Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kuvakooste, osa 335

Kuka myöntää kirjoittaneensa nämä ohjeet?
Kuvakooste, osa 335

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 61 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Ujo papaija 10.8.2021 0:19
      Tulos: +312 (320 ääntä)
      Ei ainakaan laudat ole tukkimassa jalkakäytäviä, kuten aina valitetaan :D

      Lainaa

    2. Tornipöllö 10.8.2021 0:27
      Tulos: +728 (748 ääntä)
      Kaikki mokan osalliset takertuivat tuohon kassaneiti-sanaan ja itse vain mietin, että kuka perkele on vastuussa tuosta "tuore appelsiinimehu kone" yhdyssanahirvityksestä.

      Lainaa

    3. Tulos: -125 (385 ääntä)
      Onko sillä jotain merkitystä jos sanoo kassaneitiä kassaneidiksi? Mulle ainakin ihan yleisterminä/ammattinimikkeenä mennyt aina. Jos mä näen naisen paloautossa niin oletan että se on palomies. Ja jos näitä termejä muutetaan tai päivitetään niin sekin on mulle täysin yhdentekevää. Ihme pikkuasioista jaksaa ihmiset kiinnostua, vaikka samassa lapussa on yhdyssanavirhekin johon pitäsi kaikki huomio kohdistaa.

      Lainaa

    4. Tulos: +295 (321 ääntä)
      Tornipöllö: Kaikki mokan osalliset takertuivat tuohon kassaneiti-sanaan ja itse vain mietin, että kuka perkele on vastuussa tuosta "tuore appelsiinimehu kone" yhdyssanahirvityksestä.

      "Päästä mehua pullo täyteen" nostatti kanssa kulmakarvoja.

      Lainaa

    5. Tulos: +177 (233 ääntä)
      Kiellettyjen sanojen ryhmä soitti ja muistutti, että "vokabulääri" on kielletty.

      Lainaa

    6. Tulos: +154 (198 ääntä)
      'Kassaneiti' ei ole tässä kyltissä se ongelma.

      Lainaa

    7. Halpa keiju 10.8.2021 1:31
      Tulos: -151 (269 ääntä)
      Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.

      Lainaa

    8. Oppinut kantojuhta 10.8.2021 3:20
      Tulos: -137 (209 ääntä)
      Jos kassalla on töissä nainen, on hän kassaneiti. Jos kassalla on mies, on hän kassaukko. Ei tästä kai kellään pitäisi olla mitään valittamista.

      Lainaa

    9. Oppinut kantojuhta 10.8.2021 3:31
      Tulos: +21 (153 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle.
      Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu.
      Palomiehelle jos väkisin halutaan joku "sukupuolineutraali" nimike, niin käyttäkää vaikka palopelastajaa. Mutta ei yhtäkäänn "Henkilöä" mihinkään.

      Lainaa

    10. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 10.8.2021 3:39
      Tulos: +167 (183 ääntä)
      traumcity: Onko sillä jotain merkitystä jos sanoo kassaneitiä kassaneidiksi? Mulle ainakin ihan yleisterminä/ammattinimikkeenä mennyt aina. Jos mä näen naisen paloautossa niin oletan että se on palomies. Ja jos näitä termejä muutetaan tai päivitetään niin sekin on mulle täysin yhdentekevää. Ihme pikkuasioista [...]
      Kukapa noista siviilisäädystä tietää. Ihan "myyjä" on tavannut riittää, varsinkin tällaisissa tapauksissa, kun viitataan kaikkiin kassalla työskentelijöihin.

      Lainaa

    11. Marjaisa kettu 10.8.2021 3:42
      Tulos: +104 (106 ääntä)
      Stand up -sukat kelpaisi minulle!

      Lainaa

    12. Piparjuuri 10.8.2021 4:04
      Tulos: +314 (372 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Niinpä niin; "palomies", "esimies", "puhemies", ym. "-mies" on kuulemma niin neutraaleja että, mutta kun miehiä tulee alalle jonka ammattinimikkeessä on naiseen viittaava sana (esim. "lentoemäntä"), niin välittömästi keksitään heille neutraali nimitys ("stuertti"). Sukupuolittuneet ammattinimikkeet historiaan, kiitos.

      Lainaa

    13. Tulos: +64 (76 ääntä)
      Kulta: "Päästä mehua pullo täyteen" nostatti kanssa kulmakarvoja.
      Lauseessa "Valitse pullon koko, ja irrota korkki" ei myöskään kuuluisi olla pilkkua. Koko lappu on täynnä kielioppivirheitä. Epäilen että saattaa olla käännetty tönkösti alun perin englanninkielisestä ohjeesta.

      Lainaa

    14. Uskottava metsämarja 10.8.2021 6:46
      Tulos: +147 (177 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Miksi se on eri asia?

      Lainaa

    15. Tulos: +117 (119 ääntä)
      Tuossa mehukyltissä on kyllä sitten ihan kaikki päin seiniä. Tai melkein, 4. kohta lienee ainoa jossa on mennyt homma putkeen.

      Lainaa

    16. Räkäpää 10.8.2021 7:25
      Tulos: +75 (115 ääntä)
      Nuille sähköpotkulaudoille pitäisi kyllä oikeasti olla parkkipaikat ja niin että hinta juoksee siihen asti, että lauta on palautettu niihin. Tai sitten ne voitaisiin vain kieltää. Ei niinkään lautojen itsensä, vaan niiden käyttäjien takia. Hirveää suharoimista.

      Lainaa

    17. Lyhennetty pähkinä 10.8.2021 7:29
      Tulos: +148 (190 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Se vain kertoo sinun arvostuksesta naisia kohtaan.

      Lainaa

    18. Puoliväljä kameli 10.8.2021 7:52
      Tulos: +47 (57 ääntä)
      Räkäpää: Nuille sähköpotkulaudoille pitäisi kyllä oikeasti olla parkkipaikat ja niin että hinta juoksee siihen asti, että lauta on palautettu niihin. Tai sitten ne voitaisiin vain kieltää. Ei niinkään lautojen itsensä, vaan niiden käyttäjien takia. Hirveää suharoimista.
      Kannatan parkkipaikkoja. Muutaman kerran yöllä meinannut törmätä omalla skuutilla kun on keskelle katua jätetty Tier-skuutti ja siitä akku loppu ni ei näy kauheen hyvin...

      Lainaa

    19. Peruuttamaton riikinkukko 10.8.2021 8:35
      Tulos: -33 (77 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Jos kassalla on töissä nainen, on hän kassaneiti. Jos kassalla on mies, on hän kassaukko. Ei tästä kai kellään pitäisi olla mitään valittamista.
      Se miesoletettu kassatyöskentelijä on kassa-/myyjäpoju. Iästä riippumatta.

      Lainaa

    20. Terhakka preeriasusi 10.8.2021 8:38
      Tulos: +88 (92 ääntä)
      No mutta ohje oli sentään tuore.

      Lainaa

    21. Kirjautuminen epäonnistui 10.8.2021 8:50
      Tulos: +44 (58 ääntä)
      Minusta tuntuu, että sähköpotkulautojen ”pysäköinnissä” on ollut jopa ihan hyvä tarkoitus, eivätpähän ole fyysisesti kenenkään tiellä eivätkä ojan pohjalla kadoksissa.

      Lainaa

    22. Tulos: +14 (32 ääntä)
      Tornipöllö: Kaikki mokan osalliset takertuivat tuohon kassaneiti-sanaan ja itse vain mietin, että kuka perkele on vastuussa tuosta "tuore appelsiinimehu kone" yhdyssanahirvityksestä.
      Mä oon kans urpo kielioppipelle, mutta mulle tuli ekana ajatus, että toi koneeseen liittyvä ohje on päivitetty, ja siinä onkin silloin vain yksi yhdyssanavirhe. Eli kyseessä on kyltin ja mun mielleyhtymän mukaan appelsiinimehukoneen tuore ohje.

      Lainaa

    23. Halpa keiju 10.8.2021 10:15
      Tulos: -70 (120 ääntä)
      Lyhennetty pähkinä: Se vain kertoo sinun arvostuksesta naisia kohtaan.
      Itsesiassa olen nainen, enkä arvosta itseäni yhtään vähempää, vaikka olenkin ammatiltani virkamies, enkä virkahenkilö.

      Lainaa

    24. Pehmeä jänis 10.8.2021 10:25
      Tulos: -99 (109 ääntä)
      Piparjuuri: Niinpä niin; "palomies", "esimies", "puhemies", ym. "-mies" on kuulemma niin neutraaleja että, mutta kun miehiä tulee alalle jonka ammattinimikkeessä on naiseen viittaava sana (esim. "lentoemäntä"), niin välittömästi keksitään heille neutraali nimitys ("stuertti"). Sukupuolittuneet ammattinimikkeet historiaan, kiitos.
      Ok, väärä rotuinen henkilö. Kuulostaako nyt paremmalta ja sopivan korrektilta?

      Lainaa

    25. Palomies ja ylpee siitä 👩🏽‍🚒🚺 10.8.2021 11:19
      Tulos: -45 (111 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle. Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu. Palomiehelle jos [...]
      Tää on paljon esimerkkinä, mutta aina miehet nostaa sen esille, että nainen ei voi olla palomies. Totta helvetissä voi, se on suomenkielinen sana ja ammattinimike. Päivänselvä asia. 
      Komppaan, kaikki henkilö-liitteet pois! Mua naisena rasittaa aivan älyttömän paljon kun aina korjataan sanoja. Terveisin tuleva naispuolinen Palomies. (Ja niitä ei muuten ole edes kuin tietääkseni 7 pelastusopistosta valmistunutta, niin miksi se kenellekkään on ongelma kun aika harvinaista). Oon vpk:ssa ja kuullut vaikka lauseen ”kattokaa palomiehiä!…. Ja nainen”. 🙄 Oli pakko korjata että kyllä me kaikki ollaan (vapaaehtoisia) palomiehiä. Vihdoinkin kuulut johonkin joukkoon ylpeydellä, ja sit pitää eritellä tollain 🙄
      Samanlailla on vakiintunut termi varusmies, ja olen itse sellainen niin aina pitää korjata jotain ”varusmiehet. .. ja -naiset”. 🙄 itse oon asepalvelukseen menny niin et tosiaan oleta että mulle keksitään oma nimike tai muutenkaan ei tarvitsisi tehdä asiasta numeroa. 

      Lainaa

    26. Tulos: +14 (32 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Ei sinussa varmaan mitään vikaa ole, mutta sinulla lienee tietynlaiset mielleyhtymät tiettyihin asioihin, joista muutaman toit esille ja joista moni ehkä olisi eri mieltä ja ainakin jotkut samaa mieltä. Iha hyvii me ollaan silti kaikki.

      Lainaa

    27. Tulos: -53 (65 ääntä)
      Tornipöllö: Kaikki mokan osalliset takertuivat tuohon kassaneiti-sanaan ja itse vain mietin, että kuka perkele on vastuussa tuosta "tuore appelsiinimehu kone" yhdyssanahirvityksestä.
      Noniinno. Toiset ne keskittyy olennaiseen, sinä et kuulu siihen porukkaan.

      Lainaa

    28. Typistetty kesyaasi 10.8.2021 11:34
      Tulos: +62 (88 ääntä)
      traumcity: Onko sillä jotain merkitystä jos sanoo kassaneitiä kassaneidiksi? Mulle ainakin ihan yleisterminä/ammattinimikkeenä mennyt aina. Jos mä näen naisen paloautossa niin oletan että se on palomies. Ja jos näitä termejä muutetaan tai päivitetään niin sekin on mulle täysin yhdentekevää. Ihme pikkuasioista [...]
      No on kai sillä nyt aika paljonkin merkitystä. Tuskin siellä kaupassa pelkkiä naisia on töissä, vai nimitätkö sitten sitä miesmyyjääkin kassaneidiksi? Ja jos ei satu olemaan "kassaneitiä" kassalla niin jääkö mehu ostamatta? Ja mikä helvetin ammattinimike on "kassaneiti" ylipäänsä? Olisiko "myyjä" mitään? On meinaan aika hemmetin alentava nimike. Vaikka on se "kassaneiti" vähän parempi kuin "tyttö" tai "poika" mutta ei kovin paljon.

      Lainaa

    29. Tulos: +85 (93 ääntä)
      Pehmeä jänis: Ok, väärä rotuinen henkilö. Kuulostaako nyt paremmalta ja sopivan korrektilta?
      Öö, mitä? 
      Piti vielä sanomani, että suomen kielessä on paljon muitakin sukupuolineutraaleja ratkaisuja kuin "-henkilö" - esim. palopelastaja, päällikkö, puheenjohtaja, juristi, yms. -Henkilö on sen verran kökkö että käyttäisin sitä vain silloin kun muita vaihtoehtoja ei ole.

      Lainaa

    30. Tulos: +49 (65 ääntä)
      Uskottava metsämarja: Miksi se on eri asia?
      Kaksoisstandardin takia. Naisten tasa-arvovallankumouksen jälkeen on ollut yhteiskunnallisesti sopivaa että naiset tekevät aiemmin miehiseksi koettuja juttuja, kuten pukeutuvat housuihin, mutta vastaavaa vapautumista sukupuolirooleista ei olla kulttuurissamme yleisesti hyväksytty miehille.

      Lainaa

    31. Tulos: +5 (19 ääntä)
      bob: Mä oon kans urpo kielioppipelle, mutta mulle tuli ekana ajatus, että toi koneeseen liittyvä ohje on päivitetty, ja siinä onkin silloin vain yksi yhdyssanavirhe. Eli kyseessä on kyltin ja mun mielleyhtymän mukaan appelsiinimehukoneen tuore ohje.
      Näin mäki sen ymmärsin, eli uusi, eli tuore ohje appelsiinimehu_koneelle. Toki siinä voisi lukea myös vaikka: päivitetty ohje appelsiinituoremehukoneelle, ken tietää, barbie ei

      Lainaa

    32. Paidaton hyeena 10.8.2021 13:01
      Tulos: +34 (52 ääntä)
      On kyllä erikoista että kyltissä lukee juuri "kassaneiti", sillä kassalla voi olla töissä minkälainen henkilö vain. En nyt sanoisi termin itsessään olevan loukkaava mikäli sitä naisesta käyttää, vaikka se onkin vanhanaikainen. Mutta tuossa kontekstissa kaikkien kassatyöntekijöiden yleistäminen neideiksi on hämmentävää ja jokseenkin huvittavaa.

      Lainaa

    33. Tulos: -42 (64 ääntä)
      Typistetty kesyaasi: No on kai sillä nyt aika paljonkin merkitystä. Tuskin siellä kaupassa pelkkiä naisia on töissä, vai nimitätkö sitten sitä miesmyyjääkin kassaneidiksi? Ja jos ei satu olemaan "kassaneitiä" kassalla niin jääkö mehu ostamatta? Ja mikä helvetin ammattinimike on "kassaneiti" ylipäänsä? Olisiko "myyjä" [...]
      Siis kun nimenomaan ei ole yhtään mitään merkitystä mulle tuollaisille asioilla, myyjä käy mulle ihan yhtä hyvin, kassaneitiä käytän jossain asiayhteyksissä ja joissain en. Mitään alentavaa en myöskään löydä kassaneidistä, saati tytöstä tai pojasta. Tyttö meni kohteliaisuudesta (millaisena se oli tarkoitettukin) vielä jokunen vuosi sitten, varsinkin mitä vanhemmalle naiselle tuli kyseistä ilmaisua leikkimielisesti käytettyä. Omia yli 30v miespuolisia kavereitani puhuttelen pääasiassa poikina.
      Kieli kehittyy ja maailma muuttuu, mutta olisihan se nyt kaikille helpompaa jos ei pahoita mieltään jostain tyttö-sanan käytöstä jossa ei mitään negatiivista latausta lähtökohtaisesti ole mistään löydettävissä.

      Lainaa

    34. Pelkäämätön soturi 10.8.2021 13:35
      Tulos: +117 (133 ääntä)
      Woodrow: Kaksoisstandardin takia. Naisten tasa-arvovallankumouksen jälkeen on ollut yhteiskunnallisesti sopivaa että naiset tekevät aiemmin miehiseksi koettuja juttuja, kuten pukeutuvat housuihin, mutta vastaavaa vapautumista sukupuolirooleista ei olla kulttuurissamme yleisesti hyväksytty miehille.
        Tämä taas siitä syystä, että maskuliinisia piirteitä yleensä pidetään hyvinä ja tavoiteltavina -vahvuus, pätevyys jne. Herkkyyttä, tunteellisuutta, passiivisuutta ja epärationaalisuutta pidetään "feminiineinä". Siksipä naisyksilö joka haluaa olla maskuliinisempi tai tulla liitetyksi maskuliinisiin asioihin -kuten tuo "palomiesnainen" tuossa ylempänä, tai kuka vain nainen joka haluaa olla "hyvä jätkä" on vain järkevä, pyrkii olemaan parempi kuin mitä on. Mies joka haluaa olla naismainen pyrkii olemaan huonompi kuin mitä on, ja hulluhan sitä pitäisi olla että moiseen pyrkisi. Naisen sanominen jätkäksi ymmärretään kehuna, miehen sanominen neidiksi on loukkaus, ja niin meillä on naispuolisia puhemiehiä mutta ei miespuolisia lentoemäntiä. "Maskuliininen" nainen -pätevä, kunnianhimoinen jne. -näyttäytyy ehkä pelottavana, mies hameessa on perinteisesti vitsi. Kokonaisia komedioita on tehty vain siitäkin premissistä, että nainen jolla on pinkki minihame ei mahdollisesti olisikaan tyhmä: tosi karnevalistinen ajatus!
      Tasa-arvossa on päästy niin pitkälle, että naisyksilöiden sallitaan omaksua "maskuliinisia" rooleja: nainen joka ei halua kurjaa palkkaa voi heittää pinkin hameen roskiin ja ryhtyä insinööriksi. Niin pitkälle, että "feminiinisiä" aloja, kuten vaikkapa hoivaa, arvostettaisiin palkassa, tai tosi naisellisesti pukeutunutta naista ei oletettaisi bimboksi, tai tunteellisuutta ei pidettäisi epärationaalisena ja herkkyyttä sotkettaisi heikkouteen, tai "feminiinisesti" käyttäytyvää miestä ei pidettäisi seonneena tai hulluna -homotkin korostavat, etteivät ole mitään neitejä -ei ole päästy. 

      Lainaa

    35. Kaatuileva preeriasusi 10.8.2021 13:44
      Tulos: +24 (48 ääntä)
      Minusta kassaneiti on myös naisesta loukkaava nimitys. Palomies ei taas miehestä ole. Palo neiti olisi loukkaava, kenestä vaan. Eli ehkä tässä tapauksessa tuo täysin tarpeeton neidittely on se moka.

      Lainaa

    36. Päätön mansikka 10.8.2021 14:12
      Tulos: -29 (41 ääntä)
      En ilmeisesti ole ollut historian tunneilla tarpeeksi hereillä kun en muista yhtään taistelua kassaneiti-termin puolesta

      Lainaa

    37. Tulos: 0 (14 ääntä)
      Kulta: "Päästä mehua pullo täyteen" nostatti kanssa kulmakarvoja.
      Ei sivusta, vaan päästä.

      Lainaa

    38. Tulos: +58 (74 ääntä)
      Pelkäämätön soturi:   Tämä taas siitä syystä, että maskuliinisia piirteitä yleensä pidetään hyvinä ja tavoiteltavina -vahvuus, pätevyys jne. Herkkyyttä, tunteellisuutta, passiivisuutta ja epärationaalisuutta pidetään "feminiineinä". Siksipä naisyksilö joka haluaa olla maskuliinisempi tai tulla liitetyksi maskuliinisiin [...]
      Kiitos, hienosti tiivistetty ja sanoitettu viesti! Tässäpä monen ongelman juurisyy.

      Lainaa

    39. Tulos: +25 (45 ääntä)
      Pelkäämätön soturi:   Tämä taas siitä syystä, että maskuliinisia piirteitä yleensä pidetään hyvinä ja tavoiteltavina -vahvuus, pätevyys jne. Herkkyyttä, tunteellisuutta, passiivisuutta ja epärationaalisuutta pidetään "feminiineinä". Siksipä naisyksilö joka haluaa olla maskuliinisempi tai tulla liitetyksi maskuliinisiin [...]
      Juuri niin. Naisten kohdalla hyväksymme että he voivat valita erilaisia rooleja, jotkut pitävät osaa näistä rooleista ja ominaisuuksista heikkouksina, jotkut pitävät niitä suorastaan vahvuuksina - naiselle. Miehille tällaisten heikkona pidettyjen roolien ja ominaisuuksien omaksumista pidetään vain edelleen yleisenä vääryytenä.

      Lainaa

    40. Riskialtis kyyhky 10.8.2021 20:58
      Tulos: -12 (34 ääntä)
      Ihmiskielet muokkaantuvat käytössä eivätkä vakiintuneet sanat siitä välttämättä muutu vaikka niiden kuvaamat asiat muuttuvatkin. Jääkaappiakin kutsutaan edelleen jääkaapiksi, vaikkei niitä jäillä enää kylmennetäkkään. Ei minusta sen enempää palomiehen kuin lentoemännänkään sukupuolella mitään väliä ole. Ja juuri siksi niille ei tarvitsekkaan väenvängällä vääntää mitään uudissanoja. Joidenkin ihmisten tarve viilata pilkkua asiasta kuvaa mielestäni sukupuolten tasa-arvon keskeneräisyyttä. Mieheen viittaaminen naisellisella sanalla tai päinvastoin voi tuntua vähättelevältä, mikäli miestä ja naista ajattelee eriarvoisena. Eikä tuo kassaneitikään mielestäni loukkaava ole, vähän vanhanaikaisen hassu vain. Semmoista mummokieltä. Mutta mistä tahansa voi tietenkin mielensä pahoittaa, jos itse niin haluaa. No jaa, kohtahan moinen ammatti katoaa pois ja kaupoissa itsepalvelumasiinoiden vieressä seisoo...vartija.

      Lainaa

    41. Juopunut pomelo 10.8.2021 23:27
      Tulos: +25 (33 ääntä)
      Pelkäämätön soturi:   Tämä taas siitä syystä, että maskuliinisia piirteitä yleensä pidetään hyvinä ja tavoiteltavina -vahvuus, pätevyys jne. Herkkyyttä, tunteellisuutta, passiivisuutta ja epärationaalisuutta pidetään "feminiineinä". Siksipä naisyksilö joka haluaa olla maskuliinisempi tai tulla liitetyksi maskuliinisiin [...]
      Äärimmäisen hyvä kommentti!

      Lainaa

    42. Lavastettu kivi 11.8.2021 0:35
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kaikkien näiden hienojen yhteiskunnallisten kommenttien lisäksi mulla tuli mieleen, että jos omistaisin oman pikku puodin ja tämä kone olisi siellä, voisin hyvinkin laittaa ohjeen vikan kohdan tuollaiseksi. Jossain hypermarketissa ja toinen ihmisen kirjoittamana tuo tuntuu epämukavalta.

      Lainaa

    43. Tulos: +53 (55 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle. Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu. Palomiehelle jos [...]

      Pelastaja on ihan se nimike nykyään. Mikä, ottaen huomioon 110 000 hälytyksestä vuosittain vain vajaa 15 000 liittyvän tulipaloihin, on kaikin puolin järkevämpi termi.

      Lainaa

    44. Sisin maahinen 11.8.2021 1:36
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Jos kassalla on töissä nainen, on hän kassaneiti. Jos kassalla on mies, on hän kassaukko. Ei tästä kai kellään pitäisi olla mitään valittamista.
      Kyltin kirjoittajan kieliopilla mies olisi "kas saukko" eli oltaisiinkin Korkeasaaressa.

      Lainaa

    45. Naispalomies 11.8.2021 8:08
      Tulos: -7 (33 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle. Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu. Palomiehelle jos [...]
      Täällä naispuolinen palomies tai ”pelastaja” kuten virallinen ammattinimike nykyään sanoo.
      Minua aina hieman huvittaa valistustilaisuuksissa, kun ihmiset lähestyy sanoen palomies ja heti paniikissa korjaavat ”anteeksi, palohenkilö.”
      Ihan samaa työtä me tehdään nimikkeen takana, en ole vielä kenenkään tällä alalla olevan naisen kuullut suutahtavan -mies päätteestä. 

      Lainaa

    46. Leikkisä hedelmä 11.8.2021 8:13
      Tulos: +22 (32 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle. Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu. Palomiehelle jos [...]
      Entäs pelkkä sammuttaja tai palosammuttaja ja ihan vaan kassa?  
      Ilman mitään ylimääräisiä liitteitä: palomies, kassatyttö, kassaukko, paloämmä tms.

      Lainaa

    47. Itseasiassa 11.8.2021 10:16
      Tulos: +32 (42 ääntä)
      Oppinut kantojuhta: Tämä. Palohenkilö kuulostaa niin järkyttävän typerälle. Jos joku palomieheksi havittelevalla nousee ylitsepääsemättömäksi esteeksi ammattinimike, niin  onkohan tarpeeksi hermoja kyseiselle alalle. Mutta myös kassahenkilö kuulostaa järkyttävälle. Kassatyöntekijä ja ongelma ratkaistu. Palomiehelle jos [...]
      Se on pelastaja. 
      Halpa keiju: Itsesiassa olen nainen, enkä arvosta itseäni yhtään vähempää, vaikka olenkin ammatiltani virkamies, enkä virkahenkilö.
      Joskus teininä olin ylpeä, kun minua kutsuttiin hyväksi jätkäksi. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että olin hyvä koska poikkesin jotenkin naisten "normista". Eihän se ole hyvä asia, eikä kenenkään pidä olla hyvä sen vuoksi, jotta muistuttaa tahattomasti toista sukupuolta.

      Lainaa

    48. Itseasiassa 11.8.2021 10:19
      Tulos: +46 (52 ääntä)
      traumcity: Siis kun nimenomaan ei ole yhtään mitään merkitystä mulle tuollaisille asioilla, myyjä käy mulle ihan yhtä hyvin, kassaneitiä käytän jossain asiayhteyksissä ja joissain en. Mitään alentavaa en myöskään löydä kassaneidistä, saati tytöstä tai pojasta. Tyttö meni kohteliaisuudesta (millaisena se oli [...]
      Tyttö ei kyllä 20 työelämävuoteni aikana ole ollut kehu. Jotenkin siihen sisältyy aina jotain pikkuisen alentavaa "tyttö, keitä kahvia!".

      Lainaa

    49. Itseasiassa 11.8.2021 10:39
      Tulos: +34 (36 ääntä)
      Kieli vaikuttaa meidän ajatteluun ja käyttäytymiseen. Vaikka joku nyt olisi eri mieltä, niin hän on tuskin tutustunut aiheeseen tarkemmin. Mutta onneksi tästäkin on paljon artikkeleita, koska meillä on tutkittu asiaa paljon. Kaikki joiden mielestä sukupuolineutraalikieli on ongelma,toivottavasti tutustuvat aiheeseen. Tässä monelle selittävä, ja myös lohdullinen, artikkeli sukupuplineutraalista kielestä. https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/hyvaa_virkakielta/hyvaa_virkakielta_2020/kuusi_korjattavaa_kasitysta_sukupuolineutraalista_kielesta.32828.news Tarkemmin kielen seksistisyydestä voi lukea esim. täältä https://www.kielikello.fi/-/seksistinen-suomi Edellisen artikkelin linkki löytyy myös pidemmästä artikkelista, jossa on asiaan liittyviä artikkeleita pidemmältä aikaväliltä. Asiahan ei ole uusi. https://www.kotus.fi/nyt/kotus-vinkit/viikon_vinkkien_arkisto_%282015-2019%29/viikon_vinkit_2017/kielesta_ja_sukupuolesta.25512.news Terveisin insinööri, ei koskaan naisinsinööri.

      Lainaa

    50. Tulos: -29 (35 ääntä)
      Itseasiassa: Se on pelastaja.  Joskus teininä olin ylpeä, kun minua kutsuttiin hyväksi jätkäksi. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että olin hyvä koska poikkesin jotenkin naisten "normista". Eihän se ole hyvä asia, eikä kenenkään pidä olla hyvä sen vuoksi, jotta muistuttaa tahattomasti toista sukupuolta.
      Miksi se ei olisi hyvä asia jos ihminen kokee toiselle sukupuolelle varattujen toimintamallien sopivan itselleen ja suorastaan uskaltaa tuoda sen esille?

      Lainaa

    51. Tulos: +6 (30 ääntä)
      Tälleen muunsukupuolisena mulla on valitettavasti palanut järki sanaan "henkilö", en ole sitä varmaan neljään vuoteen kuullut juuri muussa yhteydessä kuin tehdäkseen pilkkaa muunsukupuolisista tai sukupuolineutraaliudesta, joten joo en kaipaa -mies-päätteen tilalle yhtään henkilöä. Muutenkin kuulostaa tosi tönköltä kaikki palohenkilöt ja esihenkilöt, kun voitaisiin vain lentoemäntä/stuertti-esimerkin mukaan keksiä ihan toimivat sanat ilman henkilöpäätettä.

      Lainaa

    52. Tarkkaileva tuhatjalkainen 11.8.2021 16:31
      Tulos: +19 (21 ääntä)
      Itsehän en haluaisi mitään läppää heittäviä sukkia jalkoihini.

      Lainaa

    53. Yksinäinen kolibri 11.8.2021 22:55
      Tulos: +31 (37 ääntä)
      Halpa keiju: Itsesiassa olen nainen, enkä arvosta itseäni yhtään vähempää, vaikka olenkin ammatiltani virkamies, enkä virkahenkilö.
      Ööööö, ei viranhaltija tai viranomainen mitään ois?

      Lainaa

    54. Levyttämätön kotka 11.8.2021 23:10
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Vaikka kassaneiti/kassatäti on aika raivostuttavia nimityksiä, nyt kun mua on pari kertaa kutsuttu myös Kossutädiksi (oon töissä Alkossa) niin mua ei haittaa enää mikään.

      Lainaa

    55. Harmittava hamsteri 11.8.2021 23:16
      Tulos: +29 (31 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Eli naista voi kutsua mieheksi, 'Se on hyvä jätkä.', mutta miestä ei voi sanoa naiseksi 'Se on hyvä neiti.'

      Lainaa

    56. Tahdistamaton keiju 12.8.2021 8:39
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Eikös niissä pulloissa ole etiketit joissa on viivakoodi, niin ei tarvitse kassaneidin tai kassaminkäänmuunkaan tietää hintaa? S-Marketissa ainakin on.

      Lainaa

    57. Kostutettu järvisieni 13.8.2021 21:21
      Tulos: +1 (13 ääntä)
      Halpa keiju: Minussa on varmastikin jotain vikaa, mutta kyllä minusta on hieman eri asia sanoa naispuolista pelastushenkilöä palomieheksi, kuin sanoa kassalla työskentelevää miestä tai poikaa kassaneidiksi.
      Sinussa on iso vika.

      Lainaa

    58. Veikeä kobra 13.8.2021 21:21
      Tulos: 0 (6 ääntä)
      Harmittava hamsteri: Eli naista voi kutsua mieheksi, 'Se on hyvä jätkä.', mutta miestä ei voi sanoa naiseksi 'Se on hyvä neiti.'
      Vittupäistä.

      Lainaa

    59. Tulos: +7 (23 ääntä)
      Palomies ja ylpee siitä 👩🏽‍🚒🚺: Tää on paljon esimerkkinä, mutta aina miehet nostaa sen esille, että nainen ei voi olla palomies. Totta helvetissä voi, se on suomenkielinen sana ja ammattinimike. Päivänselvä asia. Komppaan, kaikki henkilö-liitteet pois! Mua naisena rasittaa aivan älyttömän paljon kun aina korjataan sanoja. [...]
      Ja mua naisena rasittaa, kun oletusarvo on mies. Esimies, palomies, lakimies, jne kuulostaa kivikautiselta. Ammattinimikkeet muuttuu samalla kun maailmakin muuttuu, ja niin on aina ollut. Uusiin tottuu kyllä nopeasti. Mutta armeijasta tykkäävänä taidatkin olla aika konservatiivinen ja muiden pillin tahtiin hyppäävä ihminen. Vai pitäisikö sanoa mies.

      Lainaa

    60. Tulos: +6 (16 ääntä)
      kiivi: Tälleen muunsukupuolisena mulla on valitettavasti palanut järki sanaan "henkilö", en ole sitä varmaan neljään vuoteen kuullut juuri muussa yhteydessä kuin tehdäkseen pilkkaa muunsukupuolisista tai sukupuolineutraaliudesta, joten joo en kaipaa -mies-päätteen tilalle yhtään henkilöä. Muutenkin [...]
      Palohenkilö ei ole kai mikään oikea nimitys, vaan pelastaja tai palopelastaja. Esihenkilö on makuasia, musta ihan ok. Ei ainakaan huonompi kuin esimies.

      Lainaa

    61. Tulos: -5 (9 ääntä)
      Kaikki kirjastossa työskentelevät ovat kirjaston tätejä.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: appelsiinimehu, kassamyyjä, kassaneiti, kassatäti, kaupassa, kauppa, kuva, neiti, ohjeet, potkulaudat, stand up, stay up, sukat, sähköpotkulaudat