Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kirpputorin löytöjä, osa 385

"En ole rasisti, vaan kunnioitan menneisyyttä."
Kirpputorin löytöjä, osa 385 Pidempi versio nukkekeskustelusta.

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 83 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +614 (804 ääntä)
      Helpommalla päästään kaikki kun käytetään sanaa tummaihoinen tai musta. Oli kuinka historiafriikki tai menneisyyden arvostaja tahansa, miksi lähteä provosoimaan tahalleen kun tiedät joutuvasi selittelemään itseäsi? Eikä se ole edes meidän valkosten päätös onko se loukkaavaa vai ei. Kys. kansakunta on ymmärtääkseni tehnyt kantansa selväksi, miksemme kunnioittaisi sitä.

      Lainaa

    2. Tulos: -141 (781 ääntä)
      Samaa mieltä kuin Merja ja muut vihaiset mummelit. Me leikittiin pienenä "Kuka pelkää mustaa miestä" leikkiä, taputeltiin paskaa potalta pitkin seiniä ja kampitettiin naapurin juutalaisia rappusissa. Ja kukaan ei mieltään pahoittanut! Olen myös puolisolleni (Huom nainen, nou houmou) kertonut että oon tällänen historiafriikki vaan joka kerta kun olen sitä vähän läpsinyt huvikseni. Ja kyllä se mua ymmärtää, usein itkee ilosta sitä miten onnellinen hän onkaan.

      Lainaa

    3. Tuleva eläin 12.11.2020 1:36
      Tulos: +496 (676 ääntä)
      Se on hauskaa, kun oletetut vaaleaihoiset kertoo, että "kukaan ei koskaan mieltään pahoittanut", kuinkakohan monta tummaihoista tunsivat aikoinaan ja kuinkakohan monelta tummaihoiselta kysyivät? Tottahan se on, ettei siitäkään sanasta läheskään kaikki tummaihoiset loukkaannu, mutta minkä helvetin takia sitä pitää käyttää? Jos jonkun sanan vois pyyhkiä ihmisten muistista, niin kyllä se vois olla toi,turhaa mielipahaa aiheuttamassa vuosikymmenestä toiseen, niin asianosaisille, kuin muillekkin.

      Lainaa

    4. Tulos: +212 (228 ääntä)
      Annen ”elefantti” on lähinnä rumiste.

      Lainaa

    5. Tulos: +209 (231 ääntä)
      Viisi minuuttia kattelin tuota Annen "elefanttia", enkä edelleen tiedä, mitä sen pitäisi esittää, mutta ei ainakaan elefanttia...

      Lainaa

    6. Tulos: +248 (264 ääntä)
      Miarez93: Viisi minuuttia kattelin tuota Annen "elefanttia", enkä edelleen tiedä, mitä sen pitäisi esittää, mutta ei ainakaan elefanttia...
      Erittäin sisäsiittoinen koira.

      Lainaa

    7. Löyhkäävä ampiainen 12.11.2020 6:26
      Tulos: +132 (284 ääntä)
      traumcity: Samaa mieltä kuin Merja ja muut vihaiset mummelit. Me leikittiin pienenä "Kuka pelkää mustaa miestä" leikkiä, taputeltiin paskaa potalta pitkin seiniä ja kampitettiin naapurin juutalaisia rappusissa. Ja kukaan ei mieltään pahoittanut! Olen myös puolisolleni (Huom nainen, nou houmou) kertonut että [...]
      Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 

      Lainaa

    8. Säännötön koira 12.11.2020 6:51
      Tulos: -46 (206 ääntä)
      Löyhkäävä ampiainen: Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 
      En pidä vitseistä joissa käytetään parisuhdeväkivaltaa hyväkseen, ne ketkä sitä väkivaltaa harrastaa, eivät tajua aina itse, että tekee väärin, syyttävät uhria. 

      Lainaa

    9. Säännötön koira 12.11.2020 6:54
      Tulos: +33 (69 ääntä)
      Säännötön koira: En pidä vitseistä joissa käytetään parisuhdeväkivaltaa hyväkseen, ne ketkä sitä väkivaltaa harrastaa, eivät tajua aina itse, että tekee väärin, syyttävät uhria. 
      Joten he varmaan naureskelee ja vääntää tilannetta vitsiksi. 

      Lainaa

    10. Säännötön koira 12.11.2020 6:56
      Tulos: +34 (118 ääntä)
      Löyhkäävä ampiainen: Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 
      "Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua. Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan.
      -wikipedia"
      Meni

      Lainaa

    11. Tulos: -282 (366 ääntä)
      täällä suomessa mennään suomen säännöillä! siinä ei ulkomaanystävät paljo määrää jos minä haluan sanoa nekru niin minä sanon! :)

      Lainaa

    12. King Arthur 12.11.2020 7:09
      Tulos: +118 (130 ääntä)
      Elefantin kärsän koolla ei ole merkitystä, ei se tee siitä vähemmän elefanttia vaikka on pieni nenä.

      Lainaa

    13. Retro ankka 12.11.2020 7:09
      Tulos: -68 (120 ääntä)
      Säännötön koira: En pidä vitseistä joissa käytetään parisuhdeväkivaltaa hyväkseen, ne ketkä sitä väkivaltaa harrastaa, eivät tajua aina itse, että tekee väärin, syyttävät uhria. 
      "Sä oot mies ei kukaan sua usko!" 
      Ja niinhän siinä kävi, mies menetti työnsä ja nainen ei. 
      On se kyl hauska vääntää vitsiä tuommoisesta aiheesta. 

      Lainaa

    14. Myötätunnoton hilleri 12.11.2020 7:27
      Tulos: +34 (172 ääntä)
      Virpi on kyl väärässä tuon viimeisen kommentin suhteen. Neekeri ei ollut viiskyt-kuuskytluvul mikään loukkaava sana. Se oli termi tummaihoiselle ilmaan minkäänlaista merkitystä (negro=musta). Et voi ottaa asioita 70 vuoden takaa,laittaa nykykontekstiin ja leimata niitä pahaksi. Jokainen aikakausi on omansa ja tarkasteltava siinä aikakaudessa. Siitä sitten hiljalleen ollaan vaan kehitytty ymmärtämään, mitkä asiat eivät ole ok ja olemme parempi versio. MUTTA sehän ei tarkoita sitä, etteikö tuon ajan ihmiset kykene kehittymään ja ymmärtämään että nykyään sana ei ole ok, se on halventava ja tarjolla on ihan muita, asiallisia sanoja kertomaan ihonväristä.

      Lainaa

    15. Tulos: +206 (222 ääntä)
      "Jos ilmaisu sallitaan"? Että tuli kyllä mieleen, ettei ehkä ole ok sanoa noin, muttei kuitenkaan käynyt mielessä käyttää jotain muuta sanaa?

      Lainaa

    16. Suppea stalkkeri 12.11.2020 7:50
      Tulos: -37 (75 ääntä)
      En ole gynekologi, mutta voin pierasta.

      Lainaa

    17. Kipakka tomaatti 12.11.2020 7:56
      Tulos: -72 (146 ääntä)
      Neekeri-sanasta tuli yhdysvalloissa joltain osin loukkaava. Eri juttu euroopassa. Mm. Suomeen sana on tullut Ruotsin kautta. Lähtökohtana on ollut latinan kieli ja eurooppaan se alkoi levitä espanjan kielen mustaa tarkoittavasta sanasta.

      Lainaa

    18. Tulos: +204 (238 ääntä)
      "Neutraali ihmisrotua kuvaileva sana" on kyllä melkoinen oksymoroni. Rotuoppihan kyseisestä termistä nimenomaan on tehnyt loukkaavan.

      Lainaa

    19. Tulos: +109 (137 ääntä)
      --: Helpommalla päästään kaikki kun käytetään sanaa tummaihoinen tai musta. Oli kuinka historiafriikki tai menneisyyden arvostaja tahansa, miksi lähteä provosoimaan tahalleen kun tiedät joutuvasi selittelemään itseäsi? Eikä se ole edes meidän valkosten päätös onko se loukkaavaa vai ei. Kys. kansakunta on [...]
      Mustat ei ole mikään kansakunta. Ovat hyvinkin erilaisia keskenään. Tunnen muutaman länsiafrikkalaistaustaisen hyvin. Käyttävät itsestään usein nimitystä "neekeri". Ehkä on niitten keskinäistä huumoria, itse yritän olla käyttämättä. Niitä huvittaa kun huomaavat että yritän keksiä kiertoilmausta ja sit ne kysyy "ai neekeri?" Pahinta mitä kamerunilaiselle kaverilleni voi tehdä on sanoa sitä somaliksi. Siitä se suuttuu peruuttaamattomasti. 

      Lainaa

    20. Viehättävä lihapiirakka 12.11.2020 9:21
      Tulos: +96 (122 ääntä)
      Löyhkäävä ampiainen: Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 
      En usko että meni moneltakaan ohi... olipa vain vähän mukahauskasti kirjoitettu, niin ei naurattanut

      Lainaa

    21. Löyhkäävä ampiainen 12.11.2020 9:28
      Tulos: +31 (57 ääntä)
      Säännötön koira: "Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua. Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan. -wikipedia" Meni
      Niin, siinä arvosteltiin rasistisia asenteita ja niiden pukemista "historiafriikin" viittaan. 

      Lainaa

    22. Tulos: -20 (60 ääntä)
      Suppea stalkkeri: En ole gynekologi, mutta voin pierasta.
      En tiedä yhtään mistä sopukasta tämän revit, mutta peukun laitoin ylös. Sen verran oli twistiä kuitenkin tuossa. 

      Lainaa

    23. Tulos: +160 (196 ääntä)
      Historiafriikin luulisi tajuavan, miksi valkoihoisten ei ole syytä käyttää tuota sanaa.

      Lainaa

    24. Ponne Jarkka 12.11.2020 10:29
      Tulos: -104 (184 ääntä)
      --:  Eikä se ole edes meidän valkosten päätös onko se loukkaavaa vai ei. [...]
      Ai ei ole vai? Kuinkahan monta "neekeri" -sanan johdannaista tai vastaavaa on nimenomaan valkoiset poistaneet käytöstä koska HE ITSE kokevat ne rasistisiksi. Neekeripusu, Laku-Pekka, Musta-Pekka,  Pekka ja Pätkä neekereinä, näin muutaman mainitakseni. Puhumattakaan "kulttuurin omimisesta" käytettäessä naamiaisasuja jne.
      Suurin mielensä-joka-saamarin-asiasta-pahoittava joukko on nimenomaan valkoiset. Aivan kuin me oltaisiin vähemmistöille jotain velkaa jostain jota jotkut toiset valkoiset ovat tehneet joskus aikoinaan.

      Lainaa

    25. Kalaisa metso 12.11.2020 10:32
      Tulos: -75 (127 ääntä)
      Tuleva eläin: Se on hauskaa, kun oletetut vaaleaihoiset kertoo, että "kukaan ei koskaan mieltään pahoittanut", kuinkakohan monta tummaihoista tunsivat aikoinaan ja kuinkakohan monelta tummaihoiselta kysyivät?
      Se on hauskaa, kun tasa-arvokeskusteluissa tyypit olettavat puhujan kuuluvan valtaväestöön heti, kun tämä sanoo jotain, mistä omaa kilpeään kiillottavat "suvaitsevaiset" eivät tykkää.

      Lainaa

    26. Alempi varis 12.11.2020 10:45
      Tulos: +40 (70 ääntä)
      traumcity: Samaa mieltä kuin Merja ja muut vihaiset mummelit. Me leikittiin pienenä "Kuka pelkää mustaa miestä" leikkiä, taputeltiin paskaa potalta pitkin seiniä ja kampitettiin naapurin juutalaisia rappusissa. Ja kukaan ei mieltään pahoittanut! Olen myös puolisolleni (Huom nainen, nou houmou) kertonut että [...]
      Huumoria se on huonokin huumori, mutta tämä meni jo säälittäväksi. 

      Lainaa

    27. Terveisiä keittiöstä 12.11.2020 11:19
      Tulos: +64 (80 ääntä)
      Säännötön koira: En pidä vitseistä joissa käytetään parisuhdeväkivaltaa hyväkseen, ne ketkä sitä väkivaltaa harrastaa, eivät tajua aina itse, että tekee väärin, syyttävät uhria. 
      Musta huumori on toisinaan sitä parasta huumoria. Paskalle pitää voida nauraa, tai se vie järjen päästä. Sain kerran ärhäkkää palautetta, kun puolustin humoristista "vaimonhakkaajapaidan" mainosta ja pidin sitä hauskana. En kuulema saisi leikkiä vakavilla asioilla, kun en niistä mitään tiedä. Entisenä perheväkivallan uhrina katson kuitenkin oikeudekseni saada nauraa asiaa koskeville vitseille. Ei se tilanne aikanaan mikään hauska ollut, mutta pakko se oli huumori jostain repiä, tai muuten en nyt istuisi tässä kommentoimassa. Ja ei, tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että kannattaisin tai puolustaisin reaalielämän perheväkivaltaa millään tavalla. Elämä nyt vaan joskus kaataa lokaa niskaan isolla sangolla, ja siitä on sitten jotenkin koitettava räpiköidä pinnalle, tai muuten hukkuu.

      Lainaa

    28. Ansaittu pussieläin 12.11.2020 11:26
      Tulos: +50 (58 ääntä)
      Ei kaikkia maitonaamojakaan voi nimettää yhdeksi joukoksi, miksi sitten "mustia" pitäisi?

      Lainaa

    29. Ansaittu pussieläin 12.11.2020 11:28
      Tulos: +27 (41 ääntä)
      Terveisiä keittiöstä: Musta huumori on toisinaan sitä parasta huumoria. Paskalle pitää voida nauraa, tai se vie järjen päästä. Sain kerran ärhäkkää palautetta, kun puolustin humoristista "vaimonhakkaajapaidan" mainosta ja pidin sitä hauskana. En kuulema saisi leikkiä vakavilla asioilla, kun en niistä mitään [...]
      Tiedän, mutta toi alkuperäinen juttu oli niin huonoa laadultaan, ettei sitä voi mustaksi huumoriksi väittää. 
      T. Lapsuudestani voisi myös heittää hurttia huumoria. 

      Lainaa

    30. Epäaito haltija 12.11.2020 11:46
      Tulos: +90 (96 ääntä)
      Tylsimys: Mustat ei ole mikään kansakunta. Ovat hyvinkin erilaisia keskenään. Tunnen muutaman länsiafrikkalaistaustaisen hyvin. Käyttävät itsestään usein nimitystä "neekeri". Ehkä on niitten keskinäistä huumoria, itse yritän olla käyttämättä. Niitä huvittaa kun huomaavat että yritän keksiä kiertoilmausta ja [...]
      Näin aiemmin jossain, neekeri-sanan omaksumisesta keskustellessa, jonkun heittävän keittiöpsykologin arvauksen, että kyseessä on ominaisuuden/sanan ottaminen osaksi omaa identiteettiään, jotta muut eivät voi käyttää sitä sinua vastaan. Kun käyttää itse itsestään negatiivissävytteistä sanaa, pystyy luomaan uusia merkityksiä sanalle. Kukaan ei myöskään pysty tekemään ihmisestä enää naurunalaista, jos hän itse on jo vitsaillut asialla. Näin valta jää ihmiselle itselleen ja kiusaajat jäävät aseettomiksi. Vaaleahipiäisenä en tietenkään voi puhua tummaihoisempien puolesta, voin vaan arvailla. Varmasti heillä on hyvin erilaisia syitä käyttää neekeri-sanaa, riippuen siitä millaisissa kulttuureissa ovat kasvaneet. Mielestäni tämä teoria tuntuu kuitenkin ihan varteenotettavalta, kun mietitään miksi Yhdysvalloissa jotkut tummaihmoiset ovat omaksuneet sanan. Jollekin heistä tuo sana voi olla myös aidosti neutraali, mutta kaikille se ei sitä ole. Siksi itsekin käytän mielummin neutraalimpia ilmaisuja.

      Lainaa

    31. Tulos: +49 (61 ääntä)
      Terveisiä keittiöstä: Musta huumori on toisinaan sitä parasta huumoria. Paskalle pitää voida nauraa, tai se vie järjen päästä. Sain kerran ärhäkkää palautetta, kun puolustin humoristista "vaimonhakkaajapaidan" mainosta ja pidin sitä hauskana. En kuulema saisi leikkiä vakavilla asioilla, kun en niistä mitään [...]
      Saathan sinä nauraa, mutta varmaan ymmärrät myös, että monet kokevat väkivaltaan liittyvän huumorin ahdistavaksi syystä tai toisesta. Eli vaikka olisi eri mieltä niin ei kannata jäädä vänkäämään, että he ovat väärässä tai että heidän pitäisi nauraa, tai olla "rennompia". Et varmaan kyllä niin tehnytkään!

      Lainaa

    32. Pelkäämätön soturi 12.11.2020 12:15
      Tulos: +64 (82 ääntä)
      Kas niin, nyt näen mistä se n-keskustelu päätyi seuraavan mokan kommentteihin... Mikä ihme siinä on että sanojen loukkaavuudesta pitää vängätä? Jos sanoa loukkaa muita ihmisiä ja tietää sen, niin miksi sitä pitää silti käyttää jos ei ole syytä? Jossain Huckleberry Finnin käännöksessä *on* syytä, ja niinpä n-sanaa tulee käyttää jos aikoo kääntää historiallisesti kunnollisesti ja ettei koko kirjan pointti mene ihan ohi, mutta noissa nukeissa "tällaisia nukkeja" ja kuva mukaan olisi hyvin riittänyt. Miksi pitää olla vaikea ihminen jos voisi olla olemattakin? (Omassa piirissä voi tietysti puhua mitä huvittaa, koska tuntee yleisön ja osaa valita sanansa niin, ettei loukkaa juuri sitä yleisöä. Sanonhan minäkin omassa keittiössäni "jesus fucking christ on a fucking pogostick" ja muuta vähemmän kunnioittavaa, mutta en menisi toteamaan sitä kovaan ääneen leikkipuistoon, vain siksi että sananvapaus ja minulla on oikeus ja MINÄ).

      Lainaa

    33. Tulos: +124 (130 ääntä)
      Mä luulin pienenä, että ”kuka pelkää mustaa miestä” tarkoitti nuohoojaa. Itse asiassa tajusin vasta nyt mitä sillä meinattiin.

      Lainaa

    34. Addiktoiva ihminen 12.11.2020 12:22
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      o.0

      Lainaa

    35. Huomionkipeä varis 12.11.2020 13:07
      Tulos: +107 (111 ääntä)
      Type: Mä luulin pienenä, että ”kuka pelkää mustaa miestä” tarkoitti nuohoojaa. Itse asiassa tajusin vasta nyt mitä sillä meinattiin.
      Nuohoojaa se on tarkoittanutkin.
      Muut merkitykset on tullut sitten myöhemmin. 
      Ihan syystä on nykyään mustekala, koska ei ole kivaa olla päiväkodin ainoa vähemmistön edustaja, joka saa hommakseen olla aina se musta mies ihan vaan ulkoisen habituksensa vuoksi. 
      Itsehän kyllä pienenä ajattelin sen tarkoittavan jotain mörkömäistä hahmoa. 

      Lainaa

    36. Tulos: -17 (47 ääntä)
      --: Helpommalla päästään kaikki kun käytetään sanaa tummaihoinen tai musta. Oli kuinka historiafriikki tai menneisyyden arvostaja tahansa, miksi lähteä provosoimaan tahalleen kun tiedät joutuvasi selittelemään itseäsi? Eikä se ole edes meidän valkosten päätös onko se loukkaavaa vai ei. Kys. kansakunta on [...]
      Mun mielestä "musta" kuulostaa yhtä loukkaavalta, kuin neekeri. Jenkeissähän se on ihan yleisessä käytössä (tosin jenkeissä moni meille rasistinen tapa on normi, esim. äänestäjien etnisyyden tilastointi joka asiassa), mutta Suomessa tulee lähinnä mielleyhtymät "kuka pelkää mustaa miestä" -peliin ja vastaavaan. En muutenkaan tiedä, miksi ihmisten ihonväriin pitää kiinnittää niin hirveästi huomiota, oli kyseessä positiivista tai negatiivista sellaista. Eihän se edes kerro siitä ihmisestä juuri mitään, joten tuntuu omituiselta moinen kategoriointi. Mustat ja valkoisetkin ihmiset ovat vielä paljon muuta, jamaikalainen ja afrikkailainen eivät ole samaa porukkaa, kuten ei suomalainen ja amerikkalainenkaan, joten "mustien" ja "valkoisten" sijasta olisi järkevää puhua tarkemmilla termeillä. Ja mihin kaikki ne näiden kahden lokeron väliinputoajat, kuten esim. aasialaiset tai etnisesti moninaisen taustan omaavat ihmiset joutuvat? Ovatko he "puolimustia" tai "puolivalkoisia" vai "harmaita" vai mitä hemmettiä? 
      Ymmärrän tumma- tai valkoihoinen termien käytön, silloin kun niitä käytetään samalla tavalla kuvaavana ominaisuutena, kuin vaikka "lyhythiuksinen" tai "sinisilmäinen" -termejä. Eli halutaan osoittaa jonkin tietyn piirteen avulla vaikkapa kenestä ihmisryhmän jäsenestä on kyse. 

      Lainaa

    37. Kukkahattuneiti 12.11.2020 13:09
      Tulos: +92 (102 ääntä)
      Eläkeikäiset työkaverit tästä osaa aina kanssa jauhaa, että kun heille silloin joskus opetettiin nämä sanat, ni mikä kukaan on heille sanomaan että se on väärin. Ei ennen ollut turvavöitä, ei ennen tiedetty tupakan vaaroista, ei ennen naiset saaneet äänestää tai hitto tehdä mitään itsenäisesti. Jännästi valikoidaan näitä, että TÄMÄ asia on se historiasta se, mitä MINÄ en muuta, vaikka parempaan on menty. EI JEIJEI saa mennä leikkaukseen, ei niitä ennenkään hei ollut! Rusinat pullasta vaan

      Lainaa

    38. Särötön peura 12.11.2020 14:05
      Tulos: +40 (50 ääntä)
      Löyhkäävä ampiainen: Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 
      Se ei vaan ollut hauska.

      Lainaa

    39. Räväkkä luovuttaja 12.11.2020 14:08
      Tulos: -53 (73 ääntä)
      Rap-musiikki on täynnä rasistisia esiintyjiä, N-sanaa toistetaan koko ajan. Joku voisi kertoa heille, että he eivät saa käyttää sitä sanaa koskaan.

      Lainaa

    40. Tulos: +53 (67 ääntä)
      Räväkkä luovuttaja: Rap-musiikki on täynnä rasistisia esiintyjiä, N-sanaa toistetaan koko ajan. Joku voisi kertoa heille, että he eivät saa käyttää sitä sanaa koskaan.
      Puhutaanko mustista esiintyjistä vai muista? Siinä on näet ihan yleisen käsityksen mukaan ero, että kuka sitä sanaa saa käyttää. Ja mielestäni ihan järkevästä syystä, vaikka kiistellään siitäkin, usein eri perustein. 

      Lainaa

    41. Tulos: 0 (16 ääntä)
      Miksi Katja halusi laittaa hintavarauksen Petrille?

      Lainaa

    42. Tulos: +53 (67 ääntä)
      Kalaisa metso: Se on hauskaa, kun tasa-arvokeskusteluissa tyypit olettavat puhujan kuuluvan valtaväestöön heti, kun tämä sanoo jotain, mistä omaa kilpeään kiillottavat "suvaitsevaiset" eivät tykkää.
      Jos olet yhtään viettänyt aikaa internetissä, sinun pitäisi tietää, että a) sinun kommenttisi tyypinen kommentti ilmestyy 90% rasismikeskusteluista viimeistään puolessa välissä b) ko. kommentin kirjoittaja on *aina* valkoihoinen... c) ...joka saattaa bonuksena alkaa horista siitä, miten yhdellä isovanhemmallaan oli latinoverta, joten törkeää olettaa hänen olevan muka valkoinen!!

      Lainaa

    43. Liisteröity sammakko 12.11.2020 15:27
      Tulos: 0 (40 ääntä)
      Olen kuullut tuttavaperheen lapsen kutsuvan kyseisenlaista "neekeri-nukkea" kakka-vauvaksi. Kumpi sitten on parempi

      Lainaa

    44. Tulos: +44 (66 ääntä)
      Faktahan on se ettei neekeri-sanalla ole samanlaista historiallista painotaakkaa kuin englannin nigger-vastikkeella. Käsite neekeristä oli melko neutraali 90-luvulle saakka, vaikka siihen kuuluikin ajoittain melko lapsellinen konnotaatio yön mustista villeistä, jotka asuvat savimajoissa, metsästävät villipetoja ja tanssivat nuotion äärellä. Negatiivinen/vihamielinen mielleyhtymä neekeri-sanaan syntyi kun Suomeen saapui ensimmäinen iso pakolaisaalto, jolloin jotkut vihaiset nuoret miehet (ja muutamat naiset) löysivät kohteen jota syyttää elämänsä ongelmista (tai joku muu syy projisoida vihaa etnisesti erilaisia kohtaan). Eli ovatko iäkkäämmät neekeri-sanan käyttäjät lähtökohtaisesti vihamielisiä tummaihoisia kohtaan? Todennäköisesti ei, koska se oli aikoinaan korrekti termi. Pitäisikö se korvata jollain muulla? Kyllä, tummaihoinen on melko neutraali sana, mustakin on hyväksyttävissä.

      Lainaa

    45. Pisteetön soturi 12.11.2020 16:10
      Tulos: +50 (66 ääntä)
      Nigga: täällä suomessa mennään suomen säännöillä! siinä ei ulkomaanystävät paljo määrää jos minä haluan sanoa nekru niin minä sanon! :)
      Suomessako on siis täysin hyväksyttyä loukata muita ihmisiä? Sinuakin saisi julkisesti puhutella vaikka sisäsiittoisena kaappihomona, siis koska satut sellaiselta näyttämään? Hyvä tietää!

      Lainaa

    46. Pinkki hampurilainen 12.11.2020 17:05
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Jusu: Faktahan on se ettei neekeri-sanalla ole samanlaista historiallista painotaakkaa kuin englannin nigger-vastikkeella. Käsite neekeristä oli melko neutraali 90-luvulle saakka, vaikka siihen kuuluikin ajoittain melko lapsellinen konnotaatio yön mustista villeistä, jotka asuvat savimajoissa, [...]
      Lähipiirissä on vanhempi henkilö joka käyttää kyseistä sanaa rasistisessa merkityksessä vaikka tietää että se on väärin. Kuulemma kuvaileva sana muttei kuitenkaan poliisille kuvailisi henkilöä sillä sanalla. 

      Lainaa

    47. Tulos: +7 (21 ääntä)
      Löyhkäävä ampiainen: Meniköhän tästä useammalta sarkasmi ohi? Lukekaa loppuun asti! Itseäni nauratti. 
      Muakin nauratti tää, näin entisenä parisuhdeväkivallan uhrina. Ymmärrän, ettei se kaikkia naurata. Usein vaa traumaattisia asioita kokeneet ihmiset käsittelevät asioita huumorin kautta, ja hyvä niin. Ikävää, jos joku tästä triggeröityi. 

      Lainaa

    48. Tulos: +52 (60 ääntä)
      Nää pelkät rasistiset julkaisut ei enää kyllä jaksa naurattaa edes sillä "haha, onpas nää ihmiset tietämättömiä"-tyylillä. N-sana ei ole neutraali sana, eikä nainen ja mies ole "kieltolistalla", ei nää niin vaikeita asioita pitäis olla ymmärtää.

      Lainaa

    49. Tulos: +67 (75 ääntä)
      Silloin kun oppikirjoissa opetettiin vielä neekeri-sanaa, nämä kuvattiin myös pyöreähuulisina hölmöinä ja taidettiin opettaakin ainakin epäsuorasti, ettei niillä ole älliä samalla tavalla kuin meillä valkoisilla. Että joo, "ei ollut halventava ilmaisu silloin"...

      Lainaa

    50. Tulos: -41 (49 ääntä)
      Jusu: Faktahan on se ettei neekeri-sanalla ole samanlaista historiallista painotaakkaa kuin englannin nigger-vastikkeella. Käsite neekeristä oli melko neutraali 90-luvulle saakka, vaikka siihen kuuluikin ajoittain melko lapsellinen konnotaatio yön mustista villeistä, jotka asuvat savimajoissa, [...]
      Lapsellinen konnotaatio?
      Kun menin vierailulle vanhemporni luo Afrikkaan ihan 2000-luvulla, sanoin ostavani sieltä hellevaatteita, koska minull ei ollut ja Suomessa ei niitä keskellä talvea myyty. Äitini sanoi, että älä hölmöile, ei siellä myydä lansimaisia vaatteita, vaan paikalliset pukeutuvat kaapuihin, ja asuvat savimajoissa ilman sähköä ja juoksevaa vettä. Minä pidin äitiäni dorkana, ja kun sinne sitten matkustin, totesin äitini olleen oikeassa ja ostin torilta itselleni kangoja, koska eihän minulla niitää kesävaatteita ollut.

      Lainaa

    51. Likaisehko simpanssi 12.11.2020 21:07
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Voi junalauta millaista settiä taas

      Lainaa

    52. Tulos: -20 (34 ääntä)
      Ansaittu pussieläin: Tiedän, mutta toi alkuperäinen juttu oli niin huonoa laadultaan, ettei sitä voi mustaksi huumoriksi väittää.  T. Lapsuudestani voisi myös heittää hurttia huumoria. 
      Ei vitsin laadukkuus määrittele sitä onko huumori mustaa vai ei, ja tietäisit tämän itsekin mutta ilmeisesti sut on siellä sun lapsuudessasi pudotettu liian monta kertaa hoitopöydältä.

      Lainaa

    53. Kaulapannaton etana 12.11.2020 22:29
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Type: Mä luulin pienenä, että ”kuka pelkää mustaa miestä” tarkoitti nuohoojaa. Itse asiassa tajusin vasta nyt mitä sillä meinattiin.
      Mulle sanottiin, että se meinaa mustalaista. 

      Lainaa

    54. Rikottu raadonsyöjä 12.11.2020 22:33
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Frodo: Muakin nauratti tää, näin entisenä parisuhdeväkivallan uhrina. Ymmärrän, ettei se kaikkia naurata. Usein vaa traumaattisia asioita kokeneet ihmiset käsittelevät asioita huumorin kautta, ja hyvä niin. Ikävää, jos joku tästä triggeröityi. 
      "usein", no riippuu huumorista mutta harvemmin omista kokemuksista. 

      Lainaa

    55. Leso hyttynen 12.11.2020 22:38
      Tulos: -16 (20 ääntä)
      traumcity: Ei vitsin laadukkuus määrittele sitä onko huumori mustaa vai ei, ja tietäisit tämän itsekin mutta ilmeisesti sut on siellä sun lapsuudessasi pudotettu liian monta kertaa hoitopöydältä.
      Ai kun minuun ei väkisin yhdytty ja hakattu tarpeeksi monta kertaa ala-asteella, sitäkö hait?

      Lainaa

    56. Leso hyttynen 12.11.2020 22:58
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      Leso hyttynen: Ai kun minuun ei väkisin yhdytty ja hakattu tarpeeksi monta kertaa ala-asteella, sitäkö hait?
      Enkä saanut lapsena tukea ja apua, koska en uskaltanut kertoa kellekkään ennen kuin olin aikuinen. 

      Lainaa

    57. Tulos: +6 (18 ääntä)
      Leso hyttynen: Ai kun minuun ei väkisin yhdytty ja hakattu tarpeeksi monta kertaa ala-asteella, sitäkö hait?
      Sitä lähdin hakemaan! 

      Lainaa

    58. Leso hyttynen 12.11.2020 23:20
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      traumcity: Sitä lähdin hakemaan! 
      Ok. No harmi kun ei pöydältäkin tiputeltu, olis ollu mukava lapsuus kun olis siitä muisti mennyt. 

      Lainaa

    59. Tulos: -3 (23 ääntä)
      Leso hyttynen: Ok. No harmi kun ei pöydältäkin tiputeltu, olis ollu mukava lapsuus kun olis siitä muisti mennyt. 
      Ei kaikkea kivaa kerralla, ehkä sun vanhuuspäivät menee sitten vähän isommin reisille. 

      Lainaa

    60. Tukkajumala kärpänen 13.11.2020 4:58
      Tulos: +7 (23 ääntä)
      traumcity: Ei kaikkea kivaa kerralla, ehkä sun vanhuuspäivät menee sitten vähän isommin reisille. 
      Voikun olet mukava ihminen!

      Lainaa

    61. Tulos: +27 (31 ääntä)
      Pisteetön soturi: Suomessako on siis täysin hyväksyttyä loukata muita ihmisiä? Sinuakin saisi julkisesti puhutella vaikka sisäsiittoisena kaappihomona, siis koska satut sellaiselta näyttämään? Hyvä tietää!
      Muuten hyvä, mutta jos korrektiutta haetaan, homoa ei saisi käyttää haukkumasanana, koska on ok olla homo.

      Lainaa

    62. Tulos: +43 (57 ääntä)
      Aina toi sama peruste että kun sillon ennen sai sanoa neekeriksi. Ennen sanottiin myös kehitysvammaisia vajaamielisiksi, henkisesti jälkeenjääneitä heikkolahjaisiksi, mielenterveyspotilaat olivat kylähulluja ja lista jatkuu. Käyttävätkö nämä neekerinhuutelijat myös näitä muita vanhentuneita termejä? Jos vaikka naapurin pikku Irmaa alettaisiin äpäräksi kutsua, kun sen vanhemmat on susipari?

      Lainaa

    63. Motivoiva karhu 13.11.2020 14:11
      Tulos: -28 (34 ääntä)
      Sikseensä hassua, että monesti samat henkilöt, jotka raivostuivat heti kun joku kutsuu tummaihoista neekeriksi, kutsuvat itse facessa kotieläintilallisia raiskaajiksi.

      Lainaa

    64. Tulos: -12 (18 ääntä)
      traumcity: Samaa mieltä kuin Merja ja muut vihaiset mummelit. Me leikittiin pienenä "Kuka pelkää mustaa miestä" leikkiä, taputeltiin paskaa potalta pitkin seiniä ja kampitettiin naapurin juutalaisia rappusissa. Ja kukaan ei mieltään pahoittanut! Olen myös puolisolleni (Huom nainen, nou houmou) kertonut että [...]
      Se on "yön-Timo"

      Lainaa

    65. Tulos: +12 (22 ääntä)
      Mushu: Aina toi sama peruste että kun sillon ennen sai sanoa neekeriksi. Ennen sanottiin myös kehitysvammaisia vajaamielisiksi, henkisesti jälkeenjääneitä heikkolahjaisiksi, mielenterveyspotilaat olivat kylähulluja ja lista jatkuu. Käyttävätkö nämä neekerinhuutelijat myös näitä muita vanhentuneita termejä? [...]
      Mä oon sitä mieltä, että jos on oppinut kännykän käytön, pitää osata myös n-sanan nykyinen merkitys. Tai on puhdas rasisti, joka yrittää peittää typerän asenteensa.

      Lainaa

    66. Miehevä sotilas 14.11.2020 14:56
      Tulos: +9 (25 ääntä)
      Frodo: Muakin nauratti tää, näin entisenä parisuhdeväkivallan uhrina. Ymmärrän, ettei se kaikkia naurata. Usein vaa traumaattisia asioita kokeneet ihmiset käsittelevät asioita huumorin kautta, ja hyvä niin. Ikävää, jos joku tästä triggeröityi. 
      Mäkin olin parisuhdeväkivallan uhri, ja mua ei todellakaan naurata siihen liittyvät vitsit. Jos jotain muuta naurattaa, niin ihan ok. Mut joitain muita taas ahdistaa tosi paljon, varsinkin jos sitä läppää heittävällä ei itsellään ole tällaista taustaa. Mun mielestä väkivalta ei ole hauskaa ja mua vituttaa, et sitä normalisoidaan huumorin avulla.

      Lainaa

    67. Tulos: +21 (23 ääntä)
      (sarkasmia) On se nyt ihme jos toisia _rotuja_ ei saa nimitellä niinkuin huvittaa. (/sarkasmia) miltähän itsestä tuntuis jos joku käyttäs halveerava termiä, joka vielä liittyy isoisojotain vanhempien orjuuttamiseen ja muuhun eläimelliseen kohteluun. Ei siinä kyllä auta, että vuonna nakki opetettiin koulussa väärin ja ite ei sitä koe pahaks. Miks vattu kutsuu ketään nimityksellä joka satuttaa?

      Lainaa

    68. Tulos: +24 (24 ääntä)
      Jotkut idiootit kuvittelee että menneisyyden arvostaminen tarkoittaa menneisyyden virheistä väkisin kiinni pitämistä. Jännä kuitenkin miten valikoivaa se arvostus on. Sen arvostus ja nykyisyydessä toistaminen loppuu siinä vaiheessa kun itse pitäisi ampua vasemmistoaktiivia pystykorvalla niskaan tai vaihtoehtoisesti kun itse on altavastaajan osassa.

      Lainaa

    69. Tulos: -14 (24 ääntä)
      Miehevä sotilas: Mäkin olin parisuhdeväkivallan uhri, ja mua ei todellakaan naurata siihen liittyvät vitsit. Jos jotain muuta naurattaa, niin ihan ok. Mut joitain muita taas ahdistaa tosi paljon, varsinkin jos sitä läppää heittävällä ei itsellään ole tällaista taustaa. Mun mielestä väkivalta ei ole hauskaa ja mua vituttaa, et sitä normalisoidaan huumorin avulla.
      Hei, sä et tunne mua ja mun taustojani lainkaan, mulla on kyllä aiheesta tosi paljonkin omakohtaista kokemusta! 
      Oon jotain 4-5 eksää kaikkia kiskonut dunkkuun. 

      Lainaa

    70. Universaali mestari 15.11.2020 10:19
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Nimikone rocks.... Mutta jos kuitenkin ruvettaisiin ajattelemaan kaikkia ihmisinä eikä yritettäisi lokeroida ihon värin tai käsien määrän mukaan koska se ei minusta enää tänä päivänä ole millään tavalla relevanttia. hän on hän ja minä olen minä juuri sellaisena ja sen makuisena kun on.

      Lainaa

    71. Tulos: +20 (24 ääntä)
      Nigga: täällä suomessa mennään suomen säännöillä! siinä ei ulkomaanystävät paljo määrää jos minä haluan sanoa nekru niin minä sanon! :)
      "Suomen säännöt" sanoo, että se sana ei ole OK. Urpo.

      Lainaa

    72. Itseasiassa 15.11.2020 10:58
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Huomionkipeä varis: Nuohoojaa se on tarkoittanutkin.Muut merkitykset on tullut sitten myöhemmin.  Ihan syystä on nykyään mustekala, koska ei ole kivaa olla päiväkodin ainoa vähemmistön edustaja, joka saa hommakseen olla aina se musta mies ihan vaan ulkoisen habituksensa vuoksi.  Itsehän kyllä pienenä ajattelin sen tarkoittavan jotain mörkömäistä hahmoa. 
      Meillä ainakin mustekala oli eri leikki, sama idea, mutta olisiko kiinni jäänet pitäneet sen ensimmäisen käsistä kiinni ja tehneet letkaa. 

      Lainaa

    73. Itseasiassa 15.11.2020 11:08
      Tulos: +16 (22 ääntä)
      Jusu: Faktahan on se ettei neekeri-sanalla ole samanlaista historiallista painotaakkaa kuin englannin nigger-vastikkeella. Käsite neekeristä oli melko neutraali 90-luvulle saakka, vaikka siihen kuuluikin ajoittain melko lapsellinen konnotaatio yön mustista villeistä, jotka asuvat savimajoissa, [...]
      Mitä näitä iäkkäämpiä on kuunnellut, niin turhan usein ovat lähettämässä näitä sinne savimajoihin takaisin. Aiemmin Suomessa kyllä viljeltiin hyvin stereotypisia kuvia mustista muutenkin, esim. alhaisempi ÄO, joten kyllä ne liittyvät kiinteästi n-sanaan ja kertovat sen käyttäjän ajatusmaailmasta. Eli ennen 90-lukua sana ei ollut neutraali, silloin se kuvasi täällä monelle totaalisen vierasta ihmisryhmää. 

      Lainaa

    74. Esiintyvä tiikeri 15.11.2020 13:15
      Tulos: +2 (20 ääntä)
      Toisaalta jos kyseiset nuket ovat tarpeeksi historiallisia, ja viralliselta nimeltään N-sana nukkeja. Niin pitäisi myös olla oikeus myydä niitä sillä nimellä. Mutta jos kyseisiä nukkeja kutsutaan kyseisellä nimellä pelkästään koska ne ovat mustia, niin kyseessä on ongelma. Ongelmahan N-sanan täydessä sensuroinnissa on, että se haittaa valtavasti esimerkiksi kirjoittamista. Lukiossa aikoinaan kirjoitin kolonisaatiosta ja briteistä, ja sain vakavan varoituksen, kun käytin N-sanaa puhuessani tummaihoisten huonosta kohtelusta 1700-1800-luvuilla.

      Lainaa

    75. Esiintyvä tiikeri 15.11.2020 13:19
      Tulos: 0 (18 ääntä)
      Väsynyt: Mä oon sitä mieltä, että jos on oppinut kännykän käytön, pitää osata myös n-sanan nykyinen merkitys. Tai on puhdas rasisti, joka yrittää peittää typerän asenteensa.
      Kuten kerroin toisessa kommentissa, sanan täysi sensuroiminen on erittäin ongelmallista. Lukiossa kirjoitin kolonisaatiosta ja Briteistä. Ja mustien kaltoinkohtelusta. Koska käytin N-sanaa selventämään mustien kaltoinkohtelua, sain vakavan varoituksen. Konteksti merkitsee aina enemmän, kuin sanat itsessään.

      Lainaa

    76. Tulos: -11 (13 ääntä)
      --: Helpommalla päästään kaikki kun käytetään sanaa tummaihoinen tai musta. Oli kuinka historiafriikki tai menneisyyden arvostaja tahansa, miksi lähteä provosoimaan tahalleen kun tiedät joutuvasi selittelemään itseäsi? Eikä se ole edes meidän valkosten päätös onko se loukkaavaa vai ei. Kys. kansakunta on [...]
      Näinpä, omia puheita ja omaa käytöstään muokkaamalla muiden mielen mukaan maailma toimii parhaiten. Täysin samaa mieltä!

      Lainaa

    77. Tulos: +5 (5 ääntä)
      Nimesi: Lapsellinen konnotaatio? Kun menin vierailulle vanhemporni luo Afrikkaan ihan 2000-luvulla, sanoin ostavani sieltä hellevaatteita, koska minull ei ollut ja Suomessa ei niitä keskellä talvea myyty. Äitini sanoi, että älä hölmöile, ei siellä myydä lansimaisia vaatteita, vaan paikalliset pukeutuvat [...]
      Kanga on kyllä kätevä! Tansaniassa saa kuulema paheksuvia katseita osakseen, varsinkin maaseudulla, jos liikkuu shortseissa ja hihattomissa paidoissa. En ole siellä käynyt, ja kangankin ostin espoolaiselta kirpputorilta joskus takavuosina. Olen käyttänyt sitä lähinnä seinävaatteena.

      Lainaa

    78. Tulos: -9 (9 ääntä)
      just: Näinpä, omia puheita ja omaa käytöstään muokkaamalla muiden mielen mukaan maailma toimii parhaiten. Täysin samaa mieltä!
      No mikähän juttu taas? Alkuperäinen saa mielettömästi plussaa ja minä saan vain miinusta todetessani, että oli hyvä kommentti.

      Lainaa

    79. Punertava kirsikka 20.12.2020 20:28
      Tulos: +5 (5 ääntä)
      Type: Mä luulin pienenä, että ”kuka pelkää mustaa miestä” tarkoitti nuohoojaa. Itse asiassa tajusin vasta nyt mitä sillä meinattiin.
      Niin minäkin! 😅 Ei tullut mieleenkään, että tummaihoisia olisi pitänyt pelätä. Mutta kukaan ei varmaan menetä mitään siinä, ettei nykylapset leiki tällä nimellä "hippasta" tai syö neekerinsuukkoja, itse asiassa ison älämölö jälkeen suukko vakiintui tosi nopeasti myös puhekieleen.

      Lainaa

    80. Astmaton lammas 2.1.2021 20:05
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Miten kukaan ei ole tullut vielä pätemään 'kuka pelkää mustaa miestä'-leikin historiasta? Sillä ei (iltalehden jutun mukaan, tai joku muu huippupätevä lähde) alun perin tarkoitettu tummaihoista eikä edes mustalaista, vaan ruttoa. Ruttoinen 'musta mies' tartuttaa muihinkin ruton joten sitä pitää juosta karkuun. Tai jotain yhtä loogista. Leikki oli ilmeisesti siis liian vanha, että se olisi ollut kummunnut lasten pelottelusta romaneilla tai tummaihoisilla. Tai näin suuri jumala iltalehti meille väittää.

      Lainaa

    81. Myyty piimä 2.1.2021 21:06
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Astmaton lammas: Miten kukaan ei ole tullut vielä pätemään...blaa blaa blaa jaadi jaadi jaa
      No nythän sekin on korjattu.

      Lainaa

    82. Sillaton lihapiirakka 1.5.2022 22:39
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Type: Mä luulin pienenä, että ”kuka pelkää mustaa miestä” tarkoitti nuohoojaa. Itse asiassa tajusin vasta nyt mitä sillä meinattiin.
      Mä luulin, että Mustakaapua!

      Lainaa

    83. Tulos: -1 (1 ääni)
      Meillä on kanssa tollanen raippa. Sekin on ollu käytössä meillä vain leikeissä eikä meillä ole lapsia.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: historia, kaksimielinen, kieli, kirppari, kirppis, kirpputori, kuva, leikki, lelut, loukkaava, norsu, nuket, piiska, raippa, rasismi, rasistit