Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Johan on asuntomarkkinat! Osa 21

Vuokrataan vesivahinko.
Johan on asuntomarkkinat! Osa 21

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +1568 (1586 ääntä)
      Jotain salattavaa? Ventovieraalta ihmiseltä? No mulla ainakin on aivan hemmetisti.

      Lainaa

    2. Tulos: +1041 (1051 ääntä)
      Tuulalla ei taida ihan lakiasiat olla hallussa.

      Lainaa

    3. Moraaliton vihannes 12.1.2021 0:15
      Tulos: +917 (931 ääntä)
      Jotain salattavaa? Joo on, oma elämä.

      Lainaa

    4. Tulos: -330 (546 ääntä)
      Entisenä vuokranantajana olen kyllä hieman samaa mieltä Tuulan kanssa, silti vuorokausi on liian lyhyt aika? Kyllä noi käynnit pitäisi saada sovittua yhteisymmärryksessä. Kaikki ei vaan tykkää, jos asunto ei ole viimeisen päälle puunattu ja sitä tullaan varta vasten kylään. Vuokranantajalla ei ole mitään kun ei ole mitään oikeutta tulla/mennä asuntoon ennakkoon ilmoittamatta. Joskus vuokralla ollessani, vuokranantaja oli käyttänyt ilmoittamatta uusia vuokralaisia katsomassa asuntoa, kun olin muuttamassa pois.Ja yhden kerran tuli isännöitsijä omilla avaimilla sisään kun olin päiväunilla, olisi pitänyt kyllä tehdä tuosta isännöitsijästä valitus.

      Lainaa

    5. Kompetentti delfiini 12.1.2021 0:16
      Tulos: +684 (698 ääntä)
      Ollaanko Ullanlinnassa niin hienostuneita, ettei voi sanoa vessa, vaan täytyy sanoa muuten suomenkielisessä tekstissä toalett?

      Lainaa

    6. Tornipöllö 12.1.2021 0:24
      Tulos: +856 (864 ääntä)
      Onhan se toki aivan hemmetin epäilyttävää, jos ihminen ei halua että hänen kotiinsa voi minä hetkenä hyvänsä pärähtää joku kylään, parhaassa tapauksessa vielä väkisin omilla avaimillaan jos vuokralainen ei itse avaa ovea. Rehelliset ihmisethän eivät koskaan esim. oleskele kotonaan ilman housuja, käy vessassa, saunassa tai suihkussa, harrasta seksiä (mukaanlukien masturbaatio), tee etätöitä tai muita hommia, joita ei olisi suotavaa keskeyttää turhan päiten, nuku päiväunia, jne.

      Lainaa

    7. Tiheähkö lisko 12.1.2021 0:41
      Tulos: +739 (757 ääntä)
      Hei, Tuula...se on vuokralaisen OMA asunto. Ei sinun. Ja juu enpä juuri arvostaisi että vuokranantaja ilmoittaisi pelmahtavansa paikalle huomenna, jos olisin päättänyt vaikka n*ssia itseni tajuttomaksi tänä iltana ja toinen osapuoli jäisi huomiseen toista kierrosta varten. Kyllä se kusipää siinä kuviossa on joku ihan muu. Sen kuntotarkastuksen ajankohtaa olisi ollut vuosi aikaa sopia. Vuokranantajan kyvyttömyys suunnitella asioita etukäteen ei ole vuokralaisen ongelma.

      Lainaa

    8. Turvaisa vuohi 12.1.2021 0:50
      Tulos: +594 (600 ääntä)
      Entisenä vuokranantajana sanoisin, että Tuula on kusipää.

      Lainaa

    9. Karmia hanhi 12.1.2021 1:11
      Tulos: +576 (580 ääntä)
      Siis...VUOSITTAINEN kuntokartoitus "sovitaan" (=yksipuolisesti ilmoitetaan) _edellisenä_ _päivänä_? Mitvit?? Mihin se koko vuosi meni niin että humpsista vaan? Ellei sitten Tuula tee tätä tahallaan. Epäilen että saattaa tehdä. Haluaa kokeilla, saisiko vuokralaisen kiinni tavalla tai toisella housut kintuissa, mutta ilmoittaa "etukäteen" vaan että voi sanoa, että juu tietenkin sovitaan etukäteen!

      Lainaa

    10. Kierrätetty perhonen 12.1.2021 1:14
      Tulos: +601 (607 ääntä)
      Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu tuntumaan. En ole oikeastaan myöskään koskaan vuokralla asuessani törmännyt tällaiseen ilmiöön kun kuntotarkastus, ihan vuosikaudet oon saanut asua kämpässä ilman tarkastuksia. Onko tämä muille ihan peruskäytäntö? Jotenkin vaan jäi pohdituttamaan, että kannattaako sellaiselle ihmiselle sitten vuokrata, jonka kanssa kokee että asuntoa täytyy tulla vallan vuosittain erikseen tarkistamaan...

      Lainaa

    11. Tulos: +474 (476 ääntä)
      Tuollaiset Tuulat saavat sellaisia säröjä aikaan kodin turvallisuudentunteessa. Toki asunto on hänen omistuksessaan, mutta vuokralainen maksaa kodista. Muutenkin ihan käsittämättömän asiatonta vuokranantajalta sanoa vuokralaistaan kusipääksi, kun ei edellispäivänä ilmoitettu aika käykään. Juuri sellainen matami joka haluaa päräyttää paikalle yllättäen vain nähdäkseen, kasvatetaanko asunnossa kannabista.

      Lainaa

    12. Auraamaton ankerias 12.1.2021 1:49
      Tulos: +280 (286 ääntä)
      Tuulan kaltainen vuokranantaja on Iisalmessa sellainen iso puulaaki kuin Petterinkulma Oy. Saattavat tulla tekemään huoltoja ym tarkastuksia ihan sillä tavalla, että aamulla tiputtavat postilaatikosta lapun ja päivällä rymistelevät asuntoon. Aikoinaan siellä asuessani huomasin esimerkiksi töistä kotiin tullessani, että minulle oli käyty asentamassa parvekelasit. Tästäkään en tiennyt etukäteen edes mitään.

      Lainaa

    13. Äveriäs norsu 12.1.2021 1:50
      Tulos: +267 (273 ääntä)
      Olin muuttamassa vuokra-asunnostani ja vuokraisäntä ilmoitti TUNTIA aikaisemmin, että hän tulee näyttämään asuntoa uudelle ehdokkaalle. Olin toisella puolella kaupunkia ja sanoin, että yritän ehtiä sitä ennen korjaamaan henkilökohtaisia tavaroitani pois näkyvistä. Juoksin "kotiin" pää kolmantena jalkana ja ehdin juuri ja juuri pois alta. Onneksi muutin pois, ties mitä yllätyksiä olisi vielä ollut luvassa.

      Lainaa

    14. King Arthur 12.1.2021 2:53
      Tulos: +319 (337 ääntä)
      Itselle kävi niin että taloyhtiön kylppärisaneerauksen aikana yksi remppamies keksi ettei ovikelloa tarvitse lainkaan soitella. Suuttui vielä joka kerta siitä että kehtaan olla koiran kanssa kotona kun hän tulee "tarkistelemaan" milloin mitäkin. Pelkäsi selvästi koiria. Silloin harvoin kun soitti ovikelloa, olin yleensä vasta puolipukeissa ja huusin joka kerta oven läpi että "PIKKU HETKI" samalla kun kiskoin housuja jalkaan, ja aina tämä kusipää tuli siinä kohtaa niillä avaimillaan sisään. Tuntui melkein että nuoren naisen asuntoon on kiva vain tupata. Kerran sitten näki minusta "täysikuun", kun oltiin poikakaverin kanssa niin epäkohteliaita että olimme sängyssä vielä klo 8, hekumanjälkeisesti ilkosillaan, minulla pyrstö ovelle päin.

      Lainaa

    15. Säädytön lehmä 12.1.2021 4:06
      Tulos: -38 (140 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      Moni asia vaan ei näy päällepäin, tilinauhasta tai verotuloista; siivoustottumukset, tulevat mt-ongelmat, yms. Viime vuosina on lehdissä ollut kuinka kaameaan kuntoon vuokrahetkellä unelmavuokralaiset on asunnon saaneet lyhyessäkin hetkessä. Monet ongelmat pystyy pelastamaan kun niihin ajoissa puututaan, eikä vasta vuosien jälkeen poismuuttotarkastuksessa. 
      Ei sillä että Tuulan toimintaa puolustelisin. Jos vuosittain haluaa asunnot tarkistaa, on todennäköisesti (ja toivottavasti) ilmoittanut asiasta vuokrasopimuksen allekirjoitushetkellä. Itse vuokralaisena arvostaisin että vuokranantaja haluaisi tulla käymään kahvilla minun luonani hyvien välien ylläpitämiseksi, ei siksi että tulee kyttäämään kotiani ja asumistani. 

      Lainaa

    16. Pöpipää mäyrä 12.1.2021 5:17
      Tulos: +212 (216 ääntä)
      Äveriäs norsu: Olin muuttamassa vuokra-asunnostani ja vuokraisäntä ilmoitti TUNTIA aikaisemmin, että hän tulee näyttämään asuntoa uudelle ehdokkaalle. Olin toisella puolella kaupunkia ja sanoin, että yritän ehtiä sitä ennen korjaamaan henkilökohtaisia tavaroitani pois näkyvistä. Juoksin "kotiin" pää kolmantena [...]
      Ei ihan yhtä paha, mutta meillekin päivän varoituksella vuokranantaja ilmoitti, että tulee ottamaan kuvia asunnosta vuokrailmoitusta varten, että pitäisi kuulemma olla kuvaamiskunnossa ja meidän poissa jaloista. Yllätys yllätys, muuton aikana koko kämppä oli täynnä laatikoita, jätesäkkejä, muovipusseja, jne. ihan hujan hajan, kun kaapeista on saatu tavaraa pakattua. Jälkikäteen valitti kunnolla, kun ei oltu siivottu asuntoa kuvaamiskuntoon. Miten ihmeessä me oltaisiin saatu pakatut tavarat johonkin, kun uusiin asuntoihin ei voinut vielä tavaroita viedä eikä niitä kaappeihinkaan viitsi lastata takaisin?

      Lainaa

    17. Tulos: +278 (282 ääntä)
      Itselläni oli sellainen tapaus, kun olin muuttamaisillani pois yhdestä vuokra-asunnosta, että vuokranantajani laittoi yksi päivä viestin että voiko mahdollinen uusi asukas tulla katsomaan asuntoa seuraavana päivänä kello X. En ollut varma kerkeänkö kotiin vielä siihen mennessä ja olin ajatellut että hauan olla paikalla kun asuntoani esitellään, mutta tuumin sitten että ei kai se haittaa vaikka he alottelevat ilman minua. Seuraavana päivänä tulin kotiin hieman kello X jälkeen ja näin rappukäytävässä vieraan naisen vähän orvon näköisenä. Kysyin oliko hän kenties tulossa katsomaan asuntoa, ja olihan hän. Ihmettelin sitten milloinkohan vuokranantaja itse aikoi saapua paikalle, ja kävikin ilmi että hän oli kertonut tälle naiselle minun esittelevän asunnon. Kyllähän minä sen sitten esittelinkin, mutta olisihan tuo vuokranantaja voinut kertoa siitä myös minulle, minä kun luulin automaattisesti että hän aikoi tulla sen esittelemään. Kommunikaatio 5/5.

      Lainaa

    18. Tulos: +343 (345 ääntä)
      Marjo siis muuttaa asunnostaan pois siksi aikaa, kun vesivahingon vaurioita korjataa, mut ajatteli, et vuokrataampa tämän kuitenkin siksi aikaa jollekin toiselle.

      Lainaa

    19. Räkäpää 12.1.2021 6:18
      Tulos: +96 (100 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      Kyllä se ainakin minulla meni niin, että asukas ilmoittaa vuokranantajille viosta. Isoissa yhtiöissä ja pienissä vuokranantajissa ei ollut silleen eroa. Yhtiöt lähetti huoltomiehet ja yksityiselle vuokranantajalle saatoin sähköviat ammattimiehenä korjata itse ja kertoa mitä tarvikkeita meni(sopimuksen mukaan tietysti, selvästi itse särkemiä en tietenkään perinyt) ja muuten odotella isännöitsijää. Vuokranantajalla ei ole vuokralaisen asuntoon mitään asiaa.

      Lainaa

    20. Syötävä kesyhanhi 12.1.2021 6:22
      Tulos: +158 (160 ääntä)
      SnaFu: Entisenä vuokranantajana olen kyllä hieman samaa mieltä Tuulan kanssa, silti vuorokausi on liian lyhyt aika? Kyllä noi käynnit pitäisi saada sovittua yhteisymmärryksessä. Kaikki ei vaan tykkää, jos asunto ei ole viimeisen päälle puunattu ja sitä tullaan varta vasten kylään. Vuokranantajalla ei ole [...]
      Molemmissa tapauksissa ainoa oikea tapa toimia on olla päästämättä noita sisälle/heittää voimakeinoin ulos/soittaa poliisi asuntoon luvatta tunkeutuneesta henkilöstä. Jopa vuokranantaja tunkeutuu luvatta asuntoon sopimatta käynnistä on se kotirauhan rikkomista, josta voi saada jopa kuusi kuukautta vankeutta. Pätee myös isännöitsijään. Vuokranantajalle myös tiedoksi, että tarvittaessa voi saada poliisilta virka-apua mikäli vuokralainen ei suostu sopimaan käynnistä. Sieltä osaavat kyllä neuvoa missä vaiheessa voi mennä käymään ilman suostumusta, mutta omin päin sitä päätöstä et tee.

      Lainaa

    21. Epäsiisti karjalanpiirakka 12.1.2021 6:48
      Tulos: -135 (183 ääntä)
      Tiheähkö lisko: Hei, Tuula...se on vuokralaisen OMA asunto. Ei sinun.
      No ei ole vuokralaisen oma. On hänellä vuokralla. Sitä tarkoittaa tuo sana "vuokralainen".

      Lainaa

    22. Krottikala 12.1.2021 7:14
      Tulos: +205 (215 ääntä)
      Itse en vastaa edes tuntemattomiin numeroihin, saati avais ovea sellaisille. Tuulan asenne vuokralaisia kohtaan on ihan jostain ajalta ennen maailmansotia. Kahdeksaan vuoteen ei kolmella ihmisellä/perheellä ole ollut ikinä mitään omaa menos silloin, kun Tuula on ILMOITTANUT ratsaavansa heidän kodit. Haistan tyrannin.

      Lainaa

    23. Krottikala 12.1.2021 7:14
      Tulos: -3 (49 ääntä)
      Itse en vastaa edes tuntemattomiin numeroihin, saati avais ovea sellaisille. Tuulan asenne vuokralaisia kohtaan on ihan jostain ajalta ennen maailmansotia. Kahdeksaan vuoteen ei kolmella ihmisellä/perheellä ole ollut ikinä mitään omaa menos silloin, kun Tuula on ILMOITTANUT ratsaavansa heidän kodit. Haistan tyrannin.

      Lainaa

    24. Myötätunnoton hilleri 12.1.2021 7:33
      Tulos: -29 (107 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      No jotkut vaan haluaa seurata että heidän omaisuutensa pysyy kunnossa. Ettei tule yllärinä et kämpän joutuu remontoimaan edellisen asukkaan jäliltä. Mitä pitempiaikainen sotki, yleensä sitä suuremmat korjauskulut. Et sinä voi ulkoapäin tietää millainen asuja on. Sellainen, jota elämä on potkinut päähän voi elää hyvinkin siivosti ja sellaine, joka on siisti ulospäin ja hyvässä työssä voi tiputtaa kaiken roskan lattialle eikä koskaan siivota ja asunto menee pilalle. Kyl mä varmaan tämmöistä harrastaisin.
      Toki en päivän varoitusajalla, tää täti on kyllä naurettava vastinuksineen.

      Lainaa

    25. Tulos: +82 (88 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      Itse oon kans asunu vuokralla jo 20 vuotta, yli kymmenellä eri vuokranantajalla, eikä koskaan oo tehty mitään määräaikaistarkastuksia vaikka sopimuksessa yleensä sellainen mainitaankin. Mutta mä oon kyllä kaivannut sellaista. Kun asunnot on kuluvia, sinne saattaa tulla jotain pikkukremppaa, sellaista josta ei erikseen viitti lähteä ilmoittelemaan ku ei oo niin vakavaa, ni ois kätevää kun kerran vuodessa käytäis asunto kauttaaltaan läpi ja päivitettäis tilanne.

      Lainaa

    26. Johan Pompas 12.1.2021 8:40
      Tulos: +113 (121 ääntä)
      Tuula taitaa kytätä mahdollisuutta maksattaa remontteja vuokralaisilla. Olen tainnut olla onnekas, kun aikanaan omat vuokraisäntäni/-emäntäni eivät olisi voineet olla asumisestani vähempää kiinnostuneita.

      Lainaa

    27. Kekseliäs mandariini 12.1.2021 9:11
      Tulos: +137 (137 ääntä)
      Äveriäs norsu: Olin muuttamassa vuokra-asunnostani ja vuokraisäntä ilmoitti TUNTIA aikaisemmin, että hän tulee näyttämään asuntoa uudelle ehdokkaalle. Olin toisella puolella kaupunkia ja sanoin, että yritän ehtiä sitä ennen korjaamaan henkilökohtaisia tavaroitani pois näkyvistä. Juoksin "kotiin" pää kolmantena [...]
      Me olimme aikoinamme muuttamassa pois vuokra-asunnosta, josta maksoimme vuokraa kuun loppuun, vaikka muutimme pois jo lauantaina 16. päivä. Perjantaina 15. päivä soitti joku, joka kysyi, voiko tulla katsomaan asuntoamme. Sanoin, että ensi viikolla pääsee sinne vapaasti katsomaan, kun muutamme viikonloppuna pois alta. Hetken päästä soitti huutaen vihainen vuokranantaja, että asuntoon TÄYTYY päästää tulevat asukkaat katsomaan. Olin ihan ymmälläni, koska mielestämme ihan sulassa sovussa sovimme, että he tulevat seuraavalla viikolla. Hetken päästä soitti taas se tuleva vuokralainen. Sanoin hänelle uudestaan, että sopisiko tulla seuraavalla viikolla, kun olemme muuttaneet. Silloin hän ensimmäisen kerran sanoi, että hänen täytyy saada irtisanottua nykyinen asunto tänään klo 16 mennessä, joten sitä ennen pitää päästä sitä katsomaan. Me olimme töissä, emmekä olisi ehtineet mitenkään kotiin klo 16 mennessä. Meillä oli myös iso koira, jonka takia ei ollut edes teoriassa mahdollista, että joku olisi mennyt sinne ilman meitä. Ilmoitin siis, ettei käy. Kun muutimme, vuokraisäntä pidätti takuuvuokran. Kysyessäni syytä siihen, hän sanoi, että asuntomme oli ollut niin sotkuinen lähtiessämme, että hän oli joutunut järjestämään sinne siivousfirman. Tuohan ei pitänyt paikkaansa, me siivosimme sen lähtiessämme. Pyysin kyseisen siivousfirman yhteystietoja. Siinä vaiheessa selvisi, että takuuvuokramme oli maksettu nykyisille asukkaille korvaukseksi, koska he olivat joutuneet siivoamaan meidän sotkut. Nämä meidän sotkut oli kuulemma tarkastettu talonmiehen toimesta. Talonmies kertoi tehneensä siellä kuntotarkastuksen vasta sen jälkeen, kun "edelliset olivat jo siivonneet sen". Kysyin lopulta, liittyykö tämä jotenkin siihen, ettei meille voinut mennä katsomaan sitä asuntoa juuri sillä hetkellä kun toivottiin. Vastaukseksi sain, että ei liity siihen, MUTTA... ja sitten seurasi huutoa siitä, miten meille ei "mikään aika" käynyt, kun yritettiin tulla. Joo, ei sopinut mikään aika siitä kuudesta tunnista, joka annettiin aikaa järjestää vierailua muuttosotkujemme keskelle.

      Lainaa

    28. Itselatautuva pupu 12.1.2021 9:49
      Tulos: +169 (171 ääntä)
      Puluparka: Tuollaiset Tuulat saavat sellaisia säröjä aikaan kodin turvallisuudentunteessa. Toki asunto on hänen omistuksessaan, mutta vuokralainen maksaa kodista. Muutenkin ihan käsittämättömän asiatonta vuokranantajalta sanoa vuokralaistaan kusipääksi, kun ei edellispäivänä ilmoitettu aika käykään. Juuri [...]
      Hyih. Minulla on ajoittain todella paha sosiaalinen ahdistus. Se että oma koti tuntuu turvalliselta ja siellä saa olla rauhassa on minulle aivan korvaamaton asia. Tuollaiset "tulenpa käymään huomenna/nyt/omilla avaimilla/vuokralaisen poissaollessa / soittelen ovikelloa, kun nyt satun olemaan kulmilla ja minulle nyt sopisi" -vuokranantajat olisivat minulle aivan painajaista. Se tunne, kun et oikeastaan koskaan tiedä...

      Lainaa

    29. Pätevä hamsteri 12.1.2021 9:50
      Tulos: +153 (155 ääntä)
      Sen voin ymmärtää, että joku haluaa tehdä kuntotarkastuksen omistamaansa asuntoon (joskin vuosittainen tarkastus kuulostaa aika paljolta), onhan noita juttuja ollut helvetillisistä asukkaista jotka pitäneet asuntoa suunnilleen kaatopaikkanaan tai muuten vaan pistäneet paikat uuteen uskoon. Itsestään selvää pitäisi kuitenkin olla, että asiasta sovitaan, siis huom sovitaan yhdessä, ei ilmoiteta yksipuolisesti, ja hyvissä ajoin etukäteen. Se asunto on vuokralaisen koti, jonka käyttöoikeudesta hän maksaa sinulle ja sitä on kunnioitettava myös vuokranantajan. Jos et kestä sitä, älä vuokraa asuntoasi kellekään.

      Lainaa

    30. Tulos: +51 (59 ääntä)
      Samaistun noihin teidän kaikkien kirjoittamiin kauhutarinoihin vuokraisäntien osalta. Onneksi kämppä vastikään myytiin uudelle sijoittajalle ja sain jäädä asumaan tähän. Uusi vuokraisäntä vaikuttaa huomattavasti asiallisemmalta ja sain jopa neuvoteltua uudesta sopimuksesta sellaisen kuin halusin pientä vuokran nousua lukuunottamatta.

      Lainaa

    31. Tulos: +142 (148 ääntä)
      "En saanut vuokralaiselta uskottavaa selitystä..." Ei kuulu vuokraisännälle p_sk_n vertaa mitä siellä seinien sisällä touhutaan, kunhan ei paikkoja rikota. Kaikkia kusipäitä sitä vuokranantajina liikkuu. Kuvitellaan että kun omistaa pari luukkua, omistaa koko maailman.

      Lainaa

    32. Maula Puurinen 12.1.2021 12:34
      Tulos: +123 (127 ääntä)
      Tommoset Tuulat on kyllä oma elämän sankareita. Oon kerran tommosesta Tuulalta vuokrannut asunnon ja toista kertaa ei tule. Tyhmänä en tarkastanut vuokranantajaa, ennen muuttoa, mutta hän oli juuri tollanen omilla avaimilla sisään ja kaikki arvokkaampi mukaan taskuun toveri. Muuton yhteydessä selvisi, että on entisiltä vuokralaisilta pidättänyt takuut syyttä, varastanut häkkivarastoista tavaraa, käynyt omine lupineen asunnoissa varkaissa. Kerran olin pois paikkakunnalta ja laittanut oven omilla lukoilla kiinni, niin kehtais soittaa mulle, että hän ei pääse mun asuntoon avaimillaan klo 21:30. Suuttui tosissaan, kun totesin, että hänellä ei sinne mitään asiaa ole kun en ole paikalla. Edelleen huseeraa vuokranantajana ja käräjöi tuon tuosta.

      Lainaa

    33. Lihavahko roska 12.1.2021 12:57
      Tulos: +47 (51 ääntä)
      Heh, omaa vuokranantajaa ei juurikaan kiinnosta, kunhan vuokra maksetaan. Asuu toisella puolella Suomea, eikä ikinä käy täällä eikä liiemmin soittelekaan. :D

      Lainaa

    34. Pöykäri mestari 12.1.2021 13:27
      Tulos: +53 (55 ääntä)
      Moraaliton vihannes: Jotain salattavaa? Joo on, oma elämä.
      Näinpä juuri. Tai ehkä vuokralaiset eivät ole Tuulalle ihmisiä, joilla on oma elämä. Tai jotain.

      Lainaa

    35. Tulos: +82 (86 ääntä)
      King Arthur: Itselle kävi niin että taloyhtiön kylppärisaneerauksen aikana yksi remppamies keksi ettei ovikelloa tarvitse lainkaan soitella. Suuttui vielä joka kerta siitä että kehtaan olla koiran kanssa kotona kun hän tulee "tarkistelemaan" milloin mitäkin. Pelkäsi selvästi koiria. Silloin harvoin kun soitti [...]
      Taisi olla ihan tarkoituksenakin että pääsee näkemään "vahingossa" jotain 🤢 
      Irtisanoin opiskelijasoluni asunnon yhtenä iltana, ja seuraavana päivänä 7.40 pamahdettiin tekemään tarkastusta - ovikello soi ja välittömästi vuokrayhtiön mies avasi oven omilla avaimillaan. Olin vielä nukkumassa alasti... Eipä ollut nopea käynti, mies katsoi että valot toimii ja kurkkasi uuniin samalla kun minä piilottelin peiton alla. 

      Lainaa

    36. Neulottu kärpänen 12.1.2021 13:39
      Tulos: +98 (102 ääntä)
      Vuositarkastus...päivän varoitusajalla? Hmmm. Sen lisäksi, että suhtautumistapa on tökerö (ja joissain olosuhteissa lainvastainen), siinä ei ole järkeä. Kun vuokralainen tietää pitkällä varoitusajalla, että asuntoon on tulossa vuositarkastus, tai muusta syystä vuokraemäntä käymään, hän todennäköisesti näkee vaivaa: Siivoaa vähän tavallista paremmin, tarkistaa onko kaikki ehjänä ja kunnossa, tekee listaa mahdollisista korjaustarpeista, heittää pois jotain ylimääräistä roinaa että näyttää siistimmältä...eli kaikki voittavat. Tuollaisesta "no minulle sopisi nyt" ei seuraa kuin vittuuntumista.

      Lainaa

    37. Neulottu kärpänen 12.1.2021 13:41
      Tulos: +116 (126 ääntä)
      Epäsiisti karjalanpiirakka: No ei ole vuokralaisen oma. On hänellä vuokralla. Sitä tarkoittaa tuo sana "vuokralainen".
      Kysypä vaikka lakimieheltä, kenen koti vuokra-asunto on. Saatat yllättyä.
      Asunto kuuluu muuten taloyhtiölle, ja sen omistaja on vain osakas.

      Lainaa

    38. Nocebo-efekti 12.1.2021 14:28
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Puluparka: Tuollaiset Tuulat saavat sellaisia säröjä aikaan kodin turvallisuudentunteessa. Toki asunto on hänen omistuksessaan, mutta vuokralainen maksaa kodista. Muutenkin ihan käsittämättömän asiatonta vuokranantajalta sanoa vuokralaistaan kusipääksi, kun ei edellispäivänä ilmoitettu aika käykään. Juuri [...]
      Valitettavasti ihmiset suostuu tällaisiin vuokrasopimuksiin ja ehtoihin. Itse en olisi kyseisiin ehtoihin suostunut jos asuntoa olisin etsimässä.

      Lainaa

    39. Ripeä kirahvi 12.1.2021 14:30
      Tulos: +65 (71 ääntä)
      Jorrrma: "En saanut vuokralaiselta uskottavaa selitystä..." Ei kuulu vuokraisännälle p_sk_n vertaa mitä siellä seinien sisällä touhutaan, kunhan ei paikkoja rikota. Kaikkia kusipäitä sitä vuokranantajina liikkuu. Kuvitellaan että kun omistaa pari luukkua, omistaa koko maailman.
      "Soitin Tuulalle, että olisin kaupungissa ja tulisin hänen kotiinsa vähän juttelemaan ja penkomaan hänen tavaroitaan. Ei kuulemma käynyt päinsä, tosi hankalaa minulle nyt, eikä edes uskottavaa selitystä antanut!!! Jotain salattavaa sillä täytyy olla, varmaan keittelee huimausaineita siellä!"

      Lainaa

    40. Tulos: +16 (42 ääntä)
      Räkäpää: Kyllä se ainakin minulla meni niin, että asukas ilmoittaa vuokranantajille viosta. Isoissa yhtiöissä ja pienissä vuokranantajissa ei ollut silleen eroa. Yhtiöt lähetti huoltomiehet ja yksityiselle vuokranantajalle saatoin sähköviat ammattimiehenä korjata itse ja kertoa mitä tarvikkeita [...]
      Ei se nyt ihan niinkän ole, etteikö vuokranantajalla olisi mitään asiaa omistamaansa huoneistoon. Täällä on aika hyvin kerrottu vuokranantajan oikeudet: https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sopia/#20e96082    Onhan se nyt ihan asiallista ja kohteliasta olla vuokralaiseen naamatustenkin yhteydessä kerran vuodessa. Siinä voi sitten vuokralainenkin kertoa toiveistaan, jotta vuokranantaja voi valmistautua hankkimaan vaikka uuden jääkaapin, jos vanha vetelee viimeisiään eikä vasta sitten kun se hajoaa lopullisesti ja pitää hommata uusi per heti.

      Lainaa

    41. Ripeä kirahvi 12.1.2021 14:34
      Tulos: +72 (74 ääntä)
      Kekseliäs mandariini: Me olimme aikoinamme muuttamassa pois vuokra-asunnosta, josta maksoimme vuokraa kuun loppuun, vaikka muutimme pois jo lauantaina 16. päivä. Perjantaina 15. päivä soitti joku, joka kysyi, voiko tulla katsomaan asuntoamme. Sanoin, että ensi viikolla pääsee sinne vapaasti katsomaan, kun muutamme [...]
      Voi apua! Saitteko rahanne joskus takaisin?

      Lainaa

    42. Tulos: +39 (49 ääntä)
      Neulottu kärpänen: Kysypä vaikka lakimieheltä, kenen koti vuokra-asunto on. Saatat yllättyä. Asunto kuuluu muuten taloyhtiölle, ja sen omistaja on vain osakas.
      Kyllä vuokranantaja edelleen omistaa asunnon. Mutta hallintaoikeus on vuokralaisella, eikä vuokranantaja silloin laukkaa sisään päivän varoitusajalla.
      Vuokranantaja on taloyhtiön osakas, jos kyse ei oo omakotitalosta. 

      Lainaa

    43. Muovailtava pulu 12.1.2021 19:13
      Tulos: +50 (52 ääntä)
      Sukkarikki: Kyllä vuokranantaja edelleen omistaa asunnon. Mutta hallintaoikeus on vuokralaisella, eikä vuokranantaja silloin laukkaa sisään päivän varoitusajalla. Vuokranantaja on taloyhtiön osakas, jos kyse ei oo omakotitalosta. 
      Ei, asunto-osakeyhtiössä ei kukaan omista asuntoa, vaan tietyn asunnon hallintaan oikeuttavia osakkeita. Vuokraamalla asunnon vuokraa sen hallintaoikeuden eteenpäin, mutta osakkeenomistajalla on edelleen osakkeen omistajan oikeudet, esim. äänivalta yhtiökokouksissa.

      Lainaa

    44. Kehno kultakala 12.1.2021 19:39
      Tulos: -47 (59 ääntä)
      Neulottu kärpänen: Kysypä vaikka lakimieheltä, kenen koti vuokra-asunto on. Saatat yllättyä. Asunto kuuluu muuten taloyhtiölle, ja sen omistaja on vain osakas.
      En tarvitse lakimiestä tietääkseni että omistan itse taloni. Myönnän että yllättyisin toki jos talo kuuluisikin jollekin muulle.

      Lainaa

    45. Tulos: +25 (33 ääntä)
      Tuula, Haista vittu! asunto on kyllä sinun omistuksissa juu mutta vuokralaisella on enemmän oikeuksia vuokra-asuntoon itsessään kuin sinulla kunnes sopimus toisin näin sanoo. ja tällaset uivelot omistaa asuntoja.. huoh

      Lainaa

    46. Tulos: +25 (29 ääntä)
      Neulottu kärpänen: Kysypä vaikka lakimieheltä, kenen koti vuokra-asunto on. Saatat yllättyä. Asunto kuuluu muuten taloyhtiölle, ja sen omistaja on vain osakas.
      Koti ja asunto on eri asia. Jokainen paikka missä olen asunut, on ollut minun oma kotini, mutta yksikään niistä ei ole ollut oma asuntoni. Koti muuttuu ihmisten mukana, asunto on siinä mihin se on rakennettu.

      Lainaa

    47. Tulos: +24 (28 ääntä)
      2kk:deksi

      Lainaa

    48. Masentunut kukka (Pluri) 12.1.2021 22:39
      Tulos: -6 (26 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      Jotkut vuokranantajat saattavat haluta pitää omaisuudestaan huolta ja tarkistella esim. kylppärin ja keittiön silikonisaumat vesivahinkojen ehkäisemiseksi. Saattaa olla että katselee myös muita kuluvia juttuja joita korjauttamalla pitää asunnon arvossaan sekä mukavana asua myös vuokralaiselle. Mutta todennäköisimmin ajatellen ihan omaa kukkaroaan.

      Lainaa

    49. Lymfoidi käärme 12.1.2021 22:51
      Tulos: +35 (37 ääntä)
      Tuula ei ole koskaan ilmeisesti kuullu sellaisesta konseptista, että asunnon vuokralainen on pääosin asunnon asukas ja omistaja ei saa noin vain paukauttaa paikalle kun siltä tuntuu. Ja se ihan kohtelias varoaika olis se viikko etukäteen, ja silloinkin vois kysyä käykö se. Kaikki käynnit vois edelleen hoitaa samalla kertaa, kunhan esim. kaikille sopii se viikon päästä. Ihme asennetta omistajalta.

      Lainaa

    50. Tulos: +48 (50 ääntä)
      Turvaisa vuohi: Entisenä vuokranantajana sanoisin, että Tuula on kusipää.
      Nykyisenäkin vuokranantajana totean samaa. Suoranaiseksi megakusipääksi Tuula muuttuu kun päätti vieläpä perua jo sovitut käynnitkin ettei tule "turhaa ajamista" vaikka "päivä meneekin nyt hukkaan" häneltäkin.

      Lainaa

    51. Vuokralainen 13.1.2021 6:45
      Tulos: +49 (55 ääntä)
      Mulla on kans vuokranantaja, joka soittelee "tuun huomenna käymään" ja kieltäydyn aina, vaikka ei olisi mitään syytä, koska lakikin sen sanoo, että vähintään 2vk aikaisemmin on ilmoitettava, jos on syytä tarkastaa asunto ja sille asunnon tarkastukselle pitää myös olla pätevä syy. Vuokranantaja luoppuu oikeuksistaan käyttää asuntoa miten haluaa, kun sen vuokraa eteenpäin ja se vukralainen päättää milloin hänen kotiinsa on mahdollista tulla. Ainoa syy miksi kokoajan mietin pois muuttamista on tämä vuokranantaja, joka ei osaa lukea lakia ja luulee omistavansa asunnon, josta minä hänelle maksan.

      Lainaa

    52. Tulos: +34 (38 ääntä)
      Säädytön lehmä: Moni asia vaan ei näy päällepäin, tilinauhasta tai verotuloista; siivoustottumukset, tulevat mt-ongelmat, yms. Viime vuosina on lehdissä ollut kuinka kaameaan kuntoon vuokrahetkellä unelmavuokralaiset on asunnon saaneet lyhyessäkin hetkessä. Monet ongelmat pystyy pelastamaan kun niihin ajoissa [...]
      Siitähän tässä ei ollenkaan ole kyse etteikö kuntotarkastuksia saisi tehdä, vaan siitä että sen vuokranantajan homma on sopia niistä käynneistä etukäteen niin ettei siitä ole kohtuutonta haittaa vuokralaiselle.

      Lainaa

    53. Tulos: +15 (19 ääntä)
      Puluparka: Tuollaiset Tuulat saavat sellaisia säröjä aikaan kodin turvallisuudentunteessa. Toki asunto on hänen omistuksessaan, mutta vuokralainen maksaa kodista. Muutenkin ihan käsittämättömän asiatonta vuokranantajalta sanoa vuokralaistaan kusipääksi, kun ei edellispäivänä ilmoitettu aika käykään. Juuri [...]
      Olen asunut 20 vuotta vuokra-asunnoissa, eikä kertaakaan ole vuokranantaja tehnyt "vuositarkastusta". Vain silloin on tarkastettu asunnon kunto, kun olen ollut muuttamassa pois. Herää tosiaan epäilys, ettei tämä tyyppi luota vuokralaisiinsa. Tässähän voi olla taka-ajatuksena sekin, että jos saa vuokralaisen kiinni vaikka pahasta sotkusta, voi sanoa sen sopimuksen irti ja hankkia siihen uuden asukkaan, ja totta kai vuokraa siinä vaiheessa nostetaan.

      Lainaa

    54. Satoisa kookos 13.1.2021 18:11
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Minulla ei ole salattavaa kotonani mutta oma ahdistusmittarini huutaisi hoosiannaa, jos joku voisi tulla asuntooni noin vain.

      Lainaa

    55. Tulos: +28 (30 ääntä)
      Asuin muutamia vuosia sitten rivitalokämpässä, jota vuokrasi mummoikäinen rouva. Sinänsä ihan asiallinen ja ei ongelmia hänen kanssaan tullut, vaikka asuikin vain kivenheiton päässä ja olisi voinut riesaksi asti ravata kyttäämässä. Asunto oli kahdessa kerroksessa ja vauvan kanssa päiväunia nukkuessa havahduin siihen, kun ovi kolahti. Menin alakertaan katsomaan ja huomasin, että eteisen väliovi oli suljettu. (Me ei sitä ikinä laitettu kiinni, koska eteisessä oli sellainen vittumainen kokolattiamatto, joka kinnasi sitä väliovea vasten ja rispaantui joka ovenavauksella.) Soitin miehelle, että kävikö äsken kotona. "En, olen vielä töissä." Mitään muuta en keksinyt kuin että vuokranantajan on ollut pakko käydä asunnon sisällä, vaikka soittaessa ja kysyttäessä sanoi, että ei ole käynyt. Nykyään asun tavallisessa kerrostalokämpässä ja vuokranantaja on tois puol Suomee. Sanoi vuokrasopparia kirjoittaessa jo, että elele siivosti ja maksa vuokra ajallaan, niin se riittää. Hänellä ei ole kiinnostusta ajella kyttäyskäynneille. JOS tänne asuntoon nyt pamahtaisi tällä kirjoitushetkellä joku, niin pyrin pitämään kämpän toki siinä kunnossa, että se kestää yllärivisiitit. Mutta onhan täällä pöydät täynnä rojua, tiskit on tiskaamatta ja vessan lattia huutaa jo sitä, että siellä pitäisi luututa. Imuroin ja pyyhin pölyt viikoittain, mutta vessaa lukuunottamatta lattiat on pesty joskus Juhannuksena (ja en puhu viime vuoden :))). Jos vuokranantaja haluaisi tulla "tarkastuskäynnille", _todellakin_ haluan viikon varoajan. Pesisin uunin, kaikki huoneiston kahvat, ovet, listat, lattiat, jääkaapin, ym. En tiedä miten siivousintoisia ihmiset keskimäärin on, mutta mä en ole yhtään. Hoidan perussiisteystason ja totta kai, jos liedelle, lattialle tai jääkaappiin kaatuu joku kiisselikulho, niin mä pesen ne pinnat puhtaaksi. Mutta en mä "muuten vaan" käytä aikaa pesemällä paikkoja, joissa ei ole silminnähtävää likaa kuin ainoastaan, jos on tulossa tärkeämpiä vieraita, vaikka aikuisen ihmisen kai kuuluisi pestä pelkästä pesemisen ilosta. Hesarissahan tästä "siisteyden illuusiosta" taisi joskus olla joku artikkeli muuten? Ei me ihmiset oikeasti olla niin siistejä kuin mitä kyläillessä luulisi. Se asunnon isäntä/emäntä puunaa koko edellisen päivän kämppäänsä kunnon turboviikkosiivousmeiningillä ja sitten kun vieraat saapuvat, tapoihin kuuluu pahoitella miten "sotkuista täällä on". Sitten ylläpidetään kaikille sitä noidankehää, että me kollektiivisesti koetaan suunnatonta häpeää ja ahdistusta, jos sohvalla on vaatemytty, keittiön pöydällä puoleen väliin askarreltu piparkakkutalo ja tv-tason alta kurkisteleva villakoirajengi ja joku tulee yllätyskäynnille.

      Lainaa

    56. Comfortably Numb 13.1.2021 21:24
      Tulos: -4 (12 ääntä)
      +20 vuotta asunut vuokralla samassa luukussa, ei ole ollut ongelmia. Mitä nyt joskus vinkuu vuokran maksusta, jos ei ole kuun ekana arkipäivänä hänen tilillään, kun vuokrasopimuksessa on mainittu, että vuokra maksetaan alkukuusta. Näin olen tehnytkin ja sopivaahan toi onkin, kun liksat tulee miten sattuu, kun koronan takia joudun tekee duunia useemmalle työnantajalle.

      Lainaa

    57. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Muovailtava pulu: Ei, asunto-osakeyhtiössä ei kukaan omista asuntoa, vaan tietyn asunnon hallintaan oikeuttavia osakkeita. Vuokraamalla asunnon vuokraa sen hallintaoikeuden eteenpäin, mutta osakkeenomistajalla on edelleen osakkeen omistajan oikeudet, esim. äänivalta yhtiökokouksissa.
      Hyvä tarkennus osakkeiden osalta. Vuokranantajalla kuitenkin on omistusoikeus osakkeisiin, vaikka hallintaoikeus osakkeisiin on vuokralaisella ja asunto kuuluu taloyhtiöön. Omistusoikeudella vuokranantaja saa myydä tai testamentata osakkeet. Näitä oikeuksia asumisoikeuteen ei kuulu eikä myöskään taloyhtiölle. Täältä lisää: https://www.minilex.fi/a/asunnon-hallintaoikeus-ja-omistusoikeus

      Lainaa

    58. Kamelinruskea kirsikka 14.1.2021 1:05
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Masentunut kukka (Pluri): Jotkut vuokranantajat saattavat haluta pitää omaisuudestaan huolta ja tarkistella esim. kylppärin ja keittiön silikonisaumat vesivahinkojen ehkäisemiseksi. Saattaa olla että katselee myös muita kuluvia juttuja joita korjauttamalla pitää asunnon arvossaan sekä mukavana asua myös vuokralaiselle. Mutta todennäköisimmin ajatellen ihan omaa kukkaroaan.
      Tähän on olemassa ihan säännöt, että nämä visiitit pitää sopia vuokralaisen kanssa, ja 2 viikkoa etukäteen. Millään päivän varoajalla ei paukata paikalle. BTW, silikonisaumat kuuluvan märkätiloihin ja niistä huolehtii yleensä se taloyhtiö, ei asukas/omistaja, kuten kosteussuojauksesta yleensäkin. Mutta jos leikitään, ettei näin olisi, niin ne eivät ole sellainen asia, joita pitää päästä päivän varoitusajalla syynäämään, ellei ole jokin asukkaan tai taloyhtiön suunnasta ilmoitettu hätätilanne. Ja mitään "muita korjaltavia juttuja" ei sitten "katsella" silloin, jos ollaan ilmoitettu että tullaan katselemaan vessan silikonisaumoja, eikä aloitetta muiden asioiden tsekkaamiseen asukkaalta tule. Ei katsella esimerkiksi makkarin vaatekaappia tai olohuoneen lattiaa. Sinne vuokralaisen asuntoon ei mennä tekemään mitään tupatarkastuksia, eikä kurkkimaan millaista elämää siellä eletään. Se on toisen ihmisen koti ja sitä suojaa kotirauha. Et pitäisi itsekään siitä, jos sinun silikonisaumojen tsekkaajasi päättäisikin tutkia myös muut osat kämpästäsi. Vuokralaisten välillä nokkelampi vuokranantaja tekee asunnon kuntoon tarkempia katsauksia ja korjauksia, ja pitempiaikaisen vuokralaisen tapauksessa on halu tsekata asunnon kuntoa ymmärrettävää. Pitkän ajan kuluessa tapahtuu enemmän kulumistakin. Mutta nämä ongelmavuokranantajat mielellään ramppaavat uuden vuokralaisen ovella alusta asti. Kavereilla on ollut tämmösiä, mutta laista muistuttamalla ovat kadonneet kyttäämästä. Röyhkeimmät ovat kävelleet asuntoon sisälle omilla avaimillaan ja ilmoittamatta, kuin navettaan. Kävelleet kämpän ympäri ja parkkeeranneet keittiöön tai sohvalle. Ei näin, ja jos ei mene perille, niin rikosilmoitus.
      Asuin vuokralla asunnossa, joka oli myynnissä. Välillä välittäjä soitteli, että passaisiko huomenna tulla katsomaan asuntoa. Ei passannut. Viikko vähintään aikaa jo senkin takia, että välittäjä ei jatkossa yrittäisi tunkea minun aikatauluuni ja kotiini päivän varoitusajalla. Omat menoni olivat minullakin, eikä minun tarvitse suunnitelmistani joustaa siksi, että joku toinen on myymässä jotain. Ja koska olin kuitenkin vuokranantajaani tyytyväinen ja hänen puolellaan, halusin myös huolehtia siitä, että minulle tyypilliset vaatepinot, tai muut levällään olevat jutut on suunnilleen siivottu pois mukavan kämpän fengshuita pilaamasta. Kämppä myytiin lopulta, ja uuden omistajan kanssa käytiin yksiö hyvin tarkasti läpi. Hän oli hyvin kiinnostunut miten olin kokenut asumisen siinä, ja oliko minun mielestäni siinä korjaustarpeita. Mukava tyyppi ja hyvässä hengessä. Nykyisin asun omistusasunnossa. Joskus olen miettinyt asuntosijoittamista, enkä edelleenkään ymmärrä näitä vuokranantajia, jotka eivät malta olla ramppaamatta siellä vuokralaisen kämpässä. 

      Lainaa

    59. Jettipänis 14.1.2021 1:55
      Tulos: -2 (10 ääntä)
      Syötävä kesyhanhi: Molemmissa tapauksissa ainoa oikea tapa toimia on olla päästämättä noita sisälle/heittää voimakeinoin ulos/soittaa poliisi asuntoon luvatta tunkeutuneesta henkilöstä. Jopa vuokranantaja tunkeutuu luvatta asuntoon sopimatta käynnistä on se kotirauhan rikkomista, josta voi saada jopa kuusi kuukautta [...]
      Poliisilta saa ”virka-apua” mutta käytännössä sillä ei tee yhtään mitään.
      Olen ollut tilanteessa jossa vuokralaisena en suostunut päästämään vuokranantajaa asuntoon tarkistuskäynnille (pitkä tarina) ja he soittivat poliisilta juurikin tätä ”virka-apua”.
      Jokin päällikkö poliisista otti yhteyttä ja kehotti toki sopimaan vuokranantajan kanssa välit ja hänen sanoin ”poliisi ei voi tulla kun pihaan seisomaan, asuntoon he eivät saa tulla, käytännössä ainoa asia mitä poliisi voi tehdä, on pimpottaa ovikelloa ja pyytää päästämään vuokranantaja sisälle”  että se siitä poliisilla uhkailusta.

      Lainaa

    60. Tulos: -40 (42 ääntä)
      Pöpipää mäyrä: Ei ihan yhtä paha, mutta meillekin päivän varoituksella vuokranantaja ilmoitti, että tulee ottamaan kuvia asunnosta vuokrailmoitusta varten, että pitäisi kuulemma olla kuvaamiskunnossa ja meidän poissa jaloista. Yllätys yllätys, muuton aikana koko kämppä oli täynnä laatikoita, jätesäkkejä, [...]
      Se ei ole sinäänsä vuoranantajan ongelma onko teillä vielä paikkaa uusille tavaroille.
      Jos on sovittu, että tila on tyhjä siihen ja siihen päivään mennessä sen on oltava silloin tyhjä ja teidän on turha alkaa itkemään, että teillä ei ole paikkaa tavaroille se on täysin teidän ongelma. Tilan ei vastaavasti myöskään tarvitse olla tyhjä yhtäkään päivää ennen sovittua päivämäärää.

      Lainaa

    61. Tulos: -6 (14 ääntä)
      Maula Puurinen: Tommoset Tuulat on kyllä oma elämän sankareita. Oon kerran tommosesta Tuulalta vuokrannut asunnon ja toista kertaa ei tule. Tyhmänä en tarkastanut vuokranantajaa, ennen muuttoa, mutta hän oli juuri tollanen omilla avaimilla sisään ja kaikki arvokkaampi mukaan taskuun toveri. Muuton yhteydessä [...]
      "käynyt omine lupineen asunnoissa varkaissa" Kenen luvalla sitä yleensä sitten käydään varkaissa?

      Lainaa

    62. Upouusi jyrsijä 14.1.2021 11:36
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Kauhuvuokranantajista riittäisi kyllä tarinoita. Esimerkiksi minä parikymppisenä opiskelijatyttönä vuokralaisena ja asuntoon OMILLA avaimilla ilman ennakkovaroitusta "kyläilemään" tullut keski-ikäinen vuokranantajaukko. Hyi helevetti. Onneksi asun nykyään ihan omassa, ei ole vuokralla asuminen herkkua!

      Lainaa

    63. Ryönäpetteri 15.1.2021 11:22
      Tulos: -13 (13 ääntä)
      Jos Tuula koputtelisi mun ovella niin saa saman vastaan oton kuin poliisikin tässä pari päivää sitten. Eli aseella avaan kun ei tiedä mitä on vastassa. Asun omakotitalossa.

      Lainaa

    64. Tietokoneeton poro 15.1.2021 13:17
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Epäsiisti karjalanpiirakka: No ei ole vuokralaisen oma. On hänellä vuokralla. Sitä tarkoittaa tuo sana "vuokralainen".
      Kommentoija tietenkin tarkoitti, että vuokralaisellakin on lain suojaama kotirauha.
      Kotirauhan häiritseminen on rangaistava teko.

      Lainaa

    65. Viallinen kani 15.1.2021 18:50
      Tulos: -5 (5 ääntä)
      Tietokoneeton poro: Kommentoija tietenkin tarkoitti, että vuokralaisellakin on lain suojaama kotirauha. Kotirauhan häiritseminen on rangaistava teko.
      Pallo on pyöreä.

      Lainaa

    66. Vaimea paimen 16.1.2021 5:07
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Huh ahdistaa lukea tuota vuokranantajajuttua. Itse kärsin mt-ongelmista ja kämppä on ollut usein ihan kauheassa kunnossa, siis täynnä tiskejä, roskia ja lajittelemattomia vaatteita lattialla jne. Kärsin tuosta itse, mutta koskaan en ole aiheuttanut mitään haittaa asunnolle, eihän siitä mitään jälkiä jää kun vain kerään tavarani pois ja putsaan pölyt. Huolehdin kyllä siitä etten tuhoa toisen omaisuutta. Silti olisi kauheaa saada joku yllättävä tupatarkatus ja vuokranantaja päivittelemään tilannettani. Mitä sitten, jos vuokralainen tahtoo sen viikon varoajan ihan vain siivotakseen? Onko se niin paha synti, vaikka sellaista piilotteleekin? Kasvoin sotkuisessa kodissa jo lapsuudessani ja muistan sen syyllisyyden, kauhun ja salailun joka ilmassa aina velloi. Jo lapsena opin pelkäämään, että mitä jos joku saa tietää, sen sijaan että olisimme koskaan uskaltaneet pyytää apua. Olimme silloinkin vuokralaisia. Toki oikeasti kauheita nuo viimeaikoina mediassa olleet kauhuvuokralaiset ja on väärin jos omaisuutta tuhoutuu, mutta toivon että tällaisista ongelmista kärsiville luotaisiin turvallisempi ilmapiirii hakea apua. Se olisi kaikille eduksi.

      Lainaa

    67. Viisas opas 16.1.2021 12:55
      Tulos: +10 (10 ääntä)
      Täällä monesti viitattu taloyhtiöön, että omistaja ei suinkaan omistaisi kuin osakkeen taloyhtiöstä. Vaan ompa niinkin, että omistaja saattaa omistaa koko taloyhtiön, jos omistaa kaikki asunnot samassa pihassa. Näin oli itselläkin. Se ei kuitenkaan edelleen poista sitä tosiasiaa, ettei asuntoon saa ilmaantua, kuin yhdessä sovitusti. Tuula on yksinkertaisesti persereikä. Saapa ainakin hyviä vinkkejä näistä kommenteista, kun tulevaisuudessa itselläkin suunnitelmissa vuokrata kiinteistöjä. Ja kenelle se pahitteeksi olisi, että vuokranantaja välittää niin vuokralaisistaan, kuin myös omistuksistaan, milloin ajoissa puuttuminen on vain hyvä asia. Lain puitteissa tietenkin.

      Lainaa

    68. Tulos: 0 (4 ääntä)
      Kiva, että Tuula ei ymmärrä sitä, että vaikka hän asunnon omistaa, on hän tehnyt lainmukaisen sopimuksen siitä, että asunto ei ole hänen hallinnassaan. Aivan käsittämätön ämmä, vuosittainen "kuntotarkastus" kuulostaa myös melko törkeältä, ellei oikeasti kartoiteta kunnostuksen tarvetta, jonka TUULA asunnon omistajana ja vuokraemäntänä maksaisi.

      Lainaa

    69. Kannukseton viinirypäle 21.1.2021 3:27
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      SnaFu: Entisenä vuokranantajana olen kyllä hieman samaa mieltä Tuulan kanssa, silti vuorokausi on liian lyhyt aika? Kyllä noi käynnit pitäisi saada sovittua yhteisymmärryksessä. Kaikki ei vaan tykkää, jos asunto ei ole viimeisen päälle puunattu ja sitä tullaan varta vasten kylään. Vuokranantajalla ei ole [...]
      Syystäkin taidat olla entinen vuokranantaja. Kyllä Tuulakin voisi opetella vähän käytöstapoja, ja miettiä mikä on kohtuullinen aika ilmoittaa tulla käymään tarkistamassa paikkoja. Hienoahan se on, että saa kaikki kohteet kerralla käytyä, mutta se kuitenkin riittäisi että 2 viikkoa aiemmin edes ilmoittaisi että tulee. Ethän kuitenkaan omista mitään muuta kuin asunto-osakkeita, et mitään kiinteistöä.

      Lainaa

    70. Kannukseton viinirypäle 21.1.2021 3:29
      Tulos: -3 (7 ääntä)
      adsada: Kiva, että Tuula ei ymmärrä sitä, että vaikka hän asunnon omistaa, on hän tehnyt lainmukaisen sopimuksen siitä, että asunto ei ole hänen hallinnassaan. Aivan käsittämätön ämmä, vuosittainen "kuntotarkastus" kuulostaa myös melko törkeältä, ellei oikeasti kartoiteta kunnostuksen tarvetta, jonka TUULA asunnon omistajana ja vuokraemäntänä maksaisi.
      Kerran vuodessa on ihan hyvä käydä katsomassa mitä sille omalle omaisuudelle on saatu aikaan. Aika usein elämänhallinnan menettäneet ihmiset laiminlyövät ihan asunnon perustarpeet, vuodessa ei välttämättä saa pahasti pilalle.

      Lainaa

    71. Kannukseton viinirypäle 21.1.2021 3:33
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Kierrätetty perhonen: Kyllä ärsyttää vuokranantajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että silloin kun se vuokrasopimus on kirjoitettu, niin se asunto on toisen ihmisen koti. Se toinen ihminen jumankauta maksaa sulle siitä, ja ei sitä toisen ihmisen kotiin voi olettaa saavansa tuppautua just sillon kun itsestä siltä sattuu [...]
      No kyllä minua ainakin hieman kiinnostaa mitä omaisuudelleni on tapahtunut, kerran vuodessa on ihan hyvä nähdäkkin vuokralaisen kanssa, jos ei paljon muuten jutella. Yksi eläkelläis herra keitteli kahvit ja tarjosi pullat vuokraisännille(25v), kun käytiin vuositarkastuksella. Vuokrasuhde oli hyvin asiallinen vuosikausia.

      Lainaa

    72. Armelias noita 21.1.2021 3:39
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Räkäpää: Kyllä se ainakin minulla meni niin, että asukas ilmoittaa vuokranantajille viosta. Isoissa yhtiöissä ja pienissä vuokranantajissa ei ollut silleen eroa. Yhtiöt lähetti huoltomiehet ja yksityiselle vuokranantajalle saatoin sähköviat ammattimiehenä korjata itse ja kertoa mitä tarvikkeita [...]
      Ilman lupaa ei ole mitään asiaa. Luvan kanssa voi olla paljonkin asiaa.

      Lainaa

    73. Itseasiassa 21.1.2021 21:25
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Pöpipää mäyrä: Ei ihan yhtä paha, mutta meillekin päivän varoituksella vuokranantaja ilmoitti, että tulee ottamaan kuvia asunnosta vuokrailmoitusta varten, että pitäisi kuulemma olla kuvaamiskunnossa ja meidän poissa jaloista. Yllätys yllätys, muuton aikana koko kämppä oli täynnä laatikoita, jätesäkkejä, [...]
      Mulle välittäjä soitti tuntia ennemmin, että on tulossa näyttämään asuntoa seuraavalle vuokralaiselle. Sanoin ettei sovi, en ole kotona enkä ole siivonnut. Ei kuulemma haitannut, joten inttämisen jälkeen luovutin. Olin aika reippaasti nuorempi ja sotkuisempi, joten olisi kiva jälkikäteen tietää menikö asunto sillä reissulla vuokralle. Lähes edustuskunnossahan se on ollut, kun siellä on varmaan kahlattu mun vaatteissa, vähintään viikon tiski mt lojuneet altaassa jne...

      Lainaa

    74. Itseasiassa 21.1.2021 21:46
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      PIN: Itse oon kans asunu vuokralla jo 20 vuotta, yli kymmenellä eri vuokranantajalla, eikä koskaan oo tehty mitään määräaikaistarkastuksia vaikka sopimuksessa yleensä sellainen mainitaankin. Mutta mä oon kyllä kaivannut sellaista. Kun asunnot on kuluvia, sinne saattaa tulla jotain pikkukremppaa, [...]
      Vuokra-asunnon vuosikorjaukset voidaan tehdä vuosivähennyksenä vuokratulosta, eli vuokranantajan todellakin kannattaa rempata asuntoaan aika ajoin.

      Lainaa

    75. Tulos: 0 (2 ääntä)
      PIN: Itse oon kans asunu vuokralla jo 20 vuotta, yli kymmenellä eri vuokranantajalla, eikä koskaan oo tehty mitään määräaikaistarkastuksia vaikka sopimuksessa yleensä sellainen mainitaankin. Mutta mä oon kyllä kaivannut sellaista. Kun asunnot on kuluvia, sinne saattaa tulla jotain pikkukremppaa, [...]
      Jos olet asunut 20 vuotta vuokralla yli kymmenellä eri vuokranantajalla, et siinä oikein jää aiaa ylimääräisille vuosikatsastuksille.

      Lainaa

    76. Vilvas konna 22.8.2022 11:27
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Ärsyttää kuulla, että tommonen ihminen on ainakin kolmen perheen vuokranantaja... Nämä hänen omistamansa asunnot ovat vuokralaisten koteja. Vuokranantajalla ei ole mitään asiaa huoneistoon ilman asukkaan lupaa.

      Lainaa

    77. Muisteleva meduusa 13.7.2023 9:02
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Mulla oli ihana vuokranantaja, sopimuksessa oli, että heillä on lupa tiettynä viikonloppuna yöpyä asunnossa, kun kaupungissa on yks tapahtuma. En nyt mitenkää puunannu asuntoo kuntoon, vaan oli iha normaalissa kunnossa kun he meni sinne. Hän laittoi viestiä, että alkoi itkemään kun näki asunnon. Koska se oli niin hyvässä kunnossa, edellinen asukas oli tuhonnut kämpän ja hän oli siitä traumat saanut. Mutta kun nyt astui sisään, hän alkoi itkemään onnesta. Oli ostanut minulle terassille kalusteisiin uudet pehmusteet. Sanoin, että niinhän kuuluu toisen omaisuutta kunnioittaa, että enhän minä sitä asuntoa omista vaan lainaan, joten siitä pitää pitää huolta!

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: asunto, ilmoitus, käynti, varoitus, vesivahinko, vuokra, vuokralainen, vuokranantaja