Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 143

Oletko aina lausunut Rovaniemen väärin?
Naistenhuoneen ovi jäi auki, osa 143

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 93 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +711 (725 ääntä)
      Itse opin tänään, että Rovaniemi lausutaan kahdella n:llä sekä sen, ettei se pidäkään paikkaansa

      Lainaa

    2. Tulos: +172 (220 ääntä)
      Jokainen tankkaus on murha!

      Lainaa

    3. Tulos: +362 (384 ääntä)
      Jos ei saisi käyttää mitään mikä on ollut jossain vaiheessa osa eläintä niin tyhjiössähän silloin pitäisi elää. Kasvitkin ovat kaikki imeneet maasta kuolleista eläimistä peräisin olevia ravinteita.

      Lainaa

    4. Tulos: +357 (393 ääntä)
      Lisäyksenä edelliseen, ymmärtääkseni veganismin ideana on pikemminkin ettei käytetä mitään jonka tuottamiseksi on täytynyt vartavasten tappaa tai kiusata eläimiä.

      Lainaa

    5. Haikaileva metsämarja 11.2.2021 2:03
      Tulos: -17 (57 ääntä)
      Riikalle Vagisaania

      Lainaa

    6. Reseptivapaa dinosaurus 11.2.2021 3:53
      Tulos: +249 (275 ääntä)
      Hopotihoi, täältä tulee bakteerivaginoosi!

      Lainaa

    7. Tulos: +151 (213 ääntä)
      Useimmat asiat menevät pimppaan ihan fiilispohjalta.

      Lainaa

    8. apinaattori 11.2.2021 5:31
      Tulos: -333 (403 ääntä)
      Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani jolla on vankkka tahto tehdä maailmasta parempi paikka eläimille, kunhan veksu saa itse valita tavan. Jatkakaa toki mutta muistakaa sitten myös elää vegaanisesti, pellavapellot keväällä kasvamaan ja mukavan pehmeää vaatettahan siitäkin saa ihan kivasti tai sitten voi pukeutua kanellin upeaan risumekkoon ja kumis...eikun tuohivirsuihin. Kaikkialla on jotain öljypohjaista materiaalia joten.

      Lainaa

    9. Juureton kiivi 11.2.2021 6:33
      Tulos: +315 (363 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Niin koska on tosi huono asia jos haluaa tehdä edes vähän hyvää. Kyllä pitäisi ymmärtää että niin ei saa tehdä koska sinulla menee mieli pahaksi.

      Lainaa

    10. Tornipöllö 11.2.2021 6:48
      Tulos: +196 (202 ääntä)
      Henkilökohtaisesti en itse alkaisi kokkailemaan yhtään mitään, mikä olisi tarkoitus tunkea pilluun, ellen tietäisi tasan tarkkaan paljonko siihen tulee ja mitä. Ja silloinkin todennäköisesti harkitsisin kahdesti että pitäisikö sittenkin vaan hakea apteekista joku sopiva pilleri tai puikko. Mutta kukin tyylillään.

      Lainaa

    11. apinaattori 11.2.2021 7:03
      Tulos: -194 (232 ääntä)
      Juureton kiivi: Niin koska on tosi huono asia jos haluaa tehdä edes vähän hyvää. Kyllä pitäisi ymmärtää että niin ei saa tehdä koska sinulla menee mieli pahaksi.
      Ihan miten vaan tahdot ajatella, sinulla niinkuin minullakin on siihen oikeus. Ja ei, arvostan jokaista ihmistä joka pyrkii tekemään tästä pallostamme edes vähän paremman paikan elää niin eläimille kuin meille ihmisillekkin. Mutta jos huudetaan yhtä ja tehdään todellakin toista niin silloin on syytä miettiä siitä huuteluaan, ehkä korjata tekojaan tai ajatusmaailmaa saa ja mennä, ei yrittää, eteenpäin kaikkine toivon mukaan hyvien aikeineen kaikille elävälle. Eiks joo.

      Lainaa

    12. Muovailtava pulu 11.2.2021 7:12
      Tulos: -137 (233 ääntä)
      Mä oon vakavasti miettinyt, voiko vegaani syödä mitään. Kun ei lampaan villakaan käy, vaikka villan takia ei eläimiä tapeta. Kasvit kasvaa ulkona ja niissä on ötököitä, joita kuolee kun satoa korjataan kasveja pestään. Vadelmia ei nyt ainakaan, koska matoja kuolee varmasti. Metsän kasveja ei olisi olemassa ilman luonnoneläinten lannoitusta. Itte syön kyllä erittäin kasvispainotteisesti, joten en vähäksy kasvissyöntiä, vaan valikoiva ehdottomuus joskun saa miettimään. Koska tiedän saavani tähän vihaisia vastauksia, en lue kommentteja enempää.

      Lainaa

    13. Löydetty leijona 11.2.2021 7:23
      Tulos: -16 (82 ääntä)
      Huh, mitä herkkupalleroita on Riikalla tulossa. Antaa marinoitua siellä päivän, ja sitten pannun kautta lautaselle. Mr. Ällö ainakin tykkäisi. Toisaalta voihan noilla saada isännän kielijumpan paljon miellyttävämmäksi, kun sieltä tuleekin ihan uudenlaisia makuja. Onpa mulla sairas mieli.

      Lainaa

    14. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 11.2.2021 7:55
      Tulos: +193 (219 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Voi pyhä yksinkertaisuus! Kuten joku ylempänä mainitsikin, vegaanien tavoite olisi välttää elävien eläinten massakasvatus, -lahtaus ja hyväksikäyttö. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä fossiilien tai fossiilisten polttoaineiden kanssa. Ne ovat tekeytyneet öljyksi vuosituhansien saatossa eivätkä liity eläinten riistoon. Vegaanillakin voi olla vaikka kauriin sarvet kotonaan! 
      Ekologisuus on toinen kysymys. Sen vuoksi moni vältteleekin muoveja ja yksityisautoilua. Niiden käyttö ei silti ole lähtökohtaisesti mitenkään ristiriidassa eläinten kohteluun keskittyvän veganismin kanssa.

      Lainaa

    15. Tämmönen vihannes 11.2.2021 8:13
      Tulos: +171 (187 ääntä)
      Ihmisillä on paljonneri syitä ruveta vegaaniksi. Aika monella se on ekologisuus tai eläinten oikeudet. Vadelmapuskien matoja tuskin massatuotetaan tapettavaksi, toisin kuin suurfarmit lampaille. Jos porukka lakkaisi vetämästä taas hyperbolit kaakkoon asioista Toisekseen, se öljy on aika suurelta osin juurikin kasvimassaa. Ja minusta näin ihan sekaanina olisi tosi kiva jos kotimaista pellavaa olisi vaatteisiin paremmin saatavilla =)

      Lainaa

    16. Tulos: +152 (170 ääntä)
      Muovailtava pulu: Mä oon vakavasti miettinyt, voiko vegaani syödä mitään. Kun ei lampaan villakaan käy, vaikka villan takia ei eläimiä tapeta. Kasvit kasvaa ulkona ja niissä on ötököitä, joita kuolee kun satoa korjataan kasveja pestään. Vadelmia ei nyt ainakaan, koska matoja kuolee varmasti. Metsän kasveja ei olisi [...]
      Miksi edes kysyä, jos et aio lukea vastauksia?

      Lainaa

    17. Hiivaton tomaatti 11.2.2021 8:38
      Tulos: +124 (134 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Mitä helekuttia sää selität?

      Lainaa

    18. Askarruttava ankerias 11.2.2021 9:11
      Tulos: +133 (173 ääntä)
      Just: Miksi edes kysyä, jos et aio lukea vastauksia?
      Varmaan siksi, että ei edes haluta oppia. Halutaan vain irvailla muille. Ehkäpä vegaaneille irvailun takana on myös jostakin syvältä kumpuavaa syyllisyyden tunnetta omista elintavoista, joita ei kuitenkaan haluta muuttaa. Helpompaa on pilkata vegaaneja ja keksiä absurdeja selityksiä, miten vegaaninen elämäntapa olisi yhtä haitallista tai jopa haitallisempaa. Näin voi hyvin mielin jatkaa naudanlihapihvin pureskelua omantunnon ääni vaiennettuna.

      Lainaa

    19. Pohjaanpalanut papaija 11.2.2021 9:18
      Tulos: +147 (157 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Siis huomaa kyllä että et oo miettinyt.

      Lainaa

    20. Kilpaileva mansikka 11.2.2021 9:40
      Tulos: +107 (115 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]

      "Vankka tahto tehdä maailmasta parempi eläimille, kunhan saa itse valita tavan?" :D Kyllä, kaikki saa valita ite tavan. Oikeanlaisesta maailmanparantamisesta ei kuitenkaan saa mitään trademarkleimaa otsaan, vaan tavoitteena nimenomaan on tehdä maailmasta parempi paikka eläimille. Monet tekee valintoja, jotka tähtäävät samaan päämäärään olematta täysin vegaaneja. Vaikka valinta tai teko olisi kuinka pieni tahansa, se on askel kohti haluttua suuntaa eikä sen vaikutusta kumoa se vaikka ei noudattaisi 24/7 täyttä vegaaniutta.  Moni ihminen valitsee olla tukematta esim fossiilisten polttoaineiden tuotantoa tai tekee mahdollisimman muovittomia valintoja, mutta tällä ei ole mitään tekemistä vegaaniuden kanssa. Vegaani kyllä tiedostaa, että niin eläimet, ihmiset kuin kasvitkin kuolevat luonnosesti ja ovat kuolleet miljardien vuosien ajan. 

      Lainaa

    21. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 10:04
      Tulos: -31 (37 ääntä)
      Wtf: Jokainen tankkaus on murha!
      jokainen plussa tappaa kiinalaisen keuhkosyöpään (miinus tappaa kaksi.)

      Lainaa

    22. Tulos: +2 (14 ääntä)
      Oppia väärää tietoa 🤔

      Lainaa

    23. apinaattori 11.2.2021 10:14
      Tulos: +5 (19 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: jokainen plussa tappaa kiinalaisen keuhkosyöpään (miinus tappaa kaksi.)
      =====[✓%$ entäs nää? Vieläkö, voi vieläkö on toivoa?

      Lainaa

    24. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 10:14
      Tulos: -96 (116 ääntä)
      Juureton kiivi: Niin koska on tosi huono asia jos haluaa tehdä edes vähän hyvää. Kyllä pitäisi ymmärtää että niin ei saa tehdä koska sinulla menee mieli pahaksi.
      vegaaniudessa on se heikko puoli että kun heidänkin pitää saada oman ruokavalion mukaista einestä kaupasta tuottajille/ravintoloille jää kaksi vaihtoehtoa: tehdä 'pelkästään' lihattomat versiot vegetaristeille/niille jotka vain haluavat vähentää lihan kulutustaan & omat sörsselit vegaaneille tai sitten tehdä kaikki kasvisvaihtoehdot vegaanien vaatimusten mukaan.

      Lainaa

    25. Vakavarainen alpakka 11.2.2021 10:32
      Tulos: +85 (95 ääntä)
      Helena taisi saada kurkistuksen suomen kielen ihmeelliseen maailmaan, jossa joillakin sanoilla on ääntämisessä jäännöslopukkeita. Esimerkiksi sana sadetakki kuulostaa puhuttuna "sadettakki" tai tervetuloa "tervettuloa". Sanassa Rovaniemi ei tällaista kyllä taida olla.

      Lainaa

    26. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 10:34
      Tulos: -96 (120 ääntä)
      täällä sitä halstrataan vegaaniuden kritisoijia siitä ettei kiinnosta keskustella asiallisesti, mutta sitten kun joku yrittää keskustella asiallisesti sataa miinuksia argumentoinnin sijaan, vähän haiskahtaa tekopyhyys...

      Lainaa

    27. Proteiiniton hiiri 11.2.2021 10:38
      Tulos: +97 (117 ääntä)
      apinaattori: Ihan miten vaan tahdot ajatella, sinulla niinkuin minullakin on siihen oikeus. Ja ei, arvostan jokaista ihmistä joka pyrkii tekemään tästä pallostamme edes vähän paremman paikan elää niin eläimille kuin meille ihmisillekkin. Mutta jos huudetaan yhtä ja tehdään todellakin toista niin silloin on syytä [...]
      Eli sinun mielestäsi siis vegaanius on täysin turhaa ja hypokraattista, jos ihminen ei ole valmis muuttamaan keskelle metsää asumaan jossain risumajassa välttääkseen käyttämästä mitään eliöpohjaisia tuotteita? Miten hyvät näköalat sieltä sun norsunluutornista on? Nyt oli kyllä sellaista älyttömyyttä ettei ole ihan vähään aikaan tullut vastaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +20 (28 ääntä)
      Vuohi: Jos ei saisi käyttää mitään mikä on ollut jossain vaiheessa osa eläintä niin tyhjiössähän silloin pitäisi elää. Kasvitkin ovat kaikki imeneet maasta kuolleista eläimistä peräisin olevia ravinteita.
      Kivi-, rauta- ja pronssikaudet olisivat silloin kovia sanoja kun suurin osa mineraaleista ja metalleista ei ole koskaan nähnytkään eläintä. Tosin luulen että elimistö antaa äkkiä vastalauseita kun yrittää huuhtoa metallisilppua kivipölyllä ruokatorveen.

      Lainaa

    29. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 10:44
      Tulos: -30 (40 ääntä)
      Toj Karin: Kivi-, rauta- ja pronssikaudet olisivat silloin kovia sanoja kun suurin osa mineraaleista ja metalleista ei ole koskaan nähnytkään eläintä. Tosin luulen että elimistö antaa äkkiä vastalauseita kun yrittää huuhtoa metallisilppua kivipölyllä ruokatorveen.
      jostainhan se ihmisen jalostaminen teräsmi-eikun henkilöksi on aloitettava

      Lainaa

    30. Captain Obvious 11.2.2021 10:59
      Tulos: +25 (33 ääntä)
      Helena ei ole oppinut tänään kovin paljoa.

      Lainaa

    31. Kiltti tyttö 11.2.2021 11:57
      Tulos: +70 (92 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: täällä sitä halstrataan vegaaniuden kritisoijia siitä ettei kiinnosta keskustella asiallisesti, mutta sitten kun joku yrittää keskustella asiallisesti sataa miinuksia argumentoinnin sijaan, vähän haiskahtaa tekopyhyys...
      Heti kun tulee ensimmäinen asiallinen kritiikki, täältä saa kyllä argumentteja. Sitä ensimmäistä odotellessa...

      Lainaa

    32. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 12:46
      Tulos: -50 (62 ääntä)
      Kiltti tyttö: Heti kun tulee ensimmäinen asiallinen kritiikki, täältä saa kyllä argumentteja. Sitä ensimmäistä odotellessa...
      mitähän vikaa omassani sitten oli?

      Lainaa

    33. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 12:53
      Tulos: -50 (76 ääntä)
      otetaan esimerkiksi kananmunat, jos pointtina on eläinten hyvinvointi, miksi kampanjoida kananmunien käyttöä vastaan kun vapaan kanan munien puolesta kampanjointi saisi enemmän kannatusta & saisi huomattavasti todennäköisemmin positiivisia muutoksia aikaan?

      Lainaa

    34. Aivoton susi 11.2.2021 12:57
      Tulos: -14 (44 ääntä)
      Vuohi: Lisäyksenä edelliseen, ymmärtääkseni veganismin ideana on pikemminkin ettei käytetä mitään jonka tuottamiseksi on täytynyt vartavasten tappaa tai kiusata eläimiä.
      Mutta sittenhän vegaani saisi syödä luonnollisen kuoleman kohdanneen eläimen.

      Lainaa

    35. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 11.2.2021 13:05
      Tulos: +70 (76 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: vegaaniudessa on se heikko puoli että kun heidänkin pitää saada oman ruokavalion mukaista einestä kaupasta tuottajille/ravintoloille jää kaksi vaihtoehtoa: tehdä 'pelkästään' lihattomat versiot vegetaristeille/niille jotka vain haluavat vähentää lihan kulutustaan & omat sörsselit vegaaneille tai [...]
      Onneksi emme elä monopolitaloudessa, vaan yksi yritys saa tehdä halutessaan vegaanituotteita, toinen vegetuotteita, kolmas vaikkapa lihatuotteita! Kaikkia löytyy ja parhaan ratkaisun mukaan mennään. Ravintoloiden kannattaa suunnitella, miten vegeruuasta saa tarvittaessa vegaanisen, mutta tuottajilla ei ole samaa ongelmaa: vegaanithan voivat edelleen syödä vaikkapa papuja ja linssejä.

      Lainaa

    36. Kokomusta riikinkukko 11.2.2021 13:26
      Tulos: -59 (79 ääntä)
      Juureton kiivi: Niin koska on tosi huono asia jos haluaa tehdä edes vähän hyvää. Kyllä pitäisi ymmärtää että niin ei saa tehdä koska sinulla menee mieli pahaksi.
      Tämä ehdottomuushan on opittu mm. feministeiltä. Se on joko tai, ei mitään siltä väliltä.

      Lainaa

    37. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 13:31
      Tulos: -48 (54 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): Onneksi emme elä monopolitaloudessa, vaan yksi yritys saa tehdä halutessaan vegaanituotteita, toinen vegetuotteita, kolmas vaikkapa lihatuotteita! Kaikkia löytyy ja parhaan ratkaisun mukaan mennään. Ravintoloiden kannattaa suunnitella, miten vegeruuasta saa tarvittaessa vegaanisen, mutta tuottajilla [...]
      omien havaintojen mukaan kaupat ovat allergisia suurelle valikoimalle 'samoja' tuotteita (paitsi tietysti silloin kun ketjun omalle kilpailijoiden tuotteiden kanssa identtiselle halpatuotteelle pitää löytää hyllymetri tilaa-) jolloin on vaarana että kauppias ottaa valikoimaan pelkästään vegaanituotteita & kerran kokeiltuaan lihansyöjä päättää palata lihansyöntiin, kun vegaani tuottajien näkökulmasta näyttää myyvän vegeä paremmin on arvattavissa mihin tuotanto tulevaisuudessa painottuu. Toinen kauppias taas pakkaa hyllyyn vähän kumpaakin sorttia & ottaa niille tilan joltain muulta tuotteelta samaan aikaan kun vieressä on samalta tehtaalta tullutta viiden eri tuotemerkin alla kymmenessä erilaisessa rasiassa olevaa sikanautajauhelihaa joista puolet menee taas huomenna roskiin.

      Lainaa

    38. Pelkäämätön soturi 11.2.2021 13:58
      Tulos: +39 (59 ääntä)
      Muovailtava pulu: Mä oon vakavasti miettinyt, voiko vegaani syödä mitään. Kun ei lampaan villakaan käy, vaikka villan takia ei eläimiä tapeta. Kasvit kasvaa ulkona ja niissä on ötököitä, joita kuolee kun satoa korjataan kasveja pestään. Vadelmia ei nyt ainakaan, koska matoja kuolee varmasti. Metsän kasveja ei olisi [...]
        "Voiko vegaani syödä mitään, kun ei lampaan villakaan käy". Vahinko että et aio lukea kommentteja, koska haluaisin kysyä miksi ihmeessä syöt lampaanvillaa...
        Loogisesti vegaani voisi syödä luonnostaan kuolleen eläimen, ihan samaan tapaan kun heidän pyörissään tosiaan ei ole puisia renkaita. Herää vain kysymys, kuka haluaa syödä luonnostaan kuolleen eläimen? 
        On aivan puusta revittyä arvostella sitä että vegaaneille on tuotteet erikseen, niinhän kaikille on. Kyllähän kaikki saavat tilata/ ostaa mitä haluavat, ei tarvitse syödä kanaa hunajamarinadissa jos haluaa syödä nautaa pippurikastikkeessa. Miksi vegaanien pitäisi syödä sitä mitä muutkin, kun ei ole mitään konsensusta siitä, mitä muutkin syövät?
        Miksi kannattaisi jättää kananmunat kokonaan väliin, sen sijaan että tuuppaisi tuotantoa vastuullisempaan suuntaan ostamalla vapaan ulkokanan munia, koska munantuotanto realistisesti ottaen ei tule loppumaan... en minä tiedä, voisiko joku vegaani avata?

      Lainaa

    39. Kekseliäs mandariini 11.2.2021 14:04
      Tulos: +71 (83 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: otetaan esimerkiksi kananmunat, jos pointtina on eläinten hyvinvointi, miksi kampanjoida kananmunien käyttöä vastaan kun vapaan kanan munien puolesta kampanjointi saisi enemmän kannatusta & saisi huomattavasti todennäköisemmin positiivisia muutoksia aikaan?
      Useimmat vegaanit eivät kampanjoi yhtään mitään. Ei vegaanius ole mikään mielenosoitus, vaan se on tapa syödä/elää. Jotkut haluavat vaikuttaa asioihin kampanjoimalla, toiset taas tekemällä itse omalta osaltaan muutoksia. Molemmat tavat ovat sallittuja, eikä kampanjointi ole yhtään oikeampi tapa tehdä sitä. Eikä toinen tapa edellytä toista. Eikä niiden vapaiden kanojenkaan olosuhteet välttämättä kovin ihanteellisia ole. Melko eettisiä munia taitaa saada kasvattamalla omat kanansa ja pitämällä niistä hyvää huolta.

      Lainaa

    40. Tulos: +58 (70 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: vegaaniudessa on se heikko puoli että kun heidänkin pitää saada oman ruokavalion mukaista einestä kaupasta tuottajille/ravintoloille jää kaksi vaihtoehtoa: tehdä 'pelkästään' lihattomat versiot vegetaristeille/niille jotka vain haluavat vähentää lihan kulutustaan & omat sörsselit vegaaneille tai [...]
      Miten mainitsemasi asia on heikko puoli? Itse ainakin olen iloinen, että omassa lähikaupassa on suuri valikoima ja varmasti jokaiselle jotalkin. Ravintolat nyt ovat iät ja ajat joutuneet varautumaan mitä ihmeellisempiin ruokavalioihin ja allergioihin, joten eivätköhän he osaa tehdä kasvisruuasta vegaanisen tarvittaessa.
      Lisäksi sanot, että tuottajille/ravintoloille jää vain kaksi vaihtoehtoa. Ei siinä mitään vaihtoehtoja tarvita, jokainen tekee niin kuin haluaa tehdä. Jos joku yritys haluaa tehdä vain vegaanisia tuotteita, on se heidän asia. Luulisin, että suuri osa haluaa kuitenkin tehdä jokaisella jotain, enkä näe tässä mitään heikkoa puolta.

      Lainaa

    41. Parkitsematon sirkka 11.2.2021 17:02
      Tulos: -1 (13 ääntä)
      Wtf: Jokainen tankkaus on murha!
      On kyllä, mutta eri tavalla kuin postauksessa.

      Lainaa

    42. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 17:22
      Tulos: -46 (54 ääntä)
      Janskuli: Miten mainitsemasi asia on heikko puoli? Itse ainakin olen iloinen, että omassa lähikaupassa on suuri valikoima ja varmasti jokaiselle jotalkin. Ravintolat nyt ovat iät ja ajat joutuneet varautumaan mitä ihmeellisempiin ruokavalioihin ja allergioihin, joten eivätköhän he osaa tehdä kasvisruuasta [...]
      tuossa se juju juuri onkin kun omien havaintojen mukaan kauppiailla on paha tapa nimenomaan karsia valikoimista 'samanlaiset' tuotteet mahdollisimman vähiin (ainoina poikkeuksina ketjujen omat merkit identtisten/parempilaatuisten muiden merkkien rinnalla, sekä sikanautajauheliha ja/tai broilerin suikaleet viidessä eri pakkauskoossa per valmistaja, joita niitäkin on pikkumarketissakin kolme ja isommissa kaupoissa kymmenen), kun K-Marketin kauppias saa asiakkaalta palautteen että haluttaisiin kasvisvaihtoehtoja lihan rinnalle niin kauppias katsoo hyllyä, on olevinaan näkemättä kaikkia niitä sataan eriväriseen lootaan pakattuja jauhelihoja ja broilerin suikaleita, raivaa tilaa yhdelle kasvisperäiselle tuotteelle (koskematta jauhelihoihin ja broilerinsuikaleisiin-) jättämällä seuraavasta tilauksesta jotain pois (yleensä tuotteen jota ei ole kaupan valikoimassa toiselta valmistajalta-) ja sitten päättää että vegaaninen on kasvisperäisistä se turvallisempi vaihtoehto, se yksi asiakas saattaa olla tyytyväinen (tai sitten ei jos kauppiaan valitsema tuote ei ollutkaan se mitä asiakkaalla oli mielessä-) mutta onkohan kukaan muu?

      Lainaa

    43. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 17:26
      Tulos: -43 (55 ääntä)
      ainiin sitten vielä tuo "Ei siinä mitään vaihtoehtoja tarvita, jokainen tekee niin kuin haluaa tehdä. Jos joku yritys haluaa tehdä vain vegaanisia tuotteita, on se heidän asia. Luulisin, että suuri osa haluaa kuitenkin tehdä jokaisella jotain, enkä näe tässä mitään heikkoa puolta." Eikös tässä ole tarkoitus pelastaa Maailma vähentämällä lihansyöntiä? Hese lykkää markkinoille isolla metelillä "Veke" -tuoteperheen ja ampuu itseään jalkaan alkamalla tehdä siitä vegaanisen & sitten unohtaakin vaihtaa Veke juustohampurilaiseen maidottoman juuston jolloin vegaanit ei osta kuten ei osta lihansyöjätkään kuin sen yhden kerran.

      Lainaa

    44. Pesemätön kobra 11.2.2021 17:34
      Tulos: +9 (45 ääntä)
      Veganismin vertaaminen feminismiin oli siltä osin osuva, että kumpikin on toimintatapana ja ajatusmallina ehdottomasti kannatettava. Kuitenkin molemmissa on jo rakenteellisesti melkoinen polarisaatio, jonka vuoksi ihmiset jakautuvat/jaetaan helposti "meihin ja niihin". Joissakin tämä kahtiajakoa herättää voimakkaita tuntemuksia. Ihan tavallinen tasa-arvon edistäminen saattaa kiukuttaa jotakuta kuten myös kasvisruokavalion noudattaminen saattaa ärsyttää suunnattomasti lihansyöjää, vaikka tämä vegaani ei toisi sitä mitenkään esiin saati saarnaisi. On tietenkin syytä itsetutkiskeluun, jos oikeasti pää hajoaa edellisessä kappaleessa mainitulla tavalla. Samaan hengenvetoon sanoisin silti, että kyllä niin feministien kuin vegaanien piiristä nousee yhtä lailla ääriaineksia, joiden toimintaa en katso hyvällä. Miesten olemassaolon kutsuminen toksiseksi maskuliinisuudeksi tai veganismin äärimuotojen / saarnamisen kritiikin leimaaminen "huonoksi omaksitunnoksi" ovat ehdottomuudessaan huono suuntaus. Ylipäätään olennaista olisi nähdä muissa ensisijaisesti se hyvä, suurin osa kuitenkin tahtoo muille pelkkää hyvää. Liian kyyninen feministi/vegaani ei tällaiseen pysty, vaan heiluttaa leimakirvestään kaikkialle. Se taas johtaa asioiden polarisoitumiseen entisestään.

      Lainaa

    45. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 17:36
      Tulos: -38 (54 ääntä)
      Kekseliäs mandariini: Useimmat vegaanit eivät kampanjoi yhtään mitään.
      Kuka sitä sitten tekee? ET:tkö?

      Lainaa

    46. Kiltti tyttö 11.2.2021 18:07
      Tulos: -10 (20 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: mitähän vikaa omassani sitten oli?
      Sinulta näin vain sen ravintoloita ja tuottajia koskevan kommentin, eikä se tosiaan ollut epäasiallinen. Ei tosin mielestäni myöskään kovin olennainen keskustelun kannalta, mutta olet oikeassa, ja onneksi sait myös argumentoivia vastauksia.

      Lainaa

    47. Neuleeton bataatti 11.2.2021 18:16
      Tulos: +6 (38 ääntä)
      Pelkäämätön soturi:   "Voiko vegaani syödä mitään, kun ei lampaan villakaan käy". Vahinko että et aio lukea kommentteja, koska haluaisin kysyä miksi ihmeessä syöt lampaanvillaa...   Loogisesti vegaani voisi syödä luonnostaan kuolleen eläimen, ihan samaan tapaan kun heidän pyörissään tosiaan ei ole puisia renkaita. [...]
      Lampaan villaan viitaten - Tavanomaiset D3-vitamiinivalmisteet valmistetaan lampaanvillan rasvasta, joten ne eivät ole vegaanisia. Onneksi nykyään saa myös jäkälästä tai merilevästä tehtyjä d-vitamiinivalmisteita, jotka eivät ole  sen kalliimpia kuin eläinperäisetkään.
      Voisi kai sen luonnostaan kuolleen eläimen syödä, jos on vegaani siksi ettei tahdo tukea tehotuotantoa tai tappaa eläintä ruuaksi - mutta moni on myös siitä syystä vegaani, että tuntee empatiaa eläimiä kohtaan eikä näe niitä ruokana. Silloin sitä eläintä ei tahdo syödä vaikka se olisi kuollut luonnollisista syistä.
      Jos on pakko ostaa munia, mieluummin tietysti vapaan kanan munia. Jos ajatellaan ettei se munantuotanto kumminkaan lopu, niin ei kai se lopukaan. Kananmunat eivät ole kenellekään elintärkeitä tuotteita. Ilman munia voi myös leipoa. Koska en tarvitse munia mihinkään, en halua ostaa niitä ollenkaan. Vapaan kanan munat tulevat lattiakanaloista.  Yhdellä osastolla kanoja voi olla jopa 16 000 ja 1m2 alueella saa elää 9 kanaa. Tämä ei ole yhtä paha juttu kuin häkit, mutta ei kana pääse tuollaisessa ympäristössä elämään kuten sen olisi luontaista. Kanat myös tapetaan kun ne eivät tuota enää tarpeeksi munia, vaikka niillä olisi elinaikaa jäljellä. Itseäni myös ällöttää se, että söisin kanan kuukautisia. Koska kananmuna on se kanan munasolu.

      Lainaa

    48. Käsitetty poro 11.2.2021 18:52
      Tulos: +26 (34 ääntä)
      apinaattori: Ihan miten vaan tahdot ajatella, sinulla niinkuin minullakin on siihen oikeus. Ja ei, arvostan jokaista ihmistä joka pyrkii tekemään tästä pallostamme edes vähän paremman paikan elää niin eläimille kuin meille ihmisillekkin. Mutta jos huudetaan yhtä ja tehdään todellakin toista niin silloin on syytä [...]
      Kas näin vaihtui mielipiteesi aika nopeasti. Aiemmassa viestissäsi nimenomaan pahoitit mielesi siitä että joku pyrkii tekemään pallostamme vähän paremman paikan. Olisi pitänyt viedä koko juttu äärimmilleen. Nyt arvostatkin niitä samoja ihmisiä ja kirjoitat täysin eri asiasta. Ei kai kukaan ole puolustellut niitä jotka sanovat yhtä ja tekevät toista.

      Lainaa

    49. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 11.2.2021 19:08
      Tulos: +44 (52 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: tuossa se juju juuri onkin kun omien havaintojen mukaan kauppiailla on paha tapa nimenomaan karsia valikoimista 'samanlaiset' tuotteet mahdollisimman vähiin (ainoina poikkeuksina ketjujen omat merkit identtisten/parempilaatuisten muiden merkkien rinnalla, sekä sikanautajauheliha ja/tai broilerin [...]
      Mun lähikaupoissa ainakin on lakto-ovovegetaariset ja vegaaniset nugetit, suikaleet ja puikot onnellisesti yhdessä hyllytilaa jakamassa (prisma ja k-supermarket). Omien havaintojen mukaan sanomasi ei siis pidä paikkaansa.
      Näin kasvissyöjänä oon muuten vedelly Hesen Juusto-Vekejä aika kunnioitettavan määrän. Ruokavalioita on monenlaisia.

      Lainaa

    50. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 19:37
      Tulos: -34 (42 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): Mun lähikaupoissa ainakin on lakto-ovovegetaariset ja vegaaniset nugetit, suikaleet ja puikot onnellisesti yhdessä hyllytilaa jakamassa (prisma ja k-supermarket). Omien havaintojen mukaan sanomasi ei siis pidä paikkaansa. Näin kasvissyöjänä oon muuten vedelly Hesen Juusto-Vekejä aika kunnioitettavan määrän. Ruokavalioita on monenlaisia.
      omassa lähikaupassa on toinen tilanne, mitä tulee juusto-vekejen syöntiin, vegaani ja kasvissyöjä eivät ole sama asia kuten tietänet (kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja jne.) puhuin nimenomaan siitä miten Hese kusi homman yrittämällä tehdä vegaanisen tuotteen (todisteena VEGAANINEN majoneesi tavallisen sijaan joka kelpaa ainakin joillekin vegetaristeille) mutta unohtikin sitten vaihtaa sen cheddar-viipaleen maidottomaan.

      Lainaa

    51. Turun Murre 11.2.2021 20:00
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      Vakavarainen alpakka: Helena taisi saada kurkistuksen suomen kielen ihmeelliseen maailmaan, jossa joillakin sanoilla on ääntämisessä jäännöslopukkeita. Esimerkiksi sana sadetakki kuulostaa puhuttuna "sadettakki" tai tervetuloa "tervettuloa". Sanassa Rovaniemi ei tällaista kyllä taida olla.
      Sadetakki, tervetuloa tai vaikkapa sydämet osataan sentään useimmiten kirjoittaa oikein, mutta surullisen usein näkee kirjoitettavan oleppa hyvä, katsoppa tänne, anna meillekkin, minullekko sanoit jne.

      Lainaa

    52. Luottokelvoton tiikeri 11.2.2021 21:34
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: omassa lähikaupassa on toinen tilanne, mitä tulee juusto-vekejen syöntiin, vegaani ja kasvissyöjä eivät ole sama asia kuten tietänet (kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja jne.) puhuin nimenomaan siitä miten Hese kusi homman yrittämällä tehdä vegaanisen tuotteen (todisteena VEGAANINEN majoneesi [...]
      Se että sinun lähikaupassa tarjonta tuotteissa heikkenee kun vegaaniruokia tulee valikoimaan, ei ole yhtäläisyysmerkki että näin olisi kaikissa kaupoissa tai edes suurimmassa osassa kauppoja.
      Tätä sinun Hese esimerkkiä en edes tajunnut miten tämä liittyy alkuperäiseen kritiikkiisi, että vegaaniruokien tarjoaminen on huonoa tai heikentää tarjontaa.
      Lisäksi vapaan kanan munat eivät ole erityisen eettisiä vaan kanat elävät yleensä ahtaissa oloissa, jos jotain kannattaisi markkinoida tai suosia niin ulko- tai luomukanaloista tulleita. Mutta kuten sanottu jokainen tehköön omat valintansa ja syököön mitä syö.

      Lainaa

    53. Luottokelvoton tiikeri 11.2.2021 21:35
      Tulos: +29 (39 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Vegsu ja veksu sanat heti kieltoon.

      Lainaa

    54. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 22:11
      Tulos: -35 (43 ääntä)
      Luottokelvoton tiikeri: Tätä sinun Hese esimerkkiä en edes tajunnut miten tämä liittyy alkuperäiseen kritiikkiisi, että
      tarkoitin sitä että kauppiaat ja muut yrityspamput ovat usein idiootteja ja onnistuvat kusemaan hyvältä vaikuttaneet asiat. Hesburger on ilmoittanut tavoitteekseen kasvisperäisen ruoan osuudeksi tulevaisuuden myynnistään 50% tarkoitusperänä ilmastovastuullisuus tjms. se että Hese lähti tekemään kasvisjuustohampurilaista vaihtoehdoksi perinteiselle juustohampurilaiselle oli ideana ihan kelvollinen, mutta kun oli pakko ottaa se ylimääräinen askel ja tehdä siitä vegaaninen (se vegaanimajoneesi ei ole mistään kotoisin-) ja sitten unohtaa että vegaaninen tarkoittaa paitsi "ei kananmunaa", myös "ei maitotuotteita", niin nyt on tuote jota ei voi myydä vegaaneille ja jota voi olla hankala myydä myös muille sen kelvottoman majoneesin takia (se härkäpapupihvi ei ole hyvä eikä huono.) Toisin sanoen, jos tavoite on jo valmiiksi hankalasti saavutettavissa ei mielestäni pitäisi vaikeuttaa asioita entisestään asettamalla riman vielä vähän korkeammalle, vituiksi se kuitenkin menee.

      Lainaa

    55. Kipeä karjalanpiirakka 11.2.2021 22:42
      Tulos: -6 (20 ääntä)
      Siis eihän tuossa pimppivoidejutussa mitään "kokkailla", vaan kirjoittaja käytännössä aikoo laittaa kuiville limakalvoille rasvaa (kookos- ja auringonkukkaöljyä sekä kaakaovoita). Ja niihin uutettuja yrttejä (siis noi kasvit on lilluteltu öjyssä ja sitten siivilöity pois). Ihan samoja aineksia on ihan monissa apteekkituotteissakin. Kookosöljy on ihan parasta kuiville limakalvoille, minulle on sitä lääkärikin suositellut.

      Lainaa

    56. Pohjaanpalanut papaija 11.2.2021 23:08
      Tulos: +30 (40 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: [...]se että Hese lähti tekemään kasvisjuustohampurilaista vaihtoehdoksi perinteiselle juustohampurilaiselle oli ideana ihan kelvollinen, mutta kun oli pakko ottaa se ylimääräinen askel ja tehdä siitä vegaaninen (se vegaanimajoneesi ei ole mistään kotoisin-) ja sitten unohtaa että vegaaninen tarkoittaa paitsi "ei kananmunaa", myös "ei maitotuotteita", niin nyt on tuote jota ei voi myydä vegaaneille ja jota voi olla hankala myydä myös muille sen kelvottoman majoneesin takia (se härkäpapupihvi ei ole hyvä eikä huono.)[...] 
      Eiköhän hesellä ole eurolleen ja sentilleen tiedossa, miten kannattava idea tuo oli. Uskoisin että juustoveke tuli veken rinnalle juuri siksi, että niin moni sekasyöjäkin tykästyi siihen ja ehkäpä juustoversiota jopa toivottiin.

      Lainaa

    57. Varottava koala 11.2.2021 23:25
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: tuossa se juju juuri onkin kun omien havaintojen mukaan kauppiailla on paha tapa nimenomaan karsia valikoimista 'samanlaiset' tuotteet mahdollisimman vähiin (ainoina poikkeuksina ketjujen omat merkit identtisten/parempilaatuisten muiden merkkien rinnalla, sekä sikanautajauheliha ja/tai broilerin [...]
      Valikoimasta valitettavasti päättää myös ketju ja esimerkiksi juuri nämä mainitsemasi kanasuikaleet ja jauhelihat on niitä tuotteita, joita kauppias ei välttämättä pysty itse tiputtamaan valikoimasta kun järjestelmä aktivoi sen taas uudelleen tai joku tulee linjoja pitkin et hei nää kuuluu ketjun valikoimaa niin nämä täytyy olla hyllyssä joka kaupassa. Toki kauppias pystyy vaikuttamaan valikoimaan, mutta valitettavasti enimmäkseen juuri näiden "erikoisempien" tuotteiden kohdalla. Ja koska niillä tuotteilla on pienempi menekki ne useimmiten myös saavat helpommin lähtöpassit hyllystä paremmin myyvien tuotteiden tieltä.

      Lainaa

    58. Mäntylahti-Piiras 11.2.2021 23:33
      Tulos: -30 (40 ääntä)
      Pohjaanpalanut papaija: Eiköhän hesellä ole eurolleen ja sentilleen tiedossa, miten kannattava idea tuo oli. Uskoisin että juustoveke tuli veken rinnalle juuri siksi, että niin moni sekasyöjäkin tykästyi siihen ja ehkäpä juustoversiota jopa toivottiin.
      taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.

      Lainaa

    59. Tulos: +29 (43 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Ehkäpä hyvänmakuinen majoneesi ilman kananmunaa on helpompi tai halvempi toteuttaa, kuin vegaanijuusto. 
      Vegaanimajoneesi = yksi eläinperäinen tuote vähemmän. 
      Sinun logiikallasi voisi lyödä vaikka lihat suoraan pöytään, jos juustossa kerta on maitoa. 

      Lainaa

    60. Tulos: -8 (28 ääntä)
      Tiedän vegaaneja jotka ovat sanoneet että vegaani yhteisössä oleminen tuntuu kuin kilpailulta siitä kuka on eettisin, eläinystävällisin ja vegaanein. Ihan sama mitä teet ja miten vegaani olet niin aina jonkun mielestä teet sen väärin tai et ole vegi tarpeeksi hyvin. Obligatory: Tiedän ei kaikki vegaanit ole tälläisiä, vain se ärsyttävän äänekäs osa.

      Lainaa

    61. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 11.2.2021 23:58
      Tulos: +32 (38 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Se järki, että juustohampparin himoajan kaipaaman tyydyttävän vegejuuston löytäminen sopuhintaan on 100 % vaikeampaa kuin käyttää valmiiksi olemassa olevia juustoja. Näin juustohamppari voi maittaa sellaisenaan kaikille muille, paitsi vegaaneille (jotka hesen asiakaskunnasta tuskin muodostavat valtavaa osuutta). Vegaaneillekin kuitenkin löytyy hyvin vaihtoehtoja: normiveke, kasvistortilla, juustoveke ilman juustoa. Lisäksi mihin tahansa hampurilaiseen voi lisäksi vaihtaa majoneesit ja soijatikut pihvin tilalle. Nyt on yksi laktovegetaarinen hamppari, mutta sitä ei saisi olla? Eikö just ollut huono asia, että vegaaniset ja muut kasvisruuat eivät voi elää rinnakkaiseloa? Taisin ruokkia trollia juustovekeillä?

      Lainaa

    62. Tulos: +8 (14 ääntä)
      apinaattori: Enpä ole juuri noita vegaaniasioita miettinyt mutta nyt on ihan pakko kysyä et kuis nyt vegsut? Kyllähän jos oikeasti vegaanisesti eläisitte niin kovin olisi ankeaa elämänne mutta tuohan on kuin uskonto, napsitaan vaan parhaat palat jotka sopivat itsensä ajatusmalliin ja voilaa meillä on vegaani [...]
      Kumisaappaat käy. Luonnonkumi on kumipuun mahlaa.

      Lainaa

    63. Pohjaanpalanut papaija 12.2.2021 2:22
      Tulos: +36 (42 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Oletko tietoinen siitä, että voit tilatessa pyytää muutoksia tuotteeseen? Vaikka että saisinko vegemajon tilalle tavallista? Koko tämä sun räntti vaikuttaa siltä, että olet sekoittanut oman makumieltymyksesi johonkin suuremman luokan ihmisoikeuskysymykseen.
      Moni korvaa eläinperäiset tuotteet jos vain kelvollinen korvike löytyy, mutta vegejuustot ovat vielä toistaiseksi aika onnettomia. Siksi on järkevää että juustovekessä on kaikki muu vegaanista paitsi se nimessä mainittu juusto. 

      Lainaa

    64. Kekseliäs mandariini 12.2.2021 6:17
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      NootNoot: Tiedän vegaaneja jotka ovat sanoneet että vegaani yhteisössä oleminen tuntuu kuin kilpailulta siitä kuka on eettisin, eläinystävällisin ja vegaanein. Ihan sama mitä teet ja miten vegaani olet niin aina jonkun mielestä teet sen väärin tai et ole vegi tarpeeksi hyvin. Obligatory: Tiedän ei kaikki vegaanit ole tälläisiä, vain se ärsyttävän äänekäs osa.
      Eikä tarvitse näköjään olla edes vegaaniyhteisössä. Täälläkin ilmeisesti ihan sekasyöjät ottavat hyvin vahvasti kantaa siihen, kuinka tuntemattomat ihmiset ovat vegaaneja väärin ja kuinka heille tehdään ruokakin väärin.

      Lainaa

    65. Kutsumaton sotilas 12.2.2021 7:03
      Tulos: +16 (28 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Siis... oletko nyt sitä mieltä että ei voi oottaa maidotonta tuotetta, koska jossain tuotteessa on kananmunaa? Ja olet sitä mieltä että tämä on nyt ihan loppuun saakka mietitty argumentti? Kas tässä aiemmin laitettu vastaus vastaavaan aivopieruun: Niin koska on tosi huono asia jos haluaa tehdä edes vähän hyvää. Kyllä pitäisi ymmärtää että niin ei saa tehdä koska sinulla menee mieli pahaksi.

      Lainaa

    66. Kekseliäs mandariini 12.2.2021 7:15
      Tulos: +34 (40 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Jos ihminen haluaa syödä juustoa, mutta ei halua syödä kananmunaa, niin silloin hän voi syödä tuotteen, jossa näin on. Eivät kaikki kasvissyöjät ole vegaaneja. Eivätkä kaikki sekasyöjät karta kasvisruokaa. Monet ihmiset jopa tykkäävät vaihtelusta ruokavaliossaan, joten he voivat syödä välillä kananmunaa ja välillä ei. Tämän pitäisi olla normaalia. Vegaaninen majoneesi on ihan yhtä hyvää kuin tavallinen (minun mielestäni, jos olet eri mieltä, niin ole, mutta uskon myös ainakin jonkun muun ajattelevan kanssani samalla tavalla). Jos minulla siis on kaksi yhtä hyvää tuotetta, niin miksi en valitsisi sitä eettisempää ja ilmastoystävällisempää, vaan haluaisin nimenomaan sen eläinten oikeuksia polkevan ja vähemmän ilmastoystävällisemmmän? Vegaaninen juusto taas ei ole hyvää. Jos minun pitää valita oma mieltymykseni ja eläinten/ilmaston oikeudet, niin valitsen omat mieltymykseni. Olen siis lähes yhtä itsekäs kuin sinä, mutta sillä erolla, että silloin kun minun etuni ei ole ristiriidassa muiden etujen kanssa, ajattelen myös muiden etuja. Jostain syystä sitä, että yritän ajatella myös muita on huono asia, jos en täysin tyrmää omia halujani, mutta pelkästään omien halujensa ajatteleminen on ihan ok, vaikka se kuinka polkisi muita. Miksi sinua häiritsee näin paljon toisten ihmisten syöminen? Päteekö sama ehdottomuus myös siihen, että jos syö lihaa, ei saa syödä kasviksia, koska kuitenkin syö jo lihaa, joten siinä ei ole mitään järkeä. Vai onko sekasyöjiltä kiellettyä vain vegaaninen ruoka? Entä vain kasvisruoka, joka ei ole vegaanista? Vai saako kukaan syödä kasvisruokaa, joka ei ole vegaanista? Suurin osa ihmisistä on sekasyöjiä, jotka syövät ihan ongelmitta kaikkea, myös sitä vegaanista, vaikka sen käsittäminen tuntuukin olevan joillekin vaikeaa. Meillä tehdään kotona välillä vegaanista ruokaa, välillä kasvisruokaa, välillä kala- tai liharuokaa, välillä leivotaan kananmunattomasti, välillä käytetään kananmunia, välilllä käytetään kauramaitoa, välillä tavallista ja niin edelleen. Enkä usko, että olemme ainoa tällainen perhe. En ole koskaan ajatellut, että tässä on mitään omituista. Omituista olisi mielestäni syödä aina samaa ruokaa. Minä myös yritän olla ihmisille kohtelias, koska se kuuluu hyviin tapoihin. Joskus se ei kuitenkaan onnistu. Jos siis tiuskaisen jollekin ärsyttävälle ihmiselle epäasiallisesti, niin mitätöikö se sen, että kaikille muille olen ollut kohtelias? Voinko saman tien alkaa raivota kaikille, kun kerran en aina pysty olemaan asiallinen? Vai olisiko kuitenkin parempi, että edes yritän silloin kun se on mahdollista ja jos joskus kärähdän, niin sitten kärähdän? Vai koskeeko tuo ehdottomuutesi ainoastaan toisten ihmisten ruokavalioita, muissa asioissa saa toimia fiiliksen ja tilanteen mukaan?

      Lainaa

    67. Mäntylahti-Piiras 12.2.2021 9:09
      Tulos: -28 (36 ääntä)
      Kekseliäs mandariini: Jos ihminen haluaa syödä juustoa, mutta ei halua syödä kananmunaa, niin silloin hän voi syödä tuotteen, jossa näin on. Eivät kaikki kasvissyöjät ole vegaaneja.
      Olenko väittänyt että ovat? En, päinvastoin sanoin tuon itsekin jollekulle, alkaa hiljalleen mennä hermot kun teistä jokaiselle pitää vääntää samat asiat rautalangasta erikseen... Juurikin tuo "kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja" on syy miksi en ymmärrä että minkä vitun takia oli pakko tunkea se vegaaninen majoneesi siihen burgeriin jos kerran siihen ei saatu samalla kertaa vegaanista juustoa, jos ei voi tehdä kerralla vegaanista, tarvitseeko sitten tehdä ollenkaan? Kananmunan ja maidon pois jättäminen ei pysäytä ilmastonmuutosta yhtään sen enempää, nähdäkseni Hese vain haluaa kalastaa sillä uusia asiakkaita, en ole lainkaan vakuuttunut että Suomessa olisi tarpeeksi vegetaristeja jotka eivät käytä kananmunaa mutta käyttävät maitoa että tämä majoneesi- ja juusto -yhdistelmä edistäisi sitä "kasvisperäiset tuotteet 50% myynnistä 2030" -tavoitteen saavuttamista toivotulla tavalla.

      Lainaa

    68. Kynnetön ankerias 12.2.2021 9:17
      Tulos: +27 (35 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: ainiin sitten vielä tuo "Ei siinä mitään vaihtoehtoja tarvita, jokainen tekee niin kuin haluaa tehdä. Jos joku yritys haluaa tehdä vain vegaanisia tuotteita, on se heidän asia. Luulisin, että suuri osa haluaa kuitenkin tehdä jokaisella jotain, enkä näe tässä mitään heikkoa puolta." Eikös tässä ole [...]
      Juustoveke ilman juustoa on ihan validi tilaus Hesestä vegaanille. Ei minkäänlaista ongelmaa. Kyllä Hese varmasti on laskenut tuotteidensa kannattavuuden ja kokeilee menekkiä eri versioilla. 
      Mutta pisteet sulle siitä, että tää Hese-setti oli kyllä täysin uusi argumentti vegaaniuskeskusteluun. Muuten näyttää olevan samat ikuisuusargumentit kuin näissä keskusteluissa aina eikä niihin vaan jaksa joka kerta vastata. 
      Kananmunantuotannosta mainittava nyt kuitenkin, että sivutuotteena syntyvät koirastiput jauhetaan elävältä heti kuoriuduttua, koska eivät kykene munia tuottamaan. Munijakanat taas käytetään loppuun ja tapetaan kun eivät enää kykene munimaan. Sama käytäntö on sitten kyseessä vapaan kanan munat tai luomu. Munantuotanto ei ole tappo- saati kärsimysvapaata toimintaa. 
      Jos vegaaniuden syyt ja perustelut kiinnostaa niin tietoa voi hakea myös itse. Et ole anonyymien nettikeskustelijoiden armoilla.

      Lainaa

    69. Tulos: +6 (12 ääntä)
      Vakavarainen alpakka: Helena taisi saada kurkistuksen suomen kielen ihmeelliseen maailmaan, jossa joillakin sanoilla on ääntämisessä jäännöslopukkeita. Esimerkiksi sana sadetakki kuulostaa puhuttuna "sadettakki" tai tervetuloa "tervettuloa". Sanassa Rovaniemi ei tällaista kyllä taida olla.
      Toisaalta Helenan ajatusmallissa on kyllä vissi logiikka, sillä kaupungin nimi voisi yhtä hyvin olla Rovanniemi vrt. Särkänniemi. Rova ja särkkähän ovat kumpikin vähän samantapaisia maanmudostumia.

      Lainaa

    70. Kekseliäs mandariini 12.2.2021 9:47
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: Olenko väittänyt että ovat? En, päinvastoin sanoin tuon itsekin jollekulle, alkaa hiljalleen mennä hermot kun teistä jokaiselle pitää vääntää samat asiat rautalangasta erikseen... Juurikin tuo "kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja" on syy miksi en ymmärrä että minkä vitun takia oli pakko tunkea [...]
      Käyttämäsi "en ole lainkaan vakuuttunut" ei ole kovin pätevä argumentti yhtään mihinkään, mutta jos sillä nyt mennään, niin minä olen varsin vakuuttunut, että kananmunattomia juustonsyöjiä on vähintäänkin melko paljon. Kuten yritin jo kerran selittää, kaikki eivät välttämättä ole edes täysin kananmunattomia, mutta jättävät kananmunan pois mielellään silloin kun se kivuttomasti käy, kuten esimerkiksi majoneesin kohdalla. Jos tuo juustoveke ei kelpaa ihmisille, se tullee poistumaan valikoimista aika pian. Jos se taas sinne jää, silloin se kelpaa niin paljon, että sitä kannattaa tuottaa, vaikka sinua asia jostain syystä harmittaakin. Jos kävisin Hesburgerissa, valitsisin itse juuri sen vaihtoehdon. Kananmunan tai maidon poisjättäminen yksittäisestä hesetuotteesta ei pysäytä ilmastonmuutosta. Eikä tappaminen lopu maailmasta, vaikka minä en koskaan tappaisi ketään. En silti tapa, koska minusta se ei ole oikein. Maailmaa ei voi yksi ihminen tai yksi pikaruokaketju pelastaa, mutta pienillä valinnoilla voi tehdä maailmasta hieman paremman paikan. Voitko vielä kerrata, miksi sinun mielestäsi juustovekeä ei saisi myydä? Sinä et halua syödä vekemajoneesia, jos se ei ole kokonaan vegaanissa tuotteessa, sen jo ymmärsin. Minä taas haluan. Miksi sinua harmittaa, että minä saan haluamani hampurilaisen suoraan listalta? Mikä siinä on ongelma? Tietenkin Hesburger yrittää kalastaa uusia asiakkaita mahdollisimman paljon. Se kuuluu yrittämiseen. Kaikki yritykset yrittää kalastaa asiakkaita, oli niiden ilmastotavoitteet mitkä tahansa. Ja ilman yrityksiä talous ei pyörim joten tuosta pitäisi olla kiitollinen. Majoneesin korvaaminen vegaanisella tekee noista hampurilaisista ilmastoystävällisempiä kuin tavallisen majoneesin käyttäminen, joten se on askel kohti ilmastoystävällisyyttä. Ei vielä pelasta maailmaa, mutta ei mikään yksittäinen teko pelasta.

      Lainaa

    71. Kitsas leijona 12.2.2021 10:08
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Rovaniemi-homma ei pidä paikkaansa, mutta sen sijaan totta on se, että Kittilässä-sijaitsee Aakenus-tunturi, jonka about kaikki paikalliset lausuu Aakennus kahdella n:llä. Oli ylläri ku joskus aikusena karttaa kattoessa tajusin tämän :D

      Lainaa

    72. Äärivasemmistolainen Narkkari 12.2.2021 10:15
      Tulos: +13 (19 ääntä)
      Niin siis, öljyksi muodostuneet eläimet ovat kyllä ihan kuolleet luonnollisista syistä (eli ei ihmisen, tai ainakaan eläintuotannon, toimesta). Jotkut vegaanit saattavat esimerkiksi käyttää kirpputorilta ostettua nahkaa tai villaa jne. Jotkut dyykkaavat vegaanit taas saattavat syödä eläintuotteita, jos ne ovat hävikkituotteita. Itse en edes ole mikään vannoutunut vegaani, mutten silti itse pidä eläintuotannon tukemisesta. Ilmaista ruokaa silti harvemmin käännytän pois.

      Lainaa

    73. Itseasiassa 12.2.2021 11:37
      Tulos: +23 (27 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: ainiin sitten vielä tuo "Ei siinä mitään vaihtoehtoja tarvita, jokainen tekee niin kuin haluaa tehdä. Jos joku yritys haluaa tehdä vain vegaanisia tuotteita, on se heidän asia. Luulisin, että suuri osa haluaa kuitenkin tehdä jokaisella jotain, enkä näe tässä mitään heikkoa puolta." Eikös tässä ole [...]
      Pitäisikö sun joskus maistaa sitä tuotetta? Kyllä mä ihan sekaanina tyytyväisenä syön Hesen vekehamppareita, on muuten hyviä! Kasvissyöjiä ja kasvisruokia syöviä on muuten paljon enemmän kuin vegaaneja. Ihan vaan tiedoksi, vaikka syö lihaa, ei Le kiellettyä välillä syödä myös kasvisruokaa.

      Lainaa

    74. Itseasiassa 12.2.2021 11:44
      Tulos: +19 (23 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: omassa lähikaupassa on toinen tilanne, mitä tulee juusto-vekejen syöntiin, vegaani ja kasvissyöjä eivät ole sama asia kuten tietänet (kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja jne.) puhuin nimenomaan siitä miten Hese kusi homman yrittämällä tehdä vegaanisen tuotteen (todisteena VEGAANINEN majoneesi [...]
      Sen juuston voi jättää sieltä pois ja esim. sitä vegaanista majoa voi käyttää muuhunkin ruokaan. Ei se ryömi pois jauhelihapihvin päältä.

      Lainaa

    75. Itseasiassa 12.2.2021 11:49
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: taas kerran meni pointti jollakulla yli hilseen, pitänee vääntää rautalangasta: mikä järki siinä on että juustossa voi olla maitoa mutta majoneesissa ei voi olla kananmunaa? Vastaan itse: ei mitään järkeä.
      Pienentää koko tuotteen hiilijalanjälkeä. Se järki siinä on.

      Lainaa

    76. Itseasiassa 12.2.2021 11:57
      Tulos: +10 (18 ääntä)
      NootNoot: Tiedän vegaaneja jotka ovat sanoneet että vegaani yhteisössä oleminen tuntuu kuin kilpailulta siitä kuka on eettisin, eläinystävällisin ja vegaanein. Ihan sama mitä teet ja miten vegaani olet niin aina jonkun mielestä teet sen väärin tai et ole vegi tarpeeksi hyvin. Obligatory: Tiedän ei kaikki vegaanit ole tälläisiä, vain se ärsyttävän äänekäs osa.
      On näitä tullut vastaan, he yleensä ovat nuorempia henkilöitä, kilpailuvietti laimenee vanhetessa. Joskus porukassa joku heitti irttaripussin pöydälle ja sanoi meille muille, että saa vapaasti ottaa. Ainoa vegaani otti pussin ja luetteli kaikki karkit joita hän ei voi syödä. 
      Toisella kertaa olin osallistumassa pieneen tapahtumaan, jolla oli kolme järjestäjää. Budjetti oli tiukka ja kaksi järjestäjistä kiersi ympäri kaupunkia katsomassa kaupoissa, mistä saisi sakille halvimmalla eväät. Kolmas järjestäjä osallistui lähinnä meidän koko sakin keskusteluryhmässä kommenteilla "mä en sitten voi syödä normaalia banaania" (tiedoksi, banaanit tuodaan Suomeen raakoina ja niiden kypsytyksessä käytetään jotain eläinperäistä) ja komentelemaan kahta muuta järjestäjää. 
      Onneksi nämä ovat harvinaisuuksia. Omat ystäväni ovat hiljaisempaa ja vähemmän huomion kipeää sakkia, jotka hoitavat ruokailunsa huomattavasti smoothimmin. 

      Lainaa

    77. Rajaton ahven 12.2.2021 13:46
      Tulos: -17 (29 ääntä)
      Vegaaneille tiedoksi, että maailmaa parantavat (co2 - elinkaaripäästöjä vähentävä) biopolttoaineet tehdään mm. teurasjätteistä. Ja biopolttoainetta taas on EU:n jakeluvelvoitteen nojalla kaikissa tankattavissa liikennepolttoaineissa. Joten ei muuta kuin reppu selkään ja pyörän kyytiin. Iloisia kilometrejä teille ituhipit!

      Lainaa

    78. Nirso vadelma 12.2.2021 13:57
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Löydetty leijona: Huh, mitä herkkupalleroita on Riikalla tulossa. Antaa marinoitua siellä päivän, ja sitten pannun kautta lautaselle. Mr. Ällö ainakin tykkäisi. Toisaalta voihan noilla saada isännän kielijumpan paljon miellyttävämmäksi, kun sieltä tuleekin ihan uudenlaisia makuja. Onpa mulla sairas mieli.
      Mr. Ällön legenda elää, vaikka mister itse on poistunut palstalta jo aika päiviä sitten!

      Lainaa

    79. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Musta toi "vaginaan ei kannata laittaa mitään vain fiilispohjalta" on tosi hyvä elämänmotto. Yksinkertainen, mutta hyvä. Pääsee paljon vähemmällä ja säästyy monelta tuskalta.

      Lainaa

    80. Kamelinruskea kirsikka 12.2.2021 17:45
      Tulos: -6 (20 ääntä)
      Itseasiassa: On näitä tullut vastaan, he yleensä ovat nuorempia henkilöitä, kilpailuvietti laimenee vanhetessa. Joskus porukassa joku heitti irttaripussin pöydälle ja sanoi meille muille, että saa vapaasti ottaa. Ainoa vegaani otti pussin ja luetteli kaikki karkit joita hän ei voi syödä.  Toisella kertaa olin [...]
      Melkoisia. :D Itse olen kohdannut lähinnä näitä, jotka haluavat mahdollisimman moneen keskusteluun vain sujauttaa jollain tapaa tietoiskuna sen, että he muuten ovat sitten kasvissyöjiä (vegaaneja eivät sentään). Joskus jotain julistusta olen työpaikan ruokapöydässä joutunut kuuntelemaan, mutta kun edelleen näiden kaikkien vuosien jälkeen valitsen lautaselleni sen sekaruokavaihtoehdon, ja johonkin saarnaan vastannut, että näillä tämmöisillä palopuheilla ei ole mitään väliä, kun nämä päätökset on henkilökohtaisia, ja mulla on muut asiat, jotka on mulle tärkeitä ja läheisiä, niin kaipa ovat huomanneet, että on energian tuhlausta evankelioida. Osa kasvissyöjistä sitten on kyllä itsekin tietoisia siitä, ettei ruokavalio heistä pyhää tee.

      Lainaa

    81. katsastamaton maito 13.2.2021 15:05
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: Olenko väittänyt että ovat? En, päinvastoin sanoin tuon itsekin jollekulle, alkaa hiljalleen mennä hermot kun teistä jokaiselle pitää vääntää samat asiat rautalangasta erikseen... Juurikin tuo "kaikki kasvissyöjät eivät ole vegaaneja" on syy miksi en ymmärrä että minkä vitun takia oli pakko tunkea [...]

      Hesburgerin tilanteessa veikkaan, että asia on niinkin yksinkertainen, kuin että on helpompaa opetella yksi kokoamisresepti kuin kaksi. Työntekijän kannalta on helpompaa opetella, että vegaanipihvin kanssa menee vegaanimajoneesi, ja heittää siihen juusto päälle, jos tilauksessa niin luetellaan.
      Säästyy arvokkaita sekunteja; ruuasta putoaa yksi eläintuote pois; saadaan markkinatestattua vekemajoneesia seka- ja kasvissyöjillä siltä varalta, että olisi suunnitelmassa vaihtaa loputkin majoneesit vegaanisiksi; ja yritys vähentää väärällä majoneesillä lähetetystä burgerista johtuvaa ruokahävikkiä, koska työntekijä ottaa vegaanipullon käteen heti vegaanipihvin eteen saatuaan.
      Ja jos pahin kritiikki on yksinäiseltä miinuksiin hukkuvalta sankarilta Feissarimokien kommenteissa, paljon ei ole menetetty.

      Lainaa

    82. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kynnetön ankerias: Kananmunantuotannosta mainittava nyt kuitenkin, että sivutuotteena syntyvät koirastiput jauhetaan elävältä heti kuoriuduttua, koska eivät kykene munia tuottamaan. Munijakanat taas käytetään loppuun ja tapetaan kun eivät enää kykene munimaan. Sama käytäntö on sitten kyseessä vapaan kanan munat tai luomu. Munantuotanto ei ole tappo- saati kärsimysvapaata toimintaa. 
      Sen verran haluan tarkentaa, että kanat tapetaan kerran vuoteen aina ekaan sulkasatoon, eikä vasta munatuotannon laskiessa. (Ainakin Suomessa, muista maista en tiedä.)
      Syy on se, että on halvempaa tappaa kanat, desinfioida halli ja ostaa uudet kanat kuin antaa kanojen pitää sulkasato. Muistaakseni kanat eivät muni sulkasadon aikana. En kuitenkaan ole ihan varma muistanko tätä munimattomuusjuttua ihan oikein, vai liittyikö sulkasatoon vain jotain muita ekstrakustannuksia, joiden takia se ei kannata.
      Lähteenä on Syötäväksi kasvatetut -kirja. (Suosittelen muuten! Ei jättänyt ainakaan mulle mitään ns. vegepropagandakirja-makua suuhun, vaan siinä kerrotaan musta todella neutraalisti miten eläintuotanto käytännössä toimii Suomessa. Miinuksena tosin se, et välillä oli vähän tylsiä kohtia, kun annettiin lukuja ja tilastoja.) 

      Lainaa

    83. Kynnetön ankerias 14.2.2021 16:13
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Rottis: Sen verran haluan tarkentaa, että kanat tapetaan kerran vuoteen aina ekaan sulkasatoon, eikä vasta munatuotannon laskiessa. (Ainakin Suomessa, muista maista en tiedä.)Syy on se, että on halvempaa tappaa kanat, desinfioida halli ja ostaa uudet kanat kuin antaa kanojen pitää sulkasato. Muistaakseni [...]
      Kiitos tarkennuksesta, en ollut tuosta aiemmin kuullutkaan. Kirja on nimeltä tuttu, mutta ei oo tullut luettua. Täytyypä lisätä lukulistalle.

      Lainaa

    84. Mäntylahti-Piiras 14.2.2021 17:18
      Tulos: -14 (18 ääntä)
      Itseasiassa: Pitäisikö sun joskus maistaa sitä tuotetta? Kyllä mä ihan sekaanina tyytyväisenä syön Hesen vekehamppareita, on muuten hyviä! Kasvissyöjiä ja kasvisruokia syöviä on muuten paljon enemmän kuin vegaaneja. Ihan vaan tiedoksi, vaikka syö lihaa, ei Le kiellettyä välillä syödä myös kasvisruokaa.
      olen syönyt, se vegaanimajoneesi ON SURKEAA, VETISTÄ MÖSSÖÄ

      Lainaa

    85. Mäntylahti-Piiras 14.2.2021 17:25
      Tulos: -19 (23 ääntä)
      Itseasiassa: Sen juuston voi jättää sieltä pois
      se on silloin pelkkä veke-hampurilainen (eri tuote joka ON siellä listalla erikseen), vituttaa se että tuo veke-juusto olisi ihan syötävä JOS siinä olisi se tavallinen majoneesi (vegaanit jos sattuvat Heseen eksymään voisivat itse pyytää vegaanisen majoneesin), mielestäni tämä että pannaan vegaaniainesosa tuotteeseen joka EI ole vegaani on lose-lose-lose: vegaanit häviää, 'sekaanit' jotka tykkäävät siitä tavallisesta majoneesista häviää ja Hesburger häviää kun rajoittivat potentiaalista asiakaskuntaansa tarpeettomasti.

      Lainaa

    86. Mäntylahti-Piiras 14.2.2021 17:27
      Tulos: -16 (20 ääntä)
      Itseasiassa: Pienentää koko tuotteen hiilijalanjälkeä. Se järki siinä on.
      jaa kanat tuottaa enemmän päästöjä kuin lehmät?

      Lainaa

    87. Säväyttävä ahma 14.2.2021 23:32
      Tulos: -5 (7 ääntä)
      Tornipöllö: Henkilökohtaisesti en itse alkaisi kokkailemaan yhtään mitään, mikä olisi tarkoitus tunkea pilluun, ellen tietäisi tasan tarkkaan paljonko siihen tulee ja mitä. Ja silloinkin todennäköisesti harkitsisin kahdesti että pitäisikö sittenkin vaan hakea apteekista joku sopiva pilleri tai puikko. Mutta kukin tyylillään.
      Itseasiassa tungen mieluummin pilluun nuo em ainesosat, jotka voi työntää myös suuhun kuin jotain kemikaalimössöjä. Paras liukuvoide on normi ruokaöljy, ei tarvii mitään yrttejä ☺️

      Lainaa

    88. Viiksetön persikka 15.2.2021 3:22
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Yhyy. Oisin niin paljon tahtonut lukea lisää pimppoihin työnnettävistä asioista, mutta vegaanilässytys sen kun jatkuu kilometritolkulla. Voi Mr. Ällö veljeni missä lienet.

      Lainaa

    89. Kekseliäs mandariini 15.2.2021 7:42
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: se on silloin pelkkä veke-hampurilainen (eri tuote joka ON siellä listalla erikseen), vituttaa se että tuo veke-juusto olisi ihan syötävä JOS siinä olisi se tavallinen majoneesi (vegaanit jos sattuvat Heseen eksymään voisivat itse pyytää vegaanisen majoneesin), mielestäni tämä että pannaan [...]
      Minä en yleensä käy Hesessä koskaan, mutta tämän ketjun innoittamana ajattelin eilen mennä testaamaan sen juustoveken. Olin hyvin pettynyt, kun tajusin, ettei kyse ole veke-hampurilaisesta juustolla, kuten kuvittelin, vaan kyse on hampurilaisesta pelkällä pihvillä (tai mikä se lienee) ja juustolla, ilman kasviksia. Joten ei, listalla ei ole samanlaista vekehampurilaista ilman juustoa, vaan eri tuote, joka sisältää kasviksia ja näyttää paljon paremmalta kuin se juustoveke, jonka näin ollen jätin tilaamatta ja poistuin Hesestä tyhjin käsin. Voithan sinäkin pyytää juustoveken tavallisella majoneesilla, jos sellaisen haluat. Miksi sen täytyy olla juuri se kasvissyöjä, joka joutuu pyytämään hampurilaisen vekemajoneesilla, miksi sekaani ei saa joutua tekemään muutoksia tilaukseen?

      Lainaa

    90. Särkemätön nektariini 16.2.2021 12:16
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Joku kirjoitti siitä, että munatuotannossa koirastiput jauhetaan elävältä heti kuoriuduttuaan. Ja että tämä pätee vaikka olis mikä luomutila... No ei pidä paikkaansa, ei ainakaan täällä Suomessa, missä on monta pienempääkin munalaa. Enkä tiedä tekeekö tuota edes isot. Ja kuka ostaa jotain ulkomaalaisia munia Suomessa? Isommassa mittakaavassa toikin on kyllä totta, kuten monet muut julmuudet mitä eläimille tehdään :/

      Lainaa

    91. Kynnetön ankerias 16.2.2021 23:21
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Särkemätön nektariini: Joku kirjoitti siitä, että munatuotannossa koirastiput jauhetaan elävältä heti kuoriuduttuaan. Ja että tämä pätee vaikka olis mikä luomutila... No ei pidä paikkaansa, ei ainakaan täällä Suomessa, missä on monta pienempääkin munalaa. Enkä tiedä tekeekö tuota edes isot. Ja kuka ostaa jotain [...]
      Ensin sanot varmaksi, että ei tehdä Suomessa, mutta jo seuraavassa lauseessa toteat ettet tiedäkään. Ihan yhtä hyödyttömiä munintarotuiset kukkotiput on Suomessa kuin muissakin maissa. Mitä niille sitten mielestäsi Suomessa tehdään, jos ei tapeta? Joko silppuriin tai hiilidioksidilla. Ihan normaalikäytäntö.

      Lainaa

    92. Mäntylahti-Piiras 7.4.2021 23:53
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Kekseliäs mandariini: Miksi sen täytyy olla juuri se kasvissyöjä, joka joutuu pyytämään hampurilaisen vekemajoneesilla, miksi sekaani ei saa joutua tekemään muutoksia tilaukseen?
      kasvissyöjä ja vegaani eivät ole sama asia, ja se majoneesi ei ole "veke" vaan vege eli vegaaninen, ongelma on se että se majoneesi on vegaaninen mutta juusto ei, jos on tarkoitus tehdä vegaaninen tuote niin sitten tehdään vegaaninen tuote, jos ei pystytä tekemään vegaanista tuotetta niin kannattaako silloin käyttää vegaanisia korvikeaineksia ollenkaan?

      Lainaa

    93. Jälkeenjäänyt maahinen 19.5.2023 13:23
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Dipoli: Itse opin tänään, että Rovaniemi lausutaan kahdella n:llä sekä sen, ettei se pidäkään paikkaansa
      Onkohan jossain sitten olemassa myös Rovanniemi 🤔

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autoilu, komposti, lausutaan, rovaniemi, vegaanit, yrtit, öljy