Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Mielensäpahoittajat, osa 85

Mitä sairasta Erikassa on?
Mielensäpahoittajat, osa 85

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 73 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +376 (398 ääntä)
      Höh. Huonoja. Thomas vänkää ihan turhasta. "Muttakun minä haluan sanoa ryssä, tulihan se jo kaikille selväksi ennen kun poistun?" Ja tuo iltalehtien lööppihakuisuus on sairasta, mutta koska se myy niin sitä saa mitä tilataan.

      Lainaa

    2. Tulos: +241 (269 ääntä)
      Sen verta hankalaa tuntuu olevan tuo ryhmistä poistuminen, että voisi perustaa ryhmästä poistumisryhmän. Kolme sääntöä: 1. Älä puhu ryhmästä poistumisryhmästä. 2. Aina poistuessasi. Tee siitä iso numero. Ihmisillä oikeasti kiinnostaa. 3. Ennen lopullista ryhmästä poistumista, kirjoita vielä yksi epätoivoinen viesti ja toivo, että muut jäsenet anovat sinun ryhmään jäämistäsi.

      Lainaa

    3. Tulos: -42 (98 ääntä)
      Anne on tämän tarinan antisankari kun meni antamaan huomiota Thomaksen sekoilulle, Juuso ymmärsi miten tälläisten kanssa toimitaan ja pisteet siitä.

      Lainaa

    4. Kolopalloilija 27.4.2021 1:58
      Tulos: +135 (149 ääntä)
      Jaah taijanki olla sairas :(

      Lainaa

    5. Marjaisa mäyrä 27.4.2021 2:12
      Tulos: +437 (461 ääntä)
      Surullista, että on vieläkin ihmisiä jotka oikeasti elävät aivopestyä elämää jossa kuvittelevat, että seksuaalisuus on vain miesten juttu ja naisen tehtävä on olla vain käytettävissä. Toki vähän kärjistetysti ajateltuna Helin kommentista, mutta siitä välittyy että hän ei edes ymmärrä kuinka aivopesty on tuohon ajatusmaailmaan.

      Lainaa

    6. Pimahtanut piikkisika 27.4.2021 2:19
      Tulos: +300 (314 ääntä)
      R-sana on vaikea juttu. Itse olen venäläistaustainen ja kaveripiiriin kuuluu sekä sellaisia venäläistaustaisia jotka hyväksyvät sanan käytön ja sellaisia, jotka karsastavat sitä. Sana ei ole tietenkään rinnastettavissa loukkaavudeltaan n-sanaan, mutta itseä peruskoulussa haukuttiin r-sanalla sen verran monta kertaa, että ei sen näkemisestä mitään hyviä assosiaatioita tule. En käynyt peruskoulua sodan jälkeen vaan ihan 2000-luvulla.

      Lainaa

    7. Kummikäki 27.4.2021 2:45
      Tulos: +58 (148 ääntä)
      Kolopalloilija: Jaah taijanki olla sairas :(
      Me kaikki ollaan. :) Mutta en silti kerro julkisuudessa kuinka helpotan sairauden oireita.

      Lainaa

    8. Malttamaton hyönteinen 27.4.2021 4:55
      Tulos: -342 (386 ääntä)
      Pimahtanut piikkisika: R-sana on vaikea juttu. Itse olen venäläistaustainen ja kaveripiiriin kuuluu sekä sellaisia venäläistaustaisia jotka hyväksyvät sanan käytön ja sellaisia, jotka karsastavat sitä. Sana ei ole tietenkään rinnastettavissa loukkaavudeltaan n-sanaan, mutta itseä peruskoulussa haukuttiin r-sanalla sen [...]
      Millä tavalla n-sana on loukkaava? Tai r-sana? Nehän vain kertovat millainen ihminen on. terveisin: neljäsosa r****

      Lainaa

    9. Tulos: +90 (106 ääntä)
      Aijai sentään. Heli on sovinisti ja Thomas taas näitä sanavvapaus-järkeilijöitä. Kuinka näille jälkimmäisille voi olla noin vaikeaa vaan olla käyttämättä jotain sanaa? Ja tuohon Ryhmästäpoistumis-ryhmään pitäis myös isolla kirjottaa ohjeet siitä, et miten siitä ryhmästä poistutaan. Niinku kaikkiin muihinkin ryhmiin. "Ennen kun liityt, varmistathan miten ryhmästä poistutaan". Tai moniin ryhmiin liityttäessä kun kysytään kysymys tai pari, voisi myös kysyä, osaako ryhmästä halutessaan poistua. Jos ei, niin olkoot liittymättä. Problem solved.

      Lainaa

    10. Ajaton mato 27.4.2021 5:41
      Tulos: -22 (118 ääntä)
      Kyllä taas tuntuu hyvältä olla mies. Saa runkata niin paljon kuin sielu sietää, eikä tarvitse odottaa minkäänlaisia B-lausuntoja.

      Lainaa

    11. Paranormaali tomaatti 27.4.2021 5:44
      Tulos: +105 (167 ääntä)
      Koska iltalehti tekee jutun siitä, miten Erika käy kakalla? ”Laksatiivit ja kakkajakkara kuuluvat asiaan”

      Lainaa

    12. Lattiaton pelikaani 27.4.2021 5:50
      Tulos: -43 (131 ääntä)
      Malttamaton hyönteinen: Millä tavalla n-sana on loukkaava? Tai r-sana? Nehän vain kertovat millainen ihminen on. terveisin: neljäsosa r****
      Eivät ole verrattavissa. R-sana tulee suoraan kansalaisuudesta, ja tosiaan muu maailma käyttää Venäjästä r-alkuista sanaa. N-sana puolestaan viittaa ulkoisiin ominaisuuksiin ja se on myös historiallisesti halventava, koska sitä on käytetty orjien haukkumanimenä. 
      Karjalasta kotoisin olleet isovanhempani käyttivät r-sanaa aivan neutraalisti, ilman pienintäkään tarkoitusta halventaa. Se oli heille puhekieltä.

      Lainaa

    13. Merkityksetön metso 27.4.2021 6:09
      Tulos: +173 (187 ääntä)
      Lattiaton pelikaani: Eivät ole verrattavissa. R-sana tulee suoraan kansalaisuudesta, ja tosiaan muu maailma käyttää Venäjästä r-alkuista sanaa. N-sana puolestaan viittaa ulkoisiin ominaisuuksiin ja se on myös historiallisesti halventava, koska sitä on käytetty orjien haukkumanimenä.  Karjalasta kotoisin olleet [...]
      Karjalaiset ovat erityisesti evakkoaikana tulleet haukutuiksi ryssiksi sen verran rajusti, että harvalle karjalaiselle se mitenkään neutraali sana on. 
      Ylipäänsä sanan etymologia ei ole olennainen haukkumisnäkökulmasta. Sanoja otetaan jatkuvasti uuteen käyttöön, niihin liitetään uudenlaisia ominaisuuksia ja viittauksia, ja silloin niiden loukkaavuus muuttuu. 

      Lainaa

    14. Vahaamaton riesa 27.4.2021 6:32
      Tulos: +27 (65 ääntä)
      Paranormaali tomaatti: Koska iltalehti tekee jutun siitä, miten Erika käy kakalla? ”Laksatiivit ja kakkajakkara kuuluvat asiaan”
      Sitten kun riittävän montaa ihmistä kiinnostaa se. Sinä et vielä riitä.

      Lainaa

    15. Pumaska marsu 27.4.2021 6:47
      Tulos: -45 (123 ääntä)
      Vahaamaton riesa: Sitten kun riittävän montaa ihmistä kiinnostaa se. Sinä et vielä riitä.
      Eiköhän tässä kommentissa ollut kyse nimenomaan siitä, että alkuperäinen "uutinen" kiinnostaa kuin kilo pa*kaa. Henkilökohtaisesti koen tuollaiset intiimit yksityiskohdat ihan yhtä mielenkiinnottomina ja ällöttävinä. En pidä naisten itsensä tyydyttämistä sairaana, mutta on se aika sairasta kertoa lehdissä miten ja millä välineillä sen tekee

      Lainaa

    16. Kaulapannaton piimä 27.4.2021 6:48
      Tulos: +102 (124 ääntä)
      No ei masturbointi nyt sairasta sentään ole vaan ihan luonnollista. Mutta eikö se ole vähän kuin yksityisasia...?

      Lainaa

    17. Edustava ampiainen 27.4.2021 7:05
      Tulos: +32 (80 ääntä)
      Pumaska marsu: Eiköhän tässä kommentissa ollut kyse nimenomaan siitä, että alkuperäinen "uutinen" kiinnostaa kuin kilo pa*kaa. Henkilökohtaisesti koen tuollaiset intiimit yksityiskohdat ihan yhtä mielenkiinnottomina ja ällöttävinä. En pidä naisten itsensä tyydyttämistä sairaana, mutta on se aika sairasta kertoa lehdissä miten ja millä välineillä sen tekee
      Jos se ei kiinnostaisi niin siitä ei kerrottaisi. Se on varma asia. Lähes yhtä varma on se että nämä joiden on pakko mainita ettei kiinnosta, ovat niitä jotka niitä juttuja useimmiten lukevat.

      Lainaa

    18. Soittamaton kärpänen 27.4.2021 7:09
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Marjaisa mäyrä: Surullista, että on vieläkin ihmisiä jotka oikeasti elävät aivopestyä elämää jossa kuvittelevat, että seksuaalisuus on vain miesten juttu ja naisen tehtävä on olla vain käytettävissä. Toki vähän kärjistetysti ajateltuna Helin kommentista, mutta siitä välittyy että hän ei edes ymmärrä kuinka aivopesty on tuohon ajatusmaailmaan.
      Olen samaa mieltä: aivopestyjä on liikaa ja liian monessa paikassa.

      Lainaa

    19. Pumpattu maksamakkara 27.4.2021 7:15
      Tulos: +88 (130 ääntä)
      Kaulapannaton piimä: No ei masturbointi nyt sairasta sentään ole vaan ihan luonnollista. Mutta eikö se ole vähän kuin yksityisasia...?
      Jos haluaa pitää sen yksityisasiana, niin ei kai kukaan kiellä. Jos ei halua, niin ei siitäkään pitäisi mielensäpahoittajilla olla mussuttamista.

      Lainaa

    20. Tulos: +140 (146 ääntä)
      Pumaska marsu: Eiköhän tässä kommentissa ollut kyse nimenomaan siitä, että alkuperäinen "uutinen" kiinnostaa kuin kilo pa*kaa. Henkilökohtaisesti koen tuollaiset intiimit yksityiskohdat ihan yhtä mielenkiinnottomina ja ällöttävinä. En pidä naisten itsensä tyydyttämistä sairaana, mutta on se aika sairasta kertoa lehdissä miten ja millä välineillä sen tekee
      Jos nyt saivarrellaan niin tätä ei oltu käsittääkseni lehdissä kerrottu vaan Ina Mikkolan podcastissa, jonka nimi on runkkarin käsikirja. Itse en ole tuota jaksoa kuunnellut, mutta oletan että otsikot on revitty siitä. Yhden kuunnellun jakson perusteella podi on ihan asiallinen, mutta toki siinä käsitellään nimensä mukaan masturbointia.

      Lainaa

    21. Karvaton valas 27.4.2021 7:20
      Tulos: -67 (133 ääntä)
      Hitto, että on rasittava tapa nykyään lyhentää loukkaavat sanat tuohon tuollaiseen "kirjain-sana" muotoon. Tasan kaikki tietää mistä puhutaan, niin miksei yhtälailla voisi vain kirjoittaa sitä sanaa? Uskomatonta miten tuollainen sanojen pelkäämisen kulttuuri on tullut Eurooppaankin. Kunnon Voldemort-meininkiä.

      Lainaa

    22. Kilokalori 27.4.2021 7:38
      Tulos: -49 (81 ääntä)
      Mulle ryssä sana on hyvin neutraali, koska tunnen niin paljon venäläisiä jotka itse kähttävät ryssää puhuessaan suomea. Ryssä on toki myös haukkumasana, ja varsinkin lasteb keskuudessa. Vähän vaikea sana, jonka käytössä täytyy käyttää järkeä. Neekeri taas on suomen kielessä suhteellisen negatiivinen jos sillä viitataan ihonväriin. Nekkeri omaa neutraalin sävyn lähinnä rap-musiikissa.

      Lainaa

    23. Ainua kobra 27.4.2021 7:45
      Tulos: -72 (96 ääntä)
      Kaulapannaton piimä: No ei masturbointi nyt sairasta sentään ole vaan ihan luonnollista. Mutta eikö se ole vähän kuin yksityisasia...?
      Juuri niin. Sairasta on huudella siitä pitkin lehtiä.

      Lainaa

    24. Päätön mansikka 27.4.2021 8:27
      Tulos: +132 (138 ääntä)
      Täällähän on lukutaidotonta porukkaa :DD Jos oikein tarkkaan ja ajatuksella luette ton otsikon, huomaatte että eipä se Erika itse ole Ilta-Sanomille sitä masturbointiaan mainostanut tai mitenkään pitkin lehtiä huudellut :)))

      Lainaa

    25. Tulos: +130 (140 ääntä)
      Ainua kobra: Juuri niin. Sairasta on huudella siitä pitkin lehtiä.
      Moni tyydyttää itseään, mutta samalla ahdistuu siitä, koska luulee tekevänsä jotain sairasta. Kun julkkis puhuu omasta itsetyydytyksestään lehdessä, tämä sairauden stigma hälvenee, eikä niin moni enää häpeä turhaan omaa käytöstään.

      Lainaa

    26. Vanhahtava pähkinä 27.4.2021 9:14
      Tulos: +75 (81 ääntä)
      Karvaton valas: Hitto, että on rasittava tapa nykyään lyhentää loukkaavat sanat tuohon tuollaiseen "kirjain-sana" muotoon. Tasan kaikki tietää mistä puhutaan, niin miksei yhtälailla voisi vain kirjoittaa sitä sanaa? Uskomatonta miten tuollainen sanojen pelkäämisen kulttuuri on tullut Eurooppaankin. Kunnon Voldemort-meininkiä.

      Et... et kai sinä juuri käyttänyt V-sanaa?!1

      Lainaa

    27. Stressitön tonttu 27.4.2021 9:32
      Tulos: +31 (53 ääntä)
      Helille voisi masturbointi tehdä hyvää.

      Lainaa

    28. Tulos: -76 (102 ääntä)
      Ei Erika sairas ole. Epötoivoinen vaan joka yrittää kaikin tavoin tunkea naamansa lehtiin.

      Lainaa

    29. Kilokalori 27.4.2021 9:50
      Tulos: +112 (120 ääntä)
      Thomas ois varmaan harvinaisen raivostuttava seurustelukumppani. "Minä kuule muutan nyt pois tämän pikkuriidan takia. Katso olen jo ovella. Ovi aukeaa ihan pian ja sitten menen! Mutta vaikka muuttaisinkin pois, sinun pitää silti pyytää anteeksi ja muuttaa tapasi. Jään tähän oven väliin vielä vänkäämään. Etkö aio pyytää minua jäämään?"

      Lainaa

    30. Kollo hylje 27.4.2021 10:30
      Tulos: +45 (57 ääntä)
      Sanan loukkaavudessa pitää aina huomioida itse kieli. N- ja R-sanat ovat tänä päivänä suomessa loukkaavia sanoja. N-sanasta osaan sanoa, että joskus aikoinaan se ei ollut loukkaava (olihan se joskus Aapisessakin), mutta se on muuttunut herjaavaksi. Sen sijaan eskimo ja intiaani eivät ole suomessa loukkaavia sanoja, vaikka USA:ssa näiden vastineet aiheuttavat närästystä. Vastaavasti venäläistä kuvaavat R-sanat muissa kielissä eivät (välttämättä) ole loukkaavia, vaikka se suomessa olisikin loukkaava.

      Lainaa

    31. Pelkäämätön soturi 27.4.2021 11:36
      Tulos: +91 (99 ääntä)
      Pimahtanut piikkisika: R-sana on vaikea juttu. Itse olen venäläistaustainen ja kaveripiiriin kuuluu sekä sellaisia venäläistaustaisia jotka hyväksyvät sanan käytön ja sellaisia, jotka karsastavat sitä. Sana ei ole tietenkään rinnastettavissa loukkaavudeltaan n-sanaan, mutta itseä peruskoulussa haukuttiin r-sanalla sen [...]
      R-sana on ihan helppo juttu, varsinkin jos ei ole juuria sinne päin. Joitain se loukkaa, joitain taas ei, ja on mahdotonta päältäpäin sanoa josko jollekin käy tunteisiin. Eli jätetään käyttämättä, ellei tiedetä ihan satavarmasti, että henkilö, josta sitä käytetään, pitää asiallisena tai hupaisana. 
      Miksi joidenkin täytyy saada välttämättä olla ilkeitä? Ei ole Voldemort-meininkiä jättää sana käyttämättä jos kerran tietää, että jonkun päivä siitä muuttuu vähemmän hyväksi. Voisinhan minäkin mutista kirouksia ihmisille tuolla kylillä kulkiessani, varmaan kuuluu sananvapauden piiriin, mutta miksi tekisin niin? Vaikuttaisin vähän epätasapainoiselta, enkä yhtään mukavalta. 

      Lainaa

    32. Tornipöllö 27.4.2021 11:36
      Tulos: +62 (66 ääntä)
      Seksilelut ja porno ovatkin niin tavattoman erikoisia masturboinnin apuvälineitä.

      Lainaa

    33. Tämä tai tuo lisko 27.4.2021 11:58
      Tulos: +14 (42 ääntä)
      Onko asiaaa josta persu ei loukkaantuisi? Vitun lumihiutaleet.

      Lainaa

    34. Valloittava leopardi 27.4.2021 12:05
      Tulos: +100 (108 ääntä)
      Kyllä minulla on oikeus käyttää muista ihmisistä sellaista nimitystä kuin itse haluan, koska ei minulla ole mitään velvollisuutta ajatella kenenkään yksittäisen ihmisen tai ihmisryhmän tunteita. Minulla on sananvapaus ja oikeus sanoa mitä haluan. Niin. Muilla ihmisillä on minun sananvapauteni nojalla velvollisuus hyväksyä sanomani. Koska minä. Minä, minä, minä. Vakavasti puhuen ihan satavarmasti jokaikinen alle 80v suomalainen tietää että esimerkiksi sanat "ähl---", "ne-----" ja "ry---" ovat loukkaavia. Jos sulla sattuu olemaan yksi tai kaksi kaveria joita kyseiset sanat eivät loukkaa, se ei tarkoita sitä etteikö sana voisi olla loukkaava. Jokainen meistä tietää että ne on tarkoitettu halventaviksi sanoiksi ja jos sun kaveri ei siitä loukkaannu niin kuka estää puhumasta hänelle näillä sanoilla. Mutta ei kellään ole oikeutta puhua kokonaisista ihmisryhmistä samalla tavalla. Ethän sä nyt voi jumaliste mennä tuntemattomille ihmisillekään heittelemään mitään läskivitsejä vaikka ylipainoinen kaverisi ei niistä milläänsä olisikaan. Tai ainakin toivon sydämeni pohjasta ettei kukaan ole sellainen mulkku.

      Lainaa

    35. Hurskas unikeko 27.4.2021 12:32
      Tulos: +20 (30 ääntä)
      Kollo hylje: Sanan loukkaavudessa pitää aina huomioida itse kieli. N- ja R-sanat ovat tänä päivänä suomessa loukkaavia sanoja. N-sanasta osaan sanoa, että joskus aikoinaan se ei ollut loukkaava (olihan se joskus Aapisessakin), mutta se on muuttunut herjaavaksi. Sen sijaan eskimo ja intiaani eivät ole suomessa [...]
      Mä taas oon kuullut jonkun sanovan, että intiaani ois loukkaava. Mutta multa on ihan aidosti sit mennyt ohi, että missä vaiheessa se muuttui loukkaavaksi ja miksi? Muistelen, että vissiin pitäisi sanoa alkuperäiskansalainen tms, mutta en nyt muista, että mikä tossa intiaanissa ois vikana. Eskimohan käsittääkseni on nykyisin jo ihan kaikissa kielissä loukkaava, inuiitti ois se oikeempi ja neturaalimpi.

      Lainaa

    36. Pelkäämätön soturi 27.4.2021 12:55
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Hurskas unikeko: Mä taas oon kuullut jonkun sanovan, että intiaani ois loukkaava. Mutta multa on ihan aidosti sit mennyt ohi, että missä vaiheessa se muuttui loukkaavaksi ja miksi? Muistelen, että vissiin pitäisi sanoa alkuperäiskansalainen tms, mutta en nyt muista, että mikä tossa intiaanissa ois vikana. [...]
        Intiaani on englanniksi usein kyseenalainen; sanotaan "Native American" tai Kanadassa "First Nations". Suomessa ei käsittääkseni oikein ole muuta sanaa -koska en tiedä, menin tarkistamaan Kielikellosta (https://www.kielikello.fi/-/miten-puhua-intiaaneista-) -ja ilmeisesti suomeksi sanotaan edelleen "intiaani" ihan neutraalisti, koska jos ei tiedä josko joku alkuperäisasukas on lakota vai mikä, niin ei muutakaan voi -jos tietää, on kohteliasta sanoa mikä kansa. 
        Merkitys voi lähteä valumaan, kuten muidenkin sanojen kohdalla voi käydä, mutta tuskin niin nopeasti -Suomessa kuitenkin on aika paljon ihmisiä eri taustoista joille tarvitaan oikeat termit -vaikka Hubaran "ruskeat tytöt" -mutta amerikanintiaaneja taitaa olla niin vähän, ettei termityölle lie välitöntä tarvetta? Toisaalta englannin kielen valta-asema voi vaikuttaa siihen, että sanalle alkaisi tulla outoja konnotaatioita. Joku korjatkoon jos tuntee asiaa paremmin?

      Lainaa

    37. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 27.4.2021 13:06
      Tulos: +59 (61 ääntä)
      Ai naisen seksuaalisuus ei herääkään vasta miehen läsnäollessa? Ooh, sairasta! Vai kummin päin se nyt menikään?
      Hurskas unikeko: Mä taas oon kuullut jonkun sanovan, että intiaani ois loukkaava. Mutta multa on ihan aidosti sit mennyt ohi, että missä vaiheessa se muuttui loukkaavaksi ja miksi? Muistelen, että vissiin pitäisi sanoa alkuperäiskansalainen tms, mutta en nyt muista, että mikä tossa intiaanissa ois vikana. [...]
      Kolumbuksen typerehtimä "intiaani" on englanniksi indian, vaikka "indianit" asuvat Intiassa. Etymologisesti nimi on harhaankohtava ja siis väärä. Amerikassa oli useita alkuperäiskansoja ja heidän niputus "intialaisiksi" on aivan sivistymätöntä muinaishöpöhommaa.

      Lainaa

    38. Korvaamaton kookos 27.4.2021 13:13
      Tulos: +90 (100 ääntä)
      Täälläkin kaikki aina syyttelee näitä nuoria naisia siitä että "tunkevat naamaansa lehtiin" vaikka se lehti on se joka heistä juttua kaivaa heidän instasta tai kuten Erikan kohdalla tässä siitä että hän oli vieraana podcastissa. Nämä ei "tunge naamaansa lehtiin", ne laitetaan sinne ihan kysymättä heiltä itseltään. Ja miten voi nuoret kauniit naiset ärsyttää niin kovasti? Erika on ihana!

      Lainaa

    39. Stressitön banaani 27.4.2021 14:06
      Tulos: +63 (69 ääntä)
      Korvaamaton kookos: Täälläkin kaikki aina syyttelee näitä nuoria naisia siitä että "tunkevat naamaansa lehtiin" vaikka se lehti on se joka heistä juttua kaivaa heidän instasta tai kuten Erikan kohdalla tässä siitä että hän oli vieraana podcastissa. Nämä ei "tunge naamaansa lehtiin", ne laitetaan sinne ihan kysymättä [...]
      Tämäpä juuri.
      Kyseisessä Runkkarin ystäväkirja podcastin-jaksossa Erika ja Ina Mikkola juttelivat myös juurikin tästä asiasta.
       Kysymättä tehdään "seksivau" "poseeraa tissit paljaana!!" jne lööppejä esim IG-kuvista tai vaikkapa podcast-jaksosta. 
      Ja siis Erika ei missään kuvassa edes ole esiintynyt "tissit paljana", joten tämäkin asia aiheutti naisessa itsessään ihmettelyä, josta puhui podcastissa. 
      Podcast-jaksossa puhuttiin klassisesta naiskauneudesta, joka saattaa olla syy tähän ilmiöön. Onhan se silmin havaittavissa, millaista klassisen kaunista ulkonäköä nämä "roskalehdet" arvostavat. 

      Lainaa

    40. Tulos: +23 (25 ääntä)
      Pidän ihan epäironisesti muutamasta Erikan kappaleesta, mutta henkilöhistorian jätän suosiolla tonkimatta. Mukava silti huomata, että kappaleita tulkitsemassa on suorasukainen ja "härskien" sanoitusten veroinen laulaja. Tulee Kikka mieleen.

      Lainaa

    41. Hämärä joutsen 27.4.2021 14:15
      Tulos: -57 (71 ääntä)
      Ryssä ku ryssä, mikä siinä sanassa ahdistaa? Tarkoittaa venäläistä. Kaikki ryssät on venäläisiä, mutta kaikki venäläiset ei ole ryssiä.

      Lainaa

    42. Tulos: +25 (35 ääntä)
      Pimahtanut piikkisika: R-sana on vaikea juttu. Itse olen venäläistaustainen ja kaveripiiriin kuuluu sekä sellaisia venäläistaustaisia jotka hyväksyvät sanan käytön ja sellaisia, jotka karsastavat sitä. Sana ei ole tietenkään rinnastettavissa loukkaavudeltaan n-sanaan, mutta itseä peruskoulussa haukuttiin r-sanalla sen [...]
      Mielenkiintoinen näkemys noiden sanojen loukkaavuudesta. R-sana on historiallisesti uudempi sana, mutta se on tullut suomen kieleen alunpitäenkin loukkaamistarkoituksessa, vaikka alkuperäinen mistä se on lainattu, ei sitä ollutkaan. N-sanalla on samanlainen historia, vaikka ulottuukin paljon pidemmälle. Alunperin se ei ollut loukkaava sana, vaan käytännössä synonyymi sanalle "afrikkalainen". Se kuitenkin nossain vaiheessa kääntyi alentavaksi. Molemmilla on siis hyvin samankaltainen etymologinen historia ja molemmat ovat rasistisesti loukkaavia, joten en ymmärrä miksi toinen olisi toista loukkaavampi.

      Lainaa

    43. Jäykkä lepakko 27.4.2021 15:57
      Tulos: -35 (43 ääntä)
      Dannyn kanssa lienee pakko jo käyttää laitteistoa apuna? Oli pakko! Tekin ajattelitte samaa, ihan varmasti.

      Lainaa

    44. Turun Murre 27.4.2021 17:24
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Sanojen loukkaavuus voi todella muuttua. Ei ole pitkä aika siitä, kun idiootti ja imbesilli olivat valideja lääketieteellisiä termejä, mutta vain idiootti kutsuisi tänä päivänä kehitysvammaista kummallakaan näillä sanalla.

      Lainaa

    45. Kärkäs seppä 27.4.2021 18:17
      Tulos: +40 (52 ääntä)
      Zx: Moni tyydyttää itseään, mutta samalla ahdistuu siitä, koska luulee tekevänsä jotain sairasta. Kun julkkis puhuu omasta itsetyydytyksestään lehdessä, tämä sairauden stigma hälvenee, eikä niin moni enää häpeä turhaan omaa käytöstään.
      Mietin ihan samaa. Oispa mun teiniaikoina ollut Runkkarin käsikirja, Erika ja kumppanit. Terveystiedon tunneilla kyllä puhuttiin, että "itsetutkiskelu" on hyvästä, mutta pornon kattominen ja himokas masturbaatio tuntui likaiselta ja miesten (tai seksialan naisten) jutulta.

      Lainaa

    46. Tulos: -33 (45 ääntä)
      Paranormaali tomaatti: Koska iltalehti tekee jutun siitä, miten Erika käy kakalla? ”Laksatiivit ja kakkajakkara kuuluvat asiaan”
      Menit sitten antamaan jollekin teinitoimittajalle just juttuvinkin. Syytetään para-tomaattia kun ensi viikolla Vikman istuu Iltalehden lööpissä pytyllä polvet koukkussa.Kyllähän tuo Erikan lööppihuoraaminen on sitä tasoa jo, että siellä täytyy olla joku luottotoimittajakunta, joka pitää verkostopalaveriaan joka maanantai moniammatillisesti palaveeraa siitä, miten saadaan tällä viikolla erika etusivulle. Jos se myy, niin antaa sitten palaa, mutta ei toi tee hyvää iltalehdelle eikä varsinkaan erikan itsensä maineelle. Ja miksi ihmeessä noilla pitää olla aina joku tuksu kierroksessa, ei ymmärrä...

      Lainaa

    47. Tulos: -36 (42 ääntä)
      Siitake: Pidän ihan epäironisesti muutamasta Erikan kappaleesta, mutta henkilöhistorian jätän suosiolla tonkimatta. Mukava silti huomata, että kappaleita tulkitsemassa on suorasukainen ja "härskien" sanoitusten veroinen laulaja. Tulee Kikka mieleen.
      Ei tule. Ei niin yhtään! Kikka oli iloisen avoimen seksuaalinen raketti, erika on tyrkky. Mun miessilmiin Kikka oli sensuelli ja nätti - kaikin puolin kiva katsella -, erika ei herätä minkäänlaisia muita haluja kuin sammuttaa koko iltalehti.fi.

      Lainaa

    48. Pimahtanut piikkisika 28.4.2021 3:54
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Toj Karin: Mielenkiintoinen näkemys noiden sanojen loukkaavuudesta. R-sana on historiallisesti uudempi sana, mutta se on tullut suomen kieleen alunpitäenkin loukkaamistarkoituksessa, vaikka alkuperäinen mistä se on lainattu, ei sitä ollutkaan. N-sanalla on samanlainen historia, vaikka ulottuukin paljon [...]

      Tarkoitan tällä sitä, että vaikka olen venäläistaustainen, niin en koe syrjintää ihonvärini tai muiden ulkoisten piirteitteni takia. En aseta itseäni alttiiksi rasismille esimerkiksi kävelemällä kadulla. Tuskin kukaan huutelee perään tuolla r-sanalla, ellei heillä ole valmiiksi tiedossa venäläistaustaisuuteni. N-sana taas kohdistuu etniseen ulkonäköön, jota "ei pääse karkuun". Siksi näkisin, että se on leimaavampi ja loukkaavampi. Sen sanan rooli yhteiskunnassa on etnisille vähemmistöille rankempi taakka kantaa. Selvennän kuitenkin, että r-sana on ehdottomasti loukkaava, ja minulla on sanan kanssa kivulias historia. 

      Lainaa

    49. Tulos: +27 (35 ääntä)
      Pumaska marsu: En pidä naisten itsensä tyydyttämistä sairaana, mutta on se aika sairasta kertoa lehdissä miten ja millä välineillä sen tekee
      Vaikka sinä et puhuisi kalastuksesta tai Moldovan parlamenttivaaleista, nämä asiat ovat olemassa eikä se ole sairasta, että joku puhuu kalastuksesta tai Moldovan parlamenttivaaleista.

      Lainaa

    50. Pelkäämätön soturi 28.4.2021 7:49
      Tulos: -15 (41 ääntä)
      Toj Karin: Mielenkiintoinen näkemys noiden sanojen loukkaavuudesta. R-sana on historiallisesti uudempi sana, mutta se on tullut suomen kieleen alunpitäenkin loukkaamistarkoituksessa, vaikka alkuperäinen mistä se on lainattu, ei sitä ollutkaan. N-sanalla on samanlainen historia, vaikka ulottuukin paljon [...]
      Ryssä on aivan neutraali sana, kolmekymppisten venäläisten ja sitä vanhempien sanavarastossa. Omassa, lähipiirissä juuri venäläiset käyttävät ryssä sanaa avoimesti. Myös työsähköposteissa ja palavereissa.
      Lasten suussa ryssä on haukkumasana ja muuttuu siksi pikku hiljaa epäsovinnaiseksi aivan kuten neekeri muuttui 90-luvulla. 
      Neekeri ja huora on nykyään yksiselitteisesti haukkumasanoja. 

      Lainaa

    51. Muodokas koala 28.4.2021 8:27
      Tulos: +2 (20 ääntä)
      Luffi: Höh. Huonoja. Thomas vänkää ihan turhasta. "Muttakun minä haluan sanoa ryssä, tulihan se jo kaikille selväksi ennen kun poistun?" Ja tuo iltalehtien lööppihakuisuus on sairasta, mutta koska se myy niin sitä saa mitä tilataan.
      Pakko vähän tarttua - "Iltalehden lööppihakuisuus" :D Tiedät kai, mitä tarkoittaa iltalehdistö?

      Lainaa

    52. Tulos: +6 (12 ääntä)
      mua mietityttää et miten venäläinen on ruotsiks rysse niinkuin tuo mies väittää :D Itse olen aina sanonut "rysk" :D ei rysseä en ole kuullutkaan.

      Lainaa

    53. Vetämätön sorsa 28.4.2021 11:52
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Baker: Sen verta hankalaa tuntuu olevan tuo ryhmistä poistuminen, että voisi perustaa ryhmästä poistumisryhmän. Kolme sääntöä: 1. Älä puhu ryhmästä poistumisryhmästä. 2. Aina poistuessasi. Tee siitä iso numero. Ihmisillä oikeasti kiinnostaa. 3. Ennen lopullista ryhmästä poistumista, kirjoita vielä yksi [...]
      Huom. On ryhmiä, joista poistuessa on hyvä jättää palautetta, jos poistuminen johtuu jostain aidosta epäkohdasta.

      Lainaa

    54. Vetämätön sorsa 28.4.2021 11:55
      Tulos: -19 (23 ääntä)
      Morjens: Vaikka sinä et puhuisi kalastuksesta tai Moldovan parlamenttivaaleista, nämä asiat ovat olemassa eikä se ole sairasta, että joku puhuu kalastuksesta tai Moldovan parlamenttivaaleista.
      Ei ole täysin sama asia toisaalta. Se että jossain on vaalit, saattaa vaikuttaa globaalisti asioihin. Puolestaan tieto julkkisten petihommista ei järisytä maailmaa millään lailla.

      Lainaa

    55. Vetämätön sorsa 28.4.2021 12:05
      Tulos: +12 (32 ääntä)
      Valloittava leopardi: Kyllä minulla on oikeus käyttää muista ihmisistä sellaista nimitystä kuin itse haluan, koska ei minulla ole mitään velvollisuutta ajatella kenenkään yksittäisen ihmisen tai ihmisryhmän tunteita. Minulla on sananvapaus ja oikeus sanoa mitä haluan. Niin. Muilla ihmisillä on minun sananvapauteni nojalla [...]
      Pakkohuomauttaa, että mm. N-sana ei juuri vanhempien ikäluokkien kohdalla tarkoita välttämättä haukkumista, vaan se on opittu termi tummaihoisista.
      Esimerkiksi oma isä puhuu pääasiassa hyvää tummaihoisista, mutta aivan pokkana puhuu näistä N-sanalla.
      Todennut tälle vain, että tummaihoisten kuullen ei kyseistä sanaa kannata käyttää vaikkei sillä pahaa tarkoittaisi.
      Nuoremmat puolestaan ovat oppineet kyseisen sanan haukkumasanana. Meinasi itselle tulla kyynel silmään, kun näin joukon 13-16v tyttöjä huutelemassa tummaihoiselle ihmiselle törkeyksiä kadulla. Ärähdin kyseiselle porukalle, enkä koskaan ole nähnyt virnettä putoamassa naamalta. Onneksi ei lehtiin tullut juttua "Tyttöjä kiusaavasta nuoresta miehestä"

      Lainaa

    56. Tulos: -33 (45 ääntä)
      Ei masturboinnissa ole mitään vikaa, mutta tuo pohjaton huomionhakuisuus on todella vastenmielistä. Yhtäkkiä ollaan olevinaan niin rajua, että..

      Lainaa

    57. Kunnon palviliha 28.4.2021 15:00
      Tulos: +28 (34 ääntä)
      Jossu: Ei masturboinnissa ole mitään vikaa, mutta tuo pohjaton huomionhakuisuus on todella vastenmielistä. Yhtäkkiä ollaan olevinaan niin rajua, että..
      Miten niin rajua? Ehkäpä pointti on se että siinä ei nimenomaan olekaa mitään rajua, vaikka niin kuvitteletkin.

      Lainaa

    58. Tulos: +18 (40 ääntä)
      Pelkäämätön soturi: Ryssä on aivan neutraali sana, kolmekymppisten venäläisten ja sitä vanhempien sanavarastossa. Omassa, lähipiirissä juuri venäläiset käyttävät ryssä sanaa avoimesti. Myös työsähköposteissa ja palavereissa. Lasten suussa ryssä on haukkumasana ja muuttuu siksi pikku hiljaa epäsovinnaiseksi aivan kuten [...]
      Puhujan ikä ei määrittele onko sana loukkaava vai ei. Edes pienen lapsen suusta tulevaa N-sanaa tai R-sanaa ei pidä hyväksyä, vaikka lapsi ei edes tietäisi mitä ne tarkoittaa eikä täten voisi edes käyttää niitä loukaten. Hälle pitää opettaa että sitä sanaa ei käytetä, ihan kuten käytöstävät yleensäkin opetetaan lapsille. Aikuisilta voi vielä vähemmän hyväksyä tuollaista käytöstapojen puutetta.

      Lainaa

    59. Johdoton biisoni 28.4.2021 19:28
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kolopalloilija: Jaah taijanki olla sairas :(
      Ja mä 😊

      Lainaa

    60. Pelkäämätön soturi 28.4.2021 20:09
      Tulos: -8 (16 ääntä)
      Toj Karin: Puhujan ikä ei määrittele onko sana loukkaava vai ei. Edes pienen lapsen suusta tulevaa N-sanaa tai R-sanaa ei pidä hyväksyä, vaikka lapsi ei edes tietäisi mitä ne tarkoittaa eikä täten voisi edes käyttää niitä loukaten. Hälle pitää opettaa että sitä sanaa ei käytetä, ihan kuten käytöstävät [...]
        (Sivuhuomautus, tuo "soturi" en ollut minä).

      Lainaa

    61. Tulos: -4 (18 ääntä)
      Pelkäämätön soturi:   (Sivuhuomautus, tuo "soturi" en ollut minä).
      Jos olet se venäläistaustainen tuolla aijemmin, ymmärsin ettet ole sama henkilö. Täällä nimimerkkeihin ei voi luottaa, mutta kommentin sävystä tunnistaa aika helposti eri ihmiset. En edes tajunnut teidän nimimerkkien olleen sama, ennen kuin mainitsit.

      Lainaa

    62. Itseasiassa 28.4.2021 23:37
      Tulos: +9 (17 ääntä)
      Luffi: Höh. Huonoja. Thomas vänkää ihan turhasta. "Muttakun minä haluan sanoa ryssä, tulihan se jo kaikille selväksi ennen kun poistun?" Ja tuo iltalehtien lööppihakuisuus on sairasta, mutta koska se myy niin sitä saa mitä tilataan.
      Sillä on syynsä, miksi olen lopettanut IS:n ja IL:n lukemisen kokonaan pari vuotta sitten. Ei nuo lööpit ja klikkiotsikot ole sinä aikana ainakaan parantuneet.

      Lainaa

    63. Huolimaton unikeko 29.4.2021 9:58
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Jossu: Ei masturboinnissa ole mitään vikaa, mutta tuo pohjaton huomionhakuisuus on todella vastenmielistä. Yhtäkkiä ollaan olevinaan niin rajua, että..
      Erika osallistui popcast-ohjelmaan. Lehti keksi kirjoittaa jutun lehteen aiheesta klikki-otsikolla. julkkis julkaisee somessa jutun ja lehti kirjoittaa aiheesta ilman että julkkis sitä on erikseen pyytänyt.

      Lainaa

    64. Tulos: -10 (30 ääntä)
      Lattiaton pelikaani: Eivät ole verrattavissa. R-sana tulee suoraan kansalaisuudesta, ja tosiaan muu maailma käyttää Venäjästä r-alkuista sanaa. N-sana puolestaan viittaa ulkoisiin ominaisuuksiin ja se on myös historiallisesti halventava, koska sitä on käytetty orjien haukkumanimenä.  Karjalasta kotoisin olleet [...]
      Ai Neekeri ja Ryssä- sanoja?

      Lainaa

    65. Tulos: -3 (19 ääntä)
      No onhan tuo Wikman sellanen baariränttänän oloinen. Lienee ihan tarkoituskin. Musiikki on ihan jees.

      Lainaa

    66. Johdoton biisoni 29.4.2021 19:00
      Tulos: +2 (6 ääntä)
      Kummikäki: Me kaikki ollaan. 😊 Mutta en silti kerro julkisuudessa kuinka helpotan sairauden oireita.
      Ei se kiinnostaisikaan. Julkkisten nimillä kuitenkin on vetovoimaa näiden mainoksia varten olemassa olevien kalankääreiden lukijakunnan silmissä. Tulee lisää klikkejä ja mainostuloja.

      Lainaa

    67. Renkaaton hiiri 29.4.2021 23:44
      Tulos: -1 (23 ääntä)
      Toj Karin: Puhujan ikä ei määrittele onko sana loukkaava vai ei. Edes pienen lapsen suusta tulevaa N-sanaa tai R-sanaa ei pidä hyväksyä, vaikka lapsi ei edes tietäisi mitä ne tarkoittaa eikä täten voisi edes käyttää niitä loukaten. Hälle pitää opettaa että sitä sanaa ei käytetä, ihan kuten käytöstävät [...]
      Venäläiset itse käyttävät termejä ryssät ja suomalaiset kun arkipäiväisesti keskustellaan kahden maan kansalaisuuksista/keittiöstä/perinteistä/matkailusta ym. aiheista joita akateemiset ihmiset turisevat monikansallisessa kahvihuoneessa.
      Melko koppavaa sinulta haukkua aikuisten ihmisten tapa puhua heidän kotimaastaan!

      Lainaa

    68. Tulos: -9 (23 ääntä)
      Renkaaton hiiri: Venäläiset itse käyttävät termejä ryssät ja suomalaiset kun arkipäiväisesti keskustellaan kahden maan kansalaisuuksista/keittiöstä/perinteistä/matkailusta ym. aiheista joita akateemiset ihmiset turisevat monikansallisessa kahvihuoneessa. Melko koppavaa sinulta haukkua aikuisten ihmisten tapa puhua heidän kotimaastaan!
      Sano ettet oikeasti ole noin tyhmä, jooko...? On pikkusen eri asia kutsunko minä venäläisiä ryssäksi, vai kutsuvatko he itse itseään sellaiseksi. Sama homma mustaihoisilla N-sanan kanssa. Hitto, mä saatan kutsua itseäni joissain yhteyksissä valkonaamaksi koska ihonvärini on keskimääräistä suomalaista vaaleampi, mutta en todellakaan kuuntele sellaista paskaa muilta sen yksiselitteisen rasismin takia.

      Lainaa

    69. Unter den Linden 30.4.2021 16:11
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Heli on itse sairas konservatiiviämmä.

      Lainaa

    70. Pelkäämätön soturi 30.4.2021 17:42
      Tulos: -3 (17 ääntä)
      Toj Karin: Jos olet se venäläistaustainen tuolla aijemmin, ymmärsin ettet ole sama henkilö. Täällä nimimerkkeihin ei voi luottaa, mutta kommentin sävystä tunnistaa aika helposti eri ihmiset. En edes tajunnut teidän nimimerkkien olleen sama, ennen kuin mainitsit.
        En yosin ole venäläistaustainen, juuri siksi jätänkin r-sanan suosiolla rauhaan. Jos olisin, voisin kai käyttää sitä itsestäni jos haluaisin, en tiedä, siitä keskustelusta puuttuu vertaisasiantuntemus :)
        Mutta hyvä että näkyy, ja näkyyhän se kuvakkeestakin. Eihän internetissä nimettömänä kirjoittelemisesta pitäisi ärsyyntyä ollenkaan, olipa nimimerkki mikä tahansa, mutta toisaalta osa tämän palstan hauskuudesta on se, että monille syntyy tunnistettava tyyli vaikkei ole mitään käsitystä keitä he oikeasti ovat -esim. Traumcity vetää ihan äärestä laitaan, usein sanoo kaikenlaista järkevää, mutta mainitsepa kotieläimet niin luulisi eri henkilöksi -ellei tietäisi, että niin käy aina. Ilmeisesti sisätilassa oleva eläin on suunnilleen sama kuin murha? Sinä onnistut jotenkin useimmiten olemaan enemmistön kanssa eri mieltä kuitenkaan trollailematta, Kala kirjoitti ennen pitkiä filosofisia pohdintoja, King Arthur ja Purppurakruunu esiintyvät useimmiten sovittelevasti ja rauhallisesti, ja jotenkin tuntuvat siltä, että he voisivat harrastaa kutomista, tai jotain muuta rauhoittavaa mikä on yleensä vanhempien ihmisten juttu. 
        Aikanaan harrastettiin "irkkimiittejä" (taisin juuri paljastaa miten vanha itse olen, siis ei *irc-galleria miittejä" vaan mIRC etc käyttäjille), joilla ei myöskään ollut välttämättä mitään käsitystä kuka oli tekstin takana (joskin jos epäili väärennöstä osoitteen saattoi tarkistaa, kuten tässä kuvakkeen). Oli huvittavaa nähdä naama tekstin takana, useimmiten ei mitä olisi odottanut. Ihmettelenpä, millainen miitti tulisi jos Feissarimokat kokoontuisivat =D

      Lainaa

    71. Tulos: -8 (8 ääntä)
      traumcity: Anne on tämän tarinan antisankari kun meni antamaan huomiota Thomaksen sekoilulle, Juuso ymmärsi miten tälläisten kanssa toimitaan ja pisteet siitä.
      Ei se Annen antisankaruus siitä tule, vaan tuosta käännöskukkasesta mitä hän koettaa esittää. Ettei muka suomeksi saksaksi ja ruotsiksi tarkoittaisi samaa.

      Lainaa

    72. Astmaton lammas 31.5.2021 21:15
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Sivuhuomautus eskimo-sanasta. Eskimo-sana on alun perin eräältä intiaaniheimolta peritty sana kuvaamaan kahta eri kansaa pohjoiskalotilla. Sana inuiitti ei sovi samaan käyttötarkoitukseen, sillä se on yhden kansan nimi, eli vähän sama kuin kutsuisi kaikkia intiaaneja mohikaaneiksi. Jos puhuu pelkästään inuiiteista, niin sen käyttäminen ln toki suptavampaa. Eskimo-sanan loukkaavuus on edelleen kiistanalainen, mutta ainakin wikipedian mukaan edelleen sovelias, löytyypä sitä tieteenhaara nimeltä eskimologiakin.

      Lainaa

    73. Tulos: -1 (1 ääni)
      No nythän saa taas sanoa RYSSÄ ihan luvan kans 😎

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: erika vikman, kielisyrjintä, naiset, poistua, syrjintä, venäläiset