Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Asiaa ylipainosta

Ylipaino on kuin... aivokasvain?
Asiaa ylipainosta

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 73 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Peeaa vadelma 23.3.2021 0:22
      Tulos: +393 (411 ääntä)
      Kuupot kuupoilivat kuupoudellaan..

      Lainaa

    2. Häävi papaija 23.3.2021 0:29
      Tulos: -163 (211 ääntä)
      Ylipaino on koronan riskitekijöissä kiertoilmaus kaljamahalle.

      Lainaa

    3. Haikaileva metsämarja 23.3.2021 0:42
      Tulos: +173 (183 ääntä)
      Onneks Saimi tietää mitä kannattaa lähtee huutelemaan!

      Lainaa

    4. Kypsä kissa 23.3.2021 1:05
      Tulos: +568 (690 ääntä)
      Fat-shaming elää ja voi hyvin näämmä. Musta on aivan ihmeellistä, kun nää muiden painon kommentoijat tuntuvat aina elävän sellaisessa kuvitelmassa, että juuri he itse ovat se ensimmäinen ihminen joka sille lihavalle sanoo että ”ylipaino on haitallista, laihduta.” News flash: Yksikään aikuinen ihminen Suomessa ei ole epätietoinen ylipainon haitallisuudesta, sillä 2/3 terveystiedon opinnoista ja 3/4 niin kutsutusta ”terveysjournalismista” käsittelee tätä kyseistä aihetta. Lisäksi elämme sen verran läski-vihamielisessä yhteiskunnassa, että lihava ihminen saa osakseen tuota kommentointia ja vittuilua ihan säännöllisesti ja kaikkialla. Niin tyhmää ihmistä oikeasti tuskin on, että kuvittelee kenenkään vieraan ihmisen muuttuvan yhtään mihinkään suuntaan ”kunhan sitä vähän vain nöyryyttää ja alentaa.” Niinpä tuollainen läskikommentonti ei saa aikaan mitään muuta kuin pahaa mieltä ja kasvavaa epävarmuutta, ja ennen kaikkea se kommentointi oikeastaan vaan kertoo lausujansa pikkusieluisuudesta ja hänen omista epävarmuuksistaan ja ennakkoluuloistaan.

      Lainaa

    5. Tyyni tonttu 23.3.2021 1:11
      Tulos: +237 (263 ääntä)
      Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?

      Lainaa

    6. Tulos: -34 (112 ääntä)
      Häävi papaija: Ylipaino on koronan riskitekijöissä kiertoilmaus kaljamahalle.
      Kaljamaha on kiertoilmaus ylipainolle

      Lainaa

    7. Niinsanottu hai 23.3.2021 1:32
      Tulos: -133 (217 ääntä)
      Tyyni tonttu: Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?
      Sen sijaan että jäät vain ihmettelemään, kannattaisi kokeilla joskus ajattelua. Voisikohan reserviin kuulumisesta kysyminen terveydentilaa tutkittaessa liittyä esimerkiksi reservikelpoisuuteen?
      Jos olet käynyt armeijan ja sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti tai pysyvästi, siitä tietysti menee tieto myös Puolustusvoimille, ettei sinne turhaan kutsuta yksijalkaisia, halvaantuneita, parantumatonta syöpää sairastavia tai koomapotilaita kertaamaan rauhan aikana tai palvelukseen kriisitilanteessa, tai ainakin tehtävä osataan tarvittaessa muuttaa laskuvarjojääkäristä varusvaraston hyllyjen järjestelijäksi.

      Lainaa

    8. Piparjuuri 23.3.2021 2:14
      Tulos: +152 (188 ääntä)
      Niinsanottu hai: Sen sijaan että jäät vain ihmettelemään, kannattaisi kokeilla joskus ajattelua. Voisikohan reserviin kuulumisesta kysyminen terveydentilaa tutkittaessa liittyä esimerkiksi reservikelpoisuuteen? Jos olet käynyt armeijan ja sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti tai pysyvästi, siitä tietysti menee [...]
      Sinä voisit kokeilla käytöstapoja. Kuten mokan tökeröt töksäyttelijätkin.

      Lainaa

    9. Säädytön lehmä 23.3.2021 2:17
      Tulos: +210 (236 ääntä)
      Marjaanan mainitsema on varsin tuttua... Vuosia tapellut työeläkelaitoksen kanssa työkyvystäni, joka on epäsuorasti sanonut ”Olet vain laiska läski, laihduta niin paranet!”, siitä lähtien kun jossain lääkärinlausunnossa ensimmäisen kerran mainittiin painonnoususta. Ottamatta huomioon sitä, että olin varsin hyvässä fyysisessä kunnossa, fyysisesti raskaassa työssä ennen työkyvyn menetystä, jonka lopulta vei periytyvä sairaus.

      Lainaa

    10. Kiipeilevä valas 23.3.2021 4:09
      Tulos: +143 (163 ääntä)
      Niinsanottu hai: Sen sijaan että jäät vain ihmettelemään, kannattaisi kokeilla joskus ajattelua. Voisikohan reserviin kuulumisesta kysyminen terveydentilaa tutkittaessa liittyä esimerkiksi reservikelpoisuuteen? Jos olet käynyt armeijan ja sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti tai pysyvästi, siitä tietysti menee [...]
      Ennen kun suosittaa ajattelua muille, kannattaa sitä kokeilla myös itse. 
      On meinaan aivan selvä, että lääkäristä ei ilmoiteta kenenkään terveystietoja puolustusvoimille. 
      Meillä nääs lakiin on kirjattu sellainen asia, kun lääkärin salassapitovelvollisuus. Ainoa tämän ulkopuolelle rajautuva tilanne on se, jossa lääkäri on velvollinen ilmoittamaan poliisille, mikäli hänellä on syytä epäillä väkivallan uhkaa. 
      Että kyllä, ne kertauskutsut ynnä muut laitetaan kyllä kaikille, ja ihan itse sinne puolustusvoimille täytyy kiikuttaa lääkärintodistus, jos osallistumiselle on terveydellinen este. 
      Toivon todella että olet trolli, etkä vaan noin katteettoman ylimielinen. 
      No, ainakin avopuoliso sai viiden minuutin naurut kun luin kommenttisi hänelle, että jotain hyvää sentään: onnistuit tuottamaan kanssaihmiselle vilpitöntä riemastusta! 

      Lainaa

    11. Painava nektariini 23.3.2021 5:54
      Tulos: +212 (282 ääntä)
      Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä vaan on nälänsäätely ja rasva-aineenvaihdunta sekaisin ja toisella ei.

      Lainaa

    12. Kierrätetty delfiini 23.3.2021 7:17
      Tulos: +41 (75 ääntä)
      Häävi papaija: Ylipaino on koronan riskitekijöissä kiertoilmaus kaljamahalle.
      Jep. Miestyyppinen kromosomisto (jossa niukemmin immuunipuolustusta ohjaavaa perimäainesta kuin naisen XX:ssä) ja viskeraalinen rasva, joka puristaa sisäelimiä ja estää syvän hengityksen.
      Jos mulla on tanakat sääret ja muhkea pylly, se ei vaikuta sisäelinten eikä keuhkojen toimintaan. Aamen.

      Lainaa

    13. Tulos: -89 (167 ääntä)
      Menkääs lenkille siitä. Sen sijaan että harrastatte internetissä mielenpahoittamista. Hus.

      Lainaa

    14. Tulos: -19 (57 ääntä)
      Tyyni tonttu: Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?
      Armeijan käyneet ovat luonnostaan erinomaisia valehtelemaan, liioittelemaan ja kuvittelemaan oireita joita ei todellisuudessa ole koskaan ollutkaan. Siellä ei opi muuta kuin pysyttelemään erossa ”nakeista” mitä eriskummallisin keinoin. Toiset pysyttelee poissa näkyvistä ja toiset hakee koko ajan ns. vemppaa.

      Lainaa

    15. Tulos: +90 (106 ääntä)
      Tyyni tonttu: Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?
      Armeijassa tehdään terveystarkastus ja annetaan mm rokotteita. Jos ei ole käynyt armeijaa, saattaa edellinen lääkärikäynti olla lapsuudessa ja rokotesuojassa olla puutteita.

      Lainaa

    16. Kynnetön kotieläin 23.3.2021 7:58
      Tulos: -87 (153 ääntä)
      Kypsä kissa: Fat-shaming elää ja voi hyvin näämmä. Musta on aivan ihmeellistä, kun nää muiden painon kommentoijat tuntuvat aina elävän sellaisessa kuvitelmassa, että juuri he itse ovat se ensimmäinen ihminen joka sille lihavalle sanoo että ”ylipaino on haitallista, laihduta.” News flash: Yksikään aikuinen [...]
      Usein kommentit on vastareaktio valheellisille kehopositiivisuus väittämille ja morbidin ylipainon normalisoinnille. Normalisoidaanko myös alkoholismi?
      Ylipainoiselle yksilölle lääkärin on voitava aiheesta puhua, sivullisten on turha tietenkin länkyttää. 

      Lainaa

    17. Luonnonkihara maahinen 23.3.2021 7:58
      Tulos: +163 (185 ääntä)
      Saimi osaaosaa hienosti kertoa, että maskin käyttämättämyyden syy voi olla sairaus, eikä siksi kannata huudella tuntemattomille. Mites se lihavuus, siihenhän ei voi olla syynä sairaus, joten on täys syy huudella tuntemattomille?

      Lainaa

    18. Kynnetön kotieläin 23.3.2021 7:59
      Tulos: -63 (101 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      Ja tosiaan moni hoikka vaan liikkuu😊 jos jokin on jollain tavalla nyt, ei se tarkoita ettei asia voisi muuttua.

      Lainaa

    19. Katkera lintu 23.3.2021 8:00
      Tulos: -128 (170 ääntä)
      Kypsä kissa: Fat-shaming elää ja voi hyvin näämmä. Musta on aivan ihmeellistä, kun nää muiden painon kommentoijat tuntuvat aina elävän sellaisessa kuvitelmassa, että juuri he itse ovat se ensimmäinen ihminen joka sille lihavalle sanoo että ”ylipaino on haitallista, laihduta.” News flash: Yksikään aikuinen [...]
      Voi olla ettei kukaan ole sanonut läskille että tämä on läski. Ja voi myös olla ettei läski ole tajunnut olevansa hirveä läski ennen kuin joku siitä sanoo.

      Lainaa

    20. Mainio riikinkukko 23.3.2021 8:01
      Tulos: +116 (154 ääntä)
      Tiedän tunteen tuosta kiloista huomauttelusta lääkärissä, se ottaa koville. Mutta tiedän myös sen tunteen, kun 50 kg laihduttuani totesin ison osan vaivoista hävinneen. Mielestäni siis lääkäreiden pitäisi puuttua ylipainoon, tupakointiin, liikkumattomuuteen, riippuvuuksiin yms vaikkei vaiva suoranaisesti liittyisi niihin. Voisi esim yrittää kertoa mistä saa apua ongelmaan eikä esiintyä tuomitsevasti.

      Lainaa

    21. Simppeli raparperi 23.3.2021 8:13
      Tulos: -108 (176 ääntä)
      Itsellä on tullut vajaassa kahdessa vuodessa 10kg painoa lisää, ja niin että maha näkyy. Tämä johtuu ainoastaan omasta laiskuudesta, vituttaa läskit jotka aina selittelee milloin mitäkin puolustaakseen omaa laiskuuttaan.

      Lainaa

    22. Särkymätön alpakka 23.3.2021 8:24
      Tulos: -25 (83 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      Kyllä se vähän tietty kurinalaisuuttakin kysyy siinä vaiheessa kun painoa pitäisi pudottaa. Tai päättäväisyyttä oikeastaan. Kyllähän se paino lähes kaikilla tippuu kun tosissaan tekee töitä asian eteen, ja jaksaa pitää muutoksesta kiinni myös sen jälkeen kuin tavoite on saavutettu. Kuureille lähtevät eivät varmaan koskaan onnistu, kun kyseessä pitäisi olla elämäntapamuutos. Eri asia tietty se haluaako edes laihduttaa, kaikki eivät tahdo ja se on tietty ihan on.

      Lainaa

    23. Niinsanottu hai 23.3.2021 8:25
      Tulos: -61 (99 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      Jos nyt ei aivan kohtuuttoman sairaalloisen ylipainoisista puhuta, niin kyllä se lääkärin lihavuustuomio voi tulla ihmiselle itselleen yllätyksenä vaikka kenelle tahansa ulkopuoliselle se olisi päivänselvää.
      Eihän vanhuksetkaan välittömästi siinä kuudenkympin jälkeen yhtäkkiä tajua, että ikää alkaa olla sen verran, että sen mukana tulee jos jonkinnäköistä vaivaa, vaan yllättyvät kun lääkäri kertoo heille, että he ovat vanhoja.

      Lainaa

    24. Valtaisa kultakala 23.3.2021 8:31
      Tulos: +60 (112 ääntä)
      Tuo lääkärin puuttuminen painoon on vähän kaksipiippuinen juttu. Ylipaino kuitenkin aiheuttaa aika monenlaista vaivaa ja todella moni ongelma pienenee tai jopa häviää, kun on ns. terveissä lukemissa tai ainakin lähempänä sitä. Sitä ei välttämättä vain moni pitkään jo ylipainoisena ollut oikeasti enää tajua, että ne ongelmat voivat johtua siitäkin tai ainakin pahentua sen vuoksi. Aika huono lääkäri minusta, jos ei puutu niihin terveydellisiin seikkoihin, edellyttäen tietysti, että se puuttuminen on asiallista ja oikeassa paikassa. Muiden tavallisten tallaajien kommentointi ei sen sijaan ole perusteltua ikinä.

      Lainaa

    25. Armeijaton lintu 23.3.2021 8:43
      Tulos: +134 (162 ääntä)
      Kynnetön kotieläin: Ja tosiaan moni hoikka vaan liikkuu😊 jos jokin on jollain tavalla nyt, ei se tarkoita ettei asia voisi muuttua.
      Moni lihava liikkuu myös 😊

      Lainaa

    26. Viitseliäs papaija 23.3.2021 9:20
      Tulos: +133 (149 ääntä)
      Kyllä ottaa päähän nämä jotka kokevat oikeudekseen "puhua suoraan". Se että lääkäri asiallisesti ylipainon ottaa puheeksi on ihan hyvä asia koska kyse on kuitenkin terveydestä, mutta muut vois pitää päänsä kiinni ja antaa ihmisen olla se mikä on. Jokainen varmasti itsekin sen tietää jos mahaa on päässyt kertymään ja että pitäis varmaan tehdä asialle jotain mutta luuletteko et se teidän huutelu asiaa auttaa? Se johtaa siihen et ne ehkä yrittää kuihduttaa itseensä dieteillä kaikessa hiljaisuudessa, mut liikkuminen ei muutu mihinkään kun ei kehtaa "lähtee heiluttelee läskejä ja hikoilee salille tai jumppaan" koska ihmiset tuijottaa ja arvostelee. Ei kukaan varmaan siellä salilla sitä pahalla katso, toivottavasti ainakaan mutta se tunne seuraa sinnekin. Ite en ole ylipainoinen, mutta mulla pari kaveria jotka tän ongelman kanssa painii ja kuulemma haluis tehdä asialle jotain ja lähtee mun mukaan salille mut tuossapa oli lyhyesti se miksi ei oo lähteneet.

      Lainaa

    27. Hurjistunut paimen 23.3.2021 9:31
      Tulos: +47 (69 ääntä)
      Niinsanottu hai: Eihän vanhuksetkaan välittömästi siinä kuudenkympin jälkeen yhtäkkiä tajua, että ikää alkaa [...]
      En kutsuisi kuusikymppistä vanhukseksi.

      Lainaa

    28. Simppeli raparperi 23.3.2021 9:32
      Tulos: -79 (99 ääntä)
      Viitseliäs papaija: Kyllä ottaa päähän nämä jotka kokevat oikeudekseen "puhua suoraan". Se että lääkäri asiallisesti ylipainon ottaa puheeksi on ihan hyvä asia koska kyse on kuitenkin terveydestä, mutta muut vois pitää päänsä kiinni ja antaa ihmisen olla se mikä on. Jokainen varmasti itsekin sen tietää jos mahaa on [...]
      Kannattaa vinkata kavereille, että pyöräily, ja reipas kävely on paras tapa pudottaa painoa tuossa vaiheessa. Salista ei ole hyötyä vielä tuossa vaiheessa.

      Lainaa

    29. Herkkä marja 23.3.2021 9:36
      Tulos: +81 (115 ääntä)
      Kyllä yleen lihavat tietää, että ovat lihavia. Se vaan pahentaa heidän oloaan jos alat arvostelemaan heidän ulkonäköä. Vähän kuin rasismi, kyllä rasismin kohteet tietää, että ovat erivärisiä kuin rasisti niin tulee vaan pahempi olo. Miksi pitää niin paljon kiinnittää huomiota ulkonäköön ja miksi sillä tavoin eriarvoistetaan ihmisiä? Mitä saat siitä, että sanot epäoleellisia asioita? Tuntuuko nyt hyvältä kun keskustelu menee näin: Sä oot muuten lihava, tiesitkö, että lihavuus tappaa? -öö mä koitan tässä myydä tulostinta 🤔 Älä vaihda puheenaihetta! Lihavuus tappaa enemmän ku... Tuliko hyvä mieli? Jos ei tullut, niin miksi teet sitä?

      Lainaa

    30. Pöllö soturi 23.3.2021 9:40
      Tulos: -8 (24 ääntä)
      Niinsanottu hai: Sen sijaan että jäät vain ihmettelemään, kannattaisi kokeilla joskus ajattelua. Voisikohan reserviin kuulumisesta kysyminen terveydentilaa tutkittaessa liittyä esimerkiksi reservikelpoisuuteen? Jos olet käynyt armeijan ja sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti tai pysyvästi, siitä tietysti menee [...]
      Jep, ja ajattelua pitäisi ylipäätään lisätä yhteiskunnassa. Jos mielipiteensä muodostaa ajattelematta ja kuuntelematta perusteluja, voisi yhtä hyvin heittää kolikkoa. Ehkä sattumalta vastustat tai ehkä sattumalta kannatat.
      Esimerkiksi kysymykseen ”Pitäisikö Suomen liittyä Natoon?” vastauksen ei pitäisi olla suoraan ”kyllä” tai ”ei”, vaan vastakysymys ”miksi pitäisi?” ja mielipide muodostetaan vasta kun asiaa on ajateltu mahdollisimman monelta kannalta.

      Lainaa

    31. Tulos: +63 (67 ääntä)
      Tyyni tonttu: Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?
      Kysy ensi kerralla, että mihin tätä tietoa tarvitaan.

      Lainaa

    32. Tulos: -73 (99 ääntä)
      No onhan läskit ihmiset ihan sairaita

      Lainaa

    33. Tulos: -78 (90 ääntä)
      Herkkä marja: Kyllä yleen lihavat tietää, että ovat lihavia. Se vaan pahentaa heidän oloaan jos alat arvostelemaan heidän ulkonäköä. Vähän kuin rasismi, kyllä rasismin kohteet tietää, että ovat erivärisiä kuin rasisti niin tulee vaan pahempi olo. Miksi pitää niin paljon kiinnittää huomiota ulkonäköön ja miksi [...]
      LÄÄKKEET! xD

      Lainaa

    34. Hyökkäävä soturi 23.3.2021 11:09
      Tulos: +85 (95 ääntä)
      Simppeli raparperi: Kannattaa vinkata kavereille, että pyöräily, ja reipas kävely on paras tapa pudottaa painoa tuossa vaiheessa. Salista ei ole hyötyä vielä tuossa vaiheessa.
      Totta kai salista on hyötyä. Mitä enemmän lihasmassaa, sen tehokkaammin aineenvaihdunta toimii.

      Lainaa

    35. Kehittynyt riesa 23.3.2021 11:24
      Tulos: -31 (43 ääntä)
      Kiipeilevä valas: Ennen kun suosittaa ajattelua muille, kannattaa sitä kokeilla myös itse.  On meinaan aivan selvä, että lääkäristä ei ilmoiteta kenenkään terveystietoja puolustusvoimille. Meillä nääs lakiin on kirjattu sellainen asia, kun lääkärin salassapitovelvollisuus. Ainoa tämän ulkopuolelle rajautuva tilanne [...]
      Siinä olet oikeassa, ettei lääkäri sitä tietoa eteenpäin vie vaan potilas itse, mutta syy armeijan suorittamisesta kysymiselle on juuri tuo, mistä Niinsanottu Hai puhui. Jos sairaus tai vamma vaikuttaa palveluskelpoisuuteen, lääkäri kehottaa ilmoittamaan siitä Puolustusvoimille, että se osataan huomioida sodanajan tehtäviä suunniteltaessa. Tai vaihtoehtoisesti jo et ole vielä käynyt armeijaa, niin siitä puolisokeasta silmästä olisi syytä muistaa mainita kutsunnoissa.
      Olisi aika ikävää jos Puolustusvoimat saavat tiedon asevelvollisten vammautumisista vasta kun heitä jo tarvittaisiin tositoimiin.
      ”Jaa, Ahvenanmaalla liikkuu pieniä vihreitä miehiä kannustamassa ihmisiä äänestämään Venäjään liittymisestä. Kutsutaanpas nopean toiminnan joukoiksi koulutetut reserviläiset aseisiin.”
      ”Kas. Saatiin kasaan vain kaksi kolmasosaa siitä mitä tarvittaisiin, koska he eivät ole ilmoittaneet vammautumisistaan eikä siis ole tiedetty kouluttaa tarpeeksi korvaavia joukkoja. Hienoa.”

      Lainaa

    36. Tahraton järvisieni 23.3.2021 11:24
      Tulos: -65 (105 ääntä)
      töötti: Menkääs lenkille siitä. Sen sijaan että harrastatte internetissä mielenpahoittamista. Hus.
      Tämä viesti oli liikaa netin ylipainoisille miinuspeukuttajille. Jokainen miinuksenne todistaa väitteen.

      Lainaa

    37. Epämukava kivi 23.3.2021 11:42
      Tulos: +30 (40 ääntä)
      Mutta mitä tarkoittaa 'kuupoilla'?

      Lainaa

    38. Lisensoitu lihapulla 23.3.2021 11:45
      Tulos: +104 (124 ääntä)
      Kynnetön kotieläin: Usein kommentit on vastareaktio valheellisille kehopositiivisuus väittämille ja morbidin ylipainon normalisoinnille. Normalisoidaanko myös alkoholismi? Ylipainoiselle yksilölle lääkärin on voitava aiheesta puhua, sivullisten on turha tietenkin länkyttää. 
      Koska sehän kuulostaakin hemmetin terveelliseltä että ihmisen kuuluu inhota itseään. Kehopositiivisuus tarkoittaa sitä että pidät kehostasi, olet sitten lihava tai laiha. Mutta eihän läskit saa itsestään pitää? Läskin pitää hävetä itseään ja olemassaoloaan.
      Ei lihavuus terveellistä ole mutta en oikein usko että kukaan on sellaista koskaan yrittänyt väittääkään. Lihavuus vaan johtuu niin monesta eri asiasta. Joillakin se on pelkkä laiskuus, joillakin taustalla on sairaus ja joillakin on geenit. Kehopositiivisuus on sitä että hyväksyt itsesi, että et vihaa itseäsi siihen pisteeseen että haluat kuolla.
      Lääkärikin voisi miettiä aikaa ja paikkaa sille läksytykselleen. Jos potilas tulee valittamaan korvakipua ja lääkäri puhuu painon laskemisesta niin kylläpä siitä tulee hyvä mieli. Kannattaakö lääkäriin mennä, ihan sama minkälaisia vaivoja on, jos aina siellä puhutaan siitä painosta ja laihduttamisesta. Ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta voin hyvin uskoa ettei se kovin kivalta tunnu jos jatkuvasti joku tuntematon löytää jotain kommentoitavaa ulkonäöstä.

      Lainaa

    39. Fluorattu sohvaperuna 23.3.2021 13:40
      Tulos: +113 (123 ääntä)
      Juurikin tuo ärsyttää eniten, että samat henkilöt jaksaa joka ainut kerta kun heitä näkee, mainita ylipainosta. Luuleeko nää todella, että asia on päässyt unohtumaan välissä tai että ylipäätänsä lihava ei olisi koskaan tajunnut olevansa lihava? Ilmeisesti he itse saavat tyydytystä siitä, koska toisen kritisointi aiheuttaa mielihyvää kun voi tuntea olevansa kerrankin parempi kuin joku muu. Ei sekään ole tervettä, että kokee omaksi elämäntehtäväkseen mollata muita aina kun siihen on mahdollisuus. Itseäni kritisoitiin painosta koko lapsuusikä ja isäni ja veljeni piti huolen siitä, että läskistä tuli toinen nimeni. Ensin olin liian laiha ja annoskokoni liian pieni. Sitten liian lihava. Itsetunto tuhottiin kokonaan ja aloin pelkäämään ihmisiä, koska pystyin miettimään vaan sitä, että tuo varmasti nyt ajattelee minun lihavuuttani ja odottaa tilaisuutta haukkua. Eristäydyin sosiaalisesti, vaivuin teini-iän jälkeen vain syvempään masennukseen ja aloin ahmimaan epäterveellistä ruokaa vieläkin enemmän muutettuani omilleni. En jaksanut välittää, koska koin olevani jo niin paska ja epäonnistunut ihmisenä, että ihan sama mitä tekisin, en tule koskaan olemaan muiden silmissä parempi ihminen. Onnistuin laihduttamaan yhdessä vaiheessa paljon, mutta pirstaloituneella psyykeellä ja vähillä voimavaroilla sitä taas sorrutin ahmimaan. Ihmisarvoni koki toisten silmissä hetkellisen kohotuksen ollessani laihempi, mutta heti kun aloin lihomaan uudestaan olin taas se sama ihmissaasta kuin aiemmin. Yhdessä vaiheessa yritin aloittaa laihdutusta siten, että saisin ruokailu- ja elämäntapatottumukseni muuttumaan pysyvästi, joten aloitin hitaan prosessin esim. sokerin vähentämisen osalta. Mutta sehän ei kelvannut muille. Pelkkää kritisointia varsinkin ihmisiltä, jotka olivat riippuvaisia antamastani avusta. En jaksanut edes väittää vastaan vaikka mielessä kiehui, että miten joku kehtaa valittaa, kritisoida ja pyytää apua samaan aikaan. Lopetin hetkellisesti laihdutuksen, koska en halunnut antaa sitä tyydytystä toisille, että ikään kuin he olisivat saaneet aikaan painoni putoamisen. En laihduta käskystä. Myöhemmin jatkoin kuitenkin hidasta prosessia ruokailutottumusten muuttamiseksi ja olen saanut vähennettyä sokerin ja hiilareiden määrää runsaasti, mikä on pudottanut painoani huomattavasti. Lihavuuteen ei terveydenhuollossa edelleenkään osata suhtautua siten, että kyse olisi psyykkisestä riippuvuudesta ruokaa kohtaan vaan asiaa käsitellään kuin se olisi vain lihavan piittaamattomuutta ja laiskuutta. Useimmilla henkilöillä ongelmana lopettaa ylensyönti johtuu yksinkertaisesti siitä, että mieli sekä fyysinen keho on totutettu suureen sokeri-, hiilari- ja rasvamäärään, jolloin niihin on muodostunut paha riippuvuus. Vieroitusoireet voi iskeä todella pahasti, jos yhtäkkiä lopettaa herkut ja juuri silloin moni sortuu ahmimaan taas. Ruokavalion pysyvä muutos on ainoa tapa saada laihdutustuloksesta pysyvä, mutta henkilö voi tarvita paljon tukea siihen ja aikaa. Ahmimisen taustalla voi olla sellaisia psyykkisiä syitä, jotka ovat syntyneet jo lapsuudessa ja jotka tarvitsevat esim. psykoterapiaa, että ne saadaan käsiteltyä kuntoon. Valitettavasti psykoterapiaan pääseminen onkin sitten toinen asia, sillä harvalla on mahdollisuutta sitä omakustanteisesti saada. Ystävällisyyden ja solidaarisuuden osoitus ei maksa mitään, mutta niillä ilkeillä kommenteilla ja jatkuvalla laihdutuskäskytyksellä ajetaan ylipainoinen pahimmassa tapauksessa ahmimaan vain enemmän ja masentumaan. Sen seuraukset ja hinta onkin sitten paljon korkeampi kuin sen, että kerrankin osoittaisi inhimillisyyttä toista kohtaan. Kukaan, jonka psyyke on tuhottu maantasalle, ei kykene laihduttamaan varsinkaan pysyvästi. Jos koet olevasi itse niin täydellinen ravattuasi salilla ja vedeltyäsi ne tarkkaan punnitut terveelliset ruoka-annoksesi, niin tosi hienoa itsesi kannalta, mutta älä käytä sitä syynä toisten psyykeen nakertamiseen.

      Lainaa

    40. Tulos: +74 (80 ääntä)
      "en kyllä tuntemattomille menisi siitä huutelemaan" sanoo Saimi, samalla kun huutelee tuntemattomalle tämän ylipainosta.

      Lainaa

    41. Tulos: -48 (76 ääntä)
      Mahtaa lihavia harmittaa korona-aikana entisestään, kun kyse on terveydellisestä seikasta, jolle jokainen kyllä halutessaan voi tehdä jotain. Bodypositive on hyvä juttu mielenterveyden kannalta, mutta ei siitä ylimääräisestä rasvasta ole mitään terveydellisiä hyötyjä.

      Lainaa

    42. Tulos: +5 (25 ääntä)
      Kypsä kissa: Fat-shaming elää ja voi hyvin näämmä. Musta on aivan ihmeellistä, kun nää muiden painon kommentoijat tuntuvat aina elävän sellaisessa kuvitelmassa, että juuri he itse ovat se ensimmäinen ihminen joka sille lihavalle sanoo että ”ylipaino on haitallista, laihduta.” News flash: Yksikään aikuinen [...]
      Kerrankin termiä "fat shaming" käytetään oikein. Propsit siitä. Liian usein asiallinen keskustelu ylipainon tuomista ongelmista yritetään hiljentää leimaamalla se fat sheimaukseksi. Vieläpä sellaisten henkiloiden toimesta joilla ei juurikaan ole ongelmia oman painonsa suhteen. Tokihan mokan keskustelut olu kaukana asiallisesta, en mitenkään yritä sellaista paskaa puolustaa.

      Lainaa

    43. Tulos: -64 (94 ääntä)
      En ikinä tule ymmärtämään tätä läskin ihannoimista. Ei se ole positiivista olla ihan jee jee kun toinen on läski. Sehän on sairaus se lihavuuskin. Lähinnä pitäs kannustaa sinne salille menoon ja hyvään ruokavalioon. Tosin itsekurista sekin on kiinni ja todella harva lihava on semmonen jolla oikeesti olis se kilppari tai lääkitys semmonen, että niistä ne kilot olis tullu.. opetelkaa syömään, tai siis olemaan syömättä..

      Lainaa

    44. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 23.3.2021 22:52
      Tulos: +23 (39 ääntä)
      Kynnetön kotieläin: Usein kommentit on vastareaktio valheellisille kehopositiivisuus väittämille ja morbidin ylipainon normalisoinnille. Normalisoidaanko myös alkoholismi? Ylipainoiselle yksilölle lääkärin on voitava aiheesta puhua, sivullisten on turha tietenkin länkyttää. 
      Entäpä jos oiskin tarvetta normalisoida alkoholismi, kun se täällä on jo perin normaalia? Ehkä se auttaisi ongelmakäyttäjiä tutkimaan ongelmansa avoimemmin.

      Lainaa

    45. Sisuliini/Kaarnaton susi 24.3.2021 0:32
      Tulos: +63 (69 ääntä)
      Olen ollut hoikka ja olen ollut ylipainoinen. Älykkyyteni on kuitenkin pysynyt samana painon vaihteluista huolimatta. Kenenkään muun ei siis tarvitse minulle kertoa, olenko ylipainoinen tai laiha.

      Lainaa

    46. Tulos: +83 (95 ääntä)
      Tuntuu, että monet eivät oikein ymmärrä, mitä kehopositiivisuudella haetaan. Fakta on, että huomattava osa ihmisistä on ylipainoisia. Fakta on, että valtaosa laihdutusyrityksistä epäonnistuu tai kilot tulevat takaisin. (Olen nähnyt tästä tutkimuslukuja.) Voidaan toivoa, että nämä ihmiset onnistuvat pudottamaan painoaan, ja useimmat heistä varmasti itse kyllä haluaisivat sitä. Kun se nyt kuitenkaan ei toteudu heti tänään tai huomenna, niin mitä näiden ihmisten pitäisi tehdä sillä aikaa? Inhota itseään? Itsensä inhoaminen ei yleensä saa aikaan mitään hyvää, ja se on psyykkisesti hyvin kuluttavaa. On yksinkertaisesti fiksumpaa, jos heillä on terve itsetunto, he näkevät itsessään myös jotain kaunista, heille on sopivia vaatteita, he kehtaavat mennä uimapuvussa rannalle, he eivät sido koko ihmisarvoaan siihen, onnistuuko painonpudotus vai ei. Mikään näistä asioista ei millään lailla sulje pois sitä, että myös koettaa laihtua. Verrataanpa. Minulla on ihosairaus. Se aiheuttaa, että minulla on punaisia, kutiavia läiskiä ympäri kehoa. Miten tulkitsisitte, jos sanoisin, että voin olla kaunis ja seksikäs ihottumasta huolimatta? Jos julistaisin, että uskallan kyllä esiintyä bikineissä, eikä ihottumassa ole mitään hävettävää? Ei kai kukaan silloinkaan oleta, että yritän ihannoida sairautta ja tahallaan olen hoitamatta itseäni? Tietenkin hoidan. Syön lääkkeitä ja käytän lääkerasvoja koko ajan. Mutta niin kauan kuin minulla silti ihottumaa on, turha sillä on mieltänsä pilata. Hoitaminen voi auttaa, synkistely ei.

      Lainaa

    47. Päätön mansikka 24.3.2021 5:38
      Tulos: +28 (40 ääntä)
      Niinsanottu hai: Sen sijaan että jäät vain ihmettelemään, kannattaisi kokeilla joskus ajattelua. Voisikohan reserviin kuulumisesta kysyminen terveydentilaa tutkittaessa liittyä esimerkiksi reservikelpoisuuteen? Jos olet käynyt armeijan ja sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti tai pysyvästi, siitä tietysti menee [...]
      "Joo tarvis pari päivää saikkua kun on vähän kuumetta"
      "Jaahas, pistetäänkin puolustusvoimille tietoa eteenpäin että eivät turhaan sua sinne kutsu"

      Lainaa

    48. Sanallinen aprikoosi 24.3.2021 6:25
      Tulos: -6 (12 ääntä)
      Kypsä kissa: News flash: Yksikään aikuinen ihminen Suomessa ei ole epätietoinen ylipainon haitallisuudesta, sillä 2/3 terveystiedon opinnoista ja 3/4 niin kutsutusta ”terveysjournalismista” käsittelee tätä kyseistä aihetta. Lisäksi elämme sen verran läski-vihamielisessä yhteiskunnassa, että lihava ihminen saa osakseen tuota kommentointia ja vittuilua ihan säännöllisesti ja kaikkialla.
      Lähde?

      Lainaa

    49. Pulssiton kettu 24.3.2021 7:07
      Tulos: -58 (76 ääntä)
      Kyöpeli: Tuntuu, että monet eivät oikein ymmärrä, mitä kehopositiivisuudella haetaan. Fakta on, että huomattava osa ihmisistä on ylipainoisia. Fakta on, että valtaosa laihdutusyrityksistä epäonnistuu tai kilot tulevat takaisin. (Olen nähnyt tästä tutkimuslukuja.) Voidaan toivoa, että nämä ihmiset onnistuvat [...]
      Kehopositiivisuudella haetaan sitä että läski on läski, mutta häntä ei saa sanoa läskiksi ettei mene mieli pahaksi. Häntä ei myöskään saa edes lääkäritason koulutuksella vihjata ylipainoiseksi, eikä mainita että läski on vaarallista, koska läskihän tietää tämän automaattisesti. Ja mieli menee pahaksi. Läskille ei saa myöskään sanoa että me terveet ja normaalipainoiset maksamme hänen isommat lääkärikulunsa. Ja vaikka niitä ei vielä olisi ollut enempää kuin jollain perusjampalla, niin todennäköisesti tulee olemaan. Ja viimeisenä korttina pelataan "Et voi tietää jos onkin jokin sairaus joka aiheuttaa nön nön nöö!" En voikaan, mutta fakta on, että suurin osa läskistä johtuu siitä että ihminen ei viitsi tehdä asialle mitään.

      Lainaa

    50. Tuuhea hirvi 24.3.2021 8:12
      Tulos: -8 (20 ääntä)
      Päätön mansikka: "Joo tarvis pari päivää saikkua kun on vähän kuumetta""Jaahas, pistetäänkin puolustusvoimille tietoa eteenpäin että eivät turhaan sua sinne kutsu"
      Niin, hetkellinen kuumehan on tyypillisin esimerkki pitkäaikaisesta tai pysyvästä sairaudesta tai vammautumisesta, joka vaikuttaa henkilön käytettävyyteen Puolustusvoimien tarpeisiin.

      Lainaa

    51. Eksakti vesinokkaeläin 24.3.2021 9:23
      Tulos: -12 (34 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      Vai vielä  nälänsäätely ja rasva-aineenvaihdunta... Noilla nyt on hyvin marginaalista tekemistä asian kanssa. Siinä suhteessa olet oikeassa, että useimmiten sen hoikkuuden takana ei nyt ole mikään erityinen kurinalaisuus. Kyse on enemmänkin opetelluista elämäntavoista. Kun on mahdollisesti lapsesta asti tottunut liikkumaan paljon, eikä ole opetellut tavaksi herkkujen napostelua, niin painonhallinta on huomattavasti helpompaa. Nuo asiat kun ovat kunnossa ja integroituneet osaksi päivittäisiä rutiineja, niin se nyt ei suoranaisesti vaadi mitään erityistä kurinalaisuutta pysyä niissä. Liikunta varsinkin on useimmiten jopa mielekästä ajanvietettä. Laihduttaminen puolestaan on hyvinkin kurinalaisuutta vaativaa hommaa useimmille. Ei toki kaikille. Kun lopetin aktiivisen kilpaurheilun, niin painoni nousi n. 15kg alle vuodessa. Löysin kuitenkin uuden lajin, jonka parissa tulee liikuttua 4-5 kertaa viikossa ja paino tippui tuon 15kg takaisin normaaliin n. puolessa vuodessa. En koe että tuo olisi vaatinut juurikaan mitään erityistä kurinalaisuutta. Uusi harrastus on hauska ja sen parissa aika menee mukavasti. Paino siis tippui ihan itsestään ilman itsensä rääkkäämistä.

      Lainaa

    52. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 24.3.2021 10:00
      Tulos: +54 (64 ääntä)
      Pulssiton kettu: Kehopositiivisuudella haetaan sitä että läski on läski, mutta häntä ei saa sanoa läskiksi ettei mene mieli pahaksi. Häntä ei myöskään saa edes lääkäritason koulutuksella vihjata ylipainoiseksi, eikä mainita että läski on vaarallista, koska läskihän tietää tämän automaattisesti. Ja mieli menee [...]
      Ja sitten ihmetellään, kun koulukiusaamista ei saada kitkettyä... Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa ja minkä vanhana taitaa, sen siirtää seuraavillekin.

      Lainaa

    53. Tulos: -32 (34 ääntä)
      Pingviini (ent. Soinniton ananas): Ja sitten ihmetellään, kun koulukiusaamista ei saada kitkettyä... Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa ja minkä vanhana taitaa, sen siirtää seuraavillekin.
      Kuka sitä ihmettelee? Niin kauan sitä riittää kun ei hyväksytä että eri ihmisillä on eri näkemyksiä asioista ja koska heillä on eri kokemukset, nämä näkemykset ovat näennäisessä ristiriitaisuudessaankin todenmukaisia. Asioilla on useita puolia, vaikka kuinka haluaisimme yksinkertaistaa maailman meille sopivaksi.

      Lainaa

    54. Tulos: +45 (55 ääntä)
      Minkä ihmeen takia joku kokee tarvetta kommentoida toista läskiksi?
      Pulssiton kettu: Kehopositiivisuudella haetaan sitä että läski on läski, mutta häntä ei saa sanoa läskiksi ettei mene mieli pahaksi. Häntä ei myöskään saa edes lääkäritason koulutuksella vihjata ylipainoiseksi, eikä mainita että läski on vaarallista, koska läskihän tietää tämän automaattisesti. Ja mieli menee [...]
      Minkä ihmeen takia joku kokee tarvetta kommentoida toista läskiksi?

      Lainaa

    55. ex turhan tarkastaja 24.3.2021 12:22
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Tyyni tonttu: Multa ollaan kysytty joka kerta aikuisiällä lääkärillä käydessä, oli sitten syynä työtapaturma tai vaan kuumeen takia saikun haku, että olenko suorittanut armeijaa ja tupakoinko. Tupakoinnista kysymisen nyt esim terveystarkastuksessa ymmärtää, mutta minulle on täyi mysteeri, mitä tekemistä armeijan suorittamisella on minkään kanssa?
      Todennäköisimmin tällä tiedustellaan rokotushistoriaa. Esim. työtapaturman yhteydessä tetanus-suojan ajantasaisuus on merkittävä tieto. 
      Ja yksinkertaisemmille vielä tarkennuksena että armeijassa pistetään tietyt rokotteet, mm. tetanus-tehoste.

      Lainaa

    56. Kitsas leijona 24.3.2021 13:51
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Kertooko korrelaatio kausaliteetista? Ei. Kertooko tyhmät kommentit tyhmyydestä. Kyllä.

      Lainaa

    57. Särötön lehmä 24.3.2021 22:33
      Tulos: -22 (32 ääntä)
      nah: Minkä ihmeen takia joku kokee tarvetta kommentoida toista läskiksi? Minkä ihmeen takia joku kokee tarvetta kommentoida toista läskiksi?
      Samasta syystä kuin joku kokee tarvetta kommentoida toista nätiksi tai muuten ottaa kantaa toisen ihmisen ulkonäköön.

      Lainaa

    58. Laikukas kana (ent. Pelkäämätön soturi) 24.3.2021 23:53
      Tulos: +40 (46 ääntä)
      Tahraton järvisieni: Tämä viesti oli liikaa netin ylipainoisille miinuspeukuttajille. Jokainen miinuksenne todistaa väitteen.
        Kas, itse kun olen kokenut tämän lihomisen ihan eri näkökulmasta. Lääkäri määräsi kolmekymppisenä lääkityksen kun en saanut nukuttua. Olin pysynyt normaalissa painossa -samassa mitä painoin 16-vuotiaana -koko aikuisikäni. Kahdessa kuukaudessa lääkityksen aloittamisen jälkeen lihoin lähemmäs kymmenen kiloa. Menin takaisin lääkäriin kysymään että mitäköhän nyt, ja lääkäri totesi notta "joo, on se tunnettu sivuvaikutus, mutta ajattelin ettei noin hoikkaa tyttöä haittaa". No kyllä haittaa kun yksikään omistamani vaatekappale ei mahdu päälle!
        Eli on omakohtaista kokemusta siitä, että lihominen ei johdu ylettömästä mäkkäröinnistä, ja uskon helpostikin että osa lääkäreistä ei tiedä aiheeseen liittyen mistään mitään. Lopetin lääkityksen, paino palasi muutamassa vuodessa takaisin normaaliin tekemättä muuta, kärsivällisyyttä kysyttiin. Laihduttaa ei missään tapauksessa pidä; sillä sotkee aineenvaihduntansa lopullisesti. Onko sattumaa, että luonnottoman laihuuden ihannointi lisääntyy samaan tahtiin kuin ylipainoisuus? Voisiko olla niin, että laihduttamisen kulttuuri sotkee ihmisten kyvyn syödä oikein?

      Lainaa

    59. Apea mandariini 25.3.2021 0:03
      Tulos: +25 (35 ääntä)
      Ketä jaksaa oikeasti kiinnostaa muiden ihmisten kilot noin paljon, vieläpä pandemia-aikana? Varmaan tietävät jo kaiken uutisoinnin jälkeen itsekin olevansa riskiryhmää vähän kaikelle krempalle ilman laihdutusv*ttuiluakin. Minusta tosin on oikein että lasten ja nuorten ylipainoon puututaan koska silloin kotona on ruokailu rempallaan, aikuinen taas päättää itse mitä lapioi suuhunsa ja missä määrin. Sen sijaan en näe häiritsevänä sitä että ilmaistaan inhoa ja ärsyyntymistä niitä ihmisiä kohtaan jotka kuvittelevat että korona ei koske heitä ja itsekkyydellään/tyhmyydellään vaarantavat muutkin. Viimeksi kaupassa käydessäni törmäsin paitsi lukuisiin maskittomiin ihmisiin jotka surutta änkivät alle metrin päähän muista ihmisistä hyllyjä tonkimaan, myös useampaan tyyppiin joilla maski roikkui nenän alapuolella ja kaikista ällöttävin tapaus pyyhki jatkuvalla syötöllä vuotavaa nenäänsä paljaaseen käteensä ja sitten lähmi sillä räkäkädellä kaikkea. Aikuinen mies, ei 3v lapsi...

      Lainaa

    60. Laakeriton hyeena 25.3.2021 7:29
      Tulos: -13 (23 ääntä)
      Pulssiton kettu: Kehopositiivisuudella haetaan sitä että läski on läski, mutta häntä ei saa sanoa läskiksi ettei mene mieli pahaksi. Häntä ei myöskään saa edes lääkäritason koulutuksella vihjata ylipainoiseksi, eikä mainita että läski on vaarallista, koska läskihän tietää tämän automaattisesti. Ja mieli menee [...]
      Simppeli raparperi: Itsellä on tullut vajaassa kahdessa vuodessa 10kg painoa lisää, ja niin että maha näkyy. Tämä johtuu ainoastaan omasta laiskuudesta, vituttaa läskit jotka aina selittelee milloin mitäkin puolustaakseen omaa laiskuuttaan.
      Juurikin näin pulssiton kettu, lainasin vielä oman kommentin tähän.

      Lainaa

    61. Säädytön lehmä 25.3.2021 7:48
      Tulos: +29 (35 ääntä)
      Laakeriton hyeena: Juurikin näin pulssiton kettu, lainasin vielä oman kommentin tähän.
      Kehopositiivisuus on nimenomaan kaikkea muuta kuin lihavuuden ihannointia. Sen ideana on, että vaikka olisi ns. normaalista poikkeava vartalo (amputaatio, proteesi, pahat palovammat jne.), niin jokainen on edelleen ihminen eikä ne vähennä kenenkään ihmisarvoa tai kenestäkään rumempaa tee. Jostain kumman syystä viime vuosina lihavuudesta on tehty kehopositiivisuuden keulakuva. 
      T. Läski

      Lainaa

    62. Lihaton juhta 25.3.2021 8:51
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Valtaisa kultakala: Tuo lääkärin puuttuminen painoon on vähän kaksipiippuinen juttu. Ylipaino kuitenkin aiheuttaa aika monenlaista vaivaa ja todella moni ongelma pienenee tai jopa häviää, kun on ns. terveissä lukemissa tai ainakin lähempänä sitä. Sitä ei välttämättä vain moni pitkään jo ylipainoisena ollut oikeasti enää [...]
      Mitä jos lihavampi lääkäri kuin itse olet kertoo sinulle että pitää laihduttaa?

      Lainaa

    63. Lihaton juhta 25.3.2021 8:55
      Tulos: +29 (37 ääntä)
      Amendez: En ikinä tule ymmärtämään tätä läskin ihannoimista. Ei se ole positiivista olla ihan jee jee kun toinen on läski. Sehän on sairaus se lihavuuskin. Lähinnä pitäs kannustaa sinne salille menoon ja hyvään ruokavalioon. Tosin itsekurista sekin on kiinni ja todella harva lihava on semmonen jolla oikeesti [...]
      Jos sanotaan, että älä kommentoi toisen ulkonäköä alentavast, niin ei se tarkoita, että sitä ihannoidaan, sanotaan vain, että käyttäydy ihmisiksi.

      Lainaa

    64. Lihaton juhta 25.3.2021 8:58
      Tulos: +2 (14 ääntä)
      Miisu: LÄÄKKEET! xD
      ? Ihminenkö on sekopää jos nyky-yhteiskunnassa puhuu ihan asiaa? Ok.

      Lainaa

    65. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 25.3.2021 9:40
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Lihaton juhta: Mitä jos lihavampi lääkäri kuin itse olet kertoo sinulle että pitää laihduttaa?
      Ei totuus lääkärin kiloista riipu, mutta eri asia on, tarvitseeko siitä joka väliin mainita.

      Lainaa

    66. Juoppo mestari 25.3.2021 17:29
      Tulos: -18 (22 ääntä)
      Tuulen raiskaamat vinkuheinät ne mielensä toisen painosta pahoittaa. :D

      Lainaa

    67. Apea mandariini 26.3.2021 0:26
      Tulos: -13 (23 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      Kyllä se valitettavasti yleistyneestä denialismista kertoo että tämä kommentti on saanut näin paljon peukutuksia ja sitä kritisoineet kommentit menevät miinuksella. Se on kyllä totta että harva lihottaa itseään tarkoituksella. Hoikkuus taas vaatii kyllä kurinalaisuutta tai vaihtoehtoisesti todella fyysisesti aktiivista elämäntapaa. Höpötykset nälänsäätelyn ja rasva-aineenvaihdunnan sekaisinolosta taas on samaa settiä kuin syyttäisi ylipainosta geenejä tai isoja luita. On sairauksia jotka aiheuttavat kylläisyydentunteen puuttumisen, mutta ne ovat harvinaisia. Jos ahmii niin älyttömiä määriä kerralla että mahalaukku on suurentunut, se vaikuttaa kylläisyydentunteeseen jonkin verran, mutta ei aiheuta "jatkuvaa nälkää." Oli lihavuuden taustalla sitten syömishäiriö, huono ruokavalio, olematon liikunta jne. ikuinen totuus on silti se, että kilot ei kerry jos ei saa liikaa kaloreita. On totta että ihmisten lihomisessa on joitain elämäntavoista riippumattomia yksilökohtaisia eroja, kuten mm. suoliston bakteerikanta; joidenkin keho hyödyntää ravinnon paremmin kuin toisten. Jotkin lääkitykset lisäävät ruokahalua tai keräävät nestettä. Mutta kukaan ei liho jos ei syö enemmän kuin kuluttaa. Ne jotka väittävät lihovansa vaikka syövät pelkkää salaattia valehtelevat itselleen ja muille. Nykysuomalaisten ruokavalio on keskimäärin todella epäterveellinen; paljon lihaa, rasvaa ja hiilareita ja kasvisten kulutus on luokkaa tomaattisiivu ja salaatinlehti lautasen reunalla vaikka kasvisten kuuluisi kattaa puolet annoskoosta. Hoikkakin ihminen voi syödä todella epäterveellisesti, mutta ei liho jos kuluttaa kaiken. Lihava ihminen voi syödä terveellisesti, mutta jos syö terveellistäkin ruokaa liikaa ja liian usein, lihoo silti. Jos taas valitsee aina vain joka ruokailulle runsasenergisiä vaihtoehtoja, kaloreita kertyy ylimäärin ihan vaan jo sillä että saa mahansa täyteen ja silloin lihoo todella helposti ja nopeasti. Olen itse normaalipainoinen mutta en todellakaan pysy tällaisena "itsekseen" vaan kyllä se vaatii sitä kurinalaisuutta. Jos mätän naamaan mitä mieli tekee milloin vaan, olen helposti lihonut kahdessa kuukaudessa 5kg. Ihminen vaistomaisesti tarttuu tilaisuuksiin syödä, koska luonnossa ruokaa ei ole aina saatavilla eikä sen ravintoarvo ole välttämättä hyvä. On siis omalla tavallaan luonnotonta että kehittyneissä maissa on nykyään ruokaa ihan jatkuvasti saatavilla, varsinkin sokerisia ja rasvaisia herkkuja jotka ovat koukuttavia, ja samaan aikaan moderni elintapa ei vaadi juuri liikuntaa joka kuluttaisi kaloreita. Tässä kohtaa astuu esiin itsekuri - ihmisen on itse tajuttava että olen syönyt tarpeeksi tälle päivälle, Suomesta ei lopu ruoka, ei ole mitään syytä syödä "varastoon." Samoin on itse ymmärrettävä tehdä sellaisia valintoja että koko päivän kaloreita ei saa yhdestä ateriasta, jolloin loppupäivä pitäisi olla tyhjin vatsoin ettei paino ala kertyä.

      Lainaa

    68. Kuolematon nauta 26.3.2021 13:46
      Tulos: -7 (17 ääntä)
      Armeijaton lintu: Moni lihava liikkuu myös 😊
      Suhteessa ei sitte tarpeeksi:)

      Lainaa

    69. Kuolematon nauta 26.3.2021 13:49
      Tulos: -13 (17 ääntä)
      Apea mandariini: Kyllä se valitettavasti yleistyneestä denialismista kertoo että tämä kommentti on saanut näin paljon peukutuksia ja sitä kritisoineet kommentit menevät miinuksella. Se on kyllä totta että harva lihottaa itseään tarkoituksella. Hoikkuus taas vaatii kyllä kurinalaisuutta tai vaihtoehtoisesti todella [...]
      Tämä on just näin. Lihaa ei kerry ilmasta. Oma painoni nousi nopsaan 20 kg ihan vaan suklaalla ja perseilyllä. Se lähti sitten pois normaalilla syömisellä ja liikkumisella. Mua tympäisi olla röllykkä, ja siksi otin homman haltuun. Ei se aina helppoa ole mutta ihan täysin tehtävissä. Pitää vaan miettiä priotiteetit.

      Lainaa

    70. Sininen sorsa 26.3.2021 15:00
      Tulos: +18 (20 ääntä)
      Apea mandariini: Ketä jaksaa oikeasti kiinnostaa muiden ihmisten kilot noin paljon, vieläpä pandemia-aikana? Varmaan tietävät jo kaiken uutisoinnin jälkeen itsekin olevansa riskiryhmää vähän kaikelle krempalle ilman laihdutusv*ttuiluakin. Minusta tosin on oikein että lasten ja nuorten ylipainoon puututaan koska [...]
      Lapsen/nuoren painoon puuttumisesta, siinäkin pitäisi olla osaamista ja terve asenne vanhemmilla.
      Mun painoon puututtiin kouluterkkarissa, kun bmi oli 24 pilkku jotain, eli "normaalipainoisena". Keskenkasvuisena ennen kasvupyrähdystä. Sitä ei ole edes tarkoitettu lasten arviointiin, eikä itseasiassa aikuistenkaan, vaan väestötasolle. Otanta koostuu vaaleaihoisista aikuisista miehistä ja laskukaavaan sisältyy sen aikainen keskipituus. Miten sillä on mitään tekemistä tyttölapsen painon kanssa? Tai kenenkään muunkaan? Mutta hirveän tärkeää vaan kytätä taulukoita ja numeroita hei, ja pilata elämiä.
       No joka tapauksessa, siitä ei seurannut kerrassaan mitään hyvää. Kytättiin normaalin ruoan syöntiä ja kiellettiin syömästä kuuden jälkeen illalla. Eli jos söit viimeksi kolmen aikaan, niin ole syömättä seuraavat 17 tuntia, vaikkapa. Ja nälässä pitämisen jälkeen tarkkaillaan annoskokoa.
      Mitäpä siinä nälkäinen ja uhmakas melkein teini-ikäinen tekee? Käy salaa äkkiä vetämässä naamaan jotain jääkaapista kun on tilaisuus, vaikka olisi voitu antaa ihan tavallinen, terveellinen iltapala. Keksii luovia tapoja piilottaa jotain syömistä illalle ja huijata. Vaikka olisi taaskin voitu antaa syödä oikeaa ruokaa ja säilyttää luottamus.
      Eikä missään vaiheessa kunnolla mietitty, että miksi hoikka lapsi muuttuu tukevammaksi. Ettei vaikka koulukiusaamisella ja muuten hankalalla tilanteella kotona olisi mitään tekemistä asian kanssa, eikä ollut enää sitä kotiruokaa odottamassa vaan syötiin siinä kohti tyyliin banaania ja paahtoleipää kaakaon kera koulun jälkeen, ei pitänyt nälkää ei, ja vanhemmat tulivat myöhään kotiin. Jos tämän väliaikaisen huonomman syömistilanteen jälkeen olisi annettu olla rauhassa, ei olisi tullut ongelmia eikä myöhempää ylipainoa. Mutta ei kun verrataan alipainoiseen sisarukseen, se on parempi ihminen kun on sillä ei ravinto imeydy kunnolla.
      Sitten vähän myöhemmin olikin jo hyvästi istutettu se ajatus, että oon huono ja läski ja pitää laihduttaa. Ja se itseinho muuten ei ainakaan laihduta. Sitte voi inhota itseään vielä lisää.
      Sitten pitäisi vaan kiltisti ottaa vastaan nämä öyh syö vähemmän sairas läski möyh-kommentit, niinkö? Asia ei ole millään tavalla niin yksinkertainen, mutta varmaankin kommentoijalle tulee parempi mieli, kun voi nostaa itseään muiden yläpuolelle.
      Ai niin, ylipainon ylläpitoon ei muuten tarvita ahmimista, karkkia tai mitään järjettömiä määriä ruokaa.
      Ja lihava voi myös liikkua paljon, mutta eniten sitä estää muiden tuomitsevat asenteet ja itsekriittisyys. On tehnyt mieli mennä juoksemaan jonnekin, mutta ei kehtaa, kun muut näkee ja tulee sanomista. Pyöräillessä pyyhällän sitten kyllä ylämäessä muista ohi 😁  Laihdutuskuureilla taas lähtee lihakset mutta rasvavarastot kasvaa pian vain entistä suuremmiksi. Kroppa valmistautuu seuraavaan nälänhätään?

      Lainaa

    71. Sininen sorsa 26.3.2021 15:06
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Säädytön lehmä: Kehopositiivisuus on nimenomaan kaikkea muuta kuin lihavuuden ihannointia. Sen ideana on, että vaikka olisi ns. normaalista poikkeava vartalo (amputaatio, proteesi, pahat palovammat jne.), niin jokainen on edelleen ihminen eikä ne vähennä kenenkään ihmisarvoa tai kenestäkään rumempaa tee. Jostain [...]
      Lihavia on enemmän kuin muita mainitsemiasi -> enemmän huomiota asiaan?

      Lainaa

    72. Sininen sorsa 26.3.2021 15:21
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Apea mandariini: Kyllä se valitettavasti yleistyneestä denialismista kertoo että tämä kommentti on saanut näin paljon peukutuksia ja sitä kritisoineet kommentit menevät miinuksella. Se on kyllä totta että harva lihottaa itseään tarkoituksella. Hoikkuus taas vaatii kyllä kurinalaisuutta tai vaihtoehtoisesti todella [...]
      Ei ylipainon ylläpitoon vaadita mitään järjetöntä ruoan mättämistä. Ja sen syntymiseen vaikuttaa sata muutakin asiaa, kuin ne syödyt kalorit. Mikä saa kropan vaatimaan lisäenergiaa? Sulla ei nyt varmaan ole käynyt mielessä, että joku asia voisi edesauttaa lihomista? Kun on monta pientä asiaa, lisätään stressiä, kiirettä, huonoa nukkumista ynnä muuta, niin se painonhallinta nyt vaan vaikeutuu. Joku toki reagoi sitten syömisen vähentämiselläkin stressii, itselläni oli jatkuvasti nälkä. Oikeasti. Reilunmittaisen sairaslomalla olon ja paljon nukumisen jälkeen kummasti ei ollut ja painokin pysyi helposti aisoissa.
      Ihmiskeho ei ole vielä ajatasalla siitä, että meillä ei lopu ruoka Suomesta nykypäivänä. Siinä kun vielä toistaa kunnon laihdutuskuureja, niin mitäpä luulet, että kroppa tekee? Kerää sitä varastoa seuraavien huonojen aikojen varalle. 
      Itsekuri ei selvästikään ole riittävä keino lihomiseen, mutta voidaanhan me aina vaan hakata päätä seinään ja syyttää itseämme ja toisiamme, vaikka nimenomaan tämä ympäristön muutos vaikuttaa oleellisesti asiaan. Kaloripitosia ruokia on helposti saatavilla ja kaupatkin on järjestetty niin, että niitä tarttuisi mukaan mahdollisimman paljon.

      Lainaa

    73. Tulos: -2 (14 ääntä)
      Painava nektariini: Jos kasvain on munakoison muotoinen ja töröttää läpi otsasta, niin siitä ei tarvitse erikseen kertoa, olen varmasti huomannut asian. Todella harva ylipainoinen on varta vasten, tietoisesti lihottanut itseään ja todella harva hoikka on hoikka siksi, että olisi erityisen kurinalainen. Ensimmäisellä [...]
      No nyt on sellasta "Nokun paremmat geenit" paskaa ettei ole taas hetkeen nähty. Nykyisessä kulutuskulttuurissa , jossa on vitusti kaloreita tarjolla, mutta se ei kulu fyysistä työtä tehdessä on hoikkana pysyminen on nimenomaan kurinalaisuudesta kiinni. Jos tekis edelleen peltotöitä käsipelillä ympäri vuoden niin ihan saletisti oltaisiin vähemmän lihavia koko kansakunta. 
      Nykyajan hedonismiin ja itsekeskeisyyteen kannustava kulttuuri johtaa mm. liikalihavuuteen ja siitä edelleen muihin terveysongelmiin. Oikeuttaako se  "fatsheimaamaan" muita? Ei, mutta melkein kaikki jotka tästä sheimauksesta ulisee, on niitä joilla menee tunteisiin kun lääkäri sanoo että jos et laihduta niin se on slaagi/diabetes ja erektiohäiriö viiden vuoden sisään. 

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kaupassa, kauppa, korona, lihavuus, maskit, painoindeksi, terveys, ylipaino