Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Vanhempainilta, osa 41

Ovatko podcastit turvallisia nuorille?
Vanhempainilta, osa 41

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 76 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Haikaileva metsämarja 16.3.2021 0:18
      Tulos: +392 (426 ääntä)
      Onko Iina osa jotain foliohattu ryhmää?

      Lainaa

    2. Kuuluva delfiini 16.3.2021 0:24
      Tulos: +258 (294 ääntä)
      Haikaileva metsämarja: Onko Iina osa jotain foliohattu ryhmää?
      Tai ihan vaan tyhmä

      Lainaa

    3. Tulos: +570 (622 ääntä)
      No eka ei kyllä ainakaan naurattanu yhtään. Lähinnä heräs ajatus miten tuo muija voi joutua ees kysymään tuota, ja vieläpä facebookista. Ja helkkarin tyhmä äijä sillä.

      Lainaa

    4. Ruostunut lisko 16.3.2021 0:35
      Tulos: +108 (288 ääntä)
      Joko käyn todella hitaalla tai oon muuten vaan pihalla mutta mikä moka tuossa ensimmäisessä on? 😅 Kyllä itsekin miettisin pari kertaa antaisinko vauvaa mukaan laskettelurinteeseen. Missaanko mä nyt jonkun hyvän pointin tässä? :D

      Lainaa

    5. King Arthur 16.3.2021 1:15
      Tulos: +371 (389 ääntä)
      Toivon niin että ekan mokan mies jallittaa vaimoaan. Tosin oma isäni olisi saattanut tehdä jotain yhtä typerää, terv. Mikä on tämä kuoppa päässäni? Miksi nenä on vino?

      Lainaa

    6. Tulos: -60 (122 ääntä)
      Annatteko lasten kuunnella äitijänne?

      Lainaa

    7. Hallitsijaton persikka 16.3.2021 1:55
      Tulos: -321 (349 ääntä)
      Haikaileva metsämarja: Onko Iina osa jotain foliohattu ryhmää?
      Olipa vaikee arvata että tänne tulee heti tällainen ripulikommentti.

      Lainaa

    8. ...ääliö 16.3.2021 2:11
      Tulos: -36 (76 ääntä)
      Ruostunut lisko: Joko käyn todella hitaalla tai oon muuten vaan pihalla mutta mikä moka tuossa ensimmäisessä on? 😅 Kyllä itsekin miettisin pari kertaa antaisinko vauvaa mukaan laskettelurinteeseen. Missaanko mä nyt jonkun hyvän pointin tässä? :D
      Feissarimokissa on mokien lisäksi myös muita otteita facen kätköistä

      Lainaa

    9. Soinnikas hyeena 16.3.2021 2:54
      Tulos: +75 (129 ääntä)
      Kuuluva delfiini: Tai ihan vaan tyhmä
      Tietämätön ei ole tyhmä. Ihminen joka ei viitsi oppia on.

      Lainaa

    10. Soinnikas hyeena 16.3.2021 2:56
      Tulos: +223 (239 ääntä)
      Ruostunut lisko: Joko käyn todella hitaalla tai oon muuten vaan pihalla mutta mikä moka tuossa ensimmäisessä on? 😅 Kyllä itsekin miettisin pari kertaa antaisinko vauvaa mukaan laskettelurinteeseen. Missaanko mä nyt jonkun hyvän pointin tässä? :D
      Taitaa pointtina olla, että on tapahtumassa jotain aivan järkyttävää, ja nainen on kyselemässä neuvoa facebookista että mitä pitäisi tehdä.
      Toki armopisteinä todettakoon, että onneksi edes kysyy, hyväksymisen sijaan.

      Lainaa

    11. Maankuulu raadonsyöjä 16.3.2021 3:13
      Tulos: -103 (113 ääntä)
      Haha valitun kansan pora alkaa ulottua syvälle ;)))

      Lainaa

    12. Tornipöllö 16.3.2021 3:57
      Tulos: +207 (219 ääntä)
      Jos appien salakuuntelu huolettaa noin paljon, niin suosittelen heittämään koko älyluurin/tabletin pois.

      Lainaa

    13. Tulos: -258 (284 ääntä)
      En vieläkään ymmärrä mikä ekan moka on. Vauvat menee hiihtoreissuilla ahkiossa vallan mainiosti?

      Lainaa

    14. Kämänen pussieläin 16.3.2021 5:48
      Tulos: +338 (342 ääntä)
      kootti666: En vieläkään ymmärrä mikä ekan moka on. Vauvat menee hiihtoreissuilla ahkiossa vallan mainiosti?
      Niin no oisko ahkio vs kantorepussa rinteeseen jotain eroa..

      Lainaa

    15. Primaari kalkkuna 16.3.2021 6:21
      Tulos: +220 (228 ääntä)
      kootti666: En vieläkään ymmärrä mikä ekan moka on. Vauvat menee hiihtoreissuilla ahkiossa vallan mainiosti?
      Se vaan että ahkiota ei mokassa kukaan maininnut. Puhe oli kantorepusta.

      Lainaa

    16. Painava nektariini 16.3.2021 6:30
      Tulos: +164 (188 ääntä)
      Iina on aika symppis. Ihan yhtälailla radion ja television ilmestymisen aikoihin oli varmasti yksilöitä, jotka pelkäsivät äänen ja kuvan kulkevan molempiin suuntiin. Ja iltauutisiin piti pukeutua sievästi uutisankkuria varten.

      Lainaa

    17. Myötätunnoton hilleri 16.3.2021 6:36
      Tulos: +211 (215 ääntä)
      Primaari kalkkuna: Se vaan että ahkiota ei mokassa kukaan maininnut. Puhe oli kantorepusta.
      Siinä oiski.. vauva ahkioon ja ei muuta kuin laskettelurinteeseen

      Lainaa

    18. Merkityksetön hai 16.3.2021 6:37
      Tulos: +181 (185 ääntä)
      kootti666: En vieläkään ymmärrä mikä ekan moka on. Vauvat menee hiihtoreissuilla ahkiossa vallan mainiosti?
      Et tunnu ymmärtävän. Jos luet mokat uudelleen niin huomaat että kyse olis laskettelureissusta ja kantorepusta. Ei hiihtoreissusta ja ahkiosta.

      Lainaa

    19. Tulos: +346 (352 ääntä)
      Onneksi useat laskettelukeskukset kieltävät kamtorepussa olevan lapsen kanssa laskettelemisen. Kun näin kieltokyltin ensimmäistä kertaa Levillä ihmettelin, onko tosiaan olemassa niin tyhmiä ihmisiä että asia pitää erikseen kieltää. Ilmeisesti on.

      Lainaa

    20. Tulos: +180 (188 ääntä)
      kootti666: En vieläkään ymmärrä mikä ekan moka on. Vauvat menee hiihtoreissuilla ahkiossa vallan mainiosti?
      Hiihto- ja laskettelureissu sekä ahkio ja kantoreppu on eri asioita.
      Sitä minä taas en ymmärrä, että miten on niin vaikea sanoa omalle miehelleen asiasta? Tai ei vaan sanoa, vaan yksinkertasesti kieltää ja sillä selvä. Ei kai he eilen ole tavanneet, ettei kehtaa toiselle sanoa? Varsinkin kun on oman lapsensa turvallisuudesta kyse.

      Lainaa

    21. Tulos: -35 (61 ääntä)
      Iinan lapset ei kuuntele myöskään äänikirjoja, koska siinä on se appi. Jos Iinan lapset haluaa kirjan lukea, se on luettava ja vielä paperi versio, ei edes e-versio.

      Lainaa

    22. Tulos: +95 (101 ääntä)
      Myötätunnoton hilleri: Siinä oiski.. vauva ahkioon ja ei muuta kuin laskettelurinteeseen
      Sitten vaa kisaamaan kumpi on ekana alhaalla!

      Lainaa

    23. Siirretty nektariini 16.3.2021 8:04
      Tulos: -20 (40 ääntä)
      Eka on vauva.fi -tasoinen porvoolainen, joita siellä on vähintään n. 1/4 aloituksista.

      Lainaa

    24. Tulos: +132 (142 ääntä)
      Painava nektariini: Iina on aika symppis. Ihan yhtälailla radion ja television ilmestymisen aikoihin oli varmasti yksilöitä, jotka pelkäsivät äänen ja kuvan kulkevan molempiin suuntiin. Ja iltauutisiin piti pukeutua sievästi uutisankkuria varten.
      Aikoinaan, kun puhelimet alkoivat enempi yleistyä ihmisillä, kaverin mummokin sai oman Nokialaisensa.
      Siinä sitten laiteltiin asetuksia kuntoon ja numeroita muistiin ja opetettiin myös käyttöä. 
      Sovittiin siinä sitten, mummin tietämättä, että pojanpoika tekee mummille koesoiton, jotta nähdään kuinka mummi vastaa puhelimeen.
      Kun puhelin sitten pärähti soimaan, ja näytöllä lukee että: "Jarkko soittaa", niin mummo huutaa hysteerisenä että: "MISTÄ TÄÄ HELVETIN VEKOTIN SEN TIETÄÄ!!".

      Lainaa

    25. Ikuinen etana 16.3.2021 8:31
      Tulos: +65 (75 ääntä)
      Eipä siinä, onhan se ikävää joutua lataamaan appi kaikkeen. Vaikka ne ei kuuntelekaan takaisin, niin muuten kyllä käyttää omaa dataa. Se yleinen peukalosääntö, jos et maksa jostakin, olet itse se tuote. Mutta nyt ei taida olla ihan selvillä miten podcast eroaa radiosta...

      Lainaa

    26. Kilokalori 16.3.2021 8:40
      Tulos: +85 (93 ääntä)
      Niin, YLEllä on jo se Sohvaperunat, jossa katsellaa telkkarinkatsojia. Ehkäpä Iina pelkää joutuvansa mukaan uutuuskuunnelmasarjaan "Korva kovana - mitä podcastin takaa kuuluu".

      Lainaa

    27. Kilokalori 16.3.2021 8:44
      Tulos: -37 (89 ääntä)
      Ja jos joku edelleen ihmettelee, miksi lapsen kanssa ei saa lasketella, niin ysärillä kävi paha tapaturma, jossa isä oli laskenut lapsen kanssa kantorepulla, ja laskettelussa syntyvä viima palellutti lapsen jalat ja ne jouduttiin amputoimaan pois. Vuonna 2018 lapsi paleltui kantorepussa ihan ulkona kävellessä. Siinä vaikka hyvä syy olla käyttämättä kantoreppua ikinä talvella.

      Lainaa

    28. Tulos: -136 (144 ääntä)
      Eihän siinä ole mitään outoa, että ottaa vauvan mukaan. Hitaasti vain laskee.

      Lainaa

    29. Itseasiassa 16.3.2021 9:08
      Tulos: +98 (104 ääntä)
      Painava nektariini: Iina on aika symppis. Ihan yhtälailla radion ja television ilmestymisen aikoihin oli varmasti yksilöitä, jotka pelkäsivät äänen ja kuvan kulkevan molempiin suuntiin. Ja iltauutisiin piti pukeutua sievästi uutisankkuria varten.
      Aikoinaan junatkin menivät niin kovaa, että pelättiin sielun jäävän kyydistä asemalle.

      Lainaa

    30. Tulos: +68 (90 ääntä)
      AKRASIA: No eka ei kyllä ainakaan naurattanu yhtään. Lähinnä heräs ajatus miten tuo muija voi joutua ees kysymään tuota, ja vieläpä facebookista. Ja helkkarin tyhmä äijä sillä.
      Jep. 
      Osin ohi aiheen, kuten aina, mutta: Tää sama riski otetaan usein paikallisliikenteen busseissa. Vanhempi ottaa pienen lapsen (vauvasta leikki-ikäiseen) sieltä rattaista tai vaunuista syliin bussimatkan ajaksi. Se on mun mielestä aivan hirveää katsottavaa. Mistä se johtuu, eikö ihmiset vaan tule ajatelleeksi riskejä? 
      Jos se bussi kolaroisi vaikka 40km / h nopeudessa, tuuttaisi vähän edessä ajavaa autoa tai muuta vastaavaa, niin todennäköisesti lähes kaikki muut selviäisivät joko niskan venähdyksillä tai pienillä haavoilla. Se sylissä matkustava vauva tai taapero kuitenkin olisi juuri se, joka saattaisi kuolla liiskaantumalla edessä olevan penkin (tai puomin) ja vanhempansa väliin. 
      Sanoin bussissa kerran ihan tahallisen graavisti yhdelle vauvan äidille, että jos me kolaroitas just nyt, niin tuo sinun vauva olisi ainut joka kuolisi. Äiti istui kiinteän metallipuomin takana ja sylissä ollut vauva oli hädin tuskin istumaikäinen. Äiti vaikutti kuuntelevan aidosti ja miettivän. Mutta suurin osa muista on vain hymähtänyt ja jatkanut kuin ei olisi kuullut. Ei se minun asiani ole sinänsä vieraita ihmisiä ojentaa, mutta minusta myös lapsella pitää olla oikeus tulla suojelluksi vanhempiensa (kuten tuon mokan isän) typeryydeltä. 
      Miksi ihmeessä tällaisiin asioihin ei ole tarkkoja sääntöjä? Sen, että se pikkulapsi on vähän eri mieltä siitä matkanteosta siellä vaunuissaan pitäisi olla aika pieni murhe riskeihin verrattuna, minusta.
      Toki tälle tielle lähdettäessä myöskään vaunuja tai rattaita ei voi pitää kovin hyvänä suojana varsinkaan vauvalle, mutta se veisi keskustelun vähän pitkähkölle. 

      Lainaa

    31. Tulos: -20 (54 ääntä)
      Soinnikas hyeena: Tietämätön ei ole tyhmä. Ihminen joka ei viitsi oppia on.
      Tietämätön on tyhmä. Haluton oppimaan on idiootti. Sen takia tyhmä ei tiedä olevansa tyhmä, mutta idiootti tietää tasan mitä ja miksi muut siitä ajattelee.

      Lainaa

    32. Tulos: -20 (32 ääntä)
      Tai siis itse tulkitsen nuo kaksi sanaa tuolla tavalla. Tokihan niille ei ole olemassa noin tarkkoja virallisia määritelmiä.

      Lainaa

    33. Tulos: +106 (110 ääntä)
      Viimeksi kun kävin laskettelemassa, tuli toinen laskija selkääni ollessani matkalla hissille ja lensin aika nätisti selälleni/päälleni. Siinä kun olisi ollut vauva välissä.

      Lainaa

    34. Räkäpää 16.3.2021 10:01
      Tulos: +67 (73 ääntä)
      Kunhan ei anneta lasten kuunnella satanistisia podcasteja väärin päin. Niissä on piiloviestejä jeesuksesta.

      Lainaa

    35. Kulunut kani 16.3.2021 11:50
      Tulos: +108 (110 ääntä)
      Kilokalori: Ja jos joku edelleen ihmettelee, miksi lapsen kanssa ei saa lasketella, niin ysärillä kävi paha tapaturma, jossa isä oli laskenut lapsen kanssa kantorepulla, ja laskettelussa syntyvä viima palellutti lapsen jalat ja ne jouduttiin amputoimaan pois. Vuonna 2018 lapsi paleltui kantorepussa ihan ulkona [...]
      Tietenkään lasta ei saa ottaa kantorepussa mukaan laskettelemaan, mutta näissä taitaa olla paleltumisen syynä lähinnä lapsen riittämätön vaatetus säähän eikä kantoreppu. Paleltuu lapsi rattaisiinkin, jos on liian vähän vaatetta.

      Lainaa

    36. Tulos: +2 (36 ääntä)
      Banaani: Jep.  Osin ohi aiheen, kuten aina, mutta: Tää sama riski otetaan usein paikallisliikenteen busseissa. Vanhempi ottaa pienen lapsen (vauvasta leikki-ikäiseen) sieltä rattaista tai vaunuista syliin bussimatkan ajaksi. Se on mun mielestä aivan hirveää katsottavaa. Mistä se johtuu, eikö ihmiset vaan [...]
      Matkusti vauva missä tahansa paitsi turvakaukalossa, on se suurimassa riskissä kuolla tai loukkaantua. Ne rattaatkin voivat esim. kaatua tai karata kolarissa ja vauva voi tippua vaunuista tai paiskautua sen reunoihin törmäyksessä, rattaissa kai sentään on ne turvavyöt kuitenkin. Tilanteesta riippuen se voi olla kuitenkin vaarallisempaa kuin vanhemman sylissä olo, ainakin jos vanhempi on istumassa ja saa otettua jostain kiinni. Että sinänsä aika turhaa pelottelua, vaikka siinä onkin pointtinsa, että tilanne on vaarallinen. Busseissa voisi kyllä mielestäni olla turvaistuimia pienille matkustajille, tai jos itse matkustaisin usein vauvan kanssa bussissa niin varmaan sitten kuljettaisin sitä vaunujen sijaan turvakaukalossa.

      Lainaa

    37. Tulos: +44 (60 ääntä)
      Ruostunut lisko: Joko käyn todella hitaalla tai oon muuten vaan pihalla mutta mikä moka tuossa ensimmäisessä on? 😅 Kyllä itsekin miettisin pari kertaa antaisinko vauvaa mukaan laskettelurinteeseen. Missaanko mä nyt jonkun hyvän pointin tässä? :D
      Siis... sun oikeesti tarttis miettiä asiaa??
      Se se pointti juuri oli.

      Lainaa

    38. Tulos: +20 (28 ääntä)
      Nimi: Matkusti vauva missä tahansa paitsi turvakaukalossa, on se suurimassa riskissä kuolla tai loukkaantua. Ne rattaatkin voivat esim. kaatua tai karata kolarissa ja vauva voi tippua vaunuista tai paiskautua sen reunoihin törmäyksessä, rattaissa kai sentään on ne turvavyöt kuitenkin. Tilanteesta riippuen [...]
      En ole mikään alan asiantuntija mutta uskoisin että kyllä se vauva silti keskimäärin on suuremmassa vaarassa aikuisen sylissä kuin vaunuissa, varsinkin jos vaunuissa on käyttänyt jotain suojaa estämään lapsen lentämisen sieltä kovin helposti kokonaan ulos. Kolhauksista (pienissä nopeuksissa) yleensä selvitään melkeinpä säikähdyksellä, puristukseen joutumisesta ei yhtä usein, joten mielestäni se ei sen takia ole ollenkaan turhaa pelottelua. Julkisilla matkustettaessa siihen turvallisuuteen kun voi kuitenkin pienillä ratkaisuilla jonkun verran vaikuttaa niin sillei pitäisi mielestäni silloin myös tehdä. Mutta kyllä myös bussiliikenteen tuottajat voisivat kehittää sitä paljon turvallisemmaksi jos tahtoa löytyisi! Se vain on vähän oma aiheensa jo.

      Lainaa

    39. Viriili kettu 16.3.2021 13:04
      Tulos: +25 (39 ääntä)
      Toj Karin: Tietämätön on tyhmä. Haluton oppimaan on idiootti. Sen takia tyhmä ei tiedä olevansa tyhmä, mutta idiootti tietää tasan mitä ja miksi muut siitä ajattelee.
      Sinun kommentointisi töllä palstalla on yleensä sitä luokkaa, että olet antanut itsestäsi kaikki nuo kuvat aivan jokaiselle palstaa lukeneelle.

      Lainaa

    40. Pelkäämätön soturi 16.3.2021 13:25
      Tulos: +8 (32 ääntä)
      Nimi: Matkusti vauva missä tahansa paitsi turvakaukalossa, on se suurimassa riskissä kuolla tai loukkaantua. Ne rattaatkin voivat esim. kaatua tai karata kolarissa ja vauva voi tippua vaunuista tai paiskautua sen reunoihin törmäyksessä, rattaissa kai sentään on ne turvavyöt kuitenkin. Tilanteesta riippuen [...]
        Niin, en tiedä miten vauva olisi rattaissa sen enempää turvassa kuin missään muuallakaan. Omat matkarattaani ovat viritys, joissa autossa käytettävä turvakaukalo napsahtaa rattaiden runkoon kiinni, joten vauva on aina turvakaukalossa, mutta silti jos bussi törmäisi johonkin rajusti, niin en mitenkään pystyisi estämään koko hökötystä lentelemästä pitkin. Bussissa voisi olla joku valjassysteemi mihin ne rattaat saisi kunnolla kiinni, mutta eihän niissä ole turvavöitäkään... no, onneksi maailma on kiinni joten eipä tarvitse bussilla paljoa matkustaa.
        Luotan siihen, että joku työntekijä menisi väliin jos joku alkaisi vauvaansa rinteeseen rahdata. Bussilla matkustaminen voi vielä olla välttämätöntä, laskettelu ei ole, voi jäädä tasamaalle kunnes lapsi on sopivan kokoinen.

      Lainaa

    41. Tulos: +37 (39 ääntä)
      Sam: Iinan lapset ei kuuntele myöskään äänikirjoja, koska siinä on se appi. Jos Iinan lapset haluaa kirjan lukea, se on luettava ja vielä paperi versio, ei edes e-versio.
      Äänikirjoja on kyllä ollut jo c-kasettien aikaan. Mulla oli Ankronikkaa ja Rölliä. Taitavat toimia edelleen, jos on soitin tallessa. CD:llä on myös tarjolla.

      Lainaa

    42. Tasoitettu kyyhky 16.3.2021 15:02
      Tulos: +45 (53 ääntä)
      Mietin että onkohan vikassa kysymys siitä, että lapsi on kertonut tietämättömälle vanhemmalleen podcastien olevan yksinkertaistettuna "keskusteluja mitä kuunnellaan" tms ja vanhempi on luullut että kyse on jostain salakuuntelusta. Vai onkohan Iina kuullut podcasteja itse aikaisemmin ja luullut että ne on oikeasti jotain yksityisiä keskusteluja eikä tietoisesti nauhoitettua, yleisölle tarkoistettua puhetta.

      Lainaa

    43. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Kuuluva delfiini: Tai ihan vaan tyhmä
      Se on vaan tyhmä.

      Lainaa

    44. Tulos: -38 (54 ääntä)
      Viriili kettu: Sinun kommentointisi töllä palstalla on yleensä sitä luokkaa, että olet antanut itsestäsi kaikki nuo kuvat aivan jokaiselle palstaa lukeneelle.
      Päin vastoin. Olen kaikkea muuta kuin tietämätön, mutta olen myös tarpeeksi viisas tiedostamaan että en todellakaan tiedä kaikkea sekä oppimaan uutta. Perustelen myös kaikki kommenttini hyvin. Sinä sen sijaan esittelet omaa mielipidettäsi minusta kuin se olisi todennettava fakta, minkä typeryyden jokaisen älykkään ihmisen tulisi tajuta. Nyt ammuit vähän omaan polveesi tuolla kommentilla.

      Lainaa

    45. Kurvikas kala 16.3.2021 18:38
      Tulos: -7 (15 ääntä)
      AKRASIA: No eka ei kyllä ainakaan naurattanu yhtään. Lähinnä heräs ajatus miten tuo muija voi joutua ees kysymään tuota, ja vieläpä facebookista. Ja helkkarin tyhmä äijä sillä.
      Ja paleltunut vauva.

      Lainaa

    46. Tulos: +58 (58 ääntä)
      Niin absurdilta kuin se kuulostaakin, niin rinteessä tulee säännöllisin väliajoin näitä kantorepun kanssa laskevia. Nyt viime vuosina onneksi vähemmän. Mutta kyllä toiset tosiaan voivat kuvitella sen olevan jotenkin ok, jos laskee hiljaa. 🤦‍♀️ Toisten laskunopeuteen tai laskuhumalan määrään taas ei pysty vaikuttamaan mitenkään, joten vauvat pysyköön vaunuissaan, kunnes ovat valmiit omille suksille.

      Lainaa

    47. Ohjeeton valas 16.3.2021 23:11
      Tulos: +43 (49 ääntä)
      Miksi kenellekään edes tulisi mieleenkään ottaa vauvaa laskettelurinteeseen mukaan?

      Lainaa

    48. Eksakti vesinokkaeläin 16.3.2021 23:24
      Tulos: -61 (69 ääntä)
      Vaikka jonkun verran olen lasketellutkin, niin en kyllä silti omiin taitoihini luota siinä määrin, että vauvan ottaisin kantorepussa mukaan. Mutta toisaalta maailma on täynnä sen verran paljon suksien päällä aikaa viettäneitä laskettelijoita, joiden kyydissä se vauva on siellä rinteessäkin paremmassa turvassa kuin keskiverto yh-mamman kainalossa ostosreissulla. Aikanaanhan oli jotain kohua siitä kun Tony Hawk skeittasi vauva sylissään. Hawkin kommentti oli että hän on viettänyt elämänsä aikana sen verran paljon laudan päällä, että riski kaatumiseen on pienempi kuin keskivertojampalla kävellessä. Ja minä ainakin uskon, että hän oli jopa oikeassa.

      Lainaa

    49. Kellotuleetonverran 16.3.2021 23:49
      Tulos: +38 (38 ääntä)
      Mitä sisältöä saisi podcastin kuuntelijoista? Itse ainakin kuuntelen podcasteja turpa kiinni. Ja laskettelurinteestä saat litteän vauvan.

      Lainaa

    50. Hillitty ananas 17.3.2021 0:33
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Sam: Iinan lapset ei kuuntele myöskään äänikirjoja, koska siinä on se appi. Jos Iinan lapset haluaa kirjan lukea, se on luettava ja vielä paperi versio, ei edes e-versio.
      Hui, sehän oiskin ihan kamalaa jos joutuvat oikeita kirjoja lukemaan...!

      Lainaa

    51. Apea mandariini 17.3.2021 1:16
      Tulos: +68 (70 ääntä)
      Eksakti vesinokkaeläin: Vaikka jonkun verran olen lasketellutkin, niin en kyllä silti omiin taitoihini luota siinä määrin, että vauvan ottaisin kantorepussa mukaan. Mutta toisaalta maailma on täynnä sen verran paljon suksien päällä aikaa viettäneitä laskettelijoita, joiden kyydissä se vauva on siellä rinteessäkin paremmassa [...]
      Katsos kun tosielämässä ei ole kyse vain siitä oman suorituksen varmuudesta ja laadusta vaan myös ulkoisista tekijöistä. Tony Hawk voi olla maailman paras skeittari, mutta ensinnäkin vauvan painoinen möhkäle rintakehän päällä muuttaa tuttua painopistettä ja vaikuttaa tasapainoon. Kun kaikki menee hyvin, tätä muutosta voi kompensoida kokemuksella. Mutta jos lauta vaikka napsahtaakin poikki, rengas irtoaa tai ihan vaan äijään iskee äkkikivulias jalkakramppi niin kroppa ei ensireaktiossaan muista eikä huomioi sitä vauvaa. Kaikki ylimääräinen jalan alla tarkoittaa isompaa riskiä, vauhdista puhumattakaan. Rinteessäkin voi lumen alla olla piilossa ties mitä johon suksi tökkää, joku voi laskea vahingossa päälle, suksi voi irrota. Jo pelkkä kyljelleen pyllähtäminen voi aiheuttaa pahan retkahdusvamman vauvan niskaan ja jos raajat yhtään ottaa osumaa tai jää väliin niin tulee helposti pahaa jälkeä ja elinikäisiä vammoja. Minut on kärrätty laskettelurinteestä sairaalaan vaikka kokemusta oli 10 vuotta, yksi virhearvio matalan kumpareen kohdalla vei parin metrin ilmalentoon ja naamalaskeutumiseen eikä hengenlähtökään niin kovin kaukana ollut. Enpä olisi ikinä antanut itselleni anteeksi jos olisi ollut vauva mukana... Ja vaikka kaikki nyt menisikin onnellisesti hyvin, olen varsin varma siitä että vauva ei nauti siitä viimasta ja pöllyävästä lumesta ja laskijalla on hauskempaa jos ei tarvitse varoa vauvaa.

      Lainaa

    52. Tuima luovuttaja 17.3.2021 6:36
      Tulos: +26 (36 ääntä)
      Eksakti vesinokkaeläin: Vaikka jonkun verran olen lasketellutkin, niin en kyllä silti omiin taitoihini luota siinä määrin, että vauvan ottaisin kantorepussa mukaan. Mutta toisaalta maailma on täynnä sen verran paljon suksien päällä aikaa viettäneitä laskettelijoita, joiden kyydissä se vauva on siellä rinteessäkin paremmassa [...]
      Nyt on kunnon fanboy-meininkiä. En tiedä kuinka usein "keskivertojamppa" kaatuilee kesken kävelyn. Itse en muista kertaakaan, enkä ole nähnyt kavereidenkaan kaatuilevan pl. sairauskohtaukset. Hawkista sen sijaan löytyy kyllä tämän kaltaisia uutisia enemmänkin, mutta tämä sieltä tuoreimmasta päästä: https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/be130167-b633-4ebd-80fe-ba3a645d7193

      Lainaa

    53. Kekseliäs mandariini 17.3.2021 8:36
      Tulos: +62 (62 ääntä)
      Eksakti vesinokkaeläin: Vaikka jonkun verran olen lasketellutkin, niin en kyllä silti omiin taitoihini luota siinä määrin, että vauvan ottaisin kantorepussa mukaan. Mutta toisaalta maailma on täynnä sen verran paljon suksien päällä aikaa viettäneitä laskettelijoita, joiden kyydissä se vauva on siellä rinteessäkin paremmassa [...]
      On totta, että jonkun ammattilaisen kohdalla vauva rinteessä kantorepussa on paljon paremmassa turvassa kuin jonkun toisen kanssa lasketellessa. Ja on totta, että joku vauva saattaa vahingoittua ihan äidin kaatuessa kävellessä. Mutta joka tapauksessa se vauva olisi paremmassa turvassa sen ammattilautailijankin sylissä, jos hän ei lautailisi tai laskettelisi samalla. Mitä etua siitä on, että riskeeraa vauvansa turvallisuutta yhtään, kun se ei kerran ole mitenkään tarpeen? Onko nuo laskettelijat niitä, jotka pitävät vauvojaan ilman turvavöitä autossa tai jopa ajavat vauva sylissä? Minä pidän itseäni hyvänä autoilijana. Ajokokemusta on jo kolmatta kymmentä vuotta, olen ajanut paljon ja koskaan en ole onnettomuuteen joutunut. En silti koskaan ajaisi vauva sylissä, vaikka pidänkin pienenä riskinä, että se onnettomuus osuisi kohdalle juuri silloin. Hyöty suhteessa haittaan, mikäli se konkretisoituu, on yksinkertaisesti aivan liian pieni.

      Lainaa

    54. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 17.3.2021 11:36
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Sam: Iinan lapset ei kuuntele myöskään äänikirjoja, koska siinä on se appi. Jos Iinan lapset haluaa kirjan lukea, se on luettava ja vielä paperi versio, ei edes e-versio.
      Kyllä on kerrassaan julmaa! Miten saa kirjapinon lainaamisen ja ahmimisen kuulostamaan noin pahalta asialta? Ja miksi? Vielä paperi_version!  Kauhistus sentään!
      Isän innostuksen ymmärrän tavallaan siitä näkökulmasta, että olisi kiva ajatus näyttää vauvalle vauhdin huumaa turvallisen isipapan hellässä huomassa. Ei taida silti kannattaa.

      Lainaa

    55. Pönttö ankka 17.3.2021 12:42
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Kake: Aikoinaan, kun puhelimet alkoivat enempi yleistyä ihmisillä, kaverin mummokin sai oman Nokialaisensa.Siinä sitten laiteltiin asetuksia kuntoon ja numeroita muistiin ja opetettiin myös käyttöä. Sovittiin siinä sitten, mummin tietämättä, että pojanpoika tekee mummille koesoiton, jotta nähdään kuinka [...]
      Älypuhelimien kanssa tässä on tosin se ero, että puheentunnustusominaisuuden takia se ääni ihan oikeasti kulkee toiseen suuntaan. Jos puheentunnistus on päällä, se poimii koko ajan kaiken äänen. Ainakin teoriatasolla on siis ihan mahdollista, että se ääni myös välittyisi jonnekin ja tallentuisi. 
      Moni sovellus tarvitsee luvan mikrofonin käyttöön, en sitten tiedä voiko taviskäyttäjä mitenkään tutkia milloin se mikrofoni oikeasti esim. on käytössä, milloin ei. Läppäreissä on jo usein sisäänrakennettuna kameran edessä luukku, jolla kameran voi avata manuaalisesti, mutta mikrofonit ovat usein sisäänrakennettuja, eikä niitä saa mitenkään mekaanisesti pois, vaan joutuu luottamaan koneen asetuksiin. 
      Itselle kävi avokonttorissa uuden työkännykän takia aluksi niin, että kun työkaveri puhui omalla työpisteellään puhelimeen, puhelin tulkitsi vissiin jonkun sanan puheentunnistustoiminnon herätteeksi, olikohan se joku ”ok google” tai vastaava, ja puhelin pirahti ja rupesi kuuntelemaan, pyysiköhän se toistamaan tai jotain... 

      Lainaa

    56. Tulos: +12 (16 ääntä)
      Pönttö ankka: Älypuhelimien kanssa tässä on tosin se ero, että puheentunnustusominaisuuden takia se ääni ihan oikeasti kulkee toiseen suuntaan. Jos puheentunnistus on päällä, se poimii koko ajan kaiken äänen. Ainakin teoriatasolla on siis ihan mahdollista, että se ääni myös välittyisi jonnekin ja [...]
      No niin. Älysihän täällä sentään joku ettei kannata sokeasti luottaa siihen ettei podcast-app pystyisi kuuntelemaan. Mikä tahansa mobiilisovellus pystyy kuuntelemaan jos siihen rakennetaan sellainen ominaisuus, ja käyttäjä antaa käyttöluvan mikrofonille. Kun antaa selaimelle luvan käyttää mikrofonia, mikä tahansa sivusto pystyy kuuntelemaan kun siellä vain on sopiva scripti päällä. TV-valmistajathan (LG,Samsung) ovat jääneet kiinni salakuuntelusta. Tai siis puheentunnistuksesta. Chromecast tekee sitä varmaan vieläkin. Ehkä hiukan tyhmää epäillä tuollaista mutta vielä tyhmempää on olla epäilemättä.

      Lainaa

    57. Kaarnaton susi 18.3.2021 0:05
      Tulos: +15 (17 ääntä)
      En edes ihmettele, että joku on valmis laskettelemaan vauvan kanssa. Onhan kelvottomia vanhempia ollut kautta aikojen. Nyt samaan perheeseen on sattunut kaksi. Toinen vähän epäröi, mutta ei se tilannetta paljonkaan paranna.

      Lainaa

    58. Kurvikas kala 18.3.2021 6:06
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Joo: Annatteko lasten kuunnella äitijänne?
      "ÄITIJÄNNE"? Mitä helvettiä sinäkin siinä.

      Lainaa

    59. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Toj Karin: Tai siis itse tulkitsen nuo kaksi sanaa tuolla tavalla. Tokihan niille ei ole olemassa noin tarkkoja virallisia määritelmiä.
      Idiootti on tarkasti määritelty, joskin vanhentunut lääketietellinen termi. 
      Vajaaälyisyys luokiteltiin ennen kolmeen eri tasoon, joista lievin oli debiili, seuraava imbesilli ja vaikein muoto idiootti.
      Tyhmä taas voi tarkoittaa älykästäkin ihmistä silloin kun tämän aivot ovat jääneet narikkaan.

      Lainaa

    60. Kuivakas vihannes 18.3.2021 8:35
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Tylsimys: No niin. Älysihän täällä sentään joku ettei kannata sokeasti luottaa siihen ettei podcast-app pystyisi kuuntelemaan. Mikä tahansa mobiilisovellus pystyy kuuntelemaan jos siihen rakennetaan sellainen ominaisuus, ja käyttäjä antaa käyttöluvan mikrofonille. Kun antaa selaimelle luvan käyttää [...]
      Onko älytelkkareissakin mikrofonit? Puhelimia ja läppäreitä osaan varoa, telkkaria en. Sehän on aina päällä, tai ainakin valmiustilassa.

      Lainaa

    61. Vuodatettu satuhahmo 18.3.2021 11:31
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Nää puheentunnistusominaisuudet on niin kummallisia. Kerran puhuttiin kaverin kanssa WhatsApp-puhelua ja mainittiin isäni nivelrikko. Lopetin puhelun ja ruudulla oli heti nivelrikkolääkkeen mainos. Testattiin kiinnostuneina asiaa puhumalla toinen vastaava puhelu, jossa tietoisesti otettiin aiheeksi jotain mahdollisimman randomina. Aiheeksi valikoitui kaappien ovet. Ja hah, keittiöremonttimainos tuli saman tien! Oli niin spooky kokemus, että olen poistanut puhelimestani kaikista apeista puheentunnistusominaisuuden. Tiesittehän, että niin voi tehdä!?

      Lainaa

    62. Työkyvytön kultakala 18.3.2021 11:38
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Vuodatettu satuhahmo: Nää puheentunnistusominaisuudet on niin kummallisia. Kerran puhuttiin kaverin kanssa WhatsApp-puhelua ja mainittiin isäni nivelrikko. Lopetin puhelun ja ruudulla oli heti nivelrikkolääkkeen mainos. Testattiin kiinnostuneina asiaa puhumalla toinen vastaava puhelu, jossa tietoisesti otettiin aiheeksi [...]
      Tämä on debunkattu niin monta kertaa, ettei jaksa edes enää.

      Lainaa

    63. Korvamerkitty seppä 18.3.2021 12:38
      Tulos: +29 (33 ääntä)
      Eksakti vesinokkaeläin: Vaikka jonkun verran olen lasketellutkin, niin en kyllä silti omiin taitoihini luota siinä määrin, että vauvan ottaisin kantorepussa mukaan. Mutta toisaalta maailma on täynnä sen verran paljon suksien päällä aikaa viettäneitä laskettelijoita, joiden kyydissä se vauva on siellä rinteessäkin paremmassa [...]
      Minä olen kotoisin ison laskettelukeskuksen kupeessa sijaitsevasta pienestä tylsästä kunnasta, mikä tarkoittaa että olen oppinut laskettelemaan heti sen jälkeen kun olen oppinut kävelemään ja käytännössä kasvanut rinteessä - meillä ei kirjaimellisesti ollut muuta tekemistä tai aktiviteettia talviaikaan. Väittäisin olevani varsin kotonani rinteessä niin suksilla kuin laudallakin, mutta ei minun pieneen mieleenikään tulisi koskaan ottaa vauvaa kantorepussa mukaan. Jokainen joka on rinteessä käynyt, tietää miten monenlaista säheltäjää sinne mahtuu. Ei riitä, että itse laskee täydellisesti, jos äkkiarvaamatta takaapäin rysähtää päälle joku suksiensa tai lautansa hallinnan menettänyt, joku joka ei ollut hoksannut varoa sitä jäistä kohtaa tai arvaamatonta kumparetta. Joku omat taitonsa yliarvioiva hurjapää voi viistää hirveää vauhtia sun vierestä ja kampata sut mennessään. Tai usko tai älä, sinä itse voit tehdä virhearvion vaikka olisit  alppihiihdon seitsenkertainen maailmanmestari. 
      Ihmisiä kaatuu rinteessä vähän väliä, se on fakta jota ei kukaan mitenkään voi kiistää. Normaalisti kaatunut nousee ylös ja jatkaa matkaansa. Mutta jos siellä kaatuessa onkin välissä pieni ja hento vauva, jolla ei ole mitään mahdollisuutta päästä rinteen ja sinun kaatuvan painosi välistä pakoon, ja joka parhaassakin tapauksessa todennäköisesti lyö päänsä vaikka ei jäisikään kaatuvan alle, niin silloin se lopputulos on vähintään pahasti loukkaantunut, mahdollisesti menehtynyt vauva. Vain täysin järjenköyhä ääliö ottaisi tuollaista riskiä pelkän huvin vuoksi. 

      Lainaa

    64. Tulos: -33 (35 ääntä)
      Soinnikas hyeena: Taitaa pointtina olla, että on tapahtumassa jotain aivan järkyttävää, ja nainen on kyselemässä neuvoa facebookista että mitä pitäisi tehdä. Toki armopisteinä todettakoon, että onneksi edes kysyy, hyväksymisen sijaan.
      Eikai vauva mukana laskettelu rinteessä nyt niin hirveen tavaton asia ole. En ole kyllä Suomessa hirveästi viime vuosina laskenu, mutta kyllä noita näkee ainakin muualla ja Suomessakin aikoinaan. Itekkin voisin ottaa. Tietty silloin nyt ei mennä jyrkimpiin mäkiin, mutta miten muuten esim voisi perheen laskupäivää pitää?

      Lainaa

    65. Tulos: -34 (36 ääntä)
      Korvamerkitty seppä: Minä olen kotoisin ison laskettelukeskuksen kupeessa sijaitsevasta pienestä tylsästä kunnasta, mikä tarkoittaa että olen oppinut laskettelemaan heti sen jälkeen kun olen oppinut kävelemään ja käytännössä kasvanut rinteessä - meillä ei kirjaimellisesti ollut muuta tekemistä tai aktiviteettia [...]
      No ei kyllä ihan hirveästi kuullosta, että paljon olet laskenut. Kokenut laskija, osaa ottaa huomioon mainitsemasi asiat ja katsoo vapaan reitin turvallisena hetkenä. Lisäksi vilkuilu olan taakse ei vie paljon aikaa ja näin on tietoinen myös mitä takana tapahtuu.Eikä sen vauvan kanssa nyt yleensäkään olla jyrkimmissä mäissä. Ymmärrän toki, että aina on riski, mutta voi toki kaatua ja liukastua ihan normi kävelylläkin.Jos ei ole varma, että osaa rinteessä lastaan suojella, niin tällöin toki ei kannata sinne sen kanssa mennä. Turha silti tuomita heitä jotka niin tekevät. Vauvojen loukkaantumiset eivät mitään yleisiä ole ja kyllä niitä rinteillä näkee ihmisillä mukana.

      Lainaa

    66. Tulos: +30 (32 ääntä)
      Hops: No ei kyllä ihan hirveästi kuullosta, että paljon olet laskenut. Kokenut laskija, osaa ottaa huomioon mainitsemasi asiat ja katsoo vapaan reitin turvallisena hetkenä. Lisäksi vilkuilu olan taakse ei vie paljon aikaa ja näin on tietoinen myös mitä takana tapahtuu.Eikä sen vauvan kanssa nyt [...]
      Ei näin, Hops. 🤦‍♀️
      Oman elämäsi voit riskeerata kuvittelemalla olevasi ylivertainen, mutta muiden (vauvan) elämää sinulla ei ole oikeutta vaarantaa tuollaisilla harhoilla. 
      ”Taitava laskija osaa ottaa huomioon...” En tiedä, miten taitava laskija olet, mutta taitava vanhempi ei vie lastaan kantorepussa rinteeseen. 

      Lainaa

    67. Random ässä 18.3.2021 23:45
      Tulos: -1 (7 ääntä)
      Kilokalori: Ja jos joku edelleen ihmettelee, miksi lapsen kanssa ei saa lasketella, niin ysärillä kävi paha tapaturma, jossa isä oli laskenut lapsen kanssa kantorepulla, ja laskettelussa syntyvä viima palellutti lapsen jalat ja ne jouduttiin amputoimaan pois. Vuonna 2018 lapsi paleltui kantorepussa ihan ulkona [...]
      Joopajoo! Ihan fiksuja, omin jaloin käveleviä lapsia mulla ainakin on vaikka kannoinkin heitä repulla ja liinalla ympäri vuoden.

      Lainaa

    68. Tulos: +14 (16 ääntä)
      Sam: Iinan lapset ei kuuntele myöskään äänikirjoja, koska siinä on se appi. Jos Iinan lapset haluaa kirjan lukea, se on luettava ja vielä paperi versio, ei edes e-versio.
      Kirjojen lukeminen lapselle ihan itse on tuskin kauhean huono asia. Tätä ollaan tehty oman syntymästä asti ja on mukava hetki molemmille osapuolille. Ihan tarpeeksi on siirtyneet asiat ruuduilla tehtäväksi, joten ihan tarkoituksella suosin analogisia menetelmiä niissä asioissa, joissa sitä vielä pystyy tekemään. Itse kuuntelen äänikirjoja mutta luen lapselle fyysisiä kirjoja. Valitkoon itse sitten vanhempana kumpia haluaa mutta haluan kyllä nimenomaan opettaa fyysisten kirjojen ja lehtien lukemisen. Tableteilla ja muilla värkeillä saa varmasti värkätä ihan tarpeeksi varmasti elämänsä aikana. Itse asiassa koko tablettia meiltä ei löydy mutta kaikki läppärit, kännykät, konsolit, pc:t ja muut löytyy. Ei ole tabletille edes keksinyt tarvetta kun on vehkeitä sen verran jo ilmankin.
      Kilokalori: Ja jos joku edelleen ihmettelee, miksi lapsen kanssa ei saa lasketella, niin ysärillä kävi paha tapaturma, jossa isä oli laskenut lapsen kanssa kantorepulla, ja laskettelussa syntyvä viima palellutti lapsen jalat ja ne jouduttiin amputoimaan pois. Vuonna 2018 lapsi paleltui kantorepussa ihan ulkona [...]
      Saako tähän laskettelupaleltumaan linkkiä? Google ei auttanut. Hyvin järkyttävä tapaus. Toisen tapauksen löysin kyllä.
      Hops: Eikai vauva mukana laskettelu rinteessä nyt niin hirveen tavaton asia ole. En ole kyllä Suomessa hirveästi viime vuosina laskenu, mutta kyllä noita näkee ainakin muualla ja Suomessakin aikoinaan. Itekkin voisin ottaa. Tietty silloin nyt ei mennä jyrkimpiin mäkiin, mutta miten muuten esim voisi perheen laskupäivää pitää?
      Vaikka ei olisikaan "hirveen tavaton asia" niin pitäisi kyllä olla täysin poikkeuksellinen ja ääriharvinainen. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä tehdä tuollaista. Laskettelupäivää ei tehdä ollenkaan jos jonkun henki pitää sen vuoksi vaarantaa.
      Vanhemmuus on nimittäin sitä, että joitain asioita ei voi tehdä tai niitä pitää rajoittaa lapsen vuoksi. Ei esimerkiksi voi joka vkl käydä välttämättä baarissa jos ei löydy hoitajaa. Vai onko tähänkin vastaus kantoreppu? Logiikkasi kyllä viittaa siihen suuntaan, sillä kyllähän minäkin olen sen verran juonut että olen ammattilainen enkä varmasti juo liikaa tai esim. kaadu sen vuoksi. Ihan hyvin voisi, joten miksipä ei.

      Lainaa

    69. Tulos: +6 (8 ääntä)
      Kuinka ironista että joku epäilee olevansa "tietämättään" sisältöä jollekkin muulle...Facebookissa. Jos vakoilua niin pelkää niin eiköhän se naamakirja kannattaisi ekana poistaa. Tottakai puheohjausjärjestelmät kuuntelevat koko ajan, eihän ne muuten kuulisi komentoja. Jos ei tykkää voi pistää pois päältä. Ja kyllä, puheohjaus löytyy myös monista älytelkkareista. Kai niitä isoäidin aikaisia lankapuhelimiakin vielä saa, jos nykyteknologia noin yleisesti ahdistaa. Tosin niitäkin voi kyllä salakuunnella. Metsämökki ilman sähköä? Ja foliohattu päähän kun satelliitit lentää yli? Tai sit voi mennä vaan takas sinne Facebookiin levittämään salaliittoteorioita.

      Lainaa

    70. Pysty matelija 19.3.2021 23:04
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      mainos: Kuinka ironista että joku epäilee olevansa "tietämättään" sisältöä jollekkin muulle...Facebookissa. Jos vakoilua niin pelkää niin eiköhän se naamakirja kannattaisi ekana poistaa. Tottakai puheohjausjärjestelmät kuuntelevat koko ajan, eihän ne muuten kuulisi komentoja. Jos ei tykkää voi pistää pois [...]
      Väkeä pelottaa jos keinoäly saa selville heidän käyneen huvipuistossa. Samaan aikaan he jakavat tiedon facessa ja instassa.

      Lainaa

    71. Tulos: +15 (15 ääntä)
      Hops: No ei kyllä ihan hirveästi kuullosta, että paljon olet laskenut. Kokenut laskija, osaa ottaa huomioon mainitsemasi asiat ja katsoo vapaan reitin turvallisena hetkenä. Lisäksi vilkuilu olan taakse ei vie paljon aikaa ja näin on tietoinen myös mitä takana tapahtuu.Eikä sen vauvan kanssa nyt [...]
      Näillä samoilla argumenteilla voisit myös lakata laittamasta vauvan turvavöihin autossa. 
      "Kokenut autoilija osaa ottaa huomioon mainitsemasi asiat ja katsoo vapaan ajolinjan turvallisena hetkenä. Lisäksi vilkuilu olan taakse ei vie paljon aikaa ja näin on tietoinen myös mitä takana tapahtuu, lisäksi autoissa on peilit takana tapahtuvaa toimintaa varten .Eikä sen vauvan kanssa nyt yleensäkään liikutakaan missään pahimmassa ruuhkassa. Ymmärrän toki, että aina on riski, mutta voi toki kolaroida tai joutua onnettomuuteen ihan normi ajelullakin.Jos ei ole varma, että osaa ajaessaan lastaan suojella, niin tällöin toki ei kannata sinne sen kanssa mennä. Turha silti tuomita heitä jotka niin tekevät. Vauvojen loukkaantumiset eivät mitään yleisiä ole ja kyllä niitä autoissa näkee ihmisillä mukana." 
      Sen vauvan kanssa ei saatana soikoon oteta mitään riskejä ilman vakavaa pakkoa. Kuka käski lisääntymään jos ei voi paria talvea pysyä pois rinteestä tai hankkia lapsenvahtia. 

      Lainaa

    72. Yliampuva salaatti 22.3.2021 7:57
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Pysty matelija: Väkeä pelottaa jos keinoäly saa selville heidän käyneen huvipuistossa. Samaan aikaan he jakavat tiedon facessa ja instassa.
      Kun mietit vielä toisen kerran, ymmärrät mikä ero on tiedon jakamisella ja vakoilulla...ehkä ymmärrät.

      Lainaa

    73. Tulos: +2 (4 ääntä)
      Ruostunut lisko: Joko käyn todella hitaalla tai oon muuten vaan pihalla mutta mikä moka tuossa ensimmäisessä on? 😅 Kyllä itsekin miettisin pari kertaa antaisinko vauvaa mukaan laskettelurinteeseen. Missaanko mä nyt jonkun hyvän pointin tässä? :D
      Jos tuota pitää facebookista asti tiedustella, niin kyllä se jo moka on.

      Lainaa

    74. Astmaton lammas 16.4.2021 21:10
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Bussikommenttiin: jos mulle joku noin sanoisi, varmaan minäkin hymähtäisin ja yrittäisin lopettaa keskustelun siihen. Sitten seuraavat puoli vuotta välttelisin bussilla liikkumista, ettei kukaan oman elämänsä turvallisuusasiantuntija tule neuvomaan masentunutta äitiä vähän lisää. Ensinnäkin, vauvaa saa kuljettaa bussissa muutenkin kuin vaunuissa. Sen sijaan että syyllistät äitiä sylissä pitämisestä, kannattaisi ehkä mieluummin neuvoa istumaan selkä menosuuntaan, jolloin vauva on varsin pienessä rutistumisriskissä. Mun oli pakko kuljettaa lasta pienenä kantoliinassa bussissa, sillä vaunuissa se olisi huutanut koko matkan kuin syötävä. Joten joku muu ratkaisukin on olemassa kuin 'lykkää se vaunuihin'. Mä olen muuten myöskin kaatunut lapsi kantoliinassa. Kompastuin jalkakäytävän kynnykseen. Yllättävän lyhyessä ajassakin sitä ehtii suojelemaan oman lapsensa päätä ottamalla itse osumaa. Lapselle ei käynyt kuinkaan, mitä nyt järkyttyi. Se oli yllättävän rauhoittava kokemus jälkikäteen, nyt tietää mihin sitä itse hätätilanteessa pystyy. Laskettelmemaan en kyllä silti lähtisi edes leikki-ikäinen liinassa

      Lainaa

    75. Letittämätön kyyhky 20.4.2021 13:35
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Hops: No ei kyllä ihan hirveästi kuullosta, että paljon olet laskenut. Kokenut laskija, osaa ottaa huomioon mainitsemasi asiat ja katsoo vapaan reitin turvallisena hetkenä. Lisäksi vilkuilu olan taakse ei vie paljon aikaa ja näin on tietoinen myös mitä takana tapahtuu.Eikä sen vauvan kanssa nyt [...]
      Itsekin olen kaatunut vauva kantorepussa, tasaisella maalla kotona. Harrastan tasapainoa vaativaa lajia, ja tasapainoni sekä lihaskuntoni ovat hyvällä mallilla, koen siis olevani varsin kokenut pystyssä pysyjä (en ole kaatunut liukkaillakaan keleillä ainakaan pariin talveen). Silti kaaduin hyvin yllättäen kaikista taidoistani huolimatta. Ei käynyt pahasti, sillä sain käännettyä itseäni niin, että vain minua sattui, vauvaa ei. Itsekin selvisin pelkillä mustelmilla, mutta jos vauhtia olisi ollut yhtään enempää tai maa ollut epätasaista ja alaspäin menevää, olisi vauvalle aivan varmasti käynyt huonommin.  
      Olen myös lasketellessa loukkaantunut, kun känninen ihminen tullut takaa kovalla vauhdilla ja olemattomilla taidoilla, eikä olisi olan yli vilkuilut auttanut, sen verran yllättävästä suunnasta tuli. Lisäksi jos jatkuvasti taakse vilkuilee, jää näkemättä edessä olevat. Niin tyhmä ei pidä olla, että yliarvioi omat ja muiden kyvyt, ja asettaa viattoman vauvan vaaraan. Aina voi myös sattua kaikkea ennakoimatonta 

      Lainaa

    76. Vastustava oliivi 22.8.2024 11:26
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Jos lapsi ei tiedä mitä linnunlaulu on niin saisi vanhemmat katsoa peiliin. Kenellä se kasvatusvastuu olikaan?

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: lapsi, laskettelu, linnut, luonto, piipitys, podcastit, reppu, salakuunnella