Lainaa

    77. Tulos: +15 (19 ääntä)
      Woodrow: Asta did nothing wrong. Ei kasiluokkalainen ole enää mikään pikkulapsi jota pitää silkkihansikkain ohjastaa aivan kammottavan huonosti tehdyssä tekstinmuotoilussa. Teinit myös ymmärtävät netissä käytettyä puhetyyliä - jota ei yltiöpäisellä kohteliaisuudella ole pilattu - paljon paremmin kuin [...]
      Itse en ole ikinä ymmärtänyt tota argumenttia, että netissä voi ja kuuluukin käyttäytyä huonommin kuin livenä. Varsinkaan jossain facebookissa, jossa ei olla edes anonyymejä. Ihan oikeita ihmisiä täälläkin on ruudun takana. Ja nettipalstoja moderoidaan juuri siitä syystä, että jotkut idiootit kuvittelevat netin olevan joku likakaivo, jonne voi ulostaa mitä tahansa sontaa.

      Lainaa

    78. Tuijottava keiju 24.11.2020 1:50
      Tulos: -5 (13 ääntä)
      Tuleva alpakka: Kyse onkin koiran ulkoilutuksesta ei vahtimisesta.
      Voi #### että menee hermo tähän YLEISEEN tapaan kirjoittaa ihan v:n väärin: kyseessä on x ei y. YMMÄRTÄKÄÄ: KYSEESSÄ ON X, EI Y. KYSE ON X:STÄ, EI Y:STÄ.

      Lainaa

    79. Männyt leopardi 24.11.2020 2:01
      Tulos: +6 (14 ääntä)
      Tuijottava keiju: Voi #### että menee hermo tähän YLEISEEN tapaan kirjoittaa ihan v:n väärin: kyseessä on x ei y. YMMÄRTÄKÄÄ: KYSEESSÄ ON X, EI Y. KYSE ON X:STÄ, EI Y:STÄ.
      Hanki apua.

      Lainaa

    80. Tulos: -7 (13 ääntä)
      A: Pakko kai se on myöntää. Minulle tuli heti jo ekan virkkeen kohdalla sama ajatus mieleen kuin Astalla. Onpa heikkoa suomea.
      Sama täällä, aivan karmeeta. Ensin käytetään pisteen sijaan pilkkua ja seuraavaksi toisin päin.

      Lainaa

    81. suomen kielen opiskelija 24.11.2020 14:50
      Tulos: +11 (17 ääntä)
      Tahokas kotieläin: Astalle. Olet ehkä huolissasi näiden Monitoimipoikien äidinkielen osaamisesta. Voisitko nyt ystävällisesti kertoa, mitä virheitä löydät seuraavista lauseista: a) Kuunnelkaa äikän tunneilla. b) Olihan toi kamalan huonosti kirjoitettu ilmoitus. c) Mikä on sun mielestä nykypäivänä? d) Eiks tarvii enää [...]
      e) Ootko lähettänyt kieleltään tuon tasoisia työhakemuksia?
      Tää oli ihan omituinen kommentti muutenkin. Ihan kuin kahdeksasluokkalaiset olisivat hakemassa jotain loppuelämän työpaikkaa. Ei tämä ole vakavaa liiketoimintaa, eikä tähän pitäisikään suhtautua kuin aikuisen työhakemukseen. Astalta taitaa puuttua muutama palikka päästä.

      Lainaa

    82. totuuden_torvi 25.11.2020 16:53
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      totuuden_torvi: Jos nyt tarkkoja ollaan niin 42 minuuttia pidempään. 0,5 tuntia olisi sama kuin 30 minuuttia. Koska tunnissa on 60 minuuttia eikä 100, 60/100*30=18 minuuttia eli 0,3 tuntia.
      Miinusta, koska porukka ei osaa laskea vai tä? Eipä tuo minun elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen, mutta ei se totuus miinustelemalla muutu, pöljät. Tuon voi laskea myös näin: 60 (täysi tunti) jaettuna 10:llä (saadaan 10 prosentin tuntiosuutta vastaava minuuttimäärä) = 6. Tässä vaiheessa 6 min = 10 prosenttia tunnista. Pojat sanoo tekevänsä x,3 tuntia, joten kerrotaan tuo 6 minuuttia vielä kolmella. Tulos sama, 18 minuuttia. Jos vieläkin epäilyttää, tarkistus: tunnissa on edelleen 60 minuuttia, joten tuo 18 minuuttia mahtuu siihen kokonaisena kolme kertaa (3x18 min = 54 min). Huomaat, että tässä vaiheessa aluksi laskettu 10 prosenttia eli kuusi minuuttia on kerrottu nyt 9 kertaa eli laskettu 90 prosentin osuus tunnista. Tuo 54 minuuttia on 6 minuuttia vaille 60 minuuttia (100 %). Meillä on vielä käyttämättä 0,1 tuntia eli 10 %, joka on juuri se täydestä tunnista puuttuva 6 minuuttia. Vaikea selittää kirjottamalla, mutta 0,3 tuntia on 18 minuuttia. 0,5 tuntia on 30 minuuttia. Jos et ymmärtäny, älä ymmärrä.

      Lainaa

    83. Enempi ampiainen 26.11.2020 0:53
      Tulos: -1 (13 ääntä)
      totuuden_torvi: Miinusta, koska porukka ei osaa laskea vai tä? Eipä tuo minun elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen, mutta ei se totuus miinustelemalla muutu, pöljät. Tuon voi laskea myös näin: 60 (täysi tunti) jaettuna 10:llä (saadaan 10 prosentin tuntiosuutta vastaava minuuttimäärä) = 6. Tässä vaiheessa 6 min = [...]
      Miinusta koska ketään ei kiinnosta saivartelusi.

      Lainaa

    84. Tulos: -2 (4 ääntä)
      Ikivanha seppä: Ymmärtäisin nillittämisen, jos pojat olisivat tarjonneet tutorointia äidinkielen opetukseen. Tai markkinointiin liittyviä palveluita. Nyt myivät kuitenkin muita palveluita, joihin ei oikeinkirjoitusta tarvita.
      juuri tästä syystä itseänikään ei pilkunnussijana harmittanut muu kuin ruutupaperille kyhätty symppis ja vaivalla tehty logo. ♡

      Lainaa

    85. Sisempi tomaatti 28.1.2021 18:47
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      A: Pakko kai se on myöntää. Minulle tuli heti jo ekan virkkeen kohdalla sama ajatus mieleen kuin Astalla. Onpa heikkoa suomea.
      Yks yhdyssanavirhe. Kyynel.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: aikuiset, kielioppi, kielipoliisi, käytöstavat, nuoret, oikeinkirjoitus, suomi, työ, työhakemus, työnhaku, töitä, äidinkieli