Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sekalaisia, osa 510

Kasvit tappavat maailman.
Sekalaisia, osa 510

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 56 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Naatti hyttynen 24.8.2021 0:31
      Tulos: +512 (564 ääntä)
      Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö oli laitonta historiassa ja vasta 1910 ja 1920 -luvun vaihteessa naiset alkoivat käyttämään housuja työasuina turvallisuusriskien vuoksi. Monet pätevät, että housuja on ulkomailla ollut naisten käytössä jo paljon historian ajoilla, mutta niin on myös miehiä, joiden vaatetus on historiassa olleet kilttejä, kaapuja ja tunikoita, jotka ovat huomattavasti lähempänä hameita ja mekkoja kuin housuja.

      Lainaa

    2. Tämmönen ahma 24.8.2021 0:53
      Tulos: +53 (199 ääntä)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö [...]
      Tuskinpa hameiden käyttö miesten keskuudessa kovin merkittävästi yleistyy. Muutos on ennemminkin vain se, että niitä suhteellisen harvoja hameita käyttäviä miehiä ei tulevaisuudessa enää oudoksuta tai paheksuta, kuten vielä nykyään.

      Lainaa

    3. Tornipöllö 24.8.2021 0:59
      Tulos: +388 (394 ääntä)
      Kannattaa varoa, ettei kotona ole liikaa huonekasveja, muuten ne syövät talosta kaiken hiilidioksidin ja kuolet. Jos välttämättä tahtoo omistaa paljon kasveja, niin asunnossa voi poltella vähän kivihiiltä silloin tällöin jotta hiilidioksidia on varmasti tarpeeksi.

      Lainaa

    4. Mäntylahti-Piiras 24.8.2021 1:19
      Tulos: +218 (226 ääntä)
      Tornipöllö: Kannattaa varoa, ettei kotona ole liikaa huonekasveja, muuten ne syövät talosta kaiken hiilidioksidin ja kuolet. Jos välttämättä tahtoo omistaa paljon kasveja, niin asunnossa voi poltella vähän kivihiiltä silloin tällöin jotta hiilidioksidia on varmasti tarpeeksi.
      kannattaa vielä tukkia ilmanotto ja teipata kaikki ovien ja ikkunoiden saumat ja avaimenreiät jne. umpeen ettei ulkoa pääse happea pilaamaan sisäilmaa

      Lainaa

    5. Tulos: +50 (52 ääntä)
      Että mitä, harmaa hahmo...??

      Lainaa

    6. Tyydyttävä aprikoosi 24.8.2021 1:36
      Tulos: +319 (323 ääntä)
      Joitakin vuosia sitten Tukholman paikallisliikenne ei sallinut kuskeille shortsien käyttöä kuumanakaan päivänä; vaihtoehdot olivat joko pitkät housut tai hame. Tasa-arvon nimissä mieskuskitkin alkoivat siis käyttää hameita. https://www.expressen.se/nyheter/shorts-forbjudet-da-kor-man-i-kjol-9/

      Lainaa

    7. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 24.8.2021 2:12
      Tulos: -4 (42 ääntä)
      Ai missä Tiia pesee seuraavaksi?

      Lainaa

    8. Tulos: +65 (75 ääntä)
      Tornipöllö: Kannattaa varoa, ettei kotona ole liikaa huonekasveja, muuten ne syövät talosta kaiken hiilidioksidin ja kuolet. Jos välttämättä tahtoo omistaa paljon kasveja, niin asunnossa voi poltella vähän kivihiiltä silloin tällöin jotta hiilidioksidia on varmasti tarpeeksi.
      Harvoin internetissä oikeasti nauran millekkään ääneen. Kiitän tästä!

      Lainaa

    9. Tulos: +36 (52 ääntä)
      Harward soittaa pian Harmaalle ja tarjoaa stipendiä. Seuraavaksi sitten Nobelin palkinto.

      Lainaa

    10. Tulos: -32 (62 ääntä)
      Tyydyttävä aprikoosi: Joitakin vuosia sitten Tukholman paikallisliikenne ei sallinut kuskeille shortsien käyttöä kuumanakaan päivänä; vaihtoehdot olivat joko pitkät housut tai hame. Tasa-arvon nimissä mieskuskitkin alkoivat siis käyttää hameita. expressen.se/nyheter/shorts-forbjudet-da-kor-man-i-kjol-9
      Jossain koulupojat teki saman. En jaksa etsiä, ei ollut niin hauska juttu.

      Lainaa

    11. Ryhdikäs mato 24.8.2021 6:15
      Tulos: -75 (133 ääntä)
      Oikeastaan olen Sirpan kanssa samaa mieltä. Okei ryhmän nimi on mikä on, en tunne ryhmää mutta olettamani on että siellä jauhaa lähinnä sellaiset menneisyyteen jämähtäneet isäm maan puallustajat ja sinimustiin pukeutujat. Voin olla väärässäkin toki. Mutta menneisyyteen takertuminen ei edistä nykyisyyttä eikä tulevaisuutta. Historiasta voi ja pitää olla kiinnostunut ymmärtääkseen nykyisyyttä, mutta se ei edellytä menneeaeen jumittamista eikä tiettyjen asioden glorifiointia.

      Lainaa

    12. Reilu sirkka 24.8.2021 6:26
      Tulos: +87 (103 ääntä)
      Ryhdikäs mato: Oikeastaan olen Sirpan kanssa samaa mieltä. Okei ryhmän nimi on mikä on, en tunne ryhmää mutta olettamani on että siellä jauhaa lähinnä sellaiset menneisyyteen jämähtäneet isäm maan puallustajat ja sinimustiin pukeutujat. Voin olla väärässäkin toki. Mutta menneisyyteen takertuminen ei edistä [...]
      Älä oleta. Ota asiosta selvää, ennen kuin muodostat mielipiteesi.

      Lainaa

    13. Kummikäki 24.8.2021 7:22
      Tulos: +51 (55 ääntä)
      Mäntylahti-Piiras: kannattaa vielä tukkia ilmanotto ja teipata kaikki ovien ja ikkunoiden saumat ja avaimenreiät jne. umpeen ettei ulkoa pääse happea pilaamaan sisäilmaa
      ”Ja piipun päällä oli hattu.”

      Lainaa

    14. Grillattu haisunäätä 24.8.2021 7:31
      Tulos: +184 (204 ääntä)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö [...]
      Ero on lähinnä siinä, että näihin miesten vaatteisiin pukeutumalla nainen on pyrkinyt viestimään kuuluvansa siihen ryhmään, joka päätöksiä tekee, kun taas hameella edelleen kuvataan jotain noloa ja alempiarvoista. Ei ole kauaa siitä, kun jääkiekkouutisten pelaaja-arvioinneissa Leijonien ja lampaiden sijaan kuvituksena oli leijonat ja hameet. Sitten ne hameet muutuivat esiliinoiksi, mikä nyt ei oikeastaan vielä muuttanut mitään, sama viesti siinä edelleen oli, eli että huono pelaaja kuuluu hameväkeen tai vähintäänkin keittiöhommiin. Edelleen kommenttikentät täyttyvät niistä ”pukis hameen päällensä” -jutuista, kun joku mies on kommentoijan mielestä naurettava tai valittaa väärästä asiasta. 
      Oikeastihan hame on tosi mukava vaate. Toivoisin, ettei sen käyttöön liittyisi niin paljon turhaa painolastia ja naurunalaiseksi asettamista.

      Lainaa

    15. Huoliteltu hai 24.8.2021 8:00
      Tulos: +137 (161 ääntä)
      Usein miesten hameenkäyttöä kauhistelevat vanhakantaiset kristityt. Niille on hyvä heittää, että ei tainnu Jeesuksellakaan housuja olla...

      Lainaa

    16. Tulos: +90 (96 ääntä)
      Tämmönen ahma: Tuskinpa hameiden käyttö miesten keskuudessa kovin merkittävästi yleistyy. Muutos on ennemminkin vain se, että niitä suhteellisen harvoja hameita käyttäviä miehiä ei tulevaisuudessa enää oudoksuta tai paheksuta, kuten vielä nykyään.
      Kun katsoo muodin kehitystä vaikka viimeisen parin sadan vuoden aikana ja ottaa huomioon, että muutostahti o ollut kokoaja kiihtymään päin, niin en lähtisi kovin vahvoja arvauksia tekemää 2050-luvun vaatetuksesta.

      Lainaa

    17. Tulos: +165 (171 ääntä)
      Samoalla kun hengasin pari kuukautta muutama vuosi sitten, koin jotenkin ilahduttavaksi, että paikallisten päivittäiseen asuun kuului usein lavalava, joka on vaatekappale, joka muistutti kietaisuhametta. Tätä käyttivät kaikki sukupuolesta riippumatta ja toisinaan miehillä oli myös kukka korvan takana. Ei ollut ongelma tai kummallista, jos miehellä ei ollutkaan kahta lahjetta.

      Lainaa

    18. Tulos: -8 (26 ääntä)
      Tiia imuroi ja luuttusi maton, ja sitten pesi klitoriksen.

      Lainaa

    19. Tulos: -33 (75 ääntä)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö [...]
      Sanon alkuun, ettei minulla olisi mitään sitä vastaan, että hameet miehillä yleistyisivät. 
      Mutta en usko niin käyvän kovin isossa mittakaavassa. Alla on siihen liittyen vain omaa ajatusleikkiäni, arvailuani, ajatuksenvirtaani, kommentoikaa ihmeessä jos herää ajatuksia puolesta tai vastaan:
      Naisten housujen käyttö ei ole mielestäni sama asia, sillä housujen käyttöön on käytännön syitä. Yhtenä pointtina housuissa on se, että ne palvelevat todella monia tarkoituksia hametta paremmin. Hameista ei housuihin verrattuna voi ehkä sanoa ihan samaa? Mitä käytännön tarkoitusta ne palvelevat housuja paremmin?
      Jos puhutaan puhtaasti ulkonäköasioista, niin housujen ja kravattien sun muiden omaksuminen on ollut mielestäni enemmänkin osa naisten yhteiskunnan toimintaan mukaan tulemista uusilla tavoilla. Housut ja kravatit yhdistetään siihen, että tehdään työtä asioiden eteen ja viestitään, että ollaan sitouduttu tiettyihin tehtäviin. Housut ja kravatit ovat osa töissäkäymiskulttuuria siis muutenkin, kuin housujen työturvallisuusnäkökulmasta. Naiset ovat kotiäitiyden lisäksi omaksuneet rooleja, jotka ennen olivat miesten, ja on sitä kautta luonnollista omaksua pukeutumiseenkin samoja asioita. 
      Miehen rooli on ollut aina vapaampi, minkä takia hame edustaa paljon ahtaampaa sulupuoliroolia historiallisestikin kuin housut. Housuissa piilee vapaus tehdä mitä tahtoo, sellaisilla tavoilla kuin ennen vanhaan vain miehet saivat, hameessa kummittelee naisenroolin rajoitteet. (Ja historia tarkoittaa tässä meidän kulttuurimme lähihistoriaa.) 
      Yhteiskunnan kehittyminen mitataan usein maskuliinisina saavutuksina (huom! Tämä ei tarkoita miehisyyttä. Molemmat sukupuolet voivat toimia ja toimivatkin myös maskuliinisesti), minkä vuoksi sukupuoliroolien vapautuminen on luonnollisestikin tarkoittanut enemmän naisen roolin maskuloitumista kuin miehen roolin feminisöitymistä. Ja roolilla tarkotan tässä yhteiskunnallisesti aikaansaavan jäsenen roolia, sitä, mikä tekee meistä relevantteja, en esimerkiksi henkilökohtaista ja osin yksityistä sukupuolikokemustamme. 
      Hameet eivät edusta mitään yhteiskunnallista roolia, jonka puolestaan miehet olisivat ottamassa haltuun lähitulevaisuudessakaan, koska housut ovat käytännöllisyyden takia valloittaneet nekin elämän osa-alueet (sukupuolesta riippumatta), jotka ennen yhdistettiin ehkä enemmän naisiin ja naisen asemaan kuten kotivanhemmuus tai tietyt palveluammatit. Hame on jäänyt edustamaan femiiniyttä tavalla, jolla housut eivät enää sulupuolten roolien vapautumisen jälkeen edustaneet miehyyttä, minkä vuoksi hameeseen siirtyminen olisi varmaan enemmänkin sukupuolisuuden kokemiseen liittyvä asia kuin mitään muuta, kun taas housujen käyttö liittyy sukupuoliroolien neutralisoitumiseen ja sitä edesauttaneisiin käytännön syihin.

      Lainaa

    20. Tulos: +91 (97 ääntä)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö [...]
      Onhan hameiden ja mekkojen tyyppisiä vaatteita ollut miehillä käytössä joissakin maissa ja kulttuureissa jo pidemmän aikaa. Esimerkkeinä vaikka kiltit ja joidenkin arabimiesten käyttävät mekkomaiset vaatteet (pahoittelen, etten tiedä tämän vaatteen nimitystä. Saa kertoa, jos joku muu tietää). 
      Mielestäni olisi ainoastaan hyvä asia, jos miesten hameiden käyttö muuttuisi täysin arkiseksi asiaksi. Vaatteiden sukupuolittaminen on aivan täysin turhaa.

      Lainaa

    21. Lunki ampiainen 24.8.2021 10:03
      Tulos: +95 (99 ääntä)
      Banaani: Sanon alkuun, ettei minulla olisi mitään sitä vastaan, että hameet miehillä yleistyisivät.  Mutta en usko niin käyvän kovin isossa mittakaavassa. Alla on siihen liittyen vain omaa ajatusleikkiäni, arvailuani, ajatuksenvirtaani, kommentoikaa ihmeessä jos herää ajatuksia puolesta tai vastaan: Naisten [...]
      Joiltain osin olen samaa mieltä, mutta yhtenä esimerkkinä voisin mainita esimerkiksi juhlapukeutumisen: punaisilla matoillahan miesten näyttävät mekot ovat jo yleistyneet, sillä ne tarjoavat enemmän mahdollisuuksia designilla leikittelyyn kuin miesten vakiintuneet juhlapuvut. Ja toisaalta esimerkiksi kuumalla säällä hame on verraton ja moni miespuolinen tuttuni on sanonut, että pitäisi hellekeleillä mielellään hametta jos vain kehtaisi. Samoin oloasuna väljä hame on todella mukava.

      Lainaa

    22. Tulos: -10 (36 ääntä)
      Taleban on jo kieltänyt miehiltä housujen käytön Afganistanissa. Menis Helena sinne kyseleen.

      Lainaa

    23. Tulos: +36 (40 ääntä)
      Skotitkin käyttäneet kilttejä aikakausien ajan. Mutta jos puen kiltin päälle erottaako mielensäpahoittajat hameesta sitä?

      Lainaa

    24. Tahdistamaton keiju 24.8.2021 12:13
      Tulos: -19 (27 ääntä)
      Miten niin "kasvit tappavat maailman"? Eihän tuossa mokassa niin sanottu. Vaikka älytöntä kakkaa olikin...

      Lainaa

    25. Solakka lihapiirakka 24.8.2021 12:28
      Tulos: -40 (58 ääntä)
      Joskus mietin harmittaako naispuolisia ristiinpukeutujia, kun enää ei juuri ole vaatteita, mitkä nähtäisiin vain miehille sopivina.

      Lainaa

    26. Tuomittu maahinen 24.8.2021 12:51
      Tulos: +59 (61 ääntä)
      Tahdistamaton keiju: Miten niin "kasvit tappavat maailman"? Eihän tuossa mokassa niin sanottu. Vaikka älytöntä kakkaa olikin...

      "Kaikki elämä maapallolla olisi kuollut kasvien myötä"?

      Lainaa

    27. Huiviton lehmä 24.8.2021 13:15
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Tahdistamaton keiju: Miten niin "kasvit tappavat maailman"? Eihän tuossa mokassa niin sanottu. Vaikka älytöntä kakkaa olikin...
      Niin. Ilmastodenialistien käsitys asiasta menee näin: hiilidioksidin määrä ilmakehässä vähenee → kasvit kuolevat → kaikki muukin elämä kuolee. Lähipiirissäni on eräs henkilö, joka pitää hiilineutraalius- ja nollapäästötavoitteita ihmiskunnalle vakavana eksistentiaalisena uhkana. Hän ymmärtää käsitteet väärin ja vaahtoaa, miten ääliöitä viherhipit ovat, kun haluavat pudottaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden nollaan. Mikään selitys siitä, ettei se ole kenenkään tavoite eikä näiden käsitteiden merkitys, ei auta. Hän pitää pieniäkin päästövähennyksiä vääränä suuntana. En ole saanut selvää vastausta siihen, miksi kaikki elämä ei kuollut esiteollisena aikana, kun hiilidioksidin pitoisuus ilmakehässä oli merkittävästi nykyistä alempi.

      Lainaa

    28. Levoton mato 24.8.2021 13:15
      Tulos: +32 (34 ääntä)
      Tuomittu maahinen: "Kaikki elämä maapallolla olisi kuollut kasvien myötä"?
      Varmaankin tarkoitti, että kun kasvit kuolevat, muukin elämä kuolee. Ei niin päin, että kasvit aktiivisesti tappavat muun elämän.

      Lainaa

    29. Harmaa kivi 24.8.2021 13:22
      Tulos: +62 (64 ääntä)
      Apina: Onhan hameiden ja mekkojen tyyppisiä vaatteita ollut miehillä käytössä joissakin maissa ja kulttuureissa jo pidemmän aikaa. Esimerkkeinä vaikka kiltit ja joidenkin arabimiesten käyttävät mekkomaiset vaatteet (pahoittelen, etten tiedä tämän vaatteen nimitystä. Saa kertoa, jos joku muu [...]
        Kaftaani, djellaba, disdasa... Onhan tosiaan myös kilttti, saronki, longyin jota pitävät Myanmarissa ihan tasan kaikki (ja nykyisin myös muutama miespuolinen tuttavani kun saivat niistä selville, eivät tosin julkisesti, mutta kotona, koska mukavuus). Eli kyllä miehet maailmanlaajuisesti hameita ja mekkoja pitävät, niitä vain ei sanota hameiksi ja mekoiksi. Katsomalla eri maiden keskilämpötiloja voikin arvata varsin nopeasti, missä pidetään enempi yksituubisia vaatteita ja missä kaksituubisia: housuissa on lämmin, hameissa, sanotaan niitä miksi tahansa, on mukavan viileä. (Kiltti poikkeuksena, Skotlannissa ei ole lämmintä. Ehkä ne haluavat sanoa, että tosimies ei palele? :) )
        "Hameväki" on epäilemättä pejoratiivinen termi, ja harva mies haluaa tulla syytetyksi naismaisuudesta, mutta muodin keikahdukset ovat outo juttu -voi olla, että parin vuosikymmenen päästä hame on juurikin jotain, minkä  pukee päälleen mies joka on niin jätkä, että voi vaikka pukea hameen jätkyyden kärsimättä. Onhan rock-kukoillakin silmämeikkiä, aika samalla logiikalla. 

      Lainaa

    30. Vaisu hevonen 24.8.2021 13:26
      Tulos: +39 (53 ääntä)
      Täällä moni kommentoi, että housut ovat yleistyneet, koska ne ovat hametta/mekkoa käytännöllisemmät. Pyh! Käytän AINA hameita tai mekkoja, koska housut ovat niihin verrattuna järkyttävän epämukavat. Hametta ei edes tunne päällä, jos se vain on tarpeeksi väljä. Jalkojen liikkeet ei rajoitu mahdollisesti joustamattomien lahkeiden takia, vyötärö ei purista, ei tule kuuma helteelläkään. Talvella vaan merinovillasukkahousut jalkaan ja menoksi. En keksi mihin tilanteeseen hame ei sopisi, olisi varmasti ulkoilu/urheiluvaatteenakin hyvä. Täytyy silti harmikseni myöntää, etten kehtaa lähteä lenkille tai salille hameessa, koska nykyään se ei ole ”normaali” urheiluvaate naisillakaan. Ja jos joku miettii miten hametta voi käyttää sellaisessa liikunnassa, jossa hameen alle saattaisi liikkuessa joku ulkopuolinen nähdä: minulla on aina hameen alla joustavat ns. turvashortsit juuri näytä tilanteita varten.

      Lainaa

    31. Harmaa kivi 24.8.2021 13:44
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Harmaa kivi:   Kaftaani, djellaba, disdasa... Onhan tosiaan myös kilttti, saronki, longyin jota pitävät Myanmarissa ihan tasan kaikki (ja nykyisin myös muutama miespuolinen tuttavani kun saivat niistä selville, eivät tosin julkisesti, mutta kotona, koska mukavuus). Eli kyllä miehet maailmanlaajuisesti hameita ja [...]
        ..whops, oikea kirjoitusasu on *longyi.

      Lainaa

    32. Tuomittu maahinen 24.8.2021 13:57
      Tulos: +34 (34 ääntä)
      Levoton mato: Varmaankin tarkoitti, että kun kasvit kuolevat, muukin elämä kuolee. Ei niin päin, että kasvit aktiivisesti tappavat muun elämän.
      Ahaa, itse tulkitsin kohdan "hiilidioksidi on välttämätöntä kaikelle elämälle .. kaikki elämä kuolee kasvien myötä" niin, että kasvit kuluttavat hiilidioksidin loppuun ja samalla tappavat muunkin elämän. Että kasvien hiilidioksidinälkä on ikään kuin uhka maailmalle ja ihmiset pelastavat maapallon päästöillään. 
      Älytön juttu joka tapauksessa. 

      Lainaa

    33. Sitkas karjalanpiirakka 24.8.2021 14:27
      Tulos: +50 (56 ääntä)
      Hameilla ja housuilla on kummallakin omat käytännön vahvuutensa säästä ja käyttötarkoituksesta riippuen. Sukupuoliroolit taasen ovat jo vanhanaikainen käsite, jonka perään ei mielestäni nykyaikana tarvitsisi enää rummuttaa. Ja ulkonäkökysymys on sitten ihan jokaisen oma mielipide. Joten kukin pukeutukoon kuten parhaaksi näkee.

      Lainaa

    34. Näsäviisas harakka 24.8.2021 19:09
      Tulos: +28 (32 ääntä)
      Ah niin, koska maapallo on tuhat vuotta vanha niin on täysin ihmisen hiilidioksidipäästöjen ansiota että koko planeetalla on elämää.

      Lainaa

    35. Aurinkolasiton noita 24.8.2021 21:18
      Tulos: +41 (43 ääntä)
      Tämmönen ahma: Tuskinpa hameiden käyttö miesten keskuudessa kovin merkittävästi yleistyy. Muutos on ennemminkin vain se, että niitä suhteellisen harvoja hameita käyttäviä miehiä ei tulevaisuudessa enää oudoksuta tai paheksuta, kuten vielä nykyään.
      Kesän kovimmilla helteillä useampikin miespuolinen ystäväni kadehti mun vilpoisaa mekkoani ja haaveili ostavansa kiltin ensi kesäksi. (Olen itse nainen.)
      Harva mies viitsii hametta vetää päälleen, juurikin katseiden ja oudoksumisen takia.
      Kuulemma muuten kyllä mielellään käyttäisi, mutta kun ei vaan jaksa selittää kaikille että tämä nyt vaan on mukavampi näin..
      Varmasti useampikin käyttäisi, jos se ei herättäisi niin paljon turhaa huomiota. 
      Onneksi yksi ystäväni päätti viis veisata muista ja tilasi itselleen reteän äitiysmekon, skottikuvioisena, mutta kunnon mekon silti.
      Kuulemma jonkin verran hymyjä saanut sillä, vain pari outoa katsetta, mutta se tärkein:
      Ei ole niin hemmetin tukala olo ulkoillessa.
      Tiedän että moni muukin mies käyttäisi, jos se ei vaan olisi niin "outoa."

      Lainaa

    36. Rahanahne sarvikuono 24.8.2021 23:16
      Tulos: +24 (28 ääntä)
      Harmaa kivi:   Kaftaani, djellaba, disdasa... Onhan tosiaan myös kilttti, saronki, longyin jota pitävät Myanmarissa ihan tasan kaikki (ja nykyisin myös muutama miespuolinen tuttavani kun saivat niistä selville, eivät tosin julkisesti, mutta kotona, koska mukavuus). Eli kyllä miehet maailmanlaajuisesti hameita ja [...]
      Hevaripiireissähän hameet ovat jo ihan normaaleja miehilläkin. Tuskan aikaan (jos se nyt joskus taas voidaan järjestää) voi bongata kaiken sukupuolista hameväkeä, eikä se tunnu ketään hätkähdyttävän.
      Kommentoisin myös, että pitkä hame on kylmällä säällä lämpimämpi kuin housut, sillä jalat lämmittävät toisiaan, samaan tapaan kuin lapaset sormikkaisiin verrattuna.

      Lainaa

    37. Tulos: +32 (34 ääntä)
      Miespuolisista kavereistani tosi moni on pukeutunut huvikseen hameeseen joskus illanvietossa. Vaatteita lainailtiin meiltä tytöiltä ahkerasti tiettyinä aikakausina. Toisinaan vaan meidän valikoimamme olivat liian "miehekkäitä" eli farkkuja, huppareita, bändipaitoja ja muuta ihan liian tuttua ja tylsää. Eräs mies-ystäväni pukeutui koko festareiden ajaksi pitkään mustaan vakosamettihameeseen, vaikkei muutoin koskaan hametta käyttänytkään ja toinen taas ihastui yhteen hamemalliin niin että teetti itselleen samanlaisen eri värillä. Eipä näissä enimmäkseen mitään sukupuoliroolin hakemista ole ollut, asujen muut osat ovat olleet ihan henkilöiden tavallista pukeutumistyyliä. Pointtini on siis se että ihan vaihtelunhalu, tyyleillä leikittely, ehkä huomiokin ovat miehille hyviä syitä haluta pitää hametta. Tai se että hame on vaan niin hieno!

      Lainaa

    38. Proteiiniton leijona 25.8.2021 2:12
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Cryo: Skotitkin käyttäneet kilttejä aikakausien ajan. Mutta jos puen kiltin päälle erottaako mielensäpahoittajat hameesta sitä?
      Kilttikin on harmillisesti sukupuolittunut, mutta ehkä sekin asia aikanaan muuttuu. Kyseessä on kuitenkin aika rad vaate! Asukokonaisuuteen kuuluu kiltin ja takin lisäksi puukko sekä pussukka, jonka ainoa tarkoitus on viskin säilyttäminen. Ei mitään syytä miksei passaisi kelle vaan sukupuolesta riippumatta.

      Lainaa

    39. Työläs ahven 25.8.2021 6:34
      Tulos: +8 (14 ääntä)
      Vaisu hevonen: Täällä moni kommentoi, että housut ovat yleistyneet, koska ne ovat hametta/mekkoa käytännöllisemmät. Pyh! Käytän AINA hameita tai mekkoja, koska housut ovat niihin verrattuna järkyttävän epämukavat. Hametta ei edes tunne päällä, jos se vain on tarpeeksi väljä. Jalkojen liikkeet ei rajoitu [...] 
      Mutta sielläkin on alla sit lopulta ne housut.😅 ei sillä, hame on monikäyttöinen. Etenkin retkeilyssä sadehame on housuja huomattavasti kätevämpi ja sään kylmetessä villa- sekä toppahame taas lämmittää todella hyvin. Aktiiviseen liikuntaan ja urheiluun valitsen kyllä ne sukattomat housut eli leggingsit tai kuumalla säällä joustavat turvasohrtsit eli pyöräilyshortsit enkä laita siihen päälle enää mitään erillistä hametta hankaloittamaan tai tuomaan lisäkerroksia.

      Lainaa

    40. Niin kutsuttu kesyaasi 25.8.2021 10:31
      Tulos: +33 (33 ääntä)
      Ei todellakaan ole epänormaalia, että miehetkin haluaisi pitää hameita ja mekkoja. Oikeasti harmittaa noin yleisesti, että vaatteiden käyttöä pitäisi jotenkin rajoittaa ja kontrolloida sitä, miten joku muu pukeutuu.

      Lainaa

    41. Arkkienkeli 25.8.2021 12:46
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Tämmönen ahma: Tuskinpa hameiden käyttö miesten keskuudessa kovin merkittävästi yleistyy. Muutos on ennemminkin vain se, että niitä suhteellisen harvoja hameita käyttäviä miehiä ei tulevaisuudessa enää oudoksuta tai paheksuta, kuten vielä nykyään.
      Tosimies (tm) käyttää työasuna kilttiä; https://www.taloon.com/kiltti-bloklader-musta

      Lainaa

    42. Harmaa kivi 25.8.2021 12:58
      Tulos: +23 (25 ääntä)
      Mää: Miespuolisista kavereistani tosi moni on pukeutunut huvikseen hameeseen joskus illanvietossa. Vaatteita lainailtiin meiltä tytöiltä ahkerasti tiettyinä aikakausina. Toisinaan vaan meidän valikoimamme olivat liian "miehekkäitä" eli farkkuja, huppareita, bändipaitoja ja muuta ihan liian tuttua ja [...]
        Oma mieheni myös nuorena piti hametta (ei pukeutunut ristiin, piti vain hametta niinkuin pidetään housuja, t-paidan kanssa muuten vain). Koska se oli hieno ja mies oli gootti, ei muita syitä. Mutta hän on luonteeltaan ujo, ja ei-toivottua huomiota tuli siihen määrään, ettei hame, vaikka mitenkään hieno, ollut sen arvoinen. Jos maailma on sittemmin muuttunut -tästä on lähemmäs pari vuosikymmentä -niin se on hyvä :)

      Lainaa

    43. Kuminauhaton lihapiirakka 25.8.2021 16:04
      Tulos: -7 (17 ääntä)
      Ryhdikäs mato: Oikeastaan olen Sirpan kanssa samaa mieltä. Okei ryhmän nimi on mikä on, en tunne ryhmää mutta olettamani on että siellä jauhaa lähinnä sellaiset menneisyyteen jämähtäneet isäm maan puallustajat ja sinimustiin pukeutujat. Voin olla väärässäkin toki. Mutta menneisyyteen takertuminen ei edistä [...]
      Sinimustiin pukeutujat? Mulla on nytkin päällä sinimustaa, pitäisikö näiden värien käyttö yhdessä kieltää??

      Lainaa

    44. Kuminauhaton lihapiirakka 25.8.2021 16:05
      Tulos: -39 (43 ääntä)
      Arkkienkeli: Tosimies (tm) käyttää työasuna kilttiä; taloon.com/kiltti-bloklader-musta
      Kiltti ja hame ovat hieman eri asioita, ensimmäinen sopii miehille hyvin, ei ole feminiiininen.

      Lainaa

    45. Harmittava hamsteri 25.8.2021 21:48
      Tulos: +30 (30 ääntä)
      Grillattu haisunäätä: Ero on lähinnä siinä, että näihin miesten vaatteisiin pukeutumalla nainen on pyrkinyt viestimään kuuluvansa siihen ryhmään, joka päätöksiä tekee, kun taas hameella edelleen kuvataan jotain noloa ja alempiarvoista. Ei ole kauaa siitä, kun jääkiekkouutisten pelaaja-arvioinneissa Leijonien ja lampaiden [...]
      Tämän voi ajatella myös miestenvapautusrintamana. Ei ole neitimäinen/huonompi/nolompi vaikka pukeutuisi hameeseen. Hame on toimiva vaatekappale siinä missä housutkin. Nyt miehille tarjotaan vaihtoehdoksi vain housuja eli heillä on tiukempi pukeutumisstandardi, kuin naisilla.

      Lainaa

    46. Itseasiassa 25.8.2021 21:56
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Vaisu hevonen: Täällä moni kommentoi, että housut ovat yleistyneet, koska ne ovat hametta/mekkoa käytännöllisemmät. Pyh! Käytän AINA hameita tai mekkoja, koska housut ovat niihin verrattuna järkyttävän epämukavat. Hametta ei edes tunne päällä, jos se vain on tarpeeksi väljä. Jalkojen liikkeet ei rajoitu [...]
      Käytännöllinen ja mukava ovat 2 eri asiaa. Mieluummin pyöräilen housut jalassaan ja käytän housuja kun menen rämpimään lumihankeen tai metsään samoilemaan. Monissa remppaholmissa en pitäisi hametta, housut päällä on parempi kyykkiä ja kiivetä. Muuten tykkään kyllä hameista.

      Lainaa

    47. Pingviini (ent. Soinniton ananas) 26.8.2021 1:03
      Tulos: +28 (28 ääntä)
      Kuminauhaton lihapiirakka: Kiltti ja hame ovat hieman eri asioita, ensimmäinen sopii miehille hyvin, ei ole feminiiininen.
      Kaikki miesten päälle sopivat "ei-feminiiniset" lahkeettomat vaatekappaleet eivät ole kilttejä. Esim. tuo Blåkläderin "kiltti" ei ole kiltti. Kiltti on laskostettu ja valmistettu tartaanista, ei mistä sattuu polyesteristä.
      Tätä erontekoa halutaan ilmeisesti tehdä, koska ajatus vaikkapa työhameesta pelottaa. "Hameväestä" on niin pitkään puhuttu alentavaan sävyyn, ettei siihen joukkoon tee mieli kuulua. Ei muuten monien naistenkaan.
      Kuitenkin tuokin kiltiksi väitetty vaatekappale olisi naisen päällä hame. Niin se on myös miehen päällä, vaikka kuinka ei-"feminiiininen" olisikin. Missään ei väitetä, että hameessa pitäisi olla rimpsuja ja kukkakuoseja, tai mitä tämä "feminiiininen" sitten tarkoittaakaan.

      Lainaa

    48. Tulos: +2 (10 ääntä)
      En ymmärrä mitä tarkoittaa: "Kloriitilla pesen tiskin takana". Omituisinta tuossa on, että korjasi vain sanan klitoris, mutta muutenkaan tuosta viestistä ei saanut mitään selvää.

      Lainaa

    49. Raikas kuguaari 26.8.2021 11:34
      Tulos: +6 (6 ääntä)
      Tuomittu maahinen: "Kaikki elämä maapallolla olisi kuollut kasvien myötä"?
      Häh? Tuossahan kirjaimellisesti lukee, että elämä kuolee kasvien myötä. Siis ensin kuolevat kasvit, ja sitten kuolee kaikki muukin, koska kasveja ei enää ole.

      Lainaa

    50. mies_aikuinen 27.8.2021 13:24
      Tulos: +8 (8 ääntä)
      Banaani: Sanon alkuun, ettei minulla olisi mitään sitä vastaan, että hameet miehillä yleistyisivät.  Mutta en usko niin käyvän kovin isossa mittakaavassa. Alla on siihen liittyen vain omaa ajatusleikkiäni, arvailuani, ajatuksenvirtaani, kommentoikaa ihmeessä jos herää ajatuksia puolesta tai vastaan: Naisten [...]
      Hameessa on se hyvä puoli että pallit ja penis ei hikoa niin paljon eikä tarvi miettiä kumpaan lahkeeseen peniksen laittaa.  Mutta jos taskut puuttuu hameesta niin sitten ongelma mihin kännykän ja yms. laittaa. Se että penis vilahtelee portaissa ei haittaa mitään ja sateella hameen nostaa vain pään päälle niin ei tarvi sateenvarjoakaan. Meleko kätevää toisaalta

      Lainaa

    51. Harmittava hamsteri 28.8.2021 0:30
      Tulos: +16 (18 ääntä)
      Kuminauhaton lihapiirakka: Kiltti ja hame ovat hieman eri asioita, ensimmäinen sopii miehille hyvin, ei ole feminiiininen.
      Miksi mies ei saisi olla feminiininen?

      Lainaa

    52. Harmittava hamsteri 28.8.2021 0:32
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Itseasiassa: Käytännöllinen ja mukava ovat 2 eri asiaa. Mieluummin pyöräilen housut jalassaan ja käytän housuja kun menen rämpimään lumihankeen tai metsään samoilemaan. Monissa remppaholmissa en pitäisi hametta, housut päällä on parempi kyykkiä ja kiivetä. Muuten tykkään kyllä hameista.
      Käytännöllinen ja mukava eivät välttämättä ole toisensa poissulkevia asioita.

      Lainaa

    53. Solveig-serkku 29.8.2021 0:38
      Tulos: +7 (7 ääntä)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen käyttö [...]
      Jouduin kerran tekemään välilaskun Qatarissa. Siellä oltiin niin edistyksellisiä, että useimmilla paikallisilla äijillä oli leningit.

      Lainaa

    54. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Tornipöllö: Kannattaa varoa, ettei kotona ole liikaa huonekasveja, muuten ne syövät talosta kaiken hiilidioksidin ja kuolet. Jos välttämättä tahtoo omistaa paljon kasveja, niin asunnossa voi poltella vähän kivihiiltä silloin tällöin jotta hiilidioksidia on varmasti tarpeeksi.
      Ooksää vähän hönö? Vaikka tuo kirjoitus on aivan täyttä skeidaa, ei siinä tarkoitettu, että sinä tarvitset elääksesi hiilidioksidia. Kasvit tarvitsevat sitä ja jos kasvit kuolee, kuolee kaikki muukin.
      Kasvit eivät olisi kuolleet, vaikka emme olisi tuottaneet hiilidioksidia.
      Ne olisivat vain pienempiä.

      Lainaa

    55. Sarvekas järvisieni 5.1.2023 1:39
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Naatti hyttynen: Uskon yhä, että miesten hameiden käyttö tulee normaaliksi muutamien vuosikymmenien päästä. Naisten housujen käyttö on sen verran hyvä vertaus ja muutkin "miesten vaatteet" ovat normaaleja naisille esim kravaatit ja kauluspaidat, jotka ovat jo erilaisia koulupukuja ulkomailla. Naisten housujen [...]
      Minä oon uskonet tätä jo 25 vuotta, vaan eipä ole vieläkän valtavirtaa. Ysärillä hetken vilahti jossain lehtien sivuilla mutta siihen se sitten jäikin.

      Lainaa

    56. Arkistoitu jyrsijä 5.1.2023 1:44
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Rahanahne sarvikuono: Hevaripiireissähän hameet ovat jo ihan normaaleja miehilläkin. Tuskan aikaan (jos se nyt joskus taas voidaan järjestää) voi bongata kaiken sukupuolista hameväkeä, eikä se tunnu ketään hätkähdyttävän. Kommentoisin myös, että pitkä hame on kylmällä säällä lämpimämpi kuin housut, sillä jalat [...]
      Pitkä hame ei kyllä ihan varmasti ole kylmällä säällä lämpimämpi kuin housut. Ei todellakaan ole. Tätä väitettä en ole ikinä kuullut muiden kuin sellaisen miespuolisten suusta, jotka eivät ole koskaan käyttäneet hametta.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: hameet, hiilidioksidi, housut, ilmasto, ilmastonmuutos, ipcc, kirjoitusvirhe, kloriitti, miehet, naiset, sisu, suomen sisällissota